Onhan toi totta että nelivedolla jarruttaessa tulee helpommin yllätys. Kunnei se ole pelkkä vetopito milä parempi. Nopeuden säilyttävä kaarrepitokin on parempin kun tarvittava eteenpäin vievä voima on jakautunut useammalle renkaalle. Mutta että tuota käytetän perusteluna vajaavedon paremmuuteen niin siinä on hyvin harjoitettu jo itselle valehtelua jos sen uskoo.
Noh nykyaikasessa tuon vajaavedon saa yksistään päälle napista. Että mikä estää sillä mennä kuunnes tämän päivän kaltaiselle auraamattomalle tielle jossa auto toimii lumiaurana jumittuu. Napin painamisella pääsee jatkaa matkaa neliveto päällä.
Nelivedon suurin mahdollinen kaarrenopeus eli sivuttaispito ei ole yhtään korkeampi kuin kaksivetoisella autolla, eli siitä ei ole turvallisuushyötyä ohjattavuuden kannalta ääritilanteessa. Suurin sivuttaispito eli ohjautuvuus saadaan aikaan vapaasti rullaavilla renkailla, jolloin renkaan pitoympyrästä hyödynnetään pelkkää sivuttaiskomponenttia. Samasta syystä auton lähtiessä hallitsemattomaan luisuun jarrun painaminen ei ole paras toimenpide. Luettavaa aiheesta esim.
tästä ja
tästä.
Nelivedolla on mahdollista kiihdyttää voimakkaammin kaarteessa/siitä ulostultaessa ilman pidon menettämistä, mutta tieliikenteessä tästä on vaan harvemmin sen kummempaa turvallisuusetua. Ajettaessa kurviin pidon rajamailla yleensä turvallisinta ei ole puskea läpi kaasulla, vaan antaa auton rullata tai mahdollisesti yrittää jarruttaa nopeutta pois ennen kaarteen tiukinta sädettä.
Paremmuutta on monenlaista, mitäköhän sinä ajat takaa?
Varmasti liikkeellelähdöissä, kiihdyttäessä ja huonoissa oloissa etenemisessä neliveto on parempi, mutta tilastojen mukaan kaksivetoinen on turvallisuudessa parempi. Vastaavalla tavalla onnettomuuksia tapahtuisi varmasti
kuljettajista johtuen enemmän, mikäli kaikissa autoissa olisi 400-500 hv vakiona, eli turvallisuuden kannalta tämä tehonlisäys olisi haitallista. Niin kauan kuin autot eivät aja itsekseen, nopeutta lisäävät ominaisuudet tuntuvat olevan pääsääntöisesti turvallisuutta vähentäviä ihan ihmisen oman vajavaisuuden vuoksi.
Kaksivetoinen on myös valmistus- ja käyttökustannuksiltaan edullisempi. Lisäksi pienempien häviöiden ja kevyemmän massansa vuoksi se on myös taloudellisempi & ympäristöystävällisempi, jotka kaikki mielestäni ovat mitattavaa paremmuutta. Neliveto vastaavasti on liukkaalla ajettaessa parempi mukavuudessa, kun kuljettajan ei tarvitse keskittyä pito-olosuhteisiin liikkeellelähdöissä ja kiihdyttäessä ohituskaistojen vallien yli jne.
Henkilökohtaisesti olen pärjännyt etuvedolla mainiosti, eikä vielä ole tullut tilannetta vastaan, josta ilman nelikkoa en olisi selvinnyt. Mutta ei tämä tarkoita sitä, etteikö jollekin toiselle se nopeampi valoista lähteminen ja parempi etenemiskyky voisi olla enemmän mieleen. Samalla tavalla olen ollut tyytyväinen kaikkien 80-150-heppaisten autojen ratissa, kun jonkun toisen mielestä alle 300 hv kippanalla ajelu on kidutusta.
Ainakin itse tunnistan vähäisellä nelivetojen ajokokemuksellani tuon "valheellisen" pidon tunteen ja jarruttaessa liukkauden yllättämisen. Eli on täysin mahdollista, että esimerkiksi omassa ajossani nelikko olisi todellisuudessa epäturvallisempi mukavuudestaan huolimatta.