Neliveto, takaveto vai etuveto?

Tiivistäisin omat kokemukseni niin että hyvä etuveto voi olla parempi ajaa kuin huono takaveto, tai vaikka yhtä hyvä kuin huono neliveto jne. Tietty vetotapa automaattisesti ei tee autosta parempaa kuin toisella vetotavalla varustettu toinen auto. Mutta toki noin keskimäärin neliveto on paras liikenteessä, takaveto helppo pitää hauskaa ja etuveto edullisin ratkaisu.
 
No heitetään omia kokemuksiakin talvesta

Volvon etuveto sedan oli yhdessä kohtaa ja se toimi erittäin hyvin etuvedotksi. Luistonesto-ohjelmisto oli erittäin napakasti suunniteltu.
Sitten vanhemman ikäluokan takaveto volvo... Kyllähän se hauska oli, mutta se liikkeelle lähtö oli aikamoista. Lisäksi jäi pieneenkin lumeen heppoisesti kiinni, tosin taisi olla tasauspyörästön lukko mennyttä...
Nykyään alla jo iällä oleva mersun neliveto ja kyllä se on ihan omaa luokkaansa talvella. Kunnon renkaat alla, niin ei ole kyllä tullut mitään huonoa sanottavaa.
 
tosin taisi olla tasauspyörästön lukko mennyttä...
Lukot tai lukitseva tasauspyörästö tekee kyllä suuren eron. Avoimella tasauspyörästöllä kun se auto muuttuu yksivetoiseksi. Etu- tai takavetoinenkin kulkee ihan erilailla talvella kun on edes jonkinlainen lukko. Mekaaniset lukot tietysti harvassa, varsinkin etuvedoissa, mutta nykyaikana voidaan toteuttaa myös sähköisesti ja sekin auttaa jo.
 
Jatkuvalla nelivedolla leikkiminen on nimittäin vähemmän hauskaa, se kun puskee yhtä innokkaasti kuin etuveto, tai vaihtoehtoisesti vaatii järjettömästi vauhtia/tilaa/osaamista "turvalliseen" leikkimiseen.
Puskee yhtä innokkaasti kuin etuveto? :tdown:

Ei sitä tilaa kyllä hirveästi tarvitse pieneen leikittelyyn (huom, ei oma video):
 
Omasta pihasta löytyy B8 Quattro ja Grand Cherokee QD II, eikä kumpikaan mikään leikkijän unelma ole, mutta toisaalta pääsee pihaan vaikkei aura olisikaan käynyt, pihatietä kun on auratultakin tieltä joitain satoja metrejä.
Itsellä tuon yo. videon kaltainen C6 farkku ja tuo puskee vain ja ainoastaan jos ESP on päällä, silloin kun se alkaa rajoittaa tehoa eteen.

ESP+ASR pois niin menee ihan yhtä nätisti kuin vanha 3B Passatti (Torsen sekin, tietty).

Enemmän sitä leikkimistä häiritsee automaatti jota ei saa lukittua täysin niin ettei vaihda isommalle. 4-vaihteella alkaa kylkimyyryssä olemaan äkkiä vauhti sellaista että tulee rumaa jälkeä jos lähtee lapasesta... :rolleyes:
 
Puskee yhtä innokkaasti kuin etuveto? :tdown:

Ei sitä tilaa kyllä hirveästi tarvitse pieneen leikittelyyn (huom, ei oma video):

Kyllähän tuo aika paljon tossa videolla puskee. Kaasun käytöllä sen saa menemään varmasti kyllä nätisti. Tiedä sitten miten kääntyy kun on vauhtia enempi?
 
Kyllähän tuo aika paljon tossa videolla puskee. Kaasun käytöllä sen saa menemään varmasti kyllä nätisti. Tiedä sitten miten kääntyy kun on vauhtia enempi?
En mä tuossa kyllä puskemista näe. Aika lailla menee siihen suuntaan mihin etupyörät osoittaa.

Vastaava C6 farkku itsellä ja kyllä sen aika pienessä tilassa saa rinkiä pyörimään. Kovemmassa vauhdissa kaasua lisäämällä lähtee ihan samalla tavalla eturenkaiden suuntaisesti menemään.
 
Takaveto on yliveto leikkimiseen, myös takapainotteinen nelikko tarjoaa kivat leikit (esim. BMW:n x-drive, vaikkakin moni BMW fanaatikko haluaa edelleen autonsa takavetoisena).

Jos auton painojakauma on yhtään järkevä (eli ei kaikki paino keulalla), niin takavetoisella ei ole juurikaan ongelmia edetä lumessa. Minun 50-50 painojakauman BMW 5-sarja ei ikinä jäänyt mihinkään jumiin.

Vanhat pierut edelleen jaksaa kailottaa kuinka takaveto on aina jumissa, joka on toki ymmärrettävää kun nämä jäärät muistelevat niitä vanhoja takapotkuja joiden perä oli kevyt ja keulalla jokin julmetun painava valurauta diiseli.

Etuvetoa on helppo haukkua tappavan tylsäksi, mutta niissä on eroja. On todella tylsiä voimakkaasti puskevia etuvetoja, mutta myös hauskoja sporttisia etuvetoja. Minun Astra tarjoaa heti perää sivulle, kun mutkassa nostaa jalan kaasulta. Ei tosiaankaan ole puskeva pulkka, vaan perusluonne on hieman yliohjaava. Aivan ihana auto ajaa.

Minulla ovat kaikki autot olleet tähän asti manuaalivaihteisia, joten ei ole ollut ongelmaa jäädä vajaavetoisilla hankeen, kun helppo kytkimellä nytkyttää auto liikkeelle penkan yli. Nyt olen miettinyt automaattiin siirtymistä ja hieman pelottaa että jään sillä kyllä heti jumiin kun ei voi tuollain heiluttaa.
 
Vanhat pierut edelleen jaksaa kailottaa kuinka takaveto on aina jumissa

Nyt olen miettinyt automaattiin siirtymistä ja hieman pelottaa että jään sillä kyllä heti jumiin

Vähän särähti korvaan tämä heitto näistä ennakkoasenteista :D

Kyllä sitä automaattia voi tarvittaessa nytkyttää edes takaisin ja ei se sen helpommin jää jumiin kuin manuaali
 
Vähän särähti korvaan tämä heitto näistä ennakkoasenteista :D

Kyllä sitä automaattia voi tarvittaessa nytkyttää edes takaisin ja ei se sen helpommin jää jumiin kuin manuaali

Korjaa toki mikäli olen väärässä. En ole talvella paljoa automaateilla ajanut, siksi arveluttaa, mutta todella paljon vuokra-autoja ulkomailla, etenkin Jenkeissä, missä ne kaikki tomaateilla. Jokainen automaatti lähtee aika voimalla vetämään eteenpäin heti kun jarru ylhäällä, joten ei sillä mitenkään voi vastaavasti autoa "heiluttaa" kuten kytkimen kanssa, kun auto makaa paksun hangen keskellä.

Tänäkin aamuna kun lähin auto ottamaan liikkeelle tuolta lumikaaoksesta kadun varrelta paksun sohjon läpi, niin sutia se vain löi ja nytkyttämällä sen sai sieltä houkuteltua liikkeelle.
 
Puskee yhtä innokkaasti kuin etuveto? :tdown:

Ei sitä tilaa kyllä hirveästi tarvitse pieneen leikittelyyn (huom, ei oma video):

Kuten tuossa jo ylempänä todettiin, puskeehan se, tuossa videollakin.

Se on tietysti ihan normaalia, kun vetosuhde on 50/50, ja painopiste on keulilla.

Tokihan sillä myös pystyy leikkimään, mutta mielikuva siitä ettei neliveto puske on aika harjaanjohtava.
 
Korjaa toki mikäli olen väärässä. En ole talvella paljoa automaateilla ajanut, siksi arveluttaa, mutta todella paljon vuokra-autoja ulkomailla, etenkin Jenkeissä, missä ne kaikki tomaateilla. Jokainen automaatti lähtee aika voimalla vetämään eteenpäin heti kun jarru ylhäällä, joten ei sillä mitenkään voi vastaavasti autoa "heiluttaa" kuten kytkimen kanssa, kun auto makaa paksun hangen keskellä.

Tänäkin aamuna kun lähin auto ottamaan liikkeelle tuolta lumikaaoksesta kadun varrelta paksun sohjon läpi, niin sutia se vain löi ja nytkyttämällä sen sai sieltä houkuteltua liikkeelle.

Ainakin Volvon momenttimuunninlaatikoita voi nytkyttää. Tuli sitä nimittäin tehtyä kun meinasi jäädä vajakki jumiin. Dltä Rlle ja päin vastoin tai vaikka Nllekin jos haluaa manuaalin tavoin nytkytellä. Jotain voi tietysti pelottaa että hajottaa laatikon mutta ihmisiä nyt pelottaa muutenkin oudot asiat.
 
Joo kyllä automaattiakin pystyy nytkyttämään sen verran että irti pääsee.

Se Amerikan V8 saattaa vääntää hangessa ilman jarrua (?) mutta eipä näissä suomalaisten perusautoissa ole tuota ongelmaa.
 
Riippuu siitä onko se automaatti sellainen että ilman kaasua liikkuu vai ei.
 
Tiivistäisin omat kokemukseni niin että hyvä etuveto voi olla parempi ajaa kuin huono takaveto, tai vaikka yhtä hyvä kuin huono neliveto jne. Tietty vetotapa automaattisesti ei tee autosta parempaa kuin toisella vetotavalla varustettu toinen auto. Mutta toki noin keskimäärin neliveto on paras liikenteessä, takaveto helppo pitää hauskaa ja etuveto edullisin ratkaisu.

Kyllä takavedot on autoina muutenkin parhaita. Mersu, BMW, Porsche, Lexus jne on autojen aatelia. Saahan niitäkin nelivetona, mutta takavetoisinakin hakkaa Audit, Subarut, Toyotat jne.
 
Kyllä takavedot on autoina muutenkin parhaita. Mersu, BMW, Porsche, Lexus jne on autojen aatelia. Saahan niitäkin nelivetona, mutta takavetoisinakin hakkaa Audit, Subarut, Toyotat jne.
Aika yllättävää, että porschet ja mersut hakkaa subarut ja tojotat. :facepalm:

Ehkä niillä on vähän erilaiset suunnittelun lähtökohdat ja kohderyhmät.
 
Saa sen nelikon pyörimään vaikka paikallaan ympyrää jos on ominaisuudet kunnossa..
 
Kyllä takavedot on autoina muutenkin parhaita. Mersu, BMW, Porsche, Lexus jne on autojen aatelia. Saahan niitäkin nelivetona, mutta takavetoisinakin hakkaa Audit, Subarut, Toyotat jne.

Missä Mersu, BMW, Porsche, Lexus hakkaa esim. Subarun? Suoraa tietä ajaessa kenties?
Maastoon tai huonolle tielle kun nuo yllä mainitut vie niin Subarulla voi jokaisen vetää pois sieltä onpa sitten taka tai "nelivetoinen" :cigar2:

Edit: Se Subaru kun nyt vaan on edistynein voimansiirron puolesta kuin yksikään noista.
 
Korjaa toki mikäli olen väärässä. En ole talvella paljoa automaateilla ajanut, siksi arveluttaa, mutta todella paljon vuokra-autoja ulkomailla, etenkin Jenkeissä, missä ne kaikki tomaateilla. Jokainen automaatti lähtee aika voimalla vetämään eteenpäin heti kun jarru ylhäällä, joten ei sillä mitenkään voi vastaavasti autoa "heiluttaa" kuten kytkimen kanssa, kun auto makaa paksun hangen keskellä.

Tänäkin aamuna kun lähin auto ottamaan liikkeelle tuolta lumikaaoksesta kadun varrelta paksun sohjon läpi, niin sutia se vain löi ja nytkyttämällä sen sai sieltä houkuteltua liikkeelle.

Jos tomaatti on momenttimuuntimella, niin pitäisi lähteä todella pehmeästi. Kaksoiskytkinvaihteistot saattavat "hyökätä" liikkeelle ärhäkämmin, kun niissä fyysisesti ottaa kytkin kiinni.
 
Mikään ei voita BMW:tä ja xDriveä talven ajamisen ilossa. Audin Quattro pääsee lähelle.
Niinpä, muistan kerran talvella lapin reissulla kävin kokeilemassa jääradalla ajoa omalla Subarullani. Niinhän siinä kävi että Haldex Porschet meni penkkaan eikä sieltä pois lähteneet. Tietokone päätti pyörittää tyhjää niitä pyöriä jotka helpoiten sutivat ja Subarulla vedettiin romut pois takas radalle. Vähän kait nolotti kaveria kun ei rahalla saanutkaan menevää peliä.
 
Missä Mersu, BMW, Porsche, Lexus hakkaa esim. Subarun? Suoraa tietä ajaessa kenties?
Maastoon tai huonolle tielle kun nuo yllä mainitut vie niin Subarulla voi jokaisen vetää pois sieltä onpa sitten taka tai "nelivetoinen" :cigar2:

Edit: Se Subaru kun nyt vaan on edistynein voimansiirron puolesta kuin yksikään noista.

Kyllä mä mieluiten Torsenin ottaisin jos se mahdollista olisi. Kytkimin ja viskoilla ei samaa aina kaikkialla olevaa vetoa tehdä. Eli sen nostaisin edistyksellisimmäksi nykyelektroniikalla ollessaan. Taloudellisuus vaan sen kantapää, mutta eipä mikään jatkuva neliveto siitä pienemmällä mene. Jos menee ei ole enää jatkuva neliveto vaan kytkeyvä.

Toinen kanssa mitä en ymmärrä tuossa audien puskemisien hokemisessa. Jos katsotaan jatkuvia nelivetoja niin kevyin akseli alkaa aina ensin luistaa. Audithan on hiukan etupainoisia niin se on taka-akseli joka ensiksi. Lukoilla olevissa muissa etupainoisissa autoissa toi on selvää. Torsen noissa audeissa vaan heti luiston alkaessa siirtää voimaa keulalle enemmän joten ne lopettaa sen perän luistamisen aika pian molempien luistaen. Videokin niin näyttää että siinä mennään sivuluistossa etu ja taka-akselin luistaen eikä kuten väitetty puskien. Eli tulkitaan se keulankin luistaminen pelkäksi puskuksi vaikka konaisvaltaista sivuluistoa. Ilman torsenia ei se keula luistais yhtäpaljoa mitä peräkin.
 
Viimeksi muokattu:
Toinen kanssa mitä en ymmärrä tuossa audien puskemisien hokemisessa. Jos katsotaan jatkuvia nelivetoja niin kevyin akseli alkaa aina ensin luistaa. Audithan on hiukan etupainoisia niin se on taka-akseli joka ensiksi. Lukoilla olevissa muissa etupainoisissa autoissa toi on selvää. Torsen noissa audeissa vaan heti luiston alkaessa siirtää voimaa keulalle enemmän joten ne lopettaa sen perän luistamisen aika pian molempien luistaen. Videokin niin näyttää että siinä mennään sivuluistossa etu ja taka-akselin luistaen eikä kuten väitetty puskien. Eli tulkitaan se keulankin luistaminen pelkäksi puskuksi vaikka konaisvaltaista sivuluistoa. Ilman torsenia ei se keula luistais luistais yhtäpaljoa mitä peräkin.
No tämä. Se että keula liikkuu eteenpäin ei ole vielä puskemista kun se liikkuu samaan suuntaan mihin renkaat osoittaa.
 
Joku mulle tulee tästä varmaan taas jankkaamaan mutta torseenilla on vähän omanlaisensa käytös ainakin jääradalla. Eli jos nostat kesken mutkan kaasun pois ja painat sitten uudestaan pohjaan, se tykkää "puskea" kun jakaa voiman eteen. Ei ole ihan niin looginen toiminta kuin jollain muilla systeemeillä.

Komeestihan se kyllä menee kunhan ei nostele kaasua kesken kaiken..

Ristiriipuntaanhan torseenin saa myös komeasti kiinni, tosin niin saa melkein kaikki lukottomat.

Edit: Perustuu siis kahden (2) torseenilla varustetun auton kokemukseen eli kovin laaja ei ole otanta.
 
Joku mulle tulee tästä varmaan taas jankkaamaan mutta torseenilla on vähän omanlaisensa käytös ainakin jääradalla. Eli jos nostat kesken mutkan kaasun pois ja painat sitten uudestaan pohjaan, se tykkää "puskea" kun jakaa voiman eteen. Ei ole ihan niin looginen toiminta kuin jollain muilla systeemeillä.

Komeestihan se kyllä menee kunhan ei nostele kaasua kesken kaiken..

Ristiriipuntaanhan torseenin saa myös komeasti kiinni, tosin niin saa melkein kaikki lukottomat.

Edit: Perustuu siis kahden (2) torseenilla varustetun auton kokemukseen eli kovin laaja ei ole otanta.
Ristiriipunta kuulostaa erikoiselta kun noissahan ollut sähköiset tasauspyörästölukot jostain 90-luvulta saakka. Eli lyövät vapaasti pyörivälle jarrua. Jos tietystii ESP poistossa on sössitty EDL niin toi tasauspyörästölukko ei toimi. ABS poisto sama asia.

Ajaminen on juu vähän skitsoilua etu ja takavedon välillä ja monesti nelipyöräluisussa tuosta muuttuvasta voiman jaosta. Kiinteä on helpompi radalla. Eniten se kuitenkin on sitä kun ollaan jo nelipyöräluisussa niin ei heitetä aluksi perää enää.
 
Viimeksi muokattu:
On ollu taka/etu vetoista ja nelikko maasturia mutta nelikko Tesla on ihan ykkönen. Täytyy myöntää että vertailuautot onkin ollu halpoja romuja =)
 
Joku mulle tulee tästä varmaan taas jankkaamaan mutta torseenilla on vähän omanlaisensa käytös ainakin jääradalla. Eli jos nostat kesken mutkan kaasun pois ja painat sitten uudestaan pohjaan, se tykkää "puskea" kun jakaa voiman eteen. Ei ole ihan niin looginen toiminta kuin jollain muilla systeemeillä.

Komeestihan se kyllä menee kunhan ei nostele kaasua kesken kaiken..

Ristiriipuntaanhan torseenin saa myös komeasti kiinni, tosin niin saa melkein kaikki lukottomat.

Edit: Perustuu siis kahden (2) torseenilla varustetun auton kokemukseen eli kovin laaja ei ole otanta.
Tähän on vissiin logiikka se, että (tehtaan säädöistä riippuen) se neliveto voi alussa olla esim. 50:50 kun luistoa ei ole. Sitten kun sitä tulee, niin se voi olla esim. 20% eteen, 80% taakse - joka on luultavasti tilanne kun sladitetaan menemään mutkassa kaasulla.

Sitten kun hölläät mutkassa saattaa tilanne "resetoitua" takaisin siihen 50:50 tilanteeseen, tai jopa toisinpäin kuin ennen hölläämistä, ja taakse ei enää menekkään niin paljoa vetoa kun yrität kaasulla ohjata lisää vaan ne eturenkaat saakin lisää tehoa ja pito on käytännössä nolla koska "linkussa ja sutii"...


Jos tuohon soppaan tunkee ESP:n niin auton käytös menee "rattimiehelle" ihan vastenmieliseksi.
Joskus kun vaihdoin Torsen-Passat ilman ESP:tä + Volvo V70 etuveto DTSC:llä -> Audi A6 quattro ESP:llä, niin meinasin mennä ekana talvena puskemisen takia motarin rampista pihalle kun Audi ei ottanutkaan perää haltuun samalla tarmokkuudella kuin Volvo jonka luistonhallinta on mielestäni ihan eri luokkaa...
 
Puskee yhtä innokkaasti kuin etuveto? :tdown:

Ei sitä tilaa kyllä hirveästi tarvitse pieneen leikittelyyn (huom, ei oma video):


Itsellä tuon yo. videon kaltainen C6 farkku ja tuo puskee vain ja ainoastaan jos ESP on päällä, silloin kun se alkaa rajoittaa tehoa eteen.

ESP+ASR pois niin menee ihan yhtä nätisti kuin vanha 3B Passatti (Torsen sekin, tietty).

Enemmän sitä leikkimistä häiritsee automaatti jota ei saa lukittua täysin niin ettei vaihda isommalle. 4-vaihteella alkaa kylkimyyryssä olemaan äkkiä vauhti sellaista että tulee rumaa jälkeä jos lähtee lapasesta... :rolleyes:

Itsellä vastaava sedan 3.2FSi quattro ja puskee julmetusti jos on esp ja asr päällä. Luistonesto pois päältä niin kaasua kevyesti painamalla hakee suunnan haluttuun :cigar2::cool:

Kyllä mulla saa lukittua vaihteen? Tiptronic vaihteistona siis.. Motronicista en tiijä sitten...
 
Ristiriipunta kuulostaa erikoiselta kun noissahan ollut sähköiset tasauspyörästölukot jostain 90-luvulta saakka. Eli lyövät vapaasti pyörivälle jarrua. Jos tietystii ESP poistossa on sössitty EDL niin toi tasauspyörästölukko ei toimi. ABS poisto sama asia.

Ajaminen on juu vähän skitsoilua etu ja takavedon välillä ja monesti nelipyöräluisussa tuosta muuttuvasta voiman jaosta. Kiinteä on helpompi radalla. Eniten se kuitenkin on sitä kun ollaan jo nelipyöräluisussa niin ei heitetä aluksi perää enää.

Tähän on vissiin logiikka se, että (tehtaan säädöistä riippuen) se neliveto voi alussa olla esim. 50:50 kun luistoa ei ole. Sitten kun sitä tulee, niin se voi olla esim. 20% eteen, 80% taakse - joka on luultavasti tilanne kun sladitetaan menemään mutkassa kaasulla.

Sitten kun hölläät mutkassa saattaa tilanne "resetoitua" takaisin siihen 50:50 tilanteeseen, tai jopa toisinpäin kuin ennen hölläämistä, ja taakse ei enää menekkään niin paljoa vetoa kun yrität kaasulla ohjata lisää vaan ne eturenkaat saakin lisää tehoa ja pito on käytännössä nolla koska "linkussa ja sutii"...


Jos tuohon soppaan tunkee ESP:n niin auton käytös menee "rattimiehelle" ihan vastenmieliseksi.
Joskus kun vaihdoin Torsen-Passat ilman ESP:tä + Volvo V70 etuveto DTSC:llä -> Audi A6 quattro ESP:llä, niin meinasin mennä ekana talvena puskemisen takia motarin rampista pihalle kun Audi ei ottanutkaan perää haltuun samalla tarmokkuudella kuin Volvo jonka luistonhallinta on mielestäni ihan eri luokkaa...

Nimenomaan olen elänyt käsityksessä että kun pitää vedon päällä torseenilla niin ei ala arpoa kesken kaiken mistä vetää. Nostat kesken kaiken ja painat taas pohjaan --> voima eteen --> tangenttiin

Ei mulla sähköhimmeleitä vm. 97 A6 ollut jolloin ristiriipuntaan jäi kiinni samontein.
 
Kokemusta Subarulla ajosta jo monta vuotta. Joukossa ollut myös "City" nelikkoja jotka ovat lähinnä naurettavia vitsejä. Jatkuva kiinteä neliveto on kuitenkin se paras vaihtoehto kuljettajalle. Mikään tietokone ei päätä puolestasi milloin mikäkin pyörä tekee mitäkin, vaan voit olla aina varma että kun hanaa annat niin kaikki pyörät vetää. Miten jollain esim. Haldexilla voi ajaa turvallisesti jos siellä on 2 päätä päättämässä mitä tehdään. Kuljettaja haluaa että nyt perä sladiin ja etupyörillä täysveto eteenpäin, niin tietokone päättääkin jotain ihan muuta. Näillä talvikeleillä tälläkin viikolla lähdin ohittamaan edellä ajavaa 70 vauhdista. Subaru löi hieman perää sivulle, mutta etupyörien veto piti auton linjassa ja ohitus sujui ripeästi ja turvallisesti. En ole vielä koskaan saanut Subarua pyörähtämään ympäri niinkuin takavetoiselle käy helposti. Eikä ole montaa automerkkiä joissa neliveto on päällä vielä 80 vauhdissa. Meno on vain todella vakaata kun kaikki pyörät vetää aina.
 
Suurin osa nelikoista taitaa olla kytkeytyviä Haldexeja ja näissä on ilmeisen suuria eroja eri versioiden/toteutusten välillä.

Tässä yksi Tekniikan Maailman kohtuu laaja nelivetoisten perheautojen vertailu, jossa niin Audin Torsenia kuin lukuisia kytkeytyviä Haldexeja:
http://www.autoalanverkkopalvelu.fi/Julkaisujarjestelma/JulkkariData/545/Dokumentit/Myynti/Opel/201405 TM MAASTOFARMARIVERTAILU TOUKOKUU 2014.pdf

"Parhaiten nelivetojärjestelmä toimii Opelissa. Vetoluistonrajoitus on riittävän salliva, ja harvinaiseksi herkuksi laskettava taka-akselin tasauspyörästön luistonrajoitin pitää huolen voiman tasaisesta välittymisestä takapyörien välillä. Rullakokeessa Insigniaa ei saa millään variaatiolla ongelmiin, vaan auto nousee välittömästi rullien päältä, vaikka vain yksi pyörä olisi maassa. Opelin toteutusta voikin pitää esimerkillisenä."
 
Itsellä vastaava sedan 3.2FSi quattro ja puskee julmetusti jos on esp ja asr päällä. Luistonesto pois päältä niin kaasua kevyesti painamalla hakee suunnan haluttuun :cigar2::cool:

Kyllä mulla saa lukittua vaihteen? Tiptronic vaihteistona siis.. Motronicista en tiijä sitten...
Tippi mulakin, vaikka vedän lukitusasentoon, niin kyllä se kaasu pohjassa isommalle vaihtaa...
 
Kokemusta Subarulla ajosta jo monta vuotta. Joukossa ollut myös "City" nelikkoja jotka ovat lähinnä naurettavia vitsejä. Jatkuva kiinteä neliveto on kuitenkin se paras vaihtoehto kuljettajalle. Mikään tietokone ei päätä puolestasi milloin mikäkin pyörä tekee mitäkin, vaan voit olla aina varma että kun hanaa annat niin kaikki pyörät vetää. Miten jollain esim. Haldexilla voi ajaa turvallisesti jos siellä on 2 päätä päättämässä mitä tehdään. Kuljettaja haluaa että nyt perä sladiin ja etupyörillä täysveto eteenpäin, niin tietokone päättääkin jotain ihan muuta. Näillä talvikeleillä tälläkin viikolla lähdin ohittamaan edellä ajavaa 70 vauhdista. Subaru löi hieman perää sivulle, mutta etupyörien veto piti auton linjassa ja ohitus sujui ripeästi ja turvallisesti. En ole vielä koskaan saanut Subarua pyörähtämään ympäri niinkuin takavetoiselle käy helposti. Eikä ole montaa automerkkiä joissa neliveto on päällä vielä 80 vauhdissa. Meno on vain todella vakaata kun kaikki pyörät vetää aina.

Kyllä ne sähköiset jne kytkeytyvät normiajossa riittävät.

Jos normiajossa saat minkä tahansa auton vetotavasta riippumatta pyörähtämään, on virhe tapahtunut penkin ja ratin välissä.
 
Tippi mulakin, vaikka vedän lukitusasentoon, niin kyllä se kaasu pohjassa isommalle vaihtaa...

Eikö tipissä ole manuaalipuoli? Ei se kyllä jossain 2000 luvun alun paskatissa ainakaan isompaa hakenut.. Tai sitten muistan väärin.

En tiiä mikä automaagi tossa caldinassa on mutta se ainakin antaa manuaalipuolella hakata rajotinta vasten. Tosin sen käyttöön radalla en meinaa millään tottua.m
 
Eikö tipissä ole manuaalipuoli? Ei se kyllä jossain 2000 luvun alun paskatissa ainakaan isompaa hakenut.. Tai sitten muistan väärin.

En tiiä mikä automaagi tossa caldinassa on mutta se ainakin antaa manuaalipuolella hakata rajotinta vasten. Tosin sen käyttöön radalla en meinaa millään tottua.m

Joo siis on ihan perus manuaalipuoli ku tönäsee kepin oikealle. Mut en tosiaan mitään rajoitinta vasten tms. ole testaillut edes. Mut huomenissa testaan :D
 
Eikö tipissä ole manuaalipuoli? Ei se kyllä jossain 2000 luvun alun paskatissa ainakaan isompaa hakenut.. Tai sitten muistan väärin.

En tiiä mikä automaagi tossa caldinassa on mutta se ainakin antaa manuaalipuolella hakata rajotinta vasten. Tosin sen käyttöön radalla en meinaa millään tottua.m
On, kyllä. Tikusta kun vetää oikealle niin mennään "manuaali" puolelle.

Sieltä voi itse vedellä ylös tai alas vaihteita, tosin: liian isoilla tai pienillä kierroksilla ei voi vaihtaa "väärän suuntaan" ja jos vetää kaasulla kiihdytystä niin kyllä se vaihde vaihtuu siellä punarajalla ja sama alaspäin (6:lla et voi ajaa 20km/h).

En tiedä olisiko (R)S-malleissa niin ettei vaihdu (ainakaan niin herkästi)...
 
Noniin eli oli niinkuin muistinkin. Muistikuvat on tosiaan tuolta 10v takaa, niin epäilin haalistuneen. Se paskatti ei tosiaan vaihtanut manuaalipuolella isompaa, tosin en tainnu ihan rajotinta vasten sitä kokeilla. Ei muista enää. Mutta kyllä sen poikittain sai menemään ilmankin, toki manuaalipuolen vaati.
 
On, kyllä. Tikusta kun vetää oikealle niin mennään "manuaali" puolelle.

Sieltä voi itse vedellä ylös tai alas vaihteita, tosin: liian isoilla tai pienillä kierroksilla ei voi vaihtaa "väärän suuntaan" ja jos vetää kaasulla kiihdytystä niin kyllä se vaihde vaihtuu siellä punarajalla ja sama alaspäin (6:lla et voi ajaa 20km/h).

En tiedä olisiko (R)S-malleissa niin ettei vaihdu (ainakaan niin herkästi)...

Eli teoriassa ainakin näin: Laitat tipin manuaalille ja saat maksimikiihdytykset koska se vaihtaa väkisin isommalle?:vihellys::cigar2:
 
Nimenomaan olen elänyt käsityksessä että kun pitää vedon päällä torseenilla niin ei ala arpoa kesken kaiken mistä vetää. Nostat kesken kaiken ja painat taas pohjaan --> voima eteen --> tangenttiin

Ei mulla sähköhimmeleitä vm. 97 A6 ollut jolloin ristiriipuntaan jäi kiinni samontein.
Kyllähän se tuon ikäises kutosessa pitäis jo olla. Eikai jarrupalojen varoitin pöllöttänyt kojelaudassa korjaamattomana tai johdot oikosulkematta. Nelosiin tul joskus myöhemmin. Mitän nappiahan tuolle ei ole erikseen.
 
Kyllähän se tuon ikäises kutosessa pitäis jo olla. Eikai jarrupalojen varoitin pöllöttänyt kojelaudassa korjaamattomana tai johdot oikosulkematta. Nelosiin tul joskus myöhemmin. Mitän nappiahan tuolle ei ole erikseen.

Ei ollut eikä palanut. Auto täysin vakio ja kunnossa. Saattaa olla että muistan vuoden väärin, mutta ekoja c4 korisia ja ack-koneena.
 
Eli teoriassa ainakin näin: Laitat tipin manuaalille ja saat maksimikiihdytykset koska se vaihtaa väkisin isommalle?:vihellys::cigar2:
Sportti ajaa pitkäti saman homman - saattaa vaihtaa joku kymmenen kierosta ennen. :D

Eiku se käsi-asento antaa *ihan* hiukan aikaa junnata siellä, eli teoriassa jopa hitaampi.
 
Niinpä, muistan kerran talvella lapin reissulla kävin kokeilemassa jääradalla ajoa omalla Subarullani. Niinhän siinä kävi että Haldex Porschet meni penkkaan eikä sieltä pois lähteneet. Tietokone päätti pyörittää tyhjää niitä pyöriä jotka helpoiten sutivat ja Subarulla vedettiin romut pois takas radalle. Vähän kait nolotti kaveria kun ei rahalla saanutkaan menevää peliä.

Tarkoitin ajamisen hauskuutta, en esimerkiksi etenemiskykyä/maasto-ominaisuuksia.
 
Jospa se tästä tulee vähän paremmin esille.



No tuossa on kyllä sen aggressiivisuuden hyytyvyyden huomaa joka oli ensimmäisillä kierroksilla. Joka kierros kohti loppua ja sen enempi siirrytään pelkkään revitään kaasulla painoa taakse ja pito pois ja pusketaan jarrupohjassa kurvi. Jarruvalojen vilkunta senkun lisääntyy loppua kohden.

Puskeepuskee..
 
Viimeksi muokattu:
Niinpä, muistan kerran talvella lapin reissulla kävin kokeilemassa jääradalla ajoa omalla Subarullani. Niinhän siinä kävi että Haldex Porschet meni penkkaan eikä sieltä pois lähteneet. Tietokone päätti pyörittää tyhjää niitä pyöriä jotka helpoiten sutivat ja Subarulla vedettiin romut pois takas radalle. Vähän kait nolotti kaveria kun ei rahalla saanutkaan menevää peliä.
En tiiä millasesta penkasta puhutaan, mutta yleensä kunnon lumessa auto kun auto pienellä maavaralla on aika heikoilla (ja kun on tarpeeks lunta niin jää ne maasturitkin kiinni). On tuolta ojanpenkoista noukittu Imppujakin. Siinä kohtaa kun on auto pohjasta kiinni ku tikku paskassa, niin se ei sieltä omin avuin tuu. Tähän mennessä Valmetti on ainut minkä oon nähny puskevan metrin hangessa ilman huolen häivää. :D

Tän talven mielenkiintosinta on ollut huomata, kuinka onneton tommonen 2-akselinen 14t Scania on. Jää kiinni semmosiin paikkoihin mistä mentäis jollain Nissan Micrallakin. Tietty kuorma päällä menee jo paremmin. 3-akselinen oli mukavampi, kun sai teliä nostamalla painoa vetarille ja isompi auto, niin oli sitä jo tyhjänäkin. Onneks tähän asti on lapiolla selvitty, ei oo tarvinnu hinurille soitella. :dead:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 486 869
Jäsenet
74 126
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom