Neliveto, takaveto vai etuveto?

Oma kokemus lähinne mk3/mk4 escorteihin ja melko surutta sai työntää menemään ja tarkoituksella meni sitten kunnolla poikittain. Mutta ei kyllä koskaan yllättäen tehnyt mitään erikoisia liikkeitä.

Menee tuo oma farkku torsen modattuna kuivalla asfaltilla miten lystää mutta tarkoituksella.
 
En tiedä miten te niitä auto ajatte mutta en kyllä itse ole ikinä saanu etuvetoisesta perää irti kuin tarkoituksella.
Kyllähän tuo vääntösauva-Pösöistä tuntuu lähtevän perä irti ennen kuin etupää. Ja jos ajetaan oikeasti kovaa niin nelipyöräluisussa mennään.
 
Viimeksi muokattu:
Sen verran sanon että viime talvena oli jääradalla myös takatuuppari vaihtoehtona nelikolle ja kyllä se meno nelikolla oli vaan astetta vauhdikkaampaa. Kyllä rattimies toki takapotkuakin vie mutta hauskempaa oli nelikolla.

Toki asiaan voi vaikuttaa sekin että itsellä on takapotkuista kokemusta tasan viimetalven verran.

Takapotku toki "aloittelijalle" kun perän saa irti helpommin eikä niin tarvi "paiskoa" poikittain kuin nelikkoa.

Ja juu, ei olla sekunttikelloa vastaan ajettu vaan leikkiajoa riftinki mielessä.

Autoina mitsu galant e39 ja joku mikälie bemari vuodelta -89. Bemmissä 1.8 tehomotti :eek::facepalm::)
 
En tiedä miten te niitä auto ajatte mutta en kyllä itse ole ikinä saanu etuvetoisesta perää irti kuin tarkoituksella. Turbaani driftingit sitte erikseen.

Kyllä se perä sieltä pyrkinyt lähes jokaisella etuvedolla kun vauhtia tarpeeksi. Pelkkä kaasun helläyskin piisaa saaden vetää kaasulla luiston pois. Nykyisellä nelovedollakin alkaa soraparkilla kaasun helläys luistosta tarjoaa enemmän perää loppuen kaasulla. Ihan painonsiirtymästä kyse kuten jarrullakin.

Talvella etuvedoilla useammin peräluistelee itsellä ja tulee perää sidottua kaasulla. Todella harvinaista että puskis.

Ajotyyli lienee aika vaikuttava kun pitää vähemmän ikävänä sitä peränluistoa kuin puskemista. Nekin kerrat kun meinaa puskea saa äkkiä vaihdettua luistoks saaden taittuun ajoissa siten.
Tulee itsekin aika usein liukkaalla ohjattua etuvetoista osin kaasupolkimen asennolla. Tai tuli, nykyään harvemmin, kun tuo pappaohjelmoitu tomaatti tekisi ajosta vähän nykivää, eikä yleensä jaksa käsin pykällellä. @Artsi83 taisi kuitenkin ihmetellä, kuinka näin käy vahingossa. Täysin tahattomasti. Tämä lienee eri asia, kuin se, että tietoisesti ajaa tietyllä tavalla. Varsinkin jos sitä jollekin tapahtuu usein ja _yllärinä_, olisi syytä mennä kentälle opettelemaan auton käytöstä.

Suosittelen kyllä leikkituntia kentällä kaikille, varsinkin auton vaihtuessa, viimeistään lumien tultua sen verran, että ajokin äärikäytös tulee edes etäisesti tutuksi. Tosipaikan tullen on tympeä huomata, että äärikäytökseen liittyy joku kummallinen ominaisuus. Auto kun menee todennäköisemmin, ainakin pahemmin, rikki ääritilanteen yllätyksen, kuin kentällä leikkimisen seurauksena.
 
Aivan totta. Vetotavalla ei ole merkitystä alustan luonteeseen kun kaasu ylhäällä. Nopeilla ohjausliikkeillä etuveto heittää helposti perää, jos siis alustan luonne sen edes etäisesti sallii.

Tietty on myös niitä autoja jotka peruskäytökseltään niin pahasti aliohjaavia pulkkia ettei millään ratti tempulla tapahdu muuta kuin mennä keula edellä tangentin suuntaan, mutta jokaisen etuvetokuskin tulisi asennoitua liukkaalla tai soralla, että yliohjautuminen on hyvinkin mahdollista, vaikkakin se kaasulla kaarteeseen meno onkin aina niin tylsää puskemista.

Minulla lähti kerran etuveto Astra loivassa kaarteessa todella rajusti peräluisuun. Aivan yllättäen tie oli kunnolla jäässä ja auton ääritilannekäytös selvästi muuta kuin puskeva, perä oli hetkessä 90-astetta sivulla ja driftasin kylki edellä keskellä maatietä, ja vieläpä vastaantulija lähestyi kovaa kohti.

Onneksi olin leikkinyt autolla tarpeeksi tyhjillä teillä, niin oli kokemusta ja sain sen jollain ihmeellä tuosta oikenemaan ja omalle kaistalle ennenkuin rytisi. Kaikki ohjausliikkeet tuli selkäytimestä, en muista että oikaisinko kaasulla, vai pelkkä vastaohjaus kytkin pohjassa, tai miten käytin jarrua. Siitä se Opel kuitenkin oikeni ja palasi nätisti omalle kaistalleen ilman vastaheittoa toiselle kyljelle. Jännäkakka pysyi sulkijalihaksen takana, mutta kivekset nousivat kurkkuun asti.
 
...
Minulla lähti kerran etuveto Astra loivassa kaarteessa todella rajusti peräluisuun. Aivan yllättäen tie oli kunnolla jäässä ja auton ääritilannekäytös selvästi muuta kuin puskeva, perä oli hetkessä 90-astetta sivulla ja driftasin kylki edellä keskellä maatietä, ja vieläpä vastaantulija lähestyi kovaa kohti.
...
Mielenkiintoista, minulla tapahtui sama uudehko Opel Corsa ja liikenne ympyrä, olin pikkaisen hölmistynyt kun en todellakaan odottanut että etuvetoauto tekisi silläpinnalla siinä ympyrässä sillä nopeudella sen että perä on se joka lähtee ensinnä irti.
 
Saahan sen etuvedon sladiin ilman mitään käppäriä tms. Ensimmäinen kokemus oli Seat Malagalla:lol: Talvella ja kesärenkailla, liikkeen pihalla. Muita noita mitä mieleen tulee niin Skoda Felicia lähtee hiekalla hyvin luisuun vähällä kiusaamisella soratiellä. Fiat Punto yllätti montakin kertaa talvella - kaasua ja rattia oikeassa suhteessa niin mennään ihan rallikuskina:tup:
Turha edes mainita että noissahan nyt ei mitään avustimia ole ja tehojakaan ei tarvi olla pellin alla.

Sitten voisin luetella pitkän listan etuvetoja mitkä käyttäytyy, no kuten etuvetoiset yleensä. En luettele.
 
Sitten voisin luetella pitkän listan etuvetoja mitkä käyttäytyy, no kuten etuvetoiset yleensä. En luettele.
Niin, tai miten kuvittelet että takavetoinen käyttäytyy.

Miten handlaat takapään pitoa kaasulla etuvetoisen kanssa? Olisiko ero kuitenkin siinä että toisessa pito menetetään ja toisessa sitä voi kontrolloida kaasulla...

Tässä ei nyt ole kuin vartti kun viimeksi ~200hv takavedolla käänsin auton mutkaan nopeammin pienellä sekunnin pidon menetyksellä - homma mitä ei etuvedolla tehdä.
 
Saahan sen etuvedon sladiin ilman mitään käppäriä tms. Ensimmäinen kokemus oli Seat Malagalla:lol: Talvella ja kesärenkailla, liikkeen pihalla. Muita noita mitä mieleen tulee niin Skoda Felicia lähtee hiekalla hyvin luisuun vähällä kiusaamisella soratiellä. Fiat Punto yllätti montakin kertaa talvella - kaasua ja rattia oikeassa suhteessa niin mennään ihan rallikuskina:tup:
Turha edes mainita että noissahan nyt ei mitään avustimia ole ja tehojakaan ei tarvi olla pellin alla.

Sitten voisin luetella pitkän listan etuvetoja mitkä käyttäytyy, no kuten etuvetoiset yleensä. En luettele.
Seat Ibiza SXI oli loskakelillä tosi tympeä koeajettava kun ainakin kyseisessä yksilössä kytkimellä oli tasan kaksi asentoa joko off tai on.
 
Silloin kun tallissa oli vielä vain etuvetoisia, niin aika hyvin opin niitä käsijarrulla heittämään ja kaasulla ohjaamaan mutkan läpi, jopa ihan kesäkelillä kuivalla asfaltilla, mikä vaatii jo vauhtia ja nopeita ratin liikkeitä.

Sitten tuli Bemari taloon ja sen vieminen kaasulla oli tietenkin yhtä unelmaa. Tarvitaan vain pieni ratin liike ja loppu ohjaaminen tapahtuu kaasupolkimella. Se vaan on niin nautinto hoitaa kääntymisen jyrkkyys hallitussa peräluisussa, tarkasti, eleettömästi, ilman turhaa repimistä, se on kuin taidetta.

Olin jo pitkään vain takapotkua komentanut, niin otin kerran vanhoja muistellen etuvedon leikkiin. Hyvä etten heti heittänyt autoa puskaan. Ei ollut enää mitään taitoa jäljellä että kuinka se etuvetoinen kääntyy ja miten kaasulla se oikenee. Tajusin että se on paljon vaikeampaa käsijarrulla heittää perää kuin takavedolla hallitusti pitoa kontrolloida.
 
Niin, tai miten kuvittelet että takavetoinen käyttäytyy.

Miten handlaat takapään pitoa kaasulla etuvetoisen kanssa? Olisiko ero kuitenkin siinä että toisessa pito menetetään ja toisessa sitä voi kontrolloida kaasulla...

Tässä ei nyt ole kuin vartti kun viimeksi ~200hv takavedolla käänsin auton mutkaan nopeammin pienellä sekunnin pidon menetyksellä - homma mitä ei etuvedolla tehdä.

Eka auto oli Corolla -77, seuraava Volvo 242 -75, seuraava 242 -81 ja sen jälkeen putki etuvetoisia. Tällä välin oli käytössä ex-appiukon Legacy 4x4. Ja siitä eteenpäin ollut alla melkein kaikkea. Takavedon ihmeet tuli tutuksi jo alussa. Viimeisin takaveto oli Volvo 740 tomaatti joskus 10v sitten. Mitä siis omissa omistuksissa ollut. Handlattu on vähän kaikkea.

Mutta itse kysymykseen, jos on etuvetoinen missä asiat on kohdillaan, niin kyllä sillä soratiellä lennättää ihan hyvin kun vaan tietää mitä tekee, eikä ole mitään apuja.. Uudemmilla autoilla ei ole sitten tullutkaan kokeiltua miten menee, koska yleiset tiet ja soratiet harvassa, eikä halua vetää mettään.

Punto viime talvena susipaskoilla talvirenkailla terästi muistoja, liikenneympyrässä aiheutti ensin yllättäviä sladeja, sitten vähemmän yllättäviä kun tiesi miten museoesine käyttäytyy. Eikä mennyt kanttareille kertaakaan.

Seat Ibiza SXI oli loskakelillä tosi tympeä koeajettava kun ainakin kyseisessä yksilössä kytkimellä oli tasan kaksi asentoa joko off tai on.

Tuollainenkin arse on tullut omistettua, tosin ko. system porsche ehti olla alle kaksi viikkoa kesällä, kun tuli vaihdossa ja vaihtui hyvin nopsaan johonkin muuhun.
 
Mutta itse kysymykseen, jos on etuvetoinen missä asiat on kohdillaan, niin kyllä sillä soratiellä lennättää ihan hyvin kun vaan tietää mitä tekee, eikä ole mitään apuja.. Uudemmilla autoilla ei ole sitten tullutkaan kokeiltua miten menee, koska yleiset tiet ja soratiet harvassa, eikä halua vetää mettään.
Niin tämä oli kyllä ihan asvaltilla.

Etuvetoisten sladittelut yleensä tapahtyvat liukkaalla alustalla ja johtavat lähinnä vauhdin putoamiseen, ei muuhun. :D
 
Saahan sen etuvedon sladiin ilman mitään käppäriä tms...
Riippuen tosiaan autosta helposti. Mondeo mk2 irrottelee perän kyllä kohtuullisen helposti kun mutkassa kaasun löysää. Ja pahimmassa tapauksessa luistonesto nappaa kiinni kun koittaa kaasulla oikasta :p

E: vastaavasti papan entinen Golf oli aina vaan enemmän tai vähemmän aliohjaava eikä viitteitäkään perän irtoamisesta ilman käppäriä.
 
Riippuen tosiaan autosta helposti. Mondeo mk2 irrottelee perän kyllä kohtuullisen helposti kun mutkassa kaasun löysää. Ja pahimmassa tapauksessa luistonesto nappaa kiinni kun koittaa kaasulla oikasta :p

E: vastaavasti papan entinen Golf oli aina vaan enemmän tai vähemmän aliohjaava eikä viitteitäkään perän irtoamisesta ilman käppäriä.
Tuossa Fordissa ei liene kysymys niinkään "spottisesta alustasta" kuin "hengenvaarallisesta alustageometriasta". :D

Kyllähän minkä tahansa auton saa sellaiseksi että perä lähtee alta jos alusta on joko A) väärin suunniteltu tai B) iskarit/jouset lopussa, tms. Ei-sporttisissa autoissa tuo vain yleensä ei ole toivottua käytöstä ja johtaa korkeintaan kolereihin ääritilanteissa, kuten väistöissä.
 
En tiedä onko suunniteltua vai turattua. Rauhallisen luiston tolla saa kun ton kaasun kunnolla löysää. Itse sanoisin yli/aliohjautumisen mukaan tasapainoiseksi.
 
Etuvetoakin voi ohjata kaasulla, varsinkin sporttisella alustalla olevaa. Etuvedossa voi tehdä alustasta aika yliohjaavan ilman että se aiheuttaa ongelmia koska etuvedon perusluonne on aliohjaava. Kaasulla ohjaus on tosin juuri päinvastaista kuin takavedossa eli kaasu nostamalla kääntyy tiukemmin ja kaasua painamalla suoristuu. Tietty etuvedolla tilanteet jossa voi tuota tehdä on rajallisempia.
 
Etuvetoakin voi ohjata kaasulla, varsinkin sporttisella alustalla olevaa. Etuvedossa voi tehdä alustasta aika yliohjaavan ilman että se aiheuttaa ongelmia koska etuvedon perusluonne on aliohjaava. Kaasulla ohjaus on tosin juuri päinvastaista kuin takavedossa eli kaasu nostamalla kääntyy tiukemmin ja kaasua painamalla suoristuu. Tietty etuvedolla tilanteet jossa voi tuota tehdä on rajallisempia.
Etuvedossa se ongelma, mikä ainakin henk.koht. pännii, on se että kaasulla säätely vaikuttaa yleensä negatiivisesti ohjaavien renkaiden pitoon. Varsinkin jos ajetaan pidon rajoilla jolloin kiihtyvyys ja ohjauksen sivuttaispito "tappelevat" omasta kitkan osuudestaan. Lisäksi vetoromppeet yleensä vievät sen verran tilaa että kääntösäde ja näinollen renkaiden maksimikulma kärsii.

Akateemistahan tämä kaikki tietty on, eihän me aikuiset liikenteessä pelleillä. :D
 
Normaaliajossa ei mitään merkitystä missä päässä autoa voima välitetään tiehen, nelivedosta vois olla talvella hyötyä, mutta eipä ole tilannetta tullut vielä puolen miljoonan kilometrin aikana, etteikö etuvedolla olis päässyt.

Toki jos jonkun happivajeen on kokenut synnytyksessä ja kokee tarpeelliseksi olla vammaisena liikenteessä niin takaveto. Itse olen jättänyt nuo hommat muille.
 
Normaaliajossa ei mitään merkitystä missä päässä autoa voima välitetään tiehen, nelivedosta vois olla talvella hyötyä, mutta eipä ole tilannetta tullut vielä puolen miljoonan kilometrin aikana, etteikö etuvedolla olis päässyt.

Toki jos jonkun happivajeen on kokenut synnytyksessä ja kokee tarpeelliseksi olla vammaisena liikenteessä niin takaveto. Itse olen jättänyt nuo hommat muille.
"Pääseminen" on toinen asia kuin optimaalinen yhdistelmä. Kyllä takaveto käyttäytyy paljon luontevammin. Mielummin yliohjaus kuin puskeminen. Lisäksi etuvedoissa voi olla aivan naurettavia kääntösäteitä ilmeisesti eturenkaiden vetonivelistä tms johtuen. Ja sit jos kärryä haluaa vedellä niin takaveto on luonnollisesti paras ihan dynamiikkansa johdosta.

Etuvedossa se ongelma, mikä ainakin henk.koht. pännii, on se että kaasulla säätely vaikuttaa yleensä negatiivisesti ohjaavien renkaiden pitoon.
Sanoit sen paljon paremmin kuin itse osasin. Tässäpä se on kiteytettynä miksi en itse etuvetoa ottaisi jos ei ole pakko.
 
Niin pääseminen menee yleensä niin että etuvedolla pääsee paremmin kuin takavedolla. Ja jos ei pääse, niin sitten neliveto. Luultavasti neliveto olisi sen kärrynkin kanssa ihan hyvä juttu? Itse kyllä olen onnistunut etuvetoisella ilman mitään ongelmia?
 
Niin pääseminen menee yleensä niin että etuvedolla pääsee paremmin kuin takavedolla. Ja jos ei pääse, niin sitten neliveto. Luultavasti neliveto olisi sen kärrynkin kanssa ihan hyvä juttu? Itse kyllä olen onnistunut etuvetoisella ilman mitään ongelmia?
Ei mulla mitään ongelmia ole ollut millään vedolla mutta selvästi parhaana kompromissina pidän takavetoa. En osaa kuvitella mitä hyötyä nelivedosta olisi kärryn kanssa jos ei luistamista lasketa mutta eipä se ole ongelma ennenkään ollut.



Siitä esimerkkiä miksi en ainakaan kaupunkiin etuvetoista ottaisi.
 
Ei mulla mitään ongelmia ole ollut millään vedolla mutta selvästi parhaana kompromissina pidän takavetoa. En osaa kuvitella mitä hyötyä nelivedosta olisi kärryn kanssa jos ei luistamista lasketa mutta eipä se ole ongelma ennenkään ollut.
Jep. Itsekin mietin että oikein liukkaalla talvella sitä nelivetoa kaipaisi ehkä. Mutta ei ole jäänyt jumiin ilman nelivetoakaan. Esim jos vetäisi jotain moottorikelkkaa peräkärryllä, tai jotain vastaavaa.
 
Jep. Itsekin mietin että oikein liukkaalla talvella sitä nelivetoa kaipaisi ehkä. Mutta ei ole jäänyt jumiin ilman nelivetoakaan. Esim jos vetäisi jotain moottorikelkkaa peräkärryllä, tai jotain vastaavaa.
Jees. Nelivedot on kyllä kivoja pelejä oikein talvisessa säässä.

En väitä että sä et tätä tiennyt, mutta ihan vain tosta vetämisestä vähän dynamiikkaa:
diag2.jpg
 
Jees. Nelivedot on kyllä kivoja pelejä oikein talvisessa säässä.

En väitä että sä et tätä tiennyt, mutta ihan vain tosta vetämisestä vähän dynamiikkaa:
Joo noin se menee. Mutta se vetokoukun aisapaino on silti tosi vähän? Ehkä juuri siksi sillä etuvetoisellakin tulee toimeen?
Autoille on määritelty myös suurin sallittu aisapaino eli vetokoukkuun kohdistuva paino. Se saa olla enintään neljä prosenttia perävaunun kytkentämassasta tai 25 kiloa. Suurempi paino ratkaisee. 750 kilon painoisella kevytperäkärryllä aisapaino saa olla 30 kiloa.
Perävaunun vetäminen on melkoista matematiikkaa
 
Joo noin se menee. Mutta se vetokoukun aisapaino on silti tosi vähän? Ehkä juuri siksi sillä etuvetoisellakin tulee toimeen?

Perävaunun vetäminen on melkoista matematiikkaa
No mä vedin just yks vkl kärryä jonka aisapaino on 80kg. Kyllä se alkaa jo tuntumaan siellä perässä. Lisäksi toihan on vaan yksi elementti koko dynamiikkaa. Toki tollasta pikkukärryä nyt vetelee ihan millä tahansa kun ei ole lähelläkään edes auton omaa massaa. Sit kun massat on 1:1 alkaa jo tuntumaan että siellä perässä jotain on. Jonkun automiehen pitäis tulla heittämään parit laskelmat pöytään kun itse todennäköisesti vain nolaisin itseni :D Mut anekdoottina todettakoot vielä että ei ole sattumaa miksi kaikki autot joilla on tarkoitus vetää jotakin ovat takavetoisia.
 
Mut anekdoottina todettakoot vielä että ei ole sattumaa miksi kaikki autot joilla on tarkoitus vetää jotakin ovat takavetoisia.
Citikka on ehkä poikkeus. Kaasunestejousitus ja etuveto. Ainakin auton myyjä kehui, että vaunun vetäminen onnistuu ihan kivasti. En toki tiedä että millainen kärry Xantian perässä on ollut.
 
Citikka on ehkä poikkeus. Kaasunestejousitus ja etuveto. Ainakin auton myyjä kehui, että vaunun vetäminen onnistuu ihan kivasti. En toki tiedä että millainen kärry Xantian perässä on ollut.
Citikoissa on joo erikoinen jousitus. Mutta mun pointit varmaan tuli kaikille selväksi :) Jokainen toki ajaa millä ajaa, mutta näillä argumenteilla valitsen takavedon.
 
Normaaliajossa ei mitään merkitystä missä päässä autoa voima välitetään tiehen, nelivedosta vois olla talvella hyötyä, mutta eipä ole tilannetta tullut vielä puolen miljoonan kilometrin aikana, etteikö etuvedolla olis päässyt.

Toki jos jonkun happivajeen on kokenut synnytyksessä ja kokee tarpeelliseksi olla vammaisena liikenteessä niin takaveto. Itse olen jättänyt nuo hommat muille.

Itellä on about samoilla kilometreillä tullut noita tilanteita vastaan kymmeniä. Siis ettei olisi ilman nelikkoa päässyt. Ja ihan yleisillä teillä, alle 7km taajamasta. Yövuorot, vähän syrjemmässä asuminen ja yölliset lumentulot tuulen kera... Viimeeksi ihan pari kk sitten jäi etuveto n. 5 metriä pihasta, pakko oli hakea nelikko alle. Muut täälläpäin asuvat sitten ootteli että sain jäljen tehtyä.

Takaveto on kyllä vain leikkimiseen yms hyvä, muuten lähinnä haitoilla.
 
Mitä noista väittelemään. Neliveto on Suomessa ylivoimainen käyttöauttoon. Noin, keskustelu on päättynyt.
 
Näin on. Entäpä urheiluautoon?

No ratasarjoja katsomalla ei siellä taida paljoa etuvetoja nähdä.

edit. Tosin neliveto taitaa olla säännöissä kielletty useimmissa sarjoissa. Stetsonvakio oli tuo.
 
Viimeksi muokattu:
Ehdottomasti vajaaveto. Ei järkeä maksaa suurempaa ostohintaa, isompia kuluja, veroja ja jatkuvasti suurempia polttoainekustannuksia ominaisuudesta, josta on jotain hyötyä ehkä 5% vuotuisista ajoista. Ja tuon 5% se on vain hyödyllinen, ei pakollinen.
 
20v ikäinen kasipätkä Volvo itsellä ja uudesta ollut. Kasarilla ajoin takakinnereillä ja silloin tykkäsin niistä ja mentiin milloin mitenkin päin ihan mihin vaan.

Mutta nyt en etuvetoa vaihtaisi enää takavetoiseen, enkä myöskään nelikkoon (tuppaavat kuluttamaan enempi - etuvetovolvossa on tarpeeksi sitä :p))
 
Itse pidän nelivedoista enemmän ja tarjoaahan takaveto etuvetoa enemmän ajamisen iloa. Mutta on etuvedolla ainakin yksi valttikortti. Kun etuveto lähtee reiluun sivuluisuun se on mahdollista oikaista runsaalla kaasun käytöllä tilanteessa jossa takaveto ja neliveto pyörähtäisivät vääjäämättä ympäri. Tämän olen ainakin itse talvella radalla todennut.
 
Miten olis kytkettävä neliveto:think:

Mitsubishi-Pajero-2012_12.jpg


Takavetoisena. Ja sitten homma on ennenkin toiminut etuveto + neliveto

b832f82df94434bc12694c28b0441dbe.jpg
 
Taitaa 2000 luvun volvoissa ainakin olla kaikissa Haldex eli ei ihan älyttömiä nosta. Oman auton manuaalista löytyy ainakin V70 2004 kulutusvertailu.
Etuveto man, 6,5 l / 100 km
Automaatti, +1,4 l
AWD, +0,8 l
AWD/auto, +1,9 l
XC, +1,0 l
XC/auto, +1,9 l
 
Itse pääsen samaa ikäluokkaa Audi A8 joka V8 koneinen, torsen nelivedolla ja öljylinkoautomaatilla 10-11 litraa satasella kulutuksiin tankkaus seurannan ja ajotietokoneen mukaan. Ei hajuakaan mitä ottais pelkkänä etuvetona.

Pisti vaan silmään se että volvo ja pohdit polttoaineen kulutusta eri vetotavoilla. Volvot kun vähän tunnetusti reppaampia syömään kuin muut.

Aika hyvin. Tuttavan A8 V8:lla vie automaattina kaupungissa sen 20 litraa. Maantiellä tasanopeudella pääsee sitten noihin sinun kulutuksiin. Välillä kuitenkin pitää käynnistää autoa, käydä kaupassa, eli liikkeelle lähtöjäkin tulee. Mutta niin, ainahan näissä ilmoitetaan ne lukemat mihin "päästään". Kaikki ei aja maantietä jne, muuttujia liikaa että näihin olisi mitään luottamista. Pitäisi ilmoittaa aina myös keskinopeus.
 
Kotiseudulla tuli ensimmäiset liukkaat kelit (ei nyt mistään pääkallokelistä puhuta) ja mulla on Subarussa vielä kesärenkaat alla. Hauska kattoa, kun vajaavetoset ruopii nastoilla liikennevaloista liikkeelle eikä itellä tunnu missään. Tänään kotimatkalla edellä olevalla bemulla oli kesärenkaiden kanssa vaikeuksia päästä liikkeelle valoissa eikä käyny kateeksi, muistan kun jokunen vuosi sitten etuvetosella citikalla huonojen kitkojen kanssa tuli yks talvi kärsittyä. Huomenna taidan laittaa kuitenki itekin nastat alle, kun neliveto ei auta pysähtymään yhtään sen paremmin.
 
Njoo, A6 quattrolla kans naureskellut tänään kesärenkaat alla liikenteessä ku tuli yön ja päivän aikana n. 10 cm lunta :D
 
Erityisen iloinen olen nelivedosta näin talvisin myös siinä, et kun käyn duunissa 06-15 n. keskimäärin, niin taloyhtiön auraus hoidetaan, tai ainakin on tähän mennessä hoidettu, iltapäivä neljältä tai sen jälkeen.. Eli oma parkkipaikka on sellanen auton kokoinen jäinen kuoppa viimeistään keväällä.. Ja hienosti lähtee audi pois ruudusta :D

Edit. Ja kuoppa on hiekkaan asti moottorin kohdilta tietysti.. :D tuo 3.2 V6 motti kun kerää lämmön niin ei jäähdy heti :D
 
Tuossa Fordissa ei liene kysymys niinkään "spottisesta alustasta" kuin "hengenvaarallisesta alustageometriasta". :D

Kyllähän minkä tahansa auton saa sellaiseksi että perä lähtee alta jos alusta on joko A) väärin suunniteltu tai B) iskarit/jouset lopussa, tms. Ei-sporttisissa autoissa tuo vain yleensä ei ole toivottua käytöstä ja johtaa korkeintaan kolereihin ääritilanteissa, kuten väistöissä.
C) Takanana on kuluneempi rengaspari, minne sen suurin osa etuvetoisissa laittaa, että kuluminen tasaantuisi.

Kyllä' omissa etuvedoissa se kevyempi perä on yleensä ollut herkemmin irtoamassa kuin keula, jos ilman kaasua tai maltillisella kaasulla on ajellut. Liialla kaasulla se sitten tietysti puskee.

Tuossa on toki yksi hyvä puoli takavedolle, että kuluneemman rengasparin voi laittaa niissä eteen, missä se lähtökohtaisesti on parempi. Plus että kiihdytys ei tunnu ohjauksessa samalla tavalla
Suurin huono puoli taas takavedossa on minusta se, että jää paljon helpommin liukkaalla kiinni kun vetävät pyörät on kevyemmässä päässä. Siis jos nyt puhutaan ns. normaaliaautoistaa, keski- ja takamoottoriset erikseen.

Nelikko on toki sitten liikkeellelähdöissä loistava, huonona puolena vaan kulutuksen (ja auton hinnan) nousu ja valheellinen turvallisuuden tunne, joka voi olla vaarallinen jos asiaa ei tiedosta.

Ei kyllä vahvaa mielipidettä allekirjoittaneella ole, että joku vetotapa nyt olisi ehdoton, kaikissa on puolensa.
 
Viimeksi muokattu:
Mikään ei voita BMW:tä ja xDriveä talven ajamisen ilossa. Audin Quattro pääsee lähelle.
 
Oikea jatkuva neliveto ja lukot?

Ajamisen ilo on tietysti aina suhteellinen käsite, kuka pitää mistäkin mutta itse maastureilla ajaneena kaikki lukot päällä tulee mieleen lähinnä traktori. Eipä siinä, lukot päällä mennään sinne millä muilla ei enää pääse mutta ainakin omasta mielestä ajaminen ei enää paljon poikkea John Deerestä.
 
Itselle takaveto, etuveto ja neliveto. Siinä järjestyksessä.
Tykkään leikkiä ja kikkailla ja nelivedolla tuntuu ajaminen kaikista "tylsimmältä". Jäällä nelikko oli kyllä ihan kiva, mutta toisaalta ihan yhtä hauskaa takapotkullakin on jäällä ollut... Eli ei se siihenkään ihan omiaan ole. Toki paikaltaan poistuu nopeiten :)

Mulla oli B4 RSK Legacy ja siinä oli voimaakin ihan hyvin kun melkeen se 300hp, mutta silti jotenkin se oli paljon tylsempi ja kliinisempi ajaa kun joku vähän laiskempi takaveto :D

En osaa selittää miksi, mutta käsite "nelivedolla pilattu" on tullut tutuksi =)
 
Itsellä on melkeinpä päinvastoin, eli jäällä ei meinaa takaveto tuntua oikein miltään ja nelikko on se ainoa oikea :D

Paras jäälle tähän mennessä on ollu nelikko lukkoperällä ja tarpeellisella voimalla mutta se taas ei kadulla ajellessa ollut talvella se paras vaihtoehto, meinasi olla vähän liiankin herkkä tarjoamaan perää.

Takatuupparilla on toki "helpompi" räppäillä kaikki kurvit ovi edellä, mutta vauhtia sillä ei oikein meinaa saada.

Toki vika voi olla myös kuskissa, takavedoilla on tullut ajettua huomattavasti vähemmän kuin nelikoilla. Ja mä nyt olen muutenkin ihan paska ajamaan jäällä :rolleyes:

Ja toki nuo riippuu myös paljon muistakin asioista kuon pelkästä vetotavasta ja nelikoissakin on isoja eroja.
 
Itselle takaveto, etuveto ja neliveto.
Jotenkin tuntuu hassulta että etuveto menee nelikon edelle hauskuudessa/paremmuudessa, eihän se tee muuta kuin puskee koko ajan. Takaveto varmasti hauskin kikkailuun, mutta jos pitää eteenpäinkin päästä, niin takapainotteinen nelikko on kyllä mahtava peli.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 536
Viestejä
4 539 563
Jäsenet
74 817
Uusin jäsen
pepponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom