Näyttöjen kalibrointi (väriasetukset, keskustelu yms)

Tiedättekö tekeekö mikään firma näitä näytön kalibrointeja johonkin hintaan? Power tekee ainakin televisioille, mutta onko se sama kuin tietokoneen näytöille tehtävät kalibroinnit? Oon vähän untuvikko näissä hommissa ja ajattelin kalibroida uuden näytön, kun ostin kerrankin vähän arvokkaamman.

Kyllähän noita varmasti tekee, mutta hintaa noilla on mun mielestä kyllä aivan perk*****

Asusteletko missäpäin? Kyllä tuota meikäläisen laitetta ainakin pienellä vuokralla saa jos ite haluu kalibroida. Ja voin kyllä ainakin tuolla displaycalilla säätää kirkkaus+ RGB väritasapainot. Ja sit jos noi HCFR tai muut ohjelmat olis sulle parempia, niin opettele käyttään niitä ja sit voin tuota vuokrailla :D
 
Kyllähän noita varmasti tekee, mutta hintaa noilla on mun mielestä kyllä aivan perk*****

Asusteletko missäpäin? Kyllä tuota meikäläisen laitetta ainakin pienellä vuokralla saa jos ite haluu kalibroida. Ja voin kyllä ainakin tuolla displaycalilla säätää kirkkaus+ RGB väritasapainot. Ja sit jos noi HCFR tai muut ohjelmat olis sulle parempia, niin opettele käyttään niitä ja sit voin tuota vuokrailla :D

Asustelen Mikkelissä viikot ja vklp Lahdessa.
 
Tiedättekö tekeekö mikään firma näitä näytön kalibrointeja johonkin hintaan? Power tekee ainakin televisioille, mutta onko se sama kuin tietokoneen näytöille tehtävät kalibroinnit? Oon vähän untuvikko näissä hommissa ja ajattelin kalibroida uuden näytön, kun ostin kerrankin vähän arvokkaamman.

Tietokoneen näytön kalibrointi on helppoa. Helpointa se on kolorimetrin mukana tulevalla softalla tai jos haluaa parasta laatua, niin DisplayCAL:illakin se on helppoa. Muutaman ohjelman säädön asettamisen jälkeen itse kalibrointi tapahtuu näytön kirkkautta säätämällä ja jos mahdollista, RGB-asetuksia rukkaamalla. Profiloinnissa ei muuta kuin odotella: softa hoitaa kaiken automaattisesti. Lopuksi profiili otetaan käyttöön ja homma on siinä.

Mutta vaatii tosiaan itse laitteen. Jos sellaisen saa lainaksi, niin hyvä.
 
Tiedättekö tekeekö mikään firma näitä näytön kalibrointeja johonkin hintaan? Power tekee ainakin televisioille, mutta onko se sama kuin tietokoneen näytöille tehtävät kalibroinnit? Oon vähän untuvikko näissä hommissa ja ajattelin kalibroida uuden näytön, kun ostin kerrankin vähän arvokkaamman.
Käytännössä nuo kaupalliset kalibroinnit maksavat saman verran kuin kalibrointivehkeet, ja työnäyttöjen kalibroinnissa on vielä se juju että ammattikäytössä kalibroinnit ovat kuukausittain toistettavia rutiineja.

Eli näyttöjen kalibrointi-palvelulle ei ole kysyntää koska ne jotka sitä oikeasti tarvitsevat hankkivat omat kalibrointi laitteensa ja tekevät kalibroinnit itse. Näyttöjen kalibrointi kun tehdään tietokoneohjelmistojen kautta suoraan, ensikertalaisellakin menee hommaan vain korkeintaan tunti mistä 30 minuuttia kuluu näytön/mittauslaitteen lämpenemisen odottamiseen.

Eli joko vuokraat/lainaat jostain mittauslaitteen tai ostat ikioman laitteen. Ja sitten teet kalibroinnit itse, näyttöjen kalibrointi kun on ammattiohjelmistoilla tehty mahdollisimman nopeaksi ja yksinkertaiseksi juuri tuon rutiininomaisen kuukausittaisen kalibrointitarpeen takia (työajan hukkaus kalibrointiin on kallista!).
 
Tiedättekö tekeekö mikään firma näitä näytön kalibrointeja johonkin hintaan? Power tekee ainakin televisioille, mutta onko se sama kuin tietokoneen näytöille tehtävät kalibroinnit? Oon vähän untuvikko näissä hommissa ja ajattelin kalibroida uuden näytön, kun ostin kerrankin vähän arvokkaamman.
Jos olet ostanut varsinkin hiukan arvokkaamman näytön, niin suosittelen ostamaan ihan oman kalibrointi työkalun. Taitaa olla edim. X-Riten Colormunki aika pätevä tuollaiseen ja hinta on halpa. Se että maksat jollekkin kalibroinnista toista sataa euroa, niin sillä saat jo oman sekä saat sit tehdä uudelleen kalibroinnin maksutta, koska paneelisi arvot muuttuu iän myötä
 
Nyt tuli mielenkiintoinen ongelma tuon värienhallinnan ja icc profiilin kanssa joka luotu vanhassa windows asennuksessa. Eli rauta vaihtui ja pistin uuden windows 10 asennuksen, nyt kun värienhallinnassa laittaa 2. näytölle oletukseksi tuon displaycal:illa tehdyn profiilin, niin mitään ei tapahdu. Aiemmin ihan työpöydälläkin muuttui värit, mutta nyt ei edes rawtherapee:sseen ja muihin vaikuta. Onkohan multa unohtunut joku täppä vielä jostain?

upload_2019-12-30_11-27-14.png
 
@yyri, noiden lataamiseen kannattaa käyttää DisplayCAL Profile Loaderia, joka tulee DisplayCAL:n mukana. Se pyörii taustalla ja pitää huolen, että profiili on oikeasti koko ajan käytössä. Jos et sitä halua käyttää, tsekkaa Lisäasetuksista että "Use Windows display calibration" (ja sama suomeksi) on päällä.
 
@yyri, noiden lataamiseen kannattaa käyttää DisplayCAL Profile Loaderia, joka tulee DisplayCAL:n mukana. Se pyörii taustalla ja pitää huolen, että profiili on oikeasti koko ajan käytössä. Jos et sitä halua käyttää, tsekkaa Lisäasetuksista että "Use Windows display calibration" (ja sama suomeksi) on päällä.

Tostahan täpästähän se oli kiinni, kiitos. Pitääpä tutustua tuohon profile loaderiin.
 
Tostahan täpästähän se oli kiinni, kiitos. Pitääpä tutustua tuohon profile loaderiin.

Sen lisäksi että se varmistaa oikeasti profiilin olevan aina käytössä, se on ainakin teoriassa tarkempi. Sitä en osaa sanoa, onko tarkkuusero kuinka havaittava, mutta kuitenkin. Jos sen ottaa käyttöön niin sitten täppä pois tuosta Windowsin omasta.
 
Jos jollain on kalibrointilaitetta Rauman lähettyvillä, niin täällä olisi yksi kiinnostunut lainaaja/vuokraaja :vihellys:
 
Noniin, nyt on saapunut uusi X-Riten i1 pro sensori ja HCFR:llä tein ensimmäisen kalibroinnin Spyder 5:n jälkeen. Kohteena Epson EH-TW9400 tykki ja 0.9 gainilla oleva DarkEnergy Screens Abyss kangas. Sen verrran on pakko todeta että Spyder kusee helvetisti tähän verrattuna juuri tuossa mustan päässä, mistä on varoitettu! ainakin tämä Spyder 5:n. Mittaus oli paljon nopeampaakin mustassa päässä X-Ritella. Laitan tähän kuvia ja olisi kiva jos vinkkejä ilmaantuu. Se mikä minua eniten ihmetyttää on se, että Epsonin perisasetuksella "luonnollinen" harmaaportaat ovat harmaat, mutta kalibroinnin jälkeen hiukan punertavat. Johtuuko tämä sitten siitä, että en saavuta valkoisen pistettä kokonaan vai mistä, niin en tiedä. HCFR:N asetuksiin olen yrittänyt löytää foorumeilta vinkkejä, mut niihinkin olisi kiva saada neuvoja jos näyttää valinnat vääriltä.Näyttökuva (2).png Näyttökuva (3).png Näyttökuva (4).png Näyttökuva (5).png Näyttökuva (6).png
 
Näyttökuva (7).png Näyttökuva (8).png Näyttökuva (9).png Tässä siis niistä asetuksista, että ovatko ne kohdallaan kun tykkiä kalibroidaan Rec709:lle
 
... Tässä siis niistä asetuksista, että ovatko ne kohdallaan kun tykkiä kalibroidaan Rec709:lle

Äkkiseltään näyttää asetukset ihan hyviltä. Ainut mikä saattaa aiheuttaa ongelmaa on tuo Display Type -valinta (EDR-korjaus). En tiedä mikä valonlähde ko. Epsonissa on mutta HCFR:n tarjoama Projector-valinta ei välttämättä ole oikea. Kokeile tehdä yksi luku harmaasävyille normaalilla non-refresh- Display Type:llä. Jos graafit näyttää puskevan punaista niin tässä syy. Jos ei niin lähtisin ehkä hakemaan mittarille parempaa paikkaa suhteessa valkokankaaseen. Tykkien kalibroinnissa asemoinnilla on kohtuullisen suuri merkitys.

Voi toki myös olla että jos on tähän mennessä tuijottanut kalibroimatonta kuvaa niin riippuen mikä oli lähtötilanne kalibroitu voi näyttää ns. väärältä jonkin aikaa. Oikea materiaali paljastaa ongelmat paremmin.
 
Äkkiseltään näyttää asetukset ihan hyviltä. Ainut mikä saattaa aiheuttaa ongelmaa on tuo Display Type -valinta (EDR-korjaus). En tiedä mikä valonlähde ko. Epsonissa on mutta HCFR:n tarjoama Projector-valinta ei välttämättä ole oikea. Kokeile tehdä yksi luku harmaasävyille normaalilla non-refresh- Display Type:llä. Jos graafit näyttää puskevan punaista niin tässä syy. Jos ei niin lähtisin ehkä hakemaan mittarille parempaa paikkaa suhteessa valkokankaaseen. Tykkien kalibroinnissa asemoinnilla on kohtuullisen suuri merkitys.

Voi toki myös olla että jos on tähän mennessä tuijottanut kalibroimatonta kuvaa niin riippuen mikä oli lähtötilanne kalibroitu voi näyttää ns. väärältä jonkin aikaa. Oikea materiaali paljastaa ongelmat paremmin.
No näitä just olen pohtinut, että pitääkö olla tui projector yms. Vaikutus saattaa olla iso, mut kun missään ei kerrota niin mahdotonta tehdä mittauksia. Tuon kolorimetrin asettelun olen tehnyt HCFR:n ohjeen mukaan, eli läheltä screenii oon hakenut valovoimakkaimman kohdan
 
Kokeilin nyt tuota Display typeä vaihtaa non refresh typeen. Ei siinä mitään huomannut eroa. Edelleentuo gamma homma ihmetytttää. Ihan sama mitä teen niin se laskee jyrkästi valkoisen päähän mentäessä. Epsonissa on 2, 1, 0 -1, ja -2 sekä vapaasäätö.Ihan sama mihin asentoon ne säätimet laittaa, niin aina tuo valkoisenpää on viturallaan.Mikä tuohon voi olla syynbä? alkaa mennä usko koko hommaan. Eka oon säätänyt valoisuuden ja kontrastin ja sit 2 pisteengrayscalen sekä sit Epsonin omalla 8 pisten säädöllä loput. Sit oon tota gammaa katsellut ja se on aina perseelläänNäyttökuva (12).png. Sen verran huomasin, et kun lasin kontrastia, niin sain käppyrän yläpään kohdalleen, mutta kusee rankasti testikuvaan, eli menee rajusti yli 235:n. Tuli mieleen että kun Panasonikin pyörittimessa on lähtöasetus mulla vakio YCbCr eikä RGB vajaa ja tykissä on RGB vajaa, niin sekäs sen tepposen voisi aiheuttaa? Pitääkö laittaa tykista RGB täysi ja antaa Panassa olla tuo akioasetus vai muutanko Panasonikista RAG vajaa ja tykissä sama? Katson siis välillä TV viritintä ja siellähän ei varmaan oo RGB täyttä
 
Viimeksi muokattu:
Vanha näyttö tussahti ennen joulua, joten hain uuden (edit: mainittakoon että kyseessä pirun kallis Asus ROG Swift PG258Q, mikäli sillä on mitään merkitystä, kun ei muitakaan nopeita töllöjä ollut hyllyssä siihen hätään.) Kaikki toimi. Sitten hain kaverilta Spyder 5 Pron lainaan ja kalibroin värit. Värit muuttuivat tuolla paljon mukavammiksi, mutta ihmettelin kun Youtubea katsellessa joissain videoissa näkyi ihmeellisiä "haamuja" tietyissä kohdissa. Tänään selasin r/all ja bongasin subin, jonka banneri näyttää aiheuttavan tuota samaa ilmiötä. Jos tuolta Spyderin softasta ottaa kalibroinnin pois päältä, niin vaiva loppuu heti. Jotain käryä mitä pirua tässä tapahtuu, miten sen voisi korjata, tai edes millä nimellä moista ilmiötä kutsutaan niin osaisi ehkä googlettaa tarkemmin? Pitäisin mieluusti kauniimmat värit, mutta eihän tuollaista nykimistä voi hyväksyä.

Oheisesta varsin epätarkasta klipistä saattaa ehkä saada jonkinlaisen käsityksen miltä tuo vaiva näyttää.
 

Liitteet

Vanha näyttö tussahti ennen joulua, joten hain uuden (edit: mainittakoon että kyseessä pirun kallis Asus ROG Swift PG258Q, mikäli sillä on mitään merkitystä, kun ei muitakaan nopeita töllöjä ollut hyllyssä siihen hätään.) Kaikki toimi. Sitten hain kaverilta Spyder 5 Pron lainaan ja kalibroin värit. Värit muuttuivat tuolla paljon mukavammiksi, mutta ihmettelin kun Youtubea katsellessa joissain videoissa näkyi ihmeellisiä "haamuja" tietyissä kohdissa. Tänään selasin r/all ja bongasin subin, jonka banneri näyttää aiheuttavan tuota samaa ilmiötä. Jos tuolta Spyderin softasta ottaa kalibroinnin pois päältä, niin vaiva loppuu heti. Jotain käryä mitä pirua tässä tapahtuu, miten sen voisi korjata, tai edes millä nimellä moista ilmiötä kutsutaan niin osaisi ehkä googlettaa tarkemmin? Pitäisin mieluusti kauniimmat värit, mutta eihän tuollaista nykimistä voi hyväksyä.

Oheisesta varsin epätarkasta klipistä saattaa ehkä saada jonkinlaisen käsityksen miltä tuo vaiva näyttää.
Kummalliselta näyttää, mutta testaa heivata Spyderin oma softa mäkeen ja vaihda tilalle DisplayCAL? Itsellä oli xriten Display Pron kanssa todella rasittavaa häröilyä, väriprofiili vaihtui miten sattuu tai jäi jumiin kun käytin niiden omaa softaa.

En älynnyt että laitteen oma softa voisi olla syynä, mutta täältä kyselemällä heti tuli ehdotukseksi DisplayCAL - nyt vajaa 2kk mennyt sillä ilman mitään ongelmia.
 
Kummalliselta näyttää, mutta testaa heivata Spyderin oma softa mäkeen ja vaihda tilalle DisplayCAL? Itsellä oli xriten Display Pron kanssa todella rasittavaa häröilyä, väriprofiili vaihtui miten sattuu tai jäi jumiin kun käytin niiden omaa softaa.

En älynnyt että laitteen oma softa voisi olla syynä, mutta täältä kyselemällä heti tuli ehdotukseksi DisplayCAL - nyt vajaa 2kk mennyt sillä ilman mitään ongelmia.

Kokeillaanpa, kiitoksia. Nyt kun mainitsit, niin itsellänikin oli tuota samaa vaivaa. Siihen auttoi kun laittoi Winkun asetuksista täpän sinne jonnekin, missä määritellään default profiili.
 
Noniin, sain näytön kalibroitua DisplayCALilla. ~1,5h siinä kesti ja samalla häipyi edellämainittu vaiva. Valitettavasti nyt näyttö on n. 6x kirkkaampi ja värit haaleampia. Teinköhän jotain väärin?

Edit: En tiedä korjasiko tuo nykimistä sittenkään. Saattaa olla, että nykimistä aiheuttava värikombinaatio/mikälie on nyt eri. Katselin James Mayn uutta sarjaa Japanista ja parissa kohtaa näkyi samanlaista nykimistä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on kyllä mielenkiintoinen tuote toi X-Riten i1 Pro Plus. Tuote pitäis rekisteröidä, mutta rekisteröintikoodia ei ole missään. Mistä helkutista sen saa? Sarjanumerot yms on kaapelissa mutta rekisteröintikoodia en löydä
 
Nojoo, edellämainittu vaiva on edelleen olemassa, joskin vähän vähemmän huomattavana. Joissain videoissa välkkyy haamuja edelleen. Näyttää vaativan jonkun tietyn värikombinaation, mutta värikombinaatio joka bugaa on eri kuin Spyderin omalla softalla kalibroituna (samoin kuin värit ja ruudun kirkkauskin.)

Kenelläkään mitään ideaa miten tätä vaivaa voisi koittaa hoitaa?
 
Nojoo, edellämainittu vaiva on edelleen olemassa, joskin vähän vähemmän huomattavana. Joissain videoissa välkkyy haamuja edelleen. Näyttää vaativan jonkun tietyn värikombinaation, mutta värikombinaatio joka bugaa on eri kuin Spyderin omalla softalla kalibroituna (samoin kuin värit ja ruudun kirkkauskin.)

Kenelläkään mitään ideaa miten tätä vaivaa voisi koittaa hoitaa?
Mikä sulla on näyttiksenä? Jotenkin kuulostaa siltä, että loppuuko tehot koneesta tai näyttiksestä kesken? Itselläni on sama näyttö, mutta Acer merkkisenä ja 100hz: ollut 2v. Mulla toimii todella hienosti ja rauta on 1080GTX vesillä sekä i7 6700K vesillä
 
Kalibroin näytön uudestaan Spyderin omalla softalla, ja kappas kummaa, ongelmia aiheuttava värikombinaatio/mikälie muuttui taas. Mikään noista jotka bugasivat ennen tätä, ei bugaa enää, mutta 8-bit-guyn uutta videota katsoessa nykimistä kuitenkin esiintyi parissa kohdassa. Hohhoijaa. 2vkoa aikaa vielä, että saa palauttaa töllön verkkikseen, vaikkei vika siitä johtuisikaan. En tiedä mitä tässä tekisi, mutta sen tiedän että syljettää.
 
Kalibroin näytön uudestaan Spyderin omalla softalla, ja kappas kummaa, ongelmia aiheuttava värikombinaatio/mikälie muuttui taas. Mikään noista jotka bugasivat ennen tätä, ei bugaa enää, mutta 8-bit-guyn uutta videota katsoessa nykimistä kuitenkin esiintyi parissa kohdassa. Hohhoijaa. 2vkoa aikaa vielä, että saa palauttaa töllön verkkikseen, vaikkei vika siitä johtuisikaan. En tiedä mitä tässä tekisi, mutta sen tiedän että syljettää.
Oletko kokeillut esim Uniquen Heaven benchmarkilla? Bugaako sillä? Lähinnä ajattelen, et johtuuko tuo renderöinnistä vai jonkun playerin ongelmista
 
Oletko kokeillut esim Uniquen Heaven benchmarkilla? Bugaako sillä? Lähinnä ajattelen, et johtuuko tuo renderöinnistä vai jonkun playerin ongelmista

Ei bugaa. Ei ole bugannut myöskään missään pelissä. Ainoastaan videoita katsoessa räpsyy muutaman framen ajan silloin tällöin, katsoi sitten VLC:llä tai browserilla. Ja kun bugaavan videon löytää, niin bugaa aina samassa kohtaa, katsoi sitä sitten millä browserilla hyvänsä. Tuo edellämainittu jonkun reddit subin banneri oli ainoa bugaava kuva johon olen törmännyt, joka sekin toimii nyt tällä kalibroinnilla.
 
Edelleentuo gamma homma ihmetytttää. Ihan sama mitä teen niin se laskee jyrkästi valkoisen päähän mentäessä... Pitääkö laittaa tykista RGB täysi ja antaa Panassa olla tuo akioasetus vai muutanko Panasonikista RAG vajaa ja tykissä sama? Katson siis välillä TV viritintä ja siellähän ei varmaan oo RGB täyttä

Aika selvästi nyt on tosiaan range ongelma tuossa. Tod.näk mittaat HCFR:ssä videotasoa 16-235 (niinkuin pitääkin) ja tykki toistaa nyt full range. Siksi käyrä on yläpäästä päin hittoja. Eli tarttis saada toistolaitteet ja testilaitteet samanlaiseen asentoon kuin lopullinen toistoketju tulee olemaan. Noin sinun tapauksessa taitaa ollakin jos suoraan soittimesta ajelet testikuvat mittarille.

Se miten noi pitäisi asettaa vaihtelee laitteiden mukaan (valmistajilla on hieman eri käsityksiä miten noi ranget käsitellään), mutta nyrkkisääntönä range on asetettu oikein jos videotaso 16 näkyy näyttölaitteen ruudulla natiivimustana ja kirkkautta nostamalla (black level) tulee lisää mustan tasoja näkyviin. Vastaavasti videotaso 235 on täysi valkoinen ja kontrastia laskemalla tulee näkyviin lisää tasoja 235 - 255. Omassa Sonyssa (65XG95) piti lähde asettaa full range ja telkkari limited tilaan niin ranget meni oikein. Jotain vastaavaa tod.näk tykkisi kaipaa myös.

Lisäksi kannattaa ehkä kalibroida suoraan gammaa 2.2 tai 2.4 vasten ja unohtaa BT.1886.
 
Aika selvästi nyt on tosiaan range ongelma tuossa. Tod.näk mittaat HCFR:ssä videotasoa 16-235 (niinkuin pitääkin) ja tykki toistaa nyt full range. Siksi käyrä on yläpäästä päin hittoja. Eli tarttis saada toistolaitteet ja testilaitteet samanlaiseen asentoon kuin lopullinen toistoketju tulee olemaan. Noin sinun tapauksessa taitaa ollakin jos suoraan soittimesta ajelet testikuvat mittarille.

Se miten noi pitäisi asettaa vaihtelee laitteiden mukaan (valmistajilla on hieman eri käsityksiä miten noi ranget käsitellään), mutta nyrkkisääntönä range on asetettu oikein jos videotaso 16 näkyy näyttölaitteen ruudulla natiivimustana ja kirkkautta nostamalla (black level) tulee lisää mustan tasoja näkyviin. Vastaavasti videotaso 235 on täysi valkoinen ja kontrastia laskemalla tulee näkyviin lisää tasoja 235 - 255. Omassa Sonyssa (65XG95) piti lähde asettaa full range ja telkkari limited tilaan niin ranget meni oikein. Jotain vastaavaa tod.näk tykkisi kaipaa myös.

Lisäksi kannattaa ehkä kalibroida suoraan gammaa 2.2 tai 2.4 vasten ja unohtaa BT.1886.
Kiitos vastauksesta. Näitä täytyy kokeilla. Soitin on mulla tuo Panasonicin 820/824. Värin ulostulossa on default YCbRc ja lisänä RGB sekä RGB limited. Kannattaako tuo antaa olla tuossa YCbRc:ssä vai laittaa RGB full ja Tykistä (Epson 9400) limited? Itse olen aiemmin olettanut että lopputulos on sama kummassakin tatauksessa, mut kummassakin päässä pitäis olla sama asetus vai olenko ihan hakoteillä? Jännää on myös se että kun kokeilin niin, että Panassa oli tyo defaul asetus päällä ja AVShd testilevy sisässä sekä tykin asetuksista (auto,RGB mimited, RGB) kohdasta vaidoin tilaa auto ja RGB limited välillä, niin mitään eroa ei ollut. Sit kun valitsin suoraan RGB full niin kuva vaaleni. Eli täten oletan että jostain syystä pana tyrkkää vajaata ulos(johtuuko AVShd materiaalista)? Sit jos katson taas vaikka bluray tai uhd levyä, niin Epson info näyttää 12-bit ja 4:4:4
 
Moro,

Kalibroin tuossa MSI Optix MAG322CQRV näytön Spyder 4 Pro:lla ja DisplayCal ohjelmistolla.
Lopputulos OK, ei valtavaa muutosta.

Nyt kuitenkin mietityttää että miksi sama testikuva (Black level - Lagom LCD test)
näyttää erilaiselta, kun sen avaa Photoshopissa tai Windows 10 valokuva -sovelluksessa tai Chromessa.

Photoshopissa avattuna tummat sävyt liukuvat tasaisemmin ja tummimman pään sävyt erottuvat paremmin.
Onko niin että Chrome ja W10 valokuva -sovellus ei osaa käyttää luotua kalibrointi profiilia?
Miten tämän voisi korjata? Haluaisin että kalibrointi profiili olisi käytössä työskennellessäni kaikilla ohjelmilla.

Liitteenä kuva DisplayCal kalibrointi asetuksista.

Displaycal säädöt.jpg
 
Moro,

Photoshopissa avattuna tummat sävyt liukuvat tasaisemmin ja tummimman pään sävyt erottuvat paremmin.
Onko niin että Chrome ja W10 valokuva -sovellus ei osaa käyttää luotua kalibrointi profiilia?
Miten tämän voisi korjata? Haluaisin että kalibrointi profiili olisi käytössä työskennellessäni kaikilla ohjelmilla.

Liitteenä kuva DisplayCal kalibrointi asetuksista.

Displaycal säädöt.jpg

Veikkaan että todennäköisemmin niin että Chrome ja Valokuva-sovellus käyttää luomaasi profiilia mutta Photoshop ei. Oletuksena Photoshopin Proof colors on muistaakseni pois käytöstä (tai käyttää jotain geneeristä profiilia). Tämä ohittaa ICC profiilit. Löytyy View-valikon alta. Ja riippuen mitä gamma targettia vastaan profiilin teit niin tuossa saattaa käydä juurikin niin että tummat sävyt erottuu paremmin (oletuksena pienempi gamma-arvo. tod.näk 2.2)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksesta. Näitä täytyy kokeilla. Soitin on mulla tuo Panasonicin 820/824. Värin ulostulossa on default YCbRc ja lisänä RGB sekä RGB limited. Kannattaako tuo antaa olla tuossa YCbRc:ssä vai laittaa RGB full ja Tykistä (Epson 9400) limited? Itse olen aiemmin olettanut että lopputulos on sama kummassakin tatauksessa, mut kummassakin päässä pitäis olla sama asetus vai olenko ihan hakoteillä? Jännää on myös se että kun kokeilin niin, että Panassa oli tyo defaul asetus päällä ja AVShd testilevy sisässä sekä tykin asetuksista (auto,RGB mimited, RGB) kohdasta vaidoin tilaa auto ja RGB limited välillä, niin mitään eroa ei ollut. Sit kun valitsin suoraan RGB full niin kuva vaaleni. Eli täten oletan että jostain syystä pana tyrkkää vajaata ulos(johtuuko AVShd materiaalista)? Sit jos katson taas vaikka bluray tai uhd levyä, niin Epson info näyttää 12-bit ja 4:4:4

Ideaalitilanteessa ei pitäisi olla mitään merkitystä ulostaako toistolaite YCbRc vai RGB. Käytännössä kuitenkin laitteet joutuvat tekemään muunnoksia eri formaattien välillä ja muunnoksen laatu saattaa vaihdella. Ero on kuitenkin pahimmillaankin aika vähäistä. Toki kalibrointia varten kannattaa aina valita tarkin, mutta käytännössä ilman tunnettua bittitarkkaa TPG:tä mitä vastaan verrata ei kannata murehtia asiasta. Yleisesti ottaen jos käyttää soitinta lähteenä niin YCbRc on tarkin, jos lähteenä (ts. TPG:nä) on PC niin RGB on useimmiten tarkin.

Kuva vaaleni koska RGB full näyttää tasot 0 - 255 ja kun soitin toistaa videotasoja 16 - 235 niin pohjamusta nousee ja huippukirkkaus laskee. Sanoisin että soittimesta ulos default YCbRc ja tykistä limited -tila päälle.

12-bit viittaa väritarkkuuteen ja 4:4:4 Chroma Subsamplingiin. Kumpikaan ei kerro mitään käytetystä videotasosta. Noi on hyvä noin.
 
Näyttökuva (7).png Näyttökuva (8).png Näyttökuva (9).png Tässä siis niistä asetuksista, että ovatko ne kohdallaan kun tykkiä kalibroidaan Rec709:lle

Nyt kun katsoin noita uudestaan niin tuo Detect gray/primaries during ... kuulostaa hieman vaaralliselta. En tiedä tarkalleen mitä tuo yrittää tehdä, mutta kuulostaisi siltä että se yrittää arvata mitä mitataan ja sitten asettaa sen mittausarvon asiaankuuluvaan mittaustulokseen. Use Round Down levels on vain AVSHD:n testilevylle, mutta se sulla taisikin olla käytössä.
 
Ideaalitilanteessa ei pitäisi olla mitään merkitystä ulostaako toistolaite YCbRc vai RGB. Käytännössä kuitenkin laitteet joutuvat tekemään muunnoksia eri formaattien välillä ja muunnoksen laatu saattaa vaihdella. Ero on kuitenkin pahimmillaankin aika vähäistä. Toki kalibrointia varten kannattaa aina valita tarkin, mutta käytännössä ilman tunnettua bittitarkkaa TPG:tä mitä vastaan verrata ei kannata murehtia asiasta. Yleisesti ottaen jos käyttää soitinta lähteenä niin YCbRc on tarkin, jos lähteenä (ts. TPG:nä) on PC niin RGB on useimmiten tarkin.

Kuva vaaleni koska RGB full näyttää tasot 0 - 255 ja kun soitin toistaa videotasoja 16 - 235 niin pohjamusta nousee ja huippukirkkaus laskee. Sanoisin että soittimesta ulos default YCbRc ja tykistä limited -tila päälle.

12-bit viittaa väritarkkuuteen ja 4:4:4 Chroma Subsamplingiin. Kumpikaan ei kerro mitään käytetystä videotasosta. Noi on hyvä noin.
Kiitos hyvästä vastauksesta. Nyt ei oo epäselvää ton osalta. Odotan että tilaamani UHD testilevy saapuu jenkeistä, niin pääsis harjoitteleen tota epukan dci-p3 / 2020 väriavaruuden säätöä.
 
Nyt kun katsoin noita uudestaan niin tuo Detect gray/primaries during ... kuulostaa hieman vaaralliselta. En tiedä tarkalleen mitä tuo yrittää tehdä, mutta kuulostaisi siltä että se yrittää arvata mitä mitataan ja sitten asettaa sen mittausarvon asiaankuuluvaan mittaustulokseen. Use Round Down levels on vain AVSHD:n testilevylle, mutta se sulla taisikin olla käytössä.
Joo toi Detect gray/ primary......... on defauttina noin. Noi olis kiva tietää mitä ne tekee. Siksi olen antanut olla defalt asetuksilla ne mistä en oo varma
 
Ihmetyttää ettei NVIDIA:lla vieläkään ole noi LUT/gamma prosessoinnit kunnossa... Tulee bandingiä jos käyttää profiileja, jotka säätää gammaa. Noh, reksiteripuukotuksella tuon saa tosin kuntoon ja tuo ongelma on historiaa. Kun se ominaisuus kumminkin ajureista löytyy, niin miksi ihmeessä eivät sitä käytä...

Tai no, toimii niin kauan kunnes näyttö menee lepotilaan (tosin virrat pois ei aiheuta tuota). Kirjautuminen ulos ja sitten takas korjaa asian. Varmaan myös restartti ajurille.
 
Viimeksi muokattu:
Lightspace ohjelman latasin koneelle, eli tuon free version. Asensin argyllin ja i1 pro:n Lightspacen kun käynnistää, niin kyselee koko ajan että haluanko laittaa virtuaali anturin päälle. olen vaihtanut ohjelman anturivalikosta kaikki i1:t läpi ja ei se jotenkin näe tota X-Riteä
 
Onko jollain ohjelmalla (esim displaycal) ja i1 display pro:n kanssa mahdollista kalibroida näyttö näytön hardware-säätöjä käyttämällä? Dellissä on custom colorissa RGB gain (R, G, B), offset (R, G, B), lisäksi hue (RGB CMYK) ja saturation (RGB CMYK).

Siis onko näillä näytön omilla säädöillä mahdollista päästä niin hyvään värien korjaukseen, että erillistä windowsissa ladattavaa väriprofiilia joka tekee värikorjaukset GPU:lla, ei tarvisi?

Eli teoriassa softa mittaisi laitteella värejä ja näpyttelisin näytön säätöjä eestaas niin, että värit saisi kohdalleen. Displaycalista onnistuin löytämään pelkästään karkean RGB gain -säädön joka tehdään ennen gpu-väriprofiilin luomista.
 
LG 34GK950F:n kalibroidut asetukset noin 2600 testikuvan pituisella mittauksella.

Eilen kalibroidut asetukset RTX 2080 näyttiksellä ja uusimilla 445.78 ajureilla:

Koodi:
Kuvatila: Gamer 1
Brightness: 15
Contrast: 70
Sharpness: 50
Gamma: Mode 2
Color Temp: Custom
R/G/B: 50/48/44
DFC: Off

.icm-profiilin löytää tämän viestin liitteistä.
 
En usko, että ainakaan RGB-asetuksia kannattaa kopioida. Paneelivaihtelu on suurta, joten jättäisin defaultille jos omaa kalibraattoria ei omista.
Asetuksia kannattaa vähintäänkin testata. MM. noin 10 eri Delliä kalibroineena voin todeta lähes jokaisen kärsivän vihertävästä sävystä ts. vihreä ei ole tasapainossa muihin väreihin.

Toki varmimman lopputuloksen saa kun kalibroi oman yksilön laadukkaalla kalibraattorilla.
 
Mikäs olisi hyvä ja halpa kalibrointilaite ja sovellus xb271hu näytön värien kalibrointiin? Tai olisiko jollain lainata PK-seulla pientä korvausta vastaan?
 
Oli näköjään 49PUS8303 töllön/näytön kalibroinnit taas nollautuneet Windows päivityksen myötä.
Yllättävän paljon tuo Displaycal:in kalibrointi parantaa kuvaa vaikka muuten kuva on säädetty töllön puolelta mahdollisimman hyväksi RGB-WP/BL tasojen puolesta. Heti huomasi tuttua Youtube-videota katsottaessa että jokin mättää selvästi värintoistossa.
 
Toimiiko vanha Spyder 3 kalibrointilaite ja DisplayCAL softalla vielä nykyään? Kattelin että tuo on yli 10 vuotta vanha laite. Kuluuko kalibrointilaitteet käytännössä? Varmaan kuitenkin parempi kuin kalibroimaton näyttö? Koskaan en ole näyttöä kalibroinut, olisi mielenkiintoista kokeilla miten vaikuttaa. Yli satasta en kokeilusta kuitenkaan halua maksaa :)
 
Toimiiko vanha Spyder 3 kalibrointilaite ja DisplayCAL softalla vielä nykyään? Kattelin että tuo on yli 10 vuotta vanha laite. Kuluuko kalibrointilaitteet käytännössä? Varmaan kuitenkin parempi kuin kalibroimaton näyttö? Koskaan en ole näyttöä kalibroinut, olisi mielenkiintoista kokeilla miten vaikuttaa. Yli satasta en kokeilusta kuitenkaan halua maksaa :)
Vaikka sen korvaaminen paremmalla kalibraattorilla onkin suotavaa, on tuo silti parempi kuin ei mitään tai silmämääräinen kalibrointi. Eiköhän DisplayCal varoita jos käytät jotain ei tuettua mallia. :)
 
Mulla on Spyder 5 jolla olen aikaisemmin kalibroinut näytöt ja tänään aloin miettimään jos pitkästä aikaa testaisi näytön säädöt, mutta törmäsin sattumalta netissä infoon, että nää spyderit ei olisi kovinkaan luotettavia laitteita. Aloinkin miettimään olisiko jotain parempia laitteita saatavilla järkevään hintaan kotikäyttäjälle nykyään? AIkaisemmin olen säätänyt näytöt aina HCFR avulla ja näytön asetuksista, mutta ilmeisesti nykyään olisi jo ohjelmia jotka tekisi profiililla kaiken tarvittavan. Ennen muistaakseni noi profiilit ei kaikkialla toiminut minkä takia suositeltiin näytöstä tekemään säädöt vaikka paras kombohan varmaan olisi säätää ensin näytöstä niin hyväksi kuin pystyy ja profiililla loput? Ainakaan omaan silmään toi spyderin vakio softan tekemä säätö ei näytä kovinkaan hyvältä. Mulla on sekä näyttö, että Philipsin TV tietokoneessa kiinni joten molempiin pystyisi hyödyntämään profiileita ja varmaan tohon philipsin telkkariin auttaisi enemmän.

En siis mitään kuvankäsittelyä harrasta, mutta olen nähnyt kuinka paljon näillä saa kuvaa paremmaksi joten jatkossakin kyllä aion kalibroida ja ihan mielelläni voin siihen rahaa uhrata jos se laite kestää vuosia. Mikä siis olisi sellainen hinta/laatu suhteeltaan parhaimmistoa nykyään?

EDIT: Näyttönä VA paneelilla varustettu LG 32GK850g ja tv Philips 65PUS8102 jossa myös VA paneeli.
 
Viimeksi muokattu:
Aloinkin miettimään olisiko jotain parempia laitteita saatavilla järkevään hintaan kotikäyttäjälle nykyään

Tätä ketjua kannattaa lukea. Aika lailla de facto -laite on X-Rite i1display Pro:

Amazonista saa välillä alle 200 eurolla: X-Rite i1Display Pro Calibrator for Monitors, Laptops: Amazon.de: Computers & Accessories

Kohta taitaa olla joku Prime Day, saisikohan sieltä alehintaan? Tuo on joka tapauksessa laite, joka riittää öbaut kaikkeen mahdolliseen. Plus-versiossa valmistaja sertifioi tarkkuuden korkeampiin kirkkauksiin (2000 nits vs. 1000 nits), mutta testien perusteella mitään eroa ei tainnut olla kun mittailtiin tuonne 2000 asti. Eli enemmän Plus antaa mielenrauhaa kuin todellista tarkkuutta. Omasta mielestäni ei kannata maksaa lisähintaa, mutta YMMV. Ja harvempi laite edes pääsee yli 1000 nitsin.
 
Tätä ketjua kannattaa lukea. Aika lailla de facto -laite on X-Rite i1display Pro:

Amazonista saa välillä alle 200 eurolla: X-Rite i1Display Pro Calibrator for Monitors, Laptops: Amazon.de: Computers & Accessories

Kohta taitaa olla joku Prime Day, saisikohan sieltä alehintaan? Tuo on joka tapauksessa laite, joka riittää öbaut kaikkeen mahdolliseen. Plus-versiossa valmistaja sertifioi tarkkuuden korkeampiin kirkkauksiin (2000 nits vs. 1000 nits), mutta testien perusteella mitään eroa ei tainnut olla kun mittailtiin tuonne 2000 asti. Eli enemmän Plus antaa mielenrauhaa kuin todellista tarkkuutta. Omasta mielestäni ei kannata maksaa lisähintaa, mutta YMMV. Ja harvempi laite edes pääsee yli 1000 nitsin.

Kiitos. Tein sen perus virheen, että ensin kirjotin viestin ja sitten aloin lukemaan ketjua, mutta tuo laite lähtee ostoon. Saattaa olla, että venailen hetken kun tosiaan kaikenlaisiahan alennusmyyntejä tässä on kohta puoliin tulossa.

Laitan varmaan viikonloppuna oman Spyder 5 myyntiin jos jotain kiinnostaa. Ite joskus vuosi sitten kalibroinut tän oman näytön enkä varsinaisesti mitään väärää ainakaan silmillä ole havainnut, mutta vain toisella laitteellahan ton voisi kokeilla paljon heittää vai heittääkö. Jos siis joku hieman halvempaa laitetta etsii.
 
Kiitos. Tein sen perus virheen, että ensin kirjotin viestin ja sitten aloin lukemaan ketjua, mutta tuo laite lähtee ostoon. Saattaa olla, että venailen hetken kun tosiaan kaikenlaisiahan alennusmyyntejä tässä on kohta puoliin tulossa.

Laitan varmaan viikonloppuna oman Spyder 5 myyntiin jos jotain kiinnostaa. Ite joskus vuosi sitten kalibroinut tän oman näytön enkä varsinaisesti mitään väärää ainakaan silmillä ole havainnut, mutta vain toisella laitteellahan ton voisi kokeilla paljon heittää vai heittääkö. Jos siis joku hieman halvempaa laitetta etsii.
Nyt näyttäisi tuo X-Rite i1Display Pro olevan tarjouksessa, jos ei ole vielä tullut hankittua. 157.64€ Prime Lightning Dealinä.

E: Taitanee mennä suht nopeasti. Itse kun huomasin oli vähän alle 30% lunastettu tarjouksesta ja nyt jo 43%.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 836
Viestejä
4 485 329
Jäsenet
74 004
Uusin jäsen
S Mike

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom