Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Btw tein aiheesta videon joka ilmestyy viikon sisällä signun takaa löytyvällä kanavalla.
Kiitos sinullekin!Black Fridayna tilattu satasen SpyderX Pro saapui äskettäin ja kanavasi videon opein tehty ensimmäinen kalibrointi LG 34GN850:lle. Kiitos!
Kyllähän tästä aika erinäköinen tuli kuin mitä oma silmämääräinen kalibrointi oli saanut aikaseksi. Kirkkaus putosi reilusti ja myös värit tasoittui. Rahan arvoinen värkki kyllä.
Asetuksia on useampia riippuen kalibroidaanko esim TV:tä vai tietokoneen näyttöä, lisäksi eri paneeleilla voi olla eri asetusvaatimuksia. Otin tähän kantaa mun videoissa jotka löytyvät signun linkin takaa.En ole koskaan kalibrointilaitteita kokeillut, mutta ihan kiinnostaa minkä preferenssin mukaan niissä on tavoiteasetus? (Tai onko asetuksia useampiakin?) Käsin tulee säädettyä siten mahdollisemman realistiseksi omaan silmään, että esimerkiksi pelissä kirkas keskipäivän maisema häikäisee silmiä taivasta kohti katseltuna kuten oikeastikin tekisi.
Aiempien kommenttien mukaan ilmeisesti kirkkaus ainakin on ”silmäystävällisempi” laitteella kalibroituna.
En ole koskaan kalibrointilaitteita kokeillut, mutta ihan kiinnostaa minkä preferenssin mukaan niissä on tavoiteasetus? (Tai onko asetuksia useampiakin?)
Toteutuuko tuo 2.2 gamma sitten hyvin jos asettaa sen tavoitteeksi, silmämääräisesti jälkikäteen tarkistettuna? Tuolla testikuvallahan sen äkkiä näkee:Kun näyttö kalibroidaan, voi valita tavoitegamman, kirkkauden ja värilämpötilan. Yleensä gammaksi halutaan 2.2. Kirkkaus on makuasia, kuvankäsittelijät haluavat aika tumman (120 cd/m2), itse haluan vähän kirkkaamman (160+ cd/m2). Värilämmön voi asettaa vallitsevien olosuhteiden mukaan mittaamalla tai silmämääräisesti (valkoinen paperiarkki näyttää öbaut samalta ruudulla) tai valitsemalla yleisen targetin 6500K.
Ei kyllä ihan noin ole jos tietää mitä tekee, jos esim. aiemmin spoilereihin laittamieni tumman- ja valkoisen ääripäät erottuvat eivät kirkkaus ja kontrasti voi ihan pielessä olla. Tuon kasku voi päteä johkin kadunmieheen joka laitetaan kalibroimaan näyttöä puskista. Jos valokuvausta ja kuvankäsittelyä harrastaa niin pääsee jo aika pitkälle.Asetuksia on useampia riippuen kalibroidaanko esim TV:tä vai tietokoneen näyttöä, lisäksi eri paneeleilla voi olla eri asetusvaatimuksia. Otin tähän kantaa mun videoissa jotka löytyvät signun linkin takaa.
Muistaakseni Linus Tech Tips kiteytti silmämääräisen kalibroinnin hyvin: "Silmämääräinen kalibrointi on ihan kuin auton nopeuden mittaaminen työntämällä käden ulos ikkunasta ajon aikana." Silmämääräinen kalibrointi on lähinnä oman näön ärsykkeiden vähentämistä, eikä niinkään kalibrointia. .icc profiili puuttuu kokonaan, sävyjen tasapainot ovat luokkaa "sinne päin", kirkkaus voi olla ihan mitä vain, gamman taso luokkaa "sinne päin" jne.
Toteutuuko tuo 2.2 gamma sitten hyvin jos asettaa sen tavoitteeksi, silmämääräisesti jälkikäteen tarkistettuna?
Kyse ei ole mistään tietämisestä, vaan omasta näöstä ja näön kyvystä. Esim jos joku muu henkilö "kalibroisi" näyttöä käyttäen noita testikuvia, voisi lopputulos olla melko erilainen. Lisäksi nuo kuvat saattavat vääristää jo pelkästään sen takia miten mikäkin selain toistaa kyseisen kuvaformaatin värejä.Ei kyllä ihan noin ole jos tietää mitä tekee, jos esim. aiemmin spoilereihin laittamieni tumman- ja valkoisen ääripäät erottuvat eivät kirkkaus ja kontrasti voi ihan pielessä olla. Tuon kasku voi päteä johkin kadunmieheen joka laitetaan kalibroimaan näyttöä puskista.
Ymmärrän pointin, mutta sellainen ihminen joka esim. näkisi nuo kontrastin ja kirkkauden säätökuvat niin perustavanlaatuisesti ”väärin” että automaattikalibrointi muuttaisi selkeästi säädöt eri suuntaan, tuskin voisi pitää automaattikalibroinnin lopputulosta omalle silmälleen parempana?Kyse ei ole mistään tietämisestä, vaan omasta näöstä ja näön kyvystä. Esim jos joku muu henkilö "kalibroisi" näyttöä käyttäen noita testikuvia, voisi lopputulos olla melko erilainen. Lisäksi nuo kuvat saattavat vääristää jo pelkästään sen takia miten mikäkin selain toistaa kyseisen kuvaformaatin värejä.
Ei parempana, vaan oikeana.Ymmärrän pointin, mutta sellainen ihminen joka esim. näkisi nuo kontrastin ja kirkkauden säätökuvat niin perustavanlaatuisesti ”väärin” että automaattikalibrointi muuttaisi selkeästi säädöt eri suuntaan, tuskin voisi pitää automaattikalibroinnin lopputulosta omalle silmälleen parempana?
Ei parempana, vaan oikeana.
Se on kun ne voimakkaat kuvasäädöt on kaupallisempia, ja tavallaan ymmärrän että viihdelaitteissa halutaankin semmosta wau -efektiä. Neutraali ja lattea, ”kalibroitu” laatutelkkari jäisi helposti hyllyyn vieressä OLED:in tykittäessä värejään.Odotan sitä kaunista päivää, että monitorit olisivat kunnolla tehdaskalibroituja, kalibrointi pysyisi ja se ei olisi vain joku tietty moodi, jossa kirkkaussäätö lukittu (liian korkealle). Jotenkin hassua, että tätä varten pitää hommata erillisiä laitteita. Ja vielä oudompaa, että yhä edelleen telkkareihin ja monitoreihin laitetaan ihan saatanan idioottimaisia säätöjä (terävyys, "tuhoavat" kontrastisäädöt jne.) kun oikeasti käyttäjien pitäisi vain saada säätää kirkkautta mutta muutoin toisto olisi kunnossa. Toiseksi paras level olisi hardiskalibrointi vakiona kaikissa monitoreissa, niin menisi tiedot suoraan piirille, eikä käyttiksen tarvitsisi paskoa niitä sävyjä missään välissä. Profiili toimisi softasta ja käyttiksestä riippumatta.
Se on kun ne voimakkaat kuvasäädöt on kaupallisempia
Kalliimmissa telkkareissa ja näytöissä voisi tulla bundlena jonkinlainen asiansa ajava kalibrointilaite mukana... Kuten kalliimmissa kotiteatterivahvistimissa on mikki ja taajuusvasteen kalibrointi automaattisesti jonka voi halutessaan ajaa läpi.Mun mielestäni kalibroinnille on kysyntää ja tarvetta. Siksi Gigantti ja Powerkin tarjoavat niitä säätöpalveluitaan. Esim. tietokoneen monitoreissa on alkanut yleistyä tehdaskalibrointi, joka vähentää kalibraattorin tarvetta.
Mä uskon, että kalibroinnille on ihan kohtuullinen markkinarako. Sitä en tiedä, kuinka paljon se (helppo kalibroitavuus, tehdaskalibrointi, säädöt jotka eivät vähennä sävyjä, bittisyyden kasvattaminen, hardiskalibrointimahdollisuus jne.) lisää kustannuksia, mutta kyllä meitä ostajia olisi. Uskon, että trendi jatkuu ja oikeat värit ovat yhä useammin ominaisuus.
Kalliimmissa telkkareissa ja näytöissä voisi tulla bundlena jonkinlainen asiansa ajava kalibrointilaite mukana... Kuten kalliimmissa kotiteatterivahvistimissa on mikki ja taajuusvasteen kalibrointi automaattisesti jonka voi halutessaan ajaa läpi.
Muutenkin tämä kalibrointiasia taitaa olla hyvin sama kuin äänentoistopuolella, löytyy ne neutraalin toiston kannattajat ja sitten taas putkivahvistin- ja vinyyliharrastajat jotka haluavat ääneen vähän elämän rosoa ja ”ylimääräistä” fiilistä mukaan Itse olin ensin neutraalin kannalla, mutta se alkoi pidemmän päälle olla vähän tylsää. Varmaan olisi sama näytöissä, antaa oledin hehkua (sopivissa rajoissa) ja kalibrointilaitteen hankinta saa jäädä toistaiseksi.
Ainakin joidenkin yrityskäytöön suunnattujen Dellin näyttöjen kohdalla tehdäskalibrointi oli täysin pielessä. (Testattu CalManilla ja DisplayCal:lla.) Näyttöjen mukana tuli erillinen kalibrointiraporttikin. Tilanne saattaa olla parempi jossain uuden auton hintaisissa näyttöissä, mutta halvimpien kohdalla suhtautuisin koko asiaan suurella varauksella.Esim. tietokoneen monitoreissa on alkanut yleistyä tehdaskalibrointi, joka vähentää kalibraattorin tarvetta.
Ainakin joidenkin yrityskäytöön suunnattujen Dellin näyttöjen kohdalla tehdäskalibrointi oli täysin pielessä.
Kalibrointihan tarkoittaa ettei näytön asetuksiin (kirkkautta lukuunottamatta) tarvitsisi itse koskea, väritilan mukaanlukien. Eikö niin? sRGB:ta itsekin käytön joten jos oikein muistan pielessä olevat sävyt eivät ainakaan siitä johtuneet.Kuulostaa oudolta. Olihan varmasti valittu se näyttömoodi, jolle kalibrointi oli tehty? Aika monessa tapauksessa se kalibrointi koskee vain sRGB-moodia, jossa näytön säädöt on lukittu.
Kalibrointihan tarkoittaa ettei näytön asetuksiin (kirkkautta lukuunottamatta) tarvitsisi itse koskea, väritilan mukaanlukien. Eikö niin?
sRGB:ta itsekin käytön joten jos oikein muistan pielessä olevat sävyt eivät ainakaan siitä johtuneet.
3kpl U3415W (silloin kun ne olivat Dellin uusimpia ultrawideja) ensimmäisen ostin itselleni, kaksi muuta tuli työpaikalle, 2x U3417W, 1kpl 27" UltraSharp 4K IPS (muistaakseni U2718Q).Monessa näytössä kirkkauskin on lukittu kalibroidussa tilassa. Mutta pointti oli että muissa tiloissa se kalibrointi ei välttämättä kuulukaan olla voimassa.
Olisi kiva tietää, mistä näytöstä on tarkalleen kyse ja mitähän siinä on tapahtunut. Mutta en mä usko, että ne tarkoituksellisesti huijaa ja laittaa feikattuja raportteja mukaan. Dell on ihan hyvämaineinen valmistaja, joten tuossa täytyy olla kyse viasta tms.
Miten ympäristö ja sen valoisuus vaikuttaa lopputulokseen? Ainoa tapa minkä keksin on se, että ulkopuolinen valo pääsisi vuotaan huonosti aseteltuun sensoriin.Kalibrointi on myös ympäristöstä, valaistuksesta ja käytetystä kirkkaudesta kiinni. Siihen vaikuttaa niin moni asia, että täysin kattavaa kalibrointia on mahdotonta tehdä tehtaalla.
--
Itsellä paras hyöty kalibroinnista on, että on kaksi täysin eri paneelilla varustettua näyttöä vierekkäin ja ne näyttää samalle.
Miten ympäristö ja sen valoisuus vaikuttaa lopputulokseen? Ainoa tapa minkä keksin on se, että ulkopuolinen valo pääsisi vuotaan huonosti aseteltuun sensoriin.
Toki jotkut mittarit mittaavat ympäristön valoisuutta ja värilämpöä, mutta ymmärtääkseni kyseinen ominaisuus on "turhake", ja sitä ei ainakaan värikriittisissä hommissa käytettäisi.
Luonnollisesti heijastuu, mutta kalibrointiasetelmassa on jotain pielessä jos se pääsee heijastuun itse sensoriin. Ympäristön valo vaikuttaa siihen, miten koet monitorin kuvanlaadun, mutta ei monitorin absoluuttisen kuvanlaatuun. Kalibraattori laitteena pystyy mittaamaan vain jälkimmäistä. Tästä syystä "tuotantotilojen" valaistus pidetään vakiona ja tietyssä värilämmössä.Se ulkopuolinen valo kuitenkin heijastuu siitä monitorista. Koeta laittaa sininen lamppu ja "ylläty" siitä, kuinka monitorin kuva on sinertävä. Sama asia kaikilla valoilla, mutta pienemmässä mittakaavassa (kun ne yleensä toistavat näkyvän valon spektriä aika hyvin - muttei kuitenkaan täydellisesti). Tämä ei ole niin vaikea asia.
Luonnollisesti heijastuu, mutta kalibrointiasetelmassa on jotain pielessä jos se pääsee heijastuun itse sensoriin. Ympäristön valo vaikuttaa siihen, miten koet monitorin kuvanlaadun, mutta ei monitorin absoluuttisen kuvanlaatuun. Kalibraattori laitteena pystyy mittaamaan vain jälkimmäistä. Tästä syystä "tuotantotilojen" valaistus pidetään vakiona ja tietyssä värilämmössä.
Ymmärtääkseni keskustellaan yhä monitorin kalibroinnista vai mikä tässä on vaikeaa?
Niitä suojareunoja käytetään juuri siitä syystä, että ympäristön valo ei vaikuttaisi koettuun kuvanlaatuun.Niissä oikeissa editointinäytöissä on vielä suojareuna, joka blokkaa ylhäältä/sivusta tulevan valon, ettei se pääse sotkemaan kuvanlaatua.
Tässä keskustellaan nyt siitä, miksi tehdaskalibrointi ei takaa sitä, että kalibrointi on optimaalinen (tai edes hyvä) kotiolosuhteissa. Siksi vähän turhaa tulla kertomaan, kuinka työtiloissa ja tehtaissa on valaistus kohdallaan..
Mikään ei tietenkään takaa, että värit ovat oikein, mutta tulos on varmasti parempi kuin ilman kalibrointia. Säätönappeja (värien säätö, kirkkaus, kontrasti) ei kannata liiemmin käpistellä, mikäli haluaa asetusten säilyvän ennallaan.Tuli hommattua Spyderx pro. Näyttö ASUS VP28UQG. Valottomassa huoneessa näyttö tummentui. Siis brightness tippui 35:Een ja contrast 80:een. SRGBksi tuli 92%, NTSC 69% ja AdobeRGB 73%. Miten tähän voi luottaa.?Nytkö ei monitorin säätönappeihin kannata koskea?
Tuohon on myös tottuminen että kun win10 on käynnistynyt niin tulee popuppi että ladattu tuo väriprofiili joka sit lämähtää näyttöön, mut tää lie normaalia täs tapauksessa?Mikään ei tietenkään takaa, että värit ovat oikein, mutta tulos on varmasti parempi kuin ilman kalibrointia. Säätönappeja (värien säätö, kirkkaus, kontrasti) ei kannata liiemmin käpistellä, mikäli haluaa asetusten säilyvän ennallaan.
Valottomassa huoneessa näyttö tummentui
Onko seuraava hyvä hankinta kalibrointiin?
x-rite i1display pro plus
Maksanko turhaan ylimääräistä verrattuna pelkkään pro malliin? Onko tuossa jotain huonompaa verrattuna pro malliin?
Hintaero on nyt vain muutama kymppi, joten ei niin merkityksellistä. Tuo ohjelmistotuki on lähinnä se joka epäilyttää, DisplayCAL sivustolta ei löytynyt tuettujen listalta tuota plus mallia. Onko kenelläkään tietoa tai kokemuksia, että toimiiko kuitenkin?
Taitanee riippua millaisia eroja hakee. Lukemani perusteella joillain eri revikan vehkeillä on huomattu oleman esim. hieman erilaisia mittaus viiveitä mustan suhteen etc. mutta en näkisi tuossa mitään sen suurempaa haittaa jos kuitenkin lukema saadaan. Silminnähtäviä mittaustarkkuus eroja noilla kuitenkaan en usko olevan.Onkos noissa i1display prossa paljonkin eroa revisioneiden välillä? Itellä näyttää olevan Rev. B - 02.
Onpa mahtavaa jos jaksat testata toiminnan. Onko kyseessä siis tämä tuotenumero EODIS3PL?Non plussat ei ole juurikaan sertifoituja korkeisiin nits / lumen -lukemiin. Sehän ei toki estä niiden käyttöä korkeilla lukemilla mutta milläs helvetillä tarkastat pitääkö lukemat kutinsa, koska siinä vieressä ei ole sitä 10 000e kleiniä refemittarina (?) aivan... Itse ostaisin plussan (ja ostinkin) koska hintaero oli pieni. Sillä on (/voi olla) myös eroja onko sinulle myyty tuote rev A, rev B, retail , oem etc. Esim. OEM ei toiminu omalla Calmanin softalla, kun taas retail toimi. Paskalla säkällä saat jonkun nurkkaan vuosiksi unohtuneen alkupään oem -sarjalaisen joka nyt on taas enemmän huono kun hyvä asia. (Jos ostaa siis non plussan.) Voin testata tuolla omalla tuon DisplayCAL:n illalla.
--edit---
Kannattaa tosiaan se hiffata että nämä EODIS3 -laitteet eivät juurikaan tajua musta mustinta mustaa, eli lukevat "vaan" jonnekkin 0,003 saakka vaikka näytöt, töllöt ja jopa tykit menevät matalemmalle mustan suhteen. Eli jos ja kun DisplayCAL -softaa käyttää niin kannattaa "ilmoittaa" se musta mittauksen sijasta. Muistaakseni siellä oli tuokin vaihtoehto tarjolla. Tokihan gammalle optimaalinen laite olisi spektrofotometri eikä kolometri, mutta hyi, ne on kalliita. Kolometrit ovat oikein mainioita kultaisen keskitien kulkijoita.
EODIS3PL - XR ( 09/2020 Rev. B-02)Onpa mahtavaa jos jaksat testata toiminnan. Onko kyseessä siis tämä tuotenumero EODIS3PL?
Nyt ei löydy huippu tarjouksia tuosta pro mallista niin hintaero tuohon plus malliin on kohtuullinen.
Hyvin toimi DisplayCAL plussalla .. juuri työstin tunnin ajan DCI P3 3d.lut -filua.Onpa mahtavaa jos jaksat testata toiminnan. Onko kyseessä siis tämä tuotenumero EODIS3PL?
Loistavaa, laitan tilaukseen.Hyvin toimi DisplayCAL plussalla .. juuri työstin tunnin ajan DCI P3 3d.lut -filua.
Kuminauha töllön ympäri ?Onko tuohon jotain hyviä kikkoja miten laitteen saa pysymään telkkarissa kiinni tukevasti kun ei ole kallistusta?
Kuminauha töllön ympäri ?
Onko tuohon jotain hyviä kikkoja miten laitteen saa pysymään telkkarissa kiinni tukevasti kun ei ole kallistusta?
Displaycal ja päälle mukana tuleva "Spectral: WOLED (LG OLED 6-series)" värikorjaus-profiili, jos siis colorimeterillä kalibroit.Mitä kalibrointiohjelmistoa raati suosittelisi cx48 oledille joka on tietokoneen näyttönä käytössä? Mun käsittääkseni toi kalibrointi on hiukan eri tv:lle ja näytölle, lähinnä gamma asetuksien ja kirkkauden puolesta.