Näyttöjen kalibrointi (väriasetukset, keskustelu yms)

Edit: Jaa tämä ketju olikin tiukasti laitteilla tehtävää kalibrointia varten. Jätän spoilerin taakse kuitenkin pari kuvaa jos jollekin hyötyä...
1_blacktest.png

1_whitetest.png

2_colourtest.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Btw tein aiheesta videon joka ilmestyy viikon sisällä signun takaa löytyvällä kanavalla. :)

Black Fridayna tilattu satasen SpyderX Pro saapui äskettäin ja kanavasi videon opein tehty ensimmäinen kalibrointi LG 34GN850:lle. Kiitos!

Kyllähän tästä aika erinäköinen tuli kuin mitä oma silmämääräinen kalibrointi oli saanut aikaseksi. Kirkkaus putosi reilusti ja myös värit tasoittui. Rahan arvoinen värkki kyllä.
 
Black Fridayna tilattu satasen SpyderX Pro saapui äskettäin ja kanavasi videon opein tehty ensimmäinen kalibrointi LG 34GN850:lle. Kiitos!

Kyllähän tästä aika erinäköinen tuli kuin mitä oma silmämääräinen kalibrointi oli saanut aikaseksi. Kirkkaus putosi reilusti ja myös värit tasoittui. Rahan arvoinen värkki kyllä.
Kiitos sinullekin! :)

Silmämääräinen kalibrointi on ongelmallinen jo pelkästään puuttuvan .icc väriprofiilitiedoston osalta. Samoin kirkkaus voi olla pielessä jne. Kalibrointilaite on siis välttämätön.
 
En ole koskaan kalibrointilaitteita kokeillut, mutta ihan kiinnostaa minkä preferenssin mukaan niissä on tavoiteasetus? (Tai onko asetuksia useampiakin?) Käsin tulee säädettyä siten mahdollisemman realistiseksi omaan silmään, että esimerkiksi pelissä kirkas keskipäivän maisema häikäisee silmiä taivasta kohti katseltuna kuten oikeastikin tekisi.
Aiempien kommenttien mukaan ilmeisesti kirkkaus ainakin on ”silmäystävällisempi” laitteella kalibroituna.
 
En ole koskaan kalibrointilaitteita kokeillut, mutta ihan kiinnostaa minkä preferenssin mukaan niissä on tavoiteasetus? (Tai onko asetuksia useampiakin?) Käsin tulee säädettyä siten mahdollisemman realistiseksi omaan silmään, että esimerkiksi pelissä kirkas keskipäivän maisema häikäisee silmiä taivasta kohti katseltuna kuten oikeastikin tekisi.
Aiempien kommenttien mukaan ilmeisesti kirkkaus ainakin on ”silmäystävällisempi” laitteella kalibroituna.
Asetuksia on useampia riippuen kalibroidaanko esim TV:tä vai tietokoneen näyttöä, lisäksi eri paneeleilla voi olla eri asetusvaatimuksia. Otin tähän kantaa mun videoissa jotka löytyvät signun linkin takaa.

Muistaakseni Linus Tech Tips kiteytti silmämääräisen kalibroinnin hyvin: "Silmämääräinen kalibrointi on ihan kuin auton nopeuden mittaaminen työntämällä käden ulos ikkunasta ajon aikana." :) Silmämääräinen kalibrointi on lähinnä oman näön ärsykkeiden vähentämistä, eikä niinkään kalibrointia. .icc profiili puuttuu kokonaan, sävyjen tasapainot ovat luokkaa "sinne päin", kirkkaus voi olla ihan mitä vain, gamman taso luokkaa "sinne päin" jne.
 
En ole koskaan kalibrointilaitteita kokeillut, mutta ihan kiinnostaa minkä preferenssin mukaan niissä on tavoiteasetus? (Tai onko asetuksia useampiakin?)

Kun näyttö kalibroidaan, voi valita tavoitegamman, kirkkauden ja värilämpötilan. Yleensä gammaksi halutaan 2.2. Kirkkaus on makuasia, kuvankäsittelijät haluavat aika tumman (120 cd/m2), itse haluan vähän kirkkaamman (160+ cd/m2). Värilämmön voi asettaa vallitsevien olosuhteiden mukaan mittaamalla tai silmämääräisesti (valkoinen paperiarkki näyttää öbaut samalta ruudulla) tai valitsemalla yleisen targetin 6500K.
 
Kun näyttö kalibroidaan, voi valita tavoitegamman, kirkkauden ja värilämpötilan. Yleensä gammaksi halutaan 2.2. Kirkkaus on makuasia, kuvankäsittelijät haluavat aika tumman (120 cd/m2), itse haluan vähän kirkkaamman (160+ cd/m2). Värilämmön voi asettaa vallitsevien olosuhteiden mukaan mittaamalla tai silmämääräisesti (valkoinen paperiarkki näyttää öbaut samalta ruudulla) tai valitsemalla yleisen targetin 6500K.
Toteutuuko tuo 2.2 gamma sitten hyvin jos asettaa sen tavoitteeksi, silmämääräisesti jälkikäteen tarkistettuna? Tuolla testikuvallahan sen äkkiä näkee:
1607201585303.gif

Jos 2.2 toteutuu ja monitorin sävymaailma ei ole silti kovin harmaaseen päin kallellaan, niin uskon että toimii hyvin siinä tapauksessa.
Silmämääräisesti säädettynä itellä menee gamma monesti noin 1.6-1.7 arvoon, HDR:llä vielä vähän ylemmäs.
 
Asetuksia on useampia riippuen kalibroidaanko esim TV:tä vai tietokoneen näyttöä, lisäksi eri paneeleilla voi olla eri asetusvaatimuksia. Otin tähän kantaa mun videoissa jotka löytyvät signun linkin takaa.

Muistaakseni Linus Tech Tips kiteytti silmämääräisen kalibroinnin hyvin: "Silmämääräinen kalibrointi on ihan kuin auton nopeuden mittaaminen työntämällä käden ulos ikkunasta ajon aikana." :) Silmämääräinen kalibrointi on lähinnä oman näön ärsykkeiden vähentämistä, eikä niinkään kalibrointia. .icc profiili puuttuu kokonaan, sävyjen tasapainot ovat luokkaa "sinne päin", kirkkaus voi olla ihan mitä vain, gamman taso luokkaa "sinne päin" jne.
Ei kyllä ihan noin ole jos tietää mitä tekee, jos esim. aiemmin spoilereihin laittamieni tumman- ja valkoisen ääripäät erottuvat eivät kirkkaus ja kontrasti voi ihan pielessä olla. Tuon kasku voi päteä johkin kadunmieheen joka laitetaan kalibroimaan näyttöä puskista. Jos valokuvausta ja kuvankäsittelyä harrastaa niin pääsee jo aika pitkälle.
 
Toteutuuko tuo 2.2 gamma sitten hyvin jos asettaa sen tavoitteeksi, silmämääräisesti jälkikäteen tarkistettuna?

Kyllä toteutuu. Tässä vähän parempi:


Mutta ilman kalibrointia ja profilointia en saanut aiemmalla näytöllä noita kaikkia vaateriin. Ja kuka ties kuinka pielessä värit olivat ääripäissä. Silmämääräisesti saa ehdottomasti parannusta, mutta vain tiettyyn pisteeseen asti.
 
Ei kyllä ihan noin ole jos tietää mitä tekee, jos esim. aiemmin spoilereihin laittamieni tumman- ja valkoisen ääripäät erottuvat eivät kirkkaus ja kontrasti voi ihan pielessä olla. Tuon kasku voi päteä johkin kadunmieheen joka laitetaan kalibroimaan näyttöä puskista.
Kyse ei ole mistään tietämisestä, vaan omasta näöstä ja näön kyvystä. Esim jos joku muu henkilö "kalibroisi" näyttöä käyttäen noita testikuvia, voisi lopputulos olla melko erilainen. Lisäksi nuo kuvat saattavat vääristää jo pelkästään sen takia miten mikäkin selain toistaa kyseisen kuvaformaatin värejä.
 
Kyse ei ole mistään tietämisestä, vaan omasta näöstä ja näön kyvystä. Esim jos joku muu henkilö "kalibroisi" näyttöä käyttäen noita testikuvia, voisi lopputulos olla melko erilainen. Lisäksi nuo kuvat saattavat vääristää jo pelkästään sen takia miten mikäkin selain toistaa kyseisen kuvaformaatin värejä.
Ymmärrän pointin, mutta sellainen ihminen joka esim. näkisi nuo kontrastin ja kirkkauden säätökuvat niin perustavanlaatuisesti ”väärin” että automaattikalibrointi muuttaisi selkeästi säädöt eri suuntaan, tuskin voisi pitää automaattikalibroinnin lopputulosta omalle silmälleen parempana?
Omasta mielestä värisaturaatio ja -lämpötila on ainoat sen verran subjektiiviset säädöt että niissä mielellään kokeilisi automatiikan ehdotusta omaan näköön verrattuna.
Niin ja ne kuvat kannattaa katsoa muun kuin nettiselaimen kautta joka tapauksessa.
 
Ymmärrän pointin, mutta sellainen ihminen joka esim. näkisi nuo kontrastin ja kirkkauden säätökuvat niin perustavanlaatuisesti ”väärin” että automaattikalibrointi muuttaisi selkeästi säädöt eri suuntaan, tuskin voisi pitää automaattikalibroinnin lopputulosta omalle silmälleen parempana?
Ei parempana, vaan oikeana.
 
Ei parempana, vaan oikeana.

Tämä on totta, laitteella saa sen "oikean" tuloksen aikaan, silmämääräisesti moni (esim. parempi puolisko) laittaa sen laitteen himmeämmälle ja on tyytyväinen. Eli on olemassa "oikea" tulos ja sitten "silmälle hyvä" tulos. Mitkä eivät aina ole 100% sama asia.

Mutta jos (varsinkin) tekee töitä tulostus / kuvitus jne. teollisuudessa tuo "oikea" on aika tärkeä.
 
Odotan sitä kaunista päivää, että monitorit olisivat kunnolla tehdaskalibroituja, kalibrointi pysyisi ja se ei olisi vain joku tietty moodi, jossa kirkkaussäätö lukittu (liian korkealle). Jotenkin hassua, että tätä varten pitää hommata erillisiä laitteita. Ja vielä oudompaa, että yhä edelleen telkkareihin ja monitoreihin laitetaan ihan saatanan idioottimaisia säätöjä (terävyys, "tuhoavat" kontrastisäädöt jne.) kun oikeasti käyttäjien pitäisi vain saada säätää kirkkautta mutta muutoin toisto olisi kunnossa. Toiseksi paras level olisi hardiskalibrointi vakiona kaikissa monitoreissa, niin menisi tiedot suoraan piirille, eikä käyttiksen tarvitsisi paskoa niitä sävyjä missään välissä. Profiili toimisi softasta ja käyttiksestä riippumatta.
Se on kun ne voimakkaat kuvasäädöt on kaupallisempia, ja tavallaan ymmärrän että viihdelaitteissa halutaankin semmosta wau -efektiä. Neutraali ja lattea, ”kalibroitu” laatutelkkari jäisi helposti hyllyyn vieressä OLED:in tykittäessä värejään.
Samaa mieltä siitä että monitorit ja tuottavaan käyttöön tarkoitetut laitteet pitäisi olla mahdollimman neutraaleja jo lähtökohtaisesti kaupasta ostaessa.
 
Se on kun ne voimakkaat kuvasäädöt on kaupallisempia

Mun mielestäni kalibroinnille on kysyntää ja tarvetta. Siksi Gigantti ja Powerkin tarjoavat niitä säätöpalveluitaan. Esim. tietokoneen monitoreissa on alkanut yleistyä tehdaskalibrointi, joka vähentää kalibraattorin tarvetta.

Mä uskon, että kalibroinnille on ihan kohtuullinen markkinarako. Sitä en tiedä, kuinka paljon se (helppo kalibroitavuus, tehdaskalibrointi, säädöt jotka eivät vähennä sävyjä, bittisyyden kasvattaminen, hardiskalibrointimahdollisuus jne.) lisää kustannuksia, mutta kyllä meitä ostajia olisi. Uskon, että trendi jatkuu ja oikeat värit ovat yhä useammin ominaisuus.
 
Mun mielestäni kalibroinnille on kysyntää ja tarvetta. Siksi Gigantti ja Powerkin tarjoavat niitä säätöpalveluitaan. Esim. tietokoneen monitoreissa on alkanut yleistyä tehdaskalibrointi, joka vähentää kalibraattorin tarvetta.

Mä uskon, että kalibroinnille on ihan kohtuullinen markkinarako. Sitä en tiedä, kuinka paljon se (helppo kalibroitavuus, tehdaskalibrointi, säädöt jotka eivät vähennä sävyjä, bittisyyden kasvattaminen, hardiskalibrointimahdollisuus jne.) lisää kustannuksia, mutta kyllä meitä ostajia olisi. Uskon, että trendi jatkuu ja oikeat värit ovat yhä useammin ominaisuus.
Kalliimmissa telkkareissa ja näytöissä voisi tulla bundlena jonkinlainen asiansa ajava kalibrointilaite mukana... Kuten kalliimmissa kotiteatterivahvistimissa on mikki ja taajuusvasteen kalibrointi automaattisesti jonka voi halutessaan ajaa läpi.

Muutenkin tämä kalibrointiasia taitaa olla hyvin sama kuin äänentoistopuolella, löytyy ne neutraalin toiston kannattajat ja sitten taas putkivahvistin- ja vinyyliharrastajat jotka haluavat ääneen vähän elämän rosoa ja ”ylimääräistä” fiilistä mukaan :) Itse olin ensin neutraalin kannalla, mutta se alkoi pidemmän päälle olla vähän tylsää. Varmaan olisi sama näytöissä, antaa oledin hehkua (sopivissa rajoissa) ja kalibrointilaitteen hankinta saa jäädä toistaiseksi.
 
Kalliimmissa telkkareissa ja näytöissä voisi tulla bundlena jonkinlainen asiansa ajava kalibrointilaite mukana... Kuten kalliimmissa kotiteatterivahvistimissa on mikki ja taajuusvasteen kalibrointi automaattisesti jonka voi halutessaan ajaa läpi.

Muutenkin tämä kalibrointiasia taitaa olla hyvin sama kuin äänentoistopuolella, löytyy ne neutraalin toiston kannattajat ja sitten taas putkivahvistin- ja vinyyliharrastajat jotka haluavat ääneen vähän elämän rosoa ja ”ylimääräistä” fiilistä mukaan :) Itse olin ensin neutraalin kannalla, mutta se alkoi pidemmän päälle olla vähän tylsää. Varmaan olisi sama näytöissä, antaa oledin hehkua (sopivissa rajoissa) ja kalibrointilaitteen hankinta saa jäädä toistaiseksi.

Kuvan kalibrointi on vaan prosessina monimutkaisempi ja kalliimpi toteuttaa eikä oikein skaalaudu kunnolla, jonka seurauksena sitä ei oikein missään massatuotannossa kunnolla tehdä. Tuommoinen erillislaiteratkaisukin taitaa olla laite/softamielessä niin kallis ja käytettävyysmielessä hankala että en nyt ainakaan pidätä hengitystä että se toteutuisi.

Eve kommentoi tulevan Spectrum pelinäyttönsä Q&A:ssa lyhyesti tuotantolinjakalibroinnin kustannuksia:

Will Spectrum be factory calibrated for color accuracy?

Spectrum will be calibrated for white point. We are still looking into further factory calibration, and more information will be made available as development continues.

Is a Delta E calibration of <1 possible off the assembly line?

Yes, but we are evaluating the additional cost and the time it will take. The current estimate is that Delta E calibration will add eight to ten minutes per monitor, which about doubles the total time each monitor spends on the factory line. This reduces production rate and increases cost, which is why most monitors are calibrated for white point only.
 
Esim. tietokoneen monitoreissa on alkanut yleistyä tehdaskalibrointi, joka vähentää kalibraattorin tarvetta.
Ainakin joidenkin yrityskäytöön suunnattujen Dellin näyttöjen kohdalla tehdäskalibrointi oli täysin pielessä. (Testattu CalManilla ja DisplayCal:lla.) Näyttöjen mukana tuli erillinen kalibrointiraporttikin. Tilanne saattaa olla parempi jossain uuden auton hintaisissa näyttöissä, mutta halvimpien kohdalla suhtautuisin koko asiaan suurella varauksella.

Ideealitilanne olisikin jos näitä ei tarvitsisi itse säätää, mutta asia on sen verran hidas ja kallis (suhteutettuna toimittettujen yksilöiden määrään), etten usko kenenkään valmistajan lähtevän tähän, nostamatta hintoja merkittävästi. Se taas sabotoi myyntilukuja, joten saattaa olla että tuollaisia kuluttajille suunnattuja tuotteita ei nähdä vielä hetkeen.
 
Ainakin joidenkin yrityskäytöön suunnattujen Dellin näyttöjen kohdalla tehdäskalibrointi oli täysin pielessä.

Kuulostaa oudolta. Olihan varmasti valittu se näyttömoodi, jolle kalibrointi oli tehty? Aika monessa tapauksessa se kalibrointi koskee vain sRGB-moodia, jossa näytön säädöt on lukittu.
 
Kuulostaa oudolta. Olihan varmasti valittu se näyttömoodi, jolle kalibrointi oli tehty? Aika monessa tapauksessa se kalibrointi koskee vain sRGB-moodia, jossa näytön säädöt on lukittu.
Kalibrointihan tarkoittaa ettei näytön asetuksiin (kirkkautta lukuunottamatta) tarvitsisi itse koskea, väritilan mukaanlukien. Eikö niin? :) sRGB:ta itsekin käytön joten jos oikein muistan pielessä olevat sävyt eivät ainakaan siitä johtuneet.
 
Kalibrointihan tarkoittaa ettei näytön asetuksiin (kirkkautta lukuunottamatta) tarvitsisi itse koskea, väritilan mukaanlukien. Eikö niin?

Monessa näytössä kirkkauskin on lukittu kalibroidussa tilassa. Mutta pointti oli että muissa tiloissa se kalibrointi ei välttämättä kuulukaan olla voimassa.

sRGB:ta itsekin käytön joten jos oikein muistan pielessä olevat sävyt eivät ainakaan siitä johtuneet.

Olisi kiva tietää, mistä näytöstä on tarkalleen kyse ja mitähän siinä on tapahtunut. Mutta en mä usko, että ne tarkoituksellisesti huijaa ja laittaa feikattuja raportteja mukaan. Dell on ihan hyvämaineinen valmistaja, joten tuossa täytyy olla kyse viasta tms.
 
Monessa näytössä kirkkauskin on lukittu kalibroidussa tilassa. Mutta pointti oli että muissa tiloissa se kalibrointi ei välttämättä kuulukaan olla voimassa.



Olisi kiva tietää, mistä näytöstä on tarkalleen kyse ja mitähän siinä on tapahtunut. Mutta en mä usko, että ne tarkoituksellisesti huijaa ja laittaa feikattuja raportteja mukaan. Dell on ihan hyvämaineinen valmistaja, joten tuossa täytyy olla kyse viasta tms.
3kpl U3415W (silloin kun ne olivat Dellin uusimpia ultrawideja) ensimmäisen ostin itselleni, kaksi muuta tuli työpaikalle, 2x U3417W, 1kpl 27" UltraSharp 4K IPS (muistaakseni U2718Q).

Voi olla että tilanne on eri nyt, mutta uskotaan kun nähdään. :)

Mitä kuvanlaatuun tulee, kyseessä ovat siis erinomaiset näytöt. Esim aiemmin omistamalla U3415W:ssa oli parempi värintoisto kuin nykyisessä LG 34GK950F:ssä.
 
Kalibrointi on myös ympäristöstä, valaistuksesta ja käytetystä kirkkaudesta kiinni. Siihen vaikuttaa niin moni asia, että täysin kattavaa kalibrointia on mahdotonta tehdä tehtaalla.

--

Itsellä paras hyöty kalibroinnista on, että on kaksi täysin eri paneelilla varustettua näyttöä vierekkäin ja ne näyttää samalle.
 
Kalibrointi on myös ympäristöstä, valaistuksesta ja käytetystä kirkkaudesta kiinni. Siihen vaikuttaa niin moni asia, että täysin kattavaa kalibrointia on mahdotonta tehdä tehtaalla.

--

Itsellä paras hyöty kalibroinnista on, että on kaksi täysin eri paneelilla varustettua näyttöä vierekkäin ja ne näyttää samalle.
Miten ympäristö ja sen valoisuus vaikuttaa lopputulokseen? Ainoa tapa minkä keksin on se, että ulkopuolinen valo pääsisi vuotaan huonosti aseteltuun sensoriin.

Toki jotkut mittarit mittaavat ympäristön valoisuutta ja värilämpöä, mutta ymmärtääkseni kyseinen ominaisuus on "turhake", ja sitä ei ainakaan värikriittisissä hommissa käytettäisi.
 
Miten ympäristö ja sen valoisuus vaikuttaa lopputulokseen? Ainoa tapa minkä keksin on se, että ulkopuolinen valo pääsisi vuotaan huonosti aseteltuun sensoriin.

Toki jotkut mittarit mittaavat ympäristön valoisuutta ja värilämpöä, mutta ymmärtääkseni kyseinen ominaisuus on "turhake", ja sitä ei ainakaan värikriittisissä hommissa käytettäisi.

Se ulkopuolinen valo kuitenkin heijastuu siitä monitorista. Koeta laittaa sininen lamppu ja "ylläty" siitä, kuinka monitorin kuva on sinertävä. Sama asia kaikilla valoilla, mutta pienemmässä mittakaavassa (kun ne yleensä toistavat näkyvän valon spektriä aika hyvin - muttei kuitenkaan täydellisesti). Tämä ei ole niin vaikea asia.
 
Se ulkopuolinen valo kuitenkin heijastuu siitä monitorista. Koeta laittaa sininen lamppu ja "ylläty" siitä, kuinka monitorin kuva on sinertävä. Sama asia kaikilla valoilla, mutta pienemmässä mittakaavassa (kun ne yleensä toistavat näkyvän valon spektriä aika hyvin - muttei kuitenkaan täydellisesti). Tämä ei ole niin vaikea asia.
Luonnollisesti heijastuu, mutta kalibrointiasetelmassa on jotain pielessä jos se pääsee heijastuun itse sensoriin. Ympäristön valo vaikuttaa siihen, miten koet monitorin kuvanlaadun, mutta ei monitorin absoluuttisen kuvanlaatuun. Kalibraattori laitteena pystyy mittaamaan vain jälkimmäistä. Tästä syystä "tuotantotilojen" valaistus pidetään vakiona ja tietyssä värilämmössä.

Ymmärtääkseni keskustellaan yhä monitorin kalibroinnista vai mikä tässä on vaikeaa?
 
Luonnollisesti heijastuu, mutta kalibrointiasetelmassa on jotain pielessä jos se pääsee heijastuun itse sensoriin. Ympäristön valo vaikuttaa siihen, miten koet monitorin kuvanlaadun, mutta ei monitorin absoluuttisen kuvanlaatuun. Kalibraattori laitteena pystyy mittaamaan vain jälkimmäistä. Tästä syystä "tuotantotilojen" valaistus pidetään vakiona ja tietyssä värilämmössä.

Ymmärtääkseni keskustellaan yhä monitorin kalibroinnista vai mikä tässä on vaikeaa?

Niissä oikeissa editointinäytöissä on vielä suojareuna, joka blokkaa ylhäältä/sivusta tulevan valon, ettei se pääse sotkemaan kuvanlaatua.

Tässä keskustellaan nyt siitä, miksi tehdaskalibrointi ei takaa sitä, että kalibrointi on optimaalinen (tai edes hyvä) kotiolosuhteissa. Siksi vähän turhaa tulla kertomaan, kuinka työtiloissa ja tehtaissa on valaistus kohdallaan..
 
Niissä oikeissa editointinäytöissä on vielä suojareuna, joka blokkaa ylhäältä/sivusta tulevan valon, ettei se pääse sotkemaan kuvanlaatua.

Tässä keskustellaan nyt siitä, miksi tehdaskalibrointi ei takaa sitä, että kalibrointi on optimaalinen (tai edes hyvä) kotiolosuhteissa. Siksi vähän turhaa tulla kertomaan, kuinka työtiloissa ja tehtaissa on valaistus kohdallaan..
Niitä suojareunoja käytetään juuri siitä syystä, että ympäristön valo ei vaikuttaisi koettuun kuvanlaatuun.

Tehdaskalibrointi takaa sen, että monitorin tarkkuus on kalibrointisertifikaatin mukainen. Tähän ei katseluympäristö vaikuta millään tapaa.
 
Tuli hommattua Spyderx pro. Näyttö ASUS VP28UQG. Valottomassa huoneessa näyttö tummentui. Siis brightness tippui 35:Een ja contrast 80:een. SRGBksi tuli 92%, NTSC 69% ja AdobeRGB 73%. Miten tähän voi luottaa.?Nytkö ei monitorin säätönappeihin kannata koskea?
 
Viimeksi muokattu:
Tuli hommattua Spyderx pro. Näyttö ASUS VP28UQG. Valottomassa huoneessa näyttö tummentui. Siis brightness tippui 35:Een ja contrast 80:een. SRGBksi tuli 92%, NTSC 69% ja AdobeRGB 73%. Miten tähän voi luottaa.?Nytkö ei monitorin säätönappeihin kannata koskea?
Mikään ei tietenkään takaa, että värit ovat oikein, mutta tulos on varmasti parempi kuin ilman kalibrointia. Säätönappeja (värien säätö, kirkkaus, kontrasti) ei kannata liiemmin käpistellä, mikäli haluaa asetusten säilyvän ennallaan.
 
Mikään ei tietenkään takaa, että värit ovat oikein, mutta tulos on varmasti parempi kuin ilman kalibrointia. Säätönappeja (värien säätö, kirkkaus, kontrasti) ei kannata liiemmin käpistellä, mikäli haluaa asetusten säilyvän ennallaan.
Tuohon on myös tottuminen että kun win10 on käynnistynyt niin tulee popuppi että ladattu tuo väriprofiili joka sit lämähtää näyttöön, mut tää lie normaalia täs tapauksessa?
Näytöllä pitäisi olla sRGB 100% eli täyttyykö tuo ehjä jossain toisissa valaistusolosuhteissa?
 
Valottomassa huoneessa näyttö tummentui

Kannattaa harkita tuollaisen automaattisäädön ottamista pois käytöstä. Tai jos ei, niin ehkä profiloisin jossain maksimin ja minimin puoliväliasetuksella, jotta ehkä osuu aika lähelle kumpaakin se lopputulos.
 
Onko seuraava hyvä hankinta kalibrointiin?
x-rite i1display pro plus

Maksanko turhaan ylimääräistä verrattuna pelkkään pro malliin? Onko tuossa jotain huonompaa verrattuna pro malliin?
 
Onko seuraava hyvä hankinta kalibrointiin?
x-rite i1display pro plus

Maksanko turhaan ylimääräistä verrattuna pelkkään pro malliin? Onko tuossa jotain huonompaa verrattuna pro malliin?

On hyvä hankinta, mutta suosittelen itse perusmallia varsinkin jos säästät selvästi). Omasta mielestäni maksat turhaan ylimääräistä, sillä perusmallilla on mahdollisesti yhä parempi ohjelmistotuki ja foorumimittausten mukaan perusmallissa ja tuossa Plussassa ei ole mittaustarkkuudessa edes eroa noilla 1000+ nitsin kirkkauksilla.
 
Hintaero on nyt vain muutama kymppi, joten ei niin merkityksellistä. Tuo ohjelmistotuki on lähinnä se joka epäilyttää, DisplayCAL sivustolta ei löytynyt tuettujen listalta tuota plus mallia. Onko kenelläkään tietoa tai kokemuksia, että toimiiko kuitenkin?
 
Hintaero on nyt vain muutama kymppi, joten ei niin merkityksellistä. Tuo ohjelmistotuki on lähinnä se joka epäilyttää, DisplayCAL sivustolta ei löytynyt tuettujen listalta tuota plus mallia. Onko kenelläkään tietoa tai kokemuksia, että toimiiko kuitenkin?


Non plussat ei ole juurikaan sertifoituja korkeisiin nits / lumen -lukemiin. Sehän ei toki estä niiden käyttöä korkeilla lukemilla mutta milläs helvetillä tarkastat pitääkö lukemat kutinsa, koska siinä vieressä ei ole sitä 10 000e kleiniä refemittarina (?) aivan... Itse ostaisin plussan (ja ostinkin) koska hintaero oli pieni. Sillä on (/voi olla) myös eroja onko sinulle myyty tuote rev A, rev B, retail , oem etc. Esim. OEM ei toiminu omalla Calmanin softalla, kun taas retail toimi. Paskalla säkällä saat jonkun nurkkaan vuosiksi unohtuneen alkupään oem -sarjalaisen joka nyt on taas enemmän huono kun hyvä asia. (Jos ostaa siis non plussan.) Voin testata tuolla omalla tuon DisplayCAL:n illalla.

--edit---

Kannattaa tosiaan se hiffata että nämä EODIS3 -laitteet eivät juurikaan tajua musta mustinta mustaa, eli lukevat "vaan" jonnekkin 0,003 saakka vaikka näytöt, töllöt ja jopa tykit menevät matalemmalle mustan suhteen. Eli jos ja kun DisplayCAL -softaa käyttää niin kannattaa "ilmoittaa" se musta mittauksen sijasta. Muistaakseni siellä oli tuokin vaihtoehto tarjolla. Tokihan gammalle optimaalinen laite olisi spektrofotometri eikä kolometri, mutta hyi, ne on kalliita. Kolometrit ovat oikein mainioita kultaisen keskitien kulkijoita.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos noissa i1display prossa paljonkin eroa revisioneiden välillä? Itellä näyttää olevan Rev. B - 02.
 
Onkos noissa i1display prossa paljonkin eroa revisioneiden välillä? Itellä näyttää olevan Rev. B - 02.
Taitanee riippua millaisia eroja hakee. Lukemani perusteella joillain eri revikan vehkeillä on huomattu oleman esim. hieman erilaisia mittaus viiveitä mustan suhteen etc. mutta en näkisi tuossa mitään sen suurempaa haittaa jos kuitenkin lukema saadaan. Silminnähtäviä mittaustarkkuus eroja noilla kuitenkaan en usko olevan.

Isoin ero on tyyliin jotain tälläistä:
Retail' versions of the i1D3 are only X-Rite certified to 1000 nits.
Only the OEM version (manufactured from Jan 2017) is certified to 2000 nits.


Tässä esim. yhden ammattikalibroijan suusta :

BTW, in looking at the numbers more closely, although luminance continues to measure well over 3,000 nits, the color accuracy takes a severe hit above 2,500 nits, which is still well within what one needs for HDR. (Eli retailin värien luku sakkasi korkeilla nits lukemilla vs oem)

Itse rakensin korjausmatriisin vanhaan spyderiin käyttäen refemittarina tuota uunituoretta pro plus -sarjalaista ja huomasin että kyllä tuo spyderikin vielä oli ihan silminnähden pätevä tuotos ennen korjaustakin (mitattujen delta virhemarginaalien perusteella)
 
Viimeksi muokattu:
Non plussat ei ole juurikaan sertifoituja korkeisiin nits / lumen -lukemiin. Sehän ei toki estä niiden käyttöä korkeilla lukemilla mutta milläs helvetillä tarkastat pitääkö lukemat kutinsa, koska siinä vieressä ei ole sitä 10 000e kleiniä refemittarina (?) aivan... Itse ostaisin plussan (ja ostinkin) koska hintaero oli pieni. Sillä on (/voi olla) myös eroja onko sinulle myyty tuote rev A, rev B, retail , oem etc. Esim. OEM ei toiminu omalla Calmanin softalla, kun taas retail toimi. Paskalla säkällä saat jonkun nurkkaan vuosiksi unohtuneen alkupään oem -sarjalaisen joka nyt on taas enemmän huono kun hyvä asia. (Jos ostaa siis non plussan.) Voin testata tuolla omalla tuon DisplayCAL:n illalla.

--edit---

Kannattaa tosiaan se hiffata että nämä EODIS3 -laitteet eivät juurikaan tajua musta mustinta mustaa, eli lukevat "vaan" jonnekkin 0,003 saakka vaikka näytöt, töllöt ja jopa tykit menevät matalemmalle mustan suhteen. Eli jos ja kun DisplayCAL -softaa käyttää niin kannattaa "ilmoittaa" se musta mittauksen sijasta. Muistaakseni siellä oli tuokin vaihtoehto tarjolla. Tokihan gammalle optimaalinen laite olisi spektrofotometri eikä kolometri, mutta hyi, ne on kalliita. Kolometrit ovat oikein mainioita kultaisen keskitien kulkijoita.
Onpa mahtavaa jos jaksat testata toiminnan. Onko kyseessä siis tämä tuotenumero EODIS3PL?

Nyt ei löydy huippu tarjouksia tuosta pro mallista niin hintaero tuohon plus malliin on kohtuullinen.
 
Onko tuohon jotain hyviä kikkoja miten laitteen saa pysymään telkkarissa kiinni tukevasti kun ei ole kallistusta?
 
Mitä kalibrointiohjelmistoa raati suosittelisi cx48 oledille joka on tietokoneen näyttönä käytössä? Mun käsittääkseni toi kalibrointi on hiukan eri tv:lle ja näytölle, lähinnä gamma asetuksien ja kirkkauden puolesta.
 
Mitä kalibrointiohjelmistoa raati suosittelisi cx48 oledille joka on tietokoneen näyttönä käytössä? Mun käsittääkseni toi kalibrointi on hiukan eri tv:lle ja näytölle, lähinnä gamma asetuksien ja kirkkauden puolesta.
Displaycal ja päälle mukana tuleva "Spectral: WOLED (LG OLED 6-series)" värikorjaus-profiili, jos siis colorimeterillä kalibroit.
CX on vielä "ensimmäisen" sukupolven OLED-tekniikkaa käyttävä paneeli jonka takia vanhempi 6-sarjan profiili toimii edelleen ihan hyvin. Tulevissa uusissa OLED töllöissä on sitten jo eroja koska niissä tullaan käyttämään LG:n hehkuttamaa "toisen" sukupolven paneelitekniikkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos / kun kalibroidaan niin kannattaa sitten kiinnittää siihen 0-255 vs 16-235 alueeseen huomiota. PC -käytössä 0-255
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 830
Viestejä
4 484 977
Jäsenet
74 003
Uusin jäsen
S Mike

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom