Minulla on ollut koko ajan pelko siitä, että EU ja erityisesti Saksa tekee Ukrainan sodassa jonkinlaisen nahkapäätöksen, joka voi olla Suomelle haitallinen.Pelaako toi Sale nyt jotain 3D-shakkia, jossa se yrittää ostaa Suomelle aikaa NATO-neuvottelujen ajaksi, vai onko sen linja nyt pettänyt täysin - tai ei ikinä ole ollutkaan sitä miltä se on näyttänyt?
En keksi ainuttakaan syytä viivästellä NATO-jäsenyyden hakemisen kanssa. Jonkun urapoliitikkopellen itsekkään näkökulman ymmärrän jotenkin, jossa halutaan kävellä keskitietä eikä pelottaa äänestäjiä, mutta Sauli kuitenkin on viimeisiä vuosia politiikassa. Se kun ilmoittaisi vahvan kannan liittymiselle, niin NATOn kannatus nousisi suoraan sinne 80 %:iin, eikä tarvisi päätöksiä tekevien poliitikkojenkaan pelätä uransa puolesta.
Vai onko Saksan ja Italian pääministerit laittaneet sille WhatsApp -viestiä, että "me ei IKINÄ tulla hyväksymään Suomen jäsenyyttä" ja nyt se joutuu suojella Suomea Venäjältä oman integriteettinsä kustannuksella? Muita syitä on vaikea keksiä.
Kuten olen useasti kirjoittanut, Saksan toiminta oli täydellisen hampaatonta toiseen hyökkäyspäivään asti. Olaf Scholzin suulla julistettiin, ettei Nord Stream -projektiin kosketa, kiellettiin Viron tykkitoimitukset, ei haluttu poistaa Venäjää Swiftistä aivan naurettaviin tekosyihin vedoten, ei haluttu toimittaa Ukrainalle mitään sotamateriaalia jne jne. Sitten Saksan politiikassa tuli hetkessä täyskäännös. Henkilökohtainen arvelu on, että ensisijaisesti Yhdysvallat pakotti kovin uhkauksin Saksan tähän täyskäännökseen, mutta totuutta emme saane koskaan tietää.
Saksan intressi on saada sota Ukrainassa loppumaan mahdollisimman nopeasti. Energiariippuvuus Venäjästä on yksi suurista syistä monien muiden syiden ohella. Yksi tie sodan lopettamiseen voi olla se, että Ukraina vetää eilen käsittelyyn otetun EU-jäsenhakemuksen takaisin ja Suomi (ja kenties Ruotsi) jätetään pohjoiseen liittoutumattomaksi puskurivyöhykkeeksi.
Olen erittäin mielelläni väärässä arvelussani.