Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Sama myös Slovakialle. Pääministeri on Putinin sylikoirana ja erittäin venäjämielinen.Heti kun on Ruotsin lippu Nato salossa niin heti käyntiin täydellä teholla unkarin erottaminen tai vähintään äänioikeudenriisto EU ssa.
Mitähän tämmöinen venkoilu oikein Unkaria hyödyttää?
Sinulla on mittakaavat pahemman kerran hakusessa. Symbolisilla vierailuilla ei harjoitella isoja operaatioita.Suomessa on käynyt Nato maiden joukkoja harjoittelemassa, se on toki tärkeää työtä, siinä jaetaan täkäläistä osaamista muille ja me saamme muiden osaamista tänne. Kansallisesti sitten siitä kokemusta otetaan omaan koulutukseen.
PV:n suurharjoituksetkin on siis turhia? Samoin erilaisten valmiusviranomaisten suuret yhteisharjoitukset?En näy itseis arvona että tänne tuotaisiin ulkomailta tuhansia, tai jopa kymmenniä tuhansia sotilaita, ei meillä ole mitään niin erityistä että noin pitäisi tehdä, tärkeämpää ja tehokkaampaa jakaa osaamista, sitä yhteistoimintaa voidaan harjoitella pienemmin ryhmin tehokkaammin.
Jos Ukrainasta jotain olisi opittavaa, niin se, että sotiminen tarvitsee massoja ja niiden logistiikkaa.Jos ajatusten taustalla on Ukrainan tilanne, niin Ukraina ei ole Nato maa, Ukraina ei ole EU maa, Ukraina meihin verrattuna rajusti saarettu,
Suomella ei kuitenkaan ole kolmen päivän varastot, joten kyllä NATO pystyy toimittamaan. Ei kai suurenkaan harjoituksen taustalla tarvitse oikeasti toteuttaa sitä logistiikkaoperaatiota, joka tehtäisiin jos harjoitusskenaario jatkuisi pitkään, jotta harjoitus olisi uskottava? Kysymys on retorinen.On tällä jähnäykselle toki syy: Nato on kykenemätön toimittamaan Suomelle strategisesti uskottavaa apua tositilanteessa. Ei voi harjoitella sellaista mihin ei vain pysty.
Esim. Saksa kolmen päivän kranaattivarastoineen ei ole uskottava tuki.
Muistaakseni tota joen ylitystäkin on harjoiteltu. Isoissa kuvissa kyetään ymmärtään asioita ja sit treenataan niitä tärkeitä asioita. Käy turhan kalliiksi yhteiskuntia pysäyttää harjoittelun vuoksi.Suomella ei kuitenkaan ole kolmen päivän varastot, joten kyllä NATO pystyy toimittamaan. Ei kai suurenkaan harjoituksen taustalla tarvitse oikeasti toteuttaa sitä logistiikkaoperaatiota, joka tehtäisiin jos harjoitusskenaario jatkuisi pitkään, jotta harjoitus olisi uskottava? Kysymys on retorinen.
Tämähän se on. Jos harjoitusten realistisuudelle asetetaan liian suuret vaatimukset, käy niinkuin Neuvostoliitossa ja pahimmillaan feikattu show kuluttaa ne resurssit joilla kykyä pitäisi luoda - ja kusee yhteiskunnan talouden muutenkin. Ei minkään länsimaan uskottava puolustus nojaa siihen, että voidaan apinoida neukkujen harjoituksia samalla kun kansalta loppuu paperi ja menee viemärit tukkoon. Sellainen olisi reaktiivista ajattelua ja lapsenuskoa.Isoissa kuvissa kyetään ymmärtään asioita ja sit treenataan niitä tärkeitä asioita. Käy turhan kalliiksi yhteiskuntia pysäyttää harjoittelun vuoksi.
Tilanteesta riippuen hypoteettisessa tilanteessa on jossakin vaiheessa pakko. Toki eihän siihen yhteiskunta pysähdy mutta rahalliset ja sosiaaliset seuraukset ovat kammottavat. Pitkälle syksyyn tai talveen, en tasan muista, aikanaan halusin toivoa että Ukrainaan kohdistuva uhkakin on ainakin sillä erää vedätys. Valitettavasti totuus oli muuta.Samalla on kyl ehkä vaikee tilanne, jos Venäjä rupeais trollaileen rajoilla. Tuoden joukkoja paljon ja sit "ähäkutti", ei me oikeesti. Ei sen vuoksi yhteiskuntaa voi pysäyttää, vaikkakin pakosta valmiudessa pitäisi olla. Venäjällä siihen kyl varaa olisi, mut ei meillä.
Miehet ja kalusto pitäisi saada paikalle. Ammusvarastot on niin pienet, että ainakin kovilla ampuminen jäisi näytösluonteiseksi. Sitä voi harjoitella kotonakin. Muuten teemana olisi harjoitella toimimista Suomen oloissa. Sanoisin, että esim. suomalainen talousmetsä ei ole kovinkaan tyypillinen harjoitusympäristö kaikkialla Euroopassa.Suomella ei kuitenkaan ole kolmen päivän varastot, joten kyllä NATO pystyy toimittamaan. Ei kai suurenkaan harjoituksen taustalla tarvitse oikeasti toteuttaa sitä logistiikkaoperaatiota, joka tehtäisiin jos harjoitusskenaario jatkuisi pitkään, jotta harjoitus olisi uskottava? Kysymys on retorinen.
Muistaakseni tota joen ylitystäkin on harjoiteltu. Isoissa kuvissa kyetään ymmärtään asioita ja sit treenataan niitä tärkeitä asioita. Käy turhan kalliiksi yhteiskuntia pysäyttää harjoittelun vuoksi.
Tuskinpa isoa harjoitusta kovin usein olisi tarpeen toistaa. Jos olisi, niin sitä suuremmalla syyllä harjoitus olisi aiheellinen.Tämähän se on. Jos harjoitusten realistisuudelle asetetaan liian suuret vaatimukset, käy niinkuin Neuvostoliitossa ja pahimmillaan feikattu show kuluttaa ne resurssit joilla kykyä pitäisi luoda - ja kusee yhteiskunnan talouden muutenkin.
Osassa varmasti on symboliikkaa, mutta niillä voidaan harjoitella käytännön yhteistoimintaa. Kannattaa muistaa että ne muiden maiden sotilaat harjoittelee muuallakin kuin Suomessa, ja voivat viedä sitä täällä opittua omiin koulutuksiin.Sinulla on mittakaavat pahemman kerran hakusessa. Symbolisilla vierailuilla ei harjoitella isoja operaatioita.
Toin esille että Suomessa on viimevuosina järjestetty isoja harjoituksia, harjoiteltu perustamisia, erilaisi juttuja joissa on voitu testa niitä paperijuttuja.PV:n suurharjoituksetkin on siis turhia? Samoin erilaisten valmiusviranomaisten suuret yhteisharjoitukset?
Mihin ei pysty. Natolla/Natomailla on ihan käytännönkin kokemusta lokistiikasta. Saksan kranaattien varaan ei meidän puolustus nojaa.On tällä jähnäykselle toki syy: Nato on kykenemätön toimittamaan Suomelle strategisesti uskottavaa apua tositilanteessa. Ei voi harjoitella sellaista mihin ei vain pysty.
Ukraina ei ole Nato maa, Jos joella tarkoitat pohjanlahtea, niin Nato jäsenyys ja Ruotsin tuleva Nato jäsenyys tekee siitä ja itämerestä Naton sisämeren. Ja Natomailla on vahva laivasto, mukaan lukien sukellusvene vahvuutta, ollaan ihan eri tilanteessa kuin Ukraina.Mitä logistiikkaan tulee, niin otapa kartta käteen: Euroopan suuntaan Suomi on saari mutta Venäjälle on pitkä maaraja. Ruotsin rajallakin on joki.
Vertaa Ukrainaan.
Perus murkulaa meillä on paljon, moderni kamaa pohjaa enemmän siihen että lokistiikka toimii ulkoa. Nato jäsenyyden myötä mukana tulee lavetitkin, eli Suomeen saakka ei enään tarvi rahdata samaan tahtiin kuin vielä ennen jäsenyyttä. Eli meillä on tukena Nato maiden meri ja ilmavoimat.Miehet ja kalusto pitäisi saada paikalle. Ammusvarastot on niin pienet, että ainakin kovilla ampuminen jäisi näytösluonteiseksi. Sitä voi harjoitella kotonakin. Muuten teemana olisi harjoitella toimimista Suomen oloissa. Sanoisin, että esim. suomalainen talousmetsä ei ole kovinkaan tyypillinen harjoitusympäristö kaikkialla Euroopassa.
Miten Suomen pitäisi auttaa, kun jollain toisella Nato-maalla on hätä?Halla-Aho oli ainut joka ymmärsi vastata, että jokainen maa avustaa kuten parhaaksi näkee. Lisäksi mainitsi, että tossa tilanteessa Suomella olisi roolinsa naton rajan vartijana. Ei ole olemassa rajattua "vain Norjaan hyökkäys"-skenaariota. Muut oli linjalla "tottakai Suomella on natossa velvoitteet".
No sehän on vielä vaiheessa. Ajatuksia on ollut tietystä sopimusjoukousta. Sekä varusmiehiä että sopimussotilaita koostuvasta. Nämä ovat sitoutuneet siihen tehtävään. Isossa kuvassa Suomi ei kuitenki on spelialisti juurikin itärajan kanssa ja jos tilanne menis nii persiilleen, että Venäjä Norjaan hyökkäis, nii se koskis koko pohjoismaita ja natoa. Suomi sais 100% varmasti olla valmiudessa, jos noin pitkälle asiat olisi kehittyneet.Siirretäänpä tämä tänne:
Miten Suomen pitäisi auttaa, kun jollain toisella Nato-maalla on hätä?
Olisinpa sitä mieltä, että varusmiespohjaisia joukkoja ei pidä lähettää maahan, jolla ei ole omaa, uskottavaa yleistä asevelvollisuutta. Ammattisotilaat taas tarvitaan Suomessa kouluttajina ja johtajina.
Jos maa on pitänyt kovin säästeliästä puolustusbudjettia (esim. alle 2% BKT 10 vuoden jaksolla), niin apu voisi olla lähinnä konsultointia uskottavan maanpuolustuksen rakentamiseksi. Maat, jotka eivät halua itse auttaa itseään eivät ansaitse meidänkään apua.
---
Mielenkiintoista muuten, että tässäkin teemana oli se, miten Suomi auttaisi muita eikä se, että miten muut auttaisivat Suomea. Onko vaaleissa ollut yhtään kysymystä näin päin: millaista apua odottaisit Suomen saavan tosipaikassa?
Historian ope muistutti useasti, että Suomen historian tärkein päivämäärä oli se, kun Pietari Suuri perusti Pietarin kaupungin (näemmä 27. toukokuuta 1703). Sen turvallisuus on Venäjälle korkeimman prioriteetin asia, ja Venäjä tuskin on tyytyväinen siihen, että Suomenlahti on muuttunut NATO-mereksi.En itse usko Venäjän hyökkäävän yhtään mihinkään Ukrainan jälkeen, koska Ukraina oli nykyhallinnolle ihan realistinen uhka horisontissa kulttuurillis-taloudellisessa mielessä, jota eivät Suomi tai Baltian maat ole, koska emme ole osa Russki Miriä, eli venäläistä maailmaa. Hyvä se on silti varautua siihen, sillä kasakka ottaa sen mikä on huonosti kiinni.
Näinhän se näyttää menevän.Unkaria ei kannata edelleenkään huomioida tässä mitenkään. Turkin kainalosta on vielä paukkuja huudella, mutta orban ei ehdi edes pyyhkiä putinin kermoja suupielistä, jos Turkki ilmoittaa että nyt on hyvä. Siinä vaiheessa sitten asialla onkin kiire.
Ryssälle on varmasti äärimmäisen kiusallista ja hankalaa se, että nyt NATO on nyt Pietarin ja Petroskoin/Kuolan portilla. Puolueeton Suomi oli hyvä puskurivaltio varsinkin kylmän sodan vuosina. Silti on aika kaukaa haettua, että ryssä alkaisi sotilaallisella erikoisoperaatiolla työntämään rajaa kauemmas NATO-maan kanssa. Vähäiselläkin järjellä ajatellen venäjän pitää lähinnä tyytyä kohtaloonsa Ukrainan jälkeen. Stan-valtioiden kanssa voi jotakin pelailla.Historian ope muistutti useasti, että Suomen historian tärkein päivämäärä oli se, kun Pietari Suuri perusti Pietarin kaupungin (näemmä 27. toukokuuta 1703). Sen turvallisuus on Venäjälle korkeimman prioriteetin asia, ja Venäjä tuskin on tyytyväinen siihen, että Suomenlahti on muuttunut NATO-mereksi.
Reservipohjaiset, joita lähetetään Nato tehtäviin muualle ovat siihen itse halukkaita. Suomella on pitkäkokemus ulkomaisista tehtävistä joihin on saatu hyvin väkeä. Se miten järjestetään Nato velvoitteet on vielä työnalla, mutta mm. mainittu sopimus pohjainen systeemi tiettävästi tulossa , eli reservi joka sopimuksella valmis lähteen, meillä ennestäänkin kokemusta sopimuksista oman puolustuksen osalta. Uutisointien mukaan halukkuutta on riittävästi.Miten Suomen pitäisi auttaa, kun jollain toisella Nato-maalla on hätä?
Olisinpa sitä mieltä, että varusmiespohjaisia joukkoja ei pidä lähettää maahan, jolla ei ole omaa, uskottavaa yleistä asevelvollisuutta. Ammattisotilaat taas tarvitaan Suomessa kouluttajina ja johtajina.
Siis onko nyt sama nimimerkki mikä aiemmin vaata useiden ulkomaisten prikaatien harjoituksia meidän maalla.Jos maa on pitänyt kovin säästeliästä puolustusbudjettia (esim. alle 2% BKT 10 vuoden jaksolla), niin apu voisi olla lähinnä konsultointia uskottavan maanpuolustuksen rakentamiseksi. Maat, jotka eivät halua itse auttaa itseään eivät ansaitse meidänkään apua.
Tämä on kyllä jännä, kauheassa hädässä liityttiin jotta päästäisiin (velvoitettuina) auttamaan muita maita.Mielenkiintoista muuten, että tässäkin teemana oli se, miten Suomi auttaisi muita eikä se, että miten muut auttaisivat Suomea. Onko vaaleissa ollut yhtään kysymystä näin päin: millaista apua odottaisit Suomen saavan tosipaikassa?
Typerää vääristelyä. Ei Natoon siksi ole liitytty että voitaisiin rientää muiden avuksi. Siitä huolimatta pitäisi olla päivänselvää, että kun kyse on puolustusliitosta, niin jos odottaa itse tukea, pitää sitä olla valmis myös antamaan. Siihenhän se koko Naton toimintamalli perustuu.Tämä on kyllä jännä, kauheassa hädässä liityttiin jotta päästäisiin (velvoitettuina) auttamaan muita maita.
Taisi nämä tentit loppua, mutta kun tästä Natosta löyty selkeä eroa yhdellä ehdokkaalla, niin jos vielä tenttejä niin seuraavaksi voisi kysyä mielipidettä Latvian auttamisesta. No oletan että Halla-aho antaa vankan yläpeukun, ilman muttia, sen kai näistä kahdesta oppi.Typerää vääristelyä. Ei Natoon siksi ole liitytty että voitaisiin rientää muiden avuksi. Siitä huolimatta pitäisi olla päivänselvää, että kun kyse on puolustusliitosta, niin jos odottaa itse tukea, pitää sitä olla valmis myös antamaan. Siihenhän se koko Naton toimintamalli perustuu.
Noissa tenteissä kysytään ensisijaisesti ehdokkaiden näkemyksiä muiden kumppanimaiden auttamiseen siksi, kun ei Suomi voi sanella muiden tekemisiä, mutta omiin tekemisiin voidaan vaikuttaa.
Ukrainan erikoisoperaatissa vaihteeksi tullut putinille pataan ? Vai mihin viittaat. Trump tukee sivusta.Mikä ihme pelottelukampanja nyt oikein on menossa kun joka puolella varoitellaan että Venäjä on ihan juuri hyökkäämässä Naton kimppuun ja kohta varmaan kokeilee Suomenkin rajoja jne?
Venäjän tekemisiä ei voi länsimaisella logiikalla perustella edelleenkään.Mikä ihme pelottelukampanja nyt oikein on menossa kun joka puolella varoitellaan että Venäjä on ihan juuri hyökkäämässä Naton kimppuun ja kohta varmaan kokeilee Suomenkin rajoja jne? Kun minkäänlaista kykyä ei nyt juuri ole Venäjällä projisoida joukkoja vakavasti muualle ja täysin pähkähullua Länttä ja Natoa olisi nyt yrittää provosoida.
Ongelma on pitkälti siinä, että Venäjä on tällä hetkellä sotataloudessa ja sotataloudessa se tulee olemaan ainakin niin kauan kun Putler on puikoissa, sillä sotataloudesta normaalitalouteen siirtyminen ilman elintason romahtamista on vieläkin vaikeampaa kuin toisin päin mm. koska silloin syntyy massoittain työttömiä, joilla ei ole enää sitä edellisen normaalitalouden työtä, johon palata.Mikä ihme pelottelukampanja nyt oikein on menossa
Tämä on se pahin asia mitä NATO:n suhteen pelkään. Että tämäkin asia mennään soijaamaan. Jos Venäjä aidosti hyökkäisi NATO maahan niin tämä on juuri se ensimmäinen ja viimeinen tilaisuus tehdä esimerkki sille miten käy kun NATO:n kimppuun hyökkää. Pitäisin ihan minimi vastineena että kaikki ko. rajaa lähellä olevat sotilastukikohdat, lentokentät, varastot jne tuhotaan.Jos nyt ajattelee siitä näkökulmasta että no miksi EI hyökkäisi Nato-maahan...
- Nato ei tule tietenkään menemään Venäjän sisäpuolelle vastaamaan hyökkäykseen, joten menettää vain sen miehistön & kaluston millä hyökkää
Mikä saa kuvitteleen ettei hyökkäyksen kohde/liittouma iskisi venäjällä oleviin sotilaskohteisiin. Natomailla on kalustoa millä iskeä kauaksi, ja venäjän osalta nähty ettei sillä ole kykyä suojautua niitä vastaan.Jos nyt ajattelee siitä näkökulmasta että no miksi EI hyökkäisi Nato-maahan...
- Nato ei tule tietenkään menemään Venäjän sisäpuolelle vastaamaan hyökkäykseen, joten menettää vain sen miehistön & kaluston millä hyökkää
Venäjällä on suhteissa menetettävää, se mitä niiden palautuminen tarjoaisi, se se miten ne voisi mennä vielä nykyistä huonommaksi. Lisäksi putinilla menetettävänä sisäinen väkivaltakoneisto, se syö valtavasti resursseja ja jos se ei pysty sitä huoltaa ja rahoittaan, niin valta sulaa samoin tein.- kaikki asialliset kauppasuhteet, talous jne. on ryssitty jo muutenkin niin ei tässä konkurssissa tunnu missään
Venäjä ei ole niin umpinainen maa kuin joku pohjoiskoerea, ulkovenäläisiä on miljoonia, joilla yhteydet venäjällä asuviin sukulaisiin, läheisiin, tuttuihin, laidasta laitaan.- oman valtion vajakeille voi aina kertoa että Nato oli se joka hyökkäsi ja uppoaa täysin
Pääsi samalla näpäyttämään Unkaria/Orbania, joiden ei pitänyt olla viimeisiä.
Vastavuoroisuuden ajatukseen sisältyy se, että Suomellekin on toimitettava tarvittaessa apua. Mahdollisen avun määrä ja aikataulu on aivan yhtä relevantti keskustelunaihe kuin se, milloin ja miten Suomen pitää osallistua. Koko Nato-keskustelu on pyörinyt tavoissa, joilla Suomi voi auttaa mutta Suomen auttamisesta ei ole oikein ollut muuta puhetta kuin lohkaisuja siitä miten Suomi vastaa edelleen itse omasta puolustuksestaan.Typerää vääristelyä. Ei Natoon siksi ole liitytty että voitaisiin rientää muiden avuksi. Siitä huolimatta pitäisi olla päivänselvää, että kun kyse on puolustusliitosta, niin jos odottaa itse tukea, pitää sitä olla valmis myös antamaan. Siihenhän se koko Naton toimintamalli perustuu.
Noissa tenteissä kysytään ensisijaisesti ehdokkaiden näkemyksiä muiden kumppanimaiden auttamiseen siksi, kun ei Suomi voi sanella muiden tekemisiä, mutta omiin tekemisiin voidaan vaikuttaa.
Juuri tämän vuoksi Suomen olisi syytä avata 4 artiklan mukaiset konsultaatiot. Se pakottaisi muut jäsenmaat arvioimaan miten voivat tarvittaessa Suomea auttaa. Kun avustamista myös harjoiteltaisiin, olisi pakko suunnitella myös se miten joukot ja kalusto saadaan Suomeen.Viidennen artiklan tueksi toivoisi jonkinlaista periaatepäätöstä annettavasta avusta mikäli yksittäinen maa joutuu hyökkäyksen kohteeksi. Pitäisi olla valmis toimittamaan vähintään x määrä miehistöä ja kalustoa kyseisessä tilanteessa, ettei silloinkin osa jäsenistä luistele vastuistaan ja toimita riisisäkkejä aseavun sijaan.
Jonkinlainen uhka on hetki, kun Ukrainan sota on tapultetu valmiiksi. Jos Venäjää ei nuijita rotankoloon, niin silloin vapautuu melkoinen määrä aktiivista sotilasvoimaa. Sen voi suunnata uuteen kohteeseen nopealla aikataululla.Venäjän tekemisiä ei voi länsimaisella logiikalla perustella edelleenkään.
Ja siis ei kai kukaan kuvittele että juuri nyt olisi mitään akuuttia, mutta muutaman vuoden sisällä tilanne voi muuttua.
F-16:siahan niillä on ollut jo useamman vuosikymmenen ajan.Onkohan F-16 kaupat allekirjoittu samalla kynällä?
Onkohan F-16 kaupat allekirjoittu samalla kynällä?
Kyllä ilmeisesti edelleen on F-16 ainoastaan esillä. Vanhat pitäisi saada modernisoitua ja lisäksi uusia. Biden ehti jo tässä ilmeisesti eilen kirjelmöidä että suosittelee F-16 kauppojen hyväksyntää Turkille kongressin osalta pikimmiten.F-16:siahan niillä on ollut jo useamman vuosikymmenen ajan.
Eiköhän ne niitä F-35:ia havittele, minkä projektissa ovat olleet about alusta asti mukana silloin, kun vielä olivat rationaalinen valtio.
Mutta onhan se hyvä, että vetkutelut on vetkuteltu ja saadaan tämäkin naurettava saaga (toivottavasti) pian loppuun.
F-35 jää nyt ja jatkossa Turkilta haaveeksi. F-16:sta modernisointia siellä himoitaan. USA:ssa kongressi on vielä välissä, mutta ehkä siellä on nyt jotain kuitenkin edistetty.F-16:siahan niillä on ollut jo useamman vuosikymmenen ajan.
Eiköhän ne niitä F-35:ia havittele, minkä projektissa ovat olleet about alusta asti mukana silloin, kun vielä olivat rationaalinen valtio.
Mutta onhan se hyvä, että vetkutelut on vetkuteltu ja saadaan tämäkin naurettava saaga (toivottavasti) pian loppuun.
Yhdysvaltain presidentti Joe Biden lähetti kongressin keskeisille valiokunnille keskiviikkona kirjeen, jossa hän kertoi aloittavansa prosessin F-16-hävittäjälentokoneiden myymiseksi Turkille, kunhan Turkki viimeistelee Ruotsin Nato-jäsenyyden ratifioinnin. Turkki on jo pitkään hamunnut kyseisiä hävittäjiä.
Jos jokin maa ei ole vaivautunut varustamaan uskottavia ilmavoimia, niin pitäisikö meiltä silti lähteä Horneteja avuksi? On hyvä huomata, että jos itse osallistutaan taisteluun, niin sitten ollaan myös sodan osapuoli.
Tätä sivujuonnetta jatkaisin sillä, että puustollisestihan suomalainen talousmetsä on erittäin laaja käsite mutta sitä kautta ei välttämättä toimintaympäristönä kovin ratkaisevan poikkeava monista muista eurooppalaisista(tai pohjoisamerikkalaisista) metsistä. Ilmasto-olot osan vuodesta poikkeavat erittäin merkittävästi ja maalaji kivineen on keskieurooppalaisittain monin paikoin outo. Suurin ympäristöero lienee suuressa osassa maata vesistöjen ja korkeuserojen vaikutus liikkumiseen ja toimintaan, jos ei lasketa pakkastoimintaa suomalaiseksi erikoisuudeksi. Vaaramaisemat tai järvirikkaat alueet eivät mene samoilla opeilla kuin joen ylitys tai vuoristotoiminta.Muuten teemana olisi harjoitella toimimista Suomen oloissa. Sanoisin, että esim. suomalainen talousmetsä ei ole kovinkaan tyypillinen harjoitusympäristö kaikkialla Euroopassa.
Jos lukee tuon 5 artiklan huolellisesti, niin ei siitä seuraa tällaista automatiaa. Apu voi olla myös sellaista, että se ei merkitse liittymistä sotaan. Annetaanhan Ukrainallekin laajaa sotilaallista tukea ilman että tukijoista on tullut sodan osapuolia.Hyökkäys yhteen NATO-maahan tekee Suomesta automaattisesti konfliktin osapuolen halusipa sitä tai ei. Tämä riski on myös tunnistettu liittouman jäsenyyttä hakiessa.
Näin uskotaan mutta onko se totta, jos NATOa voi pitää paperitiikerinä? Jos NATOlla ei ole faktisia edellytyksiä vahvistaa Suomen puolustusta niin missä tämä nk. 'liittouman tuoma vahva puolustus' oikein näkyy?Nato jäsenyytemma tärkeimmät lisäarvot on liittoutuman tuoma vahvapuolustus, eli kynnys hyökkiä maahamme nousi rajusti.
Jos on nähtävissä, että sotilaallista voimaa voi joutua käyttämään Suomen itärajan luonnonoloissa, mikään ei valmista joukkoja siihen yhtä hyvin kuin omakohtainen harjoittelu Suomen itärajan luonnonoloissa. Esim. brittien harjoitusmaastot on aika erilaisia.Tätä sivujuonnetta jatkaisin sillä, että puustollisestihan suomalainen talousmetsä on erittäin laaja käsite mutta sitä kautta ei välttämättä toimintaympäristönä kovin ratkaisevan poikkeava monista muista eurooppalaisista(tai pohjoisamerikkalaisista) metsistä. Ilmasto-olot osan vuodesta poikkeavat erittäin merkittävästi ja maalaji kivineen on keskieurooppalaisittain monin paikoin outo. Suurin ympäristöero lienee suuressa osassa maata vesistöjen ja korkeuserojen vaikutus liikkumiseen ja toimintaan, jos ei lasketa pakkastoimintaa suomalaiseksi erikoisuudeksi. Vaaramaisemat tai järvirikkaat alueet eivät mene samoilla opeilla kuin joen ylitys tai vuoristotoiminta.
Kyllä..Jos lukee tuon 5 artiklan huolellisesti, niin ei siitä seuraa tällaista automatiaa. Apu voi olla myös sellaista, että se ei merkitse liittymistä sotaan. Annetaanhan Ukrainallekin laajaa sotilaallista tukea ilman että tukijoista on tullut sodan osapuolia.
Mut ei näinkään. Ei me omaa etua ajateltais, vaan nato-liittouman. Latvian etu olisi meidän etu. Tiedä sit mitä asiassa loppujen lopuksi päätettäis, mut kyseeseen voisi hyvinkin tulla, että laajennettais Venäjän rintamaa ja näin ollen vaikeutettais sen toimintaa. Suomella on kans se asema, että voidaan ihan suoraan vaikuttaa Venäjään.Jos vaikka Latvia joutuisi Venäjän hyökkäyksen kohteeksi, niin olisinpa sitä mieltä, että Suomen olisi harkittava omia askelia hyvin huolellisesti, jotta ei jouduttaisi sotaan Venäjän kanssa, tai ainakin saataisiin viivytettyä sitä.
Että ihan vapaaehtoisesti, omana valintana ruvettaisiin sotimaan Venäjän kanssa? Vain kuolleen ruumiin yli.Mut ei näinkään. Ei me omaa etua ajateltais, vaan nato-liittouman. Latvian etu olisi meidän etu. Tiedä sit mitä asiassa loppujen lopuksi päätettäis, mut kyseeseen voisi hyvinkin tulla, että laajennettais Venäjän rintamaa ja näin ollen vaikeutettais sen toimintaa.
No liittoumassa soditaan ja strategioidaan yhdessä. Ei toi nyt mikää eka skenaario ole, mut mahdollista. Ei se apu aina tarkoita, että apua vaa sinne eturintamaan annetaan tai edes mitää muutakaa apua suoraan hyökkäyksen kohteeksi olevalle maalle. Autetaan parhaalla tavalla, mitä voidaan. Riippuu ihan tilanteesta, mut kyl nää helposti hyvin monessa skenaariossa menee 3. maailmansodan tasolle, jos natomaahan hyökätään Venäjän aloitteesta. Silloin ikävä kyllä pelkät rukoukset ei auta, vaan autetaan isossa kuvassa.Että ihan vapaaehtoisesti, omana valintana ruvettaisiin sotimaan Venäjän kanssa? Vain kuolleen ruumiin yli.
Tällaisessa tilanteessa olisi aivan keskeisen tärkeää asettaa Suomen etu kaiken muun edelle. Silloin ikävä kyllä se mitä Baltiassa tapahtuu on toisarvoista siihen verrattuna, että Suomessa säilyy rauha.
Jos Baltiaan hyökätään, on Suomen osalta erittäin hyvät perusteet, että Suomi itse osallistuu tukemiseen hyvin rajallisesti ja tukeminen olisi ensisijaisesti etäämmällä olevien NATO-kumppaneiden asia. Tukea pitää tulla myös Suomelle, jotta Suomen pelote on uskottava.No liittoumassa soditaan ja strategioidaan yhdessä. Ei toi nyt mikää eka skenaario ole, mut mahdollista. Ei se apu aina tarkoita, että apua vaa sinne eturintamaan annetaan tai edes mitää muutakaa apua suoraan hyökkäyksen kohteeksi olevalle maalle. Riippuu ihan tilanteesta, mut kyl nää helposti hyvin monessa skenaariossa menee 3. maailmansodan tasolle, jos natomaahan hyökätään Venäjän aloitteesta.
Joo, ne lähtisi.Jos baltiaan hyökättäisiin, niin suomesta lähtisi erikoislaukunkantajat välittömästi palvelemaan maahantunkeutujia.
Suomen etu ei ole joutua suoraan konfliktiin Venäjän kanssa vaan on parempi, että esim. Hollannin ja Belgian laivastot hoitavat Itämeren merioperaatiot.Mitähän nyt taas?
Jos Venäjä hyökkää Baltiaan, niin silloin esim. koko Venäjän laivasto Itämerellä olisi vapaata riistaa. Se on nimenomaan Suomen etu, että perseilyyn vastataan sellaisella voimalla, että asiasta ei jää mitään epäselvyyksiä.