• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

  • Hyvää joulua!

    Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>

    SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>

NATO ja Suomi

Itse olen sitä mieltä että mitä nopeammin Unkari potkitaan pois kummastakin liitosta, sen parempi.
Luulisi asian ennemmin ratkeavan sillä että kasvattavat munat ja vaihtavat kleptokraattisen valtiomuotonsa jonkin sortin aitoon demokratiaan. En usko kansan olevan perustavanlaatuisesti mätä vaan pelkästään harhaanjohdettu.
 
Unkarin hallitus vilpittömästi kannattaa Suomen ja Ruotsin natojäsenyyttä…mutta parlamentissa on paljon epäileviä tuomaita. Sota saattaa eskaloitua sen takia ja Suomi on sanonut Unkarille rumasti ihmisoikeuskysymyksissä. Varmasti tarvitaan paljon lisäkeskusteluja (ja EU-rahaa plus diilejä).

Orban ei voi mitään sille, jos demokraattisessa valtiossa demokraattissessa äänestyksessä äänestetään jäsenyyttä vastaan.

 
Unkarin hallitus vilpittömästi kannattaa Suomen ja Ruotsin natojäsenyyttä…mutta parlamentissa on paljon epäileviä tuomaita. Sota saattaa eskaloitua sen takia ja Suomi on sanonut Unkarille rumasti ihmisoikeuskysymyksissä. Varmasti tarvitaan paljon lisäkeskusteluja (ja EU-rahaa plus diilejä).

Orban ei voi mitään sille, jos demokraattisessa valtiossa demokraattissessa äänestyksessä äänestetään jäsenyyttä vastaan.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000009417496.html
Unkarin suhteen pallo on ukrailla, saa siellä maalintakana pompotella miten lystää, me katsellaan kotikentällä ja välillä kerrotaan mitä näkyy.

En tiedä mikä tuossa oli uutta, oliko tuo uusi naama joka puoltaa, mutta kuten linkissä sanottu
is sanoi:
Vargan mukaan Unkarin hallitus on koko ajan sanonut, että se kannattaa Suomen ja Ruotsin Nato-hakemusten ratifiointia.

Joten asia tuon mukaan selvä, kuullostaa vähän siltä rahattomalta ostajalta.

is sanoi:
AIKAISEMMIN tällä viikolla kerrottiin, että Unkarin pääministeri Viktor Orban oli pyytänyt Fidesz-puolueensa kansanedustajia tukemaan Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyttä. Orbanin mukaan kuitenkin osa Fideszin edustajista ”ei ollut erityisen innokkaita” ja kaipasi lisää keskustelua aiheesta.
Ymmärtääkseni puolue on Orbanin näpeissä, joten ei pitäisi olla ongelma. Tuskin myöntää olevansa niin heikko että rivi poliitikot hyppii varpailla.

Titenkin me naureskellaan sille että kaikill on pomo, myös Orbanillakkin on pomo, eli sieltä takkuaa. Mutta ei ehkä se mihin yleensä viitataan.
 

Suomen Nato-jäsenyyden ratifiointi Unkarissa saattaa jälleen viivästyä
Unkarin päätös Suomen Nato-jäsenyyden ratifioinnista saattaa jälleen viivästyä.

Unkarin pääministerin Viktor Orbanin avustaja Gergely Gulyas kertoi tänään, että päätös on siirtymässä maaliskuun lopulle.


Parlamentin kalenterin mukaan parlamenttiryhmien välisten neuvottelujen on määrä alkaa ensi viikolla, ja äänestys voisi tapahtua maaliskuun 6. päivä.

Gulyasin mukaan ryhmät tarvitsevat kuitenkin lisää aikaa keskinäisille neuvotteluilleen.

– Unkarin parlamentin toimintatapojen mukaan lainsäädännön hyväksyminen kestää noin neljä viikkoa, mistä seuraa, että parlamentti voisi äänestää tästä maaliskuun toisella puoliskolla, Gulyas sanoi.

Unkarin ratifiointipäätös on lykkääntynyt jo useita kertoja. Alun perin ratifiointia odotettiin jo syksyllä.

Käsi ylös kuka oikeesti yllättyi tästä?
 
Tässä alkaa näyttää siltä että Erkki Tuomioja olikin oikeassa. Mitä jos vedetään hakemus pois ja haistatetaan paskat, ja tehdään puolustusliitto Ruotsin kanssa. En näe mitenkään mahdollisena että Venäjä pystyisi murtamaan Suomen ja Ruotsin yhteistä puolustusta.
 
Tässä alkaa näyttää siltä että Erkki Tuomioja olikin oikeassa. Mitä jos vedetään hakemus pois ja haistatetaan paskat, ja tehdään puolustusliitto Ruotsin kanssa. En näe mitenkään mahdollisena että Venäjä pystyisi murtamaan Suomen ja Ruotsin yhteistä puolustusta.

Eikös Suomi ja Ruotsi sopinut jo NATO hakemusta tehdessä yhteisestä puolustuksesta hakemuksen ajaksi. Tuota olisi varmaan helppo syventää. Ei sitä NATO hakemusta tarvitse sen takia pois vetää.
 
Suomi voisi nyt ihan julkisen kysymyksen osoittaa Natolle, että miksi uusia jäseniä ei hyväksytä lupauksesta huolimatta ja onko Natossa päätäntävalta tosiasiallisesti Putinin käsissä.
 
Tässä alkaa näyttää siltä että Erkki Tuomioja olikin oikeassa. Mitä jos vedetään hakemus pois ja haistatetaan paskat, ja tehdään puolustusliitto Ruotsin kanssa. En näe mitenkään mahdollisena että Venäjä pystyisi murtamaan Suomen ja Ruotsin yhteistä puolustusta.
Ei varmaan pystykään. Sen sijaan pystyy kylvämään terroriohjuksiaan Suomeen ja aiheuttamaan täten kauhua ja yhteiskunnan romahduksen. Tällöin olisi ihan nice to have että länsi auttaisi enemmän kuin thought, prayers ja omien kansalaisten evakuointi.
 
Suomi voisi nyt ihan julkisen kysymyksen osoittaa Natolle, että miksi uusia jäseniä ei hyväksytä lupauksesta huolimatta ja onko Natossa päätäntävalta tosiasiallisesti Putinin käsissä.

Liittymiskysymyksessä päätäntävalta on jäsenvaltioilla, ja järjestönä NATO ei voi vaikuttaa asiaan.
 
Odotellaan nyt rauhassa vielä hetki. Jos ei Nato-kokoukseen mennessä ole Turkki ja Unkari ratifioineet, niin sitten Niinistö voisi nostaa kissan kansainväliselle pöydälle.
 
Mutta eikö kuitenkin käsittely ala 1. maaliskuuta vai siirtyikö sekin? Kun sitä käsittelyn aloitusta ei olla erikseen mainittu että siirtyisi.

Unkari sentään olisi kerralla molemmat ratifioimassa, turkin ruotsin ratifiointia saa sitten odottaa, mutta uskon todella että suomi ei ole niin hölmö että odottaa yhtään kauemmin ruotsia, naton suustakin tullut että mahdollisemman nopeasti natoon piste.
 
onko Natossa päätäntävalta tosiasiallisesti Putinin käsissä.

On, ja tulee olemaan niin kauan kuin venäjän kanssa veljeileviä maita Natossa on. Ei tämä puolustusliitto voi toimia jos venäläistyneitä maita ei voida erottaa. Venäjä on syy miksi Nato on perustettu, ja mikäli tämä nykymeno sallitaan se tulee olemaan myös Naton tuho. Kansallisen turvallisuuden lähtökohdan tulee aina olla riittävä itsenäinen puolustuskyky ja sen ovat lähes kaikki euroopan maat laiminlyöneet, mukaanlukien Suomi. Tämä asian korjaaminen tulee aloittaa heti koska Naton ovet eivät ole enää auki itään päin. Mitkään länsimielisistä jäsenvaltioista, olivat sitten EU:n tai Naton, eivät kykene tekemään tarvittavia toimia joilla Nato eheytetään ja venäjän etupiiriin kuuluvat hakijamaat saadaan ratifioiduiksi. Unkarin kohdalla nämä toimet todennäköisesti sisältäisivät kiristystä energialla, voisiko moinen mukamas kuulua demokraattisten, mukavuudenhaluisten sosialisti-utopioiden keinovalikoimaan? Epäilen. USA on ainoa mahdollinen toimija joka voisi saada ison pyörän liikkeelle, pikkuvaltioita kuten Viroa ei edes keski-eurooppa kuuntele. Siitä huolimatta Suomen ei koskaan tule ripustautua muihin valtioihin, ainoana oljenkortenaan. Ne auttavat vain silloin kun se on niille itselleen hyödyllistä, ja antavat vain pienimmän mahdollisen määrän apua jolla tämä tavoite vielä saavutetaan. Suomen itsenäisyyden jatkuminen on Suomen itsensä asia.
 
Viimeksi muokattu:
Luulisi asian ennemmin ratkeavan sillä että kasvattavat munat ja vaihtavat kleptokraattisen valtiomuotonsa jonkin sortin aitoon demokratiaan. En usko kansan olevan perustavanlaatuisesti mätä vaan pelkästään harhaanjohdettu.

Unkari muuttuu aidoksi demokratiaksi kun aurinko alkaa nousemaan lännestä. Ukrainakin oli samalla tiellä, ja ilman avointa sotaa olisi ehkä lopulta venäläistynyt korruptionsa avittamana.
 
Se oli kylläkin Neuvostoliitto, jonka takia NATO perusteettiin.
 
Ei tämä puolustusliitto voi toimia jos venäläistyneitä maita ei voida erottaa.
Eihän ongelma liiton päätehtävää haittaa. Uusien jäsenten rekrytointi on eri asia. Poikkeuksena ehkä baltit, joiden turvallisuuteen Suomen ja Ruotsin liittymisellä olisi suurin vaikutus.
 
Ongelmahan tuollaisessa 100% enemmistössä on, kun natoon on liittynyt pikkuhiljaa paljon jäsenmaita ja joillakin reuna-alueilla saattaa hyvinkin tulla venäjämielisiä hallintoja valtaan silloin tällöin. Jäseniä on iso määrä ja kaikenkirjavaa sakkia siunaantunut aikojen saatossa. 100% äänimäärää on vaikeampi ja vaikeampi saavuttaa. Parhaassa tapauksessa jäsen kääntyykin venäjän vasalliksi ja laajentuminen olikin sitten siinä. Säännöt kaipaisivat sen verran säätöä, että yksi häirikkö ei voisi lamauttaa koko seuraa.
 
Ongelmahan tuollaisessa 100% enemmistössä on, kun natoon on liittynyt pikkuhiljaa paljon jäsenmaita ja joillakin reuna-alueilla saattaa hyvinkin tulla venäjämielisiä hallintoja valtaan silloin tällöin. Jäseniä on iso määrä ja kaikenkirjavaa sakkia siunaantunut aikojen saatossa. 100% äänimäärää on vaikeampi ja vaikeampi saavuttaa. Parhaassa tapauksessa jäsen kääntyykin venäjän vasalliksi ja laajentuminen olikin sitten siinä. Säännöt kaipaisivat sen verran säätöä, että yksi häirikkö ei voisi lamauttaa koko seuraa.
Politiikan vetäminen hakuprosessiin vastoin NATO:n periaatteita on yksi näistä valuvioista, mitä ei otettu alunperin huomioon. Nato 2.0:n muodostaminen korjattuna alkuperäisen valuvioista olisi helpoin tie. Nämä paskastaniat saisi sitten itse valita liittyvätkö vai ei.
 
Politiikan vetäminen hakuprosessiin vastoin NATO:n periaatteita on yksi näistä valuvioista, mitä ei otettu alunperin huomioon. Nato 2.0:n muodostaminen korjattuna alkuperäisen valuvioista olisi helpoin tie. Nämä paskastaniat saisi sitten itse valita liittyvätkö vai ei.

Mutta mikä olisi se parannettu versio? Puolustusliitto, johon saa liittyä jos 50% jäsenistä kannattaa liittymistä? Joka ryhtyy sotilaallisiin toimiin jos 50% sitä haluaa? Siinäkin on ongelmansa, kuten kaikissa prosenteissa 50-100 välillä. Ja mitä vähemmän liittyvällä maalla on valtaa päättää, liittyykö se sotaan vai ei, niin sitä epätodennäköisemmin sotilasliittoa muodostetaan.
 
Politiikan vetäminen hakuprosessiin vastoin NATO:n periaatteita on yksi näistä valuvioista, mitä ei otettu alunperin huomioon.
Näinhän se on ja esim Trump presidenttinä olisi voinut estää ratifioinnit, jos putin olisi esittänyt ne jonkinlaisen diilin ehtona? Liikaa riippuvainen sen hetken poliittisesta ilmapiiristä.

Sodanjälkeisessä maailmassa neuvostoliitto olisi voinut syödä koko Euroopan, jos natoa ei olisi perustettu ja USA ei olisi välittänyt mitään.
 
Toivottavasti Tarkka ei ole oikeassa.


Jukka Tarkka on hyvin pessimistinen sen suhteen, että Turkki ja Unkari ratifioisivat Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyden: ”Kunhan kenkkuilevat aikansa ja siten sanovat ruman sanan niin kuin se on”.

Historian tutkija Jukka Tarkan mukaan yhä vahvemmin alkaa näyttää siltä, että Turkilla ja Unkarilla ei ole aikomustakaan hyväksyä Ruotsin ja Suomen Nato-jäsenyyttä.
”Kunhan kenkkuilevat aikansa ja siten sanovat ruman sanan niin kuin se on: Ei Ruotsin ja Suomen Nato-jäsenyydelle”, hän arvioi sosiaalisessa mediassa.
Tarkan mukaan Turkki j Unkari ovat Venäjän presidentin Vladimir Putinin”lämpöisessä syleilyssä”.
”Terveisiä Kremlistä. Missä Nato on sen jälkeen”, hän kysyy.

Putin otti tyynesti myhäillen NATO-hakemukset.
 
Toivottavasti Tarkka ei ole oikeassa.




Putin otti tyynesti myhäillen NATO-hakemukset.
Turkki ja Unkari on sanoneet jo kyllä Suomen ja Ruotsin jäsenyydelle. Se tapahtui viime kesänä. Asia vain odottaa sopimuksen vahvistamista. Ei tossa enää "EI" sanota?
 
Turkki ja Unkari on sanoneet jo kyllä Suomen ja Ruotsin jäsenyydelle. Se tapahtui viime kesänä. Asia vain odottaa sopimuksen vahvistamista. Ei tossa enää "EI" sanota?
No miksi eivät samoilla lämpimillä vahvistaneet kuten muutkin maat tekivät?
 
No miksi eivät samoilla lämpimillä vahvistaneet kuten muutkin maat tekivät?
Eiköhä siitä ole melko paljon jo keskusteltu. Otin vain kantaa tohon, että mukamas panttaavat "EI":tä. Voi olla, että aikansa menee, mut ei ne nyt tosta enää peräänny ilman, että NATOn uskottavuus luhistuu.
 
Mutta mikä olisi se parannettu versio? Puolustusliitto, johon saa liittyä jos 50% jäsenistä kannattaa liittymistä? Joka ryhtyy sotilaallisiin toimiin jos 50% sitä haluaa? Siinäkin on ongelmansa, kuten kaikissa prosenteissa 50-100 välillä. Ja mitä vähemmän liittyvällä maalla on valtaa päättää, liittyykö se sotaan vai ei, niin sitä epätodennäköisemmin sotilasliittoa muodostetaan.
Esimerkiksi sellainen, joka estäisi kiristämisen ja poliittisten vaikuttamisyritysten käytön. Natohan ei edellytä varsinaiseen sotilaalliseen toimintaan osallistumista, vaan tarjoaa myös vaihtoehtoja auttamiseen.

Kyse ei ole prosenteista, vaan sopimusteknistä asioista, joilla estetään väärinkäyttö. Se voisi olla esim. Kokous jossa kuunneltaisiin hankalaksi heittäytyvää valtion perusteluita miksi ei ja sen jälkeen asiasta voitaisiin äänestää oliko perusteet asiallisia, vai esteellisyydestä/jääviydestä äänestää ko. valtio tästä päätöksestä kokonaan pois.
 
sen jälkeen asiasta voitaisiin äänestää oliko perusteet asiallisia, vai esteellisyydestä/jääviydestä äänestää ko. valtio tästä päätöksestä kokonaan pois.
Ei tuollaista vaihtoehtoa ole olemassa. Se olis joko erottaminen, uuden liittolaisen hyväksyminen tai uuden liittolaisen hylkäys. Ei ole sellaista liittoa, jossa joku maa ei hyväksy liittoa. e: tai niinpäin, että liitto käskee kenen kans oot liittolainen nyt ja tulevaisuudessa.
 
Kyse ei ole prosenteista, vaan sopimusteknistä asioista, joilla estetään väärinkäyttö. Se voisi olla esim. Kokous jossa kuunneltaisiin hankalaksi heittäytyvää valtion perusteluita miksi ei ja sen jälkeen asiasta voitaisiin äänestää oliko perusteet asiallisia, vai esteellisyydestä/jääviydestä äänestää ko. valtio tästä päätöksestä kokonaan pois.

Mutta anna prosentit. Eli voiko 50% enemmistö päättää, että maa X on nyt jäävi päättämään asiasta? Toi on sama asia kuin että siihen varsinaiseen päätökseen vaaditaan 50% kannatus jos yli 50% voi aina mitätöidä muiden äänet. Eli ne yksityiskohdat tässä ratkaisee, ja mä veikkaan että kaikki parannukset ovat myös huononnuksia toisessa mielessä.
 
Ei tuollaista vaihtoehtoa ole olemassa. Se olis joko erottaminen, uuden liittolaisen hyväksyminen tai uuden liittolaisen hylkäys. Ei ole sellaista liittoa, jossa joku maa ei hyväksy liittoa. e: tai niinpäin, että liitto käskee kenen kans oot liittolainen nyt ja tulevaisuudessa.
Niin kyse olikin Nato 2.0:sta. Se olisi tullut kyllä selväksi, jos olisit kehannut lukea minun edeltävää viestiä.
 
Mutta anna prosentit. Eli voiko 50% enemmistö päättää, että maa X on nyt jäävi päättämään asiasta? Toi on sama asia kuin että siihen varsinaiseen päätökseen vaaditaan 50% kannatus jos yli 50% voi aina mitätöidä muiden äänet. Eli ne yksityiskohdat tässä ratkaisee, ja mä veikkaan että kaikki parannukset ovat myös huononnuksia toisessa mielessä.
Miksi alat vänkäämään jostain vitun prosenteista? Pitäisikö minun suunnitella valmiiksi Nato 2.0-perustamisopimus, että herra olisi tyytyväinen? Nykyisessä tilanteessa kyse on yksittäisistä maista, jotka vastakkain hankaavat. Olkoot ihan spekulaation pohjalta vaikkapa 1-max 4valtiota(tulevaisuutta ajatellen, tai vaikkapa prosenteissa 80-90% kannattaisi).
 
Miksi alat vänkäämään jostain vitun prosenteista? Pitäisikö minun suunnitella valmiiksi Nato 2.0-perustamisopimus, että herra olisi tyytyväinen?
Koska musta tuntuu että sä et ehkä hahmota, mitä se tarkoittaa kun ei enää vaadita yksimielisyyttä. Ja mua kiinnosti, että mistä sä olet valmis luopumaan, jotta Turkilta saataisiin pois äänioikeus.

Se tarkoittaa että Natoon voi liittyä maa, jota Suomi ei IKINÄ haluaisi puolustaa ja joka ei millään tasolla Suomen mielestä kuulu Natoon. Eli se nimenomaan avaa ovet paskamaille. Se tarkoittaa että Natossa voidaan tehdä päätöksiä joita Suomi vastustaa.
 
Niin kyse olikin Nato 2.0:sta. Se olisi tullut kyllä selväksi, jos olisit kehannut lukea minun edeltävää viestiä.
Aivan sama vaikka olis nato 10.5. Ei muut ala päättään kenen kans liittoudutaan. Sen täytyy olla yksimielistä.
 
Koska musta tuntuu että sä et ehkä hahmota, mitä se tarkoittaa kun ei enää vaadita yksimielisyyttä. Ja mua kiinnosti, että mistä sä olet valmis luopumaan, jotta Turkilta saataisiin pois äänioikeus.

Se tarkoittaa että Natoon voi liittyä maa, jota Suomi ei IKINÄ haluaisi puolustaa ja joka ei millään tasolla Suomen mielestä kuulu Natoon. Eli se nimenomaan avaa ovet paskamaille. Se tarkoittaa että Natossa voidaan tehdä päätöksiä joita Suomi vastustaa.
Voidaan myös miettiä kuinka hyvin Pohjois-Atlantin sopimus nykyisellään edes pitää:
 
Mitä tarkoitat? Se pitää just niin pitkään, kunnes ei enää pidä :D Ei ole koeponnistettu, en laske 911 tapahtumia. Käytännössä kyseessä on iso bluffi, jota ei hevillä mennä katsomaan. Jos katsotaan, nii sit NATO joko toimii tai kaatuu.
 
Mitä tarkoitat? Se pitää just niin pitkään, kunnes ei enää pidä :D Ei ole koeponnistettu, en laske 911 tapahtumia. Käytännössä kyseessä on iso bluffi, jota ei hevillä mennä katsomaan. Jos katsotaan, nii sit NATO joko toimii tai kaatuu.
Lähinnä demokratian, yksilönvapauden ja oikeus-valtion periaatteiden osalta. Kuinka toteutuvat nykyisellään jäsenvaltioissa(esim.Turkki ja Unkari)?
 
Lähinnä demokratian, yksilönvapauden ja oikeus-valtion periaatteiden osalta. Kuinka toteutuvat nykyisellään jäsenvaltioissa(esim.Turkki ja Unkari)?
Jep, se on totta. Olen itsekin tainnut mainita, että ihanan ironista tässä tilanteessa.
 
Neuvostoliittoon kuului Venäjän lisäksi 14 muuta nykyistä valtiota. Neuvostoliiton väkiluku oli noin 300 miljoonaa. Venäjä on tuosta alle puolet.

Juu eipä tuossa tosiaan lähes mitään muutosta ole ollut.

Menikö pointti noinkin ohi? Neuvostoliitto=venäjä=kasa paskaa, eivätkä nimet tai vasallivaltiot sitä muuta.

Turkki ja Unkari on sanoneet jo kyllä Suomen ja Ruotsin jäsenyydelle. Se tapahtui viime kesänä. Asia vain odottaa sopimuksen vahvistamista. Ei tossa enää "EI" sanota?

Diktatuurien edustajien sanojen arvo on tasan 0. Vain teot ratkaisevat, etenkin ne menneet teot jotka ennustavat nykyisiä. Turkki tekee kauppaa koska Erdogan tiesi että Turkin merkitys Natossa riitti etujen saamiseksi, Rosatom on ja pysyy silti eli Naton itälaajenemisen salliminen on riski jota Erdogan tuskin haluaa ottaa. Tämä tarkoittaa suurella todennäköisyydellä sitä että kun Turkin vaalit ovat ohi ja kaupat USA:n kanssa tehty - ja F16 hävittäjäkaupat ovat kaiketi jo, Erdogan sanoo lopullisemman Ein. Tai voi hyvinkin pitkittää prosessia loputtomiin "turvallisuushuoliin" vedoten. Unkari ei ole esittänyt vaatimuksia ja se todennäköisesti johtuu vain siitä että Orbankin tajuaa Unkarin merkityksettömyyden. Ja Rosatomhan sielläkin kummittelee taustalla. Syy miksi Orban ei ole vielä sanonut lopullista sanaa voi olla ainoastaan imagollinen, onhan Unkari hyvin riippuvainen länsimaiden suopeudesta. Hyvät suhteet kumpaankin puoleen täytyy säilyttää toistaiseksi. Eipä keski-euroopastakaan ole kuulunut protesteja ja alueen nykyiset suurvallat ovat taatusti eskalaation pelossaan salaa tyytyväisiä siihen että Naton itälaajeneminen on estetty. Siellä jopa poliitikotkin ovat sitä mieltä että venäjällä on oikeus ottaa haltuun maat jotka se katsoo kuuluvan etupiiriinsä, ja että vain näin euroopan ja venäjän välille saadaan pitempiaikanen rauha. Ja sitten maito ja hunaja taas virtaavat.

Toisen mahdollisen lisäsyyn Unkarin (ja Turkinkin) viivytyspeliin olen jo esittänyt aiemmin, eli Putinin kannalta on parempi että harmaata vaihetta pitkitetään loputtomasti sen sijaan että iso pyörä alkaisi pyörimään kun viimeisetkin tajuavat että Naton avoimien ovien politiikka ja samalla koko liiton arvo on kyseenalaistettu sen jäsenien toimesta. Heikko ja tositilanteessa tehoton liittouma on parempi kuin jonkin korvaavan järjestelyn luominen venäjän etupiirivaltioiden varalle, mitä se sitten tarkoittaisikaan. Realistit ennakoivat, ja myös Putin, että Suomen ja Ruotsin saamat lupaukset avunannosta Natojäseniltä eivät tarkoita mitään muuta kuin mitä Ukraina on saanut tähän mennessä, ja mikäli länsivallat kohtaavat vielä lamankin Kiinan sekaantuessa Ukrainaan kunnolla, se tarkoittaa todennäköisesti vieläkin pienempää apua.
 
Viimeksi muokattu:
Menikö pointti noinkin ohi? Neuvostoliitto=venäjä=kasa paskaa, eivätkä nimet tai vasallivaltiot sitä muuta.



Diktatuurien edustajien sanojen arvo on tasan 0. Vain teot ratkaisevat, etenkin ne menneet teot jotka ennustavat nykyisiä. Turkki tekee kauppaa koska Erdogan tiesi että Turkin merkitys Natossa riitti etujen saamiseksi, Rosatom on ja pysyy silti eli Naton itälaajenemisen salliminen on riski jota Erdogan tuskin haluaa ottaa. Tämä tarkoittaa suurella todennäköisyydellä sitä että kun Turkin vaalit ovat ohi ja kaupat USA:n kanssa tehty - ja F16 hävittäjäkaupat ovat kaiketi jo, Erdogan sanoo lopullisemman Ein. Tai voi hyvinkin pitkittää prosessia loputtomiin "turvallisuushuoliin" vedoten. Unkari ei ole esittänyt vaatimuksia ja se todennäköisesti johtuu vain siitä että Orbankin tajuaa Unkarin merkityksettömyyden. Ja Rosatomhan sielläkin kummittelee taustalla. Syy miksi Orban ei ole vielä sanonut lopullista sanaa voi olla ainoastaan imagollinen, onhan Unkari hyvin riippuvainen länsimaiden suopeudesta. Hyvät suhteet kumpaankin puoleen täytyy säilyttää toistaiseksi. Eipä keski-euroopastakaan ole kuulunut protesteja ja alueen nykyiset suurvallat ovat taatusti eskalaation pelossaan salaa tyytyväisiä siihen että Naton itälaajeneminen on estetty.

Toisen mahdollisen syyn Unkarin (ja Turkinkin) viivytyspeliin olen jo esittänyt aiemmin, eli Putinin kannalta on parempi että harmaata vaihetta pitkitetään loputtomasti sen sijaan että iso pyörä alkaisi pyörimään kun viimeisetkin tajuavat että Naton avoimien ovien politiikka ja samalla koko liiton arvo on kyseenalaistettu sen jäsenien toimesta. Heikko ja tositilanteessa tehoton liittouma on parempi kuin jonkin korvaavan järjestelyn luominen venäjän etupiirivaltioiden varalle, mitä se sitten tarkoittaisikaan. Realistit ennakoivat, ja myös Putin, että Suomen ja Ruotsin saamat lupaukset avunannosta Natojäseniltä eivät tarkoita mitään muuta kuin mitä Ukraina on saanut tähän mennessä, ja mikäli eurooppa kohtaa vielä lamankin Kiinan sekaantuessa Ukrainaan kunnolla, se tarkoittaa todennäköisesti vieläkin pienempää apua.
Kauheen pitkä teksti, jossa kaiketi sanoit kaiken joka on jo sanottu? Sori, en jaksanu lukea. Juu, ku ei tarvitse. Tiedän tilanteen. Mut jos oli jotain uutta ja mullistavaa, niin TL;DR kiitos?
 
Kauheen pitkä teksti, jossa kaiketi sanoit kaiken joka on jo sanottu? Sori, en jaksanu lukea. Juu, ku ei tarvitse. Tiedän tilanteen. Mut jos oli jotain uutta ja mullistavaa, niin TL;DR kiitos?

TL;DR = Diktaattorit ja niiden edustajat valehtelevat aina kun niiden huulet liikkuvat. Toki nykyään kommunikoinnin voi hoitaa monella muulla tapaakin.... no taas viesti taitaa mennä liian pitkäksi.
 
Menikö pointti noinkin ohi? Neuvostoliitto=venäjä=kasa paskaa, eivätkä nimet tai vasallivaltiot sitä muuta.
Tuo ei poista sitä tosiasiaa, että NATO perustetiin Neuvostoliiton uhalle eikä Venäjän, vaikka molemmat kasa paskaa olisivat.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta mikä olisi se parannettu versio? Puolustusliitto, johon saa liittyä jos 50% jäsenistä kannattaa liittymistä? Joka ryhtyy sotilaallisiin toimiin jos 50% sitä haluaa? Siinäkin on ongelmansa, kuten kaikissa prosenteissa 50-100 välillä. Ja mitä vähemmän liittyvällä maalla on valtaa päättää, liittyykö se sotaan vai ei, niin sitä epätodennäköisemmin sotilasliittoa muodostetaan.
Imo sellainen missä USA:lla on jäsenyysneuvotteluissa tarvittaessa "yliajo-oikeus", koska maa on selvästi suurin turvallisuuden takaaja.

Toivottavasti Tarkka ei ole oikeassa.




Putin otti tyynesti myhäillen NATO-hakemukset.
Vaikka oma luottoni noihin maihin on pyöreä nolla niin Tarkka ei ole kyllä nimensä arvoinen mies.

Turkki tuskin haluaa kokonaan Kremlin koiraksi ja Unkarilla taas ei ole mitään tarjottavaa NATO:lle, ovat riiippuvaisia EU tuista yms ja ko. valtiolla ei ole edes maarajaa Venäjän tai minkään Venäjän roistovaltion kanssa Serbiaa lukuunottamatta. Unkarilla ei ole varaa aiheuttaa liikaa ongelmia tämän asian suhteen.

Kuten sanoin niin jonkinlainen lypsy tai tarpeeton viivästys on kuitenkin tod. näk. tiedossa.
 
Viimeksi muokattu:
Turkki tuskin haluaa kokonaan Kremlin koiraksi ja Unkarilla taas ei ole mitään tarjottavaa NATO:lle, ovat riiippuvaisia EU tuista yms ja ko. valtiolla ei ole edes maarajaa Venäjän tai minkään Venäjän roistovaltion kanssa Serbiaa lukuunottamatta. Unkarilla ei ole varaa aiheuttaa liikaa ongelmia tämän asian suhteen.
Hieman toki tämäkin tälläinen ”suomalaisen silmin” heitetty letkautus.

Maarajaa ei Unkarilla ole, mutta sen sijaan juuri heidän naapurimaassaan on sodittu yli vuosi. Meidän naapurissa ei. Ja ovat tietyssä mielessä myös Naton etulinja, jonka toki Ukrainan länsimielistyminen siirtänyt nyt pois.
 
Äärivasemman linja pitää edelleen; ei Natolle, kyllä Venäjälle.
Eli äänestykseen menee asia vaikka lopputulos on täysin selvä.

Suomen Nato-jäsenyydestä on tulossa eduskunnassa vielä äänestys.

Kansanedustaja Markus Mustajärvi (vas) teki eduskunnan täysistunnossa asiasta hylkäysesityksen, ja kansanedustaja Johannes Yrttiaho (vas) kannatti tätä.

Äänestys pidetään todennäköisesti huomenna.

 
Äärivasemman linja pitää edelleen; ei Natolle, kyllä Venäjälle.
Eli äänestykseen menee asia vaikka lopputulos on täysin selvä.



Pienikin oven raotus Putinille on kuitenkin oven raotus sekin joten kaikki lasketaan. :tup:

Hyvä oikeastaan vain että saadaan lopullinen maanpetosrekisteri kansanedustajista varsinkin kun vaalit on jo ovella.

Hieman toki tämäkin tälläinen ”suomalaisen silmin” heitetty letkautus.

Maarajaa ei Unkarilla ole, mutta sen sijaan juuri heidän naapurimaassaan on sodittu yli vuosi. Meidän naapurissa ei. Ja ovat tietyssä mielessä myös Naton etulinja, jonka toki Ukrainan länsimielistyminen siirtänyt nyt pois.
Et ilmeisesti tajunnut pointtiani. Ukraina tulee varmasti liittymään EU:n, NATO:n ja länsimaiden puolelle. Tästä ei lienee epäselvyyttä kenelläkään? Jos Unkari alkaa avoimesti palvelemaan Putinia niin siinä on sellainen pieni käytännön ongelma että he ovat vihollisten ympäröimiä ja Venäjälle ei ole yhtään suoraa yhteyttä.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhä siitä ole melko paljon jo keskusteltu. Otin vain kantaa tohon, että mukamas panttaavat "EI":tä. Voi olla, että aikansa menee, mut ei ne nyt tosta enää peräänny ilman, että NATOn uskottavuus luhistuu.

Oletko harkinnut sitä vaihtoehtoa, että Turkki ja Unkari eivät välitä luhistuuko NATO:n uskottavuus vai ei, tai saattavat jopa toivoa sen luhistumista esimerkiksi koska Venäjä toivoo sitä myös ja ovat sopineet asiasta? Yllättävän vähällä uhoamisella Venäjä reagoi Suomen ja Ruotsin hakemuksiin; ehkä johtui sodan kiireistä, ehkä johtui itsevarmuudesta etteivät hakemukset mene läpi. Minä en tiedä, mutta alkaahan tämän venkoilun ja viivästyksien katseleminen herättää ajatuksia.

Eniten tässä vituttaa se, että koko ongelma olisi voitu välttää hakemalla jäsenyyttä jo ajat sitten, vaikka Viron kanssa samaan aikaan. Mutta koska vasemmisto ja Halonen niin ei, suomettuneita kansalaisia unohtamatta.
 
Oletko harkinnut sitä vaihtoehtoa, että Turkki ja Unkari eivät välitä luhistuuko NATO:n uskottavuus vai ei, tai saattavat jopa toivoa sen luhistumista esimerkiksi koska Venäjä toivoo sitä myös ja ovat sopineet asiasta? Yllättävän vähällä uhoamisella Venäjä reagoi Suomen ja Ruotsin hakemuksiin; ehkä johtui sodan kiireistä, ehkä johtui itsevarmuudesta etteivät hakemukset mene läpi. Minä en tiedä, mutta alkaahan tämän venkoilun ja viivästyksien katseleminen herättää ajatuksia.

Eniten tässä vituttaa se, että koko ongelma olisi voitu välttää hakemalla jäsenyyttä jo ajat sitten, vaikka Viron kanssa samaan aikaan. Mutta koska vasemmisto ja Halonen niin ei, suomettuneita kansalaisia unohtamatta.
Aika vaikea sinne Natoon olis ollu hakea oikein missään vaiheessa kun kannatusta sille ei ollut riittävästi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 648
Viestejä
4 560 997
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
laaseri-erkki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom