- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 16 769
Siinä on oltava virhe. Nimenomaisesti 5. artiklan turvatakuut eivät koske kuin täysjäseniä lopullisen ratifioinnin jälkeen.
Ja olikin. Editoin ylle, miten tuo uutisoitiin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Siinä on oltava virhe. Nimenomaisesti 5. artiklan turvatakuut eivät koske kuin täysjäseniä lopullisen ratifioinnin jälkeen.
Mutta jännä tosiaan se että Stoltenberg tosiaan sanoi selkeästi että turvatakuut koskevat myös tätä odottelun aikaa. Katsoin ja kuuntelin lähetyksen juuri uudelleen. Outoa.Ja olikin. Editoin ylle, miten tuo uutisoitiin.
turvatakuut koskevat myös tätä odottelun aikaa
"NATOn antamat turvatakuut" oli lause jota käytti mutta tarkoitti varmaan yksittäisten maiden antamia takuita.Niin ne koskevatkin, mutta hän puhui muista kuin Naton 5. artiklan turvatakuista. Tarkoitti yksittäisten Nato-maiden meille antamia takuita.
"NATOn antamat turvatakuut" oli lause jota käytti mutta tarkoitti varmaan yksittäisten maiden antamia takuita.
Ei sanonut, se oli suomentajan kämmi. Se oli suomennettu oikein tuossa Paapaan aiemmassa linkissä.Mutta jännä tosiaan se että Stoltenberg tosiaan sanoi selkeästi että turvatakuut koskevat myös tätä odottelun aikaa. Katsoin ja kuuntelin lähetyksen juuri uudelleen. Outoa.
Unkarilla on oikeistolainen parlamentaarienemmistö, ja pääministerinä Putinin kaveri mutta missään kohtaa ei ole epäilty Unkarilla olevan asiaan vasta-argumentteja, ja varmaan näin pysyykin. Turkki ainoana voi innostuessaan perseillä vielä mutta ajan kysymys sekin olisi enää. Tuntuu myös siltä, että olemme ottaneet Ruotsin ja Viron kanssa merkittäviä askelia vielä syvempään ystävyyteen (käytän nyt tuota sanaa kun en parempaa keksi), toki välit ovat olleet hyvät ennenkin mutta kriisi syventänyt ja lähentänyt välejä, hyvä niin.Mietin vaan että eikös ollu aika selvää että muut maat paitsi Turkki ratifioi jäsenyyden? Ajattelin itse aloittaa kuohivan poksauttelut siinä vaiheessa kun Turkki ilmoittaa että ratifioi jäsenyyden koska eihän tässä nyt taida millään muulla olla väliä.
Englanti on kai ainoa, joka on luvannut turvatakuita Suomelle prosessin aikanakin. Samalla oli uutisotsikoissa puhetta myös Norjan ja Islannin odotteluajan turvasta, mutta siitä ei ole juuri kuulunut mitään sen jälkeen. Ehkäpä se oli jopa toimittajan tekstiä eikä ko. maiden päämiesten.
(...)
Finland and Sweden’s security is a matter of common concern to us all. Should Finland or Sweden be victim of aggression on their territory before obtaining NATO membership, we will assist Finland and Sweden by all means necessary.
We immediately initiate preparations in order to effectuate these security assurances. We will also further develop our defence cooperation with Finland and Sweden.
Ei mitään. Kaikkonen vahvisti myös tämän epäselvän käännöskukkasen eli "tietyt maat tukevat suomea" tämän ratifiointiajan.Ei sanonut, se oli suomentajan kämmi. Se oli suomennettu oikein tuossa Paapaan aiemmassa linkissä.
Edit. Ääh hidas.
Mietin vaan että eikös ollu aika selvää että muut maat paitsi Turkki ratifioi jäsenyyden? Ajattelin itse aloittaa kuohivan poksauttelut siinä vaiheessa kun Turkki ilmoittaa että ratifioi jäsenyyden koska eihän tässä nyt taida millään muulla olla väliä.
Se tiedote oli siinä kjns:n postauksessa linkkinä, mutta oli sen verran epämääräisesti ilmaistu, että en ole varma, että oliko sitä ratifiointia siellä todellisuudessa vielä tehty.Linkkiä Islannin ratifiointiin, mistään ei löydy vahvistusta
Following today’s signing of the Protocols to the North Atlantic Treaty on the Accession of Finland and Sweden, Denmark, Iceland and Norway are ready to submit their ratification instruments to the Government of the United States of America. With this, Denmark, Iceland and Norway will swiftly conclude their national ratification processes.
Niin ne koskevatkin, mutta hän puhui muista kuin Naton 5. artiklan turvatakuista. Tarkoitti yksittäisten Nato-maiden meille antamia takuita.
Biden lupaili turkille f16 hävittäjiä. Jää Turkilta hävittäjät saamatta, jos ei ratifioi. Turkki vain yrittää lypsää lisää, mutta ei tule onnistumaan.Onneksi Venäjän tilanne on nyt se, että ÄrrTööT saa olla poikittan virkakautensa ajan, eikä ratifioi. Tietysti on mahdollista, että ÄrrTööT tunaroi siellä lisää ja koko Turkki ajautuu Venäjän syliin muutamassa vuodessa, jolloin ratifiointia ei tule ikinä. Nythän sielläkin on menossa muutenkin melkoinen alamäki..
Joilla ei ole tositilanteessa mitään merkitystä, eli olisivat kypärä & villasukkalinjalla. Kaikki vähänkään viralliset turvatakuut käsitellään kyseisten maiden parlamenteissa eikä julkisuuteen tuotuja hyvesignalointeja ja solidaarisuuden osoituksia sellaisiksi lasketa.
Suomalaisilla on vielä paljon opittavaa ulkomaisesta tyhjänpuhumisen perinteestä, rehellisenä ja suorapuheisena kansana. Jos ei ole mustaa valkoisella, ei ole myöskään takuita.
On kyllä mielenkiintoista seurata mihin suomen puolustus kehittyy tämän jälkeen. NATOn alla minusta mosurin kyvykkyyksiä pitäisi kehittää pidemmälle, koska kaikkea muuta on jo tarjolla liitosta yllin kyllin. Se on nimittäin ainut komponentti puolustuksestamme, johon ei koske kukaan muu pitkällä tikullakaan.
Esimerkiksi tulenjohtokykyä, henkilökohtaista suojavarustusta, pimeänäkölaitetta, punapistetähtäintä, kevyttä kranaatinpudotusdronea jne. Ukrainassa ainakin vaikuttaa hurjasti olevan opportunistisia kohteita kun valvontalentoja tehdään alimmissakin yksiköissä, mutta vaikutuskykyä ei silloin ole saatavilla. Voisiko olla paikallisia kranaatinheitinjoukkoja, jotka saisivat murkulaa ilmaan minuutin sisään kun Matti Möttönen huomaa 15 henkilön häröpallon. Tulikomentoja!
Tuo on ihan putinin probakantaa.Joilla ei ole tositilanteessa mitään merkitystä, eli olisivat kypärä & villasukkalinjalla. Kaikki vähänkään viralliset turvatakuut käsitellään kyseisten maiden parlamenteissa eikä julkisuuteen tuotuja hyvesignalointeja ja solidaarisuuden osoituksia sellaisiksi lasketa.
Suomalaisilla on vielä paljon opittavaa ulkomaisesta tyhjänpuhumisen perinteestä, rehellisenä ja suorapuheisena kansana. Jos ei ole mustaa valkoisella, ei ole myöskään takuita.
Ei, vaan jotkin yksittäiset maat/hallitukset on antaneet.Nyt meillä on myös viralliset NATOn turvatakuut ajalle kunnes kaikki ovat ratifioineet suomen ja ruotsin jäsenyydet. Näin kerrottiin YLE:n uutisissa hetki sitten.
Meinaat, että PV ei olisi näitä asioita jo miettinyt vuositolkulla? Mitä sä kuvittelet, että se PV tekee? Keskittyy kouluttamaan mosureita?Koska Suomessa vesistöt blokkaavat rankasti vihollisen liikkeitä, niin siltoihin, teihin, rautateihin ym pitäisi etukäteen tehdä helppoja miinoitus /räjäytyspaikkoja, joiden avulla kyseinen etenenemisreitti saataisiin poikki helposti. Samoin olisi sytä miettiä, mistä tulitetaan tykeillä pitkin teitä eteneviä sotilaskuljetuksia, niin Suomen alueella, kuin Venäjänkin puolella ja mitä siltoja ym kannattaa ampua paskaksi Venäjän puolelta, jos yksikään kasakka tulee rajan yli.. Naton kanssa ei kannata olettaa, että olemme jäseniä pian.
Myös 5. artiklan voima perustuu vain ja ainoastaan luottamukseen. Kun paska osuu tuulettimeen, jonkun pitää maassa tehdä päätös lähettää niitä joukkoja puolustamaan toista maata.
Näistä on suunnitelmat. Tietysti. Ollut jo kymmeniä vuosia.Koska Suomessa vesistöt blokkaavat rankasti vihollisen liikkeitä, niin siltoihin, teihin, rautateihin ym pitäisi etukäteen tehdä helppoja miinoitus /räjäytyspaikkoja, joiden avulla kyseinen etenenemisreitti saataisiin poikki helposti. Samoin olisi sytä miettiä, mistä tulitetaan tykeillä pitkin teitä eteneviä sotilaskuljetuksia, niin Suomen alueella, kuin Venäjänkin puolella ja mitä siltoja ym kannattaa ampua paskaksi Venäjän puolelta, jos yksikään kasakka tulee rajan yli.. Naton kanssa ei kannata olettaa, että olemme jäseniä pian.
Joo eiköhän nuo ole jo mietitty hyvinkin tarkkaan. Itä-Suomessa on paljon vesistöjä, kallioita ja suota. Panssareilla ei todellakaan tulla ja ajella tasaisilla aroilla tai aavikoilla mielin määrin. Ei ole todellakaan helppo maa vallata .Koska Suomessa vesistöt blokkaavat rankasti vihollisen liikkeitä, niin siltoihin, teihin, rautateihin ym pitäisi etukäteen tehdä helppoja miinoitus /räjäytyspaikkoja, joiden avulla kyseinen etenenemisreitti saataisiin poikki helposti. Samoin olisi sytä miettiä, mistä tulitetaan tykeillä pitkin teitä eteneviä sotilaskuljetuksia, niin Suomen alueella, kuin Venäjänkin puolella ja mitä siltoja ym kannattaa ampua paskaksi Venäjän puolelta, jos yksikään kasakka tulee rajan yli.. Naton kanssa ei kannata olettaa, että olemme jäseniä pian.
Nyt menee taasen tuohon putin informaatioon.Eli Naton koko peloitevaikutus perustuu vapaaehtoisuuteen. Sen antamalla liikkumatilalla on tietysti hyvät puolensa, mutta mahdollisuutena on aina että koko peloite jää suutariksi koska se ei sido jäsenmaita mihinkään ns. konkreettiseen, esim. joukkojen tai raskaan aseistuksen lähettämiseen. Minulla oli
aikaisemmin sellainen käsitys että artikla 5. sitoo jäsenmaat tekemään ainakin jotakin auttaakseen, jotakin hyödyllisempää kuin se villasukkalinja jota Saksakin vielä vetää muihin verrattuna. Villasukkalinja nyt ei ehkä ole sopiva ilmaisu, sillä niitähän Saksa tarvitsee ensi talvena itse.
Eli Naton koko peloitevaikutus perustuu vapaaehtoisuuteen.
Ulkopoliittiset sopimukset historiassa on noudattaneet tiettyä kaavaa:Eli Naton koko peloitevaikutus perustuu vapaaehtoisuuteen. Sen antamalla liikkumatilalla on tietysti hyvät puolensa, mutta mahdollisuutena on aina että koko peloite jää suutariksi koska se ei sido jäsenmaita mihinkään ns. konkreettiseen, esim. joukkojen tai raskaan aseistuksen lähettämiseen. Minulla oli
aikaisemmin sellainen käsitys että artikla 5. sitoo jäsenmaat tekemään ainakin jotakin auttaakseen, jotakin hyödyllisempää kuin se villasukkalinja jota Saksakin vielä vetää muihin verrattuna. Villasukkalinja nyt ei ehkä ole sopiva ilmaisu, sillä niitähän Saksa tarvitsee ensi talvena itse.
Siksi jokaisen sopimuskumppanin kannattaa pitää huoli omasta puolustuksestaan, eikä laskea puolustustaan sokeasti toisten avun varaan.
Noniin, nyt tuli Islannilta virallinen ratifiointi, paperikin on jo matkalla
UK pystyy hoitamaan tällaiset pienet muodollisuudet ilman parlamentin käsittelyä. Nimi vaan paperiin ja se on siinä.Oho UK oli nopea.
Tässä vaiheessa saattaa olla jopa luultavaa, ettei esimerkiksi Turkki kovin täysillä tulisi NATO-Suomea puolustamaan, jos Venäjä tänne hyökkäisi.No siinä mielessä, että jos maa päättää ettei osallistu vaikka 5. artikla laukesi, niin mikään mahti ei tätä maata voi pakottaa tekemään toisin. Se toki paskoo kaikki suhteensa muihin Nato-maihin ja varmasti pääsee jäsenyydestään. Mutta loppukädessä kyse on lupauksen pettämisestä. Siis luottamuksesta.
Tässä vaiheessa saattaa olla jopa luultavaa, ettei esimerkiksi Turkki kovin täysillä tulisi NATO-Suomea puolustamaan, jos Venäjä tänne hyökkäisi.
Mutta ei tarvitsekaan. Ei jokaisen jäsenen tarvitse täysillä osallistua. Suomella on päävastuu maan puolustamisesta ja kumppanimaat auttavat tarvittavissa määrin. Nyt näyttää siltä, että Venäjän lyöminen ei todellakaan vaadi koko NATO:n täyttä panostusta.
Siellähän se nytkin Turkki yrittää tasapainottella Venäjän ja Ukrainan kanssa NATO-maana. Ukraina vaatii, että Turkki pysäyttäisi Venäläiset Ukrainalta varastetun viljan kuljetukset, Venäjä luonnollisesti varoittaa Turkkia puuttumasta asiaan. Ainakin yksi laiva on ankkurissa nytkin, mutta Turkki ei uskalla koskea pitkällä tikullakaan ja miettii toisaalta, että kuinka pitkään voi olla koskematta. Toivoo varmaan, että se haihtuisi ilmaan tai uppoaisi itsekseen…Strategisesti on huomattavasti fiksumpaa että ns. tositilanteessa Turkki painostaa Venäjää Mustanmeren kautta kuin että koittavat jotenkin auttaa maata mikä on heistä 3000 km etäisyydellä.
Pelkästään se pakottaa Venäjän toimimaan kahdella rintamalla.
Tätä samaa käytiin täällä läpi alkuvuodesta. Mielestäni on ollut täysin päivänselvä asia, että ilman Natoa ulkomaiset investoinnit Suomeen vähenisivät merkittävästi siitä lähtien, kun Venäjä päätti alkaa taas käyttäytymään niin kuin Venäjällä on perinteisesti ollut tapana ja sitä kautta Suomen maariski nousi ihan eri sfääreihin kuin mitä se on ollut.Avussa oli hyvä Niinistön haastis, Nato-prosessia siinä kävi myös läpi sekä suhdetta Putinin ja Venäjän kanssa. Minulle itselleni tuli itseasiassa uusi näkökulma Natosta, jonka Niinistö otti siinä esiin. Hän sanoi että kyseessä oli myös ratkaisun paikka investointien suhteen tulevaisuutta ajatellen, sillä jos Suomen kokoinen pieni maa jää ilman liittolaisia yksin, naapurimaahansa hyökkäävän valtion viereen, tänne ei muualta uskallettaisi satsata, investoida ynm, ja liiketoiminta vaikeutuisi entisestään. Niinistö tosin käytti vain sanaa "investoinnit" mutta kaikkea tuotahan se pitää sisällään. Nato ei tietenkään ole kaupankäynnin työkalu, mutta tarvitaan näyttämään maailmalle että hullun itänaapurin viereisen maan kanssa uskaltaa tehdä yhteistyötä, koska se ei "kellu"jossain välitilassa, seuraavaksi napattavaksi Putinille.
Eli viisasta puhetta Presidentiltä, oma paikka oli valittava muistakin syistä kuin turvallisuuden vuoksi, muutakin on pelissä, etenkin kun velkamäärämme lähestyy 10 miljardia...
Olen aika epäpoliittinen tapaus enkä kauhean kiinnostunut politiikasta, mutta mielestäni meillä on hemmetin hyvä presidentti tällä hetkellä.
Tuossa vielä se juttu:
Sauli Niinistö: "Tennis on kivaa, mutta pallona ei ole hyvä olla" | Apu
Taulukko komentosarjojentakana, hyvä että kerroit mitä etsiä. (jos ei automaattisesti näy)Näin Suomen Nato-jäsenyyden ratifioinnin arvioidaan etenevän nykyisissä jäsenmaissa.
Sivuston alhaalla lista jokaisesta maasta ja mimmoisessa aikataulussa tarkoitus ratifioida yms.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/62ad8840-3d95-42b8-bbb4-dfda11938b32
Tuskin mikään muu maa tahallaan jarruttelee, mutta osa on nyt kisannut kuka nopeimmin ratifioi erikoisjärjestelyillä ja muut menevät normaalissa päiväjärjestyksessä ja se sitten ottaa milläkin maalla minkäkin verran, kuinka kokoukset ja kesälomat sovittu jne.Turkki tiedetään, mutta mitä maata porukkaa veikkaa toiseksi pahimmaksi hidastelijaksi? Minä veikkaisin Italiaa.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.