+40% ehkä, +40 metriä ei mitenkään.-5 c kuiva asfaltti parhaiten pysähtyy kesärengas huonoiten nastarengas ero satasen vauhdista +40 metriä
+40% ehkä, +40 metriä ei mitenkään.-5 c kuiva asfaltti parhaiten pysähtyy kesärengas huonoiten nastarengas ero satasen vauhdista +40 metriä
Joku linkki olisi kiva, niin saisi vähän käsitystä mistä luvut.tässä teille väittämiä mistä kinata : vähiten polttoainetta kuluttaa nastarengas. -5 c kuiva asfaltti parhaiten pysähtyy kesärengas huonoiten nastarengas ero satasen vauhdista +40 metriä kitka jossain siinä välissä 1 tie helsinski - turku 90 % sula ja kuiva vuoden 8760 tunnista
Ei se hirveästi auta mitä oman auton alla on kun muut raapii sitä tietä nastoilla. Alkaa pk-seudulla kehät ja muut pääväylät olla taas semmoisessa ikiravassa että hohhoijaa, autoa saisi pestä päivittäin.Vähemmän pikeä auton kyljissä, kun nastat ei revi sitä suolan pehmittämästä tiestä irti. Ja ajomukavuus eri luokkaa, lisäksi nuo tulee laitettua aiemmin alle. Nastojen kanssa tuli mentyä aina päivä myöhässä.
Oliko tuossa mikä vauhti? Aika pieneksi jää kyllä erot, varsinkin kylmemmällä kelilläRenkaiden erot jäällä
50 km/hOliko tuossa mikä vauhti? Aika pieneksi jää kyllä erot, varsinkin kylmemmällä kelillä
Harvemmin sitä kuitenkaan jäällä ajellaan. Liukkaimmat kelit ovat sellaisia, joissa asfaltin pintaan on härmistynyt ohut jääkerros. Sellaiseen ei taida nasta juuri upota. Olisi kiva nähdä tuollaisia testejä erilaisilla, realistisilla, alustoilla.Renkaiden erot jäällä
En kannata rajoittamista, vaan lähtisin siitä että kannustetaan kitkojen käyttöä ja niissä käytöissä joissa se on kelvollinen valinta.Mielestäni nastojen käyttöä voisi rajoittaa, nyt kun nastoja on taas liikenteessä tuo pölyn määrä on hirvittävä ja tien kunto taas rapistuu silmissä aivan turhaan. Sitten taas saa hetken päästä väistellä roudan aiheuttamia kuoppia. Tämäkin varmasti aiheuttaa turhia vaaratilanteita, rengasrikkoja. Pääväylillä ja vähänkään isommalla kylällä pärjää kitkoilla vähintään yhtä hyvin ellei paremmin kun nastoilla.
Tämähän ei oikein toimisi, kun autot liikkuvaa sorttia. Vaikka auton osoite Helsingissä, niin auto saattaa olla Kemijärvellä tai Muoniossa.Jos taasen tehdään jotain rajoituksia että auton haltijan osoitteen mukaan pakotettaisiin, niin ei ehkä ihan se juttu.
ns vakaumuksen takia nastoja käyttävät ei ehkä nyt mahdoton este, tiedolla ja koeajolla, enemmän se on sitä tottumusta ja kokeilun puutetta. (uusia) Kitkoja kokeilleet usein niissä myös pysyy. jos ne sopii.Vaikka en mä usko, että Suomi siihen pysähtyisi, jos nastat kiellettäisiin kokonaankin. Uudet kitkat kumminkin jo aika hyviä, taitaa olla enemmän vakaumuksellinen ongelma tämä![]()
Ämpäreitä. Tai no jos tässä nyt haetaan firma ja työsuhde autoja, niin ostajalla lahjakorttia, ja yksityisille ostajille kertaluenteista lahjakorttia. Niillä alueilla missä kitkoja oikeasti kannattaa suosia.Noihin kitkoihin voisi kannustaa vaikka ihan veroja tiputtamalla jos moiset ostaa.
Ei kyllä ihan ajattelin että jos kitkoilta tiputtaisi alvin vaikka nollaan niin siinä saattaisi useampikin ihminen ruveta miettimään ostanko nastat vai kitkat.Ämpäreitä. Tai no jos tässä nyt haetaan firma ja työsuhde autoja, niin ostajalla lahjakorttia, ja yksityisille ostajille kertaluenteista lahjakorttia. Niillä alueilla missä kitkoja oikeasti kannattaa suosia.
No joo, eli joku ALV palautus systeemi, verovirkamies tekee saman hintaeron lisäämällä nastoille valmisteveron.Ei kyllä ihan ajattelin että jos kitkoilta tiputtaisi alvin vaikka nollaan niin siinä saattaisi useampikin ihminen ruveta miettimään ostanko nastat vai kitkat.
Sitä pitoa ei vaan ole kun käännyt kaksinumeroiselta tieltä nelinumeroiselle. Ja siitä sitten kilometri "mökkitietä" missä mäkiä ja mutkia. Sitten pakkasjakson jälkeinen plussakeli. Nuo tuommoiset tiet on niin luistinratoja että nastoilla saa pelätä liukuuko tää nyt ojaan vaikka ajat kahtakymppiä.Kitkoilla ajettu jo useiden vuosien ja eri autojen kanssa. Muutamassa autossa on ostaessa tulleet nastarenkaat mukana, mutta ovat vaihtuneet nopeasti kitkarenkaisiin.
Pitoa ollut kaikissa tilanteissa aivan riittävästi.
Pohjoisessa kitkoista vähemmän hyötyä.Aikaisemminkin täällä aiheesta kommentoinut, mutta pohjoisessahan on parhaat kelit kitkoille, jos meinataan että kitkat toimivat lumella parhaiten. Nyt täällä etelässä pyöräilin lähiöiden läpi töihin ja tiet lumettomia mutta ihan jäässä. Tätä se tulee olemaan ainakin alkutalvet ja keväät.
Tollasta tietä jos joutuu ajamaan jatkuvasti niin kannattanee ostaa nastat.Sitä pitoa ei vaan ole kun käännyt kaksinumeroiselta tieltä nelinumeroiselle. Ja siitä sitten kilometri "mökkitietä" missä mäkiä ja mutkia. Sitten pakkasjakson jälkeinen plussakeli. Nuo tuommoiset tiet on niin luistinratoja että nastoilla saa pelätä liukuuko tää nyt ojaan vaikka ajat kahtakymppiä.
edit. On siinä se hyvä puoli että noin hattuvakiolla 10 traktoria kilometrin säteellä. Ei tarvii ojan pohjalle jäädä.
Jos vaihdetaan ajokortillisiin jotka ajavat autolla säällä kuin säällä, niin tilanne kääntyy päälaelleen.Mutta faktahan on se, että suurin osa suomalaisista ei edes kerran elämässään aja tollasta oikein haistavittu-tason tietä, vaan enin osa kaupungeissa asuvista ihmisistä (mitä suomalaisista suurin osa on) ajelee ajonsa pääosin taajamissa ja isoilla teillä.
Jos mennään sinne väestölliseen keskipisteeseen, eli jonnekkin Hämeenlinnan tasalle, niin talveakkin pukkaa, jos ei ihan joka talvi, niin usein kuitenkin.Mutta faktahan on se, että suurin osa suomalaisista ei edes kerran elämässään aja tollasta oikein haistavittu-tason tietä, vaan enin osa kaupungeissa asuvista ihmisistä (mitä suomalaisista suurin osa on) ajelee ajonsa pääosin taajamissa ja isoilla teillä. Ja siellähän ne ongelmat nastarenkaista onkin akuuteimpia, paljon liikennettä samoilla tieosuuksilla jotka aurauksen ja liikenteen takia on kuitenkin suurimmalti osin asfaltilla ja sitten nastarenkaat rouhii tien pinnan paskaksi.
Pohjoisessa että etelässä asuneena koen saaneeni kitkoista enemmän hyötyä pohjoisessa. Etelässä saattaa lähes koko talvi olla otollista pääkallokeleille kun pohjoisessa pääosin on pidempään pakkasia ja talvi kestää pidempään. Empiirinen kokemukseni saattaa olla täysin väärässä.Pohjoisessa kitkoista vähemmän hyötyä.
Ja ehkä siellä pohjoisessa ajallisestikkin (kilometreinä) enemmän niitä pääkallokelejä.
En tiedä mitä hyötyjä nyt hait.Pohjoisessa että etelässä asuneena koen saaneeni kitkoista enemmän hyötyä pohjoisessa. Etelässä saattaa lähes koko talvi olla otollista pääkallokeleille kun pohjoisessa pääosin on pidempään pakkasia ja talvi kestää pidempään. Empiirinen kokemukseni saattaa olla täysin väärässä.
Ei ole mitään saumaa päästä keväällä mökille kuusamossa kitkoilla, päivällä aurinko sulattaa ja illalla ja yöllä jäädyttää tiet peilijääksi.Pohjoisessa että etelässä asuneena koen saaneeni kitkoista enemmän hyötyä pohjoisessa. Etelässä saattaa lähes koko talvi olla otollista pääkallokeleille kun pohjoisessa pääosin on pidempään pakkasia ja talvi kestää pidempään. Empiirinen kokemukseni saattaa olla täysin väärässä.
Syntilistaan voidaan lisätä vielä teiden karheutumisen seurauksena oleva rengasmelun kasvu, renkaiden suuri kuluminen ja polttoaineenkulutuksen kasvaminen. Jokainen, joka on ajanut esim. Saksassa, tietää, mistä kirjoitan.En tiedä mitä hyötyjä nyt hait.
Kitkojen tärkein hyöty , se miksi niitä suositellaan, on taajamissa pöly, urautuminen, kuluminen toki kanta ja valtateillä myös tosiasia, kapeat urat taasen ajotapa ongelma.
Pohjoisessa on toki taajamia, ja paljaitakin tienpintoja ja talverengaskausi pidempi, mutta onko ns paljasta kautta kuitenkaan etelän veroisesti.
Tämän vuoksi seuraava oma auto on neliveto ja hyvät kitkat alle. Syö nimittäin miestä täällä etelässä, kun hyvät nastat alla ja pelkkää kuivaa asfalttia rullaa ja kuulee sen saatanan rapinan. Sen muutaman kerran, jos joutuu seikkailemaan jonnekin missä ei kitkoilla pärjää, niin vuokraa vaikka auton sitä reissua varten. Pohjoisempana sitten tietysti vähemmän tuskaista nastoilla.Syntilistaan voidaan lisätä vielä teiden karheutumisen seurauksena oleva rengasmelun kasvu, renkaiden suuri kuluminen ja polttoaineenkulutuksen kasvaminen. Jokainen, joka on ajanut esim. Saksassa, tietää, mistä kirjoitan.
Eipä tarvitse olla neliveto eikä edes parhaasta päästä kitkat eikä ole mitään ongelmia kunhan vähän katsoo niinä päivinä kun kaikki on jäässä ettei aja samalla lailla kuin kesäkeleillä. Kitkat on ollut useamman vuoden perus golffissa eikä ole ikinä ollut mitään ongelmia päästä mihinkään Hämeenlinnassa ja about 150km sisään kaupungeissa / auratuilla teillä. Ongelmia saattais joskus olla jos johonkin metsän keskelle auraamattomaan yrittäis mutta vielä ei oo ollu tarpeita moisiin paikkoihin päästä.Tämän vuoksi seuraava oma auto on neliveto ja hyvät kitkat alle. Syö nimittäin miestä täällä etelässä, kun hyvät nastat alla ja pelkkää kuivaa asfalttia rullaa ja kuulee sen saatanan rapinan. Sen muutaman kerran, jos joutuu seikkailemaan jonnekin missä ei kitkoilla pärjää, niin vuokraa vaikka auton sitä reissua varten. Pohjoisempana sitten tietysti vähemmän tuskaista nastoilla.
Ei nastarenkailla auraamattomilla teillä sen enempää pitoa ole kuin kitkarenkailla. Ja liikennevaloista kun lähdetään liikkeelle tuntuu siltä, että ei ole oikeastaan koskaan. Ääni vain on vähän kovempi.Eipä tarvitse olla neliveto eikä edes parhaasta päästä kitkat eikä ole mitään ongelmia kunhan vähän katsoo niinä päivinä kun kaikki on jäässä ettei aja samalla lailla kuin kesäkeleillä. Kitkat on ollut useamman vuoden perus golffissa eikä ole ikinä ollut mitään ongelmia päästä mihinkään Hämeenlinnassa ja about 150km sisään kaupungeissa / auratuilla teillä. Ongelmia saattais joskus olla jos johonkin metsän keskelle auraamattomaan yrittäis mutta vielä ei oo ollu tarpeita moisiin paikkoihin päästä.
...
Kyllähän kuorma-autoissa talvirenkaat ovat ja vaatimukset ovat itseasiassa kovemmat kuin henkilöautoilla, mutta nastarenkaat ei ole kovin yleisiä.Kymmenen vuotta on tullut kuorma-autollakin ajeltua ja eipä niissäkään mitään talvirenkaita ole. Osa firmoista vaihtaa kalustoon järeämmällä kuviolla varustetut kumit talveksi mutta siinä se on. Vähissä on ne kerrat ollut koko aikana kun ei oo hiekalla liikkeelle päässyt talven jäisinäkin päivinä ja kyllä on jakeluakin tullut ajettua jossa on tullut talvisinkin koluttua lähialueen pikkukylien perämettäteitäkin...
Noh n******itaan nyt sitten pilkkua. Tarkoitin talvirenkailla nastoja joita ei täällä etelässä käytännössä ikinä näe kuorma-autoissa. Ja kyllä kuorma autoihin tarvii vetäville lain mukaan talveksi vaihtaa Mud and Snowit = järeempi kuvio mutta luuletko että joka firmassa / ulkomaan autoissa moiset on.Kyllähän kuorma-autoissa talvirenkaat ovat ja vaatimukset ovat itseasiassa kovemmat kuin henkilöautoilla, mutta nastarenkaat ei ole kovin yleisiä.
Kyllä suomalaisissa autoissa on talvirenkaat vetävissä, kun sillä kesäpinnalla jää kiinni ihan tasaiselle pihallekin. Tosin käytännössä suomesta ei edes saa muita kuin m+s vetopintoja, ellei erikseen tilaa, jolloin ne ovat yleensä myös hieman kalliimmat.Noh n******itaan nyt sitten pilkkua. Tarkoitin talvirenkailla nastoja joita ei täällä etelässä käytännössä ikinä näe kuorma-autoissa. Ja kyllä kuorma autoihin tarvii vetäville lain mukaan talveksi vaihtaa Mud and Snowit = järeempi kuvio mutta luuletko että joka firmassa / ulkomaan autoissa moiset on.
Joo. Eihän nastarenkaita silloin kaivata kun on varsinaisesti talvi, vaan silloin kun on talvikuukausina suht lämmintä ja ehkä kosteaa. Yleensä nollan lähellä, joskus harvoin noin -10 asteessakin.Ei ole mitään saumaa päästä keväällä mökille kuusamossa kitkoilla, päivällä aurinko sulattaa ja illalla ja yöllä jäädyttää tiet peilijääksi.
Vaikka kaikki neljä pyörää vetää niin se ei paljoa auta kun auto liikkuu vain sivu suunnassa.
Veikkaanpa, että tämä puheenvuoro, kuten useimmat kitkarenkaiden mahdottomuutta päivittelevät, on ihmiseltä, jolla ei kitkarenkaista ole juurikaan omakohtaisia kokemuksia.Joo. Eihän nastarenkaita silloin kaivata kun on varsinaisesti talvi, vaan silloin kun on talvikuukausina suht lämmintä ja ehkä kosteaa. Yleensä nollan lähellä, joskus harvoin noin -10 asteessakin.
Liukasta on, kun auto pyrkii valumaan melko tasaisella pihalla paikaltaan sivuttain. Liukasta on, kun suoralla puhtaalla auratulla moottoritiellä moderni henkilöauto menee sivuluisussa tasaisessa 50 km/h nopeudessa.
Silloin kun ulkoiseen piiska-antenniin tulee paksu jääkerros jonka takia se heiluu kuin helikopteria tekevän mulkku, pyyhkijät jäätyvät lämpimällä lasilla ja ajovalotkin lakkaavat näyttämästä curlingjään läpi, saattaa myös olla hieman lipoista. Yleensä tosin ei ole.
En minäkään nastarenkaita siksi suosi, että tekisi mieli koheltaa hyväkuntoisilla kaduilla ja kaipaisin maksimaalista hidastuvuutta kun on vaan vähän jäätä eli tavallinen tiistai. Se on vain bonusta. Yleensähän varsinaisessa liikenteessä liukaskin keli on sellainen, että renkaiden ikä ja merkki vaikuttaa paljon ja nastat tai ei vähemmän. Useimmat liukkaat ja jäiset kelit ovat normaalia talvikeliä.
Hyvä pointti! Suomessa ketjuja ei juurikaan käytetä toisin kuin mm. Saksassa ja Itävallassa, joissa molemmissa nastarenkaat on kielletty yleisillä teillä, vaikka molemmissa on ihan talvisia liukkaita erityisesti vuoristoseudulla. Siellä jokaisella on lumiketjut takakontissa odottamassa niitä kelejä, kun auto liukuu pihamaalla sivuttain.eikö kitka uskovilla ole lumiketjuja et pääsis sinne kuusamon huvilalle
Huoli pois ja silmä käteen. En minä kirjoittanut kitkarenkaiden mahdottomuutta päivitellen.Veikkaanpa, että tämä puheenvuoro, kuten useimmat kitkarenkaiden mahdottomuutta päivittelevät,
Ajoin päätoimisesti taksia liki 10 vuotta, pääosin yöaikaan. On niillä monilla takavedoissakin kitkoja. Kertaakaan en tarvinnut hinausta. Tästäkään ei tarvitse murehtia.on ihmiseltä, jolla ei kitkarenkaista ole juurikaan omakohtaisia kokemuksia.
Juu, huonokuntoisilla renkailla (talvirenkaiden tapauksessa jo se kovettuminen tarkoittaa "huonokuntoisia") ajamista ei voi ikinä suositella. Nastalliset/nastattomat on sellainen pikku detalji, josta voi murehtia varmistettuaan perusasiat.taksit tuskin ajelee kovin vanhoilla kuluneilla kovettuneilla kitkoilla. No juu nykyään ....
Eikä pelkästään turhanpäiväistä vaan myös perusteltua. Käyttötarpeesta riippuen nastarenkaista on joillekin etua, vieläpä usein ilman mitään mainittavaa haittaa. Silti enemmistö nastarenkaista kyllä ostetaan turhaan, ja asiakas olisi usein tyytyväisempi nastattomaan talvirenkaaseen, jos vaan ymmärtäisi kokeilla.Keppirangaistus aiheuttaa taas turhanpäiväistä itkua.
Suomessa autoilijalle porkkanaJoku porkkana pitäisi olla kitkarenkaille. Verokevennys tms. Varmasti olisi valtiolle pitkässä juoksussa nettopositiivinen rahallisesti katupölyn ja asvaltin kulumisen vähentymisen seurauksena. Toki pitäisi sulkea jotenkin tuen piiristä pois keskieuroopan lipsuttimet.
Keppirangaistus aiheuttaa taas turhanpäiväistä itkua. Vieläkin tulee eteen näitä "minähän en kitkoilla tule ajamaan ikinä" veijareitaMyönnän että aikoinaan olin vähän saman jengin puolella tai ainakin prospect-jäsen
Mutta kun vaihtoauton alla tuli ensimmäiset kitkat niin eipä ole tarvinnut miettiä nastojen perään.
Niin se on meilläkin yli 2t omapaino ja silti ei kitkat riitä, valitettavasti joutuu nastoilla ajamaan. Toki autolle tulee niin vähän kilometrejä vuodessa että samapa tuo.Neliveto ja alla kitkat, aivan riittävä pito, toki autolla painoa 2.34 tonnia, eli ei nyt ajella millään alle tonnisella luistimella. Hyvin menee kitkoilla täällä eteläisessä Suomessa, kotikaupungissa ei suolata, eikä juurikaan hiekoteta ja pito on hyvä.
Kitkojen käyttäjille ei tule mitään alennuksia, korkeintaan nastoille joku uusi lisävero. Porkkana kai toikin mutta syötetään autoilijoille takaapäin.Suomessa autoilijalle porkkana![]()
Erityistarpeita toki on mutta kunhan saataisiin suuri massa kitkoihin niin se olisi win win kaikille.Eikä pelkästään turhanpäiväistä vaan myös perusteltua. Käyttötarpeesta riippuen nastarenkaista on joillekin etua, vieläpä usein ilman mitään mainittavaa haittaa. Silti enemmistö nastarenkaista kyllä ostetaan turhaan, ja asiakas olisi usein tyytyväisempi nastattomaan talvirenkaaseen, jos vaan ymmärtäisi kokeilla.
Ainahan voi haaveilla..Suomessa autoilijalle porkkana![]()
Oli joskus muinoin Pajerossa vastaavalla all terrain kuviolla olevat nakit talven alla.. Lumella ja pakkasella yllättävän hyvin pärjäs ja hangessa meni mennen tullen. Mutta lähellä plussakelejä olevilla jääteillä oli meno kyseenalaista. Jenkithän näillä päästelee talvellakin ihan säännönmukaisesti mikä kyllä vähän ihmetyttää. Itselle riitti yksi kokeilu...Joskus muinoin nämä oli aika mielenkiintoinen yhdistelmä ajella talvella. Ford explorer ja kuluneet BF goodrich all terrain renkaat. Jäin kerran omalle täysin tasaiselle parkkipaikalle jumiin kun keväällä lämpimät renkaat sulattivat peilijäähän montut. Heijaamisesta ja napalukoista ei ollut apua. Liikkui vasta kun kaveri hieman työnsi. Se on villin näköistä kun auto on paikallaan ilman kuskia ja kaikki renkaat pyörii. Ihme kyllä tiellä kuitenkin pysyin koko talven.
Jenkeissä on yleensä talvisin suolatut tiet sulaksi. Niiden mittapuullahan suomessa ei käytetä suolaa käytännössä lainkaam.Erityistarpeita toki on mutta kunhan saataisiin suuri massa kitkoihin niin se olisi win win kaikille.
Ainahan voi haaveilla..
Oli joskus muinoin Pajerossa vastaavalla all terrain kuviolla olevat nakit talven alla.. Lumella ja pakkasella yllättävän hyvin pärjäs ja hangessa meni mennen tullen. Mutta lähellä plussakelejä olevilla jääteillä oli meno kyseenalaista. Jenkithän näillä päästelee talvellakin ihan säännönmukaisesti mikä kyllä vähän ihmetyttää. Itselle riitti yksi kokeilu...
Ja tämä liittyy nasta/kitkarengaskeskusteluun miten?Jenkeissä on yleensä talvisin suolatut tiet sulaksi. Niiden mittapuullahan suomessa ei käytetä suolaa käytännössä lainkaam.
Siis suolalla voidaan luoda olosuhteet jossa nastoille ei ole mitään tarvetta. Tietysti -20°C kelissä suolaa tarvitaan vähän ronskimmin.Ja tämä liittyy nasta/kitkarengaskeskusteluun miten?
Neliveto ei nyky autoilla juuri auta hiljentämiseen, mutta lähtemiseen/etenemiseen huomattavasti.Neliveto ja alla kitkat,
Joku tienkuluminen ei se juttu, vaan isompi kokonaisuus.Joku porkkana pitäisi olla kitkarenkaille. Verokevennys tms. Varmasti olisi valtiolle pitkässä juoksussa nettopositiivinen rahallisesti katupölyn ja asvaltin kulumisen vähentymisen seurauksena. Toki pitäisi sulkea jotenkin tuen piiristä pois keskieuroopan lipsuttimet.