NAS rakentelut

Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Jos aikoo jotakin routerin tyyppistä rakentaa, niin en itse tekisi sitä välttämättä Raspberryn varaan, vaikka se kuorman kyllä jaksaakin. Saman tien vaan joku ihan kunnollinen Pfsense tai Opnsense kone vireille, niin saa tehtyä kaiken mitä ikinä haluaa ja toimintavarmuuskaan ei ole Raspberryn SD-kortin varassa. Tuohon koneeksi kelpaa käytännössä mikä tahansa PC, mutta jos haluaa hifistellä, niin AES-NI-tuki on ihan kiva ominaisuus. Joku halpa käytetty SFF-PC on aikalailla ideaali tuohon ja ne eivät juuri Raspberry settiä enempää maksa.
Joo en mitään reititintä piihin laittaisi. dhcp ja dns ainakin omasta mielestäni kannattaa olla erillään jopa siitä reitittimestä. Mutta nää on makuasioita.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
976
Erillisessä koneessa on se huono puoli, että se vie enemmän tilaa ja sähköä. Raspi on tässä suhteessa helppo.
Tuollainen matalavirtainen SFF-PC ei vie router-käytössä merkittävästi enempää sähköä kuin Raspberry. Oma SFF-PC (i5 8500T, 16Gb RAM, 256Gb SSD, Ubuntu 22.04) vie idlessä 7-10W, täydessä rasituksessa se on kovin harvoin ja sitä kulutusta en muista, normaalissa käytössä kulutus on n. 15-20W. Pienimmätkin SFF-PC:t ovat kyllä Raspberryjä suurempia, mutta eivät ne nyt oikeasti juurikaan tilaa vie. Esimerkiksi tuo oma Lenovo M920q on kooltaan 179x183x35mm eli noin yhden kirjan kokoinen.

Tuo nyt on vielä kohtalaisen järeä SFF-PC:ksi, mutta nuo kulutuslukemat ovat ihan koomisen pieniä minusta. Jotenkin vaikea minun on perustella Raspberryn ostoa, kun näillä tehonkulutuksilla eroa on vaikea huomata lompakossaan. Suorituskykyero sen sijaan on hurja. Minulla on ollut Raspberryjä parikin, mutta olen päätynyt luopumaan niistä.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 479
Tuollainen matalavirtainen SFF-PC ei vie router-käytössä merkittävästi enempää sähköä kuin Raspberry. Oma SFF-PC (i5 8500T, 16Gb RAM, 256Gb SSD, Ubuntu 22.04) vie idlessä 7-10W, täydessä rasituksessa se on kovin harvoin ja sitä kulutusta en muista, normaalissa käytössä kulutus on n. 15-20W. Pienimmätkin SFF-PC:t ovat kyllä Raspberryjä suurempia, mutta eivät ne nyt oikeasti juurikaan tilaa vie. Esimerkiksi tuo oma Lenovo M920q on kooltaan 179x183x35mm eli noin yhden kirjan kokoinen.

Tuo nyt on vielä kohtalaisen järeä SFF-PC:ksi, mutta nuo kulutuslukemat ovat ihan koomisen pieniä minusta. Jotenkin vaikea minun on perustella Raspberryn ostoa, kun näillä tehonkulutuksilla eroa on vaikea huomata lompakossaan. Suorituskykyero sen sijaan on hurja. Minulla on ollut Raspberryjä parikin, mutta olen päätynyt luopumaan niistä.
On kyllä yllättävän pieni kulutus.

Mutta mitä nuo SFF-koneet maksaa? Jos niihin joutuu laittaan useampia satasia per kone, kyllä se helposti alkaa vähän mietityttää johonkin valmisratkaisupurkkiin verrattuna.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
976
On kyllä yllättävän pieni kulutus.
Jep, sitä minäkin näissä ihmettelen. Tehoa on kuin pöytäkoneessa, mutta virtaa menee niin vähän, että tekevät Raspberrystä vähän turhan tuntuisen, ainakin minulle.

Mutta mitä nuo SFF-koneet maksaa? Jos niihin joutuu laittaan useampia satasia per kone, kyllä se helposti alkaa vähän mietityttää johonkin valmisratkaisupurkkiin verrattuna.
Halvimmillaan tällaisia vastaavia kevyemmällä prossulla saa 100-200€ nurkilla. Kevyimmät ovat toki aika hitaita, mutta silti selvästi Raspberryä nopeampia. Näitä pitää vaan osata etsiä, tarjontaa on kyllä niin paljon, että aina jostain löytyy hyvä diili. Useimmiten nämä myydään vielä RAM:n ja SSD:n kanssa, joten mitään piilokustannuksia ei juuri ole. Joissain tulee vielä Windows lisenssikin kylkiäisenä.

Se taas riippuu sitten omasta käytöstä, että montako tällaista laatikkoa "tarvitsee". Minulla on yksi pääasiallinen järeämpi palvelin ja tämä SFF-PC, joka pyörittää lähinnä mediapuolta (palvelimessa ei ole Intel QSV:tä tai näytönohjainta). Tällaisessa ei-niin-kriittisessä käytössä nämä mielestäni ovat parhaimmillaan, koska eihän tällaiseen laitteeseen voi yhtä paljoa luottaa kuin "täysveriseen" palvelimeen.

E: Routerina minulla on vielä ihan erillinen "kiinarouter", joka on kulutukseltaan ja osiltaan hyvin samantyyppinen. Tämän tyyppinen siis, mutta näiden hinnat ovat nousseet rajusti sen jälkeen kun omani ostin.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 498
No siis joo, mutta miten tämä liittyy asiaan? X86-vehkeissä on sen verran paljon vääntöä, että käytännössä mikä vaan hoitaa kaikki tarvittavat kodin laskennat.
Okei, tätä en kyllä tiennyt. Pöytäkoneissa tuntuu, että prossu on yleensä aika hidas. Tämä 12700K on nyt vaihteeksi tuntunut pitkästä aikaa taas semi ripeältä, nopeampikin voisi kyllä olla.

Mulla ei ole oikein tuntumaa, että mikä riittää ja mikä ei. 8700K tuntui työpöytäkäytössä laiskalta, eikä viitsi sitä hitaampaa servuun laittaa. Tuo e5 2680v4 on about yhtä nopea/hidas säikeistetyssä laskennassa, mutta yksittäiset coret ovat tyyliin yli puolet hitaampia kuin 8700K:ssa.

Tollainen hidas 14core prossu maksoi 82€, joten ei siinä viitsinyt enää pennosista ruveta tinkimään, ja pohtia, että mikä vielä hitaampi prossu voisi ehkä riittää
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
976
Noh siis ehkä enemmänkin servu+NAS samaan pakettiin, jossa n kpl eri sovelluksia eri käyttötarkoituksiin, en tiedä miten epärealistinen haave tää on. Aika monilla sellainen ilmeisesti kuitenkin on. Jotenkin raskaan olosta kerätä n kappaletta eri asioita tekeviä laitteita nurkkiin, kun yhdellä koneella, jossa on enemmän resursseja, voisi hoitaa saman. Nytkin on jo htpc, peli-pc, läppäri, reititin, toi servu/nas. Siihen kun vielä jos laittaisi servun ja nassin eri koneille, niin :woot:
Okei, tätä en kyllä tiennyt. Pöytäkoneissa tuntuu, että prossu on yleensä aika hidas. Tämä 12700K on nyt vaihteeksi tuntunut pitkästä aikaa taas semi ripeältä, nopeampikin voisi kyllä olla.

Mulla ei ole oikein tuntumaa, että mikä riittää ja mikä ei. 8700K tuntui työpöytäkäytössä laiskalta, eikä viitsi sitä hitaampaa servuun laittaa. Tuo e5 2680v4 on about yhtä nopea/hidas säikeistetyssä laskennassa, mutta yksittäiset coret ovat tyyliin yli puolet hitaampia kuin 8700K:ssa.

Tollainen hidas 14core prossu maksoi 82€, joten ei siinä viitsinyt enää pennosista ruveta tinkimään, ja pohtia, että mikä vielä hitaampi prossu voisi ehkä riittää
Jos et ole aiemmin NASia tai palvelinta kotona pyöritellyt, niin voin melkein luvata, että nopeasti ihmettelet miten tehokkaita ihan i3 prossutkin ovat. Työpöytäkäyttö ja palvelinkäyttö ovat hyvin erilaisia luonteeltaan. Työpöydällä huomaat lähinnä järjestelmän responsiivisuuden, mutta tuohon ei tule kiinnitettyä läheskään niin paljon huomiota palvelinkäytössä, kun et istu työpöydällä juurikaan. Sinulla oli minun mielestä ihan oikea ajatus, että kasaat tarpeeksi resursseja yhteen boksiin ja pyörität mahdollisimman paljon sillä.

Itse en ole asiantuntija virtualisoinnin suhteen, mutta resurssitarpeet tulevat siinä käsittääkseni herkemmin eteen. Toki kannattaa myös miettiä tarvitseeko oikeasti sitä virtualisointia kotikäytössä. En kiistä sen hyötyjä, mutta omaan käyttööni en keksi syytä sen käytölle.

8700K, 12700K ja tuo 14-ytiminen Xeon ovat kaikki todella järeitä prossuja palvelimeen ja eivät taatusti tunnu hitailta. Minulla on omassa pääasiallisessa palvelimessa E5-1620V3 eli 4C/8T prossu, joka käytännössä vain idlaa. Aika paljon saa tehdä, että prossun saa oikeasti hikoilemaan, mutta virtualisointi on kyllä yksi keino siihen.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 479
Itse en ole asiantuntija virtualisoinnin suhteen, mutta resurssitarpeet tulevat siinä käsittääkseni herkemmin eteen. Toki kannattaa myös miettiä tarvitseeko oikeasti sitä virtualisointia kotikäytössä. En kiistä sen hyötyjä, mutta omaan käyttööni en keksi syytä sen käytölle.

8700K, 12700K ja tuo 14-ytiminen Xeon ovat kaikki todella järeitä prossuja palvelimeen ja eivät taatusti tunnu hitailta. Minulla on omassa pääasiallisessa palvelimessa E5-1620V3 eli 4C/8T prossu, joka käytännössä vain idlaa. Aika paljon saa tehdä, että prossun saa oikeasti hikoilemaan, mutta virtualisointi on kyllä yksi keino siihen.
Ei virtualisointikaan vaadi mitään ihmeitä, jos ei ole jotain raskasta hommaa niille virtuaalikoneille. Pari gigaa muistia ja pari vcorea riittää oikein hyvin perus webbikikkareen pyörittämiseen, jos ei ole odotettavissa tyyliin tuhansia käyttäjiä.

EDIT: Sanoisin että kotikäytössä virtualisoinnista on hyötyä lähinnä tietoturvan kannalta, esimerkiksi jos ajelee jotain webbiin näkyvää kikkaretta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 498
Noh, virtualisoinnissa on kaiketi sentään se hyvä puoli, että jos järjestelmä tuntuu liian tehokkaalta, niin raudan voi ottaa irti koneesta ja vaihtaa helposti mopompaan. Liian tehokkaan raudan voi sitten myydä pois.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 479
Noh, virtualisoinnissa on kaiketi sentään se hyvä puoli, että jos järjestelmä tuntuu liian tehokkaalta, niin raudan voi ottaa irti koneesta ja vaihtaa helposti mopompaan. Liian tehokkaan raudan voi sitten myydä pois.
Ei se raudan vaihto olisi muutenkaan iso ongelma. Muistaakseni Linux suhtautuu raudan vaihtoon yleensä ihan hyvin.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 443
Jos nyt meinaat nassilla virtuaalikoneita pyöritellä ja pystyy valitsemaan prossun, niin älä nyt mihin tahansa paskaan tyydy. Kyllä se vaan on tuskasta pyöritellä mitenkään järkevästi edes tuollaista win serveriä tuommoisessa valmiissa nassi purkissa missä rauta vaan on niin surkeeta.

Ja varsinkaan jos ajattelee tehdä jotain testi ympäristöjä ja pyörittää useampaa virtuaalikonetta, niin kyllä kiität siinä vaiheessa, kun pellin alta löytyy hiukan tehokkaampaa rautaa. Itsellä, kun ajaa serveriin päivityksiä, niin sekin kestää vähintään tunnin aina, jos on vähänkään isompi päivitys.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 479
Jos nyt meinaat nassilla virtuaalikoneita pyöritellä ja pystyy valitsemaan prossun, niin älä nyt mihin tahansa paskaan tyydy. Kyllä se vaan on tuskasta pyöritellä mitenkään järkevästi edes tuollaista win serveriä tuommoisessa valmiissa nassi purkissa missä rauta vaan on niin surkeeta.
Valmiit NAS-boksit on muutenkin aika käsiä, tyyliin joku sulautettu ARM jossa ei riitä vääntö edes ZFS:n ajeluun. Mutta eiköhän viimeisen 10 vuoden aikana tehty x86-rauta hoida homman ihan hyvin.

Toki voi olla että windows-serverin ajelu vaatii enemmän koneelta kuin komentorivi-linux.
 
Liittynyt
11.12.2021
Viestejä
438
Miksi muuten juuri esxi tai proxmox? Miten ne eroavat esim. KVM:stä tai Xenistä?
Ittekin ihmetellyt tätä. Ittellä qemu/kvm ajossa ja kaiken on tehny mitä on tarvinnu. Proxmox varsinkin aika pitkälti käsittääkseni linux distro joka vaan tehty virtuaalipurkkien ajamiseen. Kai noissa sitten on jotain hienompia gui härveleitä taikka jotain.
Itsellä on Proxmox ajossa ja sille löytyi ainakin reipas vuosi sitten parhaiten ohjeita sekä suosituksia tubesta Truenas + Home assistant kompolle. Onnistuu GPU passthrough esim plex/pelikoneelle. En väitä sen olevan paras, mutta ainakin kotiserveri aloittelijalle suhteellisen helppo tilanne aloittaa harrastus.

Ja kyllä, siinä on web Gui. Itse tykkään ainakin aloittaessa, kun ei tarvitse komentorivin kautta kaikkea konffata. Sekin onnistuu toki.

Miksi KVM tai Xen?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 479
Itsellä on Proxmox ajossa ja sille löytyi ainakin reipas vuosi sitten parhaiten ohjeita sekä suosituksia tubesta Truenas + Home assistant kompolle. Onnistuu GPU passthrough esim plex/pelikoneelle. En väitä sen olevan paras, mutta ainakin kotiserveri aloittelijalle suhteellisen helppo tilanne aloittaa harrastus.

Ja kyllä, siinä on Gui. Itse tykkään ainakin aloittaessa, kun ei tarvitse komentorivin kautta kaikkea konffata. Sekin onnistuu toki.

Miksi KVM tai Xen?
Oon ymmärtänyt että KVM:ää ja Xeniä käytettäisiin paljon palvelinhommissa, jolloin tietoturvan luulisi olevan aika korkealla prioriteeteissä. En tosin ole käyttänyt PCIe passthroughia, mutta pitäisi senkin onnistua. En tosin ole keksinyt miksi ylipäätään haluaisi laittaa mediaserveriä virtuaalikoneeseen, kun se on näkyvissä vaan sisäverkossa, ja siten voi olla hostilla pyörimässä. Tosin jos haluaa pelata NAS-boksilla esim. olohuoneen telkkarin kanssa, silloin voi olla tarvetta Windows-virtuaalikoneelle...
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 060
Proxmox on Debian + KVM + LXC kontit paketoituna, jotain säätöjä ja Proxmoxin oma webui minkä kautta voi säätää melkein kaiken. Tämän lisäksi Proxmoxilla on joku oma backup tuote tähän lisäksi.

Missä muodossa Xen enää on olemassa kun Citrix nimesi sen uudelleen Citrix Hypervisoriksi?
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 479
Missä muodossa Xen enää on olemassa kun Citrix nimesi sen uudelleen Citrix Hypervisoriksi?
Eikös Xen itsessään ole se hypervisori, kun taas XenServer, joka nimettiin Citrix Hypervisoriksi, on siihen liittyvät hallintatyökalut? Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin? :hmm:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
232
Vissiin täytyis alkaa uudistamaan tuota omaa vanhaa palvelinta ja pikkuisen tehdä samalla konsolidointia raudan osalta. Nyt varastossa pyörii liian monta laitetta ja sähkönkulutusta voisi hieman pienentää samalla...

Nykyisen Winkkari palvelimen kotelona on super vanha:
zalman ms1000-hs2 ja siinä on 6 x S-ATA HDD Hot-Swap paikkoja. Nämä on tosin SATA I tasoa.... Kuinka suuri pullonkaula SATA 1 on NAS käytössä?

Levyjä on 4x 8GB, 2x 500GB NVME + sekalaiset muut. Muuten rauta on perus i5-8500 tasoa.

Proxmonia olin ajatellut ajaa, niin saa samaan laitteeseen yhdistettyä monta palvelinta, nyt noita purkkeja pyörii neljä varastosssa.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Miksi KVM tai Xen?
Eiköhän se proxmox pyöri jompsalla kumpsalla. Ja kyllä qemu/kvm:lle löytyy gui jos asentaa ihan työpöytä ympäristön siihen hostiin. Jos taas webbi pohjaisella guilla haluaa mennä niin cockpit tarjoaa siihen kalikan.
 
Liittynyt
15.07.2019
Viestejä
31
Kevyen NAS:n rakennus suunnitelmissa. Valmiina löytyy yksi miniPC kone, mutta 3,5" levyjä koteloon ei saa. Tästä tulikin mieleen, että voisikohan homman saada toimimaan esim. tällaisella QNAP:n laajennusyksiköllä, mikä kytketään koneeseen USB:llä? Alustavana ajatuksena olisi laittaa TrueNas pyörimään. Toimisikohan tällainen kokoonpano?
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
569
Mikä olisi järkevin / paras tapa siirtää nykyinen Windows pohjainen Chia louhinta (farmaus) kone linux ympäristöön & rack-koteloon. Nykyinen Fractal Design Meshify XL + TR1950X TR + RTX3070 + 15 * 12TB SATA HDD vesijäähyllä on hieman overkill pelkkään Chia farmaukseen. Lisäksi 4 * ulkoinen USB levy jotka haluaisin saada myös käyttöön. Minulla on jo Dell PowerEdge R720 (SFF) jossa VMWare+Ubuntu, eli farmauksen olisi tarkoitus pyöriä tossa koneessa. Mutta kuinka saada noi levyt ton R720 käyttöön, ja mielellään ilman levyjen tyhjennystä? Voin tarvittaessa kierrättää noi Chia plotit ulkoisen kiintolevyn kautta. Toi ulkoinen rack storage voinee olla joku NAS ratkaisu (nopeus tuskin ongelma Chia farmauksessa) tai joku suora 'storage expansion' tohon serveriin, esim. Dell PowerVault MD1200 tai vast.
Entä ehdotuksia NAS koteloksi jos teen tee-se-itse NAS:in? tai kohtuuhintainen valmis NAS? Budjetti max 400€.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Kevyen NAS:n rakennus suunnitelmissa. Valmiina löytyy yksi miniPC kone, mutta 3,5" levyjä koteloon ei saa. Tästä tulikin mieleen, että voisikohan homman saada toimimaan esim. tällaisella QNAP:n laajennusyksiköllä, mikä kytketään koneeseen USB:llä? Alustavana ajatuksena olisi laittaa TrueNas pyörimään. Toimisikohan tällainen kokoonpano?
Jos jotain raidia meinaan ajaa niin kannattaa unohtaa tollaset USB kikottimet. RAID ja USB ei välttämättä pelaa hyvin yhteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 325
Jos jotain raidia meinaan ajaa niin kannattaa unohtaa tollaset USB kikottimet. RAID ja USB ei välttämättä pelaa hyvin yhteen.
Ei softaraidille (ja rauta-RAID taitaa olla mahdoton tässä tapauksessa, ellei lasketa laitteen päässä olevaa, ks alempi) ole ollu väliä minkä väylän päässä ne levyt on vuosikymmeniin jos sellaista nyt haluaa käyttää. Kannattaisi päivittää tiedot nykypäivään.

Tuossa boksissa on omat kytkimet millä sen saa mirroroimaan levyt. Jos on valmis ottamaaan sen riskin että laitteen itsessään hajotessa menee tiedot (tai testaa etukäteen miten laite käyttäytyy jos siitä ottaa levyn irti ja koittaa lukea esim. PC:llä, ettei välissä ole mustaa magiaa) niin en näkisi mitään suurempia ongelmia tai sudenkuoppia.
 
Liittynyt
13.03.2021
Viestejä
90
USB ei nyt se paras liitäntä ole tähän tarkoitukseen johtuen ala-arvoisista piireistä mitä monessa laitteessa on mutta komppaan Richardia jos ei muita realistia vaihtoehtoja ole. Kohtalaisen äänekkäitä nuo ovat jos haluaa että levyt ei paistu ja on tottunut lähes äänettömiin kokoonpanoihin.

Mulla on varmuuskopiointia varten 4-reikäinen raiditon DAS Terramasterilta (D4-300) ja siinä ei ole ollut mitään ongelmaa USB:n kanssa. Ei levyjen tippumista tai mystisiä virheitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Ei softaraidille (ja rauta-RAID taitaa olla mahdoton tässä tapauksessa, ellei lasketa laitteen päässä olevaa, ks alempi) ole ollu väliä minkä väylän päässä ne levyt on vuosikymmeniin jos sellaista nyt haluaa käyttää. Kannattaisi päivittää tiedot nykypäivään.
Tiedot on kyllä nykypäivää. Ei tästä ole kuin hetki kun linux-raid postituslistalla joku valitteli että ei levyt kestä pykälässä. Syyksi paljastui nimenomaan USB:llä kytketyt levyt.
Se on eri asia jos se pönttö itsessään tekee mirrorin niin se todennäköisesti toimii. Ei sitä USB:tä ole yksinkertaisesti tarkoitettu mihinkään raid käyttöön. En nyt muista tarkalleen mikä se syy on miksi ei oikein toimi, mutta jokin tekninen rajoitus siinä USB:ssä on.
 

jsa

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
611
Se on eri asia jos se pönttö itsessään tekee mirrorin niin se todennäköisesti toimii. Ei sitä USB:tä ole yksinkertaisesti tarkoitettu mihinkään raid käyttöön. En nyt muista tarkalleen mikä se syy on miksi ei oikein toimi, mutta jokin tekninen rajoitus siinä USB:ssä on.
Kannattaa nyt muistaa että noita hemmetin USB liitäntöjä on toteutettu eri valmistajien piireillä ja osa niistä nyt toimii vähän miten sattuu. Eli voi toimia hyvin jos on pohjatyöt tehty ja ei olla otettu VIAllisia piirejä käyttöön tai saattaa olla ihan hirvee tappelu.
ASMedia on toinen minkä kanssa on ollu suht veikeetä säätöä, joka loppu kuin seinään kun vaihto NEC/Renesas piirillä toteutettuun systeemiin. Mutta kukin toki tyylillään,siihen liityntään on USB:tä parempia ratkaisuja vaikkakin noi uudemmat USB:t alkaa olemaan hyvinkin vikkeliä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 353
Saisin kaveriltani i7-4930K + Gigabyte GA-X79-UP4 + 32GB DDR3 + NVIDIA Quadro 4000 + Fractal Design Define XL R2 + 550W XTR Black edition + 2x 2TB kovo kombon. Jo jonkun aikaa olen miettinyt diy NASin rakentamista varmuuskopiointi ja Plex server käyttöön. Truenas Scale olisi tarkoitus laittaa käyttöjärjestelmäksi. Juu, olisi tod näk täysin liian tehokas kokoonpano tuollaiseen käyttöön mutta nämä kombonentit ainakin olisi valmiina. Mutta kysymys kuuluukin mitä vaihtoehtoja Truenas Scalelle olisi? Ja mikä olisi järkevin valinta näistä? Vai myynkö osat ja ostan kevyemmän kokoonpanon?
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 068
Saisin kaveriltani i7-4930K + Gigabyte GA-X79-UP4 + 32GB DDR3 + NVIDIA Quadro 4000 + Fractal Design Define XL R2 + 550W XTR Black edition + 2x 2TB kovo kombon. Jo jonkun aikaa olen miettinyt diy NASin rakentamista varmuuskopiointi ja Plex server käyttöön. Truenas Scale olisi tarkoitus laittaa käyttöjärjestelmäksi. Juu, olisi tod näk täysin liian tehokas kokoonpano tuollaiseen käyttöön mutta nämä kombonentit ainakin olisi valmiina. Mutta kysymys kuuluukin mitä vaihtoehtoja Truenas Scalelle olisi? Ja mikä olisi järkevin valinta näistä? Vai myynkö osat ja ostan kevyemmän kokoonpanon?
No jaa, et saa myytyä noita varmaan kenelläkään, aika vanhaa rautaa (toki, jos joku noi ostaa jollain rahalla ja ilmaiseksi saat, niin mikäs siinä).

Tehojen puolesta tuo on 6c12t prossu sopii kyllä ihan hyvin Nas käyttöön. Jos valmiin ratkaisun haluat, niin Truenas, proxmox, vmware esxi varmaan on ne vaihtoehdot. Ei muuta kuin opettelemaan. Itselläni pyörii Ubuntu Server jo 10 vuotta (kakkos nassilla joka ottaa snapshotteja on Truenas Scale) ja kummastakaan ei ole valittamista.
 
Liittynyt
11.12.2021
Viestejä
438
Saisin kaveriltani i7-4930K + Gigabyte GA-X79-UP4 + 32GB DDR3 + NVIDIA Quadro 4000 + Fractal Design Define XL R2 + 550W XTR Black edition + 2x 2TB kovo kombon. Jo jonkun aikaa olen miettinyt diy NASin rakentamista varmuuskopiointi ja Plex server käyttöön. Truenas Scale olisi tarkoitus laittaa käyttöjärjestelmäksi. Juu, olisi tod näk täysin liian tehokas kokoonpano tuollaiseen käyttöön mutta nämä kombonentit ainakin olisi valmiina. Mutta kysymys kuuluukin mitä vaihtoehtoja Truenas Scalelle olisi? Ja mikä olisi järkevin valinta näistä? Vai myynkö osat ja ostan kevyemmän kokoonpanon?
Jos ajatusta laittaa sinne muitakin palveluita NASsin lisäksi, niin ehdottomasti Proxmox hypervisoriksi ja Truenas siihen virtuaalikoneena alle. Onnistuu toki Truenassinkin alla, mutta mielestäni Proxmox on parempi hypervisor käytössä.

Itsellä on varsinainen NAS näin tehtynä (Truenas Corella) ja backup NAS Scalella suoraan raudalla.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 498
Minkälaisia HTPC-ratkaisuja teillä muuten on? Eli jos haluais 4K HDR min. 60Hz kuvaa HDMI:n kautta, ääntä 3.5mm liitäntöjen kautta. Tällä hetkellä vanha ATX-emo Define R3:ssa hoitaa htpc:n asiaa. Idle-virrankulutus lienee 100W+. Vahvari ei tue uusia kuvaformaatteja joten sille pitää saada ääni erikseen 3.5mm liitännöillä.

Miten tuota kuvaa ja ääntä saisi telkkarille ja vahvistimelle vähemmällä virrankulutuksella, minkälaista rautaa kannattaisi ostaa?

Olisi kiva, jos masiinaa voisi pitää "aina" päällä ilman, että sähkölasku hikoiluttaa.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 479
Minkälaisia HTPC-ratkaisuja teillä muuten on? Eli jos haluais 4K HDR min. 60Hz kuvaa HDMI:n kautta, ääntä 3.5mm liitäntöjen kautta. Tällä hetkellä vanha ATX-emo Define R3:ssa hoitaa htpc:n asiaa. Idle-virrankulutus lienee 100W+. Vahvari ei tue uusia kuvaformaatteja joten sille pitää saada ääni erikseen 3.5mm liitännöillä.

Miten tuota kuvaa ja ääntä saisi telkkarille ja vahvistimelle vähemmällä virrankulutuksella, minkälaista rautaa kannattaisi ostaa?

Olisi kiva, jos masiinaa voisi pitää "aina" päällä ilman, että sähkölasku hikoiluttaa.
Entä jos sen vaan laittaisi lepotilaan? Tällöin ei menisi aikaa buuttailuun, mutta ei kuitenkaan tarvisi pitää sitä oikeasti päällä.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Minkälaisia HTPC-ratkaisuja teillä muuten on? Eli jos haluais 4K HDR min. 60Hz kuvaa HDMI:n kautta, ääntä 3.5mm liitäntöjen kautta. Tällä hetkellä vanha ATX-emo Define R3:ssa hoitaa htpc:n asiaa. Idle-virrankulutus lienee 100W+. Vahvari ei tue uusia kuvaformaatteja joten sille pitää saada ääni erikseen 3.5mm liitännöillä.

Miten tuota kuvaa ja ääntä saisi telkkarille ja vahvistimelle vähemmällä virrankulutuksella, minkälaista rautaa kannattaisi ostaa?

Olisi kiva, jos masiinaa voisi pitää "aina" päällä ilman, että sähkölasku hikoiluttaa.
Jos HDR hommia kaipaat niin menee windows hommiksi. Linux puolen HDR on edelleen pahasti vaiheessa.
 
Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 043
Minkälaisia HTPC-ratkaisuja teillä muuten on? Eli jos haluais 4K HDR min. 60Hz kuvaa HDMI:n kautta, ääntä 3.5mm liitäntöjen kautta. Tällä hetkellä vanha ATX-emo Define R3:ssa hoitaa htpc:n asiaa. Idle-virrankulutus lienee 100W+. Vahvari ei tue uusia kuvaformaatteja joten sille pitää saada ääni erikseen 3.5mm liitännöillä.

Miten tuota kuvaa ja ääntä saisi telkkarille ja vahvistimelle vähemmällä virrankulutuksella, minkälaista rautaa kannattaisi ostaa?

Olisi kiva, jos masiinaa voisi pitää "aina" päällä ilman, että sähkölasku hikoiluttaa.
Menee ketjun aiheen ohitse, mutta miettisin mieluummin jotain valmista arm pohjasta kikotinta esim. Vero - OSMC kuin x86 rautaan pohjautuvaa pannua jos vaan ominaisuuvvet riittää. Ittellä ollu tuollanen vuosia käytössä eikä suurempaa valittamista. Ei tartte hirveesti murehtia paljonko vie sähköä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 353
Sain Ventoyn avulla vihdoin ja viimein Truenas Scalen asennettua, mutta kun aloin eilen siirtämään testimielessä tiedostoja SMB jakoon niin yhtäkkiä siirto hidastui ja truenas valitti jostain I/O hidastelusta. S.M.A.R.T testit eivät antaneet valitusta. Kokoonpano: i7-4930K + Gigabyte GA-X79-UP4 + 32GB DDR3 + 4x 2TB + 120 GiB SSD. Huomasin että emossa on kaksi SATA-ohjainta. Kokeilen seuraavaksi laittaa HDD asemat saman SATA-ohjaimen taakse.

EDIT Erroria vielä pukkaa....

1664367266386.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
594
Sain Ventoyn avulla vihdoin ja viimein Truenas Scalen asennettua, mutta kun aloin eilen siirtämään testimielessä tiedostoja SMB jakoon niin yhtäkkiä siirto hidastui ja truenas valitti jostain I/O hidastelusta. S.M.A.R.T testit eivät antaneet valitusta. Kokoonpano: i7-4930K + Gigabyte GA-X79-UP4 + 32GB DDR3 + 4x 2TB + 120 GiB SSD. Huomasin että emossa on kaksi SATA-ohjainta. Kokeilen seuraavaksi laittaa HDD asemat saman SATA-ohjaimen taakse.

EDIT Erroria vielä pukkaa....
Vaihtaisin vielä SATA-kaapelit, koska ne ovat myös kulutustavaraa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
43
Sain Ventoyn avulla vihdoin ja viimein Truenas Scalen asennettua, mutta kun aloin eilen siirtämään testimielessä tiedostoja SMB jakoon niin yhtäkkiä siirto hidastui ja truenas valitti jostain I/O hidastelusta. S.M.A.R.T testit eivät antaneet valitusta. Kokoonpano: i7-4930K + Gigabyte GA-X79-UP4 + 32GB DDR3 + 4x 2TB + 120 GiB SSD. Huomasin että emossa on kaksi SATA-ohjainta. Kokeilen seuraavaksi laittaa HDD asemat saman SATA-ohjaimen taakse.

EDIT Erroria vielä pukkaa....

Olethan ajanut pitkät testit kaikille kiintolevyille ennen käyttöönottoa?
Ja toinen asia joka tuli oireista mieleen on että onko sattumoisin tuo slow I/O-asema SMR-kiintolevy?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 353
Olethan ajanut pitkät testit kaikille kiintolevyille ennen käyttöönottoa?
Ja toinen asia joka tuli oireista mieleen on että onko sattumoisin tuo slow I/O-asema SMR-kiintolevy?
Jäi ikävä kyllä pitkät testit tekemättä.

Tässä koneessa on neljä identtistä WDC WD20EARX-008 kovalevyä. Jätin /dev/sdd aseman pois poolista niin ongelmat katosivat. SATA-kaapelit olivat täysin pakasta vedettyjä mutta voihan olla että joku niistä on viallinen.

Mutta olipahan helppoa ottaa dropboxista viikottainen varmuuskopio. Credentials - > Backup Credentials - > Cloud Credentials ja valitsee Dropboxin. Tämän jälkeen Data Protection ja uusi Cloud Sync Task. Olin valmis taistelemaan pitemmän aikaa tämän kanssa.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 068
Jäi ikävä kyllä pitkät testit tekemättä.

Tässä koneessa on neljä identtistä WDC WD20EARX-008 kovalevyä. Jätin /dev/sdd aseman pois poolista niin ongelmat katosivat. SATA-kaapelit olivat täysin pakasta vedettyjä mutta voihan olla että joku niistä on viallinen.

Mutta olipahan helppoa ottaa dropboxista viikottainen varmuuskopio. Credentials - > Backup Credentials - > Cloud Credentials ja valitsee Dropboxin. Tämän jälkeen Data Protection ja uusi Cloud Sync Task. Olin valmis taistelemaan pitemmän aikaa tämän kanssa.
Noo, itsellä on kaksi nassia jotka backuppaa tietoa 30 pv taaksepäin kaikista dataseteistä, niin jos kilahtaa pari kolme levyä niin tiedot ei silloinkaan katoa, vaihtaa vaan uuden jos se ei ole doa (dead on arrival), niin siinähän se tulee testattua kun resilverit lähtee käyntiin. Kerran yksi kuoli 6kk sisään sisäänlaitosta ja se meni takuu käsittelyn kautta ja sillä aikaa oli varalevy sisällä kunnes vaihdoin takuusta tulleen tilalle. Eli hyllyssä pitää olla kylmänä aina muutama levy jotka voi vaihtaa heti kun levy hajoaa (yleensä teen lennosta niin ei tule downtimeä). 2.5Gbe on kyllä kotikäytössä ihan riittävä kun saa 280MB/s siirrot kumpaankin suuntaan (eli vastaa TLC ssd:tä sequentaalinoeudeltaan).

ZFS palvelin pystyy max 300MB/s, joten nopeampaan nettiin ei edes kannata mennä.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Tässä koneessa on neljä identtistä WDC WD20EARX-008 kovalevyä. Jätin /dev/sdd aseman pois poolista niin ongelmat katosivat. SATA-kaapelit olivat täysin pakasta vedettyjä mutta voihan olla että joku niistä on viallinen.
Onnea noiden levyjen kanssa. Ei oikein taho noi green levyt kestää raid käytössä. Ihan omakohtaista kokemusta ja netistä löytyy myös tarinoita nopeasti hajonneista green levyistä.
Ne kun tahtoo mennä jatkuvasti johonkin sleep moodiin niin sitten niitä ajetaan jatkuvasti hereille ja sleeppiin ja se mekaniikka ei kestä tuota rumppausta. Käsittääkseni sitä ominaisuutta ei myöskään saa pois päältä.

Tosin on myös tarinoita kun ne on kestäny ihan hyvin:
 

Yeenoghu

Neighbour of the beast
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 263
Ne kun tahtoo mennä jatkuvasti johonkin sleep moodiin niin sitten niitä ajetaan jatkuvasti hereille ja sleeppiin ja se mekaniikka ei kestä tuota rumppausta. Käsittääkseni sitä ominaisuutta ei myöskään saa pois päältä.
Sen sleep timerin saa wdidle3 työkalulla pidennettyä tai kokonaan pois päältä Green-levyillä.
 
Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 043
On ollu onnistuneesti WD Green levyjä ZFS setissä aikoinaan ~4v kunnes alkoi yksitellen hajoamaan (kaikki hajosi ~1v sisällä ensimmäisen hajoamisesta). TLER saa pois päältä joten se ei ole mikään este.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 068
Onnea noiden levyjen kanssa. Ei oikein taho noi green levyt kestää raid käytössä. Ihan omakohtaista kokemusta ja netistä löytyy myös tarinoita nopeasti hajonneista green levyistä.
Ne kun tahtoo mennä jatkuvasti johonkin sleep moodiin niin sitten niitä ajetaan jatkuvasti hereille ja sleeppiin ja se mekaniikka ei kestä tuota rumppausta. Käsittääkseni sitä ominaisuutta ei myöskään saa pois päältä.

Tosin on myös tarinoita kun ne on kestäny ihan hyvin:
Niin, no kaikki levyt hajoaa joskus. Omat 2TB WD Greenit on olleet ajossa nyt n. 2010 vuodesta asti 24/7 (alunperin 6 kpl), joista jäljellä on vielä 3 aktiivisessa käytössä ja yksi cold sparena. Eli minusta ihan hyvin kestäneet. Tosin tänäpäivänä ostettavat levyt eivät ole samoja enää, joten vaikea sanoa kuinka kauan nykyiset kestää.


Koodi:
Model Family:     Western Digital Green
Device Model:     WDC WD20EARX-00PASB0
User Capacity:    2,000,398,934,016 bytes [2.00 TB]
Sector Sizes:     512 bytes logical, 4096 bytes physica

ada1
9 Power_On_Hours          0x0032   001   001   000    Old_age   Always       -       74465
12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       111

ada2
9 Power_On_Hours          0x0032   001   001   000    Old_age   Always       -       74767
12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       114

ada3
9 Power_On_Hours          0x0032   001   001   000    Old_age   Always       -       74495
12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       115

=~ 8 year 195 day 7 hr
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Niin, no kaikki levyt hajoaa joskus. Omat 2TB WD Greenit on olleet ajossa nyt n. 2010 vuodesta asti 24/7 (alunperin 6 kpl), joista jäljellä on vielä 3 aktiivisessa käytössä ja yksi cold sparena. Eli minusta ihan hyvin kestäneet. Tosin tänäpäivänä ostettavat levyt eivät ole samoja enää, joten vaikea sanoa kuinka kauan nykyiset kestää.
Ei ne ittelläkään mitään tän päivän levyjä ollut vaan jostain 10v takaa. Aika alkuajoilta varmaan kun noita alkoi tulla. 3:n levyn raid-5 pakka ja yks hajos aika nopeeta jonka uusin. Sitten hajos toinenkin jonka jälkeen vaihtui kaikki.
2kpl niitä on edelleen jäljellä ja toisessa on pending sectors eli ehtoon puolella. Yksi on smartin mukaan täysin kunnossa. Tuo green sarja on ittellä ollut IBM:n surullisen kuuluisan deathstar sarjan jälkeen ainut joka on vatsin herkästi hajoillut. Ittellä oli myös tuota samaa ongelmaa että levyt ei kestäny pykälässä josta tuossa jutussa mainittiin että firma oli pistäny läjän noita vaihtoon sen takia.
Voihan se olla että nykyisin toimiivat paremmin, mutta eihän niitä ole tarkoitettu raid käyttöön joten aika riskiä niillä vetää.

EDIT: Device Model: WDC WD20EARX-00PASB0
Toi on itseasissa sama malli joka on täysin kunnossa mitä sulla.
 

e0f

Liittynyt
08.10.2022
Viestejä
6
Oon tässä hetken ollut rakentamassa nassia, ja nyt ajattelin tehdä tämmöisen sanity checkin.

Käyttötarkoituksena perus mediapalvelin, eli Plex, *arr, Nextcloud ja Home Assistant sekä PiHole. Tällähetkellä nämä pyörivät Raspberry Pi 4 + 5Tb ulkoinen levy -setillä, ja sinänsä tehot riittää tuohon käyttöön siinäkin, mutta kaipailen lisää tilaa että saisin esimerkiksi kaikkien koneiden backupit sinne myös. Suunnittelin että TrueNAS sopisi alustaksi tuohon touhuun. (Pitää varmaan asentaa proxmoxin päälle jos haluaisi vähän vitualisointijuttuja testata rinnalla myös)
Alunperin pohdin olisiko parempi tilata kiinasta joku serveri-itx emo ja käytetty Xeon, mutta ehkä vasta kun tästä päivitän niin siirryn serverirautaan. Harmi vain että ITX kuluttajarautaakin on hirveän vähän liikkeellä käytettynä.

-> Olisin varmaan laittamassa ostoilmoitusta seuraavaksi ITX-emopaketille satasen budjetilla. Onko jotain erityisiä ominaisuuksia mitä kannattaa hakea? Onko jotain mitä lisäisit ostoslistalle?

Mitä löytyy jo:
ITX-kotelo 300W virtalähteellä
2x 4Tb (tulisi RAID 1, varmuuskopioille)
1x 12Tb (JBOD, medialle joka ei tarvitse redundanssia)
ikivanha 40Gt SSD joka menisi käyttikselle
(Sitten on jäänyt muutama kampa nurkkiin 32GB DDR4 ECC muisteja, jos nämä sattuisi johonkin lankkuun sopimaan niin olisi sekin kätevää.)
 

jpo

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
166
Oon tässä hetken ollut rakentamassa nassia, ja nyt ajattelin tehdä tämmöisen sanity checkin.

Käyttötarkoituksena perus mediapalvelin, eli Plex, *arr, Nextcloud ja Home Assistant sekä PiHole. Tällähetkellä nämä pyörivät Raspberry Pi 4 + 5Tb ulkoinen levy -setillä, ja sinänsä tehot riittää tuohon käyttöön siinäkin, mutta kaipailen lisää tilaa että saisin esimerkiksi kaikkien koneiden backupit sinne myös. Suunnittelin että TrueNAS sopisi alustaksi tuohon touhuun. (Pitää varmaan asentaa proxmoxin päälle jos haluaisi vähän vitualisointijuttuja testata rinnalla myös)
Alunperin pohdin olisiko parempi tilata kiinasta joku serveri-itx emo ja käytetty Xeon, mutta ehkä vasta kun tästä päivitän niin siirryn serverirautaan. Harmi vain että ITX kuluttajarautaakin on hirveän vähän liikkeellä käytettynä.

-> Olisin varmaan laittamassa ostoilmoitusta seuraavaksi ITX-emopaketille satasen budjetilla. Onko jotain erityisiä ominaisuuksia mitä kannattaa hakea? Onko jotain mitä lisäisit ostoslistalle?

Mitä löytyy jo:
ITX-kotelo 300W virtalähteellä
2x 4Tb (tulisi RAID 1, varmuuskopioille)
1x 12Tb (JBOD, medialle joka ei tarvitse redundanssia)
ikivanha 40Gt SSD joka menisi käyttikselle
(Sitten on jäänyt muutama kampa nurkkiin 32GB DDR4 ECC muisteja, jos nämä sattuisi johonkin lankkuun sopimaan niin olisi sekin kätevää.)
Kannattaa ainakin miettiä miten RAIDin haluaa toteuttaa. Jos ajat Truenasia Proxmoxin päällä ja haluat luoda RAIDin Truenasissa, pitää varmana lisätä ostolistalle HBA, että saat näytettyä levyt Truenasille.

Ostoslistaan liittymättömänä asiana suosittelen kanssa vähän miettimään miten backupaat tuon ikivanhan SSD:n, että saat koko katiskan edes jollain tavalla järkevästi palautettua sitten kun se SSD leviää :D
 
Liittynyt
11.12.2021
Viestejä
438
Oon tässä hetken ollut rakentamassa nassia, ja nyt ajattelin tehdä tämmöisen sanity checkin.

Käyttötarkoituksena perus mediapalvelin, eli Plex, *arr, Nextcloud ja Home Assistant sekä PiHole. Tällähetkellä nämä pyörivät Raspberry Pi 4 + 5Tb ulkoinen levy -setillä, ja sinänsä tehot riittää tuohon käyttöön siinäkin, mutta kaipailen lisää tilaa että saisin esimerkiksi kaikkien koneiden backupit sinne myös. Suunnittelin että TrueNAS sopisi alustaksi tuohon touhuun. (Pitää varmaan asentaa proxmoxin päälle jos haluaisi vähän vitualisointijuttuja testata rinnalla myös)
Alunperin pohdin olisiko parempi tilata kiinasta joku serveri-itx emo ja käytetty Xeon, mutta ehkä vasta kun tästä päivitän niin siirryn serverirautaan. Harmi vain että ITX kuluttajarautaakin on hirveän vähän liikkeellä käytettynä.

-> Olisin varmaan laittamassa ostoilmoitusta seuraavaksi ITX-emopaketille satasen budjetilla. Onko jotain erityisiä ominaisuuksia mitä kannattaa hakea? Onko jotain mitä lisäisit ostoslistalle?

Mitä löytyy jo:
ITX-kotelo 300W virtalähteellä
2x 4Tb (tulisi RAID 1, varmuuskopioille)
1x 12Tb (JBOD, medialle joka ei tarvitse redundanssia)
ikivanha 40Gt SSD joka menisi käyttikselle
(Sitten on jäänyt muutama kampa nurkkiin 32GB DDR4 ECC muisteja, jos nämä sattuisi johonkin lankkuun sopimaan niin olisi sekin kätevää.)
Kannattaa ainakin miettiä miten RAIDin haluaa toteuttaa. Jos ajat Truenasia Proxmoxin päällä ja haluat luoda RAIDin Truenasissa, pitää varmana lisätä ostolistalle HBA, että saat näytettyä levyt Truenasille.

Ostoslistaan liittymättömänä asiana suosittelen kanssa vähän miettimään miten backupaat tuon ikivanhan SSD:n, että saat koko katiskan edes jollain tavalla järkevästi palautettua sitten kun se SSD leviää :D
Suosittelen myös mieluummin uutta (120gb) ssd ja sekin mieluummin kahtena kappaleena, niin on vähän redudanssia ja ei oikeasti maksa mitään (~20e kpl).

Toki Truenassissa onnistuu virtualisoinnit jollain tavalla, mutta vahva suositus tuolle Proxmox+Truenas compolle. Tämä itselläkin ajossa. Itsellä ssd levyt 2x 120gb Proxmoxille ja 2x 480gb virtuaalikoneille raidissa. Lisäksi vielä 4x 4Tb Truenassille.

Ei pakollinen, mutta LSI HBA SAS (sata) pcie kortti (~50e Ebay.de) helpoittaa elämää tuossa Proxmox+Truenas kompossa. Itse ajoin aluksi ilman, mutta vaatii hieman hankalaa konffausta ja muuta mukavaa kikkailua saada levyt näkymään Truenassissa. Ei onnistu suoraan siis web guista.

Prosessoriksi joku 1700 Ryzen (8c/16t) tai vastaava? Nämä ymmärtääkseni tukee ECC muisteja? Lisäksi mahdollinen päivitysmahdollisuus 5000-sarjaan bios päivityksellä, niin ei lopu jerkku kesken tulevaisuudessakaan :D
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 304
Kerrotko millainen lsi kortti? Onko it moodissa ?
Ajan itse proxmoxia dell r730ssa perc h730 kortilla, 2x 480g ja 2x400G ssd vdiskinä kortin omalla raidilla, sitten 4 levyä nonraidina proxmoxille notka on raidz2na proxmoxissa zfs levynä. Vähän turhaa kunei noita koneita ole niin montaa. Olen tuota truenassia miettiny backup nassiksi virtuaalisena...
Yksi truenas pyörii jo hp microsever gen8ssa niin voisi sen vaikka jopa sammuttaa ja vaihtaa backupnassisksi korkean sähkönhinnan takia.
 
Liittynyt
11.12.2021
Viestejä
438
Kerrotko millainen lsi kortti? Onko it moodissa ?
Ajan itse proxmoxia dell r730ssa perc h730 kortilla, 2x 480g ja 2x400G ssd vdiskinä kortin omalla raidilla, sitten 4 levyä nonraidina proxmoxille notka on raidz2na proxmoxissa zfs levynä. Vähän turhaa kunei noita koneita ole niin montaa. Olen tuota truenassia miettiny backup nassiksi virtuaalisena...
Yksi truenas pyörii jo hp microsever gen8ssa niin voisi sen vaikka jopa sammuttaa ja vaihtaa backupnassisksi korkean sähkönhinnan takia.
IT modessa ehdottomasti. Softa raid on nykypäivää.
Itsellä on tuosta vanhempi versio (9211) 2kpl käytössä. Hieman hitaampi, mutta muuten identtinen.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Kannattaa ainakin miettiä miten RAIDin haluaa toteuttaa. Jos ajat Truenasia Proxmoxin päällä ja haluat luoda RAIDin Truenasissa, pitää varmana lisätä ostolistalle HBA, että saat näytettyä levyt Truenasille.
Ja mikähän tähän on syynä?

Käsittääkseni se proxmox perustuu ihan kvm/qemu:n ja kyllä tuolla pystyy ihan normi raudassa levyt määräämään suoraan virtuaalikoneelle. Käyttää vain /dev/disk/by-id/ata-Hitachi_HUS724040ALE641_XXXXXXXX

Jos toi ei proxmoxissa onnistu niin sehän on sitten ihan täysin susi laitos.
 
Liittynyt
11.12.2021
Viestejä
438
Ja mikähän tähän on syynä?

Käsittääkseni se proxmox perustuu ihan kvm/qemu:n ja kyllä tuolla pystyy ihan normi raudassa levyt määräämään suoraan virtuaalikoneelle. Käyttää vain /dev/disk/by-id/ata-Hitachi_HUS724040ALE641_XXXXXXXX

Jos toi ei proxmoxissa onnistu niin sehän on sitten ihan täysin susi laitos.
Onnistuu toki, mutta ei suoraan webbi käyttöliittymästä. Pitää shellin/terminaalin kautta konffata.

Sillä tuo LSI kortti on on helppo, kun liität vain kovon ja se näkyy ilman konffausta suoraan virtuaalikoneelle. LSI kortin saat käyttöliittymästä jaettua ja sopii aloittelijallekkin. Harrastelijan NASsiin usein riittää 8 kovalevyä ja emon omat paikat jää vielä vapaaksi.

Edit:
Joo onnistuuhan noi komentoriviltä, mutta ajattelin, että kysyjä ei varmaan halua komentoriviltä konffata. Olisi varmaan voinut ilmaista asian paremmin.
Tätä hain. Itseä ei ainakaan kiinnosta muistella 5v päästä levyn vaihdossa rikkoontumisen takia, että millähän komennolla tääkin taas tapahtui.
 
Viimeksi muokattu:

jpo

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
166
Ja mikähän tähän on syynä?

Käsittääkseni se proxmox perustuu ihan kvm/qemu:n ja kyllä tuolla pystyy ihan normi raudassa levyt määräämään suoraan virtuaalikoneelle. Käyttää vain /dev/disk/by-id/ata-Hitachi_HUS724040ALE641_XXXXXXXX

Jos toi ei proxmoxissa onnistu niin sehän on sitten ihan täysin susi laitos.
Joo onnistuuhan noi komentoriviltä, mutta ajattelin, että kysyjä ei varmaan halua komentoriviltä konffata. Olisi varmaan voinut ilmaista asian paremmin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 530
Viestejä
4 165 682
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom