NAS rakentelut

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 068
Tota noin, onko sinulla 2.5Gbps sisäverkko, kun tuollaiset nopeudet ei toteudu minun verkossani? 110 Mt/s on maksimi, mitä olen NAS:istani saanut.
Khrm... Luitko ton viestin ensimmäisen kappaleen/rivin :) ? Mutta joo, eli vaihdoin qnapin kytkimellä ja asuksen halvimmalla 2,5Gbe kortilla (pöytäkoneen emolla oli valmiiksi 2,5gbe nic niin siihen ei tarvinnut koskea). Itsellä on vielä 1 paikka kytkimessä jäljellä jos haluan saada lisää noita 2,5gbe linkkejä käyttöön, mutta täytyy sanoa että vaikka paperilla 10gbe kiinnostaa, niin jo 2,5gbe on kova päivitys 1gbe nopeuteen).

Kytkin siis kustansi jonkun 110€ ja kortti taisi olla joku alle 50€, ei minusta ollenkaan paha päivitys.Pitää katsoa sitten isompaa päivitystä kun tulee kohtuuhintaisia 1U kytkimiä 10gbe linkeillä ja poe porteilla tarjolle (nytkin niitä saa mutta maksaa 800€+)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
365
Kytkin siis kustansi jonkun 110€ ja kortti taisi olla joku alle 50€, ei minusta ollenkaan paha päivitys.Pitää katsoa sitten isompaa päivitystä kun tulee kohtuuhintaisia 1U kytkimiä 10gbe linkeillä ja poe porteilla tarjolle (nytkin niitä saa mutta maksaa 800€+)
Joo eihän tämä ihan halvaksi tullut kun päivitin 10Gb sisäverkon. Mutta on ilo käyttää NAS:a. Mulla on spf+ kytkin jonka kautta mennään.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 068
Joo eihän tämä ihan halvaksi tullut kun päivitin 10Gb sisäverkon. Mutta on ilo käyttää NAS:a. Mulla on spf+ kytkin jonka kautta mennään.
Juu, itsellä on 10gbe kestävät kuparikaapelit joka huoneessa niin ei ole mitään järkeä vaihtaa spf liittimiin (plus on poe vaatimus wifilautasille). Harmi ettei Ubiquitilla ole kunnon gen2 vehkeitä jolla saisi poe:n ja 10gbe linkit edukkaasti...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
365
Juu, itsellä on 10gbe kestävät kuparikaapelit joka huoneessa niin ei ole mitään järkeä vaihtaa spf liittimiin (plus on poe vaatimus wifilautasille). Harmi ettei Ubiquitilla ole kunnon gen2 vehkeitä jolla saisi poe:n ja 10gbe linkit edukkaasti...
Niin spf+ kytkin on ainoastaan räkinkytkimenä. Verkossa on CAT5e kaapelina ja näkyy siitäkin menevän 10Gb läpi. SPF+/rj45 moduulit on muuten sitten kalliita. Poe kjytkimenä mulla on enterprice 8 poe tämä siis erillisessä paikassa turvakameroille.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 068
Cat 5e ei lupaa 10gbe linkkiä (mutta lyhyillä matkoilla yleensä onnistuu).
Cat 6 lupaa 55 metriin asti 10gbe linkin
Cat 6a lupaa 100 metriin asti 10gbe linkin
Cat 7/8 ei lupaa yhtään enempää kuin 6a, mutta sietävät ilmeisesti erikoisempia olosuhteita paremmin.

25,50 ja 100gbe linkit vaatii tällä hetkellä kaikki spf-linkit.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
923
Tuli väittelyä kaverin kanssa ja netin syövereistä etsiskelty että onkon Samsung model: ST2000DL004 HDD P/N HD204UI levyt smr vai cmr. Itse löin vetoa smr puolesta...

Ei löydetty vastausta mutta täällä voisi joku tietää :)
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 365
Tuli väittelyä kaverin kanssa ja netin syövereistä etsiskelty että onkon Samsung model: ST2000DL004 HDD P/N HD204UI levyt smr vai cmr. Itse löin vetoa smr puolesta...

Ei löydetty vastausta mutta täällä voisi joku tietää :)
CMR:ää on, kun on niin vanha. Ensimmäinen SMR -levy tuli markkinoille Seagatelta vuonna 2014, ja Samsung oli myyty Seagatelle jo vuonna 2011.
Ei niitä Samsungeja enää 2014 Seagatella valmistettu, SMR -versioista puhumattakaan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
923
Toinen tyhmä kysymys koskien 3.5 tuumaisia levyjä. Netistä kun katsoin niin noin puolet väitti että m3 ruuveilla ei saa kovalevyä pysymään (tai kierteet menee erittäin helposti) että tarvitsee olla juuri 6-32 ruuveja. Kotoa ei äkkiseltään noin pieniä löytynyt mutta mitäs mieltä arvon raati on? Tarvitsisi löytää 9-10mm pitkiä. M3 olis kyl siitä hyviä että täältä saa noita mistä vaan.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
51
Tästä löytyikin hyvä ja ajankohtainen ketju. Juuri nyt suunnitteilla TrueNAS kone. Nykyisin käytössä oleva Dellin pikku USFF Optiplexille kasattu Proxmox jää vain HomeAssistantin käyttöön, ja kaikki muu siirtyy uudelle raudalle. Päätin jättää toisen Proxmox koneen rakentamisen sikseen, ja lähdenkin TrueNasin kautta eteenpäin. Tarve on backup/mediapalvelin (Sonarr/Radarr) ja Nextcloud jotka pystyn hoitamaan vähintään yhtä helposti TrueNasilla kuin toisella Proxmox koneella, eikö? Siirrän mahdollisesti samalla Plex palvelimen TrueNasiin jos rauta vaan kestää, nykyisin pyörii omassa NUCissa ja NASsina pikku Zyxel NAS josta voisi tehdä sitten backupin tuolle uudelle.

Anywhoo, luin tätä ketjua ja tuossa aiemmin manittiin eBayssä myytävä Supermicro emoon perustuva Xeon bundle. Olisiko tuo edelleen hinta/laatu suhteeltaan järkevä pohja em. tarpeelle? Levyjä tuohon koneeseen tulisi 1xSSD OS:lle, 2XSSD Jail (RAID1) ja ehkä 4x 8/12TB HDD RAID10? Tarvitaanko tätä varten jo joku SAS kortti ja mikä siihen sitten riittää?

Koteloksi olin ajatellut jotain salonkikelpoista, esim Fractalin Node 804, mutta kuinka hiljainen tällainen kokoonpano oikeasti on? Eli pitääkö kone laittaa kuitenkin autotallin perukoille jolloin ulkonäöllä ei ole väliä?

Kaikki ehdotukset ja pointit otan mielelläni vastaan. En ole ajatellut rakentaa mitään superNASsia, vaan kohtuuhintaista, kohtuu virrankulutuksella olevaa, mutta toimivaa ja järkevästi laajennettaavaa settiä.

/nico
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
543
Toinen tyhmä kysymys koskien 3.5 tuumaisia levyjä. Netistä kun katsoin niin noin puolet väitti että m3 ruuveilla ei saa kovalevyä pysymään (tai kierteet menee erittäin helposti) että tarvitsee olla juuri 6-32 ruuveja. Kotoa ei äkkiseltään noin pieniä löytynyt mutta mitäs mieltä arvon raati on? Tarvitsisi löytää 9-10mm pitkiä. M3 olis kyl siitä hyviä että täältä saa noita mistä vaan.
Saattaa jotenkuten pysyä ekalla ruuvauksella samalla kun rikkoo kierteet reijistä. Kannattaa hommata jostain sopivat ruuvit.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 068
Tästä löytyikin hyvä ja ajankohtainen ketju. Juuri nyt suunnitteilla TrueNAS kone. Nykyisin käytössä oleva Dellin pikku USFF Optiplexille kasattu Proxmox jää vain HomeAssistantin käyttöön, ja kaikki muu siirtyy uudelle raudalle. Päätin jättää toisen Proxmox koneen rakentamisen sikseen, ja lähdenkin TrueNasin kautta eteenpäin. Tarve on backup/mediapalvelin (Sonarr/Radarr) ja Nextcloud jotka pystyn hoitamaan vähintään yhtä helposti TrueNasilla kuin toisella Proxmox koneella, eikö? Siirrän mahdollisesti samalla Plex palvelimen TrueNasiin jos rauta vaan kestää, nykyisin pyörii omassa NUCissa ja NASsina pikku Zyxel NAS josta voisi tehdä sitten backupin tuolle uudelle.

Anywhoo, luin tätä ketjua ja tuossa aiemmin manittiin eBayssä myytävä Supermicro emoon perustuva Xeon bundle. Olisiko tuo edelleen hinta/laatu suhteeltaan järkevä pohja em. tarpeelle? Levyjä tuohon koneeseen tulisi 1xSSD OS:lle, 2XSSD Jail (RAID1) ja ehkä 4x 8/12TB HDD RAID10? Tarvitaanko tätä varten jo joku SAS kortti ja mikä siihen sitten riittää?

Koteloksi olin ajatellut jotain salonkikelpoista, esim Fractalin Node 804, mutta kuinka hiljainen tällainen kokoonpano oikeasti on? Eli pitääkö kone laittaa kuitenkin autotallin perukoille jolloin ulkonäöllä ei ole väliä?

Kaikki ehdotukset ja pointit otan mielelläni vastaan. En ole ajatellut rakentaa mitään superNASsia, vaan kohtuuhintaista, kohtuu virrankulutuksella olevaa, mutta toimivaa ja järkevästi laajennettaavaa settiä.

/nico
Nooh, ihan oman maun mukaan. Fractal Design 804 on ihan hyvä koppa jos ei hotswappia tarvi. Itse rakensin Silverstonen DS380 sisälle omani kun halusin kelkkoihin noi omat levyt. Tosin 804:een menee microATX, joten se on vaihtoehdoiltaan huomattavasti parempi kuin tuo DS380.

Eli ihan oman maun mukaan, kaikki minirakennukset tulee kunnon osilla kalliiksi, niin loppukädessä vain sinä tiedät mitä haluat. Oma emo maksoi 800-1000€ muistaakseni 64GB muisteilla uutena kun tilasin, nyt varmaan enemmän (tai vähemmän). Uutta korvaavaa ei ole vielä tullut. Eli itse menin Supermicron M11SDV-8C+-LN4F mini-itx lankulla, mutta vastaavia löytyy toki Intelillä. ero Intelin ja AMD:n välillä tulee viimekädessä cpu teho vs. 10gbe lani. AMD:llä on enemmän jerkkua cpu:ssa, intelillä on nopeampi lani kun puhutaan noista embedded vehkeistä. Jos on soketillinen, niin sitten on toki eri asia.

Edit: Oma alle 50W "nas" sisältää 8 kpl pyörivää ruostetta, 2 x ssd ja 2,5Gbe verkkokortin joka on kiinni pci-e riserillä m.2 portissa kun emossa on paikka vain yhdelle pci-e kortille (siinä on nyt Silverstonen HBA kortti kiinni josta saa 8 kpl lisää sata/sas linkkjeä emon 4:lle lisää.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 477
Tästä löytyikin hyvä ja ajankohtainen ketju. Juuri nyt suunnitteilla TrueNAS kone. Nykyisin käytössä oleva Dellin pikku USFF Optiplexille kasattu Proxmox jää vain HomeAssistantin käyttöön, ja kaikki muu siirtyy uudelle raudalle. Päätin jättää toisen Proxmox koneen rakentamisen sikseen, ja lähdenkin TrueNasin kautta eteenpäin. Tarve on backup/mediapalvelin (Sonarr/Radarr) ja Nextcloud jotka pystyn hoitamaan vähintään yhtä helposti TrueNasilla kuin toisella Proxmox koneella, eikö? Siirrän mahdollisesti samalla Plex palvelimen TrueNasiin jos rauta vaan kestää, nykyisin pyörii omassa NUCissa ja NASsina pikku Zyxel NAS josta voisi tehdä sitten backupin tuolle uudelle.

Anywhoo, luin tätä ketjua ja tuossa aiemmin manittiin eBayssä myytävä Supermicro emoon perustuva Xeon bundle. Olisiko tuo edelleen hinta/laatu suhteeltaan järkevä pohja em. tarpeelle? Levyjä tuohon koneeseen tulisi 1xSSD OS:lle, 2XSSD Jail (RAID1) ja ehkä 4x 8/12TB HDD RAID10? Tarvitaanko tätä varten jo joku SAS kortti ja mikä siihen sitten riittää?

Koteloksi olin ajatellut jotain salonkikelpoista, esim Fractalin Node 804, mutta kuinka hiljainen tällainen kokoonpano oikeasti on? Eli pitääkö kone laittaa kuitenkin autotallin perukoille jolloin ulkonäöllä ei ole väliä?

Kaikki ehdotukset ja pointit otan mielelläni vastaan. En ole ajatellut rakentaa mitään superNASsia, vaan kohtuuhintaista, kohtuu virrankulutuksella olevaa, mutta toimivaa ja järkevästi laajennettaavaa settiä.

/nico
Minulla on myös NAS-käytössä Supermicron emolevy ja Xeon, vaikkakin vanhempaa sukupolvea kuin tuo. Hyvin ovat kuitenkin toimineet. Kotelona tosin on joku halpa perusmallin ATX-tornikotelo, kun siinä on riittävästi paikkoja. Sijoituspaikka olohuoneen nurkassa sohvan takana tarkoittaa kuitenkin ettei ulkonäöllä tai melutasolla ole kauheasti väliä, vaikkakin jälkimmäisen saa varmasti riittävän pieneksi investoimalla laadukkaisiin tuulettimiin. Jos on mahdollisuus sijoittaa NAS-boksi jonnekin, jossa pörinällä ja ulkonäöllä ei ole väliä, suosittelen tekemään niin. Tällöin hinnan saa pidettyä selvästi pienempänä.

Jos katsoin oikein, niin tuossa on 6 S-ATA paikkaa, eli tuolle levymäärälle (7) tosiaan tarvitsisit ohjainkortin. Itse olen käyttänyt IBM m1015 -ohjainta, jonka olen flashannyt raidittomalle firmiksella. Muistaakseni joku täällä kuitenkin varoitteli että sillä saattaa olla ongelmia pci-e 3.0 väylän kanssa, joten kannattaa selvittää asia ensin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
976
Anywhoo, luin tätä ketjua ja tuossa aiemmin manittiin eBayssä myytävä Supermicro emoon perustuva Xeon bundle. Olisiko tuo edelleen hinta/laatu suhteeltaan järkevä pohja em. tarpeelle? Levyjä tuohon koneeseen tulisi 1xSSD OS:lle, 2XSSD Jail (RAID1) ja ehkä 4x 8/12TB HDD RAID10? Tarvitaanko tätä varten jo joku SAS kortti ja mikä siihen sitten riittää?

Kaikki ehdotukset ja pointit otan mielelläni vastaan. En ole ajatellut rakentaa mitään superNASsia, vaan kohtuuhintaista, kohtuu virrankulutuksella olevaa, mutta toimivaa ja järkevästi laajennettaavaa settiä.
Minulla on tuo edullisempi noista bundleista pyörittämässä omaa backup-palvelinta. Hintaisekseen hyvä setti, mutta mediapalvelinkäyttöä ajatellen tuolla ei sitten saavuteta HW transkoodausta. Tuo Intelin piirisarja ei tue ollenkaan iGPU:ta eli tuohon tarvitsee sitten erillisen näytönohjaimen, jos haluaa käyttää rautapohjaista transkoodausta. Tuo alusta ei myöskään tue yli 32Gb muistimääriä eli ihan älytöntä määrää virtuaalikoneita ei tuolla varmaan pyöritä. Itse pyöritän tuolla raudalla Nextcloudia, Zoneminderia, muutamaa Docker-konttia ja backup-toimintoja. Tuossa käytössä käy käytännössä tyhjäkäynnillä 99% ajasta ja ei vie pahemmin sähköä silloin.

Jos et transkoodausta tarvitse ja 32Gb muistia riittää, niin en itse parempaa valmista settiä tuohon rahaan ole keksinyt. Kun sinulla tuo NUC on, niin tee mielummin niin, että jätä itse Plex pyörimään sen päälle, mutta säilytä data NAS:lla. Tällöin NUC näkee mediakirjaston kuin se olisi paikallista tallennustilaa ja Plex voi pyöriä sille paremmin sopivalla raudalla (=raudalla joka voi käyttää HW transkoodausta).
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 477
Minulla on tuo edullisempi noista bundleista pyörittämässä omaa backup-palvelinta. Hintaisekseen hyvä setti, mutta mediapalvelinkäyttöä ajatellen tuolla ei sitten saavuteta HW transkoodausta. Tuo Intelin piirisarja ei tue ollenkaan iGPU:ta eli tuohon tarvitsee sitten erillisen näytönohjaimen, jos haluaa käyttää rautapohjaista transkoodausta. Tuo alusta ei myöskään tue yli 32Gb muistimääriä eli ihan älytöntä määrää virtuaalikoneita ei tuolla varmaan pyöritä. Itse pyöritän tuolla raudalla Nextcloudia, Zoneminderia, muutamaa Docker-konttia ja backup-toimintoja. Tuossa käytössä käy käytännössä tyhjäkäynnillä 99% ajasta ja ei vie pahemmin sähköä silloin.

Jos et transkoodausta tarvitse ja 32Gb muistia riittää, niin en itse parempaa valmista settiä tuohon rahaan ole keksinyt. Kun sinulla tuo NUC on, niin tee mielummin niin, että jätä itse Plex pyörimään sen päälle, mutta säilytä data NAS:lla. Tällöin NUC näkee mediakirjaston kuin se olisi paikallista tallennustilaa ja Plex voi pyöriä sille paremmin sopivalla raudalla (=raudalla joka voi käyttää HW transkoodausta).
Ei kai rautatranskoodaukselle ole tarvetta, kun on kuitenkin käytössä 4-core Xeon? Luulisi että vääntö riittää siinä. :hmm:

Mutta hoituuhan se toki NUCillakin.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
51
Tattis, lähtökohtaisesti kuulostaa siltä että pohjarauta voisi toimiakin.

HW transkoodausta en kaiketi tartte kun katselu lähinnä suoraan telkkariin? Useimmiten yksi, enintään kaksi samanaikaista striimiä. Mutta jos sen haluaa, niin tuohon lankkuun kaiketi voisi lisätä jonkun GPUn hoitamaan asiaa?

En myöskään ajatellut tällä Truenassillla ajaa muuta kuin sitä itseään, Nextcloudia ja ehkä siirrän Sonarr/Radarrit pois Proxmox koneelta joka pyhittyy HA käyttöön. Proxmox siksi että pidän sen backupin tuomasta helppoudesta jos Home assistantissa menee käpy roottoriin. Ja zoneminderia en ajatellut ajaa, siihen löytyy oma win kone jossa blueiris.

NUCilla on siis nyt PMS, ja kaikki media on nykyisellä pikkunassilla. Nucilla ei ole mitään muuta syömässä resursseja, mutta kiinni telkussa jotta voi surffailla myös olkkarin tv:llä.

virrankulutus on nyt ehkä yksi tekijä tässä, jos saan kotiverkonrakennettua tässä kevään aikana niin kone siirtyy autotalliin. Nyt Powerline verkossa ei riitä kaista… keväällä tulee kuitu, ja talo on täyttä tiiliseinää jokapaikassa, niin ei ole ihan päivän homma.

Verkkoa toteutettu nyt Unifi Dream machinella ja unifi kytkimillä, jos se mihinkään vaikuttaa. Käytössä pari eri vlania smart kikkareille yms omansa.

Mitäs vaihtoehtoista AMD pohjaista lankkua ja prossua suosittelisitte tähän vaihtoehdoksi? Jos nyt ei jäädä siitä kotelosta kiinni.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
976
Ei kai rautatranskoodaukselle ole tarvetta, kun on kuitenkin käytössä 4-core Xeon? Luulisi että vääntö riittää siinä. :hmm:

Mutta hoituuhan se toki NUCillakin.
Jos 4k HDR leffaa transkoodaat, niin ei riitä välttämättä edes yhteen streamiin. HW transkoodaus on käytännössä ainoa tapa, jolla pystyy jotenkin sujuvasti toistamaan HEVC-tiedostoja. Tai kyllähän sen prossullakin tekee, mutta mielestäni kauheaa resurssien tuhlaamista.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 477
Jos 4k HDR leffaa transkoodaat, niin ei riitä välttämättä edes yhteen streamiin. HW transkoodaus on käytännössä ainoa tapa, jolla pystyy jotenkin sujuvasti toistamaan HEVC-tiedostoja. Tai kyllähän sen prossullakin tekee, mutta mielestäni kauheaa resurssien tuhlaamista.
Kappas, 4k-transkoodaus on tosiaan todella paljon raskaampaa kuin 1080p. Mutta voihan sen hoitaa NASsin sijaan vaikka deskarilla.

EDIT: Tosin näemmä monissa paikoissa ei edes suositella 4k-transkoodausta. :D

 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
51
Hetken luettuani, mulle riittää tällä hetkellä 1080. Ehkä sitten kun muut lautteet vaihtuu, voin uusia myös Truenas raudan.. lähdetään siitä että 4k transkoodausta ei tarvita..
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
976
Kappas, 4k-transkoodaus on tosiaan todella paljon raskaampaa kuin 1080p. Mutta voihan sen hoitaa NASsin sijaan vaikka deskarilla.

EDIT: Tosin näemmä monissa paikoissa ei edes suositella 4k-transkoodausta. :D

Softatranskoodaus on raskasta jos lähde on 4k materiaalia. 4k:ta voi kuitenkin ihan hyvin purkaa, jos laitteisto on sopivaa. Tuo "4k materiaalia on typerä purkaa" pohjautuu aikaan kun:

1. HDR tonemappingia ei ollut Plexissä tai muissa mediaserverisoftissa. 4k materiaalista suuri osa on nimittäin myös HDR:ää. Tuo aiheutti haaleat värit toistettaessa transkoodattuna
2. Monet transkoodasivat streaminsa prossulla ja jo yksi 4k stream saattoi olla liikaa melko järeällekin prossulle.

Nyt kun QSV:n kautta saadaan käytännössä "ilmaiseksi" nopea transkoodaus myös 4k:lle ja tone mapping löytyy kaikista yleisistä mediapalvelinsoftista, niin mielestäni syyt olla transkoodamatta ovat vähissä. Muistaakseni Kaby Lakessa oli jo riittävän tuore iGPU, että kaikki tärkeimmät formaatit ovat tuettuna.

Toki laadukas materiaali kannattaa nauttia aina natiivilaadulla kun mahdollista, se ei ole muuttunut mihinkään. Itse ajattelen asian niin, että nyt voi ihan hyvin kerätä kaiken materiaalin parhaalla laadulla ja transkoodata säälimättä aina tarpeen mukaan. Ei tarvitse ylläpitää useampaa kirjastoa tai luoda esim. Plexin optimoituja versioita materiaaleista. Win-win.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 068
Kappas, 4k-transkoodaus on tosiaan todella paljon raskaampaa kuin 1080p. Mutta voihan sen hoitaa NASsin sijaan vaikka deskarilla.

EDIT: Tosin näemmä monissa paikoissa ei edes suositella 4k-transkoodausta. :D

Joo, toi on ihan höpöhöpöä ollut jo useita vuosia. Itsellä on käytännössä 30W AMD Epyc 3251 prossu (embeddattu läppäriprossu käytönnössä Supermicron M11SDV-8C+-LN4F laudassa kiinni) ja siinä on 8 ydinrtä ja 16 säiettä. Sillä pystyy transkoodaamaan 4k@100mbit lähdettä esim. ei kiihdytystä omaavassa web-selaimessa 5-6 kpl ilman että mikään feedi alkaa nykiä tai paukkua.

Koko laitteessa ei ole igpu/apu tukea missään, joten kaikki tehdään aina raa-alla cpu laskentateholla. Ei ole koskaan tehot loppuneet vaikka samaan aikaan pyörii kasa muitakin sovelluksia.

Niin kauan kun on edes auttavasti tuore prossu jossa tuki useammalle säikeelle Plex ja videostreamit ei ole ongelma (tai mikään muukaan).
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
51
No otetaan vielä toinen vaihtoehto. Jos vaihdan emolevyn tuoreempaan Supermicro X11 malliin (jossa paremmat Sata liitännät ja max 64GB RAM), nin mikä vähävirtainen ja ei overkill prossu joka ajaisi asian TrueNas, Nextcloud ja mahd Plex Media Server käytössä? Tuohon lankkuun kävisi myös uudempi Xeon jossa esim. Quick Sync, mutta onko joku i3 järkevämpi ja edullisempi ja ajaisi saman asian?

Speksin mukaan tuohon käy:
  1. Single socket H4 (LGA 1151) supports Intel® Xeon® processor E3-1200 v6/v5, Intel® 7th/6th Gen. Core™ i3 series,
    Intel® Celeron® and Intel® Pentium®
MIetinnässä on myös jos käyttäisi NVMe levyä boot levynä PCI väylään tulevassa adapterissa niin kaikki SATA väylät jäisi SSD/HDD käyttöön. 1xSSD Jail asennuksille, 1xSSD Plex cache, ja loput Sata väylät HDD käyttöön. Järkevää vai ei?
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 477
No otetaan vielä toinen vaihtoehto. Jos vaihdan emolevyn tuoreempaan Supermicro X11 malliin (jossa paremmat Sata liitännät ja max 64GB RAM), nin mikä vähävirtainen ja ei overkill prossu joka ajaisi asian TrueNas, Nextcloud ja mahd Plex Media Server käytössä? Tuohon lankkuun kävisi myös uudempi Xeon jossa esim. Quick Sync, mutta onko joku i3 järkevämpi ja edullisempi ja ajaisi saman asian?

Speksin mukaan tuohon käy:
  1. Single socket H4 (LGA 1151) supports Intel® Xeon® processor E3-1200 v6/v5, Intel® 7th/6th Gen. Core™ i3 series,
    Intel® Celeron® and Intel® Pentium®
MIetinnässä on myös jos käyttäisi NVMe levyä boot levynä PCI väylään tulevassa adapterissa niin kaikki SATA väylät jäisi SSD/HDD käyttöön. 1xSSD Jail asennuksille, 1xSSD Plex cache, ja loput Sata väylät HDD käyttöön. Järkevää vai ei?
Voisi kuvitella että tuo tuoreempi vaihtoehto ei olisi enää ihan halpaa lystiä. DDR4 ECC taitaa sekin maksaa ihan kohtuullisesti...
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
51
Haha, tässä samaan aikaan tutkin tuohon vaihtoehtoja, ja siltähän tuo näyttää. Pitäisi varmaan vaan lukita tää projekti johonkin ja mennä sillä nyt alkuun.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 477
Haha, tässä samaan aikaan tutkin tuohon vaihtoehtoja, ja siltähän tuo näyttää. Pitäisi varmaan vaan lukita tää projekti johonkin ja mennä sillä nyt alkuun.
Yksi vaihtoehto voisi olla X9-sarjan Supermicron emo ja Sandy Bridge tai Ivy Bridge -pohjainen Xeon. Tulisi ainakin halvaksi... eikä suorituskykyeroa v3-sarjan Xeoneihin (Hashwell-pohjaiset) pitäisi olla kovin paljoa.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 477
Ei tässä nyt ihan nahkaversiota tartte kasata. Sellainen ettei tarttis heti alkaa rautaa uusimaan.
Mutta osaako joku sanoa toimisiko toi PCI väyläinen NVMe boot levy tuossa X10 laudassa? Jäisi yksi Sata väylä vapaaksi oikeille levyille.

Esim:
En siitä osaa sanoa, mutta jos koneen on tarkoitus olla päällä 24/7, bootin nopeuteen panostaminen ei ehkä ole kovin oleellista. Tällöin ehkä jättäisi nvme-levyn mieluummin cacheksi.

Samoin Ivy Bridgen ja Hashwellin tehoero on niin pieni, etten itse rupeaisi maksamaan siitä satasta tjsp. Jos tehoa tarvii lisää, niin sitten suosiolla uudempaa rautaa kuin Hashwell-pohjaista.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 068
Ei tässä nyt ihan nahkaversiota tartte kasata. Sellainen ettei tarttis heti alkaa rautaa uusimaan.
Mutta osaako joku sanoa toimisiko toi PCI väyläinen NVMe boot levy tuossa X10 laudassa? Jäisi yksi Sata väylä vapaaksi oikeille levyille.

Esim:
Nälkä kasvaa aina syödessä, Eka vekotin jonka rakensin oli HPe Microserver N36L AMD vekotin. Sillä sai pyöritettyä 4 levyä gigasessa verkossa. Sitten mentiin i3:een itse kasattuun 4 levyn vekottimeen ja siitä sitten tähän nykyiseen ipmi:llä varustettuun supermicro lankkuun 1 x nvme, 8 x 3.5 hotswap ja 4 x 2.5 ssd vekottimeen (tosin vain 2 ssd:tä nyt käytössä ja nvme m.2 portti on otettu 2.5gbe verkkokortille käyttöön koska mini-itx ja ei ole tilaa kuin yhdelle pci-e 16x kortille jossa on nyt HBA).

Lopputulos on että jos haluat plexiä ja palveluita, panosta cpu:n ja maksa nyt tasan siitä mitä tarvitset ja jätät päivityksen yms. sitten seuraavaan koneeseen kun nykyinen laukeaa tai tehot loppuu kesken. Eli joko tekee halvalla tai tekee oikein. Käytetty rauta on nyt ihan sika-hintaista laatuun ja tehoon nähden, joten melkein sanoisin että pienimmällä virralla toimiva tehokkain rauta on paras vaihtoehto. Socketillisella emolla päädyt helposti maksamaan saman verran emo + prossu yhdistelmästä kuin jos ostat embeddattuna... Ja IPMI:tä ei voi koskaan suositella tarpeeksi.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 068
... ja piti vielä lisätä että Amazonista saa rekisteröityä ECC 32GB samsungin tikkua 150€ kpl hintaan, joten esim. 64gb muisti ei ole mikään ongelma ja maksaa vain 300€. Ennen koronaa samat muistit maksoi 240€ yhteensä.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 477
... ja piti vielä lisätä että Amazonista saa rekisteröityä ECC 32GB samsungin tikkua 150€ kpl hintaan, joten esim. 64gb muisti ei ole mikään ongelma ja maksaa vain 300€. Ennen koronaa samat muistit maksoi 240€ yhteensä.
DDR3 ECC hinnat näyttää kuitenkin romahtaneen, joten X9-sarjan emolevy + sopiva Xeon tulisi todella halvaksi. 32Gt muisteja maksaisi 65e posteineen, aiemmin linkattu lankku 45e posteineen ja prossu ehkä pari kymppiä päälle. Jos arvelee pärjäävänsä ilman 4k-transkoodausta, pääsee reippaasti halvemmalla kuin uudella raudalla.

 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
51
Joo, kyllä tässä tulee nyt niin paljon tietoa että vähemmästäkin sekaisin menee.

Tsekkailin vielä tällaistakin vaihtoeehtoa, eBaystä löytyis Supermicro X9SCM-F Xeon E3-1275V2 prossulla (Quick sync) noin 155€ posteineen Puolasta. Tohon 32GB Ramia noin 70-80€ päälle.

 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 477
Joo, kyllä tässä tulee nyt niin paljon tietoa että vähemmästäkin sekaisin menee.

Tsekkailin vielä tällaistakin vaihtoeehtoa, eBaystä löytyis Supermicro X9SCM-F Xeon E3-1275V2 prossulla (Quick sync) noin 155€ posteineen Puolasta. Tohon 32GB Ramia noin 70-80€ päälle.

Toi on käytännössä sama kuin mun aiemmin linkkaama emo, mutta kalliimpana. Noilla vanhoilla Xeon-prossuilla ei ole paljoa rahallista arvoa.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 068
DDR3 ECC hinnat näyttää kuitenkin romahtaneen, joten X9-sarjan emolevy + sopiva Xeon tulisi todella halvaksi. 32Gt muisteja maksaisi 65e posteineen, aiemmin linkattu lankku 45e posteineen ja prossu ehkä pari kymppiä päälle. Jos arvelee pärjäävänsä ilman 4k-transkoodausta, pääsee reippaasti halvemmalla kuin uudella raudalla.

Niin, no tossa toteutat 32gb kahdella tikulla, mutta jos on tarkoitus vain saada 4 tikkua koneeseen ja 64gb muistia, niin toi on ihan hyvä diili. Muistia ei ole koskaan tarpeeksi ja jos eksyt ZFS:n kanssa peuhaamaan, niin 128GB ei ole riittävästi jos haluat pakan nopeaksi :) (8GB riittää 22 teralle ihan hyvin ja saat saturoitua 1Gbe linkin, mutta yhtään kovempaa et 8 gigalla pääse (koska kirjoitukseen käytetty puskuri on vain 1-2G). Jos on 128G käytössä, niin luku ja kirjoitustilaa on helposti konffimalla 112G ja jos siihen lätkäisee vielä 1TB ssd:n päälle niin voit ajaa 2,5Gbe-10Gbe linkkejä ja saat liikuteltua helposti sen 40-100G tiedostoja maksiminopeudella ennen kuin putoat mekaanisten levyjen siirtonopeuksien varaan (lukutilanteessa saatat olla koko 1TB ajan SSD:n päällä ram kiihdytettynä).
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 477
Niin, no tossa toteutat 32gb kahdella tikulla, mutta jos on tarkoitus vain saada 4 tikkua koneeseen ja 64gb muistia, niin toi on ihan hyvä diili. Muistia ei ole koskaan tarpeeksi ja jos eksyt ZFS:n kanssa peuhaamaan, niin 128GB ei ole riittävästi jos haluat pakan nopeaksi :) (8GB riittää 22 teralle ihan hyvin ja saat saturoitua 1Gbe linkin, mutta yhtään kovempaa et 8 gigalla pääse (koska kirjoitukseen käytetty puskuri on vain 1-2G). Jos on 128G käytössä, niin luku ja kirjoitustilaa on helposti konffimalla 112G ja jos siihen lätkäisee vielä 1TB ssd:n päälle niin voit ajaa 2,5Gbe-10Gbe linkkejä ja saat liikuteltua helposti sen 40-100G tiedostoja maksiminopeudella ennen kuin putoat mekaanisten levyjen siirtonopeuksien varaan (lukutilanteessa saatat olla koko 1TB ajan SSD:n päällä ram kiihdytettynä).
ZFS mullakin on käytössä, ja 32Gt muistia on toistaiseksi riittänyt oikein hyvin. Tarvii olla melkoisia varastointitarpeita, jos oikeasti haluaa säilöä yli 20 teraa tavaraa. Samoin 10G linkit on vielä melkoisen kalliita, joten epäilen että @ruorimies ei moisia ole kaavaillut, mutta ehkä hän selvittää omia varastointitarpeitaan, niin voidaan sitten suositella sopivaa rautaa. :)

Pilkunviilauksena se olisi ollut 32Gt neljällä tikulla (linkin takana 8Gt kampapari, joita voi tilata useamman), kun X9-sarjan emot ei tue 16Gt kampoja. ;)
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
51
Taitaa nyt alkuun lähteä joku edullinen X9 emo tilaukseen, siihen ehkä toi 1275v2 prossu (kun siinä kerran on quick sync), 32gb muistia 8gb kammoilla ja sitten mietin mihin koppaan sen survon. Täältä tulikin jo yksi tarjous kopasta ja powerista.

Varastointitarve on näin alkuun Nextcloudin kautta perheen puhelimien mediat ja jotain pientä muuta. Plexin videot (tällä hetkellä max 1080), flac musat. VM tarpeet jää noihin Sonarr/Radarr tyyppisiin pikkujuttuihin, Home assistant jää pyörimään sille omalle Proxmoxille.

Ei toi emo ja prossu tuu nyt niin kalliiksi että se turhaan harmittaa jos ja kun sen haluaa myöhemmin päivittää. voihan olla että se menee sit muuhun käyttöön jos tekee uudemman ja paremman.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
51
Kiitokset kaikille toistaiseksi jo auttaneille.

Emolevy ja prossu tilattu, 16GB RAMia tilattu (ei just nyt löytynyt 4x8GB pakettia, lisätään myöhemmin toiset 16GB), koppa ja poweri löytyi täältä, joten tästä se lähtee. Jatketaan tästä kun saan kamat kasaan ja pääsen ihmettelemään ZFS saloja...

/nico
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
167
Ittellä tässä tovin aikaa levypalvelin ollut suunnitelmissa ja osia pikkuhiljaa keräillyt.
Aikaisemmin ostin dell poweredge r720, siinä dell PERC H310 mini raid ohjain. Levypaikat koneessa 8*3.5". Koneessa oli alkujaan 2*4coren xeonit ja vaihdoin tilalle 10 coren prossut kun hinta niitä aliexpressistä löytyi muutamalla kympillä. Yhteensä hintaa joku 300e luokkaa serverille tuli 32Gt muistilla....

No nyt pääsin sitten ostamaan levyjä kun sain sen verran rahaa säästettyä. Eilen DHL toi 8* seagate exos x18 18TB sata levyjä. Muutaman tunnin jälkeen kun levyt lämmennyt huoneen lämpöön latasin levyt serveriin ja aattelin testailla vaikka arvelinkin ettei raid ohjain dellin firmwarella tule levyjä tunnistamaan. Ensikäynnistyksellä alkoi heti kuulua vähän ikävää ääntä jostain levystä ja kone ilmoitteli heti virhettä ennen kuin pääsin edes raid config asti. Kone sammuksiin ja aloin testaileen yksittäin levyjä gigabyten z690 gaming x emolla. Lopputulos....
2 levyistä pitää aika kamalaa ääntä eikä tunnistu.
5 levyistä pitää välillä hiljasia piipauksia ja kone jumittaa... ei meinaa ees kuvaa tulla.
1 levyistä tunnistuu ja pääsin windowsiin osioimaan ja formatoimaan.... tämäkin levy kuitenkin rikki kun muutaman 100gigan kopioinnin jälkeen alkaa tulemaan virheitä levylle.

Onko joku viallinen levyerä liikkeellä vai mistä tässä on kyse? Pahviloota jossa levyt toimitettiin minulle oli ehjä ja hyvin oli pakattu. En jaksa uskoa että tuo h310 ohjain levyjä rikko kun testasin uusiksi tuota osittain toimivaa levyä siinä eikä toiminta muuttunut.
googlettamalla osui yksi keskustelu
Question - Seagate 18TB EXOS X18 problems
 
Liittynyt
15.09.2019
Viestejä
186
Mistä ostit? Amazon.de:stä sain reilu vuosi sitten lähetyksen uusia 4x8tb lättyjä (WD RED 8TB) joista kaikki oli DOA. Paketti oli ehjä.

Uutta tekniikkaahan nuo 18tb lätyt on, ja vissiin virheenkorjaus noissa X18 voi aiheuttaa kotikäytössä ongelmia ja virheitä, ainakin mitä jokunen review on noteerannut ( Seagate Exos X18 Review ). Mutta piippaus tarkoittaa ymmärtääkseni, ettei moottori liiku oikein -> levy on paskana.

Tuskimpa se raid -ohjain niitä levyjä rikkoo. Ainoa mikä tulee mieleen, on virransyötön riittävyys, jos lyöt 8 levyä kiinni kotikoneeseen heikolla powerilla. Mutta kyllä r720 powerin pitäisi kahdeksan mitä tahansa levyä saada pyörimään. Noita poweredgejä on aikoinaan ajeltu todennäköisesti WD Black Caviar -lätyillä, jotka haukkaa virtaa tosissaan.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
167
Mistä ostit? Amazon.de:stä sain reilu vuosi sitten lähetyksen uusia 4x8tb lättyjä (WD RED 8TB) joista kaikki oli DOA. Paketti oli ehjä.

Uutta tekniikkaahan nuo 18tb lätyt on, ja vissiin virheenkorjaus noissa X18 voi aiheuttaa kotikäytössä ongelmia ja virheitä, ainakin mitä jokunen review on noteerannut ( Seagate Exos X18 Review ). Mutta piippaus tarkoittaa ymmärtääkseni, ettei moottori liiku oikein -> levy on paskana.

Tuskimpa se raid -ohjain niitä levyjä rikkoo. Ainoa mikä tulee mieleen, on virransyötön riittävyys, jos lyöt 8 levyä kiinni kotikoneeseen heikolla powerilla. Mutta kyllä r720 powerin pitäisi kahdeksan mitä tahansa levyä saada pyörimään. Noita poweredgejä on aikoinaan ajeltu todennäköisesti WD Black Caviar -lätyillä, jotka haukkaa virtaa tosissaan.
Ostin levyt PCs, Hardware, Software & weiteres Zubehör bei JACOB online kaufen
Tuossa R720 on 2*750W powerit. Ei kyllä pitäisi siitä jäädä kiinni.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
976
Täältä lämmin suositus softalle nimeltä Scrutiny (tässä vielä kehittäjän oma Github). Yksinkertainen softa, jolla pystyy seuraamaan omien kovalevyjen kuulumisia WebGUI:n kautta ja tuosta löytyy myös notifikaatiot.

Pyörittelen tätä itse docker containerissa ja asennus on melko yksinkertaista. Notifikaatiopuoli näyttäisi toimivan hyvin ja vaihtoehtoja toteutukseen löytyy reilusti (sähköposti, Discord, Slack, Pushover, oma skripti jne). Hieman keskeneräinen tämä kuitenkin vielä on, joten minnekään tuotantoympäristöön en laittaisi, mutta omiin homelab-leikkeihin oikein kätevä valvontatyökalu.

Itse päädyin Scrutinyyn kun en oikein ikinä välittänyt sähköposti-ilmoituksista, joita mm. smartmontools tukee. ZFS scrub-ilmoitukset tulevat jo puhelimeen appin kautta ja halusin vastaavan toteutuksen myös SMART-tiedoille. Tämä tuntuisi olevan juuri se mitä etsinkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
792
@dun
Sopii tähän keskusteluun, mutta oletko konffannut tuohon ubuntuun automaattisia zfs snapshotteja?
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 068
@dun
Sopii tähän keskusteluun, mutta oletko konffannut tuohon ubuntuun automaattisia zfs snapshotteja?
Hm... mites tuo tehdään, tein sen systemd:llä, mutta löytyykö toi kyky jo ZFS:stä suoraan (en ole edes katsonut, koska ajan vielä vanhempaa versiota ja dokumentaatiosta ei pistänyt silmään suoraan).

Eli minulla tulee 30 kpl snapshotteja per dataset ja ne siirtyy kerran vuorokaudessa talteen Truenas Core:n päälle (HPe Microserver Gen 10+).
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
976
Hm... mites tuo tehdään, tein sen systemd:llä, mutta löytyykö toi kyky jo ZFS:stä suoraan (en ole edes katsonut, koska ajan vielä vanhempaa versiota ja dokumentaatiosta ei pistänyt silmään suoraan).

Eli minulla tulee 30 kpl snapshotteja per dataset ja ne siirtyy kerran vuorokaudessa talteen Truenas Core:n päälle (HPe Microserver Gen 10+).
Sanoid tai zfs-auto-snapshot ovat tuohon hyviä vaihtoehtoja, itse käytän jälkimmäistä. Kummatkin toimivat ZFS 0.8.x ja 2.x versioilla.

Ei löydy ihan suoraan zfs:stä siis, mutta molemmat ovat jo vuosia käytössä olleita ohjelmia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
792
Tuo zfs-auto-snapshot vaikuttaa pätevältä, kiitos vinkeistä!
Huh, eihän se ubuntu asennus zfs mirror pooliin olekkaan niin helppoa mitä alkuun ajatteli... :cautious:

Ubuntu Desktop 20.04 with mirrored ZFS boot drive
Tuollaisen ohjeen löysin kun näitä etein, onko jollain kokemusta ja miten asensit ja miten meni?.. Qnapin muuntaminen ubuntuksi sai pahan kolauksen heti alkuun... :D
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 058
Itse asensin Ubuntun omalle M.2 levylle ja tein pyörivistä levyistä ZFS poolin. Tosin myöhemmin vaihdoin tuon Proxmoxiksi, mutta sekin meni yllättävän kivuttomasti, kun asensin sen eka M.2 levylle ja importtasin Ubuntun luoman ZFS poolin.
 
Liittynyt
12.06.2017
Viestejä
193
Tuo zfs-auto-snapshot vaikuttaa pätevältä, kiitos vinkeistä!
Huh, eihän se ubuntu asennus zfs mirror pooliin olekkaan niin helppoa mitä alkuun ajatteli... :cautious:

Ubuntu Desktop 20.04 with mirrored ZFS boot drive
Tuollaisen ohjeen löysin kun näitä etein, onko jollain kokemusta ja miten asensit ja miten meni?.. Qnapin muuntaminen ubuntuksi sai pahan kolauksen heti alkuun... :D
Pahoitteluni jos missasin jo aiemmin sanottua, mutta harkitsitko Truenas Scalea? Debian-pohjainen ja ei tarvitse kipuilla conffaamisten kanssa. Jos ideana juurikin itse säätäminen, niin mikäs siinä. ;)

Olitko siirtymässä pois Qnapista tietoturvaongelmia vai puuttuvien ominaisuuksien takia?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 472
Viestejä
4 163 329
Jäsenet
70 412
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom