NAS rakentelut

dun

Wow, toi Microserver Gen 10 Plus on mahdollista saada 2,5Gbe verkkoon asuksen pce-c2500 kortilla kohtuu edukkaasti. Siinä tulee mukana sovitin low-form-factor takalevylle!

Missään tuotetiedossa ei ollut tätä infoa, niin en ostanut noita 2 x kpl, mutta jos olisin tiennyt, niin olisin laittanut siihenkin nopeamman kortin. No menee nyt sit tolla gigasella mikä on emossa kiinni. Seuraavaksi verkon päivitys...

Edit: Nyt on snapshot otettu taas, kone kiinni ja sisälle menee:
  • Riser piuha m.2 => pci-e 4x
  • pce-c2500 pci-e 1x kortti (toivottavasti toimii ton piuhan kanssa)
  • 64 gigaa lisää muistia (128g sitten sen jälkeen). Niin kauan kun ZFS 2.xx ei ole saatavilla tällä koneella (Truenas Scalea mietin, mutta käyttöliittymä oli vähän ärsyttävä siinä + ei vielä toiminut, on RC2 vasta) päätin pysyä vielä nykyisessä Ubuntu LTS:ssä. Ja koska ajan konetta enemmän tuotantoperiaatteella kuin homelabbina, niin 3:n osapuolen repoja vältetään. Haen stabiliteettiä ennen featuresettiä. Saan kuitenkin kesään mennessä 22.04.1 sisään (ansiblella on helppo deplota konffit paikoileen), niin ei pitäisi tulla ongelmaa.
Edit2: Kaikki laitteet lähti toimimaan, tosin nyt joutuu säätämään vielä verkko-korttien kanssa että saa vaihdettua defaultit tosta gigasesta tonne 2,5 gigaseen, mutta kunhan se on tehty, niin johan pitäs alkaa toimimaan.

Edit3: Nyt on sekin kunnossa. Ekalla kerralla kun bootin jälkeen kopioi tiedoston, saan 135-145MB/s nopeuksia. Heti perään kun tuhoaa tiedoston ja kopioi uudelleen niin tulee tämmöisellä nopeudella (koska löytyy joko ARC:sta tai L2ARC:sta). Pistin ylimääräisenä lojuneen SSD:n L2ARC:ksi vaikka ei ole ZFS 2.xx käytössä. Jospa tuo toimisi nyt vähän liukkaammin.

Eli
ARC säädetty käsin nyt 11G - 112G (jää aina 16G ohjelmille)
L2ARC (cache) säädetty 800G. Menee tyhjäksi boottien välillä koska ei ole ZFS 2.xx vielä käytössä.

1642257166562.png

Viimeksi muokattu:
Mikä Jellyfinistä muka nykyään vielä puuttuu vrt.Plex? Plex alkaa selvästi siirtymään pois self hosted -kotiserverialustasta ja kohti perinteistä striimauspalvelua mainoksineen. Ainoa plussa Plexissä on, että VPN/verkko -noviisit saa järjestettyä etäpääsyn Plexin portaalin kautta ilman että tarttee opetella tekemään tuota itse turvallisesti.

Molempia käyttäneenä, Jellyfin alkaa kyllä olla täysin riittävän kehittynyt privaattikäyttöön. Itsellä pyörii Jellylfin dockerin päällä, hw transkoodaus näytönohjaimella/IGPU:lla toimii, tekstitykset toimii, pääsy domainiin suunnattuna reverse proxy ja TLS/HTTPS -salaus, kaikki toimii kun hetken viitsii tutkia dokumentaatiota ja ohjeita. Myös clientteja alkaa löytymään aikailailla joka alustalta.
Serveripuoli Jellyfinissä on kunnossa, mutta client-softat ovat vielä jäljessä. Esimerkiksi Android TV-appista puuttuu kokonaan kaikki oleelliset säädöt teksityksille. Jos katsoo yhtään HDR-materiaalia, niin nuo säädöt ovat oikeasti ihan pakollisia. Tuo on ehkä se suurin yksittäinen puute. Toki tuotakin voi kiertää käyttämällä Android TV:n kanssa erillistä mediaplayeriä, mutta silloin taas hävitään muita ominaisuuksia, kuten se että mitkä jaksot/leffat on jo katsottu.

Olen itse vähän laiska tuon mediatoiston suhteen. Silloin kun haluan laittaa aivot narikkaan ja katsoa sarjaa sohvaan uppoutuen, en jaksa alkaa säätämään tai viitsi polttaa silmiä hohtavilla tekstityksillä. Sitten kun Jellyfinillä käyttö on yhtä vaivatonta, niin vaihdan siihen saman tien. En itsekään erityisesti pidä Plexin valitsemasta tuotekehityksen suunnasta, mutta toistaiseksi kaikki nuo "streamausominaisuudet" saa hyvin piiloon.

dun

Jes, nyt backupit toimii hienosti. 30 pv snapshotit tekee 210 kpl backuppeja (koska datasettejä on itsellä 7 kpl).

Verkkonopeuden ero on jo huomattava (2,5 kertaa alkuperäinen), joten videoiden editointi onnistuu joten kuten jo suoraan Nassilla (tosin, scratch levy on 4TB itsellä jo, niin ei sinällään ole tarvetta, tosin levyrikon kesto nassilla on 2 levyä niin ettei tiedot katoa).

Wow, toi Microserver Gen 10 Plus on mahdollista saada 2,5Gbe verkkoon asuksen pce-c2500 kortilla kohtuu edukkaasti. Siinä tulee mukana sovitin low-form-factor takalevylle!

Missään tuotetiedossa ei ollut tätä infoa, niin en ostanut noita 2 x kpl, mutta jos olisin tiennyt, niin olisin laittanut siihenkin nopeamman kortin. No menee nyt sit tolla gigasella mikä on emossa kiinni. Seuraavaksi verkon päivitys...

• 64 gigaa lisää muistia (128g sitten sen jälkeen). Niin kauan kun ZFS 2.xx ei ole saatavilla tällä koneella (Truenas Scalea mietin, mutta käyttöliittymä oli vähän ärsyttävä siinä + ei vielä toiminut, on RC2 vasta) päätin pysyä vielä nykyisessä Ubuntu LTS:ssä. Ja koska ajan konetta enemmän tuotantoperiaatteella kuin homelabbina, niin 3:n osapuolen repoja vältetään. Haen stabiliteettiä ennen featuresettiä. Saan kuitenkin kesään mennessä 22.04.1 sisään (ansiblella on helppo deplota konffit paikoileen), niin ei pitäisi tulla ongelmaa.
Qnapilla on myös 2,5Gbe ja 5Gbe verkkokortteja, taisi olla jopa kohtuuhintaan...
Menikö noi sisälle siihen Supermicron Epy koneeseen?

dun

Qnapilla on myös 2,5Gbe ja 5Gbe verkkokortteja, taisi olla jopa kohtuuhintaan...
Menikö noi sisälle siihen Supermicron Epy koneeseen?
Joo, noi lisäkamat meni päävalvelimelle, siellä tarvii tehoa.

Prossu: AMD EPYC 3251
Emo: M11SDV-8C+-LN4F
Muisti: 4 x 32GB ECC (112GB ZFS, 16GB järjestelmä)
Levyt: 8 x pyörivää ruostetta ja 1TB vanha Samsung 840 Evo (saa olla kunnes laukeaa) L2ARC cachena.

Koodi:
# arc_summary
# Käytössä 112G ARC ja L2ARC mitä onkaan.

...

ARC total accesses (hits + misses):                                31.2M
        Cache hit ratio:                               91.1 %      28.5M
        Cache miss ratio:                               8.9 %       2.8M
        Actual hit ratio (MFU + MRU hits):             89.3 %      27.9M
        Data demand efficiency:                        89.4 %      10.9M
        Data prefetch efficiency:                      27.3 %       2.1M

...

L2ARC breakdown:                                                    2.8M
        Hit ratio:                                      6.3 %     173.0k
        Miss ratio:                                    93.7 %       2.6M
        Feeds:                                                    258.4k

Noniin, nyt pyörii Plex/Jellyfin omassa laitteessaan. Pakko kyllä sanoa, että tuollaiset MiniPC:t ovat kyllä ihan huikeita laitoksia lisäksi omiin Homelab-kokoonpanoihin. ServeTheHomella on näistä ihan oma juttusarjansa, käyttötapoja on monia ja vastine rahalle on loistava.

Nyt olen vapaa kuolaamaan uuden raudan perään entiseen mediapalvelimeen, joka tulee nykyisin olemaan pääasiassa NAS. Olen tässä koittanut katsoa seuraavilla kriteereillä alustaa:
- Tuki vähintään 64Gb:lle RAM:ia
- ECC-muistituki
- Kohtalainen sähkönkulutus kevyessä rasituksessa

Vähän heikosti olen löytänyt mitään järkeviä vaihtoehtoja. Alkuun ajattelin että päivittäisin vaan emolevyn johonkin Supermicron LGA1151-emoon, mutta niiden hinnat ovat aivan naurettavan korkealla. Koitin sitten katsella millaisia vaihtoehtoja löytyisi vähän vanhemmista LGA2011 palvelinemolevyistä, mutta käytännössä kaikki jokseenkin standardikokoiset (E-ATX, ATX jne.) ovat haihtuneet ilmaan. Ainoat hyvin saatavilla olevat vaihtoehdot tuntuisivat olevan vanhat LGA1150-pohjaiset "kevytpalvelin"-emolevyt (muistituki 32Gb DDR3 ECC UDIMM) ja kaupan hyllyltä jokin Asrock Rack X470/X570. Ensimmäinen on halpa, mutta ei täytä kriteereitä, toinen on melko hintava ja alustana melko tuore.

Tuleeko mieleen muita vaihtoehtoja? Minulla loppuu luovuus kesken.

dun

Noniin, nyt pyörii Plex/Jellyfin omassa laitteessaan. Pakko kyllä sanoa, että tuollaiset MiniPC:t ovat kyllä ihan huikeita laitoksia lisäksi omiin Homelab-kokoonpanoihin. ServeTheHomella on näistä ihan oma juttusarjansa, käyttötapoja on monia ja vastine rahalle on loistava.

Nyt olen vapaa kuolaamaan uuden raudan perään entiseen mediapalvelimeen, joka tulee nykyisin olemaan pääasiassa NAS. Olen tässä koittanut katsoa seuraavilla kriteereillä alustaa:
- ECC-muistituki

Vähän heikosti olen löytänyt mitään järkeviä vaihtoehtoja. Alkuun ajattelin että päivittäisin vaan emolevyn johonkin Supermicron LGA1151-emoon, mutta niiden hinnat ovat aivan naurettavan korkealla. Koitin sitten katsella millaisia vaihtoehtoja löytyisi vähän vanhemmista LGA2011 palvelinemolevyistä, mutta käytännössä kaikki jokseenkin standardikokoiset (E-ATX, ATX jne.) ovat haihtuneet ilmaan. Ainoat hyvin saatavilla olevat vaihtoehdot tuntuisivat olevan vanhat LGA1150-pohjaiset "kevytpalvelin"-emolevyt (muistituki 32Gb DDR3 ECC UDIMM) ja kaupan hyllyltä jokin Asrock Rack X470/X570. Ensimmäinen on halpa, mutta ei täytä kriteereitä, toinen on melko hintava ja alustana melko tuore.

Kysele täältä (Damicon Kraa Oy), voi olla että ehkä löytyy jotain käytttyäkin rautaa? Itse ostin oman Supermicroni sieltä ja oli hyvä hinta vs. Amazon (eli jostain syystä about 20% halvempi kuin joku Slovenialainen firma joka aikoinaan möi rautaa siellä).

Tällä hetkellä vaan kaikki komponentit on kalliita, niin et oikein mitenkään pääse halvalla, niin kannattaa harkita pitkään raudan hankintaan ja ostaa oikeasti hyvä (ja kallis) emo jossa on takuu + tuki lähellä ja se tärkein eli IPMI (niin ei tarvii muuta kuin virran ja verkkopiuhan laitteseen, ei tarvii mitään näppäimistö/monitori hässeleitä). HPe:n raudassa joudut IPMI:stä maksamaan extraa, Supermicrolla sisältyy hintaan ja toimii HTML5:n päällä ilman ylimääräisiä plugareita.

Kysele täältä (Damicon Kraa Oy), voi olla että ehkä löytyy jotain käytttyäkin rautaa? Itse ostin oman Supermicroni sieltä ja oli hyvä hinta vs. Amazon (eli jostain syystä about 20% halvempi kuin joku Slovenialainen firma joka aikoinaan möi rautaa siellä).

Tällä hetkellä vaan kaikki komponentit on kalliita, niin et oikein mitenkään pääse halvalla, niin kannattaa harkita pitkään raudan hankintaan ja ostaa oikeasti hyvä (ja kallis) emo jossa on takuu + tuki lähellä ja se tärkein eli IPMI (niin ei tarvii muuta kuin virran ja verkkopiuhan laitteseen, ei tarvii mitään näppäimistö/monitori hässeleitä). HPe:n raudassa joudut IPMI:stä maksamaan extraa, Supermicrolla sisältyy hintaan ja toimii HTML5:n päällä ilman ylimääräisiä plugareita.
Kiitti vinkistä, pitääkin vilkaista Damiconin suuntaan.

Hinnat tuntuvat olevan korkealla ja tämä ei ole mikään pakko-ostos. Mielessä on myös se, että voi ihan rauhassa odotella ja ostaa sitten kun tilanne on jokseenkin järkevä. IPMIä en itse edes listannut kriteereihin, kun kaikissa "hyvissä" vaihtoehtoissa se kuuluu mielestäni jo pakettiin.

- ECC-muistituki

En tiiä saako mainostaa, mutta mulla olis tommonen Supermikro proggis jota en koskaan oikein ottanut käyttöön (kasattu, pyöri pari kuukautta enkä sitten vaan jaksanu siirtää kaikkea nassista).

Mittasin mielenkiinnosta oman NASsin virrankulutuksen, ja se oli 67W idlenä ja 125W prossun ja levyjen ruksuttaessa täysillä.

Eipä tuo ole niin paljoa että siitä kannattaisi kauheasti stressata, mutta mietin että onkohan virtalähteen hyötysuhde turhan alhainen noin matalilla tehoilla? Siinä on siis aivan tarpeettoman tehokas 550W 80+ bronze -virtalähde, mutta nuo hyötysuhderatingithan tulee vaan 20-80% kuormalta...

- ECC-muistituki

Kiinalaiset LGA2011-emot olisivat tietty yksi vaihtoehto, mutta en tiedä onko niiden virransäästöominaisuuksia toteutettu mitenkään järkevästi...

Viimeksi muokattu:
Kiinalaiset LGA2011-emot olisivat tietty yksi vaihtoehto, mutta en tiedä onko niiden virransäästöominaisuuksia toteutettu mitenkään järkevästi...
Niistä puuttuu IPMI, laatu ja BIOS ovat vähän mitä sattuu (riippuen mallista). Eivät ole minun kirjoissani oikein hyvä vaihtoehto.

Edit2: Kaikki laitteet lähti toimimaan, tosin nyt joutuu säätämään vielä verkko-korttien kanssa että saa vaihdettua defaultit tosta gigasesta tonne 2,5 gigaseen, mutta kunhan se on tehty, niin johan pitäs alkaa toimimaan.

Edit3: Nyt on sekin kunnossa. Ekalla kerralla kun bootin jälkeen kopioi tiedoston, saan 135-145MB/s nopeuksia. Heti perään kun tuhoaa tiedoston ja kopioi uudelleen niin tulee tämmöisellä nopeudella (koska löytyy joko ARC:sta tai L2ARC:sta). Pistin ylimääräisenä lojuneen SSD:n L2ARC:ksi vaikka ei ole ZFS 2.xx käytössä. Jospa tuo toimisi nyt vähän liukkaammin.

Eli
ARC säädetty käsin nyt 11G - 112G (jää aina 16G ohjelmille)
L2ARC (cache) säädetty 800G. Menee tyhjäksi boottien välillä koska ei ole ZFS 2.xx vielä käytössä.

Tota noin, onko sinulla 2.5Gbps sisäverkko, kun tuollaiset nopeudet ei toteudu minun verkossani? 110 Mt/s on maksimi, mitä olen NAS:istani saanut.

dun

Tota noin, onko sinulla 2.5Gbps sisäverkko, kun tuollaiset nopeudet ei toteudu minun verkossani? 110 Mt/s on maksimi, mitä olen NAS:istani saanut.
Khrm... Luitko ton viestin ensimmäisen kappaleen/rivin :) ? Mutta joo, eli vaihdoin qnapin kytkimellä ja asuksen halvimmalla 2,5Gbe kortilla (pöytäkoneen emolla oli valmiiksi 2,5gbe nic niin siihen ei tarvinnut koskea). Itsellä on vielä 1 paikka kytkimessä jäljellä jos haluan saada lisää noita 2,5gbe linkkejä käyttöön, mutta täytyy sanoa että vaikka paperilla 10gbe kiinnostaa, niin jo 2,5gbe on kova päivitys 1gbe nopeuteen).

Kytkin siis kustansi jonkun 110€ ja kortti taisi olla joku alle 50€, ei minusta ollenkaan paha päivitys.Pitää katsoa sitten isompaa päivitystä kun tulee kohtuuhintaisia 1U kytkimiä 10gbe linkeillä ja poe porteilla tarjolle (nytkin niitä saa mutta maksaa 800€+)

Kytkin siis kustansi jonkun 110€ ja kortti taisi olla joku alle 50€, ei minusta ollenkaan paha päivitys.Pitää katsoa sitten isompaa päivitystä kun tulee kohtuuhintaisia 1U kytkimiä 10gbe linkeillä ja poe porteilla tarjolle (nytkin niitä saa mutta maksaa 800€+)
Joo eihän tämä ihan halvaksi tullut kun päivitin 10Gb sisäverkon. Mutta on ilo käyttää NAS:a. Mulla on spf+ kytkin jonka kautta mennään.

dun

Joo eihän tämä ihan halvaksi tullut kun päivitin 10Gb sisäverkon. Mutta on ilo käyttää NAS:a. Mulla on spf+ kytkin jonka kautta mennään.
Juu, itsellä on 10gbe kestävät kuparikaapelit joka huoneessa niin ei ole mitään järkeä vaihtaa spf liittimiin (plus on poe vaatimus wifilautasille). Harmi ettei Ubiquitilla ole kunnon gen2 vehkeitä jolla saisi poe:n ja 10gbe linkit edukkaasti...

Juu, itsellä on 10gbe kestävät kuparikaapelit joka huoneessa niin ei ole mitään järkeä vaihtaa spf liittimiin (plus on poe vaatimus wifilautasille). Harmi ettei Ubiquitilla ole kunnon gen2 vehkeitä jolla saisi poe:n ja 10gbe linkit edukkaasti...
Niin spf+ kytkin on ainoastaan räkinkytkimenä. Verkossa on CAT5e kaapelina ja näkyy siitäkin menevän 10Gb läpi. SPF+/rj45 moduulit on muuten sitten kalliita. Poe kjytkimenä mulla on enterprice 8 poe tämä siis erillisessä paikassa turvakameroille.

dun

Cat 5e ei lupaa 10gbe linkkiä (mutta lyhyillä matkoilla yleensä onnistuu).
Cat 6 lupaa 55 metriin asti 10gbe linkin
Cat 6a lupaa 100 metriin asti 10gbe linkin
Cat 7/8 ei lupaa yhtään enempää kuin 6a, mutta sietävät ilmeisesti erikoisempia olosuhteita paremmin.

25,50 ja 100gbe linkit vaatii tällä hetkellä kaikki spf-linkit.

Tuli väittelyä kaverin kanssa ja netin syövereistä etsiskelty että onkon Samsung model: ST2000DL004 HDD P/N HD204UI levyt smr vai cmr. Itse löin vetoa smr puolesta...

Ei löydetty vastausta mutta täällä voisi joku tietää :)

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tuli väittelyä kaverin kanssa ja netin syövereistä etsiskelty että onkon Samsung model: ST2000DL004 HDD P/N HD204UI levyt smr vai cmr. Itse löin vetoa smr puolesta...

Ei löydetty vastausta mutta täällä voisi joku tietää :)
CMR:ää on, kun on niin vanha. Ensimmäinen SMR -levy tuli markkinoille Seagatelta vuonna 2014, ja Samsung oli myyty Seagatelle jo vuonna 2011.
Ei niitä Samsungeja enää 2014 Seagatella valmistettu, SMR -versioista puhumattakaan.

Toinen tyhmä kysymys koskien 3.5 tuumaisia levyjä. Netistä kun katsoin niin noin puolet väitti että m3 ruuveilla ei saa kovalevyä pysymään (tai kierteet menee erittäin helposti) että tarvitsee olla juuri 6-32 ruuveja. Kotoa ei äkkiseltään noin pieniä löytynyt mutta mitäs mieltä arvon raati on? Tarvitsisi löytää 9-10mm pitkiä. M3 olis kyl siitä hyviä että täältä saa noita mistä vaan.

Tästä löytyikin hyvä ja ajankohtainen ketju. Juuri nyt suunnitteilla TrueNAS kone. Nykyisin käytössä oleva Dellin pikku USFF Optiplexille kasattu Proxmox jää vain HomeAssistantin käyttöön, ja kaikki muu siirtyy uudelle raudalle. Päätin jättää toisen Proxmox koneen rakentamisen sikseen, ja lähdenkin TrueNasin kautta eteenpäin. Tarve on backup/mediapalvelin (Sonarr/Radarr) ja Nextcloud jotka pystyn hoitamaan vähintään yhtä helposti TrueNasilla kuin toisella Proxmox koneella, eikö? Siirrän mahdollisesti samalla Plex palvelimen TrueNasiin jos rauta vaan kestää, nykyisin pyörii omassa NUCissa ja NASsina pikku Zyxel NAS josta voisi tehdä sitten backupin tuolle uudelle.

Anywhoo, luin tätä ketjua ja tuossa aiemmin manittiin eBayssä myytävä Supermicro emoon perustuva Xeon bundle. Olisiko tuo edelleen hinta/laatu suhteeltaan järkevä pohja em. tarpeelle? Levyjä tuohon koneeseen tulisi 1xSSD OS:lle, 2XSSD Jail (RAID1) ja ehkä 4x 8/12TB HDD RAID10? Tarvitaanko tätä varten jo joku SAS kortti ja mikä siihen sitten riittää?

Koteloksi olin ajatellut jotain salonkikelpoista, esim Fractalin Node 804, mutta kuinka hiljainen tällainen kokoonpano oikeasti on? Eli pitääkö kone laittaa kuitenkin autotallin perukoille jolloin ulkonäöllä ei ole väliä?

Kaikki ehdotukset ja pointit otan mielelläni vastaan. En ole ajatellut rakentaa mitään superNASsia, vaan kohtuuhintaista, kohtuu virrankulutuksella olevaa, mutta toimivaa ja järkevästi laajennettaavaa settiä.

/nico

Toinen tyhmä kysymys koskien 3.5 tuumaisia levyjä. Netistä kun katsoin niin noin puolet väitti että m3 ruuveilla ei saa kovalevyä pysymään (tai kierteet menee erittäin helposti) että tarvitsee olla juuri 6-32 ruuveja. Kotoa ei äkkiseltään noin pieniä löytynyt mutta mitäs mieltä arvon raati on? Tarvitsisi löytää 9-10mm pitkiä. M3 olis kyl siitä hyviä että täältä saa noita mistä vaan.
Saattaa jotenkuten pysyä ekalla ruuvauksella samalla kun rikkoo kierteet reijistä. Kannattaa hommata jostain sopivat ruuvit.

dun

Tästä löytyikin hyvä ja ajankohtainen ketju. Juuri nyt suunnitteilla TrueNAS kone. Nykyisin käytössä oleva Dellin pikku USFF Optiplexille kasattu Proxmox jää vain HomeAssistantin käyttöön, ja kaikki muu siirtyy uudelle raudalle. Päätin jättää toisen Proxmox koneen rakentamisen sikseen, ja lähdenkin TrueNasin kautta eteenpäin. Tarve on backup/mediapalvelin (Sonarr/Radarr) ja Nextcloud jotka pystyn hoitamaan vähintään yhtä helposti TrueNasilla kuin toisella Proxmox koneella, eikö? Siirrän mahdollisesti samalla Plex palvelimen TrueNasiin jos rauta vaan kestää, nykyisin pyörii omassa NUCissa ja NASsina pikku Zyxel NAS josta voisi tehdä sitten backupin tuolle uudelle.

Anywhoo, luin tätä ketjua ja tuossa aiemmin manittiin eBayssä myytävä Supermicro emoon perustuva Xeon bundle. Olisiko tuo edelleen hinta/laatu suhteeltaan järkevä pohja em. tarpeelle? Levyjä tuohon koneeseen tulisi 1xSSD OS:lle, 2XSSD Jail (RAID1) ja ehkä 4x 8/12TB HDD RAID10? Tarvitaanko tätä varten jo joku SAS kortti ja mikä siihen sitten riittää?

Koteloksi olin ajatellut jotain salonkikelpoista, esim Fractalin Node 804, mutta kuinka hiljainen tällainen kokoonpano oikeasti on? Eli pitääkö kone laittaa kuitenkin autotallin perukoille jolloin ulkonäöllä ei ole väliä?

Kaikki ehdotukset ja pointit otan mielelläni vastaan. En ole ajatellut rakentaa mitään superNASsia, vaan kohtuuhintaista, kohtuu virrankulutuksella olevaa, mutta toimivaa ja järkevästi laajennettaavaa settiä.

/nico
Nooh, ihan oman maun mukaan. Fractal Design 804 on ihan hyvä koppa jos ei hotswappia tarvi. Itse rakensin Silverstonen DS380 sisälle omani kun halusin kelkkoihin noi omat levyt. Tosin 804:een menee microATX, joten se on vaihtoehdoiltaan huomattavasti parempi kuin tuo DS380.

Eli ihan oman maun mukaan, kaikki minirakennukset tulee kunnon osilla kalliiksi, niin loppukädessä vain sinä tiedät mitä haluat. Oma emo maksoi 800-1000€ muistaakseni 64GB muisteilla uutena kun tilasin, nyt varmaan enemmän (tai vähemmän). Uutta korvaavaa ei ole vielä tullut. Eli itse menin Supermicron M11SDV-8C+-LN4F mini-itx lankulla, mutta vastaavia löytyy toki Intelillä. ero Intelin ja AMD:n välillä tulee viimekädessä cpu teho vs. 10gbe lani. AMD:llä on enemmän jerkkua cpu:ssa, intelillä on nopeampi lani kun puhutaan noista embedded vehkeistä. Jos on soketillinen, niin sitten on toki eri asia.

Edit: Oma alle 50W "nas" sisältää 8 kpl pyörivää ruostetta, 2 x ssd ja 2,5Gbe verkkokortin joka on kiinni pci-e riserillä m.2 portissa kun emossa on paikka vain yhdelle pci-e kortille (siinä on nyt Silverstonen HBA kortti kiinni josta saa 8 kpl lisää sata/sas linkkjeä emon 4:lle lisää.

/nico
Minulla on myös NAS-käytössä Supermicron emolevy ja Xeon, vaikkakin vanhempaa sukupolvea kuin tuo. Hyvin ovat kuitenkin toimineet. Kotelona tosin on joku halpa perusmallin ATX-tornikotelo, kun siinä on riittävästi paikkoja. Sijoituspaikka olohuoneen nurkassa sohvan takana tarkoittaa kuitenkin ettei ulkonäöllä tai melutasolla ole kauheasti väliä, vaikkakin jälkimmäisen saa varmasti riittävän pieneksi investoimalla laadukkaisiin tuulettimiin. Jos on mahdollisuus sijoittaa NAS-boksi jonnekin, jossa pörinällä ja ulkonäöllä ei ole väliä, suosittelen tekemään niin. Tällöin hinnan saa pidettyä selvästi pienempänä.

Jos katsoin oikein, niin tuossa on 6 S-ATA paikkaa, eli tuolle levymäärälle (7) tosiaan tarvitsisit ohjainkortin. Itse olen käyttänyt IBM m1015 -ohjainta, jonka olen flashannyt raidittomalle firmiksella. Muistaakseni joku täällä kuitenkin varoitteli että sillä saattaa olla ongelmia pci-e 3.0 väylän kanssa, joten kannattaa selvittää asia ensin.

Viimeksi muokattu:

Minulla on tuo edullisempi noista bundleista pyörittämässä omaa backup-palvelinta. Hintaisekseen hyvä setti, mutta mediapalvelinkäyttöä ajatellen tuolla ei sitten saavuteta HW transkoodausta. Tuo Intelin piirisarja ei tue ollenkaan iGPU:ta eli tuohon tarvitsee sitten erillisen näytönohjaimen, jos haluaa käyttää rautapohjaista transkoodausta. Tuo alusta ei myöskään tue yli 32Gb muistimääriä eli ihan älytöntä määrää virtuaalikoneita ei tuolla varmaan pyöritä. Itse pyöritän tuolla raudalla Nextcloudia, Zoneminderia, muutamaa Docker-konttia ja backup-toimintoja. Tuossa käytössä käy käytännössä tyhjäkäynnillä 99% ajasta ja ei vie pahemmin sähköä silloin.

Jos et transkoodausta tarvitse ja 32Gb muistia riittää, niin en itse parempaa valmista settiä tuohon rahaan ole keksinyt. Kun sinulla tuo NUC on, niin tee mielummin niin, että jätä itse Plex pyörimään sen päälle, mutta säilytä data NAS:lla. Tällöin NUC näkee mediakirjaston kuin se olisi paikallista tallennustilaa ja Plex voi pyöriä sille paremmin sopivalla raudalla (=raudalla joka voi käyttää HW transkoodausta).

Minulla on tuo edullisempi noista bundleista pyörittämässä omaa backup-palvelinta. Hintaisekseen hyvä setti, mutta mediapalvelinkäyttöä ajatellen tuolla ei sitten saavuteta HW transkoodausta. Tuo Intelin piirisarja ei tue ollenkaan iGPU:ta eli tuohon tarvitsee sitten erillisen näytönohjaimen, jos haluaa käyttää rautapohjaista transkoodausta. Tuo alusta ei myöskään tue yli 32Gb muistimääriä eli ihan älytöntä määrää virtuaalikoneita ei tuolla varmaan pyöritä. Itse pyöritän tuolla raudalla Nextcloudia, Zoneminderia, muutamaa Docker-konttia ja backup-toimintoja. Tuossa käytössä käy käytännössä tyhjäkäynnillä 99% ajasta ja ei vie pahemmin sähköä silloin.

Jos et transkoodausta tarvitse ja 32Gb muistia riittää, niin en itse parempaa valmista settiä tuohon rahaan ole keksinyt. Kun sinulla tuo NUC on, niin tee mielummin niin, että jätä itse Plex pyörimään sen päälle, mutta säilytä data NAS:lla. Tällöin NUC näkee mediakirjaston kuin se olisi paikallista tallennustilaa ja Plex voi pyöriä sille paremmin sopivalla raudalla (=raudalla joka voi käyttää HW transkoodausta).
Ei kai rautatranskoodaukselle ole tarvetta, kun on kuitenkin käytössä 4-core Xeon? Luulisi että vääntö riittää siinä. :hmm:

Mutta hoituuhan se toki NUCillakin.

Tattis, lähtökohtaisesti kuulostaa siltä että pohjarauta voisi toimiakin.

HW transkoodausta en kaiketi tartte kun katselu lähinnä suoraan telkkariin? Useimmiten yksi, enintään kaksi samanaikaista striimiä. Mutta jos sen haluaa, niin tuohon lankkuun kaiketi voisi lisätä jonkun GPUn hoitamaan asiaa?

En myöskään ajatellut tällä Truenassillla ajaa muuta kuin sitä itseään, Nextcloudia ja ehkä siirrän Sonarr/Radarrit pois Proxmox koneelta joka pyhittyy HA käyttöön. Proxmox siksi että pidän sen backupin tuomasta helppoudesta jos Home assistantissa menee käpy roottoriin. Ja zoneminderia en ajatellut ajaa, siihen löytyy oma win kone jossa blueiris.

NUCilla on siis nyt PMS, ja kaikki media on nykyisellä pikkunassilla. Nucilla ei ole mitään muuta syömässä resursseja, mutta kiinni telkussa jotta voi surffailla myös olkkarin tv:llä.

virrankulutus on nyt ehkä yksi tekijä tässä, jos saan kotiverkonrakennettua tässä kevään aikana niin kone siirtyy autotalliin. Nyt Powerline verkossa ei riitä kaista… keväällä tulee kuitu, ja talo on täyttä tiiliseinää jokapaikassa, niin ei ole ihan päivän homma.

Verkkoa toteutettu nyt Unifi Dream machinella ja unifi kytkimillä, jos se mihinkään vaikuttaa. Käytössä pari eri vlania smart kikkareille yms omansa.

Mitäs vaihtoehtoista AMD pohjaista lankkua ja prossua suosittelisitte tähän vaihtoehdoksi? Jos nyt ei jäädä siitä kotelosta kiinni.

Ei kai rautatranskoodaukselle ole tarvetta, kun on kuitenkin käytössä 4-core Xeon? Luulisi että vääntö riittää siinä. :hmm:

Mutta hoituuhan se toki NUCillakin.
Jos 4k HDR leffaa transkoodaat, niin ei riitä välttämättä edes yhteen streamiin. HW transkoodaus on käytännössä ainoa tapa, jolla pystyy jotenkin sujuvasti toistamaan HEVC-tiedostoja. Tai kyllähän sen prossullakin tekee, mutta mielestäni kauheaa resurssien tuhlaamista.

Jos 4k HDR leffaa transkoodaat, niin ei riitä välttämättä edes yhteen streamiin. HW transkoodaus on käytännössä ainoa tapa, jolla pystyy jotenkin sujuvasti toistamaan HEVC-tiedostoja. Tai kyllähän sen prossullakin tekee, mutta mielestäni kauheaa resurssien tuhlaamista.
Kappas, 4k-transkoodaus on tosiaan todella paljon raskaampaa kuin 1080p. Mutta voihan sen hoitaa NASsin sijaan vaikka deskarilla.

EDIT: Tosin näemmä monissa paikoissa ei edes suositella 4k-transkoodausta. :D

Hetken luettuani, mulle riittää tällä hetkellä 1080. Ehkä sitten kun muut lautteet vaihtuu, voin uusia myös Truenas raudan.. lähdetään siitä että 4k transkoodausta ei tarvita..

Kappas, 4k-transkoodaus on tosiaan todella paljon raskaampaa kuin 1080p. Mutta voihan sen hoitaa NASsin sijaan vaikka deskarilla.

Softatranskoodaus on raskasta jos lähde on 4k materiaalia. 4k:ta voi kuitenkin ihan hyvin purkaa, jos laitteisto on sopivaa. Tuo "4k materiaalia on typerä purkaa" pohjautuu aikaan kun:

1. HDR tonemappingia ei ollut Plexissä tai muissa mediaserverisoftissa. 4k materiaalista suuri osa on nimittäin myös HDR:ää. Tuo aiheutti haaleat värit toistettaessa transkoodattuna
2. Monet transkoodasivat streaminsa prossulla ja jo yksi 4k stream saattoi olla liikaa melko järeällekin prossulle.

Nyt kun QSV:n kautta saadaan käytännössä "ilmaiseksi" nopea transkoodaus myös 4k:lle ja tone mapping löytyy kaikista yleisistä mediapalvelinsoftista, niin mielestäni syyt olla transkoodamatta ovat vähissä. Muistaakseni Kaby Lakessa oli jo riittävän tuore iGPU, että kaikki tärkeimmät formaatit ovat tuettuna.

Toki laadukas materiaali kannattaa nauttia aina natiivilaadulla kun mahdollista, se ei ole muuttunut mihinkään. Itse ajattelen asian niin, että nyt voi ihan hyvin kerätä kaiken materiaalin parhaalla laadulla ja transkoodata säälimättä aina tarpeen mukaan. Ei tarvitse ylläpitää useampaa kirjastoa tai luoda esim. Plexin optimoituja versioita materiaaleista. Win-win.

dun

Joo, toi on ihan höpöhöpöä ollut jo useita vuosia. Itsellä on käytännössä 30W AMD Epyc 3251 prossu (embeddattu läppäriprossu käytönnössä Supermicron M11SDV-8C+-LN4F laudassa kiinni) ja siinä on 8 ydinrtä ja 16 säiettä. Sillä pystyy transkoodaamaan 4k@100mbit lähdettä esim. ei kiihdytystä omaavassa web-selaimessa 5-6 kpl ilman että mikään feedi alkaa nykiä tai paukkua.

Koko laitteessa ei ole igpu/apu tukea missään, joten kaikki tehdään aina raa-alla cpu laskentateholla. Ei ole koskaan tehot loppuneet vaikka samaan aikaan pyörii kasa muitakin sovelluksia.

Niin kauan kun on edes auttavasti tuore prossu jossa tuki useammalle säikeelle Plex ja videostreamit ei ole ongelma (tai mikään muukaan).

No otetaan vielä toinen vaihtoehto. Jos vaihdan emolevyn tuoreempaan Supermicro X11 malliin (jossa paremmat Sata liitännät ja max 64GB RAM), nin mikä vähävirtainen ja ei overkill prossu joka ajaisi asian TrueNas, Nextcloud ja mahd Plex Media Server käytössä? Tuohon lankkuun kävisi myös uudempi Xeon jossa esim. Quick Sync, mutta onko joku i3 järkevämpi ja edullisempi ja ajaisi saman asian?

Speksin mukaan tuohon käy:
  1. Single socket H4 (LGA 1151) supports Intel® Xeon® processor E3-1200 v6/v5, Intel® 7th/6th Gen. Core™ i3 series,
    Intel® Celeron® and Intel® Pentium®
MIetinnässä on myös jos käyttäisi NVMe levyä boot levynä PCI väylään tulevassa adapterissa niin kaikki SATA väylät jäisi SSD/HDD käyttöön. 1xSSD Jail asennuksille, 1xSSD Plex cache, ja loput Sata väylät HDD käyttöön. Järkevää vai ei?

No otetaan vielä toinen vaihtoehto. Jos vaihdan emolevyn tuoreempaan Supermicro X11 malliin (jossa paremmat Sata liitännät ja max 64GB RAM), nin mikä vähävirtainen ja ei overkill prossu joka ajaisi asian TrueNas, Nextcloud ja mahd Plex Media Server käytössä? Tuohon lankkuun kävisi myös uudempi Xeon jossa esim. Quick Sync, mutta onko joku i3 järkevämpi ja edullisempi ja ajaisi saman asian?

Speksin mukaan tuohon käy:
  1. Single socket H4 (LGA 1151) supports Intel® Xeon® processor E3-1200 v6/v5, Intel® 7th/6th Gen. Core™ i3 series,
    Intel® Celeron® and Intel® Pentium®
MIetinnässä on myös jos käyttäisi NVMe levyä boot levynä PCI väylään tulevassa adapterissa niin kaikki SATA väylät jäisi SSD/HDD käyttöön. 1xSSD Jail asennuksille, 1xSSD Plex cache, ja loput Sata väylät HDD käyttöön. Järkevää vai ei?
Voisi kuvitella että tuo tuoreempi vaihtoehto ei olisi enää ihan halpaa lystiä. DDR4 ECC taitaa sekin maksaa ihan kohtuullisesti...

Haha, tässä samaan aikaan tutkin tuohon vaihtoehtoja, ja siltähän tuo näyttää. Pitäisi varmaan vaan lukita tää projekti johonkin ja mennä sillä nyt alkuun.

Haha, tässä samaan aikaan tutkin tuohon vaihtoehtoja, ja siltähän tuo näyttää. Pitäisi varmaan vaan lukita tää projekti johonkin ja mennä sillä nyt alkuun.
Yksi vaihtoehto voisi olla X9-sarjan Supermicron emo ja Sandy Bridge tai Ivy Bridge -pohjainen Xeon. Tulisi ainakin halvaksi... eikä suorituskykyeroa v3-sarjan Xeoneihin (Hashwell-pohjaiset) pitäisi olla kovin paljoa.

Viimeksi muokattu:
Ei tässä nyt ihan nahkaversiota tartte kasata. Sellainen ettei tarttis heti alkaa rautaa uusimaan.
Mutta osaako joku sanoa toimisiko toi PCI väyläinen NVMe boot levy tuossa X10 laudassa? Jäisi yksi Sata väylä vapaaksi oikeille levyille.

Esim:

Ei tässä nyt ihan nahkaversiota tartte kasata. Sellainen ettei tarttis heti alkaa rautaa uusimaan.
Mutta osaako joku sanoa toimisiko toi PCI väyläinen NVMe boot levy tuossa X10 laudassa? Jäisi yksi Sata väylä vapaaksi oikeille levyille.

Esim:
En siitä osaa sanoa, mutta jos koneen on tarkoitus olla päällä 24/7, bootin nopeuteen panostaminen ei ehkä ole kovin oleellista. Tällöin ehkä jättäisi nvme-levyn mieluummin cacheksi.

Samoin Ivy Bridgen ja Hashwellin tehoero on niin pieni, etten itse rupeaisi maksamaan siitä satasta tjsp. Jos tehoa tarvii lisää, niin sitten suosiolla uudempaa rautaa kuin Hashwell-pohjaista.

dun

Esim:
Nälkä kasvaa aina syödessä, Eka vekotin jonka rakensin oli HPe Microserver N36L AMD vekotin. Sillä sai pyöritettyä 4 levyä gigasessa verkossa. Sitten mentiin i3:een itse kasattuun 4 levyn vekottimeen ja siitä sitten tähän nykyiseen ipmi:llä varustettuun supermicro lankkuun 1 x nvme, 8 x 3.5 hotswap ja 4 x 2.5 ssd vekottimeen (tosin vain 2 ssd:tä nyt käytössä ja nvme m.2 portti on otettu 2.5gbe verkkokortille käyttöön koska mini-itx ja ei ole tilaa kuin yhdelle pci-e 16x kortille jossa on nyt HBA).

Lopputulos on että jos haluat plexiä ja palveluita, panosta cpu:n ja maksa nyt tasan siitä mitä tarvitset ja jätät päivityksen yms. sitten seuraavaan koneeseen kun nykyinen laukeaa tai tehot loppuu kesken. Eli joko tekee halvalla tai tekee oikein. Käytetty rauta on nyt ihan sika-hintaista laatuun ja tehoon nähden, joten melkein sanoisin että pienimmällä virralla toimiva tehokkain rauta on paras vaihtoehto. Socketillisella emolla päädyt helposti maksamaan saman verran emo + prossu yhdistelmästä kuin jos ostat embeddattuna... Ja IPMI:tä ei voi koskaan suositella tarpeeksi.

dun

... ja piti vielä lisätä että Amazonista saa rekisteröityä ECC 32GB samsungin tikkua 150€ kpl hintaan, joten esim. 64gb muisti ei ole mikään ongelma ja maksaa vain 300€. Ennen koronaa samat muistit maksoi 240€ yhteensä.

... ja piti vielä lisätä että Amazonista saa rekisteröityä ECC 32GB samsungin tikkua 150€ kpl hintaan, joten esim. 64gb muisti ei ole mikään ongelma ja maksaa vain 300€. Ennen koronaa samat muistit maksoi 240€ yhteensä.
DDR3 ECC hinnat näyttää kuitenkin romahtaneen, joten X9-sarjan emolevy + sopiva Xeon tulisi todella halvaksi. 32Gt muisteja maksaisi 65e posteineen, aiemmin linkattu lankku 45e posteineen ja prossu ehkä pari kymppiä päälle. Jos arvelee pärjäävänsä ilman 4k-transkoodausta, pääsee reippaasti halvemmalla kuin uudella raudalla.

Joo, kyllä tässä tulee nyt niin paljon tietoa että vähemmästäkin sekaisin menee.

Tsekkailin vielä tällaistakin vaihtoeehtoa, eBaystä löytyis Supermicro X9SCM-F Xeon E3-1275V2 prossulla (Quick sync) noin 155€ posteineen Puolasta. Tohon 32GB Ramia noin 70-80€ päälle.

Joo, kyllä tässä tulee nyt niin paljon tietoa että vähemmästäkin sekaisin menee.

Tsekkailin vielä tällaistakin vaihtoeehtoa, eBaystä löytyis Supermicro X9SCM-F Xeon E3-1275V2 prossulla (Quick sync) noin 155€ posteineen Puolasta. Tohon 32GB Ramia noin 70-80€ päälle.

Toi on käytännössä sama kuin mun aiemmin linkkaama emo, mutta kalliimpana. Noilla vanhoilla Xeon-prossuilla ei ole paljoa rahallista arvoa.

dun

DDR3 ECC hinnat näyttää kuitenkin romahtaneen, joten X9-sarjan emolevy + sopiva Xeon tulisi todella halvaksi. 32Gt muisteja maksaisi 65e posteineen, aiemmin linkattu lankku 45e posteineen ja prossu ehkä pari kymppiä päälle. Jos arvelee pärjäävänsä ilman 4k-transkoodausta, pääsee reippaasti halvemmalla kuin uudella raudalla.

Niin, no tossa toteutat 32gb kahdella tikulla, mutta jos on tarkoitus vain saada 4 tikkua koneeseen ja 64gb muistia, niin toi on ihan hyvä diili. Muistia ei ole koskaan tarpeeksi ja jos eksyt ZFS:n kanssa peuhaamaan, niin 128GB ei ole riittävästi jos haluat pakan nopeaksi :) (8GB riittää 22 teralle ihan hyvin ja saat saturoitua 1Gbe linkin, mutta yhtään kovempaa et 8 gigalla pääse (koska kirjoitukseen käytetty puskuri on vain 1-2G). Jos on 128G käytössä, niin luku ja kirjoitustilaa on helposti konffimalla 112G ja jos siihen lätkäisee vielä 1TB ssd:n päälle niin voit ajaa 2,5Gbe-10Gbe linkkejä ja saat liikuteltua helposti sen 40-100G tiedostoja maksiminopeudella ennen kuin putoat mekaanisten levyjen siirtonopeuksien varaan (lukutilanteessa saatat olla koko 1TB ajan SSD:n päällä ram kiihdytettynä).

Niin, no tossa toteutat 32gb kahdella tikulla, mutta jos on tarkoitus vain saada 4 tikkua koneeseen ja 64gb muistia, niin toi on ihan hyvä diili. Muistia ei ole koskaan tarpeeksi ja jos eksyt ZFS:n kanssa peuhaamaan, niin 128GB ei ole riittävästi jos haluat pakan nopeaksi :) (8GB riittää 22 teralle ihan hyvin ja saat saturoitua 1Gbe linkin, mutta yhtään kovempaa et 8 gigalla pääse (koska kirjoitukseen käytetty puskuri on vain 1-2G). Jos on 128G käytössä, niin luku ja kirjoitustilaa on helposti konffimalla 112G ja jos siihen lätkäisee vielä 1TB ssd:n päälle niin voit ajaa 2,5Gbe-10Gbe linkkejä ja saat liikuteltua helposti sen 40-100G tiedostoja maksiminopeudella ennen kuin putoat mekaanisten levyjen siirtonopeuksien varaan (lukutilanteessa saatat olla koko 1TB ajan SSD:n päällä ram kiihdytettynä).
ZFS mullakin on käytössä, ja 32Gt muistia on toistaiseksi riittänyt oikein hyvin. Tarvii olla melkoisia varastointitarpeita, jos oikeasti haluaa säilöä yli 20 teraa tavaraa. Samoin 10G linkit on vielä melkoisen kalliita, joten epäilen että @ruorimies ei moisia ole kaavaillut, mutta ehkä hän selvittää omia varastointitarpeitaan, niin voidaan sitten suositella sopivaa rautaa. :)

Pilkunviilauksena se olisi ollut 32Gt neljällä tikulla (linkin takana 8Gt kampapari, joita voi tilata useamman), kun X9-sarjan emot ei tue 16Gt kampoja. ;)

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
166 466
Jäsenet
57 179
Uusin jäsen
Tomyy

Hinta.fi

Ylös Bottom