Judanssi = mikä tahansa juttu tai asiaHimmeli, nooh sehän on sellainen jouluinen korsista tehty judanssi.
Kuintenkin usein "Mikä hiton himmeli toikin on"?
Sitten en tiedä onko vakio, mutta mulle ihan tuttua 70-80luvuilta "judanssi", en osaa selittää mitä tuo tarkoittaa.
Vatupassi, kyllä vaateri-passi, vaaterimittari, mutta mikä hitsin "vatu"? Vati (pää):n olen kyllä kuullut
Sitten joku "timpuri" aivan varma että tulee joko Karjalasta (cccp) taikka Ruåtsin puolelta lainasana.
"Ummikko", voisi lehmä esim. olla "ummikko" jos on "ummessa"
Itse yleensä käytän kiroilun sijaan termiä "jakopään stefa", jotenkin automoottorin rempoista jäänyt toi takaraivoon, tuolla kun "kiroilee" niin valitettavasti tulee aina jotain jatkokysymyksiä heh...
"Halvat huvit" tarkoittanee että käpylehmä-väsäelmistä nauttii yhtä hyvin leikkiessä kuin Mekano-sarjallakin.
Ja kuinkas moni muistaa "mekano"-rakennussarjan?
Entäs "Tonka"-leikki-autot? niitähän mainostettiin että sopii ajaa autolla yli eikä hajoa, ne oli kivoja ja jykeviä..
Nyt googletin "Tonka autot" niin ihan pilipalia ovat myymässä, koira istuu päälle niin hajoaa
Inttislangista en pidä intin jälkeen tippaakaan mm."hajottaako"
Vatupassi on muodostunut ruotsin sanasta vattenpass.
"Hulluilla on halvat huvit, idiooteilla ilmaiset." En nyt ihan varma ole tästä, mutta jos joku käyttää tätä sanontaa itsestään, niin hän hakee sillä oikeutusta/lupaa jollekin luovalle "hulluttelulleen". Jos taas sanotaan noin toiselle, niin sillä pyritään hillitsemään toisen kivaa, koska joko ei nähdä jutun hauskuutta, tai sitten se koetaan hiukan loukkaavaksi/kiusalliseksi.
Tyttären kanssa tuli viime vuonna rakenneltua pari helppoa juttua 50-luvun Meccano no. 5:stä. Toinen niistä oli penkki. On muuten hiukkasen hitaampaa rakentamista kuin Legoilla, kun joutuu ruuvailemaan ja vääntelemään. Toisaalta Meccano on paljon monipuolisempi ja valmiit esineet vahvempia. Jo tuossa suht pienessä no. 5:ssä tuli ohjeet varmaan puoleen sataan eri rakennelmaan!