DIY Motion racing simrig SFX-100

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarski
  • Aloitettu Aloitettu
NLR Motion Platform V3 meni uudelle omistajalle.
Tässä keskusteluketjussa on hyviä pointteja V3 + SFX yhteiskäytöstä, siinä on puolensa mutta kuten tuolla muutama muukin, ni päädyin siitä luopumiseen. Saa vähän rahaa takaisinkin päin vaikka halvalla meni, vaan ei mun mielestä käytetystä ilman takuuta voi pyytää lähellekään uuden hintaa.

Otin penkin irti, niin rigi kallistuu nokilleen.
Pakko siirtää etummaisia aktuaattoreita eteenpäin.
Totesin samalla että nykyisillä paikoilla rigin keula törmää lattiaan jo taka-aktuaattorien 100mm liikkeellä eli pattinkia tarttis ihan reilusti niiden alle, 10-15cm.

Ajattelin josko kuitenkin tässä kohdin laitan etummaiset aktuaattorit melkein keulaan, ei olisi vaaraa lattiaan törmäyksestä.
Tuo 150mm liike on kuitenkin enemmän kuin tarpeeksi autopeleihin, eikä tarvitse mitään ihan älytöntä kallistusta toisin kuin vaikka lentosimuissa.
Jos tulee joskus tilanne ettei kallistus riitä, niin sitten muuttaa paikkaa ja koroketta alle.

Tänään pitäs tulla loput DIY MEGA+ (SFX-150) osat, ni pääsee ehkä jo iltasella testaamaan :)
 
NLR Motion Platform V3 meni uudelle omistajalle.
Tässä keskusteluketjussa on hyviä pointteja V3 + SFX yhteiskäytöstä, siinä on puolensa mutta kuten tuolla muutama muukin, ni päädyin siitä luopumiseen. Saa vähän rahaa takaisinkin päin vaikka halvalla meni, vaan ei mun mielestä käytetystä ilman takuuta voi pyytää lähellekään uuden hintaa.

Otin penkin irti, niin rigi kallistuu nokilleen.
Pakko siirtää etummaisia aktuaattoreita eteenpäin.
Totesin samalla että nykyisillä paikoilla rigin keula törmää lattiaan jo taka-aktuaattorien 100mm liikkeellä eli pattinkia tarttis ihan reilusti niiden alle, 10-15cm.

Ajattelin josko kuitenkin tässä kohdin laitan etummaiset aktuaattorit melkein keulaan, ei olisi vaaraa lattiaan törmäyksestä.
Tuo 150mm liike on kuitenkin enemmän kuin tarpeeksi autopeleihin, eikä tarvitse mitään ihan älytöntä kallistusta toisin kuin vaikka lentosimuissa.
Jos tulee joskus tilanne ettei kallistus riitä, niin sitten muuttaa paikkaa ja koroketta alle.

Tänään pitäs tulla loput DIY MEGA+ (SFX-150) osat, ni pääsee ehkä jo iltasella testaamaan :)

Painojakautuma ei sinänsä ole ongelma koska penkkiin istuessasi tilanne normalisoituisi mutta keulan osuminen lattiaan toki on, hienosäätää voi sitten myöhemmin mutta toki kannattanee yrittää ottaa kaikki irti mitä fyysisellä sjoittamisella vaan voi. Hyvä kuitenkin tietää että tämän kaltainenkin on mahdollista joten pitää tarkasti miettiä toteutus itsekin.
 
Joo näinhän se on, ei tullut pohdittua tätä asiaa tarpeeksi.

Pitää nyt katsoa mitä tekee, keksiikö jonkun järkevän ja suht siistin korokkeen aktuaattorien alle ettei kolaria synny vai annako niiden olla toistaiseksi keulassa johon ne jo siirsin.
Valmiit SRS profiilit on tehty pidemmällä välimatkalla eli jos ne olisi neliössä kuten mulla oli, niin ainakin liikeratoja joutuu säätämään pienemmäksi.

Penkin jo laskin, on nyt 80mm alempana kuin ennen, saa toki vieläkin alemmas jos tarve, mutta jalkojen asento on jo sitten melkeinpä ylöspäin.
----------------------------
Servopaketti saapui, toimitusaika 1,5vko:a (FedEx)
DIY MEGA PLUS Servo Pack.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Penkin jo laskin, on nyt 80mm alempana kuin ennen, saa toki vieläkin alemmas jos tarve, mutta jalkojen asento on jo sitten melkeinpä ylöspäin
Saahan tuota P1-X:n pedalplatea säädettyä alemmas. Tosin taitaa nuo R7-pedaalit olla aika korkeat jo itsessään.

Oliko ohjeistuksessa mitään mainintaa, että driverien asetukset on valmiiksi asetettu? Jos ei, niin voi olla hyvä käydä ne läpi ennen servojen paikalleenasennusta ja ensikäynnistystä.

Ja jos haluaa vähemmän virtajohtoja, niin kaikki driverit voi ketjuttaa yhteen johtoon.
 
Viimeksi muokattu:
Pedaalitaso mulla on alimmassa mahdollisessa.
Uskoisin että tuo on aika hyvä nyt.

Joo ei ole parametrit näemmä kohdillaan eli niitä tässä just rukkailen kuntoon.
Thanoksen firmwaresta en tiedä, pitänee sekin tarkistaa ja sen asetukset muutenkin.
edit:
AMC-AASD15A-Firmware/Latest_firmware at master · tronicgr/AMC-AASD15A-Firmware
Näemmä oli uudempi (2.20 2560 kortille), joten päivitetty siihen.
 
Viimeksi muokattu:
Pedaalitaso mulla on alimmassa mahdollisessa.
Uskoisin että tuo on aika hyvä nyt.

Joo ei ole parametrit näemmä kohdillaan eli niitä tässä just rukkailen kuntoon.
Thanoksen firmwaresta en tiedä, pitänee sekin tarkistaa ja sen asetukset muutenkin.

Mielenkiintoista eli mitä kaikkea jouduit sitten muuttamaan ? Tuliko minkäänlaista ohjeistusta mukana ?

"Thanos controllers is V1.4 with color screen and accessory port. We get them directly from PT Actuators. We check them (fix "Reset Trace" cut if required), set them up for 3DOF, and test them to make sure they are in prefect condition before shipping. All subsequent support will be thru Thanos Discord channel)"
 
Tähän laitoin ne ykköspostauksen linkin takana olevat parametrit, mun tietääkseni ei muuta tartte asetella.
En tosin ole vielä kauheasti discordissa seikkaillut, että onko siellä jotain muita suosituksia parametreiksi.
Ei tuossa muutamaa minuuttia kauempaa mene kun ne drivereihin asettaa.
Nopeuden muutan sit 3000 kun saan homman toimimaan (oletus oli 5000).

Nyt ihmettelen Thanoksen asetuksia:
link1
link2
link3
link4

Niin ja mitään ohjeita ei ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Muista myös laittaa Thanoksen vaatimat arvot drivereihin. Muistaakseni ainoastaan yksi neljästä poikkesi oletusasetuksista.
 
Muista myös laittaa Thanoksen vaatimat arvot drivereihin. Muistaakseni ainoastaan yksi neljästä poikkesi oletusasetuksista.
Osaatko neuvoa enemmän tai antaa linkkiä?
Ei ole tullut tuollaista vielä vastaan mitä olen kahlannut erinäisiä ohjeita.

edit:
Taisi löytyä tuosta yhdestä linkistä (sivu 25), jotka tuossa aiemmin laitoin eli:

The AASD-15A drives need some parameters before they are ready to be used. Most of the parameters are same as
SFX100 DIY but some additional one are required.

Push MOD until you see Pn000. This enters the parameter mode.
Change and check these settings on all motors:

Pn8 = 300 - Max peak torque % CW
Pn9 = -300 - Max peak torque % CCW
Pn51 = 3000 - Max servomotor speed in RPM
Pn98 = 20 - Pulse Multiplier (electronics gear)
Pn109 = 1 - smoothing, (1=fixed smoothing, 2=s-Shaped smoothing)
Pn110 = 30 - Smoothing Filter Time
Pn113 = 20 - Feedforward %
Pn114 = 10 - Feedforward Filter Time (ms)
Pn115 = 100 - Gain %
Pn24 = 100 - Torque level for home calibration
Pn52 = 1
Pn60 = 2
Pn61 = 6


Tosiaan näistä lisäparametreistä piti muuttaa pn61 joka oli oletuksena 1.
 
Viimeksi muokattu:
Suunnittelupöydältä...

sliderfoot.png

...käytännön toteutukseen.

IMG_8773_sliderfoot.jpg IMG_8774_sliderfoot.jpg

Pointtihan tällaiselle liukuvalle viritelmälle on se, että jalkojen väli muuttuu keskiasennosta sivuttain toiseen laitaa siirryttäessä noin 15 milliä (aktuaattorit 150 mm, 680 mm päässä toisistaan). Liike rasittaa varsinkin aktuaattorin alapään laakeria.
Liukupintana on 5 mm PE-levy. Liukupinnan ja kiinnityspalikan välissä on kuminen lieriöeristin. Lieriöeristimen metalliseen päätyyn on tehty kolme kierteistettyä reikää, johon PE-lätkä on ruuvattu kiinni M4 uppokantaruuveilla. Liu'un lisäksi tässä toteutunee samalla myös tärinänvaimennus.
Liukulätkien väliin on tarkoitus laittaa lattiasta eristetty, täyspitkä vaneri tms. levy, johon liukupinnat ruuvataan kiinni.

Käytännön testiä ei ole tehty, kun vasta toinen pää on asennettu...
 
Sähköt kytketty ja ensi fiilis kieltämättä pienoinen pettymys.

- 10kHz ääni on voimakas, en tiedä mitä sille voisi tehdä.
Jossain luki mahdollisesta suodattimesta virtakaapelille tai EMI teippiä (kuparifolio) servon virtakaapeliin joka on suojaamaton.
Kaikki kaapelit tosin mytyssä lattialla vielä tässä vaiheessa.
- Aktuaattorit on mielestäni äänekkäät ja rahisevat niin että olisi pitänyt tarkistaa se rasvauksen laatu, pitänee avata yksi. En tosin tiedä mikä on normaali ja mikä ei.

Ohjeet sain just äsken sähköpostitse, no parempi myöhään kuin ei milloinkaan :)
Ainoa mitä tarvitsi omia tarvikkeita oli apikoliittimet virtakaapeleille ja M3 ruuvi moottorin akselissa olevan palan irroitukseen.

1_eRL DIY MEGA - Cable Connection.jpg
2_eRL Motor Installation.jpg
3_Settings for Drivers and Controller.jpg

Taidan lopettaa tältä päivältä.
 
Viimeksi muokattu:
Ja jos haluaa vähemmän virtajohtoja, niin kaikki driverit voi ketjuttaa yhteen johtoon.

Tämä onkin hyvä lisäominaisuus.
Sähköt kytketty ja ensi fiilis kieltämättä pienoinen pettymys.

- 10kHz ääni on voimakas, en tiedä mitä sille voisi tehdä.
Jossain luki mahdollisesta suodattimesta virtakaapelille tai EMI teippiä (kuparifolio) servon virtakaapeliin joka on suojaamaton.
Kaikki kaapelit tosin mytyssä lattialla vielä tässä vaiheessa.
- Aktuaattorit on mielestäni äänekkäät ja rahisevat niin että olisi pitänyt tarkistaa se rasvauksen laatu, pitänee avata yksi. En tosin tiedä mikä on normaali ja mikä ei.

Ohjeet sain just äsken sähköpostitse, no parempi myöhään kuin ei milloinkaan :)
Ainoa mitä tarvitsi omia tarvikkeita oli apikoliittimet virtakaapeleille ja M3 ruuvi moottorin akselissa olevan palan irroitukseen.

1_eRL DIY MEGA - Cable Connection.jpg
2_eRL Motor Installation.jpg
3_Settings for Drivers and Controller.jpg

Taidan lopettaa tältä päivältä.

Nukut yön yli ja jatkat huomenna on hyvä suunnitelma. Luuletko että erottaisit äänen vielä senkin jälkeen kun on vr-lasit päässä ja rigi liikkeessä ?

Tälläiseen "ratkaisuun" törmäsin aiemmin kun luin Zarniwoopin linkkaamaa keskustelua, ei kyllä paljon naurattaisi.

Mistä ääni tulee, servoistako ?

0BC03543-B94F-41A1-9AE6-F20E600C559C.jpeg
 
Nukut yön yli ja jatkat huomenna on hyvä suunnitelma. Luuletko että erottaisit äänen vielä senkin jälkeen kun on vr-lasit päässä ja rigi liikkeessä ?

Mistä ääni tulee, servoistako ?
Ääni kuuluu drivereista ja kun liikuttelen johtoja, niin välillä se häviää.
Pitää siis kokeilla enste järjestellä johdot.
Servoista ei kuulu mitään vinkunaa, kuulostelin korva servossa kiinni.

Testasin SRS:llä liikkeitä ja siinä aktuaattorit kuulosti normaalilta, ehkä vaikutti kun nostin nopeuden jo sinne 3000rpm:ään.

Eiköhän tuosta vielä hyvä tule ;)
 
Ääni kuuluu drivereista ja kun liikuttelen johtoja, niin välillä se häviää.
Pitää siis kokeilla enste järjestellä johdot.
Servoista ei kuulu mitään vinkunaa, kuulostelin korva servossa kiinni.

Testasin SRS:llä liikkeitä ja siinä aktuaattorit kuulosti normaalilta, ehkä vaikutti kun nostin nopeuden jo sinne 3000rpm:ään.

Eiköhän tuosta vielä hyvä tule ;)

Ai drivereista, mietinkin että miksi julkaista uusi versio driverista jos ääni tulisi servoista ;) Hyvä juttu koska kaappiinhan nuo kuitenkin sijoittuu jos äänistä ei pääsisikään kokonaan eroon.
 
Kaapissa ei vaan ole ovea :)
Joku oli mitannut drivereiden lämpöä kameralla, niin 40-50 astetta kuormituksessa, ei paha muttei viitsi sulkea kaappiin.

Siirsin etuaktuaattorit uudelleen taaksepäin ja nyt on ääriasennossa senttiä vaille ettei tömähdä lattiaan eli saa olla tuossa.
motion.jpg
 
Kaapissa ei vaan ole ovea :)
Joku oli mitannut drivereiden lämpöä kameralla, niin 40-50 astetta kuormituksessa, ei paha muttei viitsi sulkea kaappiin.

Siirsin etuaktuaattorit uudelleen taaksepäin ja nyt on ääriasennossa senttiä vaille ettei tömähdä lattiaan eli saa olla tuossa.
motion.jpg

Hurjan näköinen kun rigi on näin ääriasennossa, juteltiin juurikin tänään simukaverin kanssa SFX videoista ja kumpikin totesi ettei ole koskaan nähnyt videoita missä käytäisiin juuri tuon kaltaisessa ääriasennossa tai etupää ylhäällä takapää alhaalla. Mielenkiinnolla odottelen kommenttejasi kokemuksista radoista joissa on merkittävät korkeuserot.

Someone on Discord was running his servos on 110V and changed it to a 220V setup, I quote: "the whining noise is 2x as loud and really noticeable at 220V".

Tämä tosin torpattiin heti jollakulla toisella videolla missä kävi juurikin toistepäin. Itsehän käytän D-Boxin kanssa 110v-220v-step-down transformeria.
 
Pitää kokeilla myös ferriitirenkaita, niitä löytyy töistä.

Jos tulee vastaan jotain muita kikkoja vinkunan vaimentamiseen, niin ollaan kuulolla :)
Jossain plasmatelkussa mulla oli samaa vinkunaa ja siihen tottui ajan mittaan.

Huomenna pelitestiä, kirjoittelen sit fiiliksiä.
Ainakin Spa:ssa ja Laguna Seca:ssa on aika jyrkät mäet.
On mulla kyllä vuoristoratapelikin että voi kokeilla pysyykö penkissä ja rigi paikallaan :lol:
 
Pitää kokeilla myös ferriitirenkaita, niitä löytyy töistä.

Jos tulee vastaan jotain muita kikkoja vinkunan vaimentamiseen, niin ollaan kuulolla :)
Jossain plasmatelkussa mulla oli samaa vinkunaa ja siihen tottui ajan mittaan.

Huomenna pelitestiä, kirjoittelen sit fiiliksiä.
Ainakin Spa:ssa ja Laguna Seca:ssa on aika jyrkät mäet.
On mulla kyllä vuoristoratapelikin että voi kokeilla pysyykö penkissä ja rigi paikallaan :lol:

Jos saisit videoita sivusta joista näkyisi aktuaattoreiden liikeradat, aina toki vain parempi ;)

Itseäni lähinnä kiinnostaisi että käytetäänkö liikerataa kokonaisvaltaisesti esim. Lagunassa.

Itse laitan tämän ehkä tilaukseen kun myyjä näytti vihreätä valoa, pohdin vielä 2 ja 3 napin välillä.


1635151745240.png
 
Viimeksi muokattu:
Alexin (eRacing-Lab) vastaus 10kHz ääneen oli se että toiset sille herkempiä kuin toiset.
Kuulemma EMI filtteristä jotkut saaneet apua:
Amazon.com: Noise Suppressor Power EMI Filter Termianl Single-Phase Line-Conditioner JREle AC 115/250V 20A JRW1220-22 : Industrial & Scientific
Löytyy noita häiriösuodattimia toki Suomestakin.
Pitää kysyä automaatiourakoitsijaltamme suosituksia.

Aktuaattoreiden voitelusta meni takuuseen että on tehty asianmukaisesti ja kuulemma break-in jälkeen ääni tasoittuu.
Mieli tekisi silti kurkata yhden sisuksiin että onko siellä vaseliinia kuinka reilusti.

Pitää jatkaa projektia hyvin nukutun yön jälkeen.
Noi kyykistelyt rigin kimpussa ei ole huonoselkäisen hommaa.
Suoraan sanoen en enää noista asennuksista erityisemmin välitä, aina tuntuu kuitenkin olevan jotain säädeltävää tai uutta kikkaretta asennettavaksi.

Tässä tuota aktuaattorien rahisevaa ääntä, ylös ok mutta alas tullessa paukkuu kuin popcorn


Normaalia?

edit: Pistin videon Alexille ja vakuutti että tuo muuttuu break-in perioidin jälkeen ja vakuutti jälleen kerran että rasvaus on suoritettu kunnolla, mutta sanoi että jos siltä tuntuu niin voi tarkistaa ja lisää vaseliinia, mutta pitää olla varovainen ettei laakerointi tipu ruuvilta...näin kuulemma on käynyt jollekin.


Josko laittas koneen jumppaamaan muutamaksi tunniksi :D



Olin itse 10 vuotta tekemässä tällaisia ja ei nekään äänettömiä ole:


edit:
Oli pakko hakea Motonetista rasvaprässi, laakerivaseliinia, 1/2 tuuman räikkäavain ja sille 12mm kuusiokolohylsy, rasvanippa oli jo aiemmin hommattu.
Noh, ekan avasin ja mun mielestä siellä on korkeintaan jotain öljyä suihkittu.
5 pumppausta sai tehdä ennen kun laakeripesästä tuli rasvaa ulos eli ei sinne ainakaan mitään oltu pruutattu.
Sivelin myös tuolle 10cm matkalle vielä pintaan sekä tuonne alapään fixed bearing laakerin kuuliin sivelin kuulat vaseliinilla. PTFE:tä tuohon mustan osan pintaan.
Onneksi helppo homma tehdä.
Taitaa kuitenkin jäädä pelailut huomiselle.
DIY MEGA Plus Greasing.jpg

Kunhan on saanut rasvattua, ni uusi kokeilu vaikuttiko ääneen mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Hmm .. mikä on tämä break-in perioid, aktuaattori testiohjelma ? Tosi vaikea sanoa noista äänistä mitään näin käytännössä äänettömän D-Boxin omistajana, ääniin voisi ottaa kantaa muut SFX omistajat täällä. Tallennus varmaan jotenkin ylikorostaa noita ääniä, ei kai käytännössä ole noin voimakkaat ? Rahiseva ääni, tuleeko kaikista aktuaattoreista ?

Hieno on kyllä aktuaattoreiden pitkä liikerata :)
 
Hmm .. mikä on tämä break-in perioid, aktuaattori testiohjelma ? Tosi vaikea sanoa noista äänistä mitään näin käytännössä äänettömän D-Boxin omistajana, ääniin voisi ottaa kantaa muut SFX omistajat täällä. Tallennus varmaan jotenkin ylikorostaa noita ääniä, ei kai käytännössä ole noin voimakkaat ? Rahiseva ääni, tuleeko kaikista aktuaattoreista ?

Hieno on kyllä aktuaattoreiden pitkä liikerata :)
Break-in perioid on "sisäänajo" mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan tässä yhteydessä.
Mut muokkasin edellistä viestiä, aloitin rasvausprosessin ja nyt toinen potilas pöydällä.
Uusi testi illemmalla (Thanoksen dipeistä kun kääntää 1 off ja 4 on, ni se ajelee äärirajasta toiseen ja ruuvista voi samaan aikaan muuttaa nopeutta).
 
Break-in perioid on "sisäänajo" mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan tässä yhteydessä.
Mut muokkasin edellistä viestiä, aloitin rasvausprosessin ja nyt toinen potilas pöydällä.
Uusi testi illemmalla (Thanoksen dipeistä kun kääntää 1 off ja 4 on, ni se ajelee äärirajasta toiseen ja ruuvista voi samaan aikaan muuttaa nopeutta).

Alkaa oma D-Box tuntumaan taas hyvältä pikku puutteineen :)

Hieman kyllä ihmetyttää kun noita settejä on varmastikin myytyjä satoja vuosien saatossa ja sä olisit ensimmäinen joka kiinnittäisi huomiota näihin "epäkohtiin".
 
Alkaa oma D-Box tuntumaan taas hyvältä pikku puutteineen :)

Hieman kyllä ihmetyttää kun noita settejä on varmastikin myytyjä satoja vuosien saatossa ja sä olisit ensimmäinen joka kiinnittäisi huomiota näihin "epäkohtiin".
Rahinaa kuului vaan yhdestä tai kahdesta ja nyt on kaksi avattu, toinen oli rasvattu ja toinen ei :hmm:
Eipä se haittaa kun näin alkumetreillä asian huomasi, kuivana kun niitä jonkun aikaa olisi sahanut, niin laakerit entiset.

Palautetta lähti jo Alexille...
 
Rahinaa kuului vaan yhdestä tai kahdesta ja nyt on kaksi avattu, toinen oli rasvattu ja toinen ei :hmm:
Eipä se haittaa kun näin alkumetreillä asian huomasi, kuivana kun niitä jonkun aikaa olisi sahanut, niin laakerit entiset.

Palautetta lähti jo Alexille...

Sekin kummastuttaa että yleensä ostajat avautuvat foorumeilla jos törmää epäkohtiin, huonoon palveluun jne. mutta tästä firmasta en ole lukenut ainuttakaan negatiivista kommenttia. Olisiko vain kuitenkin kyse huonosta tuurista että osui kohdallesi se ainoa setti jonka viimeistely olisi jäänyt puolitiehen. Tai sitten kohta saamme lukea kun ne laakerit on oikeasti entiset kun ostaja ei ollutkaan yhtä valveutunut kuin sä.
 
Hmm .. mikä on tämä break-in perioid, aktuaattori testiohjelma ? Tosi vaikea sanoa noista äänistä mitään näin käytännössä äänettömän D-Boxin omistajana, ääniin voisi ottaa kantaa muut SFX omistajat täällä. Tallennus varmaan jotenkin ylikorostaa noita ääniä, ei kai käytännössä ole noin voimakkaat ? Rahiseva ääni, tuleeko kaikista aktuaattoreista ?

Hieno on kyllä aktuaattoreiden pitkä liikerata :)
Itsellä kanssa SFX-100/simun rakennus projekti melkein valmiina. Juuri aloittelen/harjoittelen FlyPT Moverin asennusta koneelle. Noihin ylösalas liikkeessä kuuluviin voimakkaisiin servon moottoriääniin ääniin auttaa Thanoksen controllerilla valikosta löytyvät filtterit. Onko ne valittu päälle? Filtterit ei toimi itsellä Thanoksen perusnäytöllä missä näkyy moottoreiden numerot jne vaan pitää rullata pari valikoa eteenpäin..... Tosin kokemusta ei ole vielä noin täysvauhtisilla ajoilla kuin Maken videolla.
 
Sekin kummastuttaa että yleensä ostajat avautuvat foorumeilla jos törmää epäkohtiin, huonoon palveluun jne. mutta tästä firmasta en ole lukenut ainuttakaan negatiivista kommenttia. Olisiko vain kuitenkin kyse huonosta tuurista että osui kohdallesi se ainoa setti jonka viimeistely olisi jäänyt puolitiehen. Tai sitten kohta saamme lukea kun ne laakerit on oikeasti entiset kun ostaja ei ollutkaan yhtä valveutunut kuin sä.
Valitettavasti olen saanut Isältäni Murphyn lain perinnöksi eli jos heinäsuovassa on neula, niin se osuu luultavasti mun kohdalle :rolleyes:
Heidän käyttämänsä rasva on sinertävää ja ei voinut olla huomaamatta että sitä oli ja oli reilusti, toisen ollessa täysin kuiva.
Pyyhin kuitenkin heidän rasvat pois ja laitoin siihenkin uudet.

Voihan se tietty olla että osa on asiakaspalautuksia, minähän sain 50$ alennusta siitä että otin sellaiset joissa kahdessa oli naarmuja jotka tosin jää kiinnikkeen alle.

No nyt lopetan tän chatin ja rasvaan vielä ne pari ja sit testausta.
 
Valitettavasti olen saanut Isältäni Murphyn lain perinnöksi eli jos heinäsuovassa on neula, niin se osuu luultavasti mun kohdalle :rolleyes:
Heidän käyttämänsä rasva on sinertävää ja ei voinut olla huomaamatta että sitä oli ja oli reilusti, toisen ollessa täysin kuiva.
Pyyhin kuitenkin heidän rasvat pois ja laitoin siihenkin uudet.

Voihan se tietty olla että osa on asiakaspalautuksia, minähän sain 50$ alennusta siitä että otin sellaiset joissa kahdessa oli naarmuja jotka tosin jää kiinnikkeen alle.

No nyt lopetan tän chatin ja rasvaan vielä ne pari ja sit testausta.
Rasvaprässin kanssa kannattaa olla varovainen eli ei liikaa, itsellä rupesi vaseliini tunkemaan laakerin tiivistettä ulos kun rasvailin omia.
 
Itsellä kanssa SFX-100/simun rakennus projekti melkein valmiina. Juuri aloittelen/harjoittelen FlyPT Moverin asennusta koneelle. Noihin ylösalas liikkeessä kuuluviin voimakkaisiin servon moottoriääniin ääniin auttaa Thanoksen controllerilla valikosta löytyvät filtterit. Onko ne valittu päälle? Filtterit ei toimi itsellä Thanoksen perusnäytöllä missä näkyy moottoreiden numerot jne vaan pitää rullata pari valikoa eteenpäin..... Tosin kokemusta ei ole vielä noin täysvauhtisilla ajoilla kuin Maken videolla.

Laittelehan kuvia kun vain kerkiät, näitä projekteja kun on aina kiva seurailla.
 
Samalta tuo meikäläisenkin SFX kuulostaa. Ruuvit taattua kiinalaista laatua!
Saksasta saattaisi saada laadukkaammat ruuvit tuplahinnalla. Tilasiko @jarski ruuvit Saksasta vai Kiinasta?

@Make73 Paljonko tuli paketin kokonaishinnaksi toimituskuluineen?
 
Viimeksi muokattu:
Samalta tuo meikäläisenkin SFX kuulostaa. Ruuvit taattua kiinalaista laatua!
Saksasta saattaisi saada laadukkaammat ruuvit tuplahinnalla. Tilasiko @jarski ruuvit Saksasta vai Kiinasta?
Hyvä että on sit normaalia.

Nyt on kaikki aktuaattorit rasvattu, yhdestä tosiaan puuttui vaseliini kokonaan.
Ääneen tuo ei kuitenkaan vaikuttanut mitään.

Kahdessa se klunssi joka sujahtaa sinne profiilin sisään, ni liukui todella helposti kun taas kahdessa sai koputella että sen sai menemään vaikka kuivavoiteluaineella voitelin.
Josko tuo on sitten se break-in kun se hioutuu sopivaksi.
@Make73 Paljonko tuli paketin kokonaishinnaksi toimituskuluineen?
1635357947077.png
+ ALV
 
Viimeksi muokattu:
Suunnittelupöydältä...

sliderfoot.png

...käytännön toteutukseen.

IMG_8773_sliderfoot.jpg IMG_8774_sliderfoot.jpg

Pointtihan tällaiselle liukuvalle viritelmälle on se, että jalkojen väli muuttuu keskiasennosta sivuttain toiseen laitaa siirryttäessä noin 15 milliä (aktuaattorit 150 mm, 680 mm päässä toisistaan). Liike rasittaa varsinkin aktuaattorin alapään laakeria.
Liukupintana on 5 mm PE-levy. Liukupinnan ja kiinnityspalikan välissä on kuminen lieriöeristin. Lieriöeristimen metalliseen päätyyn on tehty kolme kierteistettyä reikää, johon PE-lätkä on ruuvattu kiinni M4 uppokantaruuveilla. Liu'un lisäksi tässä toteutunee samalla myös tärinänvaimennus.
Liukulätkien väliin on tarkoitus laittaa lattiasta eristetty, täyspitkä vaneri tms. levy, johon liukupinnat ruuvataan kiinni.

Käytännön testiä ei ole tehty, kun vasta toinen pää on asennettu...
Pikainen ensitesti uusilla liukualustoilla. Ensivaikutelma loistava! Ylimääräiset nitinät ja natinat loistaa poissaolollaan.
Ehkä hieman kovempi kumi voisi olla paikallaan. Lieriöeristimet on kooltaan halkaisija 40mm ja korkeus 30mm. Voisi kokeilla leveämpää ja matalampaa versiota (50/25mm).
Testasin iRallin Street Stockia Mid-Ohiossa, SRS-säädöt muokattu Jeff Weawerin iR-perussetistä. Suurin melu ajaessa tulee Aiologsin sequsta...
 
Ajattelin liittyä tänne, kun olen tätä ketjua seurannut pitkään, kun ei näistä sfx-100 rakennushommista niin paljon Suomen sivustoilla ole juttua. Hienoja projekteja teillä ja hyviä ohjeita sekä vinkkejä. Pari vuotta itsekin olen ajatellut rakentamista ja seurannut maailmalta näitä. Aloitin vasta reilu viikko sitten oman projektin varsinaisen fyysisen rakentamisen ja valtavirrasta poiketen teen sen metalliputkesta. Rigin painoa en vielä ole punninnut mutta ei siitä niin painava tullut mitä pelkäsin. Ei ainakaan nitise ja notku yhtään. Kaikki pyrin tekemään säädettäväksi joka lisää vähän painoa. Tein rigiin myös paikat näytön kiinnitykseen mutta aluksi 3kpl 27" näyttöä tulee erilliseen telineeseen rigin eteen/sivulle. Traction Loss on mulle ehdoton mutta surge jää vielä vaan suunnitelmaksi, koska en koe sitä niin tärkeäksi tässä vaiheessa. Actuatorit on tilattu ja ne tulee 150mm liikkeellä sekä yksi push pull actuator ja yksi gearbox joka tulee hoitamaan TL suoraan penkin alle. En ole vielä varma miten tuo Tl tulee toimimaan paikoillaan, mutta onneksi säätöominaisuudet ovat kohtuu laajat sekä sähköiset, mekaaniset että softapuoli. Thanos kontrolleri ja powerit menee pieneen tuuletettuun kaappiin. Ajattelin että jaan myös tällaisen erinlaisen projektin ja tässä pari kuvaa, vaikka pahasti keskeneräinen onkin. En tiedä onko juuri tämä ketju täysin oikea paikka tämän jakamiseen mutta mielestäni tässä ketjussa paljon tietoa näistä ja hyvä pohja muille, kiitos sen aloittajalle
 

Liitteet

  • IMG_20211024_115523.jpg
    IMG_20211024_115523.jpg
    3,2 MB · Luettu: 164
  • IMG_20211024_184209.jpg
    IMG_20211024_184209.jpg
    5 MB · Luettu: 167
Ajattelin liittyä tänne, kun olen tätä ketjua seurannut pitkään, kun ei näistä sfx-100 rakennushommista niin paljon Suomen sivustoilla ole juttua. Hienoja projekteja teillä ja hyviä ohjeita sekä vinkkejä. Pari vuotta itsekin olen ajatellut rakentamista ja seurannut maailmalta näitä. Aloitin vasta reilu viikko sitten oman projektin varsinaisen fyysisen rakentamisen ja valtavirrasta poiketen teen sen metalliputkesta. Rigin painoa en vielä ole punninnut mutta ei siitä niin painava tullut mitä pelkäsin. Ei ainakaan nitise ja notku yhtään. Kaikki pyrin tekemään säädettäväksi joka lisää vähän painoa. Tein rigiin myös paikat näytön kiinnitykseen mutta aluksi 3kpl 27" näyttöä tulee erilliseen telineeseen rigin eteen/sivulle. Traction Loss on mulle ehdoton mutta surge jää vielä vaan suunnitelmaksi, koska en koe sitä niin tärkeäksi tässä vaiheessa. Actuatorit on tilattu ja ne tulee 150mm liikkeellä sekä yksi push pull actuator ja yksi gearbox joka tulee hoitamaan TL suoraan penkin alle. En ole vielä varma miten tuo Tl tulee toimimaan paikoillaan, mutta onneksi säätöominaisuudet ovat kohtuu laajat sekä sähköiset, mekaaniset että softapuoli. Thanos kontrolleri ja powerit menee pieneen tuuletettuun kaappiin. Ajattelin että jaan myös tällaisen erinlaisen projektin ja tässä pari kuvaa, vaikka pahasti keskeneräinen onkin. En tiedä onko juuri tämä ketju täysin oikea paikka tämän jakamiseen mutta mielestäni tässä ketjussa paljon tietoa näistä ja hyvä pohja muille, kiitos sen aloittajalle

Kaikki projektit ovat tervetulleita ja varsinkin valtavirrasta poikkeavat kuten omasi, ehdottomasti seurantaan. Kävin muutama kk sitten testaamassa kaverin vastaavan rigin ja voin allekirjoittaa tuon ettei taatusti nitise tai notku, immersiokin oli niin erilainen kuin omassa alumiiniprofiilista rakennetussa rigissa että sitä jäin kyllä tavallaan hieman kaipaamaan.
 
Samalta tuo meikäläisenkin SFX kuulostaa. Ruuvit taattua kiinalaista laatua!
Saksasta saattaisi saada laadukkaammat ruuvit tuplahinnalla. Tilasiko @jarski ruuvit Saksasta vai Kiinasta?

@Make73 Paljonko tuli paketin kokonaishinnaksi toimituskuluineen?
Saksasta tuli mun ruuvit.
Hitto tänne onkin ilmestynyt juttua hemmetisti. Pitää huomenna lukaista ajan kanssa.

Ja Jappes tänne vaan ihmeessä lisää juttua projektissa. Mielenkiinnolla odotan kuinka projekti etenee.
 
@jarski kuuluuko Sulla laakereista mitään rapinaa kun aktuaattorit laskeutuva ylhäältä alas, kuten tuossa mun em videolla?
Eihän tuota toki pelatessa varmaan huomaa, mutta noin kun sitä ajelee ääriasennosta toiseen, niin rapina on todella selkeää.
Josko se on sitten ruuvin laadusta kiinni, enää ei ainakaan rasvauksesta.

Mites kun lopetatte käytön, niin virrat vaan pois vai ajatteko sen ensin hallitusti ala-asentoon?
Pistin Thanoksesta Standby ja Park asetoon 0%, mut ei se tunnu sitä sinne ajavan ainakaan kun tietokone ei ole päällä.
 
Mitä mieltä muut ovat tuosta Surgen tarpeesta sfx- käytössä eli saavutetaanko sillä merkittävää hyötyä simuloimaan pitkittäisiä g-voimia? Monessa videossa näyttää että Surgen liike on todella hitaalla eli riittääkö se huijaamaan aivoja vai tekeekö sfx liikeradat ja voima lähes saman vaikutuksen käytännössä
 
@jarski kuuluuko Sulla laakereista mitään rapinaa kun aktuaattorit laskeutuva ylhäältä alas, kuten tuossa mun em videolla?
Eihän tuota toki pelatessa varmaan huomaa, mutta noin kun sitä ajelee ääriasennosta toiseen, niin rapina on todella selkeää.
Josko se on sitten ruuvin laadusta kiinni, enää ei ainakaan rasvauksesta.

Ei kyllä kuulu tuollaista ääntä. Aivan kuin ruuveissa olisi liian vähän kuulia, mutta tuskin sentään.
 
Ei kyllä kuulu tuollaista ääntä. Aivan kuin ruuveissa olisi liian vähän kuulia, mutta tuskin sentään.
Joo en tiedä, ei kuulosta munkaan mielestä kovin terveeltä ääneltä.
Ei sitä huomaa kuin hitaammalla nopeudella.

Sain asennukset valmiiksi, pääsee vihdoin kokeilemaan pelaamista :)

Make73 rig 1.jpg

Make73 rig 2.jpg

Make73 rig 3.jpg
 
@jarski kuuluuko Sulla laakereista mitään rapinaa kun aktuaattorit laskeutuva ylhäältä alas, kuten tuossa mun em videolla?
Eihän tuota toki pelatessa varmaan huomaa, mutta noin kun sitä ajelee ääriasennosta toiseen, niin rapina on todella selkeää.
Josko se on sitten ruuvin laadusta kiinni, enää ei ainakaan rasvauksesta.

Mites kun lopetatte käytön, niin virrat vaan pois vai ajatteko sen ensin hallitusti ala-asentoon?
Pistin Thanoksesta Standby ja Park asetoon 0%, mut ei se tunnu sitä sinne ajavan ainakaan kun tietokone ei ole päällä.
Näkyykö näytöllä 4 kpl P kirjaimia? Tuolla ohjetta AMC-AASD15A-Firmware/AMC-AASD15A_4DOF+TL-Simtools_manual_v2_3.pdf at master · tronicgr/AMC-AASD15A-Firmware
Itsellä ajaa nyt nätisti aina parkki tai stanby asentoon valinnan mukaan kun PC ei kytkettynä. Nyt toimi myös kun sain tuota FlyPt Moveria vähän testattua. Eli kun sammutin yhteyden Thanoksen ja FlyPtMoverin välillä niin meni heti nätisti parkkiin. Onko sinulla kytketty turvakytkin/force kytkimet Thanokselle? Ohjeessa kytkentäkaavio. En saanut itse alussa asetuksia tallennettua kun ei ollut tuo Force kytkin kytketty.
Tässä itse Thanokselta saatu vastaus kun kyselin miksi ei onnistu parametrien asettelu/tallennus "Please disengage the Force Offline switch when you are saving parameters, otherwise it won't save"

Edit, näkyyhän tuo turvakytkin tuolla kuvissa...

1635433471736.png
 
Alkoi se parkkeerauskin toimimaan, en tiedä mikä siinä oli.

Peak Filterin Thanos ottaa SimRacingStudio softasta eli ei tarvetta asetella.
 
Homma etenee ja näyttöjen teline tuli tehtyä ja siihen samalla kiinnitykset kaiuttimille, mut jotkut säätöjalat pitää vielä tehdä. Harmi tämä maailman tilanne kun kaiken kuljetus tuntuu kestävän niin pitkään. TL liukuihin tulee nyt sellaiset 25mm nylonpallolla olevat "laakerit" joiden pitäisi kestää 180kg kpl ja niitä tulee joka kulmaan yksi. Liukuvasteet vanerin päälle ajattelin tehdä rosterilevystä niin kokonaiskitka on varmaan pienempi. Ajattelin että näin myös liikeääni pysyy hiljaisena. Muutaman mutterin vielä hitsailin ihan varoiksi että saa mahdollisen hiiritelineen ja näppiksen rigiin kiinni jos siihen päädyn. Varsinainen kuppipenkki tulee vasta 3vko päästä ja ajattelin tehdä sen kiskoilla niin muksutkin pääsee ajamaan. Itse ajan vaan rallia ja rallicrossia, mutta josko sitä tämän myötä innostuisi myös rata-ajosta.
 

Liitteet

  • IMG_20211028_073108__01.jpg
    IMG_20211028_073108__01.jpg
    3,4 MB · Luettu: 143
  • IMG_20211028_073121__01.jpg
    IMG_20211028_073121__01.jpg
    2,6 MB · Luettu: 141
Saako ketjussa keskustella myös itse pelaamisesta ainakin noin niinku testimielessä kun saanut vehkeen pelittämään?

Pikainen pelitesti tehty.
Softana siis SimRacingStudio.

Automobilista 2:sta en saanut jostain syystä toimimaan, vaihtelin kyllä sitä Shared Memory asetusta, mutta ei tärpännyt vielä.
iRacing toimi ja onpahan erikoinen kokemus verrattuna vanhaan NLR Motion Platform V3 penkinkeikuttajaan!
Joku asetus lienee pielessä koska tuli VR:llä huimausta, jota ei ole autopeleissä tullut vaikka pelanut putkeen useita tunteja ja liikettä oli vanhassakin motionissa.

Valve Index:llä näkyy että Motion Compensation on päällä, mutta softassa sen kohdalla on punainen ruksi ettei muka ole päällä, eikä vaikuta vaikka sitä kytkee päälle tai pois, silti VR:llä näkyy ne kompensointiakselit :hmm:
Josko tuon huimauksen saisi pois jotenkin, niin kyllähän tällä kelpaa ajella.
Lotus 79:llä vetelin Norsdschleifea ja ei aktuaattorit ainakaan pitänyt millään tavalla mitään häiritsevää ääntä.
Sen sijaan penkin profiilit natisee eli niille on tehtävä jotain, mun piti ne avata joka tapauksessa koska ei ole linjassa.

10kHz vinkuna kuuluu pelaamisenkin läpi (edit, no eipä kuulu kun vähänkin volume kovemmalla) ja sille on pakko saada tehtyä jotain.
Kuvassa näkyy että otin koulupöydän kaapin taustalevyn irti ja äänieristin sen paksulla vaahtomuovilla ja ruuvasin eteen. Ei juuri vaikutusta, muuta kuin että johdot sai siististi ja driverit piiloon.

edit:

Jaa tuo Motion Compensation vaatiikin jonkunlaisen anturin, ei auta ku laittaa tilaukseen.

Pari kierrosta ajoin Lotarilla Nyrrellä ja kyllä näemmä aivot tuohon hiljalleen tottuu eli ei ole asetuksista kiinni.

On kyllä hyvin erilainen kokemus kuin penkinkeikuttajalla, prkl:een kallis oli (mun ~2kk:den palkka) mutta ei harmita ostos :smile:
 
Viimeksi muokattu:
AMS2 asetukset kopipeisti SRS Discosta:
1. Main Menu options screen, under 'Options'
2. -> 'System'
3. -> Shared Memory = 'Project Cars 2'.
4. Set UDP FREQUENCY to OFF. (Very important).

iRallin asetuksista löytyy parit sliderit jotka vaikuttaa horisontin liikkumiseen.
 
Joo noin ne on ja toimi täysin moitteettomasti edellisellä motionilla, kertaakaan ei tehnyt tenää.
Siellä Discossa yksi admin sanoi että kun vaihtelee tuota Shared Memory asetusta ja menee takaisin muuttamaan oikeaksi ni usein alkaa toimimaan. Ei auttanut mulla tänään.
Väitti että pelissä on bugi ja siellä on hänen lähettämä kirjekin Renatolle.
Vastasin että Motion Platform softalla ei kertaakaan bugannut, ni poisti mun viestin...että sellasta palvelua.
SRS:ssä se bugi on.
 
En oo Amssia ajanu pariin kuukauteen, niin piti oikein testata. Motioni toimi ihan kuin aina ennenkin!
 
En oo Amssia ajanu pariin kuukauteen, niin piti oikein testata. Motioni toimi ihan kuin aina ennenkin!
No perkule, mikähän sit mun koneessa on ettei toimi.
Viikko sitten kokeilin täryttimiä sillä ja silloinkaan ei ekalla kerralla toiminut, mutta kun muutin tuon Shared Memory asetuksen Project Cars 1 ja sitten takas Project Cars 2, ni alko pelittämään.

Pitää perehtyä tarkemmin, edellisellä motion softalla tosiaan toimi 100%:sti.

Onkos Sulla tuo Motion Compensation käytössä eli asento-anturi rigissä?
Pistin sen tilaukseen, 39eur kaikkineen, luvattiin joulukuun alulle.

edit:
Syy löytyi miksei AMS2 toiminut SRS:llä.
SimHub:n automaattinen käynnistys pitää ottaa pois päältä ja käynnistää se vasta kun on radalla, sen jälkeen toimii molemmat softat ongelmitta.

Mikä asetus vaikuttaa siihen jos auto tuntuu pomppivalta ilma-alukselta tai löysältä hetekalta?
AMS2:lla GT3 Porche Jeff Weaverin asetuksilla.
Testasin V10 formulaa ja siinä tuntuma oli loistava.
Sway ja Surge asetuksia laskin hänen ohjeidensa mukaan 60% koska niitä ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos Sulla tuo Motion Compensation käytössä eli asento-anturi rigissä?
Pistin sen tilaukseen, 39eur kaikkineen, luvattiin joulukuun alulle.


Mikä asetus vaikuttaa siihen jos auto tuntuu pomppivalta ilma-alukselta tai löysältä hetekalta?
AMS2:lla GT3 Porche Jeff Weaverin asetuksilla.
Testasin V10 formulaa ja siinä tuntuma oli loistava.
Sway ja Surge asetuksia laskin hänen ohjeidensa mukaan 60% koska niitä ei ole.
Palikan tilasin jo keväällä, mutta en ole jaksanut/ehtinyt/jokumuutekosyy kokeillut.

Sway taitaa olla yksi pahimmista mikä aiheuttaa leijumisen tunnetta. Siellähän oli myös pari muuta arvoa, joita pitäisi pudottaa alemmas neljän aktuaattorin systeemeissä (Sway, Surge acc, Surge dec, TL). Niitähän voi sen jälkeen muokata mieleisekseen.
Säädä myös Max Telemetry -arvot omaan rigiin kohdalleen käyttämällä Intellitune Wizardia.
Weaverin SRS-säätöopas on myös hyvä lukaista, niin ymmärtää enemmän softan säätämisestä.
 
Kiitos, toi Intellitune tekikin hyvää työtä :thumbsup:
Tuota säätöopasta olen tavaillutkin, mutta ihan kaikki ei mene jakeluun.

Oletko säätänyt Thanoksesta Peak Filter arvoa?
Tästä saa käsityksen että sitä ei tarvitse SRS:ää varten säätää, vaan se säätää sitä itse:
1635533414536.png

10kHz ongelma ratkaistu, käytän kuulokkeita pelatessa siihen saakka kun tulee vinkumattomat AASD driverit myyntiin (nehän tuli jo mutta onko varmasti hiljainen?!)
Meidän automaatiourakoitsijamme meinasi että jollain suodattimella sitä vois suodattaa, mutta saattaa sitten vaikuttaa servon toimintaan. Tuo AASD käyttää tuota 10kHz johonkin, tänään siitä luin mutta en enää muista.

SimFeedback-AC DIY Motion Simulator 10Khz Research
Tuolla saa etenkin Mascot nimimerkin jutuista sen vaikutelman että ihan turhaa rimpuilua rakennella äänieristettyjä koppeja tms.

Tyytyväisiä olkoon ne joilla kyseinen kuuloalue pimeä, ilmeisesti niitä on paljon jos kerran eRacing-Lab sanoi Visionille että vain kaksi heidän asiakasta on valittanut siitä :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom