DIY Motion racing simrig SFX-100

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarski
  • Aloitettu Aloitettu
Sen verran tuohon aktuaattorien ääneen, että pelasin viime yönä ja alakerrassa tosiaan asukas, välissä onteloelementti.
Kyllä tää on käytännössä autopeleissä äänetön, tietty jos heave smoothnessia laskee että alkaa täristää joka kuopassa niin että paikat irtoaa hampaista, sit asia erikseen.
Lentopeleissä varmaan voi aktuaattorit metelöidä enemmän, mut tuskin itse aktuaattorin ruuvin ääni alakertaan kantautuu. Tosin myin lentovehkeet pois kun ei tullut niitä pelattua.

Uskoisin että tuo mun DIY äänieriste tassun alla on kanssa ihan ok.
Siinähän on siis alhaalta ylös: kumimaista jumppapatjaa, korkkilevy, kumilevy, korkkilevy, kumilevy (nuo liimattu kontaktiliimalla toisiinsa), niihin ruuvattu 3dl mikropurkki ja sitten pesukoneen vaimennuskumi jonka päällä on aktuaattorin kumijalka.
Pääsee tuo pesukoneen kumi elämään mikropurkin sisällä välttäen suurimmat rasitukset aktuaattorin laakerointiin.

Ei ehkä kaikkein siistein ratkaisu, mutta valmiinakaan kun ei oikein löytynyt järkevää. Voisi nuo mikropurkit vielä maalata mustaksi :)

Penkin irroitin uudestaan ja laitoin sen kiinnitysprofiilien päihin kangasteipinpalaset (mustaa jesaria jossa kunnon liima), joihin suihkaisin vielä silikonia pintaan.
Jokainen profiilin pää kolmella kulmapalalla kiinni, alla ja sivuissa.
Loppui natinat siihen.

Pistin toivetta SRS:n discoon josko saisi tuen Richard Burns Rally Hungarian Pluginille, Tsekille on tuki mutta jostain syystä ei toimi Unkarilla.
edit: Nyt toimii, piti aktivoida UDP Telemetry kohdasta Plugins ja NGP.

Nyt ei muuta ku säätelemään autokohtaisesti asetuksia kuntoon ja kovaa ajoa.
En usko että ihan vähään aikaan teen rigille mitään, alkaa oikeasti tympiä se jatkuva säätäminen.

Itelle toi valmis SFX paketti oli hyvä vaikka hintaeroa rajusti onkin.
En jaksaisi tulostella osia satoja tunteja ja vaarana että ne menevätkin pilalle ja pitää alkaa prosessi uudestaan.

Suurin miinus tässä on tuo 10kHz vinkuna, voi olla että hommaan hiljaiset driverit tilalle jos sellaiset joskus järkihintaan löytyy, nyt on harrastuskreditit loppu.
 
Viimeksi muokattu:
Kysyitkö @Make73 Alexilta äänettömistä drivereista vai olitko ehtinyt jo tilata ennen kuin pilasin odotuksesi ? ;)

Hyvä kuitenkin että olet tyytyväinen, itse en varmaan lähde nyt tilailemaan, D-Box pitäisi saada myytyä ensin jottei käsiin jäisi kahta motion settiä. Lisäksi ei vaan kiinnostus riitä rakentamiseen tällä hetkellä.

AMS2 olisi tällä hetkellä 50% alennuksessa, miten motion vertautuu iRacingin kanssa ?
 
Kysyitkö @Make73 Alexilta äänettömistä drivereista vai olitko ehtinyt jo tilata ennen kuin pilasin odotuksesi ? ;)

Hyvä kuitenkin että olet tyytyväinen, itse en varmaan lähde nyt tilailemaan, D-Box pitäisi saada myytyä ensin jottei käsiin jäisi kahta motion settiä. Lisäksi ei vaan kiinnostus riitä rakentamiseen tällä hetkellä.

AMS2 olisi tällä hetkellä 50% alennuksessa, miten motion vertautuu iRacingin kanssa ?
En kysynyt kun en tosiaan moisesta ongelmasta edes tiennyt.
Luulisi että Alex olisi sellaisia suositellut jos niitä olisi jo tarjolla.

Tuo on vähän siinä ja siinä käyttääkö kuulokkeita vai pelaako kajareilla, ehkä on päiviä kun vinkuna kiristää enemmän hermoja, niin on ainakin valinnanvaraa. Kuulokkeilla vinkuna ei kuulu yhtään vaikka on mallia avoimet.

Itse ostaisin ehdottomasti AMS2:sen, se on mun lempparipeli ja sitä pelaan eniten.
Hyppy noiden kahden pelin välillä on pieni koska fysiikat mätsää hyvin, ehkä iRacing:ssä aavistuksen vähemmän downforcea samalla autolla ajaessa.
Se on myös todella hienon näköinen VR:llä, vaikka se nyt ei puntarissa niin kauheasti painakaan.

Joo ymmärrän täysin että ei ole järkeä laittaa 3-4keur motioniin kun sellainen jo on.
Mulle olisi riittänyt hyvin 100mm pituus, mut hintaero kuitenkin niin pieni joten miksei 150mm saman tein.

 
Viimeksi muokattu:
On se vaan hieno laitos... Reilu 10 tuntia FlyPt Moverin säätöä eilen ja tänään. Nyt on säädöt mieleiset ja tietää suunnilleen mikä vaikuttaa mihinkin ohjelmassa. En kyllä kaipaa yhtään pumppuihin lisää nopeutta/joustoa. Aika hienoa ja erilaista menoa tykittää nyt menemään...Rallia pitää päästä kyllä lähiaikoina testaamaan vielä. Ei menny 8 kk työ hukkaan...rahaa on kyllä palanut...

20211027_191956.jpg20211027_191201[542].jpg20211027_192312.jpg20211027_192348.jpg20211027_193703[541].jpg
 
Itse ostaisin ehdottomasti AMS2:sen, se on mun lempparipeli ja sitä pelaan eniten.
Hyppy noiden kahden pelin välillä on pieni koska fysiikat mätsää hyvin, ehkä iRacing:ssä aavistuksen vähemmän downforcea samalla autolla ajaessa.
Se on myös todella hienon näköinen VR:llä, vaikka se nyt ei puntarissa niin kauheasti painakaan.



Tuli tuo nyt viimeinkin hommattua, katsotaan kuinka monta viikkoa menee että saan asennettua & konffattua kaiken tarvittavan.

Sunhan piti olla rataluokan mestari, eikä rallin ;)
 
Tilasin tuon ja tänään tuli.
Just asensin, ei apua :(
Ens viikolla pitäs tulla ferriitit, mutta tuskin nekään mitään auttaa.
Eikös filtteri ja ferriitit auta EMI ongelmiin, eli jos esim. laitteet pätkii tai putoilee yhteys.

10kHz taitaa korjaantua ainoastaan uusilla drivereillä, mutta en ole tietoinen onko noita vielä myynnissä.
 
Eikös filtteri ja ferriitit auta EMI ongelmiin, eli jos esim. laitteet pätkii tai putoilee yhteys.

10kHz taitaa korjaantua ainoastaan uusilla drivereillä, mutta en ole tietoinen onko noita vielä myynnissä.
Ehkä näin, myyjä vaan kertoi että joku asiakas oli saanut tuosta kyseisestä filtteristä apua 10kHz vinkumiseen.
Taitaa tosiaan olla driverin ominaisuus.
 
Itse tein kaikki mahdolliset kotikonstit.

Ferriittejä kaikissa johdoissa, moottorikaapelit teipattu folioteipillä (päälle vielä musta teippi) + moottorikaapeleiden liittimen yli maadoitusjohdot folioteipeille ja maadoitukset niistä kiinni lähtöpäähän drivereiden maadoitukseen kiinni. Suodatin jokaisen servon syötössä.

Vinkuminen kuuluu edelleen, hieman ehkä vaimeni näillä toimenpiteillä.

Itseä ei häiritse kun pelien äänet voi pitää kovalla/sopivalla kun varastohuoneessa rigi. Lisäksi puhallin vielä huoneessa päällä jos pitempään ajelee, meinaa tulla kuuma muuten. Senkin ääni peittää tuota vinkumista.

Itse olen maksimoinut vielä kurjuuden kun ohjauksessa Mige 130ST/Thanoksen TDD micro ohjain. 2.3Kw moottori niin pikkasen isommat virrat menee sille ja siten hieman enemmän häiriötä rigiin ja vinkumista siitäkin.
Polkimissa (kaasu/kytkin) oli pientä värinää kun ohjauksen servon/moottorin laittoi päälle. Häiriöistä selvittiin ohjelmalla (DIview) säätämällä alueet kuntoon.

Thanoksen remote ohjainpaneelin näyttö sekoaa vielä kun servot päällä. Joku lutikka pitää juottaa kauko-ohjaimen piirilevylle mutta en ole vielä kerennyt sitä selvittää/tehdä. Thanoksen Youtubessa siihen ohje.

Mutta mitään Usbi, yms. muita häiriöitä ei ole ollut.
 
Kyllä se on sitten uskottava että asialle ei mahda mitään.
Se uusi Plus versio maksaa 300$/kpl, siihen rahti ja verot.
Ei ole kyllä hankintalistalla pelkästään vinkumisen takia, koska samaa mieltä siinä että pelin ääni peittää sen miltei kokonaan ja kuulokkeilla pelatessa sitä ei kuulu lainkaan.

Omassa paketissa ei tuota Thanoksen remotea tullut, onko siitä jotain hyötyä?
Kerran kun laittaa asetukset kuntoon, niin eikös sen voi unohtaa?
 
Kyllä se on sitten uskottava että asialle ei mahda mitään.
Se uusi Plus versio maksaa 300$/kpl, siihen rahti ja verot.
Ei ole kyllä hankintalistalla pelkästään vinkumisen takia, koska samaa mieltä siinä että pelin ääni peittää sen miltei kokonaan ja kuulokkeilla pelatessa sitä ei kuulu lainkaan.

Omassa paketissa ei tuota Thanoksen remotea tullut, onko siitä jotain hyötyä?
Kerran kun laittaa asetukset kuntoon, niin eikös sen voi unohtaa?
Juu, halusin että paneeli olisi helposti käytettävissä kun istuu rigissä. Eipä sitä tarvitse tosiaan muuten käyttää kun on kerran laittanut säädöt kuntoon.
Näkee siitä kuitenkin toiminnat kivasti kun istuu rigissä, milloin turvakytkin, moottorit onnline, jne. Kunhan sen nyt saisi toimimaan kunnolla vielä.
 
Vielä ehkä kannattaa odotella mitä tapahtuu noiden uusien servojen hinnoille. Saattaa joku vielä kehitellä/kopioda halvemman muutossarjan/ratkaisun nykyisiin servoihin.
 
En kysynyt kun en tosiaan moisesta ongelmasta edes tiennyt.
Luulisi että Alex olisi sellaisia suositellut jos niitä olisi jo tarjolla.

Tuo on vähän siinä ja siinä käyttääkö kuulokkeita vai pelaako kajareilla, ehkä on päiviä kun vinkuna kiristää enemmän hermoja, niin on ainakin valinnanvaraa. Kuulokkeilla vinkuna ei kuulu yhtään vaikka on mallia avoimet.

Itse ostaisin ehdottomasti AMS2:sen, se on mun lempparipeli ja sitä pelaan eniten.
Hyppy noiden kahden pelin välillä on pieni koska fysiikat mätsää hyvin, ehkä iRacing:ssä aavistuksen vähemmän downforcea samalla autolla ajaessa.
Se on myös todella hienon näköinen VR:llä, vaikka se nyt ei puntarissa niin kauheasti painakaan.

Joo ymmärrän täysin että ei ole järkeä laittaa 3-4keur motioniin kun sellainen jo on.
Mulle olisi riittänyt hyvin 100mm pituus, mut hintaero kuitenkin niin pieni joten miksei 150mm saman tein.




Katselin tuota videota, niin hyppy ei näytä kauheasti tekevän mitään. Eikö tuossa neljän nurkan rigissä saisi helposti tehtyä kevennyksen tunteen kun jyrkässä ylämäessä rigi nousisi ylös ja kun keventää se putoaisi alas? :hmm:

Hieno setti joka tapauksessa :tup:. Itse ajan ihan liikkumattomalla penkillä ja aina välillä siitä penkinkeikuttimesta unelmoi.
 
Katselin tuota videota, niin hyppy ei näytä kauheasti tekevän mitään. Eikö tuossa neljän nurkan rigissä saisi helposti tehtyä kevennyksen tunteen kun jyrkässä ylämäessä rigi nousisi ylös ja kun keventää se putoaisi alas? :hmm:

Hieno setti joka tapauksessa :tup:. Itse ajan ihan liikkumattomalla penkillä ja aina välillä siitä penkinkeikuttimesta unelmoi.
Joo ei tunnu hypyt oikeastaan missään, luulisi että edes auton nokilleen tullessa jousitusta olisi mallinnettu vähän paremmin.
Vielä kun on tuoreessa mielessä NLR Motion Platform V3 eli penkinkeikutin, niin osaltaan se tuntui informatiivisemmalta kuin tämä koko rigin motion.
Jos olisin päässyt testaamaan ennen ostopäätöstä, niin saattaa olla että olisi jäänyt pelkkä penkinkeikutin ja säästänyt ison kasan rahaa.
En silti ole katunut ostosta ja vanhan myyntiä, tämä on hyvä ja tuntuma edelliseen ei ole huonompi, vaan erilainen.

Tosi harrastajalle sanoisin että jos alle 2000eur saa jomman kumman niin kannattaa ostaa, juuri sen enempää en enää itse laittaisi motioniin.
 
Oletko säätänyt tuota Spike Filterin arvoa? Löysin pikaisella googletuksella https://www.simracingstudio.com/for...rns-rally-next-gen-physics-pt-actuator-6dof-1

Itsellä Thanoksen valikosta valittuna Spike filtteri 2 (olikohan semi-hard?)

Tuntuu että nyt joku rajoittaa rajuimpia liikkeitä?
En ole säätänyt kun tuossa aiemmin pistämäni ohjeen mukaan käskettiin ettei sitä säädetä Thanoksesta ja SRS:stä se on mulla softan suosituksen mukaan jotain 1700.

Tuli mieleen että siellähän on myös kolme yleisasetusta jota en ole testannut eli olikos easy, normal ja agressive jotka vaikuttavat ilmeisesti kaikkiin säätöihin.

Kiitoksia @KK7002 , pistänpä kokeillen säätää josko rigiin tulee enemmän eloa :)
 
Itsellä softana tuo FLyPT moverin joten suoraan ei voi tietenkään verrata mutta itsellä Spike arvo 6500. En ole vielä kerennyt testimään RBR:ssä. Rata-ajossa (ACC, Automobilista 2) pelaa hyvin, ulosajot tuntuu jo jollekin...mutta kovimmat mällit suodattuu suht hyvin.
 
Tuntuu että nyt joku rajoittaa rajuimpia liikkeitä?
Säädä filtteriä SRS:n puolelta, koska SRS ohittaa Thanoksen asetukset.

En ole säätänyt kun tuossa aiemmin pistämäni ohjeen mukaan käskettiin ettei sitä säädetä Thanoksesta ja SRS:stä se on mulla softan suosituksen mukaan jotain 1700.
Spike filtteriä voi säätää autokohtaisesti erikseen. Setup antaa vain yleissäädön rigin asetusten mukaan (stroke ja distance).
 
Viimeksi muokattu:
Säädin Spike Filterin sinne 4000-5000 maille (tarkistin Thanoksesta, säätyy tosiaan SRS:llä) ja pudotin SRS:stä Max Telemetry arvoja parilla pykälällä (jos leikkaa, niin en ainakaan huomannut sellaista), jotka ohjelman Intellitune määritti. Smoothness arvoja pudotin myös 10 tietämiin.
Nyt on liikettä tarpeeksi, hyppyjen alastulo tuntui rallissa ja muutenkin alkaa tuntumaan siltä miltä omaan makuun pitääkin. Aiemmin aivot juuri ja juuri aisti jotain liikettä, nyt tietää mihin suuntaan kallistellaan ja radan tekstuurit tuntuvat.

Kun vertaan noihin valmiisiin asetuksiin, niin ilmeisesti yleinen maku on huomattavasti omaa makuani maltillisempi, ehkä tuolla penkinkeikuttajalla totuin isompiin liikkeisiin.

Onkohan noissa Linear Bearing laakereissa paljon laadullisia eroja?
Mullahan on nämä:
Linear Bearing
Jos niissä on laadullisia eroja, niin voisi ostaa paremmat, takimmaiset pitää edelleen ääntä ja uskon että ääni tulee tuosta putkimaisesta laakerista.
Yhdessä Hollow Shaft tangossa on melko syvä pitkittäinen naarmu, mahtaako syödä laakerit ennen aikojaan :hmm:
Olis pitänyt ottaa kuva siitä kun purin kaikki aktuaattorit ja lähettää myyjälle josko olisivat lähettäneet uuden tilalle ilman turhia kikkailuja.
Kun purin nuo takimmaiset uudestaan, niin hioin sitä muovista osaa joka painuu sinne profiilin sisään että saisi enemmän pelivaraa laakerille. Etummaiset liukuu sisään todella hyvin, mutta takimmaiset ahdisti.
Toisen sain hyväksi, mutta toinen jäi ahdistamaan vähän.
Laakerin ruuveja löystämällä se liukuu todella hyvin, mutta kun ruuvit kiristää (vähitellen ristiin) alkaa ahdistamaan eli ei ole täysin linjassa.
Joku 0,2mm korilaatta kahden ruuvin alle varmaan voisi korjata asian tai hiomalla muoviklunssia lisää, jota en taida enää jaksaa tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
No juu, kyllä vekottimesta näemmä haluttaessa liikettä löytyy :rofl:
Tossa rytkytyksessä vyöt olisi jo tarpeen.

Oma motion compensation kikkare on tulossa Kiinasta, mutta kovin hitaasti.

Tilasin myös värisäädettävän 5m ledinauhan koska pelinurkkaukseni on niin pirun pimeä, ni saa kohta rigi jouluvalot :)
 
Säädin Spike Filterin sinne 4000-5000 maille (tarkistin Thanoksesta, säätyy tosiaan SRS:llä) ja pudotin SRS:stä Max Telemetry arvoja parilla pykälällä (jos leikkaa, niin en ainakaan huomannut sellaista), jotka ohjelman Intellitune määritti. Smoothness arvoja pudotin myös 10 tietämiin.
Nyt on liikettä tarpeeksi, hyppyjen alastulo tuntui rallissa ja muutenkin alkaa tuntumaan siltä miltä omaan makuun pitääkin. Aiemmin aivot juuri ja juuri aisti jotain liikettä, nyt tietää mihin suuntaan kallistellaan ja radan tekstuurit tuntuvat.

Kun vertaan noihin valmiisiin asetuksiin, niin ilmeisesti yleinen maku on huomattavasti omaa makuani maltillisempi, ehkä tuolla penkinkeikuttajalla totuin isompiin liikkeisiin.

Onkohan noissa Linear Bearing laakereissa paljon laadullisia eroja?
Mullahan on nämä:
Linear Bearing
Jos niissä on laadullisia eroja, niin voisi ostaa paremmat, takimmaiset pitää edelleen ääntä ja uskon että ääni tulee tuosta putkimaisesta laakerista.
Yhdessä Hollow Shaft tangossa on melko syvä pitkittäinen naarmu, mahtaako syödä laakerit ennen aikojaan :hmm:
Olis pitänyt ottaa kuva siitä kun purin kaikki aktuaattorit ja lähettää myyjälle josko olisivat lähettäneet uuden tilalle ilman turhia kikkailuja.
Kun purin nuo takimmaiset uudestaan, niin hioin sitä muovista osaa joka painuu sinne profiilin sisään että saisi enemmän pelivaraa laakerille. Etummaiset liukuu sisään todella hyvin, mutta takimmaiset ahdisti.
Toisen sain hyväksi, mutta toinen jäi ahdistamaan vähän.
Laakerin ruuveja löystämällä se liukuu todella hyvin, mutta kun ruuvit kiristää (vähitellen ristiin) alkaa ahdistamaan eli ei ole täysin linjassa.
Joku 0,2mm korilaatta kahden ruuvin alle varmaan voisi korjata asian tai hiomalla muoviklunssia lisää, jota en taida enää jaksaa tehdä.
Ei varmaan ainakaan heti uutena tuo laatu pitäisi vaikuttaa. Itsellä kanssa SFX-150 pituiset sisukset, tilasin täältä kun sai kätevänä pakettina kaikki osat kerralla Mechanical kit for Open SFX100 and SRT100 sim racing motion rig actuators
Kerkesin vaan ensin tilata Kinetickiltä nuo aluproofilit 250mm pitkinä. Katsotaan jos tässä joskus tilaisi ne 300mm pitkät.

Mutta hyvä ettei Makella mene nyt laitteet myyntiin, kun saatiin liikkeet haltuun.

Onko tuosta Motion Compensationista mitään hyötyä jos ajelee vaan näytöillä?
 
Laakerin ruuveja löystämällä se liukuu todella hyvin, mutta kun ruuvit kiristää (vähitellen ristiin) alkaa ahdistamaan eli ei ole täysin linjassa.
Onko kuularuuvi "täysin auki" (ts. aktuaattori maksimipituudessaan ja slider profiilin alapäässä), kun kiristät laakerin kiinnitysruuvit? Samaan aikaan kannattaa kiristellä myös ylä- ja alapään palikoita.
Oletko kokeillut kääntää slideria eri asentoon? Profiilit ei välttämättä ole 100% symmetrisiä.


Varmista myös että Shaft Couplerin (se kiinnityspalikka siellä servon ja kuularuuvin välissä) metallisosat ei hankaa toisiaan vasten. Siellä pitää olla pieni rako! Tämän pystyy tarkistamaan moottorikiinnikkeen "ikkunasta".

"Make sure to first attach the motor to the mount and profile, before fully tightening the coupling. While installing the bolts, the motor mount can slightly compress, which would otherwise lead to the coupling getting squished. This may result in loud noises as the 2 parts of coupling rub against each other. Attaching motor first and then tightening the coupling mitigates this risk."
 
Viimeksi muokattu:
Onko kuularuuvi "täysin auki" (ts. aktuaattori maksimipituudessaan ja slider profiilin alapäässä), kun kiristät laakerin kiinnitysruuvit? Samaan aikaan kannattaa kiristellä myös ylä- ja alapään palikoita.
Oletko kokeillut kääntää slideria eri asentoon? Profiilit ei välttämättä ole 100% symmetrisiä.


Varmista myös että Shaft Couplerin (se kiinnityspalikka siellä servon ja kuularuuvin välissä) metallisosat ei hankaa toisiaan vasten. Siellä pitää olla pieni rako! Tämän pystyy tarkistamaan moottorikiinnikkeen "ikkunasta".

"Make sure to first attach the motor to the mount and profile, before fully tightening the coupling. While installing the bolts, the motor mount can slightly compress, which would otherwise lead to the coupling getting squished. This may result in loud noises as the 2 parts of coupling rub against each other. Attaching motor first and then tightening the coupling mitigates this risk."
Kokeilin kiristää laakerin ruuveja aktuaattorin eri asennoissa, lähellä nollaa ja standy tilassa eli noin 50%.
Täysin ulkona en ole kokeillut.
Slideri meni vain yhdessä asennossa sinne kunnolla eli kokeilin kyllä kaikissa neljässä asennossa.
Shaft Coupler ei hankaa.

Tosiaan toisen sain toimimaan hyvin hiomalla slideria hiekkapaperilla melko runsaasti, löystin alapään, työnsin sliderin profiiliin ja kiristin laakerin ruuvit ristiin.
Toista hioin myös miltei yhtä reilusti ja toimii hyvin siihen saakka kun tekee alapään ruuvien kiristyksen loppuun saakka. Kokeilin myös jättää hieman löysälle, joka aiheuttaa kolinaa.

Kyllähän se slideri varmaan hankautuu ajan saatossa profiilia vasten että liike ei ahdista, mutta onko siinä kohdin alalaakeri jo sökö :hmm:

Tarttis hoitaa se loppuun saakka, on vaan puhti pois rakentelusta ja tekis mieli vain ajella.
Ostin valmiin tuotteen...aina näitä saa näköjään itse viimeistellä :rolleyes:
 
Täytyy kokeilla vielä sitäkin.
1636397906833.png

12mm kuusiokolot on osittain laakerin reunojen alla piilossa, joten niitä ei pääse löystämään.
Ohut fyllipelti yhdelle laakerin sivulle voisi korjata ongelman, pitää hommata jostain, ei viitsi sitä varten ostaa rullaa.
 
12mm kuusiokolot on osittain laakerin reunojen alla piilossa, joten niitä ei pääse löystämään.
Aina voi kokeilla eri asennossa.

Onko sitten kyseessä hieman vinoon sahattu profiilin pää? Kokeile kääntää profiili toisinpäin.
Shimmejä saa myös rakotulkista.
 
Kiitos vinkeistä, puran sen vielä kerran ja koitan saada kuntoon.

edit:
Sain työkaverilta 0,05mm mellanpeltiä ja sitä 4 kerrosta yhdelle alalaakerin sivulle korjasi ongelman eli enää ei slideri tahmaa.
Rahinaa nuo alalaakerit silti pitää jonkin verran isommissa liikkeissä, mutta se lienee normaalia.
 
Viimeksi muokattu:
Tälläiseen törmäsin.

I have opensourced my 6DOF motion simulator platform build, It can also be used to extend existing 3DOF rigs with double traction loss and surge, or just to build 3, 4, or 5 DOF rigs.



Näyttäisi että tuossa videossa rigi menee vastasuuntaan mitä mutka kääntyy. Olisiko tarkoitus luoda painetta penkistä .
Onko jollain kokemusta tai ideaa miten liikkeen tai voimien simulointi eroaa todellisuudessa siitä että molemmat menevät samaan suuntaan? Lähinnä että kannattaako edes testata toimintaa noin
 
Värillä ei oo väliä kunhan se on musta ;) . Nyt tuntuu että aika paljon helpommalla olisi päässyt jos olisi tehnyt alumiiniprofiilista. Actuaattorit seilaa edelleen maailmalla ja nyt kun rigi on jo maalattu niin toivotaan että osasin ottaa kaiken huomioon.
 

Liitteet

  • IMG_20211113_172237.jpg
    IMG_20211113_172237.jpg
    4,1 MB · Luettu: 123
  • IMG_20211113_172315.jpg
    IMG_20211113_172315.jpg
    4,8 MB · Luettu: 133
  • IMG_20211113_172247.jpg
    IMG_20211113_172247.jpg
    4 MB · Luettu: 136
Näyttäisi että tuossa videossa rigi menee vastasuuntaan mitä mutka kääntyy. Olisiko tarkoitus luoda painetta penkistä .
Onko jollain kokemusta tai ideaa miten liikkeen tai voimien simulointi eroaa todellisuudessa siitä että molemmat menevät samaan suuntaan? Lähinnä että kannattaako edes testata toimintaa noin

Näyttää kyllä että väärään suuntaan menisi ja muutenkin isot liikkeet sivuittain. Vaikea tietenkin arvioida kun ei itse ole päässyt testaamaan.
Muita versioita mitä katsellut videoilta niin sivuliikkeet säädetty niissä aika pieniksi.
Saahan tuonkin säätämällä muutettua "normisuuntaiseksi". Varmaan tulee vielä muutoksia säätöihin myöhempiin videoihin.
Mutta hienon toteutuksen kaveri kuitenkin itse kehitellyt ja dokumentoinut kaikki todella hyvin, osalistoineen, yms.

Tuolla projektista myös jotain keskustelua Showroom - 6DOF Compact Rectangular 7 Actuator Motion Platform (Not Stewart)
 
Jos joku harkitsee SFX-tilausta eRacing-Labista, nyt olisi ilmeisesti hyvä aika tehdä tilaus, toimituskulut olisivat suomeen "vain" 714$ toimitusajan ollessa 7-10 päivää. En tiedä nousevatko kustannukset vuoden vaihteen myötä kuten sivustolla mainitaan. Mitä tulee uusiin päivitettyihin driver versioihin niin näistä on kuulemma todella huonosti tietoa saatavilla ja toimivuus (äänettömyys) vahvistamatta.

B86A2AE4-1C5F-4AA0-9A83-8ECF18536794_1296x.jpg

Valikoimiin ilmeisesti tulossa myös aktuaattorit surge- & tl-toimintoja aatellen.
 
Viimeksi muokattu:
Jos joku harkitsee SFX-tilausta eRacing-Labista...
Joko laitoit tilauksen vetämään? ;)
Pari saturaista on sitten toimituskulut pudonneet siitä kun itse tilasin.
5% korotusta manailevat eli joku 30-50 US$

Ite pistin kanssa sen häiriösuodattimen ja ferriitit joka kaapelin, auttoi ei yhtään.
Tosi vähän on vinkuminen pelatessa häirinnyt vaikka kaiuttimien kautta pelannut, kyllähän se sieltä kuuluu ja jos asiaan keskittyy niin vieläkin enemmän.
Keskityn mieluummin tiellä pysymiseen :)

Mites AMS2 putosi, joko olet päässyt ajamaan?
Siihen on tulossa isompaa päivitystä uusimman tiedotteen mukaan.

edit:
Onhan siellä tuo DIY SOLO tuote, jossa:
"Interchangeable shaft end with the following options:
- Standard rubber feet with CNC aluminium adaptor (M8)
- Fisheye bearing with pull bar kit (220mm or 400mm)"


edit2:
Näyttää motion compensation anturi saapuneen Suomeen, pääsee varmaan viikonloppuna testaamaan.
AMS2:sen vanhalla Monzan radan ovaalissa näyttää VR:llä kuin ajaisi hantin paikalta eli ihan tarpeen tulee tuo kikkare.
 
Viimeksi muokattu:
Joko laitoit tilauksen vetämään? ;)
Pari saturaista on sitten toimituskulut pudonneet siitä kun itse tilasin.
5% korotusta manailevat eli joku 30-50 US$

Ite pistin kanssa sen häiriösuodattimen ja ferriitit joka kaapelin, auttoi ei yhtään.
Tosi vähän on vinkuminen pelatessa häirinnyt vaikka kaiuttimien kautta pelannut, kyllähän se sieltä kuuluu ja jos asiaan keskittyy niin vieläkin enemmän.
Keskityn mieluummin tiellä pysymiseen :)

Mites AMS2 putosi, joko olet päässyt ajamaan?
Siihen on tulossa isompaa päivitystä uusimman tiedotteen mukaan.

Hah, en nyt sentään, varsinkin kun sain kaverini "hyväksynnän" oman motionin sekä G-Beltin toiminnalle, kaveri auttoi myös paremmin ymmärtämään säätämistä, D-Boxin, GS-5 sekä G-Beltin suhteen ja kyllähän sitä eroa parempaan alkoi tulemaan kun skippyn lisäksi malttoi kokeilla muitakin autoluokkia, kuten esim. Ferraria.

Kyllähän kaikkeen varmaan tottuu jos on ihan pakko, esim. drivereiden high pitch noiseen.

AMS2 odottelee vielä asennusta :) vaatii kuitenkin kunnolla asiaan paneutumista eli voipi olla että menee joulu/tammikuun lomille asti.

Live for Speed:ia aattelin kuitenkin vielä ennen AMS2 kokeilla kun ei veisi samoin tavoin aikaa kun peli entuudestaan niin tuttu.

Kokeilin muuten Windows 11 päivitystä mutta Questeissa ilmeni jatkuvia grafiikka virheitä ja kuvan räpsimistä joten palasin takaisin 10 pariin toistaiseksi, kaikki muu motion mukaan lukien toimi kylläkin hyvin.

Postauksistasi päätellen alat olemaan jo ilmeisen tyytyväinen oman motionin toimintaan ?
 
Joo Sulla on tosi kova setti, ei ole järkeä tilata.
Onko tuo GS-5 niin hyvä kun sitä ylistetään? Tuntuuko "oikeasti" G-voimilta?

Olen tyytyväinen motioniin, hienosäätöjä vielä asetusten kanssa, mutta tykkään ehdottomasti että on enemmän liikettä kuin ihan vähän.
Enkä tarkoita mitään älytöntä viskomista, kuten tuossa aiemmin linkatussa videossa.
VR:llä ei tule enää mitään oloja eli vaati vaan hetken totuttelun.

Hyvä tietää ettei turhaan päivitä pelikoneeseen Win11:sta.
 
Joo Sulla on tosi kova setti, ei ole järkeä tilata.
Onko tuo GS-5 niin hyvä kun sitä ylistetään? Tuntuuko "oikeasti" G-voimilta?

Olen tyytyväinen motioniin, hienosäätöjä vielä asetusten kanssa, mutta tykkään ehdottomasti että on enemmän liikettä kuin ihan vähän.
Enkä tarkoita mitään älytöntä viskomista, kuten tuossa aiemmin linkatussa videossa.
VR:llä ei tule enää mitään oloja eli vaati vaan hetken totuttelun.

Hyvä tietää ettei turhaan päivitä pelikoneeseen Win11:sta.

Kyllähän GS-5 on aina tuntunut hyvältä, itselläni tosin vaatii hieman rajumpia asetuksia, otin jopa extreme-profiilit käyttöön sekä GS-5 & G-Beltin suhteen. Saisihan esim. skippyssä saman kiihtyvyyden tunteen kuin Ferrarilla mutta onko se sitten realistista, onkin toinen juttu.

Itselleni siis riittää nuo tekaistut G-voimat mutta esim. @markov7 tyyppisellä kaverilla joka on oikeasti päässyt ajamaan eri autoluokkia kokeekin sitten varmaan eri tavoin.

Sain eilen sen tilaamani trackballin niin lähiaikoina olisi odotettavissa hieman rakentelemista, josko samalla saisi tuon käsijarrun viimein paremmin sijoiteltua niin pääsisi ajamaan rallia, aluksi ihan vain iRacingin puolella.

Luulen että omat ongelmat johtuivat AMD alustasta, asensin toki viimeisimmät piirisarja- sekä näytönohjain-ajurit mutta tuloksetta, samaa räpsimistä oli valikoista lähtien mutta Air Linkin puolella toimi ongelmitta, voi olla myös että jos olisi asentanut ns. puhtaan asennuksen niin näitä ongelmia ei välttämättä olisi ollut.
 
Liikeanturi tuli tänään ja tuntuu motion compensation toimivan hienosti.
Nyt pysyy pää paikallaan autossa, etenkin rallissa ihan ehdoton tuo mc.

Aluksi oli ongelmia, mutta ne(kin) johtui USB-hubista, joka saa nyt jäädä lopullisesti telakalle koska sen verran harmia siitä on ollut.
Mulla menee kuitenkin ranteen paksuinen johtonippu rigistä PC:lle että sama muutama USB-johto siinä mukana.
 
Liikeanturi tuli tänään ja tuntuu motion compensation toimivan hienosti.
Nyt pysyy pää paikallaan autossa, etenkin rallissa ihan ehdoton tuo mc.

Aluksi oli ongelmia, mutta ne(kin) johtui USB-hubista, joka saa nyt jäädä lopullisesti telakalle koska sen verran harmia siitä on ollut.
Mulla menee kuitenkin ranteen paksuinen johtonippu rigistä PC:lle että sama muutama USB-johto siinä mukana.

Itselläni siis tämä nykyään jota voin suositella, kuten edellistäkin ;)

 
Otin hubin pois ja narut suoraan PC:lle, ongelmat jatkui...joku laite yleensä putosi aina pelistä pois.
Otin USB-jatkot pois ja silti temppuili, pistin uudestaan hubiin ilman yhtäkään jatkoa, edelleen putoaa ratti tai polkimet pois kesken pelin.
Poistin laitehallinnasta kaikki USB-laitteet ja hubit, uudelleen asennus ja silti ongelmat jatkuu.
Emolle on asennettu uusimmat ajurit.
En prkl tiedä mistä johtuu eikä jaksais tällaista vääntöä, nyt muistan hyvin miksi aikoinaan siirryin konsoliin.
 
Otin hubin pois ja narut suoraan PC:lle, ongelmat jatkui...joku laite yleensä putosi aina pelistä pois.
Otin USB-jatkot pois ja silti temppuili, pistin uudestaan hubiin ilman yhtäkään jatkoa, edelleen putoaa ratti tai polkimet pois kesken pelin.
Poistin laitehallinnasta kaikki USB-laitteet ja hubit, uudelleen asennus ja silti ongelmat jatkuu.
Emolle on asennettu uusimmat ajurit.
En prkl tiedä mistä johtuu eikä jaksais tällaista vääntöä, nyt muistan hyvin miksi aikoinaan siirryin konsoliin.

Voisiko olla kyse EMI:n aiheuttamista ongelmista ?
 
Otin hubin pois ja narut suoraan PC:lle, ongelmat jatkui...joku laite yleensä putosi aina pelistä pois.
Otin USB-jatkot pois ja silti temppuili, pistin uudestaan hubiin ilman yhtäkään jatkoa, edelleen putoaa ratti tai polkimet pois kesken pelin.
Poistin laitehallinnasta kaikki USB-laitteet ja hubit, uudelleen asennus ja silti ongelmat jatkuu.
Emolle on asennettu uusimmat ajurit.
En prkl tiedä mistä johtuu eikä jaksais tällaista vääntöä, nyt muistan hyvin miksi aikoinaan siirryin konsoliin.
Mulla teki tätä vastaavaa rigin usb hubin kanssa, joku laite "plimpotti" ja laitehallinnassa oli ilmo, että jonkin usb laitteen alustus ei onnistunut.
Tämä korjautui ihan vain vaihtamalla toiseen usb paikkaan emolla. Vaihtelin myös muiden järjestystä, ettei tuo vält pelkästään ollut syynä. Mulla emon lisäks 4-paikkainen usb lisäkortti kahdella controllerilla.
Usb ongelmat osaavat olla todella ärsyttäviä.
 
Kiitos kommenteista, kaikki vinkit on aina tervetulleita :)

Voisiko olla kyse EMI:n aiheuttamista ongelmista ?
Voihan se tietty olla mahdollista.
Penkinkeikuttajan kanssa teki samaa rigissä olevalla hubilla, mutta silloin piirisarjan ajurien päivitys korjasi ongelman tai ainakin niin luulin, ehkä oli vain tuuria.
EMI filtteri on drivereiden sähkönsyötössä, ketjutin virrat driverista drivereihin ja jokaisessa kaapelissa on snap-on ferriitti (yht 16kpl)
Kaapeleiden piti olla suojattuja, paitsi 230V virtajohdot.

Mulla teki tätä vastaavaa rigin usb hubin kanssa, joku laite "plimpotti" ja laitehallinnassa oli ilmo, että jonkin usb laitteen alustus ei onnistunut.
Tämä korjautui ihan vain vaihtamalla toiseen usb paikkaan emolla. Vaihtelin myös muiden järjestystä, ettei tuo vält pelkästään ollut syynä. Mulla emon lisäks 4-paikkainen usb lisäkortti kahdella controllerilla.
Usb ongelmat osaavat olla todella ärsyttäviä.
Olen kokeillut vaihdella paikkoja ja ennen tätä motion compensation anturia sainkin homman pelittämään, mutta nyt kun tuli yksi laite lisää niin tuntuu että se oli liikaa.
Pitää jatkaa narujen arpomista vielä, ei tässä oikein muukaan auta.
En jaksa vetää konetta sileeksi vain tämän takia, enkä usko että se edes auttaa.

Mulla on muuten edelleen Valve Index:n kanssa se ongelma että 90%:sti joudun käynnistämään lasit aina uudestaan. Kuvaa ei tule ekalla kerralla vaan herjaa että johto on irronnut, uudelleen käynnistyksella toimii 100%:sti.
(formatointi ja win uudelleen asennus ei auttanut)

USB laitteita mulla:
- langaton näppis / hiiri
- Fanatec ratti
- R7 polkimet
- Valve Index
- tuulisimu (arduino)
- Thanos
- liikeanturi

Kolme alimmaista USB-SERIAL CH340
 
Viimeksi muokattu:
Lainaa vaikka väliaikaisesti muutamasta virtakaapelista ferriittejä ja kokeilet niitä USB johtojen päällä. Usb johtoa voi pyörittää ferriitin ympäri muutaman kierroksen jos vaan mahtuu. Lähtisin ensiksi kokeilemaan PC:n ja hubin väliseen usb johtoon ja virtajohtoon jos semmoinen hubille on. Voit vaikka pyörittää molemmat samaan ferriittiin.
 
Pitää siis ostaa vielä kassillinen ferriittejä ja jatkaa testailuja.
Muutaman kierroksen ajoin Nordschleifea ja nyt kaikki tuntui toimivan kun vaihtelin vielä narujen paikkoja.

edit:
Nyt on ferriittejä myös USB johdoissa ja VR:n kaapelissa.
Polkimet ja ratti ei ole pudonnut pois kesken palaamisen :thumbsup:
VR:n käynnistykseen ferriiteillä ei tuntunut olevan merkitystä, välillä starttaa laakista, mutta useimmiten joutuu boottaamaan uudestaan Steam VR valikosta.

Motion compensation toimii myös välillä laakista ja välillä ei.
Automobilista 2:ssa motion välillä toimii heti ja joskus joutuu boottailemaan.

En haluaisi tällaista kikkailua ennen kuin pääsee pelaamaan, mutta minkäs sille mahtaa.
MC on vielä beta vaiheessa ja SRS:n porukka väittää että shared memory vika on AMS2:ssa, ei heidän softassa.

edit2:
Nyt on toiminut hyvin, liekö sitten ferriiteistä ollut jotain hyötyä.
AMS2 satunnaisesti temppuilee, mutta se lienee pelistä johtuvaa.

Vanhempani ~75v kävivät kylässä ja kumpikaan ei kuullut drivereiden vinkunaa.
Faija tykkäsi pelata :)

Kokeilin tällä äänitestillä ja mulla tulee raja jossain 12400Hz kohdalla että ei enää kuulu (läppärin kajarit).
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 309
Viestejä
4 534 628
Jäsenet
74 786
Uusin jäsen
JokkesPappa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom