DIY Motion racing simrig SFX-100

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarski
  • Aloitettu Aloitettu
Kysäisin asiasta ja tulevat kuvan mukaisesti koottuna eli vain servomoottorin kiinnitys odottaapi Makea, rasvauksen voi toki varmistaa mutta tälle ei olisi varsinaista tarvetta.

Eivät toimita profiileja enää täysin punaisena joten D-Boxilla mennään ainakin toistaiseksi.

Olivatko toimituskulut Suomeen todellakin 967$ ? ;)


822C419B-B5E9-4AE4-B60F-3FA0F7B1AAFF_1296x.jpg
 
Kysäisin asiasta ja tulevat kuvan mukaisesti koottuna eli vain servomoottorin kiinnitys odottaapi Makea, rasvauksen voi toki varmistaa mutta tälle ei olisi varsinaista tarvetta.

Eivät toimita profiileja enää täysin punaisena joten D-Boxilla mennään ainakin toistaiseksi.

Olivatko toimituskulut Suomeen todellakin 967$ ? ;)


822C419B-B5E9-4AE4-B60F-3FA0F7B1AAFF_1296x.jpg
Taiwan-Hong Kong-Saksa-Suomi
Meni DHL:ltä kaksi päivää ja sain tänään noutaa aktuaattorit ja mukana oli myös Thanos ja E-Stop.
Tullauksen tein aamulla.

Joo koottuna tosiaan tuntuis tulevan, meinaan kyllä ainakin yhden avata ja rasvauksen tarkistaa, koska servot kuitenkin jumittaa edelleen Shanghaissa, niin ei pääse vielä kokeilemaan.

Kyllä ne toimituskulut tosiaan olivat tuon verran, ei kuulemma vielä toimi peruslähetys covid:n takia ja pakko turvautua ulkopuolisiin toimijoihin. Hintaeroa noin 300$ enemmän.
Meinasin tuossa kohdin peruuttaa ja peruutinkin, mutta sit...niin ;)

eRacing Lab DIY MEGA Plus Actuators and Thanos from Taiwan.jpg

Mulla ei onneksi ole sisustuksen kanssa niin tarkkaa, ettei tarvitse ihan värin takia tehdä valintoja :p
 
Viimeksi muokattu:
Hieno homma että sait nuo jo :) itse asiassa laittoikin jo viestiä perään että yksi setti punaisia löytyikin erään toisen asiakkaan peruuttaessa ;)

Odotellaan nyt kuitenkin rauhassa että saat ensin testailtua ja kerrottua oman mielipiteesi, tämän kerroin myös Hong Kongin suuntaan ja sanoivat että voivat varata setin mulle kunnes kerron mitä haluan tehdä.

Houkuttelisi mutta pitäisi kyllä ehdottomasti päästä testaamaan ennen kuin tuollaista päätöstä voisi millään tavoin itselleen edes perustella, saati tehdä.

D-Boxin myyminen ei varmastikaan olisi sieltä helpoimmasta päästä ja pölyttymäänkään en itselleni noin kallista settiä halua, enkä voi jättää.
 
Joo vaikea valinta kohdallasi kun rigiin on jo pultattu arvokas D-box.
Sen kaupoissa tulisi varmasti takkiin melko reippaasti.

En ole edes yrittänyt perustella tän harrastuksen hankintoja itselleni sen jälkeen kun vaihdoin G29:stä Fanateciin :D
Eihän tässä mitään järkeä ole ollut, mutta onpahan ainakin ollut mukavia pelihetkiä ja varmasti tulee olemaan vielä jokunen vuosi ennen eläköitymistä :)

En usko että ihan kauheasti enää laitan rahaa palamaan, eikä sitä kyllä olekaan laittaa.
Fanan vaihtoa Simucubeen hetken harkitsin, mutta ei se suoranaisesti edes kiinnosta.
Olen tyytyväinen Fanaan ja sen oheislaitteisiin.

Traction loss ja Surge ei myöskään kiinnosta, eikä sellaiselle lavetille yksinkertaisesti ole tilaa...hyvä jos tälle tulevalle setille siellä sängyn päässä jossa rigi nykyään sijaitsee.
SRS:llä laskin että rigi liikkuu 45 astetta sivulle + halutessa vielä penkin kallistus. Siinä voi pää kolista seinään ja gyproc:ssa reikä.

Mutta kunhan saan tosiaan tulille (toivon hartaasti että servopaketti tulisi viimeistään ensi viikolla), niin kerron rehellistä mielipidettä ja myös verrattuna Motion Platform V3:seen, sekä molemmat yhdessä jossain vaiheessa.
 
Viimeksi muokattu:
Joo vaikea valinta kohdallasi kun rigiin on jo pultattu arvokas D-box.
Sen kaupoissa tulisi varmasti takkiin melko reippaasti.

En ole edes yrittänyt perustella tän harrastuksen hankintoja itselleni sen jälkeen kun vaihdoin G29:stä Fanateciin :D
Eihän tässä mitään järkeä ole ollut, mutta onpahan ainakin ollut mukavia pelihetkiä ja varmasti tulee olemaan vielä jokunen vuosi ennen eläköitymistä :)

En usko että ihan kauheasti enää laitan rahaa palamaan, eikä sitä kyllä olekaan laittaa.
Fanan vaihtoa Simucubeen hetken harkitsin, mutta ei se suoranaisesti edes kiinnosta.
Olen tyytyväinen Fanaan ja sen oheislaitteisiin.

Traction loss ja Surge ei myöskään kiinnosta, eikä sellaiselle lavetille yksinkertaisesti ole tilaa...hyvä jos tälle tulevalle setille siellä sängyn päässä jossa rigi nykyään sijaitsee.
SRS:llä laskin että rigi liikkuu 45 astetta sivulle + halutessa vielä penkin kallistus. Siinä voi pää kolista seinään ja gyproc:ssa reikä.
Mutta kunhan saan tosiaan tulille (toivon hartaasti että servopaketti tulisi viimeistään ensi viikolla), niin kerron rehellistä mielipidettä ja myös verrattuna Motion Platform V3:seen, sekä molemmat yhdessä jossain vaiheessa.
V3 maksoi mulle noin pari tonnia ja tämä noin kolme eli keikuttelijoissa on noin viisi tuhatta kiinni...eipä niistä koskaan omiaan tule saamaan, lähellekään.

En onneksi tuolloin maksanut lähellekään virallisia pyyntihintoja mutta arvokas silti. Toki hankintani jälkeen ja hyvän tuurini mukaisesti julkaistiinkin sitten Gen III alennettuineen hintoineen ;)

Kyllä perustella pitää, varsinkin itselleen jos kuitenkin omaa entuudestaan hyvin toimivan motion-setin :)

Surgella varustettua rigiä olen päässytkin jo testaamaan ja samaisella kaverilla on jo suunnitelmissa TL toiminto jota tulee varmasti testailtua ennen pitkään.

3dof on vielä helppo rakentaa mutta tuosta eteenpäin vaatikin jo hieman enempi, kaippa tuostakin suoriutuisi jos löytyisi riittävän hyvä ohjeistus.
 
Actuators installed.jpg

Aktuaattorit neliössä ja polkimet/penkki niin edessä kuin voi.
Eikös tuossa ole vaara että rigin keula osuu lattiaan jos takimmaiset nousee sen 150mm :hmm:

Renkaat pitää varmaan myös nostaa ylös, onneksi en mennyt pätkäisemään profiileja lyhyemmäksi, nyt niille on tarvetta.

Driverit tulee tuonne hyllylle.
 
Actuators installed.jpg
Eikös tuossa ole vaara että rigin keula osuu lattiaan jos takimmaiset nousee sen 150mm :hmm:

Ei kai nyt sentään ? :)

Pohtinut tässä hieman SFX vs D-Box ominaisuuksia ja eroavaisuuksia.

Miten 100/150mm motion liikevaran omaavat kokevat korkeuserot radoilla, tuntuuko nousut/laskut kunnolla esim. Laguna Secassa tai muualla vastaavan tyyppisellä radalla ?

Omassa setissä siis "vain" 38mm liikevara mutta toistaiseksi kun olen ajanut lähinnä pikku formuloita, en ole kokenut että jotain puuttuisi.

Viikonloppuna tuli kuitenkin kokeiltua rallicrossia jossa kieltämättä odottaisi hieman enempi liikettä.

Entäpä ovaaliradoilla, tuntuuko mutkat todellakin siltä että ajetaan kaltevassa mutkassa ?

SFX vs D-Box aktuaattoreilla on myös merkittävä ero nopeudessa, 245mm/s vs 100mm/s, miten itse näkisitte tämän eron ?

Itse kun en ole kokenut koskaan minkään tyyppistä viivettä tms.

Onko tarkempaa tietoa SFX aktuaattoreiden nostokyvystä ?

SFX-spekseissä mainitaan että nostaa helposti +200kg rigit, D-Box taasen ilmoittaa hyvinkin tarkasti eli 114kg per aktuaattori.
 
Actuators installed.jpg

Aktuaattorit neliössä ja polkimet/penkki niin edessä kuin voi.
Eikös tuossa ole vaara että rigin keula osuu lattiaan jos takimmaiset nousee sen 150mm :hmm:
Tuossa olisi varaa siirtää aktuaattoreja 40 milliä rigiä alemmas suhteessa aktuaattoreihin eli asentaa ne rigin sivuprofiilin keskimmäisiin reikiin.
SRS:ssä on testimoodi, jolla voi testailla rigiä. Motionia voi ohjata hiirellä näytöltä, sekä myös kännykällä tai joikkarilla.
 
Tuossa olisi varaa siirtää aktuaattoreja 40 milliä rigiä alemmas suhteessa aktuaattoreihin eli asentaa ne rigin sivuprofiilin keskimmäisiin reikiin.
SRS:ssä on testimoodi, jolla voi testailla rigiä. Motionia voi ohjata hiirellä näytöltä, sekä myös kännykällä tai joikkarilla.
Olisiko siitä jotain hyötyä?

Mulla on etummaisen profiilin alla polkimien kytkentäboksi ja se tulisi sitten jo ehkä turhan lähelle lattiaa ja vaarana kolahtaa vuoristoradan alamäessä.

Mutta joo, pitää testailla liikkeiden äärirajat ja säätää sit tarvittaessa.

Image_2_480x480.gif
 

Aika näyttää onko tuolle penkin alle asennettavalle erilliselle motionille enää tarve mutta istuinkorkeus vaikuttaa olevan nyt aika korkea aktuaattoreihin nähden. Omassa ensimmäisessä asennuksessa penkki oli asennettu ohjeiden mukaisesti ja kun oli vielä kiskotkin käytössä, oli aika samankaltainen tilanne kuin sulla nyt. Omaan makuuni motion ei tuolloin toiminut juuri laisinkaan, taisin muutaman päivän testailla lisää jonka jälkeen poistin kiskot kokonaan käytöstä. Siirsin poikittaisesti olevaa 40x160 profiilia hieman eteenpäin jotta sain upotettua 40x40 profiilit rigin "sisään". Ero ainakin omassa rigissäni oli huomattava näiden muutosten jälkeen. Muutos toki vaikuttaa hieman myös ajoasentoon, henkilöstä sitten kiinni, pitääkö muutoksesta vaiko ei.

IMG_2005.jpg
 
Ihmetellyt tuota jo ennenkin, mutta nyt kysäsin. Miksi monitori sijoitetaan aina motion rigin ulkupuolelle? Ei luulisi näytön paljoa painavan, tietty tukeva teline hieman painaa.
Näyttää vaan youtubessa aika hölmöltä kun kuski ja penkki pomppii rallipolulla mutta kuva on paikallaan. En ole itse päässyt kokeilemaan niin mietin vaan että eikö toi vie vähän tunnetta pois kun auton konepelti paikalleen kun itse kyljellään.

Komee setuppi Makella, hymyilyttää näytön koko rigiin nähden :)
 
Istuinkorkeus putosi vanhaan rigiin nähden 40mm koska jätin profiilit pois ja laajensin V3:sen kiinnitysreikiä jyrsinterällä niin että penkin sai suoraan siihen. Kiskot on tarpeen että tuonne ohjaamoon pääsee ;)
Tuolla NLR V3:lla ei penkkiä saa mitenkään alemmas eli siitä on sitten luopuminen jos sen haluaa upottaa rigin sisään.
Mikähän siinä sitten on että istuin hieman ylempänä vie motionista tuntuman :hmm:

Tuo monitori tuossa pöydällä on vaan sen takia kun jostain syystä en saa käynnistymään konetta suoraan VR-laseille, ni saa sitten koneen käynnistyksen jälkeen avattua Steam VR:n.
Maksoi muutaman kympin :)
Äänentoisto huononi olkkariin verrattuna jossa on 7.1 setuppi kohtuu kajareilla ja Denonin vahvistin huonekorjauksella.
Kyllähän noista Geneleceistä kuuluu tai Sennheiserin luureista, mutta ei ole sama fiilis kun että äänet kuuluu sieltä mistä pitääkin.
En jaksa noin pieneen tilaan alkaa rakentelemaan lisäkaiuttimia.
 
Katsotaan miten ajo sujuu bussin katolta :)
NLR V3 kiinnityspinta istuimelle on 40mm tuota sivuprofiilin yläpintaa ylempänä.
Kyllähän sitä sitten saisi laskettua varmaan 80mm jos luopuu penkinkeikuttelijasta.
Tosin itse tykkään enemmän henkilöautomaisesta ajoasennosta jossa on korkeuseroa enemmän polkimiin ja istuimeen nähden.

Johtuuko sitten tuo Sinun kokemasi tunne siitä että liikettä on liikaa vai mistä?
Jos liiasta liikkeestä, niin saahan sitä sitten säädettyä haluamallaan tavalla :hmm:

Tuo Zarniwoop:n ehdotus myös laskisi rigiä aktuaattoreihin nähden 40mm.
Jos se vaan on mahdollista liikkeen äärirajoilla ilman kolaria lattiaan, niin muutan kiinnityskorkeutta.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta kokeilusta on jo parisen vuotta aikaa joten muistikuvani ei ole enää kovin vahva :) ei tuntunut vain luonnolliselta, kaverini jolla oli jo tuolloin oma D-Box settinsä pyysi kokeilemaan penkin laskemista ja se olikin sitten siinä, ei ole tuon jälkeen tarvinnut juuri muutella. Jossain vaiheessa kokeilin tuoda takana olevaa aktuaattoria lähemmäs edessä olevia mutta nyt syksyisen projektin myötä ja vähän hieman pakotetustikin palannut alkuperäiseen. Edessä olevia aktuaattoreita on toki mahdollisuus tuoda lähemmäksi takana olevaa jonka saatankin tehdä riippuen toki siitä mihin suuntaan haluan lähteä motionin suhteen.

Tässä Thanos ohjaimen revikka.

 
Ihmetellyt tuota jo ennenkin, mutta nyt kysäsin. Miksi monitori sijoitetaan aina motion rigin ulkupuolelle? Ei luulisi näytön paljoa painavan, tietty tukeva teline hieman painaa.
Näyttää vaan youtubessa aika hölmöltä kun kuski ja penkki pomppii rallipolulla mutta kuva on paikallaan. En ole itse päässyt kokeilemaan niin mietin vaan että eikö toi vie vähän tunnetta pois kun auton konepelti paikalleen kun itse kyljellään.

Komee setuppi Makella, hymyilyttää näytön koko rigiin nähden :)
Voin olla väärässäkin, enkä juuri nyt pääse testaamaan. Mutta eikös tuo pitäisi ainakin saada säädettyä asetuksista suurimmassa osassa pelejä niin, että monitori on kiinteästi horisontissa ja se auto kallistelee siinä ruudulla samanlailla kuin motion rigigin? Toki yksittäisellä tai jollain pienillä triploilla / uw:lla varmaan immersion puolesta paras olisi rigissä kiinni ja kuva lukittuna konepellin tasoon.
 
Motion rigiin näytöt suoraan kytkettynä ainakin itseäni mietityttäisi että kuinka pahaksi se on näytöille vaikka vesakiinnitykset ihan tukevia ovatkin.
 
Motion rigiin näytöt suoraan kytkettynä ainakin itseäni mietityttäisi että kuinka pahaksi se on näytöille vaikka vesakiinnitykset ihan tukevia ovatkin.

Itselläni oli Samsungin 49" näyttö hetken käytössä, vaikka omat motion asetukset ovat aina olleet suhteellisen maltilliset niin tärinä, liikkeet olivat kuitenkin sitä luokkaa että päädyin luopumaan näytöstä hyvinkin nopeasti.
 
Olisiko siitä jotain hyötyä?
Visionilta tulikin siihen hyvä yksinkertaistettu selitys:
Kärjistettynä tuntui kuin olisi ajanut kaksikerroksista bussia ja ohjaus tapahtuisi katolta
Omaa kokemusta tuosta ei ole, koska virittelin suositusten mukaan heti alkujaan penkin alemmas. Upotin penkinkiinnitysprofiilit rigissä 80mm alemmas ja samalla myös hieman edemmäs. Sim-Lab GT1 Evossa madallus onnistuu vakiokamoilla, eteenpäin siirto vaatii yhden 40x40x500mm lisäprofiilin.

Tuo Zarniwoop:n ehdotus myös laskisi rigiä aktuaattoreihin nähden 40mm.
Jos se vaan on mahdollista liikkeen äärirajoilla ilman kolaria lattiaan, niin muutan kiinnityskorkeutta.
Aktuaattoreiden alle voi aina laittaa korotusta. Vaikka kakkosnelosen pätkät, joihin kiinnität nuo liukukupit.
 
Tein hieman vertailua mustan 40/80 alumiiniprofiilin suhteen jos jollakulla tarve tehdä lisähankintoja.

2 x Aluminium Extrusion Profile 40-Series (40x80L, 1350 mm)
3 x Aluminium Extrusion Profile 40-Series (40x80L, 500 mm)

285,12 € Alumiiniprofiilit, kiinnikkeet ja kuljettimet | Easy Systems Oy
196,23 € Home | SIM-LAB
171,26 € Huippurigit ja simulaattorituotteet | RSH E-sport Company

Kaksi alimmaista on kotiinkuljetuksella, ensimmäisestä ei ole varmuutta, itse olen kerran noutona tilannut jolloin tilaukseen lisättiin 5€ pakkauskulut.
 
Pohtinut tässä hieman SFX vs D-Box ominaisuuksia ja eroavaisuuksia.

Miten 100/150mm motion liikevaran omaavat kokevat korkeuserot radoilla, tuntuuko nousut/laskut kunnolla esim. Laguna Secassa tai muualla vastaavan tyyppisellä radalla ?

Omassa setissä siis "vain" 38mm liikevara mutta toistaiseksi kun olen ajanut lähinnä pikku formuloita, en ole kokenut että jotain puuttuisi.

Viikonloppuna tuli kuitenkin kokeiltua rallicrossia jossa kieltämättä odottaisi hieman enempi liikettä.

Entäpä ovaaliradoilla, tuntuuko mutkat todellakin siltä että ajetaan kaltevassa mutkassa ?

SFX vs D-Box aktuaattoreilla on myös merkittävä ero nopeudessa, 245mm/s vs 100mm/s, miten itse näkisitte tämän eron ?

Itse kun en ole kokenut koskaan minkään tyyppistä viivettä tms.

Onko tarkempaa tietoa SFX aktuaattoreiden nostokyvystä ?

SFX-spekseissä mainitaan että nostaa helposti +200kg rigit, D-Box taasen ilmoittaa hyvinkin tarkasti eli 114kg per aktuaattori.
Ajan VR, joten suurien pitch/roll -arvojen käyttäminen ilman liikekompensointia ei onnistu. Kokeilin alussa ääriarvoja, mutta ajamisesta ei tullut mitään, koska pää liikkuu liikaa auto sisällä. Tai sanotaan mieluummin niinpäin, että auto liikkuu liikaa pään ympärillä.
Rigissä ei ole näyttöä, joten senkään kanssa ei pysty kokeilemaan.

Vertailukohtaa nopeuksiin ei ole, muuta kuin mitä SFX:n ensikokeilut tuli tehtyä suositelluilla pienemmillä nopeuksilla. Hyvin nopeasti laitoin servojen nopeudet maksimiin (1200 rpm > 3000rpm).

Muistelisin jonkun laskeneen, että yksi SFX:n aktuaattori pystyy nostamaan reilusti yli 200 kiloa. Kai tuo on laskettavissa, kun käytössä on 3000rpm/2.4Nm servo ja 5mm/kierros kuularuuvi?
 
1634731238077.png


Mutta mihin se perustuu, siihen että pää liikuu enemmän?
Eikö sitä voi säätää SRS:stä pienemmäksi jos tuntuu jotenkin hassulta?
Koskeeko tuo ilmiö vain valmiita motion profiileja?

Tuossa Vision:n linkkaamassa videossa on penkki vieläkin korkeammalla aktuaattoreihin nähden:
1634731838372.png

Mikä on se suositus?
 
Viimeksi muokattu:
Mutta mihin se perustuu, siihen että pää liikuu enemmän?
Mitä korkeammalla istut liikkeen keskipisteeseen nähden (joka on jossain lattian rajassa, aktuaattorien välissä), sen enemmän olet "tolpan nokassa".
Istu lattialle perseellesi ja keinuta itseäsi sivuttain. Sit kuvittele istuvasi vaikka parinkymmenen sentin korkeudella lattiasta (tai jos et osaa kuvitella, käy ostamassa yksijalkainen tuoli) ja tee sama uudelleen, mutta pidä se keskipiste siellä lattian korkeudella.

SRS pystyy toki säätämään liikkeen määrää, mutta se ei korjaa liikkeen keskipisteen paikkaa.

Suositus on mahdollisimman alhaalla. Auton jousituksesta tulevaa dataahan tässä käsittääkseni enimmäkseen mallinnetaan? Istuthan sinä henkilöautossakin jossain siellä jousituksen korkeudella etkä katolla.
Netistä löytyy miljoona eri varianttia asennuksista, mikä niistä on sitten oikea? Kokeile, se ei maksa mitään!

Saatan toki minäkin puhua ihan puuta heinää... :rolleyes:
 
Tarkoitat siis eroa liikkeen keskipisteeseen?
Kuten tässä kuvassa:
Image_3_480x480.gif


Entä jos pelaaja on 150cm pitkä tai 200cm pitkä, toki se pää on paljon korkeammalla jos kyse on "tolpan nokasta", hujopin pitää varmaan piikata lattiaa ja upottaa penkki sinne :)
 
1634731238077.png


Mutta mihin se perustuu, siihen että pää liikuu enemmän?
Eikö sitä voi säätää SRS:stä pienemmäksi jos tuntuu jotenkin hassulta?
Koskeeko tuo ilmiö vain valmiita motion profiileja?

Tuossa Vision:n linkkaamassa videossa on penkki vieläkin korkeammalla aktuaattoreihin nähden:
1634731838372.png

Mikä on se suositus?

En muista tuota videota mutta kuvasta päätellen olisikohan tuossa myös surge toiminto joka auttamattomasti lisää yhden layerin rigiin lisää.
 
Älkäähän nyt luovuttako, ymmärrän kyllä miltä tuntuu keinua lipputangon nokassa verrattuna perse maassa.
Jotain tässä en kuitenkaan vielä ymmärtänyt :giggle:

Vision , tässä tuo linkkaamasi video, surge juurikin.
 
@Make73 makuasioitahan nämä ovat ja jokainen meistä tuntee luultavasti motionkin eri tavoin, helpointa on vain testata käytännössä, ilman Nextlevel asennusta, Nextlevelin kanssa motion kera ja ilman motionia.
 
@Make73 makuasioitahan nämä ovat ja jokainen meistä tuntee luultavasti motionkin eri tavoin, helpointa on vain testata käytännössä, ilman Nextlevel asennusta, Nextlevelin kanssa motion kera ja ilman motionia.
Juu varmasti näin teen, profiileja löytyy kaapista sen verran että saan pudotettua istuimen vaikka rigin alatason tasolle ja sitten vielä aktuaattoreja tarvittaessa ylöspäin.
 
Juu varmasti näin teen, profiileja löytyy kaapista sen verran että saan pudotettua istuimen vaikka rigin alatason tasolle ja sitten vielä aktuaattoreja tarvittaessa ylöspäin.

Näyttääkö muuten lähetysseuranta mitään uutta ?
 
Näyttääkö muuten lähetysseuranta mitään uutta ?
Näyttää "Operational delay".
Googlatessa löytyi vain vihaisia kommentteja FedEx:stä.
Suomen FedEx:ltä kysyin tilannetta, niin eivät osaa sanoa.
Tulee kun tulee...harmi vaan kun maksaa maltaita nopeasta toimituksesta ja sitten se jumittaakin Kiinassa, vaan eipä tässä surkuttelut paljon auta.

1634735531404.png

eRacing-Lab:n mukaan tilanne Shanghaissa on muillakin toimijoilla sama.
 
@Zarniwoop kun on tullut vilkaistua noita cabinetteja joihin driverit pääsääntöisesti on asenneltu, niin poikkeuksetta driverit näyttäisivät olevan asennettu pystyyn, tiedätkö onko mitään estettä vaakatason asennukselle ?

Nykyisenkin kokoonpanon kanssa on ajatuksissa välillä pyörinyt että rigin voisi jakaa kahteen osaan, alempi osaa sisältäisi kaiken elektroniikan joka olisi kiinteästi lattialla ja tämän päällä sitten varsinainen rigi.
 
Eihän siinä varmaan mitään estettä ole, kunhan lämpö pääsee konvektoitumaan kotelosta pois.
Tässä muuten driverin manuska.

Tässä tarvittavat parametrit mitä rakennusohjeista löysin:
Tap MOD until you see Pn000. This is the parameter mode that we will use
With Pn000 on the display, tap up/down to find the number you need to change from the list below (eg Pn008).
Press and briefly hold SET. The display will now change to a numerical value, this is it’s current setting
Then tap up/down to set the correct corresponding numerical value from the list.
Then press and briefly hold SET, it will flash to indicate it’s programmed
Then tap SET to go back up to the original program setting [note this won’t be necessary if you haven’t changed its value].
Select the next number as per step 2, rinse and repeat steps 2-5 until all parameters in the list below have been entered on all four servo controllers.

Parameter values:

P8 = 300

P9 = -300

P51 = 1200 (3000) - Max RPM, start slow!

// Step Input Multiplier

P98 = 20 - Puls Multiplikator

P109 = 1 - smoothing, 1=fixed smoothing, 2=s-Shaped smoothing

P110 = 30 - Smoothing Filter Time

P113 = 20 - Feedforward %

P114 = 10 - Feedforward Filter Time (ms)

P115 = 100 - Gain %
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Näyttää "Operational delay".
Googlatessa löytyi vain vihaisia kommentteja FedEx:stä.
Suomen FedEx:ltä kysyin tilannetta, niin eivät osaa sanoa.
Tulee kun tulee...harmi vaan kun maksaa maltaita nopeasta toimituksesta ja sitten se jumittaakin Kiinassa, vaan eipä tässä surkuttelut paljon auta.

1634735531404.png

eRacing-Lab:n mukaan tilanne Shanghaissa on muillakin toimijoilla sama.

Kun tilasin ausseista HRS pedaali-platet, viikon verran pyörivät sisämaassa ennen kuin poistuivat maasta, tämä siis DHL:llä, toivotaan parasta.
 
@Zarniwoop kun on tullut vilkaistua noita cabinetteja joihin driverit pääsääntöisesti on asenneltu, niin poikkeuksetta driverit näyttäisivät olevan asennettu pystyyn, tiedätkö onko mitään estettä vaakatason asennukselle ?
Driverit ei juurikaan lämpene käytön aikana. Asennussuunnalla ei varmaankaan ole mitään väliä, mutta vaaka-asennossa ehken hyvä laittaa jäähyritilät ylöspäin.
 
Muistelisin jonkun laskeneen, että yksi SFX:n aktuaattori pystyy nostamaan reilusti yli 200 kiloa. Kai tuo on laskettavissa, kun käytössä on 3000rpm/2.4Nm servo ja 5mm/kierros kuularuuvi?

T = ( F * l ) / ( 2 * pi * v)
T = moottori (Nm)
F = ruuvin aksiaalinen voima (N)
l = nousu (m)
v = ruuvin hyötysuhde kertoimena (1 = 100%)

Jos tuosta ratkaisee esim hyötysuhteella 0.9 niin saadaan F ~2700N
Tämä ei ota huomioon kiihdytystä eli todellinen max on vähemmän. Pitäisi kuitenkin antaa oikean suuruusluokan.
 
Törmäsin toisessa foorumissa siihen että osalla driverit pitää ääntä (whine) ja AASD-15A mallista olisi tullut uusi versio plus-malli missä tätä ei pitäisi enää olla.

En usko että whine muodostuisi kovinkaan suureksi ongelmaksi kun itse rigi eri laitteineen pitää jo sen verran ääntä mutta onko kukaan huomioinut tätä mahdollisesti itse ?

 
Viestittelin Eracingin Alexin kanssa kaapelien pituuksista, customoidut kaapelit olisivat mahdollisia, itselleni kun riittäisi 1,5-2m kaapelit. Kysyin myös voisiko tilaukseen sisällyttää PT Actuator-tuotteita, olisi onnistunut mutta olivat tehneet juuri alkuviikosta tämän vuoden viimeisen tilauksen PT:ltä, seuraava tilaus luultavasti vasta ensi vuoden puolella.
 
Sulla on selkeesti jo visio drivereiden sijoittelusta ;)
Meinasitko rakentaa samaan syssyyn surgen ja traction loss:n?

Pistin piruuttani postia Shanghain FedEx:lle...yrittävät järjestellä kuljetusta.
Saas nähdä kuinka kauan paketti jumittaa siellä, voi varmaan unohtaa ensi viikon asentelut.

Onkohan tuo mainitsemasi vinkuna sellaista huonosti lakatuista keloista tulevaa ininää, joka vaikkapa joistain telkkareiden virtalähteistä tuttua :hmm:
Tuulettimia niissä ei vissiin ole vai onko?!
 
Sulla on selkeesti jo visio drivereiden sijoittelusta ;)
Meinasitko rakentaa samaan syssyyn surgen ja traction loss:n?

Pistin piruuttani postia Shanghain FedEx:lle...yrittävät järjestellä kuljetusta.
Saas nähdä kuinka kauan paketti jumittaa siellä, voi varmaan unohtaa ensi viikon asentelut.

Onkohan tuo mainitsemasi vinkuna sellaista huonosti lakatuista keloista tulevaa ininää, joka vaikkapa joistain telkkareiden virtalähteistä tuttua :hmm:
Tuulettimia niissä ei vissiin ole vai onko?!

Suunnitteleminen ei onneksi maksa vielä mitään, tuolla samaisella rahalla saisi kuitenkin Varjon ;)

En missään tapauksessa, ei riittäisi rahat, saati edes osaaminen, SFX:n puolelle siirtyminen antaisi kuitenkin edes mahdollisuuden tähän, toisin kuin D-Box Gen 1.

Menee enempi arvuuttelun puolelle mutta uskoisin että kyse on juurikin tuon tyyppisestä äänestä, kaikkihan eivät välttämättä noita edes kuule ja jos kuulevat, ei välttämättä kuitenkaan häiritse, itse olen aika herkkä noille äänille.

Harmin paikka jos lomaviikolle ei kerkiä kun olisi aikaa kuitenkin tuolloin näpererellä aamusta iltaan, voithan aina siirtää lomaasi :)
 
Ok, joo peukut hyvälle taustaselvityksille ja suunnittelutyölle :tup:

Kuin myös kaikki ylimääräinen vinkuna, natina, resonointi yms sapettaa...etenkin autoissa.

On vielä 32 lomapäivää ennen seuraavia tulevia ensi lomakauden lomia ja kun lauantaita ei lasketa niin... ;)
 
Ok, joo peukut hyvälle taustaselvityksille ja suunnittelutyölle :tup:

Kuin myös kaikki ylimääräinen vinkuna, natina, resonointi yms sapettaa...etenkin autoissa.

On vielä 32 lomapäivää ennen seuraavia tulevia ensi lomakauden lomia ja kun lauantaita ei lasketa niin... ;)

Oman rigin alumiiniprofiili liitokset natisevat, resonoivat, GS-5 servot vinkuvat sekä luovat "metallisia" ääniä, tuulettimet taasen ujeltavat ja toinen niistä särisee (saattaapi olla takuun tarpeessa), vaihdekeppi on ainoa jonka ääni saa hymyn korville vaikka ei tuokaan toki mitään hunajaa korville ole.

No niin, sitten vain varamaan uusia pitkiä lomia !
 
Kuulostaa pahalta :confused2:
Niinköhän ne profiilien liitokset alkaa mullakin natisemaan kun tulee rigiin liikettä :redface:
Sit pitää kehittää joku vaimennuskangas tai ohut kumi jokaiseen liitokseen, ei pysty kuuntelemaan jatkuvaa natinaa.

Mulla NLR V3 eBrake vinkui, joka ajoi jo hermoraunion partaalle, mutta onneksi korjaantui uusilla jarruosilla jotka Motion Systems lähetti, maksua vastaan luonnollisestikin.
 
Kuulostaa pahalta :confused2:
Niinköhän ne profiilien liitokset alkaa mullakin natisemaan kun tulee rigiin liikettä :redface:
Sit pitää kehittää joku vaimennuskangas tai ohut kumi jokaiseen liitokseen, ei pysty kuuntelemaan jatkuvaa natinaa.

Mulla NLR V3 eBrake vinkui, joka ajoi jo hermoraunion partaalle, mutta onneksi korjaantui uusilla jarruosilla jotka Motion Systems lähetti, maksua vastaan luonnollisestikin.

Pitää muistaa että vaikka omataankin sama rigi niin mulla on alapohja täynnä poikittaisia profiileja jossa elektroniikkaa kiinnitettynä eli ei välttämättä natise samoin tavoin, jos ollenkaan.
 
Juu no sen kuulee sitten.

Noi 4m virtakaapelit on helppo itsekin pätkäistä sopivaksi jos tarvetta.
Abikoilla kun tulee driveriin, niin ei tarvitse mitään erikoisia pinnejä ja niiden puristuspihtejä.
D-liittimistä sitten ei tiedä onko juotettu vai pinneillä.
 
Itse en kuule vinkunaa, mitä nyt lievä tinnitys koko ajan. Riittävän monta vuotta teollisuushommissa on tehnyt tehtävänsä. Puhelimen Spectroid apilla 10kHz vinkunan kutenkin havaitsee.



Rigi SL GT1 Evo (kahdella ylimääräisellä poikittaisprofiililla) itsessään ei natise, kaikki kiinnityspultit on vedetty kiinni momenttiavaimella. Aktuaattorin jalkojen printtipalikoista (PLA vs PLA) tulee natinaa. Sekin toivottavasti loppuu, kunhan saan uudet versiot valmiiksi.

Virtapiuhat on helppo lyhentää, olikohan niissä neljä johdinta, mutta datapiuhassa niitä on 14.
 
Täytyy varmaan aloittaa siedätyshoito:


Servot lähtenyt Kiinasta, nyt Japaniassa.
 
On muuten aika raivostuttava ääni, täytyy kysyä jossain vaiheessa jos tilausta aikoo laittaa sisään että onko suunnitelmissa tarjota päivitettyä driver versiota.

Kaveriani vaivaa ajoittainen tinnitys ja on kuulemma aivan perseestä.

Mitä tulee noihin kaapeleihin niin miksi tehdä itse jos joku toinen voi tehdä sen puolestasi :)
 
Joo vaikka laittaa ihan hiljaiselle äänenvoimakkuuden, niin ei tollasta voi kuunnella pidemmän päälle :(

Toki kannattaa ottaa kaapelit oikean pituisena jos sellaiset kerta saa.
Ite meinaan laittaa nipparilla vyyhdille, mistäs sen tietää jos sijoituspaikka muuttuu tai seuraavalla omistajalla, ni ei tartte sitten tilata uusia kaapeleita.

Servot nyt Belgiassa eli näyttäs lomaviikko olevan pelastettu, veikkaan kotiintoimitusta ma tai ti :)
 
Toki kannattaa ottaa kaapelit oikean pituisena jos sellaiset kerta saa.
Ite meinaan laittaa nipparilla vyyhdille, mistäs sen tietää jos sijoituspaikka muuttuu tai seuraavalla omistajalla, ni ei tartte sitten tilata uusia kaapeleita.

Muuttuvan sijoituspaikan huomioin kylläkin mutta hyvä kun mainitsit mahdollisen seuraavan omistajan, tämä kun ei käynyt edes mielessä ja allekirjoittaneen osto/myynti-historia huomioiden, tämä pitää kyllä laittaa korvan taakse :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 302
Viestejä
4 534 379
Jäsenet
74 784
Uusin jäsen
vanahabanjo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom