Mopokuumetta

Siisti rässi!
Pääsin itse ajamaan loppukesästä Hayabusan turbollista mallia, ja voi saatana on se peli. Jo alakierroksilla on tehoa mukavasti, mutta sitten kun turbo potkaisee kunnolla (>6000rpm), niin ei sitä usko miten se vehje liikkuu. Ihan hullu vehje. Loppuajelusta tuli käytettyä jo pelkästään isoja vaihteita, ettei nyt koko ajan tule sitä potkua.

En tiedä mikä on miehessä vikana, mutta olen kehittänyt mopokuumeen. Oma 600-kuutioinen Kawasaki ZZR on hyvässä talvipesässä, ja vehje on täysin toimiva ja ilman mitään vikoja. Mutta silti houkuttaa Kawasakin Z, kuutiot vielä vähän hakusessa. Toinen mikä polttelee on Yamahan MT-09, se olisi kolmipyttyinen ja kait mukava ajettava vielä kaupungissa. Ja se alavääntö...
Itsellä houkuttaa kevyt vehje, kaupungissa tulee ajettua ja sitten joitain siirtymiä maantiellä. Mutta ei ikinä mitään rautapersevetoja. Jos joku sporteissa ja nakuissa vituttaa, niin on näin 180-senttisenä se tuuli ja miten varsinkin ZZR heittää sen suoraan rintakehään ja kypärään. Saa vetää itsensä aivan tankkiin kiinni, jos siltä haluaa välttyä. Ja niin jaksaa ajaa maantiellä ~3 minuuttia.

Edit: @Tctic : Tekeekö tuon sun kaveri tuota verhoilua ja geelitäyttöä työkseen? Ostin meinaan omaan ZZR:ään uuden penkin Top-Selleriestä Top Sellerie - Deluxe seats for motorcycles, petrol tank covers, tank bags and scooter leg covers [Rates for: FRANCE] Ranskasta, koska en löytänyt luotettavaa suomalaista vaihtoehtoa. Saisiko yhteystiedot?
 
Ihan harrastuksena tekee kavereilleen. Laitan kuvan penkistä kunhan saan sen verhoilusta. Voi mennä joku viikko, kun operaatiolla ei ole kiire.

Pyörän vaihto on aina positiivinen asia. 600:lla pärjää, mutta ainakaan minun mielenkiinto ei riitä jatkuvaan kierrättämiseen jonka se vaatii. Kerralla niin paljon kuutioita, että vääntöä on myös alhaalla. Oma pienin tuoreempi mopo zz-r 600:sen jälkeen, jolla aloitin harrastuksen, on ollut vfr800 vtec ja sekin tuntui lähinnä ahdistavalta kun ei mennyt mihinkään. Nämä 900cc (no joo, blade oli 893cc) tai isommat ovat minulle sopivia.

Lisäyksenä vielä bussioperaatioon, että vanteet tosiaan vaihtuivat Saksasta tilattuihin. Sain 65€:lla vanteisiin hyvän maalipinnan ja parempikuntoiset ja tuoreemmat renkaat (+vielä yhden ylimääräisen takarenkaan varastoon). Mielestäni vanteiden maalausoperaatio oli helpoin hoitaa näin.

Etujarruja mietin vielä, nuo orkkis tokicon satulat ei ole kaksiset. Olisi hauska vaihtaa ne Brembon P4:iin, mutta se vaatisi adaptereiden käyttöä. Uskaltaako adaptereita laittaa vai ei?
 
Viimeksi muokattu:
Mutta silti houkuttaa Kawasakin Z, kuutiot vielä vähän hakusessa. Toinen mikä polttelee on Yamahan MT-09, se olisi kolmipyttyinen ja kait mukava ajettava vielä kaupungissa. Ja se alavääntö...
Mulla Z900. Kaupungissa ihan parasta. Kesällä pari noin 500km reissua ja oli vähän tuskaa :D. Kyllähän tohon tuuleenkin tottuu mutta ei yli 160 km/h pitempiä matkoja viitsi ajella. Ei reissuun mutta kaupunkiin :thumbsup:
 
Ajeletteko te kaupungissa paljonkin ihan vaan huvin vuoksi? Vai onko kyse vaan jostain työmatkan ajosta? Itse en nimittäin voi käsittää, miksi kukaan ajelisi moottoripyörällä jotain korttelirallia, jos on mahdollisuus lähteä etsimään jotain hyviä mutkateitä kaupungin ulkopuolella.

Pyörän valintaan sen verran, että itsellä ollut MT-09 aikaisemmin ja nykyään Z900. Kumman vaan valitset, niin ei kyllä pahasti pieleen mene. MT-09 moottori on mahtava, Z900 voittaa omasta mielestäni alustan toimivuudessa ja ulkonäössä.
 
Omalla kokemuksella kaupunkiajoon parhaiten soveltui KTM LC4 supermoto tai Cagiva Gran Canyon/BMW Funduro eli 17"/19" kumeilla oleva adventurentapainen. Endurollakin onnistuu mutta sellainen on hieman kankeampi ja varsinkin rajummilla kuvioilla olevilla kumeilla se ei oo mikään mukavin tuohon touhuun. Huonoimmat kaupunkiajoon on olleet kyykkypyörät johtuen ajoasennosta, semikyykyillä on kyllä samaa ongelmaa ja mielummin välttelen niillä kaupungissa ajelemista.

Kokemusta ei ikävä kyllä ole noista UJM:stä tai nakupyöristä että osaisin sanoa miltä sellainen tuntui.
 
Ajeletteko te kaupungissa paljonkin ihan vaan huvin vuoksi? Vai onko kyse vaan jostain työmatkan ajosta? Itse en nimittäin voi käsittää, miksi kukaan ajelisi moottoripyörällä jotain korttelirallia, jos on mahdollisuus lähteä etsimään jotain hyviä mutkateitä kaupungin ulkopuolella.
Jos on ajankäytöllisiä haasteita - kuten monella saattaa olla - niin ihan vain se että käy kiertääs jonkun jäätelökioskin on ihan mukavaa irrottautumista sekin. Tohon mulla meni loppuvaiheessa pärrällä ajot ja samoin nykyään avoautoilukin.
 
Jos on ajankäytöllisiä haasteita - kuten monella saattaa olla - niin ihan vain se että käy kiertääs jonkun jäätelökioskin on ihan mukavaa irrottautumista sekin. Tohon mulla meni loppuvaiheessa pärrällä ajot ja samoin nykyään avoautoilukin.
Joo elämäntilanteita ja harrastajia on toki monenlaisia. Itse en lähde moottoripyörällä ajamaan jos ei vähintään paria tuntia ole aikaa hommalle uhrata. Tuntuu turhalta vetää ajokamoja päälle jonkun 15min nakkikioski reissun takia. Ja ilman varusteita en aja. Jos taas alkaa näyttää siltä, että noita parin tunnin irtautumisia ei saa suht säännöllisesti enää otettua, menee pyörä myyntiin. Vähän turhan kallis harrastusväline tallissa käyttämättömänä seisotettavaksi.
 
Itsellä kävi niin, että mutka-ajo vei innostuksen kaupunkiajosta ja rata-ajo vei mielenkiinnon mutkateistä, joissa auttamatta 'joutuisi' ajelemaan jotain muuta kuin tikkarilukemaa, jotta ei tuntuisi ihan köröttelyltä. Sitten, kun alkoi puutumaan siihen rata-ajoon, niin piti ajatella boxin ulkopuolelta, että saisi uutta intoa harrastukseen. Niinpä RR-vehje vaihtui 2022 Mankiin, jolla voi sitten tehdä vaikka siitä jäätelökiskareissustakin ihan omanlaisensa seikkailun, kunhan nyt ensin saapuu, tai vaikka pakata ongen reppuun, kiskoa meren rantaan jotain kinttupolkua ja nautiskella ihan uudenlaisista asioista tämän harrastuksen parissa.. Paljon pienemmin kustannuksin..
 
Viimeksi muokattu:
Ajeletteko te kaupungissa paljonkin ihan vaan huvin vuoksi? Vai onko kyse vaan jostain työmatkan ajosta? Itse en nimittäin voi käsittää, miksi kukaan ajelisi moottoripyörällä jotain korttelirallia, jos on mahdollisuus lähteä etsimään jotain hyviä mutkateitä kaupungin ulkopuolella.

Pyörän valintaan sen verran, että itsellä ollut MT-09 aikaisemmin ja nykyään Z900. Kumman vaan valitset, niin ei kyllä pahasti pieleen mene. MT-09 moottori on mahtava, Z900 voittaa omasta mielestäni alustan toimivuudessa ja ulkonäössä.

Silloin kun minulla vielä oli Kotarin 640:nen supermoto, niin välillä tuli käytyä kaverin ( jolla oli GasGas 450 FSE supermoto ) kanssa ensin kahvittelemassa Lintuvaaran Shellillä Espoossa ja sen jälkeen käytiin heittämässä joku Espoon kierros tai rundi Helsingissä.

Samoin välillä oli ihan kiva ajella illalla tai yöllä Helsingin keskustan läpi meininkiä katsellen ja sitten vähän pohjoisempaa tai Espoon kautta takaisin.

Muutoin tuli sitten ajettua työmatkoja satunnaisesti ja silloin tällöin tuli käytyä koluamassa mutkateitä lähellä ja kauempana.

Pyörä oli minulla 8 vuotta, mutta joinain vuosina tuli ajettua hävyttömän vähän ( 1500-2000 km ), kun oli kiireitä ja vapaa-ajan ajoilla ilmastoitu avoauto houkutteli monesti enemmän, kuin kuumalla kelillä nahkatakin ja ajofarkkujen päälle pukeminen.
 
Tänään vihdoin tuli Shoei NXR2, vähälle jäi ajot sen kanssa tälläkaudella :lol: vaihtovisiiri tulee ehkä tammi-helmikuussa.

*Tilasin elokuussa
 
Viimeksi muokattu:
Nopea on ollut kypärän toimitus. Minun päähäni sopii parhaiten Arai, mutta niiden hinnat ovat enemmän tai vähemmän sekopäisiä. Nykyiset kaksi Araita ovat vielä virheettömiä, mutta niillä molemmilla on ikää jo 20 vuotta. Joutaisi hommata yhden uuden tilalle, mutta tarpeeksi hyvää tarjousta ei ole tullut vastaan.
 
^ tämä. Kerro heti jos tulee Tour-x vastaan järkevällä hinnalla.. värillä ei väliä.
 
Nopea on ollut kypärän toimitus. Minun päähäni sopii parhaiten Arai, mutta niiden hinnat ovat enemmän tai vähemmän sekopäisiä. Nykyiset kaksi Araita ovat vielä virheettömiä, mutta niillä molemmilla on ikää jo 20 vuotta. Joutaisi hommata yhden uuden tilalle, mutta tarpeeksi hyvää tarjousta ei ole tullut vastaan.
Joo tuntuu olevan näköjään joka alalla vaikeuksia saada tavaraa liikkeelle nykyään. Edellinen shoei oli ajossa sen 13vuotta, nyt oli aika päivittää.
 
Uusi keski-ikäisen lelu on saapunut.. kevättä odotellessa.
 

Liitteet

  • 20211030_133335.jpg
    20211030_133335.jpg
    1,4 MB · Luettu: 202
Tuli tuosta möhköstä mieleen, kun hämmästelin bongattuani lehdestä jutun KTM RC 390:stä. Voi luoja. En ole hetkeen seurannut uusien mopojen markkinoita, eli saattaa näitä olla enemmänkin. Järkytyin kuitenkin, kun muoviluodissa on lykättävän ruohonleikkurin moottori. Olivat jo aikanaan huvittavia, kun tuli 4t-piikit ja teinit laittoivat niihin mökäputkia. Hymyilytti, kun Briggs Stratton papatti, mutta samalla näkyi teini menevän muna-asennossa kyykkypyörällä. Ei olisi tullut mieleen, että kohta moista myydään aikuisillekin. Ajattelen, että 390-kuutioisessa pitäisi olla 3-4 mukia, jos ei ole hinnat alkaen malli. Halpamalliin hyväksyisin twininkin. Tiedän, että enskoissa on ainakin ollut isojakin yksimukisia moottoreita, mutta Kotari ei näyttänyt enskalta. Ovatko aikuisetkin ihmiset nykyään niin hyvin mukana vihreässä aatteessa, että on Ok kolmemukinen auto tai yksimukinen kyykkypyörä? Itse olisi mielummin todistanut, että kuusisylinterisiä mopoja tulisi uudestaan Gold Wingin lisäksi markkinoille. Kuusimukinen muoviluoti pitäisi hieman asiallisemman äänenkin mökäputkilla. Ei tarvisi hävetä, jos erehtyy käynnistämään.
 
Tuli tuosta möhköstä mieleen, kun hämmästelin bongattuani lehdestä jutun KTM RC 390:stä. Voi luoja. En ole hetkeen seurannut uusien mopojen markkinoita, eli saattaa näitä olla enemmänkin. Järkytyin kuitenkin, kun muoviluodissa on lykättävän ruohonleikkurin moottori. Olivat jo aikanaan huvittavia, kun tuli 4t-piikit ja teinit laittoivat niihin mökäputkia. Hymyilytti, kun Briggs Stratton papatti, mutta samalla näkyi teini menevän muna-asennossa kyykkypyörällä. Ei olisi tullut mieleen, että kohta moista myydään aikuisillekin. Ajattelen, että 390-kuutioisessa pitäisi olla 3-4 mukia, jos ei ole hinnat alkaen malli. Halpamalliin hyväksyisin twininkin. Tiedän, että enskoissa on ainakin ollut isojakin yksimukisia moottoreita, mutta Kotari ei näyttänyt enskalta. Ovatko aikuisetkin ihmiset nykyään niin hyvin mukana vihreässä aatteessa, että on Ok kolmemukinen auto tai yksimukinen kyykkypyörä? Itse olisi mielummin todistanut, että kuusisylinterisiä mopoja tulisi uudestaan Gold Wingin lisäksi markkinoille. Kuusimukinen muoviluoti pitäisi hieman asiallisemman äänenkin mökäputkilla. Ei tarvisi hävetä, jos erehtyy käynnistämään.
Cbr 250/300/400 ovat olleet valmistuksessa yli vuosikymmenen. Muiltakin Aasian markkinoilla vastaavia. KTM:llä ei ainuttakaan yli kaksisylinteristä moottoria mallistossa.
 
Cbr 250/300/400 ovat olleet valmistuksessa yli vuosikymmenen. Muiltakin Aasian markkinoilla vastaavia. KTM:llä ei ainuttakaan yli kaksisylinteristä moottoria mallistossa.
Joo Kotarin juttu on tuo vähämukisuus, mutta siinäkin tapauksessa toinen muki puuttuu kyseisestä muoviluodista. Aasian mopomarkkinoita ei kannata tähän caseen sotkea. En uhrannut ajatustakaan kehittyvien markkinoiden papattajille, jotka nekin kaupunkiolosuhteissa hyvää vauhtia korvautuvat akkumopoilla. Täällä kuitenkin mopoilijoilla on yleensä myös auto, muutkin kengät kuin sandaalit ja asutaan muualla kuin peltimajassa. Jos tuon KTM:n kohderyhmää ovat autottomat, sandaalijalkaiset kaupungin maalla peltimajoissa nukkuvat, on pyörätyyppi ihan Ok.
 
Joo Kotarin juttu on tuo vähämukisuus, mutta siinäkin tapauksessa toinen muki puuttuu kyseisestä muoviluodista. Aasian mopomarkkinoita ei kannata tähän caseen sotkea. En uhrannut ajatustakaan kehittyvien markkinoiden papattajille, jotka nekin kaupunkiolosuhteissa hyvää vauhtia korvautuvat akkumopoilla. Täällä kuitenkin mopoilijoilla on yleensä myös auto, muutkin kengät kuin sandaalit ja asutaan muualla kuin peltimajassa. Jos tuon KTM:n kohderyhmää ovat autottomat, sandaalijalkaiset kaupungin maalla peltimajoissa nukkuvat, on pyörätyyppi ihan Ok.
Ostajakunta on samaa kuin CBR250/300/400 ja ninja 250/300/400. Maailma ei ole muuttunut. On vain tullut yksi peluri lisää havittelemaan aloittelevien kuskien rahoja.
 
Minusta tuo KTM 390 moottori on ihan kiva ajaa. Mutta vertailupohjaa ei ole, kun muut 400cc pyörät on koeajamatta. Myös 690 moottori oli kiva (myös 1 pyttynen).
 
Paras ajamani 400 on Kawasaki ZXR 400. Sen äänet eivät vertaudu papatukseen (4 sylinteriä, huipputeho 12000 rpm).
 
Vuoden verran oli 390 Adventure ja tykkäsin kyllä kovasti. Mukavan tasaisesti kiertävä moottori ja värinöitä hyvin vähän kotariksi. Soratieajeluun hyvin riitti tehot quickshifterillä. Mukavampi oli ajaa matkaa ja soratietä oikeastaan kuin 690:llä, jolla muutaman kauden ajelin.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Messuja odotellessa. Kenelläkään tuota tai gt pro:ta. Kaamea kuume noussut....
 
Koeajoin tutun Rally Pron.
Vaikutti ihan hyvältä touring/monikäyttöpyörältä.
Miellyttävä asfaltilla ja tuntui siltä että sillä voisi ajaa pitkää pätkää sekä hiekkateitä ja helppoja ajouria.

Omaan T7 Tenereen verrattuna suorituskykyisemmän oloinen tiellä, mutta vastaavasti selvästi heikompi hitaassa ja haastavammassa maastossa.
Suomessa menee varmaan kaikkialle, mutta jossain jyrkillä vuoristopoluilla pidemmät välitykset ja ylimääräinen 20kg tuo omat haasteensa.

Lopuksi talvenpakoilukuva. Splitissä oli viime viikolla ihan jees keli.
IMG_20211216_141647.jpg
 
Dual sporttia ajatellut ensi kesäksi mielellään alle 10 k€ hintaluokassa. Onkos noissa ktm 690 enduroissa tai hussen 701 eduroissa vm 2015- mitään suurempaa huomioitavaa?

Vm 2021 taisi tulla quick shifteri ja jossain välissä aiemmin koneeseen tehoa 10 % lisää, joita kumpaakaan en näe kovin merkityksellisinä. Onko mitään muuta iloa ostaa uudempaa vs. vanhemmat?
 
Eikös -14 ollu viimenen kunnon malli ilman ABSeja.

Muuten vaan kommentoituna että ei helvetti noitaki 690R hintoja. Pari vuotta sitten sai jtn -13/14 malleja kuuden tonnin pintaan ja allekki. Nyt ne on 7 tai 8 tonnia jårkiään.
 
Mikä huono puoli on ABS? En ole itse päässyt kokeilemaan.
Kunnon kuskit osaa ajaa itte! /s
Omakohtaisesti yksi huono kokemus joka sekin oli puhtaasti käyttäjän tyhmyyttä. Pieniä mettäteitä kolutessa ABS pois päältä. Tielle kaatuneen puunrungon ylityksessä stumppasi, mutta tilanteesta selvittyä jatkoin matkaa onnellisena kunnes tuli se hetki että olis pitäny saada irtosoralla takajarru jumiin. Meni komeesti pitkäksi se jarrutus - onneksi oli tilaa ja mahdollisuus vaihtaa suunniteltu ajolinja toiseen (riittävän loiva ojan penkka että siitä pystyi ajamaan yli ilman isompia temppuja)
 
Mikä huono puoli on ABS? En ole itse päässyt kokeilemaan.
Maantiellä se on hyvä mutta, jos ajelee pienempiä polkuja tai sorateitä niin ei saa lukittua takarengasta mutkiin mentäessä, jolloin jarrutusmatkat pitenee huomattavasti ja metsässä hieman hankala toisinaan käyttää. Saa ne napista yleensä pois, mutta jos pyörä sammuu ajossa niin pitää aina erikseen laittaa pois päältä. Se ainakin turhautti edellisessä kotarissa kun luistonesto ja abs aina meni päälle kun pyörä sammu.
 
Dual sporttia ajatellut ensi kesäksi mielellään alle 10 k€ hintaluokassa. Onkos noissa ktm 690 enduroissa tai hussen 701 eduroissa vm 2015- mitään suurempaa huomioitavaa?

Vm 2021 taisi tulla quick shifteri ja jossain välissä aiemmin koneeseen tehoa 10 % lisää, joita kumpaakaan en näe kovin merkityksellisinä. Onko mitään muuta iloa ostaa uudempaa vs. vanhemmat?

Täällä on yksi 690 SMCR -15, reilut 25tkm ajossa. Alustaa ja rengastusta lukuunottamatta tämähän on täysin sama laite kuin Enduro R. Oman kokemuksen pohjalta voi sanoa että kone kestää aika hurjaakin väärinkäyttöä ja tuppinurin ratapäivillä huudattamista. Kurafoorumeilla joitain yksiköitä on avattu vasta 100tkm kohdilla ja silloinkin vaihdettua kytkinlevyt tms. Öljyjä, öljy- ja bensansuodattimia saa vaihtaa aika tiuhaan ja muuta perushuoltoa on syytä harrastaa.

Omassa on evo1-setti imusihdillä, suoralla putkella ja kartoilla höystettynä, persedynossa voi varovasti sanoa vakioon verrattuna olevan se 10% enemmän pyrkimystä. Muutenkin näissä tuntuu olevan aika riittävästi suorituskykyä, joten en pitäisi tehoeroja kovin merkittävänä. Ehkä kovempaan ajoon noita uudempia avustavia järjestelmiä voisi kaipailla.

ABSien haukkumista en voi ymmärtää, näihin on saatavilla niitä dongleja joilla saa takapyörästä ABSit pois ja uudemmissa tämä kai on jo ihan näytöltä valittavissa(?) Sellainen löytyy itseltäkin, se on hyvä räppäilyssä ja soralla, mutta en voisi kuvitella ottavani ABSeja pois etupyörältä. Muutenkin näissä ABSit tuntuvat käyttäytyvän hienosti ja loogisesti, mitä olen vertaillut samanikäisten japsimallien ruksuttimiin.
 
  • Tykkää
Reactions: uce
2016 elokuussa tuli tämä nykyinen pyörä hommattua ja vihdoin viime keväänä se on tilanteessa etten keksi enää mitään uudistettavaa vaan saa olla noin nyt hetken. Maksoin pyörästä 6k€ ja muutoksiin on varmaan mennyt toiset 6k€ :beye: ja mitään järkeähän siinä ei ole, mutta eipä tule halua myydä pois!:tup:

Lähes kaikki on muutettu tai jotenkin muokattu ja vain moottorin sisus on vielä vakio, toki kytkin on pitänyt vahvistaa ja silti meinaa olla kovilla kun tehoa on melkein tuplat alkuperäiseen 60hv + välitykset on reilusti lyhennetty jolloin huippunopeus on enään vain 200km/h niin venyttää ranteita mukavasti jo, mutta vielä onnistuu täyskaasu kiihdytys ilman hallitsematonta keulimista.

Parhain muutos ehkä noi uudet Keihinit, mutta ulkonäöllisesti vanteet kun nyt saa kunnon rengasta alle.

Kuvassa vastaava pyörä alkuperäisenä ja nykytilanne

Harmi että talvi on aina liian pitkä...
 

Liitteet

  • inCollage_20211104_173021836.jpg
    inCollage_20211104_173021836.jpg
    2,9 MB · Luettu: 261
Maantiellä se on hyvä mutta, jos ajelee pienempiä polkuja tai sorateitä niin ei saa lukittua takarengasta mutkiin mentäessä, jolloin jarrutusmatkat pitenee huomattavasti ja metsässä hieman hankala toisinaan käyttää. Saa ne napista yleensä pois, mutta jos pyörä sammuu ajossa niin pitää aina erikseen laittaa pois päältä. Se ainakin turhautti edellisessä kotarissa kun luistonesto ja abs aina meni päälle kun pyörä sammu.
Omassa Kotarissa (SD 1290R) tuli hankittua tuota varten race dongle kit, mielestäni myydään myös useimpiin muihinkin kotareihin. Suolainen hinta silloin se n.100e, varsinkin kun tietää että on sisällä yksinkertaista elekroniikkaa, mutta ei löytynyt verkosta myöskään ohjeita sen itse tekemiseen... (Tosin löytyi video, missä kaveri kertoi tehneensä itse, demosi miten toimi mutta ei missään ohjeita :lol:) Onpahan aina asetukset samat mitä sammuttaessa. Sen puoli kesää sillä ajeli ja aina paikaltaan oli säädettävä asetukset halutunlaiseksi, jonka jälkeen loppui hermot ja ostin donglen.

Aikoinaan tuli säädettyä CBR 1000RR firebladelle pientä kikkaretta lähinnä vastuksia kolvaamalla, ettei vikavalot syttyneet ylimääräisen romun poistosta.
 
Eiks noissa 690 Kotareissa ollut jotain keinuvipu ongelmaa ainakin tiettyyn vuoteen asti? Ja muistanko ihan väärin, että Hussen 701 on hyvin pitkälti sama laite? Viisaammat korjatkoon
 
Täällä on yksi 690 SMCR -15, reilut 25tkm ajossa. Alustaa ja rengastusta lukuunottamatta tämähän on täysin sama laite kuin Enduro R. Oman kokemuksen pohjalta voi sanoa että kone kestää aika hurjaakin väärinkäyttöä ja tuppinurin ratapäivillä huudattamista. Kurafoorumeilla joitain yksiköitä on avattu vasta 100tkm kohdilla ja silloinkin vaihdettua kytkinlevyt tms. Öljyjä, öljy- ja bensansuodattimia saa vaihtaa aika tiuhaan ja muuta perushuoltoa on syytä harrastaa.

Omassa on evo1-setti imusihdillä, suoralla putkella ja kartoilla höystettynä, persedynossa voi varovasti sanoa vakioon verrattuna olevan se 10% enemmän pyrkimystä. Muutenkin näissä tuntuu olevan aika riittävästi suorituskykyä, joten en pitäisi tehoeroja kovin merkittävänä. Ehkä kovempaan ajoon noita uudempia avustavia järjestelmiä voisi kaipailla.

ABSien haukkumista en voi ymmärtää, näihin on saatavilla niitä dongleja joilla saa takapyörästä ABSit pois ja uudemmissa tämä kai on jo ihan näytöltä valittavissa(?) Sellainen löytyy itseltäkin, se on hyvä räppäilyssä ja soralla, mutta en voisi kuvitella ottavani ABSeja pois etupyörältä. Muutenkin näissä ABSit tuntuvat käyttäytyvän hienosti ja loogisesti, mitä olen vertaillut samanikäisten japsimallien ruksuttimiin.

supermotossa taitaa olla paremmat etujarrut myös? Mietin, että voisi SM vanteet ja kummit enduroonkin hankkia muutamaa ratapäivää varten. Saako tuon etujarrun keittämään helposti, jos käy harrastelijamielellä radalla pyörimässä?

Käytettyjen hinnat kyllä aivan tapissa, kuten olivat jo viime kesänä. Melkein tekisi mieli venyttää budjettia ja hakea uusi ennemmin.

Absit & luistonesto ovat omasta mielestä vain hyvä asia, mutta joku pikakytkin on kurahommissa ehdottoman tarpeen.
 
Eiks noissa 690 Kotareissa ollut jotain keinuvipu ongelmaa ainakin tiettyyn vuoteen asti? Ja muistanko ihan väärin, että Hussen 701 on hyvin pitkälti sama laite? Viisaammat korjatkoon
Ymmärtääkseni se oli vuoteen 2014 asti. Täyttä varmuutta ei ole, siksi olen omassakin pelissä keinuvipuja tutkinut aika tarkalla silmällä, kun olen koppaa käyttänyt auki venttiilivälyksiä tarkistaakseni.

Ainakin 2019 vuoteen 701 on melkosama kuin 690, pieniä poikkeuksia lukuunottamatta. Moottori on sama, poikkeuksena 2016-17 701, johon tuli uudempi moottori vuoden aikaisemmin kuin 690. Muuten 701:ssa on hieman muutettu runkogeometriaa, joka on ilmeisesti hieman ketterämpi kääntymään ja parempi mutkaisille radoille. (Myös kääntösäde paikoillaan on huomattavasti pienempi, tämän voin allekirjoittaa)

supermotossa taitaa olla paremmat etujarrut myös? Mietin, että voisi SM vanteet ja kummit enduroonkin hankkia muutamaa ratapäivää varten. Saako tuon etujarrun keittämään helposti, jos käy harrastelijamielellä radalla pyörimässä?
Supermotossa on vakiona 320mm levy ja 4-mäntänen radiaalipuristin, jolla pysähtyy kivasti. Käsittääkseni Enduroon pystyy laittamaan SM-vanteet, mieluusti isommalla levyllä ja adapterilla puristimeen. Mutta Supermotoon taas on hankalampi mahduttaa enduro vanteet, juurikin tuon isomman puristimen takia, kun se ottaa herkästi pinnoihin kiinni. Tuskinpa jarrujen keittäminen tulee ongelmaksi, noilla ajetaan paljon kuumemmissakin olosuhteissa. Yhdillä ratapäivillä oli myös vastaava vanhempi Enduro SM-vanteilla ja aika hyvin sitäkin kurnutettiin.
 
690/701-kuume nousee aina säännöllisin väliajoin täälläkin. Ois varmasti hyvä kompromissi monenlaiseen ajoon. Itse saanut sellaisen käsityksen että yleisesti ottaen lujia vehkeitä ovat, mutta sitten pienellä prosentilla on ollu kyllä monenlaista ohjelmaa, koneen täysremonteista lähtien. Käyttö varmasti vaikuttaa paljon, supermotolla torvi auki radalla on aika myrkkyä isolle yksisylinteriselle koneelle. Johtosarjan viimeistely on käsittääkseni vuosimallista riippumatta jätetty käyttäjän hommaksi, suojaamattomia johtoja jotka hankaa runkoon eristeen puhki ja temput alkaa.

Käytettyjen hinnoista samaa mieltä mitä mitä aiemmat kirjoittajat, täysin lapasesta ovat lähteneet.
 
Aikanaan 2013 vuosimallisella 690 Duke ärrällä tuli ajettua 25tkm, johon mahtui ratapäiviä varmaan vajaa parikymmentä.. Eipä sitä ajamalla tuntunut rikki saavan, vikavapaa pyörä oli kaikki vuodet.
 
690/701-kuume nousee aina säännöllisin väliajoin täälläkin. Ois varmasti hyvä kompromissi monenlaiseen ajoon. Itse saanut sellaisen käsityksen että yleisesti ottaen lujia vehkeitä ovat, mutta sitten pienellä prosentilla on ollu kyllä monenlaista ohjelmaa, koneen täysremonteista lähtien. Käyttö varmasti vaikuttaa paljon, supermotolla torvi auki radalla on aika myrkkyä isolle yksisylinteriselle koneelle. Johtosarjan viimeistely on käsittääkseni vuosimallista riippumatta jätetty käyttäjän hommaksi, suojaamattomia johtoja jotka hankaa runkoon eristeen puhki ja temput alkaa.

Käytettyjen hinnoista samaa mieltä mitä mitä aiemmat kirjoittajat, täysin lapasesta ovat lähteneet.

Kaverilla teki 690 viime kesänä täystuhon, toki takana juurikin torvi auki 50km motarilla...
 
Mulla oli viime kesänä myös KTM 690 Duke. 2008 ja siitä oli moottori jouduttu korjaamaan. Radalla ei tullut ajettua Dukella.

Samoin viime kesänä oli KTM 990 Super Duke. Sillä tuli ajettua radallakin monta kertaa ja toimi kyllä erittäin luotettavasti.
 
Onhan tässä jo käsitelty ABS huonot puolet. Bemarissa piti sammuttaa moottori että sai ABS in pois päältä. Eipä sitä aina muistanu ja muutamaan kertaan ehti elämä juosta silmissä kun toisella aivosolulla mietti että mihin puiden väliin tähtää satkun vauhisa. Vaihde vaan alas kakkoselle asti ja moottorijarrulla sai niin paljo poikittain että taipu mutkasta läpi. Onneksi bokserisa oli suht raju moottorijarru.

KTM tyylisesti myös 690 mahtuu vaikka mitä vikoja. Nuo nokkaviat on melko kuuluisia. Ruiskuisa vissiin viallisia suuttimia. Jotaki laatikkovikoja. Eriparinen alusta. Uudet on kehittyny oikeaan suuntaan, mutta oisin valmis testaan kohtuu kilsoilla toista moottoriversiota joka on oikeasti 690.
 
Oma 690e jätti kaksi kertaa aikoinaan tielle, mutta enemmän oli käyttäjässä vika. :D Omasta meni 6-23tkm aikana kaatumissensori ja koneen poski lensi pellolle kun oli stage 2:n modien huohotinletku penkin irrottamisen vuoksi mennyt rungon ja penkin väliin. Nätisti lensi öljyt koneesta.

Alkupään versioissa oli ongelmaa mittariston, nokkien ja johtosarjan kanssa. Johdot saattoi hangata runkoon ja vetää oikosiin. Tuo johtosarja taitaa olla heikkoa kaikissa noissa. Muuten aika vähävikaisia tuntuneet olevan kotariksi ja hyvin kilometrejä kestäneet.
 
Kotarissa pääsee sähkövikojen kanssa vähemmällä kun uutena purkaa hieman johtosarjoja, käärii niitä uusiksi paremmin, suojaa lisää johtoja ja liittimiä ja niputtaa ne uusiksi ettei mikään hankaa minnekään.

Vähän hölmöä etteivät voi tehtaalla tehdä tuota kunnolla mutta kun viitsii itse nähdä tuon vaivan niin saa huolettomammat sähköt.
 
Onhan se joissain muisaki vehkeisä että vallanki emäputken nurkalta kannattaa irrotella/löysätä nipousiteet tai ne kumiset jutut millä piuhat on kiinnitetty. Ei oo yks tai kaks bemmiåkään mistä on hiutunu johtoja risaksi tuosta ja tehny käyntivikoja.
 
Mopo kuume kasvaa muksulle. Kellään kokemuksia Yamaha YZF-R125. Itellä ollu pari kesää nyt yammun 600cc ja loistava ollu just omaan satunnaiseen käyttöön. Siksi mietin josko muksulle hommaa Yamaha YZF-R125. Se on jo 16v mutta täytti niin syksyllä ettei enää korttia saanu ajaa.. Miten se menee jos omalla kolmiolla saako vielä? Jos hommaan sille rätkän ni saako se ajotunnit ajella omalla ja käsittelyn? Muksu on n.160cm tyttö ja on sillä kokemusta kyllä 50cc dt aikasemmin. Missään ei oikein infoa miten korkea se on tuo 125. Minulle tuntu että tuo aikaisempi tuunattu dt 50cc jopa korkeampi oli mitä 600cc "villikissa" yamaha.

edit. ja jos jollain on nuita kevareita vaikka joutilaana ni saa vinkkailla yv. Kevari muksulle ja tietty jos vinkata kiinnostavaa tonnista ni se mulle :D!
 
Mopo kuume kasvaa muksulle. Kellään kokemuksia Yamaha YZF-R125. Itellä ollu pari kesää nyt yammun 600cc ja loistava ollu just omaan satunnaiseen käyttöön. Siksi mietin josko muksulle hommaa Yamaha YZF-R125. Se on jo 16v mutta täytti niin syksyllä ettei enää korttia saanu ajaa.. Miten se menee jos omalla kolmiolla saako vielä? Jos hommaan sille rätkän ni saako se ajotunnit ajella omalla ja käsittelyn? Muksu on n.160cm tyttö ja on sillä kokemusta kyllä 50cc dt aikasemmin. Missään ei oikein infoa miten korkea se on tuo 125. Minulle tuntu että tuo aikaisempi tuunattu dt 50cc jopa korkeampi oli mitä 600cc "villikissa" yamaha.

edit. ja jos jollain on nuita kevareita vaikka joutilaana ni saa vinkkailla yv. Kevari muksulle ja tietty jos vinkata kiinnostavaa tonnista ni se mulle :D!
Tuolla voi vertailla eri mopoja keskenänsä erimittasille kuskeille:

 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 633
Viestejä
5 046 867
Jäsenet
80 967
Uusin jäsen
Samppa__

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom