Mopokuumetta

Liian moni (KTM) on tehnyt totaali räjähdyksen vaikka huollettu säntillisesti.

shsh.PNG


Trumppakin saa rajoitinta joka ajokerralla ja öljyt parhammillaan +120c ja 50tkm jälkeen, toimii kuin uusi. Mitä nyt kytkin alkanut taas luistamaan. :whistling:
Ehjä peli, niin se vaan tykkää "rääkkäyksestä". Toki sitten kulutusosat kuten renkaat ja tuo kytkin vähän kuluu käytössä :)

Itse olen ktm 790 tai 890 pyöriä katsellut silloin tällöin, että mitä löytyy myynnistä. Eikä pitänyt toista pyörää ostaa. Hyvä pyörä niin kauan kun sattuu toimimaan :D Ja täytyy myös varautua remppoihin tarvittaessa.

Se konerempattu 690 ja 990 oli kyllä täysin toimivia. 690 sopivan tehoinen tavallaan, kun ei 790 tehoja oikein pysty hyödyntämään (105hv).

Nytkin kulutus oli vain laskenut 3.5 -> 3.4L/100km. Kun siis pyrin ajamaan vähän pienemmällä vaihteella, mutta samaa vauhtia. Keskinopeuskin oli vähän noussut, mutta se oli silti vähän alle 70km/h.

Pirelli Angel ST näyttää olevan eturenkaana Kotarissa. Tuo rengas näyttää kestävän melko hyvin kilometrejä. Ainakin jos vertaa Pirelli Diablo Rosso 4 takarenkaaseen, joka on jo kertaalleen vaihdettu.
 
Kiitti! Tuo perus 180/55R17 on kyllä edullinen koko. Halusin kumminkin sport renkaan itse ja Continental sattui olemaan myös halvin. Conti ei pitäisi olla kovin vanhaa paistoa hinnasta huolimatta. Toki kestävämpiä renkaita olisi löytynyt myös.

Omassa varastossa eteen olisi Bridgestone S21. Mutta eturenkaassa vielä on hieman pintaa. Takarengas hupenee/kuluu taas melkein silmissä :D


HD V-Rodiin ehdin jo kiireessä tilaamaan takarenkaan. Nyt ei kyllä ole tullut tuolla mopolla ajettuakaan. KTM 790 on sen verran näppärä. V-Rodin takarengas oli 248€.

Nyt halvin vanhaa paistoa oleva olisi 165€. Sekä samoin Metseler 170€.
Screenshot_2025-06-23-09-36-33-51_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg


KTM on rivi 2 niin öljyäkin on aavistus enemmän. 2.8 litraa. Suositeltu olisi Motorex ja 10W50.

Mutta öljyä on tuossakin hyvin vähän, niin hyvä hieman ennakoida öljynvaihtoja. Puolitettu 7500km voisi olla tuohon oikein paikallaan ja ei yhtään kilometriä sen yli ainakaan.

Jos itse saa vaihdettua, niin ei ole iso kustannus.
No eihän 990 öljy tilavuus ole kuin 3 litraa siinäkään. Uuden R2 LC8 longlife on varmasti juuri vaan asiakkaiden iloksi että harvemmin tarvii vaihtaa. 7500km on suosituski tuosa oikeassa LC8.

95tkm pyörähti mittariin eilen. Mukavasti antaa kyyytiä vielä.
 
No eihän 990 öljy tilavuus ole kuin 3 litraa siinäkään. Uuden R2 LC8 longlife on varmasti juuri vaan asiakkaiden iloksi että harvemmin tarvii vaihtaa. 7500km on suosituski tuosa oikeassa LC8.

95tkm pyörähti mittariin eilen. Mukavasti antaa kyyytiä vielä.
Juu. 95tkm kotarille on ihan hyvä määrä jo. Kestävä siis, kunhan muutamat viat korjaa pois.
Varmaan tuo LC8:n 7500km on täysin oikealla ajomäärällä. Eikä ole vielä mikään longlife.

ktm
990, 3 litraa
890, 2.8 litraa
790, 2.8 litraa

Eli koneen kokoon nähden öljyä on sama määrä ilmeisesti. Ja tuossa 790/890 mallissakin vaan puolittaa öljynvaihtovälin 7500 kilometriin, niin hyvä :) Eikä vedätä moottoria liian pienillä kierroksilla?

Koska tuohon on se 1000km huolto myös tehty, niin 7 kertaa on jo öljyt vaihdettu. Ehkä siis pientä ylihuoltoa, kun öljyt vaihdettu joka vuosi ja kilometrejä tullut vähän.


990 Super Duken tilalle on tullut 990 Duke (947cc), mutta ne näyttäisi olevan aika kalliita, kun melko tuore malli.
 
Koska tuohon on se 1000km huolto myös tehty, niin 7 kertaa on jo öljyt vaihdettu. Ehkä siis pientä ylihuoltoa, kun öljyt vaihdettu joka vuosi ja kilometrejä tullut vähän.
Lienee ihan fiksua vaihtaa öljyt joka vuosi ennen talviseisontaa riippumatta kauden aikana ajetuista kilsoista.
 
Lienee ihan fiksua vaihtaa öljyt joka vuosi ennen talviseisontaa riippumatta kauden aikana ajetuista kilsoista.
No raja kannattaa vetää johonkin. En ehkä vaihtaisi kalliita täyssynteettisiä erikoisöljyjä tonnin välein tms. Yksi kaverikin otti pyörän esille toukokuussa, ajoi kerran heinäkuussa ja työnsi takaisin talliin elokuussa.
 
No raja kannattaa vetää johonkin. En ehkä vaihtaisi kalliita täyssynteettisiä erikoisöljyjä tonnin välein tms. Yksi kaverikin otti pyörän esille toukokuussa, ajoi kerran heinäkuussa ja työnsi takaisin talliin elokuussa.

No jos se täyssynteettinen maksaa 4l purkissa 65€, ja sen vaihto on liian kallista kerran vuodessa, niin suosittelen lopettaa moottoripyöräilyn kokonaan.
 
No jos se täyssynteettinen maksaa 4l purkissa 65€, ja sen vaihto on liian kallista kerran vuodessa, niin suosittelen lopettaa moottoripyöräilyn kokonaan.
Niinhän sitä sanotaan, että moottoripyöräilyssä jokainen yksittäinen kustannus on kokonaisuuden kannalta lillukanvarsia :) Koskee toki jokaista harrastusta ja elämää muutenkin.

Sama synteettinen Motul 7100 10W-60 maksaa Italiassa Carpimotolla 42€. Samalla tilauksella saa suodattinet, jarrupalat ym huolto-osat puoleen hintaan kaikkiin tallin vehkeisiin. 7100 10W-40 sain Tokmannin poistomyynnistä 19.95€/4L kannu. Ostin kaikki mitä hyllyssä oli. Nuukuus miehen tiellä pitää.
 
Viimeksi muokattu:
Lienee ihan fiksua vaihtaa öljyt joka vuosi ennen talviseisontaa riippumatta kauden aikana ajetuista kilsoista.
No jos se täyssynteettinen maksaa 4l purkissa 65€, ja sen vaihto on liian kallista kerran vuodessa, niin suosittelen lopettaa moottoripyöräilyn kokonaan.
Kotariin sopiva 10W50 öljy 55€ ja öljynsuodatin 7€. Lisäksi on kaksi sihtisuodatinta, jotka olisi hyvä puhdistaa kanssa.


Toki kerran vuodessa olisi hyvä, niin menee huolto-ohjeiden mukaan. Mun eka pyörä oli Kawasaki zx6r (112hv, 600cc). Se oli reipas 10 vuotta. Mutta en varmaan koskaan vaihtanut öljyjä syksyisin. Yleensä oli vasta keväisin öljynvaihto. Pyörä oli kovassa käytössä, mutta vähän seurasin moottorin lämpömittaria, eli ihan alkumatka vaan rauhassa. Tuo vm2000 ainakin taisi olla aika pomminvarmaa tekniikkaa, kun ei siinä koskaan mitään vikaa ollut. Toki kaasari kone, eli ryypyn ja käynnistyksen kanssa sai olla joskus hieman tarkkana.

Suositushan olisi juri vaihtaa vasta/jo syksyllä ja käynnistää moottori pieneksi hetkeksi, että uusi öljy voitelee moottorin kokonaan. Sitten pyörä talvisäilöön. Eli tuo kyllä on tiedossa.

Mutta laiskana tulee varmaan vaihdettua öljyt vasta keväällä, kun on hyvä sää. Yhtään en tiedä, että mihin aikaan Kotarissa on öljyjä vaihdettu, paitsi että viimeksi lokakuussa.

Niinhän sitä sanotaan, että moottoripyöräilyssä jokainen yksittäinen kustannus on kokonaisuuden kannalta lillukanvarsia :) Koskee toki jokaista harrastusta ja elämää muutenkin.

Sama synteettinen Motul 7100 10W-60 maksaa Italiassa Carpimotolla 42€. Samalla tilauksella saa suodattinet, jarrupalat ym huolto-osat puoleen hintaan kaikkiin tallin vehkeisiin. 7100 10W-40 sain Tokmannin poistomyynnistä 19.95€/4L kannu. Ostin kaikki mitä hyllyssä oli. Nuukuus miehen tiellä pitää.
Ylimääräinen kustannushan mopoilu on, mutta ihan kiva kumminkin. Just öljynvaihto nyt yksi tärkeä ja Kotariinkin kun puolittaa 7500km lukemaan ja muistaa vaihtaa, niin on riski vähän pienempi kalliimmalle rempalle.

Vaikka sitten suositusten vastaisesti ei tekisikään öljynvaihtoa aina syksyllä :D
 
7100 10W-40 sain Tokmannin poistomyynnistä 19.95€/4L kannu. Ostin kaikki mitä hyllyssä oli. Nuukuus miehen tiellä pitää.
Toinen nuuka kävi sitten koittamassa oiskos Tokmannissa jotain...ei ollut mutta viereisessä Puuilossa oli. Muttei rahalla jolla olisin ostanut...
IMG_20250624_154801.jpgIMG_20250624_154807.jpg
-Sinänsä koko Jaso MA 2 on omassani, hihnaskootterissa aivan turha ominaisuus, ja veikkaan että auto-öljyt toimivat just hyvin.
Ja niitä veikkan huollonkin skoottereihin tunkevan.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän tuo öljynvaihdon suositeltu ajankohta riipu kuitenkin pyörän talvisäilytyspaikan olosuhteista. En näe mitään ongelmaa vaihtaa niitä vasta keväällä, jos vehje on talven kuivassa ja lämpimässä.
 
Toinen nuuka kävi sitten koittamassa oiskos Tokmannissa jotain...ei ollut mutta viereisessä Puuilossa oli. Muttei rahalla jolla olisin ostanut...
IMG_20250624_154801.jpgIMG_20250624_154807.jpg
-Sinänsä koko Jaso MA 2 on omassani, hihnaskootterissa aivan turha ominaisuus, ja veikkaan että auto-öljyt toimivat just hyvin.
Ja niitä veikkan huollonkin skoottereihin tunkevan.
Vaimolla on Vespa GTS300 HPe koneella. Vespa sanoo 5W-40 JASO MA, vaikka hihnavariaattori. HPe tuppaa viemään hiukan öljyä ja öljytilavuus on pieni. Vespafoorumilla on vähemmän tekniikkaorientoituneita ja vannovat, että kone räjähtää jos laittaa mitään muuta kuin suosituksen mukaista öljyä. Joku urhea oli laittanut 15W-50 ja öljynkulutus oli loppunut käytännössä kokonaan. Laitettiin vaimolle Comma Motorsport 5W-50 ja ei ole tänä kesänä vielä öljytikusta vajennut yhtään. Saattaapi olla, etä Vespalle olisi hyväksi 50-luokan kuuman pään viskositeetti.

Toisaalta Vespassa on öljyä 1,3 litraa ja vaihtoväli 10000km. Jos sillä ajaisi kymppitonnin ja lisäisi pari-kolme litraa matkan varrella, niin ehkä sitten. Todennäköisesti nainen tai hipsteri ajaisi öljyt loppuun ja kone leipoisi 5000km kohdalla. Laitetaan halpaa motorsporttia 30€/5L tarjouksessa ja vaihdetaan kerran kesässä.
 
Joopa. Omallani on nyt rallattu 2500km, eli 1500km jälkeen ensinvaihdon. Ajattelin vaihtaa 5000km kohdalla öljyt, ja huolto saa sitten vaihtaa seuraavaksi siinä 10tkm huollossa.
Öljytikku(kin) on osattu kehittää tosikettumaiseen paikkaan, joten monella tuon katsominen voi jäädä jo siksikin. Edellisessä GTS:ni ei öljyä kulunut mutta tästä nyky, tai sanotaan edellisestä, viimevuotisesta moottorista on ollut kulumishuhuja, joten pidän öljypulloa satulan alla...
 
Mite näis kiinalaisis ohjataan ryyppyä? Kax piuhaa tulee mut??
skootterini.com tarjoo vianetsintä jne infoa :tup:

skootterini.com ryypyssä vikaa?

jos etit varaosia niin samathan on yleensä osat, uusimmissa on vain pakoputken huohotinletku (takas sylinteriin) ja joissain 4 venttiiliä sylinterissä 2 sijaan. ja harvoin ruisku kaasarissa viissiin. en ole pitkään seurannu noita.

pääosin 139qma 12" renkainen moottori
139qmb 10" renkaan moottori

2009 itellä oli bt49qt-9f3 eli Solifer SFR, myytiin suomalaisena mopona (tarrat varmaan Suomesta : D)

2-tahti ihmeet kulkee paljon sulavammin (esim SYM), mutta haisee ja kuluttaa hieman enemmän ja sit punasta öljyä pitää olla mukana
 
Viimeksi muokattu:
@Larmatin ryyppy toimii monessa kiinalaisessa vastuksilla. Omassa oli joskus miekka ja kivi ongelmana että talven ajoviima päästi kaasarin niin viileäksi että ryyppy heitti kokoajan lisää bensaa ja lopulta kaasu oli kokoajan päällä. Tuon takia tuli kerran kaaduttuakin. Takuuseen rakentelivat sitten tuulisuojan ryypylle ja se ratkaisi ongelman.
 
Eiköhän tuo öljynvaihdon suositeltu ajankohta riipu kuitenkin pyörän talvisäilytyspaikan olosuhteista. En näe mitään ongelmaa vaihtaa niitä vasta keväällä, jos vehje on talven kuivassa ja lämpimässä.
Mulla oli reipas 10 vuotta Kawasaki ja se ei ollut lämmitetyssä säilytyspaikassa. Eli jollain lailla eristetty autotalli, mutta kokonaan ilman lämmitystä.

Joopa. Omallani on nyt rallattu 2500km, eli 1500km jälkeen ensinvaihdon. Ajattelin vaihtaa 5000km kohdalla öljyt, ja huolto saa sitten vaihtaa seuraavaksi siinä 10tkm huollossa.
Öljytikku(kin) on osattu kehittää tosikettumaiseen paikkaan, joten monella tuon katsominen voi jäädä jo siksikin. Edellisessä GTS:ni ei öljyä kulunut mutta tästä nyky, tai sanotaan edellisestä, viimevuotisesta moottorista on ollut kulumishuhuja, joten pidän öljypulloa satulan alla...
KTM 790 on sellainen "linssi" jonka läpi näkyy öljytaso.

Saako sun mopossa säädettyä itse huoltojen ajankohtaa? Tuossa Kotarissa toki maksimi väli on 12kk, mutta voi valita lyhyemmänkin välin, jos välttämättä haluaa.

Ja ajomäärän voi myös valita 1000km - 15000km (joka on se longlife huoltoväli). Tuolta väliltä voi siis valita vapaasti 500km tarkkuudella.

Muistaakseni service valikon kohdalla piti vain painaa nuoli ylös ja alas nappeja samaan aikaan, niin pääsi muuttamaan arvoja. Tallennus taas set nappia pitkään painamalla.

Lyhensin nyt huoltovälin 15000km lukemasta 1/2 eli 7500 kilometriin. Eli nyt on hyvä :D Varmasti muistaa vaihtaa öljyt ajoissa, kun mopo alkaa muistuttelemaan uuden öljyn ja suodattimen tarpeesta :) Taisi olla ihan samanlainen valikko, kuin KTM 1290 pyörässäkin.
 
Vaimolla on Vespa GTS300 HPe koneella. Vespa sanoo 5W-40 JASO MA, vaikka hihnavariaattori. HPe tuppaa viemään hiukan öljyä ja öljytilavuus on pieni. Vespafoorumilla on vähemmän tekniikkaorientoituneita ja vannovat, että kone räjähtää jos laittaa mitään muuta kuin suosituksen mukaista öljyä. Joku urhea oli laittanut 15W-50 ja öljynkulutus oli loppunut käytännössä kokonaan. Laitettiin vaimolle Comma Motorsport 5W-50 ja ei ole tänä kesänä vielä öljytikusta vajennut yhtään. Saattaapi olla, etä Vespalle olisi hyväksi 50-luokan kuuman pään viskositeetti.

Toisaalta Vespassa on öljyä 1,3 litraa ja vaihtoväli 10000km. Jos sillä ajaisi kymppitonnin ja lisäisi pari-kolme litraa matkan varrella, niin ehkä sitten. Todennäköisesti nainen tai hipsteri ajaisi öljyt loppuun ja kone leipoisi 5000km kohdalla. Laitetaan halpaa motorsporttia 30€/5L tarjouksessa ja vaihdetaan kerran kesässä.
Tuo olisi esim KTM:ään käyvää ja hyvää öljyä.

Tuli mieleen, että ei varmaan kannata laittaa väärää 10W40 öljyä Kotariin? Eihän siinä olisi mitään "ideaa"? Kovan käytön öljy tuo 50 ja suunniteltu Kotarin moottorille. On siis kuumanakin jäykempää öljyä kuin perus 10W40.

Jostain öljysuosituksista luin, että voi hieman poiketa öljysuosituksista ylöspäin. Eli esim 10W40 -> 10W50 ei ole niin suuri muutos, että sillä olisi mitään merkitystä. Voi siis huoletta tehdä noin. Korkeintaan polttoaineen kulutus voisi aivan aavistuksen nousta?

Luki myös että rata-ajoon ehkä myös 10W60 (jos sellaista on edes olemassa?). Mutta normaaliin käyttöön ei ole enää yhtään järkevää. Liian paksua öljyä ja polttoaineen kulutus ja moottorin rasitus vain kasvaa.

Mutta en löytänyt tietoa, että voiko 10W50 öljyn korvata 10W40 öljyllä? Ilmeisesti ei? Koska tuosta seuraa se, että öljy ei voitele kunnolla ja kohta onkin moottori rikki? Eli ajatus on ihan hullu, eikä mitään järkeä?


15W50 öljyä en ehkä Vespaan laittaisi kumminkaan, mutta perus 10W50 pitäisi vielä käydä, ei haittaa vaikka numero hieman eri?
 
15W50 öljyä en ehkä Vespaan laittaisi kumminkaan, mutta perus 10W50 pitäisi vielä käydä, ei haittaa vaikka numero hieman eri?
Vespassa ei tarvita mp-öljyä, kun ei ole moottoripyörän moottorirakennetta. Se miksi Lisbeth Piaggio suosittaa 5- öljyä on itseänikin kumastuttanut, kun ei näillä pakkasella ajella, mutta voitelun varmuus kylmällä koneella tuossa toki on ajatuksena. En ole ajatellut poiketa noista uudella takuunalaisella laiteella, tai no, vuoden vanhana monesta jo ikäloppu ;-)
 
Luki myös että rata-ajoon ehkä myös 10W60 (jos sellaista on edes olemassa?). Mutta normaaliin käyttöön ei ole enää yhtään järkevää. Liian paksua öljyä ja polttoaineen kulutus ja moottorin rasitus vain kasvaa.
On noita olemassa esim Motul 7100 ja Motorex Cross Power varmaan yleisimpinä. 690 koneessa on jokseenkin pakollinen käyttää 10W-60. Siinä on tosi vähän öljyä, ei öljynjäähdytintä ja ämpärin kokoinen ja tosi matala mäntä. Öljyt myös vaihdettava tiheään.
 
On noita olemassa esim Motul 7100 ja Motorex Cross Power varmaan yleisimpinä. 690 koneessa on jokseenkin pakollinen käyttää 10W-60. Siinä on tosi vähän öljyä, ei öljynjäähdytintä ja ämpärin kokoinen ja tosi matala mäntä. Öljyt myös vaihdettava tiheään.
Kyllä. Ja koska Kotariin kuuluu olla 10W-50 öljyä muutenkin, niin siitä tuon yhden pykälän voi "joustaa". Eli 10W-60 kyllä menee. Ja moottorista johtuen hyvä 690 mallisiin :)

65€ eli hintakin vain 10€ korkeampi.
 
Tuollainen peruskoon halppis (111€) takarengas tuotiin tänään.

Tehty 44/2024 eli aika tuore. made in malaysia lukee myös.


Tuo rengasmallihan taitaa olla jo aika vanha. Luultavasti silti paljon littanaksi kulunutta Pirelliä parempi :) Täytyy vaan saada vaihto pikapikaa teetettyä.
 
Itse vaihtaa nopeammin kuin vie mihinkään vaihdettavaksi.
Irtovanne tarkoitus viedä, niin toivottavasti pääsisi nopeammin.

Rengaskoneella saisi vaivattomammin, niin en itse ala vaihtoa yrittämään. Ja en osaa tasapainottaa, niin sen olisi melkein pakko kumminkin tehdä liikkeessä.


Tänään kävin pyörällä mökkeilemässä, niin aika loppuun jo kului Pirelli Rosso 4 takarengas. Taisi jo mennä alle 1mm joka on se minimi. Eli melkein kankailla.

Eka Contin moporengas nyt tulossa käyttöön. On ainakin hieman erikoinen kuvio tuossa :)

IMG20250630164330~2.jpg


Edit:
Continentalin hinta vähäna elää. Nyt 126€.

Esim Dunlop olisi 117€. Mutta itsellä ei ole oikein Dunlop renkaasta mitään kokemusta. En ainakaan itse ole koskaan tilannut.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo koko on tosi helppo vaihtaa rengasraudoilla. Oisko 10min homma irtopyörään. Takarenkaita en ole tasapainottanut enää vuosiin, vaikka laakeripukki onkin.

Minulla tuo itse väsääminen on yhdistelmä harrastusta ja nuukuutta.
 
Jännä kyllä kun itekki ennen aina otti vanteen mukaan töihin ja vaihto sielä mutta nykyään tuntuu hiton vaivalloiselta kuskata mihinkään. Kyllä toki monet matkaenduron TL tenkaat ois kivempi koneella vaihtaa, mutta niitä tarvii niin harvoin uusia. TT kumit on onneksi niin löysiä että kovin vaivaton on rautoilla vaihtaa.
 
Tuo koko on tosi helppo vaihtaa rengasraudoilla. Oisko 10min homma irtopyörään. Takarenkaita en ole tasapainottanut enää vuosiin, vaikka laakeripukki onkin.

Minulla tuo itse väsääminen on yhdistelmä harrastusta ja nuukuutta.
Pitää laittaa harkintaan (pelkona vaan, että naarmutan vannetta). Täytyy muutenkin hakea mun mopon takapään huoltopukki. Ja etupäähän on myös pukki, mutta en tiedä onko se sopiva (ktm 790 duke).

Ne rullat on jo edellinen omistaja laittanut taakse. Eli täytyy nuo 7€ maksavat osat käydä sitten myös ostamassa.


Etupääkö muuten on herkempi, että se täytyy "aina" tasapainottaa? Muistaa sitten, kun eturengas menee vaihtoon. Kerran taisin jättää itse takarenkaan tasapainottamatta, kun kuluneen tilalle tuli joku jo kulunut ratarengas, joka ei edes ollut tieliikenteeseen kelpaava. Ei siis ollut mikään slicksi kumminkaan. En siis mitään eroa huomannut, vaikka takarenkaan tasapainotus oli tekemättä. Ja radallakin oli hieman suuremmat vauhdit, kuin yleisellä tiellä. Nyt en tiedä tuleeko radalla edes käytyä.


Rengasrautoja kyllä saattaisi löytyä lainaan, eli se ei pitäisi olla ongelma.

Rengasliikkeessähän ne laittaa renkaaseen jotain liukastetta, että sitä kyllä täytyisi jostain ostaa (jos alan itse värkkäämään).
 
Itsellä meni hermot paikallisiin renkaanvaihtohintoihin niin tilailin työkalut vaihtelua varten. Otin Olmaxmotorsin renkaanvaihtokitin ja täytyy sanoa että on ollut kyllä nopeaa ja helppoa. Enkä ollut katupyörään ikinä rengasta itse vaihtanut ennen tuota.
 
Reunan irtipainaminen on monelle haaste ilman rengaskonetta ja siihen on lukemattomia erilaisia enemmän ja vähemmän monimutkaisia ja hankalia kikkoja ja virityksiä.

Helppo, erittäin nopea ja toimiva on tavallinen pistolapio. Hommaa auttaa, jos elopainoa on enemmän kuin 60kg.
 
Itsellä loppui renkaan vaihto siihen kun ei 10 vuotta vanha rengas irronnut vanteella. Laitoin renkaan trukkilavalle, toiselle puolelle renkaan päälle lankun ja ajoin autolla sen päälle. Rengas ei hievahtanutkaan. Siinä kohti totesin että nyt on parempi antaa ammattilaisten jatkaa ettei mene vanne rikki :D Ei puhettakaan että olisi irronnut lapiolla painamalla.
 
Mulla on tuo Motion Pro Bead buddy reunan painamiseen. No ei kyllä kovin hyvin toimi TL kumiin ja vanteeseen. Kotarin vakio TT takavanteesaki on niin perskutan suuri safety bead että kyllä hiki tulee. No kunnollla rasvaa rdnkaaseen niin kyllä se tottelee.
 
Itsellä meni hermot paikallisiin renkaanvaihtohintoihin niin tilailin työkalut vaihtelua varten. Otin Olmaxmotorsin renkaanvaihtokitin ja täytyy sanoa että on ollut kyllä nopeaa ja helppoa. Enkä ollut katupyörään ikinä rengasta itse vaihtanut ennen tuota.

Miten tuo pukki vertautuu rabacondaan? Se on monen kuramiehen suosikki
 
Ei maksa vaivaa vaihdella ite, kun 10min ajomatkan päässä liike vaihtoi road kingiin etu- ja takarenkaan 142e. Toki, jos olisi laitteet millä tehdä tuo ja tasapainottaa tekisin itse. Liikkeestä saa ainakin työlle takuun eikä tule itse turailtua. Raudoilla en edes harkitsisi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 882
Viestejä
4 827 290
Jäsenet
78 178
Uusin jäsen
Jimi123456

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom