R3DgRu
S Y N T H W A V E
- Liittynyt
- 01.01.2017
- Viestejä
- 1 012
Nyt on moottoripyöräilyä suurin piirtein vuosi takana Kawasakin ZX-4RR:llä. Pyörä on toiminut hienosti kuten uudelta tietysti sopikin odottaa ja olen muutenkin varsin tyytyväinen siihen. Tähän mennessä olen ehtinyt ajaa n. 8 000 km. Todellinen mitattu keskikulutus on ollut 4,5 l/100 km.
Suorituskyky on mielestäni edelleen riittävä ja kiihtyvyys on hyvää suunnilleen 180km/h asti, eli sen puolesta toimii Suomessa erinomaisesti. Tietysti kierrokset on pidettävä korkealla sillä tehoa on kunnolla vasta 10 000 rpm eteenpäin. Tämä ei ole kuitenkaan ongelma, koska kytkin on hyvä ja pyörässä on myös molempiin suuntiin toimiva quickshifter jolla vaihtaminen on mukavaa. Äänimaailma on myös kunnossa ja vakioputkisto kuulostaa suorastaan hämmentävän hyvälle kun ottaa huomioon, että tämä on Euro 5 pyörä. Parasta hupia onkin naputella vaihteita alaspäin mutkiin tultaessa ja sitten kiihdyttää mutkasta ulos vetämällä isommat vaihteet punarajalle asti äänistä nautiskellen.
Ajoergonomia on ihan kohtalainen, tämmöiseksi pyöräksi ehkä jopa hyvä. Itse olen 181 cm pitkä ja mahdun ihan hyvin kyytiin. Painoa on jonkun verran käsillä, mutta ei liikaa. Jos kyyristyy eteenpäin tankin päälle, niin asento on suorastaan mukava eikä rasita mistään. Tässä vain toivoisi, että tuulilasi olisi korkeampi. Nykyisen taakse ei oikein mahdu, joten tarkoitus on vaihtaa se jossain vaiheessa. Jalat yltävät myös mukavasti maahan, joten pysähtyminen tai vaikka peruuttaminen on helppoa.
Muutaman pienen valituksen aiheenkin olen keksinyt. Kaikkia näytön toimintoja ei voi tehdä ohjaustangon napeilla, vaan osaan tarvitaan näytön sivuilla olevia nappeja. Niihin ei oikein ajaessa viitsi kurotella, joten vaikkapa trippimittarin nollaus kannattaa muistaa tehdä ennen ajoon lähtöä. Toinen asia on bensamittari. Se menee "nollaan" ja varoitusvalo syttyy kun pyörällä pääsee vielä noin 100 km. Mittari on tämän takia mielestäni vähän turha, kun se on jo nollissa vaikka ajomatkaa olisi vielä kolmasosa jäljellä. Kolmantena puutteena vielä se aiemmin mainittu tuulilasi. Sen toivoisin olevan saman korkuinen kuin hieman isommissakin pyörissä. Onneksi se on melko edullinen ja helppo vaihtaa. Nyt kaikki ötökänraadot tulevat kypärään ja syliin.

Suorituskyky on mielestäni edelleen riittävä ja kiihtyvyys on hyvää suunnilleen 180km/h asti, eli sen puolesta toimii Suomessa erinomaisesti. Tietysti kierrokset on pidettävä korkealla sillä tehoa on kunnolla vasta 10 000 rpm eteenpäin. Tämä ei ole kuitenkaan ongelma, koska kytkin on hyvä ja pyörässä on myös molempiin suuntiin toimiva quickshifter jolla vaihtaminen on mukavaa. Äänimaailma on myös kunnossa ja vakioputkisto kuulostaa suorastaan hämmentävän hyvälle kun ottaa huomioon, että tämä on Euro 5 pyörä. Parasta hupia onkin naputella vaihteita alaspäin mutkiin tultaessa ja sitten kiihdyttää mutkasta ulos vetämällä isommat vaihteet punarajalle asti äänistä nautiskellen.
Ajoergonomia on ihan kohtalainen, tämmöiseksi pyöräksi ehkä jopa hyvä. Itse olen 181 cm pitkä ja mahdun ihan hyvin kyytiin. Painoa on jonkun verran käsillä, mutta ei liikaa. Jos kyyristyy eteenpäin tankin päälle, niin asento on suorastaan mukava eikä rasita mistään. Tässä vain toivoisi, että tuulilasi olisi korkeampi. Nykyisen taakse ei oikein mahdu, joten tarkoitus on vaihtaa se jossain vaiheessa. Jalat yltävät myös mukavasti maahan, joten pysähtyminen tai vaikka peruuttaminen on helppoa.
Muutaman pienen valituksen aiheenkin olen keksinyt. Kaikkia näytön toimintoja ei voi tehdä ohjaustangon napeilla, vaan osaan tarvitaan näytön sivuilla olevia nappeja. Niihin ei oikein ajaessa viitsi kurotella, joten vaikkapa trippimittarin nollaus kannattaa muistaa tehdä ennen ajoon lähtöä. Toinen asia on bensamittari. Se menee "nollaan" ja varoitusvalo syttyy kun pyörällä pääsee vielä noin 100 km. Mittari on tämän takia mielestäni vähän turha, kun se on jo nollissa vaikka ajomatkaa olisi vielä kolmasosa jäljellä. Kolmantena puutteena vielä se aiemmin mainittu tuulilasi. Sen toivoisin olevan saman korkuinen kuin hieman isommissakin pyörissä. Onneksi se on melko edullinen ja helppo vaihtaa. Nyt kaikki ötökänraadot tulevat kypärään ja syliin.

Viimeksi muokattu: