Mopokuumetta

Onko kenelläkään kokemusta "haalistuneen" muovin fiksaamisesta?
Moottoripyörän tuulilasi on ilmeisesti sävyltään smoke, mutta on melko pahasti päässyt haalistumaan, muuten koko pyörä näyttää hyvältä ja kiiltävältä, mutta tämä pistää erityisesti silmään.
Onkohan tälle mitään tehtävissä vai olisiko syytä ostaa vain uusi, mikäli haluaa tuota käyttää?
Toisaalta myös pärjäisin luultavasti ilman tuulilasiakin mutta toistaiseksi haluaisin tämän säilyttää.

Koitin etsiä YouTubesta videoita, miten muut ovat näitä ehostaneet, mutta tuloksetta. Melkein kaikki videot koskivat vain kirkkaan tuulilasin kiillottamista.


20250609_193450.jpg
 
Onko kenelläkään kokemusta "haalistuneen" muovin fiksaamisesta?
Moottoripyörän tuulilasi on ilmeisesti sävyltään smoke, mutta on melko pahasti päässyt haalistumaan, muuten koko pyörä näyttää hyvältä ja kiiltävältä, mutta tämä pistää erityisesti silmään.
Onkohan tälle mitään tehtävissä vai olisiko syytä ostaa vain uusi, mikäli haluaa tuota käyttää?
Toisaalta myös pärjäisin luultavasti ilman tuulilasiakin mutta toistaiseksi haluaisin tämän säilyttää.

Koitin etsiä YouTubesta videoita, miten muut ovat näitä ehostaneet, mutta tuloksetta. Melkein kaikki videot koskivat vain kirkkaan tuulilasin kiillottamista.


20250609_193450.jpg
Miten olisi vaikka se uusi, pääsee paljon helpommalla?
 
Onko kenelläkään kokemusta "haalistuneen" muovin fiksaamisesta?
Moottoripyörän tuulilasi on ilmeisesti sävyltään smoke, mutta on melko pahasti päässyt haalistumaan, muuten koko pyörä näyttää hyvältä ja kiiltävältä, mutta tämä pistää erityisesti silmään.
Onkohan tälle mitään tehtävissä vai olisiko syytä ostaa vain uusi, mikäli haluaa tuota käyttää?
Toisaalta myös pärjäisin luultavasti ilman tuulilasiakin mutta toistaiseksi haluaisin tämän säilyttää.

Koitin etsiä YouTubesta videoita, miten muut ovat näitä ehostaneet, mutta tuloksetta. Melkein kaikki videot koskivat vain kirkkaan tuulilasin kiillottamista.


20250609_193450.jpg
Varovasti kokeile kuumailmapuhaltimella lämmittää... Ainakin musta muovi palautuu aika hyvin entiselleen.
 
Onko kenelläkään kokemusta "haalistuneen" muovin fiksaamisesta?
Moottoripyörän tuulilasi on ilmeisesti sävyltään smoke, mutta on melko pahasti päässyt haalistumaan, muuten koko pyörä näyttää hyvältä ja kiiltävältä, mutta tämä pistää erityisesti silmään.
Onkohan tälle mitään tehtävissä vai olisiko syytä ostaa vain uusi, mikäli haluaa tuota käyttää?
Toisaalta myös pärjäisin luultavasti ilman tuulilasiakin mutta toistaiseksi haluaisin tämän säilyttää.

Koitin etsiä YouTubesta videoita, miten muut ovat näitä ehostaneet, mutta tuloksetta. Melkein kaikki videot koskivat vain kirkkaan tuulilasin kiillottamista.


20250609_193450.jpg
Just sunnuntaina laitoin kokeiluun Autoglymin Bumper & Trim Gel litkun. Monsterissa on mustat jäähyttimen ympärillä olevat muovit vähän kulahtaneet niin nappasin uteliaisuuttani kaupasta tuota mukaan. Palanen irti, pesu, litku pintaan ja näyttää ihan erilaiselta. Sit vaan jännitetään pitkäänkö vaikutus kestää.
Kunhan nyt keksin miten saan ahtaassa paikassa olevan, pyöreäksi tuhotun kuuskulmapultin irti niin saan loputki tosta muovihässäkästä käsiteltyä... Pitää viikonloppuna koittaa keksiä jotain.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kenelläkään kokemusta "haalistuneen" muovin fiksaamisesta?
Moottoripyörän tuulilasi on ilmeisesti sävyltään smoke, mutta on melko pahasti päässyt haalistumaan, muuten koko pyörä näyttää hyvältä ja kiiltävältä, mutta tämä pistää erityisesti silmään.
Onkohan tälle mitään tehtävissä vai olisiko syytä ostaa vain uusi, mikäli haluaa tuota käyttää?
Toisaalta myös pärjäisin luultavasti ilman tuulilasiakin mutta toistaiseksi haluaisin tämän säilyttää.

Koitin etsiä YouTubesta videoita, miten muut ovat näitä ehostaneet, mutta tuloksetta. Melkein kaikki videot koskivat vain kirkkaan tuulilasin kiillottamista.
Itellä '21 pyörässä myös melko ikävästi haalistunut. Aattelin kokeilla ihan perinteistä myllyttämistä tässä lähiaikoina, tarvittaessa kevyesti kuumailmapuhallinta perään (mahtaa tosin olla vääränlaista muovia 🤷). Jos ei onnaa, niin uutta tilalle. Zetassa ei ajamiseen juurikaan vaikutusta, mut näyttää vaan ikävältä 😢
 
Itellä '21 pyörässä myös melko ikävästi haalistunut. Aattelin kokeilla ihan perinteistä myllyttämistä tässä lähiaikoina, tarvittaessa kevyesti kuumailmapuhallinta perään (mahtaa tosin olla vääränlaista muovia 🤷). Jos ei onnaa, niin uutta tilalle. Zetassa ei ajamiseen juurikaan vaikutusta, mut näyttää vaan ikävältä 😢
Myllyttämällä kuntoon. Ei tähän hätään ollut monia tahnoja käyttää, mutta ulkonäön saa noista hyvin kiillottamalla ehostettua 👌

IMG20250612181621.jpg


IMG20250612165419.jpg
 
Eilen oli Moto Seinäjoen järjestämä "moottorimarssi" Kauhavan suunnalle. Pääosin näytti olevan HD pyöriä, mutta oli siellä toki muutama muukin.

Screenshot_2025-06-15-08-32-27-17_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Ajokeli oikein hyvä ja niin näyttää olevan ainakin tänään myös :)
 
Tänään liikenteestä bongattua: Vespa peräkärryllä :rofl:
Pari kertaa piti vilkasta että hahmotin aluksi mitä näin. Jos oisin autolla ollu liikkeellä nii oisin koittanu näpätä kuvan vaan prätkällä olin itekki kulkemassa. Onpa ollu mukava keli.
 
Kautta vähän käyntiin ja pyörän huolto. Vaihteet vähän hukassa mutta löytyy kierroksilla paremmin... Kytkin remontti tehty muutama vuoai sitten, viime kesänä uusin eturenkaan jolla ei ole ajettu metriäkään. Z1000 onko muilla kawa omistajilla ollut vaihteiden tai kytkimen kanssa ongelmia? Yamaha oli 6 vuotta eikä kulutus osaa kummempaa mennyt.
 
Kautta vähän käyntiin ja pyörän huolto. Vaihteet vähän hukassa mutta löytyy kierroksilla paremmin... Kytkin remontti tehty muutama vuoai sitten, viime kesänä uusin eturenkaan jolla ei ole ajettu metriäkään. Z1000 onko muilla kawa omistajilla ollut vaihteiden tai kytkimen kanssa ongelmia? Yamaha oli 6 vuotta eikä kulutus osaa kummempaa mennyt.
Jos poltettu kumia tms. rällätty enemmälti niin voipi olla hakkautunut kytkinkruunuun massalevyistä kolot, jolloin ei meinaa irrottaa. Samassa puuhassa on monesti kytkin ottanut lämpöä ja metalliset välilevyt voineet vääntyä, jolloin myöskin irroitusongelmia.

Jos edellämainittua ei ole harrastettu ja se kytkin pitää myöskin tuppi nurin kiihdytellessä, niin silloin ajelisin sillä muutaman sata kilometriä. Mahdollinen liimakytkin saattaa ajamalla ja lämmettyään korjaantua. Jos se luistaa yhtään, niin sit kytkinlevyt pöydälle syyniin.
 
Jos poltettu kumia tms. rällätty enemmälti niin voipi olla hakkautunut kytkinkruunuun massalevyistä kolot, jolloin ei meinaa irrottaa. Samassa puuhassa on monesti kytkin ottanut lämpöä ja metalliset välilevyt voineet vääntyä, jolloin myöskin irroitusongelmia.

Jos edellämainittua ei ole harrastettu ja se kytkin pitää myöskin tuppi nurin kiihdytellessä, niin silloin ajelisin sillä muutaman sata kilometriä. Mahdollinen liimakytkin saattaa ajamalla ja lämmettyään korjaantua. Jos se luistaa yhtään, niin sit kytkinlevyt pöydälle syyniin.
Kumen polttoa en harrasta mutta nupit kaakossa tulee joitakin kertoja kiihdytettyä kesän aikana. Edellinen omistaja oli rällännyt varmasti kovin, koeajolla en revitellyt tai ajanut oikein kun ruuhka aikaan testasin - tottakai ensimmäinen täys kiihdytys paljasti että kytkin luistaa, luisti aikansa ja vaihteet katosi kokonaan. Nyt vähän samaa vaivaa, vaihteet löytyy paremmin kun on +5-7k kierrosta. 2-3 ylöspäin löytyy ihan hyvin ja parilla kertaa 1-vapaa-2 löytyi ja toisinaan ei taas. Myös kun kytkimen painaa pohjaan pyörän käyntiääni paranee mutta kun vapauttaa niin jokin ylimääräinen ääni nousee pintaan. Viime kesänä jäi ajot 5km kun rengas hajosi ja vaihteet alkoi lievästi vittuilemaan. Kytkin pitää eikä luista vaihteet vain hukassa.

Ensihoitona voisi kokeilla käydä nakkaamassa kunnon lenkin juhannuksena. vaiva paheni juuri seisonnan jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Kumen polttoa en harrasta mutta nupit kaakossa tulee joitakin kertoja kiihdytettyä kesän aikana. Edellinen omistaja oli rällännyt varmasti kovin, koeajolla en revitellyt tai ajanut oikein kun ruuhka aikaan testasin - tottakai ensimmäinen täys kiihdytys paljasti että kytkin luistaa, luisti aikansa ja vaihteet katosi kokonaan. Nyt vähän samaa vaivaa, vaihteet löytyy paremmin kun on +5-7k kierrosta. 2-3 ylöspäin löytyy ihan hyvin ja parilla kertaa 1-vapaa-2 löytyi ja toisinaan ei taas. Myös kun kytkimen painaa pohjaan pyörän käyntiääni paranee mutta kun vapauttaa niin jokin ylimääräinen ääni nousee pintaan. Viime kesänä jäi ajot 5km kun rengas hajosi ja vaihteet alkoi lievästi vittuilemaan. Kytkin pitää eikä luista vaihteet vain hukassa.

Ensihoitona voisi kokeilla käydä nakkaamassa kunnon lenkin juhannuksena. vaiva paheni juuri seisonnan jälkeen.
Tuliko vaihdettua massalevyjen lisäksi myös teräksiset välilevyt kytkinpakkaan?
 
Tuliko vaihdettua massalevyjen lisäksi myös teräksiset välilevyt kytkinpakkaan?
Nyt ei sata varmuudella pysty sanoa mutta 50/50 että on ei muista enään. 🤭Jos vain kelit piisaa niin jussina antaa pitempää lenkkiä tai sitten soittaa kunnon korjaamo tekemään tuo remontti ja näkee onko jotain muuta mennyt.
 
KTM 790 Duke tuli hankittua :) 2018 ja 21tkm. Tuohon on sähköinen huoltokirja, mutta täytyy joskus perehtyä, että mitä numeroita täytyy syöttää, että sinne huoltokirjaan pääsee. Toki paperitkin on tehdyistä vuosihuolloista.

Matkustajan kahvan jo ruuvailin pois, kun sille ei ole oikein käyttöä. Tulee vaan yksin ajettua. Matkustajan jalkatapit lähtee myös jossain vaiheessa hieman myöhemmin. Ja täytyy vaihtaa takapenkin tilalle se muovinen osa. Minusta omaan korvaan äänet oli "liian hiljaiset" jostain syystä, niin db-killeri lähti. mielestäni siis riittävän maltilliset äänet nytkin.

KTM on saanut tuosta 800cc moottorista hyvän. 105hv jo ihan riittävä teho omaan käyttöön ainakin. Äänet voisi kuulosta V2 moottorilta, vaikka onkin vaan rivi 2. Alustasta tuntuu uudelta, mutta noissahan on ihan perus alusta vaan.

IMG20250620151612.jpg


Pienenä puutteena rekisterikilpeä voisi taivuttaa hieman viistompaan? Tai tarkemmin tuota kilpitelineen kulmaa, joka ei ole säädettävä. On vaan sen verran paksua rautaa, että ei taivu tuosta vaan. Eli kilpiteline pitäisi ensin irrottaa ja vääntää jollain työkaluilla varmaankin?

Toki sen kilven voisi kai noinkin "hassusti" pitää, jos siihen on joku sääntö olemassa?

IMG20250620151324~3.jpg


Pirelli Diablo Rosso 4 takarengas alkaa olla melko kulunut, niin täytyy siihen ostaa uusi. Eteen mulla olisi jo uusi Bridgestone S21.

Tuo rengas olisi yksi vaihtoehto, 164€.

Tai sitten samaa sarjaa joskus alle tulevan eturenkaan kanssa, 137€.


Tuohon on joku tarrasarja laitettu, eli hieman massasta poikkeava. Tuossa ilmeisesti se alkuperäinen ilman teippejä.

2-KTM.jpg


Kaasu tuossa on melko herkkä ja Sport tilassa vähän vielä herkempi ilmeisesti. Ohjausiskari löytyy. Ja Track asetus, jota en vielä kyllä yhden ajon jälkeen kunnolla osaa käyttää. Pyörä on myös kevyt.
 
Nyt ei sata varmuudella pysty sanoa mutta 50/50 että on ei muista enään. 🤭Jos vain kelit piisaa niin jussina antaa pitempää lenkkiä tai sitten soittaa kunnon korjaamo tekemään tuo remontti ja näkee onko jotain muuta mennyt.

Vaihteet alkoi löytymään ihan normaalisti, vielä yksi pieni koeajo ja voi ottaa liikennekäyttöön ja kunnolla ajoon. Nyt kyllä taas vilkuttaa FI = fuel indicator? Ei vaikuta käyntiin tai mihinkään muistaakseni tätä myös vilkutti joskus vuosia sitten, johtuuko "vanoksesta" vai mistälie.
 
Pienenä puutteena rekisterikilpeä voisi taivuttaa hieman viistompaan? Tai tarkemmin tuota kilpitelineen kulmaa, joka ei ole säädettävä. On vaan sen verran paksua rautaa, että ei taivu tuosta vaan. Eli kilpiteline pitäisi ensin irrottaa ja vääntää jollain työkaluilla varmaankin?

Toki sen kilven voisi kai noinkin "hassusti" pitää, jos siihen on joku sääntö olemassa?

IMG20250620151324~3.jpg


20 §Takarekisterikilven sijainti​

1. Ajoneuvon rekisterikilpi pohjalevyineen on kiinnitettävä ajoneuvon taakse siten, että mikään osa kilvestä ei ole sivuttaissuunnassa ajoneuvon ulommaisin osa.

2. Rekisterikilven on kokonaisuudessaan sijaittava vähintään 20 cm ja enintään 150 cm maanpinnan yläpuolella.

3. Rekisterikilven kallistuskulma pystytasoon nähden saa olla enintään 30 astetta alareunasta ulospäin tai 15 astetta alareunasta sisäänpäin.

4. Rekisterikilven sivuttaissuuntaisten näkyvyyskulmien on oltava vähintään 30 astetta kummallekin sivulle.

5. Rekisterikilvestä säädetään lisäksi ajoneuvojen rekisteröinnistä annetun valtioneuvoston asetuksen (893/2007) 6 luvussa.



Ei esim. toteudu itsellä ja kilpi on vielä mallia "laiton" kooltaan 180mmx110mm, mutta sakkoja vajaan 10v aikana 0kpl

 
3. Rekisterikilven kallistuskulma pystytasoon nähden saa olla enintään 30 astetta alareunasta ulospäin tai 15 astetta alareunasta sisäänpäin.

4. Rekisterikilven sivuttaissuuntaisten näkyvyyskulmien on oltava vähintään 30 astetta kummallekin sivulle.

5. Rekisterikilvestä säädetään lisäksi ajoneuvojen rekisteröinnistä annetun valtioneuvoston asetuksen (893/2007) 6 luvussa.



Ei esim. toteudu itsellä ja kilpi on vielä mallia "laiton" kooltaan 180mmx110mm, mutta sakkoja vajaan 10v aikana 0kpl

10. Finnish MC plate HD 180 x 110 mm, Showplate.se
Täytyy mittailla, että paljonko tuo 30 astetta on cm mittana. Saatan joskus yrittää sitä kilpitelineen kulman pientä vääntämistä. Toki vähän voi olla haastava toimenpide. Vaikka sitten menisi hieman tuon 30 asteen ylikin. Toki äkkiä tottuu tuohon kilven ulkonäköön. Uuden kilven voisi tilata konttorilta, kun vanha on jo hieman "lintassa".

Mullakin oli yhdessä pyörässä tilattu kilpi ja ei poliisit sen takia pysäyttäneet. MP:llä yksi ylinopeussakko, mutta ei onneksi kortti aivan lähtenyt. Taitaa olla jo 20 ollut kortti ja mopo.


Tuossa on myös se, että vaihteita voi vaihtaa ilman kytkintä ylös alas (Quickshifter). Taitaa olla samalla eka mun pyörä, josta se löytyy. Jos vaan osaisi käyttää sitä :)

Eilisien ajon jälkeen mittasin rengaspaineet. Lisäsin siis ilmaa, kun aika paljon vajaapaineilla ajettu. Jos muistan oikein, niin etu 2.0 bar luokkaa ja taka vähän enemmän 2.2 bar. Laitoin summissa paljon, eli 3.0 bar, niin voi sitten kotona tarvittaessa laskea painetta, kun renkaatkin on kylmät.

Screenshot_2025-06-21-10-38-48-39_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Continental ContiSportAttack 180/55R17 rengasta meinaan hankkia KTM 790 mopoon.

Ei oikein osaa päättää mikä olisi hyvä, niin mentäisiin tällä kertaa hinta edellä. Tuo rengasmallihan on jo melko iäkäs, kun nyt myydään ainakin 2 ja 4 versioitakin myös.

111€ postikulujen kanssa. Eli tuossa samassa hintaluokassa ei muita renkaita ole. Ja vähän lisää maksamalla (200€ hintaluokka) löytyykin jo kaikki muutkin vaihtoehdot.
 
KTM 790 Duke tuli hankittua :) 2018 ja 21tkm. Tuohon on sähköinen huoltokirja, mutta täytyy joskus perehtyä, että mitä numeroita täytyy syöttää, että sinne huoltokirjaan pääsee. Toki paperitkin on tehdyistä vuosihuolloista.

Matkustajan kahvan jo ruuvailin pois, kun sille ei ole oikein käyttöä. Tulee vaan yksin ajettua. Matkustajan jalkatapit lähtee myös jossain vaiheessa hieman myöhemmin. Ja täytyy vaihtaa takapenkin tilalle se muovinen osa. Minusta omaan korvaan äänet oli "liian hiljaiset" jostain syystä, niin db-killeri lähti. mielestäni siis riittävän maltilliset äänet nytkin.

KTM on saanut tuosta 800cc moottorista hyvän. 105hv jo ihan riittävä teho omaan käyttöön ainakin. Äänet voisi kuulosta V2 moottorilta, vaikka onkin vaan rivi 2. Alustasta tuntuu uudelta, mutta noissahan on ihan perus alusta vaan.

IMG20250620151612.jpg


Pienenä puutteena rekisterikilpeä voisi taivuttaa hieman viistompaan? Tai tarkemmin tuota kilpitelineen kulmaa, joka ei ole säädettävä. On vaan sen verran paksua rautaa, että ei taivu tuosta vaan. Eli kilpiteline pitäisi ensin irrottaa ja vääntää jollain työkaluilla varmaankin?

Toki sen kilven voisi kai noinkin "hassusti" pitää, jos siihen on joku sääntö olemassa?

IMG20250620151324~3.jpg


Pirelli Diablo Rosso 4 takarengas alkaa olla melko kulunut, niin täytyy siihen ostaa uusi. Eteen mulla olisi jo uusi Bridgestone S21.

Tuo rengas olisi yksi vaihtoehto, 164€.

Tai sitten samaa sarjaa joskus alle tulevan eturenkaan kanssa, 137€.


Tuohon on joku tarrasarja laitettu, eli hieman massasta poikkeava. Tuossa ilmeisesti se alkuperäinen ilman teippejä.

2-KTM.jpg


Kaasu tuossa on melko herkkä ja Sport tilassa vähän vielä herkempi ilmeisesti. Ohjausiskari löytyy. Ja Track asetus, jota en vielä kyllä yhden ajon jälkeen kunnolla osaa käyttää. Pyörä on myös kevyt.
Kannattaa tarkistuttaa venytiilivälysten yhteydessä nokat nuista kaukoitä kotareiden koneistä. Noissa on aika pehmoiset. Ja öljyvaihdot kyllä tekisin tuosta syystä tiheämmin kun 15000km välein.

Muuten tuo kone on valkan kelpo ominaisuuksiltaan 👍
 
Kannattaa tarkistuttaa venytiilivälysten yhteydessä nokat nuista kaukoitä kotareiden koneistä. Noissa on aika pehmoiset. Ja öljyvaihdot kyllä tekisin tuosta syystä tiheämmin kun 15000km välein.

Muuten tuo kone on valkan kelpo ominaisuuksiltaan 👍
Ilmeisesti vika ei ole nokissa, vaan voitelussa.
 
Ilmeisesti vika ei ole nokissa, vaan voitelussa.
Joo onhan tuosta spekulaatiota kovasti. Ite ainaki ekana unohtaisin nuo longlife öljyt. Joku teoriahan oli että vikoja on yleisemmin noilla pyörillä millä tuhnutellaan ja kenkää saaneisa paremmasa kunnosa. No kai öljynpaine on parempi korkeilla kierroksilla.

Itekki käyny yhtä 890Ärrää silitteleen monta kertaa. Luultavasti kuitenkin jatkan tämän nykyisen saattohoitoa.
 
Joku teoriahan oli että vikoja on yleisemmin noilla pyörillä millä tuhnutellaan ja kenkää saaneisa paremmasa kunnosa. No kai öljynpaine on parempi korkeilla kierroksilla.
Tuota lukenut itsekin, että pienillä kierroksilla koneessa heikko öljynpaine ja voitelusuuttimesta ei lennä öljyä nokalle asti.

Kotari vissiin joukkokanteen pelossa luvannut korjata takuuseen kaikki nokkavammaiset. En tiedä koskeeko Suomea, vai isompia markkinoita vain.
 
Hmm, kai kaikissa kaksipyöräisissä on se x km/kerran vuodessa öljynvaihto-suositus. Kuka edes ajaa 15 000km vuodessa?
 
Poliisitkin näkyi tänään "omalla" mutkatien pätkällä Seinäjoella. Eka kerta siis. Täytyisi jostain etsiä vaihtoehtoisiakin ajoreittejä. Ehdotuksia otetaan vastaan, jos jollain mielessä? :)

Joo onhan tuosta spekulaatiota kovasti. Ite ainaki ekana unohtaisin nuo longlife öljyt. Joku teoriahan oli että vikoja on yleisemmin noilla pyörillä millä tuhnutellaan ja kenkää saaneisa paremmasa kunnosa. No kai öljynpaine on parempi korkeilla kierroksilla.

Itekki käyny yhtä 890Ärrää silitteleen monta kertaa. Luultavasti kuitenkin jatkan tämän nykyisen saattohoitoa.
Tuota lukenut itsekin, että pienillä kierroksilla koneessa heikko öljynpaine ja voitelusuuttimesta ei lennä öljyä nokalle asti.

Kotari vissiin joukkokanteen pelossa luvannut korjata takuuseen kaikki nokkavammaiset. En tiedä koskeeko Suomea, vai isompia markkinoita vain.
Taitaa olla tosiaan olla 890R sama moottori kuin 790, eli vain pieni kokoero noiden välillä.

6 vaihde on ainakin tosi "pitkä". Täytyy välttää sen käyttämistä, nyt kun tietää tuosta moottorin voitelusta. Minusta moottori alkaa toimia kunnolla 3000rpm ja siitä ylöspäin. Eli en ole ihan liian pienillä kierroksilla vedättänyt.

Eka tankillinen ajettu tyhjäksi, tai 40km taisi jäädä vielä ajomatkaa. Suht iso tankki tai kulutus ainakin hyvin pieni ajotietokoneen mukaan. 3.5L/100km. Keskinopeus 67km/h.

Koska vie noin erittäin vähän bensaa nyt, niin voi kyllä surutta ajaa suuremmilla kierroksilla :) Pysyisi ainakin ne nokat paremmassa kunnossa ja välttyisi kalliilta konerempalta.

Ajotietokone muistaakseni näyttää 10tkm tai vuosi öljynvaihtoväliä? Saatan muistaa kyllä väärinkin. Öljyt on kumminkin vaihdettu jo 6 kertaa, kun 2018 mopo. Mutta täytyy siis pitää mielessä, että kierrättäisi konetta vähän reilummin, kun se vaan on lämmin.
 
Hmm, kai kaikissa kaksipyöräisissä on se x km/kerran vuodessa öljynvaihto-suositus. Kuka edes ajaa 15 000km vuodessa?
Omassa tosiaan kerran vuodessa tehty öljynvaihto. Keskimäärin siis 3670km vaihtoväli.

Toki jos tyyppivikana nokat voi mennä öljyn "vähyyden" takia rikki, niin täytyy ajella isommilla kierroksilla ja tiedostaa tuo mahdollinen vika / kiertää ongelmaa.
 
Hmm, kai kaikissa kaksipyöräisissä on se x km/kerran vuodessa öljynvaihto-suositus. Kuka edes ajaa 15 000km vuodessa?

Oon vaihtanut kahdesti tälle kesää öljyt ja karvan alle 8000km ajettuna. Arvioisin, että nippanappa tulee 10k tälle kaudelle, joka on kirkkaasti toki ennätykseni sekin. 99,99%:sti asfaltilla :geek: Kaveri ajelee gessullaan tuota 15k vuosittain, mutta kausi on hänellä muutenkin pidempi, kun rengastaa pyörää tilanteen mukaan.
 
Hmm, kai kaikissa kaksipyöräisissä on se x km/kerran vuodessa öljynvaihto-suositus. Kuka edes ajaa 15 000km vuodessa?
Ite vaihdan kilsojen perusteella eikä kalenterin. Jotain 6-7 tkm noin keskimäärin. Välillä lyhempiki.

Kyllä niitä joillekki kertyy. Mulllaki on pari tuttua kon ajaa jonku 25-30 tonnia vuodessa. Eikä sisällä talviajoa. Kolmisen vuotta per pyörä ja uutta gessua alle.
 
Ite vaihdan kilsojen perusteella eikä kalenterin. Jotain 6-7 tkm noin keskimäärin. Välillä lyhempiki.

Kyllä niitä joillekki kertyy. Mulllaki on pari tuttua kon ajaa jonku 25-30 tonnia vuodessa. Eikä sisällä talviajoa. Kolmisen vuotta per pyörä ja uutta gessua alle.
Tuo max 7tkm kuulostaa ihan järkevälle.


On tuossa KTM 790 myös 15tkm öljynvaihtoväli tai 1 vuosi. Jostain syystä KTM:n mittaristo näytti vain 10tkm. Mutta ehkä tuota lukua voi muuttaa?

Itse varmaan ajan öljyillä vähän yli vuoden, mutta vaihdan sitten jo 7500km kohdalla, eli tavallaan puolitettu huoltoväli, mutta aika menee yli. Tai sitten vaihdan jo 2026 keväällä tai kesällä viimeistään.

Ventiilivälysten tarkistus olisi ilmeisesti vasta 30tkm kohdalla ja samalla pystyisi tarkistamaan ilmeisesti ne "nokka-akselin nystyt".

Netti:
"Älä jätä öljynvaihtoja KTM:n suosittelemaan 15 000 km:iin, jaa se ½ tai ⅓:aan. 5000-7000 km on parempi strategia."
 
Omassa 690 Enduro R:ssä on 10000km öljynvaihtoväli ja oljyä ainoastaan 1,7L, ei öljynjäähdytintä. Käytännössä öljy on pakko vaihtaa 2500-3000km välein. Öljynä ollut Motul 7100 10W-60, eli parempaakaan en ole löytänyt. 3000km kohdalla jo aika litkua ja mustaa, kuulee käyntiäänestä ja öljyä pitää alkaa lisäillä. Vasta vaihdoin Trumppaan öljyt 2v/6000km (vaihtoväli 16000km) ajettuna ja olivat melkein kuin uuden näköiset. 7100 10W-40 oli siinä.

Öljyä ei voi toki arvioida silmämääräisesti, mutta 690 Kotarissa 3000km ajettu öljy on paljon kurjemman näköistä kuin Trumpan 6000km ajettu samanmerkkinen ja -mallinen öljy.
 
Eilen sain matkustajan penkin otettua pois ja jalkatapit myös. Eli välipalikka tuli mukana, jolla pakoputken sai vielä kiinnitettyä. Samat ruuvit ei käyneet ja uudet ruuvit pitikin olla eri mittaiset, eli taaempi ruuvi pidempi. Ruuvit kyllä löytyi, mutta oli hieman miettimistä, että miten sen palikan saa kiinni :D

Siistimmän näköinen ilman niitä massiivisia jalkatappien rautoja. Ja myös penkki hieman eri näköinen. Tarratkin saisi näköjään tosi helposti pois. Yksi tarra lähti, kun se vähän repsotti. Mutta en muita poista, kun edellinen omistaja ne on vaivalla mopoon liimaillut :)

IMG20250622202748~3.jpg


Nyt saakin odotella seuraavaksi ContiSportAttack takarengasta, joka pitäisi tulla 2.7. (111€). Aika nopeasti kuluu Pirelli Rosso 4 loppuun, eli rengas saisi mielellään tulla nopeasti.

Omassa 690 Enduro R:ssä on 10000km öljynvaihtoväli ja oljyä ainoastaan 1,7L, ei öljynjäähdytintä. Käytännössä öljy on pakko vaihtaa 2500-3000km välein. Öljynä ollut Motul 7100 10W-60, eli parempaakaan en ole löytänyt. 3000km kohdalla jo aika litkua ja mustaa, kuulee käyntiäänestä ja öljyä pitää alkaa lisäillä. Vasta vaihdoin Trumppaan öljyt 2v/6000km (vaihtoväli 16000km) ajettuna ja olivat melkein kuin uuden näköiset. 7100 10W-40 oli siinä.

Öljyä ei voi toki arvioida silmämääräisesti, mutta 690 Kotarissa 3000km ajettu öljy on paljon kurjemman näköistä kuin Trumpan 6000km ajettu samanmerkkinen ja -mallinen öljy.
Mun eka KTM oli noin 3000€ hintainen 690 Duke. Siihen oli moottoriremppa tehty, eli yläkerta oli vaan ajossa levinnyt täysin ja matka oli jäänyt kesken. Oikein kiva peli kyllä oli. Kolmasosa öljynvaihtovälistä tuossa pyörässä olisikin 3300km.

Eli tuota öljyn kuntoakin olisi hyvä seurata tuossa pyörässä nyt ainakin.

On ollut myös KTM 1290 ja 990, mutta niissähän kyllä on paljon öljyä (ei varmaan mitään ongelmaa).


Pitää perehtyä, että saako Tuohon 790 mopoon itse nollattua huoltovälin. Ainakin 1290 pystyi itse nollaamaan ja muistaakseni myös valitsemaan sen seuraavan huollon kilometrit (esim 10tkm tai 15tkm).
 
Eilen sain matkustajan penkin otettua pois ja jalkatapit myös. Eli välipalikka tuli mukana, jolla pakoputken sai vielä kiinnitettyä. Samat ruuvit ei käyneet ja uudet ruuvit pitikin olla eri mittaiset, eli taaempi ruuvi pidempi. Ruuvit kyllä löytyi, mutta oli hieman miettimistä, että miten sen palikan saa kiinni :D

Siistimmän näköinen ilman niitä massiivisia jalkatappien rautoja. Ja myös penkki hieman eri näköinen. Tarratkin saisi näköjään tosi helposti pois. Yksi tarra lähti, kun se vähän repsotti. Mutta en muita poista, kun edellinen omistaja ne on vaivalla mopoon liimaillut :)

IMG20250622202748~3.jpg


Nyt saakin odotella seuraavaksi ContiSportAttack takarengasta, joka pitäisi tulla 2.7. (111€). Aika nopeasti kuluu Pirelli Rosso 4 loppuun, eli rengas saisi mielellään tulla nopeasti.


Mun eka KTM oli noin 3000€ hintainen 690 Duke. Siihen oli moottoriremppa tehty, eli yläkerta oli vaan ajossa levinnyt täysin ja matka oli jäänyt kesken. Oikein kiva peli kyllä oli. Kolmasosa öljynvaihtovälistä tuossa pyörässä olisikin 3300km.

Eli tuota öljyn kuntoakin olisi hyvä seurata tuossa pyörässä nyt ainakin.

On ollut myös KTM 1290 ja 990, mutta niissähän kyllä on paljon öljyä (ei varmaan mitään ongelmaa).


Pitää perehtyä, että saako Tuohon 790 mopoon itse nollattua huoltovälin. Ainakin 1290 pystyi itse nollaamaan ja muistaakseni myös valitsemaan sen seuraavan huollon kilometrit (esim 10tkm tai 15tkm).
Komea(mpi) tuli! Mukavan edullinen takanakki. Omassa Yamahassa hieman eksoottinen koko 130/70R18 joissa ei ole hirveästi valinnan varaa. Pitäisi jo vaihtaa, mutta ajan varmaan tämän kesän vielä tällä kun tulee niin vähän kilometrejä :) Renkaana nyt Bridgestone BT-45. Sen valmistus on lopetettu ja mitä olen lukenut kommentteja niin BT-46 ei ole yhtä kestävä.
 
Ilmeisesti riippuu paljon pyörästäkin, kuinka usein öljy kannattaa vaihtaa. Ihan järjellä ajatellen 690 kotarin 1,7L ja 10000km ei voi olla mitenkään järkevää. Vaimon 300 GTS Vespassa on 1,3L öljyä ja vaihtoväli myös 10000km, mitä en pidä mitenkään järkevänä.

Long Life vaihtovälit on tehty monesti siitä syystä, että merkkihuolto maksaa persettä vaille hevosen ja tiheä huoltoväli karkottaa asiakkaat. Vastaava tapaus oli Ducatin jakohihnojen 2v vaihtoväli. Monelle Ducati on vähän kuin Ferrari, jolla ajetaan fiilistellen hyvällä kelillä. Merkkihuoltona hihnojen vaihto 2v välein (mahdollisesti minimaalisilla kilometreillä) alkoi ilmeisesti syödä asiakkaita ja Ducati jälkikäteen muutti vaihtovälin 5v, mikä on ihan normaali kaikissa autoissa ym, joissa hammashihna.
 
Komea(mpi) tuli! Mukavan edullinen takanakki. Omassa Yamahassa hieman eksoottinen koko 130/70R18 joissa ei ole hirveästi valinnan varaa. Pitäisi jo vaihtaa, mutta ajan varmaan tämän kesän vielä tällä kun tulee niin vähän kilometrejä :) Renkaana nyt Bridgestone BT-45. Sen valmistus on lopetettu ja mitä olen lukenut kommentteja niin BT-46 ei ole yhtä kestävä.
Kiitti! Tuo perus 180/55R17 on kyllä edullinen koko. Halusin kumminkin sport renkaan itse ja Continental sattui olemaan myös halvin. Conti ei pitäisi olla kovin vanhaa paistoa hinnasta huolimatta. Toki kestävämpiä renkaita olisi löytynyt myös.

Omassa varastossa eteen olisi Bridgestone S21. Mutta eturenkaassa vielä on hieman pintaa. Takarengas hupenee/kuluu taas melkein silmissä :D


HD V-Rodiin ehdin jo kiireessä tilaamaan takarenkaan. Nyt ei kyllä ole tullut tuolla mopolla ajettuakaan. KTM 790 on sen verran näppärä. V-Rodin takarengas oli 248€.

Nyt halvin vanhaa paistoa oleva olisi 165€. Sekä samoin Metseler 170€.
Screenshot_2025-06-23-09-36-33-51_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg

Ilmeisesti riippuu paljon pyörästäkin, kuinka usein öljy kannattaa vaihtaa. Ihan järjellä ajatellen 690 kotarin 1,7L ja 10000km ei voi olla mitenkään järkevää. Vaimon 300 GTS Vespassa on 1,3L öljyä ja vaihtoväli myös 10000km, mitä en pidä mitenkään järkevänä.

Long Life vaihtovälit on tehty monesti siitä syystä, että merkkihuolto maksaa persettä vaille hevosen ja tiheä huoltoväli karkottaa asiakkaat. Vastaava tapaus oli Ducatin jakohihnojen 2v vaihtoväli. Monelle Ducati on vähän kuin Ferrari, jolla ajetaan fiilistellen hyvällä kelillä. Merkkihuoltona hihnojen vaihto 2v välein (mahdollisesti minimaalisilla kilometreillä) alkoi ilmeisesti syödä asiakkaita ja Ducati jälkikäteen muutti vaihtovälin 5v, mikä on ihan normaali kaikissa autoissa ym, joissa hammashihna.
KTM on rivi 2 niin öljyäkin on aavistus enemmän. 2.8 litraa. Suositeltu olisi Motorex ja 10W50.

Mutta öljyä on tuossakin hyvin vähän, niin hyvä hieman ennakoida öljynvaihtoja. Puolitettu 7500km voisi olla tuohon oikein paikallaan ja ei yhtään kilometriä sen yli ainakaan.

Jos itse saa vaihdettua, niin ei ole iso kustannus.
 
Eilen sain matkustajan penkin otettua pois ja jalkatapit myös. Eli välipalikka tuli mukana, jolla pakoputken sai vielä kiinnitettyä. Samat ruuvit ei käyneet ja uudet ruuvit pitikin olla eri mittaiset, eli taaempi ruuvi pidempi. Ruuvit kyllä löytyi, mutta oli hieman miettimistä, että miten sen palikan saa kiinni :D

Siistimmän näköinen ilman niitä massiivisia jalkatappien rautoja. Ja myös penkki hieman eri näköinen. Tarratkin saisi näköjään tosi helposti pois. Yksi tarra lähti, kun se vähän repsotti. Mutta en muita poista, kun edellinen omistaja ne on vaivalla mopoon liimaillut :)

IMG20250622202748~3.jpg


Nyt saakin odotella seuraavaksi ContiSportAttack takarengasta, joka pitäisi tulla 2.7. (111€). Aika nopeasti kuluu Pirelli Rosso 4 loppuun, eli rengas saisi mielellään tulla nopeasti.


Mun eka KTM oli noin 3000€ hintainen 690 Duke. Siihen oli moottoriremppa tehty, eli yläkerta oli vaan ajossa levinnyt täysin ja matka oli jäänyt kesken. Oikein kiva peli kyllä oli. Kolmasosa öljynvaihtovälistä tuossa pyörässä olisikin 3300km.

Eli tuota öljyn kuntoakin olisi hyvä seurata tuossa pyörässä nyt ainakin.

On ollut myös KTM 1290 ja 990, mutta niissähän kyllä on paljon öljyä (ei varmaan mitään ongelmaa).


Pitää perehtyä, että saako Tuohon 790 mopoon itse nollattua huoltovälin. Ainakin 1290 pystyi itse nollaamaan ja muistaakseni myös valitsemaan sen seuraavan huollon kilometrit (esim 10tkm tai 15tkm).

Juu, ei tule tähän taloon yhtään KTM laitetta, saahan ne lenkkaria varmasti mutta liian moni on tehnyt totaali räjähdyksen vaikka huollettu säntillisesti.

shsh.PNG


Trumppakin saa rajoitinta joka ajokerralla ja öljyt parhammillaan +120c ja 50tkm jälkeen, toimii kuin uusi. Mitä nyt kytkin alkanut taas luistamaan. :whistling:
 
Liian moni (KTM) on tehnyt totaali räjähdyksen vaikka huollettu säntillisesti.

shsh.PNG


Trumppakin saa rajoitinta joka ajokerralla ja öljyt parhammillaan +120c ja 50tkm jälkeen, toimii kuin uusi. Mitä nyt kytkin alkanut taas luistamaan. :whistling:
Ehjä peli, niin se vaan tykkää "rääkkäyksestä". Toki sitten kulutusosat kuten renkaat ja tuo kytkin vähän kuluu käytössä :)

Itse olen ktm 790 tai 890 pyöriä katsellut silloin tällöin, että mitä löytyy myynnistä. Eikä pitänyt toista pyörää ostaa. Hyvä pyörä niin kauan kun sattuu toimimaan :D Ja täytyy myös varautua remppoihin tarvittaessa.

Se konerempattu 690 ja 990 oli kyllä täysin toimivia. 690 sopivan tehoinen tavallaan, kun ei 790 tehoja oikein pysty hyödyntämään (105hv).

Nytkin kulutus oli vain laskenut 3.5 -> 3.4L/100km. Kun siis pyrin ajamaan vähän pienemmällä vaihteella, mutta samaa vauhtia. Keskinopeuskin oli vähän noussut, mutta se oli silti vähän alle 70km/h.

Pirelli Angel ST näyttää olevan eturenkaana Kotarissa. Tuo rengas näyttää kestävän melko hyvin kilometrejä. Ainakin jos vertaa Pirelli Diablo Rosso 4 takarenkaaseen, joka on jo kertaalleen vaihdettu.
 
Kiitti! Tuo perus 180/55R17 on kyllä edullinen koko. Halusin kumminkin sport renkaan itse ja Continental sattui olemaan myös halvin. Conti ei pitäisi olla kovin vanhaa paistoa hinnasta huolimatta. Toki kestävämpiä renkaita olisi löytynyt myös.

Omassa varastossa eteen olisi Bridgestone S21. Mutta eturenkaassa vielä on hieman pintaa. Takarengas hupenee/kuluu taas melkein silmissä :D


HD V-Rodiin ehdin jo kiireessä tilaamaan takarenkaan. Nyt ei kyllä ole tullut tuolla mopolla ajettuakaan. KTM 790 on sen verran näppärä. V-Rodin takarengas oli 248€.

Nyt halvin vanhaa paistoa oleva olisi 165€. Sekä samoin Metseler 170€.
Screenshot_2025-06-23-09-36-33-51_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg


KTM on rivi 2 niin öljyäkin on aavistus enemmän. 2.8 litraa. Suositeltu olisi Motorex ja 10W50.

Mutta öljyä on tuossakin hyvin vähän, niin hyvä hieman ennakoida öljynvaihtoja. Puolitettu 7500km voisi olla tuohon oikein paikallaan ja ei yhtään kilometriä sen yli ainakaan.

Jos itse saa vaihdettua, niin ei ole iso kustannus.
No eihän 990 öljy tilavuus ole kuin 3 litraa siinäkään. Uuden R2 LC8 longlife on varmasti juuri vaan asiakkaiden iloksi että harvemmin tarvii vaihtaa. 7500km on suosituski tuosa oikeassa LC8.

95tkm pyörähti mittariin eilen. Mukavasti antaa kyyytiä vielä.
 
No eihän 990 öljy tilavuus ole kuin 3 litraa siinäkään. Uuden R2 LC8 longlife on varmasti juuri vaan asiakkaiden iloksi että harvemmin tarvii vaihtaa. 7500km on suosituski tuosa oikeassa LC8.

95tkm pyörähti mittariin eilen. Mukavasti antaa kyyytiä vielä.
Juu. 95tkm kotarille on ihan hyvä määrä jo. Kestävä siis, kunhan muutamat viat korjaa pois.
Varmaan tuo LC8:n 7500km on täysin oikealla ajomäärällä. Eikä ole vielä mikään longlife.

ktm
990, 3 litraa
890, 2.8 litraa
790, 2.8 litraa

Eli koneen kokoon nähden öljyä on sama määrä ilmeisesti. Ja tuossa 790/890 mallissakin vaan puolittaa öljynvaihtovälin 7500 kilometriin, niin hyvä :) Eikä vedätä moottoria liian pienillä kierroksilla?

Koska tuohon on se 1000km huolto myös tehty, niin 7 kertaa on jo öljyt vaihdettu. Ehkä siis pientä ylihuoltoa, kun öljyt vaihdettu joka vuosi ja kilometrejä tullut vähän.


990 Super Duken tilalle on tullut 990 Duke (947cc), mutta ne näyttäisi olevan aika kalliita, kun melko tuore malli.
 
Koska tuohon on se 1000km huolto myös tehty, niin 7 kertaa on jo öljyt vaihdettu. Ehkä siis pientä ylihuoltoa, kun öljyt vaihdettu joka vuosi ja kilometrejä tullut vähän.
Lienee ihan fiksua vaihtaa öljyt joka vuosi ennen talviseisontaa riippumatta kauden aikana ajetuista kilsoista.
 
Lienee ihan fiksua vaihtaa öljyt joka vuosi ennen talviseisontaa riippumatta kauden aikana ajetuista kilsoista.
No raja kannattaa vetää johonkin. En ehkä vaihtaisi kalliita täyssynteettisiä erikoisöljyjä tonnin välein tms. Yksi kaverikin otti pyörän esille toukokuussa, ajoi kerran heinäkuussa ja työnsi takaisin talliin elokuussa.
 
No raja kannattaa vetää johonkin. En ehkä vaihtaisi kalliita täyssynteettisiä erikoisöljyjä tonnin välein tms. Yksi kaverikin otti pyörän esille toukokuussa, ajoi kerran heinäkuussa ja työnsi takaisin talliin elokuussa.

No jos se täyssynteettinen maksaa 4l purkissa 65€, ja sen vaihto on liian kallista kerran vuodessa, niin suosittelen lopettaa moottoripyöräilyn kokonaan.
 
No jos se täyssynteettinen maksaa 4l purkissa 65€, ja sen vaihto on liian kallista kerran vuodessa, niin suosittelen lopettaa moottoripyöräilyn kokonaan.
Niinhän sitä sanotaan, että moottoripyöräilyssä jokainen yksittäinen kustannus on kokonaisuuden kannalta lillukanvarsia :) Koskee toki jokaista harrastusta ja elämää muutenkin.

Sama synteettinen Motul 7100 10W-60 maksaa Italiassa Carpimotolla 42€. Samalla tilauksella saa suodattinet, jarrupalat ym huolto-osat puoleen hintaan kaikkiin tallin vehkeisiin. 7100 10W-40 sain Tokmannin poistomyynnistä 19.95€/4L kannu. Ostin kaikki mitä hyllyssä oli. Nuukuus miehen tiellä pitää.
 
Viimeksi muokattu:
Lienee ihan fiksua vaihtaa öljyt joka vuosi ennen talviseisontaa riippumatta kauden aikana ajetuista kilsoista.
No jos se täyssynteettinen maksaa 4l purkissa 65€, ja sen vaihto on liian kallista kerran vuodessa, niin suosittelen lopettaa moottoripyöräilyn kokonaan.
Kotariin sopiva 10W50 öljy 55€ ja öljynsuodatin 7€. Lisäksi on kaksi sihtisuodatinta, jotka olisi hyvä puhdistaa kanssa.


Toki kerran vuodessa olisi hyvä, niin menee huolto-ohjeiden mukaan. Mun eka pyörä oli Kawasaki zx6r (112hv, 600cc). Se oli reipas 10 vuotta. Mutta en varmaan koskaan vaihtanut öljyjä syksyisin. Yleensä oli vasta keväisin öljynvaihto. Pyörä oli kovassa käytössä, mutta vähän seurasin moottorin lämpömittaria, eli ihan alkumatka vaan rauhassa. Tuo vm2000 ainakin taisi olla aika pomminvarmaa tekniikkaa, kun ei siinä koskaan mitään vikaa ollut. Toki kaasari kone, eli ryypyn ja käynnistyksen kanssa sai olla joskus hieman tarkkana.

Suositushan olisi juri vaihtaa vasta/jo syksyllä ja käynnistää moottori pieneksi hetkeksi, että uusi öljy voitelee moottorin kokonaan. Sitten pyörä talvisäilöön. Eli tuo kyllä on tiedossa.

Mutta laiskana tulee varmaan vaihdettua öljyt vasta keväällä, kun on hyvä sää. Yhtään en tiedä, että mihin aikaan Kotarissa on öljyjä vaihdettu, paitsi että viimeksi lokakuussa.

Niinhän sitä sanotaan, että moottoripyöräilyssä jokainen yksittäinen kustannus on kokonaisuuden kannalta lillukanvarsia :) Koskee toki jokaista harrastusta ja elämää muutenkin.

Sama synteettinen Motul 7100 10W-60 maksaa Italiassa Carpimotolla 42€. Samalla tilauksella saa suodattinet, jarrupalat ym huolto-osat puoleen hintaan kaikkiin tallin vehkeisiin. 7100 10W-40 sain Tokmannin poistomyynnistä 19.95€/4L kannu. Ostin kaikki mitä hyllyssä oli. Nuukuus miehen tiellä pitää.
Ylimääräinen kustannushan mopoilu on, mutta ihan kiva kumminkin. Just öljynvaihto nyt yksi tärkeä ja Kotariinkin kun puolittaa 7500km lukemaan ja muistaa vaihtaa, niin on riski vähän pienempi kalliimmalle rempalle.

Vaikka sitten suositusten vastaisesti ei tekisikään öljynvaihtoa aina syksyllä :D
 
7100 10W-40 sain Tokmannin poistomyynnistä 19.95€/4L kannu. Ostin kaikki mitä hyllyssä oli. Nuukuus miehen tiellä pitää.
Toinen nuuka kävi sitten koittamassa oiskos Tokmannissa jotain...ei ollut mutta viereisessä Puuilossa oli. Muttei rahalla jolla olisin ostanut...
IMG_20250624_154801.jpgIMG_20250624_154807.jpg
-Sinänsä koko Jaso MA 2 on omassani, hihnaskootterissa aivan turha ominaisuus, ja veikkaan että auto-öljyt toimivat just hyvin.
Ja niitä veikkan huollonkin skoottereihin tunkevan.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän tuo öljynvaihdon suositeltu ajankohta riipu kuitenkin pyörän talvisäilytyspaikan olosuhteista. En näe mitään ongelmaa vaihtaa niitä vasta keväällä, jos vehje on talven kuivassa ja lämpimässä.
 
Toinen nuuka kävi sitten koittamassa oiskos Tokmannissa jotain...ei ollut mutta viereisessä Puuilossa oli. Muttei rahalla jolla olisin ostanut...
IMG_20250624_154801.jpgIMG_20250624_154807.jpg
-Sinänsä koko Jaso MA 2 on omassani, hihnaskootterissa aivan turha ominaisuus, ja veikkaan että auto-öljyt toimivat just hyvin.
Ja niitä veikkan huollonkin skoottereihin tunkevan.
Vaimolla on Vespa GTS300 HPe koneella. Vespa sanoo 5W-40 JASO MA, vaikka hihnavariaattori. HPe tuppaa viemään hiukan öljyä ja öljytilavuus on pieni. Vespafoorumilla on vähemmän tekniikkaorientoituneita ja vannovat, että kone räjähtää jos laittaa mitään muuta kuin suosituksen mukaista öljyä. Joku urhea oli laittanut 15W-50 ja öljynkulutus oli loppunut käytännössä kokonaan. Laitettiin vaimolle Comma Motorsport 5W-50 ja ei ole tänä kesänä vielä öljytikusta vajennut yhtään. Saattaapi olla, etä Vespalle olisi hyväksi 50-luokan kuuman pään viskositeetti.

Toisaalta Vespassa on öljyä 1,3 litraa ja vaihtoväli 10000km. Jos sillä ajaisi kymppitonnin ja lisäisi pari-kolme litraa matkan varrella, niin ehkä sitten. Todennäköisesti nainen tai hipsteri ajaisi öljyt loppuun ja kone leipoisi 5000km kohdalla. Laitetaan halpaa motorsporttia 30€/5L tarjouksessa ja vaihdetaan kerran kesässä.
 
Joopa. Omallani on nyt rallattu 2500km, eli 1500km jälkeen ensinvaihdon. Ajattelin vaihtaa 5000km kohdalla öljyt, ja huolto saa sitten vaihtaa seuraavaksi siinä 10tkm huollossa.
Öljytikku(kin) on osattu kehittää tosikettumaiseen paikkaan, joten monella tuon katsominen voi jäädä jo siksikin. Edellisessä GTS:ni ei öljyä kulunut mutta tästä nyky, tai sanotaan edellisestä, viimevuotisesta moottorista on ollut kulumishuhuja, joten pidän öljypulloa satulan alla...
 
Mite näis kiinalaisis ohjataan ryyppyä? Kax piuhaa tulee mut??
skootterini.com tarjoo vianetsintä jne infoa :tup:

skootterini.com ryypyssä vikaa?

jos etit varaosia niin samathan on yleensä osat, uusimmissa on vain pakoputken huohotinletku (takas sylinteriin) ja joissain 4 venttiiliä sylinterissä 2 sijaan. ja harvoin ruisku kaasarissa viissiin. en ole pitkään seurannu noita.

pääosin 139qma 12" renkainen moottori
139qmb 10" renkaan moottori

2009 itellä oli bt49qt-9f3 eli Solifer SFR, myytiin suomalaisena mopona (tarrat varmaan Suomesta : D)

2-tahti ihmeet kulkee paljon sulavammin (esim SYM), mutta haisee ja kuluttaa hieman enemmän ja sit punasta öljyä pitää olla mukana
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
295 870
Viestejä
5 054 389
Jäsenet
80 993
Uusin jäsen
Wolfwood

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom