Mopokuumetta

HD V-rod ja sekarengastus? Eli onkohan suurempaa merkitystä vaikka renkaat olisi eri merkkiset? Toki niissä voisi sitten olla vähän eri pito ja voisivat lämmetä eri tahtiin. Toki ne voi muutenkin lämmetä käytön mukaan eri tahtiin, vaikka olisivat samaa merkkiä ja mallia.

Halvin vaihtoehto. 132€:

Jo melko kallis 208€:

Samaa merkkiä ja mallia 238€:


Tulossa oleva takarengas:
 
HD V-rod ja sekarengastus? Eli onkohan suurempaa merkitystä vaikka renkaat olisi eri merkkiset? Toki niissä voisi sitten olla vähän eri pito ja voisivat lämmetä eri tahtiin. Toki ne voi muutenkin lämmetä käytön mukaan eri tahtiin, vaikka olisivat samaa merkkiä ja mallia.

Halvin vaihtoehto. 132€:

Jo melko kallis 208€:

Samaa merkkiä ja mallia 238€:


Tulossa oleva takarengas:
En ole katukäytössä huomannut mitään eroa, eri merkkisillä renkailla.
 
HD V-rod ja sekarengastus? Eli onkohan suurempaa merkitystä vaikka renkaat olisi eri merkkiset? Toki niissä voisi sitten olla vähän eri pito ja voisivat lämmetä eri tahtiin. Toki ne voi muutenkin lämmetä käytön mukaan eri tahtiin, vaikka olisivat samaa merkkiä ja mallia.

Halvin vaihtoehto. 132€:

Jo melko kallis 208€:

Samaa merkkiä ja mallia 238€:


Tulossa oleva takarengas:
Mynetmotoa olen itse käyttänyt vuosikaudet tai -kymmenet jo. En ole halvempaakaan paikkaa löytänyt.
 
Tuscin pystyt huomaan kun rengaskoot on vielä tuolliset ettei vahingoisa voi panna mitään sportti kumia toiseen päähän ja cruiser kumia toiseen.
 
Tuscin pystyt huomaan kun rengaskoot on vielä tuolliset ettei vahingoisa voi panna mitään sportti kumia toiseen päähän ja cruiser kumia toiseen.
Täytyy pitääkin tuo mielessä. V-Rodiin ei tosiaan taakse saa mitään supersport rengasta 18" koossa.

Eturengas on 120/70R19 ja siihen löytyy kyllä yksi sportti rengas.

157€ (eli ei tuota):

Tuokin saattaisi olla ihan hyvä "yleisrengas". 151€:
 
Ostat vaan sen saman kun tulee taakse. Einiitä tarvi niin tiheään vaihtaa että kannattas kovin paljo pähkäillä ja miettiä meneekö pieleen vai kohilleen.

Sinällään en sekarengastusta jännitä enkä edes tiedä koska mulla on ollu sama rengas edessä ja takana.
 
Jospa tää kohta ois katsatus kelpoinen.
20250509_201011.jpg
 
Tuli vastaan omaan silmään veikeän näköiset renkaat. Bridgestone Adventurecross Scrambler AX41S. Ei kyllä olisi ollut V-Rod kokoa olemassa takarenkaaksi. Eikä varmasti muutenkaan tyyliin sopivat :)

Screenshot_2025-05-10-14-55-11-81_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~3.jpgScreenshot_2025-05-10-14-56-26-73_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~2.jpg

Ilmeisesti siis toimivat jollain lailla myös hiekkatiellä? Mutta silti pitoa olisi myös asfaltilla? Jos olisi sopiva pyörä itsellä, niin saattaisin tilaillakin tuollaiset.
 
Tuli vastaan omaan silmään veikeän näköiset renkaat. Bridgestone Adventurecross Scrambler AX41S. Ei kyllä olisi ollut V-Rod kokoa olemassa takarenkaaksi. Eikä varmasti muutenkaan tyyliin sopivat :)

Screenshot_2025-05-10-14-55-11-81_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~3.jpgScreenshot_2025-05-10-14-56-26-73_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~2.jpg

Ilmeisesti siis toimivat jollain lailla myös hiekkatiellä? Mutta silti pitoa olisi myös asfaltilla? Jos olisi sopiva pyörä itsellä, niin saattaisin tilaillakin tuollaiset.
Jos ei ole tottunut jollain oikeasti maastokelpoisella mopolla oppinut ajamaan (enduro, motocross), niin tollasiin on tosi vaikea oppia luottamaan soralla. Sorallahan sitten ajaa vaikka ihan katurenkaillakin.
 
Tuli vastaan omaan silmään veikeän näköiset renkaat. Bridgestone Adventurecross Scrambler AX41S. Ei kyllä olisi ollut V-Rod kokoa olemassa takarenkaaksi. Eikä varmasti muutenkaan tyyliin sopivat :)

Screenshot_2025-05-10-14-55-11-81_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~3.jpgScreenshot_2025-05-10-14-56-26-73_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~2.jpg

Ilmeisesti siis toimivat jollain lailla myös hiekkatiellä? Mutta silti pitoa olisi myös asfaltilla? Jos olisi sopiva pyörä itsellä, niin saattaisin tilaillakin tuollaiset.
Työkaverin FZ1 on ollu Dunlopin vastaavat eli Mutantit alla viime kesästä. On kuulemma varsin iso ero katurenkaisiin kun soralla ajaa.
 
Jos ei ole tottunut jollain oikeasti maastokelpoisella mopolla oppinut ajamaan (enduro, motocross), niin tollasiin on tosi vaikea oppia luottamaan soralla. Sorallahan sitten ajaa vaikka ihan katurenkaillakin.
Asfaltilla aika "onnettomat"pito häviää yllättäen, mutta jotenkin toimii hiekkatiellä. Ei kyllä niin suurta eroa että itse normaalirenkaiden tilalle laittaisin. Yllättävän hyvin sitä ajelee katurenkailla hiekkatiellä .

Yhden setin olen testannut aikoinaan supermotossa. Tkc 70/80 on mielestäni parempi setti.
 
Asfaltilla aika "onnettomat"pito häviää yllättäen, mutta jotenkin toimii hiekkatiellä. Ei kyllä niin suurta eroa että itse normaalirenkaiden tilalle laittaisin. Yllättävän hyvin sitä ajelee katurenkailla hiekkatiellä .

Yhden setin olen testannut aikoinaan supermotossa. Tkc 70/80 on mielestäni parempi setti.
Ei ollu kyllä nuo kommentit tuosta Mutantista.
 
Jos ei ole tottunut jollain oikeasti maastokelpoisella mopolla oppinut ajamaan (enduro, motocross), niin tollasiin on tosi vaikea oppia luottamaan soralla. Sorallahan sitten ajaa vaikka ihan katurenkaillakin.
Kyllä hiekkatiellä katurenkailla ajaminen on aika tuskaa, ihan sama kuinka paljon vauhtia, niin koko ajan kiihdytyksessä perä irti ja päinvastoin jarrutuksessa lyö eturengasta lukkoon.

Toki kun tietää mitä tekee, niin hauskahan se on ajaa koko ajan perä irti loivaa pitkää mutkaa, mutta mielummin mä kaadan jonkun enskan kun katupyörän jos tulee tilanne päälle.
 
Itsellä on katuenskassa Pirellin MT-21 rallycross renkaat alla. Ei ole ihan täysikuvioinen enskarengas. Näillä voi suhteellisen hyvin ajaa asfaltilla ja kohtuullinen pito hiekalla. Eilen kyllä yllättäen karkasi aika kovalla hiekkapinnalla etunen pari kertaa. Pitäisi varmaan kokeilla eri paineita vielä. Kyllähän tällä pystyy pitää hieman eri vauhtia, mutta paljon tullut Hyperilläkin ajettua hiekkateitä.

20250510_163536.jpg
 
Kyllä hiekkatiellä katurenkailla ajaminen on aika tuskaa, ihan sama kuinka paljon vauhtia, niin koko ajan kiihdytyksessä perä irti ja päinvastoin jarrutuksessa lyö eturengasta lukkoon.

Toki kun tietää mitä tekee, niin hauskahan se on ajaa koko ajan perä irti loivaa pitkää mutkaa, mutta mielummin mä kaadan jonkun enskan kun katupyörän jos tulee tilanne päälle.
Minulla on ollut kaikenlaisia katupyöriä ja nakupyöriä ja kyllä niillä ajaminen hiekkatiellä on melkoista tuskaa enskaan verrattuna. Paino, painopiste, ajoasento, jousitus, renkaat jne. Minulla on myös KTM 690 Enduro R nappulakumeilla soraralliin ja ei sitä eroa voi edes kuvailla kokeilematta. Se on ihan eri maailma. Isot renkaat tekevät ihan uskomattoman eron vakauteen hyrrävoimillaan ja moni muukin asia on täysin erilaista. Voihan sillä katupyörällä pelleillä soralla jos haluaa, mutta ei nyt tule mieleen miksi pitäisi. Jos ei muuta niin paukuttaa keulan paskaksi kuopissa.

^katuenskalla olen ajellut kesäkelissä n 1,5bar paineilla edessä ja takana. Vähemmän niin voi jo lyödä vanteelle ja enemmän niin pito soralla alkaa kärsiä.
 
Ajokausi avattu myös täällä Oulun suunnassa. Vielä sais lämmetä, ettei tarvis tunkea vaatetta niin paljon päälle. No, ei tuolla toki palellut nytkään, kun mittari näytti +12.

Taas kerran rikoin tallissa värkätessä yhden peilin, joka onneksi oli paska jo valmiiksi. Nyt tilapäisesti paikallaan tangon päässä olevat, jotka ei varsinaisesti näytä mitään. Onko jollain positiivista sanottavaa mistään tarvikepeileistä? Näkemisen lisäksi olisi tärkeää että pysyisivät säädöissään, kun tuolla routavaurioteillä posottaa.

Laitetaan samalla kuva huvikseen:

PSX_20250511_151244~2.jpg
 
Tänään oli hyvä ajokeli jo heti aamusta :) Nyt illalla aloin kumminkin purkamaan hd vrsc v-rod 2002 pyörän etupäätä. Eli täytyy huomenna hakea kaupasta ainakin uudet stefat ja keulaöljy. En nyt siis enää jatkanut purkamista, että osasi (jollain lailla) kasatakin huomenna.


Tuohon alapäähän kuuluu vielä joku "möltti", mikä täytyy kanssa muistaa.

Jonkun verran kyllä arvelluttaa, että onnistuuko kasaaminen :) Ainakin ne tarpeelliset osat pitäisi löytyä suoraan kaupasta.
Screenshot_2025-05-12-20-43-09-44_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Tuossa hieman alkua, kun lokasuoja on irti. Ensin kokeilin testimielessä nostaa vaan auton tunkilla etukulmasta, niin hyvinhän ainakin tuo etupyörä nousi ilmaan. Vielä siis kunnollinen moottoripyöränostin hankkimatta.
Screenshot_2025-05-12-20-53-04-22_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Tänään oli hyvä ajokeli jo heti aamusta :) Nyt illalla aloin kumminkin purkamaan hd vrsc v-rod 2002 pyörän etupäätä.
Tsekkaa nyt samalla vauhdilla etu ja taka huohotin.. Ne tuppaa tyyppivik.. ominaisuutena murtumaan aika tiuhaan, mutta ovat about vartin juttu tarkistaa ja halvat uusia.
 
Tsekkaa nyt samalla vauhdilla etu ja taka huohotin.. Ne tuppaa tyyppivik.. ominaisuutena murtumaan aika tiuhaan, mutta ovat about vartin juttu tarkistaa ja halvat uusia.
Pitääpä perehtyä noihin joskus kun ehtii.

Nyt sain v-rodin etupään kasaan ja auton tunkkikaan ei pettänyt alta. Olikohan e16 Torx jonka ostin ja sain jarrut irti. Toki en tiedä oliko se ihan tarkasti oikea koko. Lisäksi ostin 34mm avaimen, mutta se olikin väärää kokoa. 35mm on oikea putkien yläpäihin. Sitähän ei mistään saa, mutta ostin ison jakoavaimen, jolla aukesi. Oli kyllä tosi tiukalla. Lisäksi sitten jouset on aika jäykät/pitkät, eli kovaa piti painaa ja samalla kääntää mutteria kiinni pihdeillä. En saanut ilman hanskoja, mutta ne auttoi onneksi aika paljonkin.

Vaihtoehtona siis oli maksaa 500€, niin koko remppa olisi tehty hd liikkeessä (ja toimii varmasti). En ole ennen tuollaista purkanut ja kasannut, niin toivottavasti jotain olisi oppinutkin hommasta ja ihan kivaa tekemistä. Koeajolle vielä pitäisi päästä. Toivottavasti siis toimi. Öljyä ei tavinnut sen kummemmin mitata, koska yksi purkki menee yhteen tolpaan.
 
Lisäksi ostin 34mm avaimen, mutta se olikin väärää kokoa. 35mm on oikea putkien yläpäihin. Sitähän ei mistään saa, mutta ostin ison jakoavaimen, jolla aukesi. Oli kyllä tosi tiukalla. Lisäksi sitten jouset on aika jäykät/pitkät, eli kovaa piti painaa ja samalla kääntää mutteria kiinni pihdeillä. En saanut ilman hanskoja, mutta ne auttoi onneksi aika paljonkin.
Niitä putken yläpään korkkeja ei kannata tiukata kuin hipun yli sormitiukkuuden ja yläkolmion pannan tiukkaus lukitsee korkin kyllä. Siellä on o-rengas tiivisteenä. Tiukalle vetämisestä ei ole mitään muuta hyötyä kuin särkee ne alumiinikuusiokannat tai nylppää rivon näköisiksi.

Ja toki perustekniikkana ekana löysätään yläkolmion panta putken yläpäästä. Jos ei löysää, korkki voi hyvinkin olla tiukassa. Alakolmion panta kannatta pitää kiinni siinä vaiheessa. Putki irti kolmioista vasta kun yläkorkki on läysätty.
 
Mikähän mättää kun takajarrussa ei oo lainkaan mitään jarrutusta? Viimekeväänä sama juttu. Purin silloin jarrusylinterin ja käytin kaikki osat irti takajarrusatulaa myöten ja homma ratkesi mut taas sama juttu eikä edes sylinterin mäntäsarjan uusinnalla tänä keväänä lähteny pelittämään.

Jarrua saa siis pumpata minkä haluaa, painetta se ei kerää eikä avonaisesta ilmausruuvista tule tavaraa ulos. Kokeilin paineilmalla painaa paineen tosta jarrunestesäiliön reijästä jolloinka jarruneste kyllä liikkuu systeemissä ja saan sitä työnnettyä ulos, mutta aivan kuin tota jarrunestettä ei säiliöstä pääsisi tuonne sylinteriin ja pumppaa "tyhjää".

IMG20250514150155.jpg
 
Mikähän mättää kun takajarrussa ei oo lainkaan mitään jarrutusta? Viimekeväänä sama juttu. Purin silloin jarrusylinterin ja käytin kaikki osat irti takajarrusatulaa myöten ja homma ratkesi mut taas sama juttu eikä edes sylinterin mäntäsarjan uusinnalla tänä keväänä lähteny pelittämään.

Jarrua saa siis pumpata minkä haluaa, painetta se ei kerää eikä avonaisesta ilmausruuvista tule tavaraa ulos. Kokeilin paineilmalla painaa paineen tosta jarrunestesäiliön reijästä jolloinka jarruneste kyllä liikkuu systeemissä ja saan sitä työnnettyä ulos, mutta aivan kuin tota jarrunestettä ei säiliöstä pääsisi tuonne sylinteriin ja pumppaa "tyhjää".

IMG20250514150155.jpg
Vaihda sinne suosiolla kaikki uutta!
 
Mikähän mättää kun takajarrussa ei oo lainkaan mitään jarrutusta? Viimekeväänä sama juttu. Purin silloin jarrusylinterin ja käytin kaikki osat irti takajarrusatulaa myöten ja homma ratkesi mut taas sama juttu eikä edes sylinterin mäntäsarjan uusinnalla tänä keväänä lähteny pelittämään.

Jarrua saa siis pumpata minkä haluaa, painetta se ei kerää eikä avonaisesta ilmausruuvista tule tavaraa ulos. Kokeilin paineilmalla painaa paineen tosta jarrunestesäiliön reijästä jolloinka jarruneste kyllä liikkuu systeemissä ja saan sitä työnnettyä ulos, mutta aivan kuin tota jarrunestettä ei säiliöstä pääsisi tuonne sylinteriin ja pumppaa "tyhjää".

IMG20250514150155.jpg
Takajarrut on joskus hankalia. Rauhallisin liikkein vaan pumppailet ja availet sitä ilmaruuvia, ja kas, ykskaks alkaa kovettuu poljin.
 
Viime vuonna putsailin etujarrusatulaa ja vaihdoin nesteet niin jopa sitä tosiaan piti kahvaa pumpata että sai ilmat pois. Oli hieman työläämpää kuin autoon. Joten kun takajarruja ilmaan niin tiedossa on vielä isompi jumppa :D
 
Letkun uusis ja ne banjopultin tiivisteet pääsylkälle ja satulalle. Jos ei niin sitten eteenpäin männän tiivisteisiin ja pääsylkän tiivisteisiin.

Itellä tuli iskariremppaa eteen. Kehnoja on nuo WP osat kun 19 vuotta ja 94 tkm niin meinaa iskarin varsi asua kosteana. Joutuu ulkoistaan kun ei tuohon touhuun oo osaamista eikä välineitä itellä.
 
Takajarrut on joskus hankalia. Rauhallisin liikkein vaan pumppailet ja availet sitä ilmaruuvia, ja kas, ykskaks alkaa kovettuu poljin.
Tuossa on sellanen ongelma, että siitä jarrusylinteristä ei sinne banjon lähdöllekään pumppaa nestettä se jarrusylkkä jos nappaa letkun suoraan sylinteriltä irti. Purkasin koko sylkän ja putsailin bräkleenillä ja puhaltelin paineilmalla ja silti tavara ei meinaa mennä eteenpäin, ikäänkuin se ilmalukko estäisi nesteen kulkemisen linjastossa eteenpäin ja jarrusylkkä "sutii tyhjää".
 
Letkun uusis ja ne banjopultin tiivisteet pääsylkälle ja satulalle. Jos ei niin sitten eteenpäin männän tiivisteisiin ja pääsylkän tiivisteisiin.

Itellä tuli iskariremppaa eteen. Kehnoja on nuo WP osat kun 19 vuotta ja 94 tkm niin meinaa iskarin varsi asua kosteana. Joutuu ulkoistaan kun ei tuohon touhuun oo osaamista eikä välineitä itellä.
Perus stefojen ja öljyjen vaihtoon ei erikoistyökaluja tarvita. Varsinkin jos keula ei ole Upside-Down mallia.
 
Perus stefojen ja öljyjen vaihtoon ei erikoistyökaluja tarvita. Varsinkin jos keula ei ole Upside-Down mallia.
Kyllä toi iskareidden huolto on sellanen homma, että jos ei rauhassa pääse jossain tallissa puuhaamaan ja ekaa kertaa olis tohon hommaan ottamassa työkaluja käteen ni melkein kyllä suosittelisin ulkoistamista, nimimerkillä huolsin viimekesänä ja mulla on tossa kuitenkin ruuvaushistoriaa harrasteauton ja prätkän kanssa 10 vuotta. En siis indikoi että olis erityisen vaikea homma, mutta sen verran sotkunen ja työläs ja monivaiheinen ettei tota nyt ihan ekaksi hommaksi viitsi suositella kenellekään.
 
Kyllä toi iskareidden huolto on sellanen homma, että jos ei rauhassa pääse jossain tallissa puuhaamaan ja ekaa kertaa olis tohon hommaan ottamassa työkaluja käteen ni melkein kyllä suosittelisin ulkoistamista, nimimerkillä huolsin viimekesänä ja mulla on tossa kuitenkin ruuvaushistoriaa harrasteauton ja prätkän kanssa 10 vuotta. En siis indikoi että olis erityisen vaikea homma, mutta sen verran sotkunen ja työläs ja monivaiheinen ettei tota nyt ihan ekaksi hommaksi viitsi suositella kenellekään.
Noin 500+€ olisi ollut hd v-rodin keulan korjaus ja keulaöljyjen vaihto tietysti. Itse en ottanut niistä kahdesta yläkolmiosta ollenkaan irti. Ja joku räjäytyskuva on hyvä olla, että kaikki osat varmasti tulisi paikoilleen. Siinä siis ainakin stefa ja sen yläpuolella vielä pölysuoja. Myös jotkut "liukuholkit" tuli uudet.

Vähän tosiaan sotkuinen, mutta vain hyvin vähän. Sitä ei kannata pelätä. Alimman ruuvin kun irrottaa, niin vajaa 0.5 litraa öljyä valuu pois. Täyttö sitten taas sieltä tolpan yläpäästä.

Mutta jos remppa on vaikka alle 500€ jossain paikkaa (100€ tuntipalkka), niin ehkä tosiaan ei kannata itse alkaa purkamaan ja kokoamaan, vaan viedä korjattavaksi. Jos siis ei ole ennen tehnyt tai tiedä varmasti, että miten se kuuluu korjata.

Ehkä myös pelkät tolpat voisi viedä huoltoon, niin jo suurin osa työstä olisi tehty?
 
Kyllä toi iskareidden huolto on sellanen homma, että jos ei rauhassa pääse jossain tallissa puuhaamaan ja ekaa kertaa olis tohon hommaan ottamassa työkaluja käteen ni melkein kyllä suosittelisin ulkoistamista, nimimerkillä huolsin viimekesänä ja mulla on tossa kuitenkin ruuvaushistoriaa harrasteauton ja prätkän kanssa 10 vuotta. En siis indikoi että olis erityisen vaikea homma, mutta sen verran sotkunen ja työläs ja monivaiheinen ettei tota nyt ihan ekaksi hommaksi viitsi suositella kenellekään.
No jos tallia ei ole, niin en suosittele kyllä mitään hommaa, mutta perus stefan vaihto on muutama pultti auki ja takas kiinni homma ja netti on täynnä videoita.

Mutta se, 500€ tuosta hommasta on ihan kusetusta.

Ymmärrän, että jos on joku muoviluoti Upside-Down keulalla, missä iskarin säätöjä joka suuntaan, niin parempi jättää ammattilaisille, noissa voi olla koviakin paineita tietyissä paikoissa.
 
Tuossa on sellanen ongelma, että siitä jarrusylinteristä ei sinne banjon lähdöllekään pumppaa nestettä se jarrusylkkä jos nappaa letkun suoraan sylinteriltä irti. Purkasin koko sylkän ja putsailin bräkleenillä ja puhaltelin paineilmalla ja silti tavara ei meinaa mennä eteenpäin, ikäänkuin se ilmalukko estäisi nesteen kulkemisen linjastossa eteenpäin ja jarrusylkkä "sutii tyhjää".
Täytät sen säiliön ja korkki kiinni, ettei se vatkaa edestakaisin siinä. Varmaan turhauttavaa vielä jotain yrittää. Ymmärrän hyvin jos olet muutaman illan taistellut sen kanssa.
 
No jos tallia ei ole, niin en suosittele kyllä mitään hommaa, mutta perus stefan vaihto on muutama pultti auki ja takas kiinni homma ja netti on täynnä videoita.

Mutta se, 500€ tuosta hommasta on ihan kusetusta.

Ymmärrän, että jos on joku muoviluoti Upside-Down keulalla, missä iskarin säätöjä joka suuntaan, niin parempi jättää ammattilaisille, noissa voi olla koviakin paineita tietyissä paikoissa.
Vahva agree ylläolevaan. Busasta porsi toisen etupumpun stefa joskus 2017-18 kun mittarissa oli päälle 100Kkm. Lueskelin Clymeriä, katsoin 9000 tee-se-itse youtubea läpi joten prosessi sinänsä oli melko selkeä. Vaikka työkalut nyt yleensä pysyy näpeissä melko hyvin niin totesin tietäväni missä osaamiseni raja menee, joten päätin että ulkoistan. Ruuvasin molemmat etuputket irti ja vein paikalliselle Porvooseen ja sanoin että "korjatkaa toinen ja vaihtakaa kuluvat myös toiseen samalla" (sekin olisi mennyt melko pian varmaan). Hinnaksi varaosineen tuli alle 200e ja samoilla ajelen edelleen. Jopa säädöt pysyivät samoina. Etuiskarien toimivuus on kuitenkin sangen tärkeä osa ajettavuutta joten näin että riskien minimointi puutteellisten korjaustaitojeni takia oli aika tärkeätä. Oli muuten kokemus ajaa stadista himaan 70 kilsaa kun toinen etuiskari oli vailla öljyjä :D
 
Noniin hommat etenee. Korttia ei ole taskussa vieläkään, onnistuin möhlimään käsittelykokeen toistamiseen. No ei lannistuta, on tässä aikaa sitä käydä uusimassa.
Mutta mutta, pyörä tuli hommattua tällä viikolla jo valmiiksi odottelemaan. Nyt päänvaivaa aiheuttaa vakuutukset. Katselin Ifiltä vakuutuksia pyörään ja valittavana on seisonta-ajallinen / vuodenaikahinnoittelu.
Kumpihan näistä on kannattavampaa hankkia? Onko vinkkejä?

Katselin esim.
- 4kk seisonta-ajallista vakuutusta, ajokausi olisi sitten touko-elokuu taikka kesä-syyskuu. Hintaa tälle tulisi pelkällä liikennevakuutuksella 423 € taikka osakaskolla 522 €
- 5kk seisonta-ajallista vakuutusta, ajokausi olisi sitten touko-syyskuu. Hintaa tälle tulisi pelkällä liikennevakuutuksella 529 € taikka osakaskolla 628 €
- vuodenaikahinnoiteltu vakuutus. Hintaa tälle tulisi pelkällä liikennevakuutuksella 627 € taikka osakaskolla 725 €. Ajokausi tulisi kuitenkin luultavasti olemaan tuo em. 4kk tai 5kk, riippuen keleistä.

Toimiiko vuodenaikahinnoiteltu siten, että ajokautena kk-maksut ovat suurempia ja talvella vähemmän?
Olisikohan näistä kannattavampaa valita minun tapauksessani 4kk seisonta-ajallinen, kun korttiakaan ei vielä ole ja sitä ei vielä tiedä milloin sen mahdollisesti saisin. Onko tuossa mahdollista nostaa ajokuukautta 4kk -> 5kk jos näyttääkin kelit jatkaa ajamista. Tässä tosin taitaa olla se,, että pitää muistaa tehdä liikennekäytöstä poisto ja palautus ajokauden alussa.

Kiitos jo etukäteen vinkeistä, en viitsisi turhaan maksaa vakuutuksista joita en välttämättä tarvitse.
 
Noniin hommat etenee. Korttia ei ole taskussa vieläkään, onnistuin möhlimään käsittelykokeen toistamiseen. No ei lannistuta, on tässä aikaa sitä käydä uusimassa.
Mutta mutta, pyörä tuli hommattua tällä viikolla jo valmiiksi odottelemaan. Nyt päänvaivaa aiheuttaa vakuutukset. Katselin Ifiltä vakuutuksia pyörään ja valittavana on seisonta-ajallinen / vuodenaikahinnoittelu.
Kumpihan näistä on kannattavampaa hankkia? Onko vinkkejä?

Katselin esim.
- 4kk seisonta-ajallista vakuutusta, ajokausi olisi sitten touko-elokuu taikka kesä-syyskuu. Hintaa tälle tulisi pelkällä liikennevakuutuksella 423 € taikka osakaskolla 522 €
- 5kk seisonta-ajallista vakuutusta, ajokausi olisi sitten touko-syyskuu. Hintaa tälle tulisi pelkällä liikennevakuutuksella 529 € taikka osakaskolla 628 €
- vuodenaikahinnoiteltu vakuutus. Hintaa tälle tulisi pelkällä liikennevakuutuksella 627 € taikka osakaskolla 725 €. Ajokausi tulisi kuitenkin luultavasti olemaan tuo em. 4kk tai 5kk, riippuen keleistä.

Toimiiko vuodenaikahinnoiteltu siten, että ajokautena kk-maksut ovat suurempia ja talvella vähemmän?
Olisikohan näistä kannattavampaa valita minun tapauksessani 4kk seisonta-ajallinen, kun korttiakaan ei vielä ole ja sitä ei vielä tiedä milloin sen mahdollisesti saisin. Onko tuossa mahdollista nostaa ajokuukautta 4kk -> 5kk jos näyttääkin kelit jatkaa ajamista. Tässä tosin taitaa olla se,, että pitää muistaa tehdä liikennekäytöstä poisto ja palautus ajokauden alussa.

Kiitos jo etukäteen vinkeistä, en viitsisi turhaan maksaa vakuutuksista joita en välttämättä tarvitse.
Vuodenaikahinnoittelulla vaan ja laitat pyörän seisontaan Trafin sivuilta kun et aja. Eli nyt seisontaan ja kun lopetat kauden niin seisontaan. Tuossa sitten hyvä huomioida, että tulee olla 30pv yhtäjaksoinen poisto, että saat siitä hyödyn eli jatkuva veivaaminen ei hyödytä.

Vuodenaikahinnoittelussa 80 % hinnasta menee noille ajokausille niin sanotusti. Talven kuukaudet eivät maksa juuri mitään sitten.
 
Vuodenaikahinnoittelulla vaan ja laitat pyörän seisontaan Trafin sivuilta kun et aja. Eli nyt seisontaan ja kun lopetat kauden niin seisontaan. Tuossa sitten hyvä huomioida, että tulee olla 30pv yhtäjaksoinen poisto, että saat siitä hyödyn eli jatkuva veivaaminen ei hyödytä.

Vuodenaikahinnoittelussa 80 % hinnasta menee noille ajokausille niin sanotusti. Talven kuukaudet eivät maksa juuri mitään sitten.
Eikai siitä pyörän seisottamisesta vuodenaikahinnoittelulla ole mitään hyötyä vai olenko ymmärtänyt jotain väärin? Laskut on jotain kymppejä minulla (osakasko 600e) talvella vaikka pyörä olisi liikenteessä.

Edit. Kaksi kertaa mennyt talvella 26,42e.
 
Eikai siitä pyörän seisottamisesta vuodenaikahinnoittelulla ole mitään hyötyä vai olenko ymmärtänyt jotain väärin? Laskut on jotain kymppejä minulla (osakasko 600e) talvella vaikka pyörä olisi liikenteessä.

Edit. Kaksi kertaa mennyt talvella 26,42e.
Itellä ollu jo vuosia tuo ympärivuotinen vakuutus tossa omassa vanhassa vs 1400 mopossa. Painava/tehoton niin oisko se vuosi jotain 200e niin ei järkee vekslata ees taas... Nääkin kait riippuu paljon pyörästä/kuskin iästä ja paikkakunnasta!?
 
Katsoinpas omasta vakuutuksestani miten nuo menevät. Tämä on siis Lähitapiolalla ja kysessä vuodenaikahinnoiteltu vakuutus. Kuten näkyy, niin touko-, kesä- ja heinäkuu ovat kalleimmat. Marras-, joulu-, tammi- ja helmikuu ovat kokonaan ilmaisia.

Näyttökuva 2025-05-15 kello 15.00.15.pngNäyttökuva 2025-05-15 kello 15.00.37.png

Itse olen ajanut edes hieman kaikkina noina kuukausina miltä maksuakin on mennut, joten olen pitänyt pyörää liikennekäytössä koko vuoden.
 
Minulla on sekä savagessa että busassa myös ympärivuotinen. Savage on noin 95e/vuosi josta talviosuus 20e, busassa n. 260e/vuosi josta talviosuus 30e (marras-maaliskuu). Ei tarvi pelehtiä seisottamisten kanssa eikä ole kokonaiskustannuksiltaan kovin paljon ajokaudenaikaista vakuutusta kalliimpaa. Pääseepähän kelien salliessa ajelemaan milloin haluaa tuosta noin vaan... Ollut sama systeemi jo vuosikaudet pyörissä, ja jossain minulla kuva kun vanhalla blackbirdilla olen pysähtynyt Artjärvelle maisemaa ihmettelemään tammikuun alussa kun oli lumeton talvi ja kelit plussan puolella.
 
Uudelle mopoilijalle toki hinnat vähän muuta kuin satasta, tai kahta kun ei niitä boonuksia ole tapissa.

40 taitaa saada alkuun ainakin joistain yhtiöistä.
 
Noniin hommat etenee. Korttia ei ole taskussa vieläkään, onnistuin möhlimään käsittelykokeen toistamiseen. No ei lannistuta, on tässä aikaa sitä käydä uusimassa.
Mutta mutta, pyörä tuli hommattua tällä viikolla jo valmiiksi odottelemaan. Nyt päänvaivaa aiheuttaa vakuutukset. Katselin Ifiltä vakuutuksia pyörään ja valittavana on seisonta-ajallinen / vuodenaikahinnoittelu.
Kumpihan näistä on kannattavampaa hankkia? Onko vinkkejä?

Katselin esim.
- 4kk seisonta-ajallista vakuutusta, ajokausi olisi sitten touko-elokuu taikka kesä-syyskuu. Hintaa tälle tulisi pelkällä liikennevakuutuksella 423 € taikka osakaskolla 522 €
- 5kk seisonta-ajallista vakuutusta, ajokausi olisi sitten touko-syyskuu. Hintaa tälle tulisi pelkällä liikennevakuutuksella 529 € taikka osakaskolla 628 €
- vuodenaikahinnoiteltu vakuutus. Hintaa tälle tulisi pelkällä liikennevakuutuksella 627 € taikka osakaskolla 725 €. Ajokausi tulisi kuitenkin luultavasti olemaan tuo em. 4kk tai 5kk, riippuen keleistä.

Toimiiko vuodenaikahinnoiteltu siten, että ajokautena kk-maksut ovat suurempia ja talvella vähemmän?
Olisikohan näistä kannattavampaa valita minun tapauksessani 4kk seisonta-ajallinen, kun korttiakaan ei vielä ole ja sitä ei vielä tiedä milloin sen mahdollisesti saisin. Onko tuossa mahdollista nostaa ajokuukautta 4kk -> 5kk jos näyttääkin kelit jatkaa ajamista. Tässä tosin taitaa olla se,, että pitää muistaa tehdä liikennekäytöstä poisto ja palautus ajokauden alussa.

Kiitos jo etukäteen vinkeistä, en viitsisi turhaan maksaa vakuutuksista joita en välttämättä tarvitse.
Seisonta-ajallinen todennäköisesti paljon halvempi jos jaksat ottaa/poistaa liikenteestä aina kun ei tule ajettua. Omassa vakuutuksessa päivän hinnaksi muodostuu noin 2,2€. Liikenteestä poisto maksaa 6€. Eli jos en aja yli 3 päivään, kannattaa pyörä poistaa liikennekäytöstä. Tuohon kesäkaudelle tulee itsellä monia viikkoja, kun ei kerkeä ajamaan.
 
Eikai siitä pyörän seisottamisesta vuodenaikahinnoittelulla ole mitään hyötyä vai olenko ymmärtänyt jotain väärin? Laskut on jotain kymppejä minulla (osakasko 600e) talvella vaikka pyörä olisi liikenteessä.

Edit. Kaksi kertaa mennyt talvella 26,42e.
Kyllähän se tippuu täyskasko pois ja liikennevakuutuksen summat ovat paljon pienemmät. Itsellä ainakin on Ducatis ja Hondassa ympärivuoden vakuutukset. Ducati on seisonnassa suurimman osan kesästä kun ei ehdi ajella ja laskut on muutamia kymppejä noilta ajoilta.
 
Noniin hommat etenee. Korttia ei ole taskussa vieläkään, onnistuin möhlimään käsittelykokeen toistamiseen. No ei lannistuta, on tässä aikaa sitä käydä uusimassa.
Mutta mutta, pyörä tuli hommattua tällä viikolla jo valmiiksi odottelemaan. Nyt päänvaivaa aiheuttaa vakuutukset. Katselin Ifiltä vakuutuksia pyörään ja valittavana on seisonta-ajallinen / vuodenaikahinnoittelu.
Kumpihan näistä on kannattavampaa hankkia? Onko vinkkejä?

Katselin esim.
- 4kk seisonta-ajallista vakuutusta, ajokausi olisi sitten touko-elokuu taikka kesä-syyskuu. Hintaa tälle tulisi pelkällä liikennevakuutuksella 423 € taikka osakaskolla 522 €
- 5kk seisonta-ajallista vakuutusta, ajokausi olisi sitten touko-syyskuu. Hintaa tälle tulisi pelkällä liikennevakuutuksella 529 € taikka osakaskolla 628 €
- vuodenaikahinnoiteltu vakuutus. Hintaa tälle tulisi pelkällä liikennevakuutuksella 627 € taikka osakaskolla 725 €. Ajokausi tulisi kuitenkin luultavasti olemaan tuo em. 4kk tai 5kk, riippuen keleistä.

Toimiiko vuodenaikahinnoiteltu siten, että ajokautena kk-maksut ovat suurempia ja talvella vähemmän?
Olisikohan näistä kannattavampaa valita minun tapauksessani 4kk seisonta-ajallinen, kun korttiakaan ei vielä ole ja sitä ei vielä tiedä milloin sen mahdollisesti saisin. Onko tuossa mahdollista nostaa ajokuukautta 4kk -> 5kk jos näyttääkin kelit jatkaa ajamista. Tässä tosin taitaa olla se,, että pitää muistaa tehdä liikennekäytöstä poisto ja palautus ajokauden alussa.

Kiitos jo etukäteen vinkeistä, en viitsisi turhaan maksaa vakuutuksista joita en välttämättä tarvitse.
Kannattaisi pitää pyörää vakuutuksessa joka vuosi riittävän paljon, että vakuutuksen bonukset nousee. En tosin muista kauanko pitää olla vuodessa vakuutuksessa?

IF yhtiöllä taitaa mennä niin, että voi valita vaikka sen 1kk tai sitten vaihtoehtoisesti ympärivuotisen vakuutuksen. Eli tuota 1kk vakuutustakin voi pitää esim 2kk tai pidempään.

Voi toki ensin pitää seisonta-ajallisenkin ja hieman myöhemmin vasta vaihtaa ympärivuotiseenkin?

Pitääpä katso esim oma. 42 vuotta, täydet bonukset, hd v-rod 2002 (115hv), IF.
1 kk, 21€/kk. Täyskaskolla 108€/kk

Ympärivuotinen, 10€/kk (125€/vuosi). Täyskaskolla 22€/kk (264€/vuosi).

Eli tuossa omassa tapauksessa ympärivuotinen, eli vuodenaikahinnoiteltu on halvempi ja sen lisäksi täyskasko on jostain kumman syystä erittäin halpa myös?

Nyt on vain tuon 124€/vuosi pakollinen liikennevakuutus, mutta voisikin kyllä vaihtaa tuohon kalliimpaan täyskaskoonkin, voisi olla järkevää.

Screenshot_2025-05-16-04-38-24-51_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg
 
Perus stefojen ja öljyjen vaihtoon ei erikoistyökaluja tarvita. Varsinkin jos keula ei ole Upside-Down mallia.
Seoli vähä huonosti kirjoitettu mun osalta. Iskari remppaa tuli eteen meinaa että sen aika tuli. Ja iskari tarkottaa tietenki takaiskaria eika keulaputkia. USD keula on toki ja säätöjä niin raavaleesti. Sen voisin vielä tehdä ite ja varmaan teenki kun siihen kyllä työkalut löytyy. Onhan se aika erilainen vrt joku perus mitä itekki joutunu laittaan, mutta ohjeita tosiaan löytyy. Viime kerralla ulkoistin keulan laitonki kun oli jousen vaihtoa ja shimmailua tehtävänä.
 
Kyllä toi iskareidden huolto on sellanen homma, että jos ei rauhassa pääse jossain tallissa puuhaamaan ja ekaa kertaa olis tohon hommaan ottamassa työkaluja käteen ni melkein kyllä suosittelisin ulkoistamista, nimimerkillä huolsin viimekesänä ja mulla on tossa kuitenkin ruuvaushistoriaa harrasteauton ja prätkän kanssa 10 vuotta. En siis indikoi että olis erityisen vaikea homma, mutta sen verran sotkunen ja työläs ja monivaiheinen ettei tota nyt ihan ekaksi hommaksi viitsi suositella kenellekään.
Takaiskarin etenki.

Möisin kyllä pyörän pois jos ei ois omaa tallia. Ei kestäs pörssi maksaa huoltoja liikkeisiin ja renkaiden vaihtoja yms. mistä ovat hitosti rahaa vailla.
 
Seisonta-ajallinen todennäköisesti paljon halvempi jos jaksat ottaa/poistaa liikenteestä aina kun ei tule ajettua. Omassa vakuutuksessa päivän hinnaksi muodostuu noin 2,2€. Liikenteestä poisto maksaa 6€. Eli jos en aja yli 3 päivään, kannattaa pyörä poistaa liikennekäytöstä. Tuohon kesäkaudelle tulee itsellä monia viikkoja, kun ei kerkeä ajamaan.
Olen tehnyt vastaavaa myös auton kanssa esim silloin, kun en autoa tarvitse matkoilla ollessani. Tai jos ajelen aktiivisemmin fillarilla.
 
No jos tallia ei ole, niin en suosittele kyllä mitään hommaa, mutta perus stefan vaihto on muutama pultti auki ja takas kiinni homma ja netti on täynnä videoita.

Mutta se, 500€ tuosta hommasta on ihan kusetusta.

Ymmärrän, että jos on joku muoviluoti Upside-Down keulalla, missä iskarin säätöjä joka suuntaan, niin parempi jättää ammattilaisille, noissa voi olla koviakin paineita tietyissä paikoissa.
Täällä talli olisi ollut vajaan tunnin ajomatkan päässä. Ei ollut vaan varmuutta, että olisiko ollut heti suoraan sopivia työkaluja. Nyt siis kävin erikseen ostamassa E16 torxin jarruihin ja myös 35mm koolle sopivan ison jakoavaimen. J kotoa suoraan lyhyt matka kauppaan. Jakoavainkin on kyllä jossain muutenkin jo, mutta hukkasin sen autotalliin.

Eli se pieni moottoripyörälle hyvin sopiva tallikin on, mutta täytyisi ensin ehtiä tyhjentää turhasta sinne kertyneestä roinasta.

Mutta nyt jo kesäisellä säällä oli minusta mukava ruuvailla ihan taivasalla, kun ei satanutkaan ja oli lämmintä. V-Rodissa on aika tukeva seisontatuki, niin sain laattojen päällä tunkattua etukulmasta keulan ylös. Eli laattaa oli nyt ainakin sen seisontatuen alla, että ei vaan mopo kaadu. Taisi olla vähän vajaa kaksi päivää korjauksessa, kun illalla aloitin ja seuraavana päivänä oli kasassa.

Myyjä oli laskenut, että 3 tuntia aika maksimissaan olisi ollut koko homma.

Toki vaihtoehtona purkaa tolpat pois ja viedä huoltoon, niin ei olisi tarvinnut tässä tapauksessa 500€ maksaa. Mutta nyt tolpat siis sai olla paikallaan pyörässä kiinni. Toki sitten pyörä olisi ollut kauemmin levällään, koska eihän sinne huoltoon heti olisi saanut aikaa, vaan ehkä vasta viikon päästä.

Nyt on jarrulevyt ainakin puhdistettu "pesuaineella". Ainakin toinen levy siis ehti vähän likaantua keulaöljystä. Voikohan muuten jarrupalat mennä pilalle öljystä? Varmaan ne hioutuu käytössä taas uudenveroisiksi?

Nyt hieman vieroitusoireita, kun en ole kotona ja ei pysty ajamaan :) Eilen tultiin ja luultavasti maanantaina vasta ehtii ajamaan, paha :)

Eikä ole niin suuremmin väliä mikä kaksipyöräinen peli (mopo), mutta silti ajaminen kiinnostaa liikaa.
 
Saa pian takarenkaan vaihtaa, kun uusi toimitettiin. Eturenkaan tilasin myöhemmin, eli sitä ei vielä ole. Tarkoitus irrottaa takarengas itse v-rodista.

Aikakin tuossa yhdessä netin rengasliikkeessä on hinnat nousemaan päin. Tilasin 248€ hintaan (ilmaiset postit). 275€ olisi tämän päivän hinta. Ei nyt suuri muutos, mutta juuri tuo koko oli alunperinkin hieman kallis.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 138
Viestejä
5 063 946
Jäsenet
81 032
Uusin jäsen
emkoo 05

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom