Mopokuumetta

(Taka)jarrukikalla saanut moni henkensä menetettyä kun huomattu liian myöhään kaarteeseen tullessa että on liikaa vauhtia nyt. Jarrutus alkaa ja pyörä suistuu mutkasta suoraan kun pyörä pyrkiikin pystyyn.
 
Huhhuh... On pakko todeta että nakupyörä oli se oikea valinta. Ei todellakaan tee liikaa mieli painaa menemään yli 120kmh pidempää matkaa. 70km tällä hetkellä takateitä ja pari pätkää motaria alla ja voi olla paikat hellinä kotiin päästessä/seuraavana päivänä.

Eli hallinta siis läpi ilman huomioita. Kolmion tilanteen ratkoi ostamalla motonetistä magneettikolmion ja vetämällä nipparit siitä läpi ja kiinni kilpitelineen ja kilven välistä. Ainakin vielä on kiinni ja kolmio on yhtenä kappaleena. En jaksanut alkaa säätää reppu/pukuun kiinnityksen kanssa yms.
 
Sama se melkeinpä on kyykyillä, että tollanen 120 on jo aika raffi nopeus ylläpitää, kun niin alhaalla ei kiinnosta ajaa että pääsis pleksin ilmavirran alle.

Pitää olla joku matkapyörä kunnon pleksillä ettei tuuli häiritse. Nakuissa vois kyl olla ajoasento vähän mukavampi.
 
Sama se melkeinpä on kyykyillä, että tollanen 120 on jo aika raffi nopeus ylläpitää, kun niin alhaalla ei kiinnosta ajaa että pääsis pleksin ilmavirran alle.

Pitää olla joku matkapyörä kunnon pleksillä ettei tuuli häiritse. Nakuissa vois kyl olla ajoasento vähän mukavampi.
Joo aika kumaraan sai mennä jos halusi jotain tuulensuojaa. Mutta parisataa kilsaa tuli suhailtua pitkin poikin Porvoo, Sipoo yms akseleilla. Alkoi tulla jo perus rutiinia, sain ajomodea kuntoon (eri matka-ajoon kuin mutkatielle jne), sai rauhassa keskittyä liikenteeseen vs miettiä jatkuvasti pyörää ja tietä. Juu paljon on opittavaa, mutta ihan hyvä alku.

Varusteista huomioita, hanskat ovat ensimmäiset jotka tuntuvat vetävän viileäksi ja näpeissä alkaa tuntua ja pitää oikeasti hommata jotkut puolivaimentavat tulpat. Ajo melu on varsin raju jos miettii pidempää altistusta. Mutta bonuksena Cardon mikki toimi mahtavasti ja puhelut sujuivat lennosta ja tuo Ridesync Android Auto setup toimi mahtavasti navigoidessa kun piti löytää jotain ruokaa ja oli vain ajanut johonkin eikä ollut mitään hajua missä sitä oli.

On se todettava että tuo Hornetin vääntö ja teho ovat kyllä varsin rajut näin maalikolle jos kaasua oikeasti kääntää. Tuntuu että ihan sama mikä vaihde/nopeus niin vaihdetta ei tarvitse vaihtaa vaan voivaan kääntää kahvaa enemmän. Ja tuo quick shifter on mahtava. Kun ei liiemmin vielä uskalla käyttää kaikkea tehoa niin etenkin alaspäin vaihtaessa aivan mahtava.

Alkoi tuossa pimeän tultua tulla jo hiukan kylmä ja kotiin tultua katsoin lämpömittaria niin +4c ja virallinen lämpötila +2c. Pitää pitää inssin kanssa kiirettä jos haluaa ennen talvea :D.
 
Joo aika kumaraan sai mennä jos halusi jotain tuulensuojaa. Mutta parisataa kilsaa tuli suhailtua pitkin poikin Porvoo, Sipoo yms akseleilla. Alkoi tulla jo perus rutiinia, sain ajomodea kuntoon (eri matka-ajoon kuin mutkatielle jne), sai rauhassa keskittyä liikenteeseen vs miettiä jatkuvasti pyörää ja tietä. Juu paljon on opittavaa, mutta ihan hyvä alku.

Varusteista huomioita, hanskat ovat ensimmäiset jotka tuntuvat vetävän viileäksi ja näpeissä alkaa tuntua ja pitää oikeasti hommata jotkut puolivaimentavat tulpat. Ajo melu on varsin raju jos miettii pidempää altistusta. Mutta bonuksena Cardon mikki toimi mahtavasti ja puhelut sujuivat lennosta ja tuo Ridesync Android Auto setup toimi mahtavasti navigoidessa kun piti löytää jotain ruokaa ja oli vain ajanut johonkin eikä ollut mitään hajua missä sitä oli.

On se todettava että tuo Hornetin vääntö ja teho ovat kyllä varsin rajut näin maalikolle jos kaasua oikeasti kääntää. Tuntuu että ihan sama mikä vaihde/nopeus niin vaihdetta ei tarvitse vaihtaa vaan voivaan kääntää kahvaa enemmän. Ja tuo quick shifter on mahtava. Kun ei liiemmin vielä uskalla käyttää kaikkea tehoa niin etenkin alaspäin vaihtaessa aivan mahtava.

Alkoi tuossa pimeän tultua tulla jo hiukan kylmä ja kotiin tultua katsoin lämpömittaria niin +4c ja virallinen lämpötila +2c. Pitää pitää inssin kanssa kiirettä jos haluaa ennen talvea :D.

Itsellä ei ole Quick shifteriä, mutta kytkimen käyttöön noin normaalisti kannattaa säätää se niin ettei tarvitse painaa kahvaa kokonaan pohjaan, jos voi, saa kahdella sormella kevyesti painamalla vaihteen vaihdot.

Aika vähän tulee kytkintä käytettyä, oikeastaan liikkeelle lähdöt ja kiihdytyksessäkin se on lähinnä keventämistä, kahva liikkuu ehkä sentin.

Kaasun avulla saa prätkässä vaihteet silmään huomaamattomasti ja välittömästi.
 
Noniin, se olisi ensimmäiset ajotunnit takana. Käsittelykoeharjoituksia tehtiin suunnilleen koko 2 tuntinen.
Huomaan, että itselleni oli haastavinta vaihteiden vaihdot ja tietämys mikä vaihde on päällä. Stop and go harjoituksissa useasti kävi niin, että jarrutuksen jälkeen liikkeelle lähdössä moottoripyörä sammui ja johtui siitä että oli jäänyt 2-vaihde päälle.
Koitan vaihtaa vaihteita siten, että kantapää on kokoajan siinä tapilla ja jalkaterän liikerata ei mene tarpeeksi ylös, joten kun koitan vaihtaa pienemmälle vaihteelle, niin 3 vaihteelta 2 vaihteelle menee, mutta sen jälkeen vaihdevipu ei nouse tarpeeksi ylös, että taas painaessa alaspäin vaihtuisi 1 vaihteelle.

Toinen on vauhdin pitäminen tasaisena kun tavoitenopeus on saavutettu, tuntuu että kun kahvaa vääntää hieman niin vauhti vain kiihtyy ja vähän kun höllentää niin moottorijarru hidastaa vauhtia liiaksi.

Myös kahdeksikossa oli alkuun haasteita ennenkuin oppi hieman tajuamaan miten saa korjattua tilannetta kun pyörä kallistuu liiaksi, että tekee mieli laittaa jalka maahan.

Siirtymät harjoittelupaikalle menivät ihan ookoo, joskin vaihteiden vaihtaminen oli yhtä nykimistä ja välillä tuntui, että kone huutaa siihen malliin että taitaa olla liian pieni vaihde, mutta kierrokset olivat 2000 paikkeilla, joten ajattelin sen olevan ihan sopiva vaihde.

Siihen nähden, että aiempaa kokemusta ei juurikaan ole menivät ajot jotakuinkin siten kuin ne etukäteen ajattelinkin menevän. Ymmärrän, että vie oman aikansa ennenkuin pyörä tulee tutuksi ja asiat alkavat sujumaan jouhevammin.
 
Noniin, se olisi ensimmäiset ajotunnit takana. Käsittelykoeharjoituksia tehtiin suunnilleen koko 2 tuntinen.
Huomaan, että itselleni oli haastavinta vaihteiden vaihdot ja tietämys mikä vaihde on päällä. Stop and go harjoituksissa useasti kävi niin, että jarrutuksen jälkeen liikkeelle lähdössä moottoripyörä sammui ja johtui siitä että oli jäänyt 2-vaihde päälle.
Koitan vaihtaa vaihteita siten, että kantapää on kokoajan siinä tapilla ja jalkaterän liikerata ei mene tarpeeksi ylös, joten kun koitan vaihtaa pienemmälle vaihteelle, niin 3 vaihteelta 2 vaihteelle menee, mutta sen jälkeen vaihdevipu ei nouse tarpeeksi ylös, että taas painaessa alaspäin vaihtuisi 1 vaihteelle.
Nakuttelet vaan vaihdetta alaspäin niin kauan, että tulee raja vastaan. Kantapään nousemista ei kannata stressata, autokoulun pyörät on matalia, jotta mahdollisimman moni pystyisi ajamaan niillä. Tästä syystä polvet on monesti korvissa, jolloin vaihteiden ja jarrun käyttäminen on vähän hankalaa. Omalla pyörällä voi sitten hieroa ajotyyliä paremmaksi.
 
Aika vähän tulee kytkintä käytettyä, oikeastaan liikkeelle lähdöt ja kiihdytyksessäkin se on lähinnä keventämistä, kahva liikkuu ehkä sentin.

Kaasun avulla saa prätkässä vaihteet silmään huomaamattomasti ja välittömästi.

Joo, itsekin huomasin jo nuorena että japanilaiset vaihteistot toimii ilman kytkintä! Hiukan päästi kaasua ja klips, alaspäin ihan samalla tavalla. Tokin siinä sitten tuli välillä sekoiltua myös paikoilaan kun piti muistaa kytkinkin ;-) Vaikka meidän Suzuki GR650 oli äärest karsittu peruspyörä, siinä oli bensamittari ja vaihdeilmoitin, jotka oli kyllä mukavat kummatkin olemassa. Pyörien mataluudesta, vaimo sai just ja just varpaan maahan kun käytiin verhoilijalla joka muotoili ja laski satulaa alemmaksi.

Huomaa turvavarusteet parkkipaikan harkassa!
suzuki.jpg
 
Joo, itsekin huomasin jo nuorena että japanilaiset vaihteistot toimii ilman kytkintä! Hiukan päästi kaasua ja klips, alaspäin ihan samalla tavalla. Tokin siinä sitten tuli välillä sekoiltua myös paikoilaan kun piti muistaa kytkinkin ;-) Vaikka meidän Suzuki GR650 oli äärest karsittu peruspyörä, siinä oli bensamittari ja vaihdeilmoitin, jotka oli kyllä mukavat kummatkin olemassa. Pyörien mataluudesta, vaimo sai just ja just varpaan maahan kun käytiin verhoilijalla joka muotoili ja laski satulaa alemmaksi.

Huomaa turvavarusteet parkkipaikan harkassa!
suzuki.jpg
Käytännössä kaikissa prätkissä taitaa olla suorakytkentävaihteisto, eli ne toimii lähtökohtaisesti sen mekaniikan puolesta ilman kytkintä ja isommalle vaihtaessa tuo kaasun päästäminen pitää tehdä lähinä sen takia, ettei hammastus vaihteen irrotessa ainakaan kiihdytä ennen seuraavan kytkeytymistä.

Joo aika kumaraan sai mennä jos halusi jotain tuulensuojaa. Mutta parisataa kilsaa tuli suhailtua pitkin poikin Porvoo, Sipoo yms akseleilla. Alkoi tulla jo perus rutiinia, sain ajomodea kuntoon (eri matka-ajoon kuin mutkatielle jne), sai rauhassa keskittyä liikenteeseen vs miettiä jatkuvasti pyörää ja tietä. Juu paljon on opittavaa, mutta ihan hyvä alku.

Varusteista huomioita, hanskat ovat ensimmäiset jotka tuntuvat vetävän viileäksi ja näpeissä alkaa tuntua ja pitää oikeasti hommata jotkut puolivaimentavat tulpat. Ajo melu on varsin raju jos miettii pidempää altistusta. Mutta bonuksena Cardon mikki toimi mahtavasti ja puhelut sujuivat lennosta ja tuo Ridesync Android Auto setup toimi mahtavasti navigoidessa kun piti löytää jotain ruokaa ja oli vain ajanut johonkin eikä ollut mitään hajua missä sitä oli.

On se todettava että tuo Hornetin vääntö ja teho ovat kyllä varsin rajut näin maalikolle jos kaasua oikeasti kääntää. Tuntuu että ihan sama mikä vaihde/nopeus niin vaihdetta ei tarvitse vaihtaa vaan voivaan kääntää kahvaa enemmän. Ja tuo quick shifter on mahtava. Kun ei liiemmin vielä uskalla käyttää kaikkea tehoa niin etenkin alaspäin vaihtaessa aivan mahtava.

Alkoi tuossa pimeän tultua tulla jo hiukan kylmä ja kotiin tultua katsoin lämpömittaria niin +4c ja virallinen lämpötila +2c. Pitää pitää inssin kanssa kiirettä jos haluaa ennen talvea :D.
Mulla on tollaset in ear kuulokkeet tai sit korvatulpat pakolliset pidempään ajoon. Oma pyörä on -97 gixxeri ja tossa on joku tollanen virivaimennin takana joka on käytännössä suora rööri ilman mitään desibelikilleriä, jollaiselle tossa kyllä ilmeisesti olisi ajatuksena paikka, kun reikä on siinä ulostulossa ruuvia varten, ei vaan koskaan tullut mulle asti. Ääntä lähtee ajossa varmaan yli 100 desibeliä jatkuvasti niin alkaa pidemmän päälle rassaamaan, kun pauhaa ajoviiman yli kaiken aikaa :D
 
Varusteista huomioita, hanskat ovat ensimmäiset jotka tuntuvat vetävän viileäksi ja näpeissä alkaa tuntua ja pitää oikeasti hommata jotkut puolivaimentavat tulpat. Ajo melu on varsin raju jos miettii pidempää altistusta.
Olen tainnut kirjoittaa jo aiemmin samasta aiheesta, kun itsekin nakupyörällä ajelin ja tuulen kohina on todella kovaa. Tein sen virheen yhdellä reissulla että toinen tulppa oli huonosti korvassa ja en jaksanut pysähtyä asettamaan takaisin. Lopputulos oli kun kypärän otin päästä että korva sanoi "PIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!!!!!!". Ja nyt tuota samaa ääntä olen kuunnellut toistakymmentä vuotta.

Virhe jota olen katunut eniten koko elämässäni. Älä ole kuin minä, vaan huolehdi kuulonsuojauksesta.
 
Viimeksi muokattu:
Käytännössä kaikissa prätkissä taitaa olla suorakytkentävaihteisto, eli ne toimii lähtökohtaisesti sen mekaniikan puolesta ilman kytkintä ja isommalle vaihtaessa tuo kaasun päästäminen pitää tehdä lähinä sen takia, ettei hammastus vaihteen irrotessa ainakaan kiihdytä ennen seuraavan kytkeytymistä.


Mulla on tollaset in ear kuulokkeet tai sit korvatulpat pakolliset pidempään ajoon. Oma pyörä on -97 gixxeri ja tossa on joku tollanen virivaimennin takana joka on käytännössä suora rööri ilman mitään desibelikilleriä, jollaiselle tossa kyllä ilmeisesti olisi ajatuksena paikka, kun reikä on siinä ulostulossa ruuvia varten, ei vaan koskaan tullut mulle asti. Ääntä lähtee ajossa varmaan yli 100 desibeliä jatkuvasti niin alkaa pidemmän päälle rassaamaan, kun pauhaa ajoviiman yli kaiken aikaa :D
Juu itsellä oli mönkkärissä "vaimentajat" tehtaalta... 100db+ jo osakaasulla ja ei esim ollut moni vastaavan omistaja moottoriratojen varikoille yms. moisten kanssa. Ja nuo puolivaimentavat tulpat pitää hankkia niin ei saa musiikinkin vielä kuulumaan ilman että kuulo menee. Itsellä pahin melu tulee oikeastaan ihan puhtaasti ajoviimasta. Kypäränä Arain Profile-V. Hornetin putken kuulee kyllä ja pöristelee mukavan matalalla mörinällä/pörinällä ja pitää ääntä mutta ei häiritsevästi vs tuo jatkuva ajoviiman ja kuulokkeiden välinen taistelu.

@knttr jos on kuten itsellä oli ensimmäisessä koulussa, Suzuki SV650 kaasukahva oli herkkä juurikin on/off kaasutuksessa ja vauhti heitteli heti. MT-07 millä läpäisin hallinnan oli paljon paljon parempi, mutta tein itse pienen "huijauksen" ja pidin etusormea etujarrukahvan päällä ns. "lukitsemassa" kaasun millilleen siihen kohtaan missä koin sen olevan tarpeen. Sain 1-2kmh heitot portteihin yms. Ja vaihteita pienemmälle tosiaan siihen asti kunnes tunnet että poljin ei enää liiku. Ja vaikka jäisi esim. kakkoselle, siinäkin voi hiukan huijata ja pokkana lähteä kakkosella paikaltaan ja inssi tuskin edes huomaa. Juu eivät ole asioita mitä pitäisi tehdä, mutta itse halusin tuon käsittelyn vain läpi että pääsen rauhassa harjoittelemaan ilman paineita.

Ja nyt itse tuohon autokoulujuttuun. Eli ensimmäinen autokoulu oli CAP konsernin koulu/opettaja. Opettaja ei antanut oikein mitään vinkkejä, huuteli vain liian hidas, liian nopea, liian tiukka, liian leveä, ilman mitään rakentavaa vinkkiä miten korjata ongelmat. Kesken tunnin saattoi sanoa että harjoittele, mä menen tuonne puskan puolelle kuselle, haukkui asiakkaiden kuullen muita asiakkaita puhelimessa (luuli kai ettei kuuluisi niin kauas), koulun varusteet olivat mallia ajokamojen riekaleita (ajoin yhden tunnin CAP:n varusteilla ja kengät jouduin repimään päälle sisävuoren palasia pidellen että menivät päälle ilman että sisävuori oli taitoksissa ja koko oli ainoa itselle sopiva, toinen oppilas ajeli monta tuntia sateessa ainoilla hänelle sopivilla housuilla joista nyt vain ei sattunut sepalus menemään kiinni joten oli parin minuutin kuluttua aivan uitettu koira) ja tuli muutenkin varsin negatiivinen kuva kyseisen toimipisteen toiminnasta. Mitä tuon perjantain sadereissun tapahtumiin tulee, mogasin täysin itse omaan virheeseen käsittelykokeen ja tekemäni reklamaatio ei liittynyt siihen mitenkään vaan sanoin hyvin avoimesti että ongelma siinä oli täysin minä ja omat hermot. Tein opettajasta ja muista ongelmista heti perjantaina reklamaation ja tulos oli että tarjottiin välittömästi toista opettajaa/koulua sekä luvattiin että asia käytäisiin läpi ensimmäisen maikan kanssa. No olihan se käyty, mutta kaveri soittaa itselle myöhemmin, ei nyt aggressiivisena tai hyökkäävänä mutta selkeästi ärsyyntyneenä että hänestä oli reklamoitu. Myötäilin siinä sitten puhelun ajan koska käsittelykokeita ei liikaa ollut jäljellä ja hän oli varannut yhden ylimääräisen. Noh eilen tein uuden reklamaation johtuen tuosta puhelusta ja kaverin asenteesta sen aikana ihan pääkonttorille. Tiesivät jo tilanteen ja alkoivat tutkia juttua enemmän ja lupasivat että asia saadaan kuntoon. En tiedä mitä opettajalle/toimipisteelle on seuraamuksia vai onko, mutta itselle luvattiin 1h ajotunnin korvaus (tunti josta iso osa tunnista meni siihen että opetettiin kaveria joka oli merkannut osaavansa ajaa vaihteellista laitetta missä on kytkin, miten lähteä liikkeelle jne ja itse ajelin omia harjoituksiani itsekseni). Hauskana yksityiskohtana, uusi maikka arvasi ensimmäisellä oikein kun kuvailin opetustavan ja missä ketjussa kaveri oli töissä. Samoin olen kuullut saman tyyppisiä kommentteja kaverista esim töissä. Oletin vain että eihän noissa nyt niin suuria eroja voi olla ns. hyvämaineisessa autokoulussa. Niin vain oli. Exä kun ajoi CAP:lla B-korttinsa, ei ollut mitään negatiivista ja tuli itsevarma muttei liian itsevarma kuski ja sai kortin helvetin nopeaan tahtiin. Eikä paljoa pelottanut hypätä suoraan Fiesta ST:n rattiin ja oikeasti antaa sille kenkää jos tilanne sitä tarvitsi tai salli.

Vaihdoin sitten Epic autokouluun Espoon toimipisteelle ja koska pää asiakaspalvelun numerossa oli jotain häikkää, satuin ensimmäisenä soittamaan sieltä Ago nimiselle kaverille ja ai saakeli mikä ero. Teit jotain niin tuli heti rakentavaa palautetta, käytännön vinkkejä, jos tein virheen tuli myös sen läpikäynnin jälkeen selitys MIKSI toimia toisin ja hyvää rohkaisua ilman että mentiin nuoleskelun puolelle. Suosittelen erittäin lämpimästi. Käsittely samantien läpi käyttäen niitä vinkkejä mitä Agolta sain (ja pakko sanoa että Espoon inssikin oli erittäin asiallinen ja tuntui osaavan hommansa).
 
Facetuubi muistutteli minua miltä näytin tänä päivänä 10 vuotta sitten kun saavuin prätkällä asiakkaalle. Nyt en ole edes koskenut kumpaankaan prätkään kolmeen viikkoon, eikä ajatus paljon nappaa lähteä -2:ssa ajelemaan 140km edestakaista työmatkaa pyörällä, joten taidan pikkuhiljaa paketoida kauden tältä vuodelta. Tuntuu siltä että vaikka ajokausi pitenisi niin ajomäärät vaan vähenevät. Jos nyt edes saisi sen 5 + 2tkm täyteen. Tai ehkä pitää miettiä uutta tai kolmatta pyörää (joku kevyt adv-laite) kevääksi, jos sillä innostus taas lähtisi nousuun.


motoristi.jpg
 
Itsellä tulikin tämä päivä kalliiksi... "Käyn Storm motorsilla vain kysymässä saisiko hanskojen kokoa vaihdettua ja katson jos olisi jotkut järkevät tulpat..." Tulos= mukaan lähti hanskat joista vaihdettu niin koko kuin malli on (maksoin hanskojen hinnan erotuksen), kahdet eri verran vaimentavat tulpat, alesta aluspaita jossa etuosa on tuulenpitävä ja takaa hengittää ja totesin että kun vittu kerran elämässä budjetti sallii ja on myös omaksi parhaaksi, ostin Alpine starsin airbag liivit. Ei ollut halpa keikka siis mutta onpa sekin pieni lisäturva. Vinkkinä, jos vaijeripohjainen liivi kelpaa, siellä oli poistossa vaijerilaukaistavia liivejä oliko oliko lähempänä 300e kuin 400e.

Pakko sanoa että hauskaa on riittänyt ja tänään kun varustautui illalla vielä lisäkerroksella ja uudet hanskat ovat lämpimämmät niin ei vilu paljon painanut. Huomaa kyllä hyvin miten paljon kylmyys vaikuttaa ajoon, parempi olla hiessä kuin kylmissään.
 
Mistä tulpista nyt puhutaan?
Itse olen aina ollut kylmänarka, ruipelo kun olen. Ja nyt muutaman kilometrin keikalla Vespalla palellutin itseni ja nyt toista päivää kuumeessa. Jee! (Itse asiassa kävin vain korjaamolla kysymässä joko auton vesivuoto olisi löytynyt: oli, siis oli lätäkkö auton alla, mistä se tulee sitä ei vielä tiedetty. Kuumeisena ei tosin kiinnostakaan...edes laskun suuruus) Aikoinaan kun kävin moottoripyörällä 10 asteen lämmöissä Turussa, niin palattua piti istua kylvyssä että sai syväkylmän itsestä pois. Metka tunne kun muuten alkoi olla lämmin mutta polvet oli sisältä kylmät. Jos nykyisin pitää lähteä ajamaan viileällä pidemälle, vedän kuntopyörällä itseeni peruslämmön ja pistän kuumaa vettä sisältävän taskumatin takin sisään, se auttaa tunniksi! Ei tullut nyt nurkka-ajoon oma neuvoa noudatettua...

Italiassahan ne käöyttä skoottereissa semmoista peittoa, jonne sujahdetaan alle. Siinä etuna että jäähdyttimen poistoilma jää sinne sisään lämmittämään alakroppaa. ;-)

-ja sit väitetään että italialaiset olisi "tyyli ensin, käytännöllisyys sikseen" Sen verran kauhean näköisiä nuo on.
 
^^ Korvatulpista varmaan.

Itsekkin kävin eilen iltapäivän päätteeksi ajamassa muutaman kymmenen kilsaa ja kylmä oli. Paksummat hanskat oli sen verta liian isot, että kaasun käyttö oli perseestä. Kahvalämppärit olisi, mutta jostain syystä piuhat irti akulta edellisen omistajan jäljiltä.
 
Vuosia sitten jaksoi kylmällä ajella, mutta vanha kunnon kaasari moottori ilman ryyppyä isoilla kaasareilla on veemäinen saada pysymään kylmänä käynnissä ilman jatkuvaa kaasun pumppausta, niin ei ole aikoihin kiinnostanut ajella alle 10c lämpötiloissa.
 
Juu naureskelin duunikaverin kanssa eilen kun vertailtiin ajokausia, meikällä alkaa samana päivänä kun he löivät pyörät seisontaan. Eipä tuolla kylmä tullut nyt kun jotain 60km vetelin niin motaria kuin takateitä. Isoin ongelma liittyy jumittaviin lihaksiin mutta sekin on puhtaasti tottumuksen puute.

EDIT: Saa nähdä miten kylmä tulee huomenna, meinasin olla sen verran kaheli ja vetää 160km työmatkan heti aamusta ja sen jälkeen illaksi kotiin. Meinasin toki pitää vauhdin 80kmh paikkeilla. Tuo 120kmh ajoviima on oikeasti aika raju ilman katteita.
 
Viimeksi muokattu:
Mistä tulpista nyt puhutaan?
Itse olen aina ollut kylmänarka, ruipelo kun olen. Ja nyt muutaman kilometrin keikalla Vespalla palellutin itseni ja nyt toista päivää kuumeessa. Jee! (Itse asiassa kävin vain korjaamolla kysymässä joko auton vesivuoto olisi löytynyt: oli, siis oli lätäkkö auton alla, mistä se tulee sitä ei vielä tiedetty. Kuumeisena ei tosin kiinnostakaan...edes laskun suuruus) Aikoinaan kun kävin moottoripyörällä 10 asteen lämmöissä Turussa, niin palattua piti istua kylvyssä että sai syväkylmän itsestä pois. Metka tunne kun muuten alkoi olla lämmin mutta polvet oli sisältä kylmät. Jos nykyisin pitää lähteä ajamaan viileällä pidemälle, vedän kuntopyörällä itseeni peruslämmön ja pistän kuumaa vettä sisältävän taskumatin takin sisään, se auttaa tunniksi! Ei tullut nyt nurkka-ajoon oma neuvoa noudatettua...

Italiassahan ne käöyttä skoottereissa semmoista peittoa, jonne sujahdetaan alle. Siinä etuna että jäähdyttimen poistoilma jää sinne sisään lämmittämään alakroppaa. ;-)

-ja sit väitetään että italialaiset olisi "tyyli ensin, käytännöllisyys sikseen" Sen verran kauhean näköisiä nuo on.
Kaverilla oli aikoinaan tuommoinen peite käytössä kun Gessulla talvella ajoi. Kätevä jos on siirtymää, mutta pikku ajossa vähä ärsyttävä.
 
Nyt voin todeta ekaa kertaa että oli oikeasti kylmä. Painoin aamu viiden kuuden välistä lähtien 170km vedon yhdellä pysähdyksellä läpi PK-seudun usvan ja pirunmoisen mikropisarasateen. Hyi helvetti että osasi olla paikat kylmissään. Oli monta kerrosta, oli sitä ja tätä, mutta tuo alun usva ja kosteus kyllä pureutui joka paikkaan. Takaisin ajellessa taas pääsi kokeilemaan niin takateitä kuin motaria (ei jaksanut hidastella 80kmh vaan totesin että äkkiä kotiin... motarille siis). Ekaa kertaa tuli pakottava tarve pistää rinnukset tankille ja antaa mennä. Melua riitti kypärässä 120kmh GPS nopeuksissa, mutta onneksi oli tulpat korvissa joten siitä selvisi ihan asiallisesti.

Näin ensimmäisen 1000km ajelin perusteella Honda Hornet 750 2024 malli on pirun hyvä lukuunottamatta yhtä helvetin ärsyttävää asiaa. Tiesin että tuo on tunnettu tuosta on/off kaasusta pienissä nopeuksissa, mutta tuohon saa tosissaan totutella koska muuten olet kyljellään. Mitään isoja häppeningejä ei ole tällä ajomäärällä ollut lukuunottamatta pakollisia autoja jotka vetävät eteen ties missä ja yhtä märkä asfaltti+kylmä keissiä jossa oletin että pitoa olisi enemmän kun viereistä kaistaa kiihdyttänyt auto kiihdytti odotettua kovempaa ja perä yritti lähteä alta kun runttasi hiukan lisää kaasua. En tiedä, ehkä osuin sopivasti johonkin hiukan märempään kohtaan tai pieneen paikkaan mistä perä pääsi irti, mutta kun ei panikoinut niin oikeni kyllä kun päästi kaasua hilkun, ettei rupea vatkaamaan. Mutta onpahan opittu paljon, ollut pirun hauskaa ja yllättävän isona bonuksena, koska pyörä ei vie juuri mitään bensaa vs muut talouden kulkineet (etenkään suhteessa suorituskykyyn), tuolla voi kruisailla ties miten tankkailemalla sen 20e edestä per kerta. Jotenkin oletin että olisi ihan yhtä kallista vedellä kuin autolla koska tehoakin on.
 
Nyt voin todeta ekaa kertaa että oli oikeasti kylmä. Painoin aamu viiden kuuden välistä lähtien 170km vedon yhdellä pysähdyksellä läpi PK-seudun usvan ja pirunmoisen mikropisarasateen. Hyi helvetti että osasi olla paikat kylmissään. Oli monta kerrosta, oli sitä ja tätä, mutta tuo alun usva ja kosteus kyllä pureutui joka paikkaan. Takaisin ajellessa taas pääsi kokeilemaan niin takateitä kuin motaria (ei jaksanut hidastella 80kmh vaan totesin että äkkiä kotiin... motarille siis). Ekaa kertaa tuli pakottava tarve pistää rinnukset tankille ja antaa mennä. Melua riitti kypärässä 120kmh GPS nopeuksissa, mutta onneksi oli tulpat korvissa joten siitä selvisi ihan asiallisesti.

Näin ensimmäisen 1000km ajelin perusteella Honda Hornet 750 2024 malli on pirun hyvä lukuunottamatta yhtä helvetin ärsyttävää asiaa. Tiesin että tuo on tunnettu tuosta on/off kaasusta pienissä nopeuksissa, mutta tuohon saa tosissaan totutella koska muuten olet kyljellään. Mitään isoja häppeningejä ei ole tällä ajomäärällä ollut lukuunottamatta pakollisia autoja jotka vetävät eteen ties missä ja yhtä märkä asfaltti+kylmä keissiä jossa oletin että pitoa olisi enemmän kun viereistä kaistaa kiihdyttänyt auto kiihdytti odotettua kovempaa ja perä yritti lähteä alta kun runttasi hiukan lisää kaasua. En tiedä, ehkä osuin sopivasti johonkin hiukan märempään kohtaan tai pieneen paikkaan mistä perä pääsi irti, mutta kun ei panikoinut niin oikeni kyllä kun päästi kaasua hilkun, ettei rupea vatkaamaan. Mutta onpahan opittu paljon, ollut pirun hauskaa ja yllättävän isona bonuksena, koska pyörä ei vie juuri mitään bensaa vs muut talouden kulkineet (etenkään suhteessa suorituskykyyn), tuolla voi kruisailla ties miten tankkailemalla sen 20e edestä per kerta. Jotenkin oletin että olisi ihan yhtä kallista vedellä kuin autolla koska tehoakin on.

Pyörällä liikenteessä kannattaa olla aina hereillä kun asfaltti on kostea, kylmä tai siinä on jotain läikkiä, ja ne maalaukset.

Mua ei haittaa jos takarengas sutii kun teen sen tarkoituksella, mutta tänä kesänä kehä 3 oli öljyä tiellä parin kilometrin matkalla niin siinä oli kaatuminen lähellä.

Lähdin vaihtamaan kaistaa, samalla kevyesti kiihdytin kunnes tajusin että kaistalla minne olin menossa on "jotain", (oli oudon värinen kohta vasemman renkaan urassa) en ehdi perumaan kaistan vaihtoa ja ajattelin että vedän suoraan yli kolmannelle kaistalle koska siellä ei ole ketään ja etten yritä jäädä kaistalle missä on "jotain" , samalla kierrokset nousee ja tunnen kuinka takarengas lähtee 80 vauhdissa vasemmalle, kevyt vasta ohjaus ja samalla takarengas saa pidon ja heittää sen oikealle puolelle luistoon, kaasua en löysännyt missään vaiheessa, ohjasin vain ja onneksi oli tilaa ja luisto loppui, mutta ainekset oli todella pahaan onnettomuuteen.
 
Pyörällä liikenteessä kannattaa olla aina hereillä kun asfaltti on kostea, kylmä tai siinä on jotain läikkiä, ja ne maalaukset.

Mua ei haittaa jos takarengas sutii kun teen sen tarkoituksella, mutta tänä kesänä kehä 3 oli öljyä tiellä parin kilometrin matkalla niin siinä oli kaatuminen lähellä.

Lähdin vaihtamaan kaistaa, samalla kevyesti kiihdytin kunnes tajusin että kaistalla minne olin menossa on "jotain", (oli oudon värinen kohta vasemman renkaan urassa) en ehdi perumaan kaistan vaihtoa ja ajattelin että vedän suoraan yli kolmannelle kaistalle koska siellä ei ole ketään ja etten yritä jäädä kaistalle missä on "jotain" , samalla kierrokset nousee ja tunnen kuinka takarengas lähtee 80 vauhdissa vasemmalle, kevyt vasta ohjaus ja samalla takarengas saa pidon ja heittää sen oikealle puolelle luistoon, kaasua en löysännyt missään vaiheessa, ohjasin vain ja onneksi oli tilaa ja luisto loppui, mutta ainekset oli todella pahaan onnettomuuteen.
Juu ehdottomasti. Aloittelijan tien ja olosuhteiden lukumoga. Mitä tulee oikeasti liukkaisiin, tuli tuossa jo tiistaina ajeltua mustan jään ohikin. Työmatkalla on yksi ramppi joka on varsin aukealla alueella ja aina jos on edes teoreettinen mahdollisuus jäälle, se on jäässä. Enpä tajunnut että lähempänä työpaikkaa oli käyty pakkasella, mutta onneksi olin tuttuun tapaan kyseisellä rampilla korostetun varovainen ja tunnistin jään kimaltelun ja pystyin kiertämään.
 
Näin ensimmäisen 1000km ajelin perusteella Honda Hornet 750 2024 malli on pirun hyvä lukuunottamatta yhtä helvetin ärsyttävää asiaa. Tiesin että tuo on tunnettu tuosta on/off kaasusta pienissä nopeuksissa, mutta tuohon saa tosissaan totutella koska muuten olet kyljellään.

Kuulostaa ohjelmoinnin tarpeelta ;)
 
Kuulostaa ohjelmoinnin tarpeelta ;)
Elä elä... ei vielä ::D. Anna vaikka huijasuboxi tms ensin. Kuitenkin täysi tehdastakuu...

EDIT: Tuli myös mieleen toinen ei niin hyvä ominaisuus Hondasta. Ei vaihtovaloja. Värinäyttö kyllä vilkkuu kun mennään limitterille/asetettuun vaihtopisteeseen mutta ei tuota huomaa edes pimeällä vilkkumassa vs perinteinen LCD+kirkkaat ledit. Pari kiihdytystä motarille on olleet mallia että suurin sallittu on saavutettu kakkosella ja juuri kun pitäisi ottaa se pari kolme kilsaa lisää vauhtia että pääsee haluttuun rakoon, onkin jo limitteri vastassa koska korva ei ole vielä harjaantunut tunnistamaan milloin vaihtaa koska max teho ja max rpm ovat niin lähekkäin ja kiihtyvyys ja sen hallinta vievät kaiken huomion mittariston tuijottelusta. On tuohon jo jokseenkin tottunut ja älyää vaihtaa aikaisemmin kuin myöhemmin ja luottaa tehopainosuhteeseen, mutta olisihan se kiva pystyä vinguttamaan sinne limitterille asti luotettavasti.

Oh ja puute kaksi, miksi ei ole prkl ulkolämpömittaria. Ei ole kallis, ei ole vaikea toteuttaa, mutta olisi pirun hyvä varuste juurikin matka-ajossa kun tiedät kyllä miten lämmintä on lähtiessä, voit katsoa mitä on päämäärässä mutta ei mitään hajua mitä siinä välissä on. Esimerkkinä tämän aamun usva/mikrosade joka pudottu lämmöt takuulla lähelle nollaa ja vähän sivummalla aivan varmasti miinukselle.
 
Viimeksi muokattu:
Hommaat loivemmalla profiililla olevan kaasukahvan. Helpompi annostella kaasua.
Kaasun määrä ei ole ongelma, ongelma on se nolla kaasua vs kaasua asento. Sen saaminen pehmeäksi mutkissa ja hitaassa ajossa on oikeasti asia mihin pitää keskittyä. 1mm kaasua ei tee mitään ja 1.5mm kaasu repii prätkää samantien sinne ja tänne, vaikuttaen tasapainoon ja pahimmillaan pitoon. Tuossa ei pikakaasukahvat tai hitaammat kaasukahvat auta, kyseessä on puhtaasti softassa korjattava asia mitä Honda ei ole päättänyt korjata ja kukaan ei tiedä miksi.
 
Nyt voin todeta ekaa kertaa että oli oikeasti kylmä. Painoin aamu viiden kuuden välistä lähtien 170km vedon yhdellä pysähdyksellä läpi PK-seudun usvan ja pirunmoisen mikropisarasateen. Hyi helvetti että osasi olla paikat kylmissään. Oli monta kerrosta, oli sitä ja tätä, mutta tuo alun usva ja kosteus kyllä pureutui joka paikkaan. Takaisin ajellessa taas pääsi kokeilemaan niin takateitä kuin motaria (ei jaksanut hidastella 80kmh vaan totesin että äkkiä kotiin... motarille siis). Ekaa kertaa tuli pakottava tarve pistää rinnukset tankille ja antaa mennä. Melua riitti kypärässä 120kmh GPS nopeuksissa, mutta onneksi oli tulpat korvissa joten siitä selvisi ihan asiallisesti.

Näin ensimmäisen 1000km ajelin perusteella Honda Hornet 750 2024 malli on pirun hyvä lukuunottamatta yhtä helvetin ärsyttävää asiaa. Tiesin että tuo on tunnettu tuosta on/off kaasusta pienissä nopeuksissa, mutta tuohon saa tosissaan totutella koska muuten olet kyljellään. Mitään isoja häppeningejä ei ole tällä ajomäärällä ollut lukuunottamatta pakollisia autoja jotka vetävät eteen ties missä ja yhtä märkä asfaltti+kylmä keissiä jossa oletin että pitoa olisi enemmän kun viereistä kaistaa kiihdyttänyt auto kiihdytti odotettua kovempaa ja perä yritti lähteä alta kun runttasi hiukan lisää kaasua. En tiedä, ehkä osuin sopivasti johonkin hiukan märempään kohtaan tai pieneen paikkaan mistä perä pääsi irti, mutta kun ei panikoinut niin oikeni kyllä kun päästi kaasua hilkun, ettei rupea vatkaamaan. Mutta onpahan opittu paljon, ollut pirun hauskaa ja yllättävän isona bonuksena, koska pyörä ei vie juuri mitään bensaa vs muut talouden kulkineet (etenkään suhteessa suorituskykyyn), tuolla voi kruisailla ties miten tankkailemalla sen 20e edestä per kerta. Jotenkin oletin että olisi ihan yhtä kallista vedellä kuin autolla koska tehoakin on.
Alkoiko luistonesto vaikuttamaan kyseisessä tilanteessa, pelastiko tuossa pahemmalta tilanteelta?
 
Alkoiko luistonesto vaikuttamaan kyseisessä tilanteessa, pelastiko tuossa pahemmalta tilanteelta?
Alkoi ja en tiedä oliko se vai oma lievä kaasun lievitys vai yhdistelmä mikä pelasti, mutta pystyssä mentiin.

Ainoat tilanteet missä olen tarkoituksella ja puolitarkoituksella lyönyt varoitusvalot vilkkumaan on ykkösen ja kakkosen läpi kiihdytys motarille. Luistonesto ja keulimisenesto tekevät todella töitä tuossa tilanteessa. Keula yrittää jatkuvasti nousta mutta pyörä pitää sen korkeintaan sentin pari ilmassa hetkellisesti. Ilman järjestelmiä, en todellakaan repisi moisia kiihdytyksiä näin tuoreena kuskina.

Kuten sanottua, todennäköisesti pärjäisin ilman järjestelmiä, mutta en todellakaan ala leikkimään hengelläni jos järjestelmiä (etenkin säädettäviä) on saatavilla. Samasta syystä esim "tuhlasin" melkein tonnin airbag liiviin. Jos se ei ole nyt epämukava mutta kuitenkin erikseen puettava varuste (jokainen erikseen puettava varuste on rasittava) pelastaa edes kerran niin se tonni on mennyt helvetin hyvään tarkoitukseen. Bonuksena, tuo oma liivi sallii jopa kaksi kolaria putkeen :D. Neljännen säiliöiden täytön jälkeen joutuu lähettämään tehtaalle tarkistukseen :D. On siis aika selkeästi kompromissi rata ja katutekniikaa. Alpine starsin X7 tms mikä olikaan on mallina. Ei siis vanhempi 5:n joka oli kuulema todella vittumainen pukea, tai full on 10 joka olisi takuulla jees, mutta en edes halua ottaa selvää budjetista. Bonuksena tuossa liivissä on että tuo mukavan selkäkyttyrän joten olo on kuin Rossilla konsanaan :D. Ei siis itseasiassa vaikka tuo on itselle tällä hetkellä varsin epämukava pitkässä ajossa koska selkä on kiero kuin korkkiruuvi, luulen että auttaa helvetisti positiivisesti ryhtiin pidemmällä tähtäimellä. Jos olisi noissa airbag liiveissä tosiaan halunnut päästä halvalla, olisi ostanut niitä vanhemman tekniikan pyörään kiinnitettyjä jotka laukeavat kun lennät pyörästä kun olivat poistossa, mutta totesin että laukoisin ne itse vahingossa tai vittuuntuisin jatkuvaan lisästeppiin ajamiseen lähtiessä ja lopettaessa. Nytkin tarpeeksi ohjelmaa kun lyö varusteet päälle vs normi autoon hyppääminen.
 
Malttia sit syyskeleillä liukasteluun ja tarkkana sen kanssa milloin menee pakkaselle. Muuttuu tiet ihan h-e-l-v-e-t-i-n liukkaaksi sit kun vaihtuu pakkasen puolelle ja assu on syksyisen märkää.

Olen joskus vuosia sitten ajellut eräänä iltana useamman sadan kilsan siirtymän talvisäilöpaikkaan lokakuussa, kun lämpötila hiipi pikkuhiljaa pakkasen puolelle. Olipahan jännittävää ja pelottavaa ajella mm. porojen suosimia tieosuuksia ja aina välillä kokeilla ajosaappaan pohjalla päällysteen liukkautta... Alijäähtynyttä vettäkin tiputteli jossain kohti. Nykyään en lähtisi enää urheilemaan, vaan heittäisin mopon suosiolla kärryyn vastaavassa tilanteessa.

Sitäpä vaan, että suosiolla kamppeet talviteloille kun alkaa kelit huononemaan, mopon kanssa kun ei kestä välttämättä tulla edes sitä yhtä "hupsista"-tilannetta. Airbag-liivistä ei ole apua moottoritien kaiteen tolppaan syöksyessä.
 
Malttia sit syyskeleillä liukasteluun ja tarkkana sen kanssa milloin menee pakkaselle. Muuttuu tiet ihan h-e-l-v-e-t-i-n liukkaaksi sit kun vaihtuu pakkasen puolelle ja assu on syksyisen märkää.

Olen joskus vuosia sitten ajellut eräänä iltana useamman sadan kilsan siirtymän talvisäilöpaikkaan lokakuussa, kun lämpötila hiipi pikkuhiljaa pakkasen puolelle. Olipahan jännittävää ja pelottavaa ajella mm. porojen suosimia tieosuuksia ja aina välillä kokeilla ajosaappaan pohjalla päällysteen liukkautta... Alijäähtynyttä vettäkin tiputteli jossain kohti. Nykyään en lähtisi enää urheilemaan, vaan heittäisin mopon suosiolla kärryyn vastaavassa tilanteessa.

Sitäpä vaan, että suosiolla kamppeet talviteloille kun alkaa kelit huononemaan, mopon kanssa kun ei kestä välttämättä tulla edes sitä yhtä "hupsista"-tilannetta. Airbag-liivistä ei ole apua moottoritien kaiteen tolppaan syöksyessä.
Ihan oikeassa olet. Onko ideaa mistä saisi järkevästi reagoivan lämpömittarin minkä voisi kiinnittää stongaan? Ettei siis heti huomioisi ajoviimaa tms vaan olisi mahd. realistinen kuten tehtaiden mittarit?

Tosin on siinä tiettyä koomisuutta että MX-5 menee talvisäilöön huomenna ja prätkä jää vielä pihaan ajatuksena kerätä puhtaasti kokemusta niin pitkälle kuin mahdollista ja ajaen tai kärryllä huonojen kelien tullessa MX:n viereen navettaan. Pakko sanoa, ei ole kyllä ikinä ollut yhtä ylpeä omasta parkkipaikasta kun katsoo ruutuun jossa museo MX-5 ja tuo mahtavan keltainen Hornet (ja siinä vieressä tuo prkl romu Corolla). On vain aina pakko kääntyä lähtiessä katsomaan ja ihmetellä että miten helvetissä. Olin niin satavarma että kotona tulee sanomista prätkän ostosta, mutta kanta olikin tosiaan että jos MX lähtee, minä lähden, joten on MX ja on prätkä ja ei mussutusta, etenkin kun on tullut ostettua kunnon turvavarusteita eikä mitään hinnat alkaen kuraa (toki mikä tahansa on parempi kuin keinokuitu tuulipuku mutta...).

Mitä airbag liivin hyötyyn tulee, ei takuulla pelasta tolppaan osuessa, mutta Volvon takalasia 40-50kmh osumaa kokeilleena... en näe siitä mitään muuta kuin hyötyä. Jos selvisin tuosta Volvo rattiksesta vain pikkuisen venähtäneellä peukalolla ja lihassäryillä ~2010 täysin perusmallin suojilla, en näe airbag liiveissä mitään muuta kuin positiivista. Suojat ovat menneet valtavasti eteenpäin vaahtomuovista, mutta kyllä tuo bägi on oikein toimiessaan takuulla toimivampi ratkaisu, tai miksei passiivisenakin, koska vaikkei laukeaisi, se on silti huomattavan paksu ja jäykkä vs normi muistivaahtosuoja. Itsellä on takkeihin modernit level yksi ja kaksi selkäpanssarit, mutta koen tuon bägin tuoman lisäturvan sen vaivan ja pienen vitutuksen arvoiseksi. Sama fiilis kuin silloin +25c lämmöissä musta puku päällä kuumuutta kiroten, kunnes Volvo löi tyhjällä tiellä jarrut kiinni ilman syytä ja pääsin kokeilemaan miksi noita suojia pidetään myös kesällä. Tuli todettua että olin oikeassa pitäessäni periaatteestani aina pitää suojia, oli keli mikä keli.
 
Kaasun määrä ei ole ongelma, ongelma on se nolla kaasua vs kaasua asento. Sen saaminen pehmeäksi mutkissa ja hitaassa ajossa on oikeasti asia mihin pitää keskittyä. 1mm kaasua ei tee mitään ja 1.5mm kaasu repii prätkää samantien sinne ja tänne, vaikuttaen tasapainoon ja pahimmillaan pitoon. Tuossa ei pikakaasukahvat tai hitaammat kaasukahvat auta, kyseessä on puhtaasti softassa korjattava asia mitä Honda ei ole päättänyt korjata ja kukaan ei tiedä miksi.
No kylläpä vaikuttaa. Tietenkin ohjelmallisesti ois parempi ja paremmin toimiva, mutta en kyllä pidättäs hengitystä että Honda tuon hoitas kuntoon.

KTM LC8 on laji legenda tuosa asiassa ja erittäin yleisesti tätå houdettiin eri välityksellä olevalla kahvalla. No sittemmin TuneEcu tarjoaa paremman keinon tuohon, mutta edelleen monessa pyörässä pitkin palloa on alkuperäistä loivempi ptofiilinen kaasukahva.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
254 683
Viestejä
4 429 410
Jäsenet
73 397
Uusin jäsen
Leonid Toptunov

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom