Mopokuumetta

^^ Korvatulpista varmaan.

Itsekkin kävin eilen iltapäivän päätteeksi ajamassa muutaman kymmenen kilsaa ja kylmä oli. Paksummat hanskat oli sen verta liian isot, että kaasun käyttö oli perseestä. Kahvalämppärit olisi, mutta jostain syystä piuhat irti akulta edellisen omistajan jäljiltä.
 
Vuosia sitten jaksoi kylmällä ajella, mutta vanha kunnon kaasari moottori ilman ryyppyä isoilla kaasareilla on veemäinen saada pysymään kylmänä käynnissä ilman jatkuvaa kaasun pumppausta, niin ei ole aikoihin kiinnostanut ajella alle 10c lämpötiloissa.
 
Juu naureskelin duunikaverin kanssa eilen kun vertailtiin ajokausia, meikällä alkaa samana päivänä kun he löivät pyörät seisontaan. Eipä tuolla kylmä tullut nyt kun jotain 60km vetelin niin motaria kuin takateitä. Isoin ongelma liittyy jumittaviin lihaksiin mutta sekin on puhtaasti tottumuksen puute.

EDIT: Saa nähdä miten kylmä tulee huomenna, meinasin olla sen verran kaheli ja vetää 160km työmatkan heti aamusta ja sen jälkeen illaksi kotiin. Meinasin toki pitää vauhdin 80kmh paikkeilla. Tuo 120kmh ajoviima on oikeasti aika raju ilman katteita.
 
Viimeksi muokattu:
Mistä tulpista nyt puhutaan?
Itse olen aina ollut kylmänarka, ruipelo kun olen. Ja nyt muutaman kilometrin keikalla Vespalla palellutin itseni ja nyt toista päivää kuumeessa. Jee! (Itse asiassa kävin vain korjaamolla kysymässä joko auton vesivuoto olisi löytynyt: oli, siis oli lätäkkö auton alla, mistä se tulee sitä ei vielä tiedetty. Kuumeisena ei tosin kiinnostakaan...edes laskun suuruus) Aikoinaan kun kävin moottoripyörällä 10 asteen lämmöissä Turussa, niin palattua piti istua kylvyssä että sai syväkylmän itsestä pois. Metka tunne kun muuten alkoi olla lämmin mutta polvet oli sisältä kylmät. Jos nykyisin pitää lähteä ajamaan viileällä pidemälle, vedän kuntopyörällä itseeni peruslämmön ja pistän kuumaa vettä sisältävän taskumatin takin sisään, se auttaa tunniksi! Ei tullut nyt nurkka-ajoon oma neuvoa noudatettua...

Italiassahan ne käöyttä skoottereissa semmoista peittoa, jonne sujahdetaan alle. Siinä etuna että jäähdyttimen poistoilma jää sinne sisään lämmittämään alakroppaa. ;-)

-ja sit väitetään että italialaiset olisi "tyyli ensin, käytännöllisyys sikseen" Sen verran kauhean näköisiä nuo on.
Kaverilla oli aikoinaan tuommoinen peite käytössä kun Gessulla talvella ajoi. Kätevä jos on siirtymää, mutta pikku ajossa vähä ärsyttävä.
 
Nyt voin todeta ekaa kertaa että oli oikeasti kylmä. Painoin aamu viiden kuuden välistä lähtien 170km vedon yhdellä pysähdyksellä läpi PK-seudun usvan ja pirunmoisen mikropisarasateen. Hyi helvetti että osasi olla paikat kylmissään. Oli monta kerrosta, oli sitä ja tätä, mutta tuo alun usva ja kosteus kyllä pureutui joka paikkaan. Takaisin ajellessa taas pääsi kokeilemaan niin takateitä kuin motaria (ei jaksanut hidastella 80kmh vaan totesin että äkkiä kotiin... motarille siis). Ekaa kertaa tuli pakottava tarve pistää rinnukset tankille ja antaa mennä. Melua riitti kypärässä 120kmh GPS nopeuksissa, mutta onneksi oli tulpat korvissa joten siitä selvisi ihan asiallisesti.

Näin ensimmäisen 1000km ajelin perusteella Honda Hornet 750 2024 malli on pirun hyvä lukuunottamatta yhtä helvetin ärsyttävää asiaa. Tiesin että tuo on tunnettu tuosta on/off kaasusta pienissä nopeuksissa, mutta tuohon saa tosissaan totutella koska muuten olet kyljellään. Mitään isoja häppeningejä ei ole tällä ajomäärällä ollut lukuunottamatta pakollisia autoja jotka vetävät eteen ties missä ja yhtä märkä asfaltti+kylmä keissiä jossa oletin että pitoa olisi enemmän kun viereistä kaistaa kiihdyttänyt auto kiihdytti odotettua kovempaa ja perä yritti lähteä alta kun runttasi hiukan lisää kaasua. En tiedä, ehkä osuin sopivasti johonkin hiukan märempään kohtaan tai pieneen paikkaan mistä perä pääsi irti, mutta kun ei panikoinut niin oikeni kyllä kun päästi kaasua hilkun, ettei rupea vatkaamaan. Mutta onpahan opittu paljon, ollut pirun hauskaa ja yllättävän isona bonuksena, koska pyörä ei vie juuri mitään bensaa vs muut talouden kulkineet (etenkään suhteessa suorituskykyyn), tuolla voi kruisailla ties miten tankkailemalla sen 20e edestä per kerta. Jotenkin oletin että olisi ihan yhtä kallista vedellä kuin autolla koska tehoakin on.
 
Nyt voin todeta ekaa kertaa että oli oikeasti kylmä. Painoin aamu viiden kuuden välistä lähtien 170km vedon yhdellä pysähdyksellä läpi PK-seudun usvan ja pirunmoisen mikropisarasateen. Hyi helvetti että osasi olla paikat kylmissään. Oli monta kerrosta, oli sitä ja tätä, mutta tuo alun usva ja kosteus kyllä pureutui joka paikkaan. Takaisin ajellessa taas pääsi kokeilemaan niin takateitä kuin motaria (ei jaksanut hidastella 80kmh vaan totesin että äkkiä kotiin... motarille siis). Ekaa kertaa tuli pakottava tarve pistää rinnukset tankille ja antaa mennä. Melua riitti kypärässä 120kmh GPS nopeuksissa, mutta onneksi oli tulpat korvissa joten siitä selvisi ihan asiallisesti.

Näin ensimmäisen 1000km ajelin perusteella Honda Hornet 750 2024 malli on pirun hyvä lukuunottamatta yhtä helvetin ärsyttävää asiaa. Tiesin että tuo on tunnettu tuosta on/off kaasusta pienissä nopeuksissa, mutta tuohon saa tosissaan totutella koska muuten olet kyljellään. Mitään isoja häppeningejä ei ole tällä ajomäärällä ollut lukuunottamatta pakollisia autoja jotka vetävät eteen ties missä ja yhtä märkä asfaltti+kylmä keissiä jossa oletin että pitoa olisi enemmän kun viereistä kaistaa kiihdyttänyt auto kiihdytti odotettua kovempaa ja perä yritti lähteä alta kun runttasi hiukan lisää kaasua. En tiedä, ehkä osuin sopivasti johonkin hiukan märempään kohtaan tai pieneen paikkaan mistä perä pääsi irti, mutta kun ei panikoinut niin oikeni kyllä kun päästi kaasua hilkun, ettei rupea vatkaamaan. Mutta onpahan opittu paljon, ollut pirun hauskaa ja yllättävän isona bonuksena, koska pyörä ei vie juuri mitään bensaa vs muut talouden kulkineet (etenkään suhteessa suorituskykyyn), tuolla voi kruisailla ties miten tankkailemalla sen 20e edestä per kerta. Jotenkin oletin että olisi ihan yhtä kallista vedellä kuin autolla koska tehoakin on.

Pyörällä liikenteessä kannattaa olla aina hereillä kun asfaltti on kostea, kylmä tai siinä on jotain läikkiä, ja ne maalaukset.

Mua ei haittaa jos takarengas sutii kun teen sen tarkoituksella, mutta tänä kesänä kehä 3 oli öljyä tiellä parin kilometrin matkalla niin siinä oli kaatuminen lähellä.

Lähdin vaihtamaan kaistaa, samalla kevyesti kiihdytin kunnes tajusin että kaistalla minne olin menossa on "jotain", (oli oudon värinen kohta vasemman renkaan urassa) en ehdi perumaan kaistan vaihtoa ja ajattelin että vedän suoraan yli kolmannelle kaistalle koska siellä ei ole ketään ja etten yritä jäädä kaistalle missä on "jotain" , samalla kierrokset nousee ja tunnen kuinka takarengas lähtee 80 vauhdissa vasemmalle, kevyt vasta ohjaus ja samalla takarengas saa pidon ja heittää sen oikealle puolelle luistoon, kaasua en löysännyt missään vaiheessa, ohjasin vain ja onneksi oli tilaa ja luisto loppui, mutta ainekset oli todella pahaan onnettomuuteen.
 
Pyörällä liikenteessä kannattaa olla aina hereillä kun asfaltti on kostea, kylmä tai siinä on jotain läikkiä, ja ne maalaukset.

Mua ei haittaa jos takarengas sutii kun teen sen tarkoituksella, mutta tänä kesänä kehä 3 oli öljyä tiellä parin kilometrin matkalla niin siinä oli kaatuminen lähellä.

Lähdin vaihtamaan kaistaa, samalla kevyesti kiihdytin kunnes tajusin että kaistalla minne olin menossa on "jotain", (oli oudon värinen kohta vasemman renkaan urassa) en ehdi perumaan kaistan vaihtoa ja ajattelin että vedän suoraan yli kolmannelle kaistalle koska siellä ei ole ketään ja etten yritä jäädä kaistalle missä on "jotain" , samalla kierrokset nousee ja tunnen kuinka takarengas lähtee 80 vauhdissa vasemmalle, kevyt vasta ohjaus ja samalla takarengas saa pidon ja heittää sen oikealle puolelle luistoon, kaasua en löysännyt missään vaiheessa, ohjasin vain ja onneksi oli tilaa ja luisto loppui, mutta ainekset oli todella pahaan onnettomuuteen.
Juu ehdottomasti. Aloittelijan tien ja olosuhteiden lukumoga. Mitä tulee oikeasti liukkaisiin, tuli tuossa jo tiistaina ajeltua mustan jään ohikin. Työmatkalla on yksi ramppi joka on varsin aukealla alueella ja aina jos on edes teoreettinen mahdollisuus jäälle, se on jäässä. Enpä tajunnut että lähempänä työpaikkaa oli käyty pakkasella, mutta onneksi olin tuttuun tapaan kyseisellä rampilla korostetun varovainen ja tunnistin jään kimaltelun ja pystyin kiertämään.
 
Näin ensimmäisen 1000km ajelin perusteella Honda Hornet 750 2024 malli on pirun hyvä lukuunottamatta yhtä helvetin ärsyttävää asiaa. Tiesin että tuo on tunnettu tuosta on/off kaasusta pienissä nopeuksissa, mutta tuohon saa tosissaan totutella koska muuten olet kyljellään.

Kuulostaa ohjelmoinnin tarpeelta ;)
 
Kuulostaa ohjelmoinnin tarpeelta ;)
Elä elä... ei vielä ::D. Anna vaikka huijasuboxi tms ensin. Kuitenkin täysi tehdastakuu...

EDIT: Tuli myös mieleen toinen ei niin hyvä ominaisuus Hondasta. Ei vaihtovaloja. Värinäyttö kyllä vilkkuu kun mennään limitterille/asetettuun vaihtopisteeseen mutta ei tuota huomaa edes pimeällä vilkkumassa vs perinteinen LCD+kirkkaat ledit. Pari kiihdytystä motarille on olleet mallia että suurin sallittu on saavutettu kakkosella ja juuri kun pitäisi ottaa se pari kolme kilsaa lisää vauhtia että pääsee haluttuun rakoon, onkin jo limitteri vastassa koska korva ei ole vielä harjaantunut tunnistamaan milloin vaihtaa koska max teho ja max rpm ovat niin lähekkäin ja kiihtyvyys ja sen hallinta vievät kaiken huomion mittariston tuijottelusta. On tuohon jo jokseenkin tottunut ja älyää vaihtaa aikaisemmin kuin myöhemmin ja luottaa tehopainosuhteeseen, mutta olisihan se kiva pystyä vinguttamaan sinne limitterille asti luotettavasti.

Oh ja puute kaksi, miksi ei ole prkl ulkolämpömittaria. Ei ole kallis, ei ole vaikea toteuttaa, mutta olisi pirun hyvä varuste juurikin matka-ajossa kun tiedät kyllä miten lämmintä on lähtiessä, voit katsoa mitä on päämäärässä mutta ei mitään hajua mitä siinä välissä on. Esimerkkinä tämän aamun usva/mikrosade joka pudottu lämmöt takuulla lähelle nollaa ja vähän sivummalla aivan varmasti miinukselle.
 
Viimeksi muokattu:
Hommaat loivemmalla profiililla olevan kaasukahvan. Helpompi annostella kaasua.
Kaasun määrä ei ole ongelma, ongelma on se nolla kaasua vs kaasua asento. Sen saaminen pehmeäksi mutkissa ja hitaassa ajossa on oikeasti asia mihin pitää keskittyä. 1mm kaasua ei tee mitään ja 1.5mm kaasu repii prätkää samantien sinne ja tänne, vaikuttaen tasapainoon ja pahimmillaan pitoon. Tuossa ei pikakaasukahvat tai hitaammat kaasukahvat auta, kyseessä on puhtaasti softassa korjattava asia mitä Honda ei ole päättänyt korjata ja kukaan ei tiedä miksi.
 
Nyt voin todeta ekaa kertaa että oli oikeasti kylmä. Painoin aamu viiden kuuden välistä lähtien 170km vedon yhdellä pysähdyksellä läpi PK-seudun usvan ja pirunmoisen mikropisarasateen. Hyi helvetti että osasi olla paikat kylmissään. Oli monta kerrosta, oli sitä ja tätä, mutta tuo alun usva ja kosteus kyllä pureutui joka paikkaan. Takaisin ajellessa taas pääsi kokeilemaan niin takateitä kuin motaria (ei jaksanut hidastella 80kmh vaan totesin että äkkiä kotiin... motarille siis). Ekaa kertaa tuli pakottava tarve pistää rinnukset tankille ja antaa mennä. Melua riitti kypärässä 120kmh GPS nopeuksissa, mutta onneksi oli tulpat korvissa joten siitä selvisi ihan asiallisesti.

Näin ensimmäisen 1000km ajelin perusteella Honda Hornet 750 2024 malli on pirun hyvä lukuunottamatta yhtä helvetin ärsyttävää asiaa. Tiesin että tuo on tunnettu tuosta on/off kaasusta pienissä nopeuksissa, mutta tuohon saa tosissaan totutella koska muuten olet kyljellään. Mitään isoja häppeningejä ei ole tällä ajomäärällä ollut lukuunottamatta pakollisia autoja jotka vetävät eteen ties missä ja yhtä märkä asfaltti+kylmä keissiä jossa oletin että pitoa olisi enemmän kun viereistä kaistaa kiihdyttänyt auto kiihdytti odotettua kovempaa ja perä yritti lähteä alta kun runttasi hiukan lisää kaasua. En tiedä, ehkä osuin sopivasti johonkin hiukan märempään kohtaan tai pieneen paikkaan mistä perä pääsi irti, mutta kun ei panikoinut niin oikeni kyllä kun päästi kaasua hilkun, ettei rupea vatkaamaan. Mutta onpahan opittu paljon, ollut pirun hauskaa ja yllättävän isona bonuksena, koska pyörä ei vie juuri mitään bensaa vs muut talouden kulkineet (etenkään suhteessa suorituskykyyn), tuolla voi kruisailla ties miten tankkailemalla sen 20e edestä per kerta. Jotenkin oletin että olisi ihan yhtä kallista vedellä kuin autolla koska tehoakin on.
Alkoiko luistonesto vaikuttamaan kyseisessä tilanteessa, pelastiko tuossa pahemmalta tilanteelta?
 
Alkoiko luistonesto vaikuttamaan kyseisessä tilanteessa, pelastiko tuossa pahemmalta tilanteelta?
Alkoi ja en tiedä oliko se vai oma lievä kaasun lievitys vai yhdistelmä mikä pelasti, mutta pystyssä mentiin.

Ainoat tilanteet missä olen tarkoituksella ja puolitarkoituksella lyönyt varoitusvalot vilkkumaan on ykkösen ja kakkosen läpi kiihdytys motarille. Luistonesto ja keulimisenesto tekevät todella töitä tuossa tilanteessa. Keula yrittää jatkuvasti nousta mutta pyörä pitää sen korkeintaan sentin pari ilmassa hetkellisesti. Ilman järjestelmiä, en todellakaan repisi moisia kiihdytyksiä näin tuoreena kuskina.

Kuten sanottua, todennäköisesti pärjäisin ilman järjestelmiä, mutta en todellakaan ala leikkimään hengelläni jos järjestelmiä (etenkin säädettäviä) on saatavilla. Samasta syystä esim "tuhlasin" melkein tonnin airbag liiviin. Jos se ei ole nyt epämukava mutta kuitenkin erikseen puettava varuste (jokainen erikseen puettava varuste on rasittava) pelastaa edes kerran niin se tonni on mennyt helvetin hyvään tarkoitukseen. Bonuksena, tuo oma liivi sallii jopa kaksi kolaria putkeen :D. Neljännen säiliöiden täytön jälkeen joutuu lähettämään tehtaalle tarkistukseen :D. On siis aika selkeästi kompromissi rata ja katutekniikaa. Alpine starsin X7 tms mikä olikaan on mallina. Ei siis vanhempi 5:n joka oli kuulema todella vittumainen pukea, tai full on 10 joka olisi takuulla jees, mutta en edes halua ottaa selvää budjetista. Bonuksena tuossa liivissä on että tuo mukavan selkäkyttyrän joten olo on kuin Rossilla konsanaan :D. Ei siis itseasiassa vaikka tuo on itselle tällä hetkellä varsin epämukava pitkässä ajossa koska selkä on kiero kuin korkkiruuvi, luulen että auttaa helvetisti positiivisesti ryhtiin pidemmällä tähtäimellä. Jos olisi noissa airbag liiveissä tosiaan halunnut päästä halvalla, olisi ostanut niitä vanhemman tekniikan pyörään kiinnitettyjä jotka laukeavat kun lennät pyörästä kun olivat poistossa, mutta totesin että laukoisin ne itse vahingossa tai vittuuntuisin jatkuvaan lisästeppiin ajamiseen lähtiessä ja lopettaessa. Nytkin tarpeeksi ohjelmaa kun lyö varusteet päälle vs normi autoon hyppääminen.
 
Malttia sit syyskeleillä liukasteluun ja tarkkana sen kanssa milloin menee pakkaselle. Muuttuu tiet ihan h-e-l-v-e-t-i-n liukkaaksi sit kun vaihtuu pakkasen puolelle ja assu on syksyisen märkää.

Olen joskus vuosia sitten ajellut eräänä iltana useamman sadan kilsan siirtymän talvisäilöpaikkaan lokakuussa, kun lämpötila hiipi pikkuhiljaa pakkasen puolelle. Olipahan jännittävää ja pelottavaa ajella mm. porojen suosimia tieosuuksia ja aina välillä kokeilla ajosaappaan pohjalla päällysteen liukkautta... Alijäähtynyttä vettäkin tiputteli jossain kohti. Nykyään en lähtisi enää urheilemaan, vaan heittäisin mopon suosiolla kärryyn vastaavassa tilanteessa.

Sitäpä vaan, että suosiolla kamppeet talviteloille kun alkaa kelit huononemaan, mopon kanssa kun ei kestä välttämättä tulla edes sitä yhtä "hupsista"-tilannetta. Airbag-liivistä ei ole apua moottoritien kaiteen tolppaan syöksyessä.
 
Malttia sit syyskeleillä liukasteluun ja tarkkana sen kanssa milloin menee pakkaselle. Muuttuu tiet ihan h-e-l-v-e-t-i-n liukkaaksi sit kun vaihtuu pakkasen puolelle ja assu on syksyisen märkää.

Olen joskus vuosia sitten ajellut eräänä iltana useamman sadan kilsan siirtymän talvisäilöpaikkaan lokakuussa, kun lämpötila hiipi pikkuhiljaa pakkasen puolelle. Olipahan jännittävää ja pelottavaa ajella mm. porojen suosimia tieosuuksia ja aina välillä kokeilla ajosaappaan pohjalla päällysteen liukkautta... Alijäähtynyttä vettäkin tiputteli jossain kohti. Nykyään en lähtisi enää urheilemaan, vaan heittäisin mopon suosiolla kärryyn vastaavassa tilanteessa.

Sitäpä vaan, että suosiolla kamppeet talviteloille kun alkaa kelit huononemaan, mopon kanssa kun ei kestä välttämättä tulla edes sitä yhtä "hupsista"-tilannetta. Airbag-liivistä ei ole apua moottoritien kaiteen tolppaan syöksyessä.
Ihan oikeassa olet. Onko ideaa mistä saisi järkevästi reagoivan lämpömittarin minkä voisi kiinnittää stongaan? Ettei siis heti huomioisi ajoviimaa tms vaan olisi mahd. realistinen kuten tehtaiden mittarit?

Tosin on siinä tiettyä koomisuutta että MX-5 menee talvisäilöön huomenna ja prätkä jää vielä pihaan ajatuksena kerätä puhtaasti kokemusta niin pitkälle kuin mahdollista ja ajaen tai kärryllä huonojen kelien tullessa MX:n viereen navettaan. Pakko sanoa, ei ole kyllä ikinä ollut yhtä ylpeä omasta parkkipaikasta kun katsoo ruutuun jossa museo MX-5 ja tuo mahtavan keltainen Hornet (ja siinä vieressä tuo prkl romu Corolla). On vain aina pakko kääntyä lähtiessä katsomaan ja ihmetellä että miten helvetissä. Olin niin satavarma että kotona tulee sanomista prätkän ostosta, mutta kanta olikin tosiaan että jos MX lähtee, minä lähden, joten on MX ja on prätkä ja ei mussutusta, etenkin kun on tullut ostettua kunnon turvavarusteita eikä mitään hinnat alkaen kuraa (toki mikä tahansa on parempi kuin keinokuitu tuulipuku mutta...).

Mitä airbag liivin hyötyyn tulee, ei takuulla pelasta tolppaan osuessa, mutta Volvon takalasia 40-50kmh osumaa kokeilleena... en näe siitä mitään muuta kuin hyötyä. Jos selvisin tuosta Volvo rattiksesta vain pikkuisen venähtäneellä peukalolla ja lihassäryillä ~2010 täysin perusmallin suojilla, en näe airbag liiveissä mitään muuta kuin positiivista. Suojat ovat menneet valtavasti eteenpäin vaahtomuovista, mutta kyllä tuo bägi on oikein toimiessaan takuulla toimivampi ratkaisu, tai miksei passiivisenakin, koska vaikkei laukeaisi, se on silti huomattavan paksu ja jäykkä vs normi muistivaahtosuoja. Itsellä on takkeihin modernit level yksi ja kaksi selkäpanssarit, mutta koen tuon bägin tuoman lisäturvan sen vaivan ja pienen vitutuksen arvoiseksi. Sama fiilis kuin silloin +25c lämmöissä musta puku päällä kuumuutta kiroten, kunnes Volvo löi tyhjällä tiellä jarrut kiinni ilman syytä ja pääsin kokeilemaan miksi noita suojia pidetään myös kesällä. Tuli todettua että olin oikeassa pitäessäni periaatteestani aina pitää suojia, oli keli mikä keli.
 
Kaasun määrä ei ole ongelma, ongelma on se nolla kaasua vs kaasua asento. Sen saaminen pehmeäksi mutkissa ja hitaassa ajossa on oikeasti asia mihin pitää keskittyä. 1mm kaasua ei tee mitään ja 1.5mm kaasu repii prätkää samantien sinne ja tänne, vaikuttaen tasapainoon ja pahimmillaan pitoon. Tuossa ei pikakaasukahvat tai hitaammat kaasukahvat auta, kyseessä on puhtaasti softassa korjattava asia mitä Honda ei ole päättänyt korjata ja kukaan ei tiedä miksi.
No kylläpä vaikuttaa. Tietenkin ohjelmallisesti ois parempi ja paremmin toimiva, mutta en kyllä pidättäs hengitystä että Honda tuon hoitas kuntoon.

KTM LC8 on laji legenda tuosa asiassa ja erittäin yleisesti tätå houdettiin eri välityksellä olevalla kahvalla. No sittemmin TuneEcu tarjoaa paremman keinon tuohon, mutta edelleen monessa pyörässä pitkin palloa on alkuperäistä loivempi ptofiilinen kaasukahva.
 
mistä saisi järkevästi reagoivan lämpömittarin minkä voisi kiinnittää stongaan? Ettei siis heti huomioisi ajoviimaa tms vaan olisi mahd. realistinen kuten tehtaiden mittarit?

?? Ajoviima on hyvä, auttaa mittaria reagoimaan nopeammin. Ilmahan ei siis kylmennä, vaan auttaa olemaan ilman lämpötilassa nopeammin. Harha ilmavirran kylmentävyydestä johtuu ihmisen ihosta, siitä katoaa ihon lämmittänyt kerros viimassa, ja siksi se tuntuu kylmältä. Tai saunassa jos kaveri puhaltaa poskeen ni tuntuu kuumalta, samasta syystä: ihon vilentämä kerros katoaa... Mutta lämpömittari ei välitä vaikka miten puhaltaisi. Tai no, välittää se jos siihen puhaltaa 5000km/h ilmaa niin ilman kitka lämmittää mittaria ;-D

Edith: Muistan kyllä että rekakkuskeille myytin peiliin asenettavaa telinettä johon sai laitetuksi pari limupulloa, että ne "jäähtyisivät viimassa" Siinä voi kuski olla ihmeissään ku vetelee Kreikassa 33 asteen lämmössä ja limuhan oli perhana lämmintä, vaika otin kaupan kylmäkaapista! ;-D
 
Viimeksi muokattu:
?? Ajoviima on hyvä, auttaa mittaria reagoimaan nopeammin. Ilmahan ei siis kylmennä, vaan auttaa olemaan ilman lämpötilassa nopeammin. Harha ilmavirran kylmentävyydestä johtuu ihmisen ihosta, siitä katoaa ihon lämmittänyt kerros viimassa, ja siksi se tuntuu kylmältä. Tai saunassa jos kaveri puhaltaa poskeen ni tuntuu kuumalta, samasta syystä: ihon vilentämä kerros katoaa... Mutta lämpömittari ei välitä vaikka miten puhaltaisi. Tai no, välittää se jos siihen puhaltaa 5000km/h ilmaa niin ilman kitka lämmittää mittaria ;-D

Edith: Muistan kyllä että rekakkuskeille myytin peiliin asenettavaa telinettä johon sai laitetuksi pari limupulloa, että ne "jäähtyisivät viimassa" Siinä voi kuski olla ihmeissään ku vetelee Kreikassa 33 asteen lämmössä ja limuhan oli perhana lämmintä, vaika otin kaupan kylmäkaapista! ;-D
Tienpinnan lämpöä yrittäisin päätellä edes suuntaa antavasti.
 
Tienpinnan lämpöä yrittäisin päätellä edes suuntaa antavasti.
En tiedä miten tienpintaa voisi ilmasta mitattuna päätellä, mutta siinä OskuK on oikeassa, että tollaselle anturille sillä ei ole mitään merkitystä onko se viimassa vai ei. Ihminen aistii lämpötilaeron kylmänä tai kuumana ja tollanen johonkin mittarianturin muuttuvaan resistanssiin perustuva lämpötilan mittailuhan vaatii sen, että se anturi saavuttaa nimenomaan sen mitattavan kohteen lämpötilan, eli ajoviima itseasiassa nopeuttaa vaan sitä mittausta. Parempi siis laittaa johonkin missä ilma liikkuu, ettei ole missään etukatteiden sisällä moottorin lämmössä.
 
En tiedä miten tienpintaa voisi ilmasta mitattuna päätellä, mutta siinä OskuK on oikeassa, että tollaselle anturille sillä ei ole mitään merkitystä onko se viimassa vai ei. Ihminen aistii lämpötilaeron kylmänä tai kuumana ja tollanen johonkin mittarianturin muuttuvaan resistanssiin perustuva lämpötilan mittailuhan vaatii sen, että se anturi saavuttaa nimenomaan sen mitattavan kohteen lämpötilan, eli ajoviima itseasiassa nopeuttaa vaan sitä mittausta. Parempi siis laittaa johonkin missä ilma liikkuu, ettei ole missään etukatteiden sisällä moottorin lämmössä.
Kylmästä liiemmin välittämättä, kuski voi olla kuumissaan tai kylmissään joten kuskin on melkeinpä mahdoton arvioida lämpötilaa ajaessa, enkä haluaisi yllättyä että jossain kohtaa matkaa painutaankin pakkaselle ja lähtöpaikassa vetenä ollut lätäkkö onkin pidemmällä matkasta jäätä. Esim omalla työmatkalla on jo ollut 7c eroja lämpötilassa matkan aikana. 3c kotipihassa ja töihin tullessa työpaikan mittarin mukaan -4c.
 
Kylmästä liiemmin välittämättä, kuski voi olla kuumissaan tai kylmissään joten kuskin on melkeinpä mahdoton arvioida lämpötilaa ajaessa, enkä haluaisi yllättyä että jossain kohtaa matkaa painutaankin pakkaselle ja lähtöpaikassa vetenä ollut lätäkkö onkin pidemmällä matkasta jäätä. Esim omalla työmatkalla on jo ollut 7c eroja lämpötilassa matkan aikana. 3c kotipihassa ja töihin tullessa työpaikan mittarin mukaan -4c.
Joo, no toki jos ajelee tuntikausia niin, että lämpötila menee pakkaselle. Anyways, sillä nyt ei ole suuremmin väliä mihin sen anturin laittaa. Katso siisti paikka, missä ei näytä häiritsevältä ja katso, että saa ajoviimaa, ettei koneen lämpö pahemmin pääse anturia lämmittämään.
 
Joo, no toki jos ajelee tuntikausia niin, että lämpötila menee pakkaselle. Anyways, sillä nyt ei ole suuremmin väliä mihin sen anturin laittaa. Katso siisti paikka, missä ei näytä häiritsevältä ja katso, että saa ajoviimaa, ettei koneen lämpö pahemmin pääse anturia lämmittämään.
Juurikin näin. Pitää tutkia jos jostain löytäisi sellaisen minkä voisi vaan vetäistä nipparilla tms stongaan nyt syksyksi/kevääksi ja muuten heittää vittuun rumentamasta.
 
Tämä on vain oma mielipiteeni, mutta kyllä sen lämpötilan pystyy arvioimaan ilman mittariakin...ihan vaan lähtiessä. Muutaman kerran tullut itsekin ajettua loka-marraskuussa niin, että lähtiessä pleksi on ollut skrapattavassa kunnossa. Silloin oli vielä kuolematon, nyt ei enää. Mutta vaikka miten olisi innostusta, niin jos tarvitsee mittaria lämpötilan arviointiin niin kausi on ohi. Onhan noita "kausi alkaa joulukuussa-gubbeja" mutta siihen on sitten ihan omat vehkeensä.
Kaveri veti mopolla niin pitkään kuin vähänkin pystyi 2-3vuotta, mutta se päättyi siihen kun sitten nuppasi ilman mitään loogista syytä. Ei lehtiä, maalauksia, mustaa jäätä tms. mutta eturengas lähti alta ja mopo lunastukseen alle 50km/h nopeudesta.
 
Joo, kylmä asvaltti ja kylmät renkaat, pito on huono vaikkei jäätä olisikaan.

_1070004.jpg
 
Hyvin sitä veti työmatkaa -37c kelissä kiinalaisella halpis skootterilla kunhan oli vain nastat alla. Kerran vedin pannut kun perä lähti alta koska kaasu hirtti kiinni koska ryyppy oli lämpöön sidottu ja ajoviima veti sen niin viileäksi että kaasu oli päällä vaikka kahvasta ei vääntänytkään.

Ja itse olen näitä kausi alkaa joulukuussa tyyppisiä kavereita koska avolla ajaessa katto on alhaalla jos keli on plussalla ja ei sada, oli vuodenaika mikä tahansa, kattoluukku kuuluu olla auki jos se kerran on hankittu jne jne jne... eli en ujostele kelejä tai outoja katseita/reaktioita tms.
 
Ens viikon aattelin vielä ajella, sit pitää alkaa laittamaan jo talviteloille. Eilen oli tiet jo mustan jään peitossa, mutta autolla läksin ku Ouluun piti ajella tavaravuoren kera. Hyvin on ennusteet ja ikkunasta ulos kattominen riittäny ajokelin arviointiin. Lämpömittari sais olla digimittaristossa, mutta hyvin pystyy ikkunasta ulos kattomalla päätökset tekemään.

Syksy on jälessä viime vuoteen verrattuna, hyvä että on muutamaa lehteä edes puista tippunu. Kylmä asfaltti on kyllä pito-ominaisuuksiltaan huomattavasti heikompi, mutta järkeä oikeaan käteen, niin hyvin pärjää 👌.
 
Ens viikon aattelin vielä ajella, sit pitää alkaa laittamaan jo talviteloille. Eilen oli tiet jo mustan jään peitossa, mutta autolla läksin ku Ouluun piti ajella tavaravuoren kera. Hyvin on ennusteet ja ikkunasta ulos kattominen riittäny ajokelin arviointiin. Lämpömittari sais olla digimittaristossa, mutta hyvin pystyy ikkunasta ulos kattomalla päätökset tekemään.

Syksy on jälessä viime vuoteen verrattuna, hyvä että on muutamaa lehteä edes puista tippunu. Kylmä asfaltti on kyllä pito-ominaisuuksiltaan huomattavasti heikompi, mutta järkeä oikeaan käteen, niin hyvin pärjää 👌.
Mietin tässä että jos märkä kylmä asfaltti on pidoltaan huono, ei helvetti sitä pitoa on hyvällä lämpimällä asfaltilla ja kun renkaissa on lämpöä. Esim ajotunneilla jne tuli vedettyä melkein jalkatappi maassa (kengänkärki/sivu osui jo maahan useasti) ja sateellakin mentiin yllättävän isoissa kulmissa maikan mukaan täysin turvallisesti... Yllätti muuten miten paljon rengas lämpenee vs autot. Tuon 160km+ reissun jälkeen vedin prätkän parkkiin ja kokeilin eturengasta ja oli mukavan lämmin vaikka tiet eivät olleet, enkä ollut kanttaillut tms. Huomaa hyvin kyllä erot seoksissa vs autonrenkaat.
 
Joo, ja koska seokset on pehmoisempia ja pinta tiehen pieni, niin kuluminenkin on reippampaa. Itsellä Vespassa takarenkaat kestää 6-9000km, eturenkaat kyllä lähempänä autolukemia, n 20 000km.
 
Joo, ja koska seokset on pehmoisempia ja pinta tiehen pieni, niin kuluminenkin on reippampaa. Itsellä Vespassa takarenkaat kestää 6-9000km, eturenkaat kyllä lähempänä autolukemia, n 20 000km.
Joo luonnollisesti. Ei vain ole koskaan ollut missään laitteessa käytännössä auton semi sliksejä vastaavia. Onhan tuo pito ihan naurettava. Tänään auringon lämmittämillä teillä sai oikeasti olla varovainen rampeilla koska pitoa oli niin paljon vs kylmä/kostea keli. Kerran ei meinannut keulimisenesto ehtiä mukaan ja eturengas nappasi varmaan sen 20-30cm korkealle kunnes pyörä pudotti tehoja.
 
Eikö ole enää rehellisiä sisäsäilytys -peittoja/-suojia myynnissä moottoripyörille?

Semmoista kankaista/hengittävää, jossa ainakin se sisäpinta olisi sileä/pehmeä ettei naarmuta. Kun tarviisi aina peitto ottaa pois usein, kun tekee jotain ropausta. Samassa tilassa tekee pölyävää hommaa, niin siksi suoja sitten päälle kun ei tarvia pyörään koskea.
En viitti hautoa muovikelmun alla, kun tosiaan riittäisi pelkkä pölyltä/lialta suojaus
Joku hintaluokalta Temu, Aliexpress. En tuohon käyttöön mitään 50€ peittoa tartte.
Pari olen kokeeksi tilannut ja näyttää olevan enemmän ulkokäyttöön, kuin pelkkä pölysuoja (jota ilmmoitus mainosti).

Koko saisi olla crossimopon ja isohkon customin päälle sopiva.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö ole enää rehellisiä sisäsäilytys -peittoja/-suojia myynnissä moottoripyörille?

Semmoista kankaista/hengittävää, jossa ainakin se sisäpinta olisi sileä/pehmeä ettei naarmuta. Kun tarviisi aina peitto ottaa pois usein, kun tekee jotain ropausta. Samassa tilassa tekee pölyävää hommaa, niin siksi suoja sitten päälle kun ei tarvia pyörään koskea.
En viitti hautoa muovikelmun alla, kun tosiaan riittäisi pelkkä pölyltä/lialta suojaus
Joku hintaluokalta Temu, Aliexpress. En tuohon käyttöön mitään 50€ peittoa tartte.
Pari olen kokeeksi tilannut ja näyttää olevan enemmän ulkokäyttöön, kuin pelkkä pölysuoja (jota ilmmoitus mainosti).

Koko saisi olla crossimopon ja isohkon customin päälle sopiva.
Osta joku halppis puuvillainen lakana tms siihen päälle? On ainakin kevyt ja hengittää hyvin :)
 
Eikö ole enää rehellisiä sisäsäilytys -peittoja/-suojia myynnissä moottoripyörille?

Semmoista kankaista/hengittävää, jossa ainakin se sisäpinta olisi sileä/pehmeä ettei naarmuta. Kun tarviisi aina peitto ottaa pois usein, kun tekee jotain ropausta. Samassa tilassa tekee pölyävää hommaa, niin siksi suoja sitten päälle kun ei tarvia pyörään koskea.
En viitti hautoa muovikelmun alla, kun tosiaan riittäisi pelkkä pölyltä/lialta suojaus
Joku hintaluokalta Temu, Aliexpress. En tuohon käyttöön mitään 50€ peittoa tartte.
Pari olen kokeeksi tilannut ja näyttää olevan enemmän ulkokäyttöön, kuin pelkkä pölysuoja (jota ilmmoitus mainosti).

Koko saisi olla crossimopon ja isohkon customin päälle sopiva.

Eikö joku iso lakana soveltuis tuohon käyttöön?
 
Eikö ole enää rehellisiä sisäsäilytys -peittoja/-suojia myynnissä moottoripyörille?

Semmoista kankaista/hengittävää, jossa ainakin se sisäpinta olisi sileä/pehmeä ettei naarmuta. Kun tarviisi aina peitto ottaa pois usein, kun tekee jotain ropausta. Samassa tilassa tekee pölyävää hommaa, niin siksi suoja sitten päälle kun ei tarvia pyörään koskea.
En viitti hautoa muovikelmun alla, kun tosiaan riittäisi pelkkä pölyltä/lialta suojaus
Joku hintaluokalta Temu, Aliexpress. En tuohon käyttöön mitään 50€ peittoa tartte.
Pari olen kokeeksi tilannut ja näyttää olevan enemmän ulkokäyttöön, kuin pelkkä pölysuoja (jota ilmmoitus mainosti).

Koko saisi olla crossimopon ja isohkon customin päälle sopiva.
Mulla on pakkasharso pölysuojana mopon päällä tallissa. Kevyt, hengittää, ei naarmuta ja halpa. Sattumalta pari vuotta sitten keksin, kun piti jollain suojata ja oli siinä metrin päässä paketti. :p
 
Eikö joku iso lakana soveltuis tuohon käyttöön?
Osta joku halppis puuvillainen lakana tms siihen päälle? On ainakin kevyt ja hengittää hyvin :)

Heh. :D
Mulla oli ennen tekstin muokkausta tyylin, että "sama olisi heittää vanha lakana tuohon, ettei viiti mitään 50 peittoja ostaa".

Lähinnä ois valmiin ostanu, niin olisi muoto olisi ollut istuvampi, kuin lakana.

Tai sitten on vaan helpoin tosiaan ostaa isoin pussilakanan minkä löytää ja pyytää eukkoa vähän muokkaamaan. Pussilakana ei tullutkaan alussa mieleen, vaan normi.
 
Eikö ole enää rehellisiä sisäsäilytys -peittoja/-suojia myynnissä moottoripyörille?

Semmoista kankaista/hengittävää, jossa ainakin se sisäpinta olisi sileä/pehmeä ettei naarmuta. Kun tarviisi aina peitto ottaa pois usein, kun tekee jotain ropausta. Samassa tilassa tekee pölyävää hommaa, niin siksi suoja sitten päälle kun ei tarvia pyörään koskea.
En viitti hautoa muovikelmun alla, kun tosiaan riittäisi pelkkä pölyltä/lialta suojaus
Joku hintaluokalta Temu, Aliexpress. En tuohon käyttöön mitään 50€ peittoa tartte.
Pari olen kokeeksi tilannut ja näyttää olevan enemmän ulkokäyttöön, kuin pelkkä pölysuoja (jota ilmmoitus mainosti).

Koko saisi olla crossimopon ja isohkon customin päälle sopiva.
Stormilta saa ainakin peitettä, jossa on tuuletusaukot ja fleece-sisäosa. Toki Stormin tyyliin ovat vähän hintavia. Löytyy sisä- ja ulkokäyttöön nähtävästi.

 
Kummasti se 5h taas hukkui kun kävi ajelemassa mutkaista asfalttia ja vähän soraa ympäri pitäjiä.
Ei kauheasti muita kaks pyörästä näkyny liikkeellä, yksi kolmen *sohvan porukka tuli vastaan ja yksi adventture samaan aikaan taukopaikalle.
Meikäläinen oli kanssa pari tuntia liikenteessä. Ei noita paljoa ole liikenteessä enää. Itse vedän legit siihen asti kun ei vain enää kelit salli renkaiden kannalta/riskit kasvavat liian isoiksi. Isoin ongelma Sipoossa oli lehdet.
 
Kellään mitään vinkkiä mitä kaikkea hauskaa huomioida/harjoitella nimenomaan prätkäinssiin? Auto on aina auto, mitä erilaista prätkäinssissä katsellaan?
 
Kellään mitään vinkkiä mitä kaikkea hauskaa huomioida/harjoitella nimenomaan prätkäinssiin? Auto on aina auto, mitä erilaista prätkäinssissä katsellaan?
Itellä ei kyl katottu juuri mitään muuta kuin mitä autollakaan. Lähinä ryhmittyessä, kun käännyt niin on muistaakseni prätkän kanssa ohjeistus hakeutua siihen käännyttävään laitaan, mutta jos nyt onnistut ajamaan liikennesääntöjen mukaan eli noudatat opasteita, nopeusrajoituksia ja käytät vilkkua kääntyessä, niin menee läpi. Itse en harjoitellut inssiä varten muuten kuin että ajettiin inssiin se yks tunnin ajotunti (ei ollut itellä mitään harkkalupia) ja sit ajettiin inssi ja koska olin yli 10 vuotta ajellut autoa, niin en jaksanut inssistä turhaan murehtia. Sain inssiltä arvosteluksi tyyliin 3/5 enkä enää muista tai edes välitä siitä, mitä noi mahdolliset puutteet olivat. Saattoivat liittyä johonkin esimerkiksi mun muun liikenteen havainnointiin tms keinotekoiseen settiin, missä se arvio perustuu tyyliin siihen miten paljon kääntelet päätäsi, mutta normaalille aktiivisesti liikenteessä autolla ajavalle tuo on läpihuutojuttu, kunhan nyt ylipäänsä osaa liikennesäännöt ja prätkän kanssa liikkuminen kytkimen ja vaihteiden kanssa onnistuu :D

Saattoi olla etten itellä jossain pääkaupunkiseudun valoristeyksessä ottanut kääntymistä varten esim täysin oikeaa laitaa jos olin oikealle lähdössä, mutta toi nyt on vähän sellasta ekstraa, ihan kun ketään kiinnostaa jossain valoissa että missä laidassa oot, kunhan vilkku on päällä, kun ohi ei pääse muutenkaan suoraanajava sen sutjakammin.
 
Liikenne ja inssiajo on toki eri asia, ja vaikka ryhmittyminen on se minkä ihmiset ensimäisenä unohtavat, niin toki insissä sitä pitää tehdä. Autolla liikenteessä ryhmittyminen olisi olennaista, mutta kaksipyöräisellä aina myös riski. Jokainen tietää mitä tapahtuu jos ajat maantiellä muualla kuin keskellä kaistaa: sua aletaan työntää ojaan, tahallaan.
 
Itsellä ei oikeastaan ole huoli säännöistä tai muun liikenteen seurannasta (pää pyörii enemmän kuin tarpeeksi) vaan isoin ongelma on todennäköisesti liika keskittyminen siihen että joudun pitämään ajonopeudet sen 9kmh normia matalampina laitteella missä on tehoa mallia helvetisti vs aiemmat autot yms eikä vakkaria. Siksi mietin että onko jotain että vasen jalka pitää olla maassa/molemmat pitää olla maassa/vain toinen saa olla maassa ja tässä järjestyksessä tms tyyppisiä juttuja? En siis ole käynyt autokoulua prätkän kannalta kuin pakolliset ajotunnit ja käsittelyn ja nyt pärjännyt ihan jees liikenteessä.

Mites, saako inssissä muuten olla prätkässä lisävarusteita apuna? Omassa tapauksessa esim Android Auto näyttö jossa GPS nopeus ja navi yms.

Itsellä on siis inssi varattu, mutta mietin noita juttuja että mitä ei välttämättä tule edes ajatelleeksi. Esim käsittelyssä jos olisin stop&go:ssa laittanut oikean jalan maahan ensin, tämä olisi ollut automaattinen fail. En edes miettinyt tuota ennen kuin tuo toinen osaavampi maikka huomautti asiasta.
 
Itsellä ei oikeastaan ole huoli säännöistä tai muun liikenteen seurannasta (pää pyörii enemmän kuin tarpeeksi) vaan isoin ongelma on todennäköisesti liika keskittyminen siihen että joudun pitämään ajonopeudet sen 9kmh normia matalampina laitteella missä on tehoa mallia helvetisti vs aiemmat autot yms eikä vakkaria. Siksi mietin että onko jotain että vasen jalka pitää olla maassa/molemmat pitää olla maassa/vain toinen saa olla maassa ja tässä järjestyksessä tms tyyppisiä juttuja? En siis ole käynyt autokoulua prätkän kannalta kuin pakolliset ajotunnit ja käsittelyn ja nyt pärjännyt ihan jees liikenteessä.

Mites, saako inssissä muuten olla prätkässä lisävarusteita apuna? Omassa tapauksessa esim Android Auto näyttö jossa GPS nopeus ja navi yms.

Itsellä on siis inssi varattu, mutta mietin noita juttuja että mitä ei välttämättä tule edes ajatelleeksi. Esim käsittelyssä jos olisin stop&go:ssa laittanut oikean jalan maahan ensin, tämä olisi ollut automaattinen fail. En edes miettinyt tuota ennen kuin tuo toinen osaavampi maikka huomautti asiasta.
Ei oo mitään tollasia rajoitteita varusteille tai sille, kumpi jalka saa olla maassa. Ei mulla kyllä siinä stop and go käsittelykoeharjoituksessakaan tarvinut kuin toisen jalan käydä maassa eikä siinä ollut mitenkään rajoitettu sitä kumpi se edes saa olla. Idea on vain varmistaa prätkä nopeaan liikkeellelähtöön tyyliin välttääkseen peräänajo.

Ajonopeuksiin kannattaa muutenkin suhtautua niin, että taajamissa ajaa sen rajoituksen mukaan eikä mitään 9kmh ylinopeutta säännöllisesti ja säästelee ne ylinopeudet sitten isommille teille vailla kevyttä liikennettä. Jos isoin tunnistettu ongelma inssiä ajatellen on se, että joutuu ajamaan rajoitusten mukaan, niin etköhän sä ihan hyvin siellä pärjää.
 
Ei oo mitään tollasia rajoitteita varusteille tai sille, kumpi jalka saa olla maassa. Ei mulla kyllä siinä stop and go käsittelykoeharjoituksessakaan tarvinut kuin toisen jalan käydä maassa eikä siinä ollut mitenkään rajoitettu sitä kumpi se edes saa olla. Idea on vain varmistaa prätkä nopeaan liikkeellelähtöön tyyliin välttääkseen peräänajo.

Ajonopeuksiin kannattaa muutenkin suhtautua niin, että taajamissa ajaa sen rajoituksen mukaan eikä mitään 9kmh ylinopeutta säännöllisesti ja säästelee ne ylinopeudet sitten isommille teille vailla kevyttä liikennettä. Jos isoin tunnistettu ongelma inssiä ajatellen on se, että joutuu ajamaan rajoitusten mukaan, niin etköhän sä ihan hyvin siellä pärjää.
Isoin ongelma on tuo nopeuden pudotus siihen juuri rajoitukselle/sen ylläpito tuolla varsin herkällä kaasulla (vaikka kaasunvaste olisi rain modessa) ja se mitä inssi näkee vs mitä itse näen. Pitää varmaan vain pokkana ajaa mittarin mukaan niin kukaan ei voi valittaa että olisin ajanut yli/alinopeutta. Inssi kun ei näe miten paljon seuraan asioita silmillä, miksi reagoin tuunattuun amis bemariin eri tavalla kuin kia rioon jne jne jne. Pitäisi olla jatkuva puheyhteys ja jatkuva selostus mitä näen. Joskus muistan kun vanhassa kakkosvaiheessa jouduin selittämään että huomasin että Kehälle liittyessä jono oli todella tiukka ja täynnä rekkoja, turvallista tilaa ei ollut ja jouduin ylittämään suurimman sallitun kaasu pohjassa että ehdin rekkojen eteen täysin tyhjään tilaan. Arvioija piti asiaa virheenä kunnes selostin mitä olin havainnut peilistä sivusilmällä seuraten, hän sanoi suoraan että ei olettanut että kukaan seuraisi jonoa peileistä niin pitkälle taakse niin ns. häneltä "huomaamatta" niin tuoreena kuskina ja tunnusti sen jälkeen epävirallisesti että tein juuri kuten tilanne vaati, vaikka nopeusrajoitus ylittyikin ja rikoin liikennesääntöjä.

Nuo inssit ja kokeet huolettavat siksi koska olen kuunnellut tarpeeksi lähipiirin tarinoita siitä miten hv touhua on ollut inssien toimesta. Yksi oli mm hylätty siitä syystä että hän ei huomioinut ja hidastanut suojatielle suoralla tiellä missä on täysi näkyvyys molemmille sivuille n.500m eteen ja taakse. Ja inssikohtaisia eroja on valtavasti. On tullut kuultua autokoulumaikoilta tuoreita kommentteja että älä mene sinne inssiin, ai vittu sulle tuli toi inssi joka ei ikinä päästä ekalla läpi jne. Plus vihaan muutenkin kokeita. En nyt automaattisesti feilaa kokeissa, mutta suoriudun niistä huomattavasti heikommin kuin samasta asiasta oikeassa elämässä.
 
Kävin käsittelykokeessa, hylkyhän sieltä tuli. Kusi 50 km/h väistöön vastaohjauksella. Molemmilla kerroilla osuin väistettävään keilaan. Harjoiteltiin enemmän vasemmalta ohittamista ja tottakai kokeessa piti oikealta puolelta ohittaa. Tämä kun vielä tuntui yhdestä helpoimmista tehtävistä harjoitellessa.
Sanoisin, että kaatui turhaan hötkyilyyn ja paineeseen saako mittariin 50 km/h ennen väistöä. Ensimmäisellä kerralla meni kiihdyttely liian pitkäksi ja tuli kiire keskittyä vastaohjaukseen. Lisämausteensa toi kevyt vesisade ja märkä asfaltti, josta koitin olla välittämättä mutta luultavasti vaikutti sekin osaltansa paineisiin. Harmi sinänsä kun jäljellä olisi ollut enää jarruttaminen 50 km/h ja sen jälkeen inssi. Toki myös paineita oli ajankohdan suhteen kun tietää että kausi loppuu pian ja olisi täten "pakko" päästä lävitse.
Ajo-opettaja joka oli mukana suositteli vahvasti, että tämä kannattaisi ehkä koittaa uudestaan suorittaa keväällä, hän lopettaa tämän viikon jälkeen ajo-opetukset moottoripyörällä, tosin toinen ajo-opettaja kenen kanssa pääsääntöisesti harjoittelin saattaisikin vielä tunteja pitää.

Minulle tuo kävisi vallan mainiosti, sillä keväällä putoaisi paineita, että pakko päästä läpi, koska ei tiedä milloin kelien puolesta yrittäminen on ohi. Ennemmin ottaisin vaikka keväälle muutamia ajotunteja ja uusin mielin kokeeseen tietäen että on kesä aikaa ottaa koe uusiksi niin monta kertaa ennenkuin sen läpäisen. Nyt riskinä olisi ottaa lisää ajotunteja -> kokeeseen -> hylsy -> kelit mahdollisesti estäisi yrittämisen jossain vaiheessa ja raha olisi mennyt "hukkaan".

Minun lisäkseni oli myös toinen oppilas suorittamassa koetta ja ei mennyt hänelläkään läpi, eli vähän kohentaa itsetuntoa ettei tämä ihan helppoa olekaan.

Ja itse inssistä. Ei harjoiteltu ollenkaan inssiä varten, mutta mainitsivat kun piti kaupungin läpi ajella harjoituspaikalle, että muistaa vaan samat liikennesäännöt kun autolla sekä oikea aikaisen ryhmittymisen, havannoinnin ympärille varsinkin käännyttäessä sekä vilkun käytön niin päälle kuin pois päältä (päälle meinasi helposti itselle jäädä), niin ei pitäisi olla ongelmia päästä inssiä läpi.
 
Kävin käsittelykokeessa, hylkyhän sieltä tuli. Kusi 50 km/h väistöön vastaohjauksella. Molemmilla kerroilla osuin väistettävään keilaan. Harjoiteltiin enemmän vasemmalta ohittamista ja tottakai kokeessa piti oikealta puolelta ohittaa. Tämä kun vielä tuntui yhdestä helpoimmista tehtävistä harjoitellessa.
Sanoisin, että kaatui turhaan hötkyilyyn ja paineeseen saako mittariin 50 km/h ennen väistöä. Ensimmäisellä kerralla meni kiihdyttely liian pitkäksi ja tuli kiire keskittyä vastaohjaukseen. Lisämausteensa toi kevyt vesisade ja märkä asfaltti, josta koitin olla välittämättä mutta luultavasti vaikutti sekin osaltansa paineisiin. Harmi sinänsä kun jäljellä olisi ollut enää jarruttaminen 50 km/h ja sen jälkeen inssi. Toki myös paineita oli ajankohdan suhteen kun tietää että kausi loppuu pian ja olisi täten "pakko" päästä lävitse.
Ajo-opettaja joka oli mukana suositteli vahvasti, että tämä kannattaisi ehkä koittaa uudestaan suorittaa keväällä, hän lopettaa tämän viikon jälkeen ajo-opetukset moottoripyörällä, tosin toinen ajo-opettaja kenen kanssa pääsääntöisesti harjoittelin saattaisikin vielä tunteja pitää.

Minulle tuo kävisi vallan mainiosti, sillä keväällä putoaisi paineita, että pakko päästä läpi, koska ei tiedä milloin kelien puolesta yrittäminen on ohi. Ennemmin ottaisin vaikka keväälle muutamia ajotunteja ja uusin mielin kokeeseen tietäen että on kesä aikaa ottaa koe uusiksi niin monta kertaa ennenkuin sen läpäisen. Nyt riskinä olisi ottaa lisää ajotunteja -> kokeeseen -> hylsy -> kelit mahdollisesti estäisi yrittämisen jossain vaiheessa ja raha olisi mennyt "hukkaan".

Minun lisäkseni oli myös toinen oppilas suorittamassa koetta ja ei mennyt hänelläkään läpi, eli vähän kohentaa itsetuntoa ettei tämä ihan helppoa olekaan.

Ja itse inssistä. Ei harjoiteltu ollenkaan inssiä varten, mutta mainitsivat kun piti kaupungin läpi ajella harjoituspaikalle, että muistaa vaan samat liikennesäännöt kun autolla sekä oikea aikaisen ryhmittymisen, havannoinnin ympärille varsinkin käännyttäessä sekä vilkun käytön niin päälle kuin pois päältä (päälle meinasi helposti itselle jäädä), niin ei pitäisi olla ongelmia päästä inssiä läpi.
Juu se on jännä miten paljon nuo törpöt, suunnat, se tää ja tuo vaikuttavat. Maikka naureskeli että teen jatkuvasti kahdeksikon käännöksiä, 50kmh väistöjä yms ihan vain päästä päähän rataa ajaessa ilman mitään ongelmaa, mutta itse harjoitusta suorittaessa homma saattaa kusta mitä oudoimmin tavoin. Itsellä oli tunti ennen käsittelykoetta ja siinä käytiin ennen koetta läpi harjoituksia ja meni oikein nätisti, ajettiin ajoissa paikalle ja harjoiteltiin vielä ajovarman pihassa ja homma kusi jatkuvasti. Kun koe alkoi, homma meni ilman mitään säätöä, lukuunottamatta yhtä aivopierua yhdessä helpoimmista testeistä (nopeus heitti jos muistan oikein).
 
Kävin käsittelykokeessa, hylkyhän sieltä tuli. Kusi 50 km/h väistöön vastaohjauksella. Molemmilla kerroilla osuin väistettävään keilaan. Harjoiteltiin enemmän vasemmalta ohittamista ja tottakai kokeessa piti oikealta puolelta ohittaa. Tämä kun vielä tuntui yhdestä helpoimmista tehtävistä harjoitellessa.
Sanoisin, että kaatui turhaan hötkyilyyn ja paineeseen saako mittariin 50 km/h ennen väistöä. Ensimmäisellä kerralla meni kiihdyttely liian pitkäksi ja tuli kiire keskittyä vastaohjaukseen. Lisämausteensa toi kevyt vesisade ja märkä asfaltti, josta koitin olla välittämättä mutta luultavasti vaikutti sekin osaltansa paineisiin. Harmi sinänsä kun jäljellä olisi ollut enää jarruttaminen 50 km/h ja sen jälkeen inssi. Toki myös paineita oli ajankohdan suhteen kun tietää että kausi loppuu pian ja olisi täten "pakko" päästä lävitse.
Ajo-opettaja joka oli mukana suositteli vahvasti, että tämä kannattaisi ehkä koittaa uudestaan suorittaa keväällä, hän lopettaa tämän viikon jälkeen ajo-opetukset moottoripyörällä, tosin toinen ajo-opettaja kenen kanssa pääsääntöisesti harjoittelin saattaisikin vielä tunteja pitää.

Minulle tuo kävisi vallan mainiosti, sillä keväällä putoaisi paineita, että pakko päästä läpi, koska ei tiedä milloin kelien puolesta yrittäminen on ohi. Ennemmin ottaisin vaikka keväälle muutamia ajotunteja ja uusin mielin kokeeseen tietäen että on kesä aikaa ottaa koe uusiksi niin monta kertaa ennenkuin sen läpäisen. Nyt riskinä olisi ottaa lisää ajotunteja -> kokeeseen -> hylsy -> kelit mahdollisesti estäisi yrittämisen jossain vaiheessa ja raha olisi mennyt "hukkaan".

Minun lisäkseni oli myös toinen oppilas suorittamassa koetta ja ei mennyt hänelläkään läpi, eli vähän kohentaa itsetuntoa ettei tämä ihan helppoa olekaan.

Ja itse inssistä. Ei harjoiteltu ollenkaan inssiä varten, mutta mainitsivat kun piti kaupungin läpi ajella harjoituspaikalle, että muistaa vaan samat liikennesäännöt kun autolla sekä oikea aikaisen ryhmittymisen, havannoinnin ympärille varsinkin käännyttäessä sekä vilkun käytön niin päälle kuin pois päältä (päälle meinasi helposti itselle jäädä), niin ei pitäisi olla ongelmia päästä inssiä läpi.
Kävin kesällä ison A-kortin ja autokoulusta 6 tunnin paketti ja kerralla ensimmäisellä yrityksellä käsittelykokeet ja inssi. Aiempaa kokemusta ainoastaan moottorillisista kaksipyöräisistä supermoto moposta ikävuosina 15-17v. käsittelykoe+Inssi aamulle noin 2 mm/tunti sadetta koko aamuksi oli siis märkää ja olin kuin uitettu koira lopuksi "kortti" kädessä.

Omalla kohdalla vastaohjaus tuli selkärangasta mihin suuntaan oli aina menossa, kun alkoi kallistamaan, niin samalla sitten vastaohjasi. Vauhti ja kiihdyttely oli haastavaa ennen kuin vain tottui rajusti kiihdyttelemään sekä kokeilemaan miten pyörä käyttäytyy-> sai sen varmuuuden siihen pyörän käsittelyyn. Autokoulussa oli käytössä tapa, yksi ajotunti ennen käsittelykoetta, mikä käytettiin pääasiassa lämmittelyyn käsittelykoetta varten->sai todella kivan tuntuman ja varmuuden sitten onnistumisista.

Jos vain mahdollista päästä pyörittelemään sitä moottoripyörää vapaasti ja testailemaan rajoja (kiihdytys, jarrutus, tiukat käännökset), että totut ja alat luottamaan taitoihin. Omalla kohdalla jännitys tuli siitä epävarmuudesta, että sujuuko tämä homma.

Kahdeksikko oli haastavin johtuen siitä, että käytin liian vähän kaasua ja ensireaktiona oli laskea jalka maahan eikä "nostaa pyörä ylös kytkimellä".
 
Kävin kesällä ison A-kortin ja autokoulusta 6 tunnin paketti ja kerralla ensimmäisellä yrityksellä käsittelykokeet ja inssi. Aiempaa kokemusta ainoastaan moottorillisista kaksipyöräisistä supermoto moposta ikävuosina 15-17v. käsittelykoe+Inssi aamulle noin 2 mm/tunti sadetta koko aamuksi oli siis märkää ja olin kuin uitettu koira lopuksi "kortti" kädessä.

Omalla kohdalla vastaohjaus tuli selkärangasta mihin suuntaan oli aina menossa, kun alkoi kallistamaan, niin samalla sitten vastaohjasi. Vauhti ja kiihdyttely oli haastavaa ennen kuin vain tottui rajusti kiihdyttelemään sekä kokeilemaan miten pyörä käyttäytyy-> sai sen varmuuuden siihen pyörän käsittelyyn. Autokoulussa oli käytössä tapa, yksi ajotunti ennen käsittelykoetta, mikä käytettiin pääasiassa lämmittelyyn käsittelykoetta varten->sai todella kivan tuntuman ja varmuuden sitten onnistumisista.

Jos vain mahdollista päästä pyörittelemään sitä moottoripyörää vapaasti ja testailemaan rajoja (kiihdytys, jarrutus, tiukat käännökset), että totut ja alat luottamaan taitoihin. Omalla kohdalla jännitys tuli siitä epävarmuudesta, että sujuuko tämä homma.

Kahdeksikko oli haastavin johtuen siitä, että käytin liian vähän kaasua ja ensireaktiona oli laskea jalka maahan eikä "nostaa pyörä ylös kytkimellä".

Itsellenikin kahdeksikko oli pahin, mutta kun tokalle kerralle tuli parempi opettaja niin (josta aikaisemmin mainitsin) ja hän kävi ajolinjoja läpi miten vetää käännökset ihan radan ulkorajojen kautta niin ihan hyvin sekin alkoi sujumaan. Itse yritin koko ajan alkuun mahd. pientä ympyrää ja ajokokeessakin jäi kyllä reilusti väliä reunoihin vaikka ymmärtääkseni eturengas saa käydä rajan ulkopuolellakin :cigar2:

Väistö lähti itseltäni melkein kyllä ihan itsestään, siinäkin kyllä ekoilla kerroilla piti ihmetellä miten tämän pystyy tekemään, mutta yritinkin palata takaisin ennen väärää tötsää (toisen harjoitteen merkiltä) niin matkaahan oli oikeasti ihan reilusti :D

Sinänsä oli kyllä tehokasta tuo koulutus, lauantaina käsittelykokeeseen harjoittelua ja päälle lenkki kaupungilla, maanantaina ajolenkin päätteeksi Ajovarman pihaan kertaamaan käsittelykoe ja siihen perään itse koe & inssiajo.
 
Itsellenikin kahdeksikko oli pahin, mutta kun tokalle kerralle tuli parempi opettaja niin (josta aikaisemmin mainitsin) ja hän kävi ajolinjoja läpi miten vetää käännökset ihan radan ulkorajojen kautta niin ihan hyvin sekin alkoi sujumaan. Itse yritin koko ajan alkuun mahd. pientä ympyrää ja ajokokeessakin jäi kyllä reilusti väliä reunoihin vaikka ymmärtääkseni eturengas saa käydä rajan ulkopuolellakin :cigar2:

Väistö lähti itseltäni melkein kyllä ihan itsestään, siinäkin kyllä ekoilla kerroilla piti ihmetellä miten tämän pystyy tekemään, mutta yritinkin palata takaisin ennen väärää tötsää (toisen harjoitteen merkiltä) niin matkaahan oli oikeasti ihan reilusti :D

Sinänsä oli kyllä tehokasta tuo koulutus, lauantaina käsittelykokeeseen harjoittelua ja päälle lenkki kaupungilla, maanantaina ajolenkin päätteeksi Ajovarman pihaan kertaamaan käsittelykoe ja siihen perään itse koe & inssiajo.
Lohdullista etten ole ainoa jolla oli samoja ongelmia maikkojen ja pienten ympyröiden kanssa :D.

Onko muuten hajua minkälaiset inssit on Hyvinkään Ajovarmalla? Tai onko reitillä jotain mukavia ansoja. Normisti näistä ansoistakin selviää järkeä käyttäen, mutta sitä en tiedä onko ratkaisut aina täysin lain kirjaimen mukaisia. Tietäisi hiukan varautua ovatko tarkkoja mistä, kiukkuisia, mukavia yms. Aikanaan autokoulun inssissä kun oli tiettyjä paikkoja joissa oli helppo missata merkki, tulkita risteystä tai kaistoja väärin tms joten inssi tykkäsi ajattaa noista. Ja osa insseistä oli kuulema ihan täysiä kyrpiä ja osa taas todella rentoa ja asiallista. Mutta oli kuitenkin paikkoja mihin autokoulu ei esim halunnut mielellään viedä oppilaita inssiin koska oli kuulema liian paljon kyrpä otsassa inssi tyyppejä jne.

Sen selvittelin jo että saa olla navit yms kiinni eikä tule sanomista. Lähinnä mietin tuota että esim Waze piippaa ylinopeudesta eli voitaisiin katsoa omalla tavallaan huijaamiseksi. Kommunikointiin käytetään jotain heidän kuulokejuttuaan (toivottavasti mahtuu 45mm JBL:ien ja korvien/korvan väliin) ja mukavasti saa kuulema repunkin talteen eikä tarvitse se selässä ajella kokeessa (ei sillä että sillä niin väliä olisi suorituksen kannalta).
 
Lohdullista etten ole ainoa jolla oli samoja ongelmia maikkojen ja pienten ympyröiden kanssa :D.

Onko muuten hajua minkälaiset inssit on Hyvinkään Ajovarmalla? Tai onko reitillä jotain mukavia ansoja. Normisti näistä ansoistakin selviää järkeä käyttäen, mutta sitä en tiedä onko ratkaisut aina täysin lain kirjaimen mukaisia. Tietäisi hiukan varautua ovatko tarkkoja mistä, kiukkuisia, mukavia yms. Aikanaan autokoulun inssissä kun oli tiettyjä paikkoja joissa oli helppo missata merkki, tulkita risteystä tai kaistoja väärin tms joten inssi tykkäsi ajattaa noista. Ja osa insseistä oli kuulema ihan täysiä kyrpiä ja osa taas todella rentoa ja asiallista. Mutta oli kuitenkin paikkoja mihin autokoulu ei esim halunnut mielellään viedä oppilaita inssiin koska oli kuulema liian paljon kyrpä otsassa inssi tyyppejä jne.

Sen selvittelin jo että saa olla navit yms kiinni eikä tule sanomista. Lähinnä mietin tuota että esim Waze piippaa ylinopeudesta eli voitaisiin katsoa omalla tavallaan huijaamiseksi. Kommunikointiin käytetään jotain heidän kuulokejuttuaan (toivottavasti mahtuu 45mm JBL:ien ja korvien/korvan väliin) ja mukavasti saa kuulema repunkin talteen eikä tarvitse se selässä ajella kokeessa (ei sillä että sillä niin väliä olisi suorituksen kannalta).

Inssihän ei näe sinun mittaria, joten hetkelliset ylinopeudet jäävät huomaamatta. Muun liikenteen vauhdissa ei kannata mennä, koska valtaosa ajaa lievää ylinopeutta. Eli en usko, että ylinopeudesta jää kiinni mikäli vaan olet koko ajan tietoinen vallitsevasta nopeusrajoitukseseta.

Itsellä on taipumusta turhaan jännittämiseen ja omaa inssiä helpotti paljon, kun inssin kanssa pystyi juttelemaan suorituksen aikana. Juteltiin niitä näitä, samalla kun ajeltiin pieni lenkki kaupungilla. Varsin positiivinen kokemus loppupeleissä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 841
Viestejä
5 053 750
Jäsenet
80 988
Uusin jäsen
Ygyttäjä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom