Mopokuumetta

Millos kävit A kortin teoriakokeen?
2018 Juuri kun oli nostanut vaikeus taso noissa ajotaito kokeissa. Jos olisin aloitanut Heinäkuussa samana vuonna niin olisi ollut ajotaito koe helpompi. Onneksi insillä oli vikapäivä ennen eläkettä. Niin sain yritää 4 kertaa(Ylensä 3 kertaa) se vaiken niistä en muista sen nimi. Portit
 
Viimeksi muokattu:
2018 Juuri kun oli nostanut vaikeus taso noissa ajotaito kokeissa. Jos olisin aloitanut Heinäkuussa samana vuonna niin olisi ollut ajotaito koe helpompi. Onneksi insillä oli vikapäivä ennen eläkettä. Niin sain yritää 4 kertaa(Ylensä 3 kertaa) se vaiken niistä en muista sen nimi.

Ite ajoin 2021 syksyllä ja mulle kyllä uhattiin, että jokaista suoritetta saa yrittää kaksi kertaa. En sitten tiedä olisiko saanut todellisuudessa yrittää useamman kerran.
 
2018 Juuri kun oli nostanut vaikeus taso noissa ajotaito kokeissa. Jos olisin aloitanut Heinäkuussa samana vuonna niin olisi ollut ajotaito koe helpompi. Onneksi insillä oli vikapäivä ennen eläkettä. Niin sain yritää 4 kertaa(Ylensä 3 kertaa) se vaiken niistä en muista sen nimi.
Niin kummasta nyt puhut? Teoria kokeesta vai inssistä?
Miulla vasta perjantaina ensimmäinen ajotunti edes. Ajokokeesta en osaa sanoa vielä mitään.
 
Ite ajoin 2021 syksyllä ja mulle kyllä uhattiin, että jokaista suoritetta saa yrittää kaksi kertaa. En sitten tiedä olisiko saanut todellisuudessa yrittää useamman kerran.
Millanen teoriakoe oli? Senhän vasta kävin enkä ole edes koskenut moottoripyörään muuten kuin huoltamalla ja uusia osia ostamalla.
 
Niin kummasta nyt puhut? Teoria kokeesta vai inssistä?
Miulla vasta perjantaina ensimmäinen ajotunti edes. Ajokokeesta en osaa sanoa vielä mitään.
Insistä. Se oli kun mä tein Niin se väistö osuus oli leveempi.
https://ajokortti-info.fi/sites/default/files/327-Ajokoeohje_2020_FI.pdf 6.3 osuudessa se taisi olla 15m + 15m. Nykyään se on 16m + 16m

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Tässä on se ns Vanha.
Taisi olla voimassa huimat 3kk :D
 
Viimeksi muokattu:
Ei kun vähän ihmetytti kun sanoin teoriakokeen tehneeni ja sitten meni ajatukset solmuun. Tosiaan ensimmäinen ajotunti on vasta perjantaina. Vähän videoita kattellu mitä ne inssissä haluaa. Enempää en tiedä.
Mulla karkas niin sanottu mopo käsistä :rofl:
 
Nyt on ensimmäinen tunti takana. Otettiin 125 cc ktm:llä ensimmäisen kerran, että tutustuu yleensäkkään pyörän hallintaan. Seuraavalla kerralla sitten isolla pyörällä.
Käytiin yleisesti hallintalaitteet läpi ja pari liikkeelle lähtöä. Sitten vaan liikenteeseen jokusen sadan metrin päähän parkkikselle. Siellä harjoiteltiin hidasajoa ja niitä mutkitteluja. Ihmeen hyvin alkoi sujumaan. Lopuksi vedin jo testin hyväksytysti läpi. Onneksi oli lämmin päivä . Oli meinaa paita aika märkä kun ei ajoviimaa oikein ollut.

Mitä tämä neljän kympin ja kuoleman välinen villitys nyt sitten tulee maksamaan:

Autokoulu 490€
Ajokorttilupa 24€
Kirjalliset 40€
Inssi 74€
Yhteensä 628€

Pyörä 1800€
Ajovarusteet (käytetyt) 200€
Akku 54,90€
Nesteet, suodattimet, tulpat jne. 110€
Renkaat+rengastyöt 190+70€
Yhteensä 2424,90€

Kaikki yhteensä 3052,90€


:ssweat:
Lisätty:
Niin ja mopokin oli eilen jo käynnissä. Jostain syystä pysyy vaan ryyppy päällä tyhjäkäynnillä eikä siedä kaasua. Mutta sitä on aikaa ropata. Inssi ajan sai vasta kuun loppuun. Taitaa olla sesonki menossa.
 
Nyt on ensimmäinen tunti takana. Otettiin 125 cc ktm:llä ensimmäisen kerran, että tutustuu yleensäkkään pyörän hallintaan. Seuraavalla kerralla sitten isolla pyörällä.
Käytiin yleisesti hallintalaitteet läpi ja pari liikkeelle lähtöä. Sitten vaan liikenteeseen jokusen sadan metrin päähän parkkikselle. Siellä harjoiteltiin hidasajoa ja niitä mutkitteluja. Ihmeen hyvin alkoi sujumaan. Lopuksi vedin jo testin hyväksytysti läpi. Onneksi oli lämmin päivä . Oli meinaa paita aika märkä kun ei ajoviimaa oikein ollut.

Mitä tämä neljän kympin ja kuoleman välinen villitys nyt sitten tulee maksamaan:

Autokoulu 490€
Ajokorttilupa 24€
Kirjalliset 40€
Inssi 74€
Yhteensä 628€

Pyörä 1800€
Ajovarusteet (käytetyt) 200€
Akku 54,90€
Nesteet, suodattimet, tulpat jne. 110€
Renkaat+rengastyöt 190+70€
Yhteensä 2424,90€

Kaikki yhteensä 3052,90€


:ssweat:

Eikä se rahan meno tuohon lopu ;) ens kaudeks sitten uutta pyörää, kenkää, housus ja takkia:D
 
Availin muuten vähän kaasareita ja eihän tuo enää ole kuristettu. Mutta saa olla niin rekisteriotteessa minun puolesta. Alipaineluisteissa olisi reiät sivulla jos olisi kuristettu ja tästä ne oli yllättäen tukittu jollain mömmöllä.
 
Halvalla olet kyllä päässyt harrastuksen pariin, kun monilla menee ensimmäisenä kesänä 2-4x tuo summa. Itsellä meni pelkkään vakuutukseen lähemmäs tonnia.
Mutta kyllä se siitä lähtee, kun pikkuhiljaa keksii uusia sijoituskohteita :schampagne:
 
Halvalla olet kyllä päässyt harrastuksen pariin, kun monilla menee ensimmäisenä kesänä 2-4x tuo summa. Itsellä meni pelkkään vakuutukseen lähemmäs tonnia.
Mutta kyllä se siitä lähtee, kun pikkuhiljaa keksii uusia sijoituskohteita :schampagne:
Aivan. Vakuutukset unohdinkin.
Liikenne (40% bonus) 337,40€/vuosi ja osakasko (10% jokin keskittämis alennus) 40,86€/vuosi
 
Niin mopohan siis on Kawasaki ER-5 -05. Seisonut 10+ vuotta navetassa. Vasta ujosti vähän päälle 19 tonnia sisään ajettu. Noihin kilsoihin ei korjausopas vielä edes tälle uudemmalle koneelle tarjoa venttiilin välyksien tarkistamista. Epäilen kyllä että kaasareitten synkronoinnista voisi johtua käynti ongelmat. Huhut kertoo ettei oikein meinannut aikoinaan käydä molemmilla pytyillä, mutta tulpat vaihdoin ennen kuin edes yritin käyntiin ja mielestäni käy kyllä molemmilla.
Lisää jonkin verran kuluja kun todennäköisesti käytän pajalla laitettavana vaikka työkalut kestääkin käsissä niin ammattilainen on kuitenkin ammattilainen. Voi olla kalliskin paukku tuntihinnalla laitattaa.
 
Pyörä 1800€
Ajovarusteet (käytetyt) 200€
Akku 54,90€
Nesteet, suodattimet, tulpat jne. 110€
Renkaat+rengastyöt 190+70€
Yhteensä 2424,90€

Pieni sivuhuomio noista käytetyistä ajovarusteista; muita ajokamoja voi kyllä käytettynä ostaa, mutta ainakaan en itse koskaan ostaisi käytettyä moottoripyöräkypärää, koskaan ei nimittäin voi olla täysin varma mitä kaikkea se on kohdannut (vaikka se ehjältä ja uudenveroiselta päältäpäin näyttäisikin). Uusiakin ja melko laadukkaitakin saa suht halvalla, myös uusimman ECE 22.06 standardin täyttäviä sellaisia.

Ja vielä toinen kokemusperäinen oma havainto moottoripyöräilyn kulujen seurannasta. Joskus kymmenisen vuotta sitten aloin pitää kirjaa kaikista Hayabusan aiheuttamista kuluista; tankkauksista varaosiin, huoltoihin (en laskenut omalle työlle hintaa tosin). Jo parin kuukauden päästä alkoi excelin summat ottamaan niin paljon päähän että lopetin ja deletoin k.o. kirjanpidon. Nyt vaan ajelen, jos tekee rahallisesti tiukkaa niin vähemmän, jos ei niin enemmän. Kilpailutan toki vakuutuksia sillointällöin, ja esim kuluvia osia vaihtaessa (renkaat, ketju-ratas, jarrupalat yms) toki tsekkailen hintoja, sekä yritän tankata siellä missä ei eniten kallista. Mutta jos joka senttiä lasken, niin ei se enää ole harrastus, vaan pikemmin rasitus.
 
Pieni sivuhuomio noista käytetyistä ajovarusteista; muita ajokamoja voi kyllä käytettynä ostaa, mutta ainakaan en itse koskaan ostaisi käytettyä moottoripyöräkypärää, koskaan ei nimittäin voi olla täysin varma mitä kaikkea se on kohdannut (vaikka se ehjältä ja uudenveroiselta päältäpäin näyttäisikin). Uusiakin ja melko laadukkaitakin saa suht halvalla, myös uusimman ECE 22.06 standardin täyttäviä sellaisia.

Ja vielä toinen kokemusperäinen oma havainto moottoripyöräilyn kulujen seurannasta. Joskus kymmenisen vuotta sitten aloin pitää kirjaa kaikista Hayabusan aiheuttamista kuluista; tankkauksista varaosiin, huoltoihin (en laskenut omalle työlle hintaa tosin). Jo parin kuukauden päästä alkoi excelin summat ottamaan niin paljon päähän että lopetin ja deletoin k.o. kirjanpidon. Nyt vaan ajelen, jos tekee rahallisesti tiukkaa niin vähemmän, jos ei niin enemmän. Kilpailutan toki vakuutuksia sillointällöin, ja esim kuluvia osia vaihtaessa (renkaat, ketju-ratas, jarrupalat yms) toki tsekkailen hintoja, sekä yritän tankata siellä missä ei eniten kallista. Mutta jos joka senttiä lasken, niin ei se enää ole harrastus, vaan pikemmin rasitus.

Täysin samaa mieltä. Valmistajat taitaa antaa kypärille 5v takuun (ilmesesti perustuen komposiittien ikään). Käytetyt olen lahjoittanut paikallisille mopoilijoille.Selkäpanssariin kannattaa panostaa.
Ei näissä kannata rahoja laskea. Kaikki menee mitä tulee. Edellisen myin 2x ostohinnalla mutten siltikään jäänyt voitolle. ‍Seuraava sai kyllä viimeisen päälle huolletun pyörän.
 
Viimeksi muokattu:
Pieni sivuhuomio noista käytetyistä ajovarusteista; muita ajokamoja voi kyllä käytettynä ostaa, mutta ainakaan en itse koskaan ostaisi käytettyä moottoripyöräkypärää, koskaan ei nimittäin voi olla täysin varma mitä kaikkea se on kohdannut (vaikka se ehjältä ja uudenveroiselta päältäpäin näyttäisikin). Uusiakin ja melko laadukkaitakin saa suht halvalla, myös uusimman ECE 22.06 standardin täyttäviä sellaisia.

Ja vielä toinen kokemusperäinen oma havainto moottoripyöräilyn kulujen seurannasta. Joskus kymmenisen vuotta sitten aloin pitää kirjaa kaikista Hayabusan aiheuttamista kuluista; tankkauksista varaosiin, huoltoihin (en laskenut omalle työlle hintaa tosin). Jo parin kuukauden päästä alkoi excelin summat ottamaan niin paljon päähän että lopetin ja deletoin k.o. kirjanpidon. Nyt vaan ajelen, jos tekee rahallisesti tiukkaa niin vähemmän, jos ei niin enemmän. Kilpailutan toki vakuutuksia sillointällöin, ja esim kuluvia osia vaihtaessa (renkaat, ketju-ratas, jarrupalat yms) toki tsekkailen hintoja, sekä yritän tankata siellä missä ei eniten kallista. Mutta jos joka senttiä lasken, niin ei se enää ole harrastus, vaan pikemmin rasitus.
Juu kypärä miulla jo olikin mönkijä ajoilta. Se on tosin jo aika vanha että joutaisi senkin kyllä vaihtamaan.
 
Juu kypärä miulla jo olikin mönkijä ajoilta. Se on tosin jo aika vanha että joutaisi senkin kyllä vaihtamaan.
Hyvä idea, kypärät eivät ole ikuisia. Muoviset kypärät saattavat hapertua UV-valosta, lasikuituiset kestävät ilmeisesti hieman kauemmin. Itse olen vaihtanut 5-7 vuoden välein, ja käytän vain Shoein avattavia; Syncrotec, Multitec, Neotec ja nyt viimeisimpänä Neotec II (rillien kanssa avattava on paljon helpompi). Kypärä on se tärkein suojavaruste, jossa säästäminen ei juuri kannata, mutta ei silti ole tarvetta osta jotain 600-1000e kypärää ihan ensimmäiseksi.

Tuosta kanadalaisen FortNinen näkökulma tämän vuoden tarjoamasta (kaikkia noita ei välttämättä täältä saa, mutta antanee osviittaa): Best Cheap Motorcycle Helmets of 2023
 
Itse käytän kypärä niin kauan kun se on takua eli ylensä 5V sen jälkeen on sitten niin tai näin suojako se yhtään vaikka suojakin niin takku on ummessa.
 
Mitäs tää kypärän takuu meinaa? Vai ihan vaan ettei lahoa käsiin? Aika vanhoja kypäriä aina käyttänyt, paitsi mönkkäriä varten ostin kerrankin ihan uuden ja nyt kyllä vakavasti harkitsen myös uuden hommaamista. Nopeudet kuitenkin enemmän kuin tieliikenne mönkijällä (kulki 90 kmh) saati aikoinaan mopolla. (no sekin kyllä melkein 80 kulki) ;)
 
Mikä on se tämän hetken "the" rengas, mitä mopoon kannattaa ostaa? Michelin Pilot Road?
Oma käyttö on puhtaasti kesän ajeluihin asfaltilla, välillä kaupungissa ja välillä pienemmillä teillä. Ei kuitenkaan lujaa, vaan setäajelua. Sateella ei käytännössä lainkaan, eikä hiekkateillä, eikä radalla.
Ei kuitenkaan viitsi säästää renkaista. Kun se yksi äkkitilanne tulee eteen, niin olisi mukavan puolella että ainakaan rengas ei petä alta. Mopona 600-kuutioinen kyykky ja 900-kuutioinen naku. Ei ABS.
 
Mikä on se tämän hetken "the" rengas, mitä mopoon kannattaa ostaa? Michelin Pilot Road?
Oma käyttö on puhtaasti kesän ajeluihin asfaltilla, välillä kaupungissa ja välillä pienemmillä teillä. Ei kuitenkaan lujaa, vaan setäajelua. Sateella ei käytännössä lainkaan, eikä hiekkateillä, eikä radalla.
Ei kuitenkaan viitsi säästää renkaista. Kun se yksi äkkitilanne tulee eteen, niin olisi mukavan puolella että ainakaan rengas ei petä alta. Mopona 600-kuutioinen kyykky ja 900-kuutioinen naku. Ei ABS.

Itse todennut Pilot Road 2 omaan käyttöön tarpeeksi hyviksi. Kai noi kaikki toimii hyvin, joillain pääsee pidemmälle ja joillai pääsee mutkassa kovempaa
 
Mikä on se tämän hetken "the" rengas, mitä mopoon kannattaa ostaa? Michelin Pilot Road?
Oma käyttö on puhtaasti kesän ajeluihin asfaltilla, välillä kaupungissa ja välillä pienemmillä teillä. Ei kuitenkaan lujaa, vaan setäajelua. Sateella ei käytännössä lainkaan, eikä hiekkateillä, eikä radalla.
Ei kuitenkaan viitsi säästää renkaista. Kun se yksi äkkitilanne tulee eteen, niin olisi mukavan puolella että ainakaan rengas ei petä alta. Mopona 600-kuutioinen kyykky ja 900-kuutioinen naku. Ei ABS.
Michelin Road 5 tai Road 6.
 
Kaikki isojen valmistajien katusporttirenkaat on hirveän hyviä. Pirelli, Michelin, Dunlop, Bridgestone, Metzeler.
 
Dunlop Mutantin oon kokenu toimivaks. Kuvio ei toki jokaisen mieleen.

20230708_004721-01.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Pieni sivuhuomio noista käytetyistä ajovarusteista; muita ajokamoja voi kyllä käytettynä ostaa, mutta ainakaan en itse koskaan ostaisi käytettyä moottoripyöräkypärää, koskaan ei nimittäin voi olla täysin varma mitä kaikkea se on kohdannut (vaikka se ehjältä ja uudenveroiselta päältäpäin näyttäisikin). Uusiakin ja melko laadukkaitakin saa suht halvalla, myös uusimman ECE 22.06 standardin täyttäviä sellaisia.
Pääpiirteittäin näin. Joskus voi tulla esim seuraavanlaisia eteen: Rouvaa houkuteltu kyytiin ja ostettu kalliit releet. Kerran ollut kyydissä ja todennut, että homma on ihan perseestä. Vuosia käytössä ollutta en ostaisi, mutta tuollainen ”kerran pidetty” on ihan priima. Vaimo vasta sai äidiltään ihan iskemättömän skoottericitypotan, kun homma ei ollut napannut yhtään.
 
Mikä on se tämän hetken "the" rengas, mitä mopoon kannattaa ostaa? Michelin Pilot Road?
Oma käyttö on puhtaasti kesän ajeluihin asfaltilla, välillä kaupungissa ja välillä pienemmillä teillä. Ei kuitenkaan lujaa, vaan setäajelua. Sateella ei käytännössä lainkaan, eikä hiekkateillä, eikä radalla.
Ei kuitenkaan viitsi säästää renkaista. Kun se yksi äkkitilanne tulee eteen, niin olisi mukavan puolella että ainakaan rengas ei petä alta. Mopona 600-kuutioinen kyykky ja 900-kuutioinen naku. Ei ABS.
Minä ajelin monta vuotta kombolla Pilot Road takana ja hieman pitävämpi Pilot Power edessä, oli toimiva kombo "innokkaaseen" ajeluun, ja ne kuluivat usein vaihtokuntoon samassa tahdissa. Tämä oli aikaa kun Pilot Road 4 oli uusin versio. Nyttemmin olen jo kolmannessa setissä Metzeler Roadtec Z8 sekä edessä että takana. Hayabusassa sangen toimiva yleisrengas, ja takarengas kestää nykyajossa vähintään sen 15.000km ennen vaihtoa. Erittäin hyvä sateella ja pitoa kuivalla niin että sillä kanttaa reunaan asti (ei se toki silti mikään ratarengas ole). Sitäpaitsi (ainakin esim. Motonetissä) usein 60-70e halvempi kun vastaava Michelin. Joskus kokeilin myös takana 55-profiilia (oletus on 190/50-17), ja sillä raskas busa meni mutkiin aavistuksen kevyemmin ilman muutoksia jousitukseen tms. säätöä.

Mitä kuviointiin tulee, ainoa rengas joka ikinä on suoraan vaikuttanut tuntumaan oli takavuosien Avon jota kokeilin mun silloisessa VTR1000:ssa. Sen "aaltoileva" kuvio oli niin vahva että pyörä tuntui hitaassa ajossa keinuvan kuvioinnin mukaan, ja oli ikävä varsinkin jyrsityllä asvaltilla ajellessa. Mutta tästä on varmaan 20 vuotta aikaa. Kuten nimimerkki smicke tuossa totesi, kaikki suurten nykyvalmistajien katurenkaat ovat vallan hyviä, vasta rajoilla ne erot alkaa tulla vastaan, mutta harvemmin arkiajeluissa.
 
Läpsytelläänpäs nyt muistaessaan parit kuvat ilmoille kun tuli tuo Norjan trippi heitettyä. Kelit oli - kuten odottaa saattaa - isoksi osaksi sysipaskat, kurahaalareiden kanssa jumppaaminen kävi kyllä tutuksi. Lofooteilla satoi kaatamalla ja Norjasta Ruotsin puolelle ajettaessa ukkosti. Mahtui joukkoon onneksi kuitenkin muutama aurinkoinenkin päivä. Ajoa tuli viikon ajalle aika tarkalleen 3500 kilometriä plus lauttamatkat.

20230701_214601-01.jpeg
20230703_074350-01.jpeg
20230703_135045-01.jpeg

20230703_134336-01.jpeg
20230703_231249-01.jpeg
20230704_003222-01.jpeg

20230704_021205-01.jpeg
20230704_190205-01.jpeg
20230704_204457-01.jpeg

20230704_215352-01.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Mikä on se tämän hetken "the" rengas, mitä mopoon kannattaa ostaa? Michelin Pilot Road?
Oma käyttö on puhtaasti kesän ajeluihin asfaltilla, välillä kaupungissa ja välillä pienemmillä teillä. Ei kuitenkaan lujaa, vaan setäajelua. Sateella ei käytännössä lainkaan, eikä hiekkateillä, eikä radalla.
Ei kuitenkaan viitsi säästää renkaista. Kun se yksi äkkitilanne tulee eteen, niin olisi mukavan puolella että ainakaan rengas ei petä alta. Mopona 600-kuutioinen kyykky ja 900-kuutioinen naku. Ei ABS.

Noilla perusteilla aika se ja sama mitkä ostaa kunhan ovat merkkirenkaat. Ei niissä suuria eroja ole ellei hinkata sadasosia tai ajeta sekalaista.

Läpsytelläänpäs nyt muistaessaan parit kuvat ilmoille kun tuli tuo Norjan trippi heitettyä. Kelit oli - kuten odottaa saattaa - isoksi osaksi sysipaskat, kurahaalareiden kanssa jumppaaminen kävi kyllä tutuksi. Lofooteilla satoi kaatamalla ja Norjasta Ruotsin puolelle ajettaessa ukkosti. Mahtui joukkoon onneksi kuitenkin muutama aurinkoinenkin päivä. Ajoa tuli viikon ajalle aika tarkalleen 3500 kilometriä plus lauttamatkat.

20230701_214601-01.jpeg
20230703_074350-01.jpeg
20230703_135045-01.jpeg

20230703_134336-01.jpeg
20230703_231249-01.jpeg
20230704_003222-01.jpeg

20230704_021205-01.jpeg
20230704_190205-01.jpeg
20230704_204457-01.jpeg

20230704_215352-01.jpeg

Tätä olen aina sanonut että Norja on pskin maa reissuille ja hyvä matka sinne alkaa siitä kun varaa viikoksi majapaikan rajalta ja odottaa sopivaa säätä (joka silti voi muuttua) :D Olettaen että tykkää ajaa paisteessa eikä sateessa.
Mutta kokemus se huonokin kokemus ja jos sattuu sopivaan aikaan niin todella hieno.
 
Mikä on se tämän hetken "the" rengas, mitä mopoon kannattaa ostaa? Michelin Pilot Road?
Oma käyttö on puhtaasti kesän ajeluihin asfaltilla, välillä kaupungissa ja välillä pienemmillä teillä. Ei kuitenkaan lujaa, vaan setäajelua. Sateella ei käytännössä lainkaan, eikä hiekkateillä, eikä radalla.
Ei kuitenkaan viitsi säästää renkaista. Kun se yksi äkkitilanne tulee eteen, niin olisi mukavan puolella että ainakaan rengas ei petä alta. Mopona 600-kuutioinen kyykky ja 900-kuutioinen naku. Ei ABS.
Bridgestone S22 tai S23 on myös oikein hyvä rengas. Jää toki kulutuskestävyydessä Michelin Road:ille.


Toki sitten että mitä ominaisuutta haluaa painottaa? Jos kulutuskestävyyttä, niin esin Road tai sen luokan rengas on ihan hyvä. Myös joku esim Michelin Pilot sarjan rengas on myös hyvä. Road vaan kestää enemmän kilometrejä kuin Pilot.

Road sarjasta vanhin ja halvin olisi Road 4 (135€). Se ehkä? Halpa ja kulutuskestävä. Road 5 ja 6 sitten olisi uudempia/uusin.

 
:D
Ei kai kirjoittaja ollut korottamassa pikku A:ta omalla pyörällään. Vaan ajamassa pyöräkorttia jonka luokka on A ja saa ajaa kaikkia pyöriä ilman rajoituksia. Kirjoitti, että mopotaustalta, huom. ei edes mopokorttia maininnut, niin ikää voi sen verran että mopoa sai ajaa ilman korttia. Näin minä ymmärsin. Oisko ollut 80-luvun puolivälin paikkeilla syntyneet kun joutui mopokortin suorittamaan, mulla (-81) ei ole ollut mopokorttia ja emännällä on (-86).
Kun ikää on yli 24v ei tartte ajaa mitään A2 korttia välissä, vaan pääsee suoraan A luokkaan. Eli jo ennen 7/1999 syntyneet saa suoraan ison A:n kun nyt ajaa pyöräkortin. Nykyään aikaisintaan 20v vanhana pääsee ajamaan täystehoisilla, jos on A2 kortti ollut kaksi vuotta.
Kirjoittaja varmaan tarkoitti, että poistaa kuristukset pyörästä, kun saa ajaa sellaisella tulevalla kortilla.
Niin ja vähän ovat autokoulun opettajat ihmeissään kun tällainen tapaus tuli korttia ajamaan.
Eilen oli toinen ajotunti ja näyttää ettei tuu olemaan ongelmia ajaa minimi ajotunneilla kortti.
Ensimmäisistä kertaa ajan noin tehokkaalla vehkeellä mikä koulun prätkä on. Hymy naamalla kun pääsin vähän parkkikksella kahvaa kääntämään.
 
Pääpiirteittäin näin. Joskus voi tulla esim seuraavanlaisia eteen: Rouvaa houkuteltu kyytiin ja ostettu kalliit releet. Kerran ollut kyydissä ja todennut, että homma on ihan perseestä. Vuosia käytössä ollutta en ostaisi, mutta tuollainen ”kerran pidetty” on ihan priima. Vaimo vasta sai äidiltään ihan iskemättömän skoottericitypotan, kun homma ei ollut napannut yhtään.
Vähän näin kävi. Siskon poika kokeili ja ei nappannut. Yllättäen oon ite teini teinin kokoinen. Ricah takki ja housut - halvalla.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Onhan nämä klassikkotouringpyöriä. Katsoo vain tarkasti kuntoa ja yrittää päätellä kuinka paljon on mahdollisesti koluttu maastoa. Yleensä näillä on pysytelty asfaltilla kaatumatta.

Pari on tullut katsottua ja suhkot hyvässä kunnossa ovat vaikka mittarissa löytyy kilometrejä. Yhdessä oli 100tkm but mittaristo oli uuden näköinen että epäilen että oli vaihdettu.
Aika yleistä taitaa olla advrider forumin perusteella että monissa on vaihdettu mittaristo

 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin tälle kesällä alkoi taas kuumottamaan moottoripyöräily, niin piti hakea tuollainen Bemari ajokiksi kun läheltä löytyi:

bemari.jpg


Ensimmäisten satojen kilometrien kokemuksella just sitä mitä hainkin. Oikein leppoisa vehje katsella maisemia, eikä pidemmätkään maantiepätkät irvistyttäneet. Näin keski-ikäistyvänä tykkää pystystä ajoasennosta, halvoista ylläpitokuluista, eikä niille varsinaisille huipputehoillekaan ole enää niin tarvetta. Kyseessä siis BMW R1150R -01. Omat sivulaukut ja tarviketakaboksi tuli mukana, takaboksikaan ei kuvasta poiketen arkiajossa toki perässä ole. Etulokasuoja näissä on jokseenkin karsean näköinen, pitää katsella onko näihin jotain sirompaa olemassa tuon verikauhan tilalle.

Tullut ajeltua tälle kesälle kyllä paljon, vaikka toki vain tässä 200km säteellä. Oikeastaan enemmän kuin edes kuvittelin. Pyörä ollut todella mieluisa, mutta jos tässä intoutuu tulevina kesinä vaikka eurooppaa kiertämään niin pitäähän se vähän erilaista matkavehjettä alkaa kattomaan. :D No, mennään tällä toistaiseksi.

Pyörän ulkonäössä tökkinyt etulokasuoja sai väistyä ja tilalle istui suoraan K1200RS:n vastaava. Vähän sirompi nyt tuo keula:

bmw_edited.jpg
 
Tullut ajeltua tälle kesälle kyllä paljon, vaikka toki vain tässä 200km säteellä. Oikeastaan enemmän kuin edes kuvittelin. Pyörä ollut todella mieluisa, mutta jos tässä intoutuu tulevina kesinä vaikka eurooppaa kiertämään niin pitäähän se vähän erilaista matkavehjettä alkaa kattomaan. :D No, mennään tällä toistaiseksi.

Pyörän ulkonäössä tökkinyt etulokasuoja sai väistyä ja tilalle istui suoraan K1200RS:n vastaava. Vähän sirompi nyt tuo keula:

bmw_edited.jpg
Onpa paljon fiksumman näköinen!
Jotenkin tälle kesällä alkoi taas kuumottamaan moottoripyöräily, niin piti hakea tuollainen Bemari ajokiksi kun läheltä löytyi:

bemari.jpg


Ensimmäisten satojen kilometrien kokemuksella just sitä mitä hainkin. Oikein leppoisa vehje katsella maisemia, eikä pidemmätkään maantiepätkät irvistyttäneet. Näin keski-ikäistyvänä tykkää pystystä ajoasennosta, halvoista ylläpitokuluista, eikä niille varsinaisille huipputehoillekaan ole enää niin tarvetta. Kyseessä siis BMW R1150R -01. Omat sivulaukut ja tarviketakaboksi tuli mukana, takaboksikaan ei kuvasta poiketen arkiajossa toki perässä ole. Etulokasuoja näissä on jokseenkin karsean näköinen, pitää katsella onko näihin jotain sirompaa olemassa tuon verikauhan tilalle.
 
Tuossa tovi sitten meni mopo vaihtoon niin "uutukaisen" kanssa aloitellaan sitten askartelua. Videolla mietteitä lähtökohdasta ja alustavia ajatuksia tulevia päivityksistä.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Ajokortin etupuolella merkitä A, selkäpuolella päivämääriä A1 ja A:n kahteen jaetussa kohdassa ylempänä merkkaamassa a/A2 merkintää mutta ei alempana merkkaamassa A:ta.
Lienekkö tämä mahdollinen hankaluus jos/kun lähden Suomen ulkopuolella ajelee? Ajo-oikeus luonnollisesti löytyy eikä tuo a/A2 pelkkää korttia tuijottamalla riittäis nykyiseen pyörään. En ole tosiaan nähnyt tarpeelliseksi hommata uutta korttia B-kortin ajamisen jälkeen.
 
Ajokortin etupuolella merkitä A, selkäpuolella päivämääriä A1 ja A:n kahteen jaetussa kohdassa ylempänä merkkaamassa a/A2 merkintää mutta ei alempana merkkaamassa A:ta.
Lienekkö tämä mahdollinen hankaluus jos/kun lähden Suomen ulkopuolella ajelee? Ajo-oikeus luonnollisesti löytyy eikä tuo a/A2 pelkkää korttia tuijottamalla riittäis nykyiseen pyörään. En ole tosiaan nähnyt tarpeelliseksi hommata uutta korttia B-kortin ajamisen jälkeen.
Mulle poliisisetä antoi ohjeen hakea uusi kortti, kun olin vastaavassa tilanteessa ja kyselin miten toimia. Pääsee vähemmällä stressillä, kun on kaikki leimat kortissa. Eivät ilmeisesti välttämättä ulkomailla osaa päätellä "oikeaa" ajo-oikeutta päivämääristä laskemalla kuten Suomessa, ja se voi aiheuttaa turhaa selvittelyä tai jopa ongelmia.
 
Mulle poliisisetä antoi ohjeen hakea uusi kortti, kun olin vastaavassa tilanteessa ja kyselin miten toimia. Pääsee vähemmällä stressillä, kun on kaikki leimat kortissa. Eivät ilmeisesti välttämättä ulkomailla osaa päätellä "oikeaa" ajo-oikeutta päivämääristä laskemalla kuten Suomessa, ja se voi aiheuttaa turhaa selvittelyä tai jopa ongelmia.
Niin ja mistä ne ulkomaan poliisit Suomen lait tietäisi, että jotkut saanut automaattisesti ja jotkut ei. Kyllä itsellekin opastettiin vaan tilaamaan uusi kortti. Maksaa passikuvat ja noin 30 euroa poliisille. Veikkaisin kuitenkin ulkomailla uskottavan sitä korttia eikä joka kuskin omia höpinöitä, että "on mulla se kortti, muttei vaan merkintää".
 
Joo näin aattelin itekki, en tiiä yhtään mistä tää ees tuli mieleen vaan ihan hyvä että tuli. Pitääpä laittaa byrokratian rattaat taas pyörimään.
 
Niin mopohan siis on Kawasaki ER-5 -05. Seisonut 10+ vuotta navetassa. Vasta ujosti vähän päälle 19 tonnia sisään ajettu. Noihin kilsoihin ei korjausopas vielä edes tälle uudemmalle koneelle tarjoa venttiilin välyksien tarkistamista. Epäilen kyllä että kaasareitten synkronoinnista voisi johtua käynti ongelmat. Huhut kertoo ettei oikein meinannut aikoinaan käydä molemmilla pytyillä, mutta tulpat vaihdoin ennen kuin edes yritin käyntiin ja mielestäni käy kyllä molemmilla.
Lisää jonkin verran kuluja kun todennäköisesti käytän pajalla laitettavana vaikka työkalut kestääkin käsissä niin ammattilainen on kuitenkin ammattilainen. Voi olla kalliskin paukku tuntihinnalla laitattaa.
Epäilen kyllä että synkat olisi niin pahasti pielessä ettei käy molemmilla. Jos vikaa kaasareiden synkronoinnissa niin vaikuttaa lähinnä osakaasulla tehon puutteena, mutta täys kaasulla pitäisi toimia normaalisti, ellei siellä nyt ole aivan päinvastoin säädetty.

Kaasarit auki ja kunnon putsaus ja mieluiten kaikki sisuskalut uutta...
 
Juu jäikin tänne kirjoittamatta kun bannit tuli joku aika sitten.
Mutta joo kaasarit purin ja vika löytyi tyhjäkäynti suuttimista, mitkä oli kokonaan tukossa. Muutama tunti ulträänipesuria ja alkoi reikä näkymään tyhjäkäynti suuttimissakin. Tyhjäkäynti ruuvista oli loppunut kierteet kun oli yritetty tyhjäkäyntiä "ajopiirin" kautta saada toimimaan. Oli myös toisen kaasuttimen "synkronointi ruuvi" puoli kierrosta isommalla kuin toinen. Laitoin tehtaan spekseihin.
Nyt toimii kuin unelma.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 938
Viestejä
5 057 399
Jäsenet
81 008
Uusin jäsen
karvaranne

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom