Mopokuumetta

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
102
Ei tuosta pysty haastamaan oikeuteen kun ei ole sovittuja tapoja ilmottaa tehoa, vääntöä, kiihtyvyyttä jne. Ootas kun kuulet että hevosvoimastakin on useampi eri määritelmä tai että hevosessa on useampi hevosvoima tehoa. Tuon takia myös ulkopuolisten testit on tärkeitä, muuten ei pysty tietämään kusettaako valmistaja, ei olisi eka kerta kun kierroslukumittari valehtelee tarkoituksellisesti. Eikä toi ole mikään uusi asia että sähkölaitteissa keulitaan rengasväännöllä. esim Tesla Roadsterin 10 000nm ilmotettu vääntö ei eroa kauheasti normi urheiluauton väännöstä vrt. Ferrari F8: 770nm x 3,334 (1. vaihde) x 4,375 (toisiovälitys) = 11 231nm. Tuosta häviöt pois niin ollaan about samoissa luvuissa roadsterin kanssa. Tän kaltaset perus mekaniikat pitäisi olla selkeitä jokaiselle mopoilijalle, muuten voi yllättää tiukemmin kaartaessa kun pyörä laittaakin enemmän vääntöä tiehen kuin suoralla täysin pystyllä ajaessa... Ja hittoakos spekseillä on väliä, fiiliksen takia prätkiä ajellaan.

Sähkömoottorit yhtälailla uhraa vääntöä nopeudelle, tuolta voit katella yhden sähköauton dynokarttoja: https://electrek.co/2017/02/21/tesla-model-s-p100d-ludicrous-torque-dyno/ Väännöstä on ~puolet saatavilla 140-150km/h nopeudessa. Vertailun vuoksi tuo Honda Rebel 1100 tarttee noihin vauhteihin 4. vaihteen josta löytyy vääntöä 451nm (= 98nm x 1,717 (ensiö) x 1,23 (4. vaihde) x 2,625 (toisio) x 0,87 (häviö)) eli 41% täydestä väännöstä. Eiköhän sopivasti valitsemalla pyörä ja moottori löydy laite jossa on enemmän käytettävissä olevaa vääntöä jokaisella nopeudella.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
706
Näköjään kaikesta voi tehdä tiedettä :D En ole tuotakaan vääntöaspektia tiennyt, mutta hyvin olen pärjännyt ja toisaalta niitä konetehoja aina katsotaankin. Ei ole tullut vielä perehdyttyä sähköisiin kun niihin siirtyminen on vielä niin kaukana.

Tän kaltaset perus mekaniikat pitäisi olla selkeitä jokaiselle mopoilijalle, muuten voi yllättää tiukemmin kaartaessa kun pyörä laittaakin enemmän vääntöä tiehen kuin suoralla täysin pystyllä ajaessa... Ja hittoakos spekseillä on väliä, fiiliksen takia prätkiä ajellaan.
Mitä juttu tämä on ? Lisää kaasua niin tulee lisää kanttausvaraa vai meinaatko että lähtee perä piirtelemään helpommin ?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
102
Mitä juttu tämä on ? Lisää kaasua niin tulee lisää kanttausvaraa vai meinaatko että lähtee perä piirtelemään helpommin ?
Prätkän kumin kulutuspinta on U:n mallinen niin pyörää kallistaessa akselin ja asfaltissa olevan kontaktipinnan välinen etäisyys eli vipuvarsi lyhenee. Tämän myötä sama (rengas)vääntö siirtää enemmän vääntöä kumille. Samalla moottorin kierrokset nousee, sen pystyy kuulemaan/näkemään tuosta videosta, ~15k rpm suoralla, kallistaessa kierrokset nousee ~16k.

Autopuolellahan useasti lasketaa nopeusmittarin virheitä eri rengaskoilla, isompi rengas = enemmän nopeutta samalla kierrosluvulla = vähemmän vääntöä kumin ja asfaltin välillä. Prätkällä rengaskoko muuttuu kallistuskulmasta riippuen, kun kallistaa enemmän niin rengaskoko pienenee. Punaista kehää käytetään suoralla ajaessa ja sininstä kallistettuna.
Screenshot 2022-11-29 at 20.04.39.png
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
706
Prätkän kumin kulutuspinta on U:n mallinen niin pyörää kallistaessa akselin ja asfaltissa olevan kontaktipinnan välinen etäisyys eli vipuvarsi lyhenee. Tämän myötä sama (rengas)vääntö siirtää enemmän vääntöä kumille. Samalla moottorin kierrokset nousee, sen pystyy kuulemaan/näkemään tuosta videosta, ~15k rpm suoralla, kallistaessa kierrokset nousee ~16k.

Autopuolellahan useasti lasketaa nopeusmittarin virheitä eri rengaskoilla, isompi rengas = enemmän nopeutta samalla kierrosluvulla = vähemmän vääntöä kumin ja asfaltin välillä. Prätkällä rengaskoko muuttuu kallistuskulmasta riippuen, kun kallistaa enemmän niin rengaskoko pienenee. Punaista kehää käytetään suoralla ajaessa ja sininstä kallistettuna.
Eipä ole tullut tätäkään ajateltua eli aina oppii uutta vaikkei nyt maailmaa mullistakaan :D Kiitoksia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
153
Prätkän kumin kulutuspinta on U:n mallinen niin pyörää kallistaessa akselin ja asfaltissa olevan kontaktipinnan välinen etäisyys eli vipuvarsi lyhenee. Tämän myötä sama (rengas)vääntö siirtää enemmän vääntöä kumille.
Vääntö pysyy vakiona, voima kasvaa. F = M/r

Poikkeuksellinen talvi menossa, kun pyörää ei ole vielä purettu lainkaan eikä ole mitään suunnitelmiakaan aiheeseen liittyen. Kiinnostus vähän lopahtanut ja pyörän myymistäkin harkinnut. :(

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 086
Vääntö pysyy vakiona, voima kasvaa. F = M/r

Poikkeuksellinen talvi menossa, kun pyörää ei ole vielä purettu lainkaan eikä ole mitään suunnitelmiakaan aiheeseen liittyen. Kiinnostus vähän lopahtanut ja pyörän myymistäkin harkinnut. :(

Sama, mutta pois en myy... Perus huolto ja korjataan rikkoutuneet paikat.

Venttilinkopan tiiviste alkoi hikoilemaan niin pitää se vaihtaa samalla kun tarkistaa venttiilinvälykset, toivottavasti ei tarvitse alkaa säätämään, kun sitten pitää purkaa enemmän kun palasäädöillä.
 
Liittynyt
21.04.2017
Viestejä
463
Pitäsköhän talvi ajoille joku mopo. Mikä oisi kevyt ja pääsee jopa vähä lumessa? Joku kevari piikeillä menisi. Laiskahan se oisi mutta menisi se. Mopo ois menny mutta möin pois kun verojen pelko perseessä. 100km/h vielä ihan ajettava oli dt mopokin.

Onko sitä mitää kevyitä +250kuutioisia ja kohtuu edullisia rekisterissä olevia mitä suositella juuri talveksi vaan? Eli ei siis kyykkyä tms
 
Liittynyt
19.09.2018
Viestejä
283
Pitäsköhän talvi ajoille joku mopo. Mikä oisi kevyt ja pääsee jopa vähä lumessa? Joku kevari piikeillä menisi. Laiskahan se oisi mutta menisi se. Mopo ois menny mutta möin pois kun verojen pelko perseessä. 100km/h vielä ihan ajettava oli dt mopokin.

Onko sitä mitää kevyitä +250kuutioisia ja kohtuu edullisia rekisterissä olevia mitä suositella juuri talveksi vaan? Eli ei siis kyykkyä tms

En tosin tiedä miten suhtautuis suomen poliisi setämiähet ku kävis hakee jonku parin tonnin stuntti ruiskun ja painelis tuolla betoniruuvit kumeissa

Edit: Lisäys ketjuun onko muita joita ahdistaa se että todennäköisesti ventiilit säädettävä tänä talvena ja siksi pyörään ei vielä huoltoa aloitettu... joulun jälkee jos alkais.....
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
642
Jos on isompaan korttia niin kevaria ei välttämättä kannata hankkia talveksi koska nuorempien ajotyylit nostaa niiden vakuutuksia. 250cc on parempi koko mistä aloittaa, KTM EXC valkokilpisenä esim ei olisi laiska muttei aivan edullinenkaan https://www.nettimoto.com/ktm/250/2876852
 
Liittynyt
02.12.2017
Viestejä
40
Kyllähän myyjä saa myydä sillä hinnalla millä se menee kaupaksi. Eihän MP myynti ole mitään hyvintekeväisyyttä.
Tämä on sinäänsä totta, mutta onhan tuo hintaero aivan posketon Suomen ja Saksan välillä.

Hinta ei ole toki ainut tekijä, koska esimerkiksi MT 07 hinta-laatusuhteeltaan ylivoimainen. Tämä voidaan todeta esim. TM 13/2020 A2-vertailussa, jossa Yamaha pyyhki muilla lattiaa, ollessa samaan aikaan vertailun edullisin.

Harmittaa sillä näen uudessa Hornetissa huikean nostalgia arvon lisäksi aidosti potentiaalia myös omaksi pyöräksi. Nyt se on kuitenkin suomessa hinnoiteltu sen verran pilalle, jolloin se ei ole minulle, eikä varmasti monelle muulle vaihtoehto.
 

datahiiri

USS Extra Hard
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
279
Tämä on sinäänsä totta, mutta onhan tuo hintaero aivan posketon Suomen ja Saksan välillä.

Hinta ei ole toki ainut tekijä, koska esimerkiksi MT 07 hinta-laatusuhteeltaan ylivoimainen. Tämä voidaan todeta esim. TM 13/2020 A2-vertailussa, jossa Yamaha pyyhki muilla lattiaa, ollessa samaan aikaan vertailun edullisin.

Harmittaa sillä näen uudessa Hornetissa huikean nostalgia arvon lisäksi aidosti potentiaalia myös omaksi pyöräksi. Nyt se on kuitenkin suomessa hinnoiteltu sen verran pilalle, jolloin se ei ole minulle, eikä varmasti monelle muulle vaihtoehto.
Hornetissa kyllä minimit nostalgia-arvoa kun laittoivat twinin. Ja Brandtihan ottaa noista ihan reilusti välistä joka selittää hintoja :psmoke:
 
Liittynyt
02.12.2017
Viestejä
40
Hornetissa kyllä minimit nostalgia-arvoa kun laittoivat twinin. Ja Brandtihan ottaa noista ihan reilusti välistä joka selittää hintoja :psmoke:
Toki nykyisillä kustannuksilla nelisylinterinen A2 Hornet olisi käytännössä täysi mahdottomuus. Kuten aiemman sivu taulukosta voidaan todeta, Yamahan ja Hondan hintaero saksassa on marginaalinen (reilu 200€). Tämä on Keski-Euroopan kuluttajalle optimaalinen tilanne, kun pyörien välillä on aito kilpailu. Toisin kuin suomessa, jossa Honda kilpailee vain ja ainoastaan sillä brändillä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
194 103
Viestejä
3 509 149
Jäsenet
62 447
Uusin jäsen
Kx1

Hinta.fi

Ylös Bottom