Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:15 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Ei tietysti nyt ajankohtaista, mutta suosittelen kyllä kauden päätteeksi tankkaamaan säilytyksen ajaksi tankkiin ns. pienkonebensaa. Ei vanhene tankissa. Saa muuten ihan suoraan pumpusta tietyiltä Nesteen asemilta.
Onko se lämpimässä?Onhan tuo Suzuki aina talven yli olleilla bensoilla käynnistyny ja toiminu.
Riippuu missä pyörää säilyttää, lämpimässä niin ei juuri niin väliä mitä tankissa on, toimii sen 4+5kk jälkeen vielä ihan hyvin, jos taas kylmässä niin sitten ehdottomasti pienkonebensaa tms. tai halvin on tyhjentää tankki ja muut bensa puolen paikat.Ei tietysti nyt ajankohtaista, mutta suosittelen kyllä kauden päätteeksi tankkaamaan säilytyksen ajaksi tankkiin ns. pienkonebensaa. Ei vanhene tankissa. Saa muuten ihan suoraan pumpusta tietyiltä Nesteen asemilta.
Onko se lämpimässä?
Pidemmän aikaa oli jo kuumetta ja kun mahdollisuus tuli, hankin viime vuonna loppukesästä mp:n. ~10 vuotta vierähti ilman mp:tä ja vaihtoehdot nykyisen hankinnalle oli aika tarkasti rajattu. Mp:ksi valikoitui Ducati Hypermotard 1100S.
Aika vähän kerkesin ajelemaan kun okt:n pihatyöt haittasi harrastusta poutapäivinä, mutta josko tulevana kesänä sitten enemmän.
Minkälainen vehje tuo on ajella?
Onko tuo supermoto tyyppisen ketterä, vaiko enemmän adventure pyörän tyyppinen?
Itseäni on pari vuotta aina välillä poltellut 640:sen kotarin supermoton päivittäminen isompaan ja vaihtoehdot ovat aika pitkälti rajautuneet kotarin 990:seen supermotoon, tuohon Ducati Hypermotardiin tai Aprilia Dorsoduroon.
Näistä kotari on ainut jota olen käynyt kokeilemassa, muita en ole vielä lähtenyt testailemaan.
Tuossa on MV Corsen täysputkisto ja rivineloseksi on kyllä uskomattoman yksilölliset äänet. Äänet viimekädessä teki ostopäätöksen. Moottoripyöräily on itselle aina ollut enemmän fiilis kuin järkiharrastus.Mulla oli aikanaan (10v sitten) uusi MV Aqusta 990r brutale, siinä oli kyllä mielenkiintoisia ominaisuuksia välillä, mutta ei se tielle koskaan jättänyt. Parkkipaikalla kyllä löysi helposti oman pyörän ja ne äänet kunnon putkistolla
Minkälainen vehje tuo on ajella?
Onko tuo supermoto tyyppisen ketterä, vaiko enemmän adventure pyörän tyyppinen?
Itseäni on pari vuotta aina välillä poltellut 640:sen kotarin supermoton päivittäminen isompaan ja vaihtoehdot ovat aika pitkälti rajautuneet kotarin 990:seen supermotoon, tuohon Ducati Hypermotardiin tai Aprilia Dorsoduroon.
Näistä kotari on ainut jota olen käynyt kokeilemassa, muita en ole vielä lähtenyt testailemaan.
Sanoisin, että jotain noiden välistä. Ei se mikään supermoto ole, muttei adventurekaan. Veikkaan että kotarin jälkeen tuntuu painavalta ja kankealta, mutta taas nakuihin&retropyöriin verattuna tuntuu kevyeltä&ketterältä. Hyvä/kohtalainen kaikessa, muttei täydellinen mihinkään Samaa sarjaa on kyllä 990&Dorsodurokin, että lienee osittain makuasioita, mutta tuo malliluokka on aika täydellinen itselle.
Noissa isoissa "supermotoissa" on paljon hyvää, juurikin sellaisia monitaitureita. Pysty ajoasento ja suht pitkät joustovarat jo tekevät ison eron perus nakuihin verrattuna, kärsii röykkyistäkin tietä laskettaa reippaasti eikä pohjaa alusta ihan heti.
Erittäin mukava ajoasento ainakin oli kotarin 950 sm ja nykyisessä 990 smt, pikkupykälät näissä todella lyhyet moniin perinteisiin katupeleihin verrattuna eli käytännön suorituskyky vähintäänkin kohdallaan vaikka tehoa ei ihan samalla lailla olekaan kuin tonnisissa RRRRRrrÄr pyörissä.
Saattaa tuo eturengaskin suht herkästi kytkeytyä irti tienpinnasta
Esimerkiksi Hypermotard 1100 evo v2010 kuivapaino ilmoitettu 172kg, eli eivät ole mitään norsuja.
Edellinen pyörä itselläni oli 990 superduke joka oli todella supermotomainen ajoltaan, vaikka kuivapaino taitaa olla 186kg, ajoasento ja twinin tuoma kapeus sekä matala painopiste tekee noista todella leikkisiä pyöriä. Ei niitä nyt aivan supermotoon voi verrata. Muihin katupyöriin verrattuna silti todella supermotomainen. 990:iä aikaisemmin oli ktm smc690, eikä sekään nyt varsinainen supermoto ole. Ennen tuota 690:iä oli Husqvarna SMR510, jota voi jo hyvällä omallatunnolla kutsua supermotoksi. Aivan tolkuttoman hauska peli, mutta yli 50km lenkit ei kyllä tullut kyseeseenkään tuolla laitteella.Sen takia kutsun niitä hypermotoiksi Ajoasento on mukava ja itselleni se mieluisin pyörätyyppi monikäyttöisyyden takia. Plus noiden kanssa ei ole koko ajan joku haastamassa kun näyttävät adventureilta. Loistavia laitteita jos esim. ajelee paljon taajamassa työmatkoja tms. mutta tykkää silti harrastaa touringia.
Hyperissä on kyllä vakiona erittäin jäykkä keula joka vie fiilikset ajella huonompia teitä + paska rengasvalinta, mutta noita voi muokata niin ei tarvitse enää suunnitella reittejä TKC80 voisi olla mielenkiintoinen rengas. Tosin hiekkateissä on se ongelma, että niissä on kaksi etenemis vaihtoehtoja; rullaillen tai "tuppi nurin". Jälkimmäisessä on aika suuret riskit päätyä jonkun keulaan.
Rengas irtoaa kyllä herkästi tiestä vahingossakin, kiihdytyksissä ei kauhean hyvä ominaisuus.
Mistä tuon löysit ? Muistaakseni 182kg on kuivapaino, mutta en löytänyt varmistusta tälle. Eivät ole norsuja, mutta kyllä tuon 30kg erotuksen huomaa ihan selvästi. IMHO jos hakusessa on supermoto niin katsoisin silloin supermotoja enkä näitä hypermotoja.
Duke 2 ei kyllä oo supermoto mistään kohasta. Täysin katuiskarit.Pitkästä aikaa tekisi mieli hankkia jokin supermoto kesäksi. Viimeisimmät supermotokokemukset on Duke II:sta josta pidin kyllä.
Duke 2 ei kyllä oo supermoto mistään kohasta. Täysin katuiskarit.
Supermotard tarkoittaa ihan samaa asiaa. Duke on ihan normaali kattamaton katupyörä.No supermotard sitten jos tuo termi ei kelvannut.
Supermotard tarkoittaa ihan samaa asiaa. Duke on ihan normaali kattamaton katupyörä.
Speksien mukaan iskareiden joustot on samat kuin LC4 SM:ssä ja molemmat tuon sivuston mukaan luokiteltu supermotard.Supermotard tarkoittaa ihan samaa asiaa. Duke on ihan normaali kattamaton katupyörä.
Jos kiinnostaa niin mulla vois olla myytävänä vuoden 2003 KTM LC4 supermoto. Mukaan tulee myös endurovanteet ja kasa kaikenlaista varaosaa yms.Pitkästä aikaa tekisi mieli hankkia jokin supermoto kesäksi. Viimeisimmät supermotokokemukset on Duke II:sta josta pidin kyllä.
Vaihdoin hornettiin öljyt ja pisti silmään tuo öljypropun alumiinitiivisteen kokoero, vanha oli kehältään varmaan yli 5mm leveä alumiinitiiviste ja tämä uusi on noin 2mm leveä kehältä. Onko tuolla käytännön merkitystä? Kaiken järjen mukaan tuon pitäisi pelata, mutta jos joltain on sattunut putoamaan matkalle irti. Oikealla vanha ja vasemmalla mikä motonetistä tuli hondaan sopivana...
Siisti lähtökohta, ruoste kai näissä se pahin mahdollinen vastus olisi.Tuli haettua uusi projekti. Xj650 vuodelta -82. Ei lähde käyntiin eikä oikein muutenkaan tee mitään. Tarkoitus rakennella scrambler/cafe racer tyylinen. Tuskin ehtii tälle kesää ajoon ollenkaan.
En koe tuota mitenkään miellyttäväksi harrastukseksi jos joutuu toppaamaan itsensä Michelin-ukon näköiseksi että tarkenee ajella. Mutta en kyllä lue itseäni muutenkaan tosi motoristiksi. Hyvä kesäharrastus. Jos pieninkään sateen uhka niin menen mieluummin autolla.Hyvinhän tässä on jo kuukauden päivät pystynyt ajelemaan kun vaan pukee varusteet päälle. Noin 1200km tullut rullattua tälle keväälle jo.
Ihan samat ajokamat itsellä on ainakin ollut päällä mitä kesälläkin. Nyt vaan nuo vetoketjukiinnitteiset lämpövuoret vielä kiinni. Näpit välillä vähän tuppaa jäätymään kun ei ole oikein sopivia hanskoja näille keleille. Talviajamiseen ei silti itselläkään into riittäisi vaikka olisi minkämoiset varusteet tahansa.En koe tuota mitenkään miellyttäväksi harrastukseksi jos joutuu toppaamaan itsensä Michelin-ukon näköiseksi että tarkenee ajella. Mutta en kyllä lue itseäni muutenkaan tosi motoristiksi. Hyvä kesäharrastus. Jos pieninkään sateen uhka niin menen mieluummin autolla.
Itse olen tuota pohtinut, kun välillä tulee muita mopoilijoita pitkät päällä vastaan. Omalla kohdalla ainakin käännän katseen (ja huomion) pois tällöin siitä häikäisevästä kulkupelistä. Tämä ei varmaankaan paranna sitä huomatuksi tulemista.
Suomi on pitkä maa ja ei ainakaan itä-suomessa vielä tarkene kovin kevyessä varustuksessa ajella, varsinkaan katteettomalla pyörälläIhan samat ajokamat itsellä on ainakin ollut päällä mitä kesälläkin. Nyt vaan nuo vetoketjukiinnitteiset lämpövuoret vielä kiinni. Näpit välillä vähän tuppaa jäätymään kun ei ole oikein sopivia hanskoja näille keleille. Talviajamiseen ei silti itselläkään into riittäisi vaikka olisi minkämoiset varusteet tahansa.