• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:15 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mopokuumetta

Ei tietysti nyt ajankohtaista, mutta suosittelen kyllä kauden päätteeksi tankkaamaan säilytyksen ajaksi tankkiin ns. pienkonebensaa. Ei vanhene tankissa. Saa muuten ihan suoraan pumpusta tietyiltä Nesteen asemilta.
 
Ei tietysti nyt ajankohtaista, mutta suosittelen kyllä kauden päätteeksi tankkaamaan säilytyksen ajaksi tankkiin ns. pienkonebensaa. Ei vanhene tankissa. Saa muuten ihan suoraan pumpusta tietyiltä Nesteen asemilta.

Vahva suositus tälle. En osaa sanoa onko talven yli säilytyksen kannalta muuta eroa, mutta tuo ei haihdu tankista. Näkönään 98 + Motul säilytysaine ei ainakaan estä haihtumista.
 
Ei tietysti nyt ajankohtaista, mutta suosittelen kyllä kauden päätteeksi tankkaamaan säilytyksen ajaksi tankkiin ns. pienkonebensaa. Ei vanhene tankissa. Saa muuten ihan suoraan pumpusta tietyiltä Nesteen asemilta.
Riippuu missä pyörää säilyttää, lämpimässä niin ei juuri niin väliä mitä tankissa on, toimii sen 4+5kk jälkeen vielä ihan hyvin, jos taas kylmässä niin sitten ehdottomasti pienkonebensaa tms. tai halvin on tyhjentää tankki ja muut bensa puolen paikat.
 
Pidemmän aikaa oli jo kuumetta ja kun mahdollisuus tuli, hankin viime vuonna loppukesästä mp:n. ~10 vuotta vierähti ilman mp:tä ja vaihtoehdot nykyisen hankinnalle oli aika tarkasti rajattu. Mp:ksi valikoitui Ducati Hypermotard 1100S.

Ducati_Hypermotard1100S_2008.JPG

Aika vähän kerkesin ajelemaan kun okt:n pihatyöt haittasi harrastusta poutapäivinä, mutta josko tulevana kesänä sitten enemmän.
 
Itsellä vähän sama homma, eli viime vuonna tuli mahdollisuus ostaa aika edukkaasti -04 Honda CBR1000RR. Kilometrejä taisi tulla kesän aikana n. 3500km.

Kopio tiedostosta Honda (1).jpg


Tätä ennen viimeksi ollut omana pyöränä piikkinen, reilusti yli kymmenen vuotta sitten. Honda oli kyllä kiva pyörä ja kulkupuolikin erittäin kunnossa. Tahdoin kuitenkin vähän rennonpaa ajoasentoa ja ihan loppusyksystä tulikin hommattua -08 Yamaha FZ1-N, jolla olen nyt ehtinyt tänä keväänä pari sataa kilometriä ajamaan. Hyvältä tuntuu.
20200317_181451.jpg
 
IMG_20200328_140826.jpg
Komia fz, itsekin kävin samanlaista katsomassa. Päädyin kuitenkin italian pojan vastineeseen eli mv agusta brutaleen. Sähkövikoja odotellessa.

Mulla oli aikanaan (10v sitten) uusi MV Aqusta 990r brutale, siinä oli kyllä mielenkiintoisia ominaisuuksia välillä, mutta ei se tielle koskaan jättänyt. Parkkipaikalla kyllä löysi helposti oman pyörän ja ne äänet kunnon putkistolla:love:
 
Pidemmän aikaa oli jo kuumetta ja kun mahdollisuus tuli, hankin viime vuonna loppukesästä mp:n. ~10 vuotta vierähti ilman mp:tä ja vaihtoehdot nykyisen hankinnalle oli aika tarkasti rajattu. Mp:ksi valikoitui Ducati Hypermotard 1100S.

Ducati_Hypermotard1100S_2008.JPG

Aika vähän kerkesin ajelemaan kun okt:n pihatyöt haittasi harrastusta poutapäivinä, mutta josko tulevana kesänä sitten enemmän.

Minkälainen vehje tuo on ajella?
Onko tuo supermoto tyyppisen ketterä, vaiko enemmän adventure pyörän tyyppinen?

Itseäni on pari vuotta aina välillä poltellut 640:sen kotarin supermoton päivittäminen isompaan ja vaihtoehdot ovat aika pitkälti rajautuneet kotarin 990:seen supermotoon, tuohon Ducati Hypermotardiin tai Aprilia Dorsoduroon.
Näistä kotari on ainut jota olen käynyt kokeilemassa, muita en ole vielä lähtenyt testailemaan.
 
Minkälainen vehje tuo on ajella?
Onko tuo supermoto tyyppisen ketterä, vaiko enemmän adventure pyörän tyyppinen?

Itseäni on pari vuotta aina välillä poltellut 640:sen kotarin supermoton päivittäminen isompaan ja vaihtoehdot ovat aika pitkälti rajautuneet kotarin 990:seen supermotoon, tuohon Ducati Hypermotardiin tai Aprilia Dorsoduroon.
Näistä kotari on ainut jota olen käynyt kokeilemassa, muita en ole vielä lähtenyt testailemaan.

Kevyt ja ketterä, ei ollenkaan ison adventuren tyyppinen. Ehkä vähän enemmän katupyörä -tyyppinen kuin 990 SM, jossa fiilis ehkä enempi krossimainen. Hyperissä on vähän tiukempi polvikulma, jos on pitkä (itse 192). Molemmat on aika kapeita tankin ja satulan kohdalta, josta itse tykkään. S-mallin alusta on kyllä hyvä routapattiteille ja muutenkin pidän pyörän monikäyttöisyydestä. Itselläni oli kanssa vaihtoehtona 990 SM ja budjetti mielessä 690 Duke, mutta hyperi ensisijaisesti.
 


Noihin aikoihin itsellä oli ekan sukupolven 750 Monsteri ja tuota videota tuli katsottua useamman kerran sillä mielellä että ehkä joku päivä... :D
 
Mulla oli aikanaan (10v sitten) uusi MV Aqusta 990r brutale, siinä oli kyllä mielenkiintoisia ominaisuuksia välillä, mutta ei se tielle koskaan jättänyt. Parkkipaikalla kyllä löysi helposti oman pyörän ja ne äänet kunnon putkistolla:love:
Tuossa on MV Corsen täysputkisto ja rivineloseksi on kyllä uskomattoman yksilölliset äänet. Äänet viimekädessä teki ostopäätöksen. Moottoripyöräily on itselle aina ollut enemmän fiilis kuin järkiharrastus.
 
Minkälainen vehje tuo on ajella?
Onko tuo supermoto tyyppisen ketterä, vaiko enemmän adventure pyörän tyyppinen?

Itseäni on pari vuotta aina välillä poltellut 640:sen kotarin supermoton päivittäminen isompaan ja vaihtoehdot ovat aika pitkälti rajautuneet kotarin 990:seen supermotoon, tuohon Ducati Hypermotardiin tai Aprilia Dorsoduroon.
Näistä kotari on ainut jota olen käynyt kokeilemassa, muita en ole vielä lähtenyt testailemaan.

Sanoisin, että jotain noiden välistä. Ei se mikään supermoto ole, muttei adventurekaan. Veikkaan että kotarin jälkeen tuntuu painavalta ja kankealta, mutta taas nakuihin&retropyöriin verattuna tuntuu kevyeltä&ketterältä. Hyvä/kohtalainen kaikessa, muttei täydellinen mihinkään :D Samaa sarjaa on kyllä 990&Dorsodurokin, että lienee osittain makuasioita, mutta tuo malliluokka on aika täydellinen itselle.
 
Sanoisin, että jotain noiden välistä. Ei se mikään supermoto ole, muttei adventurekaan. Veikkaan että kotarin jälkeen tuntuu painavalta ja kankealta, mutta taas nakuihin&retropyöriin verattuna tuntuu kevyeltä&ketterältä. Hyvä/kohtalainen kaikessa, muttei täydellinen mihinkään :D Samaa sarjaa on kyllä 990&Dorsodurokin, että lienee osittain makuasioita, mutta tuo malliluokka on aika täydellinen itselle.

Noissa isoissa "supermotoissa" on paljon hyvää, juurikin sellaisia monitaitureita. Pysty ajoasento ja suht pitkät joustovarat jo tekevät ison eron perus nakuihin verrattuna, kärsii röykkyistäkin tietä laskettaa reippaasti eikä pohjaa alusta ihan heti.
Erittäin mukava ajoasento ainakin oli kotarin 950 sm ja nykyisessä 990 smt, pikkupykälät näissä todella lyhyet moniin perinteisiin katupeleihin verrattuna eli käytännön suorituskyky vähintäänkin kohdallaan vaikka tehoa ei ihan samalla lailla olekaan kuin tonnisissa RRRRRrrÄr pyörissä.
Saattaa tuo eturengaskin suht herkästi kytkeytyä irti tienpinnasta :whistling:
 
Mitäs nuo Ducatin supermotot painaakaan? Tuo oma 690 smcr painaa kuivana nyt änkän ja akun vaihdon jälkeen 141 kiloa.
 
Esimerkiksi Hypermotard 1100 evo v2010 kuivapaino ilmoitettu 172kg, eli eivät ole mitään norsuja.
 
Noissa isoissa "supermotoissa" on paljon hyvää, juurikin sellaisia monitaitureita. Pysty ajoasento ja suht pitkät joustovarat jo tekevät ison eron perus nakuihin verrattuna, kärsii röykkyistäkin tietä laskettaa reippaasti eikä pohjaa alusta ihan heti.
Erittäin mukava ajoasento ainakin oli kotarin 950 sm ja nykyisessä 990 smt, pikkupykälät näissä todella lyhyet moniin perinteisiin katupeleihin verrattuna eli käytännön suorituskyky vähintäänkin kohdallaan vaikka tehoa ei ihan samalla lailla olekaan kuin tonnisissa RRRRRrrÄr pyörissä.
Saattaa tuo eturengaskin suht herkästi kytkeytyä irti tienpinnasta :whistling:

Sen takia kutsun niitä hypermotoiksi :D Ajoasento on mukava ja itselleni se mieluisin pyörätyyppi monikäyttöisyyden takia. Plus noiden kanssa ei ole koko ajan joku haastamassa kun näyttävät adventureilta. Loistavia laitteita jos esim. ajelee paljon taajamassa työmatkoja tms. mutta tykkää silti harrastaa touringia.
Hyperissä on kyllä vakiona erittäin jäykkä keula joka vie fiilikset ajella huonompia teitä + paska rengasvalinta, mutta noita voi muokata niin ei tarvitse enää suunnitella reittejä :D TKC80 voisi olla mielenkiintoinen rengas. Tosin hiekkateissä on se ongelma, että niissä on kaksi etenemis vaihtoehtoja; rullaillen tai "tuppi nurin". Jälkimmäisessä on aika suuret riskit päätyä jonkun keulaan.
Rengas irtoaa kyllä herkästi tiestä vahingossakin, kiihdytyksissä ei kauhean hyvä ominaisuus.

Esimerkiksi Hypermotard 1100 evo v2010 kuivapaino ilmoitettu 172kg, eli eivät ole mitään norsuja.

Mistä tuon löysit ? Muistaakseni 182kg on kuivapaino, mutta en löytänyt varmistusta tälle. Eivät ole norsuja, mutta kyllä tuon 30kg erotuksen huomaa ihan selvästi. IMHO jos hakusessa on supermoto niin katsoisin silloin supermotoja enkä näitä hypermotoja.
 
Sen takia kutsun niitä hypermotoiksi :D Ajoasento on mukava ja itselleni se mieluisin pyörätyyppi monikäyttöisyyden takia. Plus noiden kanssa ei ole koko ajan joku haastamassa kun näyttävät adventureilta. Loistavia laitteita jos esim. ajelee paljon taajamassa työmatkoja tms. mutta tykkää silti harrastaa touringia.
Hyperissä on kyllä vakiona erittäin jäykkä keula joka vie fiilikset ajella huonompia teitä + paska rengasvalinta, mutta noita voi muokata niin ei tarvitse enää suunnitella reittejä :D TKC80 voisi olla mielenkiintoinen rengas. Tosin hiekkateissä on se ongelma, että niissä on kaksi etenemis vaihtoehtoja; rullaillen tai "tuppi nurin". Jälkimmäisessä on aika suuret riskit päätyä jonkun keulaan.
Rengas irtoaa kyllä herkästi tiestä vahingossakin, kiihdytyksissä ei kauhean hyvä ominaisuus.



Mistä tuon löysit ? Muistaakseni 182kg on kuivapaino, mutta en löytänyt varmistusta tälle. Eivät ole norsuja, mutta kyllä tuon 30kg erotuksen huomaa ihan selvästi. IMHO jos hakusessa on supermoto niin katsoisin silloin supermotoja enkä näitä hypermotoja.
Edellinen pyörä itselläni oli 990 superduke joka oli todella supermotomainen ajoltaan, vaikka kuivapaino taitaa olla 186kg, ajoasento ja twinin tuoma kapeus sekä matala painopiste tekee noista todella leikkisiä pyöriä. Ei niitä nyt aivan supermotoon voi verrata. Muihin katupyöriin verrattuna silti todella supermotomainen. 990:iä aikaisemmin oli ktm smc690, eikä sekään nyt varsinainen supermoto ole. Ennen tuota 690:iä oli Husqvarna SMR510, jota voi jo hyvällä omallatunnolla kutsua supermotoksi. Aivan tolkuttoman hauska peli, mutta yli 50km lenkit ei kyllä tullut kyseeseenkään tuolla laitteella.
 
Tuli hankittua projektiksi tuollainen mällätty Speed Triple RS. Ideana oli puuhastella tuo ensi kevääksi kasaan, mutta hyvällä tuurilla tuon voisi saada jo tälle kesälle kuntoon kun sattummalta löytyi hyvin käytettynä tarvittavia osia.
 

Liitteet

  • 6679d0c0-5454-46b5-ad25-305ca69c519b.jpg
    6679d0c0-5454-46b5-ad25-305ca69c519b.jpg
    476,9 KB · Luettu: 148
  • a06c454c-1eca-4665-8d87-c271a9fafc5f.jpg
    a06c454c-1eca-4665-8d87-c271a9fafc5f.jpg
    543,9 KB · Luettu: 151
  • ae84fc6e-8a6b-415b-aec5-03a8882703d9.jpg
    ae84fc6e-8a6b-415b-aec5-03a8882703d9.jpg
    589,8 KB · Luettu: 145
Tankinkin olisi varmaan saanut suoritettua, mutta löytyi käytettynä aivan uudenveroisessa kunnossa oleva tankki, joten mennään sillä ja suoristetaan vanha tankki vaikka varalle. Muita osia tulossa mitä löytyi käytettynä: Molemmat kytkimet tankoon, tankin päällä oleva muovi, vasen etukate, oikea takakate, mittaristo, valot ja oikea keulanputki. Näihin karkeesti meni vähän päälle touhutonni kun uutena pelkkä mittaristo ois maksanut yli tonnin, joten budjetin kannalta ainakin vaikuttaa ihan hyvälle:cool:
Periaatteessa puuttuu enään kytkinkahva, etuhäkki, takavalon kate, ja elektroninen tangon lukitus.

Staattorin posken toki voisi myös vaihtaa uuteen jos naarmut häiritsee vanhassa. Oikean puolen vaimentimessa päädyssä oleva hiilikuitusuoja myös paskana ja pitää varmaan koittaa jos ton saisi fiksattua edes näennäisesti kuntoon katsastukseen kun ideana oli uusia putki samalla ja tässä ei E-merkintää ja ei kiinnostais ostaa turhaan vakio putkia joita en kuitenkaan aio käyttää.

Runko toki pitää mittauttaa, mutta 99% varmuudella toi on kyllä suora kun pyörällä on mällätty eläimeen. Keulakin näyttää suoralle ja oikea putki tulee sen takia kun lokarin kiinnike on poikki ja niitä ei tietenkään myydä erikseen vaikka onkin irroitettava osa.

Käyntiinhän tuo ei tällä hetkellä lähde, mutta veikkaan vian olevan jossain sähköissä. Nyt periaatteessa odotellaan tilattuja osia jotta päästään tutkimaan asiaan enemmän. Kone ainakin käsin pyörii nätisti ja ei ole vuotanut nesteitä.

20200410_173440.jpg
 
Suosituksia / kokemuksia korvatulpista, joissa olisi integroidut nappikuulokkeet samassa? Eli oikeasti vaimentavista ja kuuloa suojaavista ei vastameluversioista.
 
Pitkästä aikaa tekisi mieli hankkia jokin supermoto kesäksi. Viimeisimmät supermotokokemukset on Duke II:sta josta pidin kyllä.
 
Supermotard tarkoittaa ihan samaa asiaa. Duke on ihan normaali kattamaton katupyörä.
Speksien mukaan iskareiden joustot on samat kuin LC4 SM:ssä ja molemmat tuon sivuston mukaan luokiteltu supermotard.
Samoin tekniikan maailma luokitellut supermotardiksi.
 
Pitkästä aikaa tekisi mieli hankkia jokin supermoto kesäksi. Viimeisimmät supermotokokemukset on Duke II:sta josta pidin kyllä.
Jos kiinnostaa niin mulla vois olla myytävänä vuoden 2003 KTM LC4 supermoto. Mukaan tulee myös endurovanteet ja kasa kaikenlaista varaosaa yms.

Viikonlopun aikana tulin siihen tulokseen että vaikka tuo helvetin hauska laite onkin niin ei se tänä keväänä sitten innostanutkaan. Nyt alkoikin sitten houkuttelemaan idea ensimmäisen sukupolven Aprilia Pegasosta jos sellaisen koittaisi löytää jostain jos tuon KTämmän saisi myytyä pois.
 
Vähän väärä ketju mutta eipä taida olla parempaakaan. Eli tee-se-itse kaasareiden synkkaus kiinnostaa. Itse synkkaus on suht selvillä, mutta miten alipaineletkut saa kiinni kaasareihin? Pitääkö ottaa kaasari käteen ja lähteä rautakauppaan sovittelemaan nippoja? Pyörä on vuosimallin -95 Yamaha XJ 600 S Div.
Vaihdan kaasareihin neulat ja tiivisteet, samalla voisi synkata kaasarit. Tosin venttiilivälysten tarkastuskin (ja säätö) on vielä tekemättä, sekin kannattaisi tehdä ensin.
Hitto kun kelit eivät suosi yhtään. Viikko eteenpäin on lämpötilat edelleen 5 ja nollan väilillä :rage:
Ei näytä katteetkaan enää ihan yhtä siisteiltä kun ostettaessa :cry: Pari kertaa päässyt pyörä kaatumaan. Oli tuota aiemminkin mällätty, selkeitä korjausjälkiä löytyy. Mittaristo oli näppärästi vetäisty hitonmoisella silikonimöntillä katteisiin kiinni :asif:
 
Vaihdoin hornettiin öljyt ja pisti silmään tuo öljypropun alumiinitiivisteen kokoero, vanha oli kehältään varmaan yli 5mm leveä alumiinitiiviste ja tämä uusi on noin 2mm leveä kehältä. Onko tuolla käytännön merkitystä? Kaiken järjen mukaan tuon pitäisi pelata, mutta jos joltain on sattunut putoamaan matkalle irti. Oikealla vanha ja vasemmalla mikä motonetistä tuli hondaan sopivana...
 

Liitteet

  • asd.PNG
    asd.PNG
    883,3 KB · Luettu: 41
Viimeksi muokattu:
Vaihdoin hornettiin öljyt ja pisti silmään tuo öljypropun alumiinitiivisteen kokoero, vanha oli kehältään varmaan yli 5mm leveä alumiinitiiviste ja tämä uusi on noin 2mm leveä kehältä. Onko tuolla käytännön merkitystä? Kaiken järjen mukaan tuon pitäisi pelata, mutta jos joltain on sattunut putoamaan matkalle irti. Oikealla vanha ja vasemmalla mikä motonetistä tuli hondaan sopivana...

Kupariprikka painuu kasaan kun sen kiristää, tuo riittää paineettomaan tilaan. Kunhan huolehdit että tiivistepinnat on puhtaat.
 
Niinpä se hyrskähti omakin kauteni taas käyntiin. Toivottavasti lämpöaalto seuraa perässä.

Hiljattaisissa mopokuumeissani askartelin seuraavanlaisen, erään ikonisen jenkkielokuvan ja kepeän brittipyörän innoittaman menopelin:

m027_1000.jpg
 
Tuli haettua uusi projekti. Xj650 vuodelta -82. Ei lähde käyntiin eikä oikein muutenkaan tee mitään. Tarkoitus rakennella scrambler/cafe racer tyylinen. Tuskin ehtii tälle kesää ajoon ollenkaan.
 

Liitteet

  • IMG_20200420_191226.jpg
    IMG_20200420_191226.jpg
    2,5 MB · Luettu: 121
Tuli haettua uusi projekti. Xj650 vuodelta -82. Ei lähde käyntiin eikä oikein muutenkaan tee mitään. Tarkoitus rakennella scrambler/cafe racer tyylinen. Tuskin ehtii tälle kesää ajoon ollenkaan.
Siisti lähtökohta, ruoste kai näissä se pahin mahdollinen vastus olisi.
 
Super dukenukemi vihdoin ajoon tänään, parisataa kilsaa mittariin.
Pientä alkuprobleemia kun uusi ja hieno kytkinkahva ei päästänyt kytkimen käyttösylinteriä palautumaan tarpeeksi ja vähän luistamista oli mukana menossa. Alkuperäinen kahva paikalleen ja se siitä ongelmasta.

Vielä kun saisi pakoputken tiiviiksi kunnolla. Uudet tiivisteet, pinnat putsattu ennen asentelua ja mutta silti se jostain pikkusen pörisee ylimääräistä.
Voihan se tietty olla että on taas halki jostain päin, viime kesänä jo tiggi lauloi kun muutamassa kohtaa vähän ylimääräistä happirakoa.
 
Ihan vielä ei viitsi ajokautta aloittaa. Alle kymmentä astetta lämmintä lupaa ainakin viikoksi.
Yamaha tuli kuitenkin viriteltyä ajokuntoon. Vaihdoin siihen ajovalon, korkeamman tuulilasin, mittariston kiinnikkeen liimasin kiinni muovihitsausliimalla ja katteita fiksailin muutenkin paremmin kiinni. Etukate on jo vähän heikossa hapessa, sitä onkin korjattu jo aiemmin.
Aika paljon päästää kaasarit tai ainakin yksi läpi bensaa. Toiselta puolelta lensi kaarella bensaa kun starttasin ilman tulppia.. Lähti kuitenkin normaalisti toimimaan kun sain sylinterit tyhjäksi ensin. Toki piti startata aika kauan.
 
Hyvinhän tässä on jo kuukauden päivät pystynyt ajelemaan kun vaan pukee varusteet päälle. Noin 1200km tullut rullattua tälle keväälle jo.
En koe tuota mitenkään miellyttäväksi harrastukseksi jos joutuu toppaamaan itsensä Michelin-ukon näköiseksi että tarkenee ajella. Mutta en kyllä lue itseäni muutenkaan tosi motoristiksi. Hyvä kesäharrastus. Jos pieninkään sateen uhka niin menen mieluummin autolla.
 
Reilu 120km tänään :cool: kauden avasin jo maaliskuun puolella, mutta sen jälkeen ollut pyörä seisonnassa. Turhan kylmähän se vielä on, että voisi täysipainoisesti nautiskella, mutta saapahan pahimman kiiman laskemaan vähäksi aikaa. Paljon oli kyllä pyöriä liikenteessä.
 
Itselläni ollut ajokausi auki jo kolme vuotta putkeen. Kylmällä ilmalla ja talvella pärjännyt ihan laittamalla vuoret varusteisiin.:kahvi:
 
En koe tuota mitenkään miellyttäväksi harrastukseksi jos joutuu toppaamaan itsensä Michelin-ukon näköiseksi että tarkenee ajella. Mutta en kyllä lue itseäni muutenkaan tosi motoristiksi. Hyvä kesäharrastus. Jos pieninkään sateen uhka niin menen mieluummin autolla.
Ihan samat ajokamat itsellä on ainakin ollut päällä mitä kesälläkin. Nyt vaan nuo vetoketjukiinnitteiset lämpövuoret vielä kiinni. Näpit välillä vähän tuppaa jäätymään kun ei ole oikein sopivia hanskoja näille keleille. Talviajamiseen ei silti itselläkään into riittäisi vaikka olisi minkämoiset varusteet tahansa.
 
Itse olen tuota pohtinut, kun välillä tulee muita mopoilijoita pitkät päällä vastaan. Omalla kohdalla ainakin käännän katseen (ja huomion) pois tällöin siitä häikäisevästä kulkupelistä. Tämä ei varmaankaan paranna sitä huomatuksi tulemista.

Mua kyllä jurppii nämä valoisallakin pitkät päällä ajelevat ja vastaantulevat motoristit. Vaikka pitääkin keskittymisen pois siitä valosta niin itsellä ainakin niin iso valoherkkyys että aina kyllä hetken aikaa vituttaa kun tällainen 'näkyvä' motoristi ajelee vastaan. Omista pyöräajoista on toki jo 10+ vuotta mutta eipä silloinkaan tullut mieleen ajella päivällä pitkät päällä saatika hämärällä olla laittamatta lyhyitä päälle.
 
Ihan samat ajokamat itsellä on ainakin ollut päällä mitä kesälläkin. Nyt vaan nuo vetoketjukiinnitteiset lämpövuoret vielä kiinni. Näpit välillä vähän tuppaa jäätymään kun ei ole oikein sopivia hanskoja näille keleille. Talviajamiseen ei silti itselläkään into riittäisi vaikka olisi minkämoiset varusteet tahansa.
Suomi on pitkä maa ja ei ainakaan itä-suomessa vielä tarkene kovin kevyessä varustuksessa ajella, varsinkaan katteettomalla pyörällä
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 836
Viestejä
4 513 231
Jäsenet
74 498
Uusin jäsen
maaze

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom