Trumph Sprint ST 1050 pyörii halvimmillaan 5000€ luokassa. BMW K1200 vanhempana isommalla hintaskaalalla.
BMWK1200S vaikutti noista K-sarjan Bemareista järkevälimmältä ja kevyimmältä. Lienee samaa kokoluokkaa kuin Busa ja Honda XX ollen pikkasen keviämpi kuin Busa. Matkapyöräksi varmaan asiallinen, kuitenkin aika sporttinen ja ruutia löytyy. Innostuin tosta aika paljonkin, kun Honda XX ollut kans mielessä. Kävin koeistuun yhtä yksilöä, mutta aika möhköhän toi on tietty Hornettiin tottuneena ja painava. Ajoasento ei tuntunut kuitenkaan mitenkään pahalta. En tiedä haluanko/uskallanko seuraavaksi tonkaan kokosta vielä. Itsellä ylti molemmat jalat, joten kuten varvastellen maahan. Ei kunnolla päkiöille, niinkuin Hornetissa jossa on vain 2cm matalampi istuinkorkeus, vaikka saahan noita tietty laskettuakin. Voi toi kokoluokka olla itselle tässä vaiheessa koon ja painon takia vähän turhan iso ja hankala hallita, vaikken mitenkään heikko/hintelä oo, mutta pituudella vaan ei oo siunattu. VFR vaikuttaa koon ja painon puolesta varteenotettavammalta. Toiminee paremmin seka- ja nurkka-ajoon.
Triumphi vaikuttaa kiinnostavalta, ois vähän keviämpi. Noita huonosti vaan kaupan.
BMW F800ST ja Ducatin ST2/3/4 tulee ainakin mieleen jo mainittujen lisäksi. Bemari on ainakin kevyt ja matalalla penkillä istuinkorkeus jää alle 80 cm, mutta moottori on aika tuhnu. 2-pyttysenä toki mukavampi vääntökäyrä arkiajoon vrt. 600 kuutionen rvivinelonen, mutta tehoissa jää jälkeen. Hieman sama homma tuon ST2 mallin kanssa joka on 2-venttilitekniikalla, myöhäisemmät iteraatiot päsevät jo yli sen 100 hp.
Noin yleisesti ottaen jos pyörä täyttää kriteerit niin ajoasentohan on muokattavissa, joten sen puolesta ei välttämättä kannata karsia muutoin mielekästä pyörää pois. Sekä ohjaustangoille että clip-on:lle saa "raisereita" jotka tuo tankoa ylöspäin/taaksepäin, vastaavasti löytyy jalkatappien siirtosarjoja jolla polvikulman saa tarvittaessa inhimilliseksi.
Kohtuu nuhasilta vaikuttaa, mutta toisaalta liekö käytännössä mukavampia, kuin toi VFR:n VTEC-kone, jonka alavääntöjä on haukuttu? Ois kyllä varmaan koon puolesta sellasia käypiä, eikä loikka niin suuri entisestä pyörästä.
Voishan sitä pyörää vaihtaa tietysti useamminkin, kuin kerran 9:ssä vuodessa mitä edellinen oli, että hakee sitä sopivaa sitten vähän kokeilemalla
Ompa muuten turhauttavaa lueskella, etenkin joidenkin MP-liikkeiden myynti-ilmoituksia. Oleellisten faktojen sijaan huoltohistoriasta tm. on keskitytty satuilemaan kaikenmaailma juttuja. On muhkeeta saundia, vääntöä ja tehoa yms. joka mopossa tehosta riippumatta.
Viimeksi muokattu: