• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:15 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mopokuumetta

Jos edullista niittaustyökalua etsii niin Easy Riv 5 on hyvä.




Onnistuukohan tuolla myös DID -VX ja -ZVMX ketjujen niittaus ? En ole tutustunut mikä taika niissä on sitten muihin verrattuna, että vaatisivat juuri tuon DID:in työkalun.
 
Mä niittasin DID VX-530 ketjut.

WP_20160304_13_10_48_Pro.jpg
 
'
Aika rohkeeta vetää jousilukolla? Kuinka kovaa olet ajanut sen kanssa? Muistelisin, että 160kmh on suositusraja noille jousilukoille karkeasti.
Lopeta nyt paskan jauhanta! Mä olen 20v ajanut josilukoilla ja kovin mitä mittari näyttänyt on 299km/h eikä 20v aikana ole yhtään jousilukkoa auennut.
 
Juu, siihen on varmasti joku syy miksi noita ei normaalisti käytetä kuin mopoissa ja kevareissa? Onnea valitsemallasi tiellä :tup:

En keksi mitää syytä miks jousilukollinen ei kestäisi sen paremmin oikein asennettuna kuin niitattu. Voimahan tulee pitkittäissuunnassa ei sivuttaissuunnassa ketjuun.
 
En keksi mitää syytä miks jousilukollinen ei kestäisi sen paremmin oikein asennettuna kuin niitattu. Voimahan tulee pitkittäissuunnassa ei sivuttaissuunnassa ketjuun.

Tämä ja sata kertaa tämä, mutta meitä uskovaisia on moneen junaan.

Mun puolesta on ihan sama käyttääkö niitattua vai jousilukollista, mutta se että jousilukollinen olisi jotenkin katukäytössä huonompi ei pidä paikkansa.

Tuossa mitä kiihdytys hommia sivusta seurannut niin sielläkin saatetaan käyttää jousilukkoa jos niitattua ei satu olemaan mukana ja ihan hyvin nekin kestää eikä aukea.
 
Joku saisi tehdä tästäkin jonkinsortin Myyntinmurtajat jakson, missä tuota oikeasti testattaisiin. Itse käytän niitattavaa ihan oman mielenterveyden vuoksi. Ja helppohan se on laittaa kun on sopiva työkalu. En väitä etteikö jousilukollinen voisi olla ihan yhtä hyvä, mutta en halua joutua miettimään asiaa.
 
Jokainen saa käyttää mitä haluaa toki. Itse en jousilukollista laita, koska näen siinä aiheettoman riskin ilman hyötyä. Mikä on sen antama hyöty? Sitä en oikein keksimälläkään keksi. Kunnon ketjutyökalulla niitattava lukko menee tasan yhtä nopeasti paikalleen ja pois kuin jousellinen :btooth:

E:siitä on nyt pari vuotta kun laitoin uudet ketjut Ducatiin, mutta ainakin D.I.D ketjujen asennusohjeessa on jousilukoille pyörän max. Teho suositus. Lisäksi DID esitteestä voi katsoa lukon vahvuutta: Jousilukko yli 35% heikompi kuin niitattava.

 
Viimeksi muokattu:
Jokainen saa käyttää mitä haluaa toki. Itse en jousilukollista laita, koska näen siinä aiheettoman riskin ilman hyötyä. Mikä on sen antama hyöty? Sitä en oikein keksimälläkään keksi. Kunnon ketjutyökalulla niitattava lukko menee tasan yhtä nopeasti paikalleen ja pois kuin jousellinen :btooth:

E:siitä on nyt pari vuotta kun laitoin uudet ketjut Ducatiin, mutta ainakin D.I.D ketjujen asennusohjeessa on jousilukoille pyörän max. Teho suositus. Lisäksi DID esitteestä voi katsoa lukon vahvuutta: Jousilukko yli 35% heikompi kuin niitattava.


Mistä sait lukeman yli 35% heikomman?
 
Viitisen vuotta olin mp-liikkeessä hommissa ja kyllähän noita monia tuli vastaan, jolla oli jousilukko pettänyt ketjuista tai muuten lähtenyt irti.
Oliko sitten asennusvikaa tai muuta niin siitä en osaa sanoa, voihan niitinkin väärin laittaa :D
Parhaimmillaan oli ketju iskenyt moottorin posken auki ja hieman isompi remppa.
Vaikka se todennäköisyys olisi lähes mitätön, niin en ymmärrä riskiä. Meillä ei edes myyty jousilukkoja noihin suurempiin ketjuihin.
 
Viitisen vuotta olin mp-liikkeessä hommissa ja kyllähän noita monia tuli vastaan, jolla oli jousilukko pettänyt ketjuista tai muuten lähtenyt irti. Oliko sitten asennusvikaa tai muuta niin siitä en osaa sanoa, voihan niitinkin väärin laittaa :D
Parhaimmillaan oli iskenyt moottorin posken auki. Vaikka se todennäköisyys olisi lähes mitätön, niin en ymmärrä riskiä. Meillä ei edes myyty jousilukkoja noihin suurempiin ketjuihin.

Viime kesänä oli yksi hermanni saannut niittiketjut poikki ihan maantiellä, toki kyseessä oli huonoa huoltoa kun ketjut oli niin kuluneet että meni poikki, eli kaikki on mahdollista.

Veikkaan vaan oikeasti että jousilukkojen ongelmista suurin osa on user error ja asennus ei ole tehty oikein ja varmistettu että lukko on varmasti pohjassa. Mulla on ainakin niin tiukka se jousilukko että edes pihdeillä ei saa auki vaan pitää ottaa vielä ruuvimeisseli avuksi ja senkin jälkeen sen lenkin pois saaminen vaatii huomattavasti voimaa kun on niin tiukkaan puristettu paikoilleen.
 
En väitä, etteikö niitattava oikein tehtynä olisi varmempi kuin jousilukko, mutta pidän silti erittäin epätodennäköisenä sitä lukon irtoamista. Itte käytän niitattavia, koska sellainen on aina tullut ketjujen mukana, eikä esim. noihin seuraavaksi paikalleen tuleviin DID ZVMX-ketjuihin edes saa jousilukkoa.

Mun oli tarkoitus vaihtaa 525-ketjulinja 520-linjaan painon vuoksi, mutta kun nuo ketjut maksoi 40€ ja normaalisti 100-110€ niin nuukuus voitti :D Ehkä sitten kun takaratas on kypsä.
 
Milläs selväkijän kyvyillä noista sinun kirjoituksistasi pitäisi selvitä kumman tyyppisiä jousilukollisia sinulla on ollut "20 v" käytöss? :facepalm:

Millä selvännäkijän kyvyillä mun pitäisi tietää kummasta tässä puhutaan. Kuka muutenkaan käyttää prätkässä muita kuin O-rengas ketjuja? :facepalm:

Mulle on ihan sama kumpaa käyttää enkä ole missään vaiheessa siitä vastaan sanonut etteikö niitattu ole vahvempi, ainoa mitä olen sanonut niin katukäytössä sillä ei ole mitään väliä onko siellä niitattu vai jousilukko.
 
Millä selvännäkijän kyvyillä mun pitäisi tietää kummasta tässä puhutaan. Kuka muutenkaan käyttää prätkässä muita kuin O-rengas ketjuja? :facepalm:

Mulle on ihan sama kumpaa käyttää enkä ole missään vaiheessa siitä vastaan sanonut etteikö niitattu ole vahvempi, ainoa mitä olen sanonut niin katukäytössä sillä ei ole mitään väliä onko siellä niitattu vai jousilukko.

Mikä sen jousilukon etu on? Perustele tämä kiitos. Vittu mitä vänkäämistä päivän selvästä asiasta. Voithan sä ajaa 20v vanhoilla renkaillakin ja korjailla katteet liimalla. Ei se silti tee niistä hyviä vaihtoehtoja.
 
Mikä sen jousilukon etu on? Perustele tämä kiitos. Vittu mitä vänkäämistä päivän selvästä asiasta. Voithan sä ajaa 20v vanhoilla renkaillakin ja korjailla katteet liimalla. Ei se silti tee niistä hyviä vaihtoehtoja.

Samallalailla kääntäen mikä on niittilukon etu? Minusta jousilukko oli ainakin helppo. Oikeenmittanen ketju ja jousilukolla kiinni niin ei niittityökalun kanssa tarvinnu kikkailla. Tuntuu täällä ja muillaki palstoilla lähtevän aika herkästi lapasesta nämä keskustelut.
 
Samallalailla kääntäen mikä on niittilukon etu? Minusta jousilukko oli ainakin helppo. Oikeenmittanen ketju ja jousilukolla kiinni niin ei niittityökalun kanssa tarvinnu kikkailla. Tuntuu täällä ja muillaki palstoilla lähtevän aika herkästi lapasesta nämä keskustelut.

Johan se tuossa on kerrottu, että niittilukko on vahvempi ja se on se jota oikeaoppisesti käytetään. Ei sen niittaamiseen mene esim. Kellermannin työkalulla kuin muutama minuutti.

Lisäksi kuinka usein te noita ketjuja katkaisette? :btooth:
 
Johan se tuossa on kerrottu, että niittilukko on vahvempi ja se on se jota oikeaoppisesti käytetään. Ei sen niittaamiseen mene esim. Kellermannin työkalulla kuin muutama minuutti.

Lisäksi kuinka usein te noita ketjuja katkaisette? :btooth:

Joka syksy katkon ketjut, puhdistan valopetroolilla ja sen jälkeen upotan öljyyn, sitten kun on siellä ollut muutaman päivän nostan roikkumaan ja kuivatan ylimääräiset öljyt pois ja asennan takaisin.

Kadulla tuolla 20% erolla ei ole mitään merkitystä, tiedät sen itsekkin.
 
Joka syksy katkon ketjut, puhdistan valopetroolilla ja sen jälkeen upotan öljyyn, sitten kun on siellä ollut muutaman päivän nostan roikkumaan ja kuivatan ylimääräiset öljyt pois ja asennan takaisin.

Kadulla tuolla 20% erolla ei ole mitään merkitystä, tiedät sen itsekkin.

Miksi näin? Kunnon x-rengas ketjussa pysyy kyllä rasva sisällä kun ei pese millään valopetrooleilla ketjuja. Vai onko nyt kyse kuramoposta jossa tiivistämättömät ketjut?
 
Miksi näin? Kunnon x-rengas ketjussa pysyy kyllä rasva sisällä kun ei pese millään valopetrooleilla ketjuja. Vai onko nyt kyse kuramoposta jossa tiivistämättömät ketjut?

Ihan katu pyörästä, joka syksy pesen ketjut huolella ja öljyän kunnolla, ihan siksi että kestää paremmin, toiseksi huomattavasti helpompi huoltaa kun ne on irti pyörästä.
 
Johan se tuossa on kerrottu, että niittilukko on vahvempi ja se on se jota oikeaoppisesti käytetään. Ei sen niittaamiseen mene esim. Kellermannin työkalulla kuin muutama minuutti.

Lisäksi kuinka usein te noita ketjuja katkaisette? :btooth:

En jaksa uskoa että katukäytössä on väliä päästääkö siihen teoriittiseen maksimivetokestävyyteen vai riittääkö se 70%. Katuajo kuitenkin pääsääntöisesti sitä 50-70kmh välillä jurnuttelua kutosvaihteella.
 
Vähäsen sain eteen päin bobberia, sovittelin osia paikalleen vielä jokunen osa tulossa maailmalta. Aluksi oli tarkoitus vaihtaa hihnavedoksi mutta se hihnan hinta. Nyt jatketaan ketjulla, kummankohan laittaisi jousi vai niitti lukon vai vetäiskö kempillä.
15854162443085798724701076996474.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kevyemmissä vehkeissä on ollut jousilukkoja käytössä ja teollisuusketjuista on sen verran kokemusta, että en kyllä laittas henkeäni jousilukon varaan. Pienemmillä kierrosnopeuksilla ihan jees ja jos jaksaa sitä jousilukkoa tarkkailla, niin eihän siinä sitten. Muutamia kertoja on käynyt niin, että itte jousi on mennyt poikki ja ketjut on kivasti akselin ynpärillä.

Nyt keväällä tuli vähän kiire(kuten aina). Venttiilien säätöä. Noin 60tkm mittarissa ja joitain sadasosia alle minimien.
 

Liitteet

  • _20200327_194952.JPG
    _20200327_194952.JPG
    2,6 MB · Luettu: 91
Vähäsen sain eteen päin bobberia, sovittelin osia paikalleen vielä jokunen osa tulossa maailmalta. Aluksi oli tarkoitus vaihtaa hihnavedoksi mutta se hihnan hinta. Nyt jatketaan ketjulla, kummankohan laittaisi jousi vai niitti lukon vai vetäiskö kempillä.
15854162443085798724701076996474.jpg
Laita jousilukollinen ja varmista halutessasi vaikka kempillä. Ei ole kuulemma katukäytössä mitään merkitystä. En nyt lainausta pistä mutta tieto on peräisin varmasta lähteestä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on varattu sitte torstaiksi nouto. Jos vaikka uskaltautuisi perjantaina heittämään pienen lenkin, täytyy vaan kaivaa merinovillat esiin.

Reittisuunnittelu varmaan kannattaa tehdä ennakkoon ettei käy hassusti ja eksy johonkin rajatarkastukseen.
 
Olipa melkoista lottoa, mutta loytyihan se oikean varinen Tenere. Tampereen Yamaha Center teki hienoa tyota ja etsi vapaana olevan pyoran muualta Suomesta. Mopon pitaisi olla valmis joskus ensi viikolla, jospa lumisateetkin olisivat ohi siihen mennessa.
 
Olipa melkoista lottoa, mutta loytyihan se oikean varinen Tenere. Tampereen Yamaha Center teki hienoa tyota ja etsi vapaana olevan pyoran muualta Suomesta. Mopon pitaisi olla valmis joskus ensi viikolla, jospa lumisateetkin olisivat ohi siihen mennessa.

Millainen Tenere tulee ? Tuolla ei pitäisi ainakaan tiet muodostua ongelmaksi :)
 
Se uusi 700.
En taida ilman nastoja lumelle uskaltaa, muutaman kerran on tullut kokeiltua vuorilla normaalia adventurerengasta lumella ja pitaa kylla aika heikosti.
Hyvä että jotkut ostavat uusia pyöriä :kippis:

Jospa tänävuonna saisi viimein korotettua A2 -> A. Tosin sitten vielä tarvisi sen yli 35kw pyörän että siitä olisi mitään iloa.
 
Ei se kuume ainakaan tossa pikasen talvisäilöstä noudon aikana hävinnyt, vaikka vähän viilee keli oli.

Näyttää toi säätiedotus Uudellamaalla sen verran hyvältä, pitää ens viikolla käydä vähän pidempää lenkkiä kokeilemassa.
 
Vähän on sporttipyöriin sopivia laukkuja, mutta tuli otettua riski ja tilattua Givi XS307. Omasta mielestä sopii itseasiassa just sopivasti, tarkoitus olisi vähentää repun käyttöä ja siihen on kyllä sopivan kokoinen tuo laukku.

 
Vähän on sporttipyöriin sopivia laukkuja, mutta tuli otettua riski ja tilattua Givi XS307. Omasta mielestä sopii itseasiassa just sopivasti, tarkoitus olisi vähentää repun käyttöä ja siihen on kyllä sopivan kokoinen tuo laukku.

Todella vaikeaksi menee jos on muovitankki. Shad E22 on soveltunut omaan käyttöön.
 
Ensi viikolle luvataan jo kaksinumeroisia lämpötiloja tännekin :interested: Ajokausi lähestyy!
Yamaha ei onneksi pajon laittoa kaipaa. Vilkkureleen vaihdan parempaan, halvin mahdollinen kiinalainen elektroninen rele ei vilku tasaisesti vaan muuttuu kierrosten mukana. Etuvalon vaihdan myös, vanhasta valosta on polttimon ympärillä oleva metallirengas tipahtanut ja helisee ikävästi. Se löytyi eBay.de:stä.
Kaasuttimen korjaussarjat tilasin kanssa eBaystä, oli viitisen kymppiä yhteensä. Jos noilla pääsisi eroon bensan hajusta ja keväällä hankalasta käynnistyksestä.
Muuten mopo on valmiina ajoon, tuli öljytkin vaihdettua syksyllä.
 
Ensi viikolle luvataan jo kaksinumeroisia lämpötiloja tännekin :interested: Ajokausi lähestyy!
Yamaha ei onneksi pajon laittoa kaipaa. Vilkkureleen vaihdan parempaan, halvin mahdollinen kiinalainen elektroninen rele ei vilku tasaisesti vaan muuttuu kierrosten mukana. Etuvalon vaihdan myös, vanhasta valosta on polttimon ympärillä oleva metallirengas tipahtanut ja helisee ikävästi. Se löytyi eBay.de:stä.
Kaasuttimen korjaussarjat tilasin kanssa eBaystä, oli viitisen kymppiä yhteensä. Jos noilla pääsisi eroon bensan hajusta ja keväällä hankalasta käynnistyksestä.
Muuten mopo on valmiina ajoon, tuli öljytkin vaihdettua syksyllä.
Tuohon hankalaan starttiin ainakin mulla auttaa se että ennen ekaa starttia laskee kaasarin tyhjäksi vanhasta bensasta. Tämän jälkeen sitten hieman kaasun pumppausta ja startin pyöritystä niin lähtee aika helposti käyntiin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon hankalaan starttiin ainakin mulla auttaa se että ennen ekaa starttia laskee kaasarit tyhjäksi vanhasta bensasta. Tämän jälkeen sitten hieman kaasun pumppausta ja startin pyöritystä niin lähtee aika helposti käyntiin.
No tässä oli viime keväänä varmaan sylintereissä bensaa kun ei kone ensin pöyrinyt ollenkaan, joten luulen että kaasarit laskevat läpi. Muutenkin bensa haisee aika paljon pyörän ympärillä.
Palaa tuo vanha bensa sitten kun pyörän saa käyntiin :) Laitan tankin täyteen syksyllä kun pyörä menee säilöön ettei tankki ruostu. Tuo on pressukatoksessa talven.
Kiitti kuitenkin vinkistä :thumbsup:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 836
Viestejä
4 513 231
Jäsenet
74 498
Uusin jäsen
maaze

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom