Mopokuumetta

Jos nyt suurennoslasilla, niin osassa vanhemmista piikeistä on vakiona enemmän tehoa kuin 11kW niin kuuluvat A2 luokkaan (Tosin en tiedä pitäisikö kuutioitakin olla enemmän käsittely- ja ajokokeeseen?) kuten esimerkiksi Cagiva 125 Freccia C12 R
Kyllähän noista ns. kisapiikeistä irtoaa kuristamattomana huomattavasti enemmän kuin 11kW. En ole kyllä kuullut, ettei A2 korttia voisi ajaa 125cc pyörällä, tästä kiinnostaisi saada jotain faktaa.
Edit: jahas, sieltä se löytyi:
Tutkinnossa käytettävä ajoneuvo:

  • A1-luokassa moottoripyörän sylinteritilavuuden on oltava vähintään 115 cm³, tehon enintään 11 kW, teho/painosuhteen enintään 0,1 kW/kg ja suurimman rakenteellisen nopeuden vähintään 90 km/h
  • A2-luokassa moottoripyörän sylinteritilavuuden on oltava vähintään 395 cm³ (polttomoottorit), teho/painosuhteen vähintään 0,15 kW/kg (sähkömoottorit), tehon vähintään 20 ja enintään 35 kW, teho/painosuhteen enintään 0,2 kW/kg ja moottoripyörä ei saa olla muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli 70 kW
  • A-luokassa moottoripyörän sylinteritilavuuden on oltava vähintään 595 cm³ ja moottorin tehon vähintään 40 kW
A1-, A2- ja A-ajokortit
 
Ai perkule, kun tuli muistoja mieleen tuosta Cagivasta; ajoin kevarikortin siihen aikaan, kun tehokkaimmissa piikeissä oli yli 30 heppaa. Hitto ne oli kovia pelejä 16-kesäisten käsissä. Ihme, kun ei sattunut mitään vakavampaa? :eek:

Meikäläisen ihka eka prätkä oli juurikin tämä:

Honda NS125R
 
Joskohan huomenna onnistuisi Suzukin DR650 kaupat.
Hitusen ottaa kupoliin kun tyokaveri onnistui nappaamaan vakuutushuutokaupasta 2014, 7000km ajetun DR:n kahdella tonnilla, kun itse joutuu pulittamaan 2007, 40K km ajetusta noin $4500.
 
Ärsyttää kun asfaltit monin paikoin olisivat jo hyvässä ajokunnossa mutta ne ensimmäiset pari kilometriä (kelirikkosohjoa ym. mukavaa)... Ei riitä oikein uskallus vielä... Eikä omat taidot ja voimat just niillä vehkeillä joilla nyt tekisi mieli ajella. Odottavan aika on pitkä.
 
Viimeksi muokattu:
Kolme kertaa olen käynnyt ajamassa, liukasta on mutta mutkat ja risteykset rauhassa niin eipä se sen ihmeelisempää ole.
 
Viime viikonloppuna lähti kausi tulille ja kieltämättä hiekka ja suolapaska aiheuttavat pitovaikeuksia, kerran lähti jo keula alta liikenneympyrässä mutta jalka oli riittävän nopea tökkäämään pyörää takaisin pystyyn. ~250km tullut jo mittariin, 5-10tkm varmaan tulee tällä kaudella ajoja.
Vibraattori2.jpg
Laitos on siis 05' ktm 640 duke II.
 
Olihan noi kevarit aikanaan ihan eri vehkeitä kulkemaan mitä nykyajan A1 vempeleet. Muistelisin että omassa Aprilia Futurassa oli n. 34 kaakkia ilman mitään virejä edes.

Onpa tässä viimeaikoina heräillyt ajatukset pyörän hankinnasta, pitkästä aikaa. Edelliset pyörät ollut gsxr 600 ja 1000, mutta viimeiseen 8v ei ole pyörää ollut omistuksessa. Mitään äärimmäistä muoviluotia tuskin tulee enää hankittua vaan ajatuksena olisi enemmänkin joku ns. sporttisempi naku jopa arkiajoon.

Hommat aikalailla alkutekijöissään, mutta esim. mv agusta brutale, ducati monster ja suzuki b-king olisi toistaiseksi kiinnostuslistalla. Joitakin vuosia sitten tein pienen koeajon 1130cc benelli tnt:llä ja sekin vaikutti ihan kivalta vehkeeltä, käytettynä näyttäisi tosin tarjonta olevan olematonta.

Jos jollain olisi antaa jotain kokemuksia, ja suosituksia niin otetaan vastaan. Joku voisi myös perustella koko idean järjettömyyden niin voisin käyttää nekin rahat esim. asuntoremppaan.
 
Brutale on sporttiseen ja leikkisään ajeluun. Todella hauska laite

Monster taas enemmän cruisailuun ja väännöstä nauttimiseen.

B-kingi taas on raskas mutta melkosen leikkisä, millä taittaa pitempääkin matkaa.

Se on noiden kanssa vähän että mistä tykkää sitten eniten :)
 
Täältähän löytyy kanssamotoristejakin :kippis:

Pyörän vaihto käynyt itsellä mielessä kun emäntäkin nykyään jo hinkuisi mukaan, nykysellään tallissa tuommoinen 6-satku cbr, fighteriksi modattu 1-paikkainen siis :D

Aikoinaan kun ei vielä ollut muita luokkia kun A ja A1 niin tämä oli kuristettu papereille, mites tämän luokkauudistuksen jälkeen, en ole siihen yhtään perehtynyt onko siitä vielä jotain hyötyä / miten nuoret kortin saa nykyään jos laittais vaihtoon?

Omassa ikäluokassa meni kai niin että kun oli A1 alla, niin sai suoraan hypätä johonkin A-kortin alennettuihin tehoihin (muistaako joku), ja 20v täydet tehot jossen väärin muista?

Nyt kun luokkia on useita niin onko näistä papereille kuristetuista isommista enää mitään hyötyä myytäessä / miten nämä menee? :think:
 
Nyt kun luokkia on useita niin onko näistä papereille kuristetuista isommista enää mitään hyötyä myytäessä / miten nämä menee? :think:
Paljonko siinä on voimaa vakiona (todellisuudessa:D) ja minkäverran papereissa? Jos alle 70kW ja 35kW, sitä saanee ajaa nykyisellä A2-kortilla, jonka saa 18-v. Muuten sen ajamiseen tarvii ison-A:n (24-v ikää).
 
Täältähän löytyy kanssamotoristejakin :kippis:

Pyörän vaihto käynyt itsellä mielessä kun emäntäkin nykyään jo hinkuisi mukaan, nykysellään tallissa tuommoinen 6-satku cbr, fighteriksi modattu 1-paikkainen siis :D

Aikoinaan kun ei vielä ollut muita luokkia kun A ja A1 niin tämä oli kuristettu papereille, mites tämän luokkauudistuksen jälkeen, en ole siihen yhtään perehtynyt onko siitä vielä jotain hyötyä / miten nuoret kortin saa nykyään jos laittais vaihtoon?

Omassa ikäluokassa meni kai niin että kun oli A1 alla, niin sai suoraan hypätä johonkin A-kortin alennettuihin tehoihin (muistaako joku), ja 20v täydet tehot jossen väärin muista?

Nyt kun luokkia on useita niin onko näistä papereille kuristetuista isommista enää mitään hyötyä myytäessä / miten nämä menee? :think:

25kw oli aikanaan. Nykyään 35kw eikä kuristettavassa pyörässä saa olla 70kw enemmän tehoa/ joku tehopainosuhde. Ilmeisesti nykyään ei isommista kuristettuja 25kw pyöriä saa A2-kortilla ajaa
 
Paljonko siinä on voimaa vakiona (todellisuudessa:D) ja minkäverran papereissa? Jos alle 70kW ja 35kW, sitä saanee ajaa nykyisellä A2-kortilla, jonka saa 18-v. Muuten sen ajamiseen tarvii ison-A:n (24-v ikää).

Totanoin :D alle 25kw siis muistelen papereista, vakiona on jotain mutta sanotaan muutoksista sen verran että ei kannata penkkiin laittaa jos vakiotehoja haluaa mittailla :D

25kw oli aikanaan. Nykyään 35kw eikä kuristettavassa pyörässä saa olla 70kw enemmän tehoa/ joku tehopainosuhde. Ilmeisesti nykyään ei isommista kuristettuja 25kw pyöriä saa A2-kortilla ajaa

Eli eikö 600cc alle 25kW papereilla saa ajaa tuolla A2? :think:
 
Totanoin :D alle 25kw siis muistelen papereista, vakiona on jotain mutta sanotaan muutoksista sen verran että ei kannata penkkiin laittaa jos vakiotehoja haluaa mittailla :D



Eli eikö 600cc alle 25kW papereilla saa ajaa tuolla A2? :think:

Kuten @Hammu kerkesi ennen sanomaan niin ilmeisesti yli 70kw vakiotehoisista kuristettuja ei saa. Mitään virallista vahvistusta en äkkiseltään löytänyt, mutta tuossa jotain ohjetta:
https://www.trafi.fi/filebank/a/141...03-Moottoripyoran_tehon_rajoittaminen2013.pdf
 
Kuten @Hammu kerkesi ennen sanomaan niin ilmeisesti yli 70kw vakiotehoisista kuristettuja ei saa. Mitään virallista vahvistusta en äkkiseltään löytänyt, mutta tuossa jotain ohjetta:
https://www.trafi.fi/filebank/a/141...03-Moottoripyoran_tehon_rajoittaminen2013.pdf

Thanks, en vielä kerennyt tuota lukemaan mutta kelpaako valmistajan ilmoitus vakiotehoista vai pitääkö konttorilla ottaa kuristukset pois ja teholappu matkaan jos meinaisi tuon täystehoiseksi kilvittää?

Jos se on nyt paperilla alle 35kW ja vakioteho alle tuon 70kW niin silloin saa ajaa siis A2-kortilla, jonka saa 18v jos ymmärsin oikein? :)

Ja niinkö on maailma hulluksi mennyt että jos nuo eivät täyty, niin siihen saa kortin vasta 24v? :confused:

Hemmetti aikanaan jo kevari-iässä kiroiltiin kun melkein jokaisen mammalla olisi ollut kortti ajaa vaikka busaa, mutta edes pv ei olisi pysynyt lapikkaassa :D (Äiteni totesi aikanaan että sen A-kortin sai kun maksoi 50mk lisää, ei ajokoetta, teoriaa tai mitään muutakaan:D) Sitten meitä jotka harrastaneet mm. crossia pidempään niin kytätään tehoja ettei pojat kohella :D
 
Thanks, en vielä kerennyt tuota lukemaan mutta kelpaako valmistajan ilmoitus vakiotehoista vai pitääkö konttorilla ottaa kuristukset pois ja teholappu matkaan jos meinaisi tuon täystehoiseksi kilvittää?

Jos se on nyt paperilla alle 35kW ja vakioteho alle tuon 70kW niin silloin saa ajaa siis A2-kortilla, jonka saa 18v jos ymmärsin oikein? :)

Ja niinkö on maailma hulluksi mennyt että jos nuo eivät täyty, niin siihen saa kortin vasta 24v? :confused:

Hemmetti aikanaan jo kevari-iässä kiroiltiin kun melkein jokaisen mammalla olisi ollut kortti ajaa vaikka busaa, mutta edes pv ei olisi pysynyt lapikkaassa :D (Äiteni totesi aikanaan että sen A-kortin sai kun maksoi 50mk lisää, ei ajokoetta, teoriaa tai mitään muutakaan:D) Sitten meitä jotka harrastaneet mm. crossia pidempään niin kytätään tehoja ettei pojat kohella :D

Kyllä, paperilla alle 35kW ja tehty pyörästä jonka vakioteho on alle 70kW niin saa ajaa A2.
 
25kw oli aikanaan. Nykyään 35kw eikä kuristettavassa pyörässä saa olla 70kw enemmän tehoa/ joku tehopainosuhde. Ilmeisesti nykyään ei isommista kuristettuja 25kw pyöriä saa A2-kortilla ajaa
Kuten @Hammu kerkesi ennen sanomaan niin ilmeisesti yli 70kw vakiotehoisista kuristettuja ei saa. Mitään virallista vahvistusta en äkkiseltään löytänyt, mutta tuossa jotain ohjetta:
https://www.trafi.fi/filebank/a/141...03-Moottoripyoran_tehon_rajoittaminen2013.pdf

Tässä on ymmärretty homma vähän väärin. Nykyään ei pysty kuristamaan yli 70kW pyöriä A2 luokkaan, mutta ne yli 70kW pyörät, jotka on kuristettu ennen lakimuutosta menevät A2 luokkaan. Tuossa pdf sanottiin näin " A2-ajokorttiluokkaan kuuluvaa moottoripyörää ei saa olla muunnettu ajoneuvosta, jonka alkuperäinen teho on yli kaksi kertaa rajoitettua tehoa suurempi." Tämä tarkoittaa vain sitä, että lakimuutoksen jälkeen ei pysty rajoittamaan yli 70kW pyöriä eikä koske ennen muutosta rajoitettuja pyöriä. Lait eivät toimi takautuvasti, eli vaikka olis se tonninen kyykky 25kW papereilla (tälläisiäkin olen nähnyt) niin se kuuluu silti A2-luokkaan. Toki jos tälläisen pyörän muutoskatsastaa takaisin täystehoiseksi, niin tehoa ei voi sen jälkeen enää alentaa.
 
Tässä on ymmärretty homma vähän väärin. Nykyään ei pysty kuristamaan yli 70kW pyöriä A2 luokkaan, mutta ne yli 70kW pyörät, jotka on kuristettu ennen lakimuutosta menevät A2 luokkaan. Tuossa pdf sanottiin näin " A2-ajokorttiluokkaan kuuluvaa moottoripyörää ei saa olla muunnettu ajoneuvosta, jonka alkuperäinen teho on yli kaksi kertaa rajoitettua tehoa suurempi." Tämä tarkoittaa vain sitä, että lakimuutoksen jälkeen ei pysty rajoittamaan yli 70kW pyöriä eikä koske ennen muutosta rajoitettuja pyöriä. Lait eivät toimi takautuvasti, eli vaikka olis se tonninen kyykky 25kW papereilla (tälläisiäkin olen nähnyt) niin se kuuluu silti A2-luokkaan. Toki jos tälläisen pyörän muutoskatsastaa takaisin täystehoiseksi, niin tehoa ei voi sen jälkeen enää alentaa.

Tästä Trafin tekstistä saa kyllä siltikin eri käsityksen:

A2

Moottoripyörät, joiden enimmäisteho on 35 kW, teho/painosuhde enintään 0,2 kW/kg ja joita ei ole muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli kaksi kertaa niin suuri.


Trafi.fi - Ajoneuvot, joita saan ajaa
 
Tästä Trafin tekstistä saa kyllä siltikin eri käsityksen:

A2

Moottoripyörät, joiden enimmäisteho on 35 kW, teho/painosuhde enintään 0,2 kW/kg ja joita ei ole muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli kaksi kertaa niin suuri.


Trafi.fi - Ajoneuvot, joita saan ajaa
Koskee edelleen vain lakimuutoksen jälkeisiä tehonalennuksia. Voihan sen yli 70kW pyörän tehon periaatteessa alentaa nytkin vaikka 25kW, mutta pyörä pysyy A-luokassa. En nyt tiedä kaikista pyöristä, mutta omassa 600cc kyykyssä, jossa teho alennettu alle 25kW ennen lakimuutosta, ei muistaakseni edes lue, mikä vakioteho on.
 
Koskee edelleen vain lakimuutoksen jälkeisiä tehonalennuksia. Voihan sen yli 70kW pyörän tehon periaatteessa alentaa nytkin vaikka 25kW, mutta pyörä pysyy A-luokassa. En nyt tiedä kaikista pyöristä, mutta omassa 600cc kyykyssä, jossa teho alennettu alle 25kW ennen lakimuutosta, ei muistaakseni edes lue, mikä vakioteho on.
Eipä meikäläisen 650:n papereissa myöskään lue kuin 25kw. Toisaalta sillä ei ole väliä, koska on alle 70kw rajoittamattomana. Sinällään ihmettelen miksei tätä ole missään selkeästi ilmaistu. Tuo viimeinen lause sekoittaa varmaan moniakin, jotka miettii samaa asiaa.
 
No olipas se mopon osto tyon takana, mutta viimeinkin loytyi halvalla sopiva peli.
Yamaha XT600, 2002, 25K km mittarissa.

Pitaa katsoa jos ruuvaisi DRZ:sta TrailTechin mittarin irti ja sovittelisi XT:hen ja sen jalkeen DRZ kiertoon.
Nyt on sitten aika tarkalleen 2 vuotta aikaa rakentaa tyttarelle XT:sta scrambleri, etta se saa 16 taytettyaan aloittaa moottoripyorailyn.
 
Alkaa iskemään mopokuume aika pahasti kelien parantuessa. Vähän harmittaa, että tuli laitettua moottoripyörärahatkin uudemman auton ostoon, mutta vanhemman GSX-R:n ilkeisi vielä varmaan ostaa kesäksi. Edellisestä vuoden -99 Gixxeristä jäi todella hyvä kuva, vielä kun satuin saamaan siitä kesän vakuutusten verran enemmän rahaa pois myytäessä loppusyksystä, kuin mitä siitä itse maksoin toukokuussa.
 
Itselläni alkaa H-hetki lähestyä kun saan oman uuden Kawasaki Z900:sen. Tosin vielä menee sen 3vko:a, onneksi huomenna tulee lunta niin ei niin paljon harmita ;)
 
Olihan noi kevarit aikanaan ihan eri vehkeitä kulkemaan mitä nykyajan A1 vempeleet. Muistelisin että omassa Aprilia Futurassa oli n. 34 kaakkia ilman mitään virejä edes.

Onpa tässä viimeaikoina heräillyt ajatukset pyörän hankinnasta, pitkästä aikaa. Edelliset pyörät ollut gsxr 600 ja 1000, mutta viimeiseen 8v ei ole pyörää ollut omistuksessa. Mitään äärimmäistä muoviluotia tuskin tulee enää hankittua vaan ajatuksena olisi enemmänkin joku ns. sporttisempi naku jopa arkiajoon.

Hommat aikalailla alkutekijöissään, mutta esim. mv agusta brutale, ducati monster ja suzuki b-king olisi toistaiseksi kiinnostuslistalla. Joitakin vuosia sitten tein pienen koeajon 1130cc benelli tnt:llä ja sekin vaikutti ihan kivalta vehkeeltä, käytettynä näyttäisi tosin tarjonta olevan olematonta.

Jos jollain olisi antaa jotain kokemuksia, ja suosituksia niin otetaan vastaan. Joku voisi myös perustella koko idean järjettömyyden niin voisin käyttää nekin rahat esim. asuntoremppaan.

Mikäli nakupyörä on hakusessa, niin uusi Triumph Street Triple 765 R (tai RS) tai MV Agusta Brutale 800 (tai RR) kannattaa vilkaista. Toki japseiltakin löytyy nakuja keskiluokkaan tai Aprilian uusi tuleva Shiver 900, mutta kyllä se tripla on vaan niin kiva. Tai no onhan se Yamahan triplakin moottoriltaan loistava, mutta ei mitenkään pärjää muuten Tirumphille tai MVlle.

Aivan riittävästi menoa kadulle, jos ei nyt painoa kuskilta paljoa yli 100 kilon löydy.

Noissa on vielä hieman siedettävämmät vakuutuksetkin, kuin kiloisissa.

Siis jos uutta on katselemassa.

Käytettynä sitten esim. Triumph Speed Triple, vaikkakin se on yli litrainen. Tuo vanhempi 675 Street Triple R on myös loistava, mutta ehkä hieman lisätehoja jää kaipaamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäli nakupyörä on hakusessa, niin uusi Triumph Street Triple 765 R (tai RS) tai MV Agusta Brutale 800 (tai RR) kannattaa vilkaista. Toki japseiltakin löytyy nakuja keskiluokkaan tai Aprilian uusi tuleva Shiver 900, mutta kyllä se tripla on vaan niin kiva. Tai no onhan se Yamahan triplakin moottoriltaan loistava, mutta ei mitenkään pärjää muuten Tirumphille tai MVlle.

Aivan riittävästi menoa kadulle, jos ei nyt painoa kuskilta paljoa yli 100 kilon löydy.

Noissa on vielä hieman siedettävämmät vakuutuksetkin, kuin kiloisissa.

Siis jos uutta on katselemassa.

Käytettynä sitten esim. Triumph Speed Triple, vaikkakin se on yli litrainen. Tuo vanhempi 675 Street Triple R on myös loistava, mutta ehkä hieman lisätehoja jää kaipaamaan.

Kyllä ite päädyin Z900 ennemmin. Saako tota Triumpia vielä mistään edes? Onhan siinä kiva LCD näyttö :)

Paljos noissa sitten on vakuutukset? Se on tosi että näissä on halvemmat kuin 1000:ssa vaikka tämä Z900:kin on käytännössä Z1000 ;)
Niin itellä lv +kasko = vähän yli 800e täysillä bonuksilla eli ei paha :)
 
Kyllä ite päädyin Z900 ennemmin. Saako tota Triumpia vielä mistään edes? Onhan siinä kiva LCD näyttö :)

Paljos noissa sitten on vakuutukset? Se on tosi että näissä on halvemmat kuin 1000:ssa vaikka tämä Z900:kin on käytännössä Z1000 ;)
Niin itellä lv +kasko = vähän yli 800e täysillä bonuksilla eli ei paha :)

Ei tulis mieleenkään maksella 800€ vakuutuksia pyörästä, nyt on autossa ja pyörässä yhteensä tuon kun -04 800cc trumpassa 300€ kasko+lv (ei edes täydet bonukset:btooth:)... :cigar2:
 
Huomenna Jyväskylään mp messuille, saas nähä mitä siellä on nähtävillä, toivottavasti useita rakenneltuja pyöriä.
 
Ei tulis mieleenkään maksella 800€ vakuutuksia pyörästä, nyt on autossa ja pyörässä yhteensä tuon kun -04 800cc trumpassa 300€ kasko+lv (ei edes täydet bonukset:btooth:)... :cigar2:

Itellä on autossa toiset saman verran mutta siis viiteen eri paikkaan soitin ja 4/5 paikassa olisi ollut n. 1200e/vuosi. Kyllä sitä kannattaa monesta paikasta hintoja kysellä. Aika tarkasti meni puoliksi eli Lv oli 400e ja Kasko toiset.
Jännää että joka paikasta taisi saada eri Lv bonukset, ihme logiikkaa niissäkin. Nykyään kun laki muuttui noissa niin enää ei katsota "vanhasta" bonuksia vaan sen mukaan esimerkiksi että kuinka kauan on mp-kortti ollut. Hyvä ja samalla ehkä huonokin juttu??

Niin ja teho-paino-suhdehan sen lopullisen hinnan määrää vakuutuksissa ;)
 
Kyllä ite päädyin Z900 ennemmin. Saako tota Triumpia vielä mistään edes? Onhan siinä kiva LCD näyttö :)
Kyllähän tuota on jo Suomen maassa myynnissä ja täytyy sanoa että tuo Trumppa olisi kyllä loistava valinta varmasti.
Paljon on mennyt vanhasti 675 eteenpäin, etenkin tuo RS-versio:drool:.
Trumppa sen vuoksi, että kolmisylinterinen kone, joka tuottaa mukavat äänet ja väännöt, sekä tuo 765 on kevyt pyörä. Lisäksi noi on ajettavuudeltaa ollut aina loistavia, toisin kun vanhat zetat :)
 
Kyllähän tuota on jo Suomen maassa myynnissä ja täytyy sanoa että tuo Trumppa olisi kyllä loistava valinta varmasti.
Paljon on mennyt vanhasti 675 eteenpäin, etenkin tuo RS-versio:drool:.
Trumppa sen vuoksi, että kolmisylinterinen kone, joka tuottaa mukavat äänet ja väännöt, sekä tuo 765 on kevyt pyörä. Lisäksi noi on ajettavuudeltaa ollut aina loistavia, toisin kun vanhat zetat :)

Täytyy sanoa että Triumppeja en ole kokeillut mutta yks -07 Z750 ja -11 Z1000 omistaneena niin olen kyllä ollut tyytyväinen molempiin ja en usko että tämä tekee poikkeuksen. Eihän Z900 ja 765:lla paino eroa ole kuin sen ~20kg 765:sen hyväksi mutta tehoa sitten taas kompensoimassa Z:ssa. Lopullisen painon ratkaisee kuskin istuttua mopon selkään =) Tekniikka puoli tossa Triumpissa on mielenkiintoinen, lähinnä tuo LCD ja sen toiminnot.

Mitä tarkoitat vanhoilla Z:lla, ainakin -07 eteenpäin ei ole ollut valittamista. Tehopuoli taisi vanhemmissa 04-06 olla silti parempi, oli se sitten 750 tai 1000. Ulkonäkö sitten parempi uudemmissa ja omaan silmään tuo Trumppi ei koskaan ole ollut kauhean hyvännäköinen, kärpäsen silmineen. Makuasia tottakai :)

Oletkos omistanut jonkun näistä edellä mainituista ja @Berzza myös? :)

E1: Niin näköjään, onhan noita Triumppeja tullut myyntiin, ei tosin ollut joku 3kk sitten kun varasin oman Z:ni. Toi RS malli on muuten jotain 3000euroa kalliimpi kuin tämä Z900 ;)
 
Täytyy sanoa että Triumppeja en ole kokeillut mutta yks -07 Z750 ja -11 Z1000 omistaneena niin olen kyllä ollut tyytyväinen molempiin ja en usko että tämä tekee poikkeuksen. Eihän Z900 ja 765:lla paino eroa ole kuin sen ~20kg 765:sen hyväksi mutta tehoa sitten taas kompensoimassa Z:ssa. Lopullisen painon ratkaisee kuskin istuttua mopon selkään =) Tekniikka puoli tossa Triumpissa on mielenkiintoinen, lähinnä tuo LCD ja sen toiminnot.

Mitä tarkoitat vanhoilla Z:lla, ainakin -07 eteenpäin ei ole ollut valittamista. Tehopuoli taisi vanhemmissa 04-06 olla silti parempi, oli se sitten 750 tai 1000. Ulkonäkö sitten parempi uudemmissa ja omaan silmään tuo Trumppi ei koskaan ole ollut kauhean hyvännäköinen, kärpäsen silmineen. Makuasia tottakai :)

Oletkos omistanut jonkun näistä edellä mainituista ja @Berzza myös? :)

E1: Niin näköjään, onhan noita Triumppeja tullut myyntiin, ei tosin ollut joku 3kk sitten kun varasin oman Z:ni. Toi RS malli on muuten jotain 3000euroa kalliimpi kuin tämä Z900 ;)

Vanhalla tarkoitan juuri tuota Z750 07 -»a vanhaa Z1000. Molemmat olivat todella raskaita pyöriä ja omasta mielestäni ei kovin mukavia ajettavia/hauskoja laitteita. Voihan tuo z900 olla aivan erilainen, en tiedä kun en ole testannut. Valintani ei kyllä lähtökohtaisesti tuonne kallistus vaan Mt-9 ja Trumppa linjalle :)

Itse olen omistanut tuon kaltaisista pyöristä Hornet 600 07(tylsä kuin mikä) ja Speed Triple 1050:n ja olen jonkin verran ajanut 675:lla, sekä testannut nuo kawat. KJos noita pienempiä pyöriä miettii niin ehdottamasti 675 ja harmitti aikoinaan kun ostin tuon Hornetin Trumpan sijasta.

765:sta on 3 versiota ja tehot vaihtelee 111-121hp välillä, että Kawaan eroa muuta heppa, mutta painoeroa sitten enemmänkin. Uskon että nuo Trumpan koneet ovat todella vääntäviä ja varmaan paremmin vääntää kuin Z900. Ainakin 675 yllätti väännöllään kun sillon ajelin vielä itse 1050:llä. Tuo Rs on kyllä kallis, mutta tulee siinä herkkuja melkosesti mukana :)

Ainahan se oma pyörä on paras ja jokaisella on oma mielipide.;) Itse ajelen nykyään Ducatin Hypermotard 1100:lla, mikä tarjoaa omaan makuun tällä hetkellä parhaat fiilikset :)
 
Viimeksi muokattu:
Vanhalla tarkoitan juuri tuota Z750 ja vanhaa Z1000. Molemmat olivat todella raskaita pyöriä ja omasta mielestäni ei kovin mukavia ajettavia/hauskoja laitteita. Voihan tuo z900 olla aivan erilainen, en tiedä kun en ole testannut. Valintani ei kyllä lähtökohtaisesti tuonne kallistus vaan Mt-9 ja Trumppa linjalle :)

Itse olen omistanut tuon kaltaisista pyöristä Hornet 600 07(tylsä kuin mikä) ja Speed Triple 1050:n ja olen jonkin verran ajanut 675:lla, sekä testannut nuo kawat. KJos noita pienempiä pyöriä miettii niin ehdottamasti 675 ja harmitti aikoinaan kun ostin tuon Hornetin Trumpan sijasta.

765:sta on 3 versiota ja tehot vaihtelee 111-121hp välillä, että Kawaan eroa muuta heppa, mutta painoeroa sitten enemmänkin. Uskon että nuo Trumpan koneet ovat todella vääntäviä ja varmaan paremmin vääntää kuin Z900. Ainakin 675 yllätti väännöllään kun sillon ajelin vielä itse 1050:llä. Tuo Rs on kyllä kallis, mutta * tulee siinä herkkuja melkosesti mukana :)

Ainahan se oma pyörä on paras ja jokaisella on oma mielipide.;) Itse ajelen nykyään Ducatin Hypermotard 1100:lla, mikä tarjoaa omaan makuun tällä hetkellä parhaat fiilikset :)

Niin vanhemmat 04-06 z750/z1000 vai 07 eteenpäin? Kyllähän noita molempia oli jonkun verran piristetty, ainakin silloista -11 z1000:sta, pc:tä, täys ränni akraa ja säädöt päälle, oli melko ärhäkkä lähtemään. Ainoastaan tuo olemattoman kokonen 15L tankki pisti ärsyttämään.

Onhan Z900 ja 765 väännöissä eroja, melkein 100nm Z900 ja 765:ssa 77 eli kyllä se jossain tuntuu. No juu paino voi vaikuttaa jonkun verran tietysti. Eniten silti tuo ulkonäkö seikka on se miksi kuitenkin Zedat kiinnostaa enemmän. Yamahan mt-09 sekin tosi mielenkiintoinen, etenkin se miten fiksusti jo tehtaalla on osattu laittaa rekisterikilpi taka swingin jatkoksi ja pakoputki hienosti ns. integroituna runkoon/katteisiin. Muuten vähän kökön kulmikkaan näköinen, ainakin sivu profiili. Sitten on vielä tuo Suzuki gsx-s750, mikä näyttää ihan kevarilta, ei todellakaan jatkoon :D

*Mitäs herkkuja tuo RS sitten tuo enemmän kuin se halvin?

Oma pyörä paras tai ei, niin sanoisin ettei. Yleensä pyörä on vaihtunut vuodessa ainakin yhden kerran eli katotaan miten tämän kanssa käy. Kyllähän se vaihtelu virkistää kun pääsee leluja vaihtelemaan :) Yleensä on ollut noita kilosia Gixereitä tai Hayabusia, nyt teki vaan taas mieli Nakua =)

Kukin tavallaan tietysti, niin ja uskon että varmasti on aika hengetön peli tuo hornetin 600 eikä se unäöllisestikkään ole se kaunein pyörä ;)

Pakko vielä lisätä sekin pikkuinen yksityiskohta miksi valitsin juurikin tämän Z900 oli se että tämä soveltuu paremmin pers-jalkasille. On meinaan 3cm matalampi kuin esimerkiksi nuo Triumpit :D
 
S1:kkösellä tuli pieni rinki ajeltua. Jupiter on vielä remontin alla, kuten myös komet ja pyrkijä.

Voisiko muuten moottoripyörille tehdä oman topikin, etteivät olisi kokoajan sotkemassa tätä mopotopikkia?
 
S1:kkösellä tuli pieni rinki ajeltua. Jupiter on vielä remontin alla, kuten myös komet ja pyrkijä.

Voisiko muuten moottoripyörille tehdä oman topikin, etteivät olisi kokoajan sotkemassa tätä mopotopikkia?

Katos perhana, olin kokoajan siinä uskossa että tämä oli (myös) moottoripyörille... Moottoripyöriäkin kerta voi kutsua myös mopoiksi =) Eikö täällä sitten sellaista ole, tarviipas katsoa ja pistää vaikka moinen pystyyn :) Lopettelen tän ketjun suttaamista sitten, pahoitteluni :)
 
S1:kkösellä tuli pieni rinki ajeltua. Jupiter on vielä remontin alla, kuten myös komet ja pyrkijä.

Voisiko muuten moottoripyörille tehdä oman topikin, etteivät olisi kokoajan sotkemassa tätä mopotopikkia?

Aloituksessa kyllä viitataan molempiin... En kyllä ymmärrä miksei täälläkin voisi kummastakin puhua Muron topicin tapaan?

Joko on laitettu pyörät talviteloille vai vieläkö odotellaan sopia kelejä?
Omani ainakin odottaa, jos yhden reissun saisi vielä heitettyä!
 
Täytyy sanoa että Triumppeja en ole kokeillut mutta yks -07 Z750 ja -11 Z1000 omistaneena niin olen kyllä ollut tyytyväinen molempiin ja en usko että tämä tekee poikkeuksen. Eihän Z900 ja 765:lla paino eroa ole kuin sen ~20kg 765:sen hyväksi mutta tehoa sitten taas kompensoimassa Z:ssa. Lopullisen painon ratkaisee kuskin istuttua mopon selkään =) Tekniikka puoli tossa Triumpissa on mielenkiintoinen, lähinnä tuo LCD ja sen toiminnot.

Mitä tarkoitat vanhoilla Z:lla, ainakin -07 eteenpäin ei ole ollut valittamista. Tehopuoli taisi vanhemmissa 04-06 olla silti parempi, oli se sitten 750 tai 1000. Ulkonäkö sitten parempi uudemmissa ja omaan silmään tuo Trumppi ei koskaan ole ollut kauhean hyvännäköinen, kärpäsen silmineen. Makuasia tottakai :)

Oletkos omistanut jonkun näistä edellä mainituista ja @Berzza myös? :)

E1: Niin näköjään, onhan noita Triumppeja tullut myyntiin, ei tosin ollut joku 3kk sitten kun varasin oman Z:ni. Toi RS malli on muuten jotain 3000euroa kalliimpi kuin tämä Z900 ;)

Eipä ole ollut omistuksessa, mutta Street Triplejä ja joitain muita on tullut ajettua.

Itse kyllä pitäisin tuota (kuten Triumph itsekin) R-mallia paremmaksi kadulle, kuin tuota RS:ää. Quickshifterin saa lisävarusteena, jos sitä kaipaa. Maksimivääntöä saman verran, kuin RS:ssä, mutta hieman alemmilla kierroksilla. Kannattaa ehdottomasti käydä koeajolla. Itse ainakin pidin todella paljon 675 R:stä, mutta ei vaan ollut varaa siihen.

Z900 on varmasti hyvä peli, paljon parempi, kuin Z800.

Yamahan MT-09 ei itselle sovellu, koska hermot menisi kolmen minuutin jälkeen epäkeskoon mittaristoon.

Ajattelin vaan noita ehdotella, mitä aiemin pistin, jos kysyjä oli Benelliä, Monsteria ja B-kingiä tuumaillut aiemmin, niin ajattelin, ettei (pienehkö) rivinelonen välttämättä ole se, mitä on haussa. Onhan noita toki paljon muitakin malleja. Eipä sitä nykyään oikeastaan mitään täysin susipaskoja pyöriä olekaan markkinoilla.

Jos tässä itse olisin jotain nyt ostamassa ja olisi varaa, niin luultavasti koittaisin Suzukin GSX-S 750:stä saada sopuhintaan, vaikka ei olekaan tripla, jos tuntuisi ajon jälkeen hyvältä. Tai jos olisi enemmän rahaa, niin MV Agusta Brutale 800 löytyisi samantien tallista.
 
Viimeksi muokattu:
Onko jollain ollut ongelmia jarrujen kanssa? Ns. nypyttää jarruttaessa. Tehoa tuntuu olevan ja kovemmassa jarrutuksessa ei huomaa, mutta hitaassa vauhdissa nykii ikävästi.

Ajattelin että levy/levyt on kierot, mutta lueskelin että ongelma saattaa olla muuallakin ja tuo levy ei mene herkästi kieroon.

mm. jarrulevyn niitit jumissa, jarrupalat kuluneet epätasaisesti, jarrusylinterit töhnässä tms.

Pitää kai aloittaa kausi eturengas irroittamalla ja tutkimalla noita jarruja. Oireili jo viime kesän, mutta en viittiny kesken kauden alkaa säätää.

Uusia levyjä ei viittisi turhaan ostaa kun näyttää maksavan 200e / kpl
 
Onko jollain ollut ongelmia jarrujen kanssa? Ns. nypyttää jarruttaessa. Tehoa tuntuu olevan ja kovemmassa jarrutuksessa ei huomaa, mutta hitaassa vauhdissa nykii ikävästi.

Ajattelin että levy/levyt on kierot, mutta lueskelin että ongelma saattaa olla muuallakin ja tuo levy ei mene herkästi kieroon.
Taitaa olla kelluvat Jarrulevyt, niin on vaan niitit jumis. Siltä ainakin vaikuttas. Putsaa ne niitit breakcleaneril tai vastaavalla ja yritä saada liikkeelle :)
 
Onhan tossa vaihtoehtoja tosiaan. Niitit, kierot levyt, ohjauslaakeri jne.

Kaikki onneksi melko simppeleitä hommia eikä välttämättä kovin kalliitakaan jos kiinalaiset levyt käy.
 
No en lähtis kyllä kiinalaisia levyjä hommaamaan, 12v vanhaan pyörään sain EBC kelluvan levyn ja sintratut palat posteineen alle 250€. Nyt pysähtyy yhdellä sormella.
 
Aijai, kohta se olisi kausi aluillaan! Tällä hetkellä on alla vanha klassikko GSX-R 750 -93. On pitänyt vaihtaa se jo muutaman vuoden ajan ja useampaa uudempaa kyykkyä kokeilleena en ole vieläkään vaan raaskinut luopua tuosta ikiliikkujasta. :)

Tuli mieleen kun näin täällä Hondan NS 125R:n kuvan niin itsellä piikkinä oli tuollainen NS 125F eli suht olemattomilla katteilla. Tuli useaan kertaan mietittyä miten se tuntuikin yllättävän pirteältä kavereiden kyykkyihin verrattuna niin selvisihän se lopulta kun kone avattiin. Joku veijari oli porauttanut pytyn ja se olikin sitten 200cc. Selvisi samalla syy Malossin pikkutarroihin mitä pyörästä löytyi. :D
 
Pistä toki klassikosta kuvaa JaySon. Saman ikänen isoveli itellä, ekalla sivullahan tuosta joku räpsyki on.
 
Nyt löytyi hetkeksi lääke mopokuumeeseen. "Halvalla" kun sai, niin käteen jäi 2006 CBR 600F. Kaikki "isot" huollot tehtynä ja siistin näköinen. 58tkm rullattu ja vähän reipas 2k€. Ei tämä nyt aivan sitä ole mitä on haaveillut, mutta kelvannee ainakin täksi kesäksi.
 
juuh, voipi olla vaikia paikka vaihtaa pyörää jos on tykästynyt gsx-r 750 heppaan :love:
itsellä ne niitit on jumissä eli ei liiku sivuttaisesti, mutta silti ei täristä yhtään vaikka teet pysähdys jarrutuksen n.200 vauhdista.

Kun taas kaverilla täristi niin maan perkeleesti, että sanoin kaverille että korjaat tuon heti kun on aika iso turvallisuus asia pyörässä. Noh ensin putsas niitit hiekoista , ei vaikutusta. Sitten oli vienyt levyt koneistajalle jonka kello näyttikin että kierothan ne levyt on. Osti kiinasta uudet levyt eteen 40€ ja nyt kelpaa jarrutella.
 
Viimeksi muokattu:
No en lähtis kyllä kiinalaisia levyjä hommaamaan, 12v vanhaan pyörään sain EBC kelluvan levyn ja sintratut palat posteineen alle 250€. Nyt pysähtyy yhdellä sormella.
Mä ostin tohon 12R tuollaiset kiinalaiset kelluvat piparilevyt. 150 € / pari kotiin kannettuna. Alkuperäisiin verrattuna ei muuta eroa kuin paksuus taas ohjearvossa ja tärinä loppui.
 
näyttää ennuste pitkäperjantaina ja pääsiäisviikonloppuna -3 c :(
pitää kai suodatin ja öljyt vaihtaa silti jos vaikka tulisikin lämpimät pääsiäiset
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 762
Viestejä
4 546 194
Jäsenet
74 843
Uusin jäsen
Demonvr4

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom