Mopokuumetta

Kävikö tekkiläiset ahkerasti MP-messuilla? Itseltäni jäi väliin muiden menojen takia mutta kaipa tuon kestää. Vene on näillä näkymin vaihtumassa prätkään täksi kesäksi niin nyt voisi olla hyvä sauma päivitellä kypärää ja ajokamppeita vähän parempiin. Löytyykö kotimaasta järkihintaan hyviä kypäriä vai kannattaako vieläkin tilailla ulkomailta?
 
. Löytyykö kotimaasta järkihintaan hyviä kypäriä vai kannattaako vieläkin tilailla ulkomailta?
Kypärät ovat niin sisuksiltaan, etten ilman sovittamista ostaisi. Nyt taitaa olla monessa prätkäliikkeessä alet päällä, niin ei tuo hintaero kummonen ole :)
 
Buellin bensapumppu saapui tänään, saapi nähdä kauanko sen vaihtamiseen menee aikaa, takarengas ja haarukka pitää irrottaa pyörästä :D
 
Kypärät ovat niin sisuksiltaan, etten ilman sovittamista ostaisi. Nyt taitaa olla monessa prätkäliikkeessä alet päällä, niin ei tuo hintaero kummonen ole :)

No enhän minä sovittamatta ostaisi ;)
Ehkä sitä voi suosia kotimaista liikettä kun ei nuo Stormin hinnat esim niin pahoja ole ja myymälä suht lähellä kotia.
 
Itse kattelin hinnat netistä ja kävin kivijalassa sovittamassa viime vuoden väreissä olevaa mallia. Tarjosin 30e alle halvimman nettikaupan hinnan (uusi värinen posteineen) ja kypärä lähti Suomesta mukaan :)
 
Trumpan mittariin kertyy vahan turhan nopeasti kilometreja, joten piti alkaa katselmaan jotain kakkospyoraprojektia.
Kiikarissa on jokin 2007-2008 Suzukin DR650, josta sitten rakentelisi jonkin alla olevan tyylisen scrambler/tracker tyylisen viritelman.

07_02_2017_Suzuki_DR650_2007_James_Alkins_Pipeburn_Perth_custom_motorcycle_Australia_01.jpg
 
Kiikarissa on jokin 2007-2008 Suzukin DR650, josta sitten rakentelisi jonkin alla olevan tyylisen scrambler/tracker tyylisen viritelman.
Löytyykö tuon ikäistä Suomesta, tai edes EU:sta päästöjen takia?
FMX 650 Honda voisi olla vaihtoehto ja olisi vähän hienommilla etupumpuilla valmiiksi.
 
Löytyykö tuon ikäistä Suomesta, tai edes EU:sta päästöjen takia?
FMX 650 Honda voisi olla vaihtoehto ja olisi vähän hienommilla etupumpuilla valmiiksi.

Niin, jäi mainitsematta että majailen Uudessa Seelannissa, missä DRiä ja KLRiä saa vielä uutena.
Tänä vuonna on tulossa voimaan uudet tiukemmat päästörajat, joka käytännössä lopettaa noiden tuonnin.
 
Oma mopo on porukoilla talvisäilössä ja johtuen melko kroonisesta persaukisuudesta (opiskelijabudjetti ftw) jääny ajot todella vähälle viime vuosina. Josko ens kesänä sais jo ihan oikeita hommia ni pääsis taas ajeleen oikeen kunnolla, tuo on hieman kallis vekotin pitää pihaornamenttina.
Pitäis saada aikaseks tehdä tässä kohtaa viis vuotta myöhässä oleva karenssinpoisto, mopo tuli hankittua Kosovonreissulla syksyllä 2009, jos ei muuta ni vois ainakin vuokrata mopoo kavereille jos iteltä jää ajot vähemmälle.
Pyörä itessään on about just ehkä paras prätkä millä oon ikinä ajanu, Yamaha FZ1-S täppivireissä (147hp/102Nm takapallolta), ei vaan tosiaan köyhällä oo ollu kauheemmin varaa ajella.
 
2015 syksyllä lähti edellinen pyörä maailmalle(K7 gsx-r) ja kyllähän se auringon paiste ja sulava lumi saa nettimoton auki.

Vielä kun polvet taipuu ja selkä pelaa, niin muoviluoti on hakusessa. Japanilaisista eurooppaan tällä kertaa ja s1000rr tulee seuraavaksi alle. Ihmeellisiä vaan nuo nahkaset ajokamppeet, kun kutistunu vatsan seutuvilta mitä yritin päälle mallata...
 
Osaisko joku sanoa jotain hyvää keino poistaa ruostetta/bensamönjää tankin sisältä? Nyt kun pyörä on osissa niin olisi tuokin hyvä tehdä.
 
Osaisko joku sanoa jotain hyvää keino poistaa ruostetta/bensamönjää tankin sisältä? Nyt kun pyörä on osissa niin olisi tuokin hyvä tehdä.

Eukon pyörän tankissa huljuttelin Dinitrol Annitrol ruosteenpoistoainetta. Fosforihappo taitaa olla vaikuttava aine jos sitä jostain saat raakana niin voi tulla edullisemmaksi.

Lähtötilanne oli siis se että 500 km välein bensansuodatin tukossa. Tuon käsittelyn jälkeen ekat tankilliset oli vielä ruskeita mutta sen jälkeen taisi vähän jo helpottaa.
 
Pitää varmaan ottaa kokeiluun tuo Dinitroli kun kerta luo vielä suojaavan fosfaattikerroksen. Sitruunahappo olis muuten hyvä, mutta syövyttää myös itse metallia.
 
Itse odotan kovastikkin kevättä. Tuli sitten tommonen uusi Kawasaki Z900 laitettua tilaukseen :)

Tänä keväänä tuleekin paljon mielenkiintoisia uutuuksia/uudistuksia tuohon keski-naku-luokkaan. Saa ainakin valita mieleisensä. Moottorityyppejäkin on tarjolla laidasta laitaan.

Z900, GSX-S750, Street Triple 765, Shiver 900, Brutale 800, MT-09 ja paljon muitakin.

Brutale olis kyllä namu, jos vaan olis varaa. Uusi Shiverkin näyttää ihan lupaavalta. Street Triple on todennäköisesti yhtä hyvä, kuin ennenkin. MT-09 on edelleen ruma. GSX-S750 on myös saanut ne parannukset, mitkä olivat GSR750:ä vialla.

Iso kuva
 
Viimeksi muokattu:
Tänä keväänä tuleekin paljon mielenkiintoisia uutuuksia/uudistuksia tuohon keski-naku-luokkaan. Saa ainakin valita mieleisensä. Moottorityyppejäkin on tarjolla laidasta laitaan.

Z900, GSX-S750, Street Triple 765, Shiver 900, Brutale 800, MT-09 ja paljon muitakin.

Brutale olis kyllä namu, jos vaan olis varaa. Uusi Shiverkin näyttää ihan lupaavalta. Street Triple on todennäköisesti yhtä hyvä, kuin ennenkin. MT-09 on edelleen ruma. GSX-S750 on myös saanut ne parannukset, mitkä olivat GSR750:ä vialla.

Iso kuva

Joo se on tosi, vähän niin kuin n. 4v sitten kun tuli Z800. Itseä vaan Z ulkonäkö miellytti eniten ja aikaisempien Z:jen kokemus myös vaikutti asiaan. Nykyaikaisia ajoapuja tässä ei ole silleen kuin kilpailijoissa mutta eipä semmosia mihinkään tarvitse, no, abs edes löytyy ja itelle riittävä vaihdenäyttö löytyy kyllä :) Siinäpä ne tärkeimmät. Se mikä myös ratkaisi, oli se että istuinkorkeus on tässä Z:ssa poikkeuksellisen matala, 794mm eli sopinee hyvin myös "pers-jalkaisillekkin" ;)
 
Kokeilin 640 dukea käynnistellä ja heti lähti jytisemään, pari kuukautta seisoi koskemattomana huputettuna ulkona ja nyt kun vähän lämpeni keli niin pitihän sitä kokeilla.
Pientä huoltoa pitää tehdä kuitenkin ennen kuin tuon voi taas ottaa ajoon, ketjut ja rattaat ovat aika finaalissa mutta onneksi uudet on jo hankittu. Keula ja takaiskari pitäisi jossain huollattaa myös tällä kaudella, papereissa ei ole mitään mainintaa niiden huollosta ja kilometrienkään puolesta en usko että niihin on ikinä koskettu. Keulan paluuvaimennuksen säädöt ovat jumissa molemmissa pumpuissa, tämä on vissiin todella yleistä näissä jos öljyjä ei vaihdeta tarpeeksi usein.
 
Tänään tuli tehtyä kaupat niin ensi kesäksi tulee alle Kawasaki Z750 :)

Hieno valinta. Minkä vuotinen, paljon ajettu ja mitä varusteita? Itellä oli joku 6v sitten 07 "korinen" ja tykkäsin, siitä saakka näistä tykännyt, senkin takia valinta oli melko helppo tämän Z900 kohdalla :)
 
Hieno valinta. Minkä vuotinen, paljon ajettu ja mitä varusteita? Itellä oli joku 6v sitten 07 "korinen" ja tykkäsin, siitä saakka näistä tykännyt, senkin takia valinta oli melko helppo tämän Z900 kohdalla :)

Tuossa on mittarissa noin 36tkm, vuosimalli 2004. Renkaat ja muut kuluvat palat on uusia niin ei tarvi heti rempata. En nyt lisävarusteista tiedä, on siinä iso takaboksi :P
 
On muuten kauhea aika vuodesta. Kevät painaa päälle ja mopokuume polttelee mahdottomasti. Samaan aikaan kevätaurinko porottaa ja kelkkakelit ovat mahtavimmillaan, mutta uutta kelkan vaihtoa tekisi mieli. Kyllä Nettimoto on nyt kuumaa kamaa. Rave ja Speed triple polttelevat.
 
Tänään herätin trumpan talvilevolta ja suhasin vähän pihalla, hiekka asfaltin päällä sai aikaan pitkää luisua mutta jarruttaminen oli vähän haasteellista.:p
 
Viimeksi muokattu:
On muuten kauhea aika vuodesta. Kevät painaa päälle ja mopokuume polttelee mahdottomasti. Samaan aikaan kevätaurinko porottaa ja kelkkakelit ovat mahtavimmillaan, mutta uutta kelkan vaihtoa tekisi mieli. Kyllä Nettimoto on nyt kuumaa kamaa. Rave ja Speed triple polttelevat.
Eikö vain. Krooninen mopo- ja kelkkakuume. Nyt kun on parina viikonloppuna päässyt taas kelkkaileen sitä katselaa jos tuon vanhemman vaihtaisi uudempaan. Samalla mielessä pyörii vappuajot ja ns. "kauden aloitus". Hayabusaa tai GSX-R:ää tekisi mieli. Saa nähdä, on tässä jo kolme kesää oltu ilman katupyörää, niin josko se jo olisi aika.
 
On muuten kauhea aika vuodesta. Kevät painaa päälle ja mopokuume polttelee mahdottomasti.

Se on jännä miten tuo auringonpaiste vaikuttaa ihmiseen, vaikka olisi vielä reilusti pakkasen puolella lämpötila. Semmonen tutina iskeny että ois pitäny hommata joku enduro ja siihen jotain härskimpää rengasta niin voisi pistää nytkin menemään tuolla :rolleyes:
 
Eikö vain. Krooninen mopo- ja kelkkakuume. Nyt kun on parina viikonloppuna päässyt taas kelkkaileen sitä katselaa jos tuon vanhemman vaihtaisi uudempaan. Samalla mielessä pyörii vappuajot ja ns. "kauden aloitus". Hayabusaa tai GSX-R:ää tekisi mieli. Saa nähdä, on tässä jo kolme kesää oltu ilman katupyörää, niin josko se jo olisi aika.

Ai 3 kesää ilman pyörää, ite maltoin pitää yhen ns. välivuoden, oli sitä siinäkin :D Nyt siis odotan että tulisi ilmoitus uudesta Kawa Z900:sta valmistenumeron verran edes :) Hyviä vaihtoehtoja nuo mainitsemasi, ainakin jos kilosesta gixeristä on kysymys. Noita kilosia ollut jonkun verran aikaisempina vuosina ja myös pari Hayabusaakin. No okei, oli tossa joskus yks 750:kin mutta vaihtui aika nopiaan kiloseen ;)
 
Katupyörän vaihdoin crossiin ja sitä olen tässä enemmän ja vähemmän ajanut. Ei sitä ilman kaksipyöräisiä pärjäisi. :rolleyes:
 
Busalla menty kohta 10 vuotta. Nyt alkaa kilometrit olemaan vaan sitä luokkaa, että miettinyt mopedin vaihtoa ratapeliin. Hieman raskas peli busa radalla, varsinkin ahvenistolla.
 
Tänään pääsi vihdoin ajamaan, suolasoosissa sutii kyllä aivan jatkuvasti ja pyörä menee hetkessä paskaiseksi.
Vibraattori.jpg
 
Pyörä kuume nousee taas kevättä kohden mut ekaks tars saada kortti hommattuu ja pyöräkin olis kiva kyl. Raha vaan pistää vastaan ku työtön tällä hetkellä :(
 
Kaikenlaisten papattimien jälkeen tuli homattua tommonen, on kyllä hauskin peli mitä on ikinä ollu.
kooteeam.jpg
 
Pyörä kuume nousee taas kevättä kohden mut ekaks tars saada kortti hommattuu ja pyöräkin olis kiva kyl. Raha vaan pistää vastaan ku työtön tällä hetkellä :(


Korttiasiaan kannattaa perehtyä jos jollain kaverilla on mp-korttia. Viimekesänä ajatin kaverille kortin. Enää ei vaadita mitään sukulaissuhteita tai muita, sain kerralla hommattua opetusluvat kolmelle. Kortille tuli hintaa oman vaivannäön lisäks kaverille lupa ja suoritemaksut inssistä ja teorioista.Opetuslupa opettajan koe tais olla 60e. Edes opetuskäyttöön käytetettävää pyörää ei tarvitse siihen enää katsastaa. Teoria ja ajotunnit sain pidettyä sille suoraan. Aika kivuton operaatio jos pohjalla on b-kortti.
 
Joo BC on ennestään jo. En tiennytkään et A kortinki voi suorittaa opetusluvalla?
 
Joo BC on ennestään jo. En tiennytkään et A kortinki voi suorittaa opetusluvalla?

Kyllä vaan, ja oli oikeesti tosi kivuton operaatio. Tosin kaveri nyt joutu itelleen pyörän ostamaan, se on ko. harrastukselle muutenkin suht tärkeä väline =D. Mutta ei sekään ois pakollista ollu, jos ois esim jostain lainaan saanu kunei sitä erillistä katsastusta enää vaadita. Isolle A:lle piti vaan täyttää vaatimukset, ne löytyy kaikki trafin / ajovarman sivuilta.

Eniten duunia oli ton koko paketin selvittämisessä, yllätys yllätys trafi tai ajovarma ei tosta vaihtoehdosta paljon huutele / infoa. Onneksi oli serkkupoika tehny saman muutama vuos sitten, ni oli joku jolta kysellä.
 
Kypärät ovat niin sisuksiltaan, etten ilman sovittamista ostaisi. Nyt taitaa olla monessa prätkäliikkeessä alet päällä, niin ei tuo hintaero kummonen ole :)
Sovittaa pitää tietenkin sen verran, että on malli ja koko tiedossa, mutta hinnan puolesta tilaus kannattaa kohdistaa ulkomaille.
 
Hauska peli tosiaan ja hyvännäköinen. Tuo kyllä minusta huutaa hieman lyhyempiä slipareita :)


Ei näytä yhtään niin pahalta luonnossa kun ko. kuvassa, itelläki sama paistaa silmään. viimekesänä kun vehkeen hain, mietin myös että lyhyemmät sliparit vois tilailla. Hinta on karkeasti 1/5 pyörän nykyisestä arvosta, jos akrapoviccia tai muita isompia merkkejä haluaa. Aika vähän tuohon kukaan enää mitään kohtuuhintaan tekee.

Myös sliparien lyhennys kävi mielessä, mutta ääni jo nykyisellään on aika siinä rajoilla mitä itse sietää, tonninen twini avoimilla ränneillä pitää aikamoista meteliä =D.
 
Ei näytä yhtään niin pahalta luonnossa kun ko. kuvassa, itelläki sama paistaa silmään. viimekesänä kun vehkeen hain, mietin myös että lyhyemmät sliparit vois tilailla. Hinta on karkeasti 1/5 pyörän nykyisestä arvosta, jos akrapoviccia tai muita isompia merkkejä haluaa. Aika vähän tuohon kukaan enää mitään kohtuuhintaan tekee.

Myös sliparien lyhennys kävi mielessä, mutta ääni jo nykyisellään on aika siinä rajoilla mitä itse sietää, tonninen twini avoimilla ränneillä pitää aikamoista meteliä =D.

800cc melkein suorilla putkilla, hieman jätin "villaa" että korkeimmat äänet vähän leikkaantuu pois. Rauhassa kun ajelee niin saa pidettyä melut kurissa, mutta kyllä se kierroksilla karjuu. Dukessa toki vähän erilainen toi moottori.
 
Viimeksi muokattu:
Komea on kyllä tuntska. Kauanko olet ahertanu tuon parissa?
Itse olen satulan ehostanut, iskarit, navat ja vanteet.
Asentajalla oli vain hiekkapuhallus, maalaus ja kasaaminen, johon kuului uudetpinnat rihtauksineen ja uudet renkaat. Muutoin alkp. osat.
 
Alkanut kortin hankkiminen houkuttelemaan nyt taas kevään tullen. A-kortin pystyy ilmeisesti ajamaan halvemmalla harjoitteluluvalla?
Toinen vaihtoehto on tietenkin opetusluvan kanssa, jos löytää opettajan, miten tämä eroaa tuosta harjoitteluluvasta? Kumpi olisi järkevämpi/halvempi vaihtoehto?
Mökillä on vanha (88' Yamaha DT125R) täystehoinen piikki, jota olisi kiva ulkoiluttaa täällä stadissakin. Itsellä on ikää tällä hetkellä 21 vuotta eli A2 kortin ilmeisesti saisin, jolloin toi DT jää nopeasti pieneksi?.
 
Alkanut kortin hankkiminen houkuttelemaan nyt taas kevään tullen. A-kortin pystyy ilmeisesti ajamaan halvemmalla harjoitteluluvalla?
Toinen vaihtoehto on tietenkin opetusluvan kanssa, jos löytää opettajan, miten tämä eroaa tuosta harjoitteluluvasta? Kumpi olisi järkevämpi/halvempi vaihtoehto?
Mökillä on vanha (88' Yamaha DT125R) täystehoinen piikki, jota olisi kiva ulkoiluttaa täällä stadissakin. Itsellä on ikää tällä hetkellä 21 vuotta eli A2 kortin ilmeisesti saisin, jolloin toi DT jää nopeasti pieneksi?.
Kaikki on selitetty Trafin sivuilla varsin selkeästi. Harjoitteluluvan saa kun on suorittanut teoria- ja ajotunnit, sekä teoria- ja käsittelykokeen. On siis täysin hyödytön.

125 kuutioinen ei tehonsa puolesta kelpaa käsittely- ja ajokokeeseen A tai A2-kortille.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen sai pyörän valmiiksi, huomenna opettajalla teoriakoe. Eli jos se vaan läpi menee niin 3 viikon päästä pääsee tien päälle "opettelemaan". Kyllähän poltteet on jo kovat, vähän tekisi mieli käydä jo pyörää koittamas, mutta ei nyt viitti ottaa mitään riskejä. Tuleehan se opetusluvalla tosiaan aikalailla halvemmaksi kuin autokoulun kautta. Paikallisessa autokoulussa 620e + viranomaismaksut. Opetusluvalla viranomaismaksut (300e) + ajo-opettajan aika + bensat + kypäräpuhelimet. Puhelimiin sai rahaa uppoamaan 45e kun toisen sai tutulta edukkaasti.
Tähän tietenki päälle pyörä + varusteet täytyy löytyä.

Jos joku opetusluvalla miettii kortin ajoa, opetusluvalla.fi löytyy hyvät infot ja harjoittelupaketit.
 
Kaikki on selitetty Trafin sivuilla varsin selkeästi. Harjoitteluluvan saa kun on suorittanut teoria- ja ajotunnit, sekä teoria- ja käsittelykokeen. On siis täysin hyödytön.

125 kuutioinen ei tehonsa puolesta kelpaa käsittely- ja ajokokeeseen A tai A2-kortille.
Jos nyt suurennoslasilla, niin osassa vanhemmista piikeistä on vakiona enemmän tehoa kuin 11kW niin kuuluvat A2 luokkaan (Tosin en tiedä pitäisikö kuutioitakin olla enemmän käsittely- ja ajokokeeseen?) kuten esimerkiksi Cagiva 125 Freccia C12 R
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 762
Viestejä
4 546 194
Jäsenet
74 843
Uusin jäsen
Demonvr4

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom