Mopokuumetta

Missäs kävit ajamassa? Kyllä niistä hengissä selviää, kun muistaa pari juttua ja omat taitonsa. Ensi viikon alussa itsellä suunta taas Alastaroon.

Alastarollahan tuota. Uusi pinta radalla niin hyvä ajella mutta auttamattoman hukassahan tuota oli. Päivän edetessä nyt vähän alkoi saada kiinni jo hommasta.
Ei ollut mikään kiire vaikka radalla olikin. Muutaman kerran raatoauto kävi radalta nopeimpia poimimassa.
 
Viimeksi muokattu:
Rataharjoittelu oli kyllä silmiä avaava kokemus. Suosittelen motorgin ajotaito -koulutuksia lämpimästi kaikille. Asun tässä Ahveniston lähistöllä niin on tullut käytyä tuonkin jälkeen omatoimisesti reenaamassa.
 
Ajotaitoa oli hakusessa mutta sen verran myöhään tähänkin heräsi ettei aikataulut natsannu enää. Viimeistään ensi keväänä AT2 täytyy katella.
 
Myös Kallio racing järjestää ajokoulutuksia.

Itse ajattelin vielä elokuussa mennä ottamaan Vesalta oppia, vaikka kokemusta onkin jo useampi vuosi keskinopeasta. Josko pääsisi nopeaan sen jälkeen :D
 
Myös Kallio racing järjestää ajokoulutuksia.

Itse ajattelin vielä elokuussa mennä ottamaan Vesalta oppia, vaikka kokemusta onkin jo useampi vuosi keskinopeasta. Josko pääsisi nopeaan sen jälkeen :D

Tuohon myös sopinee ORGin Ajotaito IV myös.

Sikäli nyt ryhmällä ei ole väliä mutta tietysti mitä nopeampaan menee niin sitä loogisempaa on muiden ajo. Toki nopeassa tullaan sit ohi niin kuin kuuluukin et metrin päästä sujahtaa pyörä ohi, mutta siihen ku tottuu niin siitä on etuja myös ohitettavalle (näkee aiemmin).

Ja mp-tuen päivillä porukka jaetaan fiksusti paikan päällä eri ryhmiin aikojen perusteella.
 
Kesäharrasteauto vaihtui 07 kilogixxeriin.
Powercommanderin ja kokoputkiston myötä koneteho varmaankin noin 200 nurkilla. Lyhyiden välitysten takia iha tolkuttomasti voimaa. Aikaisemmin tehokkain ollut vanha zxr 750, jonka jälkeen tämä on aivan tajuton vehje näin aloittelijalle :darra:
IMG-20190725-WA0009.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Kesäharrasteauto vaihtui 07 kilogixxeriin.
Powercommanderin ja kokoputkiston myötä koneteho varmaankin noin 200 nurkilla. Lyhyiden välitysten takia iha tolkuttomasti voimaa. Aikaisemmin tehokkain ollut vanha zxr 750, jonka jälkeen tämä on aivan tajuton vehje näin aloittelijalle :darra:

Mitäs järkeä tuossa takarattaassa on?
 
Tarkoitus olisi tänään hakea vakio välityksillä olevat rattaat ja ketjut. Näissä väleissä ei tosiaan ole mitään järkeä. :rofl:
E; Motonetissä oli hyvään hintaan ketjurataspaketti, niin piti käydä hakemassa
 
Viimeksi muokattu:
Minulla on OEM comfort seat, ja se oli minulle todella suuri parannus vakioon verrattuna. Vakiolla alkoi puolen tunnin ajon jälkeen takapuolta särkemään. Laitatko Yamahan oman sportscreenin? Olen miettinyt sen hankintaa. Kerrohan kokemuksia kun on paikallaan. En ole uskaltanut vielä screeniä ostaa, kun edellisessä pyörässä kaikki kokeilemani screenit aiheuttivat hirvittävää melua ja buffetingia.

b4Zc06H.jpg


Nyt on tuulisuoja paikallaan ja täytyy sanoa että aika hyvin kyllä istuu pyörään. Myyjä kauhisteli että ei oo myynyt yhtäkään noita vielä tähän mennessä ja on kuulemma todella erikoisen näköinen :tdown:

Eron huomasi kyllä selkeästi, tuuli tulee itsellä(178cm) hartioiden/kypärän alaosan seudulle. Huminaa siis lisää jonkin verran mutta ajelen tulpat päässä yleensä niin ei kyllä itseä haittaa. Sharkin spartan ei liiemmin alkanut myöskään vatkailemaan :tup:
 
b4Zc06H.jpg


Nyt on tuulisuoja paikallaan ja täytyy sanoa että aika hyvin kyllä istuu pyörään. Myyjä kauhisteli että ei oo myynyt yhtäkään noita vielä tähän mennessä ja on kuulemma todella erikoisen näköinen :tdown:

Eron huomasi kyllä selkeästi, tuuli tulee itsellä(178cm) hartioiden/kypärän alaosan seudulle. Huminaa siis lisää jonkin verran mutta ajelen tulpat päässä yleensä niin ei kyllä itseä haittaa. Sharkin spartan ei liiemmin alkanut myöskään vatkailemaan :tup:

Kaikissa näissä sama ongelma, tulee liian ylös, toki sillä haetaan sitä tuulen suojaa, mutta tuokin kun olisi 5cm matalempi niin paljon parempi.
 
Helpompi kikkailla kun ei mene ykkösellä 120km/h. Eli joku antanut tuolle pyörälle sikaa oikein urakalla, mutta kukapa ei antaisi kilokyykylle sikaa.

Aivan vitusti vaikeampihan tuolla on ajaa niinkuin pyörällä on tarkoitettu ajettavan. Pelkkää vaihteen vaihtamista ja huonompi kiihtyvyys. Stunt pyörissä ymmärrän, mutta kuvan perusteella tämä ei sellainen ollut.

Pitkään ykköseen on muuten syynsä, usko tai älä.
 
Aivan vitusti vaikeampihan tuolla on ajaa niinkuin pyörällä on tarkoitettu ajettavan. Pelkkää vaihteen vaihtamista ja huonompi kiihtyvyys. Stunt pyörissä ymmärrän, mutta kuvan perusteella tämä ei sellainen ollut.

Pitkään ykköseen on muuten syynsä, usko tai älä.

No enhän mä nyt kommentoinut sitä onko pyörällä helpompi ajaa vai ei. Sanoin vain että miksi yleensä haetaan lyhyitä välityksiä ja noita näkee paljon nykyään että välityksiä lyhennetty niin että huiput enää 200 luokkaa ja sitten vedellään kutosella vauhtiburniksia pitkin kehiä.
 
Kuvan perusteella vaihdettu suora tanko, kahvat poikki, pitsalautanen takana. Jos tuolla ei ole kikkailtu niin on outo maku edellisellä omistajalla oltu. Epäilen että kumeja on vaihdettu urakalla.
 
On ollut kovassa kikkailukäytössä. Rekkarista ei saanut mitään selvää, kun oli täynnä kumimujua :lol:
Perä otettu '17 mallisesta kilogixeristä ja katteetkin on joskus vaihdettu, eli joskus varmasti kipattu. Näistäkin huolimatta näyttäisi hyvinkin siistikuntoiselta yksilöltä ja tekniikka toimii täydellisesti.
 
  • Tykkää
Reactions: Sir
Voitko avata hiukan?

-Lisää vaihteidenvaihtoa, aina kuluu aikaa vaikka olisi shifteri
-Vaatii kuskilta huomattavasti enemmän lisääntyneen keulimisongelman vuoksi

Kilosella modernilla superbikella on oikeasti muutenkin melko vaikeaa ottaa 0-200 veto tai vaikka vartti. Kokeilemaan vaan, miten taittuu alle 3s 0-100 ajat tai alle kympin vartit.

E: tai ei se siis vaikeaa ole, mutta jotain taitoa vaatii ulosmitata kaikki.
 
Meinasin päästä tästä kesästä ilman että ostan pyörän mutta nettimotosta löytyi projektiksi Aprilia AF1 125 :sholiday:

Pyörä on maalattu uusiksi mutta onneksi se on tehty ihan kohtuullisen siististi. Etuvalojen ympärillä oleva kate on vaihdettu uudemman mallisesta koska alkuperäinen oli huonossa kunnossa. Etujarru ei toimi ja moottorista on ainakin yläkerta jumissa. Myös yleiselle siistimiselle olisi tarvetta.

p3rYaFc.jpg
 
Meinasin päästä tästä kesästä ilman että ostan pyörän mutta nettimotosta löytyi projektiksi Aprilia AF1 125 :sholiday:

Pyörä on maalattu uusiksi mutta onneksi se on tehty ihan kohtuullisen siististi. Etuvalojen ympärillä oleva kate on vaihdettu uudemman mallisesta koska alkuperäinen oli huonossa kunnossa. Etujarru ei toimi ja moottorista on ainakin yläkerta jumissa. Myös yleiselle siistimiselle olisi tarvetta.

p3rYaFc.jpg

Ei muuta kun onnea projektiin :tup: aina hienoa kun joku jaksaa ja ehtii värkkäillä.
 
Lauantaina tuli säädettyä Yamahan takaiskarin esijännitystä. Ei ollut oikein selvää miten tuo säätö ihan käytännössä tehdään.
On se näiden mopojen rappailu eri mukavaa kuin autojen. Otin takaiskarin kokonaan irti kun ajattelin katsoa onko se kuinka ruosteessa. Ei kai koko hommassa mennyt tuntia kauempaa. Mopo keskiseisontatuelle, penkki irti, tankki irti ja iskari irti.
Eipä tuo ihme ollut että tuntui vähän korkealta ja kovalta kun säätö oli jäykimmässä asennossa eli seiskassa. Tiputin kolmoseen, ei tuo ainakaan huonompi ollut noin 60 km testilenkillä. Ehkä pykälällä voisi vielä kiristää testiksi.
B8WYXim.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Lauantaina tuli säädettyä Yamahan takaiskarin esijännitystä. Ei ollut oikein selvää miten tuo säätö ihan käytännössä tehdään.
On se näiden mopojen rappailu eri mukavaa kuin autojen. Otin takaiskarin kokonaan irti kun ajattelin katsoa onko se kuinka ruosteessa. Ei kai koko hommassa mennyt tuntia kauempaa. Mopo keskiseisontatuelle, penkki irti, tankki irti ja iskari irti.
Eipä tuo ihme ollut että tuntui vähän korkealta ja kovalta kun säätö oli jäykimmässä asennossa eli seiskassa. Tiputin kolmoseen, ei tuo ainakaan huonompi ollut noin 60 km testilenkillä. Ehkä pykälällä voisi vielä kiristää testiksi.
B8WYXim.jpg

Eikö joku nyrkkisääntö ollut että kun pyörän päälle istuu niin sen pitäisi laskeutua 10-20mm alemmas, jos oikein muistan. Ehkä se alaslasku ei niinkään ole tärkeä kuin ne muut vaimennuksen säädöt (jos niitä on).
 
Onkos täällä kellään kokemuksia ktm 690 tai 660 supermoto kuume vain kasvaa :btooth:
690 SMC-r:llä päässyt pari kertaa ajamaan, mukava peli.

Kannattaa myös harkita 500 EXC supermotoilla jos meinaa stunttailla, ja tarvittaessa pääsee mettäänki.

Jälkimmäisellä toki ei yhtä mukavaa ajaa pieniä tai pidempiäkään matkoja.
 
Onkos täällä kellään kokemuksia ktm 690 tai 660 supermoto kuume vain kasvaa :btooth:
640 supermotosta on kokemusta. Ehdottomasti hauskin pyörä noista kolmesta mitä mulla on. Tuolla onnistuu myös helposti metsä- ja soratieajotkin jos tykkää niillä ajaa. Vakavampaa maastoajoa varten tuohon saa helposti sovitettua endurovanteet.
 
Minkäslaiset huoltovälit ktm.ssä nykyään on? Joskus oli 250 2 tahti suht tiuhaan sai huoltaa.
 
Minkäslaiset huoltovälit ktm.ssä nykyään on? Joskus oli 250 2 tahti suht tiuhaan sai huoltaa.
Exc:t on noita lyhyellä huoltovälillä olevia. LC4 koneissa on pidemmät. En tiedä noista uusimmista mutta noissa 2003-2006 koneissa öljynvaihto on suunnilleen 3tkm - 5tkm välein mallista riippuen. Muut huollot sitten hieman harvemmin.
 
Exc:t on noita lyhyellä huoltovälillä olevia. LC4 koneissa on pidemmät. En tiedä noista uusimmista mutta noissa 2003-2006 koneissa öljynvaihto on suunnilleen 3tkm - 5tkm välein mallista riippuen. Muut huollot sitten hieman harvemmin.

Tuo n.3tkm riittäisi itselle vallan mainiosti ennen oli 5h ja öljyn vaihto :rofl: 15h nurkilla männänrenkaat yms yms.Lc4 nyt tullut enempi katsottua saisi kautta pidennettyä ja ajeltua lyhyitä siirtymiä endurolla tai smotolla. Arki ajossa on zx-6r pienillä stuntti muutoksilla. Mieli kurapoluille tai parkkipaikoilla leikkimiseen tuntunut hiukan kasvavan..
 
500 EXCssä kirjan mukaan 10h öljynvaihtovälit jos ajaa kisaa. Sorasurauttelussa voi helposti ajaa vaikka 20-30h. Siinä on kuitenkin vain 2dl vähemmän öljytilavuutta kuin 690ssä jossa kirjan mukaan 15tkm. Ilmansuodattimen vaihto aina samalla. EXC kuitenkin tehty helposti huollettavaksi joten molemmat vaihtuvat nopeasti.
 
Ai nelarit on kehittynyt sit jonku verranki mitä itse harrastelin sen takia tuli ajeltua 2 tahtisten kanssa...
 
Onkos täällä kellään kokemuksia ktm 690 tai 660 supermoto kuume vain kasvaa :btooth:
640:llä ajanut varmaan jokusen tuhat kilsaa ja en oikein tykännyt laitteesta. Tehoa on kohtalaisesti, mutta melkoiset tärinät tulevat ohjaustankoon ja tuntui vanhentuneelta kamppeelta(luonnollisesti). 690 Enduro tuli omistettua usean vuoden ajan ja motoilla ajelin aika paljon. Todella toimiva kokonaisuus ja paljon vähemmän tärinöitä ohjaustangossa ja tehoa mukavasti enempi 640 verrattuna. Tuolla pystyi jopa hieman matkaakin ajella ja luotettavuus oli ihan kohtuullinen. Alusta toimii vakiona hyvin ja tuo 140kg märkäpaino meni hyvin makkaraenskassa ja kadulla.

Vanhempiin 690 malleihin saa helposti viripalikoita kiinni ja itse voi ecua säädellä mieleisekseen. Alkuperäisenä ruisku on vähän tökkivä
On ainoa pyörä joka jättänyt tielle, kun moottorin poski lensi vauhdista ja kerran hajosi kaatumissensori niin kaasu pätkäs 3s välein. Ajoin pyörällä joku 15tkm ja öljyt vaihdoin noin 3000km välein. Suhteellisen huoltovapaa laite, mutta tuo tehtaan ilmoittama 15tkm huoltoväli on ihan naurettava. Ilman suurempi huoltoja tuolla pyörällä kyllä ajelee sinne 24tkm asti. :D
 
640:llä ajanut varmaan jokusen tuhat kilsaa ja en oikein tykännyt laitteesta. Tehoa on kohtalaisesti, mutta melkoiset tärinät tulevat ohjaustankoon ja tuntui vanhentuneelta kamppeelta(luonnollisesti). 690 Enduro tuli omistettua usean vuoden ajan ja motoilla ajelin aika paljon. Todella toimiva kokonaisuus ja paljon vähemmän tärinöitä ohjaustangossa ja tehoa mukavasti enempi 640 verrattuna. Tuolla pystyi jopa hieman matkaakin ajella ja luotettavuus oli ihan kohtuullinen. Alusta toimii vakiona hyvin ja tuo 140kg märkäpaino meni hyvin makkaraenskassa ja kadulla.

Vanhempiin 690 malleihin saa helposti viripalikoita kiinni ja itse voi ecua säädellä mieleisekseen. Alkuperäisenä ruisku on vähän tökkivä
On ainoa pyörä joka jättänyt tielle, kun moottorin poski lensi vauhdista ja kerran hajosi kaatumissensori niin kaasu pätkäs 3s välein. Ajoin pyörällä joku 15tkm ja öljyt vaihdoin noin 3000km välein. Suhteellisen huoltovapaa laite, mutta tuo tehtaan ilmoittama 15tkm huoltoväli on ihan naurettava. Ilman suurempi huoltoja tuolla pyörällä kyllä ajelee sinne 24tkm asti. :D


Tärinät ei oikeastaan haittaa ne jotenkin kuuluu yhden männän moottoreihin :D
Enempi tullut tosiaan tota 690 vm 10 ylöspäin katseltua.
 
Tuo n.3tkm riittäisi itselle vallan mainiosti ennen oli 5h ja öljyn vaihto :rofl: 15h nurkilla männänrenkaat yms yms.

250 2T? Ei niitä kannata ohjekirjan mukaan tehdä, ellei aja tuppinurin 95% ajasta. :D

Itsellä 250 EXC tällä hetkellä ja koneella oli ajettu 160h ilman koneremonttia kun se minulle tuli. Aukaisin toki heti koneen ja vaihoin männän, kiertokangessakaan ei ollut välystä.

Tällä hetkellä 204h mittarissa ja suunnitelmana ois 260h kohdilla uusia moottorin sisältö. :tup:
 
Apriliaa on nyt tullut purettua ja ihmeteltyä mikä siinä voisi olla rikki.

Ainakin magneetto on säpäleinä ja sen myötä alakerta on jumissa. Männässä oli pienet leikkautumisjäljet. Yhdessä pakoaukossa oli jälki irronneesta männäntapin sokasta mutta se taitaa olla jokin vanha jälki koska kumpikin sokka oli vielä paikallaan.

Päätin vetää helpoimman kautta ja tilasin (toivottavasti toimivan) vaihtokoneen tuohon. Laskeskelin että se tulee halvemmaksi ja helpommaksi kuin koittaa yksitellen etsiä noita osia.
 
On kyllä melko villin näköinen video, varjoissa näkyy keppi joka lähtee pyörän perästä ja kamera siinä päässä(?)

Rata itsessään näyttää hyvältä ja toivottavasti pääsee joskus kiertämään sitä itsekkin.
 
Rata on upea (haluu heti ajaan ite), puitteet ympärillä antaa odottaa oikein asiallista katsojakokemusta (tällä tarkotan, että onnistuessaan toisille ja tulevillekin kisoille tulee porukka uudestaan). Ei pysty ymmärtämään mistä negatiivisuus hanketta kohtaan on tullut, nyt kun näki tuon paikanpäällä. Hauskasti tuo pienikin harjuisuus/mäkisyys tekee suomessa paikoista heti hienompia, kun noin enimmäkseen Etelä-Suomi kuitenkin ihan laakeaa.

Eilen siis sato lähes koko päivän, nyppii, kun ei kyllä pysty tänään lähteen uudestaan.

Syvä kumarrus tekijöille.
 
Joo siis oli vaan tämmönen ”ajattelen ääneen” komentti itselle, että toivottavasti pääsen / saan aikaseksi henk.koht käydä kiertämässä rataa.
Niin ajattelinkin.

Kiva oli tänään pari tuntii pärrien ohikiitoa kuivalla radalla katsella ja kuunnella B- )
 
Huh huh viimeinkin löyty sopivan läheltä ihan mieleinen ensi pyörä. Ekat 100km tuossa kävin ajelemassa ja on lystiä. Tuntuu vaan äkkiseltään että yläkroppa väsyy ja perse puutuu jo tuossa 100km ajeluissakin :D Pitkään ollut mietinnässä pyörä ja tuttu päätti luopua omastaan ja pitihän se ostaa pois. Yamaha yfz 600 ja tuntuu ihan passelille ekaksi pyöräksi itelle. Viimeksi ajanut kevarilla +10vuotta sitten. Heti tuntuu niin mukavalle että saa ihmetellä miksi ihmeessä en jo aikaisemmin ole ostanut prätkää...

Sitten pitäs rueta ajovarusteet ostamaan.

IMG-20190822-WA0004.jpg
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 936
Viestejä
4 516 935
Jäsenet
74 514
Uusin jäsen
temp

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom