Aloin tässä miettimään, että pitäisi tuohon A1 - luokkaan saada vähän järkevyyttä. (Koko A1, A2 jne. järjestelmä kaipaisi parannuksia, mutta tällä on toistaiseksi mentävä)
Tuo keinotekoinen 125cc rajoitus perustuu ikivanhaan jakoon, jolloin oli 2-tahtikoneita, joilla saatiin päälle 30 heppaa ulos. Tämä nykyinen 11 kW ja 125cc raja on aivan naurettava ja aikansa elänyt. Juuri ja juuri pääsee siihen sataseen, kun aivan kahva tapissa vetää menemään. Jos kerran pitää kuutiotilavuusrajoitus olla, niin nostettaisiin vaikka 200cc:n se. Maailmassa (aasiassa lähinnä) on todella paljon 150-180cc pyöriä, joita olisi sitten mahdollista (järkevää) tarjota myös Euroopassa, joka lisäisi mahdollisesti valikoimaa sekä (saattaisi) tiputtaa hintojakin. Painoerokin 125cc ja vaikkapa 160cc pyörillä on täysin olematon.
Joku tehoraja voitaisiin toki myös pitää, vaikkapa 14 tai 15 kW. Tämä pieni tehonlisäys ja suuremman tilavuuden tuoma väännönlisäys tarkoittaisi, ettei välttämättä tarvitsisi aina ihan kahva tapissa vetää, jolloin ajaminenkin olisi turvallisempaa (turvallisuutta lisäisi myös se, että pystyisi oikeasti ajamaan muun liikenteen nopeudella). Mahdollisesti myös polttoaineenkulutus / päästöt olisivat pienempiä, koska voitaisiin ajaa paremman hyötysuhteen alueella, eikä kokoajan kaasu täysillä.
Muutama esimerkki Intiasta, kun se nyt tuli ekana mieleen ja saa englanniksi sivut. Muualtakin maailmasta löytyy runsaasti eri vaihtoehtoja:
Yamaha SZ-RR |149cc |12,1 PS / 12,8 Nm
Yamaha SZ RR Version 2.0 Mileage, Performance, Price, Images, Specification and Colors | Yamaha India
Yamaha MT15 | 155cc | 19,3 PS / 14,7 Nm
Yamaha MT-15 Hyper Naked Bike Price, Model, Mileage, Specifications, Images | Yamaha India
Suzuki Gixxer | 155cc | 14,1 PS / 14 Nm
Gixxer
Honda Hornet 160R | 162cc | 15 PS / 14,5 Nm
CB Hornet 160R
Sitten verrokiksi 125cc suomesta.
Yamaha MT-125 | 124cc | 15 PS / 12,4 Nm
MT-125 | Yamaha Center
Suzuki GSX-S125 | 124cc | 15 PS / 11,5 Nm
GSX-S125XA - Moto
Eli itseasiassa tuossa suomessa myytävässä 125 vekottimessa on enemmän tehoa, mutta vähemmän vääntöä, kuin noissa kolmessa intialaisessa. Tuo intialainen MT15 on ainakin ilmoitettu vielä 2 kiloa kevyemmäksi, kuin suomessa myytävä MT-125.
Eivät tietysti ole täysin samoja malleja ja muitakin vaikuttavia tekijöitä toki on, mutta tuo 125cc raja on täysin naurettava ja aikansa elänyt.
Mitähän kautta voisi pistää jollekin järkevälle euroedustajalle viestiä, että tekisi jonkinmoisen aloitteen tuosta...
Itse olen kyllä jo aikoja sitten ohittanut A1 vaiheen, mutta onhan tuo ihan järjetöntä nykyisille ja tuleville A1-korttilaisille.
(Pahoittelut PS:n käytöstä. Oli vaan ilmoitettu PS monessa paikassa, eikä jaksanut alkaa muuntamaan kilowateiks)