Moottorin ohjelmointi

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
685
Tämä aihe on mulle täysin vieras, mutta alkoi kiinnostamaan. Mulla on hieman alle 6-vuotias Kia ceed 1,6 crdi farkku, joka voisi olla hieman tehokkaampikin. Takuu tuosta on jo päättynyt (150tkm raja, nyt mittarissa noin 155t). Saako tuohon muutaman satasen sijoituksella ohjelmoitua sen verran lisää tehoa että sen jopa huomaisi? Mitä asioita pitäisi ottaa huomioon?
esim tuolta: Rs-Optimointi Helsinki - Uusi ajo elämys autoosi | Auton optimointi
tai laita hakuun optimointi, niin löytyy kattavasti tietoa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Onko kukaan täällä tehnyt itse re85 karttaa ihan perus autoon?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Tämä aihe on mulle täysin vieras, mutta alkoi kiinnostamaan. Mulla on hieman alle 6-vuotias Kia ceed 1,6 crdi farkku, joka voisi olla hieman tehokkaampikin. Takuu tuosta on jo päättynyt (150tkm raja, nyt mittarissa noin 155t). Saako tuohon muutaman satasen sijoituksella ohjelmoitua sen verran lisää tehoa että sen jopa huomaisi? Mitä asioita pitäisi ottaa huomioon?
OptimoiAutosi.fi ohjelmointi | Kia Cee'd / Pro Cee'd I 1.6 CRDi 128hp 260Nm

Tuolta on helppo katsoa suuntaa minkä verran auton moottorissa saattaisi olla löysää kapasiteettia. Kiaan voisi saada 20-30 hp / ~60 Nm lisää ja sun luulisi tuntuvan ajossakin pirteytenä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Mitään hyötyä tuosta custom softasta ei ole, jos koneeseen ei muuten kosketa.
Kyllähän se custom softa on ihan perusteltu muistakin syistä. Esim mä haluaisin lattaa lisää tehoa, mutta maksimi vääntö ei saisi kasvaa yhtään. Kaikki bulkkisoftat nostaa ensimmäisenä vääntöhuippua.

Joskus optimoiautosi sivustolla pisti silmään myös transporterin lukemat, jotka taitavat olla prosentuaalisesti kovimmat mitä ohjelmalla saa mistään. Kytkin (ja ilmeisesti muukaan voimansiirto) ei kestä montaa päivää ajelua.

Opel Astra K 1.4
125hp/245nm --> 180hp/290 Nm (+44 %)


VW Transporter T5
84hp/220nm --> 174hp/396nm (+107 %)
Pakettiautoissa saa yleensä parhaat lisäysprosentit, koska ne koneet on kuristettuja henkilöautomoottoreita. Volkkareita en niin hyvin tunne mutta esim Renaultin pakun 90hv moottori on ihan sama kuin henkilöautossa oleva 173hv, välijäähdytin voi pakussa olla hieman pienempi, mutta kyllä siitä kuitenkin käytännössä helposti saman tehon saa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Plus customilla saat mahdollisesti kaikkea kivaa pientä lisää kuin kaasun vaste mieleinen, juurikin rajoitettu teho tai vääntö jos ei ole ihan varmuutta kestääkö asia x (tätä tuli itse käytettyä kun ei tiennyt miten rajusti kone oli poljettu) ja muutenkin antaa optioita miten tehon haluaa ulos.
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Saakos muuten ohjelmoitua, jos on dpf kiinni? En haluaisi tuota repiä pois, kun on edellinen omistaja laittanut uuden pöntön?

S-Max 200hp automaatti
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
581
Esim aski tai kytkin ei kestä tai halutaan käyttöikä pitää pitkänä.
Hmm totta mutta taitaa se suurin hyöty jäädä saavuttamatta kun parhaalta vääntöalueelta ei oteta voimaa lisää. Yläkierroksilla ahdetut koneet hiipuvat muutenkin niin siellä lisäys jää pienemmäksi.
 
Liittynyt
27.02.2018
Viestejä
1 156
Kyllähän se custom softa on ihan perusteltu muistakin syistä. Esim mä haluaisin lattaa lisää tehoa, mutta maksimi vääntö ei saisi kasvaa yhtään. Kaikki bulkkisoftat nostaa ensimmäisenä vääntöhuippua.



Pakettiautoissa saa yleensä parhaat lisäysprosentit, koska ne koneet on kuristettuja henkilöautomoottoreita. Volkkareita en niin hyvin tunne mutta esim Renaultin pakun 90hv moottori on ihan sama kuin henkilöautossa oleva 173hv, välijäähdytin voi pakussa olla hieman pienempi, mutta kyllä siitä kuitenkin käytännössä helposti saman tehon saa.
Nuissa bulki softissa otetaan voimansiirto huomioon, esim. Monet automaatit vaatii väännön rajoitusta. Custom softan kannalla olen itsekkin, mutta saako muuten vakiosta koneesta rahalleen vastinetta? Monesti kun turbo autossa saavutetaan hulppeita tehon lisäyksiä pelkästään putkiston ja coolerin vaihdolla.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Nuissa bulki softissa otetaan voimansiirto huomioon, esim. Monet automaatit vaatii väännön rajoitusta. Custom softan kannalla olen itsekkin, mutta saako muuten vakiosta koneesta rahalleen vastinetta? Monesti kun turbo autossa saavutetaan hulppeita tehon lisäyksiä pelkästään putkiston ja coolerin vaihdolla.
Itsellä esim oma ex Octavian softa oli halvempi dynoineen customina kuin esim mitä Revo olisi ollut. 540e muistaakseni sesongin ulkopuolella Motorbitin softa+dyno ennen ja jälkeen.
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Hmm totta mutta taitaa se suurin hyöty jäädä saavuttamatta kun parhaalta vääntöalueelta ei oteta voimaa lisää. Yläkierroksilla ahdetut koneet hiipuvat muutenkin niin siellä lisäys jää pienemmäksi.
Tuo on kuin yksi yhteen voimaa.com ohjelmasta. 1500rpm kohdalla maksimiväännöt ja sitten ihmetellään miksi kytkin ei kestä.

Ja toisekseen, manuaaliin ei kannata ottaa maksimivääntöjä kovin herkästi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Ihan mielenkiinnosta että miksi noin?
Nuissa bulki softissa otetaan voimansiirto huomioon, esim. Monet automaatit vaatii väännön rajoitusta. Custom softan kannalla olen itsekkin, mutta saako muuten vakiosta koneesta rahalleen vastinetta? Monesti kun turbo autossa saavutetaan hulppeita tehon lisäyksiä pelkästään putkiston ja coolerin vaihdolla.
Vaihteisto ei kestä nykyistäkään vääntöä, toinen laatikko menossa, eikä kuulosta enää hyvältä tuokaan, lisäksi kun kyseessä on pakun tehorajoitettu kone, niin paras kiihtyvyys saavutetaan kun vaihtaa 2900rpm isommalle vaihteelle. Joskus tutkin tuota obd lukijalla, se leikkaa syöttöä ihan selvästi jo 2800rpm kohdalla. Suurin syy koko lastutukselle olisi kuitenkin sen moottorin kierrosalueen laajentaminen, on jossainmäärin ärsyttävää kun yli 3000rpm laite puutuu.

Ajelin tuossa jokinaika sitten kaverin vastaavaa bulkkisoftalla tehtyä vehjestä, ja siinä oli ihan selkeästi luotu tehontunnetta kaasupolkimen "välitystä" muuttamalla. Jo suhteellisen pienellä kaasun lisäämisellä potki jo kovaa, mutta se loppumatka pohjaan asti ei sitten muuttanut enää tilannetta, auto oli lähinnä epämiellyttävä ajaa, kun tehoa pyrki aina tulemaan liikaa. Varmasti siinä on ollut wow-efekti kun on lastupajalta ajanut ulos.
 
Liittynyt
27.02.2018
Viestejä
1 156
Itsellä esim oma ex Octavian softa oli halvempi dynoineen customina kuin esim mitä Revo olisi ollut. 540e muistaakseni sesongin ulkopuolella Motorbitin softa+dyno ennen ja jälkeen.
Ei ole tarvinnut tuolla hinnalla miettiä kumman ohjelmoinnin ottaa:)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
574
Onko täällä kokemuksia OptimoiAutosi.fi optimoinneista? Mietin Corsan 1,3 CDTI:n lastuttamista sekä DPF:n ja EGR:n poistoa. Tehoa en niinkään kaipaa, mutta kulutus voisi vähän tippua. Mitä suuruusluokkaa DPF:n poisto maksaisi?
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
38
Polttoainetta kuluu jokaisessa poltossa muutamasta desistä pariin litraan. Sen ainakin säästää. Eli esim jos poltossa kuluu 1,5l dieseliä ja auto polttaa 500km välein säästää 3 desiä satasella. Vastapaine tippuu myös hiukan mikä säästää myös pienen määrän polttoainetta. Pieni vanhan dieselauton haju toki tulee. Katsastuksessa eivät toistaiseksi ole Suomessa näihin juuri puuttuneet ja ehjät autot menevät päästöistä läpi ilman filtteriäkin. Itse askartelen ohjelmia PKS. Optimoiautosi käyttää muistaakseni Norjalaisen Sedoxin ohjelmia. Ihan ok ohjelmia. DPF tyhjäys maksanee noin 2-3h korjaamotyötä+ ohjelmointi.

Noista vääntökeskusteluista ylempänä ^^. Suurimmassa osassa ohjelmista alavääntöä rajataan edelleen selvästi. Suurin muutos tulee yleensä 2000rpm jälkeen. Hyvin vähän on ylipäätään voimansiirtoon liittyviä ongelmia.

Ja pari sanaa "custom" softista. Suurin osa joka mainostaa Suomessa "customia" myy todellisuudessa kaikille samaa ohjelmaa. Tässäkin toki poikkeuksia. En usko että kukaan tekee siinä tunnissa parissa jopa 20000 muutosta ohjelmaan jos hänellä on jo ohjelma valmiina. Pientä muutosta toki saa pyydettäessa, mutta niin saa myös ihan mistä tahansa ohjelmia myyvästä yrityksestä. Väännötkin saa nykyään asetettua ohjelmasta haluttuun arvoon jos esimerkiksi haluaa vähemmän vääntöä ennen xxxx rpm. Tehonmittaus vakioautoonkin on jossain määrin harrastelua. Itse tosin tarjoan sitä mahdollisuutta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
834
Polttoainetta kuluu jokaisessa poltossa muutamasta desistä pariin litraan. Sen ainakin säästää. Eli esim jos poltossa kuluu 1,5l dieseliä ja auto polttoo 500km välein säästää 3 desiä satasella. Vastapaine tippuu myös hiukan mikä säästää myös pienen määrän polttoainetta. Pieni vanhan dieselauton haju toki tulee. Katsastuksessa eivät toistaiseksi ole Suomessa näihin juuri puuttuneet ja ehjät autot menevät päästöistä läpi ilman filtteriäkin. Itse askartelen ohjelmia PKS. Optimoiautosi käyttää muistaakseni Norjalaisen Sedoxin ohjelmia. Ihan ok ohjelmia. DPF tyhjäys maksanee noin 2-3h korjaamotyötä+ ohjelmointi.

Noista vääntökeskusteluista ylempänä ^^. Suurimmassa osassa ohjelmista alavääntöä rajataan edelleen selvästi. Suurin muutos tulee yleensä 2000rpm jälkeen. Hyvin vähän on ylipäätään voimansiirtoon liittyviä ongelmia.

Ja pari sanaa "custom" softista. Suurin osa joka mainostaa Suomessa "customia" myy todellisuudessa kaikille samaa ohjelmaa. Tässäkin toki poikkeuksia. En usko että kukaan tekee siinä tunnissa parissa jopa 20000 muutosta ohjelmaan jos hänellä on jo ohjelma valmiina. Pientä muutosta toki saa pyydettäessa, mutta niin saa myös ihan mistä tahansa ohjelmia myyvästä yrityksestä. Väännötkin saa nykyään asetettua ohjelmasta haluttuun arvoon jos esimerkiksi haluaa vähemmän vääntöä ennen xxxx rpm. Tehonmittaus vakioautoonkin on jossain määrin harrastelua. Itse tosin tarjoan sitä mahdollisuutta.
Mielenkiinnosta, mitä firmaa siis edustat? Onko bemarien Bootmod3 viritysalusta tuttu? Tuohon voisi harkita custom softaa, vaikka sen vakio stage 1 softa ihan hyvä onkin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Kaveri hommas tollasen 320 f31? bemarin jossa siis se 2 litranen turbokone ja vajaa 200 heppaa. Mites tollasen lastuttelu kun tuli mieleen? Missä kannattaisi toteuttaa? Jonnekin 250 kieppeille varmaan hevosvoimissa luulisi pääsevän ja jos samalla sais tuon automaatin kaasupoljinta säädettyä vähän nopeammin reagoivaksi, eli se viive pienennettäisiin sieltä. PK-seudulla asustellaan ja mä tossa oon ollut vähän ainakin henkisenä tukena kun itseltä löytyy piristelty harrasteauto.
 
Liittynyt
27.02.2018
Viestejä
1 156
Polttoainetta kuluu jokaisessa poltossa muutamasta desistä pariin litraan. Sen ainakin säästää. Eli esim jos poltossa kuluu 1,5l dieseliä ja auto polttoo 500km välein säästää 3 desiä satasella. Vastapaine tippuu myös hiukan mikä säästää myös pienen määrän polttoainetta. Pieni vanhan dieselauton haju toki tulee. Katsastuksessa eivät toistaiseksi ole Suomessa näihin juuri puuttuneet ja ehjät autot menevät päästöistä läpi ilman filtteriäkin. Itse askartelen ohjelmia PKS. Optimoiautosi käyttää muistaakseni Norjalaisen Sedoxin ohjelmia. Ihan ok ohjelmia. DPF tyhjäys maksanee noin 2-3h korjaamotyötä+ ohjelmointi.

Noista vääntökeskusteluista ylempänä ^^. Suurimmassa osassa ohjelmista alavääntöä rajataan edelleen selvästi. Suurin muutos tulee yleensä 2000rpm jälkeen. Hyvin vähän on ylipäätään voimansiirtoon liittyviä ongelmia.

Ja pari sanaa "custom" softista. Suurin osa joka mainostaa Suomessa "customia" myy todellisuudessa kaikille samaa ohjelmaa. Tässäkin toki poikkeuksia. En usko että kukaan tekee siinä tunnissa parissa jopa 20000 muutosta ohjelmaan jos hänellä on jo ohjelma valmiina. Pientä muutosta toki saa pyydettäessa, mutta niin saa myös ihan mistä tahansa ohjelmia myyvästä yrityksestä. Väännötkin saa nykyään asetettua ohjelmasta haluttuun arvoon jos esimerkiksi haluaa vähemmän vääntöä ennen xxxx rpm. Tehonmittaus vakioautoonkin on jossain määrin harrastelua. Itse tosin tarjoan sitä mahdollisuutta.
Ei kai vakio autoon custom ohjelmasta paljon kostu? Sit kun on tehty isompia muutoksia, turbon yms. Vaihto niin custom softa on pakollinen.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
38
Celticin ohjelmia laittelen pääasiassa, mutta myös muita firmoja tulee käytettyä. Vanhempia dieseleitä ohjelmoin itse. Myös xHP edustus löytyy. Tuo Bootmod näyttää äkkiseltään ihan kätevältä. Tosin jos autoon ei tehdä mitään kaikki irti ohjelmaa rataajoa tai re85 varten en näe että ohjelmien vaihtelusta kotona olisi hirveästi hyötyä. Toki hauskaahan se on "värkkäillä".

Kukin ohjelmoi missä haluaa. Dieselit ovat aika turvallisia virittää jos pakolämmöt, duraatiot ja ahtopaine pidetään kohtuullisena. Tuosta 320d saanee noin 235-250hp aika kivasti. Eräs nimekäs firma suomessa tuppaa laittamaan näihin aivan liikaa ahtopainetta turhaan... ketään en ala täällä haukkumaan niin yvllä voin avata vähän jos kiinnostaa.

Customeita toki saa tehtyä melkein mistä vaan juuri valmistui itseltä n57 330d, josta mittasin noin 390hp /800NM. Tähän tehtiin Celticin kautta ohjelma. Tästä ei maksimia edes tavoiteltu vaan toimivaa käyttöautoa. Ohjelmoinnin tavoitteena lienee yleensä kasvattaa auton maksimaalista tehoa sekä vääntömomenttia. Dieseleissä tippuu usein kulutus hiukan ja se on plussaa.

Käyttöpelinä itsellä F11 530xd ja harrasteena C5 RS6.
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Mitä väliä sillä on, että missä vaiheessa kierroksia se vääntö tulee, vääntöä se on siinä missä kaikki muukin vääntö...
Jaa, no ei siinä sen. Laita maksimiväännöt joka vaihteelle alimmalle mahdolliselle paikalle, niin saat ihmetellä miksi voimansiirto hajoaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
581
Pari asiaa tulee heti mieleen mikä muuttuu kierrosten myötä
- työtahtien tiheys / tasaisuus
- vaihteiston rattaiden hammaskosketuksen aika
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Jaa, no ei siinä sen. Laita maksimiväännöt joka vaihteelle alimmalle mahdolliselle paikalle, niin saat ihmetellä miksi voimansiirto hajoaa.
Etsitkö jotain faktaa väitteesi tueksi? Ymmärrän, kuten @aaqee sanoi, että moottorin sisäisesti jotain eroa voi olla, mutta ei sen moottorin ulkopuolella tiedetä muusta kuin paljonko vääntöä on. Väännössä katsos kun on se erikoisuus, että se ei liity mitenkään kierrosnopeuteen vaan se on "staattinen" suure. Jos siis vaikkapa takavetoisen auton kardaani välittää vääntöä, niin sitä vääntöä tarkastellaan siihen kardaanliin lukitussa koordinaatistossa, eikä pyörimisellä ole merkitystä. Voimansiirrolle on siis yksi ja sama missä kierrosnopeudessa vääntöä esiintyy.

Edit: moottorin laakereille ja jollekin vaihdelaatikon rattaille tuo voi aiheuttaa lyhentynyttä elinikää, koska öljykalvo kantaa sitä huonommin mitä hitaampi liike, perään tuo taas ei vaikuta, koska lienee sama tilanne ottaa pienellä vaihteella iso vääntö vs isolla vaihteella iso alavääntö jos perä kuitenkin pyörii vakionopeutta. Esim kytkimeen tuolla ei ole minkään valtakunnan merkitystä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Rikkoo muutkin ohjelmat autoja, jos niitä laitetaan voimansiirrosta piittaamatta. Olen muistaakseni aiemminkin maininnut tässä ketjussa Transporter T5 osalta:

Vakio -> Ohjelmoitu
84 hp / 220 Nm -> 174 hp / 396 Nm

Jokainen ymmärtää, että lähes kaksinkertainen vääntö rikkoo paikkoja laitteessa joka todennäköisesti on mitoitettu kestämään vain vakiomoottorin vääntö. Vääntö on se, joka vaatii laitteilta fyysistä kestävyyttä. Manuaalivaihteisissa kytkin on yleensä heikon lenkki ja alkaa luistaa, jos vääntöä nostetaan liikaa.

Teho taas on väännön ja kierrosnopeuden tulo ja laittaa oikeastaan vain jäähdytyksen ja sitä kautta voitelun koville.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
581
Joissain tapauksissa moottorit ja voimansiirrot on täysin identtisiä vakioissa eri tehoversioissa. Tuokin kuulostaa sinnepäin olevalta tapaukselsta koska ei muuten vääntöjä tuplattaisi lähtötasosta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Joissain tapauksissa moottorit ja voimansiirrot on täysin identtisiä vakioissa eri tehoversioissa. Tuokin kuulostaa sinnepäin olevalta tapaukselsta koska ei muuten vääntöjä tuplattaisi lähtötasosta.
Joissain tapauksissa, mutta ei kaikissa. Yleensä tuntuu, että juuri kytkimessä on säästetty, mutta ei moottorissa. Vääntö ja tehothan tuplataan, jos moottori antaa siihen mahdollisuuden ja asiakas niin haluaa.

Transporter T5 63kw lastutus kokemukset ja suositukset - ffp
Eikö noissa ole tuo kytkinpolitiikka sen verran heikko ettei vääntöjen kans ainakaan kannattane hullutella...
omassa 63kw(axb) versiossa on vähän "rajumpi" ohjelma ja 148/345nm löyty penkissä voimanpaskaa. Kytkin jytäjää(pohjaa?) täyskaasulla vedätettäessä.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
38
Kyllä sillä jonkin verran on väliä millä kierrosluvulla vääntöä otetaan. Yleensä ongelma tulee siitä että osat alkavat värähdellä hitaasti pyöriessään kovalla väännöllä. Tämä on yksi olennainen syy myös esimerkiksi 1.4 tsi ketjuongelmiin ketjun huonon laadun lisäksi.

T5 portterin 5 lovinen vaihteisto ei tosiaan 300tkm ajettuna kestä kovin suuria vääntöjä. Vanhan kytkin alkaa luistaa myös helposti. Uudella kytkimellä+ vauhtipyörällä ei ongelmia pitäisi helposti tulla. Kokenut VAG erikoistunut viritysosamyyjä/ virityspaja Darksidedevelompments Transporter T5 1.9 PD & T5.1 2.0CR 5 Speed to 6 Speed Conversion kertoo että 5 vaihteinen kestää kyllä jopa 450Nm väännön uudella kytkimellä. Harva paja ottaa edes nuin paljoa johtuen kuluneista kytkimistä vauhtipyöristä ja itse vaihteistoista. Dynokäyristä näkee että suurinosa pajoista rajaa tässä moottorityypissä juurikin alavääntöä pois voimansiirron värähtelyjen vuoksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Arvelen, että yksi suurimmista vaikuttavista tekijöistä on se kuinka pitkään maksimivääntöä otetaan eli siis käyttötunnit.

Jos maksimivääntö saavutetaan alkaen 1500 rpm sitä käytetään paljon pidempiä aikoja verrattuna tilanteeseen, jossa maksimit otetaan 4500 rpm kohdalla. Jos molemmissa tapauksissa vääntöä on absoluuttisesti sama määrä, tehossa on kolminkertainen ero. Esimerkiksi kiihdytystilanteessa voidaan vääntöä ottaa paljon pidempi aika ulos 60 hp @1500 rpm kuin 180 hp @4500 rpm.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 799
Vääntövärähtelyt sen voimansiirron useimmiten tappaa eikä varsinainen keskimääräinen vääntömomentti. Ja matalilla kierroksilla ne moottorin värähtelyt usein sattuu muun voimansiirron tai koko auton resonanssitaajuuksille.

Ken on kokenut rikkinäisen kaksoismassapyörän jyrinät tietää mitä siellä tapahtuu :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Rikkoo muutkin ohjelmat autoja, jos niitä laitetaan voimansiirrosta piittaamatta. Olen muistaakseni aiemminkin maininnut tässä ketjussa Transporter T5 osalta:

Vakio -> Ohjelmoitu
84 hp / 220 Nm -> 174 hp / 396 Nm

Jokainen ymmärtää, että lähes kaksinkertainen vääntö rikkoo paikkoja laitteessa joka todennäköisesti on mitoitettu kestämään vain vakiomoottorin vääntö. Vääntö on se, joka vaatii laitteilta fyysistä kestävyyttä. Manuaalivaihteisissa kytkin on yleensä heikon lenkki ja alkaa luistaa, jos vääntöä nostetaan liikaa.

Teho taas on väännön ja kierrosnopeuden tulo ja laittaa oikeastaan vain jäähdytyksen ja sitä kautta voitelun koville.
Tuossa T5ssa kannattaa mainita myös laatikot, 140hp ja tehokkaammat koneet 6-vaihteisella manuaalilla kestää lastuttaa, mutta toki tolkun rajoissa. 5-vaihteiset laatikot toki myös kestää lastuttaa, mutta itse en lähtisi noita luvattuja tehoja ottamaan. DSG muistaakseni kestää johonkin 500+Nm asti.

Puolitutulla on Gen8 Accord 2.2 diesel, vaihdatti siihen uuden vauhtipyörän ja kytkimen. Samalla reissulla vei lastutukseen js otatti kiilto silmissä kaiken luvatun tehon irti. Nyt jankkaa että laatikko luistaa, syyttää kytkimen vaihtanutta firmaa, ovat muka sotkeneet varmasti öljyllä tms. En ole kehdannut sanoa että voisiko vika olla lastutuksessa...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Mulla oli 2.2 accord manuaali. 2012 mallinen. Homma toimi hetken aikaa, mutta sharkin ohjelma oli aika alhaalta vääntävä. Miellyttävä ohjelma, mutta kytkin ei vain kestänyt. No vaihtoehtona oli laittaa toista tonnia- parisen tonnia uuteen dpf:ään, tai softa, niin softa oli ainut vaihtoehto 900€ hintaan.

Kytkimen vaihdolla pelitti ilmeisesti, kun menin myymään auton ja uus omistaja hankki uuden kytkinsetin.

150hp vakiona ja 200hp softattuna.

Paljonkohan tuosta fordin 2.2tdci automaatista saisi irti pienellä kutittelulla? 230hp-240hp kenties.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Polttoainetta kuluu jokaisessa poltossa muutamasta desistä pariin litraan. Sen ainakin säästää. Eli esim jos poltossa kuluu 1,5l dieseliä ja auto polttaa 500km välein säästää 3 desiä satasella.
Jos sitä dieseliä kuluu 1,5l poltossa, niin koneessa on kyllä jotain vialla. Tai tarkalleen ottaenhan sen polton pitäisi kuluttaa aina sama määrä polttoainetta ja jotakuinkin kiinteällä syklillä, koska jos kaikki pelaa oikein, se pönttö kerää hiukkasia melko tasaiseen tahtiin.

Ja pari sanaa "custom" softista. Suurin osa joka mainostaa Suomessa "customia" myy todellisuudessa kaikille samaa ohjelmaa. Tässäkin toki poikkeuksia. En usko että kukaan tekee siinä tunnissa parissa jopa 20000 muutosta ohjelmaan jos hänellä on jo ohjelma valmiina. Pientä muutosta toki saa pyydettäessa, mutta niin saa myös ihan mistä tahansa ohjelmia myyvästä yrityksestä. Väännötkin saa nykyään asetettua ohjelmasta haluttuun arvoon jos esimerkiksi haluaa vähemmän vääntöä ennen xxxx rpm. Tehonmittaus vakioautoonkin on jossain määrin harrastelua. Itse tosin tarjoan sitä mahdollisuutta.
Eikö se custom softa tarkoitakin nimenomaa virisoftaa, johon asetetaan ohjelmoinnin yhteydessä vaan jotain raja-arvoja, sen sijaan että leiskataan valmis softa vakio arvoin?

Ihan alusta asti softaa jollekkin autolle tehdään korkeintaan jossain erikoisissa kilpamoottoriessa, tosin käytännössähän niissäkin aloitetaan jostain oletustaulusta joka on laskettu moottorin perustietojen perustella ja koko moottorinohjaustietokone on tehty alunperinkin autokohteisesti konffattavaksi.

Rikkoo muutkin ohjelmat autoja, jos niitä laitetaan voimansiirrosta piittaamatta. Olen muistaakseni aiemminkin maininnut tässä ketjussa Transporter T5 osalta:
Pakuissa on toisaalta käytännössä aina jo tehtaalta lähtöjään voimansiirto järeämpi suhteessa moottorin tehoon ja vääntöön, onhan se voimansiirto yleensä selkeästi raskaammassa käytössäkin. Käytännössä siis täsmälleen sama tekniikkapaketti henkilöautossa on säädetty ainakin tehokkaammassa versiossa isommalle teholle ja väännölle kuin paku.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Mulla esim vanhemmassa harrasteessa, jossa mitään säädön kannalta hyödyllistä nakuanturia ei ole säädetään softa "alusta" asti jos isompia muutoksia tehdään esim ahdin vaihtuu. Toki pohjalla on vakiokartta, mutta muutoksia sitten bensakarttaan, sytkäkarttaan jne dynolla nakukuulokkeet päässä. Eipä noissa sen ihmeellisempää ole. Ahtopainekin on säädetty mekaanisesti. Uusissa autoissa sit säädetään ahtoja eri tavoin esim bemmin kakslitrasissa esim sähköstä kaasuläppää ohjataan ja tehoja kuristetaan.
 
Liittynyt
11.05.2018
Viestejä
226
Skoda Fabia, vm 2015. Olen ajatellut optimointia, mitäs palstalaiset mieltä?

Turbotecin sivuilta antaa seuraavat speksit:

Nyt: 90hp, Vääntö 160Nm
Optimoituna: 140hp, 230Nm

Ihan kivasti tulisi tehoja kyllä mopon lisää. Kotkassa Turbotecin jälleenmyyjänä toimii Ratapihan Auto. Kellään kokemuksia? Muita kommentteja aiheeseen? Kiitos.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Skoda Fabia, vm 2015. Olen ajatellut optimointia, mitäs palstalaiset mieltä?

Turbotecin sivuilta antaa seuraavat speksit:

Nyt: 90hp, Vääntö 160Nm
Optimoituna: 140hp, 230Nm

Ihan kivasti tulisi tehoja kyllä mopon lisää. Kotkassa Turbotecin jälleenmyyjänä toimii Ratapihan Auto. Kellään kokemuksia? Muita kommentteja aiheeseen? Kiitos.
Koneena siis mikä? 1.2tsi vai mikä? Ja manuaali vai automaatti?
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Aika isot nousut tuohon vakioon.. 55% tehonnousu hevosvoimissa ja noin 44% nousu väännöissä.


Jättäisin laittamatta. Tai no, elämä olisi kyllä pirun tylsää ilman mitään jännitystä..
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
No siis jos eivät ole muuttaneet 1.2 ja 1.4 alakertaa niin jättäisin tekemättä. Eivät muistaakseni vääntöä liikaa kestä ja hepojwn kestokin rajallinen.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Tuossa saattaa kyllä olla lapinlisääkin matkassa, tehtaan ilmoittama 90hp saattaakin olla 105-110hp sillä kyseisellä dynolaitteella pyöriltä mitattuna ja siihen sitten +30hp ohjelma niin ollaan 140:ssä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
90 hp koneelta ei ole kyllä 105 heppaa pyöriltä. Kysehän tuossa alakerran riskien osalta on väännön lisääntymisestä, sillä lisääntynyt teho on vain väännön sivutuote, eikä tehoa tuossa todennäköisesti kuitenkaan lisätä kierrosrajaa nostamalla, mutta kuka tietää sitten. Teho vaikuttaa tuonne ahdinpuolelle varmasti enemmän, ja veikkaan, että alavääntöiseksi mitoitettu pikkuahdin 1,2 litrasen lohkon kyljessä on kyllä aika jäätävän tukossa, jos tehoja pusketaan puolet lisää.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
90 hp koneelta ei ole kyllä 105 heppaa pyöriltä.
Ei olekaan, mutta mistä sen tietää mitä tuollainen randomisti pakasta vedetty tuotantoauto oikeasti tuottaa moottorilta / pyöriltä? Markkinointihevoset on juurikin vain niitä. Välillä pyöriltä saa enempi, välillä vähempi kuin mitä mainostetaan. Lisäksi dynojen välillä on myös eroja kalibroinnissa. Kahdelta eri dynolta mitattuja tuloksia ei voi mitenkään eksaktisti verrata keskenään.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
834
Lisäksi dynojen välillä on myös eroja kalibroinnissa. Kahdelta eri dynolta mitattuja tuloksia ei voi mitenkään eksaktisti verrata keskenään.
No tämä. Dynoa ei pitäisi oikeastaan käyttää absoluuttisen tehon ilmoittamiseen vaan vain tehoerojen toteamiseen. Eli siis jos joku dyno antaa vakiolle tuon 105 hp ja softattuna 140 hp, niin siitä tietää vain että tehoa tuli 35 hp lisää. Oikeaa alku ja loppulukemaa voi vaan arvailla, vaikka kyllähän siihen nyt suuntaa saa toki dynolla.

Myös ohjelma vaikuttaa koneen kestoon jonkin verran. Eli siis nostetaanko vaan ahtoja vai muokataanko myös ajoitusta, jne. Täydellinen kartan optimointi tuottaa paremman lopputuloksen, mutta sitähän kaikki ohjelman tekijät eivät kerro miten tehot tuotetaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
No siis ensinnäkin valmistaja ilmoittaa konetehon, joten oikeastaan millään dynolla pyörätehon ei pitäisi olla tuota isompi vaan reippaasti pienempi. Toisekseen en tosiaankaan usko, että noi ohjelmat on luokkaa nostetaan ahtoja ja sillä hyvä, vaan eiköhän niissä oo kartat säädetty siten, että ei nakuta. Nakutushan sen koneen hajottaa, jos vääntö ei muuten pasko moottoria.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
No siis vag on aika maltillinen ilmoitettujen tehojen kanssa. Esim oma ex Octavia RS 2006 bensa oli tehtaan mukaan 200hp/280nm ja rullilla oli 200hp/320nm, ex 1.4TSI twincharge oli paperilla 180hp/250nm mutta yleinen tieto merkkiharrastajilla oli että tehoa oli jopa 215hp/320nm ja numerot joita noilla mitattiin täsmäsivät noihin arvioihin. Softaajan kanssa juttelin noista ja sanoi että Vag ilmoittaa numerot huonoimman tilanteen mukaan kun taas esim eräät japsit ovat ns parhaan päivän numerojen mukaan ilmoittavia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 450
Viestejä
4 162 441
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom