Moottorin ohjelmointi

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 220
No mitä ne bulkit maksaa? Linkkejä vaan tänne. 500-600 on aika normi hinta ollut ja saman maksaa käsin
Bemariin MHD alkaen 150 euroa ja on ihan säällisesti toimiva softa. Varmasti rahalla saa paremman, mutta tuskin samaan hintaan.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Joo, mutta kyllä noi hinnat riippuu myös siitä mitä työmäärää tai laitteistoa se ecuun ajaminen vaatii. Kahta eri autoa ei siis aina kannata juuri vertailla.
Täällä käsittääkseni puhutaan yleisesti moottorien ohjelmoinnista, ei sun vulvasta (vaimikäseoli). Muut puhuu yleisellä tasolla, sä vertaat vain omaan vehkeeseesi. Anna jo olla, kun ei sulla juuri oikeaa tietoakaan tunnu olevan aiheesta.
 
Liittynyt
27.02.2018
Viestejä
1 174
Kerrotko vähän lisää? Omaan on tulossa 120->180 hv noin suurinpiirtein. Mitäs pitäs muita muutoksia tehdä?
Et saavuta mitään hyötyä custom softasta, jos et tee koneeseen muutoksia. Laadukas bulkki on yleensä kuitenkin huomattavasti halvempi, kuin custom softa. Kaverilla turbotecin custom softa maksoi 800€, mutta siinä oli isompaa turboa yms.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
No kerro mistä saan tuohon uuteen D2 Volvoon hyvän bulkin alle 550 niin katsotaan. Uskon kyllä että eroja löytyy varsinkin niiden autojen kanssa missä volyymit on eri luokkaa ja/tai homma on helpompi suorittaa. Itse etsin just noita bulkkeja mutta kaikki on järjestään 500-600. Tossa kohtaa luovutan auton ilomielin muidenkin kanssakeskustelijoiden kehumalle hepulle kokeiltavaksi. Hintaa se pyysi ton 550.



No on siinä nyt aika iso ero että voiko softan ajaa piuhalla sisään vai tarviiko vaikka nostaa ecu pöydälle. Tai se että mitä laitteita se vaatii ylipäätään.

Minä puhun nimenomaan sekä omasta autostani että yleisellä tasolla ja siksi muistutin että ei se halpa hinta nyt joka autoon päde. Se saattaa olla softan hinta mutta työmäärä voi silti olla täysin eri.

Joo, en ole itse ohjelmoinut yhtään autoa mutta jokaisen mun omistamani auton on joku ohjelmoinut niin on tullut kuluttajan näkökulmasta kokeiltua ja koettua kaikenlaista.

Mutta pahoittelut jos ei ole tarpeeksi tietoa että voisi puhua omista kokemuksistaan kuluttajan näkökulmasta.
Tokihan niissä on eroja. Kaikkiin ei pysty ajamaan softaa vain suoraan sisään vaan joutuu esimerkiksi eprom piirin vaihtamaan. Osaan ei sitäkään kykene järkevästi tekemään. Kaikkiin (pääasiassa vanhempiin) ecuihin ei pääse millään järkevästi sisälle vaan ainoa järkevä vaihtoehto on vaihtaa koko moottorinohjaus.

Itse olen jo pariinkin kertaan todennut puhuvani yleisellä tasolla ja jo myös tuumannut jotta mikäli ei hyvää bulkkisoftaa löydy, on järkevää tehdä customsofta siinä vaiheessa vakioonkin. Olen myös todennut että varmasti saat laatua porkkikselta ajoi se sulle sinne bulkin tai customin.

En nyt vain oikein ymmärrä, miksi sulla on nyt tuo vääntövaihde silmässä tässä keskustelussa ja jokainen kommentti (esimerkiksi että bemareihin saa halvalla) täytyy kääntää sun volvoosi.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Bulkkisoftassa harvoin otetaan ihan maksimaalista tehoa vaan se on hyvä kompromissi vakioautolle.

Sitten kun hierotaan 8h rullilla niin saadaan varmasti se paras teho irti juuri siitä autosta, mutta tuskin se on vakio 1.2tsi mikä siinä rullilla on, koska siinä ei ole mitään järkeä.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Bulkkisoftassa harvoin otetaan ihan maksimaalista tehoa vaan se on hyvä kompromissi vakioautolle.

Sitten kun hierotaan 8h rullilla niin saadaan varmasti se paras teho irti juuri siitä autosta, mutta tuskin se on vakio 1.2tsi mikä siinä rullilla on, koska siinä ei ole mitään järkeä.
Jos puhutaan täysin vakioista eli identtisistä ja kunnossa olevista osakokonaisuuksista, en oikein äkkiä keksi mikä niistä tekisi niin yksilöitä että bulkkisoftasta ei saisi halutessaan hierottua niitä viimeisiä irti. Rullilla ja ajossa ne laadukkaat bulkitkin hierotaan eikä taida 8h riittää. Se softa josta on hierottu ne viimeiset ulos, ei vaan yleensä ole se softa jonka suurin osa vakioautoonsa haluaa. Tai tämä on käsitykseni. Saa korjata perustellen.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
838
Bulkkisoftissa tosiaan sekin, että yleensä ne ajetaan "kyselemättä" ECUun, jolloin mahdolliset piilevät viat jää huomaamatta. Sitten ihmetellään, kun auto piiputtaa. Pahinta on se, jos auton vie merkkiliikkeeseen ja he huomaavat modatun softan. Tällöin saa yleensä heittää hyvästit goodwillille ja lisäksi merkkiliike haluaa herkästi ajaa vakiosoftan sisään kokeillakseen ratkaiseeko se ongelman.

Sen sijaan, jos autoon hierotaan softa rullilla, huomataan mahdolliset ongelmat jo siinä ja softaus voidaan jättää myöhemmäksi. Tässä kohtaa voi viedä auton sinne marmorille ja kysellä vastaantuloa korjauskustannuksiin. Tämän lisäksi cutomsoftan tekijä todennäköisesti osaa sanoa, missä vika voisi olla, mutta bulkkisoftan lataaja ei välttämättä tiedä kyseisestä autosta juuri mitään. Tällöin ongelmien ilmetessä vasta myöhemmin on keinot vähissä bulkin kanssa.

Tämän lisäksi ainakin oman autoni moottorissa (N20B20U0) on käytössä kolmea eri ECUa vuosimallista riippuen ja sen lisäksi myös turbon hukkaportti on joissain hydraulisesti ohjattu ja joissain sähköisesti. Kuumissa maissa ja M Sporteissa on myös lisäjäähdytin moottorille. Jos näitä eroja ei oteta softauksessa huomioon, on lopputulos huonompi kuin customilla. Jotkut bulkkisoftat ottavat erot huomioon, mutta en osaa sanoa ottavatko kaikki.

Tuossa nyt ainakin joitakin pointteja customin valitsemiseen, vaikka se olisi vähän kalliimpi kuin bulkki. Samaan hintaan ei mielestäni ole mitään järkeä ottaa bulkkia. Customiin voi sitäpaitsi esittää toiveita esim. juuri siihen miten vääntö otetaan koneesta ulos.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.02.2018
Viestejä
1 174
No kerro mistä saan tuohon uuteen D2 Volvoon hyvän bulkin alle 550 niin katsotaan. Uskon kyllä että eroja löytyy varsinkin niiden autojen kanssa missä volyymit on eri luokkaa ja/tai homma on helpompi suorittaa. Itse etsin just noita bulkkeja mutta kaikki on järjestään 500-600. Tossa kohtaa luovutan auton ilomielin muidenkin kanssakeskustelijoiden kehumalle hepulle kokeiltavaksi. Hintaa se pyysi ton 550.



No on siinä nyt aika iso ero että voiko softan ajaa piuhalla sisään vai tarviiko vaikka nostaa ecu pöydälle. Tai se että mitä laitteita se vaatii ylipäätään.

Minä puhun nimenomaan sekä omasta autostani että yleisellä tasolla ja siksi muistutin että ei se halpa hinta nyt joka autoon päde. Se saattaa olla softan hinta mutta työmäärä voi silti olla täysin eri.

Joo, en ole itse ohjelmoinut yhtään autoa mutta jokaisen mun omistamani auton on joku ohjelmoinut niin on tullut kuluttajan näkökulmasta kokeiltua ja koettua kaikenlaista.

Mutta pahoittelut jos ei ole tarpeeksi tietoa että voisi puhua omista kokemuksistaan kuluttajan näkökulmasta.
Mitään hyötyä tuosta custom softasta ei ole, jos koneeseen ei muuten kosketa. Sinun tapauksessa ohjelmia ei löydy, ja hinta on kohtuullinen joten go for it. Ei ollut alunperinkään tarkoitus dissata sinun valintaa, lähinnä vain tuota custom vs bulkki vakio koneeseen keskustelua.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 743
Miksi sä kuvittelet että nää asiat on toisensa poissulkevia? Ei ole. Eikä tässä vieläkään väännetä mistään. Puhun omista kokemuksista niin vaikea se on "vääntää" jostain Volkkarista sillon.

Jos et ole huomannut niin aion myös softata ton nykyisen kärryni joten voisko olla loogista että kyselen täällä siihen vaihtoehtoja? Pahoittelut nyt taas jos menee väärin.
Mitkä asiat on toisensa poissulkevia? Ei nyt auennut ihan.

Ja toisakseen sä kysyt onko bulkit halvempia kuin customit, sitten vastaat yleisiin kommentteihin (esim. Huomio bemareiden softista) hyökkäävästi omaan volvoosi verraten. Montako kertaa se on jo todettu, että sun volvosi tapauksessa olet oletettavasti tehnyt hyvän valinnan ja paikan, voisitko jättää muut keskustelemaan sitten yleisesti aiheesta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 204
Mulla on "custom-bulkki" ja hyvin on pelannut. Eli kustomoivat softaa "omatehdystä bulkista" sen mukaan mitä muutoksia omalle autolleen on tehnyt. Toki saman automallin asiakaskunta kyseisellä lafkalla on tuhansia niin aika helposti tulee ilmi mahdolliset sudenkuopat, jotka sitten korjataan lennosta oikein tuleville autoille. Hintaan kuluu elinikäiset päivitykset eli vaikka joka vuosi voi hakea "uudistetun/parannetun" softan jos haluaa tai jos tekee jotain muutoksia autolleen. Parhaimmillaan dynosta mitattu tehonnousu noin 10%:a (40hp) ja vääntö nousi tasaisesti kautta vääntökäyrän noin 50Nm. Ihan kelpo lukemat vaparikoneelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 815
Onkos pohjoisessa (napapiirin pinnassa) osaamista dieselin säätöön. Vakio moottorille softia tuntuu saavan vaikka mistä mutta kun moottori ei ole vakio oikein miltään osin niin tuntuu mutkistuvan. Pitääkö tässä lähteä etelän roadtripille mokoman takia :)
 
Liittynyt
27.02.2018
Viestejä
1 174
Voi olla. Mutta tota D4:ää on vissiin paria eri versiota kumminkin.
Johan tosta mun yhden ahtimen D2:sta pitäis irrota n. 180 hv. Katotaan mikä on sit totuus.

E: no onhan tuollakin stage2 258 hv...
258hv ei 275hv.
Anyway, olisi ihan kiva nähdä Suomessakin nuita ennen/jälkeen penkki lappuja.
 
Liittynyt
27.02.2018
Viestejä
1 174
No ihan miten vaan. :hammer: meinaat että toi dynokäppyrä on tehty Paintilla? Laita suoraan kuluttajavirastoon vinkkiä selvästä kusetuksesta jos näin on.
Missäs tuo on sitten mitattu? Eikö liialliset teholupaukset ole kusettamista?
Näitä lisäätehoa, celtictuning yms. Firmoja, mitkä lupaa järjestään 10-15% enempi tehoa kuin kilpailijat, on koko ajan enempi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
727
Tuossa ei ole dynotettu ennen, niin ei nähdä miten paljon dyno kusee verrattuna valmistajan ilmoittamaan tehoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
806
Tuo on epäilyttävä siinä mielessä, ettei ole penkityksiä ennen ja jälkeen, jotta tehonlisäyksen näkisi.

Sitten taas toisaalta, sivujen mukaan myyvät aj tech ja Kari ”Tuikku” Tuikkulan softia ja jos yhtään mersufoorumia on lukenut niin tietää Tuikun olevan kova tekijä softien suhteen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
431
Liekö tuo D4 about sama motti kuin D5 ja tehtaalla lyöty vain eri softa sisään?

Jos näin, niin ei tuo ihmeellisestä kuullosta, jos otettu ~270hv ulos.
 
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
13
^

Onko kuinka vanha Mondeo? Itse olen miettinyt mihin viedä Mk4 163hp/340Nm Mondeo. Karala/Turbotec tarjoaa 185hp/400Nm ja toisessa päässä Lisäätehoa.fi 210hp/400Nm, joka kuulostaa melko paljolta. Muut tarjoavat sitten siltä väliltä. Onko kellään Fordin softaamisesta kokemuksia?
 
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
58
Mulla oli juuri tollanen 163hp -11 mallin mondeo johon tehtiin tuo optimointi jolla saatiin noin 185hp ja 400nm vääntöä koneeseen. Enempää ei saa koneesta koska kuulemma suuttimista ei saa enempää ainetta. Mutta omasta mondeosta loppui jo menohalut ennen ohjelmointia 3300 kierroksen paikkeille mutta ohjelmoinnin jälkeen tuli selkeesti kierroksille paukkua lisää. Vääntökin nousi selkeästi muttei niin selkeästi huomaa eroa kuin aikaisemmassa tdi pd passatissa 100hv 250nm-->145hv 350nm. Kuulemma kun itselläni oli powershift vaihteisto niin vaihtotilanteissa moottori rajoitti hetkellisesti maksimivääntöä.
Itselleni ohjelmoi Nokialta SK-tuning firma. Mitään moittimista ei ole ja pitäisi viedä 2.0crdi sportage ensiviikon aikana ohjelmointiin

^

Onko kuinka vanha Mondeo? Itse olen miettinyt mihin viedä Mk4 163hp/340Nm Mondeo. Karala/Turbotec tarjoaa 185hp/400Nm ja toisessa päässä Lisäätehoa.fi 210hp/400Nm, joka kuulostaa melko paljolta. Muut tarjoavat sitten siltä väliltä. Onko kellään Fordin softaamisesta kokemuksia?
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 155
Tämä oli hupaisa uutinen:
Mies pettyi Audinsa tehoihin: Käräjät maksoivat yli 20 000 euroa – asian olisi saanut kuntoon muutamalla satasella
Audi Quattron moottorin piti olla ohjelmoitu 233-hevosvoimaisesta 300-hevosvoimaiseksi, mutta dynossa paljastui, ettei olekaan. Autoa oli markkinoitu 233-hevosvoimaisena. Mies halusi purkaa kaupan, mutta ei saanut käsirahaansa takaisin. Hävitystä oikeusjutusta kertyi 21 tonnin kulut. Auton olisi voinut käyttää ohjelmoitavana muutamalla satasella, mutta ei ilmeisesti tullut mieleen.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 529
Hommat olleet vähän jäissä mutta uusinta uutta Motorbitiltä koskien kys. moottoria. 105hv vakio ja ulos saadaan 133-138 hv ja vääntöä n. 300-310 Nm. Ohjelmointi jää odottamaan kesärangaskautta niin saadaan tehonmittaus mukaan. 550€ kera dynon.
Ja tämä se vakio paketti sisältäen ennen ja jälkeen dynot ja toiveiden mukaan tehdyt muutokset? Itse esim otin tehoa pois kytkintä säästääkseni.
 
Liittynyt
12.05.2019
Viestejä
1
Hieman kokemuksia Dieselin optimoinnista. Kahdesta PSA JTD moottorista ja kahdesta BMW. n upeista Dieseleistä. Voimaa.com kautta Fiatit toimivat moitteettomasti ja todennäköisesti tehoa ja vääntöä paljon enemmän kui luvattiin. 530d Bemmin käytin Tallinnassa Jyrisan tuning ohjelmoinnissa ja ajoin autolla 150 tkm lähes ongelmitta. Takaa-akselin tuenta kovilla, takarenkaat katosivat alta ilman senkummempaa revittämistä. Upea moottori ja järjetön vääntö. Ostin Bmw 318d.n viimevuonna ja käytin sen muutama viikko sitten Helsingissä Celticin ohjelmoinnissa. Pettynyt, +60hv ja lähes 100nm, ei oikein vakuuta ja tunnu autossa mitenkään verrattuna edellisiin kokemuksiin. Vien auton dynoon kunhan vaan ehdin.
 
Liittynyt
27.02.2018
Viestejä
1 174
Hieman kokemuksia Dieselin optimoinnista. Kahdesta PSA JTD moottorista ja kahdesta BMW. n upeista Dieseleistä. Voimaa.com kautta Fiatit toimivat moitteettomasti ja todennäköisesti tehoa ja vääntöä paljon enemmän kui luvattiin. 530d Bemmin käytin Tallinnassa Jyrisan tuning ohjelmoinnissa ja ajoin autolla 150 tkm lähes ongelmitta. Takaa-akselin tuenta kovilla, takarenkaat katosivat alta ilman senkummempaa revittämistä. Upea moottori ja järjetön vääntö. Ostin Bmw 318d.n viimevuonna ja käytin sen muutama viikko sitten Helsingissä Celticin ohjelmoinnissa. Pettynyt, +60hv ja lähes 100nm, ei oikein vakuuta ja tunnu autossa mitenkään verrattuna edellisiin kokemuksiin. Vien auton dynoon kunhan vaan ehdin.
Celticillä on poikkeuksetta n.10-15% isommat lupaukset, kuin muilla valmistajilla. Olisi ihan mielenkiintoista nähdä Suomessa penkitetty yksilö.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 280
Olettekos jo ennen ostoa katsoneet, mitä ohjelmointi voisi tuottaa ja miettineet sitä kautta jo auton ostoa? Ja jos olette, niin oletteko havainneet, mihin autoihin saisi hyviä ohjelmia (merkittävää lisäystä tehoihin/vääntöön)?
--
Itse olen jonkin verran katsellut juuri tuossa mielessä, että saisi mahdollisimman ison tehonlisäyksen.
Omia bongauksia BMW -12 vuodesta eteenpäin 2.0diesel 184hp --> saapi 51hp lisää ---> 235hp + 80nm entiseen.
Mercedes (W205) 2.0 bensa --> saa 66hp + 100nm --> 250hp ja 500nm
Tai BMW 2.0 i (184hp) ja 270hp ---> 76hp + 150nm --> 260hv/420nm.'
Nämä optimoiautosi laskurilla.

Yleensä näyttää saavaan jonku 20-40hv eteenpäin, mutta nuo koneet antaa ainakin laskurissa isoja nousuja.

Idea tietysti ostaa tietyn moottorin omaava auto "halvalla" ja optimoida siitä tehokkaampi --> hinta/laatusuhteen tavoittelu.
 
Liittynyt
15.10.2017
Viestejä
84
Olettekos jo ennen ostoa katsoneet, mitä ohjelmointi voisi tuottaa ja miettineet sitä kautta jo auton ostoa? Ja jos olette, niin oletteko havainneet, mihin autoihin saisi hyviä ohjelmia (merkittävää lisäystä tehoihin/vääntöön)?
--
Itse olen jonkin verran katsellut juuri tuossa mielessä, että saisi mahdollisimman ison tehonlisäyksen.
Omia bongauksia BMW -12 vuodesta eteenpäin 2.0diesel 184hp --> saapi 51hp lisää ---> 235hp + 80nm entiseen.
Mercedes (W205) 2.0 bensa --> saa 66hp + 100nm --> 250hp ja 500nm
Tai BMW 2.0 i (184hp) ja 270hp ---> 76hp + 150nm --> 260hv/420nm.'
Nämä optimoiautosi laskurilla.

Yleensä näyttää saavaan jonku 20-40hv eteenpäin, mutta nuo koneet antaa ainakin laskurissa isoja nousuja.

Idea tietysti ostaa tietyn moottorin omaava auto "halvalla" ja optimoida siitä tehokkaampi --> hinta/laatusuhteen tavoittelu.
Hyviä löytöjä. Sama koskee BMW:n E61:ta 525d ja ohjelmoinnilla:

Alkuperäiset:

197hp/400Nm ja muutettuna -->

Teho:
Vääntö:
252 hp
510 Nm
+55 hp (+41 kW)
+110 Nm
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 506
BMW F10/F11 525 3.0d

Alkuperäiset: 204 hp / 450 Nm

Optimoiautosi:
296 hp
618 Nm
+92 hp (+69 kW)
+168 Nm

Ecu helsinki lupasi jotain 330 hp / 650Nm. Ei penkitetty mutta tehoero pistää hymyilyttämään.
EGR vaihdettiin ja poistettiin käytöstä samalla. Hyvä palvelu kaikenkaikkiaan.
Normaaliajossa liikkuu jotenkin kevyemmin ja yllätyksenä polttoainekulutus ei ole kasvanut. Ehkä vähän tippunut, mutta täytyy seurata pitempään ennen kuin uskon.
 
Liittynyt
27.02.2018
Viestejä
1 174
BMW F10/F11 525 3.0d

Alkuperäiset: 204 hp / 450 Nm

Optimoiautosi:
296 hp
618 Nm
+92 hp (+69 kW)
+168 Nm

Ecu helsinki lupasi jotain 330 hp / 650Nm. Ei penkitetty mutta tehoero pistää hymyilyttämään.
EGR vaihdettiin ja poistettiin käytöstä samalla. Hyvä palvelu kaikenkaikkiaan.
Normaaliajossa liikkuu jotenkin kevyemmin ja yllätyksenä polttoainekulutus ei ole kasvanut. Ehkä vähän tippunut, mutta täytyy seurata pitempään ennen kuin uskon.
Olisi mielenkiintoista tietää, mistä tuo ylimääräinen 10% teho kaivetaan:bored:
100-160 kiihdytys on muuten ihan hyvä mittari todentaa tehon nousu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356
Olettekos jo ennen ostoa katsoneet, mitä ohjelmointi voisi tuottaa ja miettineet sitä kautta jo auton ostoa? Ja jos olette, niin oletteko havainneet, mihin autoihin saisi hyviä ohjelmia (merkittävää lisäystä tehoihin/vääntöön)?
--
Itse olen jonkin verran katsellut juuri tuossa mielessä, että saisi mahdollisimman ison tehonlisäyksen.
Omia bongauksia BMW -12 vuodesta eteenpäin 2.0diesel 184hp --> saapi 51hp lisää ---> 235hp + 80nm entiseen.
Mercedes (W205) 2.0 bensa --> saa 66hp + 100nm --> 250hp ja 500nm
Tai BMW 2.0 i (184hp) ja 270hp ---> 76hp + 150nm --> 260hv/420nm.'
Nämä optimoiautosi laskurilla.

Yleensä näyttää saavaan jonku 20-40hv eteenpäin, mutta nuo koneet antaa ainakin laskurissa isoja nousuja.

Idea tietysti ostaa tietyn moottorin omaava auto "halvalla" ja optimoida siitä tehokkaampi --> hinta/laatusuhteen tavoittelu.
Onhan näitä joskus tullut mietittyä. Opeli pisti joskus korvaan, kun kaveri puhui ohjelmoituttaneensa sen karalalla. Tehonlisäys on aika merkittävä. Joskus optimoiautosi sivustolla pisti silmään myös transporterin lukemat, jotka taitavat olla prosentuaalisesti kovimmat mitä ohjelmalla saa mistään. Kytkin (ja ilmeisesti muukaan voimansiirto) ei kestä montaa päivää ajelua.

Opel Astra K 1.4
125hp/245nm --> 180hp/290 Nm (+44 %)


VW Transporter T5
84hp/220nm --> 174hp/396nm (+107 %)
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 506
Olisi mielenkiintoista tietää, mistä tuo ylimääräinen 10% teho kaivetaan:bored:
100-160 kiihdytys on muuten ihan hyvä mittari todentaa tehon nousu.
Vaikea verrata entiseen enää. Mutta kyllä sen tuntee että nyt kulkee ja lähtee. Näissä on paljonkin eroja mitä eri paikoissa lupaavat, ja varmaan pitävät paikkansa. Kunnes joku toisin todistaa. Enkä pidä dynon arvoja sen luotettavimpana kuin muitakaan lupauksia, jos et käy tekemässä mittauksia muualla.
Tärkeintä että olen tyytyväinen tulokseen.
 
Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
144
Jos tahtoo dieseliosaamista niin tuikku on aina varma valinta.
Tehnyt paljon bemareita ja mersuja, tietää vielä hyvin mitä milläkin hiluilla saa irti.
 

Focus0

System Specialist
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
2 054
Onhan näitä joskus tullut mietittyä. Opeli pisti joskus korvaan, kun kaveri puhui ohjelmoituttaneensa sen karalalla. Tehonlisäys on aika merkittävä. Joskus optimoiautosi sivustolla pisti silmään myös transporterin lukemat, jotka taitavat olla prosentuaalisesti kovimmat mitä ohjelmalla saa mistään. Kytkin (ja ilmeisesti muukaan voimansiirto) ei kestä montaa päivää ajelua.

Opel Astra K 1.4
125hp/245nm --> 180hp/290 Nm (+44 %)


VW Transporter T5
84hp/220nm --> 174hp/396nm (+107 %)
Pitääköhän tuo ihan paikkaansa :confused:
Tuo 84hv on 1.9TDi ja tuon mukaan sen saisi lastutettua 2.5TDi:n lukemiin.
Kytkin tuossa kohtaa kannattaa varmaan ennalta ehkäisevästi vaihtaa jo isompaan. :rofl:

Isän 2.5TDi T5 oli 131hv(AXE) ja sen olisi voinut ohjelmalla vaihtaa 174hv koska tuota oli tehty kahtena eri tehoversiona.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
787
Pitääköhän tuo ihan paikkaansa :confused:
Tuo 84hv on 1.9TDi ja tuon mukaan sen saisi lastutettua 2.5TDi:n lukemiin.
Kytkin tuossa kohtaa kannattaa varmaan ennalta ehkäisevästi vaihtaa jo isompaan. :rofl:

Isän 2.5TDi T5 oli 131hv(AXE) ja sen olisi voinut ohjelmalla vaihtaa 174hv koska tuota oli tehty kahtena eri tehoversiona.
Ei ole 1.9 TDi tuossa esimerkissä vaan 2.0 TDi. Isot tehonlisäykset selittää se, että kyseessä on oikeasti 140 hv kone kuristettuna, niin se "todellinen" tehonlisäys ei ole noin suuri.
 

Focus0

System Specialist
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
2 054
Ei ole 1.9 TDi tuossa esimerkissä vaan 2.0 TDi. Isot tehonlisäykset selittää se, että kyseessä on oikeasti 140 hv kone kuristettuna, niin se "todellinen" tehonlisäys ei ole noin suuri.
Aivan juu kun faceliftiin tuli tuo 2litrainen sen vanhan 1.9TDi:n tilalle ja samoin korvaamaan sitä 5-sylinteristä. Kiitos korjauksesta. :tup:
 
Liittynyt
05.10.2018
Viestejä
129
Itse lastututin Seat Leon ST 1.6 TDI:n manuaaliaskisena teholuokan 2 mukaisesti: OptimoiAutosi.fi ohjelmointi | Audi A1 1.6 TDI 105hp 250Nm

Ja joo, auto tuntuu huomattavasti pirteämmältä, mutta paljonkohan siitä voi laittaa puhtaasti sen piikkiin, että vääntökäppyrä on erilainen ja sitä on tarjolla aikaisemmassa vaiheessa ja laajemmalla alueella.

Mutta sinällään ihan loogista että 1.6-moottorista saa lisää voimaa, kun vakiona sitä on vain 105 hevosvoiman verran. Seuraava moottorihan tuosta on 150 hevosvoiman 2 litran kone, jossa on teholuokat em. 150 hv sekä 184 hv. Ilman softaahan tämä 1.6-litrainen hätyyttelisi jo tuota heikompaa versiota 2 litran moottorista, jolloin tuskin kukaan sitä 2 litran konetta tuollaisena ostaisi. Rajoitetaan softalla teholukemia, niin päästään helpolla ja halvalla tuostakin tilanteesta valmistajan puolesta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
583
Itse lastututin Seat Leon ST 1.6 TDI:n manuaaliaskisena teholuokan 2 mukaisesti: OptimoiAutosi.fi ohjelmointi | Audi A1 1.6 TDI 105hp 250Nm

Ja joo, auto tuntuu huomattavasti pirteämmältä, mutta paljonkohan siitä voi laittaa puhtaasti sen piikkiin, että vääntökäppyrä on erilainen ja sitä on tarjolla aikaisemmassa vaiheessa ja laajemmalla alueella.
En ihan tajunnut mitä tarkoitit tuolla lauseella. Mihin muuhun se pirteys perustuisi kuin kovempaan tai laajempaan vääntöön?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356
Sitähän se kansan kielen vääntö on: tehoa matalilla kierroksilla.
 
Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
144
Teho, vääntö ja kierrokset on kaikki keskenään suhteessa.
W204 250CDI mersu, 150kW(@4200rpm=340nm) tuottaa vääntöä 500nm@1600rpm eli liki 83kW, reippaasti yli puolet maksimista käytännöllisen kierrosalueen alkupäässä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
583
Joojoo teho lasketaan väännöstä mutta en vieläkään tajua Samsomiten pointtia että paljonko auton pirteydestä voi laittaa vääntökäyrän piikkiin. No kaiken, mitä muuta siinä taustalla olisi. Tai sitten ymmärsin koko homman väärin alkujaankin
 
Liittynyt
27.02.2018
Viestejä
1 174
Joojoo teho lasketaan väännöstä mutta en vieläkään tajua Samsomiten pointtia että paljonko auton pirteydestä voi laittaa vääntökäyrän piikkiin. No kaiken, mitä muuta siinä taustalla olisi. Tai sitten ymmärsin koko homman väärin alkujaankin
Halvimmissa lastuissa on tapana tehdä ahtopaine piikki melko alas, joten auto tuntuu todellista tehokkaammalta. Hyvissä ohjelmissa vääntökäyrä kasvaa koko kierrosalueella, eikä haeta pelkästään sitä maksimaalista tehohuippua.
 
Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
144
Eikai dieselissä ole mitään iloa nostaa painettakaan jos ei polttoainetta lisätä, ne kun muutenkin käy jo savuttomasti vakiokartoilla.
Väännönrajoittajaa ja savukarttaa rukkaamalla saa paremmin tulosta, sitten toki rukkaamalla suutinkartatkin pieleen, sitten vasta kun rupeaa savua tulemaan niin lisätään ilmaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
583
Halvimmissa lastuissa on tapana tehdä ahtopaine piikki melko alas, joten auto tuntuu todellista tehokkaammalta.
Aa ok tällaistakin tehdään. Omista kahden auton kokemuksista voisin sanoa että suurimman olen ottanut yhden kalliin Karalan ohjelman Golf mk4 1.9TDI:hin (150hp -> 190hp) ja yhden halvan virossa tehdyn e46 320d:hin (150hp -> 190hp) eikä niistä osannut sanoa laatueroa ajamalla. Teknisesti voi ollakin eroja toteutustavassa ja nykyiseen autoon ohjelma tulee Findieseliltä tai LTR-racingilta koska ovat kehuttuja dieseleiden virittäjiä.
 
Liittynyt
25.09.2017
Viestejä
242
Tietoa kellään Jyväskylän alueella lastuttavista luotettavista toimijoista?
 

Hcc

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
492
Tämä aihe on mulle täysin vieras, mutta alkoi kiinnostamaan. Mulla on hieman alle 6-vuotias Kia ceed 1,6 crdi farkku, joka voisi olla hieman tehokkaampikin. Takuu tuosta on jo päättynyt (150tkm raja, nyt mittarissa noin 155t). Saako tuohon muutaman satasen sijoituksella ohjelmoitua sen verran lisää tehoa että sen jopa huomaisi? Mitä asioita pitäisi ottaa huomioon?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 346
Viestejä
4 198 713
Jäsenet
70 892
Uusin jäsen
hysteri

Hinta.fi

Ylös Bottom