Moottorin ohjelmointi

Jotain poikkeuksia on kuten tuo minun 2001 kesällä käyttöön otettu väykky, otteessa lukee että noudatetaan olikohan se 1999 päästömitausta tai jotain

Ainakin diesel-puolella väyrysissä taisi olla mallisarjan loppuun saakka se MB:n oma hervoton diagnostiikkaliitäntä OBD:n sijaan, tiedä sitten miten bensavehkeissä oli.
 
Nimenomaan irroittaa ja lähettää tehtäväksi. Mutta mitä sitten?

Mielestäni ero on valtava. Valtaosalle muista autoista voit mennä mihin tahansa tuning pajalle ja homma hoidetaan pakettiin muutamassa tunnissa. Hintaluokka 500€ tietämillä.

Uudehkon bemarin osalta hinnan voi samantien tuplata ja projektin keston moninkertaistaa. Autokaan ei ole sillävälin käytössä.

Tietysti jos auto on rikkaan kakkos tai kolmosauto ja muutenkin vähän niinkuin harraste tyyliin M4 CS niin mitä väliä, mutta eiköhän valtaosa asiakkaista haluaisi siihen 320d/i/e lisää tehoa.
 
Onko tämän firman tuotteista kokemuksia kellään ? Bestchip Nämä boxit ilmeisesti ohittaa alkuperäisen Ecun. Oma auto on tämän vuoden mallia niin ei oikein kehtaa vielä kokeilla ja räplätä.
 
Ei noista bokseista oo saanu ku harmia kautta aikain, täys ohjelmointi tai annat olla vakiona.
 
Onko tämän firman tuotteista kokemuksia kellään ? Bestchip Nämä boxit ilmeisesti ohittaa alkuperäisen Ecun. Oma auto on tämän vuoden mallia niin ei oikein kehtaa vielä kokeilla ja räplätä.
Tehoboksi tulee ecun ja suuttimien väliin vääristämään signaaleja. Auton oma ecu ei enää täysin tiedä mitä koneessa tapahtuu ja paljon sinne menee bensaa. Samaan tapaan kuin josku saatiin tdi koneista lisää syöttöjä laittamalla vastuksia johtosarjaan.
 
Tehoboksi tulee ecun ja suuttimien väliin vääristämään signaaleja. Auton oma ecu ei enää täysin tiedä mitä koneessa tapahtuu ja paljon sinne menee bensaa. Samaan tapaan kuin josku saatiin tdi koneista lisää syöttöjä laittamalla vastuksia johtosarjaan.
Itseasiassa nuo asiallisemmat boxit toimivat varsin hyvin ja menevät varsin moneen eri anturiin. Itsellä oli moinen Focus ST dieselissä ja hyvin tuli tehoa ja vääntöä ja ainoa mitä huomasi oli vähän useammin polttava dpf.
 
Takuukusetuksien takiahan noita bokseja useimmiten ostetaan.

Ongelmallista noissa sensoreiden huijaamiseen perustuvissa bokseissa on se että ECU:n suojakartat ei enää kata kaikkia tilanteita samalla tavalla kuin ennen kun ECU ei enää hallitse sitä mitä moottorissa oikeasti tapahtuu.

Erityisen "hauskaa" nykyaikaisten saastelaitteiden kanssa tai jo valmiiksi korkeaviritteisissä moottoreissa
 

Aika mielenkiintoinen uutinen. Yhdysvalloissa ympäristönsuojeluvirasto EPA on lätkäissyt 2,6 miljoonan euron sakot Cobb Tuning Productsille, koska heidän ohjelmistonsa nostavat autojen päästöjä. Joutuvat tuhoamaan vanhat ohjelmistot ja lopettamaan tuen niille.

Eikös isoista softantekijöistä myös APR ole Amerikassa?

Täällä alkuperäinen päätös vielä vähän tarkemmin:
"...to resolve violations of the Clean Air Act’s prohibition against the sale or manufacture of aftermarket devices, commonly referred to as “defeat devices,” that bypass, defeat, or render inoperative emissions controls equipped on motor vehicles.
Under the settlement, COBB Tuning must stop manufacturing and selling defeat device products and may only continue to sell tuners and software tunes which have undergone an engineering evaluation, been demonstrated to not increase emissions above allowable levels
".

Varmaankin isoin ongelma ovat olleet ohjelmoinnit, joissa on samalla katalysaattori otettu pois pelistä. Ovat ilmeisesti suosittuja Amerikassa.
 
Viimeksi muokattu:

Aika mielenkiintoinen uutinen. Yhdysvalloissa ympäristönsuojeluvirasto EPA on lätkäissyt 2,6 miljoonan euron sakot Cobb Tuning Productsille, koska heidän ohjelmistonsa nostavat autojen päästöjä. Joutuvat tuhoamaan vanhat ohjelmistot ja lopettamaan tuen niille.

Eikös isoista softantekijöistä myös APR ole Amerikassa?

Täällä alkuperäinen päätös vielä vähän tarkemmin:
"...to resolve violations of the Clean Air Act’s prohibition against the sale or manufacture of aftermarket devices, commonly referred to as “defeat devices,” that bypass, defeat, or render inoperative emissions controls equipped on motor vehicles.
Under the settlement, COBB Tuning must stop manufacturing and selling defeat device products and may only continue to sell tuners and software tunes which have undergone an engineering evaluation, been demonstrated to not increase emissions above allowable levels
".

Varmaankin isoin ongelma ovat olleet ohjelmoinnit, joissa on samalla katalysaattori otettu pois pelistä. Ovat ilmeisesti suosittuja Amerikassa.
Samaa settiä taisi Hondan jollekin isolle softausfirmalle käydä oliko alkuvuodesta vai viime vuonna.
 
Mielestäni ero on valtava. Valtaosalle muista autoista voit mennä mihin tahansa tuning pajalle ja homma hoidetaan pakettiin muutamassa tunnissa. Hintaluokka 500€ tietämillä.

Uudehkon bemarin osalta hinnan voi samantien tuplata ja projektin keston moninkertaistaa. Autokaan ei ole sillävälin käytössä.

Tietysti jos auto on rikkaan kakkos tai kolmosauto ja muutenkin vähän niinkuin harraste tyyliin M4 CS niin mitä väliä, mutta eiköhän valtaosa asiakkaista haluaisi siihen 320d/i/e lisää tehoa.

Tässähän se hauskuus on, että esim. VW tietyt pakettiautomallit ovat alustalta ihan identtisiä, saattaa olla se rajoittamaton versio 150-200heppanen ja pelkällä ohjelmistolla tuotu pienempitehoisia malleja. Riittää, kun ajetaan isomman tehomallin ohjelmisto, niin rupeaa kulkemaan auto.
 
Tässähän se hauskuus on, että esim. VW tietyt pakettiautomallit ovat alustalta ihan identtisiä, saattaa olla se rajoittamaton versio 150-200heppanen ja pelkällä ohjelmistolla tuotu pienempitehoisia malleja. Riittää, kun ajetaan isomman tehomallin ohjelmisto, niin rupeaa kulkemaan auto.

Varmaan näin mut piakkoin pääsee vaihtamaan kytkintä ja laatikkoa?
 
Moni on täysin sama auto softaa lukuunottamatta. Noita on/ollut muistaakseni ainakin Saabilla, Volvolla, Fordilla, Alfalla, VAG:issä jne jne.
Tässä muuten itselle tuttu esimerkki:
Audi A4, 2.0 TDI, 163 hv
Audi A4, 2.0 TDI, 190 hv

Näissä on sama turbo ja suuttimet jne.
Päästöarvotkin on täysin samat (128-134 g/km) eli ei pitäisi olla mitään hintaan/verotukseen liittyvääkään syytä. Eli se syy sitten autotehtaalle on omiin tuottoihin liittyvä: tarjotaan halvemmalla tuhnumpi moottori niille jotka haluaa halvalla, ja sitten kerätään ylimääräiset rahat niiltä jotka haluaa tehoa?
 
Varsinkin VW:n dieseleissä moni kehui optimoinnin jälkeen kulutuksen pienentyneen vaikka tehot nousi ja sehän optimoinnin perus ajatus onkin. Itsellä oli joskus 2008 Hiace pinemmillä tehoilla, kahta versiota joiden teknisistä tiedoista en löytänyt eroja kuin ainoastaan tehoissa, optimoinnin jälkeen taisi olla noin 5hp enemmän kuin korkeampi tehoisessa ja vääntö nousi lähes 100Nm. Alkuperäinen hiukkassudatin ym. Ei edes vapaavirtaussuodatinta, pieniähän tehot silti on mutta ajettavuudessa iso ero, tyhjällä autolla normaali ajossa aloin lähteä valoista 2:lla. Auto edelleen ajossa kaverillani ilman minkään laisia katsastusongelmia. Ps. Kun kokeilin Nesteen MyDieseliä eka kerran, tankissa oli reilusti yli puolet ja kovien pakkasennusteiden vuoksi aloin googlata eri yhtiöiden dieselien pakkaskestävyyttä kun törmäsin kylläkin Nesteen omaan mainokseen jossa MyDieselin pakkaskestävyys oli omaa luokkaansa ja pelkästään sen vuoksi kävin tankkaamassa (taisi silloin olla ainoa paikka Turussa) Skanssin kylmäasemalla, siitä lähdin ajelemaan kohti Nokiaa ja melkein huomasin että autossa on potkua pajon enemmän ja myöhemmin kun aloin käyttää sitä jatkuvastii muutkin sanoivat että tyhjäkäynnilläkin ääni on pehmeämpi, no hintaero oli niin pieni minun ajoilleni että aloin käyttää sitä jatkuvasti pelkän tehon lisäyksen takia vaikka käyntiääni olisi ollut Trabantissa, ja normaali ajossa kulutuskin tehon lisäyksen myötä pieneni, joskin tosiasiassa taisi vähän nousta kun oli nautinnollisempaa myskin käyttää hyötyjä.
 
Viimeksi muokattu:
Niinhän se kulutus yleensä laskee, kun ei tarvitse päästöistä välittää.
Ei, vaan kuten kerroin hiukkassuodattimeen ei koskettu, ei turboon eikä koko pakoputkkeen, optimointi kuten jo nimikin kertoo on se että säädöt otimoidaan ko. Yksilöön dynamometrissä: Ajoitus, syöttö ym. Mitä missäkin merkissä on säädettävissä. Tehtaan MAP:it on karkeita jotka läpäisee säädökset mutta niitäkin voi asioihin perehtynyt asiantuntija parantaa, palotapahtuman hienosäätö/optimointi.
Ja kyllä minun järkeni sanoo että jos kulutus pienenee ja tehot nousee on palanistapahtuna täydellisempi/puhtaampi. Mutta onhan niitä joiden mielestä perse tulee puhtaammaksi ruoholla kuin WC-paperilla.
 
Ja kyllä minun järkeni sanoo että jos kulutus pienenee ja tehot nousee on palanistapahtuna täydellisempi/puhtaampi.
Kun ohjelmoidulle moottorille annetaan kunnolla kuormaa niin päästöt todennäköisesti kaikkea muuta kuin puhtaammat. "Kovilla" paineilla joudutaan jo pikkasen pelaamaan rikkaammalla seoksella että saadaan nakutusta pienemmäksi ja palotapahtuman lämpöjä alas. Toki kaikki moottorit on yksilöitä. Onhan niitä tosin paljon Eco -ohjelmointejakin olemassa.
 
Ja kyllä minun järkeni sanoo että jos kulutus pienenee ja tehot nousee on palanistapahtuna täydellisempi/puhtaampi.

Yleensä tehon noustessa myös palotapahtuman lämpötila nousee. Tämä kasvattaa typen oksidien määrää.

Päästöjä on muitakin kuin hiilidioksidi, ja ne eivät välttämättä käyttäydy "loogisesti" polttoaineen kulutuksen kanssa, varsinkaan kun tuodaan nykyajan päästölaitteet mukaan sekoittamaan pakkaa.
 
En ole todellinen specialisti, mutta onkohan niin että tässä taas tarkoitetaan että lämä on tiskissä koko ajan? Mittauksia ja tapoja on moneen tarpeeseen. Mutta jos mittaus tehdään kaikkien vaatimusten mukaan, miksi ei kelpaa. Jos täyttää säädökset, älkää saatana itkekö. Sitten tehdään uudet säännökset jotka menee ok. Siihen asti ajelen vittu vaikka vanhalla Warppurilla vähän vahvemmilla öljyseoksilla kunnes kielletään. Yrittäkää mielummin vähentää päästöjä: Kiina, Brasilia ja Intia niin pääsette parempaan tulokseen joskin hengettömänä ja ehkä ilman päätä.(Toivottavasti).
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 176
Viestejä
4 421 877
Jäsenet
73 297
Uusin jäsen
Kanezki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom