Moottorilla varustetut polkupyörät (L1e-a,L1e-b) (yli 250 W)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samiii
  • Aloitettu Aloitettu
Kuinka luotettavia muuten nykyään noi speedboxit, volspeedit yms. on Bosch gen 4 moottoreiden kanssa?
Mulla on ollut kolmisen vuotta volspeed Bosch gen 4 moottorin seurana. Näyttönä purion. Kilometrejä laite käytössä ehkä 2500 (en pidä sitä läheskään aina päällä). Ei mitään ongelmia. Tykkään käynnistyksen koodista ja kilometrin tarkkuudella säädettävästä avustus rajasta.

Mutta tämä kokemus koskee vain ennen smart systeemiä, siinäkin ymmärtääkseni jotain eroa vaikka itse moottori on gen 4.
 
Smart system ja käytössä bikespeedi. Ei ongelmia kun seuraa ohjeita mihin firmikseen mikäkin näyttö&moottori yms combo käy
 
Nyt E/FAT on päivittänyt vakuutustarvetietoa:

”Tämä kyseinen sähköajoneuvo tarvitsee liikennevakuutuksen tietyissä tapauksissa (25/25-sääntö).”

IMG_6646.jpeg


Kuuluuko akku tuohon painoon mukaan? Aika vaikeeta tuota Efattiä saada alle 25kg akun kera.
 
Vakole CO26:sen joustokeula kun ei käytännössä toimi lainkaan (koitin avatakin ja rasvailla sen mitä pystyi), ni ostin nyt Alin syysalesta Bolany merkkisen halpiskeulan.
Maksettavaa kolikoiden ja koodin jälkeen jäi 127eur (manuaali lukitus, rebound säätö).
Tänään hain iskarin postista ja suunnittelin asennusta, vaan eipä tartte asentaa, paskana jo saapuessaan.

Öljyiskarin päässä on alumiininen kierre joka tulee alapäästä ulos ja kiinnitetään sinne mutterilla, se kierre oli murtunut ja tulee ulos koko kierreosa kun ei ole samaa metallia sen rungon kanssa.
No josko lähettävät takuuna uuden, 25eur:lla noita näyttäs saavan varaosina, menee tietty toinen kuukausi kun saapuu...

Bolany nut broken.jpg

Koitin epoksilla liimata josko tuo kierreosa sillä pysyisi, mutta tuskin, eiköhän se viimeistään ekassa töyssyssä tipahda maahan.

On näissä kiinankikkareissa usein ihan yritystä kuten tässäkin, mutta materiaalina ovat usein niin paskaa jostain kohdin että menee se hyvä yritys hukkaan.
127eur sikäli koko iskarista ei ollut iso riski vaikkei kestäisikään, mut olis sitä ollut kiva päästä edes kerran kokeilemaan.
 
Eikö joustokeula ole tuollaisessa fätissä vain turhaa lisäpainoa, ellei nyt ajele kivikoissa ihan jatkuvasti. Ja kun fättien joustokeuloissa näkyy olevan valikoima joko halpaa paskaa tai kallista kohtuullista niin itse ehkä hankkisin tilalle jäykän keulan.
 
Tänään hain iskarin postista ja suunnittelin asennusta, vaan eipä tartte asentaa, paskana jo saapuessaan.

Öljyiskarin päässä on alumiininen kierre joka tulee alapäästä ulos ja kiinnitetään sinne mutterilla, se kierre oli murtunut ja tulee ulos koko kierreosa kun ei ole samaa metallia sen rungon kanssa.
No josko lähettävät takuuna uuden, 25eur:lla noita näyttäs saavan varaosina, menee tietty toinen kuukausi kun saapuu...

Bolany nut broken.jpg

Koitin epoksilla liimata josko tuo kierreosa sillä pysyisi, mutta tuskin, eiköhän se viimeistään ekassa töyssyssä tipahda maahan.

On näissä kiinankikkareissa usein ihan yritystä kuten tässäkin, mutta materiaalina ovat usein niin paskaa jostain kohdin että menee se hyvä yritys hukkaan.
127eur sikäli koko iskarista ei ollut iso riski vaikkei kestäisikään, mut olis sitä ollut kiva päästä edes kerran kokeilemaan.

Oikea asenne. Näiden kanssa joutuu aina hieman säätämään. Joskus paljonkin, menköön harrastuksena.

Mullakin on nyt näitä takuuseen saatuja moottorien sisuksia kaksin kappalein, koska kyllä ne kiinalaiset välillä ainakin yrittää palvella asiakasta. Muttei aina mene maaliin :cigar:

IMG_20241007_180206.jpg
 
Joo palvelualttiudesta ei ole kyllä ollut koskaan moitetta Kiinasta tilatessa, haluavat palvella hyvin oli tavara sitten mitä tahansa.

Takuu hoitui pikaisesti ja lähettävät uuden osan veloituksetta.

Sain kuitenkin sen rikkinäisen liimattua että sitä voi käyttää, rebound säätö ei tosin taida enää toimia mut palauttaa ihan sopivasti.

Nyt saisi asennettua, mutta ei perhana pikalinkussa riitä pituutta kun iskarin alapää sen verran paksumpi kuin vanha.
M5 x 175mm pultti ajaisi saman asian, mut koitan nyt vielä kattella josko tuon pituista pikalinkkua jostain löytyisi.
edit: Saikin näistä linkuista siirrettyä "akselia" 2-3mm toiseen reunaan, niin nyt yltää!
Pitänee asennella lähipäivinä.


On tässä koko talvi aikaa ropailla, irtisanoin jo liikennevakuutuksenkin.

Painosta...no sitä tässä Vakole CO26:ssa on muutenkin yllin kyllin, jotain 35kg muistaakseni :)
Paljon kevyempi tää Bolanyn keula on kuin se orkkis.

Takaiskarien inhottavan natinan sain pois kun pistin metalliset prikat takajouston akseleihin muoviholkin ja alumiinin väliin eli yhteensä 4kpl prikkoja. On hyvä nyt, kevättä odotellessa :thumbsup:
 
Viimeksi muokattu:
Joo palvelualttiudesta ei ole kyllä ollut koskaan moitetta Kiinasta tilatessa, haluavat palvella hyvin oli tavara sitten mitä tahansa.

Takuu hoitui pikaisesti ja lähettävät uuden osan veloituksetta.

Sain kuitenkin sen rikkinäisen liimattua että sitä voi käyttää, rebound säätö ei tosin taida enää toimia mut palauttaa ihan sopivasti.

Nyt saisi asennettua, mutta ei perhana pikalinkussa riitä pituutta kun iskarin alapää sen verran paksumpi kuin vanha.
M5 x 175mm pultti ajaisi saman asian, mut koitan nyt vielä kattella josko tuon pituista pikalinkkua jostain löytyisi.

On tässä koko talvi aikaa ropailla, irtisanoin jo liikennevakuutuksenkin.

Painosta...no sitä tässä Vakole CO26:ssa on muutenkin yllin kyllin, jotain 35kg muistaakseni :)
Paljon kevyempi tää Bolanyn keula on kuin se orkkis.

Takaiskarien inhottavan natinan sain pois kun pistin metalliset prikat takajouston akseleihin muoviholkin ja alumiinin väliin eli yhteensä 4kpl prikkoja. On hyvä nyt, kevättä odotellessa :thumbsup:

Joo, omassa Cmacewheelissä (joka lienee aika samanlainen) myös painoa piisaa. Ja keula aivan turha, liian löysä pyörän (ja varsinkin kuljettajan) painolle.

Mulla nuo kuvan iskarin ruuvit löystyivät ajossa, n. 2000km jälkeen. Ihmettelin kun oli veltto ajaa, uudelleen kiristys riitti, eikä onneks ruuvejakaan hukkunut.

Täällä maalla tulee ajeltua talvellakin ihan ilosta, hankikantosilla, järvien jäällä ja moottorikelkkojen jäljissä :thumbsup:

IMG_20241007_183323.jpg
 
Samanlainen takajousto, taitaa ne fillaritkin tulla samalta tehtaalta.

Ite olen tosiaan allerginen kaikille ylimääräisille äänille ja enää ei kuulu kuin renkaiden ulina asfaltilla tai rapina hiekalla :)

Jos Sulla toi ääntää, niin tosiaan noihin molempiin pitkiin kiinnityspullteihin metalliset prikat molempiin sisäreunoihin eli noi kyljen osat ovat alumiinia ja ne kun hinkkaa muovista holkkia vasten, niin ainakin mulla narisi ikävästi.
Kirraamalla saa tosiaan säädettyä ne sopivaksi omalle painolleen, voi laittaa vaikka kevyttä ruuvilukitetta ni ei pääse löystymään.
 
Joo, omassa Cmacewheelissä (joka lienee aika samanlainen) myös painoa piisaa. Ja keula aivan turha, liian löysä pyörän (ja varsinkin kuljettajan) painolle.

Mulla nuo kuvan iskarin ruuvit löystyivät ajossa, n. 2000km jälkeen. Ihmettelin kun oli veltto ajaa, uudelleen kiristys riitti, eikä onneks ruuvejakaan hukkunut.

Täällä maalla tulee ajeltua talvellakin ihan ilosta, hankikantosilla, järvien jäällä ja moottorikelkkojen jäljissä :thumbsup:

IMG_20241007_183323.jpg

Tietysti hintaluokka varmaan aiheuttaa rajoitteita ja kompromisseja pitää olla, mutta tuossa takalinkussa ei siis ole laakereita noissa nivelissä? :woot:
 
Sain keulan vaihdettua, on paljon parempi kuin vanha!

Uudessa putki oli 12mm pidempi, lyhentämisen sijaan pistin korokerenkaan, ni sai ajoasentoa vielä pystymmäksi, oikein hyvä huonoselkäiselle!

Vähän lisää painetta vielä kun saisi ilmakammioon, suhahtaa aina turhan paljon pois kun kiertää pumpun letkun irti, tilavuus kammiossa kuitenkin tosi pieni.
Pitänee kokeilla huoltoaseman letkulla.

Vakole.jpg

Tässä vielä kuva noista prikoista takajoustossa jos joku muu tuskailee natinan kanssa:
Prikat.jpg
 
Sain keulan vaihdettua, on paljon parempi kuin vanha!

Uudessa putki oli 12mm pidempi, lyhentämisen sijaan pistin korokerenkaan, ni sai ajoasentoa vielä pystymmäksi, oikein hyvä huonoselkäiselle!

Vähän lisää painetta vielä kun saisi ilmakammioon, suhahtaa aina turhan paljon pois kun kiertää pumpun letkun irti, tilavuus kammiossa kuitenkin tosi pieni.
Pitänee kokeilla huoltoaseman letkulla.
Älä kokeile. Ei ole tarkoitettu tuohon hommaan. Etkä hyvin todennäköisesti edes saa tarpeeksi painetta noilla huoltoaseman renkaille tarkoitetuilla letkuilla. Hanki keula/iskaripumppu. Sillä saat tarpeeksi painetta. Lisäksi niissä on huomioitu, että ventiili sulkeutuu ennenkuin irrottaa pumpun ventiilistä. Eli ei tule ilmaa ulos irrottaessa.
 
Älä kokeile. Ei ole tarkoitettu tuohon hommaan. Etkä hyvin todennäköisesti edes saa tarpeeksi painetta noilla huoltoaseman renkaille tarkoitetuilla letkuilla. Hanki keula/iskaripumppu. Sillä saat tarpeeksi painetta. Lisäksi niissä on huomioitu, että ventiili sulkeutuu ennenkuin irrottaa pumpun ventiilistä. Eli ei tule ilmaa ulos irrottaessa.
Joo olin hommannut iskaripumpun ihan varta vasten, mutta en vaan osannut käyttää sitä.
Nyt sain paineet kohdilleen ja toimii hienosti vaikka raskaampikin pyörä ja iso ukko.
Sitä ei sitten tiedä kuinka kauan, mutta ostin samalla täyden setin varaosia iskariin, ni saa sitten huollettua.

Etuiskari tosiaan oli sen 127eur, en tiedä mitä se kiinalaisille maksaa, mutta jotenkin tyhmä pistää orkkikseksi sellanen joka ei toimi kyllä yhtään ja kun toimivasta ei paljoa enempää tarvi maksaa.

1728405492249.png
Tossa on sellanen kaksiosainen pää.
Ne irroitetaan toisistaan ja sitten ruuvataan se päätymmäinen osa venttiiliin ja sen jälkeen se takimmainen siihen toiseen kiinni kunnes mittarissa näkyy paine, sit vaan pumppailua ja pois samassa järjestyksessä.
 
[Siirretty oikeaan ketjuun]

Olen miettinyt sähkö fatbike pyörää ja nämä mallit ovat samanhintaisia:


Tarjousketjussa jo mainitsinkin, että tuo Cmacwheel saa paljon kehua Vakoleen verrattuna sähköavustuksestaan. Onko kellään kokemuksia tai tietoa, että onko näistä toinen selvästi parempi?
 
[Siirretty oikeaan ketjuun]

Olen miettinyt sähkö fatbike pyörää ja nämä mallit ovat samanhintaisia:


Tarjousketjussa jo mainitsinkin, että tuo Cmacwheel saa paljon kehua Vakoleen verrattuna sähköavustuksestaan. Onko kellään kokemuksia tai tietoa, että onko näistä toinen selvästi parempi?

Minusta näyttävät olevan ihan sama pyörä eri tarroilla. Jos näistä kahdesta pitäisi valita niin ottaisin Cmacewheelin ihan sillä että viime vuonna Vakolen pyörissä oli akkuongelmaa (=syttyivät palamaan), vaikkei sitä enää pitäisi olla niin silti ihan hyvä tiedostaa että tällaista on ihan tuoreeltaan ollut. Lisäksi Cmace ilmoittaa akkukoon olevan hitusen isompi, tosin kun puhutaan Kiinapyöristä, niin sehän ei ole tae siitä että se koko todellisuudessa olisi näin.

Huomaa myös, että näissä on Tourney-vaihtimet eikä sitä ole tarkoitettu maastoajeluun.
 
Minusta näyttävät olevan ihan sama pyörä eri tarroilla. Jos näistä kahdesta pitäisi valita niin ottaisin Cmacewheelin ihan sillä että viime vuonna Vakolen pyörissä oli akkuongelmaa (=syttyivät palamaan), vaikkei sitä enää pitäisi olla niin silti ihan hyvä tiedostaa että tällaista on ihan tuoreeltaan ollut. Lisäksi Cmace ilmoittaa akkukoon olevan hitusen isompi, tosin kun puhutaan Kiinapyöristä, niin sehän ei ole tae siitä että se koko todellisuudessa olisi näin.

Huomaa myös, että näissä on Tourney-vaihtimet eikä sitä ole tarkoitettu maastoajeluun.

Hyvä pointti, voihan nuo sama pyörä ollakin. Ei mitään tietoa miten näiden brandit ja tehtaat menee...

Ei myöskään mitään hajua mikä on Tourney-vaihtimet ja miten ne vaikuttaa ajoon. :) Oma ajoprofiili olisi ihan stadissa ajelua muksu kyydissä, eli vauhti ei varmaan olisi kova ja muutkaan vaatimukset ei niin hurjat. Mukava, turvallinen (=leveä rengas) ja helppoajoinen pyörä siis haussa mahdollisimman edullisesti.
 
Joo, näistä Kiinan random-brändin vempeleistä on todella hankala saada luotettavaa ja etenkin puolueetonta tietoa. Paljon feikkiarvosteluja tai sitten puolueellista affiliatemainontaa. Senpä takia en itsekään tollaista ostanut vaikka ostoskorissa kävi yksi vastaava Shengmilon fätti 900 € hintaan, kun kyllä se alkaa ärsyttämään jos esimerkiksi akun jännitteet alkavat kadota heti parin lataussyklin jälkeen. Akuissa on hyvä suosia japanilaista tai korealaista kennostoa, mutta eihän näissä kerrota mistä ne ovat joten sopii olettaa että kyseessä on laadultaan heikommat kiinalaiset.

Tai kontrolleri ylikuumenee ja lakkaa toimimasta parin sadan kilometrin jälkeen. Näissä on oletus, että kaikki osat on lähtökohtaisesti halvinta mahdollista, ja on tuurista kiinni että jousitukset, vaihteet ja jarrut sattuvat kohdalleen. Eikä sekään takaa sitä, ettet niitä joutuisi huoltamaan tavallista enemmän. Kertoohan se jotain, että toi Tourney-takavaihtimen arvo on jotain kympin luokkaa. Suurimmassa osassa markettipyöriäkin on parempi takavaihtaja (on muuten juurikin toi Tourney Tz noissa).

Ehdoton etuhan niissä on hinta. Mutta huoltokelpoisuudessa ne kyllä usein häviävät, ja niitä saa muutenkin säätää tavallista enemmän. Siinä mielessä en niitä "helppoajoiseksi" kutsuisi. Omanlaisensa riski se on tilata, ja hyvällä tuurilla saat ihan pätevän pelin ja hinta-laatusuhteeltaan toimivan värkin ja kyllä näillä ihmiset ajelee ja osa varmasti ihan tyytyväisinä kun halvalla sai. Riskit maanantaikappaleen saamiseen on kuitenkin hyvä noteerata.
 
[Siirretty oikeaan ketjuun]

Olen miettinyt sähkö fatbike pyörää ja nämä mallit ovat samanhintaisia:


Tarjousketjussa jo mainitsinkin, että tuo Cmacwheel saa paljon kehua Vakoleen verrattuna sähköavustuksestaan. Onko kellään kokemuksia tai tietoa, että onko näistä toinen selvästi parempi?

Itsellä on nyt pari vuotta ollut tuo TP26, kilsoja takana n. 2500 ja matka jatkuu.

Miinukset:

- sopii huonosti sellaiselle joka ei huolla/korjaile itse pyöriä. Pientä ruuvin kiristelyä ja säätöä siellä täällä. Niitä tekemällä toki toimii

- keulan jousitus on ihan turha. Aivan liian löysä noin painavalle pyörälle. Itse pidän lukitusasennossa, ihan ookoo

- takuuasiat tietty hankalia kun ei huoltoa yms

Plussat:

- voimaa piisaa, vähän kun mopolla ajelisi jos vrt 250w perus sähköpyöriin

- huolto on helppoa, perus shimanoa ja yhteensopivaa osaa, joita saa halvalla vaikka mototenista

- pirun hyvät jarrut ja mukava istuin

- valot keskikastia, pääsee ihan pussipimeässäkin jos ajelee rauhallisesti

- jämäkkä ja mukava ajeltava, ajoasentoa saa säädettyä hyvin

- akku piisaa omiin ajeluihin vallan mainiosti (5-60km)

Summarum: tällaiselle itseropaajalle oikein mainio hinta/laatusuhde, mutta jos ei itse harrastele: ehkä joku merkkituote on fiksumpi valinta :)
 
Itsellä on nyt pari vuotta ollut tuo TP26, kilsoja takana n. 2500 ja matka jatkuu.

Miinukset:

- sopii huonosti sellaiselle joka ei huolla/korjaile itse pyöriä. Pientä ruuvin kiristelyä ja säätöä siellä täällä. Niitä tekemällä toki toimii

- keulan jousitus on ihan turha. Aivan liian löysä noin painavalle pyörälle. Itse pidän lukitusasennossa, ihan ookoo

- takuuasiat tietty hankalia kun ei huoltoa yms

Plussat:

- voimaa piisaa, vähän kun mopolla ajelisi jos vrt 250w perus sähköpyöriin

- huolto on helppoa, perus shimanoa ja yhteensopivaa osaa, joita saa halvalla vaikka mototenista

- pirun hyvät jarrut ja mukava istuin

- valot keskikastia, pääsee ihan pussipimeässäkin jos ajelee rauhallisesti

- jämäkkä ja mukava ajeltava, ajoasentoa saa säädettyä hyvin

- akku piisaa omiin ajeluihin vallan mainiosti (5-60km)

Summarum: tällaiselle itseropaajalle oikein mainio hinta/laatusuhde, mutta jos ei itse harrastele: ehkä joku merkkituote on fiksumpi valinta :)

No nyt tuli hyvää tietoa, kiitost tästä!

Itse en ole pyörien kanssa puuhaillut ja tuskin jaksaisin jatkossakaan. Ainakin noita muovisia puslia huomioitiin manaatin Youtube videoissa. Kai tämmöisen kiina pyörän voi huoltaa normaalissa pyöräliikkeessä vaikka eivät vastaavia myy? Ymmärsin, että pyörään voi myös myöhemmin ostaa hyvin vähän parempia osia, mikä voisi vuosien käytön yhteydessä olla hyväkin idea.

Tosiaan itse ajelisin tällä lähinnä pääkaupungissamme muksu tarakalla kyydissä, eli lähinnä asfalttitietä ja paikoitellen hiekkatietä. Vakolessa on ilmeisesti melkoinen viive liikkelle lähtiessä kun alkaa polkea. Auttaako tuo kaasukahva tähän, eli voiko sen avulla laittaa pyörän liikkelle kun lähtee ja sitten vasta aloittaa avustetun polkemisen?
 
Kai tämmöisen kiina pyörän voi huoltaa normaalissa pyöräliikkeessä vaikka eivät vastaavia myy?

Kaikki liikkeet eivät suostu huoltamaan, koska tuloksena voi olla vaan reklamaatio sitten kun siitä pyörästä hajoaa heti huollon jälkeen jotain muuta.

Ja varaosien saatavuus voi vaatia omatoimisuutta ja aliexpressin yms selailua, johon normaali pyörähuollot tuskin lähtee.
 
Vakolessa on ilmeisesti melkoinen viive liikkelle lähtiessä kun alkaa polkea. Auttaako tuo kaasukahva tähän, eli voiko sen avulla laittaa pyörän liikkelle kun lähtee ja sitten vasta aloittaa avustetun polkemisen?
No ei siinä juuri mitään viivettä ole, sen huomaa kyllä jossain hyvin kapealla juurakkoisella metsäpolulla, mutta ei tätä siihen tarkoitukseen oikein ole tehtykään.
Ajotietokoneesta saa tuota viivettä myös säädettyä pienemmäksi kuin myös millä voimalla se sen ottaa käyttöön.
Käsikaasu kyllä reagoi heti.

Kun selaat tätä keskustelua kolme sivua taaksepäin, niin olen kirjoittanut Vakolesta aika kattavasti.
 
No nyt tuli hyvää tietoa, kiitost tästä!

Itse en ole pyörien kanssa puuhaillut ja tuskin jaksaisin jatkossakaan. Ainakin noita muovisia puslia huomioitiin manaatin Youtube videoissa. Kai tämmöisen kiina pyörän voi huoltaa normaalissa pyöräliikkeessä vaikka eivät vastaavia myy? Ymmärsin, että pyörään voi myös myöhemmin ostaa hyvin vähän parempia osia, mikä voisi vuosien käytön yhteydessä olla hyväkin idea.

Tosiaan itse ajelisin tällä lähinnä pääkaupungissamme muksu tarakalla kyydissä, eli lähinnä asfalttitietä ja paikoitellen hiekkatietä. Vakolessa on ilmeisesti melkoinen viive liikkelle lähtiessä kun alkaa polkea. Auttaako tuo kaasukahva tähän, eli voiko sen avulla laittaa pyörän liikkelle kun lähtee ja sitten vasta aloittaa avustetun polkemisen?

Juu kaasukahvalla pääsee liikkeelle helposti.

Kyllä tuo lähtee avustamaan polkemisessakin aika nopsaan, en huomaa eroa entiseen bilteman pyörään siinä.

Varaosia ei vielä itsellä juuri mennyt, mutta esim jarruihin sopii shimanon palat, niitä on mennyt koska painoa piisaa. Samaten tietty vaihteisiin saa osia mistä vaan.

Laakerit, ohjainkannakkeet, keskiöt, polkimet, kammet, sun muut hilut ihan standardiroipetta. Toki sitä edullisempaa päätä.

Mitään kovin eksoottista osaa ei pyörässä ole, paitsi tietty sähköihin liittyvät jutut voi olla hankalampia.

Omassanihan oli vika jossa veto pätki aika ajoin, tyyliin kerran viikossa muutaman kerran.

Valittelin asiaa ja Geekbuyingin heepot lähetteli auliisti osia, kunnes kävin takamoottorin liittimen läpi kolmannen kerran joka tepsi. Se ei vaan ollut kokonaan pohjassa vaikka olin ihan varma - oma vika.

Nyt on sitten varanäyttö ja moottorin sisus varaosina :lol: eli kyllä niissä "takuu" on, mutta välimatkankin takia tietty toimii vähän huonosti.

Mutta kyllä tuollainen fatbike on kaltaiselleni vanhalle läskille oikein mukava kulkine, auto jää aika usein pihaan kun helpompi hurauttaa pyörällä kauppaan tms.

Huolloista mulla ei kokemuksia, ne saattaa toki suhtautua penseästi noihin ulkomailta tilattuihin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
273 103
Viestejä
4 714 588
Jäsenet
76 960
Uusin jäsen
Köllimörö

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom