Moottorilla varustetut polkupyörät (L1e-a,L1e-b) (yli 250 W)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samiii
  • Aloitettu Aloitettu
No, otin vakuutuksen, 6€/kk. Laitoin silti kyselyä Trafille miten tuo menee, mitataanko paino akulla vai ilman.
 
@Dunlop olit oikeassa, kannatti vaihtaa ne jarrulevyt, noista lähtevä ääni ei ole läheskään niin häiritsevä eikä niistä lähde niin paljon ääntä.
Noi pitäis olla mukana uutena.
Mulla oli huoltopäivä, teloin aikasemmin kesällä takavanteen kun tulin noin metrin korkeudelta nokian kalliolla kiven kulmaan takavanne edellä.
Kuulin ja tunsin että nyt tuli vahinkoa kun rengas pohjasi suoraan vanteeseen asti.
Moottoriin tuli samalla jotain, jos yritti pyytää tarpeeksi vääntöä niin siitä alkoi kuulumaan sairas nakutus. (Magneetti irti ehkä? Pitää purkaa sadepäivänä.)
Pyörähuolto oikoi sen vanteen ja kiristi pinnat kohtuullisiksi että sillä pystyi ajamaan.
Tilasin uuden takavanteen moottorilla, vaihdoin ketjut ja rattaat samalla ja noi jarrulevyt.
Vaihdoin 4000km jälkeen loppuun kuluneet juggernautit schwalben jumbo jimeihin, pakko ensimmäisen 40km jälkeen suositella, parempi jousto kuin juggernauteissa ja selvästi parempi pito.
 
Tuossa on myös se mahdollisuus, että tuo kennoryhmässä kennot menneet huonommaksi kuin muut ja sen jännitteet laskee käytössä nopeammin kuin muut.
Mulla oli yks sähköpyörän akku, jossa oli kaksi huonompaa kennoryhmää ja latasin ne aina 4,2v ja ajon lopussa niissä jännite oli aina pienempi kuin muissa ryhmissä.

Toivottavasti sulla elpyy tuolla. Nythän sä voit testata laittamalla tuon akun kiinni ja ajelet jonkin aikaa ja teet uuden mittauksen.
Ennen siis kun alat isommin remontoimaan akkua.
Joo kyllä siellä on viallinen kenno koska jännite tippuu 50mV parissa päivässä eli ei paljon auta laittaa uutta BMS:ää koska se ei saavuta koskaan sitä jännitettä jossa tasaus tehdään ja viallinen kenno voi syttyä latauksessa.
Menee siis kierrätykseen!

Kiinasta tuli tänään postia että uusi akku matkalla, joku kuukauden verran ottaa aikaa kun veneellä varmaan tuovat.
Josko se kestäisi pidempään kuin 3vko:a.
 
Joo kyllä siellä on viallinen kenno koska jännite tippuu 50mV parissa päivässä eli ei paljon auta laittaa uutta BMS:ää koska se ei saavuta koskaan sitä jännitettä jossa tasaus tehdään ja viallinen kenno voi syttyä latauksessa
Jep. Mulla oli tuo sama. Noissa BMS:ssä tuo balansointivirta on niin heikko, ettei se jaksa pitää noita balanssissa. Lisäksi suurimmassa osassa tuo balansointi tapahtuu latauksessa, joten se ei auta vaikka akkua seisottaa hyllyssä.

Jospa uusi akku tulisi piakkoin.:thumbsup:
 
Discordista poimittu toinenkin palanut Vakole CO26.
Jos tällaisen omistaa ja etenkin jos ostettu nyt kesällä niin kannattanee olla varovainen!
palanut Vakole CO26.jpg

Meninki sit tällaisen paskan ostamaan...no onneksi ei oma ole vielä palanut ja katsotaan nyt sit josko se uusi akku olisi parempi. Vanhat kennot roudasin just jäteasemalle.

Tuoreimpien tuotekuvien perusteella ovat ainakin muuttaneet akkua hieman, liitin erilainen ja eri paikassa.
Vanhassa oli liitin ihan akun alareunassa.
1721467632529.png
Toivottavasti se uusi akku jonka lähettävät ei ole tollanen...vaikea sovittaa omaan pyörään :rolleyes:

Näemmä BBG on ainakin joillekin asiakkailleen tästä akkuviasta tiedottanut:
image.png

1721638424853.png
 
Viimeksi muokattu:
Discordista poimittu toinenkin palanut Vakole CO26.
Jos tällaisen omistaa ja etenkin jos ostettu nyt kesällä niin kannattanee olla varovainen!
palanut Vakole CO26.jpg

Meninki sit tällaisen paskan ostamaan...no onneksi ei oma ole vielä palanut ja katsotaan nyt sit josko se uusi akku olisi parempi. Vanhat kennot roudasin just jäteasemalle.

Tuoreimpien tuotekuvien perusteella ovat ainakin muuttaneet akkua hieman, liitin erilainen ja eri paikassa.
Vanhassa oli liitin ihan akun alareunassa.
1721467632529.png
Toivottavasti se uusi akku jonka lähettävät ei ole tollanen...vaikea sovittaa omaan pyörään :rolleyes:

Näemmä BBG on ainakin joillekin asiakkailleen tästä akkuviasta tiedottanut:
image.png

Näyttää ihan samanlaiselta akulta kuin omassa, erimerkkisessä fillarissa.

Omassa on logo Reention.

Riskillä jatkan huristelua, hyvin on toiminut :tup:
 
Nää vialliset onkin Vakolen tehtaalta (vaikka mistäs sen ikinä tietää mistä akkunsa ostavat...mistä halvimmalla saa ja nyt oli jo liian halpa...) ja nyt siis erästä joka tuli heille Eurooppaan joskus kesäkuun alussa.
Aiemmat lienee olleet toimivia.
 
Näyttää ihan samanlaiselta akulta kuin omassa, erimerkkisessä fillarissa.

Omassa on logo Reention.

Riskillä jatkan huristelua, hyvin on toiminut :tup:

Vastaus sinulle ja samalla yleistä lätinää/infoa kaikille muillekin:

Reention Dorado -akut on hyvin yleisiä erilaisissa Kiinan pyörissä ja niitä on jopa 1200Wh (48V) kapasiteetilla. Tuo merkki itsessään ei tee akusta vaarallista, vaan se riippuu siitä kuka sen akun on kasannut. Noita Dorado akkujen kuoria voi itsekin tilata ja tehdä/teettää siihen sisälle millaiset kennot haluaa. Kiinassa kun tilaa pyörän tuolla akkumerkillä, niin todennäköisesti jokaisella pyörämerkillä akku on kasattu eri pajassa, ja usein ne pyöriä myyvät kasaa niitä itse vähän kyseenalaisilla taidoilla. Tai vaikka osaisivat niin tekevät kuitenkin paljon, nopeasti ja halvalla joten kaikissa mahdollisissa paikoissa on oiottu.

Minulla on ollut useita alemman kuvan mukaisella kiinnityksellä olevia (pistoke rungon yläosassa) Dorado akkuja kapasiteeteiltaan 48V 25Ah (1200Wh), 52V 20Ah (1040Wh), 48V 21Ah (1008Wh) ja joku 48V 17,5Ah. Kaikki ovat toimineet todella hyvin tuhansia kilometrejä (yksi hallussani ollut oli ajettu lähemmäs kymppitonni ja oli vielä kapasiteetiltaan ja muutenkin hyväkuntoinen.), vaikka niissä yhdessäkään ei ole ollut älykästä itsebalansoivaa BMS:ää. Balansoin niitä välillä ihan vaan ajamalla lähes tyhjäksi ja lataamalla täyteen. Kennojännitteitä en ole mittaillut mutta olettaisin että ovat pysyneet suht hyvin balanssissa koska kapasiteetti ei ole laskenut ja on muutenkin toiminut normaalisti.
(Tätä akkumallia jossa pistoke ylälaidassa on kahta eri pituutta, ja nämä speksit pidemmälle versiolle.)

Kiinasta saa halvalla sontaa mutta kun tietää luotettavan toimijan on mahdollista saada hyvä akku noin puoleen hintaan mitä vastaavan kasaus Suomessa maksaisi. Esim. nuo 52V 1040Wh ja 48V 1200Wh akut latureineen ja posteineen on n. 480-550 € /kpl riippuen mm. tilaako yhden vai useamman akun kerralla ja onko tilaillut ennen. Noissa on hyvälaatuiset modernit Samsung 50E 21700 kennot sisällä, ja "tyhmä" 30A bms. (Isompi tai älykäs BMS ei enää mahdu kun kotelo on täynnä kennoja.) Lisäksi jokaisen akun kapasiteetti mitataan 10A kuormalla ja kapasiteetista saa jonkinlaisen mittaustodistuksen mukaan. (Mikään akkuhan ei todellisuudessa ole aivan sitä mitä mainostetaan, vaan vaikka on laadukkaistakin kennoista tehty niin tuollaisessa 25Ah akussa minun akussani oli todellisuudessa 23.9 Ah.)

Kennoista vielä, että kun halvassa sähköpyörässä mainostetaan olevan vaikka "Samsungin kennot", niin se ei ole tae laadusta. Kennoja on eri laatuluokilla, ja todennäköisesti halvoissa pyörissä ei käytetä mitään A-luokan kennoja, vaan niitä halvimpia jotka ei ole (syystä) kelvanneet parempien brändien akkuihin.

Paikka josta itse olen tilannut nyt jo 3 isoa akkua + laturia on Alibabasta löytyvä "Aijiu Energy". Sinne kun laittaa sähköpostia ja koittaa tavoitella Jenny Mao nimistä henkilöä, niin pitäisi saada hyvää palvelua ja kauppa onnistuu siten että takuut/palautukset onnistuu myös. Alibabahan on vain yrityksille joten siksi pitää ottaa yhteyttä viestillä että saa akun speksattua ja tilattua yksityishenkilönä. (Kun akku speksattu niin saa tilauslinkin jonka kautta saa tehtyä virallisen tilauksen.) Itse löysin yrityksen erään toisen foorumin kautta ja luottamuksen herätti firman edustajan vahva osallistuminen akkuaiheisiin keskusteluihin, joissa he mm. esittelivät tehdastaan ja testausmenetelmiä kuvien kera, ja ainakin mainostivat että heidän akuista ei ole syttynyt yhtään tulipaloa. En tiedä mikä osa puheista on mainosta mutta minä olen ollut heidän tuotteisiin tyytyväinen.

Kun ottaa yhteyttä niin kannattaa etukäteen mitata vanhan akun pituus sekä ottaa valokuvat pyörässä olevasta liittimestä, vanhan akun lataus ja purkuliittimestä sekä laturin johdonpäästä jotta saa varmasti oikean akun tilattua (kuvia kuitenkin kohta kysytään jos et osaa heti kertoa tarvittavien liittimien tyyppiä). Kannattaa myös googlata joku "Reention dorado batteries" tms. kuva, ja etsiä kuvia joissa mittoja jotta voi päätellä mahtuuko uusi akku korkeussuunnassa omaan pyörään (ja pituuttahan oli kahta erilaista myös). Yleensä nuo mahtuu mutta erityisesti suurimmalla "21700" kotelolla oleva akku voi ottaa rungon vaakaputkeen kiinni jos on kovin pienirunkoinen pyörä.

Tilatessa kannattaa myös muistaa mainita että lähettävät DDP (Delivery Duty paid) eli lähettäjä vastaa kuluista kotiovelle asti, ettei tule tullimaksuja sovitun hinnan lisäksi.

Edit: Pyörän liittimen ympärillä on todella kapea mutteri jonka kireyttä kannattaa välillä tarkastella. Pidemmän päälle liitin voi löystyä ja aiheuttaa akun heilumista, kosketushäiriöitä ja siten voltit voi heilua tai tehot pätkäistä esim. kuopissa.
 
Shanghai Aijiu Energy Technology Co., Ltd. - Energy Storage Battery, Customized Lithium Battery; Lithium Battery
Kiitos vinkistä, siinä kohdin kun vanha akku sanoo sopimuksen irti ja halpis kiinanpyörässä muut osat ovat vielä siinä kunnossa että siihen 600eur:n akkuun kannattaa sijoittaa, niin hyvä tietää mistä alkaa uutta akkua kyselemään.

Kunnollinen Suomessa kennotettu akku voi kustantaa saman verran kuin itse halpis kiinanfillari, se sitten kannattaako se vai ei :hmm:

BBG lupaa uudelle vanhan viallisen akun tilalle tulevalle 12kk:den takuun siitä päivästä kun sen käsiinsä saa, hyvä niin.
 
Shanghai Aijiu Energy Technology Co., Ltd. - Energy Storage Battery, Customized Lithium Battery; Lithium Battery
Kunnollinen Suomessa kennotettu akku voi kustantaa saman verran kuin itse halpis kiinanfillari, se sitten kannattaako se vai ei :hmm:

Hatarasti muistelisin että tuollainen 1200Wh iso akku olisi suomesta ollut eräästä paikasta 950€, kun saman akun sain tuolta sillä kertaa 480€ latureineen. Tosin silloin tilasin useamman kerralla joka laski hintaa vähän mutta ero on kyllä iso. Toki Suomessa tehdyn voi ostaa luotettavin mielin ja tukee samalla kotimaista työtä mutta näin iso hintaero vaan on aika merkittävä.. Aliexpress on toki täynnä vieläkin halvempia akkuja mutta mitään tietoa ei ole mitä siellä sisällä oikeasti on..
 
Kunnollinen Suomessa kennotettu akku voi kustantaa saman verran kuin itse halpis kiinanfillari, se sitten kannattaako se vai ei :hmm:
Tämän takia tein itse oman akun. 20S7P akuston LG INR21700 M50LT kennoista.
140-kappaletta upposti kennoja: 35Ah/2600Wh, 100A jatkuva purkuvirta. Piikkeinä tulee otettua 100-130A kiihdytyksissä.

Hintaa tuli akulle noin 500e, Akkutehtaan "tarjous" 1500e. Tonni jäi siis omalle työlle voittoa kun sitä iltaisin aina vähän rakenteli.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän takia tein itse oman akun. 20S7P akuston LG INR21700 M50LT kennoista.
140-kappaletta upposti kennoja: 35Ah/2600Wh, 100A jatkuva purkuvirta. Piikkeinä tulee otettua 100-130A kiihdytyksissä.

Hintaa tuli akulle noin 500e, Akkutehtaan "tarjous" 1500e. Tonni jäi siis omalle työlle voittoa kun sitä iltaisin aina vähän rakenteli.
Toki tuohon tarvitaan kennojen lisäksi bms, nikkeliä, kuparia, johtoa, kennoholdereita napasuojia ja muita tarvikkeita. Toki voi olla, että laskit ne hintaan mukaan. Lisäksi pistehitsi laitteisto jos ei ole valmiina. Siihen menee about 300e (kweld tms) halvat kiinalaiset jättäisin ostamatta.

Edit: et näemmä laskenut kun 140 noita kennoja maksaa posteineen 530€ nkonilta. Eli tuo 500e ei ihan pidä paikkaansa. Lähempänä 950 - 1000€ kun bms on jo melkein satkun. Plus pistehitsi jne. Kukaan ei tee akkua ja laita halpaa bms ilman bt yhteyttä jne.

Ja Akkutehtaan tekemässä olisi ollut takuu, ja heillä on vastuuvakuutus, eli jos akku joskus syttyy ja polttaa kämpän niin mukavampi kun firma jolla vakuutukset jne kunnossa on tehnyt akun.

Mutta toki tuo erotus rahallisesti on suuri. Ja olen itsekkin päätynyt samaan kuin sinä. Muutama akku tehtaalta, mutta nyt itse tehden. Ja kun kweld jne on hankittu niin seuraavat akut on vielä edullisempia tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Edit: et näemmä laskenut kun 140 noita kennoja maksaa posteineen 530€ nkonilta. Eli tuo 500e ei ihan pidä paikkaansa. Lähempänä 950 - 1000€ kun bms on jo melkein satkun. Plus pistehitsi jne. Kukaan ei tee akkua ja laita halpaa bms ilman bt yhteyttä jne.
Ohops muistin väärin 620e + BMS (bluetoothilla) joka minulla oli valmiina, mutta lasketaan sille se satku, eli yhteensä 720e
Screenshot_2024-07-23-16-54-18-32_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg


Pistehitsi nyt löytyy joka tekkiläiseltä valmiina. Vai lasketko esim. kolvin hinnan jokaiseen johdon juottamiseen mukaan. ;)
 
Ohops muistin väärin 620e + BMS (bluetoothilla) joka minulla oli valmiina, mutta lasketaan sille se satku, eli yhteensä 720e
Screenshot_2024-07-23-16-54-18-32_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg


Pistehitsi nyt löytyy joka tekkiläiseltä valmiina. Vai lasketko esim. kolvin hinnan jokaiseen johdon juottamiseen mukaan. ;)

Toki, mutta hieman "epäreilua" kun verrataan valmiin akun hintaa itse tehtyyn. Tottakai silloin pitää laskea myös ne työkalujen kustannukset mukaan, jos / kun niitä pitää hankkia. Äkkiseltään se ero ei enää niin iso olekkaan. Toki seuraavat akut on sitten edullisempia.
 
Tottakai silloin pitää laskea myös ne työkalujen kustannukset mukaan, jos / kun niitä pitää hankkia.
Toki silloinhan myös Akkutehtaan akkujen pitäisi olla halvempia, koska heillähän on työkalut valmiina. Mielestäni ero on silti aika merkittävä.

Toki pistehitsi ei niin erikoinen työkalu ole, etteikö sitä saattaisi löytää lainaan, kun vähän kyselee.
 
Vaatii tuo myös opiskelua / perehtymistä asiaan.

Tiedostin että kiinafillarin ostossa kannattaa varautua siihen että itse kykenee osia siitä uusimaan niiden rikkoutuessa, mutta tää akun väsääminen on sit jo kyllä siitä muutama pykälä DIY skilliä ylöspäin.

Hatunnosto heille jotka kykenee erinäisiä asiota omin käsin tekemään, itse ainakin tän suhteen nostaisin kädet samantien pystyyn ja hankittava sieltä mistä muiden tekemänä saa.
 
Vaatii tuo myös opiskelua / perehtymistä asiaan.

Tiedostin että kiinafillarin ostossa kannattaa varautua siihen että itse kykenee osia siitä uusimaan niiden rikkoutuessa, mutta tää akun väsääminen on sit jo kyllä siitä muutama pykälä DIY skilliä ylöspäin.

Hatunnosto heille jotka kykenee erinäisiä asiota omin käsin tekemään, itse ainakin tän suhteen nostaisin kädet samantien pystyyn ja hankittava sieltä mistä muiden tekemänä saa.

Juu, taisin aiemmin täällä kanssa todeta että nuo halvat kiinalaiset kannattaa jättää kauppaan, jos ei ole diy-henkeä mukana.

Itselläni raja menee justiinsa noissa akuissa yms hienommassa elektroniikassa. Onneksi toimii pyörä siis :tup:

Ylipäätään olen tyytyväinen, jarrut, vaihteet yhteensopivia Shimanon halvemman pään tavaroiden kanssa - helppo huoltaa ja osat halpoja ja saatavilla joka paikasta.

Ja tietenkin: tehoa ja akunkestoa piisaa. Ainakin vielä :rofl:
 
Jos tiedätte jonkun joka Vakole CO26 fillarin on ostanut aikavälillä 17.4.-6.7.2024 niin kertokaa ihmeessä tästä keissistä jos ei ole huomannut sähköpostia aiheesta.

1721906460234.png


Screenshot_20240726_135030_Microsoft_365_Office.jpg
-----------------------------
edit:
31.7.2024
Uusi akku saapui, onneksi aiemmin kuin kuvittelin ja oli luvattu.
Nyt vaan täytyy toivoa että ei syty palamaan ja muutenkin olisi pitkäikäinen.
Kyljessä ainakin lukee 18Ah, tiedä sitten onko vai ei.
53,8V akku täyteen ladattuna kun pitäisi olla 54,6V jos kaikissa kennoissa 4,2V
No sen näkee sit onko tämäkin susi vai joku muu juttu...

edit:
90km ajoin ja sit akku alkoi vilkuttaa akun jännitettä lopettaen avustuksen, siinä kohdin 42,5V kun yleismittarilla akusta mittasin.
Ihan ok range ja tietää nyt suunnilleen kuinka pitkälle sen kanssa uskaltaa lähteä, ilman sähköä toi fillari on niin helvetin raskas ajaa ettei ainakaan mulla siihen jalkavoimat riitä pidemmän päälle. Tiedä sit jarruttaako moottori sitä menoa vaikka miksi on niin hiton raskas :hmm:

Seuraava fillari jos vielä joskus ostan, niin on vääntösensorilla ja sellainen jolla voi ajaa ilman akkuakin suht normaalisti, ni ei pelkoa jos loppuu akusta virta kesken matkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Keskinopeus huomioiden hyvin on jaloissa voimaa jos nopeus rajoitettu lain sallimaan 25km/t ;)

Ite ajellut kans viikossa pari sataa uudella akulla.
Laskin näytöstä jännitteen alarajaa 38V:iin, niin näytti 40,5V akusta mitattuna kun avustus lakkasi toimimasta, BMS ei silti vielä siinä kohdin akkua sammuttanut.

muoks:
Eka 1000km tuli fillarilla täyteeen.
Alun teknisistä murheista huolimatta ihan mukavaa on ollut tällä halpis kiinalaisella ajella, mun käyttöön ja tarpeeseen ok.
1000km.jpg
Vakole CO26.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kuinkas tämä laillisuus nyt toimii näissä vehkeissä, jotka saa asetettua rajoittamaan avustuksen 25kmh tai kokonaan rajoituksen pois. https://ebikesdiscount.com/fi/product/lankeleisi-rv800-plus/
Kaikki pyörät saa avustamaan 25km/h tai enemmän. 25km/h ja 25kg on raja ettei tarvitse vakuutusta. Yli 25km/h ei saa mikään avustaa, mutta yli 25kg saa olla, mutta vaatii vakuutuksen.

Teholla ei ole väliä, onko 250 vai 1000w, mutta 1000w on maksimi suomen laissa että saa ajaa tieliikenteessä...
 
Kaikki pyörät saa avustamaan 25km/h tai enemmän. 25km/h ja 25kg on raja ettei tarvitse vakuutusta. Yli 25km/h ei saa mikään avustaa, mutta yli 25kg saa olla, mutta vaatii vakuutuksen.

Teholla ei ole väliä, onko 250 vai 1000w, mutta 1000w on maksimi suomen laissa että saa ajaa tieliikenteessä...
Joo kiitokset ei mitään käsitystä näistä... Mutta ei siis pitäisi tulla mitään ongelmia kys. pyörän kanssa, mikäli rajoituksen pitää päällä?
 
Teholla ei ole väliä, onko 250 vai 1000w, mutta 1000w on maksimi suomen laissa että saa ajaa tieliikenteessä...
Joo jos viittasit tuohon kyseiseen pyörään tällä.
Teholla kuitenkin on joskus väliä, siksi lisäsin tuon tiedon.

Joitain pyöriä tosiaan myydään vaihtoehdolla 250W ja 750W, erona on tarra moottorissa.
 
Joo kiitokset ei mitään käsitystä näistä... Mutta ei siis pitäisi tulla mitään ongelmia kys. pyörän kanssa, mikäli rajoituksen pitää päällä?

Tarvitset vakuutuksen, koska pyörä painaa yli 25kg. 3k€ saat läskipyörää mikä ei tarvitse liikennevakuutusta.
 
Joo jos viittasit tuohon kyseiseen pyörään tällä.
Teholla kuitenkin on joskus väliä, siksi lisäsin tuon tiedon.

Joitain pyöriä tosiaan myydään vaihtoehdolla 250W ja 750W, erona on tarra moottorissa.

Teholla on tosiaan sen verran väliä että jos 250w painaa yli 25kg, niin siihen ei tarvitse ottaa vakuutusta.
 
Teholla on tosiaan sen verran väliä että jos 250w painaa yli 25kg, niin siihen ei tarvitse ottaa vakuutusta.
Paitsi jos se liikkuu polkematta kovempaa kuin 6km/h eli sisältää kaasukahvan / peukkukaasun. Tällöin se nousee L1e-A luokkaan ja koska painoa yli 25kg niin tarvitsee silloin vakuutuksen.
 
Paitsi jos se liikkuu polkematta kovempaa kuin 6km/h eli sisältää kaasukahvan / peukkukaasun. Tällöin se nousee L1e-A luokkaan ja koska painoa yli 25kg niin tarvitsee silloin vakuutuksen.
Luonnollisesti.

250w on sähköavusteinen polkupyörä

L1e-A on moottorilla varustettu polkupyörä
 
Luonnollisesti.

250w on sähköavusteinen polkupyörä

L1e-A on moottorilla varustettu polkupyörä
Piti vain lisätä tuohon sinun väittämääsi, että teholla on väliä. Jep niin on, mutta se ei kerro kaikkea. 250w pyörä voi olla tosiaan myös L1e-A, ja jos siitä irrotat kaasukahvan (pikaliittimellä) niin silloin sen luokka muuttuu taas ja palaa sähköavusteiseksi. Voit vaikka heittää kahvan aina taskuun niin halutessasi.
 
Kiitokset vastauksista mutta palatakseni vielä alkuperäiseen murheeseeni... niin minun ei siis tarvitse välittää seurauksista että pyörä voi kulkea myös 52kmh napin painalluksella mikäli en käytä sitä :D
 
Kiitokset vastauksista mutta palatakseni vielä alkuperäiseen murheeseeni... niin minun ei siis tarvitse välittää seurauksista että pyörä voi kulkea myös 52kmh napin painalluksella mikäli en käytä sitä :D
Se napinpainallus ei vaan saa olla mahdollista ajossa. Eli jos poliisisetä tällaisen nappirajoittimen löytää, niin tulee seuraamuksia.
 
Toimii näin...
Ajon aikana tuota ei saa tehtyä eli no problem.

BuyBestGear liikkeeseen löytyy 5% alennuskoodeja, sieltä löytyy myös tuo sama fillari.

Täältä löytyy videorevikoita, kantsii huomioida että kyseinen kaveri saa jokaisesta koodin käytöstä ja refulinkin kautta tehdystä ostoksesta provikat, joten pieni suodatus saa olla päällä mitä tulee hypeen.
 
@hiivat Joo. Tuo on ihan laillinen peli. Liikenteessä vaan 25km/h ja maastossa/mettäpoluilla sitten täydet.

Joku uutinen oli, että poliisi alkaa puuttumaan jos kulkee yli 32km/h, jolloin olisi jo "mopo", eli 30 olisi varmasti vielä turvallinen.
 
Vakole CO26:sen joustokeula kun ei käytännössä toimi lainkaan (koitin avatakin ja rasvailla sen mitä pystyi), ni ostin nyt Alin syysalesta Bolany merkkisen halpiskeulan.
Maksettavaa kolikoiden ja koodin jälkeen jäi 127eur (manuaali lukitus, rebound säätö).

Myyvät siihen ainakin varaosia että pitäisi olla ihan huollettavissa oleva.
Jää nähtäväksi miten toimii, taitaa saapua vasta marraskuun alussa ja talven fillari seisoo tallissa, ni siinä ja siinä ehtiikö testailemaan.

Tätä videota kun katsoo, niin keulan alaosassa ei tuntuisi olevan lainkaan öljyä, mutta ilmakammioon lorauttaa jotain ainetta (silikoniöljyä?!?) muutaman sentin :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Nyt E/FAT on päivittänyt vakuutustarvetietoa:

”Tämä kyseinen sähköajoneuvo tarvitsee liikennevakuutuksen tietyissä tapauksissa (25/25-sääntö).”

IMG_6646.jpeg


 
@ossid no harvemmin tuolla kuusen juurella on poliisit tutkaamassa paljonko se efatti kulkee. Toisekseen esim. maastomönkijällä käsittääkseni metsästä puiden ajo on ihan sallittua, vaikka sillä ei olisikaan tielle asiaa.

Nyt E/FAT on päivittänyt vakuutustarvetietoa:

”Tämä kyseinen sähköajoneuvo tarvitsee liikennevakuutuksen tietyissä tapauksissa (25/25-sääntö).”
Tämähän ei pidä paikkaansa. Pyörän painoon lasketaan vain pyörän välttämättömät varusteet, kuten akku yms. jotta pyörä liikkuu, mutta ei lisävarusteita.
 
@ossid no harvemmin tuolla kuusen juurella on poliisit tutkaamassa paljonko se efatti kulkee. Toisekseen esim. maastomönkijällä käsittääkseni metsästä puiden ajo on ihan sallittua, vaikka sillä ei olisikaan tielle asiaa.

Joka tapauksessa se on täysin virheellisesti sanottu, että sillä saisi ajaa metsässä tai poluilla. Ei saa.

Maastomönkijä on tyyppihyväksytty ajoneuvo jossa on liikennevakuutus riippumatta siitä onko se rekisteröity vai ei(laki ei vaadi rekisteröintiä). Ja sillä saa ajaa myös tiellä tiettyjen ehtojen täyttyessä(esim. vesistön ylitys siltaa pitkin).

Nämä muutaman kilowatin nimellistehoiset polkupyörät täydellä teholla on laittomia kaikkialla muualla paitsi suljetulla alueella.

Eikä ole tarkoitus peloitella ketään ja jokainen tekee itse päätöksensä, että millä tehoilla ja missä ajaa.

Mutta ei kannata tuudittautua harhaluuloon ja sitten ihmetellä onnettomuuden sattuessa, että oho jouduinkin maksumieheksi. Poliisia ei välttämättä resurssipulan takia kiinnosta sen kulkupelin laillisuus tai laittomuus, mutta yksi taho on jota kiinnostaa ja se on vakuutusyhtiöt. Ja heillä on motiivi ja resurssit yrittää saada joku muu maksajaksi jos onnettomuuden takia pitää korvata jotain.

Eikä minulla ole sinänsä mitään näitä moottoroituja polkupyöriä vastaan, kunhan niiden käyttäjät ymmärtäisi niiden käyttöön liittyvät riskit ja huomioisi ne ajotavassaan. Hyvä lisä kulkuvälineisiin ja jos jollakin esim. auton käyttö vähenee niin loistavaa.
 
Tämähän ei pidä paikkaansa. Pyörän painoon lasketaan vain pyörän välttämättömät varusteet, kuten akku yms. jotta pyörä liikkuu, mutta ei lisävarusteita.
Valmistaja varmaan yrittää poistaa omaa vastuutaan tällä.

Tuohan on erittäin kyseenalainen muutenkin. Pyörän paino oli ennen lakimuutosta nettisivujen mukaan 28 kg. Täysin samalla osalistalla lakimuutoksen jälkeen se onkin mystisesti <25 kg.
 
Ei luulisi olevan valmistajalta vaikea ilmoittaa millä painolla se vehje liikkeestä on lähtenyt. Nyt tuosta ei ota erkkikään selvää. Mutta jos tuo nyt pitää paikkaansa niin ainoa paino millä on merkitystä on käyttövalmis nettopaino ja joillain valmistajan maahantuodulla painolla ei tee mitään.
 
Kuinka luotettavia muuten nykyään noi speedboxit, volspeedit yms. on Bosch gen 4 moottoreiden kanssa?
 
Kuinka luotettavia muuten nykyään noi speedboxit, volspeedit yms. on Bosch gen 4 moottoreiden kanssa?
Itsellä kokemusta vaan yhdestä speedboxista (3.0) noin kolme vuotta sitten Bosch gen4 moottorin kanssa. Se palikka kesti puoli vuotta ja noin 2000 kilometriä. Sitten kerran töistä lähtiessä ei pysynytkään enää Purion-näyttö päällä vaan se meni välillä päälle ja sitten taas pois. Poistin palikan ja pyörä toimi moitteettomasti sen jälkeen. Kyselin vähän myyjältä ja valmistajalta hyvityksiä mutta kumpikaan ei ollut halukas mitään korvaamaan.
 
Kuinka luotettavia muuten nykyään noi speedboxit, volspeedit yms. on Bosch gen 4 moottoreiden kanssa?

Ei liity gen4 mutta speedboxi ollut nyt 2v ja 9700km bosch gen2 ja talvella oli jotain häröilyä että nopeus hyppi 20-90kmh välillä muuten toiminu hyvin. Toisessa pyörässä on shimano e8000 ja speedbox joku ja toiminut hyvin nyt 1tkm verran.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 141
Viestejä
4 523 343
Jäsenet
74 535
Uusin jäsen
Veeti Saarela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom