Mönkijät

Ota vaan tehostimellinen malli. Pikkuraha enää tuossa konkurssissa. Ite nuukailin sen kanssa ja kylläpä vaan metässä puukärryn kanssa sompaillessa ja muutenkin nelikko päällä ajellessa aina mietityttää että voi kun ois.
 
Ite en polarista ostas mistään hinnasta. On tuttavapiirissä pelkkää ongelmaa ollu niiden kanssa. Itse kävin koeajamassa uutta can am outlanderi hd7:aa. Kyllähän se pienoinen pettymys oli tehojen puolesta. Vanhemassa 650 twin moottorissa tuntuu olevan möyhyä ihan eri tavalla. Paperilla 9hv ero twinin hyväksi minkä kyllä huomasi.
 
Ite en polarista ostas mistään hinnasta. On tuttavapiirissä pelkkää ongelmaa ollu niiden kanssa. Itse kävin koeajamassa uutta can am outlanderi hd7:aa. Kyllähän se pienoinen pettymys oli tehojen puolesta. Vanhemassa 650 twin moottorissa tuntuu olevan möyhyä ihan eri tavalla. Paperilla 9hv ero twinin hyväksi minkä kyllä huomasi.
Millaista vikaa ja minkäikäisissä vehkeissä?
 
Uusista muutaman vuoden ikäisiin. Moottori, perä, sähkö vikaa. Oikeastaan kaikkea mahdollista. Kaikissahan näissä tietysti jotakin varmasti on paitsi Hondassa :)
 
Ei kyllä polarikseen kannata sekaantua. Nythän tuota "vanhaa" -23 mallin outlanderia V2 koneella saa melko hyvällä tarjouksella. Sen aikaa kun on varastoa jäljellä.
 
Eikös tuo 570 ja 650 twini oo ihan sama kone vuodesta 2018 alkaen? Käsitykseni mukaan 570:ssä on vain miedompi ohjelma. Uusi hd5 ja hd7 on myös 650cc mutta yksisylinterinen.
 
Joo, tuttavapiirissä noita muutama on ja vaihdoin oman Kawankin tuollaiseen. Ei ole harmittanut. On raiskattu kyllä kunnolla ja pari kertaa kipattukin vuoden sisällä. nyt km noin 3000 ja tunteja joku 200h. Yhtään ehjää katetta ei enää ole, mutta tekniikka 100%.

Pollejen vikalistaan voi lisätä ne vähän turhan herkäksi "sulakkeeksi" tehdyt vetarit joita tuntuu ainakin noissa mönkkärikeskusteluissa menevän ihmisillä kuin leipää.
 
Päivittäin polaristen kanssa käsiä liatessa voin allekirjoittaa polariksen paskan laadun. Varsinkin 22/23 vuoden malleissa.

Muutamia esimerkkejä lähiaikojen uusista/takuunalaisista kikottimista:

-0h/0km ajetusta spm570 meni vaihteisto vaihtoon, kun vaihteiston sisällä ollut ylimääräinen ruuvi kiilautui rattaan ja kopan väliin.

-25h ajetusta ranger 570 meni kone vaihtoon, kun öljynkierron "säädinventtiili" (regulator valve) ei auennut kuin 1/3 osaa. Kiertokangenlaakerit leikkasi kiinni.

-0h/0km ajettu 570(?) Rangerin polttoainepumppu täysin mykkä

-Spm570 jarrupainekytkimiä menee kuin leipää

-Spm570 variaattorin suojakumeja menee kuin leipää

Tosin oikein muihin merkkeihin en osaa verrata, kuin Hondaan, joka onkin jo aivan toista maata luotettavuuden ja toimivuuden kannalta.
 
Meillä ollut nyt 13 vuotta 2011 vuosimallin Can-Am Outlander 800R X MR ja erittäin laadukas pelihän tämä on ollut. Ylittänyt kaikki odotukset. Ajeltu 12400km tähän mennessä.
Veli osti tänä vuonna tämän vuoden mallin Can-Am Renegade X XC 1000T ja hemmetin kova pelihän se on tosin on sillä sitten hintaakin jo että sietää ollakkin.
 
Kiitti kokemuksista, kyllä melkein sitten outlanderia alettava etsimään. Malleja tuntuu olevan hirveästi pelkästään tosta 570 versiosta.
 
Itse jos Ceffistä lähtisin nyt vaihtamaan, niin ei kyllä muita tulisi oikein mieleen kun juurikin Honda. Sillä voisikin sitten painaa seuraavat 30 vuotta.
 
Eikös tuo 570 ja 650 twini oo ihan sama kone vuodesta 2018 alkaen? Käsitykseni mukaan 570:ssä on vain miedompi ohjelma. Uusi hd5 ja hd7 on myös 650cc mutta yksisylinterinen.

Noinhan se menee, molemmissa 650cc kone ja softa muutoksella saa samat tehot. Noissa uusissa hd5 ja hd7 taisi olla myös kannessa/nokissa jotain eroa.
 
Kuinkas luotettavuus ja huollot vertautuu Can-Amissa ja Hondassa? Hondan hinnat kovemmat, mutta taitaa olla luotettavin
 
Kuinkas luotettavuus ja huollot vertautuu Can-Amissa ja Hondassa? Hondan hinnat kovemmat, mutta taitaa olla luotettavin
Ainakin mitä itse tiedän niin Can Am:it on luotettavia vehkeitä. Huollot olen ohjekirjan mukaisesti tehnyt itse. Jos haluaa käyttää muualla huollossa niin täältä voi hakea virallisen huoltopaikan eli jälleenmyyjän Löydä Can-Am-jälleenmyyjä: SSV-ajoneuvot ja mönkijät (brp.com) . En osaa Hondaan verrata muutoin kuin sanoa että kummatkin tekee luotettavia vehkeitä omien tietojeni mukaan.
 
Itse kävin koeajamassa uutta can am outlanderi hd7:aa. Kyllähän se pienoinen pettymys oli tehojen puolesta. Vanhemassa 650 twin moottorissa tuntuu olevan möyhyä ihan eri tavalla. Paperilla 9hv ero twinin hyväksi minkä kyllä huomasi.

Jotain taisin tähän suuntaan vihjailla :whistling:


Tulipa tehtyä juuri kaupat uudesta 570 can am outlander maxista. Ohjelma tulee varmaan heti laitettua niin saa 650 tehot käyttöön :)

Eikä tarvi edes ohjelmointia vaan BUDSilla rasti ruutuun. Mutta Sercapilla saa softattua kyllä 650 tehot ja vielä hilkun päälle.
 
Sain vihdoin ja viimein talvea vasten laitettua työvalotkin paikoilleen. Valoiksi valikoitui Pureluxin Terrain minit leveällä valokuviolla.

20230825_144955.jpg
Maltillisen kokoiset, reilu 5 senttiä kanttiinsa.

20230908_213012.jpg
Pikkuisen liian lähelle säädettynä, mutta silti varsin riittävä peruutusvaloksi. Puhelimen kamera näkyy leikkaavan hajavaloa pois. Luonnossa kuvio hieman laajempi.

20230903_121554.jpg
Upea 3D-tulostettu kytkinkotelo leivottuna ledibarin selkään :rofl:
 
Eikä tarvi edes ohjelmointia vaan BUDSilla rasti ruutuun. Mutta Sercapilla saa softattua kyllä 650 tehot ja vielä hilkun päälle.

Ei taida takuun aikana uskaltaa sittenkään vielä muuttaa tehoja. vai vaikuttaako tuo edes takuuseen jos vaan laittaa sen ”raksin ruutuun” ja saa 650 tehot.? Pirteämmälle tuo jokatapauksessa tuntuu kuin uusi hd7. Koneessa on luonnetta.
 
Ei taida takuun aikana uskaltaa sittenkään vielä muuttaa tehoja. vai vaikuttaako tuo edes takuuseen jos vaan laittaa sen ”raksin ruutuun” ja saa 650 tehot.? Pirteämmälle tuo jokatapauksessa tuntuu kuin uusi hd7. Koneessa on luonnetta.
En tiedä kuinka suhtautuvat tehorajoituksen poistoon. Voi vaihdella huollosta riippuen. 570 ja 650 kumminkin samoja koneita. Siinähän ei sinänsä "muuteta" ohjelmallisesti mitään, eikä käytetä kolmannen osapuolen softia tms. BRP:n omalla softalla (BUDS2) otetaan moottorinohjaukselta tehorajoitus pois rasti ruutuun (tai rasti ruudusta) menetelmällä. Tietysti sen saa halutessaan taas päälle, jos tulee jotain takuuasiaa.

MUOKS: Sercapiltahan saa sen MyGenius laitteen, jolla voi vaihtaa softaa vakion ja virin välillä aina kun siltä tuntuu. On vain melko hinnakas.
 
Viimeksi muokattu:
Alkaa taas kömpijäkuume olemaan sillä tasolla, että kohta menee taas yöunet, joten kysytäämpä täältä, kun huomasin, että noihin on taas tarjolla alkaen 0% rahoitukset. Onko kukaan kysellyt tarjouksia tai ostanut ja saanut todellakin 0%:n rahoituksen viime aikoina?
 
Traktorimönkijällä liikkuvan kannattaa olla perillä ajokorttiluokista

Jos ajaa traktorimönkijällä kadulla, niin pitääkö käyttää kypärää vai onko se vain suotavaa? Lähtökohtaisesti kaikilla on.

Jos siihen rakennetaan koppi ympärille, niin poistuuko tuo kypärärajoitus vai pitääkö siellä kopissa olla myös kaikilla aina kypärät päässä, verrattuna esim. mopoautoon?
Jostain muistelen lukeneeni, että hytti ja pitää olla jotta voi ajaa ilman kypärää.

"Mönkijän kuljettajan ja matkustajan on käytettävä asianmukaista suojakypärää. Suojakypärän käyttö koskee myös traktorimönkijän kuljettajaa ja matkustajaa. Suojakypärää ei lain perustella tarvitse käyttää korilla tai turvakaarella varustetulla mönkijällä liikuttaessa eikä eräissä työtehtäviin liittyvissä tilanteissa. Liikenneturva suosittelee kypärän käyttöä aina mönkijällä liikuttaessa."

Mönkijällä maastossa ja liikenteessä - Liikenneturva
 
Viimeksi muokattu:
Traktorimönkijällä liikkuvan kannattaa olla perillä ajokorttiluokista

Jos ajaa traktorimönkijällä kadulla, niin pitääkö käyttää kypärää vai onko se vain suotavaa? Lähtökohtaisesti kaikilla on.

Jos siihen rakennetaan koppi ympärille, niin poistuuko tuo kypärärajoitus vai pitääkö siellä kopissa olla myös kaikilla aina kypärät päässä, verrattuna esim. mopoautoon?

Täytyypi olla kypärä, paitsi jos on kaaritettu mönkijä. Kannattaa noita omia koppeja värkkäillessä muistaa että soveltuvuus liikenteeseen ja lain kirjaimen täyttyminen ei liene ihan yksioikoista...
 
Tulipa tehtyä juuri kaupat uudesta 570 can am outlander maxista. Ohjelma tulee varmaan heti laitettua niin saa 650 tehot käyttöön :)
Tähän malliin olen itsekkin kallistumassa. Tuntui hinnat nousevan uuden malliin myötä, niin nyt hyvä aika tilata. Onko pitkä toimitusaika?
 
Ja nuo 570 mallit myydään loppuun mitä on jäljellä ei niitä sitten enää saa tilattua edes. Hyvä kampanja menossa viimeisistä näistä, -2500€ lähtöhinnasta.
 
Kerroppa kokemuksia kun pääset ajelemaan

Tänään n. 80km piki/soratietä ja pientä puusavottaa mökillä kärrin kanssa. Aivan mahtava vehje. Eilen kävin pikku pätkän ajamassa todella jyrkkää ylämäkeä vetistä metsäpohjaa pitkin missä paikkapaikoin isoja kiviä väisteltävänä. Menee kyllä huonoistakin paikoista ongelmitta. Bensa tuntuu maistuvan mutta en ole mitannut vielä kulutusta. Tuntuu että tehoja ja vääntöä on ihan riittävästi vaikka sitä ikinä liikaa ole. En taida takuu aikana (ainakaan heti) käyttää tehorajoitusta pois otattamassa. Ainut tuo 60kmh rajoitin vähän ärsyttää mutta siihenkin on lääkkeet :) ensiraapaisulla todella huippu laite ja ensi kertaa oikein odottaa, että sataisi lumi maahan ja pääsisi lumitöihin. :) valoteho on näillä uusilla ledeillä todella hyvä. Työvaloja täytyy vaan sivulle/taakse asennella ennen talvea. Hauskempaa / monikäyttöisempää tämä on kuin kelkkailu.

edit: tuo bensamittari vähän ihmetyttää. Näytti aamulla tankille ajaessa että polttoaine nollissa ja bensavalokin paloi jonkin aikaa. Tankilla sain tiristettyä vajaa 15 litraa tankkiin vaikka tässä pitäis olla 21 litran tankki. Eli ilmeisesti jää ainetta paljon vielä tankin pohjalle vaikka mittari näyttää nollaa.
 
Viimeksi muokattu:
Joo sillä bensamittarilla kestää tovi heräillä seisomisen jälkeen. Normal katastrof. Jonkun aikaa kun ajelee niin näyttää oikein.
 
Joo sillä bensamittarilla kestää tovi heräillä seisomisen jälkeen. Normal katastrof. Jonkun aikaa kun ajelee niin näyttää oikein.

Normal katastrof :D no ajelin 10km kotoa tankille niin pihasta kun läksin nii oli yks palkki ja sitte parin kilsan jälkeen meni nollaan. Täytyy seurailla miten tuo käyttäytyy
 
Normal katastrof :D no ajelin 10km kotoa tankille niin pihasta kun läksin nii oli yks palkki ja sitte parin kilsan jälkeen meni nollaan. Täytyy seurailla miten tuo käyttäytyy
Joo tulee kujeet tutuksi. Mulla yleensä päivän seisottamisen jälkeen on kadonnut pari pykälää mittarista kun lähtee ajelemaan, oli se sitten ollut täysi, puolillaan tai "tyhjä". Normalisoituu lämmettyään. Sama homma kaverin Outlanderissa.
 
Hauskempaa / monikäyttöisempää tämä on kuin kelkkailu.
Joo ja jos talvet sen kuin lyhenee/vähä lumistuu niin entisestään mönkijä vain parempi.
Joo tulee kujeet tutuksi. Mulla yleensä päivän seisottamisen jälkeen on kadonnut pari pykälää mittarista kun lähtee ajelemaan, oli se sitten ollut täysi, puolillaan tai "tyhjä". Normalisoituu lämmettyään. Sama homma kaverin Outlanderissa.
Joo voi nvahvistaan tämän aikalailla omastakin Outlanderista mutta ei sitä ole enää vuosiin tullut mietittyä kun tietää jo että paljonko on bensaa vielä jäljellä milloinkin noin suunnilleen.
 
Bensamittari tosiaan näyttää aina liian vähän. Sama ominaisuus ollut myös muissa merkeissä.

Omassa 570 nyt 38h mittarissa. Varusteisiin tullut tuhlattua rahaa ja nyt alkaisi olla kaikki mitä tarvitsee. Viimeisimpänä takavinssi ja työvalot joka kulmaan.

Tehon nostohan se tietysti sitten seuraavaksi olisi mielessä.

IMG_20230915_091450~2.jpg
 
Helkkari kun asuu niin mehtässä että lähellä ei ole tommosta outlanderia nähtävillä. Tuski menee vikaan, vaikka sika säkissä ostaakin?
 
Et varmasti pety, sovi kaupat vaan meinasitko yksi vai kaksipaikkaisena?
Maxi houkuttelisi, kun tiedän että varmasti jonoksi asti tuttuja jotka haluaa päästä kyytiin. Ilmeisesti yksipaikkaiseenkin mahtuisi kyytiin, mutta ahtaampi tila ja ei laillinen isoilla teillä?
 
Maxi houkuttelisi, kun tiedän että varmasti jonoksi asti tuttuja jotka haluaa päästä kyytiin. Ilmeisesti yksipaikkaiseenkin mahtuisi kyytiin, mutta ahtaampi tila ja ei laillinen isoilla teillä?

Maxi vaan jos kyyditys tarvetta on. Pätkällä ei tosiaan laillisesti onnistu ja on se kyllä paska istuakin kun ei oikeaa istuinta ole.
 
Tässä ollaan kaverin Outtiin variaattorin huoltoa tekemässä, ja hihnassa on havaittavissa alkavaa kulumaa :think:

20230915_124920.jpg

Maverickin hihna tilalle ja vetoja.
 
Mönkijän renkaista, jos vanteet on 6.5 tuumaa leveät ja 12" halkaisijaltaan mikä olisi hyvä kumin leveys? Eli siis voiko ostaa 7" tai 8" kumit vai mikä on mitoitus näille? Mönkijän renkaissa käsittääkseni ilmoitetaan esim 23x8x12 eli kaikki mitat tuumina mitkä vastaisivat noin 58,5cm korkeus, 20,3cm leveys onkohan oikein ymmärretty? Tarvitsisin käsittääkseni 22 tai 23 korkeat ja mahdollisimman lähellä tätä 6,5 leveät onko hyviä ehdotuksia?
 
Millainen mönkijä kyseessä? Onko joku fyysinen rajoite laittaa isompia ja leveämpiä kumeja?

Edit: Eli sulla on 12x6.5 tuuman vanteet? Onko kaikki neljä saman levyisiä ja minkä kokoset vanhat renkaat on?

Renkaan ei ole pakko olla (ja harvemmin onkaan) saman levyinen kuin vanne. Esim. Mulla tossa Renessä 10" kumit 7" vanteella joka kulmassa, ja kaverin outissa 12" kumit 7" vanteella takasissa. Eli kyllä siinä kumissa saa olla ihan reilustikin leveyttä, näyttää vain enemmän donitsilta mitä isompi ero on.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos kysymästä, tulossa itseasiassa Suzuki Carry KEI lava-autoon. Tässä videossa puhutaan että esim 23x8-12 renkaat sopisi hyvin niinkuin videolta näkyy. Minulla on 6.5 vanteet valmiina tästä syystä kyselen.

 
Ok vähän eksoottisempi case. Tuossa koossa voi olla haasteellista löytää ns.mönkijän kumeja :hmm: (yleensä mönkijän renkaat on 24" ylöspäin, mutta kai jostain pienempiäkin saa)

Mutta kysymykseesi vastaten, sille sun 6.5" vanteelle menee kyllä 8" leveä rengas.

Muoks. Vähänpä tuota tietää. Onhan noita esim. Rengas Maxxis 23X8 R12 37N 6PR, M+S, Eturengas, E4 | MU-09 Bighorn 2 | 1001Renkaat.com

Ok rengas ja M+S löytyy niin saa ajella luvan kanssa tielläkin.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 288
Viestejä
4 551 261
Jäsenet
74 953
Uusin jäsen
Vivivivus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom