- Liittynyt
- 23.12.2018
- Viestejä
- 673
Merkkimönkijä on helppo myydä hyvään hintaan eteenpäin ja osia saa hyvin, jos jotain hajoaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Youtubessa löytyy "mottimatti" jolla on videoita 520S cfmotosta.Nyt tuli vaan myytyä vanha Linhain 260:nen ja haussa olisi uusi tai uudehko noin 500 kuutioinen T3b luokan traktorimönkijä, Hondan 420:nen tai Polaris Sportsman 570 kiinnostaisivat, mutta koska käyttö on melko vähäistä, mietin olisiko TGB Blade 550, CF Moto 550, Linhai 500 tai joku vastaava "kiinamönkijä" lähes yhtä hyvä vaihtoehto.
Itellä ei oo pitkässä ohjaustehostinta, ja hyvin pärjännyt maastossa/aurauksessa. Toki ei nykyään paljoa lisää maksaisi, niin kannattaa ostaa ohjaustehostimella.Vähän samanlaiseen käyttöön olen haaveillut kans mönkkäriä, itsellä olis tommonen 400 metriä tietä. Olen nyt hankkinut lanaus- ja auraushommat ulkopuolelta, mutta omatoimisuus jotenkin kiinnostaisi, voisi tehdä just silloin kun haluaa eikä tarvis odotella ulkopuolisen aikatauluja.
Itse katselin CFMoton tuotteita, niitä sais jo uutenakin aika edullisesti ja foorumipöhinän perusteella ovat ilmeisesti melko laadukkaita Esim. tää lähtis alle kuuteen jo, tosin pitäs varmaan olla tuo EFI EPS jolloin hinta olis reilun 6k C FORCE 450 - ATV Finland
Tosin tiedä sitten miten tuollainen hinnat alkaen -malli pärjäisi pitkän tien auraamisessa, pitäisikö olla rinnakkain istuttava koppimalli tai pitkä versio painon takia? Toki lumiketjut voisi talveksi asentaa, niin pitopuoli paranisi.
Itellä oli aikoinaan samanlainen laite. Ite laitoin bilteman liimattavan kumin. Hyvin tuo kesti loppuun asti.Onko hyviä ideoita mistä kaivaa Kawa KLF400 vetarin kumin vaihtoon ohjeita? Laite ei perin monimutkaisen oloinen ole, mutta momentit, voiteluaineet jne olisi kiva nähdä jostain eikä heittää vaan arvalla.
Ainakin meillä mönkijöissä ja ruohonleikkurissa lumitöissä on riittänyt ne halvimmat.Onko hyvistä lumiketjuista kokemusta vai onko sama ostaa vain "halvimmat" kiinalaiset suoraan jostain puuilosta?
Tähän tulokseen itsekkin tullut, ja varmaan tuo lämmitys vain pahensi tilannetta. Jää muuttui vedeksi/kosteudeksi ja jäätyi taas uudelleen.Kuulostaa siltä että rele kannattaisi vaihtaa kokonaan uuteen. Jostain päästää ilmankosteuden sisäänsä, ja näin ollen ruostuu ja hapettuu jatkossa vain huonommaksi sisältä.
Jotku vetäneet spray valkovaseliinia tms siihen pintaan lämpimässä/kuivassa olosuhteessa.. Auttanut jonkin verran. Toinen mikä vois olla hyvä, vetäis silikoonisen "sealant" autovahan siihen pintaan.Millä estäisi lumen tarttumisen auraan?
Tietysti, kun ajaa kovaa vauhtia ei tartu, mutta nyt Vallun(lumimyrky Valtteri) jälkeen tuli ongelmaksi tuo auraan kiinni tarttunut lumi.(Märkää lunta, paikoitellen piti ajaa hiljaa).
Aura kulkee ns. terä edellä, että "raastaisi" pintaa. Ja tästä en luovu.
Onko ainut mahdollisuus siirtää auran kulutusterä auran takapuolelle, ettei tule kynnystä etupuolelle?
Joo unohtu mainita, että noita halpoja pinnoiteita (korrek, 26jpn) tuli kokeiltua, tietysti ei niiden laittamisen jälkeen ollut tälläistä plusmiinus nolla sahaamista, saatika lumen tuloa.Spray
Jotku vetäneet spray valkovaseliinia tms siihen pintaan lämpimässä/kuivassa olosuhteessa.. Auttanut jonkin verran. Toinen mikä vois olla hyvä, vetäis silikoonisen "sealant" autovahan siihen pintaan.
Ennen vanhaan auraajat kaatoi glykolit kastelukannulla auraan. Nykyään taitaa ympäristösyistä vähentynyt.Millä estäisi lumen tarttumisen auraan?
Tietysti, kun ajaa kovaa vauhtia ei tartu, mutta nyt Vallun(lumimyrsky Valtteri) jälkeen tuli ongelmaksi tuo auraan kiinni tarttunut lumi.(Märkää lunta, paikoitellen piti ajaa hiljaa).
Aura kulkee ns. terä edellä, että "raastaisi" pintaa. Ja tästä en luovu.
Onko ainut mahdollisuus siirtää auran kulutusterä auran takapuolelle, ettei tule kynnystä etupuolelle?
528 Avant oli aika surkea tapaus lumihommissa, jos piti vähänkään syvemmälle päästä. Kyllähän se tietenkin meni, mutta pari kertaa sai teleskooppipuomilla avitella pois, kun ei maa kantanutkaan kinoksen alla. Toki kovalla alustalla Avant voittaa mönkijän.Tuli eilen aurattua useampi tunti harrastehallin ympäristöä kaverin viime vuotisella Can-Am 570 Outlanderilla ja hyvin tuo jaksoi puskea paikoittain 40 senttiseen hankeen.
Välillä meni auran kanssa hankeen jopa paremmin kuin oma 320S Avanttini metrisen kauhan kanssa.
Tuohon Can-Amin omaan epoksilla märkämaalattuun auraan ei ainakaan eilen 0-kelin lumi tarttunut juuri ollenkaan kiinni.
Joo eipä se pienemmissäkään 4x4 mönkijöissä ole kiinni voimasta, vaan massasta/pidosta.Tuli eilen aurattua useampi tunti harrastehallin ympäristöä kaverin viime vuotisella Can-Am 570 Outlanderilla ja hyvin tuo jaksoi puskea paikoittain 40 senttiseen hankeen.
528 Avant oli aika surkea tapaus lumihommissa, jos piti vähänkään syvemmälle päästä. Kyllähän se tietenkin meni, mutta pari kertaa sai teleskooppipuomilla avitella pois, kun ei maa kantanutkaan kinoksen alla. Toki kovalla alustalla Avant voittaa mönkijän.
Joo eipä se pienemmissäkään 4x4 mönkijöissä ole kiinni voimasta, vaan massasta/pidosta.
Aina jotenkin hymyilyttää, kun joku kysyy; jaksaako toi 450L Cfmoto työntää lunta.
Pito ja paino ekana loppuu, ei teho.
Myöskin mönkijän auroissa pitää olla tarkkana auran kulman kanssa.
Saa olla aika ottavassa kulmassa.
Enkä siis tarkoita kulmalla, että onko aura käännetty vasemalle/oikealle, vaan terän kulmaa maahan ottaessa.
Ei nuoruusvuosien kiinacrossi kokemusten jälkeen tule yllätyksenä, että ehkä muissakin punaisen valtion vehkeissä on oiottu/säästetty valmistuksessa. Eihän siinä mitään niin kauan kun vain rauta hajoaa, sitä saa uutta ja tekijä tekee uuden osan, mutta sitten jos perät on jotain pingpong kamaa, niin voi olla osien saanti hankalaa.
Osaatko suositella sopivaa narua?Väittävät kyllä liukukidan ja narun olevan pitkäkestoisempi tuollaisessa käytössä.
Antaa korkeintaan viimeisen iskun. Vaijerin liian pieni taivutussäde saa langat katkeamaan. Esim. perus 6mm vaijerille pitäisi taittopyörän olla Ø150mm. Jotenkin pitäisi siis taivutussäde saada huomattavasti loivemmaksi.Onkohan todellinen syy vaijerin katkemiselle se että vinssillä vedätetään auraa "ylöspäin" vaikka aura on jo ääriasennossa.
Minkäslainen mönkkäri olisi oltava jos täytyisi noin 1km pihatietä aurata talvisin / lanata kesäisin?
Aika liipaisimella kämpän osto jossa on pitkä yksityistie jota pitäisi käytännössä yksin hoitaa. Traktoria en millään viitsisi ostaa kun mönkkärillä olisi muutakin käyttöä. Kuuntelen kokemuksia mielellään... Budjetiksi olen miettinyt alkuun jotakin 5-6000te. Sillä saisi ainakin käytetyn polariksen, ehkä Hondankin. Kiinalaisia vehkeitä olen itsekin joskus kasaillut ja ne jää nyt kyllä varmaankin pois luvuista, elleivät ole sitten oleellisesti parantuneet tässä viimeisen 10-15v aikana. Siltikin niissä epäilyttää osasaatavuudet ja jälleenmyyntiarvo kovasti.
Traktoriversio koska varmaan tekisin metsähommia ja satunnaisesti voisi sillä varmaan ajella mökillekin siihen 10-15km päähän kauniina kesäpäivinä niin kilpipeli oltava.
Puhutko maastomönkkäristä vai tieliikenteeseen tarkoitetusta? Tuli noita joskus viime keväänä selailtua ja mietin Saksasta hakemista, siellä vaan ne halvemmat oli niitä missä ei ole vaadittuja vilkkuja, valoja yms. dokumentteja rekisteröintiä varten ja ne missä oli, ei juurikaan olleet halvempia.
Onko ajatus edennyt? Samaa miettinyt itsekin, mutta aika vähän tuntuu asiasta löytyvän kokemuksia. Lähinnä tuo rekisteröinti ja takuu asiat mietityttää.CFMotoa sais Virosta sen 1500€ halvemmalla haettuna jos laivalla kävis hakemassa ja Turussa ajais koneen peräkärrylle ja kotiin. Eikö tuo nyt ole ihan ehdoton homma ja kaikkien kannattaisi pitkä penni säästää pienellä reissulla, vai mitä tässä nyt jää huomaamatta?
Cfmoto on ATV Finlandin maahantuoma ja tuolta cfmoto.fi sivujen jälleenmyyjä -tiedoista löytyy Suomen lisäksi, Ruotsi ja Norja.En löytänyt tietoa siitä, kuka toimii CF Moton maahantuojana, voi hyvinkin olla sama kanava, josta hoidetaan jakelu pohjoismaihin ja baltiaan.
Huoltoliikkeellä (oletan, että myös myyjäliike) ei ole antaa varakonetta?Jaaha. Mökillä rakennusprojektia meneillään ja siinä olennainen osa eli Can-Am Outlander Max 1000 XT-P 2020 päätti sitten, että nyt on hyvä aika aloittaa moottoriremontti. Alkoi vilkuttaa öljyvaloa ja öljykorkin avaaminen sai suihkuamaan paineella öljyä ulos. Pikku haistelu ja bensaahan se on öljytila täynnä. Nyt sitten odotellaan huollon arviota projektin laajuudesta. Onneksi on 5 vuoden laajennettu takuu (ostin nimenomaan 2020 mallin enkä 2021 siksi, että tuossa oli vielä tuo 5 vuoden laajennettu, kun uudemmassa ei olisi ollut). Huollosta sanoivat, että noissa on ns. tyyppivikana ollut, että moottorinkannattimet murtuu ja se vääntää motin ja päästää bensat väärälle puolelle. Aamupäivä sitten soiteltu työmiehille, että nyt ei pääse töitä jatkamaan, kun tavaraa ei tontilla saada siirreltyä. Paras oli, kun lähimpään merkkihuoltoon otin yhteyttä niin sanoivat, etteivät ota edes huoltovarauksia tällä hetkellä, kun on niin paljon koneita jo jonossa.
Huoltoliike ei ole tässä tapauksessa myyjäliike vaan mönkijä on itse asiassa ostettu yksityiseltä hyvin vähän ajettuna. Tässä tapauksessa lähin käytettävissä oleva merkkihuolto on Fixus, jonne on matkaa 63 km/ 60 min (alue Uusimaa). Ainakaan heillä ei mitään varakoneita ollut tarjota ja itse pitää sitoutua jopa siirtokustannukset maksamaan alustavasti.Huoltoliikkeellä (oletan, että myös myyjäliike) ei ole antaa varakonetta?