Mönkijät

Nyt tuli vaan myytyä vanha Linhain 260:nen ja haussa olisi uusi tai uudehko noin 500 kuutioinen T3b luokan traktorimönkijä, Hondan 420:nen tai Polaris Sportsman 570 kiinnostaisivat, mutta koska käyttö on melko vähäistä, mietin olisiko TGB Blade 550, CF Moto 550, Linhai 500 tai joku vastaava "kiinamönkijä" lähes yhtä hyvä vaihtoehto.
Youtubessa löytyy "mottimatti" jolla on videoita 520S cfmotosta.

Itsellä on 450L malli, eikä ainakaan vielä ole mitään huonoa sanottavaa.
Plussana vielä kunnon sisälokasuojat edessä, niin ei rapa lennä pitkin konehuonetta.
Ovat myöskin helppo irroittaa, jos haluu perusteellisen pesun tehdä, vaikka ei niiden takaa ole pölyä kummempaa löytynyt.

Itse olen omaani laittanut kahvalämppärit, takaboksin, ironbalticin muovisen pohjapanssarin sekä ironbalticin takavinssi telineen.
EDIT: Takanavat käänsin "ylösalaisin", eteen korokepalat ja ympäriinsä napoihin spacerit.

Ainut miinus on, että perävaunun sähköpistoke on kaukana vetokoukusta, joten joutunut langattomia magneettivaloja käyttämään peräkärryssä.
 

Liitteet

  • IMG_20210411_090051.jpg
    IMG_20210411_090051.jpg
    7,6 MB · Luettu: 199
  • IMG_20210411_090107.jpg
    IMG_20210411_090107.jpg
    6,9 MB · Luettu: 195
Viimeksi muokattu:
Minkäslainen mönkkäri olisi oltava jos täytyisi noin 1km pihatietä aurata talvisin / lanata kesäisin?
Aika liipaisimella kämpän osto jossa on pitkä yksityistie jota pitäisi käytännössä yksin hoitaa. Traktoria en millään viitsisi ostaa kun mönkkärillä olisi muutakin käyttöä. Kuuntelen kokemuksia mielellään... Budjetiksi olen miettinyt alkuun jotakin 5-6000te. Sillä saisi ainakin käytetyn polariksen, ehkä Hondankin. Kiinalaisia vehkeitä olen itsekin joskus kasaillut ja ne jää nyt kyllä varmaankin pois luvuista, elleivät ole sitten oleellisesti parantuneet tässä viimeisen 10-15v aikana. Siltikin niissä epäilyttää osasaatavuudet ja jälleenmyyntiarvo kovasti.

Traktoriversio koska varmaan tekisin metsähommia ja satunnaisesti voisi sillä varmaan ajella mökillekin siihen 10-15km päähän kauniina kesäpäivinä niin kilpipeli oltava.
 
Itse ottaisin Yamahan. Mutta kyllä varmasti Can-Am, Polaris, Honda, Suzuki tai Kawasakikin asiansa ajaa. Kaikista noista on kokemusta ja epäluotettavin oli ensimmäisen vuoden 570 Sportsman (olisiko vm. 2014), kun tahtoi (kesäisin) ylikuumua. Mutta itse olen tykästynyt eniten Yamahaan.

Polariksessa on se hyvä puoli, ettei lumiauraan tarvitse mitään erillistä kiinnitysrunkoa, vaan kiinnikkeet on integroituna koneen runkoon (eli kun aura ei ole paikallaan, niin maavara on se mitä tehtaalta lähtiessä, eikä tarvitse erikseen irroitella apurunkoja keväisin).

Villikorttina Arctic Cat, tarjontaa ei ole aivan hirveästi, mutta ovat aika edullisia ja luulisi olevan ihan toimivia.

 
Vähän samanlaiseen käyttöön olen haaveillut kans mönkkäriä, itsellä olis tommonen 400 metriä tietä. Olen nyt hankkinut lanaus- ja auraushommat ulkopuolelta, mutta omatoimisuus jotenkin kiinnostaisi, voisi tehdä just silloin kun haluaa eikä tarvis odotella ulkopuolisen aikatauluja.

Itse katselin CFMoton tuotteita, niitä sais jo uutenakin aika edullisesti ja foorumipöhinän perusteella ovat ilmeisesti melko laadukkaita :hmm: Esim. tää lähtis alle kuuteen jo, tosin pitäs varmaan olla tuo EFI EPS jolloin hinta olis reilun 6k C FORCE 450 - ATV Finland

Tosin tiedä sitten miten tuollainen hinnat alkaen -malli pärjäisi pitkän tien auraamisessa, pitäisikö olla rinnakkain istuttava koppimalli tai pitkä versio painon takia? Toki lumiketjut voisi talveksi asentaa, niin pitopuoli paranisi.
 
Vähän samanlaiseen käyttöön olen haaveillut kans mönkkäriä, itsellä olis tommonen 400 metriä tietä. Olen nyt hankkinut lanaus- ja auraushommat ulkopuolelta, mutta omatoimisuus jotenkin kiinnostaisi, voisi tehdä just silloin kun haluaa eikä tarvis odotella ulkopuolisen aikatauluja.

Itse katselin CFMoton tuotteita, niitä sais jo uutenakin aika edullisesti ja foorumipöhinän perusteella ovat ilmeisesti melko laadukkaita :hmm: Esim. tää lähtis alle kuuteen jo, tosin pitäs varmaan olla tuo EFI EPS jolloin hinta olis reilun 6k C FORCE 450 - ATV Finland

Tosin tiedä sitten miten tuollainen hinnat alkaen -malli pärjäisi pitkän tien auraamisessa, pitäisikö olla rinnakkain istuttava koppimalli tai pitkä versio painon takia? Toki lumiketjut voisi talveksi asentaa, niin pitopuoli paranisi.
Itellä ei oo pitkässä ohjaustehostinta, ja hyvin pärjännyt maastossa/aurauksessa. Toki ei nykyään paljoa lisää maksaisi, niin kannattaa ostaa ohjaustehostimella.
Lumiketjut veinasin laittaa taakse(ilman spacereita voi muuten olla ahdasta, ettei ota taka kallistuksenvakaimen/koiranluun palloniveleen kiinni), mutta ainakin viime talvi pärjättiin helposti ilman.
Aurana on 150cm leveä, johon tein päätyihin "lumistopparit", että saa kuljetettua lunta levy suorana.(hankala piha lumen kasaamiseen).

Pelkkiä teitä pihan lisäksi tuli aurattua koko talvena ehkä n. 10-12km, ja toimi hyvin, vaikka stopparit oli kiinni, eli työnsi kokoajan vähän ylimääräistä lunta, vaikka aura oli vinossa.

Eli uskoisin, että toi CFmoto pärjää lumenaurauksessa ihan yhtälailla, kun "merkkimönkijät".

Eikä ollut vaijerit jäässä, kuten KVF:ssä. Vaikka ulkona olikin koko talven.
 
Kannattaa muistaa se, että merkkimönkijöissä arvonalenema on vähäisempää, kuin "kiina koneissa". Osien saatavuus on myös paremmin taattu. Jokainen toki tekee omat ratkaisunsa, mutta itse olen päätynyt siihen ratkaisuun, että kun ostaa kerralla hyvän, niin selviää yhdellä ostolla.
 
Alunperin mönkijään perään rakensin tollasen "murskejyrsimen".
Tarkoituksena poistaa rikkaruohoja ja pehmentää pihamurskeita parin sentin syvyydeltä, jonka jälkeen saa haravalla ja lumiauralla tasattua pihan uusiksi, ja samalla tulee sen näköinen, kuin olisi uusi murskekerros ajettu.
Tota rumpua pyöritetään siis vastakarvaan.
Huomasin kuitenkin, että mönkijällä tarpeeksi hiljaa ja tasaisesti ajo hankalaa(tulee aaltoilevaa jälkeä), joten tuo ruohonleikkuri saa hoitaa vetämisen.

26d133fa-d1a6-465c-9ea7-5d93f5bc2429.jpgbd7917ff-cf68-4abe-80f2-c1ebf1015be7.jpg

Kaikkea sitä tulee tulee tehtyä "terapiana"..
 
Onko hyviä ideoita mistä kaivaa Kawa KLF400 vetarin kumin vaihtoon ohjeita? Laite ei perin monimutkaisen oloinen ole, mutta momentit, voiteluaineet jne olisi kiva nähdä jostain eikä heittää vaan arvalla.
 
Onko hyviä ideoita mistä kaivaa Kawa KLF400 vetarin kumin vaihtoon ohjeita? Laite ei perin monimutkaisen oloinen ole, mutta momentit, voiteluaineet jne olisi kiva nähdä jostain eikä heittää vaan arvalla.
Itellä oli aikoinaan samanlainen laite. Ite laitoin bilteman liimattavan kumin. Hyvin tuo kesti loppuun asti.
 
Voisihan sitäkin miettiä. Tosin osa viehätystä koko hommassa on se purku ja kasaus :D Sen verran muistin väärin että malli on KVF eikä KLF.
 
IMG_20210913_193627-01.jpeg


Kesästä saakka ollaan vaimon kanssa pähkäilty pojalle mönkijän ostoa. Puolivahingossa ostin 180cc Kayon, tuttavallisemmin Keijo, koska 110cc malli oli päässyt loppumaan ja 70cc on auttamatta aivan liian rimpula. Tuossa isommassa mallissa variaattori vrt. 110cc puoliautomaatti. Sitä vaan tässä pohdiskelin että kukahan on keksinyt tuohon vetokoukun laittaa :lol:

Nyt siis 2 kpl kinkkejä perheessä, ja helposti jää vielä erotustakin merkkivehkeisiin nähden.
 
Onko hyvistä lumiketjuista kokemusta vai onko sama ostaa vain "halvimmat" kiinalaiset suoraan jostain puuilosta?
 
Onko hyvistä lumiketjuista kokemusta vai onko sama ostaa vain "halvimmat" kiinalaiset suoraan jostain puuilosta?
Ainakin meillä mönkijöissä ja ruohonleikkurissa lumitöissä on riittänyt ne halvimmat.
Mitään piikkiketjuja ei ole kummassakaan ollut, mutta esim. tossa vanhempien ruohonleikkurissa on varmaan yli 10v vanhat ketjut ja kestäneet, vaikka heillä asfaltoitu piha.
Ja mönkijöissä ollut bilteman ketjut, niilläkin tullut talvien mittaan paljon ajettua asfaltillakin eikä merkittävää kulumista ole.


Ajomukavuuden ja sivuttaispidon kannalta osta mielummin tälläiset:
eik86605-jaaketjut-atv-605-9910-8415.jpg

kuin tälläiset:
tuotesivu_LumiketjutMoose137x37cm_887370_2dac39e197cb4b6815e076bde892ae10_1.png


Eli, että on ketjuja vähän "pitkittäinkin".
 
Mönkijän takavinssi ei suostu nyt kun kelaamaan ulos vaijeria, sisään kun yrittää kelata, ei kuulu/tapahdu mitään.

Jäässähän tuo on ainakin päällisin puolin, kun pakkaslunta maassa ja parkkiin ajettaessa äänenvaimennin sulattaa lumen joka muuttuu sitten jääksi.
Releboksi on tavaralaatikossa jossa ei ole jäätä/kosteutta.

Vikaa pääsisin selvittämään lämpöseen n. viikon päästä, niin kysymys kuuluukin:
Jos ajossa tulee tarve takavinssille, onko haittaa jos vaijerin kelaa täysin ulos, niin loppujen lopuksi se rupeaa tietysti sisäänpäin vetämään. Ulosvedon voi sitten vetää käsillä, kun rummun vapautus toimii.
Ja kun pitää huolen, että sitä vaijeria on rummulla tarpeeksi, niin ei pitäis tulla ongelmia?

Edit: Lämmittelin releboksia ja katkaisijaa hiustenkuivaajalla, silloin toimi vielä sisäänkelaus, nyt 20min myöhemmin ei enää sekään. Eli täysin mykkä katkaisimesta.
Apukaapeleilla syötin virtaa suoraan vinssiin molemmin päin, niin kelasi sisään ja ulos.
Antaa paskan olla siihen asti, kun pääsee lämpöseen.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa siltä että rele kannattaisi vaihtaa kokonaan uuteen. Jostain päästää ilmankosteuden sisäänsä, ja näin ollen ruostuu ja hapettuu jatkossa vain huonommaksi sisältä.
 
Kuulostaa siltä että rele kannattaisi vaihtaa kokonaan uuteen. Jostain päästää ilmankosteuden sisäänsä, ja näin ollen ruostuu ja hapettuu jatkossa vain huonommaksi sisältä.
Tähän tulokseen itsekkin tullut, ja varmaan tuo lämmitys vain pahensi tilannetta. Jää muuttui vedeksi/kosteudeksi ja jäätyi taas uudelleen.
Kun pääsee lämpimään, pitää katsoa, kuinka helposti ton boksin saa auki. Vähällä käytöllä tuo takanvinssi ollut, niin ei viitsisi paljoa rahaa laittaa kiinni.
Tietysti jos jättää korjaamatta/vaihtamatta, niin jos ei seuraavana päivänä, niin viikon päästä sitä tarvitsisi...

No palataan astialle ENSI VUONNA :hmm::)
 
Aiemmin keskustellun kaltaisesti ostin puuhommiin ja auraukseen tuollaisen vanhahkon Kawan KVF400:n. Tuntuu olevan ihan käypänen peli, nyt täytyisi vissiin ostaa toinen että päästäisiin rouvankin kanssa metsiin ajelemaan. Olen aiemmin kieltäytynyt noista kiinanvehkeistä mutta ilmeisesti CFMoto on ihan toimiva peli merkkivariaattoreineen. Onko missään mitään pidemmän ajan kestotestejä näistä? Olisi ihan mielenkiintoista lukea. 7000e saisi uuden takuunalaisen laitteen jota voisi sitten vuosien päästä Kawan hajotessa varmasti käyttää myös työkaluna. Tarkoitus on kuitenkin kiinamönkkäri säästää raskaammilta hommilta ja tehdä se "raiskaus" tuolla vanhalla sotaratsulla joka siihen on tehty. Jos kinkkivehkeet on taas luokkaa "toimii takuuajan" niin ennemmin ostan samalla rahalla 10v vanhan Hondan ja käytän sitä vielä seuraavat 10v.
 
Millä estäisi lumen tarttumisen auraan?
Tietysti, kun ajaa kovaa vauhtia ei tartu, mutta nyt Vallun(lumimyrsky Valtteri) jälkeen tuli ongelmaksi tuo auraan kiinni tarttunut lumi.(Märkää lunta, paikoitellen piti ajaa hiljaa).
Aura kulkee ns. terä edellä, että "raastaisi" pintaa. Ja tästä en luovu.
Onko ainut mahdollisuus siirtää auran kulutusterä auran takapuolelle, ettei tule kynnystä etupuolelle?
 
Viimeksi muokattu:
Spray
Millä estäisi lumen tarttumisen auraan?
Tietysti, kun ajaa kovaa vauhtia ei tartu, mutta nyt Vallun(lumimyrky Valtteri) jälkeen tuli ongelmaksi tuo auraan kiinni tarttunut lumi.(Märkää lunta, paikoitellen piti ajaa hiljaa).
Aura kulkee ns. terä edellä, että "raastaisi" pintaa. Ja tästä en luovu.
Onko ainut mahdollisuus siirtää auran kulutusterä auran takapuolelle, ettei tule kynnystä etupuolelle?
Jotku vetäneet spray valkovaseliinia tms siihen pintaan lämpimässä/kuivassa olosuhteessa.. Auttanut jonkin verran. Toinen mikä vois olla hyvä, vetäis silikoonisen "sealant" autovahan siihen pintaan.
 
Spray
Jotku vetäneet spray valkovaseliinia tms siihen pintaan lämpimässä/kuivassa olosuhteessa.. Auttanut jonkin verran. Toinen mikä vois olla hyvä, vetäis silikoonisen "sealant" autovahan siihen pintaan.
Joo unohtu mainita, että noita halpoja pinnoiteita (korrek, 26jpn) tuli kokeiltua, tietysti ei niiden laittamisen jälkeen ollut tälläistä plusmiinus nolla sahaamista, saatika lumen tuloa.
Nythän minulla on toi Iron Balticin aura, jossa siihen kuuluva kulutusterä, auran ja alkuperäisen kulutusterän välissä on n.5mm paksu lattarauta, johon tehty hammastus.
Ja toi hammastettu lattarautahan on n. 5cm korkeampi alhaalta, mitä alkuperäinen, eli lattarauta kuluu ekana.

En tiedä oliko hankalasti selitetty..
 
Viimeksi muokattu:
Millä estäisi lumen tarttumisen auraan?
Tietysti, kun ajaa kovaa vauhtia ei tartu, mutta nyt Vallun(lumimyrsky Valtteri) jälkeen tuli ongelmaksi tuo auraan kiinni tarttunut lumi.(Märkää lunta, paikoitellen piti ajaa hiljaa).
Aura kulkee ns. terä edellä, että "raastaisi" pintaa. Ja tästä en luovu.
Onko ainut mahdollisuus siirtää auran kulutusterä auran takapuolelle, ettei tule kynnystä etupuolelle?
Ennen vanhaan auraajat kaatoi glykolit kastelukannulla auraan. Nykyään taitaa ympäristösyistä vähentynyt.
 
Tuli eilen aurattua useampi tunti harrastehallin ympäristöä kaverin viime vuotisella Can-Am 570 Outlanderilla ja hyvin tuo jaksoi puskea paikoittain 40 senttiseen hankeen.

Välillä meni auran kanssa hankeen jopa paremmin kuin oma 320S Avanttini metrisen kauhan kanssa.
Tuohon Can-Amin omaan epoksilla märkämaalattuun auraan ei ainakaan eilen 0-kelin lumi tarttunut juuri ollenkaan kiinni.
 
Tuli eilen aurattua useampi tunti harrastehallin ympäristöä kaverin viime vuotisella Can-Am 570 Outlanderilla ja hyvin tuo jaksoi puskea paikoittain 40 senttiseen hankeen.

Välillä meni auran kanssa hankeen jopa paremmin kuin oma 320S Avanttini metrisen kauhan kanssa.
Tuohon Can-Amin omaan epoksilla märkämaalattuun auraan ei ainakaan eilen 0-kelin lumi tarttunut juuri ollenkaan kiinni.
528 Avant oli aika surkea tapaus lumihommissa, jos piti vähänkään syvemmälle päästä. Kyllähän se tietenkin meni, mutta pari kertaa sai teleskooppipuomilla avitella pois, kun ei maa kantanutkaan kinoksen alla. :lonely: Toki kovalla alustalla Avant voittaa mönkijän.
 
Tuli eilen aurattua useampi tunti harrastehallin ympäristöä kaverin viime vuotisella Can-Am 570 Outlanderilla ja hyvin tuo jaksoi puskea paikoittain 40 senttiseen hankeen.
Joo eipä se pienemmissäkään 4x4 mönkijöissä ole kiinni voimasta, vaan massasta/pidosta.
Aina jotenkin hymyilyttää, kun joku kysyy; jaksaako toi 450L Cfmoto työntää lunta.
Pito ja paino ekana loppuu, ei teho.

Myöskin mönkijän auroissa pitää olla tarkkana auran kulman kanssa.
Saa olla aika ottavassa kulmassa.
Enkä siis tarkoita kulmalla, että onko aura käännetty vasemalle/oikealle, vaan terän kulmaa maahan ottaessa.
 
528 Avant oli aika surkea tapaus lumihommissa, jos piti vähänkään syvemmälle päästä. Kyllähän se tietenkin meni, mutta pari kertaa sai teleskooppipuomilla avitella pois, kun ei maa kantanutkaan kinoksen alla. :lonely: Toki kovalla alustalla Avant voittaa mönkijän.

Joo, pehmoisella alustalla Avant, samoin kuin muutkin kapeilla renkailla varustetut kohtuu painavat koneet, eivät ole oikein elementissään, teloilla varustettu bobbari onkin sitten pehmeällä alustalla aika kova kone.
Tuossa asfaltti pihaa auratessa Avantilla pärjää hyvin, kun auraa maltilla tuon metrisen maakauhan kanssa.

Ketjut kun laittaa alle, niin tilanne paranee huomattavasti ja sitten jos olisi vielä aura kauhan sijasta, niin nopeus kasvaisi huimasti.
Toki auraa käyttäessä häviää yksi Avantin etu mönkijään verrattuna, eli mahdollisuus nostella lumia kinoksien päälle tai aidan yli.

Joo eipä se pienemmissäkään 4x4 mönkijöissä ole kiinni voimasta, vaan massasta/pidosta.
Aina jotenkin hymyilyttää, kun joku kysyy; jaksaako toi 450L Cfmoto työntää lunta.
Pito ja paino ekana loppuu, ei teho.

Myöskin mönkijän auroissa pitää olla tarkkana auran kulman kanssa.
Saa olla aika ottavassa kulmassa.
Enkä siis tarkoita kulmalla, että onko aura käännetty vasemalle/oikealle, vaan terän kulmaa maahan ottaessa.

Pitohan noista loppuu ensin, tosin entisestä 4X4 260 Linhaistani loppui ketjujen kanssa välillä potku ennen kuin pyörät lähtivät sutimaan, kone vain yksinkertaisesti "tukehtui" kun yritti puskea märkää lumimassaa.

Pari kertaa sain myös auratessa ja kärryä hangessa kiskoessa kytkimen kitkapinnat lasittumaan niin, ettei mönkijä kulkenut yhtään tai nilkutti todella vaivalloisesti, mutta kaikilla kerroilla riitti pelkkä pintojen uudelleen karhennus ja homma jatkui, vaikka ehdinkin jo kerran hakemaan Moposportista Malossin järeämmän kytkimen.
 
Jonkin aikaa sitten lumitöissä ratkesi kiinanhitsit tuosta Linhain karjaraudasta jossa vinssi on kiinni, sinne piti laittaa uutta kemppiliimaa ja vähän vahviketta. Eilen sitten taas lunta työntäessä etuperä ratkesi irti kiinnikkeistään ja tönkijästä tulikin hetkessä 2wd laitos. Kukahan ne lujuuslaskelmat siellä tehtaalla tarkistaa?

Vanha

IMG-20220207-WA0009-01.jpeg


versus uusi.

IMG-20220207-WA0011-01.jpeg
 
Ei nuoruusvuosien kiinacrossi kokemusten jälkeen tule yllätyksenä, että ehkä muissakin punaisen valtion vehkeissä on oiottu/säästetty valmistuksessa. Eihän siinä mitään niin kauan kun vain rauta hajoaa, sitä saa uutta ja tekijä tekee uuden osan, mutta sitten jos perät on jotain pingpong kamaa, niin voi olla osien saanti hankalaa.
 
Ei nuoruusvuosien kiinacrossi kokemusten jälkeen tule yllätyksenä, että ehkä muissakin punaisen valtion vehkeissä on oiottu/säästetty valmistuksessa. Eihän siinä mitään niin kauan kun vain rauta hajoaa, sitä saa uutta ja tekijä tekee uuden osan, mutta sitten jos perät on jotain pingpong kamaa, niin voi olla osien saanti hankalaa.

Noissa itse asiassa on varaosien saatavuus melkolailla länsimaisella tasolla, mutta myynnin keskittyminen harvoille ja valituille on pompsauttanut hinnat kohtuuttomiksi. Esim. Motor Powerilla uusi etuperä 1300e kun koko laite maksaa vähän yli 5ke uutena :lol:
 
Mites kun tänä talvena aurakäytössä etuvinssin vaijeri meni jo kolmannen kerran poikki, aina siitä kohtaa missä vaijeri hinkkaa rullakitaa nostossa/laskussa.
Kestääkö naru paremmin, jos heti liukukidan jälkeen on lähes 90 asteen kulmassa naru alaspäin auran kiinnitykseen?
Toki on noita liinoja myytävänä, mutta pituus on lyhyt, jolloin aiheuttaa tuskaa maastossa kiinni jäädessään.


Vaijeri on suht helppo katkeamisen jälkeen kasata "u-pultilla"(mikälie oikea nimi, 2-4 peräkkäin kun niitä laittaa niin kestää)

Edit: siis helppo yhdistää tuo vaijeri vrt. narun pleissaukseen.

Takana on suht vähällä käytöllä ollut vinssi vaijerilla, niin onko minun tilanteessa paras, jos sinne taakse vaihdan narun liukukidalla ja eteen siirrän takavinssin vaijerin?
Olisi ainakin talvella lumikäytössä sitten helppo korjata, sekä olisi mittaa enemmän vaijerissa, mitä aurauskäyttöön tarkoitetussa liinassa(toimisi kesällä myös mönkijän vinssaukseen jumista pois)
 
Viimeksi muokattu:
Väittävät kyllä liukukidan ja narun olevan pitkäkestoisempi tuollaisessa käytössä.
Osaatko suositella sopivaa narua?
Alumiininen(?) liukukita löytyy jo, tai oikeestaan kolmekin, joista kahdessa sopiva pulttien väli mönkijään.
Tuo paksulla alarullalla oleva ois varmaan heti aluksi pitänyt laittaa, nyt kun vaijeri on monesti katkennut, on myöhäistä.
Mieluisasti sitten vaihtaa naruun, kun liukukitoja on kotona varastossa..
 
Onkohan todellinen syy vaijerin katkemiselle se että vinssillä vedätetään auraa "ylöspäin" vaikka aura on jo ääriasennossa.
Antaa korkeintaan viimeisen iskun. Vaijerin liian pieni taivutussäde saa langat katkeamaan. Esim. perus 6mm vaijerille pitäisi taittopyörän olla Ø150mm. Jotenkin pitäisi siis taivutussäde saada huomattavasti loivemmaksi.
 
Minkäslainen mönkkäri olisi oltava jos täytyisi noin 1km pihatietä aurata talvisin / lanata kesäisin?
Aika liipaisimella kämpän osto jossa on pitkä yksityistie jota pitäisi käytännössä yksin hoitaa. Traktoria en millään viitsisi ostaa kun mönkkärillä olisi muutakin käyttöä. Kuuntelen kokemuksia mielellään... Budjetiksi olen miettinyt alkuun jotakin 5-6000te. Sillä saisi ainakin käytetyn polariksen, ehkä Hondankin. Kiinalaisia vehkeitä olen itsekin joskus kasaillut ja ne jää nyt kyllä varmaankin pois luvuista, elleivät ole sitten oleellisesti parantuneet tässä viimeisen 10-15v aikana. Siltikin niissä epäilyttää osasaatavuudet ja jälleenmyyntiarvo kovasti.

Traktoriversio koska varmaan tekisin metsähommia ja satunnaisesti voisi sillä varmaan ajella mökillekin siihen 10-15km päähän kauniina kesäpäivinä niin kilpipeli oltava.

Jos välttämättä mönkijän haluat noihin hommiin niin Yamaha tai Honda.
Kuitenkin, 1km pihatie on sen verran pitkä että jos lunta tulee 20-30cm niin mönkijällä on hyvin äkkiä tila loppu ja tie ummessa. Puuhommiinkin traktori on vain melko hurjan paljon parempi kapistus, jopa pieni takapotkutraktori.
 
No joo, ostin kawan kvf400 kesällä ja sillä on toistaiseksi ainakin pärjännyt oikein mainiosti. Jopa näillä hirmusateilla mitä tässä nyt on ollut. Paksua märkää lunta sillä varmasti ikävintä on liikutella mutta tuollainen 30cm höttölumi lentää iloisesti kuikkaan. Kauheasti mitään isoja lumikasan siirtoja ei oikeastaan olekaan kun tilaa on ihan hyvin joka suuntaan. Käytännössä auraaminen on hoidettu niin että ajaa tien päästä päähän 2x hiukan eri linjaa niin tie onkin jo auki.

Traktorille olisi silti paikkansa juurikin penkkojen levityksessä ja esim klapikoneen pyörityksessä. Täällä on metsä niin isoa kiveä täynnä että paljon mönkkäriä isommalla vehkeellä ei sinne ole asiaa ellei se ole sitten joku oikea metsäkone.
 
CFMotoa sais Virosta sen 1500€ halvemmalla haettuna jos laivalla kävis hakemassa ja Turussa ajais koneen peräkärrylle ja kotiin. Eikö tuo nyt ole ihan ehdoton homma ja kaikkien kannattaisi pitkä penni säästää pienellä reissulla, vai mitä tässä nyt jää huomaamatta?
 
Puhutko maastomönkkäristä vai tieliikenteeseen tarkoitetusta? Tuli noita joskus viime keväänä selailtua ja mietin Saksasta hakemista, siellä vaan ne halvemmat oli niitä missä ei ole vaadittuja vilkkuja, valoja yms. dokumentteja rekisteröintiä varten ja ne missä oli, ei juurikaan olleet halvempia.
 
Puhutko maastomönkkäristä vai tieliikenteeseen tarkoitetusta? Tuli noita joskus viime keväänä selailtua ja mietin Saksasta hakemista, siellä vaan ne halvemmat oli niitä missä ei ole vaadittuja vilkkuja, valoja yms. dokumentteja rekisteröintiä varten ja ne missä oli, ei juurikaan olleet halvempia.

Ainakin tuolta CFmoto.ee sivuilta katsottaessa mönkijän luokaksi ilmoitetaan T3b, eli rekisteröinnin suomeen pitäisi onnistua ihan tavallisella rekisteröintikatsastuksella.
Eiköhän nuo CF Motot ole tyyppihyväksytetty EU-alueelle, jolloin rekisteröinti onnistuu missä tahansa jäsenmaassa.

Näyttäisi tuo hinnat mallit alkaen malli 450L olevan virossa tasan 2000 € halvempi kuin suomessa, tosin suomessa saa yleensä puskulevyn kaupantekijäisiksi ja virossa siitä joutuu maksamaan jonkun satasen, tosin viron mönkijäkauppiailla ei näyttänyt olevan 400 € toimitusmaksua, minkä kotimaiset kauppiaat usein ottavat kasauksesta ja rekisteröinnistä, toki virosta tuodessa itselle jää maksettavaksi noin 150 € hintainen rekisteröintikatsastus.

Lähinnä ongelmaksi saattavat tulla takuuasiat, jotka täytyy hoitaa viron puolella taikka sitten kotimainen maahantuoja/jälleenmyyjä on suopea ja hoitaa takuuasiat myös kotimaassa.
En löytänyt tietoa siitä, kuka toimii CF Moton maahantuojana, voi hyvinkin olla sama kanava, josta hoidetaan jakelu pohjoismaihin ja baltiaan.
 
Siinä tapauksessa ihan varteenotettava vaihtoehto, en kyllä silloin tainnut virosta tajuta katsoakaan.
 
Askartelin mönkijän perään metsäkärryn, enimmäkseen roskalavalta ja navetan takaa haalituista osista. Vielä tarttis nosturi rakentaa ja aisaa lyhentää pätkän verran. Hienosti tuli Linhain perässä metsässä kuorman kanssa.
received_364018558992803.jpg
 
CFMotoa sais Virosta sen 1500€ halvemmalla haettuna jos laivalla kävis hakemassa ja Turussa ajais koneen peräkärrylle ja kotiin. Eikö tuo nyt ole ihan ehdoton homma ja kaikkien kannattaisi pitkä penni säästää pienellä reissulla, vai mitä tässä nyt jää huomaamatta?
Onko ajatus edennyt? Samaa miettinyt itsekin, mutta aika vähän tuntuu asiasta löytyvän kokemuksia. Lähinnä tuo rekisteröinti ja takuu asiat mietityttää.
En löytänyt tietoa siitä, kuka toimii CF Moton maahantuojana, voi hyvinkin olla sama kanava, josta hoidetaan jakelu pohjoismaihin ja baltiaan.
Cfmoto on ATV Finlandin maahantuoma ja tuolta cfmoto.fi sivujen jälleenmyyjä -tiedoista löytyy Suomen lisäksi, Ruotsi ja Norja.
 
Jaaha. Mökillä rakennusprojektia meneillään ja siinä olennainen osa eli Can-Am Outlander Max 1000 XT-P 2020 päätti sitten, että nyt on hyvä aika aloittaa moottoriremontti. Alkoi vilkuttaa öljyvaloa ja öljykorkin avaaminen sai suihkuamaan paineella öljyä ulos. Pikku haistelu ja bensaahan se on öljytila täynnä. Nyt sitten odotellaan huollon arviota projektin laajuudesta. Onneksi on 5 vuoden laajennettu takuu (ostin nimenomaan 2020 mallin enkä 2021 siksi, että tuossa oli vielä tuo 5 vuoden laajennettu, kun uudemmassa ei olisi ollut). Huollosta sanoivat, että noissa on ns. tyyppivikana ollut, että moottorinkannattimet murtuu ja se vääntää motin ja päästää bensat väärälle puolelle. Aamupäivä sitten soiteltu työmiehille, että nyt ei pääse töitä jatkamaan, kun tavaraa ei tontilla saada siirreltyä. Paras oli, kun lähimpään merkkihuoltoon otin yhteyttä niin sanoivat, etteivät ota edes huoltovarauksia tällä hetkellä, kun on niin paljon koneita jo jonossa.
 
Jaaha. Mökillä rakennusprojektia meneillään ja siinä olennainen osa eli Can-Am Outlander Max 1000 XT-P 2020 päätti sitten, että nyt on hyvä aika aloittaa moottoriremontti. Alkoi vilkuttaa öljyvaloa ja öljykorkin avaaminen sai suihkuamaan paineella öljyä ulos. Pikku haistelu ja bensaahan se on öljytila täynnä. Nyt sitten odotellaan huollon arviota projektin laajuudesta. Onneksi on 5 vuoden laajennettu takuu (ostin nimenomaan 2020 mallin enkä 2021 siksi, että tuossa oli vielä tuo 5 vuoden laajennettu, kun uudemmassa ei olisi ollut). Huollosta sanoivat, että noissa on ns. tyyppivikana ollut, että moottorinkannattimet murtuu ja se vääntää motin ja päästää bensat väärälle puolelle. Aamupäivä sitten soiteltu työmiehille, että nyt ei pääse töitä jatkamaan, kun tavaraa ei tontilla saada siirreltyä. Paras oli, kun lähimpään merkkihuoltoon otin yhteyttä niin sanoivat, etteivät ota edes huoltovarauksia tällä hetkellä, kun on niin paljon koneita jo jonossa.
Huoltoliikkeellä (oletan, että myös myyjäliike) ei ole antaa varakonetta?
 
Musta tuntuu että nykyään ongelmilta välttyäkseen pitää ostaa joku kiinalainen. On konejumppaa, vetarijumppaa yms. niin paljon noissa tuoreemmissa merkkikoneissa.
 
Huoltoliikkeellä (oletan, että myös myyjäliike) ei ole antaa varakonetta?
Huoltoliike ei ole tässä tapauksessa myyjäliike vaan mönkijä on itse asiassa ostettu yksityiseltä hyvin vähän ajettuna. Tässä tapauksessa lähin käytettävissä oleva merkkihuolto on Fixus, jonne on matkaa 63 km/ 60 min (alue Uusimaa). Ainakaan heillä ei mitään varakoneita ollut tarjota ja itse pitää sitoutua jopa siirtokustannukset maksamaan alustavasti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 436
Viestejä
4 488 620
Jäsenet
74 237
Uusin jäsen
tarmo90000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom