Mönkijät

Onko ajatus edennyt? Samaa miettinyt itsekin, mutta aika vähän tuntuu asiasta löytyvän kokemuksia. Lähinnä tuo rekisteröinti ja takuu asiat mietityttää.

Rekisteröinnissä ei ole mitään ihmeellistä, kun EU tyyppihyväksyntä on kunnossa, takuuasiat joutuu hoitamaan virossa, jos ei suomalaiselta jälleenmyyjältä löydy hyvää tahtoa.
 
Joo, se kun menee solmuun, niin voikin heittää suoraan paaliin. :cigar2:

Tähän kommenttiin liittyen ihan uhallakin oli pakko käydä ostamassa CFMoto. Vanha Kawasaki meni parissa viikossa kaupaksi ihan OK hintaan. Toivotaan että ensi talvesta tulee samanlainen lumi-inferno niin pääsee testaamaan miten meikäläisen käytössä vehkeet kestää. Puita sillä nyt on metsästä tullut ajettua ja muuten yleisesti möngittyä mutta tuo on vielä aika kevyttä käyttöä vrt mökin tai kotitien auraaminen.
Katselin tuollaista 5-8te hintaluokkaa ja totesin vähän aikaa foorumeita luettuani että jos aikomuksena on ajaa mönkkäri ns "loppuun" niin mitään ekstraa en saavuta ostamalla merkkikonetta tuossa hintaluokassa. Saan vain vanhemman ja kuluneemman räiskäleen. Aika sitten näyttää oliko valinta paska vaiko erinomainen.

Hiukan yllätyksenä tuli että motit on ilmeisesti KTM:n??
 
Hiukan yllätyksenä tuli että motit on ilmeisesti KTM:n??

Cfmoto ja KTM on erinäisiä yhteishankkeita, tässä mopoista mutta lienee mönkkäreissäkin samaa

"CF Moton moottoripyörät valmistetaan Kiinassa, mutta suunnittelussa on ollut mukana KTM"

 
Ihan rehti ja rehellinen mönkijä. Jos löytäisi sopivan krossimallisen takaveto mönkkärin jolla saa ajaa 80kmh+ fiksuun hintaan niin vaihtaisin. Omistin aikanaan käyttiksenä 250cc krossimönkkärin katunakeilla ja aivan pirun hauska vekotin. Vaihtoehto oli ajaa prätkäkortti ja ostaa käytetty hinnat alkaen romu prätkä tai uusi TL-mönkkäri niin valitsin mönkijän ja pidin hauskaa kunnes sankari edessä veti tyhjällä tiellä brake checkit kun olin vaihtamassa kaistaa ja lensin stongan yli Volvon takalasiin ja siitä katuun ja olin tarpeeksi sekaisin että otin syyt niskoilleni ja äijä lähti samantien jatkamaan kauheella kiireellä matkaansa. Rattis/vakuuttamaton/katsastamaton tms todnäk. Jäi vaan silti kova polte noihin.
Toisesta ketjusta jatkoa...

Jos 80 km/h riittää, niin T3-b -luokan vehje ABS-jarruilla voisi olla passeli. Vaatii B-kortin, jotta saa ajaa kasikymppiä. Muistaakseni 2018 tuli mahdolliseksi tällaiset kahdeksaakymppiä kulkevat traktorit. Bensakuluja toki tulee, jos kilsoja kertyy paljon, mutta traktorin vakuutusmaksut ovat pienet, eikä tarvitse katsastella

Edullisempi 48 hv, jolla voi valita 2WD/4WD:

Tehokas crossimönkijä, jolla voi valita 2WD/4WD. Tonninen V2, jossa 82 hv:

T3-b 80 km/h (ABS):


Edit. Kiitos @adhocz ! Eli traktorimönkijää saa kuin saakin ajaa tieliikenteessä.

Liikenneturva:
"Liikenteessä saa liikkua myös traktoriksi hyväksytyllä mönkijällä.".

B-kortilla tuhatkuutioinen 80 km/h-rajoitettu vehjes pienellä vakuutusmaksulla, eikä tarvitse katsastella. Aika herkku diili. Eipä mönkkärillä juuri yli kasikympin teekään mieli pärryyttää - ainakaan meidän tieliikennemönkijällä, jossa erittäin karkea rengastus ja yksipyttyinen 450-kuutioinen peilintäristin.
@Chaos
 
Viimeksi muokattu:
Toisesta ketjusta jatkoa...

Jos 80 km/h riittää, niin T3-b -luokan vehje ABS-jarruilla voisi olla passeli. Vaatii B-kortin, jotta saa ajaa kasikymppiä. Muistaakseni 2018 tuli mahdolliseksi tällaiset kahdeksaakymppiä kulkevat traktorit. Bensakuluja toki tulee, jos kilsoja kertyy paljon, mutta traktorin vakuutusmaksut ovat pienet, eikä tarvitse katsastella

Edullisempi 48 hv, jolla voi valita 2WD/4WD:

Tehokas crossimönkijä, jolla voi valita 2WD/4WD. Tonninen V2, jossa 82 hv:

T3-b 80 km/h (ABS):


Edit. Näköjään traktorimönkijällä ajamista tieliikenteessä on rajoitettu aika paljon, joten ehkä tämä ei olekaan passeli. Olin vain innostunut tuosta, että saisi ajaa pienillä maksuilla tonnista vehjettä kasikymppiä.

Mitäs tuossa on nyt rajoitettu?
 
Mitäs tuossa on nyt rajoitettu?
Onhan noita sääntöjä siten ”rajoitettu” lainsäätäjän toimesta, että vain 80 tiellä (vaikka kulkevatkin toistasataa), selvinpäin ja kypärä päässä sekä max kakspäällä (2 rekisteröidyissä malleissa). Onko sillä sitten eroa esim moottoripyörällä ajoon onkin eri asia.
Edit. TommiZeliardin viestissä on lainausta siitä milloin maastomönkijällä saa ajaa tieliikenteessä. Ei koske rekisteröityä traktorimönkijää nuo lainaukset. Mutta kasikymppiin rajoitus vaatii tosiaan B-kortin.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän kommenttiin liittyen ihan uhallakin oli pakko käydä ostamassa CFMoto. Vanha Kawasaki meni parissa viikossa kaupaksi ihan OK hintaan. Toivotaan että ensi talvesta tulee samanlainen lumi-inferno niin pääsee testaamaan miten meikäläisen käytössä vehkeet kestää. Puita sillä nyt on metsästä tullut ajettua ja muuten yleisesti möngittyä mutta tuo on vielä aika kevyttä käyttöä vrt mökin tai kotitien auraaminen.
Katselin tuollaista 5-8te hintaluokkaa ja totesin vähän aikaa foorumeita luettuani että jos aikomuksena on ajaa mönkkäri ns "loppuun" niin mitään ekstraa en saavuta ostamalla merkkikonetta tuossa hintaluokassa. Saan vain vanhemman ja kuluneemman räiskäleen. Aika sitten näyttää oliko valinta paska vaiko erinomainen.

Hiukan yllätyksenä tuli että motit on ilmeisesti KTM:n??
Parin vuoden kokemuksella CFmotosta, varaudu vetonivelien suojakumien vaihtoon.
Ne tuntuu kovettuvan, itse vasta yhden kahdeksasta vaihtanut. Loput tuntuu ja näyttää siltä, että menevät minä päivänä tahansa rikki.
Liekkö ulkosäilytys helpottanut kovettumista?

Mönkijävarikolta saa läpivedettävää suojakumia n. 25euron hintaan, joten ei paha kuitenkaan.
Nyt vaihdoin eteen ulomman, ja tarkemman tutkistelun jälkeen olis kyllä samaan purkamiseen(15min) ollut hyvä vaihtaa sisempikin.

Muutoin ei ole vikoja ollut. Suojakumikin meni jo talvella rikki, liekkö lunta auratessa lumi sulanut ja jäätynyt etualatukivarren päälle tms.?
 
Juu 9-2020 ostettu uutena.
En tiedä, onko noihin suojakumeihin vaikuttanut pahasti joku pesuaine tms. kun nyt näyttävät/tuntuvat niin kamalilta.
Olen joskus wd-40 suihkuttanut niihin pesun jälkeen, tiedä sitten oliko virhe?

WD-40 lähinnä sen takia, kun krossipyörän muovit yms. sai sillä kirkkaaksi, olivat toki muovia, ei kumia kuten suojakumit(vaikka tuntuvatkin nyt muovilta)

Ja muutoin kyseessä ihan hinnat alkaen c-force 450l.
 
Jaa-a. Vaikea sanoa. Tuo oma on nyt sellaiset 100h / 1500km ajettu ja ei ainakaan tällä hetkellä näytä tai tunnu mitenkään erikoiselta nuo kumit. Itse en tainnut edellistä mönkijää edes koskaan pestä. Aurahommissa se puhdistui sen mitä tarvitsi. Tämän nykyisen pesin ennen kun tein huollon, ettei ole kuraa jokainen paikka täynnä. Onnistuin jossain suolla ajellessa saamaan sen koko pohjalevyn täyteen sotkua niin oli pakko.
 
Tulipa ajettua pääosin lumiaurana toimiva kone eli Trapper 400 päivänvaloon. Silmään pisti oikean etulokasuojan alta kurkattuna näkyvä (luultavasti väärässä paikassa oleva) osa, joka näyttää aivan pieneltä pumpulta, mutta siihen ei mene sähköjohtoa. Kolmelle letkulle on paikka. Yksi ohut letku menee imukaulalle, yksi n. puolituumainen pakokäyrään ja yksi puolituumainen on kytkemättä.
Mikä ihmeen osa tämä voi olla?
IMG_20220808_151557.jpg
 
Tulipa ajettua pääosin lumiaurana toimiva kone eli Trapper 400 päivänvaloon. Silmään pisti oikean etulokasuojan alta kurkattuna näkyvä (luultavasti väärässä paikassa oleva) osa, joka näyttää aivan pieneltä pumpulta, mutta siihen ei mene sähköjohtoa. Kolmelle letkulle on paikka. Yksi ohut letku menee imukaulalle, yksi n. puolituumainen pakokäyrään ja yksi puolituumainen on kytkemättä.
Mikä ihmeen osa tämä voi olla?
IMG_20220808_151557.jpg
Todennäköisesti osa päästää raitista ilmaa pakoputkeen. Liittyy katalysaattorin toimintaan, ja jos ei sitä tee, ainakin laimentaa pakokaasua. Todennäköisesti imukanavan alipainetta käytetään venttiilin avaamiseenn.
 
Todennäköisesti osa päästää raitista ilmaa pakoputkeen. Liittyy katalysaattorin toimintaan, ja jos ei sitä tee, ainakin laimentaa pakokaasua. Todennäköisesti imukanavan alipainetta käytetään venttiilin avaamiseenn.
Ei kai tuollaisessa muistaakseni vm. 2008 kaasaripelissä mitään katalysaattoria ole(?) Tai jos onkin, on se ajat sitten jo lakannut katalysoimasta. Parasta lienee tulpata pois tuo.
 
Ei kai tuollaisessa muistaakseni vm. 2008 kaasaripelissä mitään katalysaattoria ole(?) Tai jos onkin, on se ajat sitten jo lakannut katalysoimasta. Parasta lienee tulpata pois tuo.
Ei kannata. Jos katalysaattorissa on vähänkin henkeä, helpottaa aikatavalla takin hajuun. Todennäköisesti tuollaisen pakokaasun haju marinoi varsin tehokkaasti ajotakin, jos ei katalysaattori yhtään toimi.
 
Tuli hankittua Can-Am Renegade 650 vuosimallia 2019. Käyttö tulee olemaan sekalaista rälläämisestä kärryn vetoon, ja lumentyöntöön. Kyseessä on siis ABS-jarrullinen Traktori jolla saa ajaa tiellä 80km/h, rajoitin löytyy 105km/h.

Hiekkateillä varsin mukava ajettava, metsässäkin etenee varsin hyvin. Suolle en välitä lähteä rämpimään.
Hyvin onnistui ajoleikkurin vetäminenkin kärryllä 16 kilometrin päähän kesämökille.

Tottumattomalle tuollainen 62hv 650cc tuntuu jo ihan rivakalle. Saas nähdä jos tämä touhu vie mennessään, että kuinkas pian se nälkä alkaa kasvamaan. .

Talven tullen nähdään sitten kuinka tuo selviää lumentyönnöstä, mukana tuli Can-Amin oma 153cm puskulevy pikalukoilla (on sitten helvetin kätevä ja helppo systeemi levyn kiinnitykseen ja irrotukseen). En haluais viettää aikaa kolan jatkeena yhtään enempää kuin on pakko, kun joutuu kahta ja välillä kolmeakin pihaa siivoamaan talvella.

Liikennevakuutuksen otin pohjolasta hintaan 97€/vuosi. Ei lainkaan paha, osakasko 65€.

20220813_124331.jpg
 
Pari kuukautta tullut nyt ajeltua, ja euroja on alkanut kaatua kaikkeen kivaan.

Ensiksi tarvittiin tietysti isommat renkaat talvea ajatellen (ja huvia). Vanteiksi löysin sopu hintaan käytetyt 14" 5+2 ITP Hurricanet, ja niiden ympärille ITP Cryptid 28x10-14. Ulkonäkö muuttui kyllä eri meneväksi isoilla renkailla ja leventävillä vanteilla.. mönkijä sai ikään kuin leveät hartiat.

Renkaita päivittessä totesin että kytkimellekkin olisi hyvä tehdä jotain. Haaveilin ostavani CVTechin kytkimen, mutta päädyin kuitenkin laittamaan Daltonin DBO650 varikitin, jossa tuli jäykempi ykkösen jousi, ja 3kpl kevyempiä painoja. Toimii kyllä helkkarin hyvin noilla isoilla kumeilla, ala- ja keskialueen vääntö parani huomattavasti. Sutii ihan eri tavalla ja murske lentää niin perkeleesti.

Viimemmäksi ECU kävi optimoitavana, lähinnä sen vuoksi, että kunhan laitan sliparin jossain vaiheessa, niin ei mene seokset liian laihalle, eikä muutenkaan kävisi niin helvetin kuumana, että kesäkelillä oikean jalan pohkeesta läskit käryää. Mutta valehtelisin jos väittäisin ettei lisääntynyt teho ja vääntö vaikuttanut vaakakupissa. Paperilla ~8hp lisää. Vielä en ole päässyt kunnolla ajamaan, että olisin voinut persdynolla mittailla.

Katsotaan mitä seuraavaksi keksitään.. no se slipari tietty, mutta että ehtiikö tulla jotain muita älynväläyksiä :rofl2:

20221001_134233.jpg

20221002_130606.jpg

20221007_162723.jpg
 
Tulin tilanneeksi Rockyslayerin takavakaajan jouset. Metsäpolkuja kolutessa olen todennut tuon X XC renegaden alustan ns. Helvetin jäykäksi. Hiekkateitä ajellessa on kyllä todella hyvä toi alusta, mutta metsähallituksen puolelle siirtyessä väsyy kädet ja koko ukko melko pian. Laitetaas takavakaajalle jouset ja etuvakaajan otan kokonaan pois, eiköhän sillä maastoajo parane ja samalla toivotaan ettei tieajo huonone kovin kamalasti.

EDIT 25.10

Hieman taistelutti kun koiranluut ei mahtuneet suosiolla kääntymään pois tieltä, jotta vakaajan sai riittävän alas ja ylemmän pultin pois. Mutta sinne ne meni.

Nopeat testit tutussa maastossa, ja noiden jousien läsnäolon kyllä huomaa. Taka-akselille tuli toivottua "elastisuutta" ilman että olisi mitenkään löysän tuntoinen. Nyt huomio kiinnittyy entistä enemmän jäykkään etuakseliin. Etuvakaajan disablointi on sitten seuraava toimenpide, mutta sitä en enää tälle iltaa jaksanut alkaa ähräämään.

20221025_154144.jpg

20221025_170003.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on slipari asennettuna. Kävi hieman tuuri kun RJWC:llä oli EICMA:n ajan -20% tarjouksessa juuri se pönttö mitä olin kyttäillyt. Kaikkinensa 230e halvemmalla sain kun oli vielä -15% kuponki laittaa tarjoushinnan päälle.

Asennus oli kyllä helppo tuohon Renegadeen, olisiko purkuun ja asennukseen mennyt tunnin verran aikaa.

Äänet on todella mureat nyt. Lumitöihin ehkä liiankin, mutta minkäs teet, onneksi on ymmärtäväisiä naapureita :whistling:

Äänien lisäksi onhan toi helvetin paljon paremman näköinen kuin se poikittain asennettu vakiopönttö. Ääninäytettä ei ole tähän hätään näyttää, vain pari pimeässä otettua huonoa kuvaa:

20221121_152502.jpg

20221121_210711.jpg

20221122_084910.jpg

Nyt alkaa olla "valmis".
 
Viimeksi muokattu:
Hei tietäjät, mönkkärin ostoa suunnitteilla käyttötarkoituksensa tytö(i)lle koulumatkoihin, lumentyöntöön ja ehkä satunnaiseen metsässä käyntiin. CF moton edullisinta mallia katsonut hinnan johdosta, mutta pärjääkö tuolla ilman ohjaustehostinta vai onko se välttämätön varuste?
 
Ei sillä mitään tee. Mulla ollut tehostimella ja ilman, mutta auttaa lähinnä maastossa ja sielläkin sarjassamme "kiva olla". Yksi hajoava osa lisää
 
On se maastossa ihan jees, mutta hieman tosiaan sellainen nice to have ominaisuus, varsinkin jos ajetaan jollain 25" vakio rengastuksella eikä millään isoilla ja painavilla mutakumeilla. Itselläkin se on koko ajan low asetuksella.
 
Itselle taas ehdoton varuste, mutta jokainen tavallaan. Kolmas tehostimellinen mönkijä menossa, eikä ole yhdestäkään hajonnut.
 
Jep, hieman on subjektiivinen juttu. Paras olisi jos pääsisi itse kokeilemaan ja arvioimaan sen mukaan.
 
En ole oikein käsittänyt mihin sitä tarvitaan. Sellaisessa tilanteessa missä itse kaipaisin ohjaustehostusta, eikä omat voimat riitä, on mönkijä sellaisessa paikassa että väkisin vääntämällä saa paikat vain hajalle eikä tehostin täten auta enää yhtään mitään.
 
Ei sen tehostimen olekaan tarkoitus auttaa yksittäisessä pyörien kääntämisessä hajottamaan paikkoja.

Mutta ajapa metsässä tunti tai pari yhteen putkeen maastoajoa niin väitän että tehostimen kanssa hikoiluttaa vähemmän kuin ilman tehostinta. Vaikka ilmankin saa kyllä ne pyörät kääntymään aina kun tarve vaatii, eihän se siitä ole kiinni.
 
Kyllä se tehostettu riuhtoo huomattavasti vähemmän kun metsässä/kivikossa/missä vaan epätasaisella ajaa, tiellä ja tasaisella ajaessa pienempi merkitys.
 
En ole oikein käsittänyt mihin sitä tarvitaan. Sellaisessa tilanteessa missä itse kaipaisin ohjaustehostusta, eikä omat voimat riitä, on mönkijä sellaisessa paikassa että väkisin vääntämällä saa paikat vain hajalle eikä tehostin täten auta enää yhtään mitään.
Toimii myös vaimentimena käsiin kohdistuville iskuille. Metsässä ja kynnöksillä ajaessa huomattavasti mukavampi, kuin olla ilman. Toki meillä mönkijöitä käytetään ihan oikeisiin töihin ja ajoa tulee kesän aikana kymmeniä tunteja viikossa.
 
Riuhtoo toki tehostamaton enemmän, mutta en ole sitä kokenut ongelmalliseksi. Itsellä lähinnä hupiajoa metsissä, puusavottaa, yleisiä pihahommia ja vähän pidemmän kotitien auraamista. Elääkseni en sillä töitä tee ja varmasti jos pääsisin ajamisesta laskuttamaan, olisi tehostimellinen rahansa arvoinen lisä.
Tässä nyt kuitenkin kysyttiin (oletettavasti)15v tytön käyttöön että onko se välttämätön, mielestäni ei, ellei hän sitten urakoi mönkijällä jossain kivikkoisessa umpimetsässä.
 
Juurikin näin, eli 15-vuotiaan tytön koulumatkat on päätarkotus mönkijälle, eli varmasti pärjää ilmankin tehostinta noiden kommenttien perusteella.. Toinen kysymys liittyen CFMotoon, miten ahdas kahdelle on tuo short-versio? Jos haluaa vaimon kanssa lähteä ajelulle, niin mahtuuko sen päälle kaksi aikuista, vai olisiko tällöin parempi ottaa vain long-versio?
 
Kyllä lyhyeen kaksi aikuista mahtuu ihan jees. Jos läskiä löytyy niin pitkä.
 
Juurikin näin, eli 15-vuotiaan tytön koulumatkat on päätarkotus mönkijälle, eli varmasti pärjää ilmankin tehostinta noiden kommenttien perusteella.. Toinen kysymys liittyen CFMotoon, miten ahdas kahdelle on tuo short-versio? Jos haluaa vaimon kanssa lähteä ajelulle, niin mahtuuko sen päälle kaksi aikuista, vai olisiko tällöin parempi ottaa vain long-versio?

tuohan riippuu hyvin pitkälti vaimon ja sinun koosta joku 60kg emäntä tai 120kg isäntä hiukka eri asia. eli menkää sovittamaaan. itse en ole yhteenkään ns kiinan merkkiin sekaantunu ja hyvä niin koska näissä merkki vehkeissäkin tuntuu olevan riittävästi säätämistä. mm polariksen huolto on aina sitä mieltä että käyttäjävika. itekki meinasin joutua melkein käräjille niitten kanssa kun väittivät että olen variaattorin itse rikkonut no olen kumminkin itse muutaman vuoden kelkka crossia harrastanut ja tiedän varmaan enemmän niistä kuin ne niin sain homman takuuseen. mutta varmaan saman moni peruskäyttäjä olisi itse maksanut
 
Merkkivehkeen omistaneena tuntuu siltä että kiinavehkeissä on laatu mennyt jo ohi. En näe mitään järkeä maksaa jostain pollesta tai muusta merkkikoneesta enemmän, kun vikaa tuntuu olevan vähintään saman verran. Hondaa pidän vielä laatumerkkinä, ja jos työkseni koneella urakoisin niin siitä voisin tänäkin päivänä maksaa extraa, mutta kyllä nuo nykypäivän merkkikoneet on melkoisen inflaation laadutaan kokeneet. Vielä kun lisätään yhtälöön se että esim CFMoton mosat on Kotarin kanssa tehtyjä ja luotettavaksi todettuja ja vari on CVTechiltä, niin kauhean vaikea ei ollut ainakaan itsellä valinta.

Kauheasti ei ihmetytä että Jenkitkin ostaa kiinalaisia vehkeitä suu vaahdossa vaikka moni perinteikäs valmistaja olisi siellä kotimainen vaihtoehto.
 
Lunta piisaa Oulun korkeudella. Metsään ei ole asiaa ellei ole henkisesti valmis helevetinmoisiin vinssisulkeisiin :rofl2:

Lumitöitäkin on saanut tehdä ihan kiitettävästi, ja sanonpahan vaan että ainoa asia mikä harmittaa, on se että mönkijä tuli hankittua vasta nyt. Oma piha, ja vanhusten piha ei ole koskaan ollut näin hyvin auki läpi talven kuin nyt.

Jotain päivityksiäkin olisi taas mielessä. Puskurin taidan investoida seuraavaksi, jotta saa syssymmällä ledibaria keulaan. Ja perään myös.

Pidetään nyt kevät vielä talvihauskaa, esim. järven jäällä ajelua:

WhatsApp-Kuva 2023-03-29 klo 18.24.39.jpg
 
Tollanen tonninen tuli hommattuu keväällä ku aina on mönkkäristä haaveillut.
Kivahan näillä on päristellä ja saa nähä teenkö ens talvena lumityöt tällä vai valmetilla.
Ironbalticin sikahintasen v-auran hommasin ja Sercapin softa tuli laitettua nii sai kulkuja vähä lisää.
IMG_20230702_074917~2.jpg
 
Jos pihasta valmetti löytyy, niin ehdottomasti sillä. Tietty jotkut ahtaat paikat voi tehdä tuolla mönkijällä.
Ite ainakin totesin mönkijän parin talven jälkeen melko leluks lumitöihin. On se nyt kolaa parempi, mut jos lunta paljon tulee niin äkkiä käy tilat ahtaaks ja tarvii traktoria työntämään kasoja pidemmälle.
 
Rupesin tuossa keväällä miettimään, että jos laittaisinkin ledibarin ohjaustankoon, niin ei tarvi sen vuoksi alkaa puskuria investoimaan.

Mietin jotta millä ja miten saisi siistin toteutuksen, ja vieläpä niin ettei mittaristo jäisi minkään taakse pimentoon. Hommasin sitten "rehti-alilta" erinäisiä polku- ja moottoripyörien kiinnikkeitä ja kannakkeita, niillä saikin ihan mukiinmenevän toteutuksen:

20230613_210506.jpg
20230613_210518.jpg

Sitten pähkäilin että millaisen lisävalon tuohon sitten laittaisi. Totesin etten tarvi mitään kilometrin päähän porottavaa spottia, vaan haluan valoa lähemmäs ja laajalle. Päädyin Pureluxin SM250:aan joka lähinnä kelkka ja enska käyttöön suunniteltu, pitäisi antaa paljon valoa sivuille ja keskimatkalle

20230621_155223.jpg
20230719_194115.jpg

Kaiken kaikkiaan ihan siistin sai noinkin. Osiin taisi mennä n.30€ ja itse lisävaloon 130€. lisävalo on sen verran korkealla ettei jää talvella puskulevynkään taakse kun ajaa levy ylhäällä. Myös mittaristo on edelleen näkyvissä.
 
Tää harrastus imee pankkitiliä kohti nollaa kyllä karmeeta vauhtia.;)
rjwc:ltä ois putki ja pönttö vajaa 700 euroo tonnimotoon. Teloja tekis mieli ja taakse tartteis vinssin,pohjapanssarin,varikittiä,karkeempaa rengasta,spaceria,ym ym.
Mut ajaminen on lystiä:D
 
Tää harrastus imee pankkitiliä kohti nollaa kyllä karmeeta vauhtia.;)
rjwc:ltä ois putki ja pönttö vajaa 700 euroo tonnimotoon. Teloja tekis mieli ja taakse tartteis vinssin,pohjapanssarin,varikittiä,karkeempaa rengasta,spaceria,ym ym.
Mut ajaminen on lystiä:D
Juuh näinhän siinä heti alussa kävi itellekkin, euroja alkoi kaatua.

kannattaa liittyä RJWC postituslistalle ja alkaa tarjouksia kyttäämään. Sain RJWC pöntön about kaks ja puolisataa halvemmalla jostain messutarjoukseata, ja black friday olisi ollut vielä halvempi.

Just tossa pari viikkoa sitten modasin noise killerin Vastaamaan uudempaa Q2 mallia, sillä sai terävämmät pärähdykset kuriin, ja matalammat mourunat pysyi ennallaan.

Tein itse ja säästin 100e:

20230801_173455.jpg
 
Kukaan tilannu itelleen vielä can amin uutta outlander hd7 mallia? Taidan vaihtaa moottorikelkan mönkijään niin ei tarttee enää kolan varteen tulevana talvena tarttua..
 
Kukaan tilannu itelleen vielä can amin uutta outlander hd7 mallia? Taidan vaihtaa moottorikelkan mönkijään niin ei tarttee enää kolan varteen tulevana talvena tarttua..
Ei ole henk.koht. kokemuksia uudesta mallistosta, mutta itse katselisin joko viimeisiä 2023 G2 malleja (570cc/650cc/1000cc) joissa vielä Rotaxin V-Twin, tai jos lompakko taipuu niin suosiolla G3 runkoisista 1000cc. Kuten sanoin, ei ole kokemusta eli kovin subjektiivinen mielipide, mutta nuo yksipyttyiset ei erityisemmin herättele tuntemuksia. Tietysti jos käyttö pelkkää lumenkolaamista tms. työkäyttöä, noi uudet yksipyttyisetkin on varmasti soivia pelejä, mutta jos mukaan liitetään jonkinlainen "fun factor", varsinkin jos olet kelkkaa reitillä ajellut ja tottunut hieman revittelemään, niin katselisin noita kaksipyttyisiä.
 
Ei ole henk.koht. kokemuksia uudesta mallistosta, mutta itse katselisin joko viimeisiä 2023 G2 malleja (570cc/650cc/1000cc) joissa vielä Rotaxin V-Twin, tai jos lompakko taipuu niin suosiolla G3 runkoisista 1000cc. Kuten sanoin, ei ole kokemusta eli kovin subjektiivinen mielipide, mutta nuo yksipyttyiset ei erityisemmin herättele tuntemuksia. Tietysti jos käyttö pelkkää lumenkolaamista tms. työkäyttöä, noi uudet yksipyttyisetkin on varmasti soivia pelejä, mutta jos mukaan liitetään jonkinlainen "fun factor", varsinkin jos olet kelkkaa reitillä ajellut ja tottunut hieman revittelemään, niin katselisin noita kaksipyttyisiä.
Korjaa jos olen väärässä mutta eikös nuo tonniset vaadi jo b kortin? Tarkoitus olisi jo parin vuoden päästä 15v täyttävän pojan ajella mönkijällä sitten ihan tiellä. Aika paljon kyllä arvosteluissa kehuttu tuota yksi pyttyistä uutta konetta vanhaan verraten.
 
80kmh kulkevaan tarvii B-kortin oli kuutiotilavuus mikä tahansa, mutta minkä vaan saa ohjelmallisesti rajoitettua 40kmh/60kmh kulkevaksi, täytyy vain käydä sitten katsastamassa.

Ja varmasti ne uudetkin on hyviä. Varsinkin jos tulee olemaan tieajossa.

Itsellä sen verran "autismi vaivaa" etten osaisi luopua 2-pyttyisestä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä kyllä. Tällä hetkellä tarve mönkijälle jolla pystyy lumityöt tekemään pihasta + yksi metsätie satunnaisesti. Lisäksi tietysti polttopuut metästä. Satunnaisesti käydä sitten rälläämässä urilla. Kävin vaan huvikseen paikallisessa liikkeessä pari viikkoa sitten ja myyjä siinä esitteli uutta can am outlanderia ja pyysin tarjousta ja vaihtoa kelkkaan. Lynxin 850etecillä tuli viime talvena hurjat 400km niin voisi mönkijästä olla ”vähän” enemmän hyötyä..
 
Lynxin 850etecillä tuli viime talvena hurjat 400km niin voisi mönkijästä olla ”vähän” enemmän hyötyä..
Jos noin paljon tulee kilsoja Lynxiin, niitä voisi olla useampikin. Itselläni on kimppamönkijä veljen kanssa. On tieliikennemönkijä, eli katsastetaan kuin autot. Kävin katsastamassa viime viikolla ja kilometrejä oli tullut vuodessa 36. Olen silti hieman haaveillut vaihdosta ripeämpään ja uudempaan, mutta en ole vielä kehdannut ehdottaa.
 
Iski sitten mönkkärikuume, kun kävin juniorin kanssa paikallisessa tapahtumassa ja siellä oli mönkijöitä esillä. Nyt katellu Polariksen Sportsman 570 mallia. Ilmeisesti aika suosittu malli. Onko kokemuksia?

Onko ohjaustehostimelle tarvetta, jos ei ole vetämässä raskaita kuormia eikä ole tulossa teloja?
 
Iski sitten mönkkärikuume, kun kävin juniorin kanssa paikallisessa tapahtumassa ja siellä oli mönkijöitä esillä. Nyt katellu Polariksen Sportsman 570 mallia. Ilmeisesti aika suosittu malli. Onko kokemuksia?

Onko ohjaustehostimelle tarvetta, jos ei ole vetämässä raskaita kuormia eikä ole tulossa teloja?
Nykyään kyllä kannattaa ohjaustehostin olla ihan jälleenmyynninkin kannalta tulevaisuudessa.
 
Nykyään kyllä kannattaa ohjaustehostin olla ihan jälleenmyynninkin kannalta tulevaisuudessa.
Näyttää tonnin maksavan enemmän ohjaustehostimella.
Oispahan Juniorinkin joskus helpompi ajella, kun ois tehostin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 287
Viestejä
4 551 147
Jäsenet
74 952
Uusin jäsen
Filppu32

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom