Mönkijät

Mietin vain, että jos mittari näyttää noinkin paljon yli, niin tuleeko rajoitus jostain muualta kuin nopeussignaalista? Polariksessa healer tulee oman johtosarjan liittimen väliin, eli ei ole kuorintaa. Tuntien mukaan ainakin Polaris, Can-Am ja Yamaha huolletaan. Omassa tapauksessa kun ajo on suurimmaksi osaksi kaupungissa ja metsäteillä, niin tuo mittarivirheen korjaus on enemmän kuin tarpeeksi. Toki jos kunnolla pitää päästä revittelemään, niin sitten ohittaa vaikka kokonaan.

Oman kokemuksen mukaan tunnit ja kunto määrittelee käytetyn hinnan, korkeahkot tunnitkaan ei ole vielä "paha".
 
Polarikseen saa sen liittimien väliin suoraan tulevaa Speedohealeria, ei tarvitse johtoa kuoria yms. CFMoton versiosta en osaa sanoa.
Ajetut kilometrit ei tosiaan pidä paikkaansa, jos nopeussignaalia huijaa.
Polariksessa (ainakin digimittarimalleissa) nopeudenrajoitin toimii hyvin, kiihdytettäessä se löysää hieman ennen rajoitinta ja rajoitinsa vasten ajettaessa ei nypytä tms., vaan menee ihan pehmeästi.
 
Polarikseen saa sen liittimien väliin suoraan tulevaa Speedohealeria, ei tarvitse johtoa kuoria yms. CFMoton versiosta en osaa sanoa.
Ajetut kilometrit ei tosiaan pidä paikkaansa, jos nopeussignaalia huijaa.
Polariksessa (ainakin digimittarimalleissa) nopeudenrajoitin toimii hyvin, kiihdytettäessä se löysää hieman ennen rajoitinta ja rajoitinsa vasten ajettaessa ei nypytä tms., vaan menee ihan pehmeästi.
Juu ei nypytä, taitavat mainostaa myös, että on markkinoiden paras nopeudenrajoitin. Oman kokemuksen mukaan mm. Can-Amin rajoitin toimii juuri samanlailla, Yamahasta ja Hondasta en tiedä. Tässä tosiaan kahden vaiheilla, pysyäkkö Polariksessa vai vaihtaakko Can-Amiin. Polariksen liikkeeseen on kuitenkin jonkinlainen asiakassuhde olemassa ja tuleehan vaihdollekin hintaa. Toki jos ostaa heti 2kpl Can-Amia niin voisi saada kohtuu alennukset vaikka puskisi Polariksen vaihdossa.
 
Millä rahalla nykypäivänä saa huolettoman "työjuhdan" Hondalta, polarikselta tms. käytettynä? Saako vitosen hintaluokkaan mitään järkeviä nelikko - traktorimönkkäreitä joilla onnistuu puiden rahtaaminen ja kotitien auraaminen? Sen verran moottorivehkeiden kanssa on viimeisen 25v aikana tullut puljattua (ja mm. noita kiinamönkkäreitä kasattua edellisessä työpaikassa) että nuo linhait yms. aasian kopioihmeet jää itsellä laskuista pois. Mönkkäreitä ei vaan ole tullut pideltyä nyt yli 10 vuoteen kun työpaikka vaihtui aikanaan, joten olen tippunut ihan kehityksen kelkasta niin ei ole mitään hajua mitä mikäkin maksaa.
 
Millä rahalla nykypäivänä saa huolettoman "työjuhdan" Hondalta, polarikselta tms. käytettynä? Saako vitosen hintaluokkaan mitään järkeviä nelikko - traktorimönkkäreitä joilla onnistuu puiden rahtaaminen ja kotitien auraaminen? Sen verran moottorivehkeiden kanssa on viimeisen 25v aikana tullut puljattua (ja mm. noita kiinamönkkäreitä kasattua edellisessä työpaikassa) että nuo linhait yms. aasian kopioihmeet jää itsellä laskuista pois. Mönkkäreitä ei vaan ole tullut pideltyä nyt yli 10 vuoteen kun työpaikka vaihtui aikanaan, joten olen tippunut ihan kehityksen kelkasta niin ei ole mitään hajua mitä mikäkin maksaa.
Käytetyt pitää niin hyvin arvonsa, että traktoria (ainakin 60km/h versiota) voi olla vaikea löytää. Karvalakeillakin hinta putoaa todella hitaasti, mutta kun pysyyn Honda/Yamaha/Kawasaki/Suzuki akselilla niin varmasti saa luotettavan koneen (poromiesten koneet sitten asia erikseen, ovat yleensä aika paljon rajummassa käytössä). Miksei perus Polaris 500 ja Can-Am 450 olisi myös hyviä vaihtoehtoja. Ulkonäöstä voi jo päätellä paljon.

5000-6000€ alkanee saamaan jo kohtuullisessa kunnossa olevia japseja. Paitsi että eipä saakaan kuin Yamahaa tai Hondaa, eikä valinnanvaraakaan juuri ole.

Tuossa ihan hyvän näköinen Polaris. Tankovalon saa käyttöön, kun repii teipin pois ja yhdistää liittimen valokotelon sisältä. Polaris Sportsman 570 cm³ 2014 - Rovaniemi - Mönkijä

E: Siitä voi kans yrittää tingata, ei vaan näyttänyt olevan ohjaustehostin malli. Kai noista katurenkaista muutaman satkun saa vanteineen (voin maksaa 350€ jos ostat eikä ole katurenkaille tarvetta). :rofl:

 
Viimeksi muokattu:
Itellä kans uuden mönkijän osto edessä, kun sain vanhan romun kaupaksi. Ja nimenomaan uuden, kun käytettyjen hinnat pilvissä. Tuolla viidellä tonnilla saa 10v vanhan ja ehkä loppuunajetun huoltamattoman romun. Ainakin historia pitäis olla tiedossa, oma kokemus on, että ihmiset ei mönkijöitä juurikaan huolla. Nyt ehkä kannattais hakea uusi polaris kun uudet mallit tulossa justiinsa. Viime vuoden malleja myyvät pois 7500€. Lupasin kyllä jo paikalliselle myyjälle että käyn koeajamas 2021vm :vihellys:
 
Itellä kans uuden mönkijän osto edessä, kun sain vanhan romun kaupaksi. Ja nimenomaan uuden, kun käytettyjen hinnat pilvissä. Tuolla viidellä tonnilla saa 10v vanhan ja ehkä loppuunajetun huoltamattoman romun. Ainakin historia pitäis olla tiedossa, oma kokemus on, että ihmiset ei mönkijöitä juurikaan huolla. Nyt ehkä kannattais hakea uusi polaris kun uudet mallit tulossa justiinsa. Viime vuoden malleja myyvät pois 7500€. Lupasin kyllä jo paikalliselle myyjälle että käyn koeajamas 2021vm :vihellys:
Tuo 2021 Sportsman kiinnostaa itseäkin kovasti. Ja tottahan tuo on, että käytettyjen hinnat on aika pilvissä. Voihan se olla, että noista 7500€ maksavistakin saa satkun tai pari pois hinnasta. Omasta sain 1900€ pois lappuhinnasta, mutta toki varusteitakin oli ruksittu paljon. Uuden kanssa saa aina myös takuun, joka vaatii sitten asianmukaisesti huoltamista.
 
Jos ero käytettyyn on tosiaan noin minimaalinen, niin ei sitä kyllä käytettyä sitten oikeastaan kannata edes katsella vaan täräyttää suoraan pakkauusi.
 
Tuntien mukaan ainakin Polaris, Can-Am ja Yamaha huolletaan.
CFMotossa on tuntien tai kilometrien mukaan(jos en väärin muista, niin eka huolto 750km/20h/6kk, eli mikä noista ekana täyttyy) Ja loput huollot oli kanssa joku tunti/kilometrimäärä, mutta väh. kerran vuodessa.
Itse tuli nyt oikeen ajeltua mönkijällä, 130km, 7h mittarissa. Tarkotus olis, että pääsis ekaan huoltoon ennen talvea, niin olis ainakin tuoreet öljyt pakkaselle.(jos edes mitään talvea tulee)
 
Mahtaako sillä olla käytännön merkitystä jos on kuitenkin niin tuore mönkkäri ettei öljyt nyt ihan kauhean vanhat vielä voi olla jos 130km vain on ajettu.
 
Nyt on Polarista ainakin Oulun seudulla kohtuu hintaan. Uusi Sportsman 570 7500€ ja winter packilla 7900€ (sis. Aura ja vinssi). Uudemmat mallit tuli ennakkomyyntiin, niin vanhojen hintaa pudotettiin hieman.
 
Mahtaako sillä olla käytännön merkitystä jos on kuitenkin niin tuore mönkkäri ettei öljyt nyt ihan kauhean vanhat vielä voi olla jos 130km vain on ajettu.
Ikuisuuskysymys ja koulukuntariita, mutta nimenomaan tuossa tapauksessa. Jotkuthan ovat sitä mieltä, että ylimääräinen öljynvaihto alkuvaiheessa tekisi hyvää joka tapauksessa, oli kylmää tulossa tai ei.
 
Käytiin vuosi sitten nappaamassa Linhai 500 eps josta hiukan kokemuksia aikaisemmin yritin kysellä. Hiukan on vastustanut, ei ladannut ja ei takuuseen mennyt. Kytkin alkoi luistamaan 1300 km:ssä(väärät öljyt laitettu) ja päiväajovaloja pimeänä. Mikään ei takuuseen kun ei huolettu liikkeessä. No kaikki korjattu ja myynnissä nyt, mutta ei varmaan tule enää kinkki konetta. Polaris tilattu ja kohta kaksi traktorimönkijää talossa. Trapperia pitkään mietin uuden 6v takuun vuoksi, mutta eipä tuo lohduta jos toistuvasti pajalla mönkijä takuuseen.
 
Käytiin vuosi sitten nappaamassa Linhai 500 eps josta hiukan kokemuksia aikaisemmin yritin kysellä. Hiukan on vastustanut, ei ladannut ja ei takuuseen mennyt. Kytkin alkoi luistamaan 1300 km:ssä(väärät öljyt laitettu) ja päiväajovaloja pimeänä. Mikään ei takuuseen kun ei huolettu liikkeessä. No kaikki korjattu ja myynnissä nyt, mutta ei varmaan tule enää kinkki konetta. Polaris tilattu ja kohta kaksi traktorimönkijää talossa. Trapperia pitkään mietin uuden 6v takuun vuoksi, mutta eipä tuo lohduta jos toistuvasti pajalla mönkijä takuuseen.
Mikä liike myy ilman takuuta? Siitähän tässä on kysymys. Jos asiakas itse vaihtaa öljyt, ei käytä virallista huoltoa ja varsinkin kädettää sinne väärää tavaraa, niin tietenkään takuu ei kata voitelun tai märän kytkimen aiheuttamia ongelmia, tai muuta mikä voisi johtua huonosta, puuttuvasta tai ei-hyväksytystä huollosta. Huomiovalot tuskin tähän kuitenkaan voivat liittyä, tai latausjärjestelmän vika. Voisin lyödä vetoa, ettei näiden tarkistus tai uusiminen kuulu huolto-ohjelmaan 1300 km mennessä. Kyseessä on normaalin virhevastuun alainen vika riippumatta huollosta. Tietenkin käyttö voi asiaa muuttaa ja vaikkapa kovassa maastoajossa tapahtuva mekaaninen vioittuminen on asia erikseen. Samoin valaisimen yleisellä elämänkokemuksella oletettu käyttöikä vaikkapa ammattikäyttöön verrattavassa voi olla aika lyhyt.
 
Mikä liike myy ilman takuuta? Siitähän tässä on kysymys. Jos asiakas itse vaihtaa öljyt, ei käytä virallista huoltoa ja varsinkin kädettää sinne väärää tavaraa, niin tietenkään takuu ei kata voitelun tai märän kytkimen aiheuttamia ongelmia, tai muuta mikä voisi johtua huonosta, puuttuvasta tai ei-hyväksytystä huollosta. Huomiovalot tuskin tähän kuitenkaan voivat liittyä, tai latausjärjestelmän vika. Voisin lyödä vetoa, ettei näiden tarkistus tai uusiminen kuulu huolto-ohjelmaan 1300 km mennessä. Kyseessä on normaalin virhevastuun alainen vika riippumatta huollosta. Tietenkin käyttö voi asiaa muuttaa ja vaikkapa kovassa maastoajossa tapahtuva mekaaninen vioittuminen on asia erikseen. Samoin valaisimen yleisellä elämänkokemuksella oletettu käyttöikä vaikkapa ammattikäyttöön verrattavassa voi olla aika lyhyt.

Lähinnä kokemuksia Linhaista sanon. Sähköissä tiukkoja oli liitännät ,hyvät tiivistykset mutta jostakin oli tykännyt kyttyrää staattori. Turvetta oli siellä täällä olisiko suolla uitettu sitten..Linhaissa 500 eri kytkin kuin pienemmissä(märkä), huolettu väärin. Päiväajovalot ne olisi pitänyt saada takuuseen. Siihen omat huollot ei vaikuta. Mutta nyt kun huoltanut itse ja katsellut miten tehty mm.rungon hitsaukset ja muut hitsaukset ei vakuutta. 2000km palvellut ok nyt maantiekäytössä. Metsään en veisi Linhaita. Maahantuoja myös oli aika tyly päiväajovaloista kun kyselin. Jos itse tekee lisäöljyn vaihtoja en merkaisi niitä ainakaan huoltokirjaan. Hyvitys luokattoman huono Linhailla vaikka samaan kauppaan tarjoat mistä ostettu. Muista puhumattakaan 2700..3000€ oli meidän pelistä ja uusi maksaa 5590€. Kaveri laittoi 12vuotiaan Can-am 400 jossa mittaristossa vikaa hyvitettiin 4000€ Polarikseen. Itse päädyin myymään suoraan Linhaita.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli mönkijään laitettua muutamat valot, takalaatikko sekä lumiauraan tein "hammasterän" ja alumiinistä molemmille sivuille stopparit, että saa lunta siirreltyä.
Takavinssi pitäis vielä nostaa rekisterikilven kohdalle ja kilpi valoineen tohon muovilaatikkoon.
Nyt kun vinssi pitää irrottaa jos vetokoukun haluaa kiinni.

Sais vaan nuo renkaat kulua nopeesti, niin kehtais inan isommat ostaa.
Pohjapanssariakin pitäis suunnitella. Alkuun ainakin tohon astinlautojen alle metallista ja jonkinnäköinen "kylkiputki" astinlaudan reunaan, että voi ns. puuta vasten kääntää ja kannon yli ajaa.
Tämä kun on tuo pidempi malli, niin herkästi ottaa pohja kiinni, sekä ei taivu puiden välissä kauhean hyvin.
Vaikka ihan lumitöihinhän tää tuli ostettua..:vihellys: Mutta nälkä kasvaa.
IMG_20201108_110432.jpgIMG_20201108_110341.jpg
IMG_20201108_110502.jpgIMG_20201108_110407.jpg

Takalaatikossa akku on itsetehtyä hiekotinta varten.
Tuli jo aikaa sitten rakennettua romuraudasta, mutta nyt tein kiinnikkeen, että saa tähän nykyiseen mönkijään vetokuulan/vinssin tilalle.
Todettu toimivaksi sepelillä(4-8mm), mutta ehkä "kuuppa" sais olla vähän isompi. Leveys on ihan hyvä, sopivan leveä jalankulkijalle ja auton urille.
 
Olisit vääntänyt kauppaan mukaan pikkurahalla rouheammat renkaat. Näin on tullut tehtyä jo neljän mönkijän kanssa, lisähintaa tulee 200-300€.

On sitä tullut mm. Kylvökone puuhattua Polariksen perään. Uuteen Can-amiin oli helpompi, kun takatelineen rungon sai paljaaksi ja koneen pystyi pulttaamaan suoraan siihen.

Screenshot_2020-11-08-12-58-09-475_com.facebook.katana.jpg
 
Olisit vääntänyt kauppaan mukaan pikkurahalla rouheammat renkaat. Näin on tullut tehtyä jo neljän mönkijän kanssa, lisähintaa tulee 200-300€.
Ei kyllä tullut mieleen, saman kokoisia renkaita eri kuvioilla tarjosivat. Ja noissa nykyisissä kun kuvio on ihan ok, mutta korkeutta sais vähän enemmän olla.

Mitähän takuu olis sanonut esim. voimansiirtoon tulevissa ongelmissa, jos noiden 25" korkeiden renkaiden tilalle olis jo kaupan tekohetkellä vaihtanut vaikka 27" korkeat?
Luulis, että pesevät kätensä. Ja varmaan ois pitänyt muutoskatsastaa jo myyjän, kun isompia renkaita ei ole rekisteriotteen mukaan tyyppihyväksytty.
 
Olispa noissa vehkeissä valojen tason säätö. Tai mikä parempaa, kuskit jotka osaisi sitä käyttää. Täälläpäin +50% Polariksista valot suunnattu ilman kuskia vaakasuoraan, kuskin kanssa puun latvoihin. Liian halvalla myyvät noita kun ei valoja saa järkevästi suunnattua.
 
Ei kyllä tullut mieleen, saman kokoisia renkaita eri kuvioilla tarjosivat. Ja noissa nykyisissä kun kuvio on ihan ok, mutta korkeutta sais vähän enemmän olla.

Mitähän takuu olis sanonut esim. voimansiirtoon tulevissa ongelmissa, jos noiden 25" korkeiden renkaiden tilalle olis jo kaupan tekohetkellä vaihtanut vaikka 27" korkeat?
Luulis, että pesevät kätensä. Ja varmaan ois pitänyt muutoskatsastaa jo myyjän, kun isompia renkaita ei ole rekisteriotteen mukaan tyyppihyväksytty.
Ei ainakaan meillä ole vaikuttanut takuuseen mitenkään. Ei traktoreidenkaan renkaita tuijotella rekisteriotteesta, eli ei pitäisi senkään puolesta olla ongelmaa. Tuossa valkoisessa Polariksessa meni sadevedet 15h ajettuna variaattorin sisään, eivätkä ainakaan meidän syyksi sitä laittaneet.

Olispa noissa vehkeissä valojen tason säätö. Tai mikä parempaa, kuskit jotka osaisi sitä käyttää. Täälläpäin +50% Polariksista valot suunnattu ilman kuskia vaakasuoraan, kuskin kanssa puun latvoihin. Liian halvalla myyvät noita kun ei valoja saa järkevästi suunnattua.
Ei ole tainneet ne kuskit katso umpioiden eteen kun mönkijä on sammuksissa. Korkeutta pääsee säätämään ristipää meisselillä ilman sen kummempia kikkailuja.
 
Olispa noissa vehkeissä valojen tason säätö. Tai mikä parempaa, kuskit jotka osaisi sitä käyttää. Täälläpäin +50% Polariksista valot suunnattu ilman kuskia vaakasuoraan, kuskin kanssa puun latvoihin. Liian halvalla myyvät noita kun ei valoja saa järkevästi suunnattua.
Joo, sama kun 2-pyöräisillä tuntuu olevan täällä tapana ajaa pitkät päällä, kelillä kun kelillä. Perustellaan kuulemma sillä, että heidät huomattaisiin paremmin.
Itsellä kyllä tossa mönkijässä(ei ole laatu polaris) omat valot näyttää ehkä turhankin alas. Vaunu perässä varmasti näyttävät liian ylös, kun yleensä on vähän liikaakin koukkupainoa.
 
Ei ainakaan meillä ole vaikuttanut takuuseen mitenkään. Ei traktoreidenkaan renkaita tuijotella rekisteriotteesta, eli ei pitäisi senkään puolesta olla ongelmaa. Tuossa valkoisessa Polariksessa meni sadevedet 15h ajettuna variaattorin sisään, eivätkä ainakaan meidän syyksi sitä laittaneet.
Eli veinaat, että sama sitten laittaa vaikka 28" renkaat(vakiona 25") ja mennä takuuhuoltoon katkenneen vetoakselin takia?
 
Kysyitkö saako isommilla vanteilla? Meillä on vaatinut vannekoon muuttamista isommaksi, että on saanut rouheammat renkaat.
Sitä en kysynyt. Nythän on alla 12" vanteet.
Edessä 25 x 8-12
Takana 25 x 10-12
Haaveissa olis 27 x 9 -12 ja 27 x 11 -12.
Mutta tosiaan, ajetaan nuo nykyiset "loppuun", ennen renkaita pitäs panssarointi kuitenkin saada kuntoon.
n. 500eurolla sais alumiinistä sekä muovista jälkiasennus panssarointia, tiedä sitten kumpi olis parempi. Muovi olis vajaa 500e ja alumiini vähän yli. Ei niin kalliita näytä olevan, että ite kannattais turata..
Osa ainakin sanoo, että muovi liukuu paremmin, sekä että muovilla on parempi muisti kuin alumiinillä(terävämmästä iskusta ei jää kolhua niin herkästi, eli muovi joustaa paremmin)

Kumman sinä ostaisit? Olis sormi tilausnappulalla, niin pääsisit kokeneempana vaikuttamaan!
 
Muoviset panssarit on ollut Yamahassa ja nyt Can-Amissa. Ei niille kyllä ole tarvetta juuri ollut, kun suurin osa ajoista on pellolla. Yamahalla jaksoi tuusata metsässäkin ja kyllä se muovinen siihen hommaan ainakin toimi, kesti kiikkua kantojen ja kivien päällä.
 
Tuli toi muovinen panssari tilattua, samalla uusi vinssi taakse kiinnikkeineen. Eipähän tarvi itse turailla :thumbsup:
Tilasin mönkijävarikolta, panssari näytti olevan heillä tilaustavaraa, muut oli hyllyssä.
 
Pari kertaa kokeillut muutaman kilsan erilaisia mönkijöitä. Ei oo hirveemmin vakuuttanut. Kiikkeriä, tai ainakin tuntuu siltä. Rajotin nappaa kiinni eikä voimaakaan ole mun mielestä ollut ns riittävästi.

Noh nyt hain tänään lainaan kaverin mönkijän ja voi hyvänen aika että on hauska vekotin. Voimaa riittävästi, ei rajottimia, hyvät valot, tukevan oloinen menee sitten asfalttia tahi mettä polkua.

Huomenna ajelut jatkuu... Harmi kun vinssin vaijjeri on toisessa mönkijässä aurausta varten niin ei viitti kokeilla kuinka pitkälle metsään tolla oikein mahtaa päästä.

PXL_20210126_152809411.jpg
 
Pari kertaa kokeillut muutaman kilsan erilaisia mönkijöitä. Ei oo hirveemmin vakuuttanut. Kiikkeriä, tai ainakin tuntuu siltä. Rajotin nappaa kiinni eikä voimaakaan ole mun mielestä ollut ns riittävästi.

Noh nyt hain tänään lainaan kaverin mönkijän ja voi hyvänen aika että on hauska vekotin. Voimaa riittävästi, ei rajottimia, hyvät valot, tukevan oloinen menee sitten asfalttia tahi mettä polkua.

Huomenna ajelut jatkuu... Harmi kun vinssin vaijjeri on toisessa mönkijässä aurausta varten niin ei viitti kokeilla kuinka pitkälle metsään tolla oikein mahtaa päästä.

PXL_20210126_152809411.jpg
Mikä laite?

Onhan tuo pirun mukavaa hommaa noilla ajelu. Puiden ja hiekan ajoakin tullut harrastettua ihan riittävästi huvin lisäksi.
 
Olispa noissa vehkeissä valojen tason säätö. Tai mikä parempaa, kuskit jotka osaisi sitä käyttää. Täälläpäin +50% Polariksista valot suunnattu ilman kuskia vaakasuoraan, kuskin kanssa puun latvoihin. Liian halvalla myyvät noita kun ei valoja saa järkevästi suunnattua.
Syy on se kun on niin löysä alusta. Paikoillaan näyttää hyvin, vetopäällä taivaaseen ja kun jarruttaa niin ihan liian lähelle.
 
Jep, siinäpä se, pitäs sen verran ymmärtää Moskvich autojen aikaa, että säätää ne valot kuorman mukaan.
Se ei siis ole alustan syy. Kuljettajan syy se taas ihan selvästi on. Jos omistaja ei ole kuljettaja, olis omistajan tarpeen tietää mitä tielle nimisään päästää.
 
Milläs säädät niitä ajossa?
Sillä setillä mikä tulee matkassa, kun uuden ostaa. Esim puskulevy asennettuna, jos lähtee liikkeestä ja heität sen itse irti, niin valot näyttää just silmiin vastaantulevaa. Säätö ainakin Polariksessa niin helppo, ettei kelpaa tekosyyksi.
 
Sillä setillä mikä tulee matkassa, kun uuden ostaa. Esim puskulevy asennettuna, jos lähtee liikkeestä ja heität sen itse irti, niin valot näyttää just silmiin vastaantulevaa. Säätö ainakin Polariksessa niin helppo, ettei kelpaa tekosyyksi.

Sen verran joustava alusta että ei toimi. Usko jo.
 
Mikä vitun joustava alusta? Ihan höpöjä puhelet. Oli vain valot säädetty päin vittuja lähtiessä, vastaantulijat jo vilkutteli. Säädin hieman alemmas ja ei ole ollut ongelmia, hyvin on nähnyt. Vakio etupää, takaapää säädetty 4/5 korkeammalle että mehtäkärry tulee hyvin perässä. Kerro toki lisää joustavasta alustata?
 
Ja muistithan verrata ESP ja ei ohjaustehostettuun mallin? Sinuna oisin jo aika hiljaa, kun et ymmärrä edes miten nuo vehkeet toimii... Köyhillä ei ole varaa ESP, ymmärrän, muttei sitä tarvii ympäri nettiä huutaa...
 
Ja muistithan verrata ESP ja ei ohjaustehostettuun mallin? Sinuna oisin jo aika hiljaa, kun et ymmärrä edes miten nuo vehkeet toimii... Köyhillä ei ole varaa ESP, ymmärrän, muttei sitä tarvii ympäri nettiä huutaa...
Kyllä se vakioalusta vaan on sen verran löysä (tehdassäädöillä) että kaasu pohjassa ajaessa keula nousee rutkasti ylöspäin ja moottorijarrutuksessa jo sitten osoittaa liian alas. Ja on EPS, myös EBS löytyy. :psmoke:
 
Ja muistithan verrata ESP ja ei ohjaustehostettuun mallin? Sinuna oisin jo aika hiljaa, kun et ymmärrä edes miten nuo vehkeet toimii... Köyhillä ei ole varaa ESP, ymmärrän, muttei sitä tarvii ympäri nettiä huutaa...

Kerros nyt vielä köyhälle miten ohjaustehostin vaikuttaa valojen suuntaukseen?
 
Sillä ei ole merkitystä mitä tapahtuu jarru/kaasupohjassa. Se osuus ajoajasta on yks kullinluikaus. Olis edes normaalin liikenteessä ajamisen aikaan suunnattu oikein. Mutta harvassa nämä. Tuossa eilen tais just yks ehkä cfmoto tulla vastaan jossa oli puskulevy, ledbar jne. Ja ei yhtään häikäissyt peileissä, vaikka kuski oli tukeva ja ajoi mopopojan turvavälillä. Hyvä harvinainen poikkeus.

Harvapa suuntaa ajovalojaan ajaessa.. tämmönen perustoiminto kun täytyy tehdä kuljettajan toimesta joko ennen ajoon lähtöä tai automatiikan pitää toimia. Eli reippaasti vaam ruuvaamaan niitä tuikkuja kammella pyöritellen alaspäin.
 
Uusi piti ostaa vanhan tilalle, mutta kun sattui tuosta kivenheiton päästä tulemaan myyntiin Honda fourtrax 420 vm2014 161h/1000km ajettuna sopivasti, niin pakkohan se oli hakea pois. Taas kelpaa pyöriä tiluksia ympäri :)
honda.png
 
Ei jaksanut lyhentää kärryä, niin joutui ajamaan vajaita kuormia. Aika hyvin tulee koukulle painoa, kun teli on noin kaukana. Onneksi ei ollut montaa kuormaa ajettavia. Yhden reissun olisi voinut tehdä vähemmän täysillä kuormilla. Pidemmiksi sahattuina ei olisi ollut ongelmaa.

IMG_20210415_182313.jpg
 
Mikäs pakko ne pöllit oli tuohon etureunaan kuormata, olisit pistänyt telin päälle, kyllä ne siinä paikallaan pysyy ja viimeistään sitten kun keskinipusta olisi edestä pyöräyttänyt liinan noihin tappeihin?
 
Mikäs pakko ne pöllit oli tuohon etureunaan kuormata, olisit pistänyt telin päälle, kyllä ne siinä paikallaan pysyy ja viimeistään sitten kun keskinipusta olisi edestä pyöräyttänyt liinan noihin tappeihin?
On tuossa etureunaan matkaa vielä jonkin verran. Lisäksi piti vielä ajella yleisillä teillä, niin ei kovin paljoa huvittanut ottaa riskejä. Jos olisin tiennyt, että noin lyhyeksi sahattu, niin olisin ottanut umpikärryn.
 
Mitä riskejä?
Esimerkiksi sitä, että puut tipahtaa pankkojen välistä, kun siirtää kuormaa yhtään taemmas. Poliisejakin tuossa vilisee, niin sakot tuollaisesta parin satkun hommasta josta saa lisäksi puut kaupan päälle ei oikein nappaa. Lisäksi parhaat ankkuripisteet liinoille on tuossa pankkojen kohdalla.
 
Tukkikärryprojekti otti taas askeleen eteenpäin. Vielä pitäis tehdä pyörivän vetopään lisäksi hydraulisesti kippaava kuormatila johon saa vinssillä vedettyä lavan kyytiin, pankat puun kuskausta varten sekä asentaa hydraulinen telinnosto :hammer:
IMG_20210515_165646__01__01.jpg
 
20201026_204633.jpg

Tuli ostettua viime syksynä tuollainen hydraulisella kipillä varustettu telikärry, eräs turkulainen pienyrittäjä oli väsännyt noita jokusen kappaleen Avantin kanssa käytettäväksi, mutta kuulemma kärryt tilannut asiakas ei ollut ottanut kaikkia.
Myyjällä oli itsellään tuollainen uuden 630 Avantin perässä ja hienosti se kulki ja kippasi, kun laitettiin testiksi kärry täyteen hiekkaa.

Omassa 320S Avantissa kun ei ole takana ulosottoa hydrauliikalle ja tuota olisi tarkoitus vetää pääsosin mönkijällä, niin piti asentaa tuohon aisaan 5 litran hydrauliöljysäiliö sekä käsipumppu.

Nyt tuli vaan myytyä vanha Linhain 260:nen ja haussa olisi uusi tai uudehko noin 500 kuutioinen T3b luokan traktorimönkijä, Hondan 420:nen tai Polaris Sportsman 570 kiinnostaisivat, mutta koska käyttö on melko vähäistä, mietin olisiko TGB Blade 550, CF Moto 550, Linhai 500 tai joku vastaava "kiinamönkijä" lähes yhtä hyvä vaihtoehto.

Kaverilla on ainakin hyviä kokemuksia TGB:stä, eikä tuo ole huono ajaakaan, mitä olen kokeillut, mutta tuon vanhan Linhain laatu ei oikein vakuuttanut, vaikka mitään kriittistä ei rikki mennytkään ja mönkijä toimi aina kun sitä tarvitsin.

Tosin Hondaa tai Polarista puollustaisi hyvin säilyvä jälleenmyyntiarvo, esimerkiksi vanhasta Hondasta saa maksaa lähes saman kuin uudesta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 436
Viestejä
4 488 620
Jäsenet
74 237
Uusin jäsen
tarmo90000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom