Mitkä kaiuttimet ostaisin? - yleisthreadi

Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
979
Pienikin Budjetin venyttäminen kyseessä olevassa hintaluokassa tuottaa jo huomattavia parannuksia ja laadukkaista audiolaitteista voit nauttia todella pitkään, joten hinta/laatua kannattaa suhteutettaa myös laitteiden elinikään.
Samaa mieltä. Jos lähtökohtana on se, että halutaan hyvää äänentoistoa (ja vertailukohta löytyy saman katon alta), niin tuo budjetti ei riitä. Jos itse lähtisin 2.1+vahvistin settiä hakemaan kaupan hyllyltä, niin nostaisin budjettia tai tekisin hankinnat osissa.

Yleensä stereo-vahvistin on äänenlaadultaan parempi kuin saman hintatason AV-vahvistin. En ole varma mitä tässä haetaan, mutta oletan ettei kotiteatteri ole välttämättä mahdollinen ratkaisu.
En juurikaan suosittele laitteita, joista itsellä ei ole kokemusta. Denon RCD-M41 osui suositukseksi siksi, että se on ainoa hyvä ääninen vahvistin tuohon hintaluokkaan, jonka olen itse kuunnellut.
Oma valintani olisi vähän arvokkaampi Yamaha R-N602 ja kunnon lattiakaiuttimet. Mielestäni subia ei kannata edes harkita, jos ei ole valmis pistämään siihen vähintään 800€ :smile:
Eri vahvistimien äänieroja ei kannata oikeasti kauheasti stressata. Itse en saanut mitään oleellista eroa muodostettua NC500 monoblockien ja X3400H omien päätteiden välille, vaikka objektiivisesti Ncoret ovat aivan heittämällä paremmat päätteet. Stereo- ja viritinvahvistimien erot laadullisesti ovat todennäköisesti samaa luokkaa, koska käytettävät päätteet ja esiasteet ovat hyvin pitkälti samoja. Viritinvahvistimet vetävät siis minun suosituksissani pidemmän korren, koska niistä löytyy enemmän ominaisuuksia. Vaikka kaikille kanaville tai prosessoinneille ei olisi tarvetta, niin niiden olemassaolo tuskin haittaa, jos siitä ei seuraa negatiivisia sivuvaikutuksia.

Toki jos ajatus on pelkästään stereo-kuuntelua harrastaa (stereo-lähteistä) ja leffoja ei tule katsottua, niin suuri osa viritinvahvistimen hyödyistä jää kokematta. Silloinkin tosin pääsee hyötymään huonekorjaimesta, jota taas ei löydy kovinkaan monesta stereo-vahvistimesta. Minun on henk.koht vaikea suositella stereo-vahvistinta siis pelkästään sen perinteisen "ne kuulostaa paremmalta"-hokeman vuoksi.
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 539
Eri vahvistimien äänieroja ei kannata oikeasti kauheasti stressata. Itse en saanut mitään oleellista eroa muodostettua NC500 monoblockien ja X3400H omien päätteiden välille, vaikka objektiivisesti Ncoret ovat aivan heittämällä paremmat päätteet.
Muistutatko vielä mitkä kaiuttimet oli käytössä?
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
979
Muistutatko vielä mitkä kaiuttimet oli käytössä?
Joojoo, 12" Yksisilmäiset veljekset. Magnepaneilla varmasti herkemmin saisi niitä kuultavia eroja vahvistimien välille.

Pointti vaan on se, että kun tällä foorumilla yleensä kysytään vinkkiä, niin hyvän viritinvahvistimen ominaisuudet (hyvä huonekorjain, TrueHD/DTS-HD MA-tuki, LFE-kanava) tekevät niistä useimmille paremman vaihtoehdon kokonaisuutena. Jos joku kyselee täällä, että mikä olisi se go-to laitteisto nimenomaan stereo-settiin, niin suositukset olisivat toiset. Mutta niin kauan kuin täällä puhutaan olohuone-seteistä, niin viritinvahvistimen ominaisuudet > stereovahvistimen aavistuksen parempi äänenlaatu.
 
Viimeksi muokattu:

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
Seinäkaiuttimista kokemuksia kenelläkään? Pitäisi saada olkkarin viihdeseinälle ainakin etukajarit television kylkeen, huone on epäsymmetrinen 30m², jos sillä mitään väliä on. Etäisyys televisioon/kaiuttimiin on 4m. Maksimibudjetti 1200€. Tavoitteena kliini setuppi ja lapsen tulon takia kaiuttimet pois lattialta.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
243
Eri vahvistimien äänieroja ei kannata oikeasti kauheasti stressata. Itse en saanut mitään oleellista eroa muodostettua NC500 monoblockien ja X3400H omien päätteiden välille, vaikka objektiivisesti Ncoret ovat aivan heittämällä paremmat päätteet. Stereo- ja viritinvahvistimien erot laadullisesti ovat todennäköisesti samaa luokkaa, koska käytettävät päätteet ja esiasteet ovat hyvin pitkälti samoja. Viritinvahvistimet vetävät siis minun suosituksissani pidemmän korren, koska niistä löytyy enemmän ominaisuuksia. Vaikka kaikille kanaville tai prosessoinneille ei olisi tarvetta, niin niiden olemassaolo tuskin haittaa, jos siitä ei seuraa negatiivisia sivuvaikutuksia.
Itsekin käytän tällä hetkellä noin 1500€ AV-vahvistinta 2.1 setin vahvistimena. Syynä tähän on se, ettei leffat oikein maistu ilman LFE-kanavaa.
Itse koen, että saman hintaluokan AV-vahvistin ei pärjää stereovahvistimelle musiikin kuuntelussa. En väitä etteikö monikanavavahvistin voisi olla yhtä hyvä tai jopa parempi musiikilla, mutta omilla laitteilla näin ei ole vielä ollut :hmm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 105
Joojoo, 12" Yksisilmäiset veljekset. Magnepaneilla varmasti herkemmin saisi niitä kuultavia eroja vahvistimien välille.
For a recent non-believer, I used an Onkyo SR500 Dolby Digital receiver--purchased reconditioned for $200 (they're $250 - $300 new) against some well regarded separates. It's rated at 65 watts x 2 stereo per the FTC guidelines into 8 ohms. Distortion is 0.08% from 20-20k from 1 watt to 65 watts into 8 ohms. It has a "direct" bypass feature that supposedly bypasses all the digital/DSP for analog stereo signals.

The Onkyo was put up against the well regarded Bryston 4B 300 wpc power (kys. pääte maksaa
6795$) amp and a Bryston 2 channel pre-amp. They were driving a pair of expensive floor standing KEF speakers and the source was a high-end Marantz CD player. The person who owns this system is very proud of it and has spent a lot of time getting what he considers to be the best sound possible.

I had the Bryston owner pick the level he wanted to do the comparison at while listening to his system. I then used pink noise to level match the Onkyo to his system while he was out of the room. The Onkyo was running in its "Stereo Direct" analog mode.

I called him back in to listen, he sat down in the sweet spot and I replayed the same CD track he'd used to pick the levels. He immediately started complaining about how bad the Onkyo sounded. He said it sounded thin, compressed, harsh and a few other things. I smiled and turned the Onkyo off and the music kept playing. He'd said all those negative things about his own Bryston gear!

With him red faced, we proceeded to do at least an hour of listening with me swapping cables, or only pretending to, when he requested a switch. He listened to his favorite audiophile CDs. I did lots of swaps and fake swaps and during each would ask him which he thought he was listening to. In the end, his answers were roughly 50% correct which is the same as if he'd been randomly guessing. He even finally admitted, he couldn't tell which was which and WAS only guessing! I took his place and also couldn't hear any difference between the lowly receiver and his prized Bryston gear.


^ Varmaan tuossakin oli vääränlaiset kaiuttimet kun ei kuultu eroja :rofl:. Tai ehkei ollut tarpeeksi käärmeöljyä kaapeleissa.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
243
Jep onhan noita esimerkkejä maailma täynnä. Tilanne on vähän sama kuin TV/monitorien kanssa. Kaikki eivät näe eroja asioissa, jotka toiselle tekevät tuotteesta lähes kelvottoman.
En todellakaan väitä pystyväni erottamaan sokkotesteissä kaikkia vahvistimia, mutta voin kyllä varmaksi todeta sen, etteivät kaikki vahvistimet kuulosta samalta. Aika monella laitevalmistajalla on "oma soundi". Eli tarkoituksellisesti vastetta muokataan halutun kaltaiseksi (usein myyvään suuntaan). En myöskään väitä, että kalliimpi on parempi, mutta mielestäni on parasta kuunnella laiteet itse ja uskoa omia korvia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 105
Jep onhan noita esimerkkejä maailma täynnä.
Ihan mielenkiinnosta, oletko (tai onko joku muu?) törmännyt esimerkkiin missä kalliimpi vahvistin veisi halvempaa kun litran mittaa aiemmin mainitunlaisessa sokkotestissä ? Itse en ole moiseen vielä törmännyt.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
243
Tarkoitin, että noita sinun mainitseman esimerkin kaltaisia tarinoita riittää.
En itsekään usko suuriin (kuultaviin) eroihin vahvistimien (en myöskään johtojen ja DACien) välillä, jos laitteiden välillä vallitsee samankaltainen suunnittelufilosofia ja laitteiden sähköisen arvot ovat kunnossa :)
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
868
Kerrostalo olohuoneeseen äänentoistoa hankkimassa 2.0 ajatus lähteä liikenteeseen, eniten tulisi käytettyä telkkarin äänentoistona leffat, sarjat ja pelaaminen. Hieman auki lähdenkö aktiivien vai passiivien linjalle, miettinyt esimerkiksi Q Acoustics 3030i tai Genelec G two/8020. Budjetti liikkuu siellä noin tonnissa.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
243
Kerrostalo olohuoneeseen äänentoistoa hankkimassa 2.0 ajatus lähteä liikenteeseen, eniten tulisi käytettyä telkkarin äänentoistona leffat, sarjat ja pelaaminen. Hieman auki lähdenkö aktiivien vai passiivien linjalle, miettinyt esimerkiksi Q Acoustics 3030i tai Genelec G two/8020. Budjetti liikkuu siellä noin tonnissa.
Jos telkkari on ainoa äänilähde ja haluat päästä mahdollisimman helpolla, niin valitse Genet. Kaikissa muissa tapauksissa lähtisin passiivikaiuttimia ja vahvistinta ostamaan. Ylempänä onkin muutama ehdotelma jälkimmäiseen ratkaisuun :asif:
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 162
Jos telkkari on ainoa äänilähde ja haluat päästä mahdollisimman helpolla, niin valitse Genet. Kaikissa muissa tapauksissa lähtisin passiivikaiuttimia ja vahvistinta ostamaan. Ylempänä onkin muutama ehdotelma :asif:
En nyt tiedä että onko se Genelec helpoin vaihtoehto, kun pitää sen ja telkkarin välissä kuitenkin olla ainakin esivahvistin, jotta äänenvoimakkuuden säätö onnistuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 159
En nyt tiedä että onko se Genelec helpoin vaihtoehto, kun pitää sen ja telkkarin välissä kuitenkin olla ainakin esivahvistin, jotta äänenvoimakkuuden säätö onnistuu.
Ei välttämättä. Jos Genet kuulokeliitännässä, niin sitä saa yleensä säädettyä (en kuitenkaan suosittele telkkarien kuulokeliitäntöjen yleisen laadun takia). Toinen vaihtoehto on hdmi-dac, jolloin telkkarin oma vola-säätö myös toimii. Mutta ei tosiaan ole aina se helpoin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 105
Joskus mitannut kuulokelähdön töllöstä ja sen impedanssikäyttäytyminen oli aivan totaalinen kasa paskaa.. Fiksua ostaa huippuhyvän kaiutinvalmistajan aktiivipurkit ja laittaa ne tyyliin paskimpaan mahdolliseen lähtöön kiinni. Win-win.

Itse katsoisin kaiuttimet missä on mielellään 8" -tuumainen bassoelementti (Klipsch, Emotiva) jotta siitä 2.0 -setin leffattelusta edes jotain saa irti bassopuoleltakin. Volumensäätö toimii myös kerrostalossa. Nämä myös tarvitsevat luonnollisesti sen vahvistimen joten voi budjetti vähän kusasta...

Tässä esim. erittäin nopea söörtsi torista about tonnin luokkaan minkä ainakin itselleni kelpuuttaisin.

Elac Debut B5 175
Elac s10eq subwoofer 280e
Marantz NR1509 -5.2 AV-viritinvahvistin, musta 400e


 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
868
Jos telkkari on ainoa äänilähde ja haluat päästä mahdollisimman helpolla, niin valitse Genet. Kaikissa muissa tapauksissa lähtisin passiivikaiuttimia ja vahvistinta ostamaan. Ylempänä onkin muutama ehdotelma jälkimmäiseen ratkaisuun :asif:
Käytännössä pöntöt tulisi vain telkkarin ja siihen liitettyjen laitteiden soittoon. Genet ei välttämättä mikään ”järkivalinta” ole mutta aina kaiuttimia katsoessa tulee niitä hieman vilkuiltua.

Joskus mitannut kuulokelähdön töllöstä ja sen impedanssikäyttäytyminen oli aivan totaalinen kasa paskaa.. Fiksua ostaa huippuhyvän kaiutinvalmistajan aktiivipurkit ja laittaa ne tyyliin paskimpaan mahdolliseen lähtöön kiinni. Win-win.

Itse katsoisin kaiuttimet missä on mielellään 8" -tuumainen bassoelementti (Klipsch, Emotiva) jotta siitä 2.0 -setin leffattelusta edes jotain saa irti bassopuoleltakin. Volumensäätö toimii myös kerrostalossa. Nämä myös tarvitsevat luonnollisesti sen vahvistimen joten voi budjetti vähän kusasta...

Tässä esim. erittäin nopea söörtsi torista about tonnin luokkaan minkä ainakin itselleni kelpuuttaisin.

Elac Debut B5 175
Elac s10eq subwoofer 280e
Marantz NR1509 -5.2 AV-viritinvahvistin, musta 400e


8” kanssa alkaa koko kasvamaan ja yllättäen hieman pitäisi estetiikkaakin miettiä subin sijoitus vaatisi tilan uudelleen järjestelyä. Tila mihin tulossa on elementtiseinän viereen noin 3.5m kuuntelijasta
 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
1 037
Osta hyvät lattiakajarit tai jalustakaiuttimet joku 600e max riittää joku 6.5" elementti jos on laadukas, siihen 10 tai 12" subi toistamaan leffojen bassot. Näin olen itse tekemässä tässä ja q acoustics 2.1setti pyöriny mielessä. Tosin tuo RTX 3080 ostettava eka.
 
Liittynyt
19.08.2019
Viestejä
214
En tiedä, mihin ketjuun tämä kuuluisi, mutta laitetaan tänne. Törmäsin tällaiseen juttuun netissä, että bookshelf kaiuttimien ei pitäisi olla esim. suoraan tv-tason päällä, vaan tarvittaisiin jotain vaimennusta kaiuttimen ja tv-tason väliin. Jos oikein ymmärsin, niin olisi vaikutusta bassopäähän, jos kaiutin vain on tason päällä ilman mitään vaimennuksia. Onkohan oikeasti jotain kuultavaa vaikutusta, jos kaiuttimen "eristää" pöytätasosta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
En tiedä, mihin ketjuun tämä kuuluisi, mutta laitetaan tänne. Törmäsin tällaiseen juttuun netissä, että bookshelf kaiuttimien ei pitäisi olla esim. suoraan tv-tason päällä, vaan tarvittaisiin jotain vaimennusta kaiuttimen ja tv-tason väliin. Jos oikein ymmärsin, niin olisi vaikutusta bassopäähän, jos kaiutin vain on tason päällä ilman mitään vaimennuksia. Onkohan oikeasti jotain kuultavaa vaikutusta, jos kaiuttimen "eristää" pöytätasosta?
Ei. Suurempi vaikutus on, jos refleksiputki on takana ja otat kauemmas seinästä.

Tuo eristäminen tasosta on sitä varten, että kaiutin ei tärise kun tykität sitä bassoa. Mutta miksi tekisit näin pienillä kaiuttimilla?
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 539
En tiedä, mihin ketjuun tämä kuuluisi, mutta laitetaan tänne. Törmäsin tällaiseen juttuun netissä, että bookshelf kaiuttimien ei pitäisi olla esim. suoraan tv-tason päällä, vaan tarvittaisiin jotain vaimennusta kaiuttimen ja tv-tason väliin. Jos oikein ymmärsin, niin olisi vaikutusta bassopäähän, jos kaiutin vain on tason päällä ilman mitään vaimennuksia. Onkohan oikeasti jotain kuultavaa vaikutusta, jos kaiuttimen "eristää" pöytätasosta?
Ottamatta kantaa tuohon eristämiseen, lähtökohtaisesti minkään bookshelf kaiuttimen ei pitäisi olla TV-tasolla tai hyllyssä, vaan omalla jalustallaan.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
243
Jos bookshelf kaiuttimet on nimenomaan suunniteltu hyllyyn tai tasolle sijoitettavaksi, niin silloin se on ihan ok sijoittaa ne "oikealle" paikalleen. Eristäminen on aina hyvä ajatus, koska kyllä ne pienetkin kaiuttimetkin värisee, joka taas usein aiheuttaa sivuääniä :)
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 539
Kyllähän ne voi sijoittaa vaikka sohvan alle, mutta ei se kovin optimaalinen paikka ole. Älä myöskään sekoita kabinettiresonanssia eristämiseen.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 162
Jos kaiuttimet laittaa tasolle, niin eniten olisin huolissani tasosta tulevista heijastuksista. Tässä auttaa, jos kaiuttimet laittaa tason etureunaan, mikä ei välttämättä miellytä sisustuksellisesti kaikkien silmää.
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
322
Uskon hellasärön tai jo omankin visuaalisen mieltymyksen tulevan vastaan ennen kuin havaittavia äänellisiä eroja löytyy tv taso vs jalusta sijoittelusta. Toki sijainti vaikuttaa aina suuresti, mutta niin myös käytäntö. Sijoittaisin ite omani tv-tasolle jos siinä vain olisi tilaa, mutta kun ei ole. Ja toki paraneehan se Stereo-efekti kun ne ovat hieman etäämmällä tvstä ja keskikaiuttimesta?
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
243
Eiköhän se oma mieltymys liene tärkeintä, olkoon se sitten visuaalinen tai äänenlaadullinen näkökohta :thumbsup:
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
243
Kyllähän ne voi sijoittaa vaikka sohvan alle, mutta ei se kovin optimaalinen paikka ole. Älä myöskään sekoita kabinettiresonanssia eristämiseen.
On se optimaalinen silloin kuin se on siten suunniteltu. Otetaan esimerkiksi vaikka soundbarit. Suurinosa näistä on varmaan suunniteltu tasolle asetettavaksi ja vielä lähelle seinää. Eihän se todellakaan ole optimaalinen paikka, mutta on noissa myös varmasti hyödynnetty sijoituksesta saatava "bassobuusti" :rofl:
Joo kabinettiresonanssia tarkoitin. En koe eristämisestä olevan mitään (kuultavaa) hyötyä matalille taajuuksille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
979
Jalustakaiuttimien laittamisessa tv-tasolle ei itsessään ole mitään väärää ainakaan minun mielestä, kunhan pari reunaehtoa täyttyvät.

1. Diskantti about korvan korkeudella. Kallistaminen on ok, mutta ei korvaa täysin sitä, että kaiutin olisi oikealla korkeudella.
2. Pinnan heijastukset otettu huomioon. Joko kaiuttimet heti etureunaan kiinni tai heijastuspinta on akustoitava.
3. Tärinät otettu huomioon. Mielestäni oleellisinta on, että kahta kovaa pintaa ei ole vastakkain eli jo edes ne huopatassut kaiuttimet pohjassa auttavat tähän. Toki, parempi eristys alustasta olisi suositeltavaa.

Mutta juuri kenelläkään eivät nuo ehdot toteudu, kun kaiuttimet ovat tv-tasolla. Kovin usein kuvissa kaiuttimet ovat n. 50cm lattiasta ja niitä ei ole kallistettu ylöspäin. Usein kaiuttimilla ei ole minkään asteista jalustaa, vaan ne on vaan laskettu suoraan kovalle alustalle (joka on usein vielä lasia) ja parhaimmillaan sijoitettu melkein tason takareunaan kiinni, jolloin kaiuttimen etulinja on tv:n takana.

Olen tämän ihan henkilökohtaisesti kokeillut. Ensimmäiset kaiuttimet olivat tv-tasolla alkuun ilman kallistusta, sitten kallistettuna ja lopuksi jalustoilla. Ääni parani joka askeleella oleellisesti ainakin minun mielestäni.

Jos tila on niin kortilla ja hellasärö ei anna mahdollisuuksia parempaan sijoitteluun, niin itse harkitsisin vakavasti kuulokekuuntelua. Huonolla sijoittelulla saa kaikki kaiuttimet kuulostamaan huonolta.
 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
1 037
Tarttuipa mukaan oulun audiokaupasta käytetyt b&w C9 etukaittimet ja mukaan tuli keskiäänikaiutin 1150e. Tuon keskiäänen sijoitus voi tuottaa ongelmia, voisin kokeilla TV-tasolla kallistettuna TV tason alaosan hyllyyn, toisessa hyllyssä AVR, muuten menee vaikeaksi. Tuossa linkissä ilmeisesti uudempi versio.

Monitor audio käytetyt oli myös mietinnässä, mutta ne oli helsingissä

Budjetti meni vähän yli, mutta käytettynä saa hyvät ja kalliit edullisemmin, katoin arvosteluja ennen ostoa, vaikka koekuuntelua en tehnyt.

Subbaria tuskin tarvii, ainakaan hetkeen

Vahvistimeksi tulee Denon AVR-3600H
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
979
Tarttuipa mukaan oulun audiokaupasta käytetyt b&w C9 etukaittimet ja mukaan tuli keskiäänikaiutin 1150e. Tuon keskiäänen sijoitus voi tuottaa ongelmia, voisin kokeilla TV-tasolla kallistettuna TV tason alaosan hyllyyn, toisessa hyllyssä AVR, muuten menee vaikeaksi. Tuossa linkissä ilmeisesti uudempi versio.
Onnittelut hankinnasta!

Kannattaa ihan kriittisesti testata, että miten se keskikaiuttimen saa toimimaan tuolla sijoittelulla. Äänenlaatua voi auttaa se, jos täytät tuota hyllyä vaimentavalla materiaalilla. Keskikaiutin ei kuitenkaan ole pakollinen. Itse kuuntelisin mieluummin hyvää stereo-ääntä, joka muodostaa phantom centerin, kuin keskikaiutinta, joka on sijoiteltu huonosti. Tuo kuitenkin selviää ihan kuuntelemalla.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
608
Tuotanoin, mulla tuli nyt vihdoin päivitettyä minun kajarit Mackie CR4 -> Behringer Truth B3030A ja tuo muutos äänenlaadussa ja suuruudessa on kirjaimellisesti ihan uskomaton. Mitenhän käy äänen laadulle ku tuosta lähtee ylemmäs, sanotaanko 1000€-1500€ kajareihin, onko tiedossa taas iso harppaus vaiko enemmän pieniä eroja?
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
452
Tuotanoin, mulla tuli nyt vihdoin päivitettyä minun kajarit Mackie CR4 -> Behringer Truth B3030A ja tuo muutos äänenlaadussa ja suuruudessa on kirjaimellisesti ihan uskomaton. Mitenhän käy äänen laadulle ku tuosta lähtee ylemmäs, sanotaanko 1000€-1500€ kajareihin, onko tiedossa taas iso harppaus vaiko enemmän pieniä eroja?
Kyllä siinä tulee eroja, nuo Behruthan ovat studiomonitorit ja itse koen ne hieman raskaiksi kuunneltaviksi pidemmän päälle.

Mutta:

Toisaalta nämä hifitouhut ovat niin subjektiivisia hommia, että mahdoton lähteä toisten puolesta sanomaan että mikä kenenkin mielestä kuulostaa hyvältä ja mikä on ns. riittävän hyvä taso, vai onko sellaista. Toiset upottaa systeemiin kymmeniä tuhansia euroja, itse hommasin leffakäyttöön Q-Acousticsin 3050:t jotka maksaa alle tonnin per pari, mutta kuulostivat omaan korvaan paremmilta kuin yli neljä kertaa kalliimmat verrokit joita kuuntelin liikkeessä. Kannattaa myös muistaa, että mitä enemmän satsaa äänentoistoon, niin sitä tärkeämmäksi muodostuu myös kuuntelutilan akustointi. Aivan turhaa hommata vaikkapa 5000€ lattiakaiutinparia 15 neliön betoniyksiöön.

Jos aihealue kiinnostaa niin suosittelen käväisemään lähimmässä alan liikkeessä, siellä pääsee kuuntelemaan erilaisia vermeitä eikä edes maksa mitään (ainakaan niin kauan kunnes ei tee mitään heräteostoksia..)
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
608
Joo tuota vähän mietinki että millasta budjettia sitä kehtaa laittaa tähän pieneen olohuoneeseen. Jalustat kyllä hommattu ja äänet säädetty kohilleen ja luureja kyllä tullu kuunneltua ja tällä hetkellä Audeze LCD-2C alla, mutta kuulostaa kyllä heikolta vrt. kajarit.. Sillä mietin, että jos nuo möis pois ja ostais vielä paremmat kajarit.
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 539
Yleinen ajatelma taitaa olla jos haluaa tasoissa ylöspäin, tarvitsee sijoittaa noin 2-3 kertaa sen aiemman skobesetin hinta. Muuten liikutaan lähinnä sivutasolla. Uusimmista suhteellisen halvoista uutuuksista mielenkiintoinen testata olisi Elacin Uni-Fi 2.0, jos ulkonäön vain kestää.

Toisaalta kysyjä on tykästynyt monitorisoundiin, niin olisiko sitten niinkin tylsä ehdotus kokeiltaivaksi kuin Genelecin G3.
 
Liittynyt
28.01.2020
Viestejä
190
Jos haluaa tuohon edullisemman subbarin valkoisella värityksellä, riippuen tietysti tilan koosta ja jytinän tarpeesta: XTZsound 8.17. Yllättävän hyvin jytisee. Tuli tollainen hommattua kun itsellä on korkeusrajoite subbarin sijoittelussa, tosin mahtuisi 42cm korkea joten ehkä etsintä jatkuu :)
 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
1 037
Kyllä siinä tulee eroja, nuo Behruthan ovat studiomonitorit ja itse koen ne hieman raskaiksi kuunneltaviksi pidemmän päälle.

Mutta:

Toisaalta nämä hifitouhut ovat niin subjektiivisia hommia, että mahdoton lähteä toisten puolesta sanomaan että mikä kenenkin mielestä kuulostaa hyvältä ja mikä on ns. riittävän hyvä taso, vai onko sellaista. Toiset upottaa systeemiin kymmeniä tuhansia euroja, itse hommasin leffakäyttöön Q-Acousticsin 3050:t jotka maksaa alle tonnin per pari, mutta kuulostivat omaan korvaan paremmilta kuin yli neljä kertaa kalliimmat verrokit joita kuuntelin liikkeessä. Kannattaa myös muistaa, että mitä enemmän satsaa äänentoistoon, niin sitä tärkeämmäksi muodostuu myös kuuntelutilan akustointi. Aivan turhaa hommata vaikkapa 5000€ lattiakaiutinparia 15 neliön betoniyksiöön.

Jos aihealue kiinnostaa niin suosittelen käväisemään lähimmässä alan liikkeessä, siellä pääsee kuuntelemaan erilaisia vermeitä eikä edes maksa mitään (ainakaan niin kauan kunnes ei tee mitään heräteostoksia..)
Noita 3050i mietin itekkin, ne on varmasti hyvät. En ole koekuunnellut, mutta monessa arvostelussa kehuttu, ja tarjouksessa audiokaupalla ja kruunuradiolla syyskuun loppuun -25% hintaa reilu 600e nyt.
Varmasti sopii moneen käyttöön, tuli mieleen, että onkohan nuo omat b&w c9 ylimitoitettu tai sopiiko enemmän hienompaan musaan kuin leffakäyttöön, no aika näyttää. ei vaan ole setuppi kasassa vielä, mutta noissa on tosin hyvä jälleenmyyntihinta.
Lompakko sanoo sen hifin tarpeen, on kyllä rahantuhlausta pistää montaa tonnia, jos käyttö on vähäistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 105
Tuotanoin, mulla tuli nyt vihdoin päivitettyä minun kajarit Mackie CR4 -> Behringer Truth B3030A ja tuo muutos äänenlaadussa ja suuruudessa on kirjaimellisesti ihan uskomaton. Mitenhän käy äänen laadulle ku tuosta lähtee ylemmäs, sanotaanko 1000€-1500€ kajareihin, onko tiedossa taas iso harppaus vaiko enemmän pieniä eroja?
Itse sanoisin että käy vaikka mielenkiinnosta (kun päivitys taas houkuttelee) kuuntelemassa erilaisella toteutuksella olevia kaiuttimia. Noissa Behringer Truh B3030A -kaiuttimissa on nauhadiskantti ja itse tykkään siitä enempi kun perus nappidiskantista. Monilla tämä saattaa olla päinvastoin. Tuon lisäksi löytyy myös torvidiskanttia (JBL, Klipsch) ja tosiaan noita nappidisuja laidasta laitaan. Mehän ei voida tietää mikä sinusta kuulostaa äänenlaadullisesti paremmalle. Omassa setupissa tällähetkellä torvidiskantti (DIY -kaiuttimet) tätä ennen ollut nappia ja nauhaa.. Nauhasta tykkäsin kovasti myös mutta mielestäni leffatteluun sopii kaikista parhaiten tuo torvi. Nauhadiskantti torvitoteutuksena on vielä kuulematta... Nuo behrut käytettynä omaa kyllä helvetin kovan hinta / laatu -suhteen. Ainoastaan kovempi voisi olla noiden isoveljissä käytettynä (B3031A)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
608
Mulla ei montaa neliötä olkkarissa ole, 15m2 luokassa about, ni en oikein tiiä minkä kokoset kajarit tänne sitten pitäis laittaa, että sopiiko tommonen studiomonitori ihan hyvin vai pitäskö olla vielä isommat. Hyvältä kuulostaa kyllä nyt, tulee musaa kuunneltua kokoajan kellon sallimissa rajoissa ja leffat sai ihan uuen ulottuvuuden kyllä. Subbaria en kehtaa hankkia ku kyseessä vanha kerrostalo.
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 539
Mulla ei montaa neliötä olkkarissa ole, 15m2 luokassa about, ni en oikein tiiä minkä kokoset kajarit tänne sitten pitäis laittaa, että sopiiko tommonen studiomonitori ihan hyvin vai pitäskö olla vielä isommat. Hyvältä kuulostaa kyllä nyt, tulee musaa kuunneltua kokoajan kellon sallimissa rajoissa ja leffat sai ihan uuen ulottuvuuden kyllä. Subbaria en kehtaa hankkia ku kyseessä vanha kerrostalo.
Ehkä järkevä vaihtoehto voisi olla, että kuuntelet nyt hetken aikaa (3-12kk) nykyistä settiä ja samalla mietit, että olisiko jotain parannettavaa äänenlaadussa. Ilmeisesti tällä hetkellä ei ole, mutta yleensä kuherruskuukauden jälkeen jotain voi tulla mieleen. Ja jos ei tule, niin aivan turha syytää rahaa kalliimpiin.
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 539
For a recent non-believer, I used an Onkyo SR500 Dolby Digital receiver--purchased reconditioned for $200 (they're $250 - $300 new) against some well regarded separates. It's rated at 65 watts x 2 stereo per the FTC guidelines into 8 ohms. Distortion is 0.08% from 20-20k from 1 watt to 65 watts into 8 ohms. It has a "direct" bypass feature that supposedly bypasses all the digital/DSP for analog stereo signals.

The Onkyo was put up against the well regarded Bryston 4B 300 wpc power (kys. pääte maksaa
6795$) amp and a Bryston 2 channel pre-amp. They were driving a pair of expensive floor standing KEF speakers and the source was a high-end Marantz CD player. The person who owns this system is very proud of it and has spent a lot of time getting what he considers to be the best sound possible.

I had the Bryston owner pick the level he wanted to do the comparison at while listening to his system. I then used pink noise to level match the Onkyo to his system while he was out of the room. The Onkyo was running in its "Stereo Direct" analog mode.

I called him back in to listen, he sat down in the sweet spot and I replayed the same CD track he'd used to pick the levels. He immediately started complaining about how bad the Onkyo sounded. He said it sounded thin, compressed, harsh and a few other things. I smiled and turned the Onkyo off and the music kept playing. He'd said all those negative things about his own Bryston gear!

With him red faced, we proceeded to do at least an hour of listening with me swapping cables, or only pretending to, when he requested a switch. He listened to his favorite audiophile CDs. I did lots of swaps and fake swaps and during each would ask him which he thought he was listening to. In the end, his answers were roughly 50% correct which is the same as if he'd been randomly guessing. He even finally admitted, he couldn't tell which was which and WAS only guessing! I took his place and also couldn't hear any difference between the lowly receiver and his prized Bryston gear.


^ Varmaan tuossakin oli vääränlaiset kaiuttimet kun ei kuultu eroja :rofl:. Tai ehkei ollut tarpeeksi käärmeöljyä kaapeleissa.
Tähän on kyllä pakko vastata nyt paremmalla ajalla. Tämän väittelyn pitäisi muutenkin olla tuolla vahvaripuolella...

Ensinnäkin tälläkään foorumilla ei pitäisi sen mielipiteen voittaa, jota huudetaan kaikista koviten. Itse koitin etsiä Youtubesta näitä vahvareiden sokkotestejä ja en löytänyt yhtään. Kaiutinpiuhoista kyllä löytyi ja löytyy myös uusimmasta AVPlussa-lehdestäkin. Eroja kuultiin.

Vahvistimien kuultavissa eroissa yleensä tulee ensimmäisenä vastaan kokonaissärö, mutta jos tämä osataan ottaa huomioon, löytyy myös niitä ihan kuultavia sävyeroja. Tässä nyt on tietysti itsestäänselvyytenä, että A-, AB- ja D-luokan vahvistimet kaikki soivat eri tavalla. Mutta näiden sisällä on myös eroja.

Näistä eroista voi lukea lehdistä, kuunnella Youtube-starojen mietteitä ja ennenkaikkea perehtyä näiden edellämainittujen näkemyksiin, miten se trendikkäin vahvistin mätsää tämän hetken kaiuttimiiin tai siihen mitä on mahdollisesti itse harkitsemassa. Paras keino on tosin olla itse rohkea ja kokeilla.

Jotenkin turhauttaa vaan lukea näitä, että eroja ei voi olla, kun juuri samaan aikaan 'oikeassa ketjussa' käyttäjä valitsee toisen merkin Denonin sijaan, koska se soi paremmin. Samoin desktop-puolella on kovaa keskustelua, mikä headphoneamp soi parhaiten.

Loppukaneettina on, että jos on tyytyväinen nykyiseen soundiin, niin sitten antaa olla, mutta jos on halua parantaa, kannattaa yksinkertaisesti kokeilla.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 655
Tähän on kyllä pakko vastata nyt paremmalla ajalla. Tämän väittelyn pitäisi muutenkin olla tuolla vahvaripuolella...

Ensinnäkin tälläkään foorumilla ei pitäisi sen mielipiteen voittaa, jota huudetaan kaikista koviten. Itse koitin etsiä Youtubesta näitä vahvareiden sokkotestejä ja en löytänyt yhtään. Kaiutinpiuhoista kyllä löytyi ja löytyy myös uusimmasta AVPlussa-lehdestäkin. Eroja kuultiin.

Vahvistimien kuultavissa eroissa yleensä tulee ensimmäisenä vastaan kokonaissärö, mutta jos tämä osataan ottaa huomioon, löytyy myös niitä ihan kuultavia sävyeroja. Tässä nyt on tietysti itsestäänselvyytenä, että A-, AB- ja D-luokan vahvistimet kaikki soivat eri tavalla. Mutta näiden sisällä on myös eroja.

Näistä eroista voi lukea lehdistä, kuunnella Youtube-starojen mietteitä ja ennenkaikkea perehtyä näiden edellämainittujen näkemyksiin, miten se trendikkäin vahvistin mätsää tämän hetken kaiuttimiiin tai siihen mitä on mahdollisesti itse harkitsemassa. Paras keino on tosin olla itse rohkea ja kokeilla.

Jotenkin turhauttaa vaan lukea näitä, että eroja ei voi olla, kun juuri samaan aikaan 'oikeassa ketjussa' käyttäjä valitsee toisen merkin Denonin sijaan, koska se soi paremmin. Samoin desktop-puolella on kovaa keskustelua, mikä headphoneamp soi parhaiten.

Loppukaneettina on, että jos on tyytyväinen nykyiseen soundiin, niin sitten antaa olla, mutta jos on halua parantaa, kannattaa yksinkertaisesti kokeilla.
Jos lähdetään ns. Hifipuolelle (olen siellä seikkaillut pitkään) niin hiertää muutama perusasia:

- Subjektiivinen vertailu on siellä ainoa sallittu tapa, jos joku kuulee eroja esim niissä kuuluisissa laitteiden päälle laitettavissa energiakivissä niin sitä mielipidettä pidetään arvokkaampana kuin jos sanoo aivan kaistapääksi. Perus fysiikan ilmiöitä ei kunnioiteta vaan nuo omat kuuntelukokemukset on AINOA mittari. Sama pätee sokkotesteihin tai mittauksiin.

- Käsittämätön allergia huonekorjaimia kohtaan, saatetaan ostella kymppitonnien laitteita mutta huonekorjainta ei ole. Nautitaan mieluummin huonemoodeista kuin kärsitään muutama satanen mitä huonekorjain maksaa

Täällä käsittääkseni ei ole kertaakaan todettu että "Denon soi paremmin" vaan päinvastoin, tuossa hintaluokassa on vaikea uskoa että vahvistimien välillä olisi korvin kuultavia eroja, ainakaan täällä löytyvillä kaiuttimilla / tiloilla.

Jos viittaa esim Whathifi "Sony 1080 Arvosteluun" niin sama aviisi valitsi Sony XM3 vastamelukuulokkeet "Best Headphones - period". Internet julkaisuiden tarkoitus on kerätä kävijöitä, lähdekritiikki on suotavaa.

Vaikka kyseessä on olkiukko niin otetaan esimerkiksi putkivahvistimet - kaikilla objektiivisilla teknisillä kriteereillä paska tekniikka mutta silti hifipuolella niitä ihaillaan. Se heille sallittakoon ja todella hienoa jos tykkää niiden kanssa puuhailla mutta niitä ei voi väittää hyviksi kaikille.

Kaikki mielipiteet on mielestäni erittäin tervetulleita mutta perusteet olisi hyvä olla mukana. Jos ainoa perustelu miksi jokin on parempi on oma mielipide niin se olisi syytä perustella erityisen hyvin eikä väittää kuulevansa asioita joita ei oikeasti ole olemassa.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
196
Mitäs laittaisin uuden kodin olkkariin?
Töllöksi sinne tulee LG B9 65".

Kodissa on yksi makuuhuone varattuna mahdolliselle kotiteatterille (tykki, kangas ja kunnon kaiutinjärjestelmä) mutta olohuone aiheuttaa päänvaivaa.

Olen kahden vaiheilla, joko tämä:

Tai tämä:

Ensimmäinen vaihtoehto on sellainen, että tietää mitä saa. Alapää jää mielestäni vajaaksi ja pitäisi tuohon subi hommata-->hinta nousee.

Soundbarit yleensä nauretaan huoneesta pihalle mutta ajattelin, että kun ollaan tuossa hintaluokassa, luulisi saavan jo rahoille vastinetta.
Olohuoneessa katsotaan sarjoja ja kuunnellaan illan istujaisissa musiikkia.

Mitä ajatuksia? Jotain muuta, kuin nuo? Tarkoitus pitää olkkari simppelinä, ei montaa kaiutinta.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 026
@ylialokas , nyt melkein täytyy päättää että painottaako sillä järjestelmällä sitä sarjojen/leffojen katselua vaiko musiikin kuuntelua. Vähän katselin tuosta Yamahasta revikkaa ja ilmeisesti on kohtuu pätevä elokuvissa. Laite on tosin jo yli 4 vuotta vanha niin uskoisin että uudemmissa on jo parempaa tarjolla tuohon hintaan.

Jos taas haluaa enemmän musiikkipainotusta ja mehevämpää ääntä niin Klipsch The Sixes kaiuttimet voisi olla hyvä vaihtoehto myös. Niiden kanssa ei esivahvistin ilmeisesti ole pakollinen, mutta tietysti voi mieleisen laittaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 159
Mitäs laittaisin uuden kodin olkkariin?
Töllöksi sinne tulee LG B9 65".

Kodissa on yksi makuuhuone varattuna mahdolliselle kotiteatterille (tykki, kangas ja kunnon kaiutinjärjestelmä) mutta olohuone aiheuttaa päänvaivaa.

Olen kahden vaiheilla, joko tämä:

Tai tämä:

Ensimmäinen vaihtoehto on sellainen, että tietää mitä saa. Alapää jää mielestäni vajaaksi ja pitäisi tuohon subi hommata-->hinta nousee.

Soundbarit yleensä nauretaan huoneesta pihalle mutta ajattelin, että kun ollaan tuossa hintaluokassa, luulisi saavan jo rahoille vastinetta.
Olohuoneessa katsotaan sarjoja ja kuunnellaan illan istujaisissa musiikkia.

Mitä ajatuksia? Jotain muuta, kuin nuo? Tarkoitus pitää olkkari simppelinä, ei montaa kaiutinta.
Olen tässäkin keskustelussa useampaan kertaan maininnut, mutta Genelecin 8000-sarjasta löytää samaa suorituskykyä edullisemmin kuin G-sarjasta varsinkin, jos ei valkoinen väri ole pakollinen. Ja tietty käytettynä vielä edullisemmin. Tuosta Bluesoundista en tiedä. Saa olla hiton hyväsaundinen, että oikeuttaa tuon hintalapun, vaikka nyt ominaisuuksia löytyykin. Ei kuitenkaan huonekorjainta tms.
 
Liittynyt
25.02.2019
Viestejä
1 052
Eikö soundbarit kuulosta säännöstään huonommalta kuin hylly/lattiakajarit subin kanssa, 2" driverit vs 5" eli ei mitään järkeä? Miksi ihmiset ostelee niitä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 056
Eikö soundbarit kuulosta säännöstään huonommalta kuin hylly/lattiakajarit subin kanssa, 2" driverit vs 5" eli ei mitään järkeä? Miksi ihmiset ostelee niitä?
Erilaisilla ihmisillä on erilaisia tarpeita. Jotkut pitävät soundbareja helppona ja hyvänä ratkaisuna. Varmasti markkinointi on myös onnistunut tehtävässään.

Se on käyttäjäystävällinen. Ei tarvitse vedellä kaapeleita eri kaiuttimilta. Helppo pistää telkkarin alle tv-tasolle. Saa ostettua samasta kaupasta kuin se telkkarin.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 641
Eikö soundbarit kuulosta säännöstään huonommalta kuin hylly/lattiakajarit subin kanssa, 2" driverit vs 5" eli ei mitään järkeä? Miksi ihmiset ostelee niitä?
Oikein ohjattuna kokonaiskartioala on se juttu ja iso soundbar voi hyvinkin olla parempi kuin pari hyllykaiutinta. Myös stereokuvaa voidaan parametrisesti säätää jos elementtejä on paljon ja ohjaus asianmukaista. Subin voi sen soundbarinkin kaveriksi laittaa jos haluaa lisää jytkettä.

Noita kannattaa välttää lähinnä jos vierastaa ajatusta siitä että joku DSP päättää että miltä jonkun kuuluu kuulostaa tai jos on vähän enemmän rahaa laittaa ja ulkonäkörajotteita ei ole.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
608
Mikäs määrittää sen, onko kajari hyvä musa- vaiko leffakäyttöön? Fyysinen koko, äänikuvan koko, alapään toisto?
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
979
Jos lähdetään ns. Hifipuolelle (olen siellä seikkaillut pitkään) niin hiertää muutama perusasia:

- Subjektiivinen vertailu on siellä ainoa sallittu tapa, jos joku kuulee eroja esim niissä kuuluisissa laitteiden päälle laitettavissa energiakivissä niin sitä mielipidettä pidetään arvokkaampana kuin jos sanoo aivan kaistapääksi. Perus fysiikan ilmiöitä ei kunnioiteta vaan nuo omat kuuntelukokemukset on AINOA mittari. Sama pätee sokkotesteihin tai mittauksiin.

- Käsittämätön allergia huonekorjaimia kohtaan, saatetaan ostella kymppitonnien laitteita mutta huonekorjainta ei ole. Nautitaan mieluummin huonemoodeista kuin kärsitään muutama satanen mitä huonekorjain maksaa

Täällä käsittääkseni ei ole kertaakaan todettu että "Denon soi paremmin" vaan päinvastoin, tuossa hintaluokassa on vaikea uskoa että vahvistimien välillä olisi korvin kuultavia eroja, ainakaan täällä löytyvillä kaiuttimilla / tiloilla.

Jos viittaa esim Whathifi "Sony 1080 Arvosteluun" niin sama aviisi valitsi Sony XM3 vastamelukuulokkeet "Best Headphones - period". Internet julkaisuiden tarkoitus on kerätä kävijöitä, lähdekritiikki on suotavaa.

Vaikka kyseessä on olkiukko niin otetaan esimerkiksi putkivahvistimet - kaikilla objektiivisilla teknisillä kriteereillä paska tekniikka mutta silti hifipuolella niitä ihaillaan. Se heille sallittakoon ja todella hienoa jos tykkää niiden kanssa puuhailla mutta niitä ei voi väittää hyviksi kaikille.

Kaikki mielipiteet on mielestäni erittäin tervetulleita mutta perusteet olisi hyvä olla mukana. Jos ainoa perustelu miksi jokin on parempi on oma mielipide niin se olisi syytä perustella erityisen hyvin eikä väittää kuulevansa asioita joita ei oikeasti ole olemassa.
Erittäin hyvin sanottu. Itseäni on hifi-harrastuksessa myös hiertänyt ihan samat asiat. Mielestäni ongelma tiivistyy juuri objektiivisuus vs. subjektiivisuus vastakkainasetteluun.

Hifi-harrastus pohjautuu pohjimmiltaan subjektiiviseen aistihavaintoon ja tästä on ollut helppo vetää johtopäätös: kuulostaa paremmalta = tuote on parempi. Tämä onkin aiemmin ollut se ainoa tapa harrastaa pitkälle 90-luvulle asti, mutta 2000-luvulle tultaessa ja tietokoneiden ja mittausvälineistön saapuessa kuluttajille laajemmin, on objektiivinen puoli tuotu esiin. Nykyisin lähes kenellä vaan on mahdollisuus mitata settinsä muutoksia objektiivisesti pelkkien kuulohavaintojen sijaan ja tämä on muodostanut ihan selvästi oman haaraumansa koko harrastajakuntaan.

Minun mielestäni tässä ei ole kyse väittelystä oikean ja väärän harrastustavan välillä. Kukin harrastakoon miten parhaaksi näkee. Mutta se mitä laitetta suositellaan toisille ostettavaksi tai kuinka paljon neuvotaan budjetoimaan kaapeleihin tulisi pohjautua edes jollain asteella objektiivisuuteen. Ihan vaan ajatusleikkinä, kuvitelkaa Sampsan RTX3080 arvostelu ilman objektiivisia mittauksia: "3080 tuntuu sulavalta". Ei sovi näytönohjainarvosteluun, mutta kaiutinarvosteluissa valtaosa suoritetaan ilman mitään mittauksia. En väitä, että kaiuttimet on pakko mitata, jotta arvostelulla olisi mitään arvoa. Haluan vaan tuoda esiin, miten poikkeuksellisen subjektiivisesti juuri hifi-laitteistoa edelleen arvioidaan verrattuna muuhun teknologiaan. Mielestäni asioiden mittaamisesta ei ole mitään haittaa, koska ne usein paljastavat asioita, mitä korva ei kuule.

Kaikesta tuosta huolimatta itsekin neuvon potentiaalisia kaiutinostajia ensimmäisenä kuuntelemaan liikkeeseen eli subjektiivisuudella on tilaa minunkin ahtaassa objektiivisessa harrastustavassani. Pointti lieneekin se, että hifiharrastus on edelleen vähän liikaa kallellaan tuohon puhtaan subjektiiviseen suuntaan, kun mitään varsinaista syytä objektiivisuuden puutteelle ei ole. Olisi kaikkien etu, jos hifi-alan toimijat omaksuisivat edes osittain Audiosciencereview-sivuston kaltaisia mittaustapoja. Kaiuttimien käytöksestä saa paljon paremman kokonaiskuvan kun tukena on muutama kulma-ja särömittaus, kuin siitä että toimittaja vain toteaa "Nää soi kovaa ja puhtaasti".
Noista särömittauksista muuten näkee todella nopeasti, miten normaalista jalustakaiuttimesta loppuu kyvyt yllättävän aikaisin. Tämä on sellainen seikka, jota ei kovinkaan monessa arvostelussa usein tuoda mitenkään esiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
979
Mikäs määrittää sen, onko kajari hyvä musa- vaiko leffakäyttöön? Fyysinen koko, äänikuvan koko, alapään toisto?
Hyvä kaiutin hoitaa molemmat. Elokuvia ajatellen kaiuttimesta olisi hyvä löytyä kunnolla dynamiikkaa ja tehonkestoa. Tämä luontaisesti ohjaa hieman tuonne isompien kaiuttimien suuntaan, koska 6,5" elementti ei vaan kykene samoihin temppuihin kuin 15" elementti.

Hyvin suunniteltu iso kaiutin taas toistaa musiikin myös erittäin hyvin ja se, että kumpi on parempi musiikkikäytössä on aikalailla mielipideasia. Jos kuunteluvoimakkuus on korkea, niin isompi kaiutin hoitaa saman homman pienemmällä säröllä. Kun elementtikoko kasvaa, niin kaiuttimen suuntavuuskin nousee, jolloin kuullaan enemmän suoraa ääntä kaiuttimesta huoneheijastusten sijaan.

Isompi ei kuitenkaan ole mitenkään kategorisesti parempi vaan hyvin suunniteltu kaiutin, laadukkailla elementeillä, on aina paras vaihtoehto. Jos hinta taas ei ole ongelma, niin iso laadukas kaiutin on aika hankala voittaa pienillä elementeillä, vaikka miten laadukkaita olisivat.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 661
Viestejä
4 207 617
Jäsenet
70 930
Uusin jäsen
tomoslono

Hinta.fi

Ylös Bottom