Mitkä kaiuttimet ostaisin? - yleisthreadi

Mitäs ootta mieltä, onko bassoansoja järkeä laittaa pelkille bookshelfeille? Onko nuo etuseinän nurkat kuin paha heijastuspinta äänelle? Vähän ristiriitasta tietoa tuntuu löytyvän..

 
@Exact , vaikuttaa aika rajulta jos vain hyllykaiuttimet on. REWillä näkee vesiputousgraafilla helposti kuinka jää bassot soimaan. Itsellä 2x18" subit eikä erillisille bassoansoille ole siltikään tarvetta, mutta on tietysti aina huoneesta kiinni (puurunkoinen omakotitalo).
 
@Exact , vaikuttaa aika rajulta jos vain hyllykaiuttimet on. REWillä näkee vesiputousgraafilla helposti kuinka jää bassot soimaan. Itsellä 2x18" subit eikä erillisille bassoansoille ole siltikään tarvetta, mutta on tietysti aina huoneesta kiinni (puurunkoinen omakotitalo).

Joo puinen kerrostaloasunto kans itsellä, ettei tää mikään betonibunkkeri onneksi ole, mietin vaan että saisko tommosista jotain merkittävää hyötyä. Pitänee se mittausmikki nyt sitten ostaa seuraavaksi ja kattoa tarkemmin.
 
Joo puinen kerrostaloasunto kans itsellä, ettei tää mikään betonibunkkeri onneksi ole, mietin vaan että saisko tommosista jotain merkittävää hyötyä. Pitänee se mittausmikki nyt sitten ostaa seuraavaksi ja kattoa tarkemmin.

Ensin mittaukset ja vasta sitten vaimennukset ja muut säädöt, huonolla tuurilla laitat vaimentimen jo valmiiksi vaimentuneelle taajuudelle.

Laittaisin ehkä vähän jotain akustiikkapaneelia/diffuusoria seiniin/kattoon pahimpiin heijastuksiin ja vasta sitten bassoansoja ja muita täsmäsäätöjä.
 
Ensin mittaukset ja vasta sitten vaimennukset ja muut säädöt, huonolla tuurilla laitat vaimentimen jo valmiiksi vaimentuneelle taajuudelle.

Laittaisin ehkä vähän jotain akustiikkapaneelia/diffuusoria seiniin/kattoon pahimpiin heijastuksiin ja vasta sitten bassoansoja ja muita täsmäsäätöjä.

Joo siis paneelit on jo asennettu kajareitten taakse ja ekoille pinnoille seiniin. Näytti aika yksinkertaselta tuo miniDSP:n mikin käyttö mitä katoin nopsaa ohjeet, tulee jännä nähä millanen taajuusvaste sieltä tulee. Eli jos vesiputouksessa näkyy pitkiä aikoja bassotaajuuksilla, ni silloin vois olla ansat järkevä laittaa, vai?
 
Ja sellanen pikanen kysymys vielä, että miksi kajareilla halutaan mahollisimman tasanen taajuusvaste, mutta kuulokkeilla ei?
 
Ja sellanen pikanen kysymys vielä, että miksi kajareilla halutaan mahollisimman tasanen taajuusvaste, mutta kuulokkeilla ei?

Liian rankka yksinkertaistus, että kajareilla haluttaisiin tasainen vaste. Kannattaa hieman lueskella tyypillisistä tavoitteista kaiutintoistossa. Itse esimerkiksi uskon, että Harman target curve on aika lähellä sitä, mikä useimpien korvaa oikeasti miellyttää. Vasteen kuuluu olla siis tasainen siinä mielessä, että vaihtelun tavoitekäyrästä kuuluu olla pientä, mutta esimerkiksi diskanttia ei kannata välttämättä lanata viivoittimella vedetyksi viivaksi.

Yksi tärkeä seikka korjauksien osalta on se, että oikeasti kuuntelee myös niitä omia korjauksiaan kriittisesti. Minulla on kokemusta mm. Yksisilmäisten veljesten ekvalisoinnista diskantilla ja lopputulos oli aivan karmea, vaikka käyrä oli "ideaali". Jos taas nykyiset Pisteet lanaisin sileäksi, niin se saattaisi jopa olla ihan kuunneltava toteutus. Olen kuitenkin yksinkertaistanut asiaa siten, että en korjaa pääkaiuttimia yli 300hz:n, jotta muokkaan vain sitä aluetta, mihin huonekorjain on tarkoitettu (=huoneen aiheuttamien virheiden korjaaminen). Kannattaa lukaista Schröeder taajuudesta pikkaisen.

Kuulokkeilla tuo target curve on itsessään täysin erilainen (käsittääkseni) siksi, että kun huone otetaan kokonaan pois äänentoistosta, niin sileäksi vedetty vaste ei vaan kuulosta hyvältä, koska korva ei ole yhtä herkkä joka taajuudella.

Pari vinkkiä mittauksiin ja korjauksiin:
- Mittaa yksi kanava kerrallaan (L ja R erikseen), summamittaukset ovat monimutkaisempi juttu.
- Jos korjaat, niin keskity korostumien leikkaamiseen, älä kuoppien nostamiseen.
- Tavoite ei ole suora viiva 20hz - 20kHz vaan loivasti bassoja kohten nouseva.
- Jos korjaat diskanttitaajuuksia tee se pääasiassa laajoilla (Q-arvoltaan pienillä) filttereillä. Vaihtoehtoisesti älä koske diskanttiin ollenkaan.
- Kuuntele kriittisesti lopputulosta. Usein "paperilla hyvä" ei välttämättä kuulosta kauhean hyvältä, jos korjaukset ovat liian kovakouraisia.

Alla kuva omasta käyrästä. Ei se ole missään +-1dB toleranssissa, mutta kuulostaa hyvältä.
Pisteet 20032021.jpg
 
Onneksi löytyy RME:stä dual EQ, ni pystyn korjaamaan molemmat kajarit erikseen, saa vaan nähä millanen rumba siitä tulee. Toivottavasti ois ny suht tasanen jo valmiiksi, ei ainakaan omaan korvaan kuulosta mitenkään piikikkäältä mutta tiiä tuota. Hyvin soi, mutta ku kajaripäivitys nyt ei oo ihan vielä aiheellinen ni pitää muuta pikkusäätöä tässä keksiä ajankuluksi :vihellys:
 
Liian rankka yksinkertaistus, että kajareilla haluttaisiin tasainen vaste. Kannattaa hieman lueskella tyypillisistä tavoitteista kaiutintoistossa. Itse esimerkiksi uskon, että Harman target curve on aika lähellä sitä, mikä useimpien korvaa oikeasti miellyttää. Vasteen kuuluu olla siis tasainen siinä mielessä, että vaihtelun tavoitekäyrästä kuuluu olla pientä, mutta esimerkiksi diskanttia ei kannata välttämättä lanata viivoittimella vedetyksi viivaksi.

Yksi tärkeä seikka korjauksien osalta on se, että oikeasti kuuntelee myös niitä omia korjauksiaan kriittisesti. Minulla on kokemusta mm. Yksisilmäisten veljesten ekvalisoinnista diskantilla ja lopputulos oli aivan karmea, vaikka käyrä oli "ideaali". Jos taas nykyiset Pisteet lanaisin sileäksi, niin se saattaisi jopa olla ihan kuunneltava toteutus. Olen kuitenkin yksinkertaistanut asiaa siten, että en korjaa pääkaiuttimia yli 300hz:n, jotta muokkaan vain sitä aluetta, mihin huonekorjain on tarkoitettu (=huoneen aiheuttamien virheiden korjaaminen). Kannattaa lukaista Schröeder taajuudesta pikkaisen.

Kuulokkeilla tuo target curve on itsessään täysin erilainen (käsittääkseni) siksi, että kun huone otetaan kokonaan pois äänentoistosta, niin sileäksi vedetty vaste ei vaan kuulosta hyvältä, koska korva ei ole yhtä herkkä joka taajuudella.

Pari vinkkiä mittauksiin ja korjauksiin:
- Mittaa yksi kanava kerrallaan (L ja R erikseen), summamittaukset ovat monimutkaisempi juttu.
- Jos korjaat, niin keskity korostumien leikkaamiseen, älä kuoppien nostamiseen.
- Tavoite ei ole suora viiva 20hz - 20kHz vaan loivasti bassoja kohten nouseva.
- Jos korjaat diskanttitaajuuksia tee se pääasiassa laajoilla (Q-arvoltaan pienillä) filttereillä. Vaihtoehtoisesti älä koske diskanttiin ollenkaan.
- Kuuntele kriittisesti lopputulosta. Usein "paperilla hyvä" ei välttämättä kuulosta kauhean hyvältä, jos korjaukset ovat liian kovakouraisia.

Alla kuva omasta käyrästä. Ei se ole missään +-1dB toleranssissa, mutta kuulostaa hyvältä.
Pisteet 20032021.jpg

Mielenkiinnosta miltä näyttää molempien vaateet yhdessä, sattuuko löytymään käppyrää?

Itsekin huomannut saman että kun tekee korjauksia niin muutosten ennakointi on kyllä vaikeaa, itse pitkään painiskelin koko alueen korjausten kanssa vs <500Hz ja samaa mieltä että Audyssey koko alueen korjaus kuulosti oudolta vaikka yritin vähän aikaa totutella.
 
Joo no audussey tekee diskanteille kyllä aika höpöä omasta mielestä laitan rajan 500Hz ja sillä saa hyvin bassoja korjattua ilman että diskantit menee omituisiksi
 
Mielenkiinnosta miltä näyttää molempien vaateet yhdessä, sattuuko löytymään käppyrää?

Itsekin huomannut saman että kun tekee korjauksia niin muutosten ennakointi on kyllä vaikeaa, itse pitkään painiskelin koko alueen korjausten kanssa vs <500Hz ja samaa mieltä että Audyssey koko alueen korjaus kuulosti oudolta vaikka yritin vähän aikaa totutella.

Ei löydy valmiina, mutta REW:llä pystyy laskemaan summavasteen jossa vaihekäytös pysyy mukana. Bassojen osaltahan tuo on kuvassa mitä sattuu, koska subbarit toistavat alle 80hz taajuudet monona. Tuosta minunkin kuvasta, jossa diskantissa on oikeassa kanavassa jotain virheitä johtuen ylimääräisistä rojuista olohuoneessa, tekisi summavasteen pohjalta virheellisen päätöksen (rikkinäinen diskantti, epätasainen toisto).

20032021 summavaste.jpg
 
Joo siis paneelit on jo asennettu kajareitten taakse ja ekoille pinnoille seiniin. Näytti aika yksinkertaselta tuo miniDSP:n mikin käyttö mitä katoin nopsaa ohjeet, tulee jännä nähä millanen taajuusvaste sieltä tulee. Eli jos vesiputouksessa näkyy pitkiä aikoja bassotaajuuksilla, ni silloin vois olla ansat järkevä laittaa, vai?

Joo Decay/Waterfall/Spectrogram näkyy resonanssit/jälkisoinnit, mitä pidemmälle se valuu niin sen pidempään soi.

Fiksummat osaa käyttää niitä RT60 käyriä, itsellä ei niihin riitä osaaminen.
 
Joo Decay/Waterfall/Spectrogram näkyy resonanssit/jälkisoinnit, mitä pidemmälle se valuu niin sen pidempään soi.

Fiksummat osaa käyttää niitä RT60 käyriä, itsellä ei niihin riitä osaaminen.

Itseasiassa kolme ensimmäistä ovat paljon parempia bassotaajuuksilla kuin RT60, jossa mittausresoluutio ei oikein meinaa riittää. RT60 on hyvä työkalu mielestäni jostain 100-200hz alueesta ylöspäin.
 
Ei löydy valmiina, mutta REW:llä pystyy laskemaan summavasteen jossa vaihekäytös pysyy mukana. Bassojen osaltahan tuo on kuvassa mitä sattuu, koska subbarit toistavat alle 80hz taajuudet monona. Tuosta minunkin kuvasta, jossa diskantissa on oikeassa kanavassa jotain virheitä johtuen ylimääräisistä rojuista olohuoneessa, tekisi summavasteen pohjalta virheellisen päätöksen (rikkinäinen diskantti, epätasainen toisto).

20032021 summavaste.jpg

Yllättävän voimakas lasku sulla ylätaajuuksille, ilmeisesti sopii noille kajareille? Oliks siinä jotain resonansseja jotka käy korvaan?
 
Yllättävän voimakas lasku sulla ylätaajuuksille, ilmeisesti sopii noille kajareille? Oliks siinä jotain resonansseja jotka käy korvaan?

Vastetta ei ole korjattu yli 300hz. Tuo vaste on siis täysin luomu diskanteilla. Minulla ei oikein ymmärrys itselläkään riitä siihen, että miksi isot koaksiaalit (ym. suuntaavammat toteutukset) ovat usein diskantilta laskevia. Oma maallikon käsitys on, että jos suuntaavan kaiuttimen diskanttivaste ei ole laskeva, tuntuu toisto aivan liian kirkkaalta. Mutta tähänkin vaikuttaa taas paljon käytetty ajuri ja torvi, koska joku toinen diskantti saattaakin olla vaimentumattomana ihan hyvän kuuloinen. Kannattaa mennä diyaudio.com kaiutinsuunnittelijoilta kysyä noin vaikeita kysymyksiä.
 
Taitaa lähteä meikäläisen kookkaammat Genet vaihtoon, kun en minä noita tunnu saavan soimaan mieleisesti. Parissa kämpässä on koitettu ja parissa muussakin tilassa oon noi kuullut. Hieno bassohan noissa on ja kaikki muutkin Genen hyveet, ts. pirusti dynamiikkaa, tosi tarkka resoluutio, virheetön stereokuva, säädettävissä tosi hyvin valmistajan systeemeillä jne., mutta kun keskialue ja yläkerta käy vaan jatkuvasti vähän korvaan, niin minkäs teet. S360 siis kyseessä.

Että jos joku on suunnittelemassa isompaa Geneä ja tuon hinta- ja kokoluokan kajari kiinnostaa, niin ei muuta kuin yksäriä :D Minä taidan ruveta kyselemään demoa Harbethin SHL5+ HD:sta tai mahdollisesti 30.2:sta. ATC kiinnostais merkkinä kanssa, mutta karkaa hinta itteä kiinnostavissa malleissa valitettavasti liian korkeaksi (~15k€).
 
Tekeeköhän näillä Aurelia Miniara kaiuttimilla mitään? Pienet aktiivit haussa levysoittimen kaveriksi. Noita ei tuolla alennuksella olisi ainakaan hinnalla pilattu. Nuo bluetoothit/akut ei sinänsä tosin ole mitenkään tarpeellisia. Vai mielummin pikku genelecit käytettynä jos tuohon ~300e hintaluokkaan sattuisi löytymään?
 
Tekeeköhän näillä Aurelia Miniara kaiuttimilla mitään? Pienet aktiivit haussa levysoittimen kaveriksi. Noita ei tuolla alennuksella olisi ainakaan hinnalla pilattu. Nuo bluetoothit/akut ei sinänsä tosin ole mitenkään tarpeellisia. Vai mielummin pikku genelecit käytettynä jos tuohon ~300e hintaluokkaan sattuisi löytymään?
Olen varsin tyytyväinen miniaroihin:hyvä soundi etenkin keskiäänille, basso ei ulotu kovin alas ja pyöreä, diskantti on asiallinen, mutta ei niin heleä kuin hyvillä hifi kaiuttimilla.Ääni on myös ilmava ja kolmiulotteinen ja läsnäolon tuntu on hyvä.
 
Tekeeköhän näillä Aurelia Miniara kaiuttimilla mitään? Pienet aktiivit haussa levysoittimen kaveriksi. Noita ei tuolla alennuksella olisi ainakaan hinnalla pilattu. Nuo bluetoothit/akut ei sinänsä tosin ole mitenkään tarpeellisia. Vai mielummin pikku genelecit käytettynä jos tuohon ~300e hintaluokkaan sattuisi löytymään?

En ole täällä mainostamassa mitään, enkä itse edes (ainakaan vielä) omista näitä kaiuttimia, mutta täytyy taas mainita nämä: IK Multimedia iLoud Micro Monitor

Saa myös valkoisena ja tarvittaessa Suomesta vähän kovempaan hintaan: IK Multimedia iLoud Micro Monitor White Edition kaiuttimet, valkoinen 319,00
 
Ketjussa paljon keskustelua Genelecin 8000-sarjalaisista. Näissä kun ei kotikäyttöön suunnattuihin G-sarjalaisiin verrattuna käsittääkseni akustisesti ole mitään eroa, niin olisin kysynyt tarkentavaa kysymystä mihin en suoraan netistä löytänyt vastausta. Ledejä 8000-sarjalaisista ei saa suljettua mutta osaisiko joku kaiuttimet omistava kertoa että sammuuko ledi kun automaattinen virrankatkaisu katkaisee virran kaiuttimesta? Vai jääkö ledi palamaan esim. eri värisenä ellei sitten katkaise virtaa fyysisesti nappulasta kaiuttimen takana?
 
Ketjussa paljon keskustelua Genelecin 8000-sarjalaisista. Näissä kun ei kotikäyttöön suunnattuihin G-sarjalaisiin verrattuna käsittääkseni akustisesti ole mitään eroa, niin olisin kysynyt tarkentavaa kysymystä mihin en suoraan netistä löytänyt vastausta. Ledejä 8000-sarjalaisista ei saa suljettua mutta osaisiko joku kaiuttimet omistava kertoa että sammuuko ledi kun automaattinen virrankatkaisu katkaisee virran kaiuttimesta? Vai jääkö ledi palamaan esim. eri värisenä ellei sitten katkaise virtaa fyysisesti nappulasta kaiuttimen takana?
Ledi sammuu kokonaan myös virransäästötilassa.
 
Leikitelly pitemmän aikaa ajatuksella siirtymisestä aktiivikaiuttimien pariin.

Olkoot nyt vaikka genelecit kun ei tuu muita merkkejä mieleen.

Nämä kytkee suoraan telkkariin ja kaiuttimet kiinni telkkariin, tason koon takia, ja että äänet kuuluisi mahdollisimman keskeltä kun kuuntelu/katselu etäisyys niin lyhyt, 2.4 m, jottei kuuluisi liian toispuoleisesti jos ei istu keskellä telkkaria.

No niin, no jos tämä kokoonpano ei kuulostaisi hyvältä, niin hommaisi jonkun hilavitkuttimen, ja siihen kytkisi aktiivikeskikaiuttimen ja aktiiviset etukajarit, eli olisi silloin aktiivinen 3.0 .

Voisiko tälläinen toimia ?

Ja soundbar ei ole vaihtoehto, vaikka olisikin helppo, ja halvempi ratkaisu.
 
Nyt on tullu aika päivittää kaiuttimet ja mielessä on pyörinyt genelecit, nämä kuulemma sopisi sisustukseen.
Olohuone mihin ne tulee on noin 6x4 m huonekorkeus 2.8m ja jatkuu avoimena tilana keittiöön/ruokailutilaan, puurakenteinen omakotitalo kyseessä. Käyttötarkoitus on Tv, Netflix, pleikkari ja viikonloppuisin musiikki. Vahvistin löytyy entuudestaan denon avr-x3500h ja tätä en meinannut päivittää.

Koekuuntelu mahdollisuutta ei geneleceihin ole lähiseudulla eli aika sokkona ne joutuu tilaamaan.
Tämän hetkinen max.budjetti on noin 3k€

Mitä raatilaiset suosittelisi näin alkuun?
Esim.pärjääkö genelec 8330 ja 7350 sub tai g three parilla ja jokin muun merkkinen subbari Vai jokin muu setti?
 
Nyt on tullu aika päivittää kaiuttimet ja mielessä on pyörinyt genelecit, nämä kuulemma sopisi sisustukseen.
Olohuone mihin ne tulee on noin 6x4 m huonekorkeus 2.8m ja jatkuu avoimena tilana keittiöön/ruokailutilaan, puurakenteinen omakotitalo kyseessä. Käyttötarkoitus on Tv, Netflix, pleikkari ja viikonloppuisin musiikki. Vahvistin löytyy entuudestaan denon avr-x3500h ja tätä en meinannut päivittää.

Koekuuntelu mahdollisuutta ei geneleceihin ole lähiseudulla eli aika sokkona ne joutuu tilaamaan.
Tämän hetkinen max.budjetti on noin 3k€

Mitä raatilaiset suosittelisi näin alkuun?
Esim.pärjääkö genelec 8330 ja 7350 sub tai g three parilla ja jokin muun merkkinen subbari Vai jokin muu setti?

Itsellä oli aiemmin Genelec M040:t ja Elac Sub 2050. Katselisin vähintään nelos- tai vitosluokan Geneleccejä olohuonekäyttöön. Käytettynä irtoaa huokeampaan hintaan.

Kolmella tonnilla saa kyllä muutenkin ihan kivoja kaiuttimia. Itse päivitän nykyiset KEF LS50:t suurin piirtein tuon hintaluokan lattiakaiuttimiin omakotitaloon muuton myötä jossain vaiheessa.
 
Nyt on tullu aika päivittää kaiuttimet ja mielessä on pyörinyt genelecit, nämä kuulemma sopisi sisustukseen.
Olohuone mihin ne tulee on noin 6x4 m huonekorkeus 2.8m ja jatkuu avoimena tilana keittiöön/ruokailutilaan, puurakenteinen omakotitalo kyseessä. Käyttötarkoitus on Tv, Netflix, pleikkari ja viikonloppuisin musiikki. Vahvistin löytyy entuudestaan denon avr-x3500h ja tätä en meinannut päivittää.

Koekuuntelu mahdollisuutta ei geneleceihin ole lähiseudulla eli aika sokkona ne joutuu tilaamaan.
Tämän hetkinen max.budjetti on noin 3k€

Mitä raatilaiset suosittelisi näin alkuun?
Esim.pärjääkö genelec 8330 ja 7350 sub tai g three parilla ja jokin muun merkkinen subbari Vai jokin muu setti?

Tuolla hinnalla alkaa saada uutena todella hyviä passiivikaiuttimia ja käytettyjä huippukaiuttimia. Jos tee-se-itse puoli kiinnostaa, niin saa jo aika hurjaa vastinetta rahalle. Kannattaa pikkaisen katsoa muutakin kuin Geneleciä vaikka hyviä kaiuttimia ovatkin. Sinulla kuitenkin on jo hyvä vahvistin, joten osa Genelecin arvosta menee hukkaan (huonekorjaus ja päätteet).
 
Itse olen harkinnut Genelecin 8350 parin (+ GLM) hankkimista, mutta mikäs av-esivahvistin noiden kanssa sopisi? Täällä on ollut kirjoittelua Cantonin Smart Connectista, mutta siitä ei saane noiden kajareiden tukemaa aes/ebu-signaalia pihalle, eli pitäisi ilmeisesti liittää perus RCA - XLR:llä. Onko kenelläkään kokemusta tuon digitaalisen liitännän tuomasta hyödystä analogiseen verrattuna, ja onko mitään huokean hintaista vaihtoehtoa vahvistimeksi, josta tuollainen ulostulo löytyy?
 
Itse olen harkinnut Genelecin 8350 parin (+ GLM) hankkimista, mutta mikäs av-esivahvistin noiden kanssa sopisi? Täällä on ollut kirjoittelua Cantonin Smart Connectista, mutta siitä ei saane noiden kajareiden tukemaa aes/ebu-signaalia pihalle, eli pitäisi ilmeisesti liittää perus RCA - XLR:llä. Onko kenelläkään kokemusta tuon digitaalisen liitännän tuomasta hyödystä analogiseen verrattuna, ja onko mitään huokean hintaista vaihtoehtoa vahvistimeksi, josta tuollainen ulostulo löytyy?
Melkonen sotku? Tarvitset laitteen, jossa on coax-out ja siitä sitten piuha Geneen. Tosin signaali tullee vaimentamattomana, joten volumesäätö pitäisi tehdä Genessä. Mikä idea tässä enää on AV-vahvistimelle?
 
Melkonen sotku? Tarvitset laitteen, jossa on coax-out ja siitä sitten piuha Geneen. Tosin signaali tullee vaimentamattomana, joten volumesäätö pitäisi tehdä Genessä. Mikä idea tässä enää on AV-vahvistimelle?

Näin voi hyvin olla! Lähinnä ajatuksena olisi saada pleikat, chromecastit sun muut yhteen hubiin kiinni, ja se liitettyä arcilla televisiion.
 
Onko kenelläkään kokemusta tuon digitaalisen liitännän tuomasta hyödystä analogiseen verrattuna, ja onko mitään huokean hintaista vaihtoehtoa vahvistimeksi, josta tuollainen ulostulo löytyy?
AES/EBU on ammattilaisstandardi. Sitä tuetaan aika heikosti kuluttajapuolen laitteissa. Löytyy toki joistakin, mutta melko harvakseltaan ja sitäkin vähemmän alle nelinumeroisella hintalapulla olevista laitteista. Eli huokean hintaista: ei.

Genejen digitaaliseen sisääntuloon voit kyllä vetää signaalin ihan perus coax-digitaalisesta ulostulostakin, kun törkkäät väliin vaikka tämän:


Tarviit tuon mokkulan lisäksi rca-BNC -adapterin. Tuo siis muuntaa signaalin coax-lähdön 75 ohmin impedanssista Genen AES/EBU -sisääntulon haluamaan 110ohmiin, millä on merkitystä, jos vetojen pituus kasvaa useampaan metriin. 2m+ matkalla ois jo hyvä olla tuo edellinen kunnossa, ettei signaali ala pätkimään em. impedanssiepäsovituksesta johtuen. Lyhyissä vedoissa pitäis voida kytkeä ongelmitta ilmankin.

Ja noita digitaalisella coax-lähdöllä olevia laitteita on jo enemmän. Eniten Genejen kanssa paritettuja varmaankin Bluesound Node 2i ja Yamaha WXC-50.

Ja digitaalisesti kytkettynä sen etusen digilähdön tulis olla sitten säätyvä (noissa edellisissä on, läheskään kaikissa ei), tai vaihtoehtoisesti volat pitäs säätää GLM:n kautta, mikä taas tarvii käytännössä joko läppärin ja GLM-softan koko ajan auki tai Genen kaukosäätimen oston ja GLM erikseen virtoihin.

Jos näistä tulee kysyttävää, niin nakkaa vaikka yv:tä. Tuo on vähän sekava himmeli tuo Genen systeemi digitaalisesti kytkettynä :D
 
Eikös tuolle Genelec 8350 + GLM setille tule joku 4k€ hintaa? Miten olis esim. Kef LS50 Wireless 2:set + KC62 subbari. Sama hinta ja kaiuttimissa HDMI arc suoraan.
 
Itse olen harkinnut Genelecin 8350 parin (+ GLM) hankkimista, mutta mikäs av-esivahvistin noiden kanssa sopisi? Täällä on ollut kirjoittelua Cantonin Smart Connectista, mutta siitä ei saane noiden kajareiden tukemaa aes/ebu-signaalia pihalle, eli pitäisi ilmeisesti liittää perus RCA - XLR:llä. Onko kenelläkään kokemusta tuon digitaalisen liitännän tuomasta hyödystä analogiseen verrattuna, ja onko mitään huokean hintaista vaihtoehtoa vahvistimeksi, josta tuollainen ulostulo löytyy?
Hdmi arc -> spdif mokkulalla saat telkkarin kaukosäätimeen volumesäädön ja spdif-aes adapteri ei maksa kuin pari kymppiä. Mitään vahvistinta ei tällöin tarvita niin kauan kun setuppi on korkeintaan kaksikanavainen (+subbari). Jos on tarkoitus käyttää kajareita muulloinkin kuin jos telkkari on päällä, niin tilanne on toki toinen.
 
Noniin nyt tuli minidsp umik-1 ja koitan tässä saada sen toimimaan. Seuraan ohjeita täältä UMIK-1/2 setup with REW

Mutta ku pitäis tuo SPL-mittari saada tuohon 75db ja ku laitan tone generatorista ääntä tulemaan ni vaikka volaa nostaa aika ylös ni lukema jää silti 55-60db, jos haluasin sen tuohon 75db ni varmaan kajarit räjähtäs. Mitähän teen nyt väärin? Asetukset on katottu miljoonaan kertaan läpi, mikki on kuuntelupisteellä pystyssä, kalibrointifilu on valittuna..
 
Noniin nyt tuli minidsp umik-1 ja koitan tässä saada sen toimimaan. Seuraan ohjeita täältä UMIK-1/2 setup with REW

Mutta ku pitäis tuo SPL-mittari saada tuohon 75db ja ku laitan tone generatorista ääntä tulemaan ni vaikka volaa nostaa aika ylös ni lukema jää silti 55-60db, jos haluasin sen tuohon 75db ni varmaan kajarit räjähtäs. Mitähän teen nyt väärin? Asetukset on katottu miljoonaan kertaan läpi, mikki on kuuntelupisteellä pystyssä, kalibrointifilu on valittuna..

Ei oo olennainen tuo kalibrointi, se vaan asettaa käyrät oikeaan referenssiin. Korjaukset saa tehtyä hyvin ilmankin.
 
Noniin nyt tuli minidsp umik-1 ja koitan tässä saada sen toimimaan. Seuraan ohjeita täältä UMIK-1/2 setup with REW
Täällä varmaan joku osaa jeesata ihan suoraankin, mutta kun itelläkin on vasta opettelu edessä (aikaisemmin menty vaan Genen GLM:n talutusnuorassa), niin tässä pari linkkiä, joista voi olla apua:


 

Tuossa nyt nopsaa katoin vasemman kajarin, ja tuo suositeltu 1/6 smoothing, eihän se nyt noin tasanen voi olla?

Edit: Screenshot näyttääkö tuo nyt ihan oikealta, otin vähän lähemmäs tuota? Nuo kaks bassopiikkiä oon ainaki aina kuullu ihan omalla korvallaki, että ne nyt näyttäs ainaki pitävän paikkansa
 

Tuossa nyt nopsaa katoin vasemman kajarin, ja tuo suositeltu 1/6 smoothing, eihän se nyt noin tasanen voi olla?

Edit: Screenshot näyttääkö tuo nyt ihan oikealta, otin vähän lähemmäs tuota? Nuo kaks bassopiikkiä oon ainaki aina kuullu ihan omalla korvallaki, että ne nyt näyttäs ainaki pitävän paikkansa
Älä laita lähemmäs, mielummin volaa ylöspäin.
 
Älä laita lähemmäs, mielummin volaa ylöspäin.
Niin siis meinasin että laitoin tuota graafia lähemmäs :D

Screenshot Tuossa on nyt aika hyvällä volumella katotut mittaukset molemmista kajareista 1/24 smoothingilla, näyttääkö nuo ihan ok?
E: Screenshot ja tuossa oikea kajari jossa tasotettu bassot, pari -12db isoille piikeille ja sitten +12db tuolle kuopalle, tasottu seki ihan kivasti sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Sori ku spämmin nyt tänne, mutta siis nyt on vasen ja oikea equtettu erikseen ja näyttää tältä:


Onko tuo nyt passeli teän silmissä?

Waterfall oikea Screenshot
Waterfall vasen Screenshot

Näyttääkö siltä, että kannattaa bassoansoja koittaa vai onko nuo hyvännäköset?
 
Sori ku spämmin nyt tänne, mutta siis nyt on vasen ja oikea equtettu erikseen ja näyttää tältä:


Onko tuo nyt passeli teän silmissä?

Waterfall oikea Screenshot
Waterfall vasen Screenshot

Näyttääkö siltä, että kannattaa bassoansoja koittaa vai onko nuo hyvännäköset?
Toisesta ketjusta lainattua

Onko tuo AustinJerryn ohje jo luettu?

Mun mielestä noi mittaukset on liian alhaisilla desibeleillä. Tai siis riippuu tietenkin siitä, että mikä on huoneen normi äänitaso, siis silloin kun huone on "hiljainen". Ne taitaa olla yleensä jotain 40-60 db väliltä. Mittauksien pitäisi siis päästä reilusti yli huoneen perus äänitason yli, että tuloksissa ei näy huoneen "taustamelu". Se nyt tietty on mainittu selkeämmin tossa oppaassa, mikä linkissä. Itselläkin oli windowsin asetuksista yksi kohta väärin ennen mittauksia, niin kannattaa käydä läpi tuo ohje, niin pitäisi saada luotettavammat mittaukset.
 
Toisesta ketjusta lainattua



Mun mielestä noi mittaukset on liian alhaisilla desibeleillä. Tai siis riippuu tietenkin siitä, että mikä on huoneen normi äänitaso, siis silloin kun huone on "hiljainen". Ne taitaa olla yleensä jotain 40-60 db väliltä. Mittauksien pitäisi siis päästä reilusti yli huoneen perus äänitason yli, että tuloksissa ei näy huoneen "taustamelu". Se nyt tietty on mainittu selkeämmin tossa oppaassa, mikä linkissä. Itselläkin oli windowsin asetuksista yksi kohta väärin ennen mittauksia, niin kannattaa käydä läpi tuo ohje, niin pitäisi saada luotettavammat mittaukset.

Joo pitääpä mitata nuo sitten vielä kovemmalla, ei nuo kauhean kovalla ollu kyllä, ku en halunnu alkaa heti lauantaiaamuna naapureita kiusaan jatkuvalla wiuuuuuuum-äänellä :p Lukasen ohjeen läpi ja kattelen tässä viikonlopun aikana vielä enemmän mittauksia!
 
Joo pitääpä mitata nuo sitten vielä kovemmalla, ei nuo kauhean kovalla ollu kyllä, ku en halunnu alkaa heti lauantaiaamuna naapureita kiusaan jatkuvalla wiuuuuuuum-äänellä :p Lukasen ohjeen läpi ja kattelen tässä viikonlopun aikana vielä enemmän mittauksia!

Sun käyrät näyttää niin tasaisilta koska asteikko on niin harva. Sulla on tossa 20db heittoja mikä on paljon, vaihda skaala vaikka 30-80db välille, sieltä oikeasta yläkulmasta.

Samoin sun Waterfall käyrät on sellaisella skaalalla ettei edes näy koska sointi loppuu mutta tuosta jo näkee ainakin yhden huonemoodin 80-100hz tienoilla ja sit sulla on 100-200hz kuopalla.

Säädä ensin kaikissa mittauksissa skaalat kuntoon, perussääntö vois olla vaikka että 5db heitot on jo kuuluvia eroja ja pidä smoothing vähän pienempänä vaikka 1/24.
 
Tuossa nyt nopsaa katoin vasemman kajarin, ja tuo suositeltu 1/6 smoothing, eihän se nyt noin tasanen voi olla?

Tuomitsen jyrkästi paheksuen tällaisten kuvaajien postauksen, joissa ei näy asteikkoja ja yksiköitä. Eli onko yksi väli 1dB, 10dB, 20dB vai mitä? Ilman tuota on mahdoton sanoa.

No, seuraavissa taisi jo olla asteikot mukana.
 
Viimeksi muokattu:
Joo tässä vasta harjottelen miten tuota käytetään, pahoittelen :)

Ja näkyykös akustiikkapaneelien vaikutus muuten noissa käyrissä, vai onko se sitten enemmän imagingia vaan, mitä niillä saahaan paremmaksi?
 
Ja näkyykös akustiikkapaneelien vaikutus muuten noissa käyrissä, vai onko se sitten enemmän imagingia vaan, mitä niillä saahaan paremmaksi?
Jos ei oo liimattu kiinni, niin äkkiäkös ne kantaa toiseen huoneeseen ja mittaa verrokiksi ilman.
 
Jos ei oo liimattu kiinni, niin äkkiäkös ne kantaa toiseen huoneeseen ja mittaa verrokiksi ilman.
On ne kiinni, tilasin kans testiin f-musiikilta jotain halpis-4,5cm paksuja isoja paneeleja, ni ei tarttis tosiaan liimalla pitää kiinni noita vaan saa laittaa lattialle seinää vasten vaan makaamaan. Pitää testata niiden vaikutus sitten joskus ensviikolla ku tulee lähetys.

Mutta tosiaan ku aiemmin oli puhetta, ku mulla oli tuossa 60-65hz kohilla semmonen kauhea kuoppa ja nyt ku sen mittauksista, vaikka huonoista semmosista, näki myös ni kait se on sitten ihan ok nostaa RME:n EQ:lla se kuuluvaksi, ku ei näköjään akustiikastakaan johtunu? Ku RME estää clippaamisen ni eikös se nosto ole silloin ihan ok?

Basso vaan nyt muuttu sen verran tasasemmaksi noitten nopeiden korjauksien takia että pitää vielä korvaa totuttaa, mutta jos ei clippaa ni kaikki ok?
 
Ensisavut saatu demoon kysytystä Harbeth SHL5+ XD:stä. Tuli vähän säätöä, kun demoa varten lainaksi saadut kaapelit osoittautuivat rikkinäisiksi ja meni vähän aikaa ihmetellessä, että missä mättää, kun kajareista ei tuu pihaustakaan.

Mut on kyllä hienoin keskialue, mitä oon kajarista kuullut. Nää varmaan jäis, jos samalla ei ois tarvetta saada leffakäyttöä varten kajaria, mihin nää ei taas nykytilassa istu, kun ovat hiukka ronkeleita sijoituksen suhteen, mutta pitää varmaan joku kakkossetti rakentaa pienemmistä Harpuista.
 
Taitaa lähteä meikäläisen kookkaammat Genet vaihtoon, kun en minä noita tunnu saavan soimaan mieleisesti. Parissa kämpässä on koitettu ja parissa muussakin tilassa oon noi kuullut. Hieno bassohan noissa on ja kaikki muutkin Genen hyveet, ts. pirusti dynamiikkaa, tosi tarkka resoluutio, virheetön stereokuva, säädettävissä tosi hyvin valmistajan systeemeillä jne., mutta kun keskialue ja yläkerta käy vaan jatkuvasti vähän korvaan, niin minkäs teet. S360 siis kyseessä.
Muistaakseni kun Hermunen testasi S360:tä Hifimaailman testissä, niin oli aikamoista hinkkausta ja GLM:llä piti muokata hieman vastetta ennen kuin alkoi soida hyvin. Ei ole kyllä sellainen kaiutin, että itse lähtisin ihan kärkivaihtoehtona kokeilemaan, jos olisi ajatuksena upottaa vastaava summa kaiuttimiin.
 
Muistaakseni kun Hermunen testasi S360:tä Hifimaailman testissä, niin oli aikamoista hinkkausta ja GLM:llä piti muokata hieman vastetta ennen kuin alkoi soida hyvin. Ei ole kyllä sellainen kaiutin, että itse lähtisin ihan kärkivaihtoehtona kokeilemaan, jos olisi ajatuksena upottaa vastaava summa kaiuttimiin.
No, aikas ideaalisti suunniteltu kajarihan se kuitenkin on ja pitäs käyttäytyä huoneessa siitä johtuen suht mukavasti. Mutta: on se munkin kokemuksillani yläkerrasta aika ärtsy ja pakko sen vastetta on laskea yläkerrasta aika reilustikin. Leffa- ja pelikäytössä ei ollu valittamista, päin vastoin, toi on siinä käytössä tosi kova kajari, mutta musassa en tosiaan saanu toimimaan sillai, että ois ollu kiva kuunnella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 161
Viestejä
4 862 899
Jäsenet
78 612
Uusin jäsen
Mauritze

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom