Miten saataisiin vaaralliset mummot ja vaarit pois liikenteestä?

Kannatan lämpimästi, kummasti siitä lääkärintarkastuksesta pääsee läpi vaikka mitkä invalidit, vanhempi sukulaismies eläkkeelle jäännin jälkeen vetänyt 2 autoa lunastukseen ja jatkuvasti kaupan parkkipaikalla pukkaa peltikolaria kun ei oikein refleksit enää toimi taikka pää käänny niin että peruuttaessa katsoisi muuallekin kun peileihin. Sukulaiset turhaan anelee kortista luopumista ym.

Mihkä muualle sitä peruuttaessa pitäisi katsoa kuin peileihin?

No ei se että peruutustekniikka on kunnossa tarkoita sitä että autolla ajamisesta yleisesti ottaen tulisi mitään.
 
Päätä pitää pyörittää peruuttaessa, että näkee mm. Sivuikkunoista jos kääntää samaan aikaan tai jos peruuttaa vaikkapa pyörätien yli.
 
Nyt kuhisee ajokorttitarkastuksissa – erotatko, mitä tummaa on metsän laidassa?
Keväisin ajokorttitarkastuksissa kuhisee, kun 70 vuotta täyttäneet tarkastuttavat terveydentilansa ajoluvan uusimista varten.

Yli 70-vuotiaiden tulee Suomessa todistaa ajokykynsä ajoluvan jatkamista varten. Ajokorttitarkastukset ovat suosittuja erityisesti keväisin: esimerkiksi Terveystalossa tehtiin vuoden 2018 huhtikuussa jopa 935 ajoterveystarkastusta, kun taas saman vuoden syyskuussa tarkastuksia tehtiin 551.

"Lumen sulaessa ja jäiden lähtiessä mökkikuume taitaa alkaa jo vaivata suomalaisia. Ajokyvystä onkin hyvä pitää huolta, jotta autolla pääsee nauttimaan mökkeilystä ikääntyneempänäkin vielä pitkään. Pitkä ikä tuo usein mukanaan sairauksia, jotka vaikuttavat myös ajokykyyn. Säännöllisissä ajoterveystarkastuksissa käyminen onkin yli seitsemänkymppisille tärkeää jo liikenneturvallisuuden näkökulmasta", toteaa geriatri Minna Raivio Terveystalon verkkosivulla.

Ajoterveystarkastus tulee 70 vuotta täyttäneillä eteen vähintään viiden vuoden välein. Esimerkiksi muistisairaudesta kärsivälle lääkäri voi kirjoittaa puoltavan ajokorttilausunnon korkeintaan vuodeksi.


"Muistisairaudet ovat yksi yleisimmistä syistä siihen, ettei ikääntynyt autoilija voi enää ajaa. Sairaudet voivat hidastaa reaktiokykyä liikenteessä, ja siksi lääkäri arvioi ajoterveystarkastuksessa tilanteen keskustellen, omaisilta kysellen ja testejä hyödyntäen. Jos käy muutenkin säännöllisesti erikoislääkärillä, ajoterveystarkastus sujuu helposti siinä samalla", kertoo Raivio.

Ajokykyyn vaikuttavien sairauksien lisäksi tarkastuksessa tutkitaan yleinen terveydentila, näkö ja kuulo sekä käydään läpi alkoholin käyttötottumukset sekä käytössä oleva lääkitys. Harva tulee ajatelleeksi, että esimerkiksi vahvat kipulääkkeet tai eri lääkkeiden yhteisvaikutus voivat heikentää ajokykyä.

Iän karttuessa monille alkaa ilmaantua näköön vaikuttavia silmäsairauksia – esimerkiksi näköä haittaava kaihi vaivaa 30 prosenttia 70-vuotiaista. Kaihia ja muita eteneviä silmäsairauksia, kuten glaukoomaa ja silmänpohjan ikärappeumaa tulisikin seurata säännöllisesti, mieluummin liian usein kuin liian harvoin.

"Monet silmäsairaudet etenevät vähitellen, ja näön huonontumista on siksi vaikea itse havaita. Ajoterveystarkastuksen yhteydessä tarkistetaan silmäsairauksien tilanne, näön tarkkuus sekä näkökenttä. Ikääntyminen tuo mukanaan muutoksia, vaikka varsinaista sairautta ei olisikaan: esimerkiksi kontrastinäkö ja hämäränäkö heikkenevät tyypillisesti iän myötä", toteaa silmälääkäri Timo Hellstedt Terveystalosta.

Monen ikääntyneemmän autoilijan voi olla vaikeaa erottaa esimerkiksi tumman metsän laidassa seisovaa hirveä, ja kirkkaalta huoltoasemalta ajotielle siirtyessä silmillä voi kestää aiempaa kauemmin tottua taas hämärään. Perusasioista huolehtiminen voi auttaa näkemään myös liikenteessä paremmin. On hyvä huolehtia, että silmälasit ovat ajan tasalla ja vireystila ajamista ajatellen riittävän hyvällä tolalla.
 
Nyt on kuukauden sisään näkynyt kolme vanhusta sekoilemassa ja kaikki ajoivat Corollaa :think:

Ensimmäinen ajoi liikenteenjakajan väärältä puolelta ja ryhmittyi risteyksessä vastaantulijoiden kaistalle. Kun risteyksestä päästiin, niin vauhti jäi alle 30 km/h 50-alueella.

Toinen taas huudatti risteyksessä konetta rajotinta vasten ja kytkin paloi ihan helvetisti. Kun lopulta pääsi liikkeelle, niin sitten paloi myös kumi.

Erikoisin tapaus tuli äsken töihin pyöräillessä. Vanhan papan ilmeisesti piti kääntyä risteyksestä oikealle, mutta kääntyikin muutaman metrin liian aikaisin ja suojatielle ja jalkakäytävälle. Matka onneksi stoppasi melkein heti jalkakäytävän isoihin kukkaruukkuihin. Harmi kun en ehtinyt jäämään seuraamaan, miten pääsi tuosta pois.
 
About viikko sitten 7-kymppinen pappa peruutti parkkiruudusta suoraan mun auton kylkeen. Olispa katsonut taakse tai edes peileihin. Meinas vielä lähteä ajamaan pois mutta ehdin saamaan herran huomion ja jäätiin selvittelemään mitä tässä nyt oikein kävikään.

Tänään tuli vakuutusyhtiöltä viesti että peltityöt ja maalaus menee vastapuolen piikkiin. Onneksi siitä ei sentään tarvinnut alkaa kinastella.
 

Oliko ikä tässä se pointti?

"Annen mukaan hänen äitinsä oli kärsinyt pitkään erilaisista terveysongelmista. Äiti ei ollut suostunut ottamaan lääkkeitä riittävää määrää ja
se oli vaikuttanut hänen ajokäyttäytymiseensä jo pitkään."
 
Jotain lähdettä tälle?

Jimiltä yms. tuli ohjelmaa britanniasta noista vanhempien ihmisten ajoista ja siellä järjestetään vanhuksille sekä samassa ohjelmassa mainittiin, että sukulaisilla olisi aika painava sana tuossa asiassa.

Pari lähes 100v antoi korttinsa pois
 
Oliko ikä tässä se pointti?

"Annen mukaan hänen äitinsä oli kärsinyt pitkään erilaisista terveysongelmista. Äiti ei ollut suostunut ottamaan lääkkeitä riittävää määrää ja
se oli vaikuttanut hänen ajokäyttäytymiseensä jo pitkään."
Samaa mietin. Oma isä on muutaman vuoden nuorempi, eikä osoita kyllä mitään ajokyvyn heikkenemisen merkkejä. En osaisi tuon ikäisellä odottaa mitään ongelmia ajelussa, jos ei ole suoranaisia sairauksia. Isoisän tarkkaavaisuus alkoi pudota joskus 80 vuoden pahemmalla puolella.
 
Samaa mietin. Oma isä on muutaman vuoden nuorempi, eikä osoita kyllä mitään ajokyvyn heikkenemisen merkkejä. En osaisi tuon ikäisellä odottaa mitään ongelmia ajelussa, jos ei ole suoranaisia sairauksia. Isoisän tarkkaavaisuus alkoi pudota joskus 80 vuoden pahemmalla puolella.
Iän myötä alkaa yleistyä kaikenlaiset ongelmat. Osalla sairauksia, osalla ei niska käänny, osalla muisti ei pelaa jne. Pointti on että vanheneva väestö aiheuttaa entistä enemmän vaaratilanteita liikenteeseen.

Itse kannattaisin jonkin sortin kevyttä ajokoetta, jossa arvioidaan onko vielä kykyä ajaa liikenteessä. Ei riitä että lääkäriin mennessä douppaa itsensä niin että lääkäri päästää jatkamaan.
 
Pahimman piti tapahtua, ennen kuin kortti saatiin pois – nokkakolarin ajaneen Annen äidin, 67, omaisten huolta ei kuunneltu: "Äidin ajaminen oli todella vaarallista, pelkäsimme olla hänen kyydissään"
"Vanhusten riskikäyttäytyminen liikenteessä on kasvava ongelma. Trafin mukaan myös ikääntyvien liikenneonnettomuuksien määrät ovat kasvaneet."

Eihän tuo 67 vuotta pitäisi olla vielä yhtään mitään, jos nyt edes jollain lailla on terveenä. Vuonna 1984 syntyneiden alin eläkeikäkin on tuo juuri sama 67 vuotta.
Vanhuuseläke - ikäluokilla oma eläkeikänsä | Työeläke.fi

Esim aivoinfarkti vaikuttaa muistiin, mutta se ei välttämättä haittaa niin paljon, että vaikuttaisi ajokorttiin. Kun taas vaikea masennus tai psykoottinen masennus vaikuttaa muistiin ja esim näkökyky voi olla huonompi, Ja tuo voi tulla vaikka jo 30 vuotiaalle, eli ikä ei olisi suoraan syy. Lähinnä sitten se, että lääkärit ei osaa tutkia riittävän hyvin, tai ei ole riittävän hyvin koulutettuja, että ne huomasisi esim masennuksen?

Mullakin jos jättäisin lääkkeet pois, niin ajokyky ja näkökyky menisi niin huonoksi, että olisi aika pelottavaa ajaa autolla tai moottoripyörällä. Siltikään en meinannut päästä eläkkeelle, vaan töihin olisi pitänyt mennä ja tietysti autolla, koska muuta mahdollisuutta ei ole. Mutta sitten kyllä kerrottiin jotain, että vain lääkärin tekemät paperit oli virheellisiä ja pääsinkin määräaikaiselle sairaseläkkeelle. Kuntoutustuki maksettiin siis takautuvasti.

Äiti ei ollut suostunut ottamaan lääkkeitä riittävää määrää ja se oli vaikuttanut hänen ajokäyttäytymiseensä jo pitkään.
Syyhän on ihan selvästi tuossa, kun ei ole suostunut syömään oman lääkärinsä määräämiä lääkkeitä. Jutussa ei puhuta että mitä lääkkeitä, mutta ilmeisesti hyvin tärkeitä. Ikä siis ei ole suoraan mikään syy.

Pappa on muistaakseni 90v ja sillä ei suuremmin vielä mitään lääkkeitä ole. Mieto unilääke on vain ja joku toinen lääke, mikä ei kyllä suoraan ajamiseen vaikuta. Ja siis kortti vielä on taskussa.

Itselläkin on juuri kolme nukkumiseen vaikuttavaa lääkettä, että saan kyllä hyvin nukuttua vähän reilu 8 tuntia ja 75mg Venlafaxin masennuslääke, mikä ilmeisesti on tehokkain olemassa oleva masennuslääke. Juuri tuo masennuslääke vaikuttaa näkökykyyn ja näänkin nyt jo ihan normaalisti. Aurinkolasit on hyvät olla kirkkaalla säällä. En siltikään aja mitään huviajoa, kun ei se pahemmin kiinnosta.
 
Syyhän on ihan selvästi tuossa, kun ei ole suostunut syömään oman lääkärinsä määräämiä lääkkeitä. Jutussa ei puhuta että mitä lääkkeitä, mutta ilmeisesti hyvin tärkeitä. Ikä siis ei ole suoraan mikään syy.
Kyllä, lääkkeet (tai niiden ottamattomuus) oli syynä tuohonkin.

Älä suotta ota asiaa niin henkilökohtaisesti. Moni vanhus/eläkeläinen voi hyvin ajaa, kunhan kunto ja lääkkeet on kunnossa. Olisiko itsellesi mahdottomuus käydä kerran 5v ajokokeessa, jossa riittäisi että ajelee rauhassa varttitunnin lenkin ilman että jokaisesta pikkuvirheestä nillitettäisiin? Jos/kun tällä vaatimuksella saataisiin säästettyä useiden ihmisten henki joka vuosi.

"Vanhusten riskikäyttäytyminen liikenteessä on kasvava ongelma. Trafin mukaan myös ikääntyvien liikenneonnettomuuksien määrät ovat kasvaneet."
Jos ikä ei vaikuta jollain henkilöllä kuntoon tai havainnointiin, niin se voi nostaa silti riskikäyttäytymistä.

"En muista milloin olisi poliisia näkynyt, joten käynpä hakemassa pari kaljaa kun ne tuossa loppuivat jo ennen saunaa"

"Ei tuolta ole koskaan ketään tullut"

"Nyt on vain pakko lähteä koska X, Y ja Z"

"On sitä ennenkin..."

Ja sitten tapahtuu. Ei nuo tietenkään vanhusten yksinoikeuksia ole, mutta väitän jääräpäisyyden lisääntyvän iän myötä. ;)
 
Kyllä, lääkkeet (tai niiden ottamattomuus) oli syynä tuohonkin.

Älä suotta ota asiaa niin henkilökohtaisesti. Moni vanhus/eläkeläinen voi hyvin ajaa, kunhan kunto ja lääkkeet on kunnossa. Olisiko itsellesi mahdottomuus käydä kerran 5v ajokokeessa, jossa riittäisi että ajelee rauhassa varttitunnin lenkin ilman että jokaisesta pikkuvirheestä nillitettäisiin? Jos/kun tällä vaatimuksella saataisiin säästettyä useiden ihmisten henki joka vuosi.


Jos ikä ei vaikuta jollain henkilöllä kuntoon tai havainnointiin, niin se voi nostaa silti riskikäyttäytymistä.

"En muista milloin olisi poliisia näkynyt, joten käynpä hakemassa pari kaljaa kun ne tuossa loppuivat jo ennen saunaa"

"Ei tuolta ole koskaan ketään tullut"

"Nyt on vain pakko lähteä koska X, Y ja Z"

"On sitä ennenkin..."

Ja sitten tapahtuu. Ei nuo tietenkään vanhusten yksinoikeuksia ole, mutta väitän jääräpäisyyden lisääntyvän iän myötä. ;)
Oon käynyt nyt melko lähiaikoina 8 kertaa ECT sähköhoidossa ja vähän myöhemmin tulee 4 kertaa lisää ylläpitohoitona. Tuo pitäisi myös parantaa muistia ja myös vähentää sekoilua, jos sitäkin on. Toki muisti tuosta sähköstä huononee hetkellisesti ja tuntuu, että jotain asioita unohdin ihan kokonaan. Mutta ei se nyt ole pahemmin haitannut. Ilmeisesti myös pään magneettikuvaus tulee syksyllä, niin selviäisi, että onko mitään muuta, esim aivoinfarktia. Jota onkin kolmella vanhemmalla sukulaisella. Aivoinfarktikin voi tulla niin, että sitä ei itse huomaa. Migreeniäkin kun on välillä ollut ja vasemman puolen tunnottomuutta. Tai sitten joku muu pään juttu, joka saattaa näkyä kuvauksessa.

Kyllä olisi periaatteessa mahdollista käydä 5 vuoden välein ajokokeessa, mutta se on vähän hankalaa, että ketkä sinne ajokokeeseen valitaan. Eli juuri tuo ikä täytyisi olla kriteeri. Kaikki vanhat vaan sinne testattavaksi. Itse en halua maksaa ajokokeesta, koska ei nyt ole mitään oikeaa tarvetta mennä sinne. Silloin kun omat lääkkeet ei toimineet kunnolla, niin silloin kyllä olisi ollut syytä mennä testattavaksi. Ajoinkin vain tosi harvoin, kun ajaminen niin pelotti. Myös moottoripyrälläkin oli vähän pelottavaa ajaa töihin ja töistä pois. Silloin ei toki vielä ollut mitään lääkkeitä.

Myös se että näkökyky ei ole normaali ja hyvä, niin sitä on vaikea arvioida. Muistan että piilareilla näin hyvin ja laserleikkauksen jälkeen 2011 en olisi enää nähnyt niin tarkasti. Näkötesteissä ei kumminkaan ollut mitään vikaa ja uusintaleikkausta ei pystynyt tekemään, koska ei ollut yhtään mitään korjattavaa. Leikkaus oli siis sujunut täydellisesti.

Jännästi jo ensimmäinen tabletti Venlafaxin 75mg masennuslääkettä kirkasti näkökykyä ja paniikkihäiriökin parantui, mutta toisaalta vanha masennuslääke (Mirtazapin) olikin jo pohjalla valmiiksi, eli periaatteessa pitikin olla tuplateho. Eli tuo huono näkökyky oli helppo parantaa, kun vaan lääkkeitä syö riittävän paljon. Jotkut vaan ei halua syödä lääkkeitä, koska niistä on haittavaikutuksia ja ne maksaa? Ja autollakin saa ajaa hyvin tai melko huonolla näöllä ja vaikka yhdellä silmällä. Toki yksikin silmä riittää.

Voisin siis ajokokeeseen mennä. Mutta hyvät psykiatrin ja psykologin tutkimukset kyllä olisi tärkeämpiä. Että selviäisi se, että mistä kaikki johtuu. Koska voi olla masennuksen lisäksi muitakin sairauksia tai jotain mitä pitäisi tutkia ja lääkitä. Tutkiminen on vaan kallista ja hidasta. Toki uusi inssiajo olisi ihan fiksu juttu ja toki kirjalliset myös. Siinähän se ajokyky pitäisi selvitä erittäin nopeasti ja halvalla.
 
Saa nähdä, lähteekö kortti kuivumaan lopullisesti poliisin hyllylle.
Tuskinpa vain. Oli varmaan kännissä, eli "syyntakeeton", ja "eihän nyt naapurin Raimolta voi korttia viedä".

/sarkasmi

En sano että onnettomuuden takia pitäisi kortti menettää, mutta sen takia pitäisi joutua vaikka uudelle inssiajolle. Jos läpi niin kortti takaisin taskuun.
 
Antaako laki ylipäätään mahdollisuutta ottaa ajokorttia pysyvästi pois jonkin rikkeen perusteella?
 
Antaako laki ylipäätään mahdollisuutta ottaa ajokorttia pysyvästi pois jonkin rikkeen perusteella?
Kyllä kai jos lääkäri määrää, että nyt et ole enää ajokuntoinen? Luultavasti poliisi voisi määrätä tuon lääkärintarkastuksen?

poliisin määräämä lääkärintodistus - Google-haku

"Poliisi vastaa kuljettajien ajokyvyn ja ajoterveyden valvonnasta ja voi päättää niihin liittyvistä toimenpiteistä kuten ajokieltoon määräämisestä. Lääkärinlausunto toimitetaan poliisille silloin, kun kyse on ajoterveyden valvonnasta."

  • [*]asiakkaalla on aikaistetun lääkärinlausunnon toimittamisvelvoite tai
    [*]asiakas on saanut poliisilta erillisen määräyksen toimittaa lausunto.
En kyllä löytänyt kohtaa että suoraan rikkeestä lähtisi kortti.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, lekuri voi kyllä kortin ottaa pois, ja poliisi voi lähettää lekuriin, mutta jos on siinämäärin tolkuissaan että pystyy lekurin vakuuttamaan, niin mun tietääkseni pelkästään liikennesääntöjä rikkomalla, tai muuten autolla urpoilemalla ei ilmeisesti korttia voida pysyvästi ottaa pois.
 
Joo, lekuri voi kyllä kortin ottaa pois, ja poliisi voi lähettää lekuriin, mutta jos on siinämäärin tolkuissaan että pystyy lekurin vakuuttamaan, niin mun tietääkseni pelkästään liikennesääntöjä rikkomalla, tai muuten autolla urpoilemalla ei ilmeisesti korttia voida pysyvästi ottaa pois.

Lekuri voi ottaa pois. Poliisin toimintaa taas yhden sukulaisen kohdalla ihmettelen, vaikka mitä häslinkiä milloin missäkin, ja vakiopysäytetty aina nähdessä, niin ei vaan kortti lähtenyt ikinä poliisin toimesta.
Alunperin lääkäri otti kortin pois, ja inssinajon suorituksen jälkeen, tai mitä muuta siinä sitten oli, lääkärin lausunto varmaan. Mutta joo, se inssinajo PK seudulla, koska täältä ei löytynyt yhtään automaattivaihteista kouluautoa, niin eipä se ajotuntejakaan sillon voinut ottaa.

Lopulta mälläs auton lunariin, ja mä en toista autoa enää hankkinut. Korttihan sillä on vieläkin.
 
Tänään yksi valkeapäinen pappa ryhmittyi hienosti kääntyvien kaistalle. Mitä nyt 3 renkaan leveyttä suoraan ajavien puolella. :facepalm:
 
Ikääntynyt rouva ajoi epähuomiossa kauppakeskuksen pääovista sisään Helsingissä – vartija vei rouvan kahville, asiakkaat työnsivät auton ulos
5b6d108598614301872f55087e5ee52d.jpg.webp


(KUVA: Lukijan kuva)
Julkaistu: 2.8. 15:49

Ikääntynyt rouva ei osannut itsekään selittää toimintaansa.

1930-luvulla syntynyt nainen ajoi perjantaina puolen päivän jälkeen sisään pääovista kauppakeskus Saareen, joka sijaitsee Helsingin Laajasalossa.

Helsingin poliisin yleisjohtaja Teemu Lappalainen kertoo, että nainen oli ajanut epähuomiossa pääovista sisään. Lukijan Ilta-Sanomille lähettämästä kuvasta näkee, miten auto on pysähtynyt kauppakeskuksen tuulikaappiin ennen toisia liukuovia.

Kuvan lähettänyt lukija kertoo, että kuljettaja ajoi auton sisään hiljaisella vauhdilla. Sisällä kauppakeskuksessa olleet sivulliset ryntäsivät läheisistä ruokaravintoloista viittomaan kuljettajalle ja pysäyttämään autoa.

Kun auto oli pysähtynyt tuulikaappiin, sivulliset käskivät rouvaa sammuttamaan auton moottorin. Sen jälkeen he työnsivät auton takaisin ulos.



Lappalaisen mukaan tapauksesta ei seurannut henkilövahinkoja. Sekä rouva että sivulliset säästyivät naarmuitta.

– Kuljettaja ei osannut oikein itsekään kertoa, mitä oli tapahtunut, Lappalainen kertoo.

Tehtävä jäi poliisin osalta siihen, mutta Lappalainen kertoo, että nyt selvitetään sitä, onko kuljettaja kyvykäs pitämään ajo-oikeutensa tästä eteenpäin.

Silminnäkijänä ollut Ilta-Sanomien lukija kertoo, että rouvan autoon tuli hieman lommoja, ja sen vilkut irtosivat.

Koko episodi kesti kokonaisuudessaan kymmenisen minuuttia.

Kauppakeskusjohtaja Tuija Wänttinen kertoo, että kauppakeskuksen ovet tai seinät eivät vahingoittuneet onnettomuudessa.

– Vartija vei rouvan kahville. Sitten poliisi haki rouvan ja auton pois. Sen suurempaa dramatiikkaa ei tässä tapauksessa ollut, kertoo Wänttinen.

Onnettomuudessa oli siis mukana onni. Nyt tilanne on ohi ja kaikki Saaressa toimii normaalisti.

Teemu Kuusijoensuu
 
Joo, lekuri voi kyllä kortin ottaa pois, ja poliisi voi lähettää lekuriin, mutta jos on siinämäärin tolkuissaan että pystyy lekurin vakuuttamaan, niin mun tietääkseni pelkästään liikennesääntöjä rikkomalla, tai muuten autolla urpoilemalla ei ilmeisesti korttia voida pysyvästi ottaa pois.

Poliisi ja Trafi: Lääkärit ilmoittavat potilaan ajokyvyn heikkenemisestä liian harvoin

Lääkäreille tiedoksi: Kortin voi saada takaisin
Ilmoituskynnystä on pyritty madaltamaan sillä, että lääkäreillä on ilmoitusvelvollisuus ajokyvyn heikentymisestä myös silloin, jos he epäilevät ajokyvyn heikentyvän vain tilapäisesti.

– Lääkäreiden toivotaan nyt tekevän ilmoitus herkemmin, Trafin yksikönpäällikkö, erikoislääkäri, Jukka Terttunen kertoo.

Vanhoihin sosiaali- ja terveysministeriön ohjeistuksiin pohjautuvasta tulkinnasta, että asiakkaalle koituu ilmoituksesta pysyvä ajokielto, on siirrytty kuuteen kuukauteen. Jos lääkäri epäilee potilaalla ajokyvyttömyyttä, joka voi kuuden kuukauden kuluessa korjaantua, pitää jo siitä tehdä ilmoitus poliisille.

Trafin erikoislääkäri Terttusen mukaan väliaikainen, kuusi kuukautta kestävä ajokielto voisi tulla kyseeseen esimerkiksi aivohalvaustapauksissa, joissa henkilö palautuu ajokuntoiseksi muutamassa kuukaudessa

Ajokieltorajan madaltamisella liikenneviranomaiset haluavat teroittaa lääkäreille, ettei ilmoituksen tekeminen poliisille automaattisesti johda siihen, että henkilöltä otetaan ajokortti lopullisesti pois.

– Osalla lääkäreistä saattaa olla käsitys, että kun he ilmoittavat asiasta poliisille, asiakas menettää lopullisesti ajo-oikeuden. Todellisuudessa, jos asiakas määrätään toistaiseksi ajokieltoon sairauden vuoksi, hän voi saada ajokortin takaisin viiden vuoden aikana terveysedellytykset täyttävää lääkärinlausuntoa vastaan. Viiden vuoden jälkeen ajo-oikeus raukeaa lopullisesti, Ruutu summaa
 
Tämä ei vaan enää vanhuksilla riitä, kunto saattaa romahtaa alle vuodessa. Esim. kaihileikkaukseen ei pääse ennen kuin näkö on huonontunut "riittävästi" ja lääkäri vuositasolla arvioi onko se jo tarpeeksi huono.

Toisaalta jos kaikki kortilliset joutuisi ajokokeeseen niin alle puolet pitäisi korttinsa. Taksikuskeista luultavasti alle 5% ja vanhuksista 25%.
 
Ei se ajokoe niinkään, mut ei helvetti jos pitäis päästä taas kirjallisista läpi :D (joo mä kävin niitä tekemässä aika monta kertaa silloin, kun ne tehtiin paperiliuskoille...)
 
Offtopikkia, mutta ne kirjalliset osuudet on ihan helvettiä lukihäiriöisille.

Mä muistan silloin omaa kirjallista tehdessäni ihmetelleeni sitä miksi kysymys näytettiin sanotaan 15sec ja sitten oli sen jälkeen 15sec aikaa ruksata se vastaus. Mulla ei ole lukihäiriötä, mutta ihmettelin miksi siitä oli samalla tehty luku- ja luetunymmärtämiskoe kaksoisnegatiivisin kommervenkkein, kompakysmyksin ja piilokuvin. Vieläkin muistan jonkun kysymyksen johon kaikki vastasi väärin koska: "tuossa varjokohdassa on liikennemerkki, joka ei nyt näy tässä diakuvassa kun täällä koehuoneessa on niin valoisaa".
 
Offtopikkia, mutta ne kirjalliset osuudet on ihan helvettiä lukihäiriöisille.

Mä muistan silloin omaa kirjallista tehdessäni ihmetelleeni sitä miksi kysymys näytettiin sanotaan 15sec ja sitten oli sen jälkeen 15sec aikaa ruksata se vastaus. Mulla ei ole lukihäiriötä, mutta ihmettelin miksi siitä oli samalla tehty luku- ja luetunymmärtämiskoe kaksoisnegatiivisin kommervenkkein, kompakysmyksin ja piilokuvin. Vieläkin muistan jonkun kysymyksen johon kaikki vastasi väärin koska: "tuossa varjokohdassa on liikennemerkki, joka ei nyt näy tässä diakuvassa kun täällä koehuoneessa on niin valoisaa".

Ja jos on lukihäiriöitä, niin siitä kannattaa mainita asemalla.
 
Ei se ajokoe niinkään, mut ei helvetti jos pitäis päästä taas kirjallisista läpi :D (joo mä kävin niitä tekemässä aika monta kertaa silloin, kun ne tehtiin paperiliuskoille...)
Kirjalliset on aika helpot, kun treenaa vaan vaikka parikin tuntia vain. Jäin kerran sinne autokouluun yksin harjoittelemaan tietokoneelle ja käskettiin vaan laittaa ovi lukkoon lähtiessä. Aika samat kysymykset on kumminkin tietokoneella ja niissä kirjallisissa. Eli nappulaa painamalla pitää valita oikea vastaus. Sattui menemään kaikki kirjalliset ja inssit ekalla läpi. Kaikillahan se ei jostain syystä onnistu, mutta treeniä treeniä :)
 
Tietokone? Mä kuulin juttuu et sen jälkeen kun mä olin vihdoinkin korttini saanu, tuli diashow käyttöön :P
 
Tietokone? Mä kuulin juttuu et sen jälkeen kun mä olin vihdoinkin korttini saanu, tuli diashow käyttöön :p
Kyllä se taitaa nykyisin olla ihan tietokoneella. :) On vaan sellaiset liikennevalot, eli muistaakseni kolmea nappulaa pystyisi painamaan.
 
Kyllä se taitaa nykyisin olla ihan tietokoneella. :) On vaan sellaiset liikennevalot, eli muistaakseni kolmea nappulaa pystyisi painamaan.
Viimeksi kaksi vuotta sitten korotin ajokorttia ja silloin se tehtiin jo tabletilla. Sanottiin vaan, että ei kukaan enään tietokonetta käytä
 
-99 oli tietokone ja napit joilla valittiin, nyt se vissiin on ipad ja napit näytöllä. Siltä se ainaki näytti ku poika veikkas traktorikortin itelleen.
 
Ei tosiaan ihan hetkeen ole enää mitään tietokoneita tai erillisiä nappuloita ollut, saati kysymyskohtaisia aikarajoja. Nykyisin se on tabletti kouraan ja kysymyksiä saa ihan rauhassa miettiä ja palata edellisiin. Aikaraja on vain koko kokeen kestolle.
 
Ei tosiaan ihan hetkeen ole enää mitään tietokoneita tai erillisiä nappuloita ollut, saati kysymyskohtaisia aikarajoja. Nykyisin se on tabletti kouraan ja kysymyksiä saa ihan rauhassa miettiä ja palata edellisiin. Aikaraja on vain koko kokeen kestolle.

No itellä ainakin 2004 itsellä tietokoneella ja aikaraja joka kuvassa/kysymuksessä tuolloin. Sekä joutui sitä nappia painamaan. 15v mennyt yllättävän nopsaan. Ja ne kuvat olivat vielä oikeita kuvia.
 
No itellä ainakin 2004 itsellä tietokoneella ja aikaraja joka kuvassa/kysymuksessä tuolloin. Sekä joutui sitä nappia painamaan. 15v mennyt yllättävän nopsaan. Ja ne kuvat olivat vielä oikeita kuvia.
800x600 reson putkinäytöltä oli kiva tihrustaa että onko vilkku päällä vai ei. Näkuihän se melkein pikselin kokoisena... :D

Mutta kyllä. Toivon että 25v päästä meillä kaikilla olisi 5v välein jonkin sortin ajokoe. Ei nyt samaa tarkkuutta kuin perus inssiajo vaan kevyempi "pytyykö henkilö mitenkään ajamaan" tyylinen. 40v päästä tuskin moni enää autoa saa ajaa. Eiköhän silloin autot aja meidän puolesta. Itse saa ajaa max 40km/h "huoltoajo" moodissa jonkun todella pahan paikan mihin auto itse ei muka osaisi mennä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 667
Viestejä
4 561 601
Jäsenet
75 006
Uusin jäsen
Nahkapip0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom