Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Meiän kunnassa kuntapäättäjät on kieltäny kevyen liikenteen sekä asuinalueiden hiekotukset ja ei se ainakaan vähennä autoilevia pappoja kun ne ei pääse kirkolle jalan. OKT alueelta pitäis nousta jäinen rinne ossuuspankin kulmalta ylös ja ei siitä pääse ku autolla.Onko tämä otsikon kysymys joku kompa? Lakataan vain hiekoittamasta jalkakäytäviä.
Noh, onpahan ainakin siis yritetty ja huonoksi havaittu(toivottavasti)Meiän kunnassa kuntapäättäjät on kieltäny kevyen liikenteen sekä asuinalueiden hiekotukset ja ei se ainakaan vähennä autoilevia pappoja kun ne ei pääse kirkolle jalan. OKT alueelta pitäis nousta jäinen rinne ossuuspankin kulmalta ylös ja ei siitä pääse ku autolla.
Meiän kunnassa kuntapäättäjät on kieltäny kevyen liikenteen sekä asuinalueiden hiekotukset ja ei se ainakaan vähennä autoilevia pappoja kun ne ei pääse kirkolle jalan. OKT alueelta pitäis nousta jäinen rinne ossuuspankin kulmalta ylös ja ei siitä pääse ku autolla.
En tiedä mutta viime talvelta keskusteluaOnkohan ne laskeneet, paljonko ne kaatumiset maksavat kunnalle?
Ja vieläpä valikoivasti. Nuoret miehet varsinkin pitäis saada pois liikenteestä ensin.Satuin tälle keskustelupalstalle vahingossa ja muutamia juttuja luettuani olen sitä mieltä, että moderaattorin tulisi sulkea tämä. Syy: kansanryhmää vastaan kiihottaminen tai vähintäänkin vihapuhe.
Tekniikkapainotteisela foorumilla lienee sallittua nusaista sen verran, että tabletti on yhdenlainen tietokone.Viimeksi kaksi vuotta sitten korotin ajokorttia ja silloin se tehtiin jo tabletilla. Sanottiin vaan, että ei kukaan enään tietokonetta käytä
epäilen että tässä tarkoitettiin tietokoneella semmoista erillistä näyttöä, keskusyksikköä sekä osoitinlaitetta. Tabletti sekä kosketusnäytön tuoma muutos ohjaamiseen mukaanlukien aikarajojen muuttuminen kysymyskohtaisesta koekohtaiseen on seuraava iteraatio tästä kehityksestä.Tekniikkapainotteisela foorumilla lienee sallittua nusaista sen verran, että tabletti on yhdenlainen tietokone.
Ei se ajokoe niinkään, mut ei helvetti jos pitäis päästä taas kirjallisista läpi (joo mä kävin niitä tekemässä aika monta kertaa silloin, kun ne tehtiin paperiliuskoille...)
Siinä vuosituhannen vaihteen koejärjestelyssähän tosiaan käytettiin pöytä-PC:tä. Ei kuitenkaan koetilanteessa hiirtä ja näppäimistöä vaan ne oli työnnetty sivuun/lukittu kaappiin ja kokelaan käytössä oli vain erittäin yksinkertainen kolmen napin valintalaite ja paska putkinäyttö. Idea oli siis sama kuin nykyisissä tablettikokeissa, vaikkakin vielä pelkistetympi. Kokeen tarkoitus oli (ja on) olla sellainen, ettei se tietenkään vaadi minkääntasoisia tietoteknisiä valmiuksia vaan riittää, että silmät ja sormet toimivat ja potilas muistaa hengittää. Niitähän oli (ja on) edelleen marginaaliryhmä työ- ja ajokortti-ikäisiä aikuisia, jotka eivät ole varsinaisesti vammaisia, holhouksenalaisia tai muuten yhteiskunnasta syrjässä, mutta eivät ole esimerkiksi koskaan käyttäneet hiirtä.epäilen että tässä tarkoitettiin tietokoneella semmoista erillistä näyttöä, keskusyksikköä sekä osoitinlaitetta. Tabletti sekä kosketusnäytön tuoma muutos ohjaamiseen mukaanlukien aikarajojen muuttuminen kysymyskohtaisesta koekohtaiseen on seuraava iteraatio tästä kehityksestä.
Niinhän se yleensä on henkilöautoissakin joko vaihteen tai kytkinpolkimen asennolla estetty, joten tuo niksi alkoi vanhentua käsiin, vaikka muistan minäkin sen autokoulussa kuulleeni. Traktorikanta taas Suomessa on hyvin vanha ja usein nämä turvakytkimet on jossain vaiheessa ohitettu, joten ainakin nykyään väittäisin suuremman osan käytössä olevista traktoreista kuin henkilöautoista liikkuvan startin voimin.Itsellä oli yksi virhe ja sekin oli kysymyksen laatijan moka. (Kysymyksessä kysyttiin mitä tehdä jos traktori jää junaraitelle moottorin sammumisen vuoksi. Oikea vastaus olisi ollut starttimoottorilla siirtää vähän eteenpäin. Tämä vain ei olisi toiminut, traktoreissa kun turvallisuussyistä estetty startin käyttö jos on vaihde päällä)
Siksi laitoin osoitinlaite enkä hiiri tai näppäimistö.Siinä vuosituhannen vaihteen koejärjestelyssähän tosiaan käytettiin pöytä-PC:tä. Ei kuitenkaan koetilanteessa hiirtä ja näppäimistöä vaan ne oli työnnetty sivuun/lukittu kaappiin ja kokelaan käytössä oli vain erittäin yksinkertainen kolmen napin valintalaite ja paska putkinäyttö.
Paitsi että se "Vastaan väärin" -nappi on tableteilla poistettu ja aikaraja on tosiaan kokeen mittainen eli hankalia tilanteita saa miettiä enemmän.Idea oli siis sama kuin nykyisissä tablettikokeissa, vaikkakin vielä pelkistetympi.
Tarkoitus ei ollut vittuilla tai osoittaa virheitä, mutta sehän ei ole osoitinlaite.Siksi laitoin osoitinlaite enkä hiiri tai näppäimistö.
Jaa mikähän siihen auttaisi... mitä jos vaikka siirtyisi tien sivuun hetkeksi hengittelemään, jos ei pysty ajamaan hitaamman takana?En sano että ikäihmiset ovat ainoa ryhmä, mutta suuri varmasti.
"Britannian liikenneviraston tilastojen mukaan mukaan hidastelijat aiheuttavat keskimäärin kolme onnettomuutta viikossa.
Viime vuonna liian hidas ajo oli poliisin arvion mukaan syynä 26 ihmisen vakavaan loukkaantumiseen ja kahteen liikennekuolemaan. Lieviä vammoja sai 132 ihmistä.
Hitaan ajon aiheuttamat onnettomuudet ovat lisääntyneet 75 prosentilla viimeksi kuluneen viiden vuoden aikana."
Brittitutkimus: Yleistyvä liian hitaasti ajaminen aiheuttaa liikennekuolemia ja vakavia loukkaantumisia
Miksi valtio on tekemässä miniminopeusrajoituksia jos hitaasti ajaminen ei ole ongelma?Jaa mikähän siihen auttaisi... mitä jos vaikka siirtyisi tien sivuun hetkeksi hengittelemään, jos ei pysty ajamaan hitaamman takana?
Minuakin ärsyttää, jos matkantekoni hidastuu odottamattomasti hitaammin ajavan vuoksi, mutta vielä ei ole tullut mieleen vaarantaa omaa ja muiden henkeä sen vuoksi. Jostain syystä se hitaampi kuski siinä edellä ole vielä aiheuttanut minulle yhtään onnettomuutta.
Ilmeisesti sillä on alunperin haluttu estää mopoautoilu, kunnes joku liikenneministeriön bemaristi tajusi, että oikea tapa hoitaa kielto on lisätä kevyet nelipyörät traktori-kieltomerkkiin. En siis todellakaan tiedä, mihin kyseistä merkkiä tarvittaisiin, mutta kerro toki jos tiedät.Miksi valtio on tekemässä miniminopeusrajoituksia jos hitaasti ajaminen ei ole ongelma?
En kuitenkaan väittänyt, etteikö tientukko olisi ongelma; väitin, että onnettomuuden aiheuttaja on tasan se, joka törmäsi kulkupelillään toiseen.
Se on yleensä etenkin uutisen viittaamissa ohitustilanteissa varsin helppo osoittaa.Tietysti, mutta kuka on se "törmääjä"?
Miniminopeus on juuri niitä varten jotka eivät pysty pitämään vauhtia edes liikennevirran ja tilanteen salliessa. Eli vaarantavat juuri muun liikenteen."Miniminopeus" ei edes ole mikään minimi, vaan sen saa alittaa jos liikennetilanne sellaista vaatii.
Hitaasti ajaminen on suhteellista, joku pieni alinopeus nyt ei suurta haittaa luo muuten kuin näiden ylinopeutta ajavien hätäilijöiden takia. Suuret alinopeudet taasen aiheuttaa selkeän vaaran muulle liikenteelle. Jos nyt jokin esimerkki pitää antaa niin vuosia sitten ajoin BMW X5 takana moottoritielle vievää liittymää pitkin. Kyseinen kuski kiihdytti suoralla jopa hurjaan 50km/h vauhtiin ennen kuin vaihtoi kaistaa vasemmalle (toki vilkku päällä). Tuossa ei nyt muuten vielä itsessään ongelmaa, mutta takaa ajanut maansiirtoauton kuski seisoi jarrun päällä eikä montaa kymmentä senttiä jäänyt väliä ettei bemari olisi jäänyt alle.
Vähemmän yllättäen kyseessä oli ikääntynyt kuski jonka pää näkyi ratin takaa juuri ja juuri. Seurasin taustapeilistä että kuski ei todennäköisesti edes havannoinut takaa tullutta raskasta ajoneuvoa vaan jatkoi muutaman sadan metrin matkan kunnes vaihtoi kaistaa takaisin liittymään jatkaakseen eri tielle. Huono näkö sekä hitaat reaktio- ja havannointiajat yhdistettynä varovaiseen ajoon alinopeudella ovat monissa tilanteissa vaarallinen yhdistelmä.
Pelkkä kova alinopeus ei aiheuta onnettomuuksia vaan sen yhdistelmä kuten yllä alinopeutta tehty kaistanvaihto oli vaarallinen muulle liikenteelle. Muutoin kyllä jokaisen pitäisi ymmärtää, että nopeasti lähenevät takavalot tarkoittaa hitaasti ajavaa ajoneuvoa.
Edit. Muutama korjaus.
Neljän auton ketjukolari ruuhkautti liikennettä Turun kehätiellä
Google Maps
Ajoin ohi vastakkaiseen suuntaan kun tuota selviteltiin. Epäilempä että joku oli ajanut "vähän alle" rajoituksen tuosta lyhyestä rampista joka on vielä ylämäkeen ja kääntänyt suoraan 100:aa ajavien eteen kiihdytyskaistan päättyessä.
Ajoiko se kaikkien kolmen auton eteen yhtäaikaisesti?Neljän auton ketjukolari ruuhkautti liikennettä Turun kehätiellä
Google Maps
Ajoin ohi vastakkaiseen suuntaan kun tuota selviteltiin. Epäilempä että joku oli ajanut "vähän alle" rajoituksen tuosta lyhyestä rampista joka on vielä ylämäkeen ja kääntänyt suoraan 100:aa ajavien eteen kiihdytyskaistan päättyessä.
Osalle tekee tiukkaa saada edes 70km/h suoralla isolla tiellä, saati sitten rampilla missä pitää liittyä toiselle kaistalle. "Hitaasti kun menen niin ei varmaan mitään käy".Lyhyt ramppi!? Jos tuossa ei saa satasta vauhtia niin kortti pois ikuiseksi ajaksi!
Itse teilasin pari kuukautta sitten juuri tommosen tapauksen pois tieltä. Vm. -36 nainen kia nirolla tuli kiihdytyskaistalta n. 30-40km/h eteen. Siinä scanian koppi hieman heilahti ja mummeli kiansa kanssa jatkoi takaisin kiihdytyskaistalle ja sen päähän.
Mummelille ei onneksi käynyt mitään, mutta ei omien sanojensa mukaan tehnyt mitään väärin, vaan minä ajoin päälle.
Eiköhän tuolta kortti otettu pois.
Kai sitä lähtökohtaisesti aamuruuhkassa mennään jo edellisen peräkoukussa kiinni, jolloin näin tapahtuuAjoiko se kaikkien kolmen auton eteen yhtäaikaisesti?
Se onki hurja saavutus kelata Mondeolla vauhtia.
Itse teilasin pari kuukautta sitten juuri tommosen tapauksen pois tieltä. Vm. -36 nainen kia nirolla tuli kiihdytyskaistalta n. 30-40km/h eteen. Siinä scanian koppi hieman heilahti ja mummeli kiansa kanssa jatkoi takaisin kiihdytyskaistalle ja sen päähän.
Mummelille ei onneksi käynyt mitään, mutta ei omien sanojensa mukaan tehnyt mitään väärin, vaan minä ajoin päälle.
Eiköhän tuolta kortti otettu pois.
Mieti kuinka hurjaa se on sille 300hv bemarille joka ei saa edes 60km/h tuohon vauhtia, näitäkin näkee päivittäin.
Näitä 60 km/h liittyviä muskelipremiumeja tosiaan riittää. Vittuillessaan vielä selkään paskottuaan kiihdyttävät siinä itse moottoritiellä niin perkeleesti.Mieti kuinka hurjaa se on sille 300hv bemarille joka ei saa edes 60km/h tuohon vauhtia, näitäkin näkee päivittäin.
Kuivuminen tarkoittaa rattijuopumuksesta määrättävää ajokieltoa ja vain sitä.Ja monelle tuon ikäiselle on kova pala, kun kortti lähtee kuivumaan lopullisesti poliisille.
Ylinopeudet vievät kortteja kuivumaanKuivuminen tarkoittaa rattijuopumuksesta määrättävää ajokieltoa ja vain sitä.
Kuivuminen tarkoittaa rattijuopumuksesta määrättävää ajokieltoa ja vain sitä.
Ajokielto määrätään toistuvasti ylinopeutta ajavalle. Poliisi määrää ajokieltoon, jos kuljettaja on syyllistynyt moottorikäyttöistä kulkuneuvoa kuljettaessaan
nopeusrajoituksen rikkomiseen.
- 2 vuoden aikana 4 kertaa tai
- 1 vuoden aikana 3 kertaa
KORTTI KUIVUMAAN NUORILTA HERKEMMIN
Mikäli auton ajo-oikeus ei ole ehtinyt olla voimassa kahta vuotta, kortti lähtee kuivumaan herkemmin. Tällaisissa tapauksissa kuljettaja määrätään ajokieltoon, jos hän syyllistyy
nopeusrajoituksen rikkomiseen.
- 2 vuoden aikana 3 kertaa tai
- 1 vuoden aikana 2 kertaa
Sama sääntö koskee kahden vuoden ajan ajo-oikeuden myöntämisestä sellaista moottoripyörän kuljettajaa, jolla ei ole auton ajo-oikeutta.
Joo, toimittajatkin tekevät virheitä. Heillä on tosin nykyään varsin heikko kielitaito muutenkin.
Ite en oo korttiani juonu mutta oli se mulla kuivumassa ihan omien sanojeniki mukaan kun olin vähä heikko noiden 60kmh risteysten ja kameratolppien kanssa.Joo, toimittajatkin tekevät virheitä. Heillä on tosin nykyään varsin heikko kielitaito muutenkin.
Siitä ei kannata ottaa esimerkkiä. Tämä on erityisen paha virhe. Voi vahingossa herjata toista rattijuopoksi jos käyttää termiä, jota ei ymmärrä.
Jep. Selkeä kun nesteillä (tai jollain muilla aineilla?) on läträtty, niin kortti on yleensä aika pitkään kuivumassa. Itsellä ei ole ollut koskaan kuivumassa. Hyllyllä on tainut olla pari kertaa joskus kauan sitten. Eka riitti muutama sakko ja toinen ylinnopeudesta. Taisi olla jotain 135@80.ylinopeudesta hyllylle ja promilleista kuivumaan
Itse pidän yli 50% ylityksiä vakavempana rikoksena kuin ei törkeää rattijuoppoutta. Lievässä humalassa voi vielä keretä reagoimaan mutta noissa nopeuksissa reaktioajan käyttämät matkat sekä liike-energiat on niin kovat että niiden kumoamiseen menee aikaa mitä ei välttämättä ole käytettävissä.Eka riitti muutama sakko ja toinen ylinnopeudesta. Taisi olla jotain 135@80.
Varmaankin ihan totta tuo. Nyt on onneksi körötelty ihan sallittua nopeutta.Itse pidän yli 50% ylityksiä vakavempana rikoksena kuin ei törkeää rattijuoppoutta. Lievässä humalassa voi vielä keretä reagoimaan mutta noissa nopeuksissa reaktioajan käyttämät matkat sekä liike-energiat on niin kovat että niiden kumoamiseen menee aikaa mitä ei välttämättä ole käytettävissä.
Itse pidän yli 50% ylityksiä vakavempana rikoksena kuin ei törkeää rattijuoppoutta. Lievässä humalassa voi vielä keretä reagoimaan mutta noissa nopeuksissa reaktioajan käyttämät matkat sekä liike-energiat on niin kovat että niiden kumoamiseen menee aikaa mitä ei välttämättä ole käytettävissä.
Lisäksi siinä on vaarana osua vaikka johonkin toiseen autoon. Jos siis itse sattuu pysymään jollain lailla tiellä. Kortti oli jotain 4kk pois. Moottoripyörällä on kyllä valitettavasti kokeiltu vielä suurempia nopeuksia, eli jotain 250km/h.Ja aika pahaa jälkeä nuo on tuottaneet, kun on ajettu puuta päin, käyty katon kautta yms...
Tuliko taas naarmuja pysäköidessä? Se voi olla ensimmäinen merkki todella vakavasta ongelmasta
8.1.202015:33päivitetty 8.1.202015:33
AUTOTYÖTERVEYSLIIKENNE
@
Ajoterveys on haaste sekä ikäkuljettajille että lääkäreille.
Lukuaika noin 2 min
Liikenneturvan kyselyyn vastanneista yli 65-vuotiaista kuljettajista 15 prosenttia kertoi olleensa huolissaan omasta ajoterveydestään viime aikoina. Hieman tätä useampi kertoi tietävänsä henkilön, jonka ajoterveyden arvioi riittämättömäksi turvalliseen ajamiseen, kertoo Liikenneturva verkkosivullaan.
Vastuu ajamisesta on kuljettajalla ja vastuu ajoterveyden arvioinnista on kuljettajan lääkärillä. Lääkärit toivovat lisätietoa ajoterveyden arviointiin, joten tämän viikon keskiviikosta perjantaihin kestävillä Lääkäripäivillä paneudutaankin ikääntyneiden ajoterveysasioihin.
Neurologian ja psykiatrian erikoislääkäri Risto Vataja muistuttaa, että ajamisen turvallisuutta kannattaa pohtia aina, kun omassa tai läheisen terveydentilassa tapahtuu merkittävä muutos. Sen voi aiheuttaa lieväkin aivoverenkiertohäiriö, sydänsairaus tai masentuminen.
”Myös jokainen riskitilanne tai kolari on varoitusmerkki kaikenikäisillä, mutta varsinkin ikääntyneillä. Yhtenä alkavan muistisairauden ensimmäisistä oireista ovat toistuvat naarmut pysäköintitilanteissa. Myös muutos liikennekäyttäytymisessä joko ylivarovaiseen tai toisaalta äkkinäiseen ja tempoilevaan suuntaan voivat viitata ajoterveyden heikkenemiseen”, Vataja sanoo.
Sairauksien lisäksi ajamisen turvallisuuteen vaikuttaa merkittävästi kuljettajan kulloinenkin olotila.
”Esimerkiksi väsymys tai suhteellisen vähäinenkin alkoholimäärä voi ikääntyneellä aiheuttaa suhteellisesti suuremman liikenneriskin kuin nuorilla henkilöillä. Näistä ja muista riskeistä kertominen potilaalle on yhtä tärkeä osa lääkärin ajoturvallisuustyötä kuin ajoluvan pohtiminenkin”, Vataja toteaa
Kaikille ei tule ongelmia
Liikenneturvan suunnittelija Mia Koski muistuttaa, ettei iän karttuminen automaattisesti tarkoita ajoterveydellisiä pulmia tai tee kuljettajasta riskiä liikenteessä.
"Jokaisen kannattaa kuitenkin tarkkailla omaa vointiaan ja mahdollisia muutoksia ajokyvyssä, vaikka viime kädessä ajokykyä arvioivatkin ammatti-ihmiset”, Koski painottaa.
Ajoterveyttä ei arvioida pelkästään ikään sidotuissa määräaikaistarkastuksissa. Lääkäreiden on seurattava esimerkiksi jo nuorena puhjenneiden perussairauksien vaikutusta ja tarvittaessa otettava ajoterveys puheeksi jokaisessa potilaskohtaamisessa.
”Pääsääntöisesti ikääntyneet pitävät hyvänä sitä, että lääkäri ottaa kantaa ajoterveyteen ajokortin uudistamisen yhteydessä. Lähes kaksi kolmesta kannattaa myös sitä, että lääkäri huomioi ajoterveysasiat jokaisella lääkärinkäynnillä”, Koski kertoo.
Liikenneturva ja Suomen Liikennelääketieteen yhdistys (SLLY) selvittivät lääkäreiden kokemuksia ajoterveydestä. Moni lääkäri koki, että selkeät käytännöt helpottavat puheeksi ottamista. Jos omassa työssä ei usein kohdata potilaita, joiden ajoterveyteen on otettava kantaa, osaamisen kehittymiselle ei tarjoudu mahdollisuutta.
”Mitä iäkkäämpi potilas on, sitä vaikeammaksi arvio käy. Ikä sinänsä ei estä autolla ajoa, ja ikääntyvien toimintakyvyn ja osallisuuden kannalta auto voi olla tärkeä. Usein joudutaan tekemään päätöksiä tilanteissa, joissa selvää ohjeistusta ei ole ja joissa potilaan tahto saada ajolupa on vahva", toteaa erikoislääkäri Vataja.