Miten saataisiin vaaralliset mummot ja vaarit pois liikenteestä?

Onko tämä otsikon kysymys joku kompa? Lakataan vain hiekoittamasta jalkakäytäviä.
 
Onko tämä otsikon kysymys joku kompa? Lakataan vain hiekoittamasta jalkakäytäviä.
Meiän kunnassa kuntapäättäjät on kieltäny kevyen liikenteen sekä asuinalueiden hiekotukset ja ei se ainakaan vähennä autoilevia pappoja kun ne ei pääse kirkolle jalan. OKT alueelta pitäis nousta jäinen rinne ossuuspankin kulmalta ylös ja ei siitä pääse ku autolla.
 
Meiän kunnassa kuntapäättäjät on kieltäny kevyen liikenteen sekä asuinalueiden hiekotukset ja ei se ainakaan vähennä autoilevia pappoja kun ne ei pääse kirkolle jalan. OKT alueelta pitäis nousta jäinen rinne ossuuspankin kulmalta ylös ja ei siitä pääse ku autolla.
Noh, onpahan ainakin siis yritetty ja huonoksi havaittu(toivottavasti) :D
 
Satuin tälle keskustelupalstalle vahingossa ja muutamia juttuja luettuani olen sitä mieltä, että moderaattorin tulisi sulkea tämä. Syy: kansanryhmää vastaan kiihottaminen tai vähintäänkin vihapuhe.
 
Meiän kunnassa kuntapäättäjät on kieltäny kevyen liikenteen sekä asuinalueiden hiekotukset ja ei se ainakaan vähennä autoilevia pappoja kun ne ei pääse kirkolle jalan. OKT alueelta pitäis nousta jäinen rinne ossuuspankin kulmalta ylös ja ei siitä pääse ku autolla.

Onkohan ne laskeneet, paljonko ne kaatumiset maksavat kunnalle?
 
Onkohan ne laskeneet, paljonko ne kaatumiset maksavat kunnalle?
En tiedä mutta viime talvelta keskustelua
Rouva X: "niinhän se loistaa. kolmeen vuoteen ei ole saanut hiekoittaa kaavateitä. kunnan päätös. terv, hiekoittajan vaimo."
Minä: "Jos ne haluaa esiintyä potkukelkkailuystävällisenä kuntana "
Herra A: "Mitkähän on kunnan perustelut?? p....kele!!"
Rouva X: "se,että ihmisten pitää osata kävellä myös liukkaalla, joita löytyy joka kohdasta... kuin myös että on keksitty niin paljon jo kenkiin irrotettavia nastajuttuja ym, eli ihmiset osaa ennakoida. Tai pitäisi osata. (Täällä ei-taajamassa kun on näitä liukkaita,eikä kukaan koskaan hiekoita, ollaan yllättävän hyvin opittu pysymään pystyssä vuosikymmenet. Vahinkoja voi sattua,olipa hiekkaa tai ei.)"
 
Satuin tälle keskustelupalstalle vahingossa ja muutamia juttuja luettuani olen sitä mieltä, että moderaattorin tulisi sulkea tämä. Syy: kansanryhmää vastaan kiihottaminen tai vähintäänkin vihapuhe.
Ja vieläpä valikoivasti. Nuoret miehet varsinkin pitäis saada pois liikenteestä ensin.
 
Viimeksi kaksi vuotta sitten korotin ajokorttia ja silloin se tehtiin jo tabletilla. Sanottiin vaan, että ei kukaan enään tietokonetta käytä
Tekniikkapainotteisela foorumilla lienee sallittua nusaista sen verran, että tabletti on yhdenlainen tietokone.
 
Tekniikkapainotteisela foorumilla lienee sallittua nusaista sen verran, että tabletti on yhdenlainen tietokone.
epäilen että tässä tarkoitettiin tietokoneella semmoista erillistä näyttöä, keskusyksikköä sekä osoitinlaitetta. Tabletti sekä kosketusnäytön tuoma muutos ohjaamiseen mukaanlukien aikarajojen muuttuminen kysymyskohtaisesta koekohtaiseen on seuraava iteraatio tästä kehityksestä.
 
Naapurin papparainen oli joku päivä peruuttanut autonsa mun autooni. Huomasin vähän viiveellä, kun olen lomalla, enkä käytä autoa päivittäin. Ei ollut jättänyt lappua tai muuta. Itse huomasin reippaasti maaliltaan kärsineen puskurin ajoon lähtiessä. Suurempaa salapoliisityötä ei tarvinnut toisen osallisen selvittämiseksi tehdä, kun tutki viereistä ja vastapäisiä autoja.

Pappa oli aluksi hieman äreän ja kaiken kieltävän oloinen kun soitin ja huomautin, että tällainen vahinko on päässyt käymään. Hän ei omien sanojensa mukaan ollut tietoinen mistään kolhuista. Sain sovittua, että käydään yhdessä katsomassa, niin tilanne varmaan aukeaa, kun se oli kuitenkin jälkiä tutkien ihan selvä keissi.

Katselmus oli nopea homma, ja pappa sai minulta tiedot ja lupasi hoitaa vahinkoilmoituksen. Hän oli varmaan siinä tutkiessa sisäistänyt mitä on käynyt ja homma selviteltiin asiallisesti. Ei tarvinnut enempiä uskotella tilanteen tolaa. Tässä vaiheessa uskoin, että hän ei oikeasti ollut huomannut törmäystä. Sen verran reippaasti noita autoja on kyllä yhteen hierottu, että aika vaarallista meininkiä, jos kuljettaja ei tuotakaan ole havainnut. Pikkulapsi tilalle, ja jälki olisi julmaa. :btooth:

Vielä tietty hieman jännittää, kun mitään konkreettista hänen vakuutusyhtiöltä ei ole, mutta ainakin toistaiseksi jatko tuon suhteen näyttää selkeältä.
 
Eräs vanha sukulainen ajaa edelleen autoa vaikka ajaminen on jo turhan varovaista. Ainakin pysähtyminen vaatii että ajetaan satoja metrejä risteykseen/ kotipihan tielle ja koko ajan tiputetaan vauhtia. Takana tulevat menevät sitten vielä viime tipassa ohi kun eivät jaksa odottaa takana.

Yhdessä vaiheessa lääkäri otti jo kortin pois mutta antoi sen takaisin sanoen vain että käytä jatkossa silmälaseja.

Tosin nykyään kyseisen henkilön auto viihtyy aika paljon korjaamolla, siinä on milloin mitäkin vikaa mitä korjaamot ihmettelevät aina viikkokausia.
 
Ei se ajokoe niinkään, mut ei helvetti jos pitäis päästä taas kirjallisista läpi :D (joo mä kävin niitä tekemässä aika monta kertaa silloin, kun ne tehtiin paperiliuskoille...)


Eikös tuohon aikaan ollut ne kaikki kysymysliuskat etukäteen luettavissa ja tutkittavissa joista muutama umpimähkään valittiin? Itse muistelen lähinnä miettineeni, että ihmeessä niistä joku voisi olla pääsemättä läpi. Itsellä oli yksi virhe ja sekin oli kysymyksen laatijan moka. (Kysymyksessä kysyttiin mitä tehdä jos traktori jää junaraitelle moottorin sammumisen vuoksi. Oikea vastaus olisi ollut starttimoottorilla siirtää vähän eteenpäin. Tämä vain ei olisi toiminut, traktoreissa kun turvallisuussyistä estetty startin käyttö jos on vaihde päällä)
 
Siitä on jo ~30 vuotta aikaa, ei pysty muistamaan enää :P

Suurin kompastuskivi tais olla tyyliin maksimissaan xx väärin mutta jos on yli x per sivu väärin, niin koko koe on hylätty ja sitten kohdalle tuntui osuvan aina yksi paperi jossa oli ne kaikki virheet samassa. Ainakaan itse en etukäteen päässyt tutustumaan niihin papereihin, en muista koko hommasta muuta kuin kuuman huoneen jossa ei ollut ilmastointia kesällä (ei ainakaan auttanut 15v meikäläistä pienissä suorituspaineissa :D ). Kysymyksistä itsestään ei mitään hajua enää.
 
epäilen että tässä tarkoitettiin tietokoneella semmoista erillistä näyttöä, keskusyksikköä sekä osoitinlaitetta. Tabletti sekä kosketusnäytön tuoma muutos ohjaamiseen mukaanlukien aikarajojen muuttuminen kysymyskohtaisesta koekohtaiseen on seuraava iteraatio tästä kehityksestä.
Siinä vuosituhannen vaihteen koejärjestelyssähän tosiaan käytettiin pöytä-PC:tä. Ei kuitenkaan koetilanteessa hiirtä ja näppäimistöä vaan ne oli työnnetty sivuun/lukittu kaappiin ja kokelaan käytössä oli vain erittäin yksinkertainen kolmen napin valintalaite ja paska putkinäyttö. Idea oli siis sama kuin nykyisissä tablettikokeissa, vaikkakin vielä pelkistetympi. Kokeen tarkoitus oli (ja on) olla sellainen, ettei se tietenkään vaadi minkääntasoisia tietoteknisiä valmiuksia vaan riittää, että silmät ja sormet toimivat ja potilas muistaa hengittää. Niitähän oli (ja on) edelleen marginaaliryhmä työ- ja ajokortti-ikäisiä aikuisia, jotka eivät ole varsinaisesti vammaisia, holhouksenalaisia tai muuten yhteiskunnasta syrjässä, mutta eivät ole esimerkiksi koskaan käyttäneet hiirtä.
 
Itsellä oli yksi virhe ja sekin oli kysymyksen laatijan moka. (Kysymyksessä kysyttiin mitä tehdä jos traktori jää junaraitelle moottorin sammumisen vuoksi. Oikea vastaus olisi ollut starttimoottorilla siirtää vähän eteenpäin. Tämä vain ei olisi toiminut, traktoreissa kun turvallisuussyistä estetty startin käyttö jos on vaihde päällä)
Niinhän se yleensä on henkilöautoissakin joko vaihteen tai kytkinpolkimen asennolla estetty, joten tuo niksi alkoi vanhentua käsiin, vaikka muistan minäkin sen autokoulussa kuulleeni. Traktorikanta taas Suomessa on hyvin vanha ja usein nämä turvakytkimet on jossain vaiheessa ohitettu, joten ainakin nykyään väittäisin suuremman osan käytössä olevista traktoreista kuin henkilöautoista liikkuvan startin voimin. :D

Tuo on toki monivalinnaksi typerä kysymys, koska oikea ratkaisu riippuu tilanteesta ja (toisin kuin kysymyksen laatija on kirjoituspöydän ääressä miettinyt) tilanne on niin paha, ettei vahingon kokonaan välttäminen aina ole edes mahdollista. Joskus voisi joutua hylkäämään koneen ja täten aiheuttaa silti onnettomuuden vaikka itse ehtiikin helposti turvaan.
 
Siinä vuosituhannen vaihteen koejärjestelyssähän tosiaan käytettiin pöytä-PC:tä. Ei kuitenkaan koetilanteessa hiirtä ja näppäimistöä vaan ne oli työnnetty sivuun/lukittu kaappiin ja kokelaan käytössä oli vain erittäin yksinkertainen kolmen napin valintalaite ja paska putkinäyttö.
Siksi laitoin osoitinlaite enkä hiiri tai näppäimistö.
Edit: Kuten @Tonnin Seteli alempana ilmoitti niin osoitinlaite pitäisi olla liikuteltava. Tämä on vain jokin nappirasia.
Idea oli siis sama kuin nykyisissä tablettikokeissa, vaikkakin vielä pelkistetympi.
Paitsi että se "Vastaan väärin" -nappi on tableteilla poistettu ja aikaraja on tosiaan kokeen mittainen eli hankalia tilanteita saa miettiä enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
En sano että ikäihmiset ovat ainoa ryhmä, mutta suuri varmasti.

"Britannian liikenneviraston tilastojen mukaan mukaan hidastelijat aiheuttavat keskimäärin kolme onnettomuutta viikossa.

Viime vuonna liian hidas ajo oli poliisin arvion mukaan syynä 26 ihmisen vakavaan loukkaantumiseen ja kahteen liikennekuolemaan. Lieviä vammoja sai 132 ihmistä.

Hitaan ajon aiheuttamat onnettomuudet ovat lisääntyneet 75 prosentilla viimeksi kuluneen viiden vuoden aikana."

Brittitutkimus: Yleistyvä liian hitaasti ajaminen aiheuttaa liikennekuolemia ja vakavia loukkaantumisia
 
En sano että ikäihmiset ovat ainoa ryhmä, mutta suuri varmasti.

"Britannian liikenneviraston tilastojen mukaan mukaan hidastelijat aiheuttavat keskimäärin kolme onnettomuutta viikossa.

Viime vuonna liian hidas ajo oli poliisin arvion mukaan syynä 26 ihmisen vakavaan loukkaantumiseen ja kahteen liikennekuolemaan. Lieviä vammoja sai 132 ihmistä.

Hitaan ajon aiheuttamat onnettomuudet ovat lisääntyneet 75 prosentilla viimeksi kuluneen viiden vuoden aikana."

Brittitutkimus: Yleistyvä liian hitaasti ajaminen aiheuttaa liikennekuolemia ja vakavia loukkaantumisia
Jaa mikähän siihen auttaisi... mitä jos vaikka siirtyisi tien sivuun hetkeksi hengittelemään, jos ei pysty ajamaan hitaamman takana?

Minuakin ärsyttää, jos matkantekoni hidastuu odottamattomasti hitaammin ajavan vuoksi, mutta vielä ei ole tullut mieleen vaarantaa omaa ja muiden henkeä sen vuoksi. Jostain syystä se hitaampi kuski siinä edellä ole vielä aiheuttanut minulle yhtään onnettomuutta.
 
Jaa mikähän siihen auttaisi... mitä jos vaikka siirtyisi tien sivuun hetkeksi hengittelemään, jos ei pysty ajamaan hitaamman takana?

Minuakin ärsyttää, jos matkantekoni hidastuu odottamattomasti hitaammin ajavan vuoksi, mutta vielä ei ole tullut mieleen vaarantaa omaa ja muiden henkeä sen vuoksi. Jostain syystä se hitaampi kuski siinä edellä ole vielä aiheuttanut minulle yhtään onnettomuutta.
Miksi valtio on tekemässä miniminopeusrajoituksia jos hitaasti ajaminen ei ole ongelma?
 
Miksi valtio on tekemässä miniminopeusrajoituksia jos hitaasti ajaminen ei ole ongelma?
Ilmeisesti sillä on alunperin haluttu estää mopoautoilu, kunnes joku liikenneministeriön bemaristi tajusi, että oikea tapa hoitaa kielto on lisätä kevyet nelipyörät traktori-kieltomerkkiin. En siis todellakaan tiedä, mihin kyseistä merkkiä tarvittaisiin, mutta kerro toki jos tiedät.

"Miniminopeus" ei edes ole mikään minimi, vaan sen saa alittaa jos liikennetilanne sellaista vaatii.

En kuitenkaan väittänyt, etteikö tientukko olisi ongelma; väitin, että onnettomuuden aiheuttaja on tasan se, joka törmäsi kulkupelillään toiseen.
 
En kuitenkaan väittänyt, etteikö tientukko olisi ongelma; väitin, että onnettomuuden aiheuttaja on tasan se, joka törmäsi kulkupelillään toiseen.

Tietysti, mutta kuka on se "törmääjä"?

Jos tuolla liikenteessä on joku jolla on voimakas tarve ajaa huomattavasti muuta liikennevirtaa hitaammin, niin onko sellainen henkilö soveltuva liikenteeseen?
Sama pätee tietysti myös päinvastoin, jos tarve on ajaa huomattavasti muita kovempaa.

Yleisestihän liikenne on jouhevinta silloin kun kaikki etenevät samaa nopeutta.
 
Tietysti, mutta kuka on se "törmääjä"?
Se on yleensä etenkin uutisen viittaamissa ohitustilanteissa varsin helppo osoittaa.

Lopusta viestistä olen ihan samaa mieltä. Omaa nopeuttaa ajelevat tietenkin heikentävät liikenteen sujuvuutta. Onnettomuuksia se ei kuitenkaan aiheuta sen enempää kuin paljastava pukeutuminen aiheuttaa raiskauksia.
 
"Miniminopeus" ei edes ole mikään minimi, vaan sen saa alittaa jos liikennetilanne sellaista vaatii.
Miniminopeus on juuri niitä varten jotka eivät pysty pitämään vauhtia edes liikennevirran ja tilanteen salliessa. Eli vaarantavat juuri muun liikenteen.
 
Hitaasti ajaminen on suhteellista, joku pieni alinopeus nyt ei suurta haittaa luo muuten kuin näiden ylinopeutta ajavien hätäilijöiden takia. Suuret alinopeudet taasen aiheuttaa selkeän vaaran muulle liikenteelle. Jos nyt jokin esimerkki pitää antaa niin vuosia sitten ajoin BMW X5 takana moottoritielle vievää liittymää pitkin. Kyseinen kuski kiihdytti suoralla jopa hurjaan 50km/h vauhtiin ennen kuin vaihtoi kaistaa vasemmalle (toki vilkku päällä). Tuossa ei nyt muuten vielä itsessään ongelmaa, mutta takaa ajanut maansiirtoauton kuski seisoi jarrun päällä eikä montaa kymmentä senttiä jäänyt väliä ettei bemari olisi jäänyt alle.

Vähemmän yllättäen kyseessä oli ikääntynyt kuski jonka pää näkyi ratin takaa juuri ja juuri. Seurasin taustapeilistä että kuski ei todennäköisesti edes havannoinut takaa tullutta raskasta ajoneuvoa vaan jatkoi muutaman sadan metrin matkan kunnes vaihtoi kaistaa takaisin liittymään jatkaakseen eri tielle. Huono näkö sekä hitaat reaktio- ja havannointiajat yhdistettynä varovaiseen ajoon alinopeudella ovat monissa tilanteissa vaarallinen yhdistelmä.

Pelkkä kova alinopeus ei aiheuta onnettomuuksia vaan sen yhdistelmä kuten yllä alinopeutta tehty kaistanvaihto oli vaarallinen muulle liikenteelle. Muutoin kyllä jokaisen pitäisi ymmärtää, että nopeasti lähenevät takavalot tarkoittaa hitaasti ajavaa ajoneuvoa.

Edit. Muutama korjaus.
 
Hitaasti ajaminen on suhteellista, joku pieni alinopeus nyt ei suurta haittaa luo muuten kuin näiden ylinopeutta ajavien hätäilijöiden takia. Suuret alinopeudet taasen aiheuttaa selkeän vaaran muulle liikenteelle. Jos nyt jokin esimerkki pitää antaa niin vuosia sitten ajoin BMW X5 takana moottoritielle vievää liittymää pitkin. Kyseinen kuski kiihdytti suoralla jopa hurjaan 50km/h vauhtiin ennen kuin vaihtoi kaistaa vasemmalle (toki vilkku päällä). Tuossa ei nyt muuten vielä itsessään ongelmaa, mutta takaa ajanut maansiirtoauton kuski seisoi jarrun päällä eikä montaa kymmentä senttiä jäänyt väliä ettei bemari olisi jäänyt alle.

Vähemmän yllättäen kyseessä oli ikääntynyt kuski jonka pää näkyi ratin takaa juuri ja juuri. Seurasin taustapeilistä että kuski ei todennäköisesti edes havannoinut takaa tullutta raskasta ajoneuvoa vaan jatkoi muutaman sadan metrin matkan kunnes vaihtoi kaistaa takaisin liittymään jatkaakseen eri tielle. Huono näkö sekä hitaat reaktio- ja havannointiajat yhdistettynä varovaiseen ajoon alinopeudella ovat monissa tilanteissa vaarallinen yhdistelmä.

Pelkkä kova alinopeus ei aiheuta onnettomuuksia vaan sen yhdistelmä kuten yllä alinopeutta tehty kaistanvaihto oli vaarallinen muulle liikenteelle. Muutoin kyllä jokaisen pitäisi ymmärtää, että nopeasti lähenevät takavalot tarkoittaa hitaasti ajavaa ajoneuvoa.

Edit. Muutama korjaus.

Itse teilasin pari kuukautta sitten juuri tommosen tapauksen pois tieltä. Vm. -36 nainen kia nirolla tuli kiihdytyskaistalta n. 30-40km/h eteen. Siinä scanian koppi hieman heilahti ja mummeli kiansa kanssa jatkoi takaisin kiihdytyskaistalle ja sen päähän.
Mummelille ei onneksi käynyt mitään, mutta ei omien sanojensa mukaan tehnyt mitään väärin, vaan minä ajoin päälle.
Eiköhän tuolta kortti otettu pois.
 
Neljän auton ketjukolari ruuhkautti liikennettä Turun kehätiellä
Google Maps

Ajoin ohi vastakkaiseen suuntaan kun tuota selviteltiin. Epäilempä että joku oli ajanut "vähän alle" rajoituksen tuosta lyhyestä rampista joka on vielä ylämäkeen ja kääntänyt suoraan 100:aa ajavien eteen kiihdytyskaistan päättyessä.

Lyhyt ramppi!? Jos tuossa ei saa satasta vauhtia niin kortti pois ikuiseksi ajaksi!

Tuossa lyhyt ramppi ja mä sain 110hv mk3 farkkumondeolla tuohon 90km/h vauhtia ilman yrittämistä.

lyhyt ramppi.JPG
 
Lyhyt ramppi!? Jos tuossa ei saa satasta vauhtia niin kortti pois ikuiseksi ajaksi!
Osalle tekee tiukkaa saada edes 70km/h suoralla isolla tiellä, saati sitten rampilla missä pitää liittyä toiselle kaistalle. "Hitaasti kun menen niin ei varmaan mitään käy".

Itse teilasin pari kuukautta sitten juuri tommosen tapauksen pois tieltä. Vm. -36 nainen kia nirolla tuli kiihdytyskaistalta n. 30-40km/h eteen. Siinä scanian koppi hieman heilahti ja mummeli kiansa kanssa jatkoi takaisin kiihdytyskaistalle ja sen päähän.
Mummelille ei onneksi käynyt mitään, mutta ei omien sanojensa mukaan tehnyt mitään väärin, vaan minä ajoin päälle.
Eiköhän tuolta kortti otettu pois.
:tup:
 
Itse teilasin pari kuukautta sitten juuri tommosen tapauksen pois tieltä. Vm. -36 nainen kia nirolla tuli kiihdytyskaistalta n. 30-40km/h eteen. Siinä scanian koppi hieman heilahti ja mummeli kiansa kanssa jatkoi takaisin kiihdytyskaistalle ja sen päähän.
Mummelille ei onneksi käynyt mitään, mutta ei omien sanojensa mukaan tehnyt mitään väärin, vaan minä ajoin päälle.
Eiköhän tuolta kortti otettu pois.

Ja vielä parempi jos sul on koelautakamera. Eikä he tajua, että miten se iso auto käyttäytyy ja minkälaiset voimat siellä on. Ja monelle tuon ikäiselle on kova pala, kun kortti lähtee kuivumaan lopullisesti poliisille. Eri käsitykset kuin mitä nuoremmilla asioista, niin sekin saattaa vaikuttaa asiaan.
 
Mieti kuinka hurjaa se on sille 300hv bemarille joka ei saa edes 60km/h tuohon vauhtia, näitäkin näkee päivittäin.
Näitä 60 km/h liittyviä muskelipremiumeja tosiaan riittää. Vittuillessaan vielä selkään paskottuaan kiihdyttävät siinä itse moottoritiellä niin perkeleesti.
 
Kuivuminen tarkoittaa rattijuopumuksesta määrättävää ajokieltoa ja vain sitä.

AJOKIELTO: Milloin ajokortti kuivumaan? Ylinopeus ja matkapuhelimen käyttö

Ajokielto määrätään toistuvasti ylinopeutta ajavalle. Poliisi määrää ajokieltoon, jos kuljettaja on syyllistynyt moottorikäyttöistä kulkuneuvoa kuljettaessaan

  • 2 vuoden aikana 4 kertaa tai
  • 1 vuoden aikana 3 kertaa
nopeusrajoituksen rikkomiseen.

KORTTI KUIVUMAAN NUORILTA HERKEMMIN
Mikäli auton ajo-oikeus ei ole ehtinyt olla voimassa kahta vuotta, kortti lähtee kuivumaan herkemmin. Tällaisissa tapauksissa kuljettaja määrätään ajokieltoon, jos hän syyllistyy

  • 2 vuoden aikana 3 kertaa tai
  • 1 vuoden aikana 2 kertaa
nopeusrajoituksen rikkomiseen.

Sama sääntö koskee kahden vuoden ajan ajo-oikeuden myöntämisestä sellaista moottoripyörän kuljettajaa, jolla ei ole auton ajo-oikeutta.
 
Joo, toimittajatkin tekevät virheitä. Heillä on tosin nykyään varsin heikko kielitaito muutenkin.

Siitä ei kannata ottaa esimerkkiä. Tämä on erityisen paha virhe. Voi vahingossa herjata toista rattijuopoksi jos käyttää termiä, jota ei ymmärrä.
Ite en oo korttiani juonu mutta oli se mulla kuivumassa ihan omien sanojeniki mukaan kun olin vähä heikko noiden 60kmh risteysten ja kameratolppien kanssa.
Kieli kehittyy ja merkitykset sekottuu.

Esimerkikisi lontooksi literally tarkoittaa figuratively...
 
Vaikka kielen raiskaamista voi usein persutella kielen kehittymisellä, niin kannattaa aloittaa jollain muulla kuin aiheuttamalla ihmisille väärinkäsityksiä siitä, että on saanut tuomion rattijuopumuksesta. :D
 
ylinopeudesta hyllylle ja promilleista kuivumaan
Jep. Selkeä kun nesteillä (tai jollain muilla aineilla?) on läträtty, niin kortti on yleensä aika pitkään kuivumassa. Itsellä ei ole ollut koskaan kuivumassa. Hyllyllä on tainut olla pari kertaa joskus kauan sitten. Eka riitti muutama sakko ja toinen ylinnopeudesta. Taisi olla jotain 135@80.
 
Eka riitti muutama sakko ja toinen ylinnopeudesta. Taisi olla jotain 135@80.
Itse pidän yli 50% ylityksiä vakavempana rikoksena kuin ei törkeää rattijuoppoutta. Lievässä humalassa voi vielä keretä reagoimaan mutta noissa nopeuksissa reaktioajan käyttämät matkat sekä liike-energiat on niin kovat että niiden kumoamiseen menee aikaa mitä ei välttämättä ole käytettävissä.
 
Itse pidän yli 50% ylityksiä vakavempana rikoksena kuin ei törkeää rattijuoppoutta. Lievässä humalassa voi vielä keretä reagoimaan mutta noissa nopeuksissa reaktioajan käyttämät matkat sekä liike-energiat on niin kovat että niiden kumoamiseen menee aikaa mitä ei välttämättä ole käytettävissä.
Varmaankin ihan totta tuo. Nyt on onneksi körötelty ihan sallittua nopeutta.
 
Itse pidän yli 50% ylityksiä vakavempana rikoksena kuin ei törkeää rattijuoppoutta. Lievässä humalassa voi vielä keretä reagoimaan mutta noissa nopeuksissa reaktioajan käyttämät matkat sekä liike-energiat on niin kovat että niiden kumoamiseen menee aikaa mitä ei välttämättä ole käytettävissä.

Ja aika pahaa jälkeä nuo on tuottaneet, kun on ajettu puuta päin, käyty katon kautta yms...
 
Ja aika pahaa jälkeä nuo on tuottaneet, kun on ajettu puuta päin, käyty katon kautta yms...
Lisäksi siinä on vaarana osua vaikka johonkin toiseen autoon. Jos siis itse sattuu pysymään jollain lailla tiellä. Kortti oli jotain 4kk pois. Moottoripyörällä on kyllä valitettavasti kokeiltu vielä suurempia nopeuksia, eli jotain 250km/h.
 
Tuliko taas naarmuja pysäköidessä? Se voi olla ensimmäinen merkki todella vakavasta ongelmasta
Tuliko taas naarmuja pysäköidessä? Se voi olla ensimmäinen merkki todella vakavasta ongelmasta
8.1.202015:33päivitetty 8.1.202015:33
AUTOTYÖTERVEYSLIIKENNE
@

Ajoterveys on haaste sekä ikäkuljettajille että lääkäreille.
Lukuaika noin 2 min

Liikenneturvan kyselyyn vastanneista yli 65-vuotiaista kuljettajista 15 prosenttia kertoi olleensa huolissaan omasta ajoterveydestään viime aikoina. Hieman tätä useampi kertoi tietävänsä henkilön, jonka ajoterveyden arvioi riittämättömäksi turvalliseen ajamiseen, kertoo Liikenneturva verkkosivullaan.

Vastuu ajamisesta on kuljettajalla ja vastuu ajoterveyden arvioinnista on kuljettajan lääkärillä. Lääkärit toivovat lisätietoa ajoterveyden arviointiin, joten tämän viikon keskiviikosta perjantaihin kestävillä Lääkäripäivillä paneudutaankin ikääntyneiden ajoterveysasioihin.

Neurologian ja psykiatrian erikoislääkäri Risto Vataja muistuttaa, että ajamisen turvallisuutta kannattaa pohtia aina, kun omassa tai läheisen terveydentilassa tapahtuu merkittävä muutos. Sen voi aiheuttaa lieväkin aivoverenkiertohäiriö, sydänsairaus tai masentuminen.


”Myös jokainen riskitilanne tai kolari on varoitusmerkki kaikenikäisillä, mutta varsinkin ikääntyneillä. Yhtenä alkavan muistisairauden ensimmäisistä oireista ovat toistuvat naarmut pysäköintitilanteissa. Myös muutos liikennekäyttäytymisessä joko ylivarovaiseen tai toisaalta äkkinäiseen ja tempoilevaan suuntaan voivat viitata ajoterveyden heikkenemiseen”, Vataja sanoo.

Sairauksien lisäksi ajamisen turvallisuuteen vaikuttaa merkittävästi kuljettajan kulloinenkin olotila.

”Esimerkiksi väsymys tai suhteellisen vähäinenkin alkoholimäärä voi ikääntyneellä aiheuttaa suhteellisesti suuremman liikenneriskin kuin nuorilla henkilöillä. Näistä ja muista riskeistä kertominen potilaalle on yhtä tärkeä osa lääkärin ajoturvallisuustyötä kuin ajoluvan pohtiminenkin”, Vataja toteaa

Kaikille ei tule ongelmia

Liikenneturvan suunnittelija Mia Koski muistuttaa, ettei iän karttuminen automaattisesti tarkoita ajoterveydellisiä pulmia tai tee kuljettajasta riskiä liikenteessä.

"Jokaisen kannattaa kuitenkin tarkkailla omaa vointiaan ja mahdollisia muutoksia ajokyvyssä, vaikka viime kädessä ajokykyä arvioivatkin ammatti-ihmiset”, Koski painottaa.


Ajoterveyttä ei arvioida pelkästään ikään sidotuissa määräaikaistarkastuksissa. Lääkäreiden on seurattava esimerkiksi jo nuorena puhjenneiden perussairauksien vaikutusta ja tarvittaessa otettava ajoterveys puheeksi jokaisessa potilaskohtaamisessa.

”Pääsääntöisesti ikääntyneet pitävät hyvänä sitä, että lääkäri ottaa kantaa ajoterveyteen ajokortin uudistamisen yhteydessä. Lähes kaksi kolmesta kannattaa myös sitä, että lääkäri huomioi ajoterveysasiat jokaisella lääkärinkäynnillä”, Koski kertoo.

Liikenneturva ja Suomen Liikennelääketieteen yhdistys (SLLY) selvittivät lääkäreiden kokemuksia ajoterveydestä. Moni lääkäri koki, että selkeät käytännöt helpottavat puheeksi ottamista. Jos omassa työssä ei usein kohdata potilaita, joiden ajoterveyteen on otettava kantaa, osaamisen kehittymiselle ei tarjoudu mahdollisuutta.

”Mitä iäkkäämpi potilas on, sitä vaikeammaksi arvio käy. Ikä sinänsä ei estä autolla ajoa, ja ikääntyvien toimintakyvyn ja osallisuuden kannalta auto voi olla tärkeä. Usein joudutaan tekemään päätöksiä tilanteissa, joissa selvää ohjeistusta ei ole ja joissa potilaan tahto saada ajolupa on vahva", toteaa erikoislääkäri Vataja.

Toivotaan että lääkäreiden ohjeistus paranee ja ettei vanhat tutut lääkärit saisi enää kirjottaa kalakavereilleen lupia.
 
Todistin tänään pesukadulla kun 80v pappa vetää aivan uudella Audilla kaasupohjassa linjastoon ja siellä autoa päin mikä oli pesussa, sen jälkeen kun kaasu on ollut pari sekunttia pohjassa ja kaikki renkaat lyö tyhjää laitetaan pakki päälle ja tullaan kaasupohjassa takaisin melkein kahden työntekijän päälle.

Lopulta kun auto saadaan pysähtymään tulee tämä ukko ulos ja voivottelee että piti painaa jarrua.:facepalm:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 667
Viestejä
4 561 601
Jäsenet
75 006
Uusin jäsen
Nahkapip0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom