Miten saataisiin vaaralliset mummot ja vaarit pois liikenteestä?

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 863
Huvittaa kun poliisi kyttää 10hm/h ylityksiä kuivalla puhtaalla isolla tiellä, kun samaan aikaan liikenteessä liikkuu lähes tiedottomassa tilassa ajelevia vanhuksia.

Matiakseen, 9, törmännyt autoilija löytyi yleisövihjeen avulla – kuljettaja oli paennut paikalta

Kuljettajaksi epäillään iäkästä naista, joka on alustavassa poliisin puhuttelussa myöntänyt törmänneensä jalankulkijaan suojatiellä. Nainen määrättiin väliaikaiseen ajokieltoon. Tällä hetkellä asiaa tutkitaan törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena.

Poliisin mukaan törmäys ja paikalta poistuminen on ollut monen osatekijän summa. Valli kuitenkin painottaa, että tapaukseen ei liity ylinopeutta tai päihteitä.

Oma veikkaus on ettei vanhus edes tajunnut ajaneensa lasta sairaalakuntoon. Olisiko huomannut jos olisi ajanut kaverin kylmäksi? Ei pakosti.

Itse olen tuntenut useita vanhuksia joiden ei todellakaan kuuluisi olla liikenteessä. Yksi ajoi 30km/h alle rajoituksen kaikkialla vaikkei pää kääntynyt juuri mihinkään. Ratissa piti silti olla. Vanhoista traktoreista totuttu kädenliike teki menosta oikein mukavaa mutkittelua.

Toinen tapaus oli henkilö joka ei päässyt edes autoon ilman apua. Liikkeelle lähdettiin aina rengas sutien ja monesti maistissa. Autoon tosin tuli lopulta "yllättävää" vikaa ja korjaus kesti ja kesti kun sukulainen korjaili. Hyvä niin.

Useamman kerran olen nähnyt kun vanhus on kääntynyt väärästä rampista vastaantulijoita päin. Ollut jo puhelin kädessä ja 112 valittuna kun lopulta tajunnut että joku tööttää takana ja ramppikin näyttänyt vissiin oudolta.

Nopeusrajoitukset on myös vanhuksille mahdottomia. Eikös se 55km/h ole ihan sopiva vauhti? Riippumatta siitä onko 30km/h vai 80km/h rajoitus. Aina sama vauhti.

Ongelmahan taitaa olla tutut vanhat lääkärit, jotka sallivat ajokortin. Joku tapaushan taisi olla että kun kolme vai neljä saman lääkärin hyväksymää vanhusta oli ajanut pahan kolarin niin vasta sitten alettiin miettimään että pitäisikö ko. henkilöltä evätä lupa hyväksyä vanhukset liikenteeseen. Voisiko lakiin tulla joku ehto ettei sama lääkäri voi jatkaa korttilupaa useampaa kertaa putkeen? Eli jossain kohtaa ei olisi enää "tuttua lääkäriä" joka sen väärin perustein sallisi?

Onko muilla tarinoita vanhuksista, joiden ei todellakaan kuuluisi olla liikenteessä? Milloinkohan saataisiin nämä riskikuskit pois vaarantamasta liikennettä?
 
Näitähän näkee aina joskus tuolla parkkihalleissa. yms. Kerran joku vanhempi mieshenkilö oli ilmesesti kroppa niin romuna jo ettei se itse päässy vääntäytymään kuskinpaikalle omin avuin vaan rouvan piti auttaa herraa istumaan :D ohikävellessä mietin , että tälläsiäkin tapauksia tuolla teillä sitten liikkuu. Se on vaan ajan kysymys ku se auto on jonkun päällä tai pellolla.
 
Voisit lisätä otsikkoon et miten saadaan idiootit pois liikenteestä. Tänään aamulla töihin lähtiessä siinä vähän ennen kuutta, asuinalueeni eräästä risteyksestä kurvas eteen auto josta ei oltu raaputettu laseja lainkaan paitsi kuskin kohdalta sellanen parin kämmenen kokoinen alue.. Siinä sitten 20 km/h ajoin sen perässä ja katselin ku se seilas keskellä tietä.. Kunnes tultiin ekaan risteykseen, joka sattuu olemaan STOP-merkillä varustettu. Siitä reilusti vaan hidastellen tien yli ja vastapuolen pyörätien kautta oikealle kääntyi... Sitten taas hetken matkaa keskellä tietä seilaten ja seuraavasta oikealle... taas vastapuolen kaistan pyörätien kautta.. Itse jatkoin suoraan ja manasin tuollasen alimpaan helvettiin.. Olis varmaan pitänyt soittaa vaan kytille... Nyt vähän harmittaa etten soittanut..:oops:
 
Ajokorttilääkärit, tietyt nimetyt lääkärit jotka tekevät ajokorttitarkastuksia, ja joilla on pakko käydä vaikka 65v ikävuoden jälkeen, tai jos muu yleislääkäri niin suosittelee. Olkoot vaikka valtion maksamia, tulis halvemmaksi kuin yksikään nokkakolari motarilla.
 
Ajokorttilääkärit, tietyt nimetyt lääkärit jotka tekevät ajokorttitarkastuksia, ja joilla on pakko käydä vaikka 65v ikävuoden jälkeen, tai jos muu yleislääkäri niin suosittelee. Olkoot vaikka valtion maksamia, tulis halvemmaksi kuin yksikään nokkakolari motarilla.

Ja ajokorttilääkäriksi ei hyväksytä ketään yli 50 vuotiasta. Muuten on paljon "kavereita" joille kortin antaa. :)
 
Porkkanaa voi myös tarjota
"Japanilaisvanhuksia yritetään houkutella pois auton ratin takaa eri keinoin. Heille tarjotaan erilaisia alennuksia, mikäli he luopuvat ajokorteistaan. Alennusta voi saada esimerkiksi omista hautajaisistaan."
Japanin vanhuksia houkutellaan luopumaan ajokorteistaan – saavat alennusta hautajaisistaan

Yksi mahdollinen etu on omien (ja muiden) hautajaisten viivästyminen tuonnemmas.

Taksimatkoista jotain tukea per kk jos luopuu omasta autosta? Voisi toimia.
 
Nyt kun mummotkin alkavat vähitellen käyttömään älypuhelinta, joku voisi tehdä sovelluksen. Ainakin sellainen sovellus, joka simuloi lääkärin antamaa "näytä mihin suuntaan E kääntyy". Kosketunnäytöllinen, koska vanhemmiten motoriikka alkaa viimeistään pettämään ja puhetoiminnoissa joillakuilla saattaa mennä vasen ja oikea sekaisin.
Kun tulee liikaa virheitä tai kuluu liikaa aikaa, käsketään tai kehotetaan menemään lääkäriin.

Vaikea nimittäin on äkkiseltä kehittää muuta toimivaa, "alkometrin" kaltaista näyttöä ajokunnostaan kiinnostuneelle itselleen. Ei tarvitse elää välttämättä edes vanhaksi, että keskittymisvaikeudet hiipivät esiin. Lieneeköhän tämä mummokin niitä, jotka eivät ole koskaan tai "Helsingin 1952 olymppialaisten jälkeen" saannut yhtään sakko?
Keskittymisvaikeudet ovat tuleva ilmiö sivun mennen mainiten myös nuoremmilla vieraassa kaupungissa ajaessaan. Siksi tuomitsenkin sellaisen pikku ylinopeuksista sakotukseen johtavan vallan. Toistuva nopeusmittarin kyräily on poissa muusta keskittymisestä ja vanhuksilla, tai vaikka nuoremmalle hiipivällä sairaudella on tuota "keskittymispotenttiaalia" vähenemään päin.

Keskittymiskyky on kullakin rajallinen ja varmana mitattavissa. Siitä pitäisikin tehdä trendi. (Vaikka toki, eihän se poista mahdollisuutta, että on ajossa keskittynyt kys. resursseista omiin ajatuksiin).

Btw:Muutoin, toivon että robottiautot tulevat sukupolven vaihdon aikana, eikä ajatuttamiseen vaadita korttia. Pääsee samalla sekä huonoista, "hyvistä" ja hyvistä kuskeista eroon.
 
Btw:Muutoin, toivon että robottiautot tulevat sukupolven vaihdon aikana, eikä ajatuttamiseen vaadita korttia. Pääsee samalla sekä huonoista, "hyvistä" ja hyvistä kuskeista eroon.
Tämä on varmaan se millä oikeasti päästään eroon vanhuksista ratin takana. Harmi vain että menee vielä aikaa että se toteutuu. Noh ei kai tässä muu auta kuin jatkaa uutisten lukemista joissa "iäkäs henkilö ajoi kolmion takaa X eteen" tai vastaavia. Motoristina on hyvä pitää motto; kaikki autoilijat ja jalankulkijat yrittää tappaa sinut. :)
 
Itselläkin huonoja kokemuksia ajokortin saamisen ajoilta vajaan kymmenen vuoden takaa muorista, jolta olisi jo ilmeisesti pitänyt olla kortti otettu pois:

Meitä oli täysi autollinen syksyllä alkuillan pimeässä menossa 80 km/h rajoitettua pienempää tietä pikkupaikkakunnalla, kun eräässä mutkassa ihmettelimme, kun vastaantuleva auto tulee todella keskellä tietä vastaan. No siinä sitten aika kovassa vauhdissa ehtinyt muuta kuin väistää niin sivuun kuin uskalsi ilman ettei itse ajanut ojaan. Kävi kuitenkin niin, että vastaantulija osui automme kuskin puolelle keulaan ja raapi koko kuskin puolen autosta aikas karuun kuntoon. Pysäytimme automme heti seuraavaan sopivaan risteykseen ja ihmettelimme vahinkoja ja sitä, kuinka toinen auto oli jatkanut vaan matkaansa. Samalla soitimme poliisit paikalle. Poliisien saavuttua kävimme tapahtunutta läpi ja kerroimme, ettei autosta pimeässä saatu tarkkaa havaintoa, mutta vaikutti tummalta Golfilta valojen perusteella. Poliisit sanoivat, että voi olla vaikeaa saada kiinni vastapuolta, ottivat yhteystiedot ja jatkoivat matkaansa. Hetken päästä he soittivat meille, että kuvailuumme sopiva auto oli tullut heitä vastaan ja, että he tulevat tämän auton kanssa luoksemme selvittämään asiaa. Kuinkas ollakaan, vastapuolen autoa oli ajanut arviolta noin 80v muori, joka kertoi, ettei enää pimeällä hahmota kunnolla tietä ja oli tästä syystä ajanut niin keskellä. Kävimme katsomassa jälkiä törmäyspaikalta ja olimme väistäneet aivan ojan reunaan ja silti autot osuivat yhteen. Vastapuolen Golfista (auto oli kuin olikin siis tummanvihreä Golf) oli kuljettajan puolen peili irronnut kokonaan, eikä tämä muori ollut huomannut törmäystä ollenkaan! Hän oli hakenut tuttavansa junalta lähipaikkakunnalta ja tämä tuttava oli ihmetellyt mitä autolle oli käynyt ja takaisin kotiin päin ajaessa poliisit olivat tulleet vastaan ja pysäyttäneet heidät.. :rofl:

No onni onnettomuudessa, että syyllinen törmäykseen saatiin kiinni ja automme korjaukset menivät hänen vakuutuksensa piiriin. Kieltämättä myös hänellä kävi tuuri, koska jos vastaan olisikin tullut raskaampaa kalustoa olisi törmäys tapahtunut suoraan keulaan ja jälki olisi ollut varmasti sellaista, ettei olisi voinut jäädä huomaamatta. :vihellys:

Omakohtaisen kokemuksen myötä ja myös muutenkin olen itse sitä mieltä, että vanhuksien kykyä ajaa tulisi valvoa nykyistä tarkemmin ja myös ottaa kortti tarvittavan ajoissa pois vastaavien tilanteiden välttämiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Itselläkin tästä vähän omakohtaista kokemusta joidenkin vuosien takaa, kyseessä siis oma isoisoisä, jonka ajamisesta ei kyllä loppuvuosina meinannut tulla enään oikein mitään, mm. Kytkin remontin paikka joka liikkeelle lähdön jälkeen, voisin kuvitella että 1 vaihde oli aika loppuun ajettu myös...

Lääkäri myönsi vielä luvat ajaa, mutta seuraavana päivänä poliisi vei kortin pois kaikkien onneksi, ei kuitenkaan kolarin tjsp takia, vaan ihan sen vuoksi ettei se auton hallinta enää sujunut.

Omastakin puolesta noita saataisiin pikkuisen tarkemmin valvoa, että kelle se ajolupa vielä myönnetään.
 
Näissähän on vähän se ongelma, että jos mitään ajotestejä ei järjestetä niin lääkärillä voi olla aika vaikia paikka arvioida sitä ajokykyä. Kotihoidossa nähtynä, ihmiset saattaa olla ihan töttöröö kotiolosuhteissa, liikkuessaan, mutta lääkärissä osataan vastata just sillä tavalla, että lääkäri ei voi ku olkaa kohauttaa jos hoitajat eivät oo mitää kirjanneet tai MMSE on tehty ns. hyvänä päivänä. Lääkkeiden ottamisessa ja vaikutuksissaki semmosia heittoja, et yhtenä päivänä voi hyvinki ajaa, toisena ei etes kunnolla kävele. Ja ku sit ynnättään tähän se, että on huomattavasti suurinosa ihmisiä jotka ei oo kotihoidon piirissä, mutta joilla esimerkiksi on diagnosoimattomia muistisairauksia tahi motorisia sairauksia, nii siitäpä sit onki hyvä yrittää karsia ajokyvyttömät.

Se körkort on vielä nii monelle vanhalle semmonen henkireikä, että jos se otetaa pois nii alkaa monesti suht jyrkkä alamäki ihan kaikessa mitä tehhään. Eli ratkasuna se voi tosiaan toimia yhteiskunnan kannalta, että kortti pois, mutta jotenki sitä liikkumista sit tulis tukea muulla tavoin.
 
Eilen kävin just ottamassa isoisän auton omiin nimiin. Ikää 84 ja ihan omaehtoisesti luopu autoilusta. Tuli siihen tulokseen että hänellä se auto seisoo siinä parkkipaikalla tyhjän panttina kun kauppaan ja kaikkialle muuallekin pääsee naapurin tai jonkun sukulaisen kyydillä niin sama jättää ajokortti uusimatta ja antaa auto pois. Kysyin vielä ennen papereiden tekoa että onko nyt ihan varma niin totes että kyllä hänestä tuntuu siltä että on parempi kun ne autoilut on nyt autoiltu, en sitten tiedä oliko ruvennut miettimään että jos ei havannointi enää ihan riitäkään niin siinä voi sattua pahastikin. Ajaminen kuitenkin sujui vielä suhteellisen hyvin moniin muihin saman ikäisiin verrattuna mutta onpahan nyt pois riskinä olemasta.

Ajoa oli siis tullut parina viimeisimpänä vuotena noin 4tkm/v joka sisältää muutamia hiukan pidempiä matkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän nimenomaiseen tapaukseen palatakseni niin noinkohan oli mummo itse ratissa? Jos siinä olikin nuorempi sukulaismies/nainen joka teki diilin mummon kanssa, joka ei korttiaan kuitenkaan tarvitse.
 
Tähän nimenomaiseen tapaukseen palatakseni niin noinkohan oli mummo itse ratissa? Jos siinä olikin nuorempi sukulaismies/nainen joka teki diilin mummon kanssa, joka ei korttiaan kuitenkaan tarvitse.
On toki mahdollista, mutta tuo tapaus oli vain esimerkkinä.

Täällä tuntuu olevan aika monilla omakohtaisia kokemuksia. Omat vanhemmat ovat onneksi jo päättäneet että sitten kun me lapset ollaan sitä mieltä ettei autoilu onnistu niin he luopuvat korteistaan. Toki sitten kun sen aika koittaa niin voi olla toinen ääni kellossa. :/

Ehkä paras olisi kuitenkin se että sukulaiset/omaiset hoitavat kortin/auton pois ennen kuin pahempia ongelmia pääsee syntymään. Tässä olisi kuitenkin porkkanallekin tilaa, esim valtion puolelta. Jos porkkanalla saisi parikin kolaria/vammautumista estettyä niin tulee äkkiä halvemmaksi kuin antaa korttien olla. Toisaalta jos/kun nuo itseajavat autot valtaa tiet niin nehän on täydellisiä vanhuksille. Vielä jos vaikka joku vanhusporukka hommaisi yhteiden auton niin ettei tarvitse pihassa seisottaa. Toisaalta tällainen "automaattinen" taksipalvelu on vain ajan kysymys. Eli "taksimatkoja" ilman kuljettajaa. Toki tietyn iän/kunnon jälkeen on ihan hyvä että on joku kuljettajakin paikalla katsomassa missä kunnossa kyytiläinen oikein on ja auttamassa kyytiin/pois.

Mutta hyviä kertomuksia täällä. Ongelman yleinen tiedostaminen auttaa jo asenteiden yms. muuttumiseen. :tup:
 
Sillä vakuutuksienkin hinnalla + muilla auton pakollisilla kuluilla kyllä ajaa taksilla aika paljon, joten ei siinä välttämätöntä ole yhteiskunnan tukea olla huutamassa. Nykyäänhän tosin jos ottaa kortin pois, niin olkaa itkemässä iltapaskojen nettilööpeissä lääkäreiden mielivallasta...
 
Nykyäänhän tosin jos ottaa kortin pois, niin olkaa itkemässä iltapaskojen nettilööpeissä lääkäreiden mielivallasta...

Sitä jos pelkää niin ei kannata tehdä mitään tässä maailmassa, tosin sittenkin varmaan joku itkee kun vaan lusmutaan.
 
Erään sukulaismiehen tötöilyä ratissa: Terveydellisistä syistä kaikkien asioiden hahmottaminen ei ihan kohdallaan, ja silti lääkäri myönsi korttia yhä uudelleen.
Ihan kaikkea en edes muista, mutta auto aina joka kulmasta naarmuilla ja lommoilla. Ei tietoa mihin on törmäillyt.
Puhaltimen käyttö mahdotonta, ikkunat huurussa tai jäässä ja silti onnistui useimmiten pysymään tiellä, näin siis talvisin.
Kerran poliisit korjasivat talteen jostain maaseudulta, en tiedä miksi oli siellä kun tietääkseni ei ketään tuttuja siellämain. Poliisit kuskasivat kotiin ja sanoi että joku muu saa hakea auton pois sieltä, auto jäi baarin pihaan. Mentiin sitten hakemaan autoa ja ensimmäinen havainto oli että vetokoukussa oli hinausliina kiinni, eli ojan kautta on käyty ja joku hinannut pois. Ilmeisesti soittanut poliisit, kun ei siellä skutsissa poliiseja näy muuten.

Sitten kerran oli rengas tyhjä, ts. revennyt paskaksi kun osuttu taas johonkin. Ei huomannut ajossa mitään erikoista, ihan hyvin oli mennyt.

Jos syystä x jouduin olemaan kyydissä niin pidin turpani visusti kiinni ettei se vähäinenkään keskittyminen häiriintyisi.
Yhtenä näistä reissuista kun hänen piti viedä minut kotiin, niin körötteli talon ohi - kysyin että minne vittuun sä oikein oot menossa??? Neuvoen navigoitiin takaisin osoitteeseen mikä on kyllä tuttu, tai pitäisi olla.

Ja mitähän kaikkea muuta.

No ajot loppui siihen kun ruttasi auton lunariin, ei väistänyt kolmion takaa tulijaa. Tässä kohtaa sanoin että enää en autoa hanki ja ajot oli nyt tässä. Korttihan on edelleen voimassa.
 
Yksi autokoulun opettaja kertoi aikoinaan mummosta jolle oli joutunut opettamaan ajamista. Oli kuulema ollut sitä tyyliä, että jos joku meni vaikka mainitsemaan sana hirvi, niin mummo alkoi setviä sukunsa hirvikolareita aatamin ajasta alkaen ja unohti ohjaamisen ja kaiken muunkin siinä suuta soittaessaan. Opettaja oli moneen kertaan joutunut tarttumaan rattiin siitä sivusta, kun suu oli auennut ja kaikki muu oli unohtunut. Kirjalliset olivat vaatineet vissiin parikymmentä yritystä kun kysymykset olivat rullanneet liian vauhdilla kyseisen mummon vastattavaksi. Oli se kortin lopulta saanut, mutta turvallista kuskia siitä ei varmaan tullut ikinä.
 
Yleensähän nuo liikenteessä olevat mummot ja vaarit eivät ole vaarallisia, vaan ärsyttäviä, mutta on siellä muutama joka olisi saanut jäädä kotiin.

Tietysti sitten kun ei pää enää pelaa, niin tulee ongelmia, fyysiset ongelmat harvemmin ovat syynä vanhusten liikennesekoiluihin.. Suurin ongelmahan on oikeastaan se että kun pää ei pelaa, niin sinne ei mahdu se että pää ei pelaa.

Laajemmin ajateltunahan tämä vajaalla toimivien vanhusten liikenteessä sekoilu pahenee kokoajan. Kaupunkialueilla niillä nyt on käytännössä mahdollisuus jättää auton käyttö, ja useimmiten jopa säästää sen ansiosta, mutta syrjemmässä maaseudulla on aika äkkiä kunnan taksisetelit käytetty eikä niitä satasen taksimatkoja kovin usein normieläkkeillä kustanneta.
 
Itse joskus ajelin moottoritiellä ja vähän ennen ramppia vastaan tulee auto. Oli varmaan juuri noussut rampista ylös. Oli pienoinen wtf ilme päällä. Hidastan ja ajan niin reunaa kuin mahdollista ja joku vanhushan siinä ajelee. Ajatteli varmaan minusta, että hullu ajaa väärään suuntaan. Ei tule helpolla mieleen miten voisi käyttäytyä vaarallisemmin kuin ajaa motaria väärään suuntaan.
 
Ei tule helpolla mieleen miten voisi käyttäytyä vaarallisemmin kuin ajaa motaria väärään suuntaan.
On siellä liikenteessä mummoja jotka eivät aja motaria väärään suuntaan, eivät ne yleensä sitä tee.

Ihan samoin kun on olemassa teinejä jotka eivät aja kilpaa pörinäbemareilla kylän liikennevalojen väliä. Ei nekään yleensä idiootteja ole.
 
On siellä liikenteessä mummoja jotka eivät aja motaria väärään suuntaan, eivät ne yleensä sitä tee.

Ihan samoin kun on olemassa teinejä jotka eivät aja kilpaa pörinäbemareilla kylän liikennevalojen väliä. Ei nekään yleensä idiootteja ole.

Mihin tämä liittyi? Kunhan kerroin yhden kokemukseni mitenkään yleistämättä :confused:
 
Joitain vuosia sitten ajoin rampilta motarille, niin siinä kun ramppi loppuu oli auto parkissa puoliksi rampin puolella ja puoliksi motarin puolella. Eihän siinä lopulta ihmeitä ollut, papparainen vaan vaan päätti raapata ikkunat puhtaaksi jäästä ennenkuin jatkaa matkaa:tup:
 
Iso ongelma ikäihmisillä on kyllä tuo polkimien ja vaihteiden käyttö, ylivoimaisen vaikeaa ja se tuntuu olevan se suurin syy, miksi se niiden ajo häiriintyy. Tuo ongelma olisi helppo ratkaista uudemmilla autoilla, missä olisi miedommin käyttäytyvät polkimet ja rauhallinen automaattivaihteisto.


Mutta isompi ongelma on kehon jäykistyminen, ja erityisesti niskan. Sitä pitäisi kuntouttaa jo hyvissä ajoin, ennenkuin tulee se piste, missä se pään kääntäminen on jo mahdotonta. Nähny vanhoja pariskuntia, missä rouva kattelee auton ympärille, kun isäntä peruuttaa. Tuommoiset pitäisi saada oitis pois liikenteestä.
Musta ainakin tuntuu, että uudemmissa autoissa on paljon ärhäkämpi kaasu kuin vanhoissa. Esim. Porukoiden -05 Avensis on täysin mahdoton auto ajaa kun laitat jalan polkimelle risteyksestä lähtiessä niin samantien 1500rpm taulussa.

Automaattihan on vanhuksille tosi hyvä kyllä kun saadaan keskittyminen pois sieltä kytkimestä ja ei tarvi remontoida. :)

Tosin eläkeläiset varmaan saa automaatinkin hajalle, unohtaavat auton päälle d sisällä kässäriä vasten ja lähteevät kauppaan.

Joitain vuosia sitten ajoin rampilta motarille, niin siinä kun ramppi loppuu oli auto parkissa puoliksi rampin puolella ja puoliksi motarin puolella. Eihän siinä lopulta ihmeitä ollut, papparainen vaan vaan päätti raapata ikkunat puhtaaksi jäästä ennenkuin jatkaa matkaa:tup:
:D
 
Oma isä näkee vain toisella silmällä ja vuoskymmeniä ollaan sukulaisten kanssa kauhisteltu ku se ajamine ei oikee taho sujua. Muutama vuos sitte joutu menemää johokki kerveystakastuksee uudelle lääkärille ja kuinka ollakkaa ei saanu ajolupaa. Noh, parin kuukauden odottelun jälkee pääs vanhalle tutulle lääkärille ja taas saa tötöillä liikenteen seassa ihan luvan kanssa.
 
Ja jos näillä vanhuksilla nuppi pelaa ja motoriikka, niin ne saattaa olla joskus melkosen hyvin lääkkeissäkin. Ja kun kauppaan tms. on pakko autolla päästä vaikka pilleripurkin kyljessä kolmio onkin, niin saattaa meno olla vähän sumuista.

Oma isoisäni, kovan luokan automies kun oli, niin autolla aina menossa joka paikkaan. Hyvässä fyysisessä kunnossa oli mutta kerran oli joku lääkekuuri päällä niin matka katkesi jo kotipihassa valaisintolppaan. Alkuun selitteli että sääteli puhallinta ja auto vain liukui tolppaan, mutta myöhemmin myönsi että taisi olla vähän lääkkeissä.

Mutta se on ihan totta, kuten joku jo mainitsikin, että jos vanhuksilta viedään se oma liikkumisen vapaus, oman auton muodossa, niin tilalle pitäisi tarjota jotain korviketta, kuten taksipalveluita yms. Vaikkei se nyt ole sama kuin oma auto, niin silti pääsisi sitä postilaatikkoa pidemmälle reissuun. Vai miltä itsestä mahtaisi tuntua jos omin jaloin ei jaksaisi kuin siihen postilaatikolle ja muut liikkumisen välineet otettaisiin pois? :dead:
 
Mutta se on ihan totta, kuten joku jo mainitsikin, että jos vanhuksilta viedään se oma liikkumisen vapaus, oman auton muodossa, niin tilalle pitäisi tarjota jotain korviketta, kuten taksipalveluita yms. Vaikkei se nyt ole sama kuin oma auto, niin silti pääsisi sitä postilaatikkoa pidemmälle reissuun. Vai miltä itsestä mahtaisi tuntua jos omin jaloin ei jaksaisi kuin siihen postilaatikolle ja muut liikkumisen välineet otettaisiin pois? :dead:

Yhteiskunnalla ei todellakaan ole mitään velvollisuutta järjestää taksikyytejä ihmiselle joka ei pysty enää autoa ajamaan. Jos siellä omassa kotimökissä haluaa asua loppuun asti, niin sitten sukulaiset auttamaan, mökki/metsää myyntiin ja niillä rahoilla sitten saa tehdä mitä haluaa.
Mitään käsitystä mitä maksaa järjestää verorahoilla 700 tuhannen yli 70v taksikyytejä ikeaan? Ilmeisesti ei.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Kotipaikkakunnalla aikoinaan saman tien varressa asunut papparainen pysäytti autonsa keskelle neljän tien risteystä kesken kääntymisen (todellakin täsmälleen keskelle molempiin suuntiin liikennöivien teiden kaistoja) tarkistaakseen valojen toiminnan. Pysäytti autonsa, kuskin ovi auki, auto käynnissä. Kiersi auton katsoakseen, että kaikki valot pelaavat - oikein kumartui koputtelemaan linssit läpi. Eipä siinä paljoa auttanut kuin odotella perässä ja pyöritellä päätä. Ei ollut vielä yleistä kännykkäaikaa, joten poliisin soittaminen ei tullut kyseeseen. Pienen paikkakunnan poliisi tiesikin herran edesottamuksista, mutta kun ei aiheuttanut edes onnettomuuksia ajamalla vain hyvällä säällä ja aina 20km/h. Ihannekuski siis. Onneksi omaiset ottivat kortin ja avaimet papalta pois vähän myöhemmin.

Jos auto on edes muutaman tonnin arvoinen, sen myynnillä sekä vakuutusmaksujen, huoltojen, katsastuksen, renkaiden, polttoaineen yms. poisjäännillä ajelee kyllä monet kerrat taksilla maalikylille.
 
Yhteiskunnalla ei todellakaan ole mitään velvollisuutta järjestää taksikyytejä ihmiselle joka ei pysty enää autoa ajamaan. Jos siellä omassa kotimökissä haluaa asua loppuun asti, niin sitten sukulaiset auttamaan, mökki/metsää myyntiin ja niillä rahoilla sitten saa tehdä mitä haluaa.
Mitään käsitystä mitä maksaa järjestää verorahoilla 700 tuhannen yli 70v taksikyytejä ikeaan? Ilmeisesti ei.

Kyllä tässä maassa rahaa tuhlataan typeriimpinkin juttuihin. Veikkaisin kuitenkin että halvemmaksi tulisi pitää vanhus kotonaan ja tarjota parit taksikyydit kuussa kun siirtää jonkin vanhustentaloon täyshoitoon. Kaikilla vanhuksilla ei myöskään sukulaisia ole.
 
Veikkaisin kuitenkin että halvemmaksi tulisi pitää vanhus kotonaan ja tarjota parit taksikyydit kuussa kun siirtää jonkin vanhustentaloon täyshoitoon. Kaikilla vanhuksilla ei myöskään sukulaisia ole.

Talo myyntiin ja kylälle asumaan. Saattais mielikin virkistyä kun näkee muita ihmisiä, tai kävelee pari sataa metriä kauppaan.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Joo ei, jos se kerran on kumottu se lupa asianmukaisista syistä, ni sitä ei pitäisi saada enää takaisin.
Eipä se kait ollukkaa mikää lopullinepäätös, joutu tarkempii tutkimuksii ja enne ku sai ne hoidettua pois ei ollu lupaa ajella. En tiiä mite se tarkallee byrokratian rattaiden mukaa meni, mutta lopuutulos oli huono.
 
Aikanaan oma mummoni oli kyydissä ja oltiin kääntymässä valtatielle, kauhee huuto mulle et käänny jo ja meinas että ei musta ajajaks ole ja rekka veti keulan ohi sekuntia myöhemmin, kuulemma ei ollut huomannut koko rekkaa. Kortistaan ei halua luopua, mutta tooodella pitkän väännön jälkeen suostui siihen että auto otetaan pois rekisteristä ja laitetaan seisontaan. Mummollani ei olisi korttia, jos lääkäri ei olisi sama joka kerralla. Tää kyseinen lääkäri oli myös mummoni autokoulun opettaja :facepalm:
 
Oma mummoni taas luulee että kovaa/ylinopeutta ajava = hyvä kuski. Pelotti vähän mitä hänen kyydissään pari kertaa olin.
 
Pääsikö joku hengestään iäkkään kuskin vuoksi?
Lava-auto tuli kolmion takaa kylkeen ja sytytti mopon tuleen – 15-vuotias poika kuoli
Lava-auto tuli kolmion takaa kylkeen ja sytytti mopon tuleen – 15-vuotias poika kuoli
Nuorukaisen kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus tapahtui Haminassa.

28.3.2017 klo 12:07päivitetty 28.3.2017 klo 12:54
13-3-9533889.jpg

Onnettomuuspaikalle tuotiin kymmeniä hautakynttilöitä muistamaan menehtynyttä nuorukaista. Ruusukimpun yhteyteen oli jätetty muistosanat: "En tiennyt että oli päivä viimeinen kun nähtiin, Ride In Paradise".Sasu Mäkinen
158
15-vuotias poika on kuollut mopon ja lava-auton välisessä kolarissa Haminassa.

Onnettomuus tapahtui Uuden-Summan risteyksessä, johon poika oli tulossa mopollaan Helsingintietä pitkin. Samaan aikaan risteykseen saapui toisesta suunnasta pakettiauto, jonka tarkoituksena oli kääntyä risteyksessä länteen Kotkaa kohti. Ajoneuvot osuivat toisiinsa keskellä risteystä.

Lava-auto tuli risteykseen kolmion takaa, joten sen kuljettajalla oli väistämisvelvollisuus. Poliisin mukaan lava-auton kuljettaja ei havainnut mopoa, koska mopoilijan edessä ajanut pakettiauto peitti näkyvyyden.

Mopo osui suoraan lava-auton kuljettajan puoleiseen keulaan ja tuulilasiin. Osuman seurauksena mopo syttyi palamaan.

Mopoa ajanut poika kuljetettiin sairaalaan kriittisessä tilassa sairaalan. Hän kuoli onnettomuudessa saamiinsa vammoihin myöhemmin.

Lava-autoa kuljetti vuonna 1945 syntynyt Kotkalainen mieshenkilö. Hän ei loukkaantunut.

Alkoholilla ei epäillä olleen osuutta tapahtumiin.
 
Yhteiskunnalla ei todellakaan ole mitään velvollisuutta järjestää taksikyytejä ihmiselle joka ei pysty enää autoa ajamaan. Jos siellä omassa kotimökissä haluaa asua loppuun asti, niin sitten sukulaiset auttamaan, mökki/metsää myyntiin ja niillä rahoilla sitten saa tehdä mitä haluaa.
Mitään käsitystä mitä maksaa järjestää verorahoilla 700 tuhannen yli 70v taksikyytejä ikeaan? Ilmeisesti ei.

Yhteiskunnalla on kuitenkin velvollisuus pitää huolta kansalaisistaan. Jos ratkaisu tosiaan olisi järjestää taksikyydit verorahoilla 700000 ihmisen taksikyyti, niin eihän tuossa olisi ongelmaa, koska taksikyyt on kuitenkin paljon halvempi kuin sen saman ihmisen täyshoito. Itseasiassa mikätahansa on halvempaa kuin täyshoito, mutta jostain syystä kotihoitajan saaminen vanhukselle on paljon vaikeampaa kuin se vanhainkotipaikka, vaikka ensimmäinen maksaa luokkaa kymmenesosan.

Talo myyntiin ja kylälle asumaan. Saattais mielikin virkistyä kun näkee muita ihmisiä, tai kävelee pari sataa metriä kauppaan.

Ongelma on usein se että se talo siellä metsänsiimeksessä ei ole minkään arvoinen. Oikeastaan jos se talo on "riittävän" arvoinen ei sieltä ole tarvetta muuttaa poiskaan. Vanhasta pirtistä harvoin saa sitä summaa jonka pieni kerrostaloasunto kylillä maksaa, eikä pirtin hinnalla vuokraakaan kovin pitkää makseta. Tietysti jos vuokrat menee valtion piikkiin, mutta toisaalta sillä kuukausivuokralla ajelee jo taksillakin jonkunaikaa.

Itseajavien autojen suurin tarvitsijaryhmä ovat vanhukset, vaikka niitä tuskin kovin helposti älyautolla saa liikumaan.
 

Jahas, mopopoika nuoreni aamuisesta "2000 syntynyt" tiedosta.

Annettujen tietojen perusteella se on tapahtunut ilmeisesti tässä.
https://www.google.fi/maps/@60.5649...0VJ3UqBdN9sW5nDfNg!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1

Kun auto tuli kolmion takana, niin risteyksen toisessa väistövelvollisuushaarassa on Stop-merkki.
siinä näyttäisi olevan "sallittu mopoille" kilvellinen pyörätie kolmion takana.
 
Moderneissa autoissa on sähköinen kaasupoljin, ni sen saisi helposti kyl säädettyä miedommin käyttäytyväksi. Se olisi sit heti jo helpottava tekijä. Ja mahdollisesti myös pitäisi merkata ikäihmisten ajokorttiin, että saisivat ajaa vain tuommoisilla varusteilla olevilla autoilla.
Noh, näitä alkaa tossa 50 vuoden kuluttua löytymään jo enemmän liikenteestä, että ei muuta ku odottelemaan. Nykyään kun yllättävän moni nuori ajaa autokoulun & inssin automaattivaihteisella autolla, jolloin korttiin tosiaan tulee merkintä ettei manuaalilla saa ajella. Sama merkintä voitais ihan hyvin laittaa vanhuksillekin, jos kolme poljinta alkaa olemaan liikaa.
 
Toivottavasti tutkivat kunnolla tuon kaverin ajokyvyn, ettei tarvii muita teilata, jos kuolema oli ajokyvyttömyyden vika.
 
Yhteiskunnalla on kuitenkin velvollisuus pitää huolta kansalaisistaan.
Mites jos vaan todettaisiin, että ensisijainen vastuu on ja valvollisuus on sukulaisilla ja jos niitä ei ole, niin vasta sitten yhteiskunnalla?
 
Mites jos vaan todettaisiin, että ensisijainen vastuu on ja valvollisuus on sukulaisilla ja jos niitä ei ole, niin vasta sitten yhteiskunnalla?

Ei mitään kiinan mallia. Sukulaissuhde ei ole sama asia kuin "hyvä" tai "läheinen suhde", eikä millään tapaa velvollisuus mihinkään. Sukulaiset ja ystävät ovat hyvä läheisyys täysikäisellä, mutta velvollisuus ja vastuu kuuluu yhteiskunnalle, heti henkilön itsensä jälkeen.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Siis saako nykyään lääkäri myöntää vanhukselle lisää ajoaikaa? Ei tarvitse käydä inssiä + teoriakoetta uudestaan? Teoriakoe + inssi tulisi suorittaa ensimmäisen kerran vaikka eläkkeelle jäädessä, toisen kerran 5v siitä ja aina parin vuoden välein niin kauan kuin ei enää läpäise.

Ja noissa insseissä ei saisi tarkastaja olla luokkaa "no tuo nyt meni vähän noin, eiköhän me nyt kuitenkin päästetä sut ajamaan" vaan juuri niinkuin olisi kyseessä 18v nuori ajamassa.
 
Siis saako nykyään lääkäri myöntää vanhukselle lisää ajoaikaa? Ei tarvitse käydä inssiä + teoriakoetta uudestaan? Teoriakoe + inssi tulisi suorittaa ensimmäisen kerran vaikka eläkkeelle jäädessä, toisen kerran 5v siitä ja aina parin vuoden välein niin kauan kuin ei enää läpäise.

Ja noissa insseissä ei saisi tarkastaja olla luokkaa "no tuo nyt meni vähän noin, eiköhän me nyt kuitenkin päästetä sut ajamaan" vaan juuri niinkuin olisi kyseessä 18v nuori ajamassa.
Mitä meinaat lisäajoajan myöntämisestä nykyään? Vai oletko ollut siinä uskossa, että ajokortin voimassaoloajan vanhennuttua pitäisi inssi+teoriakoe käydä uudestaan tai jotain vastaavaa? Ainahan tuo on pelkällä lääkärintarkastuksella ja hakemuksella onnistunut, jos ei ole mitään erityisiä syitä ollut (Esim. kortti vanhentunut ihan reilusti ennen uudistamista). Lääkäri voi toki edellyttää ajokokeen/ajonäytteen suorittamista ennen jatkon myöntämistä jo nyt, mutta harvoin tuota taidetaan vaatia.
 
Aika kiva lisävero luvassa jos 63:set täysissä sielun ja ruumiin voimissa olevat laitetaan parin vuoden välein uusinta-insseihin ja teoriakokeisiin. Maksaa ainakin pari sataa per laaki ihan minimissään suorittaa molemmat?

Ehkä jotkut oculus-rifteillä toteutetut ajosimulaattorit voisivat pudottaa noiden ajokokeiden hintoja sillä tavalla, että siitä ei aiheutuisi aivan toivottomassa määrin kustannuksia köyhille mummoille ja papoille.

Onneksi sentään kaistavahtivat ja automaattijarruttavat, sekä muutenkin toivottavasti automatisoituvat autot parantavat turvallisuutta varmasti vähitellen...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 661
Viestejä
4 543 001
Jäsenet
74 829
Uusin jäsen
Pcbuild

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom