Miten saataisiin vaaralliset mummot ja vaarit pois liikenteestä?

Eli mikä se ongelma nyt oli mikä piti ratkaista

Ne oikeasti toivottomat kuskit. Ne joilla ei pää käänny eikä reaktioaika riitä ymmärtämään että stop merkillä pitäisi ylipäätään pysähtyä/hiljentää. Tai ne jotka vetää 60km/h lasissa, oli rajoitus 30 tai 80.
 
Ongelmahan on se, että niin kauan kun ihmiset pystyy väistämään näitä läheltä piti -tilanteita, mitään tilastoja näistä ei saada. Itse juuri eilen vetäsin jarrut pohjaan, kun idiootti vanhus päätti risteyksessä kääntyä vastaantulevien kaistalle. Jääkö tästä merkintä? No ei jää mihinkään. Siinä se sitten jäädä kökötti kun sen ohi ajoi muut autoilijat. En tiedä mihin hittoon sen jälkeen lähti. Edellisviikon tiistaina puolestaan näin kuinka Raision Myllyn kohdalla ikäloppu mamma sillä Astrallaan lähti motarin ramppia *väärään suuntaan*. Onneksi siinä vastaan tullut mersu ehti jarruttaa ja veti autonsa osittain sen mamman eteen. Se ei vaan tajunnut ettei siitä saa mennä, vaikka on kuinka kielletyn ajosuunnan merkkiä yms. Jääkö tästäkään mitään merkintää dementiaa sairastavien kortillisten vanhusten tilastoihin? No ei taaskaan jää ja sama mamma vetää samat setit jossain toisessa kohtaa.

Vituttaa vanhat ihmiset liikenteessä.
 
Ongelmahan on se, että niin kauan kun ihmiset pystyy väistämään näitä läheltä piti -tilanteita, mitään tilastoja näistä ei saada. Itse juuri eilen vetäsin jarrut pohjaan, kun idiootti vanhus päätti risteyksessä kääntyä vastaantulevien kaistalle. Jääkö tästä merkintä? No ei jää mihinkään. Siinä se sitten jäädä kökötti kun sen ohi ajoi muut autoilijat. En tiedä mihin hittoon sen jälkeen lähti. Edellisviikon tiistaina puolestaan näin kuinka Raision Myllyn kohdalla ikäloppu mamma sillä Astrallaan lähti motarin ramppia *väärään suuntaan*. Onneksi siinä vastaan tullut mersu ehti jarruttaa ja veti autonsa osittain sen mamman eteen. Se ei vaan tajunnut ettei siitä saa mennä, vaikka on kuinka kielletyn ajosuunnan merkkiä yms. Jääkö tästäkään mitään merkintää dementiaa sairastavien kortillisten vanhusten tilastoihin? No ei taaskaan jää ja sama mamma vetää samat setit jossain toisessa kohtaa.
Jos läheltäpiti-tilanteita tulee enemmän niin se näkyy tilastoissa siten, että niitä kolareitakin tulee enemmän.

Jos taas näin ei ole (tilanteeseen ei sisälly onnettomuudeen riskiä) ei ne mitään läheltämäpiti tilanteita ole.
Vituttaa vanhat ihmiset liikenteessä.
Ketuttaa vokaalilla alkavat nimimerkit foorumeilla, kun kirjoittelevat tyhmiä ja yleistäviä kirjoituksia.
 
Jos läheltäpiti-tilanteita tulee enemmän niin se näkyy tilastoissa siten, että niitä kolareitakin tulee enemmän.

Jos taas näin ei ole (tilanteeseen ei sisälly onnettomuudeen riskiä) ei ne mitään läheltämäpiti tilanteita ole.

Ketuttaa vokaalilla alkavat nimimerkit foorumeilla, kun kirjoittelevat tyhmiä ja yleistäviä kirjoituksia.

Onnea ja menestystä. Onneksi vokaalilla alkavat nimimerkit eivät törttöile liikenteessä.
 
Sen takia, että kun se kortti on jo, niin olisi aika kohtuutonta ottaa kortti pois jonkun yksittäisen pienen virheen tai hetkellisen ylinopeuden takia, tuollaisia kun sattuu varmasti kaiken ikäisille autoilijoille satunnaisesti.
Eihän se normaali 18 vuotaana ajettava inssiajokaan jää yhden pienen virheen takia hylkyyn. Siinähän on jotain 20 (tjsp) virhepistettä jota saa olla, ja se inssi kirjaa niitä vihkoseensa ylös. Yhteen isoon virheeseen se kyllä kaatuu, esim jos mokaa väistämisvelvollisuuden tjsp. Ylinopeuteen se ei kaadu, jos se ei ole merkittävä, pahimpia ovat tietysti ne sellaiset nopeusrajoitukset joita on hankala havaita ja jotka ovat huomattavasti tieympäristön tavanomaista tasoa alhaisemmat. Tietysti jos ajotapa on sellainen että vetää kokoajan ylinopeutta, niin ehkä siihen puututaan.

Tietysti tuossakin on inssillä aika paljon valtaa, jos se on mulkku, niin kyllä se osaa etsiä tutuilta huudeilta sopivat rysät joiden täsmällistä oikeaa toteutusta ei voi tutustumatta tietää.
 
Tänään sattui tapaus jossa vanhuspariskunta käveli edessäni pyörätiellä, jonka vieressä oli kävelytie. Ajoin hiljakseen metrin päässä heidän takana ja soitin kelloa moneen kertaan. Kun sillä ei ollut vaikutusta niin huutelin haloota ja pois pyörätieltä. No, se kuultiin ja mummo ja pappa hiukan säpsähtivätkin, mutta eivät silti siirtyneet kävelytielle vaan pelkästään väistyivät, jotta pääsin ohi. "Hauskinta" oli kun mummo huuteli perään, että olisit soittanut kelloa :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Jos vanhukset, niin kyllä nuoremmatkin on kuuroja. Tänään, no kerrostaloalueen jalkakäytävällä missä huoltoajo sallittu, niin ajoin rekisterikilpi edessä kävelevän ämmän perseessä kiinni, ei mitään huomiota. Sitten kun pistin ikkunat auki ja humppakoneen täysille, tajusi akka väistyä.

Sama toistui marketin pihalla myöhemmin, siinä sitä mennään autoille varattua linjaa pitkin keskellä tietä - taas niin lähellä ajoin kun mahdollista, tajusi sentään jossain kohtaa vilkaista taakseen. Ja mä en millään äänettömällä sähköautolla edes aja.

Alkaa road rage olla sillä tasolla, että joku vähemmän kärsivällinen alkaisi kolaamaan yli:mad:
 
Jos vanhukset, niin kyllä nuoremmatkin on kuuroja. Tänään, no kerrostaloalueen jalkakäytävällä missä huoltoajo sallittu, niin ajoin rekisterikilpi edessä kävelevän ämmän perseessä kiinni, ei mitään huomiota. Sitten kun pistin ikkunat auki ja humppakoneen täysille, tajusi akka väistyä.

Sama toistui marketin pihalla myöhemmin, siinä sitä mennään autoille varattua linjaa pitkin keskellä tietä - taas niin lähellä ajoin kun mahdollista, tajusi sentään jossain kohtaa vilkaista taakseen. Ja mä en millään äänettömällä sähköautolla edes aja.

Alkaa road rage olla sillä tasolla, että joku vähemmän kärsivällinen alkaisi kolaamaan yli:mad:

”tänään jalkakäytävällä ajoin”.. itse tuossa kohtaa katsoisin peiliin, enkä syyttäisi muita. Vain töötti puuttui.
 
Kuopion turmabussin jarruista ei löydetty vikaa, mutta nopeus oli hurja - Onnettomuustutkintakeskus: ”Nopeus lähempänä moottoritienopeutta”

Kuopion turmabussin jarruista ei löydetty vikaa, mutta nopeus oli hurja

linja-auton kuljettaja kertoi, että auton jarrut eivät reagoineet ja tästä syystä hän oli menettänyt linja-auton hallinnan. Onnettomuustutkintakeskus on tehnyt teknistä tutkintaa linja-autosta ja jarrujärjestelmä on katsottu läpi, mutta mitään vikaa jarruista ei ole löydetty.

Onnettomuusbussin kuljettajana oli vuonna 1951 syntynyt ylitorniolainen mies.
Ei 67 ole vielä mikään ikäloppu, mutta silti hieman epäilyttävää.

20 viime vuoden bussiturmissa tutun kuuloinen tapaus: vuonna 1999 linja-auto putosi rampin jälkeen metrien matkan - kuski kertoi jarrujen pettäneen, neljä kuoli
Heinola 1999
Tiedotusvälineissä kerrottiin heti turman jälkeen, etteivät auton jarrut toimineet kuljettajan mukaan hänen yrittäessään jarruttaa ennen mutkaa. Jarruissa oli hänen mukaansa vikaa jo aiemmassa vaiheessa matkaa.

52-vuotias, sairaseläkkeellä ollut kuljettaja kertoi myöhemmin varmistaneensa onnettomuustilanteessa katseellaankin, että todella painaa jarrupoljinta. Hänen kauhukseen auton vauhti tuntui kuitenkin vain kiihtyvän. Kuljettaja pumppasi jarruja paniikissa, mutta mitään ei tapahtunut.

On se jännä että busseihin asennetaan jarrupolkimeen kaasu. Oikein tarkistanut että painaa oikeaa (vai mielikuvitus vain tehnyt itselleen "perusteen", ettei kuuppa sekoa täysin kuolemantuottamuksista?).

Edit:
Turmabussin kuljettaja ei syytä enää jarruja – bussi ajoi liian kovaa risteykseen
 
Viimeksi muokattu:
”tänään jalkakäytävällä ajoin”.. itse tuossa kohtaa katsoisin peiliin, enkä syyttäisi muita. Vain töötti puuttui.

Siinä on kyllä aika paljon liikennettä autoilla, ja jalkakäytävä ehkä väärä sananvalinta. Mutta huoltoajolle sallittu, kuurot saatana.

Pitäis olla äänentoisto katolla, niin voisi kommentoida mikkiin mielipiteitä muiden käyttäytymisestä liikenteestä

ny vittu saatana painu helvettiin siitä, yritä nyt edes vitun horo, jos ei askel pitene niin elämä lyhenee:mad:
 
OT

Siinä on kyllä aika paljon liikennettä autoilla, ja jalkakäytävä ehkä väärä sananvalinta. Mutta huoltoajolle sallittu, kuurot saatana.

Pitäis olla äänentoisto katolla, niin voisi kommentoida mikkiin mielipiteitä muiden käyttäytymisestä liikenteestä

ny vittu saatana painu helvettiin siitä, yritä nyt edes vitun horo, jos ei askel pitene niin elämä lyhenee:mad:
Eli jos lähden kävelemään keskelle isoa maantietä vasten autoja niin autojen pitää väistää? Kyllähän ne nyt näkee että minä kävelen siitä. Perkeleen puusilmät saatana!

ps. Kyllä se kävelytie on edelleen kävelytie. Autot saa odottaa ja väistellä jos sinne on pakko jonkun ajaa.
 
Kuopion turmabussissa olleet pyysivät ennen onnettomuutta kuskia ajamaan hiljempaa – ”Bussi ajoi aika holtitonta menoa Pulkkilasta eteenpäin”
Kuopion turmabussin matkustajat olivat kiinnittäneet loppumatkasta huomiota kuskin ajoon, sanoo onnettomuusbussissa matkustanut Aimo Suomela.
Perjantai-iltapäivänä tapahtuneessa onnettomuudessa kuoli neljä ihmistä.

”Bussi ajoi kyllä aika holtitonta menoa jo Pulkkilasta eteenpäin”, Suomela kertoo Helsingin Sanomille Kuopion yliopistollisessa sairaalassa (Kys), jossa hän on ollut hoidettavana.

”Kanssamatkustajat olivat huomauttaneet, että voitaisiinko ajaa vähän hiljempaa. Minäkin kiinnitin siihen huomiota, kun linja-auto oli hyvin lähellä rekan perää.
Varmasti ei ollut kuin pari metriä väliä. Se ajoi hirvittävän lähellä edellä kulkevia autoja ja meni loppumatkasta heijaamalla oikealle vasemmalle.”


Kello lähestyi kolmea, kun linja-auto oli jo Kuopion alueella. Kalixlaisten auton noustua moottoritieltä Kolmisopen rampille Suomela havahtui voimakkaaseen heilahdukseen.

”Siinä vaiheessa oltiin jo törmätty autoihin, bussi jiirasi vahvasti. Näin, että kaide tulee vastaan. Nousin puoli-istuvaan asentoon ja ehdin jotain rääkäistä,
että pitäkää kiinni tai jotain. Sitten pimeni kaikki”, Suomela kertoo.


Suomela kertoo, että Kalixista lähdön jälkeen linja-auto pysähtyi ensimmäisen kerran Kempeleellä, jossa pidettiin 45 minuutin tauko.
Toinen pysähdys oli Pulkkilassa, ja se kesti noin vartin. Matka jatkui, mutta matkustajat alkoivat kiinnittää huomiota ajoon.

”Matkanjärjestäjä, joka meillä on vastuuhenkilönä, oli jo kysynyt kuskilta useamman kerran, että oletko väsynyt. Kuski oli vain sanonut, että en ole väsynyt.
Kaikki menee hyvin. Muutama minuutti sen jälkeen rysähti.”
- HS
 
Jos se näki unta olevansa rallikuski?
 
Jos se näki unta olevansa rallikuski?
Jotenkin niin. Olisiko huomannut oikean liittymän liian myöhään ja rallittanut linja-autoa kahdella pyörällä. Sitten tie loppuikin kesken.

Jos jarruissa olisi oikeasti ollut jotain vikaa, niin olisi kannattanut jatkaa sitä suoraa tietä ja ajaa muutenkin hiljempaa. Yleensähän jotain vikavaloja syttyy palamaan, jos jarrupainetta ei ole riittävästi? Yhden maasturin ajoin melkein katolleen jyrkässä alamäessä, kun jarruissa oli liian vähän tehoa. Joku vikavalo siinä paloi silloin, eikä ollut oma auto. Myöhemmin jarrut taas toimi, kun auto oli kait käytetty huollossa.
 

Tuo vaikuttaa joltain pidempikestoiselta sairaskohtaukselta, joka nyt on tietysti mahdollinen kaiken ikäisille, mutta tieysti todennäköisempi iäkkäillä.

Kuljetusalalla on ylipäätään aika kova työvoimapula, siksi puhuttu joku eläkeläisukko töihin, eikä nykyiset koulutusvaatimukset ole ainakaan helpottamassa alan työvoimapulaa. En tarkoita että bussi tai rekkakuksiksi pitäisi päästä pelkällä henkilöautokortilla, mutta ei se toiminta nyt niin vaikeaa ole että edellyttää kuukausia kestävää teoriakoulutusta.
 
Otkes Kuopion onnettomuudesta: Bussin piirturista paljastui ikävä yllätys

Otkes aikoo tehdä tietopyyntöjä kuljettajan terveydentilan selvittämiseksi.

Kuopion onnettomuusbussi ajoi moottoritien rampilla ylinopeutta, mutta syytä tähän ei tiedetä.
Onnettomuustukintakeskuksen (Otkes) johtava tutkija Kai Valonen kertoo, että auton vauhtia
ei saatu hiljennettyä risteykseen tultaessa.

– Meillä ei ole tarkkaa tietoa siitä. Risteykseen hiljentäminen epäonnistui ratkaisevasti, Valonen sanoo.

Valosen mukaan risteyksessä auton nopeus oli ”lähempänä moottoritienopeutta”, eli 100 kilometriä tunnissa
kuin risteysalueilla normaalisti ajettavaa 0–20 kilometriä tunnissa.

Nyt Otkes on saanut ajopiirturin tarkat skannaukset poliisilta ja nimittänyt yhden henkilön tutkimaan sen tiedot perusteellisesti.
Tarkastelun kohteena ovat sekunnit, joiden aikana onnettomuus tapahtui, sekä koko matkan ajo- ja lepoajat.

Otkesia on kuitenkin odottanut ikävä yllätys ajopiirturissa: se ei ole kovin tarkka. Vanha pahvinen ajopiirturi
ei ole tarkoitettu onnettomuuksien tutkintaan. Otkesilla olisi tarve tutkia ajopiirturin antamia tietoja,
kuten ajoneuvon nopeutta, alle sekunnin tarkkuudella onnettomuushetkellä ja sitä edeltävänä aikana.
Piirturi ei Valosen mukaan taitu tähän kovin hyvin.

– Esimerkiksi junassa, lentokoneessa, laivassa tai uudemmassa autossa piirturi olisi antanut paljon tarkempaa tietoa.

Tarkempi digitaalinen piirturi tuli pakolliseksi ensirekisteröidyissä linja-autoissa vuonna 2006. Turmabussi oli valmistettu vuotta aiemmin.
 
Kuski sai jonkun sairaskohtauksen, oli lievänä paljon ennen liittymään ajoa. Vasta liittymässä lähti taju lähes kokonaan, eikä pystynyt mihinkään järkevään toimintaan. Myöskin muisti menee tällaisissa tapauksissa, joka voi olla jopa lievä aivoverenvuoto tai diabetes kohtaus.
 
Toimivatko raskaan kaluston ilmajarrut siten että paineella pidetään jarruja 'auki'. Vuodon tapahtuessa jarrut vähitellen lukkiutuvat paineen alentuessa. Tuli tuosta jarruviasta vaan mieleen että tuskin ainakaan painevuotoa ollut joskin todettu myöhemmin ettei muutakaan. Vasta alhainen paine aiheuttaa punaisen merkkivalon kojelautaan. Onhan noissa kaiketin mittaritkin jarrupaineille.
 
Toimivatko raskaan kaluston ilmajarrut siten että paineella pidetään jarruja 'auki'. Vuodon tapahtuessa jarrut vähitellen lukkiutuvat paineen alentuessa. Tuli tuosta jarruviasta vaan mieleen että tuskin ainakaan painevuotoa ollut joskin todettu myöhemmin ettei muutakaan. Vasta alhainen paine aiheuttaa punaisen merkkivalon kojelautaan. Onhan noissa kaiketin mittaritkin jarrupaineille.

Sikäli että hemmetin vähän tiedän aiheesta raskaan kaluston tekniikka, mutta yhdellä kuokilla millä töikseni ajelin hetken aikaa, niin sattuipa niin että päin helvettiä laitettu laturin hihna piti ihme vikinää, muiden vikojen lisäksi... No yhdellä reissulla ihmettelin että onpas kummallisen hiljaista kun hihna ei muistuta itsestään äänellä.

Jossain kohtaa laturin merkkivalo syttyi, sitten syttyi kai lämpöjen merkkivalo, ja muita valoja, viimeiseksi STOP valo. Siinä kohtaa aloin katselemaan paineiden mittaria. Kysyin kahdelta repsikalta, onko varmasti turvavyöt kiinni, kun en yhtään tiedä mitä seuraavaksi katoaa tai hajoaa. Ilma oli sellainen etten viitsinyt siihen räntäpaskaan jäädä tien varteen, vaan lähimmän huoltiksen pihalle soittamaan korjaamon porukkaa paikalle.

Eli kyllä tuossa oli ihan mittarit paineille ja merkkivalot kanssa. Kojetaulu oli kuin joulukuusi. Jarrut ei kadonneet mihinkään, koska ei äkillistä vuotoa ollut missään.

Muuten jos tuo romu seisoi jonkun viikon käyttämättä, niin vähän aikaa piti pitää autoa tyhjäkäynnillä että paineet nousi ja pääsi liikkeelle, koska jarrut.

Siinä kun laturi ei ollut enää pelissä, ja jäähdytys jotenkin katosi ja motti ylikuumeni, alkoi kuulumaan jotain kolkotusta motista... Jännä kyllä että sama auto toimii semisti hajalla tänäkin päivänä mun käytöstä huolimatta.
 
Sikäli että hemmetin vähän tiedän aiheesta raskaan kaluston tekniikka, mutta yhdellä kuokilla millä töikseni ajelin hetken aikaa, niin sattuipa niin että päin helvettiä laitettu laturin hihna piti ihme vikinää, muiden vikojen lisäksi... No yhdellä reissulla ihmettelin että onpas kummallisen hiljaista kun hihna ei muistuta itsestään äänellä.

Jossain kohtaa laturin merkkivalo syttyi, sitten syttyi kai lämpöjen merkkivalo, ja muita valoja, viimeiseksi STOP valo. Siinä kohtaa aloin katselemaan paineiden mittaria. Kysyin kahdelta repsikalta, onko varmasti turvavyöt kiinni, kun en yhtään tiedä mitä seuraavaksi katoaa tai hajoaa. Ilma oli sellainen etten viitsinyt siihen räntäpaskaan jäädä tien varteen, vaan lähimmän huoltiksen pihalle soittamaan korjaamon porukkaa paikalle.

Eli kyllä tuossa oli ihan mittarit paineille ja merkkivalot kanssa. Kojetaulu oli kuin joulukuusi. Jarrut ei kadonneet mihinkään, koska ei äkillistä vuotoa ollut missään.

Muuten jos tuo romu seisoi jonkun viikon käyttämättä, niin vähän aikaa piti pitää autoa tyhjäkäynnillä että paineet nousi ja pääsi liikkeelle, koska jarrut.

Siinä kun laturi ei ollut enää pelissä, ja jäähdytys jotenkin katosi ja motti ylikuumeni, alkoi kuulumaan jotain kolkotusta motista... Jännä kyllä että sama auto toimii semisti hajalla tänäkin päivänä mun käytöstä huolimatta.

Kyllähän siellä syttyy valoja kun hihna on poissa eikä lataa eikä paljoa vesipumppukaan pyöri. Yleensä tuossa kohtaa kannattaa pysäyttää?
 
Paineilmakompressori ei toimi apulaitehihnalla, vaan suoraan hammasrattaalla, ja kompura on perinteisesti sijoitettu syöttöpumpun ja jakopään väliin, niin että jos kompura lakkaa pyörimästä, niin ei silloin enää pyöri moottorikaan.

Mä en ole 100varma siitä kuinka tuon kässärin pitäisi toimia jos säiliöistä katoaa paineet ajossa, ilman paineilmaa käsijarrua ei kuitenkaan saa pois, ja sen saa kytkettyä päälle aina vaikka ilmaa ei olisikaan, koska käsijarru päästää aukipitävän ilman pois sieltä kässäristä, mutta mun mielestä ainakin joissain autoissa siinä on jokin takaiskuventtiili, eikä se tempaise jarruja ajossa päälle jos ilmat katoaa.

Linja-autossa tosin olisi sen ilman kokonaan katoamisen kyllä huomannut jo alustan käytöksestäkin, koska käytännössä sen jatkuvan säätelyn takia ilmajousitus menee ajossa melko pian kumityynyjen varaan jos uutta ilmaa ei tule.


Joo, eipä tuosta paperipiirturista pysty kovin tarkkoja nopeuksia ja aikoja oikeasti näkemään, laite kun on alunperinkin tarkoitettu työajan ja ajetun matkan seurantaan, jossa kummassakin se tarkkuus on luokkaa minuutti tai kilometri.

Muutama vuosi sitten ne kyllä tuomitsivat sen rekkakuskin, kolmion takaa kännissä eteen ajaneen auton yliajamisesta, sillä perusteella että ei ollut ajanut siinä risteyksen kohdalla olevan 60 rajoituksen mukaan. Eli ihminen voidaan tuomita oikeudessa 20 km/h ylinopeuden perusteella, mutta onnettomustutkinnassa ei voida ottaa vastaavassa tilanteessa edes tutkinnan lähtökohdaksi kuin että "ei ajanut kahtakymppiä". No ehkä se sen kuorkin piirturi oli tullut tarkemmaksi kun sillä oli piirrelty reilun miljoonan kilometrin edestä viivoja enemmän.

Hyvä, oikeuslaitos.
 
Kyllähän siellä syttyy valoja kun hihna on poissa eikä lataa eikä paljoa vesipumppukaan pyöri. Yleensä tuossa kohtaa kannattaa pysäyttää?

Joulukuusi oli kojelaudassa - kaikki valot paloivat, keitti jo siinä vaiheessa. Olisi toki pitänyt pysäyttää, mutta katsoin asian niin, että jos todella hajoaa siihen paikkaan, niin minimoin kävelymatkan huoltikselle. Pihalle pääsin, huolto tuli ja ajoin rojun takaisin duuniin. En vaan välittänyt vihtun vertaa kuinka paljon se hajoaa. Ei nähtävästi riittävästi, koska sama romu edelleen samoine vikoineen menee leimasta läpi ja on liikenteessä.
 
Voi hevon helvetti taas. Parkkipaikalla olen parkkiruudussa. Auto käynnissä ja puhun puhelimessa, kun kerran tuli puhelu siinä just. No ei mitään, vasempaan takakulmaan pöräyttää n. 80vee eläkeläispappa. Siinä sitten tulee ulos autostaan ja rupee riehumaan miten mä muka törmäsin häneen. Sanoin, että jos autoni on paikallaan parkkiruudussa ja hän itse on liikkeellä, niin minun syyni on erittäin epätodennäköinen. Ei uskonut. Poliisit paikalle. Hämmentynyt poliisipartio saapui, koska pappa soitti "suuresta peltikolarista". Siinä todettiin, että jos itse ajaa toista päin parkkipaikalla, ei syyllinen ole se parkkeerattu auto.

Ei näyttänyt sekään estävän erimielisyyttä, väitti kivenkovaan että minä ajoin häntä päin. Noh, nyt saa uuden takapuskurin kaikkineen. Vitun eläkeläiset.
 
Voi hevon helvetti taas. Parkkipaikalla olen parkkiruudussa. Auto käynnissä ja puhun puhelimessa, kun kerran tuli puhelu siinä just. No ei mitään, vasempaan takakulmaan pöräyttää n. 80vee eläkeläispappa. Siinä sitten tulee ulos autostaan ja rupee riehumaan miten mä muka törmäsin häneen. Sanoin, että jos autoni on paikallaan parkkiruudussa ja hän itse on liikkeellä, niin minun syyni on erittäin epätodennäköinen. Ei uskonut. Poliisit paikalle. Hämmentynyt poliisipartio saapui, koska pappa soitti "suuresta peltikolarista". Siinä todettiin, että jos itse ajaa toista päin parkkipaikalla, ei syyllinen ole se parkkeerattu auto.

Ei näyttänyt sekään estävän erimielisyyttä, väitti kivenkovaan että minä ajoin häntä päin. Noh, nyt saa uuden takapuskurin kaikkineen. Vitun eläkeläiset.

Onneksi ei itsellä ole noin huonoa tuuria ollut matkassa. Enpä ole edes päässyt todistamaan, kun vanhukset sekoilee liikenteessä ja hyvä niin.
 
Joulukuusi oli kojelaudassa - kaikki valot paloivat, keitti jo siinä vaiheessa. Olisi toki pitänyt pysäyttää, mutta katsoin asian niin, että jos todella hajoaa siihen paikkaan, niin minimoin kävelymatkan huoltikselle. Pihalle pääsin, huolto tuli ja ajoin rojun takaisin duuniin. En vaan välittänyt vihtun vertaa kuinka paljon se hajoaa. Ei nähtävästi riittävästi, koska sama romu edelleen samoine vikoineen menee leimasta läpi ja on liikenteessä.

On se hienoa, että meillä on suomessa tällaisia työntekijöitä, joita ei vittuakaan kiinnosta.
 
On se hienoa, että meillä on suomessa tällaisia työntekijöitä, joita ei vittuakaan kiinnosta.

Sama paska on liikenteessä edelleenkin. Tuttu kolkotus kuuluu, näen että perälaitanostimelle ei ole tehty mitään. Työnantajaa ei kiinnostanut silloin, eikä kiinnosta edelleen. Jos se menee jotenkin leimasta läpi, jos siis joku muistaa katsastaa niin hyvin menee.
Enkä ole enää siellä töissä, mutta kyseisen auton näin aika usein, ja asioin ko. firmassa melko usein - asiakkaana tosin.

Ai niin, yritin tosissaan hajottaa sen romun siihen kuntoon ettei sitä enää kannattaisi korjata. Ei mennyt rikki.
muoks.
 
On se hienoa, että meillä on suomessa tällaisia työntekijöitä, joita ei vittuakaan kiinnosta.
Tunnen erään joka on perheyrityksessä töissä tuolla asenteella. Ajaa käytännössä henkilökohtaisella työautolla jota muut eivät aja. Ei käy mielessäkään kertoa työnantajalle jos autosta jotain hajoaa, saatika tehdä asialle jotain. Ajetaan vain. Sitten jos hajoaa kunnolla niin hommat seisoo tai kauhea paniikki saada auto korjaukseen samana päivänä ennen kuin hommat alkaa.

Ihan sama mikä valo palaa tai millainen metallin kirskunta kuuluu.

En ole vielä päättänyt onko vain täysi pässi vai täydellisen välinpitämätön hellanlettasiskänjaäiskäniltatähti... :p
 
Tunnen erään joka on perheyrityksessä töissä tuolla asenteella. Ajaa käytännössä henkilökohtaisella työautolla jota muut eivät aja. Ei käy mielessäkään kertoa työnantajalle jos autosta jotain hajoaa, saatika tehdä asialle jotain. Ajetaan vain. Sitten jos hajoaa kunnolla niin hommat seisoo tai kauhea paniikki saada auto korjaukseen samana päivänä ennen kuin hommat alkaa.

Ihan sama mikä valo palaa tai millainen metallin kirskunta kuuluu.

En ole vielä päättänyt onko vain täysi pässi vai täydellisen välinpitämätön hellanlettasiskänjaäiskäniltatähti... :p

Tämäkin hermanni, joka tosta jutusta kertoi, ettei kiinnosta niin ei hemmetti jos olisi minun palkkalistoillani niin ei olisi enää.
Kyllähän noita on, niille on hauska vittuilla, koska moraali ja selkäranka on heikko. :D
 
Sanoinko jo että työnantajaa ei kiinnostanut tehdä kalliita (oikeasti halpoja) korjauksia autoon - joka ei nyt ollut vuosimallin ja kilsojen perusteella minkään arvoinen. Sanoin kyllä monta kertaa mitä kaikkea siinä on vialla, mutta ei tapahtunut mitään.:hammer:

Vain pakolliset korjattiin edes vähän sinnepäin, ja halvimmalla pajalla mitä löytyi.
Sitten kun se romu seisoi huoltiksen pihalla, oli vähän pakko tilata kalliimmasta korjaamosta porukka paikalle laittamaan se hihna takaisin, täyttämään nesteet jne. Kyselivät vielä että kuka tai mikä firma tuota on aikaisemmin huoltanut, kun se laturin hihnan pyöräkin oli ihan päin hemmettiä - tämänkin korjasivat siinä pihalla.

Jäi siihen vielä paljon muitakin vikoja, mitkä tiedossa. Vaikka esim pitkät valot saattoi jäädä päälle, vilkut ei välttämättä toimineet, ja kaikkea pientä.. takalaitanostin, huonot renkaat, öljytikku niin solmussa ettei siihen uskaltanut koskea, akut finaalissa, suurin osa mittarivalaistuksesta pimeänä. No varoitusvalot toimi kyllä jos jotain.

Eihän nää pomot niillä itse aja, niin ei haittaa mokomat.
 
Kuulin tässä kun paikallisella huoltiksella eläkeläiskööri kehui että ajokorttilaki on muuttunut niin että sitä 70v iässä tehtävää lääkärintarkastusta ei enää tarvitse tehdä jos on vaan B ajokortti. Onko tuo totta, vai pelkkää pappojen haaveilua?

Tämäkin hermanni, joka tosta jutusta kertoi, ettei kiinnosta niin ei hemmetti jos olisi minun palkkalistoillani niin ei olisi enää.
Kyllähän noita on, niille on hauska vittuilla, koska moraali ja selkäranka on heikko. :D
Ei työntekijöitä noin vaan eroteta, ei tuossa ole edes etäisesti syytä erottaa.
 
Kuulin tässä kun paikallisella huoltiksella eläkeläiskööri kehui että ajokorttilaki on muuttunut niin että sitä 70v iässä tehtävää lääkärintarkastusta ei enää tarvitse tehdä jos on vaan B ajokortti. Onko tuo totta, vai pelkkää pappojen haaveilua?

Kyllä se näin on, kun ryhmän 1 ajokortin haluaa uusia.

Trafi sanoi:
Ajokortti ja lääkärintodistus
Ajokorttia varten tarvitaan lääkärintodistus ajoterveydestä:

• Ryhmän 1 ajokortit

-haettaessa tai uusittaessa ajokorttia
...
lääkärinlausuntoa ei myöskään tarvita, jos hakemus ryhmän 1 ajokortin uudistamiseksi jätetään viimeistään sinä päivänä, kun hakija täyttää 70 vuotta
Trafi.fi - Tieliikenne ja terveys

E: korjattu lähde
 
Viimeksi muokattu:
Kuulin tässä kun paikallisella huoltiksella eläkeläiskööri kehui että ajokorttilaki on muuttunut niin että sitä 70v iässä tehtävää lääkärintarkastusta ei enää tarvitse tehdä jos on vaan B ajokortti. Onko tuo totta, vai pelkkää pappojen haaveilua?
Kuten yllä kerrottu, totta se on. Ja jotkut täällä jaksaa väittää ettei noihin pitäisi mitenkään puuttua. :D
 
Voi hevon helvetti taas. Parkkipaikalla olen parkkiruudussa. Auto käynnissä ja puhun puhelimessa, kun kerran tuli puhelu siinä just. No ei mitään, vasempaan takakulmaan pöräyttää n. 80vee eläkeläispappa. Siinä sitten tulee ulos autostaan ja rupee riehumaan miten mä muka törmäsin häneen. Sanoin, että jos autoni on paikallaan parkkiruudussa ja hän itse on liikkeellä, niin minun syyni on erittäin epätodennäköinen. Ei uskonut. Poliisit paikalle. Hämmentynyt poliisipartio saapui, koska pappa soitti "suuresta peltikolarista". Siinä todettiin, että jos itse ajaa toista päin parkkipaikalla, ei syyllinen ole se parkkeerattu auto.

Ei näyttänyt sekään estävän erimielisyyttä, väitti kivenkovaan että minä ajoin häntä päin. Noh, nyt saa uuden takapuskurin kaikkineen. Vitun eläkeläiset.
Heh, itselläni kävi joskus vähän toisinpäin. Tai siis meinasi käydä, onneksi pappa oli hereillä.

Ajan parkkipaikalle ja huomaan vapaan ruudun. Noh, eikun vilkku päälle ja peruuttamaan siihen, ympäristössä ei mitään liikettä. Seuraan luonnollisesti ympäristöä peruutuksen ajan. Vähän ennen kun olen ruudussa, meinaa tyhjän ruudun viereisestä ruudusta pappa rynnätä kylkeen, keulan kohdalle. Siis siitä ruudusta, jonka edessä olen peruuttamassa. Ajan parkkiin ja nousen ylös mennäkseni myymälään, jolloin pappa nousee autostaan mekastamaan. "Etkö tiedä, että turhimmat kolarit sattuvat parkkipaikoilla, oles poika vähän tarkempi, olin juuri lähdössä liikkeelle!" Yritän, että eikös ruudusta lähtevä väistä muuta liikennettä, etenkin, jos ruudun edessä on joku liikkumassa? Ehdin sanoa ehkä "Eikös ruudusta lähtevä...", kun pappa alkaa mekastamaan jotain päälle huutaen, valmiiksi kolhuilla olevaan autoonsa samalla poistuen.

Ohessa taiteellinen kuvaus, jossa vihreä nuoli kertoo suunnan, josta tilanteeseen saavun, sininen nuoli peruutuslinjan, sininen laatikko autoni, sekä punainen laatikko ko. papan auto. Autot ovat kuvattu hetkellä, jolloin pappa päätti lähteä punaisen nuolen suuntaan.

Erityismainintana vielä, että peruutin täysin ennakoitavalla ja tasaisella nopeudella ilman pysähtymisiä, sekä se, että papan auto oli keula eteenpäin. Tämä ei siis edes peruuttanut ruudusta. :D

Ai pointtiko? Jotenkin tuntuu, että mitä vanhempi tapaus on kyseessä, sitä huonommin hyväksyy, että kyseessä saattoikin olla oma havainnointivirhe. Se taas johtaa siihen, että omasta virheestä ei kykene oppimaan, koska ei miellä sellaista tehneensä.

P-paikka.jpg
 
Toivottavasti toisen auton 30v nainen ei saanut pahoja vammoja. :/

Se kuljetettiin "vakavasti loukkaantuneena Töölön sairaalaan" eli kyllähän se silloin pahoja vammoja tarkoittaa. Siinä olisi ollut Porvoon sairaala muutaman kilsan päässä, ei ihmisiä huvikseen lähetä johonkin Töölön sairaalaan kuskaamaan.
 
Sairaalaan ajoin yhden mummon perässä, jolla pää kääntyi sen 10 astetta kumpaankin suuntaan. Ajoi ihan nätisti keskellä kaistaa, mutta parkkipaikkaa kun ei löytynyt, lähti mummo ajamaan jalkakäytävää pitkin eri suuntaan kanssani ja katosi horisonttiin. Eikai siinä, hitaasti ajoi, joten tuskin tuossa mitään pääsi käymään... vielä.
 
Tänään yksi vanhus (näytti vanhalta papparaidelta) ajoi tyynesti kolmikaistaista väärään suuntaan. Tajusi jossain kohtaa, mutta jatkoi vain. Ilmeisesti liikenteenjakajan nuoli on liian vaikea ymmärrettäväksi. Edes lumessa menevät ajourat ei riittäneet opastamaan...

Screenshot_20190114-125620_Gallery.jpg

Tämä taajama-alueella, joten mitään suurempaa vaaraa tuosta ei aiheutunut. Sitten kun tekee saman motarin liittymässä niin...
 
Ongelmahan on se, että niin kauan kun ihmiset pystyy väistämään näitä läheltä piti -tilanteita, mitään tilastoja näistä ei saada.
Kyllä sitä vastapainoksi jää taatusti paljon tilastoimatta kaikenmaailman rallikuskeja ja muita "neuvoa antavia" nauttineita.
Kaupunkien ulkopuolella kun ei poliiseja paljoa ole, niin pitäisi sattua jonkun muun ohikulkijan nopeasti paikalle, että saisivat ulosajotkaan kiinni isolla varmuudella.
Siis olettaen että paikalla sattunut on sellainen joka soittaa poliisit paikalle...
Muista "hiukkasen kiihdyttelyistä" taas on turha toivoakaan realistista tilastoihin jäämistä, ellei sitten satu juuri sille hetkelle sitä vastaantulijaa "väärään kohtaan".
 
Kyllä sitä vastapainoksi jää taatusti paljon tilastoimatta kaikenmaailman rallikuskeja ja muita "neuvoa antavia" nauttineita.
Kaupunkien ulkopuolella kun ei poliiseja paljoa ole, niin pitäisi sattua jonkun muun ohikulkijan nopeasti paikalle, että saisivat ulosajotkaan kiinni isolla varmuudella.
Siis olettaen että paikalla sattunut on sellainen joka soittaa poliisit paikalle...
Muista "hiukkasen kiihdyttelyistä" taas on turha toivoakaan realistista tilastoihin jäämistä, ellei sitten satu juuri sille hetkelle sitä vastaantulijaa "väärään kohtaan".

Toisaalta tässä on nyt sellainen tilanne päällä että juopottelu on noin yleisesti ottaen vähentymässä ja mielipiteet jurrissa ajamiseen jyrkkenemässä, joka kuitenkin tekee siitä rattijuoppudesta laskevan trendin, sen sijaan vanhusten määrä ja ikä lisääntyy kokoajan.

Rattijuopot ja nuoret kuljettajat ovat siis tällähetkellä pienenevä riskiryhmä, kun vanhukset ovat kasvava, siksi jälkimmäisen ryhmän riskintorjuntaan tulisi kohdistaa entistä enemmän resursseja.
 
Vanhus ajoi 50 alueella 35km/h, tietyömaan 30 alueella vauhtia 15km/h.
Saisivat kyllä laittaa vanhukset ajokokeeseen 70v jälkeen. Noin epävarma kuljettaja ei kuulu liikenteeseen.
 
Mummo ajoi Corollalla liikenteenjakajan väärältä puolelta ja jatkoi jonkun matkaa vastaantulevien kaistaa. Onneksi ei tullut autoja vastaan. Kun oikea kaista löytyi, niin jäi ajamaan 25km/h 50-alueella. Ei kovin sujuvaa ajamista :think:
 
60 vuotiaana ajokoe, siitä viiden vuoden välein. Jos ei onnistu, niin kuivumaan vaan.

Kannatan lämpimästi, kummasti siitä lääkärintarkastuksesta pääsee läpi vaikka mitkä invalidit, vanhempi sukulaismies eläkkeelle jäännin jälkeen vetänyt 2 autoa lunastukseen ja jatkuvasti kaupan parkkipaikalla pukkaa peltikolaria kun ei oikein refleksit enää toimi taikka pää käänny niin että peruuttaessa katsoisi muuallekin kun peileihin. Sukulaiset turhaan anelee kortista luopumista ym.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 667
Viestejä
4 561 601
Jäsenet
75 006
Uusin jäsen
Nahkapip0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom