Miten saataisiin vaaralliset mummot ja vaarit pois liikenteestä?

Vähän samanlainen on muistissa 90-luvulta jossain sanomalehdessä olleesta uutisesta. Pappa erehtyi polkimesta ja hurautti seurakunnan parkkipaikalta pääovista Saabilla sisään. Lehdessä luki lopussa lakonisesti "autossa oli turbo". Omakohtaista kokemusta 90-luvun turbosaabeista ei ole mutta olen ymmärtänyt että aikaisekseen ne lähti ihan hyvin :D
 
Vähän samanlainen on muistissa 90-luvulta jossain sanomalehdessä olleesta uutisesta. Pappa erehtyi polkimesta ja hurautti seurakunnan parkkipaikalta pääovista Saabilla sisään. Lehdessä luki lopussa lakonisesti "autossa oli turbo". Omakohtaista kokemusta 90-luvun turbosaabeista ei ole mutta olen ymmärtänyt että aikaisekseen ne lähti ihan hyvin :D

Turbo vaan ei auta käytännössä yhtään sen tuollaisen onnettomuuden kannalta olennaisen ensimmäisen 0.3 sekunnin aikana ;)
 
Itse pidän yli 50% ylityksiä vakavempana rikoksena kuin ei törkeää rattijuoppoutta. Lievässä humalassa voi vielä keretä reagoimaan mutta noissa nopeuksissa reaktioajan käyttämät matkat sekä liike-energiat on niin kovat että niiden kumoamiseen menee aikaa mitä ei välttämättä ole käytettävissä.

Nuokin pitää taas suhteuttaa.

Usein kesällä esim asfalttitöiden jälkeen motarilla on 80 taulut niin pitkään kunnes saavat kaistamerkinnät maalattua.. Moniko siellä viikonloppuna sitten ajelee 80.. Aika monella on juurikin tuo 50% ylitys, joka ei sen puuttuvan viivan takia ole sen vaarallisempaa kuin mitä se olisi ollut viikkoa aiemmin.

Sitten esimerkiksi Tuusulassa Vanhankylän koulutiellä on koulun kohdalla 50 taulu, ja jos otetaan huomioon huono kuntoinen tie, huono näkyvyys ja sijainti noin ylipäätään, niin jo 1km/h ylitys tuossa on törkeää, käytännössä siellä ajellan usein noita 50% ylityksiä.
 
Nuokin pitää taas suhteuttaa.

Usein kesällä esim asfalttitöiden jälkeen motarilla on 80 taulut niin pitkään kunnes saavat kaistamerkinnät maalattua.. Moniko siellä viikonloppuna sitten ajelee 80.. Aika monella on juurikin tuo 50% ylitys, joka ei sen puuttuvan viivan takia ole sen vaarallisempaa kuin mitä se olisi ollut viikkoa aiemmin.

Sitten esimerkiksi Tuusulassa Vanhankylän koulutiellä on koulun kohdalla 50 taulu, ja jos otetaan huomioon huono kuntoinen tie, huono näkyvyys ja sijainti noin ylipäätään, niin jo 1km/h ylitys tuossa on törkeää, käytännössä siellä ajellan usein noita 50% ylityksiä.
Rovaniemelle mennessä on yhen kylän kohalla 80kmh rajoitus ja aika monet vetää (ainaki veti ennen kameroita) sen satasta läpi. Siinä on vaan pari kivasti piilossa olevaa risteystä joista yks hienosti mäessä sisäkaarteessa ja tuli ite testattua että kaheksasta kympistä kerkeää just alle lukkojarruksella hiastamaan kun joku siitä pihasta kääntyy eteen. Satkusta en tahtois testata.

Motareiden väliaikaiset nopeusrajoitukset on sit asia erikseen kun se tie todistetusti on suunniteltu kolminumeroisille nopeuksille. Toisin kuin esim oma kotitie joka on sen verta kapea että edes keskiviivoitusta ei ole ja keväällä routavauriot estää meän pienemmällä autolla kylälle ajelun. Onneksi voi kiertää soratien kautta ku se on tasasempi.
 
Ja aika pahaa jälkeä nuo on tuottaneet, kun on ajettu puuta päin, käyty katon kautta yms...
Joo, toki paikkoja ja tilanteita on monenlaisia. Hallinnanmenetysskenaariossa tuosta vauhdista pyörii mahdollisesti aika pitkään ja tappavilla kiihtyvyyksillä ilman kovaa estettäkin.

Joskus 80 km/h rajoituksella hyvällä osuudella ja ilman vastaantulijoita 135 ajaminen voi olla paljon turvallisempaa kuin jossain moottoritiellä, missä muun liikenteen seassa luvallisesti ajetaan kovempaakin, ja erittäin turvallisesti sielläkin.

Jossain toisessa paikassa 135@80 voi olla lähinnä psykoottinen veto sekä itsemurhan ja tapon yritys. Tai mahdoton saavuttaa ennen pidon loppumista ja ulosajoa.
 
Joskus 80 km/h rajoituksella hyvällä osuudella ja ilman vastaantulijoita 135 ajaminen voi olla paljon turvallisempaa kuin jossain moottoritiellä,

OK.. milloin tuo voisi olla _turvallisempaa_? Mä ymmärrän sen että se ei tuota erityisempää vaara, mutta että olisi turvallisempaa ajaa 135 sen 80 sijaan?
 
Tiesitkö? Uuden tieliikennelain myötä voit saada sakkoja alinopeudesta

Varmaan moni tuon ikäinen vanhus tulee varmasti valittamaan, miksi heille tuli sakot.

Ei noita merkkejä varmaan laiteta kuin pääväylille eli tuskin merkittävää käytännön muutosta nähdään.

Tolpatkaan ei välähtele alinopeudesta ja poliisin liikennevalvonta tiedetään (sitä ei ole) ...

-e-

Miten noita merkkejä laitetaan? Jos tiekohtainen rajoitus on 100km/h, niin ei saa ajaa alle 60km/h? :geek:
 
Joo, toki paikkoja ja tilanteita on monenlaisia. Hallinnanmenetysskenaariossa tuosta vauhdista pyörii mahdollisesti aika pitkään ja tappavilla kiihtyvyyksillä ilman kovaa estettäkin.

Joskus 80 km/h rajoituksella hyvällä osuudella ja ilman vastaantulijoita 135 ajaminen voi olla paljon turvallisempaa kuin jossain moottoritiellä, missä muun liikenteen seassa luvallisesti ajetaan kovempaakin, ja erittäin turvallisesti sielläkin.

Jossain toisessa paikassa 135@80 voi olla lähinnä psykoottinen veto sekä itsemurhan ja tapon yritys. Tai mahdoton saavuttaa ennen pidon loppumista ja ulosajoa.

Aivan varmasti... Esimerkkejä tällaisita teistä? Talvinopeuksia ei huomioida.
 
Ei noita merkkejä varmaan laiteta kuin pääväylille eli tuskin merkittävää käytännön muutosta nähdään.

Tolpatkaan ei välähtele alinopeudesta ja poliisin liikennevalvonta tiedetään (sitä ei ole) ...

-e-

Miten noita merkkejä laitetaan? Jos tiekohtainen rajoitus on 100km/h, niin ei saa ajaa alle 60km/h? :geek:

Dennis Pattetrsrein luonnehtii asiaa seuraanlaisesti:

Ylikomisario kertoo, että asiaa voidaan valvoa myös liikenneturvallisuuskameroilla.

Kai ne on sitten noita uusia superkameroita, valtatiellä missä kai saa myös traktorilla ajaa kamerat räpsyy ja päämaja perkaa sitten noita kuvia että mikä kulkuneuvo se on kyseessä. Taas sitten jos joku traktori tai mopoauto rikkoo lakia ajamalla liian hiljaa niin mitäs sitten:dead:
Tai henkilöauto peräkärry perässä 120kmh rajoituksella --> 80kmh niin, no joo puhdasta spekulointia yhtä kaikki.
 
OK.. milloin tuo voisi olla _turvallisempaa_? Mä ymmärrän sen että se ei tuota erityisempää vaara, mutta että olisi turvallisempaa ajaa 135 sen 80 sijaan?
Nyt tarkkana. Vertailukohtanani oli siis sama nopeus eri paikassa. Ei eri nopeus samassa paikassa.
 
Aivan varmasti... Esimerkkejä tällaisita teistä? Talvinopeuksia ei huomioida.
En nyt näe tuossa mitään ihmettä. Hyväkuntoisilla tieosuuksilla, joilla ei ole yllättäviä risteyksiä ja eläinvaara on hyvissä näkyvyysoloissa olemattoman vähäinen, ei aina ole satasen rajoitusta. Rajoituksiin vaikuttaa moni seikka. Jopa tavallinen liikennemäärä, joka ei tietenkään hiljaisen liikenteen aikana vaikuta ajoon.

Talvinopeudet luonnollisesti huomioidaan. Niitä on vuosittain useita viikkoja kesäkelin ja -sään vallitessa.
 
Dennis Pattetrsrein luonnehtii asiaa seuraanlaisesti:



Kai ne on sitten noita uusia superkameroita, valtatiellä missä kai saa myös traktorilla ajaa kamerat räpsyy ja päämaja perkaa sitten noita kuvia että mikä kulkuneuvo se on kyseessä. Taas sitten jos joku traktori tai mopoauto rikkoo lakia ajamalla liian hiljaa niin mitäs sitten:dead:
Tai henkilöauto peräkärry perässä 120kmh rajoituksella --> 80kmh niin, no joo puhdasta spekulointia yhtä kaikki.

Pitäisi olla kahteen suuntaan kuvaavia kameroita, muutenhan voi väittää hidastaneensa edessäolevaa estettä... ellei keskinopeuskamera.

Jaa, saako sellaisilla teillä ajaa, joissa ajoneuvon rakenteellinen nopeus on vähemmän kuin tiekohtainen minimi nopeus??

Peräkärryllä 80km/h tuskin mikään ongelma on.
 
Pitäisi olla kahteen suuntaan kuvaavia kameroita, muutenhan voi väittää hidastaneensa edessäolevaa estettä... ellei keskinopeuskamera.

Jaa, saako sellaisilla teillä ajaa, joissa ajoneuvon rakenteellinen nopeus on vähemmän kuin tiekohtainen minimi nopeus??

Peräkärryllä 80km/h tuskin mikään ongelma on.

Kameroista tai niiden tekniikoista en ole jaksanut ottaa yhtään selvää, en vanhoista tai uusista.

On täällä ainakin yksi tie mikä heti tulee mieleen, ympäri vuoden 80kmh, keväisin ja syksyisin traktoria ja puimuria suhaa renkaat kurassa menemään siinä. Kesällä suosittu kaahailureitti varsinkin motoristeille, talvella varsinainen surmanloukku. Ei mikään valtareitti kuitenkaan, niin ei siellä kameroita ole tai muitakaan valvontaa.

Ja hmm..

Mopolla valtatiellä

Jos mopolla niin mikseipä muillakin. Pitäähän sitä kalustoa liikuttaa jotenkin, ja lavetti voisi olla kallis vaihtoehto.
 
Käytännössä nuo alinopeuskieltomerkit tulevat olemaan hirveä fail. Koska ne eniten pihalla olevat muutenkin hitaasti ajavat ihmiset eivät erota niitä nopeusrajoitusmerkeistä, ja luulevat, että nyt nimenomaan pitää ajaa noin hiljaa, ja sen merkit takia vaan hidastavat.

Näiden merkkien sijaan pitäisi vaan määritellä selvä alinopeus ilman hyvää syytä aina kielletyksi.
 
Käytännössä nuo alinopeuskieltomerkit tulevat olemaan hirveä fail. Koska ne eniten pihalla olevat muutenkin hitaasti ajavat ihmiset eivät erota niitä nopeusrajoitusmerkeistä, ja luulevat, että nyt nimenomaan pitää ajaa noin hiljaa, ja sen merkit takia vaan hidastavat.

Näiden merkkien sijaan pitäisi vaan määritellä selvä alinopeus ilman hyvää syytä aina kielletyksi.
Mihin raja vedettäisiin?
 
Mihin raja vedettäisiin?
Vaikka niin että alle 60% rajoituksesta ilman hyvää syytä?

80 alueella alle 50 köröttely.
120 alueella alle 70 köröttely.

Ongelmahan ei oikeastaan koske taajamia ja hitaampia nopeuksia. Vain isommilla teillä se nopeusero alkaa kasvaa siihen ettei enää voidakkaan olettaa sen edessä ajavan ajavan niin hitaasti.

Niin ja traktorit ja mopoautot. Oletteko koskaan nähnyt sellaista isoa heijastinkolmiota niiden perässä? Jos vanhukset ajaisikin mopoautoilla niin kaikki tietäisi että niitä pitää varoa. Törttöilemällä vaarantaisivat lähinnä oman turvallisuutensa.
 
Taajamassa kyllä vituttaa ihan tarpeeksi ajaa keskustassa kaksisuuntaista (yksi kaista per suunta) 20km/h, koska henkilö edessäsi ei osaa soittaa itselleen taksia tai vaihtaa kakkoselle.
 
Henkilöauto törmäsi raskaana olevaan naiseen ja pikkulapseen suojatiellä Espoossa – paiskautuivat ilmaan: ”Jarruvalot eivät vilkahtaneet” <- Jos itse ajaisin jarruttamatta jonkun lapsen yli suojatiellä, niin ei kyllä riittäisi pokka syyttömän esittämiseen. Tuokin akka varmaan jo ajelee tuolla sokeana muista välittämättä.

Tällaisen törttöilyn ja kiistämisien jälkeen on syytä epäillä ajokuntoa ja määrätä pakolliseen inssiajoon.
 
Tällaisen törttöilyn ja kiistämisien jälkeen on syytä epäillä ajokuntoa ja määrätä pakolliseen inssiajoon.

Ja eihän sitä tiedä, onko kyseisellä rouvalla esim. alkavaa muistisairautta yms... eli voisi olla hyvä käydä lekurin juttusilla tuollaisen jälkeen.

Tuon 60 päivän vankilassa olo tulee maksamaan n. 12840€ yhteiskunnalle, jos yksi vankilapäivä maksaa keskimäärin 214€.

Vankilapäivän hinta nousi tuntuvasti viime vuonna - Valvotun koevapauden kustannuksissa roima pudotus
 
Ja eihän sitä tiedä, onko kyseisellä rouvalla esim. alkavaa muistisairautta yms... eli voisi olla hyvä käydä lekurin juttusilla tuollaisen jälkeen.

Tuon 60 päivän vankilassa olo tulee maksamaan n. 12840€ yhteiskunnalle, jos yksi vankilapäivä maksaa keskimäärin 214€.

Vankilapäivän hinta nousi tuntuvasti viime vuonna - Valvotun koevapauden kustannuksissa roima pudotus

Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus tuomitsi henkilöautoa kuljettaneen naisen 60 päivän ehdolliseen vankeuteen.
 
Ja mites jutussa lukee näin eli jätetty ehdollinen pois:

Käräjäoikeus toteaa, että nykyään 74-vuotias espoolaisnainen on syyllistynyt molempiin syytteisiin. Rangaistus on 60 päivää vankeutta.

Tiistaina annettu tuomio ei ole lainvoimainen.
 
Tuon ikäisillä kuskeilla alkava glaukooma ja kaihi alkaa olla sellainen tekijä, että kannattaa kyllä tutkia tarkkaan. Minusta liian helposti annetaan vielä ikäihmisille kortteja tai ainakaan niitä ei oteta pois riittävän nopeasti. Kunto saattaa heiketä jo vuoden aikana merkittävästi.
 
Vuosittainen näön- sekä yleiskunnontutkimus yli 60 vuotiaille. Ja ehdottoman tiukat kriteerit siihen.
 
Ja eihän sitä tiedä, onko kyseisellä rouvalla esim. alkavaa muistisairautta yms... eli voisi olla hyvä käydä lekurin juttusilla tuollaisen jälkeen.

Tuon 60 päivän vankilassa olo tulee maksamaan n. 12840€ yhteiskunnalle, jos yksi vankilapäivä maksaa keskimäärin 214€.

Vankilapäivän hinta nousi tuntuvasti viime vuonna - Valvotun koevapauden kustannuksissa roima pudotus

Ehdollinen vankeus ei maksa käytännössä penninlatia.

Vankeus on kumpi vain. Ehdollinen ja ehdoton on sitten tarkennuksia.

Käytännössä ero on kyllä melkoinen. Toisessa tapauksessa liikkumisvapaus on rajattu ja tarkasti seurattu, toisessa tapauksessa ei saa lähteä EU alueen ulkopuolelle.. paitsi norjaan.
 
Ehdollinen vankeus ei maksa käytännössä penninlatia.



Käytännössä ero on kyllä melkoinen. Toisessa tapauksessa liikkumisvapaus on rajattu ja tarkasti seurattu, toisessa tapauksessa ei saa lähteä EU alueen ulkopuolelle.. paitsi norjaan.
Puhuin uutisoinnista. En toteutuksesta. Molemmat ovat vankeuksia, suurin osa vaan ehdollisia.
 
Tänään keskusteltiin erään ajo-opettajan kanssa, että yli 70 vuotiaille pitäis järjestää pakollinen ajokoe jossa kartoitetaan sen hetkinen kunto ja osaaminen eikä niin, että joku lääkäri kattelee vähän silmiä ja haastelee mukavia.
 
Tänään keskusteltiin erään ajo-opettajan kanssa, että yli 70 vuotiaille pitäis järjestää pakollinen ajokoe jossa kartoitetaan sen hetkinen kunto ja osaaminen eikä niin, että joku lääkäri kattelee vähän silmiä ja haastelee mukavia.

Jos tulevaisuudessa ajokunto ei olisi riittävä, niin rajoitettaisiin "ajo"oikeus vain itsestään ohjautuviin menopeleihin. :)
 
Jos tulevaisuudessa ajokunto ei olisi riittävä, niin rajoitettaisiin "ajo"oikeus vain itsestään ohjautuviin menopeleihin. :)
Itse odottelen myös kovasti sitä että autot alkaisi ajaa itse ja saataisiin siitä myös vanhuksille turvallinen kulkuväline.

Oikeastaan odotan sitä että itseajavat sähkö-taksit tulee ja valtaa lähes kaiken liikenteen. Ei kuluja kuskeista ja voivat ajaa lataukseen aina kun tarvitsee. Hinta per matka jäisi näin hyvinkin alhaiseksi ja oman auton käyttö turhaksi (pl. Pitkää työmatkaa tekevät). Harvakseltaan ajavat voisivat käyttää halpaa taksia aina kun tarvitsee. Vaihtoehtona sitten iän karttuessa tiivistyvät ajokokeet ja seuranta. En kannata kortin automaattista ottamista missään iässä vaan ratkaisu olisi juuri tuo mainittu ajokoe. Ei sen nyt tarvitse inssiajoa vastata, mutta sellainen että katsotaan pärjääkö enää ollenkaan liikenteessä.
 
Mää odottelen sitä volkkarin ID Buzzia, senhän luvattiin olevan itsestään ajava.

Työkeikoille ajo sujuisi kertaluokkaa mukavammin (usein ~tunti suuntaansa) kun voi tehdä paperityöt matkalla, katsoa leffaa/tv-sarjaa tai vetästä torkut :D

On siinä muutenkin speksit kohdallaan (369hp 4wd 4-600km range), veikkaampa vaan että hintalappu ei ole.
 
Jännä skenaario tuli koettua. Ryhmityin oman kaistan vasempaan reunaan käännöstä varten (vihreä nuoli) ja odottelin oikealta tulevaa autojonoa kun sieltä yksi Yaris mummo (punainen nuoli) kääntyi mun kaistalle ja jatkoi matkaa normaalilla otteella. Muutama autojonossa olija kattoi mummon perään, että toi homma ei kyllä hyvin pääty. :lol:
 

Liitteet

  • mummo.JPG
    mummo.JPG
    55,6 KB · Luettu: 232
Jännä skenaario tuli koettua. Ryhmityin oman kaistan vasempaan reunaan käännöstä varten (vihreä nuoli) ja odottelin oikealta tulevaa autojonoa kun sieltä yksi Yaris mummo (punainen nuoli) kääntyi mun kaistalle ja jatkoi matkaa normaalilla otteella. Muutama autojonossa olija kattoi mummon perään, että toi homma ei kyllä hyvin pääty. :lol:

Mitähän tää mummo olisi selittänyt poliisille?
 
Tässä myös miettinyt näitä pakollisia kaistavahteja mitkä nyt ei niin hirveän hyvin toimi suomessa esim. itsellä on työmatkalla liikenteenjakajia mitkä tehty ns. hidasteiksi ja kaistamaalaukset on puutteeliset. Näissä tapauksissa lähes poikkeuksetta kaistavahti on pyrkinyt ohjaamaan kohti liikenteenjakajan ylisuurta korotusta. On siinä varmaan moni vanhus ihmeissään, kun auto vääntää heitä vastaan. Hieno "turva"varuste ei voi muuta sanoa (mielestäni ei pitäisi olla käytössä ellei nopeus ole >80 km/h ja vakkari aktivoituna).

Vanhuksia voisi kyllä auttaa pois auton ratista, jos saisivat merkittävän alennuksen taksimatkoihin. Omilla isovanhemmillani oli esim. kaksi autoa vain sen takia, jos toinen hajoaa niin pääsee sitten liikkeelle, taksi oli kuulemma niin kallista :sfacepalm:
 
Vanhuksia voisi kyllä auttaa pois auton ratista, jos saisivat merkittävän alennuksen taksimatkoihin. Omilla isovanhemmillani oli esim. kaksi autoa vain sen takia, jos toinen hajoaa niin pääsee sitten liikkeelle, taksi oli kuulemma niin kallista :sfacepalm:
Se on kuule ikäpolvi-ilmiö. Isovanhempasi on kasvatettu aikana, jolloin taksin käyttö koettiin elitistiseksi/kalliiksi. Sieltä se johtuu - olen itse kokenut saman ilmiön.
 
EI tuo taksin hinta ole pelkästään sukupolvikysymys, vaan sitä pidetään kalliina kun sitä kilometrihintaa pystyy seuraamaan reaaliajassa. Hyvin harva ihminen laskee mitkä ovat sen oman auton realistiset kilometrikustannukset vuodessa.

Tosin siitä ei pääse mihinkään että se oma auto on ainakin toimiessaan välittömästi käytettävissä, kun taas taksi on varsinkin nykyään luotattevuudessa ja saatavuudessa saaa tasoa VR:n kanssa.
 
Mummo pamautti takakonttiin, ei vain huomannut pysähtynyttä autoa.
 

Liitteet

  • IMG-20200418-WA0003.jpg
    IMG-20200418-WA0003.jpg
    396,5 KB · Luettu: 220
Tossa naapurin papan kanssa parjattiin kasitietä ja kun sanoin että onneksi Turku-Pori on sentään valaistu. Naapuri sanoi ettei hän ole huomannut,hieman huolestuttavaa jos ei näe tievalaistusta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 591
Viestejä
4 559 153
Jäsenet
75 005
Uusin jäsen
Iippo007

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom