Miten saataisiin vaaralliset mummot ja vaarit pois liikenteestä?

Alkukesästä tuli autoon vähän osumaa, kun Turussa Koulukadun ABC:n edessä pappa päätti tulla mun kaistalle. Ajelin keskimmäisellä kaistalla ja huomasin, kun auto tulee lähemmäs oikealta puolelta. Painoin tööttiä ja katoin, ettei vasemmalle voi väistää toisen auton takia. Siitä sitten lokariin osumaa ja ABC:n pihalle juttelemaan. Kovin pappa selitti, ettei hän nähnyt mitään eikä kuullut mitään ja erittäin kaksipiippuinen juttu, kumman vika. Pitäisi lääkäreiden tutkia näön lisäksi pään kääntyvyys ja kuulon toimivuus.
 
Alkukesästä tuli autoon vähän osumaa, kun Turussa Koulukadun ABC:n edessä pappa päätti tulla mun kaistalle. Ajelin keskimmäisellä kaistalla ja huomasin, kun auto tulee lähemmäs oikealta puolelta. Painoin tööttiä ja katoin, ettei vasemmalle voi väistää toisen auton takia. Siitä sitten lokariin osumaa ja ABC:n pihalle juttelemaan. Kovin pappa selitti, ettei hän nähnyt mitään eikä kuullut mitään ja erittäin kaksipiippuinen juttu, kumman vika. Pitäisi lääkäreiden tutkia näön lisäksi pään kääntyvyys ja kuulon toimivuus.

No enpä nyt tiedä onko siinä mitään epäselvää, kaistaa vaihtava on aina väistämisvelvollinen.

Muutama vuosi sitten kehällä vaihtoi samalla tavalla kaistaa henkilöauto meidän kuorma-auton "päälle", eikä siinäkään paljon raikaavat alppitorvet vaikuttaneet. Kuski tosin oli ihan keski-ikäinen, syy tempaukseen oli se että "tässä saa yleensä niin hyvin tilaa". Käsittääkseni se auto meni lunastukseen.
 
No enpä nyt tiedä onko siinä mitään epäselvää, kaistaa vaihtava on aina väistämisvelvollinen.

Juurikin näin. Kyllä se papan mieli muuttui nopeaan, kun mahdollisesti vähän korotin ääntäni. Ei tuo onneksi niin paljoa vituttanut, kun kyseisessä lokarissa oli muutenkin kauneusvirheitä. Heitti 200e lapaseen ja totesi, että hän saa omat naarmut ja kolhut värivahalla piiloon. :rofl:
 
Mies teki U-käännöksen Kuopion moottoritiellä: nokkakolari ruuhkautti liikenteen

Mies ajoi vastavirtaan moottoritiellä: nokkakolari ruuhkautti liikenteen

Pohjoiseen menevä kaista ruuhkautui onnettomuuden vuoksi. Kuva: Innimari Hyvärinen
Kaksi henkilöautoa ajoi nokkakolarin Kuopion moottoritiellä Siilinjärven Vuorelassa tiistaina noin kello 16.25.

Vuonna 1938 syntynyt vieraspaikkakuntalainen mies ajoi moottoritietä pohjoiseen, kun hän oli Vuorelan liittymän kohdalla päättänyt tehdä U-käännöksen. Mies oli kääntynyt ja ryhtynyt ajamaan muun liikenteen vastaisesti etelään käyttämällä pohjoiseen menevän ajoradan ohituskaistaa.

Ohituskaistaa pohjoiseen matkalla ollut siilinjärveläinen vuonna 1999 syntynyt nainen havaitsi vastaan tulevan ajoneuvon ja teki hätäjarrutuksen. Hän onnistui lähes pysäyttämään ajoneuvonsa törmäten kuitenkin pienellä nopeudella vastaan tulleeseen henkilöautoon.

Ajoneuvot vaurioituivat onnettomuudessa, mutta suuremmilta henkilövahingoilta vältyttiin. Kumpikaan osapuoli ei tarvinnut ambulanssikuljetuksia, mutta ohjeistettiin tarkistuttamaan kuntonsa lääkärillä.

Tie oli tapahtuma-aikaan märkä ja liikenne oli vilkasta. Nopeusrajoitus paikalla oli 100 kilometriä tunnissa. Alkoholilla ei ollut osuutta onnettomuuteen.

Poliisi tutkii onnettomuuden syytä. Mieskuljettajaa epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Pohjoiseen menevät ajokaistat jouduttiin hetkeksi sulkemaan liikenteeltä, jolloin poliisi ohjasi liikennettä tapahtumapaikan ohi Vuorelan rampin yli.

79 vuotias motaria väärään suuntaan. Onneksi ei tullut ruumiita, mutta saisi olla papparaisen viimeinen ajokerta.
 
Oma pappa on tehnyt saman tempun. Ajoi Oulussa pohjantietä väärään suuntaan ja ihmetteli vielä, että miksi pitää niin paljon maksaa. Vaihteli mersuja uusiin jatkuvasti ja ei kestänyt kauaa kun kolhuja alkoi näkymään. Ikää yli 80v. Sai tosiaan ton tempauksen jälkeen korttinsakki vielä takaisin. Hyvänä päivänä ei ongelmaa, mutta sitten kun se pää ei välillä pelaa niin sitten ei mersu välillä liikkunut vaikka kaasua painettiin (vaihde parkilla) ja välillä ajettiin 40km/h alueella yli satasta "kato kui hyvin tää mersu kiihtyy".

Eipä siinä, onneksi nykyään on autot ja kortit häneltä viety.
 
upload_2017-9-11_13-50-16.png

Tämä olisi kiva jos saisi vielä suhteutettua ajettuihin kilometreihin. Tällaista tilastoa tietysti mahdoton tehdä. Veikkaan että vahinkoa/1000km arvo lähtee aikamoiseen nousuun tuossa yli 74v osastossa.
Veikkaan, että suurimmillaan se on kyllä tuossa alle 24v osastolla.
Tuosta kaaviostahan voisi suoraan napata, että ajokortti myönnetään vain yli 24 vuotiaille ja otetaan pois, kun täyttää 65v. Lisäksi naisilta kortti otetaan välillä pois 10 vuodeksi, kun täyttävät 45v. :D Tämä siis vitsi, ymmärrän toki, että osittain tuo alun piikki siirtyisi sinne 24v kohtaan. Tosin siinä kohtaa ehkä on ainakin osalle tullut vähän enemmän järkeä päähän ja piikki olisi vähän matalampi.
 
Veikkaan, että suurimmillaan se on kyllä tuossa alle 24v osastolla.
Tuosta kaaviostahan voisi suoraan napata, että ajokortti myönnetään vain yli 24 vuotiaille ja otetaan pois, kun täyttää 65v. Lisäksi naisilta kortti otetaan välillä pois 10 vuodeksi, kun täyttävät 45v. :D Tämä siis vitsi, ymmärrän toki, että osittain tuo alun piikki siirtyisi sinne 24v kohtaan. Tosin siinä kohtaa ehkä on ainakin osalle tullut vähän enemmän järkeä päähän ja piikki olisi vähän matalampi.
Johan tuo on käytössä MP puolella. Tehoraja auttaa nuorisoon, mutta vanhuksilla on hieman eri ongelmat.
 
Vähän aikaa tuli ohjelmaa vanhojen ihmisten ajeluista Iso-Britanniassa ja siellähän suunnilleen suku pystyy kieltämään autolla ajon, jos näkevät sille syyn eli "eväämään" kortin.
 
Tieliikennelaki;
"Luottamusperiaatteen katsotaan oikeuskirjallisuudessa sisältyvän tieliikennelain 3 §:n mukaiseen yleiseen huolellisuusvelvoitteeseen, jolloin luottamusperiaate toimisi rajana sille, millaista vaaran ja vahingon välttämistä tienkäyttäjältä voidaan edellyttää. Luottamusperiaate sisältää kuitenkin myös ennakointivelvollisuuden, jonka mukaan tienkäyttäjän tulee havainnoida liikenneympäristöään ja toisten tienkäyttäjien toimintaa. Liikennesääntöjä noudattavalla tienkäyttäjällä on oikeus luottaa myös toisen tienkäyttäjän noudattavan liikennesääntöjä, paitsi jos toisen tienkäyttäjän toiminnasta tai ominaisuuksista on havaittavissa, että toinen tienkäyttäjä ei tule noudattamaan liikennesääntöjä tai että toisen tienkäyttäjän kyky liikennesääntöjen noudattamiseen on alentunut. Tällöin luottamusperiaate edellyttää myös ennakointivelvollisuudennoudattamista."
 
Ikämiehet kolaroivat, toinen kuskeista humalassa – mitä tekikään syyttäjä

Ikämiehet kolaroivat, toinen kuskeista humalassa – mitä tekikään syyttäjä
ad6cd578f9284775aa29eff5e15b7049.jpg.webp

Samalla kun syyttäjä päätti olla syyttämättä kumpaakaan kuljettajaa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, hän päätti nostaa humalassa ajanutta miestä vastaan syytteen rattijuopumuksesta.(KUVA: Kimmo Taskinen)

Julkaistu: 21.12. 10:40

LIIKENNE
Ikämiesten ajama kolari ei syyttäjän mukaan vaarantanut liikennettä, vaikka toinen kuski oli humalassa.

Kahden seniorikansalaisen ajama kolari suoralla Padasjoen Nyystöläntiellä ei tuonut syytettä kummallekaan kuljettajalle liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, vaikka toinen kuljettajista oli ratissa humalassa.

Hän saa kuitenkin syytteen rattijuopumuksesta.

Autot tulivat vastakkaisista suunnista lokakuisena iltana. Toista ajopeliä ajoi 84-vuotias mies ja toisen auton ratissa oli 74-vuotias mies.

Hämeen poliisin tekemässä esitutkinnassa oli sana sanaa vastaan, eikä iltahämärissä ajetulla kolarilla ollut silminnäkijöitä. Autoissa ei ollut kuljettajan lisäksi muita henkilöitä.



Auto törmäsivät asvaltoidulla suoralla tieosuudella toisiinsa.

Miesten kertoman mukaan kumpikin auto oli omalla kaistallaan, kun autot törmäsivät.

Ikämieskuljettajat kiistivät syyllisyytensä liikenneturvallisuuden vaarantamiseen.

Syyttäjän näkemys on, että kummankin kuljettajan kertomus on luotettava ja miesten kertomien tapahtumien kulku on mahdollinen.

Syyttäjä päätti viime viikolla, että kolarista ei nosteta kuljettajia vastaan syytettä, eikä juttu siltä osin päädy Päijät-Hämeen käräjäoikeuteen.

Ikämieskuljettajista nuorempi oli kuitenkin ajaessaan humalassa. Onnettomuus sattui illalla klo 20. Kuljettaja oli tunti ja 22 minuuttia myöhemmin tehdyn mittauksen perusteella 0,84 promillen humalassa.

Syyttäjä toteaa ratkaisussaan, että humalassa ajaneen kuljettajan promillet eivät olleet niin korkeat tai ilmeiset, että humala yksin muun näytön puuttuessa riittäisi osoittamaan kolarin aiheutuneen kuljettajan huolimattomuudesta.

Samalla kun syyttäjä päätti olla syyttämättä kumpaakaan kuljettajaa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, hän päätti nostaa humalassa ajanutta miestä vastaan syytteen rattijuopumuksesta.

Juttu tulee aikanaan Päijät-Hämeen käräjäoikeuden ratkaistavaksi.

ööö... mitä?
Miesten kertoman mukaan kumpikin auto oli omalla kaistallaan, kun autot törmäsivät.

Syyttäjän näkemys on, että kummankin kuljettajan kertomus on luotettava ja miesten kertomien tapahtumien kulku on mahdollinen.
Kaksi omilla kaistoillaan ajanutta autoa törmäsi toisiinsa. :D
 
Tuossa pitäisi olla infrapunalla varustettu autokamera kummallakin. Niin ei jäisi epäselväksi kolarin aiheuttajaa
 
Tuossa pitäisi olla infrapunalla varustettu autokamera kummallakin. Niin ei jäisi epäselväksi kolarin aiheuttajaa
Mihin ihmeeseen infrapunaa tarvitsee? Autoissa on yleensä valot, jotka näyttää sen verran että sijainti kaistalla on helppo selvittää.
 
Ikämiehet kolaroivat, toinen kuskeista humalassa – mitä tekikään syyttäjä



ööö... mitä?

Kaksi omilla kaistoillaan ajanutta autoa törmäsi toisiinsa. :D

Mitä järkeä tuota olisi ollut viedä oikeuteen? Kummankaan todistajan lausuntoa ei voida todistaa vääräksi, eli ei voida mitenkään todistaa ilman epäilyä että kumpi autoilijoista ajoi väärällä kaistalla. Se että joku on juovuksissa ei vielä todista mitään - muuta kuin tietysti sen että oli juovuksissa.
 
Mitä järkeä tuota olisi ollut viedä oikeuteen? Kummankaan todistajan lausuntoa ei voida todistaa vääräksi, eli ei voida mitenkään todistaa ilman epäilyä että kumpi autoilijoista ajoi väärällä kaistalla. Se että joku on juovuksissa ei vielä todista mitään - muuta kuin tietysti sen että oli juovuksissa.
Sama täällä puolison kanssa keskusteltiin. Ja jos on näitä 1,5 kaistadia mitä suomessa on aika paljon niin kyllä jää osumapintaa. Tuossahan ei puhuta nokkakolarista vaan siitä että autot osu toisiinda
 
SS: Ajoi moottoritietä väärään suuntaan, katsoo muiden jättäneen antamatta tietä


"Mies vaati käräjäoikeutta kumoamaan poliisin määräämän ajokiellon tai antamaan sen ehdollisena. Oikeus määräsi miehen neljän kuukauden ajokieltoon, 60 päiväsakkoon ja 80 euron rikosuhrimaksuun."


Neljän kuukauden ajokielto.. eiköhän olisi jo aika ottaa tällaisiltä kortti lopullisesti pois, kun sekä tonttuilee liikenteessä ETTÄ suhtautuu siihen tuollaisella asenenvammallta.
 
SS: Ajoi moottoritietä väärään suuntaan, katsoo muiden jättäneen antamatta tietä


"Mies vaati käräjäoikeutta kumoamaan poliisin määräämän ajokiellon tai antamaan sen ehdollisena. Oikeus määräsi miehen neljän kuukauden ajokieltoon, 60 päiväsakkoon ja 80 euron rikosuhrimaksuun."


Neljän kuukauden ajokielto.. eiköhän olisi jo aika ottaa tällaisiltä kortti lopullisesti pois, kun sekä tonttuilee liikenteessä ETTÄ suhtautuu siihen tuollaisella asenenvammallta.
79-vuotias mies ajoi Kuopiosta Siilinjärven suuntaan. Käräjäoikeudelle hän ilmoitti kirjallisesti ottavansa vastuun tapahtuneesta, mutta kolari olisi miehen mukaan vältetty, jos muut olivat antaneet hänelle tietä tai vastaan tullut olisi ajanut varovaisemmin.

Niin... VASTAAN TULLUT olisi ajanut varovaisemmin, eli herra itse. :facepalm:
 
SS: Ajoi moottoritietä väärään suuntaan, katsoo muiden jättäneen antamatta tietä


"Mies vaati käräjäoikeutta kumoamaan poliisin määräämän ajokiellon tai antamaan sen ehdollisena. Oikeus määräsi miehen neljän kuukauden ajokieltoon, 60 päiväsakkoon ja 80 euron rikosuhrimaksuun."


Neljän kuukauden ajokielto.. eiköhän olisi jo aika ottaa tällaisiltä kortti lopullisesti pois, kun sekä tonttuilee liikenteessä ETTÄ suhtautuu siihen tuollaisella asenenvammallta.
Tästä tuli mieleen, että mitähän olisi tehtävissä nuorten miesten asennevammoille? Kortin myöntämisikärajaksi miehille 25 v.?

Pitäskö yli 65 vuotiaille järjestää pakollinen muutaman tunnin autokouluajo ja inssiajo? Eli tarkistettaisiin oikeasti se ajokunto.
Olisihan se pakollinen ajokyvyn arviointi ihan paikallaan, mutta ei vielä 65-vuotiaana tai sitten arviointi olisi tehtävä vielä myöhemmin uudelleen. Vaikka 65-vuotiaana olisi ajokyky hyvä, niin 80-vuotiaana voi tilanne olla toinen...
 
Viimeksi muokattu:
Olisihan se pakollinen ajokyvyn arviointi ihan paikallaan, mutta ei vielä 65-vuotiaana tai sitten arviointi olisi tehtävä vielä myöhemmin uudelleen. Vaikka 65-vuotiaana olisi ajokyky hyvä, niin 80-vuotiaana voi tilanne olla toinen...
65v ensimmäinen, 75v toinen ja sen jälkeen kiihtyvällä tahdilla. Jos ei jaksa/pysty kurssia käymään, ei varmasti pysty myöskään autoa turvallisesti ajamaan. Ne jotka pystyy/kykenee saavat vain mukavaa aktiviteettia ja pääsevät jutustelemaan kouluttajan kanssa maailman menosta. Valtio voisi vaikka maksaa kurssin. Tulisi valtiolle halvemmaksi kuin yksikin vammautunut lapsi/nuori.
 
Tästä tuli mieleen, että mitähän olisi tehtävissä nuorten miesten asennevammoille? Kortin myöntämisikärajaksi miehille 25 v.?

Olisihan se pakollinen ajokyvyn arviointi ihan paikallaan, mutta ei vielä 65-vuotiaana tai sitten arviointi olisi tehtävä vielä myöhemmin uudelleen. Vaikka 65-vuotiaana olisi ajokyky hyvä, niin 80-vuotiaana voi tilanne olla toinen...

Toisaalta saattaa olla tilanne, että ollaan menty nuorina naimisiin eli 18-20v, mies on ajanut aina vaikka vaimolla on kortti. Mies kuukahtaa tyyliin 60-65v, nainen ei ole ajanut kymmeniin vuosiin eli kyllä se tuossa vaiheessa olisi hyvä kerrata muutama ajotunti ja inssiajo.

Eli sen autokouluopettajan pitää eri tavalla asennoitua opettamiseen kuin 17-20v opettamiseen
 
Toisaalta saattaa olla tilanne, että ollaan menty nuorina naimisiin eli 18-20v, mies on ajanut aina vaikka vaimolla on kortti. Mies kuukahtaa tyyliin 60-65v, nainen ei ole ajanut kymmeniin vuosiin eli kyllä se tuossa vaiheessa olisi hyvä kerrata muutama ajotunti ja inssiajo.

Eli sen autokouluopettajan pitää eri tavalla asennoitua opettamiseen kuin 17-20v opettamiseen

Kaverin vanhemmat, isä jotain 80v ajelee päivittäin ja pitkiäkin matkoja ja ikänsä ollut auton ratissa. Mitä viimeksi kuulin, niin alkaa kyyti olla aika hirvittävää, turvaväleistä viis ja kaasupolkimen kanssa ei säästellä. Pää siis pelaa ihan täysillä mitä itse monestikin jutellut niitä näitä. Ja vaimonsa, no vähän nuorempi kai, ei ole ajanut varmaan pariinkymmeneen vuoteen ja tuskin on korttiakaan uusittu. Siinäpä tuo kun se päivä koittaa että korttia ei enää uusita syystä tai toisesta, ja vaimon kortti ei enää voimassa. Aina ovat jonnekin menossa.
Ja saman kaverin anoppi, vaimonsa sanoi suoraan ettei enää ikinä lähde sen kyytiin eikä varsinkaan päästä lapsia sen kuskaamaksi. Ja korttihan on ja pysyy.

Tuosta setistä jos inssinajoon laittaisi herra A:n, niin varmasti särmästi stemppaisi itsensä. Vaimo taas jos yrittäisi korttia uusisi, niin ei toivoakaan kun viime ajamisesta aikaa... Anoppi C, vähän kysymysmerkki, ikäihminen myöskin - kuuleman perusteella voisi olla aika nihkeää ajotyylin perusteella. Tyyliin lusikka lattiaan ja menoksi ja sitten ihan miten sattuu. A ja C lähes päivittäin liikenteessä.

Oman isän autoilut stoppasin jo muutama vuosi sitten kun auto lunariin, enkä itsekään olisi kyytiin uskaltanut mennä. Kortti on, mutta autoa ei saa koska mä sen pystyn estämään.
 
Omaa isoäitiä seuranneena, niin tuossa 87 ja 89 välillä on tapahtunut kyllä aika reilu henkisten kykyjen heikkeneminen. Ajokorttia sillä ei ole koskaan ollutkaan, mutta 87 vuotaana se meni kuten ennenkin*, pari vuotta lisää, niin muutos on ollut aika rankka. Ensisijaisesti ongelma on muistissa, mutta se vaikuttaa kaikkeen toimintaan vaikka älykkyys sinänsä ei olekaan muuttunut.

* en tarkoita että se ajelisi kortitta, vaan sitä miten se noin yleisesti toimittaa asioitaan.
 
Sellanen herätys tapahtui tänään liikenteessä.. Jos vain pakkasta olisi ollut -5 tai enemmän, niin oltaisiin yhdestä mummosta luultavasti päästy eroon.

upload_2018-2-15_16-28-50.png

(Kuvan autojen väliset etäisyydet eivät välttämättä vastaa 100% todellisuutta.)

Tapahtumapaikka nelostie. Alhaalta pohjoisesta päin (talvi)nopeusrajoitus 80 ja ylhäältä etelästä vaihtunut juuri takaisin 80 lyhyeltä 60 pätkältä (isot autot ja aika useat muutkin päästelee lähemmäksi 80 koko matkan).

Punainen auto odottamassa kääntymistä, kuvan mukaisesti etelään päin (ylös) ja molemmista suunnista tulossa autoja. Itse ajamassa alhaalta pohjoisesta tulevan letkan ensimmäistä autoa ja vauhtia aika tarkkaan se 80km/h.

Risteykseen matkaa jotain kolmesta neljään sekuntia ja kuorma-auton/rekan/muu, mikä? raskaan liikenteen ajoneuvon takaa paljastuu poikittain tielle kääntyvä vanhemman mallinen punainen auto. Jarrut pohjaan ja kiitos lauhan kelin takia suolatusta tiestä (ja tunnolisesti rajoituksia noudattavasta kuskista :cool:), auton vauhti hiljenee tarpeeksi törmäyksen välttämiseen. Punainen auto siinä rauhallisesti kiihdyttelee edessä matkaan ilman kiireitä ja seuraavasta liittymästä ~1 km päästä kääntyy oikealle huoltoaseman pihaan.

Mitähän oli punaisen auton kuskilla mielessä. Oliko katsonut molempiin suuntiin, mutta yllättäen dementia iski ja unohti että niitä autoja tosiaan tuli molemmista suunnista ylhäältä (etelästä) saapuneen jälkeen. Menikö täysin fiilispohjalta ja ei vaan ole koskaan sattunut tulemaan autoja silloin, kun on päättänyt tielle liittyä. Karannut hoitokodista, kiire johonkin ja lääkkeet ottamatta? Muu mikä?

Tilanteesta vähän häkeltyneenä ei tullut hirveän tarkasti tsekkailtua kuskia, mutta olemus vaikutti vanhemmalta naishenkilöltä. Pelkääjän paikaltakin todettiin vanhemmaksi nais- tai mieshenkilöksi.

Tie oli tosiaan täysin sula, mutta märkä. Siinä ei paljoa olisi ollut tehtävissä, jos vähänkin olisi jäässä ollu. Luultavasti se kääntyvä auto ei olisi edes sutimiseltaan siihen tielle kokonaan kerennyt, vaan olisi saanut (taka)kylkeensä 70+ km/h tulevan auton, sekä pari muutakin turvaväleistä tietämätöntä.

Seuraavaa kohtaamista odotellessa. :)
 
Pitäis vaan kylmänviileesti noissa tilanteissa soittaa poliisille ja kertoa auton tiedot ja rekkari, ni saavat käydä jututtamassa rouvaa. On selvä homma, että jos ajokyky on tota luokkaa, ni kyllä ois jo korkea aika se tarkistuttaa, että onko sitä soveltuva tuonne tieliikenteeseen enää.

Se mummo varmaan pitäisi viimeiseen saakka kortista kiinni. Käyttäkööt taksia
 
Tuossa eilen just kaverin kanssa juttelin joka ajeli VT 15 aamulla. Siellä joku hidasteli ja kiemurteli reippaasti alle rajoitusten. No tämä pääsi ohi siitä, ja takana tuleva täysperävaunu rekkakin veti siitä pian ohi.
Siinä tuumailtiin että olisi ollut hyvä soittaa poliisille. Asiaa hankaloitti hands freen puute, kun kyseisellä kuskilla - kuten ei minullakaan ole tapana räplätä kännykän kanssa ajaessa millään muotoa. Joten dilemma oli siinä, ottaako riskin soittaa posliinille ja mahdollisesti itse ottaa sakot. Tai etsiä joku paikka mihin pysähtyä, soittaa, menettää aikaa ja lopulta löytää itsensä taas sen tunarin perästä.
Kun ei sillä tiellä voi ohitella ihan miten sattuu, kameroita ja muutenkin joskus hankala löytää ohituspaikka, varsinkin näillä keleille. Juu, eilen oli loskakeli.
 
Mitä tässä nyt vois oikein tehdä kun faijalta on ajolupa otettu pois ja ajaa vaan. On puhuttu mutsille ja lähisuvulle, mutta kukaan ei oikein ota kantaa vaikka ajaminen on aika hirveetä katseltavaa.
 
Mitä tässä nyt vois oikein tehdä kun faijalta on ajolupa otettu pois ja ajaa vaan. On puhuttu mutsille ja lähisuvulle, mutta kukaan ei oikein ota kantaa vaikka ajaminen on aika hirveetä katseltavaa.

Auton avaimet takavarikkoon?
 
Auton avaimet takavarikkoon?

Tuolla saa mulkun leiman otsaan, vaikka kaikkien etua ajatteleekin. Lähinnä ajatellut olla yhteydessä poliisiin ( onko näitä vielä? ) että pysäyttävät aina kun auto liikahtaa pihasta.
 
Tuolla saa mulkun leiman otsaan, vaikka kaikkien etua ajatteleekin. Lähinnä ajatellut olla yhteydessä poliisiin ( onko näitä vielä? ) että pysäyttävät aina kun auto liikahtaa pihasta.

Kyllähän siitä varmasti mielensä pahottaa kun vie auton avaimet, mutta varmasti jonkin ajan kuluttua tarjuaa itsekkin tilanteen. Ja jos ei tajua niin sille ei voi mitään....
 
Tuolla saa mulkun leiman otsaan, vaikka kaikkien etua ajatteleekin. Lähinnä ajatellut olla yhteydessä poliisiin ( onko näitä vielä? ) että pysäyttävät aina kun auto liikahtaa pihasta.

Soitto poliisille, kyllä se menee tajuntaan kun pari kertaa kiinni jää ja makselee sakkoja. Sitten keskustelua auton myymisestä...
Oman isäukon autoilu loppui siihen kun veti auton lunastuskuntoon, enkä enää suostunut hankkimaan uutta tilalle. Kyllä se siihen sopeutui ja urputtaminen loppui aika nopeasti.
 
Mies eksyi Fordillaan parkkihallin liukuovista sisään kauppakeskukseen Kuopiossa – ajeli hiljaa ulospääsyä etsien - siinä taas...

"– Iäkäs mies kuljetti autoa ja hän oli vahingossa päätynyt toriparkissa sisälle kauppakeskukseen. Hän oli ilmeisesti etsinyt parkkitilaa ja arvellut, että Kauppakeskus Apajan puolella olisi lisää parkkipaikkoja. Pieni auto livahti siis ketterästi sisään kauppakeskukseen jalkaisin liikkuville asiakkaille tarkoitetusta liukuovesta, kuvan ottanut Heidi Kotikumpu kertoo Ilta-Sanomille."
 
Oma pappa ajoi tuossa muutama vuosi sitten aika pahan kolarin. Oisko ollu ikää se 69-70 tjs. Kolaroinnin kohde oli pysähtynyt valtatien varteen bussipysäkille ja päätti lähteä sitten u-käännöstä tekemään, suoraan papan eteen. Oli sen verran ehtinyt pappa reagoimaan että rattia oli hieman käännetty ojan puolella eli oikealle mikä oli onni koska osui takapenkin kohdille missä ei onneksi istunut ketään. Kuskin kohdalle osuessa olisi henki lähtenyt tältä kääntyjältä 100% varmasti. Vauhtia siis satanen ja hyvä kesäkeli.

Se mitä vaan mietin niin olisiko ehkä nuorempi jannu kyennyt väistämään. Todennäköisesti. Mutta tarkoittaako se sitä että papalta olisi pitänyt kortti viedä vaikka refleksit vähän jo heikommat. No ei.

Eli jonkinlainen ajotesti, inssi, olisi kyllä hyvä näille senioreille.
 
Mies eksyi Fordillaan parkkihallin liukuovista sisään kauppakeskukseen Kuopiossa – ajeli hiljaa ulospääsyä etsien - siinä taas...

"– Iäkäs mies kuljetti autoa ja hän oli vahingossa päätynyt toriparkissa sisälle kauppakeskukseen. Hän oli ilmeisesti etsinyt parkkitilaa ja arvellut, että Kauppakeskus Apajan puolella olisi lisää parkkipaikkoja. Pieni auto livahti siis ketterästi sisään kauppakeskukseen jalkaisin liikkuville asiakkaille tarkoitetusta liukuovesta, kuvan ottanut Heidi Kotikumpu kertoo Ilta-Sanomille."

Voi miettiä, tarvitseeko tuollainen enään korttia?
 
Oma pappa ajoi tuossa muutama vuosi sitten aika pahan kolarin. Oisko ollu ikää se 69-70 tjs. Kolaroinnin kohde oli pysähtynyt valtatien varteen bussipysäkille ja päätti lähteä sitten u-käännöstä tekemään, suoraan papan eteen. Oli sen verran ehtinyt pappa reagoimaan että rattia oli hieman käännetty ojan puolella eli oikealle mikä oli onni koska osui takapenkin kohdille missä ei onneksi istunut ketään. Kuskin kohdalle osuessa olisi henki lähtenyt tältä kääntyjältä 100% varmasti. Vauhtia siis satanen ja hyvä kesäkeli.

Se mitä vaan mietin niin olisiko ehkä nuorempi jannu kyennyt väistämään. Todennäköisesti. Mutta tarkoittaako se sitä että papalta olisi pitänyt kortti viedä vaikka refleksit vähän jo heikommat. No ei.

Eli jonkinlainen ajotesti, inssi, olisi kyllä hyvä näille senioreille.
Niin ja eräs pappa veti kaverin eteen maantiellä ja kaveri meni prätkän kanssa takaovesta sisään ja toinen lensi 30m ilmassa eikä kävele vieläkään ilman keppejä vaikka onnettomuudesta 3v aikaan. Se toinen kaveri ajelee pilvenreunalla nykyään, ei siinä kaikki 6kk aikasemmin tämä pappa oli tehnyt saman, silloin onnistui tappamaan molemmat. Eli 3ihmisen henki vaadittiin että ajot loppui.

Kyllä, ajokuntoa pitäisi seurata tarkemmin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 565
Viestejä
4 557 621
Jäsenet
74 999
Uusin jäsen
Petrus Saramäki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom