Miten saataisiin vaaralliset mummot ja vaarit pois liikenteestä?

Lääkäri voi toki edellyttää ajokokeen/ajonäytteen suorittamista ennen jatkon myöntämistä jo nyt, mutta harvoin tuota taidetaan vaatia.
Saisivat kyllä vaatia ajonäytteitä vähän useammin. Harmi kun osa noista lääkäreistä on kanssa lähes eläkeikäisiä niin tokihan se naapurin pentti vielä kortin tarvitsee.
 
Maksaa ainakin pari sataa per laaki ihan minimissään suorittaa molemmat?
Ei ihan, mut ei kauas jää. Ajokorttilupamaksu 40 €, teoriakoe 31 € ja B-luokan ajokoe 65 €. Toki ihan mukava lisäkulu tuokin, ja tähän päälle sit vielä se lääkärintarkastus + mahdolliset passikuvat, että aika liki voi sitä paria sataa mennä riippuen mistä sen lääkärintodistuksen ja kuvat hakee.

E: Niin ja näistä en nyt ole ihan varma tuosta ajokorttilupamaksusta edes. Ei taida uusinnassa moista tulla? Vaan joku kaksoiskappaleen hinta 20 €, ehkä? Joillekin taas ei riitä tavallinen lääkärintodistus, vaan vaaditaan se laajennettu versio.
 
Mitä meinaat lisäajoajan myöntämisestä nykyään? Vai oletko ollut siinä uskossa, että ajokortin voimassaoloajan vanhennuttua pitäisi inssi+teoriakoe käydä uudestaan tai jotain vastaavaa?

Juurikin tässä uskossa olen ollut. Näinhän se pitäisikin mennä.


Aika kiva lisävero luvassa jos 63:set täysissä sielun ja ruumiin voimissa olevat laitetaan parin vuoden välein uusinta-insseihin ja teoriakokeisiin. Maksaa ainakin pari sataa per laaki ihan minimissään suorittaa molemmat?

Koska tuossa lääkärintarkastuksessa pitää edes käydä? 63 vuotiaana? En jaksa uskoa, että kovin monelle on suuri menetys tuo 200 euroa. (vaikka se itse inssi + teoriakoe maksaakin 100e) Johan se rikesakkokin maksaa jo 200euroa kaikille. Mitä jos 63v:llä menee pesukone rikki tai auton määräaikaishuolto, jotka ovat samassa hintaluokassa tuon inssi + teoriakokeen kanssa.
 
Mitä meinaat lisäajoajan myöntämisestä nykyään? Vai oletko ollut siinä uskossa, että ajokortin voimassaoloajan vanhennuttua pitäisi inssi+teoriakoe käydä uudestaan tai jotain vastaavaa? Ainahan tuo on pelkällä lääkärintarkastuksella ja hakemuksella onnistunut, jos ei ole mitään erityisiä syitä ollut (Esim. kortti vanhentunut ihan reilusti ennen uudistamista). Lääkäri voi toki edellyttää ajokokeen/ajonäytteen suorittamista ennen jatkon myöntämistä jo nyt, mutta harvoin tuota taidetaan vaatia.
Ongelma on myös itse testissä. Jos ajokortin pitäimiseen testataan, että osaatko piirtää kellotaulun näyttämään kello kolmea, niin mitä se kertoo liikennekelpoisuudesta? Ehkä ihan inssiajoksi asti hommaa ei kannatakkaan vielä, mutta kun laittaisivat tekemään muutaman tilannetehtävän koneella, niin aivan toisella tapaa saataisiin karsittua niitä pois jotka eivät todellakaan liikenteeseen enää kuulu.

Kumma kaksinaismoraali, että jos teoriassa vaarantaa liikennettä ajamalla parikertaa vuodessa pientä ylinopeutta maantiellä, niin kortti voidaan ottaa heti pois, vaikka kuinka tarvitsisit sitä töissäkulkemiseen. Mutta sitten kun vanhus, joka vaarantaa liikennettä sillä että minkäänlaisia ajotaitoja/ajokykyjä ei enää ole, niin sille ei voi muka tehdä mitään, vaikka pappa ei enää edes tarvitsisi korttiaan mihinkään. :confused2:
 
Koska tuossa lääkärintarkastuksessa pitää edes käydä? 63 vuotiaana? En jaksa uskoa, että kovin monelle on suuri menetys tuo 200 euroa. (vaikka se itse inssi + teoriakoe maksaakin 100e) Johan se rikesakkokin maksaa jo 200euroa kaikille. Mitä jos 63v:llä menee pesukone rikki tai auton määräaikaishuolto, jotka ovat samassa hintaluokassa tuon inssi + teoriakokeen kanssa.

Eikös se eka lääkärintarkastus ole 45 vuotiaana? Vai oliko se 50?

Johtuu kai vähän ajolapun aakkosistakin.

Nykyisellä systeemillähän pyritään siihen että liikenteestä saataisiin pois henkilöt joiden suorituskyky on alentunut liikaa, siihen tuo lääkärintodistus on ihan pätevä systeemi. Käytännön ongelman tuottaa suomalainen korruptio, eli hyväveliverkosto, tässä tapauksessa tuttu lääkäri joka kirjoittaa sen todistuksen. Yksi ratkaisu voisi olla määritellä omat ajokorttilääkärinsä, joilla on lupa kirjoittaa niitä todistuksia, vähän samaan tapaan kuin nykyään on vain tietyt hyväksytyt henkilöt jotka voidat valvoa ajokokeen suorittamista.

Tuo teoria ja ajokokeen suoritusvaatimus ei sinänsä liity ikään, vaan henkilöön itseensä. Jokaisella ajokortin haltijallahan on velvollisuus ottaa selvää mahdollisesti muuttuneista liikennesäännöistä. Samalla tavallahan on myös velvollisuus ylläpitää autonhallintataitoja. Nuo eivät välttämättä toteudu kaikilla ihmisillä iästä riippumatta. 80-vuotias takniikasta ja liikenteestä kiinnostunut voi olla paremmin perillä vallitsevista liikennesäännöistä ja autonsa hallitsemisesta kuin 35-vuotias kotirouva, jolle autoilu edustaa pakollista pahaa muutaman kertana vuodessa kun mies on ulkomaanreissulla.
 
Eikös se eka lääkärintarkastus ole 45 vuotiaana? Vai oliko se 50?

Johtuu kai vähän ajolapun aakkosistakin.

Nykyisellä systeemillähän pyritään siihen että liikenteestä saataisiin pois henkilöt joiden suorituskyky on alentunut liikaa, siihen tuo lääkärintodistus on ihan pätevä systeemi. Käytännön ongelman tuottaa suomalainen korruptio, eli hyväveliverkosto, tässä tapauksessa tuttu lääkäri joka kirjoittaa sen todistuksen. Yksi ratkaisu voisi olla määritellä omat ajokorttilääkärinsä, joilla on lupa kirjoittaa niitä todistuksia, vähän samaan tapaan kuin nykyään on vain tietyt hyväksytyt henkilöt jotka voidat valvoa ajokokeen suorittamista.

Tuo teoria ja ajokokeen suoritusvaatimus ei sinänsä liity ikään, vaan henkilöön itseensä. Jokaisella ajokortin haltijallahan on velvollisuus ottaa selvää mahdollisesti muuttuneista liikennesäännöistä. Samalla tavallahan on myös velvollisuus ylläpitää autonhallintataitoja. Nuo eivät välttämättä toteudu kaikilla ihmisillä iästä riippumatta. 80-vuotias takniikasta ja liikenteestä kiinnostunut voi olla paremmin perillä vallitsevista liikennesäännöistä ja autonsa hallitsemisesta kuin 35-vuotias kotirouva, jolle autoilu edustaa pakollista pahaa muutaman kertana vuodessa kun mies on ulkomaanreissulla.

Olet kyllä oikeassa siinä, että mätä toiminta on asian ytimessä. Lääkärit säälivät vanhuksia, omaiset laittavat nimeä alle että osaa ajaa, pahimmillaan näkötaulu on opeteltu ulkoa. Vaan tämäkin ongelma on osittain myös "pätevässä" testissä, se kun tekee mädästä toiminnasta niin helppoa. Testi kun pakottaa hylkäämään vain, jos ei osaa enää kellotauluakaan piirtää, muu on harkinnanvaraista.

Mitä tulee tuohon toiseen esimerkkiin, niin itse otan mieluummin tuon kotirouvan joka itsekkin tietää ettei kiinnosta ja ajaa sen mukaisesti, kuin sen naapuripitäjän legendaarisen 80-vuotiaan. Tältä otettiin kortti jo pois ajokelvottomuutta, mutta joka miestä ajaa, yleensä liiankin reippaasti ja luulee pärjäävänsä. Tilanne vain on toinen ja välillä auto painelee päiväkodin kävelykatua ja kiertää liikenneympyrää väärään suuntaan.... :confused2:

Joo paskoja kuskeja on joka ikäpolvessa, vaan räikeimmät ongelmat ovat vanhuksissa. Aivan liian monet tosiaan saavat kortin päästäkseen "harjoittelemaan" liikenteeseen, vaan harvemmin nämä ajelevat motaria väärään suuntaan tuiki tietämättöminä. Lisäksi kehittyssuunta on yleensä positiivinen, siperia opettaa ja kohta osataan ajaa jo paremmin. Samaa ei valitettavasti voi sanoa vanhuksista, joilta menee loppukin ajokyky samassa ajassa. :hammer:
 
70-vuotias mies oli parkkeeraamassa autoaan – peruuttikin kolmihenkisen perheen päälle

Hämeen poliisilaitos kertoo tiedotteessaan, että mies peruutti henkilöautollaan osuen jalkakäytävällä kävelleisiin vanhempiin ja heidän alle 18-vuotiaaseen tyttäreensä.

Parkkiruutuun ajamassa ollut mies kertoi autonsa jääneen ajoväylän kohdalle, jolloin hän lähti peruuttamaan menettäen tuntemattomasta syystä autonsa hallinnan. Auto ajautui kadun yli vastakkaisen puolen jalkakäytävälle.

:facepalm:
 
70-vuotias mies oli parkkeeraamassa autoaan – peruuttikin kolmihenkisen perheen päälle

Hämeen poliisilaitos kertoo tiedotteessaan, että mies peruutti henkilöautollaan osuen jalkakäytävällä kävelleisiin vanhempiin ja heidän alle 18-vuotiaaseen tyttäreensä.

Parkkiruutuun ajamassa ollut mies kertoi autonsa jääneen ajoväylän kohdalle, jolloin hän lähti peruuttamaan menettäen tuntemattomasta syystä autonsa hallinnan. Auto ajautui kadun yli vastakkaisen puolen jalkakäytävälle.

:facepalm:
Juuri meinasin itse linkittää. Onneksi ei tässäkään käynyt pahemmin.
 
Nykyään ei kyllä nuoretkaan osaa autoa ajaa, ollaan aivan sekaisin kun tullaan jostain peräpitäjästä jonnekin missä onkin kolmikaistainen tie, sitten körötellään ohituskaistaa sen 20km alle rajoituksen kun ei osata käsittää miten normaalilla tiellä ajetaan.

Ihmisiltä voisi pääsääntöisesti ottaa kortin pois jo 60 vuotiaana, jos eivät läpäise nopealla tahdilla tehtävää teoriakoetta. Siinä näkee suoraan, onko jo sen verran kuuppa pimeänä, ettei pysty toimimaan ja reagoimaan nopeasti. Myös pimeässä huomiointikyky pitäisi olla kohdallaan, että kortin saisi pitää.
 
Ongelma on myös itse testissä. Jos ajokortin pitäimiseen testataan, että osaatko piirtää kellotaulun näyttämään kello kolmea, niin mitä se kertoo liikennekelpoisuudesta? Ehkä ihan inssiajoksi asti hommaa ei kannatakkaan vielä, mutta kun laittaisivat tekemään muutaman tilannetehtävän koneella, niin aivan toisella tapaa saataisiin karsittua niitä pois jotka eivät todellakaan liikenteeseen enää kuulu.
Tämä on kyllä ihan totta, plus kaikki muut ongelmat mitkä lääkärintarkastusta vaivaa luotettavana seulontakeinona. Eikä vastuuta voi sukulaisillekaan tuupata. Kokemuksesta tiedän, että siitä tulee helvetillinen sota kun aletaan vanhuksen korttia viemään, jos toinen on omasta mielestään vielä täysin kykenevä ajamaan. Välit ei välttämättä korjaannu lopun elämän aikana.

Itse ehdottaisin, että inssin/ajotaitonäytteen sijaan suoritetaan perustason testi simulaattorilla sen lääkärintarkastuksen lisäksi. Simulaattorihan kelpaa nykyään jo ajo-opetukseenkin (valitettavasti), joten eiköhän sillä saatais jonkinlainen käsitys reaktiokyvystä suht kustannustehokkaasti. Samaan voitais hyvin sovittaa vaikka liikennemerkkitesti tai muu suppea teoriakoe. Ongelmaksi toki tulee suorituspaikka ja se, kuka testitilannetta valvoo. Ajovarmaa tuskin kiinnostaa simulaattoreita ostaa niiden nykyhinnoilla, ja vaikka autokoulun opettajan pätevyys olis enemmän kuin riittävä arvioimaan sen vanhuksen kykyä, pitäis tähänkin varmaan joku viranomainen saada valvomaan. Ja sitten se perus taloudellinen näkökanta, että onko kohtuullista kohdistaa tällasia "lisäveroja" pienistä eläkkeistä maksettavaksi. Tosin, ajokortin ei pitäis olla mikään perusoikeus. Jos ei ole varaa osoittaa olevansa ajokykyinen niin taksit ja bussit on keksitty. Etenkin kun ajankohdat näille valvontahetkille on tiedossa hyvissä ajoin jotta voi sen 100-200€ säästää.

Tällä hetkellähän tavallaan vanhusten liikkumista pidetään tärkeämpänä kuin liikennekuolemien/vakavien onnettomuuksien välttämistä, koska asialle ei aktiivisesti etsitä ratkaisua.
 
Tällä hetkellähän tavallaan vanhusten liikkumista pidetään tärkeämpänä kuin liikennekuolemien/vakavien onnettomuuksien välttämistä, koska asialle ei aktiivisesti etsitä ratkaisua.
Puhtaasti tilastojen valossahan näin myös on.

Eivät nuo vanhukset ole mitenkään erityisen edustettuina liikennekuolemissa tai vakavissa onnettomuuksissa..

Toisaalta tuon arvioiminen on hankalaa, koska jonkun poliittisen syyn takia suomessa virallisesti tieliikennekuolemiksi tilastoidaan kaikki kuolemantapaukset joihin liittyy tieliikenneajoneuvo, mukana on itsemurhat, juopot ja huumekuskit, sekä myös esim omin nokkineen fillarin kanssa itsensä tappaneet. Tietysti mukana ovat myös sairaskohtaukset, mutta vanhukset lienevät tuossa tilastossa hyvin edustettuina.
 
Tässä oman kodin alueella pyörii vanha mies Corollallaan ja tämän ajo on kieltämättä mielenkiintoista.

Vauhti on yleensä 10-20 km/h tasoa ja kerran ajoi valehtelematta juoksuvauhtia 50 rajoituksella. Pienemmillä teillä ajelee aina keskellä tietä ja isommillakin keskiviivan tuntumilla. Risteyksissä ryhmittäydytään oudosti ja kerran näin, kun tuli kolmion takaa, eikä reagoinut mitenkään jalankulkijoihin, vaan ajoi vain suoraan ja kävelijät joutuivat väistämään.

Vaikuttaisi siltä, että tuon papan ei kuuluisi enää olla auton ratissa, mutta silti se vaan ahkerasti ajelee. Olisi mielenkiintoista nähdä kyseinen henkilö jollain isommalla maantiellä. Varmasti pitkää letkaa vetäisi perässään.
 
Lippispappa nostatti taas eilen kierroksia. Ajoin äijän takana, kun tämä päättää oikealle kääntyvällä kaistalla jarruttaa vihreisiin nuolivaloihin. Katsoi ilmeisesti suoraan menevien valoja, jotka olivat punaisena. Törmäys ei ollut lähelläkään, mutta pitäisi nyt tuon verran pystyä tulkitsemaan valo-ohjausta. Myös liikkeellelähtö oli sen verran verkkaisa, että onneksi kääntyvällä tiellä oli kaksi kaistaa käytössä niin pääsi ohitse. Johtuiko papan uudenuutukaisesta Skoda Yetistä, ettei vaihteita ja kaasupoljinta löytynyt oudosta ajopelistä.

Näitä alkaa olemaan jo vähintään viikottain, ihan poikkeuksetta törttöilevän auton ratista löytyy lippispappa tai pullopohjalasinen mummo. Väestö ikääntyy, tuskin vähenemään päin ovat.
 
Lippispappa nostatti taas eilen kierroksia. Ajoin äijän takana, kun tämä päättää oikealle kääntyvällä kaistalla jarruttaa vihreisiin nuolivaloihin. Katsoi ilmeisesti suoraan menevien valoja, jotka olivat punaisena. Törmäys ei ollut lähelläkään, mutta pitäisi nyt tuon verran pystyä tulkitsemaan valo-ohjausta. Myös liikkeellelähtö oli sen verran verkkaisa, että onneksi kääntyvällä tiellä oli kaksi kaistaa käytössä niin pääsi ohitse. Johtuiko papan uudenuutukaisesta Skoda Yetistä, ettei vaihteita ja kaasupoljinta löytynyt oudosta ajopelistä.

Näitä alkaa olemaan jo vähintään viikottain, ihan poikkeuksetta törttöilevän auton ratista löytyy lippispappa tai pullopohjalasinen mummo. Väestö ikääntyy, tuskin vähenemään päin ovat.

Kyllä nuo vihreät nuolivalot yhdessä punaisen valon kanssa tuntuu olevan muillekkin hankalia tulkita iästä ja sukupuolesta riippumatta.

Väestö tosiaan ikääntyy ja isompia ikäluokkia on kohta lippispappoina ja pullonpohjalasimummoina tuolla autoilemassa.

Olen kiinnittänyt huomiota naapuripariskunnan autoiluun. Rouva vaikuttaa hyvältä kuskilta ja hallitsee auton, mutta herra sensijaan puuskuttaa jo tallin ovia avatessaan ja auto liikkuu pihassa siten, että kaasu puoleen väliin ja kytkintä nytkytellään ylös, niin että melkeen pyörät sutii joka kytkimen nostolla. Hidas vaihteen vaihto pelataan siten että edellisellä vaihteella vedätetään ihan loppuun jotta on aikaa hämmentää seuraava. Onneksi rouva tuntuu ajavan useammin.
 
Kyllä nuo vihreät nuolivalot yhdessä punaisen valon kanssa tuntuu olevan muillekkin hankalia tulkita iästä ja sukupuolesta riippumatta.
Tuossa nyt on vain sellainen kohta, että oikea kaista on varattu vain sinne kääntyville, ja siinä on pelkästään nuolivalot oikealla ja edessä. Ei edes samassa rivissä suoraan menevien valojen kanssa: https://goo.gl/maps/V7DCuyJZzS22
 
Noi nuolivalot ovat siitä hyvä esimerkki, että valtio ei ole niistä juuri mitenkään infonnu autoilijoita ja eihän vanhat ihmiset niistä mitään ymmärrä. Sama tuntuu pätevän myös muihin nykyaikaisiin liikennejärjestelymuutoksiin, vain pieni kyltti hetkenaikaa jossain, jota kukaan ei noteeraa ja sit ku on tullu uutta peltiä, ni ihmetellään, et mitäs hemmettiä nyt.

Oon jo pitkään miettiny, että valtion tulisi joka vuosi jakaa semmoisia pieniä, läänikohtaisia infolehtiä, joissa olisi ilmoitettu tulevan vuoden rakennusprojekteista ja muuttuneista liikennejärjestelyistä noin ylipäätään. Samaten ikäihmisille voisi jakaa semmoisen pienen muistutusvihon, missä vaan kerrattaisiin liikenteen perusasioita, esim. liikenneympyrässä käyttäytyminen ja lisävalojen merkitys.
Näin se menee, sitten kun henkilö joka ajelee muutenkin törkeän hitaasti kotikylällä, joutuukin sitten kerran lähtemään kaupunkiin ja aletaan summaamaan:

- Lisähaasteina useita kaistoja, liikenneympyröitä, sivuutus/turbokaistoja, nuolivaloja ja uusia ennen näkemättömiä liikennemerkkejä. Puhumattakaan päin persustaa olevista järjestelyistä, kun tulee ekaa kertaa esim. Lahden linkka-aseman risteykseen, niin siinä on hakemista nuorella ammattikuskillakin, saati sitten vanhuksella.
- Aivan toinen rytmi on seuraava. Pappa kun on tottunut päästelemään 20 km/h maalaispitäjien aivan naurettavilla 30 ja 40 km/h taajamarajoituksilla hidastetöyssyineen. Nyt ihmiset päästävät 55-65 km/h räikkä soiden paikassa, jossa kilometrillä tapahtuu enemmän kuin sadalla maaseudulla ja hidastetöyssyistä ei ole tietoakaan.

- Sitten laitetaan soppaan vielä alentunutta reaktio-aikaa, näkö ja kuulovaikeuksia, liikennesääntöjen muutoksia, sekä muutama odotettavissa oleva virhetilanne, joista pitäisi selvitä nopeasti, eikä jäädä munimaan auto poikittain keskellä risteystä (kuten suomen surkein kuski Tiina).

Ei varmaan ole mitää epäselvää siitä, että ongelmia tulee. Samalla näkee hyvin, kuinka maaseutupitäjien naurettavat rajoitukset eivät oikeasti autakkaan mitään, vaan vain siirtävät ongelmatilanteita ja onnettumuuksia kaupunkiin silloin kun maalaiset kerran siellä käyvät, puhumattakaan maalaisvanhuksista. Sellainen kun osuu kaupungin keskustaan ruuhka-aikaan, niin siitä ei seuraa mitään hyvää. :nb:
 
Aa okei ymmärsin että kyseessä olisi tälläinen opastin jossa nuolina vain keltainen ja vihreä yhdessä pääopastimen kanssa: https://goo.gl/maps/KEEeUKXfQeH2
Itse asiassa juuri samalla matkalla eilen kävi molemmat tapaukset, kun etummainen nukkui tuollaisen kylkinuolen syttyessä. Vaimollekin sanoin olevan huono ihmisen huomiokyvyn kannalta, että pelkästään vihreä syttyy, kun mahdollisuus kääntyä tulee. Normijärjestys punainen --> punainen ja keltainen yhtäaikaa --> vihreä herättää paremmin. Uusimmat valot taitavat olla vielä mustalla pohjalla vihreä nuoli, joka on pienempi kuin kokovihreä valo mustalla nuolella.

Papat ja mummot eivät onneksi vielä tuijota sylissä olevasta kännykästä facebookia, kuten aika moni nuorempi nykyään tekee. Se olkoon plussapuolella -toistaiseksi.
 
Uusimmat valot taitavat olla vielä mustalla pohjalla vihreä nuoli, joka on pienempi kuin kokovihreä valo mustalla nuolella.
Ne on eri merkki. Toisella voi tulla jalankulkijoita, toisella ei.
 
Nyt kaipais kyllä jotain lähdettä? Mun käsityksen mukaan nuolivalo on nuolivalo ja sillä hyvä, tyypistä riippumatta.
 
Uusimmat valot taitavat olla vielä mustalla pohjalla vihreä nuoli, joka on pienempi kuin kokovihreä valo mustalla nuolella.
Ne on eri merkki. Toisella voi tulla jalankulkijoita, toisella ei.
Wat?

Milloin nuolivalolla voi olla joku väistettäväna? Ei ainakaan silloin ollut kun minä korttia ajelin.

Liikennevalo-ohjaus – Wikipedia
Nuolen muotoiset opastinkuvat kertovat, ettei kyseisellä suunnalla ole väistettävää liikennettä eli että muiden suuntien valot ovat samaan aikaan punaisella.[37] Jos näytetään vain pyöreää valoa, kääntyvät autot väistävät joko suoraan meneviä autoja tai suojatiellä kulkevia.
 
Wat?

Milloin nuolivalolla voi olla joku väistettävä? Ei ainakaan silloin ollut kun minä korttia ajelin.
Itse kävin teoriat vuosi sitten eikä silloinkaan ollut puhetta muusta kuin että "nuolivalolla ei ole väistettäviä".
 
Ok, olin ilmeisesti väärässä. muistelin että yksvaloisella vasemmalla nuolella pitää edelleen kattoa jalankulkijoita, vain vastaantulijat loppuu.
 
Ok, olin ilmeisesti väärässä. muistelin että yksvaloisella vasemmalla nuolella pitää edelleen kattoa jalankulkijoita, vain vastaantulijat loppuu.
Hyvä se on silti olla varovainen, ei se olisi ensimmäinen kerta kun joku kävelee päin punaisia tai kun spandex-pukuinen pyöräilijä sumahtaa vastaantulijoiden oikealta puolelta päin punaisia alle. Suomessa vielä kun laki on sitä luokkaa, että kevyt liikenne ei korvaa puskuriasi ja käräjille joudut kuolemantuottamuksesta vaikka trikookiitäjä kuolisi omaa syytään, niin parhaansa mukaan sopii varoa. Jos tuollaisen takia joutuu pyssäämään nuolivaloilla, on samalla hyvä "varoittaa takanatulevia" Bilteman painetorvilla. :lol:
 
Noi nuolivalot ovat siitä hyvä esimerkki, että valtio ei ole niistä juuri mitenkään infonnu autoilijoita ja eihän vanhat ihmiset niistä mitään ymmärrä. Sama tuntuu pätevän myös muihin nykyaikaisiin liikennejärjestelymuutoksiin, vain pieni kyltti hetkenaikaa jossain, jota kukaan ei noteeraa ja sit ku on tullu uutta peltiä, ni ihmetellään, et mitäs hemmettiä nyt.

Oon jo pitkään miettiny, että valtion tulisi joka vuosi jakaa semmoisia pieniä, läänikohtaisia infolehtiä, joissa olisi ilmoitettu tulevan vuoden rakennusprojekteista ja muuttuneista liikennejärjestelyistä noin ylipäätään. Samaten ikäihmisille voisi jakaa semmoisen pienen muistutusvihon, missä vaan kerrattaisiin liikenteen perusasioita, esim. liikenneympyrässä käyttäytyminen ja lisävalojen merkitys.

Siis valtiohan informoi jos esim liikennelakiin tulee jotain muutoksia, viimeksi kun kolmion takaa kääntyvän ja suoraanajavan ajojärjestys vaihdettiin siitä oli tiedotuskampanja. Vastaava tiedotuskampanja on varmasti ollut myös silloin 70-luvulla (?) kun nuo nuolelliset liikennevalot tulivat.

Ongelmahan on siinä että ihmiset ei noteeraa noita kampanjoita mitenkään.

Ja muutenkin ajokortillisella ihmisellä on velvollisuus itse ottaa selvä mahdollisesti muuttuneista pykälistä.

Ok, olin ilmeisesti väärässä. muistelin että yksvaloisella vasemmalla nuolella pitää edelleen kattoa jalankulkijoita, vain vastaantulijat loppuu.

Suomessa nuolivalo antaa etuajo-oikeuden, joka tarkoittaa myös kevyttäliikennettä. Virossahan asia on päinvastoin, siellä nuolivalo tarkoittaa väistämisvelvollisuutta.
 
Tässä olisi hyvä sauma valtion kehittää suomen tieliikennekulttuuria parempaan suuntaan. Tuskin kukaan siitä mieltäänsä pahoittaa, jos kunnat alkaisivat noista tekemään vuosittaisia infolehtisiä ? :)
Ei valtiota kiinnosta kuin kameroiden lisäys ja sakkotuottojen maksimointi.

Itse muistan nähneeni ehkä kerran jonkun uutisen siitä miten joku merkki muuttui. Ei todellakaan ole riittävä tiedotus noissa.
 
Ei valtiota kiinnosta kuin kameroiden lisäys ja sakkotuottojen maksimointi.

Itse muistan nähneeni ehkä kerran jonkun uutisen siitä miten joku merkki muuttui. Ei todellakaan ole riittävä tiedotus noissa.

En kyllä muista nähneeni kertaakaan mitään infoa että jotain merkkejä tms olisi muuteltu. Tästä nyt ei ole kovinkaan pitkä aika kun taajaman rajoituksia säädeltiin uusiksi niin jossain on 50 ja toisaalla 40 rajoituksia. Vuosia sitten isketty yksi Stop merkki risteykseen, missä sillä ei ole mitään virkaa, joka tapauksessa saa ryömiä siihen näköesteen vuoksi. Nykyään pakkopysähdys.

Vielä kun kylällä jaetaan ilmaisjakelulehti, niin jos edes siellä voisi ilmoittaa että jotain on oleellisesti muuttunut. Muuten noita v*tun lätkiä tule paljoa kateltua kun ikänsä samoilla huudeilla ajellut.
 
Ei valtiota kiinnosta kuin kameroiden lisäys ja sakkotuottojen maksimointi.

Itse muistan nähneeni ehkä kerran jonkun uutisen siitä miten joku merkki muuttui. Ei todellakaan ole riittävä tiedotus noissa.
Kerran muistan että mainittiin töllöttimessä uutisissa, jostain uutisista merkeistä, joita tehtiin uusien pitkien tunneleiden takia. Tässäkin tapauksessa vain yksittäinen merkki näkyi uutisen taustalla, sekä itse joutui menemään erikseen internetistä tölläämään, että mikä on muuttunut. Taas liittyen ketjun aiheeseen, vanhuksilla ei kaikilla nettiä ole (eikä varsinkaan ollut tuohon aikaan), joten paljon on mahdollisuuskia tuo oppia....
 
En kyllä muista nähneeni kertaakaan mitään infoa että jotain merkkejä tms olisi muuteltu. Tästä nyt ei ole kovinkaan pitkä aika kun taajaman rajoituksia säädeltiin uusiksi niin jossain on 50 ja toisaalla 40 rajoituksia. Vuosia sitten isketty yksi Stop merkki risteykseen, missä sillä ei ole mitään virkaa, joka tapauksessa saa ryömiä siihen näköesteen vuoksi. Nykyään pakkopysähdys.

Vielä kun kylällä jaetaan ilmaisjakelulehti, niin jos edes siellä voisi ilmoittaa että jotain on oleellisesti muuttunut. Muuten noita v*tun lätkiä tule paljoa kateltua kun ikänsä samoilla huudeilla ajellut.

Kyllähän kaupunkit veivaa noita kokoajan tilanteen mukaan mutta mikään ei ole muuttunut merkintöjen ohella. Kaupunkirajoitus (vai mikä se on se kaupunkikuvakyltti) on edelleen 50km/h ja yleisrajoitus 80km/h. Jos rajoitus on jotai muuta, pitää siitä erikseen ilmoittaa mm. joka risteyksen jälkeen.

Muuten ei ole kyllä papparaiset häirinneet liikenteessä. Näkeehän sitä töhöilijöitä päivittäin mutta ei ne kaikki vanhuksia ole. Kuten vaikka tänää oli joku pysähtynyt motarin sivuun puhelimeen. Ehkä sillä oli auto paskana ja soitti apua, ehkä ei ja jutteli vaan kauppalistaa. Monesti se alinopeutta jurnuttava on kyllä vanhemman puoleinen ihminen, mutta eikai mikään pakota ajamaan maksimia jos siltä ei tunnu.
 
Kyllähän kaupunkit veivaa noita kokoajan tilanteen mukaan mutta mikään ei ole muuttunut merkintöjen ohella. Kaupunkirajoitus (vai mikä se on se kaupunkikuvakyltti) on edelleen 50km/h ja yleisrajoitus 80km/h. Jos rajoitus on jotai muuta, pitää siitä erikseen ilmoittaa mm. joka risteyksen jälkeen.

Täällä se tilanne on tyyliä pysyvä. Jos lasketaan niin ei ainakaan nosteta myöhemmin.

Meikäläisen kotikärrypolulta jos asiaa tietämätön lähtisi liikkeelle, niin rajoitus olisi jotain 50-80kmh - koska kylttejä ei ole. Ne pitää tietää. Alueellahan on 40kmh, mutta tästä kun lähtee oikealle tai vasemmalle niin loppu on veikkailua.
Sitten jos ulkomuistista paikallinenkin ajelee, niin monelle voi tulla yllätyksenä että ennen missä oli 60, onkin nyt 40 rajoitus.

Vieraammalla paikkakunnalla noita rajoituksia tulee toki seurattua paljon enemmän.

Mjoo, en pidä köröttelystä 40kmh suoralla tyhjällä tiellä missä ei ole mitään eikä ketään. Kai se kaupunki sitten tietää paremmin.
 
^Joo noinhan se menee monesti. Ja teiden kunto pakottaa joissain paikoissa laskemaan sitä rajoitusta vaikkei liikennettä niin älyttömästi olisikaan.

Vähän kyllä epäilen ettei nopeusrajoitusmerkkejä olisi. Kuulostaa siltä että jompikumpi yleisrajoitus alueella jolloin ei siis kylttejä tarvita (taajama/kaupunki 50km/h tai yleisrajoitus 80km/h). Google linkkiä niin voidaan katsoa? Monestihan sitä vetelee puusilmänä tutuilla alueilla vanhasta muistista ja ei tule niin bongattua merkkejä.

Poliiseiltakin saa sakot kumottua jos voi näyttää toteen ettei ole nopeuskylttiä (jolloin siis voimassa joko taajama/kaupunkinopeudet tai yleisrajoitus). Lähtevät kyllä yleensä katsomaan paikan päälle ihan mielellään koska väärät merkinnät on liikenteen vaaraa(vaarantamista).
 
Huomenna muuten satkut tulee takas. Elleivät viimehetkellä vedä suunnitelmia uusiksi.
 
^Joo noinhan se menee monesti. Ja teiden kunto pakottaa joissain paikoissa laskemaan sitä rajoitusta vaikkei liikennettä niin älyttömästi olisikaan.

Vähän kyllä epäilen ettei nopeusrajoitusmerkkejä olisi. Kuulostaa siltä että jompikumpi yleisrajoitus alueella jolloin ei siis kylttejä tarvita (taajama/kaupunki 50km/h tai yleisrajoitus 80km/h). Google linkkiä niin voidaan katsoa? Monestihan sitä vetelee puusilmänä tutuilla alueilla vanhasta muistista ja ei tule niin bongattua merkkejä.

Poliiseiltakin saa sakot kumottua jos voi näyttää toteen ettei ole nopeuskylttiä (jolloin siis voimassa joko taajama/kaupunkinopeudet tai yleisrajoitus). Lähtevät kyllä yleensä katsomaan paikan päälle ihan mielellään koska väärät merkinnät on liikenteen vaaraa(vaarantamista).
Tähän täytyy sanoa, että tien kunto ei missään nimessä saa olla oikeutuksena pysyville nopeusrajoitusmuutoksille. Muuten rajoitukset lasketaan lopulta pääteilläkin 50 km/h, koska uudet rajoituskyltit on halvempia kuin uusi asvaltti. Ei, pikemminkin päinvastoin tien kunnon tulee seurata rajoitusta ja ajomääriä, sekä jokaisen toista väittävän päättäjät talon ja miksei autonkin kylkeen saisi nakella sangollisen mätiä kananmunia.

Mitä tulee merkkeihin, niin ei tarvitse ainakaan omassa pitäjässä pitkään etsiä esimerkkiin sopivaa tienpätkää, jossa tulet pikkutieltä ja on ilman varoitusta 50/60 rajoitus tarpeettomasti keskellä peltoaukeaa tai metsikköä, eikä kuitenkaan kilometrin sisällä ole mitään merkintää rajoituksesta. Tämä ongelma toisaalta liittyy tarpeettoman alhaisiin rajoituksiin, kun alunperin kuplavolkkarien aikaan pienimmäksi taajaman ulkopuoliseksi rajoitukseksi suunniteltu yleisrajoitus, onkin turvanatsien mielestä liian korkea nykyautoille. :confused2:

Viimeisestä, niin poliiisi yleensä peruu sakon tai vähintään syyttäjä tekee syyttämättäjättämispäätöksen, jos on pienintäkään perustetta ja riskiä että voittaisit. Nykyään oikeulaitos on niin ylikuormitettu, ettei edes perusteetta vastustettujakaan sakkoja ehditä aina käsitellä, niin tuo on alentanut kynnystä laittaa sakkoja "roskiin". ;)
 
Tähän täytyy sanoa, että tien kunto ei missään nimessä saa olla oikeutuksena pysyville nopeusrajoitusmuutoksille. Muuten rajoitukset lasketaan lopulta pääteilläkin 50 km/h, koska uudet rajoituskyltit on halvempia kuin uusi asvaltti. Ei, pikemminkin päinvastoin tien kunnon tulee seurata rajoitusta ja ajomääriä, sekä jokaisen toista väittävän päättäjät talon ja miksei autonkin kylkeen saisi nakella sangollisen mätiä kananmunia.

Näin kuitenkin toimitaan monessa paikkaa. Ei sille maha mitään jos tien kunto on paska eikä rahaa löydy. Samaa mieltä muuten kyllä.

Mitä tulee merkkeihin, niin ei tarvitse ainakaan omassa pitäjässä pitkään etsiä esimerkkiin sopivaa tienpätkää, jossa tulet pikkutieltä ja on ilman varoitusta 50/60 rajoitus tarpeettomasti keskellä peltoaukeaa tai metsikköä, eikä kuitenkaan kilometrin sisällä ole mitään merkintää rajoituksesta. Tämä ongelma toisaalta liittyy tarpeettoman alhaisiin rajoituksiin, kun alunperin kuplavolkkarien aikaan pienimmäksi taajaman ulkopuoliseksi rajoitukseksi suunniteltu yleisrajoitus, onkin turvanatsien mielestä liian korkea nykyautoille. :confused2:

No pistä linkkiä? Monesti nuo metsäautotiet ja peltoaukee liittymät menee juurikin siihen yleisrajoituksen piikkiin jolloin ei löydy kylttiä vaikka tie olisi kinttupolkua. Silloin se pitää tietää että olet taajamassa tai liityt päätielle(yleisrajoitus). Ylipäätänsä jos ei kylttejä näy niin rajoitus on silloin joko 50 tai 80. Kyllähän kaikkien autokoulun käyneen pitäisi tämä tietää? Samaa mieltä oon rajoituksista.

En mielestäni ole mikää turvanatsi(?), mutta kyllä ihmisten nyt pitäisi tajuta ihan perus liikennesäännöt, kun täälläkin manataa vanhuksia. Mistä tiedät esim että rajoitus on 50-60 jos ei ole kylttejä? Ettei vaan olis se taajama-rajoitus tai yleisrajoitus? Edelleen silloin ei kylttejä tarvita, tietyin poikkeuksin. Monet kinttupolut on tämmöisiä vaikka tietä ei edes Vatasen käsillä voi ajella 80km/h, sama tie sitten juuri huollettuna voi pitää ihan hyvin 120km/h lasissa.

Liikennenopeuksista voidaan jauhaa mutta edelleen ihmettelen ettei muka löydy nopeusrajoitusta alueelta. Tähän mennessä kaikilta kinttupoluilta on kyllä löytynyt rajoitukset ja kyltit omilla ajoilla. En silti väitä etteikö näissä vois olla puutteita jossakin pitäjässä mutta ei se lain mukaista ole.
 
Näin kuitenkin toimitaan monessa paikkaa. Ei sille maha mitään jos tien kunto on paska eikä rahaa löydy. Samaa mieltä muuten kyllä.



No pistä linkkiä? Monesti nuo metsäautotiet ja peltoaukee liittymät menee juurikin siihen yleisrajoituksen piikkiin jolloin ei löydy kylttiä vaikka tie olisi kinttupolkua. Silloin se pitää tietää että olet taajamassa tai liityt päätielle(yleisrajoitus). Ylipäätänsä jos ei kylttejä näy niin rajoitus on silloin joko 50 tai 80. Kyllähän kaikkien autokoulun käyneen pitäisi tämä tietää? Samaa mieltä oon rajoituksista.

En mielestäni ole mikää turvanatsi(?), mutta kyllä ihmisten nyt pitäisi tajuta ihan perus liikennesäännöt, kun täälläkin manataa vanhuksia. Mistä tiedät esim että rajoitus on 50-60 jos ei ole kylttejä? Ettei vaan olis se taajama-rajoitus tai yleisrajoitus? Edelleen silloin ei kylttejä tarvita, tietyin poikkeuksin. Monet kinttupolut on tämmöisiä vaikka tietä ei edes Vatasen käsillä voi ajella 80km/h, sama tie sitten juuri huollettuna voi pitää ihan hyvin 120km/h lasissa.

Liikennenopeuksista voidaan jauhaa mutta edelleen ihmettelen ettei muka löydy nopeusrajoitusta alueelta. Tähän mennessä kaikilta kinttupoluilta on kyllä löytynyt rajoitukset ja kyltit omilla ajoilla. En silti väitä etteikö näissä vois olla puutteita jossakin pitäjässä mutta ei se lain mukaista ole.

Rahaa on kyllä. Itseasiassa sitä on myös tiestön pudjetissa. Mutta arvaa kaksi kertaa, käytetäänkö rahaa tiestön ylläpitämiseen vai johonkin järjettömään projektiin, josta tulee lopulta olemaan vain haittaa liikenteelle? Tämä on sitä kunnallispolitiikkaa...

Mutta idea kun viestissäni oli todeta, että ristiriita on nähty itsekkin ja todeta mistä tämä ristiriita oli syntynyt, niin otit sen ja tuon turvanatsiuden itseesi ilmeisesti siksi että lainasin sinua ja kirjoitin kärjistävästi. Mutta jos oikeasti otat noin vahvan kannan, että et muka ole koskaan nähnyt tälläistä liittymää taajaman ulkopuollella, josta pystyy ajamaan sen kilometrin 60 alueella ennen rajoitusmerkin näkemistä ja kehtaat udella mapsia todisteeksi, niin antaa sitten olla. Yhtä hyvin voi mennä haastelemaan tuulimyllyjä. Eikähän tähän ketjuun tullut jo riittävästi offtopiccia ja foliohatun ei tarvitse postata kotikuntansa sijaintia. :nb:
 
^Joo noinhan se menee monesti. Ja teiden kunto pakottaa joissain paikoissa laskemaan sitä rajoitusta vaikkei liikennettä niin älyttömästi olisikaan.

Vähän kyllä epäilen ettei nopeusrajoitusmerkkejä olisi. Kuulostaa siltä että jompikumpi yleisrajoitus alueella jolloin ei siis kylttejä tarvita (taajama/kaupunki 50km/h tai yleisrajoitus 80km/h). Google linkkiä niin voidaan katsoa? Monestihan sitä vetelee puusilmänä tutuilla alueilla vanhasta muistista ja ei tule niin bongattua merkkejä.

Poliiseiltakin saa sakot kumottua jos voi näyttää toteen ettei ole nopeuskylttiä (jolloin siis voimassa joko taajama/kaupunkinopeudet tai yleisrajoitus). Lähtevät kyllä yleensä katsomaan paikan päälle ihan mielellään koska väärät merkinnät on liikenteen vaaraa(vaarantamista).

Onhan niitä merkkejä, mutta ei joka risteyksessä. Itse asun niin että pihalta kun lähtee, niin merkkejä puuttuu. Itse en edes kiinnittänyt asiaan huomiota ennenkuin muut kertoivat että siellä ja tuolla on rajoituksia alennettu - ja sakkojakin jaeltu. Itse en ole sakkoja saanut *köp plop* kun ei poliiseja juuri koskaan näy, ja silloin kun näkyy niin nopeudet onneksi kohdillaan.

Nopeuskyltistä tuli mieleen yksi paikka missä 80 --> 60, niin se 60 kyltti on jonkun jonnen toimesta käännetty päin metsää, näkyy se vähän. Mutta tietä tuntematon ei sitä kyllä huomaa ihan heti. Ja seuraava risteys, 60--> 80 --> 50.... niin se 50 kyltti poistettu kokonaan, missä oli ennen 60. Tässä risteyksessä pari kertaa kesällä on liikennettä kun tapahtumia alueella.

Onhan taas väärä topic, mutta voi räpistä ne oudot nopeusrajoitukset jonnesta vanhukseen, kun ei ole rajoitusten sijoituksessa järkeä eikä logiikkaa.

Sakkojen maksimointi kai mainittu täällä tai toisaalla.
 
Onhan taas väärä topic, mutta voi räpistä ne oudot nopeusrajoitukset jonnesta vanhukseen, kun ei ole rajoitusten sijoituksessa järkeä eikä logiikkaa.

Vanhukset ratkaisee liian monimutkaiset nopeusrajoitukset ajamalla sitä ~65km/h riippumatta rajoituksesta. Helppoa vai mitä?

Sehän se vasta vaarallista on kun "aikanaan", eli 30+ vuotta sitten, alueella on ollut 60 alue ja nyt on ties kuinka monta päiväkotia ja koulua rakennettu ympäristöön sekä nopeusrajoitus laskettu 40km/h. Tästä vanhukset kaahaa läpi 60km/h nopeudella, mutta sitten kun alkaa peltoaukea 80 alueena niin nopeus ei nouse tippaakaan. Toiseen suuntaan ajaessa olen monesti ohittanut tuolla peltosuoralla köröttelevän vanhuksen, joka sitten kohta ilmestyy takapuskuriin kun alkoi se 80->50->40 nopeuden lasku. Silloin yleensä koen olevani velvoitettu ajamaan tasan rajoituksen mukaan, jolloin myös tuo vanhus ajaa "riittävän" hitaasti.
 
Rehellisyyden nimissä pitää sanoa, että Hallituskatu on melko hämäävä. Se on suurimmaksi osaksi kaksisuuntainen mutta muuttuu yksisuuntaiseksi pari korttelia ennen päättymistään (jos siis tulee Karjarannan suunnasta).
Eipä ole ainoa moinen paikka. Jois oikein arvaan niin kaksisuuntaisen lopussa on monta merkkiä että "saat kääntyä vasemmalle tai oikealle" ja yksisuuntaisella on kieltomerkki tai kaksi että "kielletty ajosuunta". Esimerkki jkl.

Edit:
Noh on tuo hallituskatu hieman huonommin merkitty.
 
Itsehän ohitin eilen kännykkää räpläävän keski-ikäisen (oletettavasti) äitin seitsenpaikkaisen tilahelvetin puikoissa kun ajoi mittari 75 80-alueella. tämä kun jonkin ajan päästä muuttui 60-alueeksi meinas tulla konttiin asti ennen ku tajus että tie ei ollutkaan enää tyhjä.
 
Taas yksi. Valitettava tapaus mutta "onneksi" ajoi rekan alle eikä henkilöauton alle, jossa olisi todennäköisemmin sattunut muillekkin jotain.

Iäkäs mies kuoli rekkakolarissa Hartolassa

Iäkäs mies kuoli henkilöauton ja raskaan ajoneuvoyhdistelmän törmäyksessä Hartolassa. Onnettomuus tapahtui keskiviikkona kello 9.20 nelostiellä Hartolassa kylmäaseman kohdalla, 500 - 600 metriä ennen liikenneasema Jari-Pekan risteystä. Henkilöauto tuli nelostielle oikealta Opintieltä.

- Henkilöauto ajoi sivutieltä suoraan rekan eteen.
 
Nyt jo edesmennyt pappani sai jostain ihmeellisestä syystä ajaa ihan loppuun asti. Liikennevaloissa ei aina tiennyt mitä valoa seurata, mamma vierellä onneksi neuvoi. Välillä varsinkin hämärällä ajelin kaistaviivojen päällä ja joskus liikenejakajaankin otti tuntumaa. Yhden peräänajon ja polkupyöräiliän kumoamisen suoritti vielä loppuvuosina.

Auton hallinta oli kyllä hanskassa loppuun asti. Jaloista vähän tunto oli lähtenyt mutta muuten kaikki parkkeeraukset ja peruutukset varsinkin kärryn kanssa meni varmaan paremmin kuin mulla. Suurin ongelma oli heikkenevä näkö.
 
Taas yksi. Valitettava tapaus mutta "onneksi" ajoi rekan alle eikä henkilöauton alle, jossa olisi todennäköisemmin sattunut muillekkin jotain.

Iäkäs mies kuoli rekkakolarissa Hartolassa

Noh saatiin tuossakin yksi rekkamies sairaslomalle varmasti joksikin aikaa, ehkä pysyvästi. Aika traumaattistahan tuollainen on, vaikka kuinka onkin jo vanha papparainen, jonka kolaa pois kuljeksimasta.
 
Tässä oman kodin alueella pyörii vanha mies Corollallaan ja tämän ajo on kieltämättä mielenkiintoista.

Vauhti on yleensä 10-20 km/h tasoa ja kerran ajoi valehtelematta juoksuvauhtia 50 rajoituksella. Pienemmillä teillä ajelee aina keskellä tietä ja isommillakin keskiviivan tuntumilla. Risteyksissä ryhmittäydytään oudosti ja kerran näin, kun tuli kolmion takaa, eikä reagoinut mitenkään jalankulkijoihin, vaan ajoi vain suoraan ja kävelijät joutuivat väistämään.

Vaikuttaisi siltä, että tuon papan ei kuuluisi enää olla auton ratissa, mutta silti se vaan ahkerasti ajelee. Olisi mielenkiintoista nähdä kyseinen henkilö jollain isommalla maantiellä. Varmasti pitkää letkaa vetäisi perässään.
Päivitystä tähän.

Tänään näin taas kyseisen Corollakuskin törttöilemässä. Risteyksessä oli työkoneen takia vähän huono näkyvyys. Noh, tämä päätti ajella kolmion takaa pysähtymättä ja edes päätä kääntämättä suoraan toisen auton eteen. Eikö ymmärrä, että kolmion takaa pitää väistää muita, vai ajatteliko vain, ettei sieltä ketään kuitenkaan tule. Kääntyessään ryhmittyi taas päin persettä ja vaikka toinen auto oli jo pysähtynyt, niin todella läheltä viisti sitä.
 
Minä eilen illalla niin kovasti yritin olla ärsyyntymättä liikenteessä. Ajelin autoilijan perässä 60:n alueella neljääkymppiä. Ei ollut kiire, joten ihan ok, ei ollut pitkä matkakaan. Viidenkympin alueella vauhti laski 30:een. Hermot meni neljänsissä liikennevaloissa, kun jokaiseen piti pysähtyä tuon hitaan liikkumisen takia, ja liikkeellelähtö tapahtui 3-4 sekuntia vihreiden syttymisen jälkeen. Oli pakko ohittaa, harmaahapsi pappahan siellä ratissa.
 
Autoilija menehtyi ulosajossa Haminassa

Henkilöauton kuljettaja menehtyi ulosajossa Haminan Myllykylässä tänään lauantaiaamuna kahdeksan jälkeen.

Autoilija oli matkalla Haminan suunnasta Taavetin suuntaan. Auto suistui suoralla tiellä oikealle puolelle ja törmäsi puuhun.

Autoa kuljetti vuonna 1930 syntynyt ulkopaikkakuntalainen mies. Poliisi ja onnettomuustutkintalautakunta tutkivat tapahtunutta.

Tämä siis aamulla ennen näitä lumisateita.
 
Ikärasismia! Ei vielä ole robottiautoja ja julkinen liikenne syrjäseuduille kutistuu koko ajan. Pahempi tätä ovat mielenterveys- ja itsemurhatuhoiset liikennevirrassa. Heidän seulontansa vähentäisi liikennekuolemia eniten.
 
Ikärasismia! Ei vielä ole robottiautoja ja julkinen liikenne syrjäseuduille kutistuu koko ajan. Pahempi tätä ovat mielenterveys- ja itsemurhatuhoiset liikennevirrassa. Heidän seulontansa vähentäisi liikennekuolemia eniten.
Ei vaan realismia. Ei minua haittaa minkä ikäinen on jos pää kääntyy, toimii ja on muutenkin kykenevä. Liian monesti vain tuttu lääkäri (kalakaveri) myöntää sen jatkoajan kortille. Poliisihan tehostaa valvontaa jatkuvasti. Lisää kameroita suorille teille. :facepalm:
 
  • Tykkää
Reactions: nnh

Statistiikka

Viestiketjuista
258 787
Viestejä
4 499 060
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom